Kodin rempat(DIY)

Näyttökuva 2023-12-14 123104.png
Noita löyhäämällä ja vastakappaletta siirtämällä kuvassa vasemmalle kieli pääsee koloon hieman aiemmin ja loppunykäisyä ei tarvinne tehdä enää.
Jos ongelmana on käyntivälyksen vähäisyys niin oven lehtien saranoista löytynee myös syvyyssäätö jolla välystä voi kasvattaa ja samalla kieli painuu hieman helpommin sisäänpäin.

Edit: https://www.swedoor.fi/getmedia/c78...52b76e2/ntr110x30tmrkss-ce-saatoohje.pdf.aspx

Toimintaperiaate on eri saranamalleissa hyvin samankaltainen, joten ylläolevan ohjeen mukaan voit välystä suurentaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kirosin tuossa alkutalvesta kun ei mennyt ovi kiinni kunnolla, kunnes huomasin että kynnyksen ja oven välissä oli juuri sen kokoinen kivi/sepeliä joka vastusti ovea juuri sopivasti. Olin jo kiukkuisena soittelemassa ovitoimittajalle kun kesällä asennetut uudet ovet..
 
Ulko-ovi ei mene kovin jouheasti kiinni, eli sen joutuu paiskaamaan kiinni. Kahvasta painamalla ja sitten vetämällä se menee kiinni, mutta siinäkin sen joutuu rykäisemään viimeisen sentin. Jos tasaisesti vetää, menee ovi kiinni mutta ei lukkoon. Mitähän tossa kannattas koittaa säätää?
Käyntivälys lukkopuolella ainakin silmällä katsoen näyttää ok:lle.
Tuo lukkorungon kieli tuntuu aika jäykälle, eli kun pistää oven kiinni niin että kieli osuu vastineeseen, joutuu sitä aika kovalla voimalla vetämään kiinni. Lukkorunkona kuvan abloy LC100 ja oven toisella puolella 30cm avattava lehti (90+30cm ovet).
Laita noihin metalliosiin vastarautaan ja lukon kieleen jotain öljyä esim. ompelukoneöljy tai auton ovien lukkosulaa. Veikkaan, että alkaa toimia, ei uskoisi miten iso ero on ton jälkeen toimivuudessa, varsinkin vahoissa ovissa hyvin yleinen ongelma
 
Mulla oli vastaavassa lukkorungossa urat sisältä niin kuluneet, että ei osat liikkunut oikein.
Täytehitsasin ne ja hioin sopiviksi, niin toimi taas pari vuotta.
Sitten alkoi temppuilemaan, niin meni hermo ja laitoin doormanin.
 
Laita noihin metalliosiin vastarautaan ja lukon kieleen jotain öljyä esim. ompelukoneöljy tai auton ovien lukkosulaa. Veikkaan, että alkaa toimia, ei uskoisi miten iso ero on ton jälkeen toimivuudessa, varsinkin vahoissa ovissa hyvin yleinen ongelma
Aseöljyä tuohon kieleen kannataa ruiskauttaa. Kestää hyvin pakkasta.
 
Kaikissa listatuissa on noin eri tavaraa, minusta on aina mielenkiintoista kun ohje on "pese vedellä, käytä 100 hiekkapaperia tai lapioi lumet", kerro mikä auttoi :think:
Noi kaikki on ohuita öljyjä ja se lämpimän asunnon ulko-oven lukko ei mene käytännössä koskaan sellaiselle pakkaselle jotta se jäykistyisi , siksi mikä tahansa noista varmasti tossa toimii ja @yyri tarkoitin, että toimiko toi lukon lielen ja vastaraudan öljyäminen vai joku muuratkaisu.
 
Laitoin aseöljyä isoon kieleen ja tuohon pieneen kieleen, ja kovaa ränkkäystä-> alkoi pelaamaan todella paljon paremmin. Pitää vielä tuota vastinrautaa hienosäätää ja öljytä joskus uudelleen, mutta tuo on jo nyt hyvä. Eli kannattaa öljytä.
 
