Suomi ja EU on valmistaunut korona -tyyppiseen pandemiaan jo 10 vuotta. Käytännössä kuviot ovat Suomessa täysin selvät, miten toimitaan milloinkin.
Tähän kaikkeen littyy esim. valmiuslaki, riskiarviot ja varautumissuunnitelma influenssapandemiaa varten.
Suomessa on 24/7 päivystys ja todennäköisesti paras ja ajantaisanen tieto (mitä nyt on mahdollista saada Kiinasta)korona-viruksesta kokoajan.
En epäile suunnitelmien puutetta tai virhettä missään sillä puolella aihetta, mennään sen mukaan mitä on päätetty ja dataa on.
Huoleni on se, että verrattaessa Suomen toimintaa Kiinaa lähellä olevin maihin, niin erot ovat isot. Suomeen saa vapaasti tulla Kiinasta, ilmeisesti lähes mistä vaan, ilman että kukaan on kiinnostunut. Vai onko jepelle joka tule Hubeista päin jotain erikoisempaa kyselyä? Kiina kaukana, mutta aihetta pitäisi suhteuttaa lentoliikenteeseen maiden välillä. Nythän se on hiljaista, vaikkakin edelleen toimii. Jos ongelmia tuli, niin ne ovat jo kytemässä. Lisäksi ei tehdä ilmeisesti mitään sen eteen etteikö uusia tapauksia tulisi läpi (jos olen väärässä niin kertokaa mitä toimia on menossa, niin viisastun).
Esim. Taiwan reagoi aiheeseen nopeasti laittamalla rajaa kiinni aina kun epidemian alku nostaa päätään. Mutta silti maahan on livahtanut kyteviä pesäkkeitä ennen sulkua.
Virhe joka Taiwanissa tehtiin on sama ohje joka Suomella on, että tutkitaan vain ihmiset, joilla on historiaa Hubein alueelle tai todettuihin sairastumisiin. Kävi huonosti jo 2:ssa pesäkkeessä. Ihmiset toimivat oikein ja hakivat apua jo viikkoja sitten, mutta viranomaiset vaan "että nuhaa toi, ei sulla mitään matkoja tai Hubei tuttuja ole ollut". Kävi kuten ilmeisesti Iranissa, että teholla ennen kuolemaa, jonkun mieleen tulee testata ja kauheus paljastuu. Riskeerataan hoitohenkilökunta, näinhän kävi nyt myös Koreassa ja Japanissa.
Tätä minä tarkoitan kun kirjoitin että Suomen linja on että "katsotaan ja odotetaan", samankaltainen kuin Thaimaa. Proaktiivisuus näyttäisi puuttuvan, vaikka ollaan ihan Kiinan vieressä, gateway Eurooppaan.
Nyt sitten Taiwanissa jäljitetään polkua ja sivupolkuja edellisten viikkojen ajalta.... ja aloitettiin käyttämään niitä testikittejä, joita on paljon. Jos tulet mistä vaan Taiwaniin ja skannerit näyttää kuumetta, niin testiin menee.
Toimintamalleista: Jos jeppe Suomalainen menee työterveyteen päivällä että kipee, otetaan näyte ja yöllä (oletan että testaukset nyt 24 h valmiudessa) paljastuu että tauti on, niin mitä työpaikalla tehdään aamulla? Vastuuhan on ymmärtääkseni kunnilla. Mitähän eri kunnissa aamulla tehdään kun paperi on pöydällä. Ja nyt erityisesti huomaten että tämä on erittäin nopeasti leviävä virus.
Taiwanissa malli on ollut ens. tapauksessa että firma kiinni ja kaikki kotiin ja kotona muut seurantaan, valtiolla on rahaa varattuna korvauksiin.
Suomessa voi toki pähkiä paremmin että ilmeisesti ei järkevää lähettää kotiin, vaan eristykseen jollain erikoiskuljetuksella.
Mitenhän tämä menisi Suomessa by the books, menikö firma kiinni, tuskin, meneekö muut taas kotiin illalla ja sit kauppaan ja sit ...?
Olen katsellut valtioneuvoston brujua "KANSALLINEN VARAUTUMISSUUNNITELMA influenssapandemiaa varten". Se ymmärtääkseni on ohje tässä tapauksessa.
Lähde:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72870
Aika tiukkaa luettavaa kunnan aamukahvipöydässä, mutta eiköhän sen selkoluku ole tehty THL:ssä ja ohjeet varmaankin tulee sieltä, vaikka kunta on vastuussa?