• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kodin rempat(DIY)

Viimeisestä pyykkärin ostosta on niin kauan etten oikein tunne skeneä, onko näitä uusissa koneissa kuinka usein?

Tämä tarjouskone oli ajatuksena hommata Electrolux PerfectCare 600 pyykinpesukone EW6F4241L2 - Pyykinpesukoneet ei ollut ainakaan mitään mainintaa tuosta ominaisuudesta.
Juu, tuossa ei ole, kun on perus syöttöletku. Käytännössä tuo on toteutettu tuplaputkella ja "sensori" välissä, joka laukaisee sulun. Kai tuohonkin saisi saman vaihdettua. Aqua stop on ainakin AEG:n termi ominaisuuelle.
 
Meillä nuo kai katotaan vähän tapauskohtasesti et ainakin jossai säädökses oli että halppikset ja design hanat siirtyy asukkaan huollettavaksi jos vaihtaa. Melkeen niinhän se menee kaikessa mikä on taloyohtiön hallinnassa että jos menee muuttamaan niin huoltovastuu siirtyy muutoksen tekijälle.

Siirtyykö vastuu osakkaalle, jos tekee muutosilmoituksen ja saa hallitukselta hyväksynnän?
 
Siirtyykö vastuu osakkaalle, jos tekee muutosilmoituksen ja saa hallitukselta hyväksynnän?

Muutosilmoitus tarvitaan aina kun taloyhtiön hallintaan kuuluviin rakenteisiin kajotaan. Muutenkin melkein kaikkeen remonttiin muutosilmoitus kannattaa tehdä. Vanhemmissa taloissa asbesti on iso syy miksi muutosilmoitus remontoinnissa on tärkeä. Siirtyy joo. En tiedä mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa, kun vaihoin patterin toisenlaiseen ja sain luvan mutta säädökseen kirjattiin että vastaan patterista jatkossa itse. Oletan että se koskee lähinnä sitä jos patteri hajoaa tai alkaa vuotamaan niin vastaan siitä itse, mikä on ainakin itselle aika itsestään selvyys. Hanan tapauksessa oletan että hanan hajotessa uuden hanan osto kuuluu itselle. Normaalit huoltotoimenpiteet varmaan saa huoltoyhtiön kautta, ne kun ei ala erottelemaan hanoja erikseen, mutta jos korjaus vaatisi jotain kalliita osia halvan tiivisteen sijasta niin uskoisin itse joutuvani maksumieheksi. Noita termejäkään ei missään ole erikseen tarkennettu, mutta menee varmaan niin että jos ostaisin samanlaisen hanan kuin ennen tai vastaavanlaisen samalta valmistajalta niin tuskin olisi mitään ongelmaa. Sanoisin että jos haluaa olla 100% varma että taloyhtiö vastaa kaikesta hanaan liittyvästä, älä vaihda hanaa uuteen vaan anna talooyhtiön tehdä se kun näkevät ajankohtaiseksi. Ja nämähän eivät ole mitään yleisiä käytäntöjä vaan jokaisessa taloyhtiössä voi olla oma tapansa toimia. Olennaisinta on kysyä asia niin ei jää epäselväksi ja päätös pitäisi olla aina kirjallinen jolloin siinä näkyy myös vastuun siirtyminen.
 
Tarkoitus uudelleenmaalata seinä jossa vanha maali on ns."appelsiinipintainen". Isojakin monttuja piti kittailla, joiden kohdalla pinta jää liian tasaiseksi vaikka käytän kohtuu pitkänukkaista telaa. Onko tuommoinen pinta enemmän maalista vai välineistä kiinni tai muita ideoita miten saisin vähän röpelöisempää jälkeä?
 
Tarkoitus uudelleenmaalata seinä jossa vanha maali on ns."appelsiinipintainen". Isojakin monttuja piti kittailla, joiden kohdalla pinta jää liian tasaiseksi vaikka käytän kohtuu pitkänukkaista telaa. Onko tuommoinen pinta enemmän maalista vai välineistä kiinni tai muita ideoita miten saisin vähän röpelöisempää jälkeä?

Ensin paikkamaalaat kittaukset tällä ohjeella 1-2 kertaa: Kunnolla lääräät kittauksiin penssillä maalia, sit töpöttelet pensselinkärellä tai sienen palalla vähän ja annat kuivua niin voit päästä aika lähelle. Noissa on siks niin röpelöä kun on ajan kanssa kertynyt monta kerrosta maalia ja käytetty pitkäkarvaista telaa ja mahdollisesti vielä liikaa maaliakin kun taas noi sun kittaukset on ns. "uutta pintaa" jolloin ei ole vielä pintakuviota.

Sit kun oot saanut paikkaukset kuntoon niin vedät koko seinään maalit 1-2 kertaa jotta paikat ei erotu.

Kantsii muutenkin pestä ennen maalausta koko seinä maalipesulla niin kura lähtee ja vanha maalipinta silenee jonkin verran + tartunta paranee.
 
Onko ehdotuksia hyvästä poravasarasta? Minulla on ollut mahdottoman huono tuuri niiden kanssa. Ensimmäinen koneeni oli joku Ding Dong merkkinen vasara biltemasta jolla pöristelin peräti kymmen vuotta erilaisia reikiä kevyessä käytössä. Se päästi savut liian pitkän session päätteeksi mökillä. Seuraava oli appiukon ikivanha Hilti joka levisi melkein heti, korjaus ei kuulemma onnistunut. Nyt hain toisen Bilteman halpiksen joka oli valmiiksi rikki. Sain rahat takaisin ja enää en ihan halvinta osta. Saako n. 200€ mitään kunnollista joka kestäisi harrastekäytössä vuosia? Toki ammattikamat ovat hyviä, mutta alkaa hinta per kerta nousta liiaksi.
 
Onko ehdotuksia hyvästä poravasarasta? Minulla on ollut mahdottoman huono tuuri niiden kanssa. Ensimmäinen koneeni oli joku Ding Dong merkkinen vasara biltemasta jolla pöristelin peräti kymmen vuotta erilaisia reikiä kevyessä käytössä. Se päästi savut liian pitkän session päätteeksi mökillä. Seuraava oli appiukon ikivanha Hilti joka levisi melkein heti, korjaus ei kuulemma onnistunut. Nyt hain toisen Bilteman halpiksen joka oli valmiiksi rikki. Sain rahat takaisin ja enää en ihan halvinta osta. Saako n. 200€ mitään kunnollista joka kestäisi harrastekäytössä vuosia? Toki ammattikamat ovat hyviä, mutta alkaa hinta per kerta nousta liiaksi.


Mulla on ollut jo lähemmäs 10v tuommoinen vastaava boschin poravasara ja kyllä tuokin jo kuuluu ammattityökalu kategoriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Einhellin järein pora amazon.de hankittuna oli halpa ja hyvä. Kannattaa vähän katsella sitä iskuvoimaa, aika monesti noissa on turhan vähän. Varsinkin parempien merkkien ”halvat” voivat olla aika tuhnuja. Esim. tuo mun Einhellin sds max vehje iskee 9 J ja hintaa oli reilusti alle 200 e. Boschin vastaava on sitten sen 5-600 euroa (Saksastakin).

Näköjään Einhelliä saa Kärkkäiseltäkin edukkaasti. Tuolla poraa jo helpolla umpikallioonkin 8-10 mm terillä. (Sds max - sds plus adaptereista turha ostaa muuta kuin Bosch tai vast. Motonetin Oranki ei kestä tuon iskua. Kolmannesta otin rahat takas.)


e: Sds plus versio (5 J):
 
Einhellin järein pora amazon.de hankittuna oli halpa ja hyvä. Kannattaa vähän katsella sitä iskuvoimaa, aika monesti noissa on turhan vähän. Varsinkin parempien merkkien ”halvat” voivat olla aika tuhnuja. Esim. tuo mun Einhellin sds max vehje iskee 9 J ja hintaa oli reilusti alle 200 e. Boschin vastaava on sitten sen 5-600 euroa (Saksastakin).

Näköjään Einhelliä saa Kärkkäiseltäkin edukkaasti. Tuolla poraa jo helpolla umpikallioonkin 8-10 mm terillä. (Sds max - sds plus adaptereista turha ostaa muuta kuin Bosch tai vast. Motonetin Oranki ei kestä tuon iskua. Kolmannesta otin rahat takas.)


e: Sds plus versio (5 J):

Uppooko tuolla kiveen sopivan kokoisella terällä kivikiiloja varten? 16mm reiän taitaa vaatia noi yleisimmät kiilat.
 
Duodaduoda, tekisi mieli laajentaa katettua terassia, sekä asentaa lasitus, mutta kävi mietityttämään vähän lumikuormat. Tällä hetkellä terassi on noin 7,2 m x 2,4 m kokoinen, perustettu kahdelta sivulta maahan valetuille betonipilareille, loput sivu ruuvattu talon seinään kiinni. Talossa erkkeri, eli muoto vähän jännä. Anyways, betonitolpat tukevat lattian lisäksi myös kattoa kannattelevia 120x120 mm pilareita. Pilareiden väli on 2 m. Rakenteet (lattia ja katto) ovat tehty 150x50 mm lankuista, jänneväli 600 mm - on sen verran tukevan oloinen rakenne, että lumikuorma tuolle tuskin mahtaa kerrassaan mitään. Tältviisiin about, pahoittelen paskaa piirrosta:

1586117056970.png


No sitten, pitäisi jatkaa terassia 1,2 m, eli lopputulos olisi noin 7,2 m x 3,6 m. Koska tuossa on tuo 45 asteen kulma, tarkoittaa se sitä, että terassin etuseinä tulee kapenemaan ja se taas tarkoittaa sitä, että aika kapeita lasituksia tuohon tulisi. Ajattelin, että voisi pudottaa yhten tolpan pois, tällälailla näin:

1586117227039.png

Nythän tässä käy niin, että lumikuorma tulee lisääntymään ja vaikka palkkienkin määrä tulee sinänsä lisääntymään, niin tuossa terassin etureunalla palkkien välimatka kasvaisi 2 m -> 2,4 m. Itsellä ei ole pienintäkään mututuntumaa siitä, mitä tuommoisen alan lumikuorma tarkoittaa ja voiko tuosta tulla ongelmia, vai onko rakenne edelleenkin vähintäänkin "riittävä"? Haussa olisi siis rakenne, joka aivan varmasti kestää minkä tahansa lumikuorman, ettei tarvitse talvella jännittää. Olisiko jollakulla muulla parempaa mututuntumaa, kuin minulla? Vai onko tämä jo sen tason homma, että tarvitaan rakennusinssiä?

Noinniinkuin muuten ajattelin, että käyttäisi betonipilareiden sijasta ruuvipaaluja ja jättäisin tuon vanhan rungon olemaan ja rakentaisin rinnalle uuden pidemmän. Mitä niitä vanhoja lankkuja turhaan repimään pois kun ovat hyväkuntoisia?
 

Liitteet

  • 1586117047061.png
    1586117047061.png
    119,1 KB · Luettu: 9
Duodaduoda, tekisi mieli laajentaa katettua terassia, sekä asentaa lasitus, mutta kävi mietityttämään vähän lumikuormat. Tällä hetkellä terassi on noin 7,2 m x 2,4 m kokoinen, perustettu kahdelta sivulta maahan valetuille betonipilareille, loput sivu ruuvattu talon seinään kiinni. Talossa erkkeri, eli muoto vähän jännä. Anyways, betonitolpat tukevat lattian lisäksi myös kattoa kannattelevia 120x120 mm pilareita. Pilareiden väli on 2 m. Rakenteet (lattia ja katto) ovat tehty 150x50 mm lankuista, jänneväli 600 mm - on sen verran tukevan oloinen rakenne, että lumikuorma tuolle tuskin mahtaa kerrassaan mitään. Tältviisiin about, pahoittelen paskaa piirrosta:

1586117056970.png


No sitten, pitäisi jatkaa terassia 1,2 m, eli lopputulos olisi noin 7,2 m x 3,6 m. Koska tuossa on tuo 45 asteen kulma, tarkoittaa se sitä, että terassin etuseinä tulee kapenemaan ja se taas tarkoittaa sitä, että aika kapeita lasituksia tuohon tulisi. Ajattelin, että voisi pudottaa yhten tolpan pois, tällälailla näin:

1586117227039.png

Nythän tässä käy niin, että lumikuorma tulee lisääntymään ja vaikka palkkienkin määrä tulee sinänsä lisääntymään, niin tuossa terassin etureunalla palkkien välimatka kasvaisi 2 m -> 2,4 m. Itsellä ei ole pienintäkään mututuntumaa siitä, mitä tuommoisen alan lumikuorma tarkoittaa ja voiko tuosta tulla ongelmia, vai onko rakenne edelleenkin vähintäänkin "riittävä"? Haussa olisi siis rakenne, joka aivan varmasti kestää minkä tahansa lumikuorman, ettei tarvitse talvella jännittää. Olisiko jollakulla muulla parempaa mututuntumaa, kuin minulla? Vai onko tämä jo sen tason homma, että tarvitaan rakennusinssiä?

Noinniinkuin muuten ajattelin, että käyttäisi betonipilareiden sijasta ruuvipaaluja ja jättäisin tuon vanhan rungon olemaan ja rakentaisin rinnalle uuden pidemmän. Mitä niitä vanhoja lankkuja turhaan repimään pois kun ovat hyväkuntoisia?

Onks sulla millanen palkki tuossa pilarien päällä kattovasoja kannattamassa?
 
Uppooko tuolla kiveen sopivan kokoisella terällä kivikiiloja varten? 16mm reiän taitaa vaatia noi yleisimmät kiilat.
Sds max-versiolla kyllä saa 16 mm reiän aikaiseksi, mutta ei se maailman nopein ole ja terän saa helpolla poltettua. Käytännössä parempi/nopeampi vetäistä 8 mm terällä (max-plus adapterilla) kuoppa ja laajentaa sit 16 mm terällä. Boschin 8 mm perusterät on ok ja halpoja. Makitan (D)16x340 mm terät kestää ok, amazon.de n.10 e/kpl. Motonetin Orangi tms. ihan paskaa, sama Biltema. (Puuilon) Tamo kestää jonkun verran paremmin, 25 mm nelileikkuisia ostanut. 16 mm kiilat on leluja pikkukiviin, 25 mm saa jo voimaa kunnolla. Motonet myy nykyään 20 mm kiilojakin, ne lienee hyvä kompromissi. 25 mm vaatii tuolla koneella jo 8-16-25 sarjan. Kone kestää lämpeämättä, terät ja poraaja ei. Pieneen puuhasteluun tuolla kyllä saa 25 mm asti reiät tehtyä riittävän hyvin.

e: Einhellin mukana tuleva salkku on ihan ok.

Tällä menee sit jo 16 mm kevyesti:
 
Viimeksi muokattu:
Näkyisi olevan 150x50 mm.

MuTu tuntumalla mitään laskentaa tekemättä sanoisin, että palkki on liian pieni. Laskennallinen lumikuorma olisi hyvä olla 240kg/m2. Riippuu tietysti missä päin Suomea asustaa.
Katoksen jännevälit on sitä luokkaa, että mitoittaisin terassin jo ammattilaisella.
terv. rakennesuunnittelija
 
MuTu tuntumalla mitään laskentaa tekemättä sanoisin, että palkki on liian pieni. Laskennallinen lumikuorma olisi hyvä olla 240kg/m2. Riippuu tietysti missä päin Suomea asustaa.
Katoksen jännevälit on sitä luokkaa, että mitoittaisin terassin jo ammattilaisella.
terv. rakennesuunnittelija

Jees thanks. Pitää ottaa rakennusinssi mukaan, sukulaisista löytyy, en vain olisi halunnut häiritä. Mutta sen verran monta kertaa oon fiksannut sille tietokoneen, että voi laskea terassille tarvittavat materiaalivahvuudet...
 
Sds max-versiolla kyllä saa 16 mm reiän aikaiseksi, mutta ei se maailman nopein ole ja terän saa helpolla poltettua. Käytännössä parempi/nopeampi vetäistä 8 mm terällä (max-plus adapterilla) kuoppa ja laajentaa sit 16 mm terällä. Boschin 8 mm perusterät on ok ja halpoja. Makitan (D)16x340 mm terät kestää ok, amazon.de n.10 e/kpl. Motonetin Orangi tms. ihan paskaa, sama Biltema. (Puuilon) Tamo kestää jonkun verran paremmin, 25 mm nelileikkuisia ostanut. 16 mm kiilat on leluja pikkukiviin, 25 mm saa jo voimaa kunnolla. Motonet myy nykyään 20 mm kiilojakin, ne lienee hyvä kompromissi. 25 mm vaatii tuolla koneella jo 8-16-25 sarjan. Kone kestää lämpeämättä, terät ja poraaja ei. Pieneen puuhasteluun tuolla kyllä saa 25 mm asti reiät tehtyä riittävän hyvin.

e: Einhellin mukana tuleva salkku on ihan ok.

Tällä menee sit jo 16 mm kevyesti:

Olen itse poraillut reikiä kiiloja varten 16 mm:n honkkari-halpisterillä (5 euroa kpl?) ja kyllä niillä kymmenkunta reikää tekee kun vähän malttaa jäähdytellä vaihtamalla usein terää. Noin minuutissa saa kiilan syvyisen reiän. Koneena Makitan poravasara.
 
Viimeksi muokattu:
Olen itse poraillut reikiä kiiloja varten 16 mm:n honkkari-halpisterillä (5 euroa kpl?) ja kyllä niillä kymmenkunta reikää tekee kun vähän malttaa jäähdytellä vaihtamalla usein terää. Noin minuutissa saa kiilan syvyisen reiän. Koneena Makitan poravasara.
TAMO-merkkisinä? Niillä mäkin oon tehnyt, ottaa 2x 8mm tai 10mm ja 2x16mm ja sitten painaa reikiä niin että vaihtaa "paria" välillä eli kun tekee 1. reikää niin käyttää toista paria ja sitten 2. reiällä toista. Terät kestää mielestäni "lähes" ikuisuuden (jonkun 25-50 reikää tekee terällä) kunhan a) ei paina aivan helvetisti konetta vauhdittaakseen etenemää b) antaa niiden terien jäähtyä, lämpö nuo halvat terät tappaa... Tosiaan nuo TAMOn terät on ihan helvetisti parempia kuin ainakin bilteman saman luokan himmelit.

Itsellä ollut koneena biltemasta varmaankin just tämä: Poravasara RH 1100 PLUS
- tuota ennen oli joku biltsun 69e vehje ja se hajosi yhden 130m^2 kivitalorempan ja 200 kivikiilareiän jälkeen, oli poistunut tuotevalikoimasta niin samanlaista ei ollut valittavissa...
 
Olen itse poraillut reikiä kiiloja varten 16 mm:n honkkari-halpisterillä (5 euroa kpl?) ja kyllä niillä kymmenkunta reikää tekee kun vähän malttaa jäähdytellä vaihtamalla usein terää. Noin minuutissa saa kiilan syvyisen reiän. Koneena Makitan poravasara.
Honkkari myy Tamoa, tumman punaiset lätkät. Selkeästi parempia kuin Mätänetin Orangit, mutta jonkun verran taipumusta lähteä kovametallit irti ennen tylsymistä. Makitan terät hajoaa yleensä vasta tylsänä, kun heruuttelee viimeiset millit irti siitä. Minuutissa kiilan syvyinen kuulostaa kyllä hieman optimistiselta, toki kivilaaduissa on yllättävänkin paljon eroja. Tuolla Boschin helvetinkoneella pystyy vetämään minuutissa 16 mm terällä ehkä tuon 340 mm teräosuuden verran (~200 mm?) mustaan kiveen (helvetin painavaa ja kovaa porata suhteessa peruskiveen, mitä lie).

e: Mulla siis käytössä SDS max teriä pl. nuo 8 mm, jotka SDS plus. 10 mm SDS max teriä löytyi Biltemasta, mutta ne hajos lähinnä kun tuli metriä kiveä lähemmäksi. Yhtäkään reikää ei saanut porattua loppuun. Sama 12 mm terät. Jopa selkeästi huonompia kuin Motonetin yritelmät, jotka nekin on umpisurkeita. Ei tässä yhteydessä ollut kuppiteristä puhetta, mutta nekin on Orangilla ihan kertakäyttökamaa. Ihmettelen kyllä mikä järki tuollaista paskaa on myydä - Rahat olen kyllä saanut takaisin, kun terä paskana ja näyttää edelleen uudelta.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos täällä kokemusta ulkoportaitten (betoniset) pinnoituksesta esim. jollain epoksimaalilla? Mietin tässä vain, että pysyisikö tuollainen siinä vai onko syytä vain laatoittaa portaat,,,
 
Jees thanks. Pitää ottaa rakennusinssi mukaan, sukulaisista löytyy, en vain olisi halunnut häiritä. Mutta sen verran monta kertaa oon fiksannut sille tietokoneen, että voi laskea terassille tarvittavat materiaalivahvuudet...
Eikös tuo tarvitse jo ihan rakennusluvankin?. Saattaa muuten tuon palkin koko yllättää, ellet laitata siihen esim keskelle jotain pilaria.
 
Onkos täällä kokemusta ulkoportaitten (betoniset) pinnoituksesta esim. jollain epoksimaalilla? Mietin tässä vain, että pysyisikö tuollainen siinä vai onko syytä vain laatoittaa portaat,,,
Kummatkin talvella liukkaita. Laatoissa saattaa olla joku kohtuu toimivakin malli?
Jos ei ole vielä tehty:
Perinteinen puuhiertopinta on minun valinta. (Äläkä suolaa niitä talvella, betonirapautuu). Pistorasiaan liitettävä (voi itse asentaa) lämmityskaapeli on halpa ja kätevä jos joskus pääsee jäätymään.
edit: tuo kaapeli sinne porrasvaluun.

Jos vanhat muuten hyvät, timanttijyrsinnällä saanee siistin talvellakin toimivan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jossain mukavaa ohjetta miten tuollainen perinteinen karkea portaan betonipinta saadaan aikaiseksi? Pitäisi rakentaa portaat uusiksi ja haluaisin samanlaisen ulkonäön kuin vanhoissa oli (pl. tietysti kallistus ja kaikkialta mureneminen).
 
Eikös tuo tarvitse jo ihan rakennusluvankin?. Saattaa muuten tuon palkin koko yllättää, ellet laitata siihen esim keskelle jotain pilaria.

Täällä keskellä maanseutua näyttäis tarvitsevan vain ilmoituksen (siihen en vielä ole jaksanut perehtyä, että vaatiiko ilmoituskin mukaan lujuuslaskelmat).
 
Kummatkin talvella liukkaita. Laatoissa saattaa olla joku kohtuu toimivakin malli?
Jos ei ole vielä tehty:
Perinteinen puuhiertopinta on minun valinta. (Äläkä suolaa niitä talvella, betonirapautuu). Pistorasiaan liitettävä (voi itse asentaa) lämmityskaapeli on halpa ja kätevä jos joskus pääsee jäätymään.

Jos vanhat muuten hyvät, timanttijyrsinnällä saanee siistin talvellakin toimivan.
AInakin joissakin epokseissa tulee hiekka mukana mitä voi viskellä epoksiin tuomaan karheutta. Tuntuu toimivan sen puolesta ihan hyvin, kun talliin heiteltiin hiekkaa, kun laitettiin epoksi pinnoite sinne. Sitä vain jäin miettimään, että kestääköhän tuollainen säänvaihtelua... No, kaippa sen saa valmistajaltakin selville, mutta ajattelin, että jos täällä on jollakin kokemusta sen suhteen.
 
Siporexiin pitäisi kiinnitellä sovellan hyllyja varastoon niin mikäs tuohon olisi semmonen perusvarma kiinnitystapa? Kuitenkin tulee hyllylle painavampaakin tavaraa, mutta säätölistojen väliksi laitan 60cm niin jakaantunee sitä kautta kuorma.
 
Siporexiin pitäisi kiinnitellä sovellan hyllyja varastoon niin mikäs tuohon olisi semmonen perusvarma kiinnitystapa? Kuitenkin tulee hyllylle painavampaakin tavaraa, mutta säätölistojen väliksi laitan 60cm niin jakaantunee sitä kautta kuorma.
Tulppa ja ruuvi yksinkertaisimmillaan
 
Kertokaas että saako näihin mutterinvääntimiin karat ihan normi ruuvipäille yms. eli voisi käyttää myös ruuvinvääntimenä ja porakoneena?

 
Kertokaas että saako näihin mutterinvääntimiin karat ihan normi ruuvipäille yms. eli voisi käyttää myös ruuvinvääntimenä ja porakoneena?

Tuohon menee bits-kärjet kiinni ilman mitään adapteria eli ne yleisimmät ruuvikärjet mitä porakoneissa käytetään. Poranteriä valmistetaan tiettyyn kokoon asti bits-karaan sopivina ja istukoita on myynnissä mitkä sopii bits-karaan.
 
Tuohon menee bits-kärjet kiinni ilman mitään adapteria eli ne yleisimmät ruuvikärjet mitä porakoneissa käytetään. Poranteriä valmistetaan tiettyyn kokoon asti bits-karaan sopivina ja istukoita on myynnissä mitkä sopii bits-karaan.

Kiitos, linkitin vahingossa väärän tuotteen eli enemmän kysymys koskee tällaista

 
Kiitos, linkitin vahingossa väärän tuotteen eli enemmän kysymys koskee tällaista

Tuolla saa ruuvikärjet ja pienen valikoiman poranteriä Dewalt DT7508 1/2" 1/4" bitsiadapteri mutterinvääntimeen | Karkkainen.com verkkokauppa

Mahdollista myös saada ihan istukkaa kiinni teriä varte
 
Tuolla saa ruuvikärjet ja pienen valikoiman poranteriä Dewalt DT7508 1/2" 1/4" bitsiadapteri mutterinvääntimeen | Karkkainen.com verkkokauppa

Mahdollista myös saada ihan istukkaa kiinni teriä varte


Mietin lähinnä että onko tuollaisesta mutterinvääntimestä jossa on se vakio puolen tuuman kara myös ns. yleiskoneeksi jolla väännetään ja ruuvataan?

Idea lähti tuolta tarjous keskustelusta kun mietin että josko hommaisi sellaisen koneen jolla saa auton pultit auki eikä pelkästään ruuvausta ja porailua.

Katsoinpa jopa Boschin 12V laitteita jotka olisi mukavan pieniä mutta niissä max vääntö on 115nm joilla ei taida pultit aueta.

EDIT: vaihtoehtoisesti iskevä ruuvinväännin jossa tarpeeksi vääntöä, voisi kuvitella että niihin saa sopivan pään joilla aukeaa auton pultit...?
 
Mietin lähinnä että onko tuollaisesta mutterinvääntimestä jossa on se vakio puolen tuuman kara myös ns. yleiskoneeksi jolla väännetään ja ruuvataan?

Idea lähti tuolta tarjous keskustelusta kun mietin että josko hommaisi sellaisen koneen jolla saa auton pultit auki eikä pelkästään ruuvausta ja porailua.

Katsoinpa jopa Boschin 12V laitteita jotka olisi mukavan pieniä mutta niissä max vääntö on 115nm joilla ei taida pultit aueta.

EDIT: vaihtoehtoisesti iskevä ruuvinväännin jossa tarpeeksi vääntöä, voisi kuvitella että niihin saa sopivan pään joilla aukeaa auton pultit...?
Jos tarkoitus oikeasti ne renkaat saada auki niin koneessa saa sitten sitä tehoa olla. Mulla oli hetken aikaa boschin 180Nm mutterinväännin ja aika työn takana sillä ne auki oli saada, aukesi kyllä jos antoi sen hakata riittävän pitkään. Tilasin dewaltin missä on 950Nm ja avatessa yli 1000Nm teho.

Eihän mikään estä noiden käyttämistä poraamisessa ja ruuvaamisessa myös, mutta sitävarten mulla on erikseen akkuporakone.

Kyllä iskevä akkuväännin adapterilla toimii renkaiden kanssa, mutta aina jos välissä on ylimääräisiä adaptereita niin ne syö sitä tehoa.
 
Mutterivääntissä taitaa olla aikas lapselliset kierrosluvut porakonekäyttöön, pahimmillaan vielä isku jota ei saa? pois. Toki parempi kuin ei mitään, mutta eiköhän oikea porakone ole selkeesti parempi.
 
En kyllä omissa Roybeissa käyttäis iskevää ruuvinväännintä renkaisiin ja mutterinväännintä ruuveihin. Porakin on vielä erikseen :btooth: Ruuvinvääntimen 200 Nm ei riittänyt mihinkään, kun sillä jotain jumipulttia auton alustassa kerran kokeilin. Renkaisiin antaa tarpeeksi vääntöä, mutta kierrosnopeudet lähtee lapasesta. Ei hyvä.
 
Taidanpa unohtaa ajatuksen.
Renkaisiin antaa tarpeeksi vääntöä, mutta kierrosnopeudet lähtee lapasesta. Ei hyvä.

Tarkennatko vähän, eli liikaa rundeja, avaamiseen vai kiinnittämiseen? Mikä tässä on haittana?

EDIT: Tällainen olisi nyt kiikarissa, pienikokoinen mutta antaa sen 200nm ja näköjään istuu bitsit ja 1/2" suoraan kiinni eli menisi ns. yleiskoneena aika hyvin


Eikö tuolla tekisi rengashommat ja kaikki muut kodin hommat suht hyvin?
 
Viimeksi muokattu:
AInakin joissakin epokseissa tulee hiekka mukana mitä voi viskellä epoksiin tuomaan karheutta. Tuntuu toimivan sen puolesta ihan hyvin, kun talliin heiteltiin hiekkaa, kun laitettiin epoksi pinnoite sinne. Sitä vain jäin miettimään, että kestääköhän tuollainen säänvaihtelua... No, kaippa sen saa valmistajaltakin selville, mutta ajattelin, että jos täällä on jollakin kokemusta sen suhteen.
Eipä oo mullakaan kuin sisällä, jossa toi hiekka todella vähentää sen liukkautta. Ainahan voi testata itse, "maalaa pienelle betonipalalle pussiin pakastimeen + sulatus + muutama kerta uudelleen :) .
Mikäs vika betonissa on?
 
Eipä oo mullakaan kuin sisällä, jossa toi hiekka todella vähentää sen liukkautta. Ainahan voi testata itse, "maalaa pienelle betonipalalle pussiin pakastimeen + sulatus + muutama kerta uudelleen :) .
Mikäs vika betonissa on?
Ei tuo epoksi kuitenkaan ihan ilmaista (autotallissa Solmasterin EP1) ole, niin ei viitsi itse ruveta testailemaan pienellä palalla, kun en kuitenkaan saa samanlaisia olosuhteita luotua mitä tuolla ulkona on. Ei tuo betonirappunen tuollaisenaan ole omaan silmään kovin nätti, kun itse tehty. :) Kyllä se jotain päällensä tarvitsee, niin tulee siisti.
 
Onko jossain mukavaa ohjetta miten tuollainen perinteinen karkea portaan betonipinta saadaan aikaiseksi? Pitäisi rakentaa portaat uusiksi ja haluaisin samanlaisen ulkonäön kuin vanhoissa oli (pl. tietysti kallistus ja kaikkialta mureneminen).
Porras hierretään puuhiertimellä heti kun pinta-on kuivunut (vesi hävinnyt pinnasta). Portaisiin pitää laittaa vähän kaatoa, jottei portaalle jää vettä joka jäätyessään on "terveydelle vaarallista".
 
Ei tuo epoksi kuitenkaan ihan ilmaista (autotallissa Solmasterin EP1) ole, niin ei viitsi itse ruveta testailemaan pienellä palalla, kun en kuitenkaan saa samanlaisia olosuhteita luotua mitä tuolla ulkona on. Ei tuo betonirappunen tuollaisenaan ole omaan silmään kovin nätti, kun itse tehty. :) Kyllä se jotain päällensä tarvitsee, niin tulee siisti.
Katselemalla muiden tekemiä portaita (OK-alueella) vois saada vihjeitä, kivan kun löytää ; käy kyselemässä miten talvella toimii. Naapurissa on maalatut ja ovat kiitettävän liukkaat talvella.
 
Taidanpa unohtaa ajatuksen.

Tarkennatko vähän, eli liikaa rundeja, avaamiseen vai kiinnittämiseen? Mikä tässä on haittana?
Tuossa mun värkissä on 3 pykälää teholle/nopeudelle. Parilla ensimmäisellä vääntö/naputus on renkaan pultteihin ihan tyhjän kanssa, 3 vetää ne sitten hullulla vauhdilla kiinni. Ja nakuttaa koko matkan, kun momentit menee yli "rajan". Avattaessa 100 Nm momenttiin kiristetyt pultit vaatii sen verran naputtelua, että käsinkin olisi samalla vaivalla auki vääntänyt. En jaksa uskoa, että sellainen kone, jossa olisi liipasimella säädettävä "yksi" nopeusalue, olisi yhtään parempi. "Vittu tällä lelulla jaksa leikkiä" taisi olla täsmälliset sanat, kun siirryin takaisin manuaalikäyttöön. Mutterinväännin on sittten taas ruuvien kanssa puuhasteluun (rintsikka remontissa) ihan liian kömpelö vaaditun adapterin kanssa. Tuo sinun löytämä vehje saattaa olla hyvä kompromissi, siinä on pakko ollut ajatella myös mutteripuolta. Mutta ihan varmasti on myös sitten kompromissi jossain suhteessa. Speksien puolesta näyttää enemmän perusruuvinvääntimeltä, johon on tungettu innovatiivinen 2in1-kärki.

e: Miten tuossa sinun vehkeessä mahdetaan vaihtaa/lukita ruuvauskärki. Normaalissa vääntimessähän on se pikaistukka, joka on oikein mukava. Varsinkin lukitus on kiva, jos puuhastelee jossain korkealla.
 
Viimeksi muokattu:

Eikö tuolla tekisi rengashommat ja kaikki muut kodin hommat suht hyvin?

tuskinpa lähtee renkaista pultit auki tällä.
 
TAMO-merkkisinä? Niillä mäkin oon tehnyt, ottaa 2x 8mm tai 10mm ja 2x16mm ja sitten painaa reikiä niin että vaihtaa "paria" välillä eli kun tekee 1. reikää niin käyttää toista paria ja sitten 2. reiällä toista. Terät kestää mielestäni "lähes" ikuisuuden (jonkun 25-50 reikää tekee terällä) kunhan a) ei paina aivan helvetisti konetta vauhdittaakseen etenemää b) antaa niiden terien jäähtyä, lämpö nuo halvat terät tappaa... Tosiaan nuo TAMOn terät on ihan helvetisti parempia kuin ainakin bilteman saman luokan himmelit.

Itsellä ollut koneena biltemasta varmaankin just tämä: Poravasara RH 1100 PLUS
- tuota ennen oli joku biltsun 69e vehje ja se hajosi yhden 130m^2 kivitalorempan ja 200 kivikiilareiän jälkeen, oli poistunut tuotevalikoimasta niin samanlaista ei ollut valittavissa...

Vaihtelen yleensä terää aina kun reikä valmistuu. Annan koneen tehdä työn eli en paina juuri ollenkaan. Tuollainen rimpula mulla on. Kun käyttää paljon kiiloja niin saa melkoisia järkäleitä helpommin liikutettavaan muotoon.

oFO3Rwi.jpg

drzgvAc.jpg

fBTa60o.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eli kannattaako ottaa tuo sds max vai sds plus versio jos ton vekotuksen hankkii itelle? (esim tuo einhelli)
 
Mitä sillä nyt on tarkoitus tarkalleen tehdä? Porata kotona seinää? Porata kiviä ulkona? Jättäisin einhellit suoraan kaupan hyllyyn jos hyvää haluat.

Satunnaisia reikiä betoniin sisälle ja ulos kun tarvitsee, iskuporakoneella ei tee mitään tuossa touhussa on tullut todettua. Vuokaratakkaan ei viitsi kun tarve on satunnaista-> vuokran hinnalla ostaa melkein sitten oman välttävän laitteen. Joskus saattaa muutaman isomman reiän tarvita kiven halkaisua varten. Eli mitään makitaa tai boschin sinistä en saa kyllä tällä käytöllä perusteltua itselle.

Edit: Noh, ehkä noita kivien halkaisuja nyt ei niin usein tarvitse tehdä, niihin voi sen ison koneen vuokrata. Lähinnä vituttaa jurruuttaa iskuporalla noita 6-8-10mm reikiä betoniin kun mitään ei tapahdu.
HR2630J - Poravasara Ehkä tommoseen repeäisi vielä jos tietää että nuo pienemmät makitat oikeasti on toimivia pelejä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom