- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 152
AkryylimassaMikä olisi helpoin keino korjata/peittää näitä nurkkien maalihalkeamia joita on nyt kovilla pakkasilla ilmestynyt muutamiin nurkkiin?
AkryylimassaMikä olisi helpoin keino korjata/peittää näitä nurkkien maalihalkeamia joita on nyt kovilla pakkasilla ilmestynyt muutamiin nurkkiin?
Löytyykö näitä kuinka pienissä tuubeissa vai tuleeko kaikki ns. massapuristin -koossa?Akryylimassa
Löytyy myös pienempinä annoksina. Onko järkevää ostaa noin kallista on sitten toinen juttu.Löytyykö näitä kuinka pienissä tuubeissa vai tuleeko kaikki ns. massapuristin -koossa?
Pitäs vetää yhden seinän kulma n. 2.5m rako umpeen ja taitelista päälle tai sitten taitelista ensiksi päälle ja taitelistan ja seinän sauma massalla tiiviiksi - kumpi parempi?Löytyy myös pienempinä annoksina. Onko järkevää ostaa noin kallista on sitten toinen juttu.
Tässä sellainen ongelma että siinä on ollut puurima kulmassa ja sen alla pinta on ns. rumaa, en jaksaisi lähteä maalaamaan about 1cm paksuista rainaa kulman molemmin puolin, taitelistalla saisi sen piiloon.. Mitään rumia taitelistoja ei kannata mielestäni kyllä laittaa.
Tuubi Wurthia 3€ Wurth akryylimassa valkoinen 310ml, Helponta olisi varmaan teipata seinät molemmin puolin ja vetää massa niiden väliin, niin ei tarvitse maalata. Seuraavassa rempassa voi sitten maalata tuon yli.Löytyy myös pienempinä annoksina. Onko järkevää ostaa noin kallista on sitten toinen juttu.
En ole tällaista kyllä havainnut. Tuossa just vilkaisin useamman vuoden sitten korjattua nurkkaa, ja edelleen oli maalaamaton akryyli puhdas. Ja sen voi puhdistaa kostealla rätillä ihan helposti.Ihan yleiseksi tiedoksi että jos sen akryylimassan jättää maalaamatta niin kuukauden päästä se on mustana pölystä kun se käsittelemätön massa vetää kaiken lian itseensä. Sen jälkeen voi olla arpapeliä tarttuuko siihen edes maali enään.
Saattaa olla vikaa ihan omassakin päässä, mutta jotenkin en saa tästä tekstistä mitään otetta, että millainen tilanne siinä pihalla nyt siis vallitsee. Joku kuva havainnollistamaan voisi olla kiva.Meillä valettiin viime syksynä autotallille betoniluiska, mutta luiska ei ole riittävän jyrkkä. Sinällään luiskassa ei ole mitään, näyttää vallan erinomaiselta, mutta nykyisellä kaltevuudellaan luiskan eteen tarvitsee pitkän hiekkatasoituksen. Syy tähän on valumuotin tekeminen ulkopuolisen toimesta kun en itse ollut paikalla.
Onko tuota tilannetta mahdollista korjata mitenkään järkevästi? Paras konsti olisi tietenkin purkaa koko luiska, mutta silloin kustannukset nousisivat taas turhan koviksi. Ainoa todellinen vaihtoehto taitaa olla "jyrkän" hiekkanousun tekeminen? Ja jos nousu tehtäisiin samalla kaltevuudella kuin ramppi, niin nousisi pihatien keskelle ei toivottu kumpare.
Nyt tuolla on autotallin luiska sen verran lumen sisässä, että kuva ei tekisi hullua hurskaammaksi. Yritän tehdä vaikka Paintilla havainnekuvan kunhan tässä kerkiää kotio. Ongelman avainkohdat:Saattaa olla vikaa ihan omassakin päässä, mutta jotenkin en saa tästä tekstistä mitään otetta, että millainen tilanne siinä pihalla nyt siis vallitsee. Joku kuva havainnollistamaan voisi olla kiva.
Eli käsitinkö oikein että ongelman ydin on se että muu piha on matalammalla kuin luiskan alapää joten haluat tehdä soralla korotuksen luiskalle, mutta pihassa ei riitä tähän tila koska luiska menee liian pitkälle?Nyt tuolla on autotallin luiska sen verran lumen sisässä, että kuva ei tekisi hullua hurskaammaksi. Yritän tehdä vaikka Paintilla havainnekuvan kunhan tässä kerkiää kotio. Ongelman avainkohdat:
1. autotallin luiska on liian loiva.
2. jos luiskan eteen tehtävä hiekkatasoitus on samalla kaltevuudella kuin luiska, sen pituus on tulee keskelle pihatietä.
3. en ala nostamaan koko pihatien pituudelta pintaa
Eli voiko luiskaa jotenkin järkevästi laskea / jyrkentää? Vai onko vaihtoehto vain tehdä lyhyt ja jyrkkä nousu sorasta luiskalle?
Halvin ollee tehdä hiekalla. Luiskaa voi piikata pois ja valaa uudestaan tai korottaa betonilla, jolloin pitää vanhapinta kunnolla puhdistaa ja laittaa betonitartuntaliima siihen päälle (tarvittaessa tartunnat betoniin).Nyt tuolla on autotallin luiska sen verran lumen sisässä, että kuva ei tekisi hullua hurskaammaksi. Yritän tehdä vaikka Paintilla havainnekuvan kunhan tässä kerkiää kotio. Ongelman avainkohdat:
1. autotallin luiska on liian loiva.
2. jos luiskan eteen tehtävä hiekkatasoitus on samalla kaltevuudella kuin luiska, sen pituus on tulee keskelle pihatietä.
3. en ala nostamaan koko pihatien pituudelta pintaa
Eli voiko luiskaa jotenkin järkevästi laskea / jyrkentää? Vai onko vaihtoehto vain tehdä lyhyt ja jyrkkä nousu sorasta luiskalle?
Toi on aika ongelmallinen tilanne. Periaatteesa jos hermot riittää ja omaa työkalut niin siitä voi poistaa osan silleen että isolla timanttisahalla tekee uria kohtiin jotka haluaa poistaa ja sit piikkaillaan veks jonka jälkeen pinta hiotaan timanttihiomakoneella tasaiseksi / tai tehdään pintatasoitus jollain tasotteella. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua raudoitus joka saattaa tulla tielle.Nyt tuolla on autotallin luiska sen verran lumen sisässä, että kuva ei tekisi hullua hurskaammaksi. Yritän tehdä vaikka Paintilla havainnekuvan kunhan tässä kerkiää kotio. Ongelman avainkohdat:
1. autotallin luiska on liian loiva.
2. jos luiskan eteen tehtävä hiekkatasoitus on samalla kaltevuudella kuin luiska, sen pituus on tulee keskelle pihatietä.
3. en ala nostamaan koko pihatien pituudelta pintaa
Eli voiko luiskaa jotenkin järkevästi laskea / jyrkentää? Vai onko vaihtoehto vain tehdä lyhyt ja jyrkkä nousu sorasta luiskalle?
Ka sä itse tiedät kattosi neliöt kuitenkin?Mielenkiintoista. Kilpailutan katon maalausta ja pöydällä 2 tarjousta. Mittasivat molemmat neliöt ja niiden ero heittää lähes 50m2. Huomenna tulossa kolmas yritys mittailemaan ja antamaan tarjousta, ehkä siitä selviää "totuus", vaikka voisin tuon vielä tarkitusmitata itse varmuuden vuoksi.
Millä tavalla tuon tietäminen on itsestäänselvää? jos keskimääräiselle valmiin talon, uuden tai käytetyn, ostaneelle joka ei ole kattoa rempannut esittäisi tuon kysymyksen, niin valtaosa ei takuulla tietäisi.Ka sä itse tiedät kattosi neliöt kuitenkin?
En tarkkaa mutta suurinpiirteisen, mutta epäilys että tuo suurempi haarukka on vähän yläkanttiin.Ka sä itse tiedät kattosi neliöt kuitenkin?
Ostin aikoinaan kaikki mahdolliset litkut, mutta ei niistä kuivuneeseen vaahtoon enää oikein mitään hyötyä ollut. Katkoteräveitsen terällä niitä varovasti hinkkasin, niin että terä oli melkein samassa tasossa karmin kanssa, mutta eihän siitä ihan kaikki lähtenyt ja muutama jälkikin jäi muistoksi. Ajan kanssa nuo roiskeet vielä kellastuivat, niin että näkyivät selvemmin. Parhaan lopputuloksen saa varmaan mekaanisesti hiomalla pois ja sitten koko kantti kalustemaalilla päälle reunat siististi rajaten. Toivottavasti jollain toisella on parempaa tietoa.Onko arvon palstalaisilla vinkkejä PU-vaahdon siivoamiseen karmeista? Epähuomiossa oli jäänyt yksi karmin sivu pyyhkimättä kun tiivistin karmin ja seinän välejä PU vaahdolla ja nyt ne vaahdon rippeet on tietysti kuivunut ja jämähtänyt siihen. Eli onko jotain kemikaalia jolla saisi kuivuneen vaahdon siististi irti vai onko tarjolla vain puhtaasti mekaanista jynssäämistä? Ei haluaisi pilata karmin tehdasmaalattua puupintaa, kokeilin muovilastalla rapsutella mutta ei kyllä oikein tehonnut.
No esim jos mulla on kämpässä X määrä neliöitä ja karkeasti näen paljonko räystäät tulee ulkoseinien ulkopuolelle, niin ei tuossa tarvi olla kuin valistunut arvaus kattokaltevuudessa, että osutaan oikealle hehtaarille. 50 neliön heitto on kuitenkin sellanen kahden tarjouksen välissä, että kyllä siinä nyt omalla arviolla pystytään sanomaan kumpi on mitattu tai laskettu oikein.Millä tavalla tuon tietäminen on itsestäänselvää? jos keskimääräiselle valmiin talon, uuden tai käytetyn, ostaneelle joka ei ole kattoa rempannut esittäisi tuon kysymyksen, niin valtaosa ei takuulla tietäisi.
edit: Katon pinta-alan voi määrittää ilman aika isoa vaivaa katolla kiipeillen jos löytyy mittakaavassa/DWG:nä olevat pohjakuvat ja leikkaukset jotka myös vastaavat todellisuutta. Ottaen huomioon että räystäiden pituuden muuttaminen vielä rakennusvaiheessa syystä tai toisesta 10 senttiä suuntaan tai toiseen on aika mahdollista ja simppeliä, niin niihin kuviin ei oikeastaan voi tarkalleen luottaa ellei ole itse rakentamisvaiheessa ollut paikalla.
Joo näinhän se on, mutta noi firmat voi toki esimerkiksi arvioida sen katon koon tarjoukseen yläkanttiin, jos ostajakandidaatti ei kilpailutakaan tarjouksia aktiivisesti ja kyselee sit joiltain tutuilta et mitäs teillä on maksanut ja laskeskelee neliöhintaa, että paras käytäntöhän se olis, että annettais vaan aikalailla todenmukaisilla neliöillä se hinta-arvaus.Toisaalta jos firma antaa paikalla käytyään tarjouksen katon maalauksesta niin kyllä luulisi että se on sitten kiinteähintainen tarjous sen kyseisen katon maalauksesta kokonaan ja piste. Että siinä mielessä sillä mikä on tarkka todellinen pinta-ala ei ole väliä.
Mahdolliselta kusetukselta vaikuttaa enemmänkin se, jos firma arvoi neliöt alakanttiin ja tekee tarjouksen kuitenkin neliöperusteisesti jotka tarkennetaan myöhemmin (runsaasti ylöspäin).
Siis kiinteitä urakkahintoja olenkin saanut mutta se on mielenkiintoista miten nuo mittaukset elää noinkin paljon. Kolmas laski enemmän lähelle tuota korkeampaa haarukkaa, n.10m2 vähemmän.Toisaalta jos firma antaa paikalla käytyään tarjouksen katon maalauksesta niin kyllä luulisi että se on sitten kiinteähintainen tarjous sen kyseisen katon maalauksesta kokonaan ja piste. Että siinä mielessä sillä mikä on tarkka todellinen pinta-ala ei ole väliä.
Mahdolliselta kusetukselta vaikuttaa enemmänkin se, jos firma arvoi neliöt alakanttiin ja tekee tarjouksen kuitenkin neliöperusteisesti jotka tarkennetaan myöhemmin (runsaasti ylöspäin).
Listat on kovin harvoin valkosia Niitäkin myydään, mut normilistat on "listavalkosia" mikä on sama sävy ku esmes väliovissa.Valkoiset akryylit eivät ole kaikki puhtaan valkoisia, vaan tässä on merkkikohtaisia eroja. Itse jouduin tämän takia joku vuosi sitten maalaushommiin, kun toinen tuubi olikin valkoisen listan vieressä selkeästi harmaaseen vivahtavaa. Maalaaminen kannattaa ainakin myös silloin, jos vetää akryyliä vaakatasoon. Saahan sen pölyn märällä rätillä helposti pois, mutta helpommin se silti lähtee maalin päältä. Jos kotoa löytyy vanha pönttö jo valmiiksi, niin vaiva on aika pieni.
Ei mitään toivoo, (paikka)maalaukseksi mennee.Onko arvon palstalaisilla vinkkejä PU-vaahdon siivoamiseen karmeista? Epähuomiossa oli jäänyt yksi karmin sivu pyyhkimättä kun tiivistin karmin ja seinän välejä PU vaahdolla ja nyt ne vaahdon rippeet on tietysti kuivunut ja jämähtänyt siihen. Eli onko jotain kemikaalia jolla saisi kuivuneen vaahdon siististi irti vai onko tarjolla vain puhtaasti mekaanista jynssäämistä? Ei haluaisi pilata karmin tehdasmaalattua puupintaa, kokeilin muovilastalla rapsutella mutta ei kyllä oikein tehonnut.
Tuolla joskus poistelin Pu-vaahdon poistaja MELLERUD 0,5l Ei tuokaan kovin hyvin kuivuneeseen pure. Ensin kannatti mattoveitsen terällä ottaa ihan kaikki mahdollinen pois. Sitten tuolla tökötillä lähti loput. Ongelma vain oli, että ihan yhtä tehokkaasti jos ei tehokkaamminkin tuo puri maaliin, joten maalia on kyllä hyvä samalla varata.Onko arvon palstalaisilla vinkkejä PU-vaahdon siivoamiseen karmeista? Epähuomiossa oli jäänyt yksi karmin sivu pyyhkimättä kun tiivistin karmin ja seinän välejä PU vaahdolla ja nyt ne vaahdon rippeet on tietysti kuivunut ja jämähtänyt siihen. Eli onko jotain kemikaalia jolla saisi kuivuneen vaahdon siististi irti vai onko tarjolla vain puhtaasti mekaanista jynssäämistä? Ei haluaisi pilata karmin tehdasmaalattua puupintaa, kokeilin muovilastalla rapsutella mutta ei kyllä oikein tehonnut.
Ei ehkä 20x40 kokoisella laatalla sitä tasausjärjestelmää tarvi. Enemmän sitten isoilla laatoilla ja varsinkin lattiassa.Pitäisi sauna+kylpyhuone laatoittaa lähiviikkoina ja rupesin miettimään niitä nykyaikana paljon näkyneitä laatantasaus systeemeitä. Hieman työläältä vaikuttaa perinteiseen verrattuna etenkin pienelle laatalle, mutta kannattaako niihin silti panostaa?
Parin vessan, eteisen ja keittiön välitilan verran on laatoituskokemusta. Lopputulokset perinteisillä välikeristeillä ovat olleet ok, ei kumminkaan täydellisiä.
Lattiat ja seinät ovat kohtuu tasaiset ja kaadot kunnossa, mutta tietysti jotain heittoa on. Lattiaan tulossa 7,5x15 ja seinään 20x40 laatta
Niin eli ne onkin pääasiassa isommille laatoille?Ei ehkä 20x40 kokoisella laatalla sitä tasausjärjestelmää tarvi. Enemmän sitten isoilla laatoilla ja varsinkin lattiassa.
Eli pinnoittaminen maksaa suurin piirtein saman minkä perus kattotiili materiaalina. Toki siinä pitää jonkun nakella vanhat tiilet alas ja asennella uudet paikoilleen eli ostotyönä melkoisesti kalliimpi vaihtoehto.Jos neliöhintaa alkaa miettimään niin 13,8€/m2 tuli siis hinnaksi. En pidä huonona
Kyllä. Kolmessa päivässä meinaavat suoriutua, toki joku säävaraus.Maalaus on lisäksi melkein kokonaan työtä, eli kotitalousvähennys kuittaa ison osan laskusta. Tämän kun huomioi, niin kyllä se tiilien vaihto teetettynä on luokkaa kolme kertaa kalliimpaa, vähintään.
Esimerkiksi Sikabond T2 pitää pytyn kiinni. Vanhat pinnat puhtaaksi ja tuolla tursottaa, kyllä pysyy. Useinhan voi lattiassa olla kaatoa tai muuta vinoutta, pöntto kuitenkin olisi hyvä passata suoraan. Mitään orgaanista (esim puuta) sinne pöntön alle tai sisälle ei kannata jättää, pienet kolikot tai prikat on hyviä. Tuolla valkoisella liimalla kun tekee kunnon sauman ja tasoittaa reunat, ei välttämättä erikseen enää tarvitse mitään koristesilikoneja reunoihin (olettaen, että pönttö on valkoinen). Kunnolla pitää antaa kuivua oli mikä liima tahansa, kyllä se päivä tai pari kannattaa antaa olla rauhassa.Perus omillaan seisovan Oras/IDO pöntön liimaukset petti, ainoa oikea tai ylipäätään kestävä on ottaa pönttö ylös ja putsata vanhat liimat ja pinnat, jonka jälkeen uudelleen liimaus?
Tulitikkuja tai jotain korokkeeksi tulevaa varten, vai onko turhaa?
Mikä liima käyttöön? Saisi olla sellainen, ettei ”vuorokautta” tarvitse odotella sen olevan kiinni. Ei mitään käsitystä millä aineella on ollut kiinni.
edit: En ole sen tarkemmin päässyt katsomaan, että kuinka paljon liimauksista on pettänyt, että saako sen edes helposti nostettua pois. Keikkuu kuulema ainakin.
Itselle tarjottiin baukkarista cascon superfixiä ja on pitänyt. Olihan tämä pönttö kaakelilattialla eikä muovimatolla? Muovissa kuulemma pitää liimat huonommin.Perus omillaan seisovan Oras/IDO pöntön liimaukset petti, ainoa oikea tai ylipäätään kestävä on ottaa pönttö ylös ja putsata vanhat liimat ja pinnat, jonka jälkeen uudelleen liimaus?
Tulitikkuja tai jotain korokkeeksi tulevaa varten, vai onko turhaa?
Mikä liima käyttöön? Saisi olla sellainen, ettei ”vuorokautta” tarvitse odotella sen olevan kiinni. Ei mitään käsitystä millä aineella on ollut kiinni.
edit: En ole sen tarkemmin päässyt katsomaan, että kuinka paljon liimauksista on pettänyt, että saako sen edes helposti nostettua pois. Keikkuu kuulema ainakin.
Minkähänlainen lattiarakenne sulla on?Onko jollain kokemuksia sokkelin eristämisestä? Miettinyt jos laittaisi tollaista 4cm Amperla thermoa sokkelin pintaan ja saisi tätä kautta lattiat lämpösemmäksi ja energiansäästöä?
Tuohan on siis pinnoitettua Finnfoamia ja toki hintaakin tulee n.2ke koko sokkelin eristämiseen.
Rossipohjallinen lattiarakenne.Minkähänlainen lattiarakenne sulla on?
Kyllä juu, kaakelia vastassa.Itselle tarjottiin baukkarista cascon superfixiä ja on pitänyt. Olihan tämä pönttö kaakelilattialla eikä muovimatolla? Muovissa kuulemma pitää liimat huonommin.
Tuulettuvan alapohjan pitää päästä tuulettumaan, sokkelin lämpötilalla ei tässä yhtälössä ole mitään merkitystä. Ainut missä lisäeristys auttaisi, olisi se itse lattiarakenne, mutta sen lisäeristäminen jälkikäteen ilman, että tarvitsee nykyistä rakennetta purkaa ja muuntaa, tuskin on rahallisesti järkevää. Meilläkin siis kotona puurakenteinen rossipohja ja todettu parhaaksi, että talvisin lattialla on enemmän mattoja kuin kesällä. Varsin pieni sijoitus rahallisesti, mutta vaikutus asumismukavuuteen on merkittävä.Rossipohjallinen lattiarakenne.