Laitoin aseöljyä isoon kieleen ja tuohon pieneen kieleen, ja kovaa ränkkäystä-> alkoi pelaamaan todella paljon paremmin. Pitää vielä tuota vastinrautaa hienosäätää ja öljytä joskus uudelleen, mutta tuo on jo nyt hyvä. Eli kannattaa öljytä.
Hienoa, että sait toimimaan, itse laitan sitä öljyä myös siihen vastarautaan ja kielten sivureunoihinkin.
 
Itsekin havahduin tässä lähiaikoina siihen, että esimerkiksi noita lukkoja ja monia muitakin vastaavan oloisia osia pitää öljytä. Sitten vasta tajusi, miten ovien ja ikkunoiden kuuluu mennä kiinni :D
 
Mikä olisi helpoin keino korjata/peittää näitä nurkkien maalihalkeamia joita on nyt kovilla pakkasilla ilmestynyt muutamiin nurkkiin?

nurkka.jpg
 
Löytyy myös pienempinä annoksina. Onko järkevää ostaa noin kallista on sitten toinen juttu.

Pitäs vetää yhden seinän kulma n. 2.5m rako umpeen ja taitelista päälle tai sitten taitelista ensiksi päälle ja taitelistan ja seinän sauma massalla tiiviiksi - kumpi parempi?

Mietin että saako tuolla tuubilla sen vedettyä, eihän se massapuristintuubi ole kuin joku 3-4e kalliimpi mutta se jää sitten taas johonkin möllöttämään käyttämättömänä ja menee varmaan pilalle niin turhaa tavallaan.
 
Tuolla 50 ml ei paljoakaan tee, joten tuubi ostoon. Mitään rumia taitelistoja ei kannata mielestäni kyllä laittaa. @Costi @Hammer Schultz

Ensin avaa mattopuukolla varovasti vanhan sauman pois (tekee esim. V-muotoisen uran). Jos vaan lataa uutta tavaraa päälle poistamatta vanhaa, niin halkeaa uudestaan. Varo menemästä liian syvälle, sillä seinärakenteesta riippuen höyrynsulku saattaa olla jopa heti kipsilevyn takana.

Sen jälkeen ruuttaa uran huolella täyteen akryylimassaa, minkä jälkeen esimerkiksi sormella tasoitus. Massan voi kuivumisen jälkeen halutessaan maalata.
 
. Mitään rumia taitelistoja ei kannata mielestäni kyllä laittaa.

Tässä sellainen ongelma että siinä on ollut puurima kulmassa ja sen alla pinta on ns. rumaa, en jaksaisi lähteä maalaamaan about 1cm paksuista rainaa kulman molemmin puolin, taitelistalla saisi sen piiloon.
 
Ihan yleiseksi tiedoksi että jos sen akryylimassan jättää maalaamatta niin kuukauden päästä se on mustana pölystä kun se käsittelemätön massa vetää kaiken lian itseensä. Sen jälkeen voi olla arpapeliä tarttuuko siihen edes maali enään.
 
Ihan yleiseksi tiedoksi että jos sen akryylimassan jättää maalaamatta niin kuukauden päästä se on mustana pölystä kun se käsittelemätön massa vetää kaiken lian itseensä. Sen jälkeen voi olla arpapeliä tarttuuko siihen edes maali enään.
En ole tällaista kyllä havainnut. Tuossa just vilkaisin useamman vuoden sitten korjattua nurkkaa, ja edelleen oli maalaamaton akryyli puhdas. Ja sen voi puhdistaa kostealla rätillä ihan helposti.
 
Ikivanhaa tietoa, että akryyli vetää keltaiseksi tms haittavaikutuksia, jos ei maalata päälle. Rakennuskemikaalitkin kehittyvät jatkuvasti paremmiksi.
 
Valkoiset akryylit eivät ole kaikki puhtaan valkoisia, vaan tässä on merkkikohtaisia eroja. Itse jouduin tämän takia joku vuosi sitten maalaushommiin, kun toinen tuubi olikin valkoisen listan vieressä selkeästi harmaaseen vivahtavaa. Maalaaminen kannattaa ainakin myös silloin, jos vetää akryyliä vaakatasoon. Saahan sen pölyn märällä rätillä helposti pois, mutta helpommin se silti lähtee maalin päältä. Jos kotoa löytyy vanha pönttö jo valmiiksi, niin vaiva on aika pieni.
 
Meillä valettiin viime syksynä autotallille betoniluiska, mutta luiska ei ole riittävän jyrkkä. Sinällään luiskassa ei ole mitään, näyttää vallan erinomaiselta, mutta nykyisellä kaltevuudellaan luiskan eteen tarvitsee pitkän hiekkatasoituksen. Syy tähän on valumuotin tekeminen ulkopuolisen toimesta kun en itse ollut paikalla.

Onko tuota tilannetta mahdollista korjata mitenkään järkevästi? Paras konsti olisi tietenkin purkaa koko luiska, mutta silloin kustannukset nousisivat taas turhan koviksi. Ainoa todellinen vaihtoehto taitaa olla "jyrkän" hiekkanousun tekeminen? Ja jos nousu tehtäisiin samalla kaltevuudella kuin ramppi, niin nousisi pihatien keskelle ei toivottu kumpare.
 
Meillä valettiin viime syksynä autotallille betoniluiska, mutta luiska ei ole riittävän jyrkkä. Sinällään luiskassa ei ole mitään, näyttää vallan erinomaiselta, mutta nykyisellä kaltevuudellaan luiskan eteen tarvitsee pitkän hiekkatasoituksen. Syy tähän on valumuotin tekeminen ulkopuolisen toimesta kun en itse ollut paikalla.

Onko tuota tilannetta mahdollista korjata mitenkään järkevästi? Paras konsti olisi tietenkin purkaa koko luiska, mutta silloin kustannukset nousisivat taas turhan koviksi. Ainoa todellinen vaihtoehto taitaa olla "jyrkän" hiekkanousun tekeminen? Ja jos nousu tehtäisiin samalla kaltevuudella kuin ramppi, niin nousisi pihatien keskelle ei toivottu kumpare.
Saattaa olla vikaa ihan omassakin päässä, mutta jotenkin en saa tästä tekstistä mitään otetta, että millainen tilanne siinä pihalla nyt siis vallitsee. Joku kuva havainnollistamaan voisi olla kiva.
 
Saattaa olla vikaa ihan omassakin päässä, mutta jotenkin en saa tästä tekstistä mitään otetta, että millainen tilanne siinä pihalla nyt siis vallitsee. Joku kuva havainnollistamaan voisi olla kiva.

Nyt tuolla on autotallin luiska sen verran lumen sisässä, että kuva ei tekisi hullua hurskaammaksi. Yritän tehdä vaikka Paintilla havainnekuvan kunhan tässä kerkiää kotio. Ongelman avainkohdat:
1. autotallin luiska on liian loiva.
2. jos luiskan eteen tehtävä hiekkatasoitus on samalla kaltevuudella kuin luiska, sen pituus on tulee keskelle pihatietä.
3. en ala nostamaan koko pihatien pituudelta pintaa

Eli voiko luiskaa jotenkin järkevästi laskea / jyrkentää? Vai onko vaihtoehto vain tehdä lyhyt ja jyrkkä nousu sorasta luiskalle?
 
En itsekkään ihan saanut kiinni. Useinhan ne luiskat on liian loivia (ei kaatoa) jolloin pienikin lumikökö alkaa saranaovissa ahdistamaan, mutta tässä ei ilmeisesti ollut siitä kyse. Vaihtoehtoisesti liiän jyrkkiä, ettei matalalla autolla pääse vaivatta talliin.

