Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä. Kolmessa päivässä meinaavat suoriutua, toki joku säävaraus.Maalaus on lisäksi melkein kokonaan työtä, eli kotitalousvähennys kuittaa ison osan laskusta. Tämän kun huomioi, niin kyllä se tiilien vaihto teetettynä on luokkaa kolme kertaa kalliimpaa, vähintään.
Perus omillaan seisovan Oras/IDO pöntön liimaukset petti, ainoa oikea tai ylipäätään kestävä on ottaa pönttö ylös ja putsata vanhat liimat ja pinnat, jonka jälkeen uudelleen liimaus?
Tulitikkuja tai jotain korokkeeksi tulevaa varten, vai onko turhaa?
Mikä liima käyttöön? Saisi olla sellainen, ettei ”vuorokautta” tarvitse odotella sen olevan kiinni. Ei mitään käsitystä millä aineella on ollut kiinni.
edit: En ole sen tarkemmin päässyt katsomaan, että kuinka paljon liimauksista on pettänyt, että saako sen edes helposti nostettua pois. Keikkuu kuulema ainakin.
Itselle tarjottiin baukkarista cascon superfixiä ja on pitänyt. Olihan tämä pönttö kaakelilattialla eikä muovimatolla? Muovissa kuulemma pitää liimat huonommin.Perus omillaan seisovan Oras/IDO pöntön liimaukset petti, ainoa oikea tai ylipäätään kestävä on ottaa pönttö ylös ja putsata vanhat liimat ja pinnat, jonka jälkeen uudelleen liimaus?
Tulitikkuja tai jotain korokkeeksi tulevaa varten, vai onko turhaa?
Mikä liima käyttöön? Saisi olla sellainen, ettei ”vuorokautta” tarvitse odotella sen olevan kiinni. Ei mitään käsitystä millä aineella on ollut kiinni.
edit: En ole sen tarkemmin päässyt katsomaan, että kuinka paljon liimauksista on pettänyt, että saako sen edes helposti nostettua pois. Keikkuu kuulema ainakin.
Onko jollain kokemuksia sokkelin eristämisestä? Miettinyt jos laittaisi tollaista 4cm Amperla thermoa sokkelin pintaan ja saisi tätä kautta lattiat lämpösemmäksi ja energiansäästöä?
Tuohan on siis pinnoitettua Finnfoamia ja toki hintaakin tulee n.2ke koko sokkelin eristämiseen.
Rossipohjallinen lattiarakenne.Minkähänlainen lattiarakenne sulla on?
Itselle tarjottiin baukkarista cascon superfixiä ja on pitänyt. Olihan tämä pönttö kaakelilattialla eikä muovimatolla? Muovissa kuulemma pitää liimat huonommin.
Rossipohjallinen lattiarakenne.
Tuuletus toimii kyllä ihan hyvin eikä sen kanssa ongelmia. En ilmankiertoa ajatellutkaan rajoittaa. Lähinnä ajatuksena, että jos sokkeli pysyy lämpöisempänä niin silloin voisi nurkatkin pysyä lämpöisempänä.Tuulettuvan alapohjan pitää päästä tuulettumaan, sokkelin lämpötilalla ei tässä yhtälössä ole mitään merkitystä. Ainut missä lisäeristys auttaisi, olisi se itse lattiarakenne, mutta sen lisäeristäminen jälkikäteen ilman, että tarvitsee nykyistä rakennetta purkaa ja muuntaa, tuskin on rahallisesti järkevää. Meilläkin siis kotona puurakenteinen rossipohja ja todettu parhaaksi, että talvisin lattialla on enemmän mattoja kuin kesällä. Varsin pieni sijoitus rahallisesti, mutta vaikutus asumismukavuuteen on merkittävä.
EDIT: Ja alapohjan tuuletusta ei kannata lähteä rajoittamaan: Se on riskirakenne
Jos lisäeristät tuulettuvaa alapohjaa, niin siellä sisäpuolella lämpötila nousee - > kosteus nousee - > vaatii tuuletuksen tehostamista - > lämpötila laskee - > osa eristyksestä menee hukkaan.Tuuletus toimii kyllä ihan hyvin eikä sen kanssa ongelmia. En ilmankiertoa ajatellutkaan rajoittaa. Lähinnä ajatuksena, että jos sokkeli pysyy lämpöisempänä niin silloin voisi nurkatkin pysyä lämpöisempänä.
Onko satunnaiseen ns. kotikäyttöön paljon eroja näissä ns. non-contact jännitteenkoettimisissa eli sellaisissa joilla ei tarvitse koskea itse paljaisiin johtimiin vaan laite ilmoittaa "kuumat" piuhat valo/äänimerkillä kun sen vie johtimen lähelle? Fluke lienee laatumerkki ja sillä on laatumerkin hintakin mutta Puuilosta, Motonetistä yms saa jopa alle kympillä samantyyppisiä laitteita, mietinkin että mitä eroja näissä on ja onko halpikset jopa vaarallisia eli niihin ei voi luottaa?
Niin ja onko yleismittari aina luotettavampi tapa testata näitä, oletan että jos katosta tulee sininen ja ruskea johto niin yleismittarin musta "neula" viedään ensiksi siniseen johtimeen kiinni ja punainen neula ruskeaan johtimeen? Mittari tietysti jollain 500-600V AC jänniteasetuksella.
Pitäisin nyrkkisääntönä, että kontaktittomalla kynällä voit kokeilla sen, että joku johto on jännitteellinen mutta yleismittari aina jos haluat tietää onko se jännitteetön.Onko satunnaiseen ns. kotikäyttöön paljon eroja näissä ns. non-contact jännitteenkoettimisissa eli sellaisissa joilla ei tarvitse koskea itse paljaisiin johtimiin vaan laite ilmoittaa "kuumat" piuhat valo/äänimerkillä kun sen vie johtimen lähelle? Fluke lienee laatumerkki ja sillä on laatumerkin hintakin mutta Puuilosta, Motonetistä yms saa jopa alle kympillä samantyyppisiä laitteita, mietinkin että mitä eroja näissä on ja onko halpikset jopa vaarallisia eli niihin ei voi luottaa?
Niin ja onko yleismittari aina luotettavampi tapa testata näitä, oletan että jos katosta tulee sininen ja ruskea johto niin yleismittarin musta "neula" viedään ensiksi siniseen johtimeen kiinni ja punainen neula ruskeaan johtimeen? Mittari tietysti jollain 500-600V AC jänniteasetuksella.
Pitäisin nyrkkisääntönä, että kontaktittomalla kynällä voit kokeilla sen, että joku johto on jännitteellinen mutta yleismittari aina jos haluat tietää onko se jännitteetön.
Jään ominaissulamislämpö on 333kJ/kg eli yhden jääkilon sulattamiseen tarvitaan 92,5Wh.Sähkölämmitteinen routamatto pihaväylän jäitä sulattamaan, uhka vai mahdollisuus? Mitkään suolat yms ei tota 5-10cm jäätä poista.
Hyvä ja havainnollistava laskelma. sellaista hienosäätöä, että jää ei paina kg/litra (on vettä kevyempää) oisko ero jotain 8%? (ihan mutua).Jään ominaissulamislämpö on 333kJ/kg eli yhden jääkilon sulattamiseen tarvitaan 92,5Wh.
Jos on 10cm jääpatja, neliön sulattamiseen tarvitaan 9,25kWh.
Jos neliön routamaton teho on 300W, kuluu tähän silloin aikaa ~31 tuntia olettaen että kaikki teho menee jään sulamiseen.
Tuosta voit sitten laskeskella, että kuinka paljon sähköä ja aikaa tarvitaan ko. väylän sulatteluun.
Itse en näkisi tuollaisessa touhussa hirveästi järkeä. Helpompaa on ehkäistä jään muodostumista tekemällä lumityöt aina ennen autolla ajoa.
Hyvä ja havainnollistava laskelma. sellaista hienosäätöä, että jää ei paina kg/litra (on vettä kevyempää) oisko ero jotain 8%? (ihan mutua).
Muuten ei mustakaan toi ihan hyvältä ratkaisulta kuullosta. Tietysti, jos on ns. pakko nopeasti saada, noita mattoja voi vuokrata eli kertaratkaisuna eurohemolle
mennee, mutta ei toikaan vaivatta onnistu. Hiekoitus lienee monelle se ns. normi tapa (aurauksen lisäksi). Keväällä kun toi aurinko paistaa, niin urat jäähän vettä pois johtamaan nopeuttavat tota sulamista.
Jos on kertaluonteinen tarve niin toholla lähtee
Samaan aiheeseen liittyen, mikä olisi näppärin tapa saada umpeen jäätyneet rännikaivot auki, kun nyt eivät vedä sulamisvesiä läpi vaan ylivuotaa pihalle?
Rautakankea olen joskus yrittänyt mutta on aika työläs jos jäätä on putkessa puolikin metriä, toho tuskin auttaa kun siinä on päällä sulaa vettä eikä varmaan muutenkaan ulotu, suola ei varmaan tehoa eikä muutenkaa ehkä kuulosta fiksulta kaataa sitä suoraan kaivoon. Kuuma vesi saattaisi toimia jos jaksaa läträtä- en ole vielä kokeillut.
Muita idoita?
Sulanapitokaapeli sinne? Meneekö vain ikä ja terveys vai jaksaako järkevässä ajassa sulattaa? Tuo olisi aika low effort työntää sinne lämmittämään omaan tahtiin...Samaan aiheeseen liittyen, mikä olisi näppärin tapa saada umpeen jäätyneet rännikaivot auki, kun nyt eivät vedä sulamisvesiä läpi vaan ylivuotaa pihalle?
Rautakankea olen joskus yrittänyt mutta on aika työläs jos jäätä on putkessa puolikin metriä, toho tuskin auttaa kun siinä on päällä sulaa vettä eikä varmaan muutenkaan ulotu, suola ei varmaan tehoa eikä muutenkaa ehkä kuulosta fiksulta kaataa sitä suoraan kaivoon. Kuuma vesi saattaisi toimia jos jaksaa läträtä- en ole vielä kokeillut.
Muita idoita?
Samaan aiheeseen liittyen, mikä olisi näppärin tapa saada umpeen jäätyneet rännikaivot auki, kun nyt eivät vedä sulamisvesiä läpi vaan ylivuotaa pihalle?
Rautakankea olen joskus yrittänyt mutta on aika työläs jos jäätä on putkessa puolikin metriä, toho tuskin auttaa kun siinä on päällä sulaa vettä eikä varmaan muutenkaan ulotu, suola ei varmaan tehoa eikä muutenkaa ehkä kuulosta fiksulta kaataa sitä suoraan kaivoon. Kuuma vesi saattaisi toimia jos jaksaa läträtä- en ole vielä kokeillut.
Muita idoita?
Yllä olevista viesteistä tuli mieleen, että haet niin pitkän poran terän kun löytyy ja sitten sulanapitokaapeli perään.Samaan aiheeseen liittyen, mikä olisi näppärin tapa saada umpeen jäätyneet rännikaivot auki, kun nyt eivät vedä sulamisvesiä läpi vaan ylivuotaa pihalle?
Rautakankea olen joskus yrittänyt mutta on aika työläs jos jäätä on putkessa puolikin metriä, toho tuskin auttaa kun siinä on päällä sulaa vettä eikä varmaan muutenkaan ulotu, suola ei varmaan tehoa eikä muutenkaa ehkä kuulosta fiksulta kaataa sitä suoraan kaivoon. Kuuma vesi saattaisi toimia jos jaksaa läträtä- en ole vielä kokeillut.
Muita idoita?
Ei kyllä kannata jos jäätä on vähänkin paksummin,kaasua ja aikaa menee reilusti eikä kannata millään pienemmällä toholla yrittää,kattomiehen toho korkeapainesäätimellä ja 30 kg kaasupullo olisi pienin millä lähtisin yrittämään ja silloinkin vain kun toinen käskee ja maksaa.Jos on kertaluonteinen tarve niin toholla lähtee
Lidl oli jokin aika sitten hel...tin halpoja 80-100 cm pitkiä betoniteriä sds+ kiinnityksellä.Yllä olevista viesteistä tuli mieleen, että haet niin pitkän poran terän kun löytyy ja sitten sulanapitokaapeli perään.
Lämmitys kaapelia olen joskus itse työntänyt jäätyneeseen viemäriin neljän tunnin välein kun kävi lykkäämässä sen verran eteenpäin kuin meni, niin oliskohan 12h mennyt, niin oli sula.Samaan aiheeseen liittyen, mikä olisi näppärin tapa saada umpeen jäätyneet rännikaivot auki, kun nyt eivät vedä sulamisvesiä läpi vaan ylivuotaa pihalle?
Rautakankea olen joskus yrittänyt mutta on aika työläs jos jäätä on putkessa puolikin metriä, toho tuskin auttaa kun siinä on päällä sulaa vettä eikä varmaan muutenkaan ulotu, suola ei varmaan tehoa eikä muutenkaa ehkä kuulosta fiksulta kaataa sitä suoraan kaivoon. Kuuma vesi saattaisi toimia jos jaksaa läträtä- en ole vielä kokeillut.
Muita idoita?
Puuterä uppoaa paremmin jäähän kuin kiviterä. Pitkiä puuteriä saa halvalla vaikka puuilosta.Lidl oli jokin aika sitten hel...tin halpoja 80-100 cm pitkiä betoniteriä sds+ kiinnityksellä.
Toki vähän paremmin mutta kun puuterän ajaa soraan niin eipä se sen jälkeen puuhun pysty,toki jos tuolla ei ole tarkoitus koskaan puuta porata niin sitten ei väliä,lisäksi jos terä lipsahtaa esin kaivonkylkeen tai pohjaan niin tulee helpommin vahinkoa.Puuterä uppoaa paremmin jäähän kuin kiviterä. Pitkiä puuteriä saa halvalla vaikka puuilosta.
Toki ensisijaisesti kannattaisi varmaan tehdä niille kaivoille jotain kun ei niiden pitäisi jäätyä. Tietysti jos ainoa ratkaisu on uusia koko (päin peetä tehty) viemäröinti, niin sitten ehkä helpompi mennä sulanapitokaapeleilla.Kaapselihan kannattaa jättää sit sinne, niin ei tarvi seuraavan kerran kuin laittaa töpseli seinään.
Tämäpä se onkin yksi poraamisen ongelmistaToki vähän paremmin mutta kun puuterän ajaa soraan niin eipä se sen jälkeen puuhun pysty,toki jos tuolla ei ole tarkoitus koskaan puuta porata niin sitten ei väliä,lisäksi jos terä lipsahtaa esin kaivonkylkeen tai pohjaan niin tulee helpommin vahinkoa.
Just katselin -12c pakkasella, kun aurinko sulatti kattoa, ja vesi virtasi iloisesti rännneistä, maa kun on samalla -20c, niin kyllä noi vaan tahtoo jäätyä, vaikka olisi kaadot ja eristykset kunnossa...Toki ensisijaisesti kannattaisi varmaan tehdä niille kaivoille jotain kun ei niiden pitäisi jäätyä. Tietysti jos ainoa ratkaisu on uusia koko (päin peetä tehty) viemäröinti, niin sitten ehkä helpompi mennä sulanapitokaapeleilla.
Eikö rännikaivon jatkona pitäisi olla pystysuora putki routaeristeen alle saakka? Ei sen silloin pitäisi mitenkään päästä jäätymään.Just katselin -12c pakkasella, kun aurinko sulatti kattoa, ja vesi virtasi iloisesti rännneistä, maa kun on samalla -20c, niin kyllä noi vaan tahtoo jäätyä, vaikka olisi kaadot ja eristykset kunnossa...
Iso kone ja on jo keittiössä, en raahaa autotalliin, enkä soodapuhalla, vaan joku maalinpoisto tökötti ja ihan keittiössä sitten jollain maalaan. Joku mohar tyyppinen ratkaisuKäläkälää kaupasta ja piks poks.
100mm paksu foliopäällysteinen kivivillainen kanavaeriste.Liesituuletin tiputtaa vettä pakkasella, mitä eristettä tuohon putkeen kannattaisi vetää välipohjaan että tiputtaminen saataisiin loppumaan?
En osaa sanoa perhospellistä. Onko jotain tuotevinkkejä tuollaiselle eristeelle?100mm paksu foliopäällysteinen kivivillainen kanavaeriste.
Onko perhospeltiä ja toimiiko se oikein?
En osaa sanoa perhospellistä. Onko jotain tuotevinkkejä tuollaiselle eristeelle?
Tuntuu että vetää erittäin huonosti vähän joka teholla.Vetääkö liesi hyvin kun laittaa tehostusta päälle? Perhospelti mahdollisesti rasvasta jumissa auki asennossa jolloin kuumaa ilmaa puskee koko ajana ulos ja kondensoituu vedeksi putkeen.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.