Kodin rempat(DIY)

Onko kallis maali hintansa arvoista?
Maalit
Julkaistu 23. huhtikuu 2018

Moni väittää, ettei maalin laadulla ole väliä ja halpa maali ajaa saman asian kuin kallis. Ostimme kolme erihintaista maalipurkkia ja otimme asiasta selvää. Järjestimme neljä viikkoa kestäneen kokeen ja maalasimme vanhoja sisäseiniä sekä halvalla, keskihintaisella että kalliilla pintamaalilla.

Aluksi hyviä uutisia jokaiselle, joka on maalannut kotinsa seinät jollain muulla kuin kaikkein halvimmalla maalilla: rahasi eivät ole menneet hukkaan! Tämän testin tulokset osoittavat selvästi, ettei maalikaupassa kannata haksahtaa halvimpaan vaihtoehtoon.

Halpa maali ei ole aina huonoa, eikä kalleinta maalia kannattaa ostaa joka tarkoitukseen. Esimerkiksi autotallin tai verstaan seinät voi maalata valkoiseksi alelaarin halvimmalla tarjousmaalilla, joka maksaa alle kolme euroa litralta.

Kallis maali peittää paremmin
Keskihintainen maali, joka maksaa noin kymmenen euroa litralta, sopii melkein kaikkiin asuinhuoneisiin. Kaikkein kalleimmat sisämaalit peittävät niitäkin paremmin ja tekevät pinnoista kauniit ja tasaiset. Lisäksi kalleimmat maalit ovat niin kovia, että ne kestävät perusteellista pesemistä ja kovaa hankaamista.

Testin maalit valittiin kysymällä rauta- ja maalikaupoista, millaisia maaleja ihmiset yleensä ostavat. Moni asiakas haluaa joko kaikkein halvinta maalia tai hyvää, mutta kohtuuhintaista maalia. Lisäksi on asiakkaita, jotka pyytävät parasta maalia, jota rahalla saa.

Testissä käytetyt maalit olivat sävyltään puhtaan valkoisia, ja niiden kiiltoaste oli 10.



Tässä tuli hyvin ilmi se että kallis on helppo levittää ja tulee kerralla kunnollista mutta tärkein, kestää käyttöä
 
Voiko ja kannattaako käyttää katon maalaukseen Tikkurila Kilpi kattopinnoitetta, jossa purkin kyljessä päivämäärä 2017 maaliskuu. Ei ole mainintaa viimeisestä käyttöpäivästä eikä säilyvyydestä.
 
Voiko ja kannattaako käyttää katon maalaukseen Tikkurila Kilpi kattopinnoitetta, jossa purkin kyljessä päivämäärä 2017 maaliskuu. Ei ole mainintaa viimeisestä käyttöpäivästä eikä säilyvyydestä.
Sekoitat hyvin niin ei sille mitään estettä ole. Olen käyttänyt 10v vanhoja maaleja joskus.
 
Ja minä kun olen ollut huolissani jos olen käyttänyt vuoden vanhoja maaleja. Ilmeisen turhaan siis. :lol:

Kai sen on tärkeintä, että maali ei ole pahemmin ilmaa/happea saanut säilyvyyden kannalta
Ei se avaamattomana ainakaan miksikään ole mennyt. Pitää vaan sekoittaa kunnolla, kun menee vähän turhan jäykäksi jos pitkään seisoo. Ei se maalaustulos mitenkään uudesta purkista eronnut.
 
Mistäs saisi tilattua halvimmalla pöytäsirkkeleitä? Bosch, metabo tai dewalt.

Oisko tässä:


Disclaimer: Vaikka on Boschin sinistä sarjaa ja täten vaikuttaa uskomattoman halvalta, niin arvostelujen mukaan ilmeisestikin laatutaso kuitenkaan ei ole sitä mitä pitää, vaan pikemminkin vihreän Boschin tasolla. Meinasin tilata, mutta tämän vuoksi skippasin ja päätin säästää vielä vähän DeWalttiin tms. Mutta jos vaatimustaso ei ole mahdottoman korkea, niin ei ainakaan ole hinnalla pilattu.
 
Oisko tässä:


Disclaimer: Vaikka on Boschin sinistä sarjaa ja täten vaikuttaa uskomattoman halvalta, niin arvostelujen mukaan ilmeisestikin laatutaso kuitenkaan ei ole sitä mitä pitää, vaan pikemminkin vihreän Boschin tasolla. Meinasin tilata, mutta tämän vuoksi skippasin ja päätin säästää vielä vähän DeWalttiin tms. Mutta jos vaatimustaso ei ole mahdottoman korkea, niin ei ainakaan ole hinnalla pilattu.
Mulla on Dewaltin jiirissha ja pitäisi hankkia nykyisen Dewaltin kääntöpöytäsirkkelin tilalle uusi, kun alkaa olemaan jo vähän klappia joka puolella. Laatuodotus on siis suht korkealla tasolla.
 
Mulla on Dewaltin jiirissha ja pitäisi hankkia nykyisen Dewaltin kääntöpöytäsirkkelin tilalle uusi, kun alkaa olemaan jo vähän klappia joka puolella. Laatuodotus on siis suht korkealla tasolla.

Jos olet dewalttii tottunut, ni ei kannata kyl paljo muita katella. Odottelee tarjousta kohdalle tai meet tinkii paikalliseen rautakauppaan
 
Kuuluuko salaojaremontissa laittaa patolevyn viereen pystyyn myös routaeriste vai onko ok ilmankin? Onko tou ns. "lisäeristämistä"? Nettiä selaillessa näkyy pystyeristeet olevan yleensä taloissa joissa on kellaria tms. tilaa maan alla. Mutta voiko tuollaisen laittaa myös taloon jossa ei ole kellaria ja onko siitä edes mitää hyötyä koska eriste jäisi siis maan alle, eikä ulotu verhoukseen asti?
 
Kuuluuko salaojaremontissa laittaa patolevyn viereen pystyyn myös routaeriste vai onko ok ilmankin? Onko tou ns. "lisäeristämistä"? Nettiä selaillessa näkyy pystyeristeet olevan yleensä taloissa joissa on kellaria tms. tilaa maan alla. Mutta voiko tuollaisen laittaa myös taloon jossa ei ole kellaria ja onko siitä edes mitää hyötyä koska eriste jäisi siis maan alle, eikä ulotu verhoukseen asti?

Useissa tapauksissa ei ole hyötyä. Vanhoissa taloissa voi joskus saavuttaa hyötyy jos sokkelin takaa puuttuu eristeet. Olennaisin on se vaakaan tuleva routaeriste. Ei kannata kellaria sotkea tuohon, kellarit on omia tapauksia ja niissä saattaa vaihdella hyvinkin paljon käytetyt menetelmät.
 
Mennee tänne, vaikka ammattimies (sähkäri) laitteen asensikin. Eli saatiin uusi pyyhekuivain/rättipatteri keskiviikkona. Laite otti ja kirjaimellisesti räjähti tänään - vastus lensi voimalla ja jäi pistokejohdon varaan roikkumaan, jotkut glykolit pitkin kylppärin seiniä. Onneksi oltiin kotosalla ja kukaan ei ollut vessassa, kuuma neste ja vastus pahimmassa tapauksessa olisi osunut pöntöllä istujaa päähän. Pyyhkeen päälle jäämään roikkunut vastus olisi myös voinut koko kerrostalon sytyttää tuleen? Tein ilmoituksen asentaneelle firmalle ja valmistajalle/maahantuojalle spostitse. Siivouskulut, sähköharjat ja uusi patteri (kokonaan ilmaiseksi koko roska) nyt ainakin korvausvaatimuksena joltakin taholta. Mitä muuta tuosta kannattaa olla vailla, kannattaako tuosta tehdä ihan ilmoitusta vielä viranomaisille, tukes tms? Aika jäätävät tuhot pahimmillaan olisi voinut saada aikaan. Joku valmistevikainen yksilö ilmeisesti, mutta silti. Huh.

Onneksi en itse asentanut, todennäköisesti olisi asennusvirheeseen vedottu.
 
Kysymyksiä painekyllästetyn puutavaran kiinnityksestä: ruuveina menee nyt RST tavaraa, mutta pitäisi laittaa nuo reisipuut toisiinsa kiinni naulauslevyillä, tarviiko tuon levyn olla RST (jos on vain puun pinnassa) vai riittääkö sinkitty? On kyllä sään armoilla eli ruostumaton voisi olla perusteltu, samalla ilmeisesti kannattaa laittaa ne kiinni RST ankkuriruuveilla?

Pitää alkaa myös tuota aitaa rakentamaan, kaikki teräsjalat tuntuvat olevan sinkittyä vaikka ne ovat painekyllästettyjä tolppia varten, olisiko nuo hyvä laittaa samoilla RST ankkuriruuveilla kiinni? Paljon puhutaan ettei noita materiaaleja kannata sekoittaa keskenään niin nuo jalat olisi ainoat joihin ei RST tavaraa taida olla saatavilla
 
Kysymyksiä painekyllästetyn puutavaran kiinnityksestä: ruuveina menee nyt RST tavaraa, mutta pitäisi laittaa nuo reisipuut toisiinsa kiinni naulauslevyillä, tarviiko tuon levyn olla RST (jos on vain puun pinnassa) vai riittääkö sinkitty? On kyllä sään armoilla eli ruostumaton voisi olla perusteltu, samalla ilmeisesti kannattaa laittaa ne kiinni RST ankkuriruuveilla?

Pitää alkaa myös tuota aitaa rakentamaan, kaikki teräsjalat tuntuvat olevan sinkittyä vaikka ne ovat painekyllästettyjä tolppia varten, olisiko nuo hyvä laittaa samoilla RST ankkuriruuveilla kiinni? Paljon puhutaan ettei noita materiaaleja kannata sekoittaa keskenään niin nuo jalat olisi ainoat joihin ei RST tavaraa taida olla saatavilla

Kaikki kantavat rakenteet vain ja pelkästään ruostumattomilla kiinnikkeillä, muualla voi sitten käyttää sinkittyäkin, mutta kesto on sitä huonompi mitä kosteammat olosuhteet. Samaten aina vain samaa tavaraa jos ovat toisiinsa kosketuksissa, esim. sinkittyjä naulauslevyjä ei voi ruostumattomilla ruuveilla kiinnittää.
 
Hirsiseinän lisäeristys sisäpuolelta: hunton vai ekovilla(levynä)? Onko raadilla näkemystä?

2x2 koolaus tulee näillä näkymin. Yhteen seinään 2x3 koolaus. Niin ja alapohjaan laitan samaa tavaraa, ehkä levynä, ehkä "puruna".

Saako noista kaupoista parempaa hintaa kuin listahinnan, jos pyytää tarjousta? Puhutaan kuitenkin n. kymmenistä paketeista noita levyjä.

EDIT: Itse olen kallistumassa Huntoniin, koska sillä taitaa ainakin markkinointipuheiden mukaan olla parempi äänieristyskyky. Kaupungissa kohde, niin siitä ei haittaa ainakaan ole. Ennen rakenne oli 2x puukuitulevy päällekäin ja sitten 7 kerrosta tapettia. (luitte oikein kerrosmäärän).

2x2 koolaus siksi, koska en halua pinta-alaa pienemmäksi kuin on "tarve".
 
Olemassa olevalle terassille pitäisi tehdä jatko, kooltaan 4850x6000. Onko alla oleva kuva ihan asiallinen? Sinisellä päätuet, vihreällä koolauspuut (600mm jako) ja punaisella ruuvipaalut. Päätuet ja koolauspuut 48x198 -tavarasta. Mikähän ruuvipaalujen pituudeksi kannattaisi valita? Ne joudutaan ruuvaamaan aika lähelle maata, koska olemassa olevan terassin korko on n. 40cm. Maan pitäisi olla suht puhtaasti savea. Finnfoamit, suodatinkangas ja sepeli tulee alle myös.

Lisäkyssäri: jos terassiin vetää sähköjä, niin tuleeko johto putkittaa lautojen alle?


1597052776480.png
 
Viimeksi muokattu:
Olemassa olevalle terassille pitäisi tehdä jatko, kooltaan 4850x6000. Onko alla oleva kuva ihan asiallinen? Sinisellä päätuet, vihreällä koolauspuut (600mm jako) ja punaisella ruuvipaalut. Päätuet ja koolauspuut 48x198 -tavarasta. Mikähän ruuvipaalujen pituudeksi kannattaisi valita? Ne joudutaan ruuvaamaan aika lähelle maata, koska olemassa olevan terassin korko on n. 40cm. Maan pitäisi olla suht puhtaasti savea. Finnfoamit, suodatinkangas ja sepeli tulee alle myös.

Lisäkyssäri: jos terassiin vetää sähköjä, niin tuleeko johto putkittaa lautojen alle?


1597052776480.png

Aika jees vaikuttais äkkiseltään. Ruuvipaalut pitää yltää routarajan alapuolelle. Syvyys riippuu siitä missäpäin suomea kohde sijaitsee. Syvyyksistä on olemassa kartta, mutta en löytänyt nyt äkkiseltään sitä. Sähköt pitäisi mennä ilman putkituksia kunhan johto on oikeanlaista.
 
Aika jees vaikuttais äkkiseltään. Ruuvipaalut pitää yltää routarajan alapuolelle. Syvyys riippuu siitä missäpäin suomea kohde sijaitsee. Syvyyksistä on olemassa kartta, mutta en löytänyt nyt äkkiseltään sitä. Sähköt pitäisi mennä ilman putkituksia kunhan johto on oikeanlaista.

Kiitos. Onko esim. Bilteman 3x2,5mm "oikeanlaista"?

Mikä näiden eristeiden tarkoitus on?

Haet varmaan takaa sitä, että finnfoameja ei tarvita, jos ruuvipaalut yltävät routimattomaan maakerrokseen. Finnfoamin tarkoitus tietysti routaeristää, jotta antaa vähän anteeksi ruuvipaalujen asennussyvyydestä ja suodatinkangas estää kasvuston puskemista terassin läpi.
 
Kiitos. Onko esim. Bilteman 3x2,5mm "oikeanlaista"?

Tähän asiaan en halua ottaa kantaa. Joku jolla on sähköalan koulutus voi tarkentaa. Nuo sähkötyöt on kuitenkin luvanvaraisia töitä joihin on syytä ottaa ammattilainen ihan omakotitaloissakin.

Nuo finnfoamit tosiaan turhat jos käytät oikeanmittaisia ruuvipaaluja.
 
Kiitos. Onko esim. Bilteman 3x2,5mm "oikeanlaista"?

Haet varmaan takaa sitä, että finnfoameja ei tarvita, jos ruuvipaalut yltävät routimattomaan maakerrokseen. Finnfoamin tarkoitus tietysti routaeristää, jotta antaa vähän anteeksi ruuvipaalujen asennussyvyydestä ja suodatinkangas estää kasvuston puskemista terassin läpi.
Piuha kelpaa jos on tosiaan tarkoitus laittaa pelkkiä pistorasioita tai pelkkiä valoja. Jos haluaa molempia yhdellä piuhalla niin tuo ei kelpaa.

Jos ruuvipaalut ovat pelkässä kosteassa savessa (vaikka olisikin routarajan alapuolella) ne uppoaa saveen. Pitäisi paaluttaa pitkällä paalulla kantavaan maahan asti.
 
Vanhan 60cm jääkaapin tilalle on tulossa 90cm side-by-side kaappi, ja tuon 60cm jääkaappikolon toinen seinusta pitäisi siis paloitella veks yläkaapin alapuolelta. Yläkaappi on tukevasti seinässä kiinni ja tuo reunuslevy ei ole kantava, se liikkuu kokonaan kun kädellä kokeilee. Minkälaisella sahalla tuota levyä kannattaa sahata? Käsisahalla ei varmaankaan tule kummoista jälkeä, ja akkupyörösahalla ei taida yltää seinään asti siististi.

20200811_192504.jpg

20200811_192516.jpg
 
Vanhan 60cm jääkaapin tilalle on tulossa 90cm side-by-side kaappi, ja tuon 60cm jääkaappikolon toinen seinusta pitäisi siis paloitella veks yläkaapin alapuolelta. Yläkaappi on tukevasti seinässä kiinni ja tuo reunuslevy ei ole kantava, se liikkuu kokonaan kun kädellä kokeilee. Minkälaisella sahalla tuota levyä kannattaa sahata? Käsisahalla ei varmaankaan tule kummoista jälkeä, ja akkupyörösahalla ei taida yltää seinään asti siististi.

20200811_192504.jpg

20200811_192516.jpg
Irrota se levy leikkuun ajaksi tai sitten jätät koko levyn pois.
 
Vanhan 60cm jääkaapin tilalle on tulossa 90cm side-by-side kaappi, ja tuon 60cm jääkaappikolon toinen seinusta pitäisi siis paloitella veks yläkaapin alapuolelta. Yläkaappi on tukevasti seinässä kiinni ja tuo reunuslevy ei ole kantava, se liikkuu kokonaan kun kädellä kokeilee. Minkälaisella sahalla tuota levyä kannattaa sahata? Käsisahalla ei varmaankaan tule kummoista jälkeä, ja akkupyörösahalla ei taida yltää seinään asti siististi.

20200811_192504.jpg

20200811_192516.jpg

Saranan alapuolella on ruuvi. Taitaa olla 2/4kpl ruuveja millä kiinni yläkaapissa, ne vain irti.
 
Vanhan 60cm jääkaapin tilalle on tulossa 90cm side-by-side kaappi, ja tuon 60cm jääkaappikolon toinen seinusta pitäisi siis paloitella veks yläkaapin alapuolelta. Yläkaappi on tukevasti seinässä kiinni ja tuo reunuslevy ei ole kantava, se liikkuu kokonaan kun kädellä kokeilee. Minkälaisella sahalla tuota levyä kannattaa sahata? Käsisahalla ei varmaankaan tule kummoista jälkeä, ja akkupyörösahalla ei taida yltää seinään asti siististi.

20200811_192504.jpg

20200811_192516.jpg

Me otettiin ylimääräiset levyt pois. Jälkikäteenhän ei voi kaapistoja laitella jos haluaa?
 
Kiitos vinkeistä, nätistihän se levy lähti! Ei tuo yläkaappi ole kiinni takaosastaan seinässä kuin oikealta puolelta, mutta eiköhän se kevyet mutta kookkaat vuoat ja kuvut yms. kestä.

Koko keittiötäkään tuskin montaa vuotta enää jaksetaan katsella remppaamattomana niin ihan fiksu väliaikaisratkaisu.

20200811_205208.jpg
 
Kiitos vinkeistä, nätistihän se levy lähti! Ei tuo yläkaappi ole kiinni takaosastaan seinässä kuin oikealta puolelta, mutta eiköhän se kevyet mutta kookkaat vuoat ja kuvut yms. kestä.

Koko keittiötäkään tuskin montaa vuotta enää jaksetaan katsella remppaamattomana niin ihan fiksu väliaikaisratkaisu.

20200811_205208.jpg
Vaikuttaisi siltä, ettei kestä kovinkaan kummosta kuormaa toi yläkaappi. On sen yhden? ruuvin varassa ja sekin ilmeisesti kiinni n. 3mm kovalevyssä. Onneksi sulla on toi jääkaappi siihen se "romahtaminen "pysähtyy (veikkaus: irtoaa yläreunastaan).
Ennenhän kaappi sai suuren osan kantokyvystään, niistä poistamistasi sivulevyistä. Paremmin tehdyissä yläkaapeissa on yläreunassa lista (kaapin sivut on siinä kiinni) josta kaappi yläreunasta kiinnitetään.
Toi vas. alareunan kannake saattas? tukea (leveämpi tukipinta) paremmin käännetynä 90 astetta vastapäivään.
 
Vaikuttaisi siltä, ettei kestä kovinkaan kummosta kuormaa toi yläkaappi. On sen yhden? ruuvin varassa ja sekin ilmeisesti kiinni n. 3mm kovalevyssä. Onneksi sulla on toi jääkaappi siihen se "romahtaminen "pysähtyy (veikkaus: irtoaa yläreunastaan).
Ennenhän kaappi sai suuren osan kantokyvystään, niistä poistamistasi sivulevyistä. Paremmin tehdyissä yläkaapeissa on yläreunassa lista (kaapin sivut on siinä kiinni) josta kaappi yläreunasta kiinnitetään.
Toi vas. alareunan kannake saattas? tukea (leveämpi tukipinta) paremmin käännetynä 90 astetta vastapäivään.

Jäi tuonne siis oikealle puolelle vielä samanlainen sivulevy, joka puolestaan on osa isompaa kalustokokonaisuutta. Siinä nuo neljä ruuvia on kiinni, ja pistorasia myös eli sen remppaaminen vaatis sähkäriä paikalle. Sitä ei oikein kunnolla tosiaan näe, että miten tuo kokonaisuus on seinässä kiinni.


Hyvä huomio tuosta kannakkeesta, täytyy vielä kääntää se paremmaksi tueksi. Kunhan nyt Verkkis+Posti toimittais ja asentais ekana kaapin, niin laittelen kuvia lopputuloksesta.

Tässä keittiössä on monenlaisia muitakin outouksia, mm. lämpöpatteri ikkunan alla siten että pöytälevyssä on kolme reikää josta lämmön on tarkoitus nousta ylös ikkunalle. Tuo ei kyllä jää seuraavaan keittiöön, ikkunat on kuitenkin uusittu nykyaikaisiksi ja kaikki tarvittava lämmitys hoituu muutenkin ILP:n ja takan avulla pahimpia paukkupakkasia lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Jäi tuonne siis oikealle puolelle vielä samanlainen sivulevy, joka puolestaan on osa isompaa kalustokokonaisuutta. Siinä nuo neljä ruuvia on kiinni, ja pistorasia myös eli sen remppaaminen vaatis sähkäriä paikalle. Sitä ei oikein kunnolla tosiaan näe, että miten tuo kokonaisuus on seinässä kiinni.


Hyvä huomio tuosta kannakkeesta, täytyy vielä kääntää se paremmaksi tueksi. Kunhan nyt Verkkis+Posti toimittais ja asentais ekana kaapin, niin laittelen kuvia lopputuloksesta.

Tässä keittiössä on monenlaisia muitakin outouksia, mm. lämpöpatteri ikkunan alla siten että pöytälevyssä on kolme reikää josta lämmön on tarkoitus nousta ylös ikkunalle. Tuo ei kyllä jää seuraavaan keittiöön, ikkunat on kuitenkin uusittu nykyaikaisiksi ja kaikki tarvittava lämmitys hoituu muutenkin ILP:n ja takan avulla pahimpia paukkupakkasia lukuunottamatta.

Yksi vaihtoehto olisi laittaa vaikka kulmaraudoilla yläkomeron yläreunaan kaapin sisämitan levyinen levy, josta pistää proput läpi seinään. Pöydän ilmanvaihto olisi siistimpi toteuttaa x*y kokoisella ritilällä, jonka aukon tekeminen onnistuu helpohkosti pistosahalla. Kovin siistiä jälkeä ei tarvitse saada aikaan, koska ko. ritilän asennusaukko on pienempi kuin näkyviin jäävä osa. Sahattavan aukon teippaus on hyvä idea.
 
Varoituksena muille: kannattaa olla varovainen, kun repii maalarinteippiä irti valkolakatusta kattopaneelista. Lähtee nimittäin lakat helposti teipin mukana pois. o_O

Loistava päätös seinien maalaukselle. :lol:
 
Varoituksena muille: kannattaa olla varovainen, kun repii maalarinteippiä irti valkolakatusta kattopaneelista. Lähtee nimittäin lakat helposti teipin mukana pois. o_O

Loistava päätös seinien maalaukselle. :lol:
Itse käytän nykyään lähes pelkästään sitä oranssia muoviteippiä. Tavallinen maalarinteippi kuivuu ja repeilee. Kuivuessaan jää liimat seinään ja teippi tippuu itsekseen.
En tosin tiedä vaikka sillä oranssillakin lähtisi lakat matkaan.
 
Jäi tuonne siis oikealle puolelle vielä samanlainen sivulevy, joka puolestaan on osa isompaa kalustokokonaisuutta. Siinä nuo neljä ruuvia on kiinni, ja pistorasia myös eli sen remppaaminen vaatis sähkäriä paikalle. Sitä ei oikein kunnolla tosiaan näe, että miten tuo kokonaisuus on seinässä kiinni.


Hyvä huomio tuosta kannakkeesta, täytyy vielä kääntää se paremmaksi tueksi. Kunhan nyt Verkkis+Posti toimittais ja asentais ekana kaapin, niin laittelen kuvia lopputuloksesta.

Tässä keittiössä on monenlaisia muitakin outouksia, mm. lämpöpatteri ikkunan alla siten että pöytälevyssä on kolme reikää josta lämmön on tarkoitus nousta ylös ikkunalle. Tuo ei kyllä jää seuraavaan keittiöön, ikkunat on kuitenkin uusittu nykyaikaisiksi ja kaikki tarvittava lämmitys hoituu muutenkin ILP:n ja takan avulla pahimpia paukkupakkasia lukuunottamatta.
Jos kaappi on tapitettu, niin luulis jo jotain kantavankin, lisää kantavuutta saat joa laitat tiukan narun tai metallivanteen tosta vapaasta alanurkasta kaapin ylä reunaan seinään nurkaan (vetotanko), parilla lyhyellä (ettei mene läpi) ruuvilla kiinni kaapin sivulevyyn (naru/vanne siihen sivuvyyn). Tarpeen näkee kunkoe kuormittaa sitä nurkkaa varovasti
 
Olohuoneen seinässä oli valmiiksi kaksi kerrosta pohjamaalia, ja näiden päälle maalattu laadukkaampi seinämaali ei tahdo pysyä kiinni. Seinämaalin oli annettu kuivua runsaat 24h, mutta siitä huolimatta maali tahtoo lähteä irti kuin paperikalvo. Mikä meni vikaan?

Seinämaalina käytetty: Seinämaali swingcolor 7
 
Kysytäänpä täällä, kun en sähkötöille sopivampaa ketjua löytänyt. Eli pitäisi paljuun vetää valot. Ledlista on 12V ja virta tulisi akulta. Onko piuhaan tarvetta laittaa sulaketta (tai muuta suojavimpainta)?

Ajatus olisi myös vetää IP-luokiteltu pistoke paljukärryn kylkeen, johon voisi kytkeä normaalisti sähköt. Piuha tulisi akkulaturin kautta akkuun kiinni (ja sitä kautta edelleen valoille). Sulake tulisi tähän kytkentään (ennen akkua, mutta pistokkeen ja akkulaturin VAI akkulaturin vai akun väliin?).

Onko tämä viritelmä turvallinen (jos ei, niin saako jollain vimpaimella turvallisen)? Paljuun tuleva led-lista tulee yläreunan alle, lähellä vedenpintaa ja se on IP-luokiteltua eli vedenpitävää.
 
Olohuoneen seinässä oli valmiiksi kaksi kerrosta pohjamaalia, ja näiden päälle maalattu laadukkaampi seinämaali ei tahdo pysyä kiinni. Seinämaalin oli annettu kuivua runsaat 24h, mutta siitä huolimatta maali tahtoo lähteä irti kuin paperikalvo. Mikä meni vikaan?

Seinämaalina käytetty: Seinämaali swingcolor 7
Liekö tässä esimerkki, miksi kannattaisi suosia hintavampia maaleja? Tuo käyttämäsi pintamaali on melkein puolet halvempaa kuin esim. Tikkurilan tuotteet.

Edit: Vai oliko tuo Swingcolor sittenkin pohjamaali? No ei se sitten niin halpaa olekaan.
Edit2: Eikun joo, siis pintamaali :)
 
Viimeksi muokattu:
Liekö tässä esimerkki, miksi kannattaisi suosia hintavampia maaleja? Tuo käyttämäsi pintamaali on melkein puolet halvempaa kuin esim. Tikkurilan tuotteet.

Edit: Vai oliko tuo Swingcolor sittenkin pohjamaali? No ei se sitten niin halpaa olekaan.
Edit2: Eikun joo, siis pintamaali :)

Vaikka hinta on 30% Tikkurilaa halvempi, ei maalin pitäisi olla aivan kelvotonta. Yleensä tunnettujen merkkien maaleissa on 20 - 40% hintalisää, koska valmistajan pitää saada markkinoinnista aiheutuneet kulut takaisin suurempana katteena.
 
Vaikka hinta on 30% Tikkurilaa halvempi, ei maalin pitäisi olla aivan kelvotonta. Yleensä tunnettujen merkkien maaleissa on 20 - 40% hintalisää, koska valmistajan pitää saada markkinoinnista aiheutuneet kulut takaisin suurempana katteena.
Juu, merkkilisää saa maksaa. Itse vain en yleensä uskalla halpoja maaleja ostaa. R&D on varmasti ihan eri luokkaa noissa isoissa firmoissa.
 
Kysytäänpä täällä, kun en sähkötöille sopivampaa ketjua löytänyt. Eli pitäisi paljuun vetää valot. Ledlista on 12V ja virta tulisi akulta. Onko piuhaan tarvetta laittaa sulaketta (tai muuta suojavimpainta)?

Ajatus olisi myös vetää IP-luokiteltu pistoke paljukärryn kylkeen, johon voisi kytkeä normaalisti sähköt. Piuha tulisi akkulaturin kautta akkuun kiinni (ja sitä kautta edelleen valoille). Sulake tulisi tähän kytkentään (ennen akkua, mutta pistokkeen ja akkulaturin VAI akkulaturin vai akun väliin?).

Onko tämä viritelmä turvallinen (jos ei, niin saako jollain vimpaimella turvallisen)? Paljuun tuleva led-lista tulee yläreunan alle, lähellä vedenpintaa ja se on IP-luokiteltua eli vedenpitävää.
Sähkötöihin liittyvä ketju: Kysymyksiä sähkömiehille

Vastaillaan nyt kuitenkin:

Akun viereen aina sulake, muuten vaarana että kärähtää koko systeemi. Ledien määrästä riippuen lasketaan sulakkeen koko (sulake seuraavaa kokoa suurempi kuin ledien ottama kokonaisvirta).
Sulake siihen +johtimeen mistä johdot lähtee ledeille.

Akkulaturilta latausjohdot suoraan akkuun. Akkulaturissa on lienee ylivirtasuojaus. Akkulaturi ei saa olla lähelläkään vettä. Siinä on todellinen sähköiskun vaara.

12V viritelmä on turvallinen kun siihen tosiaan lisää sen sulakkeen. Akku kannattaa olla muovisessa tai muussa sähköä johtamattomassa kotelossa, mutta siten että ilma kotelon sisällä pääsee hyvin vaihtumaan.
Kannattaa suojata kaikki edes mahdollisesti vettävuotavat liitokset hyvin ettei sitä joudu heti korjailemaan hapettumien takia.
 
Meillä on nyt neljä huonetta (kipsi/betoni) vedetty Prof 7:lla eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Pohjat taisi olla Prof 3 tai muu halvemman pään maali mitä K-Raudasta löytyi.
 
Kodinhoitohuoneen kaappeja pitäisi hankkia. Onko hyviä/huonoja kokemuksia joistain tietyistä valmistajista/kaupoista? Gigantin Epoqiin ollaan nyt ensimmäisenä tutustuttu, onko Ikean kaapeista mielipidettä kellään?

Aika yksinkertaista kaapistoa on tarkoitus hankkia. Yhdelle noin kaksi metriä leveälle seinälle, esimerkiksi pari korkeaa 60cm leveää kaappia ja niiden viereen 80cm leveä alakaapisto+työtaso+yläkaapit.
Korkeisiin kaappeihin pyykkikoria yms, toisesta ehkä siivouskaappi. Olisiko siivouskaappiin liittyen mitään järkevää säilytysideaa imurille? Tuntuu kaapissa vievän ihan turhaan hyvää kaappitilaa ja kaapin ulkopuolella on helposti muuten vaan tiellä.

Samoin jos olette jotkut tietyt toiminnallisuudet kaapeissa havainneet hyviksi tai toistaalta turhiksi, niin mielelläni kuulisin.
 
Jaahas. Vinkkejä kaivattaisiin sisäkaton maalaamiseen (olohuone + keittiöyhdistelmä).

Kyse on 70-luvun kerrostalokämpästä.

Pitäisi saada entisen lasketun katon alta paljastunut sileä ja erivärinen maalipinta samalla tavalla röpelöiseksi ja sekoittumaan muun huoneiston katon maalipintaan.

Valtaosa kämpän katosta on siis sen kaikille tutun satunnaisen röpelökuvion peittämä, mikä poikkeuksetta näissä kämpissä on melkeinpä kaikkialla.

En vain keksi millä tuon käytännössä parhaiten toteuttaisi. Selvää on, että koko kyseisen huoneen katto on maalattava täysin uudelleen. Olennaista on se, että operaation jälkeen myös tuo aiemmin sileä alue sulautuu saumattomasti muuhun.
 
Jaahas. Vinkkejä kaivattaisiin sisäkaton maalaamiseen (olohuone + keittiöyhdistelmä).

Kyse on 70-luvun kerrostalokämpästä.

Pitäisi saada entisen lasketun katon alta paljastunut sileä ja erivärinen maalipinta samalla tavalla röpelöiseksi ja sekoittumaan muun huoneiston katon maalipintaan.

Valtaosa kämpän katosta on siis sen kaikille tutun satunnaisen röpelökuvion peittämä, mikä poikkeuksetta näissä kämpissä on melkeinpä kaikkialla.

En vain keksi millä tuon käytännössä parhaiten toteuttaisi. Selvää on, että koko kyseisen huoneen katto on maalattava täysin uudelleen. Olennaista on se, että operaation jälkeen myös tuo aiemmin sileä alue sulautuu saumattomasti muuhun.
Kyseessä lienee ns. roiskekatto.
Jääkö se sauma siis samaan huoneeseen keskelle kattoa? Jos jää, niin voi olla ammattilaisellekin haastavaa (mahdotonta) saada sitä täysin samanlaiseksi kuin ne olemassa olevat. Ei taida muu auttaa kuin roiskia koko huoneen sisäkatto uusiksi.
 
Kodinhoitohuoneen kaappeja pitäisi hankkia. Onko hyviä/huonoja kokemuksia joistain tietyistä valmistajista/kaupoista? Gigantin Epoqiin ollaan nyt ensimmäisenä tutustuttu, onko Ikean kaapeista mielipidettä kellään?

Aika yksinkertaista kaapistoa on tarkoitus hankkia. Yhdelle noin kaksi metriä leveälle seinälle, esimerkiksi pari korkeaa 60cm leveää kaappia ja niiden viereen 80cm leveä alakaapisto+työtaso+yläkaapit.
Korkeisiin kaappeihin pyykkikoria yms, toisesta ehkä siivouskaappi. Olisiko siivouskaappiin liittyen mitään järkevää säilytysideaa imurille? Tuntuu kaapissa vievän ihan turhaan hyvää kaappitilaa ja kaapin ulkopuolella on helposti muuten vaan tiellä.

Samoin jos olette jotkut tietyt toiminnallisuudet kaapeissa havainneet hyviksi tai toistaalta turhiksi, niin mielelläni kuulisin.

Itsellä yhden keittiörempan verran kokemusta Ikean kaapeista. Gigantilla oli joku erikoistarjous ja Epoq olisi ollut halvin, Ikea n. 20 % kalliimpi ja pari muuta tarjoajaaa n. 10-15 % Ikeaa kalliimpia. Epoqilla ratkaisut tuntuivat heikoilta ja kaappikokoja oli jotenkin hankalasti saatavilla. Myöskään ovien värit eivät miellyttäneet. Ikean kaapit ovat kestäneet hyvin nyt neljä vuotta ja kaikkia lisähärpäkkeitä on saatavilla halvalla lisää. Esim. kaappien sisälaatikot, led-valot jne. ovat hyviä. Omat kaapit on painokytkimillä eli niissä ei ole vetimiä ollenkaan. Ovat erittäin toimivia. Keittiön suunnittelu tehtiin Ikean kanssa etänä ja se toimi yllättävän hyvin.

Eli summa summarum: itsellä pelkästään hyvää sanottavaa Ikeasta.
 
Kyseessä lienee ns. roiskekatto.
Jääkö se sauma siis samaan huoneeseen keskelle kattoa? Jos jää, niin voi olla ammattilaisellekin haastavaa (mahdotonta) saada sitä täysin samanlaiseksi kuin ne olemassa olevat. Ei taida muu auttaa kuin roiskia koko huoneen sisäkatto uusiksi.

Jep. Sauma jää samaan huoneeseen. Kiitos kattopinnoitteen nimeämisestä. En millään saanut päähäni mikä se on.

Vaihtoehtoina siis siistimmän lasketun katon tekeminen kipsilevystä tai koko katon maalaus ammattlaisen toimesta. Saattaa ensimmäinen vaihtoehto olla jopa kivuttomampi valmiiksi kalustetussa kämpässä. Tämä vaatiikin enemmän fundeerausta, kun ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja tilanteeseen nähden. No, ainakin on ongelma selkeämpi.
 
Itsellä yhden keittiörempan verran kokemusta Ikean kaapeista. Gigantilla oli joku erikoistarjous ja Epoq olisi ollut halvin, Ikea n. 20 % kalliimpi ja pari muuta tarjoajaaa n. 10-15 % Ikeaa kalliimpia. Epoqilla ratkaisut tuntuivat heikoilta ja kaappikokoja oli jotenkin hankalasti saatavilla. Myöskään ovien värit eivät miellyttäneet. Ikean kaapit ovat kestäneet hyvin nyt neljä vuotta ja kaikkia lisähärpäkkeitä on saatavilla halvalla lisää. Esim. kaappien sisälaatikot, led-valot jne. ovat hyviä. Omat kaapit on painokytkimillä eli niissä ei ole vetimiä ollenkaan. Ovat erittäin toimivia. Keittiön suunnittelu tehtiin Ikean kanssa etänä ja se toimi yllättävän hyvin.

Eli summa summarum: itsellä pelkästään hyvää sanottavaa Ikeasta.

Itse tilasin myös juuri Ikean keittiön. Poikkeuksetta ammattilaisetkin kehuvat Ikean runkoja ja järjestelmää ylipäätään. Tällaisessa kämpässä se voi olla myytäessä jopa etu, koska Ikean keittiön ilmeen saa helposti ja halvalla muutettua vain kauppaan kävelemällä, jos värimaailma ei miellytä tms. Muihin mittatilauskeittiöihin kaikki pitääkin sitten erikseen teettää.
 
Ihan vain merkityksettömänä huomiona ettei tästä ole varmaan kymmentäkään vuotta jolloin Ikea uudisti ainakin alakaappiensa rungot.

Itse olisin toisenkin keittiön mielelläni tehnyt Ikean kaapeilla, mutta nykyiset alakaapit käyvät heikohkosti vanhoihin taloihin joissa taso/alakaappi tulee ikkunan eteen ja ikkunan alareuna on alle 90cm korkeudella
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom