Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
950
Ei varoventtiili kaiketi vuoda eikä ole rikki, koska:
- kaksi uutta varoventtiilia käyttäytyy samalla tavalla

Siinä varoventtiilin kyljessä on se ylivuotoputken (puhallusputki) paikka, eli siitä ylivuotoputkesta tippuu vettä tipoittain joka kerta kun hanaa käyttää. Tai oikeastaan pienellä viiveellä yleensä jo hanan sulkemisen jälkeen vasta tapahtuu.

Varoventtiiliä on koeistettu useita kertoja. Ja tiputus jatkuu.

Ohje sanoo:



Mä tutkin juu sen vanhan lämmönsäätimen kunhan saan tämän mahdollisen ongelman selvitettyä. Nopealla vilkaisulla näytti siltä, että täällä vuosia sitten käytetty kalkkinen vesi oli tehnyt sisuskaluille temput. Täytyy tuo säädin ottaa irti niin näkee, mitä sille on käynyt.
Luottaisin tuohon venttiilin valmistajan ohjeiseen.
Muuten kyllä outoa, ettei voida antaa paineen kasvaa sen mitä tuollainen muutaman tipan tilapäinen laajeminen aiheuttaa. Ovatko nyky vaihtimet heikompilaatyisista materiaaleista?
Ehkä siinä saavutetaan varmempi toimivuus tuolle varoventiilille? Onkos täällä kellään tietoa, miksi tuollainen tippuminen on suunniteltu?

Mikäs arvo tuossa varoventiilissäsi on?

Mulla on patteriveden paisunta-astiassa 1,5Bar ja Käyttövedessä 10Bar
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
97
Luottaisin tuohon venttiilin valmistajan ohjeiseen.
Muuten kyllä outoa, ettei voida antaa paineen kasvaa sen mitä tuollainen muutaman tipan tilapäinen laajeminen aiheuttaa. Ovatko nyky vaihtimet heikompilaatyisista materiaaleista?
Ehkä siinä saavutetaan varmempi toimivuus tuolle varoventiilille? Onkos täällä kellään tietoa, miksi tuollainen tippuminen on suunniteltu?

Mikäs arvo tuossa varoventiilissäsi on?

Mulla on patteriveden paisunta-astiassa 1,5Bar ja Käyttövedessä 10Bar
Huh 10bar on aikas paljon! Suositus liene 5 barin luokkaa, muussa tapauksessa pitäis käyttää paineenalennusventtiiliä. Joutuu meinaan verkosto aika kovalle rasitukselle 10 barilla... Eli tuosta johtunee sun tiputtelut pienestäkin lämpimän veden käytöstä.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 091
Huh 10bar on aikas paljon! Suositus liene 5 barin luokkaa, muussa tapauksessa pitäis käyttää paineenalennusventtiiliä. Joutuu meinaan verkosto aika kovalle rasitukselle 10 barilla... Eli tuosta johtunee sun tiputtelut pienestäkin lämpimän veden käytöstä.
Ei se verkosto siitä mitään rasitu. 10bar venttiili on ihan normaali, ennemmin ihmettelisin jos siellä joku 5bar venttiili olisi että kuka on itse käynyt sitä räpeltämässä. Johan nyt vesijohtoverkoston paine saattaa olla 5bar niin vesihän valuisi sieltä ulos ihan solkenaan?
Itseasiassa vesijohtoverkoston suosituspaine siis talossa sisällä on muistaakseni juuri tuo 5bar.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
97
Niin, ylivuotoventtiili normisti n. 10bar. Puhuinkin vesijohtoverkoston paineesta. Jos se on lähellä tuota kymmentä niin ei ihme jos tiputtelee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
Ei ole tosiaan lähellä. Kävin tämän kanssa heti katsomassa kun aloin pohtimaan, että voiko paineet olla niin korkealla. Ovat 4,5baria. Ja tosiaan varoventtiili sen 10bar kuten paketista suoraan kuuluukin. Soittelin tekniseen tukeen ja sieltä sanoivat, että kyllä se tiputtelu on normaalia. Yritin kysyä, että kuinka paljon on normaali määrä tiputtelua, mutta onhan tuohon nyt sinällään vaikea kyllä vastata. Siihen kun vaikuttaa kattilaveden lämpötila ja paineet verkossa.
Teknisestä tuesta sanoi, että jos suhteessa näihin kahteen tuntuu liialliselta tuo tiputtelu, niin sitten verkosta voi tulla painesysäyksiä jotka käy siellä liki 10barissa. Tällaisen tosin kuvittelisin kuuluvan ja näkyvä jo putkissakin jos paineet pompsahtaa 5barilla ylös päin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 091
Nyt kun yhdestäkin hanasta valuttaa lämmintä vettä, alkaa varoventtiili tiputtamaan putkesta hetken kuluttua tippoja. Ohjeissa lukee, että aina kun lämmintä vettä käytetään, niin tiputtaminen kuuluu asiaan.
Kuinka paljon sitä vettä tuolta kuuluu tippua, että pysyy vielä normaalin rajoissa? Ja kuuluuko varoventtiilin tiputtaa AINA vettä kun lämmintä vettä käytetään? Valuttaako muilla varoventtiili lattiaviemäriin vettä aina kun lämmintä vettä verkosta käytetään?
Kyllä kuuluu ja kyllä tiputtaa. Litra-pari vuorokaudessa on ihan vielä normaalia. Riippuen sitten veden käytöstä ja verkoston koosta niin joillain ei tiputa juuri ollenkaan.

Lisätään vielä sen verran että se johtuu siis veden lämpölaajenemisesta. Verkoston paineella ei ole tämän kanssa mitään tekemistä sillä vesi ei puristu kasaan. Kun veden lämpötila nousee 4c -> 80c se laajenee noin 3%. Kun siis käytät 10 litraa 80c vettä varaajasta ja tilalle tulee 10l 4c vettä, niin lämmetessään se 10l laajenee 3% eli noin 0,3dl. Koska vesi ei puristu kasaan niin paine nousee ja se venttiili liruttaa tuon 3dl ulos paineen ylittäessä 10bar.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
Kyllä kuuluu ja kyllä tiputtaa. Litra-pari vuorokaudessa on ihan vielä normaalia. Riippuen sitten veden käytöstä ja verkoston koosta niin joillain ei tiputa juuri ollenkaan.
Nyt tuli niin määrätietoisesti, että uskoin. Kiitos. Äsken tuossa iltarumbat päällä ja suihkut käytössä. Eipä sieltä ollut kuin desin verran vettä ämpäriin valunut, joten ei sitä vuorokaudessa nyt ihan mahdottomasti tule. Täytyy varmaan joku köyhän miehen pintaviemäri kehitellä pannuhuoneesta kynnyksen luota ulos, niin ei jää tuo ämpäri huolettamaan sitten senkään vertaa.

Asiasta toiseen. Eli syöttösekoitusventtiili vaihdettu, kun ajatuksena oli, että josko se korjaisi mystisen lämpimän veden katoamisen kun esim. kummassakin suihkussa on samaan aikaan suihkuttelija. Tänään ihan itse totesin, että eipä auttanut. Toinen puoli saa jopa kuumaa vettä kun hanasta säätää, toisella puolella aluksi lämmintä ja hiljalleen viileää. Ei kuitenkaan ihan kylmässä pitänyt käydä, eli lämmintä tulee mutta helvetin heikosti. Kun toisen puolen suihkuttelija oli valmis, niin alkoi tälle toisellekin puolelle tulemaan lämmintä ja tarvittaessa jopa kuumaa vettä.

Jos pohtii saunapäivää ja kaikki käyttää samaa suihkua vuorotellen, niin lämmin vesi kyllä riittää. Erityisesti siis kahden vesipisteen käyttö samaan aikaan ja lämpimän veden pyynti on haasteellista. Käyttövesikierukan kuntoa olen miettinyt, mutta tämä näkyisi lämmöntuotossa jo yhdessäkin suihkussa, olettaisin.
Kyseessä Arimaxin Eetta 17Si, ja ohjetta kun lukaisin niin jos lämminvesituoton voidaan todeta olevan heikkoa, jäisi sitten jäljelle vaihtoehdoista kierukka.

1582827579074.png
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
950
Nyt tuli niin määrätietoisesti, että uskoin. Kiitos. Äsken tuossa iltarumbat päällä ja suihkut käytössä. Eipä sieltä ollut kuin desin verran vettä ämpäriin valunut, joten ei sitä vuorokaudessa nyt ihan mahdottomasti tule. Täytyy varmaan joku köyhän miehen pintaviemäri kehitellä pannuhuoneesta kynnyksen luota ulos, niin ei jää tuo ämpäri huolettamaan sitten senkään vertaa.

Asiasta toiseen. Eli syöttösekoitusventtiili vaihdettu, kun ajatuksena oli, että josko se korjaisi mystisen lämpimän veden katoamisen kun esim. kummassakin suihkussa on samaan aikaan suihkuttelija. Tänään ihan itse totesin, että eipä auttanut. Toinen puoli saa jopa kuumaa vettä kun hanasta säätää, toisella puolella aluksi lämmintä ja hiljalleen viileää. Ei kuitenkaan ihan kylmässä pitänyt käydä, eli lämmintä tulee mutta helvetin heikosti. Kun toisen puolen suihkuttelija oli valmis, niin alkoi tälle toisellekin puolelle tulemaan lämmintä ja tarvittaessa jopa kuumaa vettä.

Jos pohtii saunapäivää ja kaikki käyttää samaa suihkua vuorotellen, niin lämmin vesi kyllä riittää. Erityisesti siis kahden vesipisteen käyttö samaan aikaan ja lämpimän veden pyynti on haasteellista. Käyttövesikierukan kuntoa olen miettinyt, mutta tämä näkyisi lämmöntuotossa jo yhdessäkin suihkussa, olettaisin.
Kyseessä Arimaxin Eetta 17Si, ja ohjetta kun lukaisin niin jos lämminvesituoton voidaan todeta olevan heikkoa, jäisi sitten jäljelle vaihtoehdoista kierukka.

Muista sitten, että vesi jäätyy, ettei siitä jäästä muodostu tulppaa. Helpommalla päässenet kun laita sen ämpärin, taitaa noi sun tipat haihtua ilmaan. Katsomalla jonkun aikaa näkee.

Sulla on vanha lämmönvaihdin, joten se ollee osittain tukossa varsinkin, jos olet hanoissa nähnyt valkoista kalkkia. Ovat korjanneet asiaa kierrättämällä sitruunahappoliuosta (netissä joku 20 litraa (5%) esim. kahtena eri kertana kierrukassa, niin kauan että vesi muuttuu puhtaan väriseksi.

Ne hanatkin kannattanee puhdistaa.

Tämä olettaen, että aiemmmin lämmin vesi varaajallasi on riittänyt, nyt kun syöttösekoitusventiili on uusittu.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 091
Mites olisi ihan yleisin syy eli väärin tehdyt putket?
Jos kuuma vesi tulee yhtä esim 15mm pexiä pitkin ja kääntyy suihku1 kohdalla alas suihkulle. Sitten tästä on otettu sivuhaarat suihku2:lle niin tottakai se vesi virtaa ensisijaisesti sille suihku1:lle ja kakkoselle sitten sen mitä riittää. Kun suihku1 suljetaan, sen virtaus loppuu ja kaikki virtaus on taas suihku2 käytössä.
Välissä voi olla myös sulkuja, venttiileitä, lytyssä olevia putkia (kupari) tai muita syitä jonka takia virtaus ei ole riittävä. Tätä voi yrittää kompensoida nostamalla varaajalta lähtevän veden lämpötilaa.

Ennen noin tekeminen oli ihan normaalia. Nykyään laitetaan yleensä jakotukki jolle tuodaan lämminvesivaraajalta riittävän iso putki ja tästä jakotukilta sitten omat putket jokaiseen vesipisteeseen. Näin kaikille on saataville yhtälailla kylmää/kuumaa vettä ja samalla paineella.

Tuo on ihan helppo todetakkin niin että avaat suihku2 täysille kuumalle, katsot virtausta ja avaat suihku 1 samaan aikaan kuumalle. Jos suihku 2 virtaus tippuu niin vika on löytynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Nyt tuli niin määrätietoisesti, että uskoin. Kiitos. Äsken tuossa iltarumbat päällä ja suihkut käytössä. Eipä sieltä ollut kuin desin verran vettä ämpäriin valunut, joten ei sitä vuorokaudessa nyt ihan mahdottomasti tule. Täytyy varmaan joku köyhän miehen pintaviemäri kehitellä pannuhuoneesta kynnyksen luota ulos, niin ei jää tuo ämpäri huolettamaan sitten senkään vertaa.
Luonnollisesti virität sen ämpärin kotiautomaatioon, koho tai ultaääni hälyyttämään jos ämpäri tulee liian täyteen tai kytkee pumpun päälle, joka tyhjentää sen ämpärin viemäriin tai toiseen ämpäriin. Loppuenlopuksi sulla on 5 ämpärin bufferi siellä vastassa.. :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
950
Kyllä kuuluu ja kyllä tiputtaa. Litra-pari vuorokaudessa on ihan vielä normaalia. Riippuen sitten veden käytöstä ja verkoston koosta niin joillain ei tiputa juuri ollenkaan.

Lisätään vielä sen verran että se johtuu siis veden lämpölaajenemisesta. Verkoston paineella ei ole tämän kanssa mitään tekemistä sillä vesi ei puristu kasaan. Kun veden lämpötila nousee 4c -> 80c se laajenee noin 3%. Kun siis käytät 10 litraa 80c vettä varaajasta ja tilalle tulee 10l 4c vettä, niin lämmetessään se 10l laajenee 3% eli noin 0,3dl. Koska vesi ei puristu kasaan niin paine nousee ja se venttiili liruttaa tuon 3dl ulos paineen ylittäessä 10bar.
Oletko tuosta varma? Minulla on sellainen käsitys, että kun suljetussa tilassa vesi lämpiää se laajenee ja nostaa tilassa olevan veden painetta. Kunnes varoventtiili aukea tai jos sitä ei ole/ei toimi. Joku paikka repeää kun se ylittää putken paineenkeston. Kunnan vesijohtoverkoston paine liikkuu siellä 6bar:n paikkeilla. Siitä on silloin vielä varaa tuonne 10baariin. Tosin en siis ole LVI-inssi :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
950
Mites olisi ihan yleisin syy eli väärin tehdyt putket?
Jos kuuma vesi tulee yhtä esim 15mm pexiä pitkin ja kääntyy suihku1 kohdalla alas suihkulle. Sitten tästä on otettu sivuhaarat suihku2:lle niin tottakai se vesi virtaa ensisijaisesti sille suihku1:lle ja kakkoselle sitten sen mitä riittää. Kun suihku1 suljetaan, sen virtaus loppuu ja kaikki virtaus on taas suihku2 käytössä.
Välissä voi olla myös sulkuja, venttiileitä, lytyssä olevia putkia (kupari) tai muita syitä jonka takia virtaus ei ole riittävä. Tätä voi yrittää kompensoida nostamalla varaajalta lähtevän veden lämpötilaa.

Ennen noin tekeminen oli ihan normaalia. Nykyään laitetaan yleensä jakotukki jolle tuodaan lämminvesivaraajalta riittävän iso putki ja tästä jakotukilta sitten omat putket jokaiseen vesipisteeseen. Näin kaikille on saataville yhtälailla kylmää/kuumaa vettä ja samalla paineella.

Tuo on ihan helppo todetakkin niin että avaat suihku2 täysille kuumalle, katsot virtausta ja avaat suihku 1 samaan aikaan kuumalle. Jos suihku 2 virtaus tippuu niin vika on löytynyt.
Ollaan tästä muuten samaa mieltä, mutta väärin tehty? Suihkuissa on omat termostaatit jotka hoitavat homman toimiessaan. Kunhan sitä lämmintä vettä riittää ei se suihku käytä enempää mitä tarvitaan.

Toi jakotukki voi olla ehkä vähän toimivanpi :)
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
97
Kyllä kuuluu ja kyllä tiputtaa. Litra-pari vuorokaudessa on ihan vielä normaalia. Riippuen sitten veden käytöstä ja verkoston koosta niin joillain ei tiputa juuri ollenkaan.

Lisätään vielä sen verran että se johtuu siis veden lämpölaajenemisesta. Verkoston paineella ei ole tämän kanssa mitään tekemistä sillä vesi ei puristu kasaan. Kun veden lämpötila nousee 4c -> 80c se laajenee noin 3%. Kun siis käytät 10 litraa 80c vettä varaajasta ja tilalle tulee 10l 4c vettä, niin lämmetessään se 10l laajenee 3% eli noin 0,3dl. Koska vesi ei puristu kasaan niin paine nousee ja se venttiili liruttaa tuon 3dl ulos paineen ylittäessä 10bar.
No tottakai sillä verkostopaineella on merkitystä, varoventtiili kun sattuu saamaan suoriltaan sen paineen. Siihen kun lisätään tuo lämpölaajenemisen aiheuttama paine niin mitä pienempi tuo varoventtiilin ja verkostopaineen ero on, herkemmin varoventtiili aukeaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
Sulla on vanha lämmönvaihdin, joten se ollee osittain tukossa varsinkin, jos olet hanoissa nähnyt valkoista kalkkia. Ovat korjanneet asiaa kierrättämällä sitruunahappoliuosta (netissä joku 20 litraa (5%) esim. kahtena eri kertana kierrukassa, niin kauan että vesi muuttuu puhtaan väriseksi.
Ne hanatkin kannattanee puhdistaa.
Tämä olettaen, että aiemmmin lämmin vesi varaajallasi on riittänyt, nyt kun syöttösekoitusventiili on uusittu.
Juu on vesi riittänyt kuitenkin. Täytyykin tuota sitruunahappovinkkiä pohdiskella.

Mites olisi ihan yleisin syy eli väärin tehdyt putket?
Jos kuuma vesi tulee yhtä esim 15mm pexiä pitkin ja kääntyy suihku1 kohdalla alas suihkulle. Sitten tästä on otettu sivuhaarat suihku2:lle niin tottakai se vesi virtaa ensisijaisesti sille suihku1:lle ja kakkoselle sitten sen mitä riittää. Kun suihku1 suljetaan, sen virtaus loppuu ja kaikki virtaus on taas suihku2 käytössä.
Välissä voi olla myös sulkuja, venttiileitä, lytyssä olevia putkia (kupari) tai muita syitä jonka takia virtaus ei ole riittävä. Tätä voi yrittää kompensoida nostamalla varaajalta lähtevän veden lämpötilaa.

Ennen noin tekeminen oli ihan normaalia. Nykyään laitetaan yleensä jakotukki jolle tuodaan lämminvesivaraajalta riittävän iso putki ja tästä jakotukilta sitten omat putket jokaiseen vesipisteeseen. Näin kaikille on saataville yhtälailla kylmää/kuumaa vettä ja samalla paineella.

Tuo on ihan helppo todetakkin niin että avaat suihku2 täysille kuumalle, katsot virtausta ja avaat suihku 1 samaan aikaan kuumalle. Jos suihku 2 virtaus tippuu niin vika on löytynyt.
Virtaus tippuu, kyllä. Ja siis putket on toisella puolella ysäriltä ja toisella 2005 paikkeilta. En ihan tarkasti vielä tiedä, miten putket on vedetty, joten täytyy ryhtyä tutkimaan. Uskoisin, että nuo kuitenkin saan piakkoinkin selvitettyä.

Luonnollisesti virität sen ämpärin kotiautomaatioon, koho tai ultaääni hälyyttämään jos ämpäri tulee liian täyteen tai kytkee pumpun päälle, joka tyhjentää sen ämpärin viemäriin tai toiseen ämpäriin. Loppuenlopuksi sulla on 5 ämpärin bufferi siellä vastassa.. :)
Joo, automaatiofanaatikko kun olen niin nopeasti tohon keksii kikkakolmoset. :)

Ollaan tästä muuten samaa mieltä, mutta väärin tehty? Suihkuissa on omat termostaatit jotka hoitavat homman toimiessaan. Kunhan sitä lämmintä vettä riittää ei se suihku käytä enempää mitä tarvitaan.

Toi jakotukki voi olla ehkä vähän toimivanpi :)
Mä tätä kanssa pohdin, joten mites tää nyt toimii. Kattilassa veden lämpötila 80c. Syöttösekoitusventtiili antaa verkostoon säätimellä määritettyä lämpötilaa vaikka 50c. Mitä siellä suihkuissa sitten tapahtuu kun hanan avaa. Termarilla määritetään haluttu lämpötila ja maksimi on se 50c mitä voi saada. Jos molemmat suihkut pyytää 38c vettä, niin eikös siellä samassa verkossa ole tarjolla 50c edelleenkin, mutta veteen miksataan suihkun termarilla viileää mukaan. Siksi mä itse ajattelin, että miten se 50c niin nopeesti tippuu että vain toinen suihku nappaa sen melkein kokonaan käyttöönsä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 091
No sikäli että jos ne putket on tehty väärin ja sille toiselle sekoittajalle ei riitä sitä vettä.

Tässä ns. Rautalankamalli joka kertoo periaatteen mutta luvut on ihan hatusta heitettyjä:

Teknisestä tilasta lähtee kaksi runkolinjaa, kylmä 4c ja kuuma 46c. Näissä molemmissa veden virtaus on 5 litraa sekunnissa.
Normaalisti nykyään tämän linjan päähän lyödään jakotukki josta vedetään jokaiselle vesipisteelle esim 15mm pex jonka virtaama on 1l/s. Hanan Max virtaama on 0,9l/s joten sieltä tulee korkeintaan sen verran kylmää/kuumaa kerralla tai "suihkulämpöistä" 38c vettä em. arvoilla 0,3l/s kylmää (4c)+0,6l/s kuumaa(46c) = 0,9l/s 38c vettä.

No nyt jos putket onkin tehty niin, että nämä pexit menee sille suihku1:lle ja on siitä haaroitettu suihku numero2:lle tulee ongelma. Kummatkin suihkut vaatisivat siis sen 0,9l/s vettä ja putkien "syöttövara" on vain 1l/s molempia. Jos siis kummastakin otetaan "suihkulämmintä" 38c vettä, kuluttavat kummatkin suihkut kylmää sen 0,3l/s eli yhteensä 0,6l/s ja kuumaa 0,6l/s eli yhteensä 1,2l/s. Kuumaa on saatavilla vain 1l/s joten fysiikan lakien mukaisesti se ensimmäinen suihku saa siitä linjasta sen täyden 0,6l/s jolloin toiselle suihkulle riittää vain 0,4l/s putken tuottamasta 1l/s.
Näin ollen suihku2 saa 0,3l/s kylmää ja 0,4l/s kuumaa joten sieltä tuleva vesi on noin 28 asteista.

Ja väärin tehdyllä tarkoitin juuri siis sitä, että putkikoot, liittimet, sulut, putkipituudet yms on mitoitettu väärin niin että siellä putken päässä eli veden käyttöpisteellä ei virtaama ole riittävä.
Samaan piikkiin menee myös se että lämmintä vettä joutuu "odottamaan" ennen suihkuun menoa. Kun putket on oikein suunniteltu ja tehty niin se lämmin vesi tulee sieltä ihan sekunnissa-kahdessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 091
No tottakai sillä verkostopaineella on merkitystä, varoventtiili kun sattuu saamaan suoriltaan sen paineen. Siihen kun lisätään tuo lämpölaajenemisen aiheuttama paine niin mitä pienempi tuo varoventtiilin ja verkostopaineen ero on, herkemmin varoventtiili aukeaa.
Kerrotko käytännön esimerkin tästä? Se kun verkostopaine on alle 3bar ja mitään ei tapahdu ja kun se on 11bar niin vettä tulee varoventtiilistä solkenaan?

Se on aivan totta, mutta välillä 0-9,9bar sillä ei merkitystä ole. Oli siellä varaajassa sitten 0,7bar tai 7 bar niin tuo 10 litran lämmitys aiheuttaa ihan saman vesimäärän tihkumisen varoventtiilistä molemmilla lähtöpaineilla.
Verkostopaineen ei pitäisi ikinä nousta yli 10bar ja jos tälläinen riski on (tarkalleen jos paine on yli 5bar), talossa pitäisi olla oma paineenalennusventtiili.
Kuten sanoin, käytännössä sillä ei ole tässä nyt käydyssä asiassa mitään merkitystä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 193
Pitäisi kylpyhuoneen ovi laittaa uusiksi, mielellään jotain nykyistä pahviovea tasokkaampaa mm. lasinen tai lasisella ikkunalla varustettu ovi voisi olla tervetullut: esim. Vihtan Kaste lasiväliovi.
Oviaukon leveys on vaatimattomat 700mm ja karmin koko 68mm. Löytyykö näillä mitoilla mitään samantyylistä ovea, vai pitääkö tyytyä tavanomaiseen puiseen ovimalliin?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 946
Pitäisi kylpyhuoneen ovi laittaa uusiksi, mielellään jotain nykyistä pahviovea tasokkaampaa mm. lasinen tai lasisella ikkunalla varustettu ovi voisi olla tervetullut: esim. Vihtan Kaste lasiväliovi.
Oviaukon leveys on vaatimattomat 700mm ja karmin koko 68mm. Löytyykö näillä mitoilla mitään samantyylistä ovea, vai pitääkö tyytyä tavanomaiseen puiseen ovimalliin?
Linkin valmistaja tekee sulle kyllä mittojen mukaan oven jos olet valmis siitä maksamaan.
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
206
Pitäisi kylpyhuoneen ovi laittaa uusiksi, mielellään jotain nykyistä pahviovea tasokkaampaa mm. lasinen tai lasisella ikkunalla varustettu ovi voisi olla tervetullut: esim. Vihtan Kaste lasiväliovi.
Oviaukon leveys on vaatimattomat 700mm ja karmin koko 68mm. Löytyykö näillä mitoilla mitään samantyylistä ovea, vai pitääkö tyytyä tavanomaiseen puiseen ovimalliin?
Löytyyhän niitä. Tuosta nyt esim. se Vihdan Kaste Lasiovi harmaa satiini Vihtan KASTE 7-10x20-21
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 289
Ihan kuin tuon varoventtiilin kanssa olisi puhuttu kahdesta eri asiasta...

Tämmöinen lienee joka paikassa nykyään? Tämmöinen sinne kaiketi nyt uusittiin. Tällä ei ole mitään tekemistä lämminvesivaraajan ja siinä olevan venan kanssa. Tämä kusee ainakin silloin jos kylmässä vedessä on painetta riittävästi eikä ole väliä siis käytätkö kuumaa vai kylmää vettä hanasta (ei ulkoposti) kun kaikki sekoittajille tuleva vesi ajetaan tämän läpi jolloin tuonne siirtyy aina kylmää vettä joka lämpenee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
Ihan kuin tuon varoventtiilin kanssa olisi puhuttu kahdesta eri asiasta...

Tämmöinen lienee joka paikassa nykyään? Tämmöinen sinne kaiketi nyt uusittiin. Tällä ei ole mitään tekemistä lämminvesivaraajan ja siinä olevan venan kanssa. Tämä kusee ainakin silloin jos kylmässä vedessä on painetta riittävästi eikä ole väliä siis käytätkö kuumaa vai kylmää vettä hanasta (ei ulkoposti) kun kaikki sekoittajille tuleva vesi ajetaan tämän läpi jolloin tuonne siirtyy aina kylmää vettä joka lämpenee.
En tiedä missä kohtaa on keskustelu mennyt sekaisin, jos on. Kyse on kuitenkin juuri tuosta linkkaamastasi 4200 venttiilistä. Ja kyllä vain, kaikki vesi menee tuon läpi. Eilen jäi testeistä vaan sellainen kuva, että kylmä vesi ei jostain syystä tiputa mutta lämmin tiputtaa. Tuo ei sinällään voi pitää paikkaansa, mutta käyn vielä testaamassa kuitenkin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 091
Ihan kuin tuon varoventtiilin kanssa olisi puhuttu kahdesta eri asiasta...

Tämmöinen lienee joka paikassa nykyään? Tämmöinen sinne kaiketi nyt uusittiin. Tällä ei ole mitään tekemistä lämminvesivaraajan ja siinä olevan venan kanssa. Tämä kusee ainakin silloin jos kylmässä vedessä on painetta riittävästi eikä ole väliä siis käytätkö kuumaa vai kylmää vettä hanasta (ei ulkoposti) kun kaikki sekoittajille tuleva vesi ajetaan tämän läpi jolloin tuonne siirtyy aina kylmää vettä joka lämpenee.
Juu, näitä on erilaisia.
Mutta eihän tuossakaan mitään takaiskua ole kylmän veden tulon ja varaajan välissä(?) joten eikös varaajassa oleva liian suuri paine pääse tuon varoventtiilin kautta poistumaan? Jos ei pääsisi niin varaajassahan pitäisi sitten olla vielä oma varoventtiili erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 289
Juu, näitä on erilaisia.
Mutta eihän tuossakaan mitään takaiskua ole kylmän veden tulon ja varaajan välissä(?) joten eikös varaajassa oleva liian suuri paine pääse tuon varoventtiilin kautta poistumaan? Jos ei pääsisi niin varaajassahan pitäisi sitten olla vielä oma varoventtiili erikseen.
En oo putkari niin paha sanoa että miten varaajat pelittää, jos siellä ei ole taka iskua niin sitten toki näin. Ja silloin tosiaan käy just niinkuin sanoit että vaikka sitä 200L varaajaa täyttäisi 1bar paineella niin todennäköisesti sinne menee vettä niin paljon että se lämmetessään nostaa paineen yli 10bar. Itselläni tuo on ihan öljykattilan kierukassa ja kusee silti (painetta olettavasti on riittävästi, ilmeisesti suoraan kunnan vesijohtoverkossa ilman alentimia eikä oo ees mittaria). Arvaisin kuitenkin että kierukalla tuo ei kuse jos syöttöpaine on matala kun kylmää vettä ei tuohon ihan hirveästi mahdu silloin väliin.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
648
Pitäisi kylpyhuoneen ovi laittaa uusiksi, mielellään jotain nykyistä pahviovea tasokkaampaa mm. lasinen tai lasisella ikkunalla varustettu ovi voisi olla tervetullut: esim. Vihtan Kaste lasiväliovi.
Oviaukon leveys on vaatimattomat 700mm ja karmin koko 68mm. Löytyykö näillä mitoilla mitään samantyylistä ovea, vai pitääkö tyytyä tavanomaiseen puiseen ovimalliin?
68mm karmeja ei tietääkseni ole kellään valmistajalla vakiomittoina. Jeldweniltä itse tiedustelin (itselläni kanssa seinän paksuus tuo 68mm), mutta totesivat että karmit tulevat eri tehtaalta eivätkä voi muuttaa mitoitusta. Loppujenlopuksi ostin normaalit 92mm karmit puuvalmiina, kavensin ylimääräisen pois itse ja maalasin lopuksi karmit kosteuden kestävällä maalilla. Runkopuun sijainti pitää muistaa ottaa huomioon jotta kiinnitysreiät osuvat puulle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
En oo putkari niin paha sanoa että miten varaajat pelittää, jos siellä ei ole taka iskua niin sitten toki näin. Ja silloin tosiaan käy just niinkuin sanoit että vaikka sitä 200L varaajaa täyttäisi 1bar paineella niin todennäköisesti sinne menee vettä niin paljon että se lämmetessään nostaa paineen yli 10bar. Itselläni tuo on ihan öljykattilan kierukassa ja kusee silti (painetta olettavasti on riittävästi, ilmeisesti suoraan kunnan vesijohtoverkossa ilman alentimia eikä oo ees mittaria). Arvaisin kuitenkin että kierukalla tuo ei kuse jos syöttöpaine on matala kun kylmää vettä ei tuohon ihan hirveästi mahdu silloin väliin.
Mä en ymmärrä miten toi skenaario voi olla mahdollinen. Eettasta nousee putki paisuntasäiliölle ja tossa on ilmanpoistaja ja se varoventtiili 1,5bar. Mistä tonne 10baria painetta tulisi?
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
206
Tuossa on 92mm syvät karmit, kun pitäisi löytää 68mm karmeilla.
Sotkin tuon 68mm karmin syvyyden karmin ulkomittoihin joka on 690mm noissa 7 ovissa. Oli vielä vähän unihiekkaa silmissä.
Mutta ei siinä varmaan auta kuin tehdä kuten ZZRX yllä sanoo. Tai sitten ostaa irtona 68mm karmit ja vaihtaa siihen ne lasioven saranat.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 091
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 004
Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin tuon syöttösekoitusventtiiliin, varojen, jne kanssa keskenään.
Lyhyesti käyttovesivaro on lähes aina 1Mpa (eli 10bar), avautuminen sallittu jo 980kpa:ssa IIRC (vai olikohan enemmän). Tämä varo sijaitseen lämpimän käyttöveden puolella. Tällä ei ole mitään tekemistä vesilaitoksen tuottaman veden paineen kanssa vaan rakennuksen käyttövesipuolen paineluokka on pn10. Tämä varo tiputtelee tasaisesti ja ulospuhallusputki pitää olla viemäröity. Syöttösekoitusventtiiliin on vaan kätevästi paketoitu kaikki tarvittava kuten yksisuuntaventtiili ja sekoitustermostaatti. Tuon venttiilin kautta kulkee siis vain käytettävä _lämmin_ vesi. KL/öljypannu saattaa nostaa tuon paineen nopeastikkin tuonne 1Mpa tuntumaan (riippuen tietenkin verkoston koosta) kun vettä ei enään käytetä. Kylmävesi ei tarvitse varoa koska se ei saa lämmetä niin paljoa (legionella bakteerin takia)

Lämmitysverkoistoissa on omat varot ja nämä eivät normaalisti tiputa, jos tiputtaa niin saattaa indikoida että paisunnassa on jotain vikaa. Näiden ulospuhallusputkia ei normaalisti viemäroidä siksi juuri että on helpompi nähdä onko ne tiputtanut.

Siinä nyt jotain pientä asiaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
950
Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin tuon syöttösekoitusventtiiliin, varojen, jne kanssa keskenään.
Lyhyesti käyttovesivaro on lähes aina 1Mpa (eli 10bar), avautuminen sallittu jo 980kpa:ssa IIRC (vai olikohan enemmän). Tämä varo sijaitseen lämpimän käyttöveden puolella. Tällä ei ole mitään tekemistä vesilaitoksen tuottaman veden paineen kanssa vaan rakennuksen käyttövesipuolen paineluokka on pn10.
Alkoi tämä teoreettinen puoli kiinnostamaan. Ymmärrän ton niin, että vesilaitoksen paine on siellä pohjalla eli paine ei voi mennä sen alle.
Tuossa (näkyy vain hetkittäin aloituskuvan alla)
hyvä kuva missä tuon säätösekoitusventtiilin=SSV toimintaa selostetaan.
1. Eli kylmä vesi tulee SSV:n päästä ja
-1a menee ensiksi pallosulun läpi ja
-1b oletan takaiskuventtiilin läpi
-sen päällä on kuutosella (6) merkitty säädin

Tiedätkö mikä se on? Paineensäätöventtiilikö???

Tähän väliin tulee se 10 Bar:n (punainen pää alkukuvassa) varoventtiili
2. vesi menee varaajalle (tai KukakusiMuroihin tapauksessa kattilan kierukkaan)
-siinä on paikka (G 3/8) mihin voi kiertovesijohdon laittaa, veikkaan että KukakusiMuroihin:lla on sellainen

3. 45-astteen kulmassa on on se termostaatti ja mustanuppinen säätöpyörä
-tällä säädetään kuinka paljon kylmää vettä sekoitetaan , varaajalta tai kierukalta tulevaan tulikuumaan veteen
4. varaajalta tai kierukalta tulee tulikuumaan vettä (johon siis sekoitetaan em. kylmää vettä ettei kädet
pala)

5. SVV toisesta päästä kuuma vesi menee putkia pitkin hanoille.

- Kiertovedellä tuodaan kuumaa vettä lähemmäs hanoja ja vesi pysyy lämpimänä eli saadaan "heti" kuummaa vettä

YLLÄ siis lämmin käyttövesi.


Sitten on erikseen patterivesi jota lämmitettään varaajassa tai "KukakusiMuroihin" tapauksessa kattilan
vesitilassa ( jonka sisällä on se käyttöveden lämminvesikierukka, => mitä kuumenpi kattilan vesi on sitä enemmän saadaa lämmintä käyttövettä, muistelen että kierukassa olisi (kattilasta riippuen jotain 180litraa tilavuutta)

Patterivesipuolen paine on vain max. 1,5 bar (yleensä siinä käytetään 0,9-1,0bar painetta kun veden lämpötila on 80-astetta, paine kasvaa lämpötilan kasvaessa ja laskee kattilaveden kylmetessä)

Patterivesijärjestelmässä on paisuntasäiliö ja sen kyljessä 1,5Barin varoventtiili.

Muistelen, että ison OK-talon kattilassa nousisi paine n.0,2Bar vedenlämpötilan muttuessa 5-astetta.

Tämä varo tiputtelee tasaisesti ja ulospuhallusputki pitää olla viemäröity. Syöttösekoitusventtiiliin on vaan kätevästi paketoitu kaikki tarvittava kuten yksisuuntaventtiili ja sekoitustermostaatti. Tuon venttiilin kautta kulkee siis vain käytettävä _lämmin_ vesi. KL/öljypannu saattaa nostaa tuon paineen nopeastikkin tuonne 1Mpa tuntumaan (riippuen tietenkin verkoston koosta) kun vettä ei enään käytetä. Kylmävesi ei tarvitse varoa koska se ei saa lämmetä niin paljoa (legionella bakteerin takia)
Em. perusteella mietin, että miten sen kuuman käyttöveden paine nousee 10Bar:iin, jos kunnanverkon
paine on n.5-6bar. Ellei vesi ala kiehumaan? Painehan alenee heti kun hanasta vettä lasketaan.

Tuon kierrukan tilavuudella suhteessa kuumavesiverkon tilavuuteen ollee tässä oleellinen merkitys
 
Viimeksi muokattu:

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 224
Patterivesipuolen paine on vain max. 1,5 bar (yleensä siinä käytetään 0,9-1,0bar painetta kun veden lämpötila on 80-astetta, paine kasvaa lämpötilan kasvaessa ja laskee kattilaveden kylmetessä)
Tätä kohtaa olen raapinut omassa tyhmässä pääkopassani toisinaan ... asumme vuokralla OKT:ssä, jossa on kaukolämpö. Vuokranantaja (leskiytynyt naisihminen) kertoi että patteripuolella paine pitäisi olla aina 150-250 kPa, ja ohjeisti lisäämään vettä kiertoon tarvittaessa.

Nyt syyskuun muuton jälkeen olen lisännyt vettä kaukolämmön kiertoon puolenkymmentä kertaa, max. 1,5 bariin. Aina se sieltä tippuu pikkuhiljaa 0,8 -0,9 bariin ja jää sinne. Talo on kuitenkin lämmin ja kaikki tuntuu toimivan, vuotoja en ole havainnut missään.

Puhuuko vuokraemäntä nyt omiaan vai enkö vain ymmärrä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
37
Tätä kohtaa olen raapinut omassa tyhmässä pääkopassani toisinaan ... asumme vuokralla OKT:ssä, jossa on kaukolämpö. Vuokranantaja (leskiytynyt naisihminen) kertoi että patteripuolella paine pitäisi olla aina 150-250 kPa, ja ohjeisti lisäämään vettä kiertoon tarvittaessa.

Nyt syyskuun muuton jälkeen olen lisännyt vettä kaukolämmön kiertoon puolenkymmentä kertaa, max. 1,5 bariin. Aina se sieltä tippuu pikkuhiljaa 0,8 -0,9 bariin ja jää sinne. Talo on kuitenkin lämmin ja kaikki tuntuu toimivan, vuotoja en ole havainnut missään.

Puhuuko vuokraemäntä nyt omiaan vai enkö vain ymmärrä?
Lämmitysjärjestelmän paine on vähintään mittauspisteen (painemittarisi) ja järjestelmän ylimmänkohdan (yläkerran pattreri?) välinen vesipatsas + 0,2bar. 1m vesipatsas vastaa 0,1bar. Kaksikerroksisessa talossa riittää 1bar käyttöpaineeksi. Vettä ei pitäisi juuri koskaan joutua lisäämään verkostoon. Jos näin joudut tekemään, on mahdollisesti kalvopaisunta-astia rikki tai järjestelmässä vuoto. Kalvopaistunta-astian esipaineen nyrkkisääntönä voi pitää 0,2bar enemmän kuin verkoston paine.
 

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 224
Lämmitysjärjestelmän paine on vähintään mittauspisteen (painemittarisi) ja järjestelmän ylimmänkohdan (yläkerran pattreri?) välinen vesipatsas + 0,2bar. 1m vesipatsas vastaa 0,1bar. Kaksikerroksisessa talossa riittää 1bar käyttöpaineeksi. Vettä ei pitäisi juuri koskaan joutua lisäämään verkostoon. Jos näin joudut tekemään, on mahdollisesti kalvopaisunta-astia rikki tai järjestelmässä vuoto. Kalvopaistunta-astian esipaineen nyrkkisääntönä voi pitää 0,2bar enemmän kuin verkoston paine.
Kyseessä on yksikerroksinen omakotitalo eli tällä perusteella paineen pitäisi siis suunnilleen riittää? Siellä 0,9 bar viivalla tuo istuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
707
Kyseessä on yksikerroksinen omakotitalo eli tällä perusteella paineen pitäisi siis suunnilleen riittää? Siellä 0,9 bar viivalla tuo istuu.
Mä näköjään mistään mitään tiedä, mutta mä oon havainnut samaa. Parin viime kuukauden ajan joutunut pariin kertaan lisäämään 0,2bar verran vettä kiertoon. Kalvoa epäilen kun ei vuotoja ole näkynyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
37
Kyseessä on yksikerroksinen omakotitalo eli tällä perusteella paineen pitäisi siis suunnilleen riittää? Siellä 0,9 bar viivalla tuo istuu.
Kyllä. On aivan riittävä. Suosittelen tarkistaman vuotojen varalta varoventtiilin, kaukolämpöpaketin liitokset ja kaikki patteriventtiilit jos et ole vielä tarkastanut. Lisäksi paisunnan esipaine on aika helppo tarkistaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
950
Mä näköjään mistään mitään tiedä, mutta mä oon havainnut samaa. Parin viime kuukauden ajan joutunut pariin kertaan lisäämään 0,2bar verran vettä kiertoon. Kalvoa epäilen kun ei vuotoja ole näkynyt.
Katso päävesimittarista paljonko joudut lisäämään. Siinä kalvopaineastian kyljessä on tyyppikilpi, jossa on vamistusvuosi.
Jos esim 20-vuotta ollee jo vaihtokunnossa? Sen kunnon voitarkistaa tuleeko vettä siitä ilmanupista (jos se on alaspäin).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 004
Joo, ei
Tyhjiöventtiili ei ole takaisku/yksisuuntaventtiili, tyhjiöventiili päästää ilmaa putkistoon ja takaisku estää virtaamista väärään suuntaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
950
Joo, ei
Tyhjiöventtiili ei ole takaisku/yksisuuntaventtiili, tyhjiöventiili päästää ilmaa putkistoon ja takaisku estää virtaamista väärään suuntaa.
Joo olet oikeassa, ymmärrän tuota em. kuvaa (#2783) niin, että takaiskuventtiili on tyhjöventtiilin alla.

Imusuoja eli tyhjöventtiili
- avaa vesijohdossa syntyvässä tietyllä alipaineella yhteyden ympäröivään ilmaan
ja estää takaisinimun yhteydessä syntyvän lappoilmiön, jottei takaisinvirtausta vesijohtoverkostoon pääse syntymään.

Tuosta imusuojasta en löytänyt halkaisukuvaa, mutta otetan siinä olevan jousen ja tiivisteen.
-eli "talonmiehen" ei tarvinne tuohon koskea, vaikka siinä on toi vääntönupilta näyttävä pää. (Ollee "huppu" jonka putkimies kiintoavaimella kiristää)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 859
Millä nippelillä Ikean hanan saa kytkettyä kupariputkeen? "Mukana liitäntäletkut, joissa Ø10 mm liitäntä"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 710
Biltemasta ainakin löytyy sopivia välikappaleita. Itsellä on tuossa välissä vielä sulku. Ts. hana kierteellä kiinni sulussa feat. tiiviste ja toisessa päässä sulkua kupariputki puristusliitoksella.

e: Puserrusliittimen saa ilman konetta kiinni, puristamiseen tarvitaan kone. Eli puserrusliitintä kyselemään, jos tee-se-itse.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 091
Missä sulla on siellä tuo 1/2" liitäntä?

Jos sulla on siellä seinässä sulut, niin oikea osa 10mm kuparin/joustoputken liittämiseen siihen sukuun on luultavasti tämä:
Mielummin tietysti kromattuna jos siellä on kromattu sulku.
Jos taas sulku puuttuu ja seinässä on pelkkä putki niin oikea osa liitokseen on tämä
Tuo siis oletuksella että seinässä oleva putki on 12mm. Jos se on 10 tai 15mm niin sitten vaihdat vaan sulun koon oikeaksi. Jos se on muoviputki (pex) niin muista sinne putkeen tukiholkki sisälle ennen asennusta.

Jos taas putken sijaan seinässä on hanakulma niin siihen käy joko tuo ensimmäisenä ehdottamani osa (jos sulku on olemassa) tai sitten tämä Opal kulmaliitin suluin 1/2 x 10mm UK
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
79
Onko keinoa ja vinkkiä saunan oven hoitoon. Siis pesutilan ja saunan välissä olevan oven. Sellainen perinteinen vaaleaa puuta oleva ovi, jossain 3 ikkunaa.
Ovi siis aika kuivan oloinen ja pientä halkeamaa siellä täällä. Kuitenkin ihan kelpo oven oloinen. Ajattelin että jollain öljyllä, tms. sitä elvyttäis.
Jos öljyä, niin millaista. Kelpaako joku saunasuoja?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 795
Viestejä
1 743 814
Jäsenet
37 650
Uusin jäsen
Max Mattsson

Hinta.fi

Ylös Bottom