Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
558
Tuolla saa ruuvikärjet ja pienen valikoiman poranteriä Dewalt DT7508 1/2" 1/4" bitsiadapteri mutterinvääntimeen | Karkkainen.com verkkokauppa

Mahdollista myös saada ihan istukkaa kiinni teriä varte
Mietin lähinnä että onko tuollaisesta mutterinvääntimestä jossa on se vakio puolen tuuman kara myös ns. yleiskoneeksi jolla väännetään ja ruuvataan?

Idea lähti tuolta tarjous keskustelusta kun mietin että josko hommaisi sellaisen koneen jolla saa auton pultit auki eikä pelkästään ruuvausta ja porailua.

Katsoinpa jopa Boschin 12V laitteita jotka olisi mukavan pieniä mutta niissä max vääntö on 115nm joilla ei taida pultit aueta.

EDIT: vaihtoehtoisesti iskevä ruuvinväännin jossa tarpeeksi vääntöä, voisi kuvitella että niihin saa sopivan pään joilla aukeaa auton pultit...?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 251
Mietin lähinnä että onko tuollaisesta mutterinvääntimestä jossa on se vakio puolen tuuman kara myös ns. yleiskoneeksi jolla väännetään ja ruuvataan?

Idea lähti tuolta tarjous keskustelusta kun mietin että josko hommaisi sellaisen koneen jolla saa auton pultit auki eikä pelkästään ruuvausta ja porailua.

Katsoinpa jopa Boschin 12V laitteita jotka olisi mukavan pieniä mutta niissä max vääntö on 115nm joilla ei taida pultit aueta.

EDIT: vaihtoehtoisesti iskevä ruuvinväännin jossa tarpeeksi vääntöä, voisi kuvitella että niihin saa sopivan pään joilla aukeaa auton pultit...?
Jos tarkoitus oikeasti ne renkaat saada auki niin koneessa saa sitten sitä tehoa olla. Mulla oli hetken aikaa boschin 180Nm mutterinväännin ja aika työn takana sillä ne auki oli saada, aukesi kyllä jos antoi sen hakata riittävän pitkään. Tilasin dewaltin missä on 950Nm ja avatessa yli 1000Nm teho.

Eihän mikään estä noiden käyttämistä poraamisessa ja ruuvaamisessa myös, mutta sitävarten mulla on erikseen akkuporakone.

Kyllä iskevä akkuväännin adapterilla toimii renkaiden kanssa, mutta aina jos välissä on ylimääräisiä adaptereita niin ne syö sitä tehoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 404
Mutterivääntissä taitaa olla aikas lapselliset kierrosluvut porakonekäyttöön, pahimmillaan vielä isku jota ei saa? pois. Toki parempi kuin ei mitään, mutta eiköhän oikea porakone ole selkeesti parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 809
En kyllä omissa Roybeissa käyttäis iskevää ruuvinväännintä renkaisiin ja mutterinväännintä ruuveihin. Porakin on vielä erikseen :btooth: Ruuvinvääntimen 200 Nm ei riittänyt mihinkään, kun sillä jotain jumipulttia auton alustassa kerran kokeilin. Renkaisiin antaa tarpeeksi vääntöä, mutta kierrosnopeudet lähtee lapasesta. Ei hyvä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
558
Taidanpa unohtaa ajatuksen.
Renkaisiin antaa tarpeeksi vääntöä, mutta kierrosnopeudet lähtee lapasesta. Ei hyvä.
Tarkennatko vähän, eli liikaa rundeja, avaamiseen vai kiinnittämiseen? Mikä tässä on haittana?

EDIT: Tällainen olisi nyt kiikarissa, pienikokoinen mutta antaa sen 200nm ja näköjään istuu bitsit ja 1/2" suoraan kiinni eli menisi ns. yleiskoneena aika hyvin


Eikö tuolla tekisi rengashommat ja kaikki muut kodin hommat suht hyvin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 187
AInakin joissakin epokseissa tulee hiekka mukana mitä voi viskellä epoksiin tuomaan karheutta. Tuntuu toimivan sen puolesta ihan hyvin, kun talliin heiteltiin hiekkaa, kun laitettiin epoksi pinnoite sinne. Sitä vain jäin miettimään, että kestääköhän tuollainen säänvaihtelua... No, kaippa sen saa valmistajaltakin selville, mutta ajattelin, että jos täällä on jollakin kokemusta sen suhteen.
Eipä oo mullakaan kuin sisällä, jossa toi hiekka todella vähentää sen liukkautta. Ainahan voi testata itse, "maalaa pienelle betonipalalle pussiin pakastimeen + sulatus + muutama kerta uudelleen :) .
Mikäs vika betonissa on?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
225
Eipä oo mullakaan kuin sisällä, jossa toi hiekka todella vähentää sen liukkautta. Ainahan voi testata itse, "maalaa pienelle betonipalalle pussiin pakastimeen + sulatus + muutama kerta uudelleen :) .
Mikäs vika betonissa on?
Ei tuo epoksi kuitenkaan ihan ilmaista (autotallissa Solmasterin EP1) ole, niin ei viitsi itse ruveta testailemaan pienellä palalla, kun en kuitenkaan saa samanlaisia olosuhteita luotua mitä tuolla ulkona on. Ei tuo betonirappunen tuollaisenaan ole omaan silmään kovin nätti, kun itse tehty. :) Kyllä se jotain päällensä tarvitsee, niin tulee siisti.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 187
Onko jossain mukavaa ohjetta miten tuollainen perinteinen karkea portaan betonipinta saadaan aikaiseksi? Pitäisi rakentaa portaat uusiksi ja haluaisin samanlaisen ulkonäön kuin vanhoissa oli (pl. tietysti kallistus ja kaikkialta mureneminen).
Porras hierretään puuhiertimellä heti kun pinta-on kuivunut (vesi hävinnyt pinnasta). Portaisiin pitää laittaa vähän kaatoa, jottei portaalle jää vettä joka jäätyessään on "terveydelle vaarallista".
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 187
Ei tuo epoksi kuitenkaan ihan ilmaista (autotallissa Solmasterin EP1) ole, niin ei viitsi itse ruveta testailemaan pienellä palalla, kun en kuitenkaan saa samanlaisia olosuhteita luotua mitä tuolla ulkona on. Ei tuo betonirappunen tuollaisenaan ole omaan silmään kovin nätti, kun itse tehty. :) Kyllä se jotain päällensä tarvitsee, niin tulee siisti.
Katselemalla muiden tekemiä portaita (OK-alueella) vois saada vihjeitä, kivan kun löytää ; käy kyselemässä miten talvella toimii. Naapurissa on maalatut ja ovat kiitettävän liukkaat talvella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 809
Taidanpa unohtaa ajatuksen.

Tarkennatko vähän, eli liikaa rundeja, avaamiseen vai kiinnittämiseen? Mikä tässä on haittana?
Tuossa mun värkissä on 3 pykälää teholle/nopeudelle. Parilla ensimmäisellä vääntö/naputus on renkaan pultteihin ihan tyhjän kanssa, 3 vetää ne sitten hullulla vauhdilla kiinni. Ja nakuttaa koko matkan, kun momentit menee yli "rajan". Avattaessa 100 Nm momenttiin kiristetyt pultit vaatii sen verran naputtelua, että käsinkin olisi samalla vaivalla auki vääntänyt. En jaksa uskoa, että sellainen kone, jossa olisi liipasimella säädettävä "yksi" nopeusalue, olisi yhtään parempi. "Vittu tällä lelulla jaksa leikkiä" taisi olla täsmälliset sanat, kun siirryin takaisin manuaalikäyttöön. Mutterinväännin on sittten taas ruuvien kanssa puuhasteluun (rintsikka remontissa) ihan liian kömpelö vaaditun adapterin kanssa. Tuo sinun löytämä vehje saattaa olla hyvä kompromissi, siinä on pakko ollut ajatella myös mutteripuolta. Mutta ihan varmasti on myös sitten kompromissi jossain suhteessa. Speksien puolesta näyttää enemmän perusruuvinvääntimeltä, johon on tungettu innovatiivinen 2in1-kärki.

e: Miten tuossa sinun vehkeessä mahdetaan vaihtaa/lukita ruuvauskärki. Normaalissa vääntimessähän on se pikaistukka, joka on oikein mukava. Varsinkin lukitus on kiva, jos puuhastelee jossain korkealla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
842

Eikö tuolla tekisi rengashommat ja kaikki muut kodin hommat suht hyvin?
tuskinpa lähtee renkaista pultit auki tällä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
138
TAMO-merkkisinä? Niillä mäkin oon tehnyt, ottaa 2x 8mm tai 10mm ja 2x16mm ja sitten painaa reikiä niin että vaihtaa "paria" välillä eli kun tekee 1. reikää niin käyttää toista paria ja sitten 2. reiällä toista. Terät kestää mielestäni "lähes" ikuisuuden (jonkun 25-50 reikää tekee terällä) kunhan a) ei paina aivan helvetisti konetta vauhdittaakseen etenemää b) antaa niiden terien jäähtyä, lämpö nuo halvat terät tappaa... Tosiaan nuo TAMOn terät on ihan helvetisti parempia kuin ainakin bilteman saman luokan himmelit.

Itsellä ollut koneena biltemasta varmaankin just tämä: Poravasara RH 1100 PLUS
- tuota ennen oli joku biltsun 69e vehje ja se hajosi yhden 130m^2 kivitalorempan ja 200 kivikiilareiän jälkeen, oli poistunut tuotevalikoimasta niin samanlaista ei ollut valittavissa...
Vaihtelen yleensä terää aina kun reikä valmistuu. Annan koneen tehdä työn eli en paina juuri ollenkaan. Tuollainen rimpula mulla on. Kun käyttää paljon kiiloja niin saa melkoisia järkäleitä helpommin liikutettavaan muotoon.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 097
Eli kannattaako ottaa tuo sds max vai sds plus versio jos ton vekotuksen hankkii itelle? (esim tuo einhelli)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 097
Mitä sillä nyt on tarkoitus tarkalleen tehdä? Porata kotona seinää? Porata kiviä ulkona? Jättäisin einhellit suoraan kaupan hyllyyn jos hyvää haluat.
Satunnaisia reikiä betoniin sisälle ja ulos kun tarvitsee, iskuporakoneella ei tee mitään tuossa touhussa on tullut todettua. Vuokaratakkaan ei viitsi kun tarve on satunnaista-> vuokran hinnalla ostaa melkein sitten oman välttävän laitteen. Joskus saattaa muutaman isomman reiän tarvita kiven halkaisua varten. Eli mitään makitaa tai boschin sinistä en saa kyllä tällä käytöllä perusteltua itselle.

Edit: Noh, ehkä noita kivien halkaisuja nyt ei niin usein tarvitse tehdä, niihin voi sen ison koneen vuokrata. Lähinnä vituttaa jurruuttaa iskuporalla noita 6-8-10mm reikiä betoniin kun mitään ei tapahdu.
HR2630J - Poravasara Ehkä tommoseen repeäisi vielä jos tietää että nuo pienemmät makitat oikeasti on toimivia pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 809
Mitä sillä nyt on tarkoitus tarkalleen tehdä? Porata kotona seinää? Porata kiviä ulkona? Jättäisin einhellit suoraan kaupan hyllyyn jos hyvää haluat.
Sulla varmaan on tosi kattava kokemus Einhellin laadusta :whistling: Kyllä tuo SDS max vehje on ainakin parasta mitä tuohon hintaa saa. Ja mitä nettiselvittelyjä tein ennen sen ostoa, niin en ole läheskään ainoa tyytyväinen. Kestänyt uskomatonta sikailua ja mukana tuli vielä varahiiletkin.

Joka tapauksessa kysyjälle riittänee SDS plus vehje, paljon helpompi ja halvempi terien kannalta kuin SDS max. Ja SDS plussaankin löytyy isompia kiviteriä, jos väkisin halua vääntää. Ottaisin kyllä Einhellin 5 J iskuvoiman paljon mieluummin kuin Makitan 2,4 J. Einhellissä on pneumaattinen isku eli ei kuumene kuin pieni possu, jos sitä kalliota joskus täytyy alkaa halkoa.

e: Myös Honkkari myy Einhelliä, näköjään Kärkkäistä halvemmallakin 129,99 e Poravasara Einhell TE-RH 32E
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
225
Itsellä einhelistä sellaisia kokemuksia, että ei ne muovit ympärillä oikein kestä. Onhan nuo tietysti edullisia vehkeitä, mutta jos vähänkään enempi tekee hommia noilla vehkeillä, niin hyvä ja halpa ei kohtaa. Nimimerkillä einhellin vehkeillä rakentanut yhden talon. Appiukko, kun on niin pihi, että pieree sisäänkin päin, niin sen takia noilla on joutunut "puuhastelemaan". :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 809
Mulla on lähtenyt/kulunut se kahvan kädenpidike "pehmuste" ohueksi/osittain irti, mutta muuten tuo on karusta ulkonäöstä lukuun ottamatta pysynyt ehjänä. Tippunut sieltä täältä ja pari kertaa lennellyt kunnolla, kun iso terä nappas kiinni ja hölmönä en pitänyt juuri sillä hetkellä oikeaoppisesti kiinni. Einhell sallii aika paljon enemmän momenttia kuin tuo iso Bosch ennen suojauksen aktivoitumista. Bosch on jopa häiritsevän kesy tässä suhteessa. Toki ehkä ihan hyvä, että 1700 W ja 12 kg ei ala pyöriä käyttäjän lähellä hallitsemattomasti. Joka tapauksessa en usko, että peruskäytössä Einhellillä sen enempää tulee ongelmia kuorien suhteen kuin muullakaan merkillä. Mä louhin tuolla ja kiiloilla 2 m^3 umpikalliota pois. Toki se täytyy tietysti muistaa, että halvassa merkissä eri tuotteiden välillä on varmasti enemmän variaatiota.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 718
Täältä löytyy Boschin halppissarjalainen: PBH 2500 RE | Poravasarat | Harrastajat

Hyvin on kestänyt omaa käyttöä, kolme hyllykköä on tullut porailtua kolmee eri komeroon ja piikattua yhtä rakoa betonissa isommaksi paikkaamista varten. Lisäksi kone on käynyt lainassa pariin otteeseen ja tullut ehjänä takaisin. Oli vielä aikanaan tarjouksessa 99 euroa. Hintansa arvoinen peli.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
558
Kiva vertailu uuden ja vanhan boschin välillä rengaspulttien availussa. Pitäisi 200nm riittää aivan hyvin ja videolla avasi suht kivutta tuon 150lb-ft (203nm) voimalla vedetyn pultin.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 809
Tuo vanhan Boschin käytös oli suurinpiirtein sitä, mitä tuolla mun Ryobin ruuvinvääntimellä sai aikaiseksi - käsin olisi jo ollut auki. Tuossa uudessa on kyllä huono tuo alhaalta tuleva lamppu. Käytin jossain vaiheessa sekä TX20 että TX25 ruuveja siten, että porassa oli toinen koko ja ruuvinvääntimessä toinen. Kyllä huomasi, että poran alhaalta tulevan valon kanssa oli hankalaa työskennellä, aina jotain valon tiellä ja muutenkin valaistusteho huonompi. Ruuvinvääntiminen ledit valaisi kohteen aina täydellisesti. Sitä oli myös helppo käyttää tarvittaessa "taskulamppuna".
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
138
Satunnaisia reikiä betoniin sisälle ja ulos kun tarvitsee, iskuporakoneella ei tee mitään tuossa touhussa on tullut todettua. Vuokaratakkaan ei viitsi kun tarve on satunnaista-> vuokran hinnalla ostaa melkein sitten oman välttävän laitteen. Joskus saattaa muutaman isomman reiän tarvita kiven halkaisua varten. Eli mitään makitaa tai boschin sinistä en saa kyllä tällä käytöllä perusteltua itselle.

Edit: Noh, ehkä noita kivien halkaisuja nyt ei niin usein tarvitse tehdä, niihin voi sen ison koneen vuokrata. Lähinnä vituttaa jurruuttaa iskuporalla noita 6-8-10mm reikiä betoniin kun mitään ei tapahdu.
HR2630J - Poravasara Ehkä tommoseen repeäisi vielä jos tietää että nuo pienemmät makitat oikeasti on toimivia pelejä.
Tuo on varmasti pätevä vehje. Mulla on ilmeisesti hr2470ft (kuvasta yritin katsoa) ja sillä menee betoniin kuin nyrkki vanhaan ihmiseen. Kiveenkin ihan mukavasti mutta olen kyllä harkinnut kivenporaukseen jotain isompaa vehjettä (vaikka jokin halpisvehje). En usko että kivenporauksessa pidemmällä käytöllä kestää kauaa tuo Makita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 404
Noissa makitoissa ja muissa merkkivehkeiden "pienissä" koneissa iskuvoima on paljon pienempi kuin isommissakin halpis"romuissa", mutta iskutiheys on aivan eri luokkaa. Toisin sanoen iskuenergia ajan integraalina aka tehona on silti _vähintään_ sama kuin noissa "romuissa". Tästä seuraa se että tuollainen makita uppoaa huomattavasti sivistyneemmin eikä hajota paikkoja kuten halpikset. Jossain kohtaa tulee varmaan "raja" jossa tuo "romun" suurempi yksittäinen iskupiikki on merkitsevä uppoamisen kannalta.

Eli summa summarum: niitä joulejakaan ei kannata ihan sokkona katsoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 809
Noissa makitoissa ja muissa merkkivehkeiden "pienissä" koneissa iskuvoima on paljon pienempi kuin isommissakin halpis"romuissa", mutta iskutiheys on aivan eri luokkaa. Toisin sanoen iskuenergia ajan integraalina aka tehona on silti _vähintään_ sama kuin noissa "romuissa". Tästä seuraa se että tuollainen makita uppoaa huomattavasti sivistyneemmin eikä hajota paikkoja kuten halpikset. Jossain kohtaa tulee varmaan "raja" jossa tuo "romun" suurempi yksittäinen iskupiikki on merkitsevä uppoamisen kannalta.

Eli summa summarum: niitä joulejakaan ei kannata ihan sokkona katsoa.
No jos ottaa tuon Makitan niin iskut 4600/min asti. Einhell tuplajouleilla 4300/min ja pneumaattinen koneisto vielä päälle. Ei sun faktat nyt ihan osu ainakaan tähän tapaukseen...

e: Einhellin sds maxissa 4100/min ja 9 J.
e2: Boschin helvetinkoneessa on 2150/min ja 19 J. Sillä se parhaiten kuitenkin uppoaa :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
261
Satunnaisia reikiä betoniin sisälle ja ulos kun tarvitsee, iskuporakoneella ei tee mitään tuossa touhussa on tullut todettua. Vuokaratakkaan ei viitsi kun tarve on satunnaista-> vuokran hinnalla ostaa melkein sitten oman välttävän laitteen. Joskus saattaa muutaman isomman reiän tarvita kiven halkaisua varten. Eli mitään makitaa tai boschin sinistä en saa kyllä tällä käytöllä perusteltua itselle.

Edit: Noh, ehkä noita kivien halkaisuja nyt ei niin usein tarvitse tehdä, niihin voi sen ison koneen vuokrata. Lähinnä vituttaa jurruuttaa iskuporalla noita 6-8-10mm reikiä betoniin kun mitään ei tapahdu.
HR2630J - Poravasara Ehkä tommoseen repeäisi vielä jos tietää että nuo pienemmät makitat oikeasti on toimivia pelejä.
Tuo linkkaamasi kone on enemmän kuin riittävä noihin satunnaisiin 6-10mm reikiin. Huomaa, että optimi porausalue tuossa alkaa 8:sta millistä, eli väkivaltaa on luvassa pienissä porakoossa.
Tuli eräällä työmaalla kokeiltua tuollaista Boschin konetta muistaakseni 6mm reiän tekoon ja se oli lähinnä jo puoliksi piikkaamista, toisin sanoen reiästä ei kovin siistiä tule. Laattaseinässä jälki voi olla karua, jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Yhdellä koneella ei vain voi odottaa tekevänsä kivenhalkaisuja sekä taulun ripustuksia sujuvasti. Koneet työkohteen mukaan, sama pätee edelläolevaan keskusteluun renkaanpulttien avaamiseen/kiristämiseen iskevällä ruuvinvääntimellä. Siihen on olemassa mutterinvääntimet ihan syystä.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
117
Autotallin katon eristys ja sähköasennukset tekemättä. Alunperin ajattelin että sähköt vedetään höyrysulun yläpuolella kiinnitellen piuhat sieltä täältä kattotuoleihin, ja höyrysulun läpi tuodaan vain rasiat teipaten höyrysulku rasiaan tiiviisti. Nyt kun tutkailin asiaa niin vaihtoehtona myös tehdä sähköasennukset kokonaan höyrysulun alapuolella. Tarkoitus olisi niitata höyrysulku suoraan kattotuolien alapintaan ja sen alapuolelle koolauslaudat joihin kattolevytys kiinni. Tuo tila ei oikein rasioille riitä korkeuden puolesta ja johdotkin jäisi aika suojattomaksi ajatellen sitä jos tulee myöhemmin jotain kattoon ruuvattua. Miten tällainen käytännössä yleensä toteutetaan???
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 404
No jos ottaa tuon Makitan niin iskut 4600/min asti. Einhell tuplajouleilla 4300/min ja pneumaattinen koneisto vielä päälle. Ei sun faktat nyt ihan osu ainakaan tähän tapaukseen...

e: Einhellin sds maxissa 4100/min ja 9 J.
e2: Boschin helvetinkoneessa on 2150/min ja 19 J. Sillä se parhaiten kuitenkin uppoaa :whistling:
Tuntuu jotenkin oudolta että tehottommassa (ottoteho, 38e) einhellissä olisi enemmän paukkuja kuin toisessa jossa 20% enemmän (32e), molemmissa pneumaattinen koneisto joten voisi kuvitella että mekaniikkaankaan tuota tuskin on humpuloitu...

biltsun 1100 plus on saman hintaluokan vehje kuin einhellit ja ei juurikaan linkattua makitaa tehokkaampi ole.

makita ilmoitaa iskuvoiman EPTAna, muut eivät mainitse mitään - nopea googlaus ei valaissut mikä tuo on...

einhelli on identtisen (ja hintainen) näköinen bilteman vehkeen kanssa, joten vaikea uskoa että noissa oikeasti olisi melkein 2x iskuteho vs biltsu. Jos on niin on kyllä hintalaatusuhteeltaan kohtuullinen ”romu”!

jos saan veikata niin einhellin max isku on tuo ilmoitettu ja tapahtuu pienillä kierroksilla kun iskutiheys on matala, ts. täydellä tiheydellä et saa enää täyttä voimaa == iskuteho ei ole voima X max_kpl - voin toki olla väärässäkin ja nuo ovat oikeasti lähes ylivoimaisia laitteita.

ja ei, en väitä että makita olisi tehokkaampi, ainoastaan että käytännön ero ei välttämättä ole kovin suuri ja kaikki pienemmät hommat 10x mukavampi tehdä tuolla makitalla.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
700
Autotallin katon eristys ja sähköasennukset tekemättä. Alunperin ajattelin että sähköt vedetään höyrysulun yläpuolella kiinnitellen piuhat sieltä täältä kattotuoleihin, ja höyrysulun läpi tuodaan vain rasiat teipaten höyrysulku rasiaan tiiviisti. Nyt kun tutkailin asiaa niin vaihtoehtona myös tehdä sähköasennukset kokonaan höyrysulun alapuolella. Tarkoitus olisi niitata höyrysulku suoraan kattotuolien alapintaan ja sen alapuolelle koolauslaudat joihin kattolevytys kiinni. Tuo tila ei oikein rasioille riitä korkeuden puolesta ja johdotkin jäisi aika suojattomaksi ajatellen sitä jos tulee myöhemmin jotain kattoon ruuvattua. Miten tällainen käytännössä yleensä toteutetaan???
Aina höyrynsulun sisäpuolelle jos mahdollista. Koolaa katto 48x48lla tai 2x 22mm laudalla niin saat rasiat mahtumaan. Ristikoolaus hyvä niin johdotkin saa mukavasti pysyy paikallaan. Rasioiden kiinnitys laudanpalaan joka pujotetaan koolauksen ja höyrynsulun väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 809
Tuntuu jotenkin oudolta että tehottommassa (ottoteho, 38e) einhellissä olisi enemmän paukkuja kuin toisessa jossa 20% enemmän (32e), molemmissa pneumaattinen koneisto joten voisi kuvitella että mekaniikkaankaan tuota tuskin on humpuloitu...

biltsun 1100 plus on saman hintaluokan vehje kuin einhellit ja ei juurikaan linkattua makitaa tehokkaampi ole.

makita ilmoitaa iskuvoiman EPTAna, muut eivät mainitse mitään - nopea googlaus ei valaissut mikä tuo on...

einhelli on identtisen (ja hintainen) näköinen bilteman vehkeen kanssa, joten vaikea uskoa että noissa oikeasti olisi melkein 2x iskuteho vs biltsu. Jos on niin on kyllä hintalaatusuhteeltaan kohtuullinen ”romu”!

jos saan veikata niin einhellin max isku on tuo ilmoitettu ja tapahtuu pienillä kierroksilla kun iskutiheys on matala, ts. täydellä tiheydellä et saa enää täyttä voimaa == iskuteho ei ole voima X max_kpl - voin toki olla väärässäkin ja nuo ovat oikeasti lähes ylivoimaisia laitteita.

ja ei, en väitä että makita olisi tehokkaampi, ainoastaan että käytännön ero ei välttämättä ole kovin suuri ja kaikki pienemmät hommat 10x mukavampi tehdä tuolla makitalla.
Isossa Einhellissä on sds max. Hieman eri se siihen on voimaa iskeä kuin sds plussan kärpäsenpaskaan. Tehoa on ihan eri tavalla kuin 2 J Dewaltissa. Iskun voima kasvaa kierrosten myötä, hitaalla ”kevyttä” lääppimistä. Tuo Bilteman vehje on ainakin iskujen osalta täysin ala-arvoinen pienempään Einhelliin verrattuna. En lähtisi pelkällä ulkokuorella arvioimaan, kun järjestäin nuo koneet ovat samannäköisiä, jos on pneumaattinen koneisto. Sitä en tiedä paljonko luvuissa on lapin lisää, mutta pääasiassa ne heikkoudet tulee esille rungossa ja istukassa. Ei ole peruskäyttäjälle mikään ongelma, mutta kyllähän tuo 38:n istukka alkaa mulla olemaan ehtoopuolella. Toisaalta lauloi se useamman tunnin päivässä reilu puoli vuotta. Toki siis uutenakin se ei ole niin napakka kuin joku boschin parempi kone. Säännöllinen rasvankäyttö on tärkeää.

Kivikiiloja kun väkertää, niin iskun voimalla on merkitystä valtavasti. Ihan turha kuvitella, että tiheämmällä iskulla pääsis mihinkään tulokseen, jos yksittäinen isku ei ole riittävän voimakas. Isolla Boschilla ajelin tänään 2 m^2 murikkaa palasiksi, ilokseni myös 25 mm terä uppoaa todella helpolla ja nopeasti :thumbsup: Parhaat 900 euroa vähään aikaan. Laikkaleikkuri vielä, niin alkaa salaojille löytyä kolonsa. Sen minkä ehjässä sokkelissa voitti kalliorinteessä, niin tuli kyllä korkojen kera takaisin:beye:

e: Noista tehoista. Kai huomasit, että tuo isompi Einhell pyörittää paljon hitaammin? Siinä sulle selitys, miksi teho on pienempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 234
Aina höyrynsulun sisäpuolelle jos mahdollista. Koolaa katto 48x48lla tai 2x 22mm laudalla niin saat rasiat mahtumaan. Ristikoolaus hyvä niin johdotkin saa mukavasti pysyy paikallaan. Rasioiden kiinnitys laudanpalaan joka pujotetaan koolauksen ja höyrynsulun väliin.
Itsekkään kun en näistä raksahommista sen suuremmin ymmärrä niin olisi kiva kuulla miksi. Miksi aina höyrysulun sisäpuolelle? Onko siitä jotain suurtakin etua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Itsekkään kun en näistä raksahommista sen suuremmin ymmärrä niin olisi kiva kuulla miksi. Miksi aina höyrysulun sisäpuolelle? Onko siitä jotain suurtakin etua?
Etu on se, että hyörynsulku pysyy ehjänä. Jokainen ylimääräinen läpivienti on potentiaalinen vuotopaikka jo tekovaiheessa, vaikka kuinka koittaisi huolellisesti teipata. Pidemmällä aikavälillä taas nuo teippaukset ei ole ikuisia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
116
Itse ihmetellyt kun välillä höyrynsulku laitetaan koolaukseen ja sen päälle heti esim. kipsilevy. Eikö tälläisessä rakenteessa muovi ole reikiä täynnä samantien kun laittaa taulut yms. seinälle? Varsinkin jos kyseessä vuokrakämppä jossa asukas vaihtuvuus suurta niin voi olla kohtuu ehjät muovit parinkymmenen vuoden päästä...
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
700
Itse ihmetellyt kun välillä höyrynsulku laitetaan koolaukseen ja sen päälle heti esim. kipsilevy. Eikö tälläisessä rakenteessa muovi ole reikiä täynnä samantien kun laittaa taulut yms. seinälle? Varsinkin jos kyseessä vuokrakämppä jossa asukas vaihtuvuus suurta niin voi olla kohtuu ehjät muovit parinkymmenen vuoden päästä...
Etu on se, että hyörynsulku pysyy ehjänä. Jokainen ylimääräinen läpivienti on potentiaalinen vuotopaikka jo tekovaiheessa, vaikka kuinka koittaisi huolellisesti teipata. Pidemmällä aikavälillä taas nuo teippaukset ei ole ikuisia.
Juurikin näin. Seinässä varsinkin on todella typerää laittaa heti levyn taakse höyrynsulku. Osoittaa huonoa suunnittelua jolloin voi kyseenalaistaa koko talon (poislukien vanhat talot jossa näin on tehty kun ei paremmasta tiedetty.) Sit jos sotketaan raha kuvioon niin ajallisestikkin jokaisen läpiviennin huolellinen teko vie tuhottomasti aikaa jos joutuu teippailee. Kun rasia sijaitsee höyrynsulun sisäpuolella, ei ylimääräistä teippailua tarvita.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
117
Aina höyrynsulun sisäpuolelle jos mahdollista. Koolaa katto 48x48lla tai 2x 22mm laudalla niin saat rasiat mahtumaan. Ristikoolaus hyvä niin johdotkin saa mukavasti pysyy paikallaan. Rasioiden kiinnitys laudanpalaan joka pujotetaan koolauksen ja höyrynsulun väliin.
Joo 48x48 siis kaupasta hakemaan ja ekana muovi niitaten kattoon, sitten koolaukset varmaan 30cm jaolla ja sen jälkeen pääsee sähkövetoja askartelemaan. Seinät jo valmiit niin saapi simppelisti rasioille ja kytkimille piuhat vedeltyä kokonaan höyrysulun sisäpuolella, seinille siis ihan pintavetoina. Toki pitää jättää höyrysulkuun ja koolaukseen sen verran aukkoa että pääsee eristeet askartelemaan (valmista rullatavaraa löytyy joten puhallusvillaa ei tässä käytetä) kun luukku ulkoa käyntiä varten tulee olemaan melko pieni.

Koolauksen kiinnitys olisi varmaan helpointa naulaimella jota en omista, mut toisaalta ruuveilla pito varmasti parempi. Ei tommosen 48x48 kiinnitys kattotuoleihin ruuvaamalla liene mitenkään mahdoton homma tommosessa alle 40m2 tilassa. Levytystä varten pitää tietty hissi lainata jostain.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
93
Joo 48x48 siis kaupasta hakemaan ja ekana muovi niitaten kattoon, sitten koolaukset varmaan 30cm jaolla ja sen jälkeen pääsee sähkövetoja askartelemaan. Seinät jo valmiit niin saapi simppelisti rasioille ja kytkimille piuhat vedeltyä kokonaan höyrysulun sisäpuolella, seinille siis ihan pintavetoina. Toki pitää jättää höyrysulkuun ja koolaukseen sen verran aukkoa että pääsee eristeet askartelemaan (valmista rullatavaraa löytyy joten puhallusvillaa ei tässä käytetä) kun luukku ulkoa käyntiä varten tulee olemaan melko pieni.

Koolauksen kiinnitys olisi varmaan helpointa naulaimella jota en omista, mut toisaalta ruuveilla pito varmasti parempi. Ei tommosen 48x48 kiinnitys kattotuoleihin ruuvaamalla liene mitenkään mahdoton homma tommosessa alle 40m2 tilassa. Levytystä varten pitää tietty hissi lainata jostain.
Koolausväliksi riittää 400mm. Naulaimella on kyllä huomattavasti nopeampi tehdä, vuokraus ei ehkä paljoa maksa? Kannattaa heitellä villarullat valmiiksi yläpohjaan ennen muovitusta, ei tarvitse sen takia ainakaan jättää isoa aukkoa. Mahdollisuuksien mukaan voit myös eristää yläpohjaa samaan aikaan kun muovitat ja koolaat kattoa. Ei tarvitse välttämättä könytä ahtaassa? yläpohjassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
700
Itse varmaan ostaisin tuota 5cm villaa jonka laittaisin heti muovin päälle jos mahdollista. (Siitä syystä että varmasti tulee tiiviisti) Sit sen päälle puhallusvillaa. Myös seinänvierustat palavillalla. Jos yläpohjaan ei mahdu jälkeenpäin, pitää puhallus tehdä joko homman edetessä tai sit muutaman aukon kautta höyrynsulun läpi. Voisi olla kätevä muovittaa esim 1/3 kerrallaan jonka päälle sit eristää siinä vaiheessa aina. Muista myös ilmanvaihdon eristys ennen muovin laittoa. Se pitää aina eristää erikseen vaikka jäisi villan sekaan. Itse laitan aina koolaukset ruuvilla koska naulat voi pettää ajan kanssa ja ruuveja ei tarvii kuin 1kpl per liitos paitsi jos on niin leveetä ettei asetu muuten. Suosittelen laudan käyttöä sen takia koska on vähän enemmän tilaa ruuvata levyi -> ei mene niin helposti huti. kipsilevyt menee 400 jaolla katossa ja 600 jaolla seinissä. Ja koolaukset pitää laittaa sitten ennen villoitusta koska muovi tulee alas villan painosta.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
117
Tässä räystään vierestä sen verran ahdasta että aattelin eristää sieltä uretaanilevyllä, muutoin menee eriste kiinni aluskatteeseen. Tilaa vaan jotain 15cm siellä. Keskemmälle sitten villaa jo olemassaolevista rullista reilummin. Nosto-oven mekanismin takia ei pystyisi paljoa sisäkattoa laskemaan. Seinätkin vaan jotain 15cm paksut joten puolilämmintä tallia ollaan tekemässä. Toisaalta jos tekis ristikoolauksen 48x48 + 22x100 sais eristeelle lisätilaa jos vaan oven puolesta mahtuu. Pitänee vielä mittailla.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
700
Tässä räystään vierestä sen verran ahdasta että aattelin eristää sieltä uretaanilevyllä, muutoin menee eriste kiinni aluskatteeseen. Tilaa vaan jotain 15cm siellä. Keskemmälle sitten villaa jo olemassaolevista rullista reilummin. Nosto-oven mekanismin takia ei pystyisi paljoa sisäkattoa laskemaan. Seinätkin vaan jotain 15cm paksut joten puolilämmintä tallia ollaan tekemässä. Toisaalta jos tekis ristikoolauksen 48x48 + 22x100 sais eristeelle lisätilaa jos vaan oven puolesta mahtuu. Pitänee vielä mittailla.
Laita kaks kappaletta 22x100 lautoi, et tarvii tuota 48x48a ja korkeus pysyy samana. Siellä reunassahan pitää olla tuuletusrako aluskatteen alapuolella (villat ei saa olla aluskatteessa kiinni missään kohtaa)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 187
Juurikin näin. Seinässä varsinkin on todella typerää laittaa heti levyn taakse höyrynsulku. Osoittaa huonoa suunnittelua jolloin voi kyseenalaistaa koko talon (poislukien vanhat talot jossa näin on tehty kun ei paremmasta tiedetty.) Sit jos sotketaan raha kuvioon niin ajallisestikkin jokaisen läpiviennin huolellinen teko vie tuhottomasti aikaa jos joutuu teippailee. Kun rasia sijaitsee höyrynsulun sisäpuolella, ei ylimääräistä teippailua tarvita.
Muuten olen kanssasi suunnilleen samaa mieltä, mutta ei rasioita välttämättä tarvitse teipata (en edes usko, että ne ovat ikuisia). Asiallisesti laitettuna muovi venyy kyllä rasian kylkiin jääden siihen tiiviisti. Vaatii toki huollellisen työn.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
700
Muuten olen kanssasi suunnilleen samaa mieltä, mutta ei rasioita välttämättä tarvitse teipata (en edes usko, että ne ovat ikuisia). Asiallisesti laitettuna muovi venyy kyllä rasian kylkiin jääden siihen tiiviisti. Vaatii toki huollellisen työn.
Ei tuollainen riitä mitenkään. Sen liitoksen pitää olla ILMATIIVIS mitä tuollainen kylkeen tökätty muovi ei ole. Asia korostuu entisestään jos on koneellinen ilmanvaihto niin imee kyllä kaiken ilman tuollaisesta kolosesta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 187
Ei tuollainen riitä mitenkään. Sen liitoksen pitää olla ILMATIIVIS mitä tuollainen kylkeen tökätty muovi ei ole. Asia korostuu entisestään jos on koneellinen ilmanvaihto niin imee kyllä kaiken ilman tuollaisesta kolosesta.
Jos tuo pitää paikkansa kaikki talot joissa on muovi suoraan sisäpuolisen levyn alla, vuotavat kuin seula. Koska ei niitä ruuvinkaan reikiä tuon kummoisimmin tiivistetä.
Noita on tehty niin paljon, onkos tuosta" vaatimuksesta" kitattuna / vain huolellisesti laitettuna jotain tutkimusta?

Ei sitä muovia tökätä sen rasian kylkeen, vaan muovi pingoitetaan sen kylkeen (eli se taipuu pieneltä matkalta rasian kylkeä vasten). Reikä puukolla kylkeen (sähkärit joskus tuohon syyllistyivät) on sitten eri asia.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
700
Jos tuo pitää paikkansa kaikki talot joissa on muovi suoraan sisäpuolisen levyn alla, vuotavat kuin seula. Koska ei niitä ruuvinkaan reikiä tuon kummoisimmin tiivistetä.
Noita on tehty niin paljon, onkos tuosta" vaatimuksesta" kitattuna / vain huolellisesti laitettuna jotain tutkimusta?

Ei sitä muovia tökätä sen rasian kylkeen, vaan muovi pingoitetaan sen kylkeen (eli se taipuu pieneltä matkalta rasian kylkeä vasten). Reikä puukolla kylkeen (sähkärit joskus tuohon syyllistyivät) on sitten eri asia.
Pitää paikkansa, suuri osa vanhoista rakennuksista vuotaa kuin seula. Tämä näkyy mm. huonona sisäilmana ja vedon tunteena lattianrajassa. Jos ilmanvaihtoventtiilit puuttuvat kokonaan tulee kaikki korvausilma käytännössä näiden vuotokohtien kautta. Äärimmäisissä tapauksissa rakennus voi jopa homehtua tästä syystä mikä on kylläkin aika harvinaista. Myöskin enerkiatehokkuus kärsii kun vuotokohtaan kertyy ajankuluessa kosteutta sisäilmasta jolloin villat kastuvat -> huonompi eristävyys. Uusiin taloihin tehdään aina tiiveysmittaus mikä kertoo suoraan paljonko höyrynsulkumuovi valskaa. Tämä on myös yksi iso talon laadusta kertova seikka mikä vaikuttaa suoraan myyntiin. Kyllähän tuosta höyrynsulun tiiveydestä on varmasti tehty monia tutkimuksia jos osaa etsiä.

Tuossa mm. juttua jos termi ei ole tuttu.

Vanhat rintamamiestalot eivät ole aivan yhtä herkkiä koska niissä on käytetty purua / ym. hengittäviä eristeitä jotka pystyvät sitomaan itseensä hieman kosteutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 809
Siis oleellistahan rintsikoissa on se, että kosteus pääsee tuulettumaan pois. Purut ja kutterinlastu kyllä pärjää, mutta umpipuut ympärillä ei, jos tulee liikaa kosteusrasitusta. Saunamökistä revin ”tuoretta” eristettä pois täysin lahonneen alajuoksun päältä. Toinen juttu on myös tietysti se, että ohuen puruseinän lämpötila on aika korkea huonon eristyksen takia/ansiosta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 187
Pitää paikkansa, suuri osa vanhoista rakennuksista vuotaa kuin seula. Tämä näkyy mm. huonona sisäilmana ja vedon tunteena lattianrajassa. Jos ilmanvaihtoventtiilit puuttuvat kokonaan tulee kaikki korvausilma käytännössä näiden vuotokohtien kautta. Äärimmäisissä tapauksissa rakennus voi jopa homehtua tästä syystä mikä on kylläkin aika harvinaista. Myöskin enerkiatehokkuus kärsii kun vuotokohtaan kertyy ajankuluessa kosteutta sisäilmasta jolloin villat kastuvat -> huonompi eristävyys. Uusiin taloihin tehdään aina tiiveysmittaus mikä kertoo suoraan paljonko höyrynsulkumuovi valskaa. Tämä on myös yksi iso talon laadusta kertova seikka mikä vaikuttaa suoraan myyntiin. Kyllähän tuosta höyrynsulun tiiveydestä on varmasti tehty monia tutkimuksia jos osaa etsiä.

Tuossa mm. juttua jos termi ei ole tuttu.

Vanhat rintamamiestalot eivät ole aivan yhtä herkkiä koska niissä on käytetty purua / ym. hengittäviä eristeitä jotka pystyvät sitomaan itseensä hieman kosteutta.
Tuossa kyllä osin markkinoidaan omaa bisnestäkin. Meillä on niin valtava määrä ongelmattomia rakennuksia, että en
ihan kaikea tuosta "osta".

Nyt "ihannoidaan" koneellista IV-tä, saamme hyvän ilmanvaihdon. Tässä hiljan yleisessä keskustelusta kysyttiin homeista IV-kanavissa, onko niitä tutkittu. Tuli vastaus " eivät homehdu" koska kanavissa ei ole tarvittavaa vettä. Jatkokysymykset jäi turhina tekemättä, ei ollut vieressäni oleva henkilökään tyytyväinen vastaukseen.

Menin kuitenkin keskustelun jälkeen kysymään uudestaan toiselta asiantuntijalta . Hän kertoi, että on tutkittu ja on myös löydetty.

Ilma tulee sieltä mistä se helpoimmin läpi pääsee. Eikä nykyään edes taloihin suositella tehtäväksikään alipaineistuksia.

Vesihöyryn tiiveys saatutettaneen hyvinkin helposti huolellisella työllä.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
700
Tuossa kyllä osin markkinoidaan omaa bisnestäkin. Meillä on niin valtava määrä ongelmattomia rakennuksia, että en
ihan kaikea tuosta "osta".

Nyt "ihannoidaan" koneellista IV-tä, saamme hyvän ilmanvaihdon. Tässä hiljan yleisessä keskustelusta kysyttiin homeista IV-kanavissa, onko niitä tutkittu. Tuli vastaus " eivät homehdu" koska kanavissa ei ole tarvittavaa vettä. Jatkokysymykset jäi turhina tekemättä, ei ollut vieressäni oleva henkilökään tyytyväinen vastaukseen.

Menin kuitenkin keskustelun jälkeen kysymään uudestaan toiselta asiantuntijalta . Hän kertoi, että on tutkittu ja on myös löydetty.

Ilma tulee sieltä mistä se helpoimmin läpi pääsee. Eikä nykyään edes taloihin suositella tehtäväksikään alipaineistuksia.

Vesihöyryn tiiveys saatutettaneen hyvinkin helposti huolellisella työllä.
Tuo RK-korotti on ainaki puolueeton. Koneellinen IV ei varsinaisesti edes liity rakennuksen tiiveyteen, mutta se lisää höyrynsulun tarpeellisuutta. Tiivistyksessä ongelmakohtia ovat nuo läpiviennit ja höyrynsulun liitokset. Niistä on lähes mahotonta saada täysin ilmatiiviitä. Vaikka tekohetkellä olisikin tiiveys hyvä niin teippien liimat pettää ajan kanssa jolloin vuotoja alkaa ilmestyä. Ilmanvaihdon syynähän on ihmisten hyvinvointi eikä niinkään rakennuksen hyvinvointi. Jos poistoilmakanava homehtuu sisältä niin sillä ei ole mitään merkitystä koska siinä liikkuva ilma menee ulos eikä sisälle. Jos pelkää tuloilman homehtumista niin laittaa räppänät ikkunoihin ja pelkän poiston koneella. Silloin riskit on aika olemattomat. IV-kanavat pitäisi muutenkin muistaa puhdistaa aika-ajoin. Nykyään on markkinoilla noita antibakteerisiakin iv-kanavia jos haluaa oikein viimeisen päälle hifistellä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
90 265
Viestejä
1 847 747
Jäsenet
39 195
Uusin jäsen
Miksuuu

Hinta.fi

Ylös Bottom