Itse käytin salaojarempassa vanhan autotallin luiskalaatan uudelleen, mutta korkoa ei hierottu siinä kohtaa ihan justiinsa. Valoin päälle myöhemmin 20-50mm korotuksen S30 laastilla. Vähän peloteltiin, että korkkaa tai halkeaa, mutta hyvin hiottuna ja pohjustettuna on nyt yli 5v pysynyt ihan priimana
 
Nyt tuolla on autotallin luiska sen verran lumen sisässä, että kuva ei tekisi hullua hurskaammaksi. Yritän tehdä vaikka Paintilla havainnekuvan kunhan tässä kerkiää kotio. Ongelman avainkohdat:
1. autotallin luiska on liian loiva.
2. jos luiskan eteen tehtävä hiekkatasoitus on samalla kaltevuudella kuin luiska, sen pituus on tulee keskelle pihatietä.
3. en ala nostamaan koko pihatien pituudelta pintaa

Eli voiko luiskaa jotenkin järkevästi laskea / jyrkentää? Vai onko vaihtoehto vain tehdä lyhyt ja jyrkkä nousu sorasta luiskalle?

Eli käsitinkö oikein että ongelman ydin on se että muu piha on matalammalla kuin luiskan alapää joten haluat tehdä soralla korotuksen luiskalle, mutta pihassa ei riitä tähän tila koska luiska menee liian pitkälle?
 
Nyt tuolla on autotallin luiska sen verran lumen sisässä, että kuva ei tekisi hullua hurskaammaksi. Yritän tehdä vaikka Paintilla havainnekuvan kunhan tässä kerkiää kotio. Ongelman avainkohdat:
1. autotallin luiska on liian loiva.
2. jos luiskan eteen tehtävä hiekkatasoitus on samalla kaltevuudella kuin luiska, sen pituus on tulee keskelle pihatietä.
3. en ala nostamaan koko pihatien pituudelta pintaa

Eli voiko luiskaa jotenkin järkevästi laskea / jyrkentää? Vai onko vaihtoehto vain tehdä lyhyt ja jyrkkä nousu sorasta luiskalle?
Halvin ollee tehdä hiekalla. Luiskaa voi piikata pois ja valaa uudestaan tai korottaa betonilla, jolloin pitää vanhapinta kunnolla puhdistaa ja laittaa betonitartuntaliima siihen päälle (tarvittaessa tartunnat betoniin).
Piirtelet itselle kuvan autostasi renkaat ja auton matalin kohta mahdollisimman kohdillee vaikka 1:50 mittakaavassa ja vastaava kuva luiskasta (ellei jo sitä ole) ja pihasta sen kohdalla.
Siitä sitten katselet mistä ottaa kiinni ja mitä pitää muuttaa (kokemusta on). Tai sitten ostat kunnon maavaralla olevan maasturin :)
 
Nyt tuolla on autotallin luiska sen verran lumen sisässä, että kuva ei tekisi hullua hurskaammaksi. Yritän tehdä vaikka Paintilla havainnekuvan kunhan tässä kerkiää kotio. Ongelman avainkohdat:
1. autotallin luiska on liian loiva.
2. jos luiskan eteen tehtävä hiekkatasoitus on samalla kaltevuudella kuin luiska, sen pituus on tulee keskelle pihatietä.
3. en ala nostamaan koko pihatien pituudelta pintaa

Eli voiko luiskaa jotenkin järkevästi laskea / jyrkentää? Vai onko vaihtoehto vain tehdä lyhyt ja jyrkkä nousu sorasta luiskalle?

Toi on aika ongelmallinen tilanne. Periaatteesa jos hermot riittää ja omaa työkalut niin siitä voi poistaa osan silleen että isolla timanttisahalla tekee uria kohtiin jotka haluaa poistaa ja sit piikkaillaan veks jonka jälkeen pinta hiotaan timanttihiomakoneella tasaiseksi / tai tehdään pintatasoitus jollain tasotteella. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua raudoitus joka saattaa tulla tielle.

Koska kyseessä on ilmeisesti aika massiivinen mittavirhe niin helpoin olisi melkeen purkaa koko roska veks ja tehdä kiltisti uusiksi. Purkaminenkaan ei vaan välttämättä ole yksinkertaisin homma jos ei omaa jotain isoa työkonetta kuten kaivinkonetta jolla rikkoa luiska paloiksi.

Tuosta kannattaa ottaa oppia ja jatkossa aina jos on valamassa jotain niin varmistaa mitat moneen kertaan ennen varsinaista valua eikä varsinkaan tilaa sokkona. Hyvillä piirustuksilla myös saa melko hyvää jälkeä yleensä, mutta paras on aina varmistaa ennen valua että kaikki on kunnossa ja tilauksen mukaista. Tämä siis neuvona jatkoa varten eikä pään aukomisena.
 
Mielenkiintoista. Kilpailutan katon maalausta ja pöydällä 2 tarjousta. Mittasivat molemmat neliöt ja niiden ero heittää lähes 50m2. Huomenna tulossa kolmas yritys mittailemaan ja antamaan tarjousta, ehkä siitä selviää "totuus", vaikka voisin tuon vielä tarkitusmitata itse varmuuden vuoksi.
 
Mielenkiintoista. Kilpailutan katon maalausta ja pöydällä 2 tarjousta. Mittasivat molemmat neliöt ja niiden ero heittää lähes 50m2. Huomenna tulossa kolmas yritys mittailemaan ja antamaan tarjousta, ehkä siitä selviää "totuus", vaikka voisin tuon vielä tarkitusmitata itse varmuuden vuoksi.
Ka sä itse tiedät kattosi neliöt kuitenkin?
 
Onko arvon palstalaisilla vinkkejä PU-vaahdon siivoamiseen karmeista? Epähuomiossa oli jäänyt yksi karmin sivu pyyhkimättä kun tiivistin karmin ja seinän välejä PU vaahdolla ja nyt ne vaahdon rippeet on tietysti kuivunut ja jämähtänyt siihen. Eli onko jotain kemikaalia jolla saisi kuivuneen vaahdon siististi irti vai onko tarjolla vain puhtaasti mekaanista jynssäämistä? Ei haluaisi pilata karmin tehdasmaalattua puupintaa, kokeilin muovilastalla rapsutella mutta ei kyllä oikein tehonnut.
 
Ka sä itse tiedät kattosi neliöt kuitenkin?
Millä tavalla tuon tietäminen on itsestäänselvää? jos keskimääräiselle valmiin talon, uuden tai käytetyn, ostaneelle joka ei ole kattoa rempannut esittäisi tuon kysymyksen, niin valtaosa ei takuulla tietäisi.

edit: Katon pinta-alan voi määrittää ilman aika isoa vaivaa katolla kiipeillen jos löytyy mittakaavassa/DWG:nä olevat pohjakuvat ja leikkaukset jotka myös vastaavat todellisuutta. Ottaen huomioon että räystäiden pituuden muuttaminen vielä rakennusvaiheessa syystä tai toisesta 10 senttiä suuntaan tai toiseen on aika mahdollista ja simppeliä, niin niihin kuviin ei oikeastaan voi tarkalleen luottaa ellei ole itse rakentamisvaiheessa ollut paikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko arvon palstalaisilla vinkkejä PU-vaahdon siivoamiseen karmeista? Epähuomiossa oli jäänyt yksi karmin sivu pyyhkimättä kun tiivistin karmin ja seinän välejä PU vaahdolla ja nyt ne vaahdon rippeet on tietysti kuivunut ja jämähtänyt siihen. Eli onko jotain kemikaalia jolla saisi kuivuneen vaahdon siististi irti vai onko tarjolla vain puhtaasti mekaanista jynssäämistä? Ei haluaisi pilata karmin tehdasmaalattua puupintaa, kokeilin muovilastalla rapsutella mutta ei kyllä oikein tehonnut.

Ostin aikoinaan kaikki mahdolliset litkut, mutta ei niistä kuivuneeseen vaahtoon enää oikein mitään hyötyä ollut. Katkoteräveitsen terällä niitä varovasti hinkkasin, niin että terä oli melkein samassa tasossa karmin kanssa, mutta eihän siitä ihan kaikki lähtenyt ja muutama jälkikin jäi muistoksi. Ajan kanssa nuo roiskeet vielä kellastuivat, niin että näkyivät selvemmin. Parhaan lopputuloksen saa varmaan mekaanisesti hiomalla pois ja sitten koko kantti kalustemaalilla päälle reunat siististi rajaten. Toivottavasti jollain toisella on parempaa tietoa.
 
Millä tavalla tuon tietäminen on itsestäänselvää? jos keskimääräiselle valmiin talon, uuden tai käytetyn, ostaneelle joka ei ole kattoa rempannut esittäisi tuon kysymyksen, niin valtaosa ei takuulla tietäisi.

edit: Katon pinta-alan voi määrittää ilman aika isoa vaivaa katolla kiipeillen jos löytyy mittakaavassa/DWG:nä olevat pohjakuvat ja leikkaukset jotka myös vastaavat todellisuutta. Ottaen huomioon että räystäiden pituuden muuttaminen vielä rakennusvaiheessa syystä tai toisesta 10 senttiä suuntaan tai toiseen on aika mahdollista ja simppeliä, niin niihin kuviin ei oikeastaan voi tarkalleen luottaa ellei ole itse rakentamisvaiheessa ollut paikalla.
No esim jos mulla on kämpässä X määrä neliöitä ja karkeasti näen paljonko räystäät tulee ulkoseinien ulkopuolelle, niin ei tuossa tarvi olla kuin valistunut arvaus kattokaltevuudessa, että osutaan oikealle hehtaarille. 50 neliön heitto on kuitenkin sellanen kahden tarjouksen välissä, että kyllä siinä nyt omalla arviolla pystytään sanomaan kumpi on mitattu tai laskettu oikein.
 
Itse kun pyytelin katon maalauksesta tarjouksia niin jotkut firmat laski noita Googlen satelliittikuvien perusteella. Kokeilin tuota itsekin ja kyllä sillä aika tarkalleen oikeaan osui. Enemmän oli heittoa niissä mittauksissa mitkä tehtiin paikan päällä.
 
Toisaalta jos firma antaa paikalla käytyään tarjouksen katon maalauksesta niin kyllä luulisi että se on sitten kiinteähintainen tarjous sen kyseisen katon maalauksesta kokonaan ja piste. Että siinä mielessä sillä mikä on tarkka todellinen pinta-ala ei ole väliä.

Mahdolliselta kusetukselta vaikuttaa enemmänkin se, jos firma arvoi neliöt alakanttiin ja tekee tarjouksen kuitenkin neliöperusteisesti jotka tarkennetaan myöhemmin (runsaasti ylöspäin).
 
Toisaalta jos firma antaa paikalla käytyään tarjouksen katon maalauksesta niin kyllä luulisi että se on sitten kiinteähintainen tarjous sen kyseisen katon maalauksesta kokonaan ja piste. Että siinä mielessä sillä mikä on tarkka todellinen pinta-ala ei ole väliä.

Mahdolliselta kusetukselta vaikuttaa enemmänkin se, jos firma arvoi neliöt alakanttiin ja tekee tarjouksen kuitenkin neliöperusteisesti jotka tarkennetaan myöhemmin (runsaasti ylöspäin).
Joo näinhän se on, mutta noi firmat voi toki esimerkiksi arvioida sen katon koon tarjoukseen yläkanttiin, jos ostajakandidaatti ei kilpailutakaan tarjouksia aktiivisesti ja kyselee sit joiltain tutuilta et mitäs teillä on maksanut ja laskeskelee neliöhintaa, että paras käytäntöhän se olis, että annettais vaan aikalailla todenmukaisilla neliöillä se hinta-arvaus.
 
Toisaalta jos firma antaa paikalla käytyään tarjouksen katon maalauksesta niin kyllä luulisi että se on sitten kiinteähintainen tarjous sen kyseisen katon maalauksesta kokonaan ja piste. Että siinä mielessä sillä mikä on tarkka todellinen pinta-ala ei ole väliä.

Mahdolliselta kusetukselta vaikuttaa enemmänkin se, jos firma arvoi neliöt alakanttiin ja tekee tarjouksen kuitenkin neliöperusteisesti jotka tarkennetaan myöhemmin (runsaasti ylöspäin).
Siis kiinteitä urakkahintoja olenkin saanut mutta se on mielenkiintoista miten nuo mittaukset elää noinkin paljon. Kolmas laski enemmän lähelle tuota korkeampaa haarukkaa, n.10m2 vähemmän.

Siksi ihmetys koska kyllä yrityksellä joku neliöhinta on olemassa sillä muuten mittaaminen olisi aikalailla turhaa ja vaikeampi antaa sitä hintaa. Ja tuo 50m2 vaikuttaa kyllä hintaan jo aika monta sataa että siinä mielessä ihan relevantti mittaus se on.
 
Valkoiset akryylit eivät ole kaikki puhtaan valkoisia, vaan tässä on merkkikohtaisia eroja. Itse jouduin tämän takia joku vuosi sitten maalaushommiin, kun toinen tuubi olikin valkoisen listan vieressä selkeästi harmaaseen vivahtavaa. Maalaaminen kannattaa ainakin myös silloin, jos vetää akryyliä vaakatasoon. Saahan sen pölyn märällä rätillä helposti pois, mutta helpommin se silti lähtee maalin päältä. Jos kotoa löytyy vanha pönttö jo valmiiksi, niin vaiva on aika pieni.
Listat on kovin harvoin valkosia:-) Niitäkin myydään, mut normilistat on "listavalkosia" mikä on sama sävy ku esmes väliovissa.
 
Onko arvon palstalaisilla vinkkejä PU-vaahdon siivoamiseen karmeista? Epähuomiossa oli jäänyt yksi karmin sivu pyyhkimättä kun tiivistin karmin ja seinän välejä PU vaahdolla ja nyt ne vaahdon rippeet on tietysti kuivunut ja jämähtänyt siihen. Eli onko jotain kemikaalia jolla saisi kuivuneen vaahdon siististi irti vai onko tarjolla vain puhtaasti mekaanista jynssäämistä? Ei haluaisi pilata karmin tehdasmaalattua puupintaa, kokeilin muovilastalla rapsutella mutta ei kyllä oikein tehonnut.
Ei mitään toivoo, (paikka)maalaukseksi mennee.
 
Onko arvon palstalaisilla vinkkejä PU-vaahdon siivoamiseen karmeista? Epähuomiossa oli jäänyt yksi karmin sivu pyyhkimättä kun tiivistin karmin ja seinän välejä PU vaahdolla ja nyt ne vaahdon rippeet on tietysti kuivunut ja jämähtänyt siihen. Eli onko jotain kemikaalia jolla saisi kuivuneen vaahdon siististi irti vai onko tarjolla vain puhtaasti mekaanista jynssäämistä? Ei haluaisi pilata karmin tehdasmaalattua puupintaa, kokeilin muovilastalla rapsutella mutta ei kyllä oikein tehonnut.

Tuolla joskus poistelin Pu-vaahdon poistaja MELLERUD 0,5l Ei tuokaan kovin hyvin kuivuneeseen pure. Ensin kannatti mattoveitsen terällä ottaa ihan kaikki mahdollinen pois. Sitten tuolla tökötillä lähti loput. Ongelma vain oli, että ihan yhtä tehokkaasti jos ei tehokkaamminkin tuo puri maaliin, joten maalia on kyllä hyvä samalla varata. :D

Edit: Ei siitä maalista kuitenkaan huomaa mistä kohti sitä on vähän jynssännyt pois ennen kuin puu alkaa alta paistaa, joten kohtuu turvallisesti tuolla kuitenkin voi hangata.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi sauna+kylpyhuone laatoittaa lähiviikkoina ja rupesin miettimään niitä nykyaikana paljon näkyneitä laatantasaus systeemeitä. Hieman työläältä vaikuttaa perinteiseen verrattuna etenkin pienelle laatalle, mutta kannattaako niihin silti panostaa?

Parin vessan, eteisen ja keittiön välitilan verran on laatoituskokemusta. Lopputulokset perinteisillä välikeristeillä ovat olleet ok, ei kumminkaan täydellisiä.

Lattiat ja seinät ovat kohtuu tasaiset ja kaadot kunnossa, mutta tietysti jotain heittoa on. Lattiaan tulossa 7,5x15 ja seinään 20x40 laatta
 
Pitäisi sauna+kylpyhuone laatoittaa lähiviikkoina ja rupesin miettimään niitä nykyaikana paljon näkyneitä laatantasaus systeemeitä. Hieman työläältä vaikuttaa perinteiseen verrattuna etenkin pienelle laatalle, mutta kannattaako niihin silti panostaa?

Parin vessan, eteisen ja keittiön välitilan verran on laatoituskokemusta. Lopputulokset perinteisillä välikeristeillä ovat olleet ok, ei kumminkaan täydellisiä.

Lattiat ja seinät ovat kohtuu tasaiset ja kaadot kunnossa, mutta tietysti jotain heittoa on. Lattiaan tulossa 7,5x15 ja seinään 20x40 laatta
Ei ehkä 20x40 kokoisella laatalla sitä tasausjärjestelmää tarvi. Enemmän sitten isoilla laatoilla ja varsinkin lattiassa.
 
Kyllä mä ottaisin tasaussysteemin jo 20x40 laatalle, noi on kuitenkin kohtuu näppäriä käyttää eikä ihan mahdottoman hintaisia. Ja vinkkinä laasteista kannattaa jättää ne ihan halvimmat hyllyyn. Esim Kiillon tuotteissa Flexfixissä ja Superfixissä on ihan jäätävä ero työskentelymukavuudessa jälkimmäisen hyväksi.
 
Tiilikaton pinnoitus kilpailutus nyt finaalissa ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Käytännössä kahen firman kanssa pallottelin ja toinen yritys tarjosi 3 kertaa ja kilpailija 2x. Ekan yrityksen 1. Tarjous oli 5300€ ja viimeinen 4400€, kilpailija tarjosi ekaksi 4200€ ja pudotti 3800€:een. Molemmilla oikeastaan samat työmenetelmät maalia myöten, ainut ero oli takuussa. Parhaalla tarjouksella 3v ja toisella 6v, en tosin niin paljoa sille loppujen lopuksi antanut painoarvoa sillä jos se 3v siellä katolla pysyy niin eiköhän se kerro jo.

Jos neliöhintaa alkaa miettimään niin 13,8€/m2 tuli siis hinnaksi. En pidä huonona
 
Jos neliöhintaa alkaa miettimään niin 13,8€/m2 tuli siis hinnaksi. En pidä huonona
Eli pinnoittaminen maksaa suurin piirtein saman minkä perus kattotiili materiaalina. Toki siinä pitää jonkun nakella vanhat tiilet alas ja asennella uudet paikoilleen eli ostotyönä melkoisesti kalliimpi vaihtoehto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 960
Viestejä
4 876 290
Jäsenet
78 735
Uusin jäsen
iptvhalukas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom