Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli jos kisko on suljettuna vaikka 500 pitkä, niin sen pitäisi aueta 1500 asti?
Meillä on töissä varmaan samat pytyt ja se gustavi on aina ihan paskassa ja idossa ei oikeastaan koskaan mitään.Voi hyvä tavaton. Eipä sitä olisi arvannut, että wc pöntöissä on noin eroja. Pesuhuonerempassa tuli uudeksi istuimeksi
Gustavsberg Nautic 1500. Tulikohan lyötyä kädet paskaan kirjaimellisesti? Vähänkään tuhdimman tortun kun tekee niin tukossa on. Ja jos ei ole tukossa nii sellaiset jarrut on, että morjens. Vessaharja on kyllä päässyt tosi testiin.
630 lumenia on n. 50 watin hehkulampun verran valoa, eli ei kovinkaan paljon. Kaksi siis ainakin. Meillä on n. 3,5 metriä pitkässä ja suurinpiirtein yhtä kapeassa kylpyhuoneessa kaksi tuon tapaista valoa. Ensin oli kaksi 1000 lumenin versiota, mutta pienehkölle lampulle se muodosti vähän liian kirkkaan pisteen ainakin minun silmilleni. Kaksi n. 600 lumenin lamppua ovat ihan sopivasti, mutta voisi olla kolmaskin.Olisin tekemässä alaslaskettua kattoa kylpyhuoneeseen. Kylppärin koko on L1,55xP2,55xK2,45. Tarkotuksena laittaa jotain tällaista valaistukseksi peilikaapin valon lisäksi. Montas näitä kannattaa tuon kokoseen kylppäriin asentaa? Esitteessä suosituksena 1,2-1,5m välein. Eli toimisko 2kpl? Seinät valkoista laattaa ja kattoon tulee valkovahattu paneeli.
Minäkin vastaan että 2 on hyvä määrä. Laitat vielä himmentimen niin ei tarvitse murehtia onko liikaa valoa.Olisin tekemässä alaslaskettua kattoa kylpyhuoneeseen. Kylppärin koko on L1,55xP2,55xK2,45. Tarkotuksena laittaa jotain tällaista valaistukseksi peilikaapin valon lisäksi. Montas näitä kannattaa tuon kokoseen kylppäriin asentaa? Esitteessä suosituksena 1,2-1,5m välein. Eli toimisko 2kpl? Seinät valkoista laattaa ja kattoon tulee valkovahattu paneeli.
Olisi kysymys kylpyhuoneen lattialämmityksestä. Omakotitalo rakennettu 81 ja kylpyhuoneessa alkuperäinen sähköllä toimiva lattialämmitys joka toimii periaateella on/off. Eli seinässä on kytkin päälle/pois. Tämä sitten ajastettu sähkökaapissa menemään päälle yöllä, koska siihen aikaan oli näköjään suurtakin eroa yösähköhinnassa.
Edellinen omistaja teki kylpyhuoneremontin 2004 mutta jätti vanhan lämmityksen paikalleen.
Voisiko tämän nyt jotenkin modernisoida termostaatilla ilman että joutuu koko lattiaa piikkaamaan auki?
Niin vähän pelkäsinkin. Mikähän siinä on että entinen omistaja ei uusinut tuota vanhaa lämmitystä kun remppasi kylppäriä. Vai onko niin että noissa on lämpösilmukat upotettu lattiaan kun se valettin?Termostaatti taitaa vaatia anturin lattian sisään joka taas melko mahdoton asentaa ilman lattialämmityskaapelien rikkoutumista. Semmoisen ilmasta haistelevan voi tietty laittaa mutta on melko epätarkkaa touhua. Jos ei halua isompia korjauksia tehdä, voisi olla parasta laittaa lattialämmitys toimimaan mukavuuslämpönä pienellä lämmöllä kokoaikaisesti ja varsinaisen huoneen lämmityksen hoitaisi erillisellä patterilla. Lisäksi tuo vanha lämmityskaapeli voi alkaa olemaan käyttöikänsä päässä jos on kovinkin vanha.
Niin vähän pelkäsinkin. Mikähän siinä on että entinen omistaja ei uusinut tuota vanhaa lämmitystä kun remppasi kylppäriä. Vai onko niin että noissa on lämpösilmukat upotettu lattiaan kun se valettin?
En kiinnittäisi ainakaan soraharkkoon. Se on niin helposti lohkeavaa tavaraa, ettei kovin kummoista elämistä vaadi että kiinnitys korkkaa irti harkosta.Mitäs porukka on mieltä terassin toisen pään kiinnityksestä talon sokkeliin? Alkuperäinen ajatukseni on kiinnittää se siihen helppouden takia, mutta luettuani mahdollisista routimisen aiheuttamista ongelmista alkoi mietityttämään. Kyseessä siis Espoossa melko kallioisella alueella oleva rakennus. Sokkeli näyttäisi olevan soraharkkoa. Kun nyt olen kaivellut takapihalle kuoppia laattoja ja harkkoja varten, tuntuu maaperä olevan aikalailla hiekkaa, soraa, isoja kiviä ja rakennusaikaisia rojuja, esim. tiiliä.
Mitäs porukka on mieltä terassin toisen pään kiinnityksestä talon sokkeliin? Alkuperäinen ajatukseni on kiinnittää se siihen helppouden takia, mutta luettuani mahdollisista routimisen aiheuttamista ongelmista alkoi mietityttämään. Kyseessä siis Espoossa melko kallioisella alueella oleva rakennus. Sokkeli näyttäisi olevan soraharkkoa. Kun nyt olen kaivellut takapihalle kuoppia laattoja ja harkkoja varten, tuntuu maaperä olevan aikalailla hiekkaa, soraa, isoja kiviä ja rakennusaikaisia rojuja, esim. tiiliä.
Mitäs porukka on mieltä terassin toisen pään kiinnityksestä talon sokkeliin? Alkuperäinen ajatukseni on kiinnittää se siihen helppouden takia, mutta luettuani mahdollisista routimisen aiheuttamista ongelmista alkoi mietityttämään. Kyseessä siis Espoossa melko kallioisella alueella oleva rakennus. Sokkeli näyttäisi olevan soraharkkoa. Kun nyt olen kaivellut takapihalle kuoppia laattoja ja harkkoja varten, tuntuu maaperä olevan aikalailla hiekkaa, soraa, isoja kiviä ja rakennusaikaisia rojuja, esim. tiiliä.
Mitäs porukka on mieltä terassin toisen pään kiinnityksestä talon sokkeliin? Alkuperäinen ajatukseni on kiinnittää se siihen helppouden takia, mutta luettuani mahdollisista routimisen aiheuttamista ongelmista alkoi mietityttämään. Kyseessä siis Espoossa melko kallioisella alueella oleva rakennus. Sokkeli näyttäisi olevan soraharkkoa. Kun nyt olen kaivellut takapihalle kuoppia laattoja ja harkkoja varten, tuntuu maaperä olevan aikalailla hiekkaa, soraa, isoja kiviä ja rakennusaikaisia rojuja, esim. tiiliä.
Ihan normaali ja hyvän rakennustavan mukainen tapa. Riittävän pitkät kevytbetoniruuvit tai massa+kierretanko yhdistelmä niin hyvin pysyy. Tuo ajattelutapa on väärä, että terassin eläminen mahdollisesti aiheuttaa ongelmia. Lähtökohtaisesti se terassikin pitää rakentaa oikein jolloin merkittävää elämistä ei tapahdu. Jos maaperä on routivaa niin terassin perustuksetkin luonollisesti routasuojataan.
![]()
Olisi kysymys kylpyhuoneen lattialämmityksestä. Omakotitalo rakennettu 81 ja kylpyhuoneessa alkuperäinen sähköllä toimiva lattialämmitys joka toimii periaateella on/off. Eli seinässä on kytkin päälle/pois. Tämä sitten ajastettu sähkökaapissa menemään päälle yöllä, koska siihen aikaan oli näköjään suurtakin eroa yösähköhinnassa.
Edellinen omistaja teki kylpyhuoneremontin 2004 mutta jätti vanhan lämmityksen paikalleen.
Voisiko tämän nyt jotenkin modernisoida termostaatilla ilman että joutuu koko lattiaa piikkaamaan auki?
Itse asun talossa johon on jälkirakennettu pieni terassi. Betoniharkot eivät ole antaneet periksi, kiinnitys on ilmeisen hyvä, muttta routaeristystä ei ole ollenkaan tehty ja terassi on noussu roudan mukana jo 5cm/1.5m samalla se on vääntänyt itseään sen verta että liukulasitetulta parvekkeen osalta kaatui (onneksi nojalleen räystästä vasten) lasit yhellä myrskyllä kun aukko on kasvanut noin 1cm.Tuo ajattelutapa on väärä, että terassin eläminen mahdollisesti aiheuttaa ongelmia. Lähtökohtaisesti se terassikin pitää rakentaa oikein jolloin merkittävää elämistä ei tapahdu. Jos maaperä on routivaa niin terassin perustuksetkin luonollisesti routasuojataan.
Vanhempien ok-talon eteläpäädyn ulkovuoren maalausprojekti on edessä.
Aurinko on paistanut ja korventanut maalipinnan rikki yhdestä päädystä. Muut seinät ovat okei.
Ikkunan reunalaudat maalataan myös ja se onnistuu parhaiten kun ne irrottaa.
Olen raapalla raapinut irtomaalia seinästä.
Isäukko tuumasi että jos rälläkällä ja teräsharjalaipalla vielä jatkaisi.
Mun korvaan tuo teräsharjakone kuulostaa siltä että siitä tulee repimisjälkiä lautaan.
Mitä työvaiheita suosittelette tähän hommaan?
Ei, jos ei ole pyykinpesukonetta joka siihen liitetään tai ei asu vuokralla. Pyykinpesukone tuon vaatii ja vuokraisäntä myös että sellainen on tarvittaessa olemassa.
Yhdessäkään ikean kylpyhuonehanassa ei ole liitäntää pesukoneelle tai bideelle. Väärä valinta jos noita kaipaa tai sitten saa erillisen hanan konetta varten asentaa.
Ilmeisesti tulossa omaan taloon eikä osakkeeseen? Hanat ovat taloyhtiön kunnossapitovastuulla eikä osakas saa niitä ilman yhtiön lupaa vaihtaa.
Katsot hanan spekseistä asennusreiän halkaisijan ja saman asian altaan spekseistä ja mietit sitten 2 sekuntia tuloksia. itse ainakin laittanut orasta ikean altaaseen.
Onkos Oraksenkin laatu jo huonontunut, kun kestää vain 20-vuotta?Eikös tuo asennusreikä ole aika standardi, en ole kuullut ainakaan että missään olisi ollut erikokoisia reikiä. Altaissakin reiät kun on valmiina jo tehtaalla. Kannattaa ostaa Orasta niin kestää 20 vuotta ja siihen saa varaosiakin. Halppishanoissa se kahva on monesti ensimmäinen osa joka menee rikki. Luultavasti vanhan hanan kunnosta vastaa tällähetkellä taloyhtiö ja vaihtoon tarvitset ensinnäkin taloyhtiön hyväksynnän ja sen jälkeen kun muutat hanan niin myöhempi kunnossapito vastuu siirtyy sinulle itsellesi ellei yhtiön kanssa sovita erikseen että vastaa vielä uudestakin hanasta. Parhaimmillaan taloyhtiön voi saada maksamaan uuden hanan ja saa vielä myöhemmän kunnossapidonkin taloyhtiön piiriin takaisin.
Onkos Oraksenkin laatu jo huonontunut, kun kestää vain 20-vuotta?
Samanlaiset hanat kaikissa yhtiön hanoissa helpottaa myös mahdollisesti tarvittavaa huoltoa
Meillä on töissä astianpesukoneessa tuollaisia. Siinä oli muutama variaatio kestolle riippuen miten sitä nappia paineli. Oliskohan 12 h ollut maksimi eli vähän rankempikin pesusessio pitäisi onnistua. Ajastinta siinä ei ole, että sitten saat miettiä "pysyykö se nyt ohjelman auki". Sinällään en tiedä onko moisella suurta virkaa, kun ainakin omista astian- ja pyykinpesukoneista löytyy suoraan letkuun integroitu vesivahti. Toki voihan se vesivahtikin alkaa kierteistään vuotaa, mutta ihan kaikkeen nyt on mahdoton varautua.Onko kokemuksia automaattisista pyykkikoneen sulkuventtiileistä? Siis sellaisista joiden avulla voisi lopettaa miettimisen että tulikohan pyykkikoneen tuloventtiili laitettua kiinni vai ei. Käsittääkseni näitä löytyy ainakin ajastettuna (ts. venttiili auki esim. 3h jonka jälkeen menee automaattisesti kiinni), löytyykö jotain kehittyneempääkin?
Ja miten vakuutusyhtiöt näihin suhtautuu mahdollisessa vesivahingossa, jos vaikka automatiiikka olisi falskannut tms?
Onko kokemuksia automaattisista pyykkikoneen sulkuventtiileistä? Siis sellaisista joiden avulla voisi lopettaa miettimisen että tulikohan pyykkikoneen tuloventtiili laitettua kiinni vai ei. Käsittääkseni näitä löytyy ainakin ajastettuna (ts. venttiili auki esim. 3h jonka jälkeen menee automaattisesti kiinni), löytyykö jotain kehittyneempääkin?
Ja miten vakuutusyhtiöt näihin suhtautuu mahdollisessa vesivahingossa, jos vaikka automatiiikka olisi falskannut tms?
Sinällään en tiedä onko moisella suurta virkaa, kun ainakin omista astian- ja pyykinpesukoneista löytyy suoraan letkuun integroitu vesivahti. Toki voihan se vesivahtikin alkaa kierteistään vuotaa, mutta ihan kaikkeen nyt on mahdoton varautua.
Joo tiedän Oraksen hanoja, jotka on asennettu 50-vuotta sitten ja ovat vielä käytössä.Eikai se ole. OOis pitänyt laittaa tuohon "niin kestää ainakin 20 vuotta".
Ollaan samaa mieltä, jos sen hanan hankii ja pitää kunnossa ko. huoneiston asukas. Eli muut asukkaat eivät joudu erikoistapausten maksuhenkilöiksi. Kuten tiedät hanoissa ja korjaussarjoissa on laatueroja.Ei kaikkia kannata pakottaa laittamaan täysin samanlaista hanaa kun hanan ulkonäöissä ja käytettävyyksissä on isoja eroja.
Juu, tuossa ei ole, kun on perus syöttöletku. Käytännössä tuo on toteutettu tuplaputkella ja "sensori" välissä, joka laukaisee sulun. Kai tuohonkin saisi saman vaihdettua. Aqua stop on ainakin AEG:n termi ominaisuuelle.Viimeisestä pyykkärin ostosta on niin kauan etten oikein tunne skeneä, onko näitä uusissa koneissa kuinka usein?
Tämä tarjouskone oli ajatuksena hommata Electrolux PerfectCare 600 pyykinpesukone EW6F4241L2 - Pyykinpesukoneet ei ollut ainakaan mitään mainintaa tuosta ominaisuudesta.
Meillä nuo kai katotaan vähän tapauskohtasesti et ainakin jossai säädökses oli että halppikset ja design hanat siirtyy asukkaan huollettavaksi jos vaihtaa. Melkeen niinhän se menee kaikessa mikä on taloyohtiön hallinnassa että jos menee muuttamaan niin huoltovastuu siirtyy muutoksen tekijälle.
Siirtyykö vastuu osakkaalle, jos tekee muutosilmoituksen ja saa hallitukselta hyväksynnän?
Tarkoitus uudelleenmaalata seinä jossa vanha maali on ns."appelsiinipintainen". Isojakin monttuja piti kittailla, joiden kohdalla pinta jää liian tasaiseksi vaikka käytän kohtuu pitkänukkaista telaa. Onko tuommoinen pinta enemmän maalista vai välineistä kiinni tai muita ideoita miten saisin vähän röpelöisempää jälkeä?
Onko ehdotuksia hyvästä poravasarasta? Minulla on ollut mahdottoman huono tuuri niiden kanssa. Ensimmäinen koneeni oli joku Ding Dong merkkinen vasara biltemasta jolla pöristelin peräti kymmen vuotta erilaisia reikiä kevyessä käytössä. Se päästi savut liian pitkän session päätteeksi mökillä. Seuraava oli appiukon ikivanha Hilti joka levisi melkein heti, korjaus ei kuulemma onnistunut. Nyt hain toisen Bilteman halpiksen joka oli valmiiksi rikki. Sain rahat takaisin ja enää en ihan halvinta osta. Saako n. 200€ mitään kunnollista joka kestäisi harrastekäytössä vuosia? Toki ammattikamat ovat hyviä, mutta alkaa hinta per kerta nousta liiaksi.
Nyky bosch ja 10vuotta sitten valmistettu bosch on vaan laadultaan jo vähän erilaisia.![]()
Bosch GBH 2-20 D SDS+ piikkaava poravasara 650w 230V
Suositeltu porausalue betoniin 4-20mm. Vasaraporaus, normaaliporaus ja piikkaus.ikt.fi
Mulla on ollut jo lähemmäs 10v tuommoinen vastaava boschin poravasara ja kyllä tuokin jo kuuluu ammattityökalu kategoriaan.
Einhellin järein pora amazon.de hankittuna oli halpa ja hyvä. Kannattaa vähän katsella sitä iskuvoimaa, aika monesti noissa on turhan vähän. Varsinkin parempien merkkien ”halvat” voivat olla aika tuhnuja. Esim. tuo mun Einhellin sds max vehje iskee 9 J ja hintaa oli reilusti alle 200 e. Boschin vastaava on sitten sen 5-600 euroa (Saksastakin).
Näköjään Einhelliä saa Kärkkäiseltäkin edukkaasti. Tuolla poraa jo helpolla umpikallioonkin 8-10 mm terillä. (Sds max - sds plus adaptereista turha ostaa muuta kuin Bosch tai vast. Motonetin Oranki ei kestä tuon iskua. Kolmannesta otin rahat takas.)
![]()
Einhell TE-RH 38E poravasara | Karkkainen.com verkkokauppa
Poravasara TE-RH 38 E iskuporaa ja piikkaa kulmalukituksella tai ilman. Pääkahva on tärinävaimennettu ja siinä on optimaalisen puristuspaineen näyttö. Alumiininen vaihdekoppa on tukevasti rakennettu. Kaksi led-merkkivaloa kertovat käyttövalmiudesta ja hiilien vaihtotarpeesta. Poravasara on...www.karkkainen.com
e: Sds plus versio (5 J):
![]()
Poravasarat ja piikkauskoneet | Karkkainen.com verkkokauppa
Tutustu kattavaan Poravasarat ja piikkauskoneet -valikoimaamme. Tilaa tuotteet Kärkkäisen verkkokaupasta helposti ja edullisesti!www.karkkainen.com
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.