Kodin rempat(DIY)

Tällä kertaa käynnissä piharemonttia jotta siitä saataisiin pojalle turvallisempi. Teen rinteeseen portaita aiemman liuskan tilalle, laskua on n. 210cm 850cm:n matkalla. Koska kyseessä on kattamaton tila, määräysten mukaan nousun pitäisi olla alle 13cm ja etenemän yli 39cm.

Ajatuksena oli tehdä painekyllästetystä runko eli reisupuut varmaan 6 tuumaisesta ja etuseinät väliin 5 tuumaisesta niin nousuksi tulisi 123mm automaattisesti (lasken 125mm jaolla niin pintaan saa pienen kallistuksen). Tasot itsessään ajattelin täyttää soralla niin ei tarvitse olla huoltamassa ja uskaltaa talvella näyttää petkelettä.

Tällä kaavalla 17 porrasta jossa etenemä on n. 50,5cm. Suositus askellukselle olisi 2xnousu+etenemä=64cm, minun tapauksessa 2x12,5+50,5=75,5cm. Ei kyllä haittaa vaikka siinä voisi kaks askelta ottaa per askel, ainakin lapset varmaan voivat ja muut voivat astella miten haluavat, liekö tuolla niin isoa merkitystä kun kerran pari noista päivässä kukin kulkee?

Askeltaessa hassulta tuntuu, mutta ajavat asiansa varmasti.
 
Kikkailin ja kokeilin sisäseinien maalausprojektin yhteydessä erilaisia tekniikoita.

Vaikuttaa siltä, että maalipinnasta saa erityisen kauniin ja viimeistellyn siten, että kahden normaalin pintamaalauskerran jälkeen tehdään vielä 1-2 pintamaalausta *erittäin* ohuella maalilla. Kokeilkaa, meikäläisellä toimi erinomaisesti. :)

Edit: ja pohjamaalaus oli myös, tottakai
 
Viimeksi muokattu:
Kikkailin ja kokeilin sisäseinien maalausprojektin yhteydessä erilaisia tekniikoita.

Vaikuttaa siltä, että maalipinnasta saa erityisen kauniin ja viimeistellyn siten, että kahden normaalin pintamaalauskerran jälkeen tehdään vielä 1-2 pintamaalausta *erittäin* ohuella maalilla. Kokeilkaa, meikäläisellä toimi erinomaisesti. :)

Edit: ja pohjamaalaus oli myös, tottakai

"ohuella maalilla"? meinaakko että maalia laimennetaan että saadaan ohuempaa? Itse oon huomannut että sitä enemmän kun on kerroksia niin sitä huonommalta näyttää, optimi on ollut 1kerros pohjamaalia, 2kerrosta pintamaalia. Mikä on käytännössä aika minimi koska jos on värillistä maalia niin yksi kerros ei peitä mitenkään.
 
"ohuella maalilla"? meinaakko että maalia laimennetaan että saadaan ohuempaa? Itse oon huomannut että sitä enemmän kun on kerroksia niin sitä huonommalta näyttää, optimi on ollut 1kerros pohjamaalia, 2kerrosta pintamaalia. Mikä on käytännössä aika minimi koska jos on värillistä maalia niin yksi kerros ei peitä mitenkään.
Ohuella tarkoitin nimenomaan ohennettua. Monta kerrosta maalia saattaa näyttää huonolta, jos käyttää liian kuivaa telaa, jolloin epätasaisuudet lisääntyvät kerros kerrokselta. Tulee rokonarpinen pinta.
 
Sen takia maalataan reilulla maalilla niin että tela on kunnolla märkä, tulee kahdella maalauskerralla siisti pinta, ei tarvitse neljään kertaan maalailla
 
Sen takia maalataan reilulla maalilla niin että tela on kunnolla märkä, tulee kahdella maalauskerralla siisti pinta, ei tarvitse neljään kertaan maalailla
Toki, mutta omaan makuun telakuvio oli liian näkyvä vaikka pinta olikin siisti jo 2 kerran jälkeen. Ehkä eri telavalinta olisi ollut paikallaan, niin ei olisi tarvinnut maalata enää 2 kerran jälkeen.
 
