Kodin rempat(DIY)

Ihan vain merkityksettömänä huomiona ettei tästä ole varmaan kymmentäkään vuotta jolloin Ikea uudisti ainakin alakaappiensa rungot.

Itse olisin toisenkin keittiön mielelläni tehnyt Ikean kaapeilla, mutta nykyiset alakaapit käyvät heikohkosti vanhoihin taloihin joissa taso/alakaappi tulee ikkunan eteen ja ikkunan alareuna on alle 90cm korkeudella

Kysymys tuohon --> Eikö ongelma ratkeisi sillä, että alakaappeihin tekisi oman, matalamman sokkelin ja jättää ne Ikean jalat käyttämättä? Tuohan on sinänsä yksinkertainen operaatio, jos se vain siitä on kiinni.
 
Tuli talvikämppään/mökille nyt asenneltua sellaisen 270cm leveydeltä Ikea-keittiötä. Lähdin sillä fiiliksellä, että no kun helposti ja kohtuuhyvällä hinnalla saa niin sillä mennään. Yllätyin kuinka hyvää kampetta nuo oli ja kiskosysteemi kiinnitykseen oli näpsäkkä.

Jälkikäteen ärsyttää kun yläkaappeja on vain 80cm tai 100cm korkeana ja kun säästi tietyt koteloinnit yms niin se juuri oikea olisi ollut 90cm ja nyt saa vähän kuulla kun kaapit on niin korkealla. Ja juuri täälläkin tilanteena tuli tuo alakaappien korkeus kun hommasin valmiiksi Candyn Trion jossa on samassa liesi, uuni ja astianpesukone niin sehän oli 8cm liian matala ja todella huonosti säätövaraa.

Suunnittelupalikat, tilaus ja saatavuus toimi nätisti. Ainoastaan yli jäi yllättävän hinnakasta peitelevyä, jota suunnittelija pikkasen turhaan laski mukaan. Olisi oikeastaan selvinnyt täysin ilmankin.

Vaihtoehtoina siis siistimmän lasketun katon tekeminen kipsilevystä tai koko katon maalaus ammattlaisen toimesta. Saattaa ensimmäinen vaihtoehto olla jopa kivuttomampi valmiiksi kalustetussa kämpässä. Tämä vaatiikin enemmän fundeerausta, kun ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja tilanteeseen nähden. No, ainakin on ongelma selkeämpi.

On tuossa koolauksessa aikamoinen homma vs. vetäsee kipsit ruiskulla kattoon. Toki vaatii huoneen tyhjäksi kun ei taida helposti edes saada suojattua kamppeita, jos on enemmän suojattavaa. Itsellä oli sellaisia 5cm halkaisijaltaan olevia reikiä / tasaisia kohtia kun kattoon oli vedetty järeillä ankkureilla katon sivuille loisteputkien suojapellit. Tuollaisen kokoisia sai nätisti töpsyteltyä pyöreällä pensseillä ja märällä LF-tasoitteella ja lähes samaa röpöä siitä tuli. Sitten noiden kittausten kohtien maalaus pari kertaa ja tämän jälkeen koko katon maalaus niin ei ota silmään (meni tosin monta päivää kun himmeysero jäi kun vanha katto ja kittaukset kuivuivat eri tahtiin tjsp).

Ja yllä kanssa kommenttina tuohon maalijuttuun, että jo maalin nimen bongattuani väkisin tuli mieleen, että no tuossahan se syy. Itse en lähtisi säätämään minkään muiden maalien kanssa kuin Tikkurilan tai Teknoksen.
 
Olohuoneen seinässä oli valmiiksi kaksi kerrosta pohjamaalia, ja näiden päälle maalattu laadukkaampi seinämaali ei tahdo pysyä kiinni. Seinämaalin oli annettu kuivua runsaat 24h, mutta siitä huolimatta maali tahtoo lähteä irti kuin paperikalvo. Mikä meni vikaan?

Seinämaalina käytetty: Seinämaali swingcolor 7

Oliko seinässä ennen tapetti? Muistitko pestä seinän maalipesulla ennen maalausta jos kyseessä oli vanha maalipinta? Huono tartuntahan tuossa tapauksessa on ollut eli jotain kuraa seinässä joka hylkii maalia.

Jaahas. Vinkkejä kaivattaisiin sisäkaton maalaamiseen (olohuone + keittiöyhdistelmä).

Kyse on 70-luvun kerrostalokämpästä.

Pitäisi saada entisen lasketun katon alta paljastunut sileä ja erivärinen maalipinta samalla tavalla röpelöiseksi ja sekoittumaan muun huoneiston katon maalipintaan.

Valtaosa kämpän katosta on siis sen kaikille tutun satunnaisen röpelökuvion peittämä, mikä poikkeuksetta näissä kämpissä on melkeinpä kaikkialla.

En vain keksi millä tuon käytännössä parhaiten toteuttaisi. Selvää on, että koko kyseisen huoneen katto on maalattava täysin uudelleen. Olennaista on se, että operaation jälkeen myös tuo aiemmin sileä alue sulautuu saumattomasti muuhun.

Tuo on täysin ammattilaisen hommaa. Pelkkä maalaaminen siististi on todella haastavaa harrastelijalle. Muutaman tuommoisen olen korjannut itselleni ja on todella kallista ja vaivalloista.

Korjauksen vaiheet tiivistettynä:
1. Huone tyhjennetään täysin tavarasta ja lattiat suojataan. (koko maalattava alue on saatava tyhjäksi. Jos katto on yhtenäinen ja jatkuu muihin huoneisiin on nekin tyhjennettävä. Jos on todella iso alue, voi maalauksen lopettaa harkinnan mukaan johonkin vähän näkyvään kohtaan, mutta kohtaan tulee jäämään valoa vasten näkyvä työsauma.)
2. jos korjattava osa on betonipinnalla, tasoitetaan alue samaan tasoon muiden kattojen kanssa sileäksi. (LR+ yleisesti käytettävä tasoite)
3. Röpelö puhalletaan korjatulle alueelle yläsäiliöllisellä ruiskulla tms. Vanhan röpelön koko tarkistetaan ja puhalluslaitteen suulake valitaan käytettävän koon mukaan. Kannattaa tehdä testiruiskutus jonnekkin levylle jotta voi verrata. (tämä kohta varsinkin vaatii ammattilaisen koska tarvittavia laitteita ei edes saa helposti muuta kuin ostamalla omaksi. Huom. Puhallukseen käytettävät kompressorit vaativat usein voimavirtaa joten tarvittava sähköliitäntä on järjestettävä asuntoon.)
4. Katon annetaan kuivua riittävästi että on varmasti kuiva
5. Seinät ja muu sotkeutava suojataan.
6. Vanha katto kannattaa imuroida puhtaaksi korvaisella suulakkeella. Peseminen on riskialtista joten ei kannata yrittää jos ei ole todella likainen.
7. Jostain vähän näkyvästä paikasta kokeillaan varovasti kostutetulla sormella onko röpelö vesiliukoista, jos on niin on käytettävä liotinpohjaista pohjamaalia (Tikkurila Tixomatt)
8. Katto maalataan pohjamaalilla yhdellä rykäisyllä ilman taukoja. Jos mahdollista niin valoon suuntaisesti. Täyvälineenä pitkäkarvainen tela jatkovarrella. (Huom. katto vaatii todella paljon maalia joten maalin määrässä ei saa pihistellä.)
9. Katto vaatii toisen kerroksen maalia ettei kuulla läpi. Toiseen kerrokseen kelpaan normaalit maalit kuten Tikkurila Siro2. Kiiltäviä maaleja ei kannata käyttää koska telan jäljet näkyvät ainakin jossakin määrin.

Tällä menetelmällä katosta saa aika hyvän, mutta vaatii tosiaan paljon työtä ja tuo pelkkä huoneiden tyhjennys on itsessään aika iso homma. Jotain pientä eroa saattaa paikkakohtaan jäädä, mutta sulautuu kokonaisuuteen hyvin. Jos haluaa itse yrittää niin kaiken muun voi tehdä itse jos on kätevä käsistään, paitsi ruiskutus vaatii lähes aina ammattilaisen. Teoriassa korjauksen saattaa pystyä tekemään ilman katon maalausta, mutta vaatii todella kovan ammattilaisen. Katon saa myöskin tuhottua korjauskelvottomaksi helposti joten kannattaa harkita tarkkaan mitä aikoo tehdä.

Katon levytys uusiksi levytys kipsillä on turhaa hommaa, ammattilainen osaa tasoittaa vanhan katon yhtälailla joten lyvetystyö menisi täysin hukkaan.

Jos tuntuu työläältä niin on muutama vaihtoehto operaatiolle:
1. Koolaus ja katon uusiksi panelointi / levytys. Laskee huonekorkeutta ja on kokonaisuudessaan kalliimpaa. Vaatii lisäksi koko asunnon katon uusinnan jos haluaa saada samannäköiseksi.
2. Vanhan röpelön poisto esim lastalla ja uusiksi puhallus. Melkeen sama operaatio kuin tuo maalaus, mutta katosta tulee luultavasti parempi kuin maalaamalla ja halvemmalla. Röpelön poisto voi olla kuitenkin sotkuista puuhaa.
3. Kattojen tasoitus sileäksi. Ei joudu poistamaan röpelöä joten ehkä helpompaa. Lisäksi kattoon voi puhalluttaa myös röpelön. Tässä vaihtoehdossa on myös aika paljon työtä. En näe oikein järkeväksi ellei tuo sileä katto ole haettu lopputulos.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vain merkityksettömänä huomiona ettei tästä ole varmaan kymmentäkään vuotta jolloin Ikea uudisti ainakin alakaappiensa rungot.

Itse olisin toisenkin keittiön mielelläni tehnyt Ikean kaapeilla, mutta nykyiset alakaapit käyvät heikohkosti vanhoihin taloihin joissa taso/alakaappi tulee ikkunan eteen ja ikkunan alareuna on alle 90cm korkeudella

Jep. Olisiko ollut tämä Faktum se edellinen: Tietoa FAKTUM-keittiöistä
Nykyäänhän siihen saa, saranoita.. :)

nimim. Olisi ollut mukava vaihtaa ovet, mutta tuo poistuminen tuli huomattua aavistuksen myöhässä.
 
Oliko seinässä ennen tapetti? Muistitko pestä seinän maalipesulla ennen maalausta jos kyseessä oli vanha maalipinta? Huono tartuntahan tuossa tapauksessa on ollut eli jotain kuraa seinässä joka hylkii maalia.

Seinä on ollut pelkkää puuta, jonka päälle edellinen asukas oli maalannut pohjamaalit noin 12kk sitten. Seinä puhdistettu, annettu kuivua ja maalattu seinämaali päälle. En keksi tähän muuta (järkevää) vaihtoehtoa kuin liian kuuma/kostea maalauslämpötila sisällä (plus 26 astetta taisi olla) tai pohjamaali ja seinämaali jotenkin hylkivät toisiaan.
 
Kodinhoitohuoneen kaappeja pitäisi hankkia. Onko hyviä/huonoja kokemuksia joistain tietyistä valmistajista/kaupoista? Gigantin Epoqiin ollaan nyt ensimmäisenä tutustuttu, onko Ikean kaapeista mielipidettä kellään?

Aika yksinkertaista kaapistoa on tarkoitus hankkia. Yhdelle noin kaksi metriä leveälle seinälle, esimerkiksi pari korkeaa 60cm leveää kaappia ja niiden viereen 80cm leveä alakaapisto+työtaso+yläkaapit.
Korkeisiin kaappeihin pyykkikoria yms, toisesta ehkä siivouskaappi. Olisiko siivouskaappiin liittyen mitään järkevää säilytysideaa imurille? Tuntuu kaapissa vievän ihan turhaan hyvää kaappitilaa ja kaapin ulkopuolella on helposti muuten vaan tiellä.

Samoin jos olette jotkut tietyt toiminnallisuudet kaapeissa havainneet hyviksi tai toistaalta turhiksi, niin mielelläni kuulisin.

Ikean kaapeista sen verran että edellisessä kämpässä tuli remontissa asennettua vaatekaappeja ja koko keittiö ikealta ja 8v siinä asuin ja kun muutin pois oli ne kuin uusia ilman yhtään vikaa tms.

Ikean kaapit kestää aivan samallalailla kuin muutkin kunhan kasaamisen tekee huolella ja jos vielä käyttää liimaa rungon liitoksissa ei sitä saa rikki ilman väkivaltaa.
 
Kysymys tuohon --> Eikö ongelma ratkeisi sillä, että alakaappeihin tekisi oman, matalamman sokkelin ja jättää ne Ikean jalat käyttämättä? Tuohan on sinänsä yksinkertainen operaatio, jos se vain siitä on kiinni.
Näinhän se piti tehdä toisen valmistajan 70cm korkeilla alakaapeillakin, eli sokkelista siivu pois. Ikkunan alareuna 85cm lattiasta jolloin ikean alakaapilla vastaavalla menetelmällä olisi jäänyt kokonainen 1cm sokkeli...noh kai ne voisi laittaa ilman sokkeliakin kunhan ovi aukeaa, mutta omasta mielestä tuntui hassulta ajatukselta eikä ikkunan nosto/aukeamaton ikkuna/pätkitty pöytä tuntunut mieluisalta.

Jep. Olisiko ollut tämä Faktum se edellinen: Tietoa FAKTUM-keittiöistä
Nykyäänhän siihen saa, saranoita.. :)

nimim. Olisi ollut mukava vaihtaa ovet, mutta tuo poistuminen tuli huomattua aavistuksen myöhässä.
Jep, Faktum. Tuli noita Faktum vetolaatikoita ostettua vielä muutama vuosi sitten Torista eteisen 50cm leveään kaappiin, joka on myös poistunut valikoimasta. Eteisen kaappi ei ollut alunperin Ikean niin muistaakseni jotain fyllipaloja piti viritellä kiskojen kiinnitykseen.

No nämähän on näitä köyhän ongelmia kun pitää halvalla uudistaa vanhaa
 
Meillä on nyt neljä huonetta (kipsi/betoni) vedetty Prof 7:lla eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Pohjat taisi olla Prof 3 tai muu halvemman pään maali mitä K-Raudasta löytyi.

Kun oli puhetta noista halppismaaleista niin K-raudan PROF ja Starkin Cello on poikkeuksia koska ainakin Cello on Teknoksen maaleja eri nimellä. Luultavasti tuo Prof maalikin on tikkurilaa.

Kodinhoitohuoneen kaappeja pitäisi hankkia. Onko hyviä/huonoja kokemuksia joistain tietyistä valmistajista/kaupoista? Gigantin Epoqiin ollaan nyt ensimmäisenä tutustuttu, onko Ikean kaapeista mielipidettä kellään?

Aika yksinkertaista kaapistoa on tarkoitus hankkia. Yhdelle noin kaksi metriä leveälle seinälle, esimerkiksi pari korkeaa 60cm leveää kaappia ja niiden viereen 80cm leveä alakaapisto+työtaso+yläkaapit.
Korkeisiin kaappeihin pyykkikoria yms, toisesta ehkä siivouskaappi. Olisiko siivouskaappiin liittyen mitään järkevää säilytysideaa imurille? Tuntuu kaapissa vievän ihan turhaan hyvää kaappitilaa ja kaapin ulkopuolella on helposti muuten vaan tiellä.

Samoin jos olette jotkut tietyt toiminnallisuudet kaapeissa havainneet hyviksi tai toistaalta turhiksi, niin mielelläni kuulisin.

Itse mietin aluksi tälläistä ratkaisua:

Loppujenlopuksi laitoin tälläisen:
Kun jäi remontista yli 80cm korkeudelle. (ois voinut olla alempana, mut saranajärjestely ei sallinut niin jäi sit noille korkeuksille.) Tuossa pysyy imuri letkuineen mukavasti ja voi vetää pihalle.

Jos mahdollista niin korkeissa kaapeissa olen suosinut korkeita yksittäisiä ovia, jolloin ei tarvitse aukoa useita luukkuja vaan voi avata yhen oven ja ottaa mitä tarvitsee. Vetolaatikot on myös mahtavat jos sopii kaappijärjestelyyn. Tuommoiset matalat alakaapit ainakin ottaisin ehdottomasti vetolaatikoilla (laatikkojen määrä sen mukaan mitä kaapeissa tarkoitus säilyttää.)
 
Kun oli puhetta noista halppismaaleista niin K-raudan PROF ja Starkin Cello on poikkeuksia koska ainakin Cello on Teknoksen maaleja eri nimellä. Luultavasti tuo Prof maalikin on tikkurilaa.
Molemmathan on K-raudan eli Kesko Oyj:n
 
Minkälainen homma ammattilaiselta olisi tehdä tuohon keittiön ja eteisen kaapin päätyyn kevyt seinämä? Vaatii varmaankin noiden kaapistojen purun seinän rakentamisen ajaksi. Olisi tarkoitus saada nuo kaapistojen sivut piiloon ja saada samalla seinäpinta-alaa tauluille ja joku lipasto tuohon eteen.

IMG_20200818_141533~3.jpg
 
Kun oli puhetta noista halppismaaleista niin K-raudan PROF ja Starkin Cello on poikkeuksia koska ainakin Cello on Teknoksen maaleja eri nimellä. Luultavasti tuo Prof maalikin on tikkurilaa.
Mutta sama valmistaja ei takaa että olisi samaa kamaa. Niistä voi olla karsittu lisäaineissa ja laimennettu jan muuta mutkien oikomista.
Ihan niinkuin melkein kaikki kauppojen Halpisoluet on Olvin panemia mutta silti makuerot on valtavia.
 
Minkälainen homma ammattilaiselta olisi tehdä tuohon keittiön ja eteisen kaapin päätyyn kevyt seinämä? Vaatii varmaankin noiden kaapistojen purun seinän rakentamisen ajaksi. Olisi tarkoitus saada nuo kaapistojen sivut piiloon ja saada samalla seinäpinta-alaa tauluille ja joku lipasto tuohon eteen.

IMG_20200818_141533~3.jpg

Tarviiks tuohon muuta kuin tilaa keittiöliikkeestä riittävän leveän kalustelevyn, samanlaisen siis mitä muutenkin käytetään kaappien päädyissä? Ei kevyen väliseinänkään rakentaminen ole vaikeata, mutta vaatii sen 10cm tilaa joka menee "hukkaan".

Kai sen voisi tehdä myös ihan kipsilevylläkin jonka kiinnittää kaappien runkoon ja tasoittaa.

Mutta sama valmistaja ei takaa että olisi samaa kamaa. Niistä voi olla karsittu lisäaineissa ja laimennettu jan muuta mutkien oikomista.
Ihan niinkuin melkein kaikki kauppojen Halpisoluet on Olvin panemia mutta silti makuerot on valtavia.
Molemmathan on K-raudan eli Kesko Oyj:n

Ok, jollakin oli asiasta ilmeisesti parempaa tietoa.
 
Purin vanhan vaatekaapin, jonka alla ei ole lattiamatskua.
Tarkoituksena on asentaa vinyylilankut vanhan lattian päälle.
Voiko aukon paikata vain liimaamalla aukkoon saman paksuinen vaneri ja vetää vinyylilankut päälle?
 
Tuo cello kyl ainakin pitäis olla teknosta, siitä oli oikein myyjien kaa puhe ja muistaakseni purkissakin luki. Tuo Rautakeskohan on varmaan se isompi pulju jonka nuo tuotemerkit on, ei maalien valmistaja.
Maalien valmistajaa en tiedä. Tarkoitus oli vain oikaista sinun aiemmasta kirjoituksesta, että Stark ei myy Celloa vaan K-rauta.
 
Tarviiks tuohon muuta kuin tilaa keittiöliikkeestä riittävän leveän kalustelevyn, samanlaisen siis mitä muutenkin käytetään kaappien päädyissä? Ei kevyen väliseinänkään rakentaminen ole vaikeata, mutta vaatii sen 10cm tilaa joka menee "hukkaan".

Kai sen voisi tehdä myös ihan kipsilevylläkin jonka kiinnittää kaappien runkoon ja tasoittaa.
Tarkoitus on tehdä kiinteämmän oloinen seinäratkaisu kuin kalustelevy. Yhdessä vastaavassa talopaketissa sellainen oli tuossa ja ilmeisesti sekin on jälkeenpäin lisätty. Tilahukka ei ole ongelma. Helpompi myös kipsilevyseinästä paikata jäljet, kuin kalustelevystä. En usko että pelkkä kipsilevy ilman koolauksia kestää. Tuossa on tuo eteisen ja keittiön välinen seinä joka tulee n. sentin enemmän ulos kuin kaapistot.

Samassa yhteydessä suunnittelemme myös liukuoven vaihtoa tavalliseen oveen joka vaatii oviaukon kaventamisen. Onko Suomessa jotain sääntöjä huoneenoven aukeamissuuntaan? Meidän toisessa kerroksessa kaikki ovet aukeaa huoneeseen päin, mutta tässä tapauksessa olisi parempi, että aukeaa olohuoneen puolelle, eikä makuuhuoneeseen, koska huone on sen verran pieni.
 
Onko kenelläkään kokemusta halvoista ristilasereista? Esim. SKIL 1910 AA ristilaser | Motonet Oy

Onko noista mihinkään? Kannattaako ostaa ennemmin perinteinen vatupassi?
Meillä on Lidlistä ostettu halpislaser ja ihan hyvin se pelittää. Eipä noit gyroskoopillisia taida vinoon juuri saada.
Se laserin gyron liikkumavara on aika iso tekijä koska mitä enemmän sillä on liikkumistilaa niin sitä nopeempi se on asettaa. Pienellä liikkumavaralla on aika nuhjaamista että saa sen sen verran suoraan että laseri näkyy.
Korkea jalka on myös melko kova varuste, muuten saa ripustella pöydän reunoihin ja naulakon varsiin sun muihin.

Mutta kyllä halpis laserikin aina vatupassin voittaa satanolla.
 
Onko kenelläkään kokemusta halvoista ristilasereista? Esim. SKIL 1910 AA ristilaser | Motonet Oy

Onko noista mihinkään? Kannattaako ostaa ennemmin perinteinen vatupassi?

Riippuu siitä, mihin käyttää. Kyllä ne pysty- ja vaakasuoran näyttää usean metrin matkalta. Se ei korvaa vatupassia, mutta on kullanarvoinen esim. Keittiökaappeja asentaessa.

Itse ostin Cocraftin HL 10-ST:n, joka oli Clas Ohlsonilla alessa.
 
Onko kenelläkään kokemusta halvoista ristilasereista? Esim. SKIL 1910 AA ristilaser | Motonet Oy

Onko noista mihinkään? Kannattaako ostaa ennemmin perinteinen vatupassi?

Vatupassi on hyvä monessa asiassa kun jonkin asian suoruutta pitää tarkistaa mutta kyllä laser on ylivoimainen monessa asiassa. Halpakin laser näyttää kyllä niin tarkasti kuin on tarvis sillä alle 10 metrin matkalla mihin se on tarkoitettu. Hankin aikoinaan kun taloa rakensin kun kyllästyin tihrustamaan ilmakuplaa.
 
Ulko-oven sisäpuolen maalausta... Eli oven sisäpuoli täytyisi maalata uusiksi ja oven irrotus ei onnistu jotta saisi sen vaakaan. Neuvoja sen suhteen, että voiko suoraa päälle maalata samalla värillä vai täytyykö hioa? Ja jos täytyy hioa, niin riittääkö pieni laappaisu, että saa edellisen maalin pintaa hiukan rikki, jotta maali tarttuu varmasti. Toivottavasti ihan nahkoilleen ei tarvitse tuota lähteä hiomaan.
 
Viimeksi muokattu:
No jos yhteensopivalla maalilla vetelee, niin eihän siinä kuin irtoava osuus ja pinta täydy saada pois. Sitä en kyllä sitten tiedä miksei se oven irrotus onnistuisi.
 
Ulko-oven sisäpuolen maalausta... Eli oven sisäpuoli täytyisi maalata uusiksi ja oven irrotus ei onnistu jotta saisi sen vaakaan. Neuvoja sen suhteen, että voiko suoraa päälle maalata samalla värillä vai täytyykö hioa? Ja jos täytyy hioa, niin riittääkö pieni laappaisu, että saa edellisen maalin pintaa hiukan rikki, jotta maali tarttuu varmasti. Toivottavasti ihan nahkoilleen ei tarvitse tuota lähteä hiomaan.

Hiot maalipinnan himmeäksi ja jos maali on alkanut irrota niin irtonaiset hiot pois. Tarvittaessa kittaus ja pohjaamali. Lopuks kun on tyytyväinen niin pintamaali päälle. Miksei ovea saa irti? Kolminkertasesti menee aikaa pystyssä tehden ja voi olla todella haastavaa saada maalattua ilman valumia.
 
Hiot maalipinnan himmeäksi ja jos maali on alkanut irrota niin irtonaiset hiot pois. Tarvittaessa kittaus ja pohjaamali. Lopuks kun on tyytyväinen niin pintamaali päälle. Miksei ovea saa irti? Kolminkertasesti menee aikaa pystyssä tehden ja voi olla todella haastavaa saada maalattua ilman valumia.
Kiitos neuvoista. Pohja on tasainen, niin pohjamaalia ei varmaan tarvitse, kun samalla värillä kuitenkin tulee kuin aikaisemmin ja jos himmeäksi hiominen piisaa, niin tämä on oman työn kannalta iloinen uutinen.

Kyseessä siis ulko-ovi ja talossa koiria ja kissoja, niin ei oikein ole mahdollista jättää reikää auki useammaksi tunniksi tuon tekemiseen.

Kyseessä aika uusi ovi ja menin maalipinnan pilaamaan aineilla, kun yritin saada maalarinteipin jämiä irti. Aikamoista ainetta tuo teippi, jos pääsee kunnolla jämähtämään.
 
Kiitos neuvoista. Pohja on tasainen, niin pohjamaalia ei varmaan tarvitse, kun samalla värillä kuitenkin tulee kuin aikaisemmin ja jos himmeäksi hiominen piisaa, niin tämä on oman työn kannalta iloinen uutinen.

Kyseessä siis ulko-ovi ja talossa koiria ja kissoja, niin ei oikein ole mahdollista jättää reikää auki useammaksi tunniksi tuon tekemiseen.

Kyseessä aika uusi ovi ja menin maalipinnan pilaamaan aineilla, kun yritin saada maalarinteipin jämiä irti. Aikamoista ainetta tuo teippi, jos pääsee kunnolla jämähtämään.

Saattaa mennä vaan pahemmaksi maalaamalla :D Saanko kysyä mikä aine pilas maalipinnan?
 
Saattaa mennä vaan pahemmaksi maalaamalla :D Saanko kysyä mikä aine pilas maalipinnan?
Tuollaista ainetta kokeilin, kun en sitä sitruunaista teipinpoistajaa löytänyt mitä olen joskus aikaisemmin kokeillut. Se sitruunanhajuinen (ja makuinen) teipinpoistaja ei kyllä tehnyt maalille mitään jälkeä, mutta hienohan se on aina näin jälkikäteen viisastella. :)

Ja ettei jää epäselväksi, niin tuolla viisastelulla tarkoitan tasan itseäni. Virheistä oppii... Tai no, mistäpä tämänkin lopputuloksen olisi voinut tietää ilman kokeilua.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaista ainetta kokeilin, kun en sitä sitruunaista teipinpoistajaa löytänyt mitä olen joskus aikaisemmin kokeillut. Se sitruunanhajuinen (ja makuinen) teipinpoistaja ei kyllä tehnyt maalille mitään jälkeä, mutta hienohan se on aina näin jälkikäteen viisastella. :)

Ja ettei jää epäselväksi, niin tuolla viisastelulla tarkoitan tasan itseäni. Virheistä oppii... Tai no, mistäpä tämänkin lopputuloksen olisi voinut tietää ilman kokeilua.
WD40 lähtee teipit, tarrat ja teipinjäämät. Eikä yleensä jätä mitään jälkiä. Hetken pitää antaa vaikuttaa
 
Minkälainen homma ammattilaiselta olisi tehdä tuohon keittiön ja eteisen kaapin päätyyn kevyt seinämä? Vaatii varmaankin noiden kaapistojen purun seinän rakentamisen ajaksi. Olisi tarkoitus saada nuo kaapistojen sivut piiloon ja saada samalla seinäpinta-alaa tauluille ja joku lipasto tuohon eteen.

IMG_20200818_141533~3.jpg

Itse asentaisin tuohon keittiön puolelle ensin kattoon asti ulottuvan kalustelevyn ja sen jälkeen vasta tekisin kevyen väliseinän tuohon päätyyn. Pöytälevy tulee luultavasti hieman kaapistoja ulommas joten tästäkin pitäisi sahata päädystä pala pois jotta levy saadaan kaapistoihin kiinni ilman rakoa. Itse väliseinähän on helppo kalustelevyn asennuksen jälkeen tehdä, koska ei tarvitse levyttää keittiön puolta ollenkaan.
 
Tuollaista ainetta kokeilin, kun en sitä sitruunaista teipinpoistajaa löytänyt mitä olen joskus aikaisemmin kokeillut. Se sitruunanhajuinen (ja makuinen) teipinpoistaja ei kyllä tehnyt maalille mitään jälkeä, mutta hienohan se on aina näin jälkikäteen viisastella. :)

Ja ettei jää epäselväksi, niin tuolla viisastelulla tarkoitan tasan itseäni. Virheistä oppii... Tai no, mistäpä tämänkin lopputuloksen olisi voinut tietää ilman kokeilua.
WD40 lähtee teipit, tarrat ja teipinjäämät. Eikä yleensä jätä mitään jälkiä. Hetken pitää antaa vaikuttaa

Ruokaöljyllä tai fairyllä hinkkaamalla saattaa myös lähteä. Googlella löytyy lisää niksejä.
 
Miksi puuöljyn / sävyttävän terassiöljyn käyttö on kielletty sisätiloissa?
On niitä sisäkäyttöön tarkoitettuja saatavilla.
Sisälle tarkoitetut on liuotinvapaita ja ulos tarkoitetut sisältää liuottimia ja haisevat pahalta. Et varmaan saunassa haluaisi haistella niitä liuotinhöyryjä mitä noista ulos tarkoitetuista vapautuu lämmössä.
 
Ulko-oven sisäpuolen maalausta... Eli oven sisäpuoli täytyisi maalata uusiksi ja oven irrotus ei onnistu jotta saisi sen vaakaan. Neuvoja sen suhteen, että voiko suoraa päälle maalata samalla värillä vai täytyykö hioa? Ja jos täytyy hioa, niin riittääkö pieni laappaisu, että saa edellisen maalin pintaa hiukan rikki, jotta maali tarttuu varmasti. Toivottavasti ihan nahkoilleen ei tarvitse tuota lähteä hiomaan.

Ei tarvitse hioa. Paikkamaalaus oville on melko vaikeaa, joten helpommalla pääset kun maalaat koko oven yli. Yleensä noihin ovipaikkauksiin käytetään ainakin meillä HELMI Listavalkoinen maalia. Lisäksi maalaus kannattaa suorittaa vaahtomuovi telalla niin saat pinnasta sileän. Esim tälläinen Vaihtotela vaahtomuovi 10 cm | STARKin verkkokauppa .
 
Ksyleeni on myös todella rajua tavaraa liiman poistamiseen. Tosin saattaa lähteä maalitkin mukana. Ja on melko myrkyllistä.

Etanoli < isopropanoli < asetoni < ksyleeni. Etanolilla ja isopropanolilla ei yleensä lähde maalit eikä lakat, asetonilla lähtee ja ksyleenillä sulaa jo aivotkin (en käyttäisi suuria määriä ilman maskia ja kaasunsuodatinta). Ainoa tilanne missä itse olen kysleeniä tarvinnut oli veneestä liukuestetarrojen poisto, oli meinaan sitkeässä. Kysleenillä lähtee varmasti myös kaikki lakat ja maalit... En talon sisällä juuri isopropanolia vahvempaa käyttäisi, asetonia varovaisesti ja harkiten.
 
Onko alla olevan kuvan tyyliset nupilliset kaapit mahdollista purkaa, vai ovatko ne integroitu seinään ja sitä kautta kantaviin rakenteisiin?

kaapit80.JPG
 
Kaappi ei ole kantavarakenne. Se kiinnitetään väliseinään tai kantavaan seinään.
Oikea yllätys mikä tuossa tulee, on se ettei kaapin alla ole lattiamattoa - paitsi oven viereisen hyllykön alla on.
Katon rappaus ja seinien tasoitus voivat tuottaa saman yllätyksen kuin lattiamatto.
 
Onko alla olevan kuvan tyyliset nupilliset kaapit mahdollista purkaa, vai ovatko ne integroitu seinään ja sitä kautta kantaviin rakenteisiin?

kaapit80.JPG
On mahdollista. Lattian päällyste todennäköisesti puuttuu ja katto saattaa puuttua tai olla viimeistelemätön siltä osin.
Omasta kämpästä purkasin parikin tuollaista kaappia. Toisessa oli lattia alla toisessa ei. Toisessa oli katto päällä, toisessa ei.
 
Onko alla olevan kuvan tyyliset nupilliset kaapit mahdollista purkaa, vai ovatko ne integroitu seinään ja sitä kautta kantaviin rakenteisiin?
Edellä mainittujen lisäksi myös sellainen on mahdollista, että kaappi toimittaa väliseinän virkaa. Kerran on tullut itselläni vastaan sellainen tapaus, että kaapin takaseinä toimitti väliseinän virkaa, joten piti rakentaa uusi väliseinä kun kaapin purki pois. Tässä tapauksessa muovimatto puuttui alta (ei ongelmaa, lattia oltiin vaihtamassa), mutta yläpuolella ollut katto oli tasoitettu ja ei siten vaatinut lisätöitä kun katot oltiin muutenkin maalaamassa.
 
Onko alla olevan kuvan tyyliset nupilliset kaapit mahdollista purkaa, vai ovatko ne integroitu seinään ja sitä kautta kantaviin rakenteisiin?

kaapit80.JPG
Itse aikanaan vastaavat poistin. Parkettia ei ollut niiden alla ja kattoa ei ollut rapattu. Lisäksi seinä tuossa takana oli betonipinnalla ilman tasoitusta/maalia.

Ei haitannut kun meni koko kämpästä muutenkin lattia uusiksi ja seinäpinnat ym. Katto olisi ehkä haitannut kun rappaus vähän hankala tehdä jälkikäteen. Mutta laitoin kattoon kiinni liukuovikiskot ja tuohon sitten liukuovet niin ei katon rappauksen puuttuminen haitannut.
 
Suihkutangon "hissi" (eli se ylös-alas säädettävä pidike käsisuihkulle) hajosi, eikä pysy enää ylhäällä. Mennee koko tanko siis vaihtoon. Mutta, kun mistään mitään en tiedä niin märkätila vähän kuumottaa. Se ei varmaan mene ihan niin yksinkertaisesti, että hankin vaan mallin jossa on säädettävä ruuvien etäisyys (ellen löydä juuri sopivilla etäisyyksillä olevaa) ja isken vanhoihin reikiin? Voiko vanhoja ruuvitulppia käyttää? Mistä tiedän onko reikä sopivan syvä? Onko sillä väliä? Pitääkö sinne vetää uudet silikoonit? Mitä sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko, kun periaattessa sorkitaan vedeneristeitä, jotka on yhtiön vastuulla?
 
Suihkutangon "hissi" (eli se ylös-alas säädettävä pidike käsisuihkulle) hajosi, eikä pysy enää ylhäällä. Mennee koko tanko siis vaihtoon. Mutta, kun mistään mitään en tiedä niin märkätila vähän kuumottaa. Se ei varmaan mene ihan niin yksinkertaisesti, että hankin vaan mallin jossa on säädettävä ruuvien etäisyys (ellen löydä juuri sopivilla etäisyyksillä olevaa) ja isken vanhoihin reikiin? Voiko vanhoja ruuvitulppia käyttää? Mistä tiedän onko reikä sopivan syvä? Onko sillä väliä? Pitääkö sinne vetää uudet silikoonit? Mitä sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko, kun periaattessa sorkitaan vedeneristeitä, jotka on yhtiön vastuulla?
Olen melko varma asiasta, että kuuluu taloyhtiön vastuulle. Eli ota huoltoyhtiöösi yhteys, niin tulevat asentamaan uuden vastaavan.
 
Suihkutangon "hissi" (eli se ylös-alas säädettävä pidike käsisuihkulle) hajosi, eikä pysy enää ylhäällä. Mennee koko tanko siis vaihtoon. Mutta, kun mistään mitään en tiedä niin märkätila vähän kuumottaa. Se ei varmaan mene ihan niin yksinkertaisesti, että hankin vaan mallin jossa on säädettävä ruuvien etäisyys (ellen löydä juuri sopivilla etäisyyksillä olevaa) ja isken vanhoihin reikiin? Voiko vanhoja ruuvitulppia käyttää? Mistä tiedän onko reikä sopivan syvä? Onko sillä väliä? Pitääkö sinne vetää uudet silikoonit? Mitä sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko, kun periaattessa sorkitaan vedeneristeitä, jotka on yhtiön vastuulla?

Siinä mitään erikoista ole. Irroitat vanhan tangon ja katselet sopivan uuden mallin jossa kiinnityskohdat osuvat vanhoihin mittoihin (niissä on säätövaraa). Ne on yhdellä ruuvillä kiinni ylhäältä ja alhaalta. Sama ruuvi käy 99,9 prosenttisesti. Laitat tulpan sisään hieman silikonia ja ruuvaat kiinni.
 
Suihkutangon "hissi" (eli se ylös-alas säädettävä pidike käsisuihkulle) hajosi, eikä pysy enää ylhäällä. Mennee koko tanko siis vaihtoon. Mutta, kun mistään mitään en tiedä niin märkätila vähän kuumottaa. Se ei varmaan mene ihan niin yksinkertaisesti, että hankin vaan mallin jossa on säädettävä ruuvien etäisyys (ellen löydä juuri sopivilla etäisyyksillä olevaa) ja isken vanhoihin reikiin? Voiko vanhoja ruuvitulppia käyttää? Mistä tiedän onko reikä sopivan syvä? Onko sillä väliä? Pitääkö sinne vetää uudet silikoonit? Mitä sanoo taloyhtiön vastuunjakotaulukko, kun periaattessa sorkitaan vedeneristeitä, jotka on yhtiön vastuulla?
Osta tuommoinen 18-25mm säädettävä suihkupää ylös ja alas-liukukannen pidike Käsisuihkukotelo Liu'un puristin sadesuihkun sekoittimelle varmasti vastaavia rautakaupoista löytyy
 
Noin 5 vuotta sitten vaihdettu uusi laminaatti kämppään (vanhan kuluneen tilalle). Pohjalle laitettu 2mm paksu solumuovi ja reunoille jätetty asialliset elämisraot. Nyt on kuitenkin alkanut narisemaan todella ärsyttävästi kävellessä (ei tietenkään joka kohdassa, mutta käytännössä ei voi olla kävelemästä jostain narinakohdasta siirtyessä esim. makuuhuoneesta keittiöön tms.

Onkohan tähän jotain kikka kolmosta saada tilannetta paremmaksi, ei nyt huvittaisi taas vaihtaa koko lattiaa kun muuten on uudenveroisessa kunnossa.. Ei edes ollut mitään hinnat alkaen jämälaminaattia vaan muistaakseni lähemmäs 20€ m2, 8mm paksua ja KL32.

Ajattelin nyt ensitöikseni käyttää muutamasta huoneesta listat irti, jotta näkee onko tuo elämisrako mennyt umpeen.
 
Noin 5 vuotta sitten vaihdettu uusi laminaatti kämppään (vanhan kuluneen tilalle). Pohjalle laitettu 2mm paksu solumuovi ja reunoille jätetty asialliset elämisraot. Nyt on kuitenkin alkanut narisemaan todella ärsyttävästi kävellessä (ei tietenkään joka kohdassa, mutta käytännössä ei voi olla kävelemästä jostain narinakohdasta siirtyessä esim. makuuhuoneesta keittiöön tms.

Onkohan tähän jotain kikka kolmosta saada tilannetta paremmaksi, ei nyt huvittaisi taas vaihtaa koko lattiaa kun muuten on uudenveroisessa kunnossa.. Ei edes ollut mitään hinnat alkaen jämälaminaattia vaan muistaakseni lähemmäs 20€ m2, 8mm paksua ja KL32.

Ajattelin nyt ensitöikseni käyttää muutamasta huoneesta listat irti, jotta näkee onko tuo elämisrako mennyt umpeen.
Nyt on ilmankosteus korkealla, parin kuukauden päästä helpottaa.
Ilmankuivain voi auttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom