Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Remppa tehtiin ennen muuttoa, niin en osaa sanoa oliko samanlaista jo ennen vinyylilankun laittoa. Ainakaan en kiinnittänyt huomiota sellaiseen.
Joo timanttikupilla hiottu betoni, dispersiopohjuste ja weberin tasoite joiden päällä askeläänieriste+vinyylilankkuAina pitäisi poistaa vanhat matonjämät alta ennen uuden laittoa. Eikö nyt tilanne ole se, että siellä alla ei ole kuin puhdas betoni ja silti tulee hajua?
Tämä taitaa olla fiksuin tapa. Onko hajua mitä tuollainen sisäilmatutkimus kustantaa?Ottaisin yhteyttä taloyhtiön hallituksen pj+isännöitsijään ja sitä kautta etiäpäin. Sisäilmatutkimuksella viimeistään näkee et onko siellä jotain yhdisteitä ilmassa.
Tuo on ihan oikein tehty menetelmä, tuon tasoitteen tarkoitus on nimenomaan ilmeisesti se että se on matala-alkalinen joten hajuja ei pitäisi tulla.Joo timanttikupilla hiottu betoni, dispersiopohjuste ja weberin tasoite joiden päällä askeläänieriste+vinyylilankku
Onko täällä kokemusta sisäilmaongelmista? Remppailin 60-70-luvun kerrostalokämppää missä oli alkuperäisen muovimaton päälle vedetty ehkä 90-luvulla toinen pehmeämpi muovimatto. Ensin pistin vinyylilankun muovimattojen päälle, mutta oli hieman epätasainen ja otin muovimatot pois välistä. Muovimattojen poistamisen jälkeen hioin vanhan liiman pois ja levitin hienotasoitteen. Ja siihen päälle vinyylilankku takaisin.
Ongelmana on sellainen pistävä tunne kielessä ja nielussa, sitkeää limaa myös tuntuu erittyvän ja hampaita vihloo. Asuntoon tullessa hetken tuoksuu sellainen kuin olisi tiiltä rälläköity mutta hetken päästä ei haista mitään. Imuroinnin ja moppaamisen jälkeen oire muutamaksi päiväksi hiukan helpottaa.
Mietin että onko vanha muovimatto/liima jotenkin reagoinut vinyylilankun askeläänieristeen kanssa, vai mistä voisi johtua? Sellainen pistävän liiman tai liuottimen tuntuinen on. Vinyylilankun pitäisi olla M1 luokkaa. Kosteutta en ole mistään löytänyt.
Ei aivan hirveästi napostelisi taas purkaa ja vaihtaa lattiaa, jos ei olekaan siitä johtuva. Seinistä poistin vanhat tapetit ja maalasin perus sisäseinämaalilla, tuskin niistäkään johtuu.
Taitaa tulla halvemmaksi vetää vaan lattia uusiksi kuin teettää sisäilmatutkimusta?
Joo timanttikupilla hiottu betoni, dispersiopohjuste ja weberin tasoite joiden päällä askeläänieriste+vinyylilankku
Tämä taitaa olla fiksuin tapa. Onko hajua mitä tuollainen sisäilmatutkimus kustantaa?
Alakerrassa on kellarikerros ja autotallit. Autotallissa tai kellarissa en ole mitään hajuhaittaa huomannut, niin tuskin tulee maaperästä.Onko pohjakerros? Voisiko maaperästä nousta tuoksuja, nyt kun tiivis mattokerros on poistettu?
Jos välipohja, niin hioitko betoniin asti kaikki tasoitteet pois? Ammoisina aikoina on käytetty orgaanista luujauhoa tasoitteiden seassa. Se on mahdollisesti reagoinut uuden tasoitteeen kanssa?
Onko mahdollista, että vinyylilankun alapinta kerkes reagoimaan muovimattojen kanssa kun testasit ensin asentaa suoraan päälle, jos se tuoksu tulee siitä vinyylin pohjasta kun jotain kumia/muovia sekin on? Kuinka paksu tasotekerros tuli betonin päälle kun hioit sen, ja ehtihän tasote kuivaa varmasti täysin ennen kun laitoit vinyylit niskaan?Alakerrassa on kellarikerros ja autotallit. Autotallissa tai kellarissa en ole mitään hajuhaittaa huomannut, niin tuskin tulee maaperästä.
Muovimattojen liimaa olen tässä myös eniten epäillyt kun pistävä tunne on juuri sellainen kontaktiliiman tyyppinen. Kai se on pakko vaan kertaalleen tehdä uudestaan ja jyrsiä reilusti materiaalia lattiasta pois.
Kiristin vesipatterin yläkannakkeen kiinnitystä kipsilevyseinään, kun seinässä ollut ankkuritulppa lähti paikoiltaan ja koko kiinnitys irtosi seinästä. Ankkuri olikin jo kiinnityksen tehneen henkilön toimesta laitettu aivan liian syvälle seinän sisään. Se oli tuollainen Sormat KLA -tyyppinen, eli ei mitenkään ankkuroitunut levyn taakse. Nyt seinässä on tuollainen etuosastaan ylikokoinen reikä.
Mitä olette muut mieltä, saisiko tuota vanhaa reikää vielä hyödynnettyä uuden ankkurin kiinnitykseen? Toimisikohan esim. tuollainen Toggler HWA-mallinen ankkuri kun se kuitenkin avautuu tuonne levyn taakse. Uuden reiän poraaminen on aika työn takana, kun se pitäisi saada patterin taakse, eli patterin irroitus tulisi ensin kyseeseen.
Voihan sekin olla mahdollista että askeläänieriste jotenkin reagoi. Tosin luulisi ettei noiden uusien sisäilmaluokiteltujen aineiden pitäisi mitään tehdä.Onko mahdollista, että vinyylilankun alapinta kerkes reagoimaan muovimattojen kanssa kun testasit ensin asentaa suoraan päälle, jos se tuoksu tulee siitä vinyylin pohjasta kun jotain kumia/muovia sekin on? Kuinka paksu tasotekerros tuli betonin päälle kun hioit sen, ja ehtihän tasote kuivaa varmasti täysin ennen kun laitoit vinyylit niskaan?
Joo timanttikupilla hiottu betoni
Virhe tehty jo siinä, että tuota lähdetty kittailemaan. Kosteuden ja lämpötilan vaihtelu aiheuttaa elämistä noissa levyissä, jolloin mikään perus massailu ei riitä.Onko ideoita miten korjata halkeama niin että kestäisi pidempään kuin vuoden? Toisessa kuvassa näkyy millainen rako ollut kyseessä ja se on massattu remontin yhteydessä.
Akryylimassa noissa kai yleisesti ottaen se suositeltavin korjauskeino on. Maalarit vastaavat yleensä tuohon kysymykseen näissä tapauksissa että ei tule kestämään millään.Onko ideoita miten korjata halkeama niin että kestäisi pidempään kuin vuoden? Toisessa kuvassa näkyy millainen rako ollut kyseessä ja se on massattu remontin yhteydessä.
Onko ideoita miten korjata halkeama niin että kestäisi pidempään kuin vuoden? Toisessa kuvassa näkyy millainen rako ollut kyseessä ja se on massattu remontin yhteydessä.
Monesti ratkaisuna tosiaan saneerauskipsilevy päälle taikka sitten vaihtaa koko levy normaaliin kipsilevyyn jolloin myös sähköjä voi muokkailla tarvittaessa.
Jos tällainen tilanne on ulkoseinän vastaisella puolella niin onko jotain huomioitavaa levyjä vaihtaessa, pitääkö olla jotain tiettyä kipsilevyä? Tällä hetkellä siis maalattu lastulevy, höyrysuoja, villat, ulkoseinä rakenteena (sisältä ulospäin lueteltuna siis).
Isot pojat on kertonu että alumiiniakin käytetään johtimina - joskin tässä lienee kyse tinatuista kupareista. Eiköhän tuo siinä toimi rinnankytkeittyinä kun puhdas kuparikin.Ostin pari Artek A330S valaisinta. 500e kappale vittu.. ja näissä on johtimet alumiinia. Ideana oli kytkeä rinnan pari valaisinta, jotta saa kerralla päälle/pois, mutta idea taisi kuolla johdinmateriaaliin.
Kannattaako alkuunkaan ruveta pelleilemään alumiinijohtimien kanssa, vai palauttaa kiinapaskavalaisimet suoraan takaisin kauppaan?
Tää riippuu niimmonesta asiasta ettei voi varmaks sanoo mitään. Tuossa ZZRX jo ehdottelikin viiltoa saumaan - jotta todennäkönen liikkuminen olisi hallinnassa kun se liikuntasauma on suora. Mulla itellä on olohuoneessa erkkeri minkä kulmat aika mielellään pikkusen elää - ratkasin ite sen niin että (kun tapettia tuohon haluttiin) laitoin nurkkiin tapetit jokusen millin päällekkäin niin että ne ei oo toisiinsa liimattuja. Kulmat saa elää omaa elämäänsä ilman että se varsinainen rako siellä tapetin takana näkyisi. Toimii nurkissa, mut ei liene suorilla seinillä se suositeltavin vaihtoehto. Maalatuissa pinnoissa se akryyli joko kestää tai sitten ei - todennäköisemmin kai ei.Akryylimassa noissa kai yleisesti ottaen se suositeltavin korjauskeino on. Maalarit vastaavat yleensä tuohon kysymykseen näissä tapauksissa että ei tule kestämään millään.
Riippuu vähän mitä lamppuja laitat paikalle, mutta nykyisin kun ledit kuluttaa 1/10 siitä mitä hehkut, niin johdon materiaalilla on aika vähän muutenkin väliä 0.75mm² koossa. Alumiini toimisi ihan hyvin.Ostin pari Artek A330S valaisinta. 500e kappale vittu.. ja näissä on johtimet alumiinia. Ideana oli kytkeä rinnan pari valaisinta, jotta saa kerralla päälle/pois, mutta idea taisi kuolla johdinmateriaaliin.
Kannattaako alkuunkaan ruveta pelleilemään alumiinijohtimien kanssa, vai palauttaa kiinapaskavalaisimet suoraan takaisin kauppaan?
Miten johdinmateriaali vaikuttaa rinnankytkemiseen? En ymmärrä.Ostin pari Artek A330S valaisinta. 500e kappale vittu.. ja näissä on johtimet alumiinia. Ideana oli kytkeä rinnan pari valaisinta, jotta saa kerralla päälle/pois, mutta idea taisi kuolla johdinmateriaaliin.
Kannattaako alkuunkaan ruveta pelleilemään alumiinijohtimien kanssa, vai palauttaa kiinapaskavalaisimet suoraan takaisin kauppaan?
Tällaisesta remontista vaaditaan joka tapauksesssa muutostyöilmoitus taloyhtiölle, joten oma-aloitteisesti et saa tuota alkaa kuitekaan tekemään. Sieltä se vesieristyksenkin laita varmasti selviää.Voiko kerrostalon ns. kuivavessaa rempata vapaasti ilman että täytyy alkaa vesieristyksiä tekemään? Joo isännöitsijältä voi teoriassa kysyä, mutta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tuntien pelkästä kysymisestä lähetetään valvoja paikalle.
Ajatuksena olisi että ottaisi itse vanhan pöntön pois, vaihtaisi lattialaatat kun ovat todella rumat ja sitten tilaisi putkarin laittaa uuden pöntön. Vai meneekö tälläinen remppa heti sille tasolle että jonkun säännön X mukaan vesieristys yms vaaditaan? Tilassa ei siis ole lattiakaivoa.
Tällaisesta remontista vaaditaan joka tapauksesssa muutostyöilmoitus taloyhtiölle, joten oma-aloitteisesti et saa tuota alkaa kuitekaan tekemään. Sieltä se vesieristyksenkin laita varmasti selviää.
Joo ei toki ole tarkoitus tehdä ilman muutostyöilmoitusta, mutta lähinnä ajattelin onko tuo edes mahdollista vai täytyykö tehdä täysremppa. Ja se taas ei varsinaisesti kiinnosta.
Mä en ole ikinä tajunnut lattiakaivojen/vesieristeiden tarvetta erillisessä wc-kopissa. Kyllä vessan saa puhdistettua rätillä siinä missä muutkin tilat ja ainakaan mulla ei ole tarvetta läträtä vessassa vettä lattialle. Ja jos tila pysyy pääsääntöisesti kuivana, niin riskinä on lattiakaivon kuivaminen. Kiva kun viikon-parin mökkireissun/ulkomaanmatkan
jälkeen koko kämppä haisee viemäriltä kun lattiakaivo on kuivunut huonolla hetkellä. Laatta kestää kyllä heittämällä satunnaiset kostumiset ilman eristettäkin, jos sille nyt ei ihan päivittäin laske suihkulla vettä.
No en mä kyllä ite tollasena märkätilana jotain pikkuvessaa kuitenkaan pitäisi.Itse taas ajatettelin oman kylppäriremontin yhteydessä ehdottomasti vesieristää kämpän pikkuvessa ja lisätä sinne lattiakaivon, ainakin jos siitä ei tule ihan tolkuttomasti kustannuksia.
On ihan helvetin paljon helpompaa kun voi vaan heittää pönttöön ulkopuolelle/ympärillekim myrkyt ja sitten vaan huuhdella runsaalla vedellä, sen sijaan että konttaa lattialle jonkun hiton rätin kanssa.
Päätypontti auki. Joskus riittää kun potkasee kiinni päin kumipohjaisella kengällä (kato ettei oo hirveesti hiekotussepeliä kengänpohjassa ennen potkasua). Toki voi aueta uudelleen mut tipan liimaakin voi koittaa pistää väliin.
Päätypontti auki. Joskus riittää kun potkasee kiinni päin kumipohjaisella kengällä (kato ettei oo hirveesti hiekotussepeliä kengänpohjassa ennen potkasua). Toki voi aueta uudelleen mut tipan liimaakin voi koittaa pistää väliin.
Tosin ei taida toimia silti kaikilla lattioilla välttämättä, riippunee millainen pontti? Ei omakohtaisia kokemuksia.
Taitaa liittyä ilmankosteuden vaihteluun.
Kuivuminen/lämpö. Suurin osa laminaateista omaa järkyttävän laajenemisen kosteuden/lämpötilan mukaan.Huomasin että vuokra-asunnossa, jossa en ole käynyt pitkään aikaan, on tullut laminaatin saumaan aukko. Kohta on wc:n / suihkun oven edessä.
Mitenhän tällainen on tullut ajansaatossa ja miten tuon saisi (patentti)korjattua ettei hyppäisi heti silmille? Laminaatti on 7 vuotta vanha. Muualla asunnossa ei ole vastaavaa, vaikkakaan uudenveroinen tämä ei enää ole.
Voisihan tuonne koittaa jollain pienellä ruutalla saada liimaa. Mutta aloittaisin korjausprojektin kyllä sieltä katolta
Voisihan tuonne koittaa jollain pienellä ruutalla saada liimaa. Mutta aloittaisin korjausprojektin kyllä sieltä katolta
Parketin (tai minkä tahansa puun) liimauksessa oikeen hyviä ovat PVAc-liimat; tuttavallisemmin Erikeeper tai vastaava. Olettaen siis että puuta liimataan puuhun, tuossa kyllä hyvinkin voi olla pontit senverran pas...na ettei välttämättä sitä puukontaktia enää oikeen saa aikaiseksi.Piipun vierusta on pellitetty ettei vastaavaa enää tapahdu. Pitänee tehdä joku liimavertailu että mitä tuonne uskaltaa puskea.
On maalattu ja jätin kaikki pohjustukset välistä ja maalineuvot kuuntelematta ja hyvä tuli. Sattui olemaan sopivaa maalia talon puuosien maalauksen jäljiltä ja sitä sudin viilun pintaan. Nyt on varmaankin 10 vuotta ollut ja hyvin on pysynyt, sekä siistinä että maali kiinni ovessa. Vesi eikä aurinkokaan kyllä pääse suoraan oveen osumaan, kun on sen verran suojassa.Onko täällä kukaan maalannut ulko-ovia? Millä maalilla ja tuliko hyvä? Millaset pohjatyöt? Ollaan muuttamassa ja mun fengshuita häiritsee ruman väriset ulko-ovet. Valkoiset sopisi parhaiten mutta onko valkoinen nyt sit se hankalin väri toteuttaa maalaamalla.
Tuohan riippuu kuinka paljon on tilaa tuolle suunnanmuutokselle.
40xD on PEMin suositus taivutussäde. Toki paikasta riippuen voi saa tiukemmallekin mutkalle mutta alkaa menemään soikeaksi .En antaisi lämpöä paljoa, ehkä joku 40c.
Onko täällä kukaan maalannut ulko-ovia? Millä maalilla ja tuliko hyvä? Millaset pohjatyöt? Ollaan muuttamassa ja mun fengshuita häiritsee ruman väriset ulko-ovet. Valkoiset sopisi parhaiten mutta onko valkoinen nyt sit se hankalin väri toteuttaa maalaamalla.