Ohuella tarkoitin nimenomaan ohennettua. Monta kerrosta maalia saattaa näyttää huonolta, jos käyttää liian kuivaa telaa, jolloin epätasaisuudet lisääntyvät kerros kerrokselta. Tulee rokonarpinen pinta.

Tässä on melko monta virhettä tekniikassa. Yksi tärkeimmistä on että maalia ei ikinä ohenneta. Jos ohennat niin sävy muuttuu eikä peitä mitään. Liian kuiva tela on myös iso virhe. Et saa kuivalla telalla ikinä hyvää jälkeä koska telan jäljet näkyvät aina sivuvalosta. Myöskään kauppiaiden tyrkyttämää maalauskaukaloa ei kannata käyttää koska sillä on todella vaikeaa saada tarpeeksi maalia.

Telan kuvion kuuluukin näkyä, käytät mahdollisimman lyhyt karvaista telaa niin on siistein jälki.
 
Geberitissä on "suojaputket", liitokset eivät jää laatoituksen taakse, vuodot tulee esiin istuimen takaa. Muutenhan säiliö on yhtä osaa.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


IDO, josta näkyy
1:09, säiliön asennus
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Toivotaan, että nuo muovisäiliöt ovat oikesti vuosikymmeniä kestäviä. Jotkut suunnittelevat noihin lattian rajaan "vuodonilmaisin reiän"
 
Viimeksi muokattu:
Helvetti on jäätävät musat kaikissa kolmessa videossa :D Tulis kyllä naulapyssylle käyttöä, jos joku moisen töiden taustalle pistäis soimaan.
 
En edes kuunnellut, mutta kuvat kertovat hyvin asennuksen kulut, eipä tarvitse ihmetellä miksi maksaa.

Mikäs noissa nyt niin kallista on jos remontin yhteydessä laittaa? Toki jos uuteen vasta rakennettuun vessaan haluu jälkikäteen... Ei taia olla vaan noiden pääasiallinen käyttökohde sellainen.
 
Osaako kukaan sanoa saako lämminvesivaraajan sijoittaa paneelikaton yläpuolelle wc-tiloihin. Kokonaiskorkeus huoneilla 3,2m ja tuo wc:n katto tulee olemaan siinä 2,5m paikkeilla. sinne päälle siis saisi hyvinkin varaajan viemästä tilaa jo valmiiksi pienestä kylpyhuoneesta.

Ilmeisesti sille ei pitäisi juurikaan olla estettä? Varmaan jokin tarkistusluukku tehdä, josta saa tarvittaessa varaajan pihalle? Olisiko tuohon joku vuodonilmaisin mahdollinen? Toki se paneeli päästää kohtuullisen nopeaa varmaankin pienemmänkin vuodon läpi. Mieleen tulee ainakin se, että kattoon tulee ledivaloja. Sulake sieltä kai napsahtaa vain jos menee oikosulkuun vesivaraajan poksahdettua?
 
Osaako kukaan sanoa saako lämminvesivaraajan sijoittaa paneelikaton yläpuolelle wc-tiloihin. Kokonaiskorkeus huoneilla 3,2m ja tuo wc:n katto tulee olemaan siinä 2,5m paikkeilla. sinne päälle siis saisi hyvinkin varaajan viemästä tilaa jo valmiiksi pienestä kylpyhuoneesta.

Ilmeisesti sille ei pitäisi juurikaan olla estettä? Varmaan jokin tarkistusluukku tehdä, josta saa tarvittaessa varaajan pihalle? Olisiko tuohon joku vuodonilmaisin mahdollinen? Toki se paneeli päästää kohtuullisen nopeaa varmaankin pienemmänkin vuodon läpi. Mieleen tulee ainakin se, että kattoon tulee ledivaloja. Sulake sieltä kai napsahtaa vain jos menee oikosulkuun vesivaraajan poksahdettua?

En nyt suoria pykäliä osaa sanoa, mutta uskoisin ettei tuolle ole mitään estettä kunhan mahdollinen vuoto tulee katosta näkyville. Omasta mielestä aika hyvä idea, mutta jotenkin tuohon varaajaan olisi hyvä päästä käsiksi muutenkin kuin koko katto purkamalla. Kiinnityksessä oltava myös tosi huolellinen ettei varaaja pääse missään tapauksessa tippumaan suoraan niskaan. (Koittaisin löytää varaajan jossa seinäkiinnitys ja lisäksi tekisin varaajan alle kantavan rakenteen esim 150mm lankusta. Toimittaisi samalla alaslasketun katon rungon virkaa.)
 
Osaako kukaan sanoa saako lämminvesivaraajan sijoittaa paneelikaton yläpuolelle wc-tiloihin. Kokonaiskorkeus huoneilla 3,2m ja tuo wc:n katto tulee olemaan siinä 2,5m paikkeilla. sinne päälle siis saisi hyvinkin varaajan viemästä tilaa jo valmiiksi pienestä kylpyhuoneesta.
Mites toteuttaa fiksusti ylivuotoputken asennus? Viemäriputkea seinän sisään?
 
Ei sitä ylivuotoo ny oikein voi kokonaan näkymättämiin laitella muistini mukaan, ko tarttis nähä toimiiko se varoventtiili nupista kiertäessä eli putken pää tarttis olla näkyvillä.
 
Mites toteuttaa fiksusti ylivuotoputken asennus? Viemäriputkea seinän sisään?

Tuohon tulee alapuolelle viemäri ppk:lle, johon se varmasti ohjattaisiin. Pintana tai seinän sisässä, ei ihan hirveän paljoa väliä. Tai sanotaanko näin, että se itse varaaja vs pieni putki ulkonäöllisesti, niin putki on varmaan tyylikkäämpi.

Kiinnitys tapahtuu seinälle joka tapauksessa. Takana hirsiseinä, joten pitäisi kyllä kestää senkin. Kyllä paneeleihin jätetään ruuveilla aukeava luukku, että varaajan saa vaihdettua siitä.
 
Mikäs noissa nyt niin kallista on jos remontin yhteydessä laittaa? Toki jos uuteen vasta rakennettuun vessaan haluu jälkikäteen... Ei taia olla vaan noiden pääasiallinen käyttökohde sellainen.
Mietin tuota suhteessa tavan WC-istuimeen.
-Selkästi kalliimpi hankintahinta (hintahaitari on muuten todella iso)
-Asennus vie kauemmin aikaa
- kotelorakenteen teko ja sen aiheuttama haitta laatoitustyöhön
 
Onko HongKong-tavaratalon seinämaalit mistään kotoisin, vai kannattaako suosiolla ostaa 2-3 kertaa kalliimpaa Tikkurilaa?

Nyans-seinämaalit
Monesti on halvat maalit houkuttanut, mutta olen silti aina päätynyt merkkituotteisiin. Maalattu seinä on kuitenkin pitkäikäinen ratkaisu, niin muutama kymppi enemmän ei paljon paina. Ei huvittaisi maalailla 10 vuoden päästä uudestaan, jos pinta alkaakin rapistua.
 
Plus että monisa halpismaaleissa maalattavuus ja peittävyys on jotain hirveää. Laadukas maali niin se leviää hyvin ja peittää parilla kerroksella kun halpiksilla jää raitoja ja ei tahdo millään peitää ja telatessa saattaa jättää sävyeroja.
 
Itsellä on Bilteman vs Tikkurilan sisämaaleissa taas päinvastaiset kokemukset.

Bilteman maalissa peittävyys oli huomattavasti parempi(2x). Kyseessä oli tapetoitavan seinän pohjamaalaus niin ulkonäköä ei juuri muuten tullut arvioitua

Edit: Yleisesti kyllä boikotoin bilteman kemikaaleja yms yhteen erittäin huonoon kokemukseen perustuen
 
Itsellä on Bilteman vs Tikkurilan sisämaaleissa taas päinvastaiset kokemukset.

Bilteman maalissa peittävyys oli huomattavasti parempi(2x). Kyseessä oli tapetoitavan seinän pohjamaalaus niin ulkonäköä ei juuri muuten tullut arvioitua

Edit: Yleisesti kyllä boikotoin bilteman kemikaaleja yms yhteen erittäin huonoon kokemukseen perustuen
Justiinsa olin kirjoittamassa samanmoisia kokemuksia Bilteman seinämaalista. Viimeksi ku maalailin, niin väri ei ollut sopiva Bilteman maalissa, niin joutu vetää Tikkurilaa päälle.
 
Onko kallis maali hintansa arvoista?
Maalit
Julkaistu 23. huhtikuu 2018

Moni väittää, ettei maalin laadulla ole väliä ja halpa maali ajaa saman asian kuin kallis. Ostimme kolme erihintaista maalipurkkia ja otimme asiasta selvää. Järjestimme neljä viikkoa kestäneen kokeen ja maalasimme vanhoja sisäseiniä sekä halvalla, keskihintaisella että kalliilla pintamaalilla.

Aluksi hyviä uutisia jokaiselle, joka on maalannut kotinsa seinät jollain muulla kuin kaikkein halvimmalla maalilla: rahasi eivät ole menneet hukkaan! Tämän testin tulokset osoittavat selvästi, ettei maalikaupassa kannata haksahtaa halvimpaan vaihtoehtoon.

Halpa maali ei ole aina huonoa, eikä kalleinta maalia kannattaa ostaa joka tarkoitukseen. Esimerkiksi autotallin tai verstaan seinät voi maalata valkoiseksi alelaarin halvimmalla tarjousmaalilla, joka maksaa alle kolme euroa litralta.

Kallis maali peittää paremmin
Keskihintainen maali, joka maksaa noin kymmenen euroa litralta, sopii melkein kaikkiin asuinhuoneisiin. Kaikkein kalleimmat sisämaalit peittävät niitäkin paremmin ja tekevät pinnoista kauniit ja tasaiset. Lisäksi kalleimmat maalit ovat niin kovia, että ne kestävät perusteellista pesemistä ja kovaa hankaamista.

Testin maalit valittiin kysymällä rauta- ja maalikaupoista, millaisia maaleja ihmiset yleensä ostavat. Moni asiakas haluaa joko kaikkein halvinta maalia tai hyvää, mutta kohtuuhintaista maalia. Lisäksi on asiakkaita, jotka pyytävät parasta maalia, jota rahalla saa.

Testissä käytetyt maalit olivat sävyltään puhtaan valkoisia, ja niiden kiiltoaste oli 10.



 
Onko kallis maali hintansa arvoista?
Maalit
Julkaistu 23. huhtikuu 2018

Moni väittää, ettei maalin laadulla ole väliä ja halpa maali ajaa saman asian kuin kallis. Ostimme kolme erihintaista maalipurkkia ja otimme asiasta selvää. Järjestimme neljä viikkoa kestäneen kokeen ja maalasimme vanhoja sisäseiniä sekä halvalla, keskihintaisella että kalliilla pintamaalilla.

Aluksi hyviä uutisia jokaiselle, joka on maalannut kotinsa seinät jollain muulla kuin kaikkein halvimmalla maalilla: rahasi eivät ole menneet hukkaan! Tämän testin tulokset osoittavat selvästi, ettei maalikaupassa kannata haksahtaa halvimpaan vaihtoehtoon.

Halpa maali ei ole aina huonoa, eikä kalleinta maalia kannattaa ostaa joka tarkoitukseen. Esimerkiksi autotallin tai verstaan seinät voi maalata valkoiseksi alelaarin halvimmalla tarjousmaalilla, joka maksaa alle kolme euroa litralta.

Kallis maali peittää paremmin
Keskihintainen maali, joka maksaa noin kymmenen euroa litralta, sopii melkein kaikkiin asuinhuoneisiin. Kaikkein kalleimmat sisämaalit peittävät niitäkin paremmin ja tekevät pinnoista kauniit ja tasaiset. Lisäksi kalleimmat maalit ovat niin kovia, että ne kestävät perusteellista pesemistä ja kovaa hankaamista.

Testin maalit valittiin kysymällä rauta- ja maalikaupoista, millaisia maaleja ihmiset yleensä ostavat. Moni asiakas haluaa joko kaikkein halvinta maalia tai hyvää, mutta kohtuuhintaista maalia. Lisäksi on asiakkaita, jotka pyytävät parasta maalia, jota rahalla saa.

Testissä käytetyt maalit olivat sävyltään puhtaan valkoisia, ja niiden kiiltoaste oli 10.



Tässä tuli hyvin ilmi se että kallis on helppo levittää ja tulee kerralla kunnollista mutta tärkein, kestää käyttöä
 
Voiko ja kannattaako käyttää katon maalaukseen Tikkurila Kilpi kattopinnoitetta, jossa purkin kyljessä päivämäärä 2017 maaliskuu. Ei ole mainintaa viimeisestä käyttöpäivästä eikä säilyvyydestä.
 
Voiko ja kannattaako käyttää katon maalaukseen Tikkurila Kilpi kattopinnoitetta, jossa purkin kyljessä päivämäärä 2017 maaliskuu. Ei ole mainintaa viimeisestä käyttöpäivästä eikä säilyvyydestä.
Sekoitat hyvin niin ei sille mitään estettä ole. Olen käyttänyt 10v vanhoja maaleja joskus.
 
Ja minä kun olen ollut huolissani jos olen käyttänyt vuoden vanhoja maaleja. Ilmeisen turhaan siis. :lol:

Kai sen on tärkeintä, että maali ei ole pahemmin ilmaa/happea saanut säilyvyyden kannalta
Ei se avaamattomana ainakaan miksikään ole mennyt. Pitää vaan sekoittaa kunnolla, kun menee vähän turhan jäykäksi jos pitkään seisoo. Ei se maalaustulos mitenkään uudesta purkista eronnut.
 
Mistäs saisi tilattua halvimmalla pöytäsirkkeleitä? Bosch, metabo tai dewalt.

Oisko tässä:


Disclaimer: Vaikka on Boschin sinistä sarjaa ja täten vaikuttaa uskomattoman halvalta, niin arvostelujen mukaan ilmeisestikin laatutaso kuitenkaan ei ole sitä mitä pitää, vaan pikemminkin vihreän Boschin tasolla. Meinasin tilata, mutta tämän vuoksi skippasin ja päätin säästää vielä vähän DeWalttiin tms. Mutta jos vaatimustaso ei ole mahdottoman korkea, niin ei ainakaan ole hinnalla pilattu.
 
Oisko tässä:


Disclaimer: Vaikka on Boschin sinistä sarjaa ja täten vaikuttaa uskomattoman halvalta, niin arvostelujen mukaan ilmeisestikin laatutaso kuitenkaan ei ole sitä mitä pitää, vaan pikemminkin vihreän Boschin tasolla. Meinasin tilata, mutta tämän vuoksi skippasin ja päätin säästää vielä vähän DeWalttiin tms. Mutta jos vaatimustaso ei ole mahdottoman korkea, niin ei ainakaan ole hinnalla pilattu.
Mulla on Dewaltin jiirissha ja pitäisi hankkia nykyisen Dewaltin kääntöpöytäsirkkelin tilalle uusi, kun alkaa olemaan jo vähän klappia joka puolella. Laatuodotus on siis suht korkealla tasolla.
 
Mulla on Dewaltin jiirissha ja pitäisi hankkia nykyisen Dewaltin kääntöpöytäsirkkelin tilalle uusi, kun alkaa olemaan jo vähän klappia joka puolella. Laatuodotus on siis suht korkealla tasolla.

Jos olet dewalttii tottunut, ni ei kannata kyl paljo muita katella. Odottelee tarjousta kohdalle tai meet tinkii paikalliseen rautakauppaan
 
Kuuluuko salaojaremontissa laittaa patolevyn viereen pystyyn myös routaeriste vai onko ok ilmankin? Onko tou ns. "lisäeristämistä"? Nettiä selaillessa näkyy pystyeristeet olevan yleensä taloissa joissa on kellaria tms. tilaa maan alla. Mutta voiko tuollaisen laittaa myös taloon jossa ei ole kellaria ja onko siitä edes mitää hyötyä koska eriste jäisi siis maan alle, eikä ulotu verhoukseen asti?
 
Kuuluuko salaojaremontissa laittaa patolevyn viereen pystyyn myös routaeriste vai onko ok ilmankin? Onko tou ns. "lisäeristämistä"? Nettiä selaillessa näkyy pystyeristeet olevan yleensä taloissa joissa on kellaria tms. tilaa maan alla. Mutta voiko tuollaisen laittaa myös taloon jossa ei ole kellaria ja onko siitä edes mitää hyötyä koska eriste jäisi siis maan alle, eikä ulotu verhoukseen asti?

Useissa tapauksissa ei ole hyötyä. Vanhoissa taloissa voi joskus saavuttaa hyötyy jos sokkelin takaa puuttuu eristeet. Olennaisin on se vaakaan tuleva routaeriste. Ei kannata kellaria sotkea tuohon, kellarit on omia tapauksia ja niissä saattaa vaihdella hyvinkin paljon käytetyt menetelmät.
 
Mennee tänne, vaikka ammattimies (sähkäri) laitteen asensikin. Eli saatiin uusi pyyhekuivain/rättipatteri keskiviikkona. Laite otti ja kirjaimellisesti räjähti tänään - vastus lensi voimalla ja jäi pistokejohdon varaan roikkumaan, jotkut glykolit pitkin kylppärin seiniä. Onneksi oltiin kotosalla ja kukaan ei ollut vessassa, kuuma neste ja vastus pahimmassa tapauksessa olisi osunut pöntöllä istujaa päähän. Pyyhkeen päälle jäämään roikkunut vastus olisi myös voinut koko kerrostalon sytyttää tuleen? Tein ilmoituksen asentaneelle firmalle ja valmistajalle/maahantuojalle spostitse. Siivouskulut, sähköharjat ja uusi patteri (kokonaan ilmaiseksi koko roska) nyt ainakin korvausvaatimuksena joltakin taholta. Mitä muuta tuosta kannattaa olla vailla, kannattaako tuosta tehdä ihan ilmoitusta vielä viranomaisille, tukes tms? Aika jäätävät tuhot pahimmillaan olisi voinut saada aikaan. Joku valmistevikainen yksilö ilmeisesti, mutta silti. Huh.

Onneksi en itse asentanut, todennäköisesti olisi asennusvirheeseen vedottu.
 
Kysymyksiä painekyllästetyn puutavaran kiinnityksestä: ruuveina menee nyt RST tavaraa, mutta pitäisi laittaa nuo reisipuut toisiinsa kiinni naulauslevyillä, tarviiko tuon levyn olla RST (jos on vain puun pinnassa) vai riittääkö sinkitty? On kyllä sään armoilla eli ruostumaton voisi olla perusteltu, samalla ilmeisesti kannattaa laittaa ne kiinni RST ankkuriruuveilla?

Pitää alkaa myös tuota aitaa rakentamaan, kaikki teräsjalat tuntuvat olevan sinkittyä vaikka ne ovat painekyllästettyjä tolppia varten, olisiko nuo hyvä laittaa samoilla RST ankkuriruuveilla kiinni? Paljon puhutaan ettei noita materiaaleja kannata sekoittaa keskenään niin nuo jalat olisi ainoat joihin ei RST tavaraa taida olla saatavilla
 
Kysymyksiä painekyllästetyn puutavaran kiinnityksestä: ruuveina menee nyt RST tavaraa, mutta pitäisi laittaa nuo reisipuut toisiinsa kiinni naulauslevyillä, tarviiko tuon levyn olla RST (jos on vain puun pinnassa) vai riittääkö sinkitty? On kyllä sään armoilla eli ruostumaton voisi olla perusteltu, samalla ilmeisesti kannattaa laittaa ne kiinni RST ankkuriruuveilla?

Pitää alkaa myös tuota aitaa rakentamaan, kaikki teräsjalat tuntuvat olevan sinkittyä vaikka ne ovat painekyllästettyjä tolppia varten, olisiko nuo hyvä laittaa samoilla RST ankkuriruuveilla kiinni? Paljon puhutaan ettei noita materiaaleja kannata sekoittaa keskenään niin nuo jalat olisi ainoat joihin ei RST tavaraa taida olla saatavilla

Kaikki kantavat rakenteet vain ja pelkästään ruostumattomilla kiinnikkeillä, muualla voi sitten käyttää sinkittyäkin, mutta kesto on sitä huonompi mitä kosteammat olosuhteet. Samaten aina vain samaa tavaraa jos ovat toisiinsa kosketuksissa, esim. sinkittyjä naulauslevyjä ei voi ruostumattomilla ruuveilla kiinnittää.
 
Hirsiseinän lisäeristys sisäpuolelta: hunton vai ekovilla(levynä)? Onko raadilla näkemystä?

2x2 koolaus tulee näillä näkymin. Yhteen seinään 2x3 koolaus. Niin ja alapohjaan laitan samaa tavaraa, ehkä levynä, ehkä "puruna".

Saako noista kaupoista parempaa hintaa kuin listahinnan, jos pyytää tarjousta? Puhutaan kuitenkin n. kymmenistä paketeista noita levyjä.

EDIT: Itse olen kallistumassa Huntoniin, koska sillä taitaa ainakin markkinointipuheiden mukaan olla parempi äänieristyskyky. Kaupungissa kohde, niin siitä ei haittaa ainakaan ole. Ennen rakenne oli 2x puukuitulevy päällekäin ja sitten 7 kerrosta tapettia. (luitte oikein kerrosmäärän).

2x2 koolaus siksi, koska en halua pinta-alaa pienemmäksi kuin on "tarve".
 
Olemassa olevalle terassille pitäisi tehdä jatko, kooltaan 4850x6000. Onko alla oleva kuva ihan asiallinen? Sinisellä päätuet, vihreällä koolauspuut (600mm jako) ja punaisella ruuvipaalut. Päätuet ja koolauspuut 48x198 -tavarasta. Mikähän ruuvipaalujen pituudeksi kannattaisi valita? Ne joudutaan ruuvaamaan aika lähelle maata, koska olemassa olevan terassin korko on n. 40cm. Maan pitäisi olla suht puhtaasti savea. Finnfoamit, suodatinkangas ja sepeli tulee alle myös.

Lisäkyssäri: jos terassiin vetää sähköjä, niin tuleeko johto putkittaa lautojen alle?


1597052776480.png
 
Viimeksi muokattu:
Olemassa olevalle terassille pitäisi tehdä jatko, kooltaan 4850x6000. Onko alla oleva kuva ihan asiallinen? Sinisellä päätuet, vihreällä koolauspuut (600mm jako) ja punaisella ruuvipaalut. Päätuet ja koolauspuut 48x198 -tavarasta. Mikähän ruuvipaalujen pituudeksi kannattaisi valita? Ne joudutaan ruuvaamaan aika lähelle maata, koska olemassa olevan terassin korko on n. 40cm. Maan pitäisi olla suht puhtaasti savea. Finnfoamit, suodatinkangas ja sepeli tulee alle myös.

Lisäkyssäri: jos terassiin vetää sähköjä, niin tuleeko johto putkittaa lautojen alle?


1597052776480.png

Aika jees vaikuttais äkkiseltään. Ruuvipaalut pitää yltää routarajan alapuolelle. Syvyys riippuu siitä missäpäin suomea kohde sijaitsee. Syvyyksistä on olemassa kartta, mutta en löytänyt nyt äkkiseltään sitä. Sähköt pitäisi mennä ilman putkituksia kunhan johto on oikeanlaista.
 
Aika jees vaikuttais äkkiseltään. Ruuvipaalut pitää yltää routarajan alapuolelle. Syvyys riippuu siitä missäpäin suomea kohde sijaitsee. Syvyyksistä on olemassa kartta, mutta en löytänyt nyt äkkiseltään sitä. Sähköt pitäisi mennä ilman putkituksia kunhan johto on oikeanlaista.

Kiitos. Onko esim. Bilteman 3x2,5mm "oikeanlaista"?

Mikä näiden eristeiden tarkoitus on?

Haet varmaan takaa sitä, että finnfoameja ei tarvita, jos ruuvipaalut yltävät routimattomaan maakerrokseen. Finnfoamin tarkoitus tietysti routaeristää, jotta antaa vähän anteeksi ruuvipaalujen asennussyvyydestä ja suodatinkangas estää kasvuston puskemista terassin läpi.
 
Kiitos. Onko esim. Bilteman 3x2,5mm "oikeanlaista"?

Tähän asiaan en halua ottaa kantaa. Joku jolla on sähköalan koulutus voi tarkentaa. Nuo sähkötyöt on kuitenkin luvanvaraisia töitä joihin on syytä ottaa ammattilainen ihan omakotitaloissakin.

Nuo finnfoamit tosiaan turhat jos käytät oikeanmittaisia ruuvipaaluja.
 
Kiitos. Onko esim. Bilteman 3x2,5mm "oikeanlaista"?

Haet varmaan takaa sitä, että finnfoameja ei tarvita, jos ruuvipaalut yltävät routimattomaan maakerrokseen. Finnfoamin tarkoitus tietysti routaeristää, jotta antaa vähän anteeksi ruuvipaalujen asennussyvyydestä ja suodatinkangas estää kasvuston puskemista terassin läpi.
Piuha kelpaa jos on tosiaan tarkoitus laittaa pelkkiä pistorasioita tai pelkkiä valoja. Jos haluaa molempia yhdellä piuhalla niin tuo ei kelpaa.

Jos ruuvipaalut ovat pelkässä kosteassa savessa (vaikka olisikin routarajan alapuolella) ne uppoaa saveen. Pitäisi paaluttaa pitkällä paalulla kantavaan maahan asti.
 
Vanhan 60cm jääkaapin tilalle on tulossa 90cm side-by-side kaappi, ja tuon 60cm jääkaappikolon toinen seinusta pitäisi siis paloitella veks yläkaapin alapuolelta. Yläkaappi on tukevasti seinässä kiinni ja tuo reunuslevy ei ole kantava, se liikkuu kokonaan kun kädellä kokeilee. Minkälaisella sahalla tuota levyä kannattaa sahata? Käsisahalla ei varmaankaan tule kummoista jälkeä, ja akkupyörösahalla ei taida yltää seinään asti siististi.

20200811_192504.jpg

20200811_192516.jpg
 
Vanhan 60cm jääkaapin tilalle on tulossa 90cm side-by-side kaappi, ja tuon 60cm jääkaappikolon toinen seinusta pitäisi siis paloitella veks yläkaapin alapuolelta. Yläkaappi on tukevasti seinässä kiinni ja tuo reunuslevy ei ole kantava, se liikkuu kokonaan kun kädellä kokeilee. Minkälaisella sahalla tuota levyä kannattaa sahata? Käsisahalla ei varmaankaan tule kummoista jälkeä, ja akkupyörösahalla ei taida yltää seinään asti siististi.

20200811_192504.jpg

20200811_192516.jpg
Irrota se levy leikkuun ajaksi tai sitten jätät koko levyn pois.
 
Vanhan 60cm jääkaapin tilalle on tulossa 90cm side-by-side kaappi, ja tuon 60cm jääkaappikolon toinen seinusta pitäisi siis paloitella veks yläkaapin alapuolelta. Yläkaappi on tukevasti seinässä kiinni ja tuo reunuslevy ei ole kantava, se liikkuu kokonaan kun kädellä kokeilee. Minkälaisella sahalla tuota levyä kannattaa sahata? Käsisahalla ei varmaankaan tule kummoista jälkeä, ja akkupyörösahalla ei taida yltää seinään asti siististi.

20200811_192504.jpg

20200811_192516.jpg

Saranan alapuolella on ruuvi. Taitaa olla 2/4kpl ruuveja millä kiinni yläkaapissa, ne vain irti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 260
Viestejä
4 897 065
Jäsenet
78 958
Uusin jäsen
Valde666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom