• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kodin rempat(DIY)

Aina pitäisi poistaa vanhat matonjämät alta ennen uuden laittoa. Eikö nyt tilanne ole se, että siellä alla ei ole kuin puhdas betoni ja silti tulee hajua?
 
Remppa tehtiin ennen muuttoa, niin en osaa sanoa oliko samanlaista jo ennen vinyylilankun laittoa. Ainakaan en kiinnittänyt huomiota sellaiseen.

Ottaisin yhteyttä taloyhtiön hallituksen pj+isännöitsijään ja sitä kautta etiäpäin. Sisäilmatutkimuksella viimeistään näkee et onko siellä jotain yhdisteitä ilmassa.
 
Aina pitäisi poistaa vanhat matonjämät alta ennen uuden laittoa. Eikö nyt tilanne ole se, että siellä alla ei ole kuin puhdas betoni ja silti tulee hajua?
Joo timanttikupilla hiottu betoni, dispersiopohjuste ja weberin tasoite joiden päällä askeläänieriste+vinyylilankku
Ottaisin yhteyttä taloyhtiön hallituksen pj+isännöitsijään ja sitä kautta etiäpäin. Sisäilmatutkimuksella viimeistään näkee et onko siellä jotain yhdisteitä ilmassa.
Tämä taitaa olla fiksuin tapa. Onko hajua mitä tuollainen sisäilmatutkimus kustantaa?
 
Joo timanttikupilla hiottu betoni, dispersiopohjuste ja weberin tasoite joiden päällä askeläänieriste+vinyylilankku
Tuo on ihan oikein tehty menetelmä, tuon tasoitteen tarkoitus on nimenomaan ilmeisesti se että se on matala-alkalinen joten hajuja ei pitäisi tulla.
 
Onko täällä kokemusta sisäilmaongelmista? Remppailin 60-70-luvun kerrostalokämppää missä oli alkuperäisen muovimaton päälle vedetty ehkä 90-luvulla toinen pehmeämpi muovimatto. Ensin pistin vinyylilankun muovimattojen päälle, mutta oli hieman epätasainen ja otin muovimatot pois välistä. Muovimattojen poistamisen jälkeen hioin vanhan liiman pois ja levitin hienotasoitteen. Ja siihen päälle vinyylilankku takaisin.

Ongelmana on sellainen pistävä tunne kielessä ja nielussa, sitkeää limaa myös tuntuu erittyvän ja hampaita vihloo. Asuntoon tullessa hetken tuoksuu sellainen kuin olisi tiiltä rälläköity mutta hetken päästä ei haista mitään. Imuroinnin ja moppaamisen jälkeen oire muutamaksi päiväksi hiukan helpottaa.

Mietin että onko vanha muovimatto/liima jotenkin reagoinut vinyylilankun askeläänieristeen kanssa, vai mistä voisi johtua? Sellainen pistävän liiman tai liuottimen tuntuinen on. Vinyylilankun pitäisi olla M1 luokkaa. Kosteutta en ole mistään löytänyt.

Ei aivan hirveästi napostelisi taas purkaa ja vaihtaa lattiaa, jos ei olekaan siitä johtuva. Seinistä poistin vanhat tapetit ja maalasin perus sisäseinämaalilla, tuskin niistäkään johtuu.
Taitaa tulla halvemmaksi vetää vaan lattia uusiksi kuin teettää sisäilmatutkimusta?

Onko pohjakerros? Voisiko maaperästä nousta tuoksuja, nyt kun tiivis mattokerros on poistettu?
Jos välipohja, niin hioitko betoniin asti kaikki tasoitteet pois? Ammoisina aikoina on käytetty orgaanista luujauhoa tasoitteiden seassa. Se on mahdollisesti reagoinut uuden tasoitteeen kanssa?
 
Joo timanttikupilla hiottu betoni, dispersiopohjuste ja weberin tasoite joiden päällä askeläänieriste+vinyylilankku

Tämä taitaa olla fiksuin tapa. Onko hajua mitä tuollainen sisäilmatutkimus kustantaa?

Hyvin todennäköisesti vanhan muovimaton liima on syypää. Vanha liima on alkanut "käydä" betonilaatan ja muovimattojen välissä ja tuo haju syntyy muovimaton hajoamistuotteesta, joka on tarttunut myös alla olevaan betoniin ja nyt kun uusi lattiamateriaali ei ole niin tiivis kuin vanha muovimatto niin ko. yhdisteet haihtuvat huoneilmaan.

Valitettavasti voi olla tarpeen purkaa tuo kokonaan ja tehdä homma vielä perusteellisemmin uudestaan, vaikka oletkin tehnyt tuon työn hyvinkin oikeaoppisesti jo alkuun mutta kiitos kirottujen muovimattojen homma oliskin täytynyt tehdä vielä perusteellisemmin. Luultavasti riittävä tapa olisi ollut poistaa 20-30mm vanhasta plaanosta / jyrsiä koko lattiapinta kahteen kertaan (ristiin) huokoiseksi ja tuulettaa vähintään 2-3 viikkoa tai jopa kuukusia mielellään asunnon lämmöt tapissa ennen uusien materiaalien asennusta materiaalin haihtumisen parantamiseksi. On myös olemassa joitain erikoisaineita, joilla voidaan "kapseloida" nuo yhdisteet edellä mainittujen keinojen lisäksi.

Asiaa ei auta, että tuon ikäisissä taloissa ei yleensä ole kovin hyvä / tasapainossa oleva ilmanvaihto, joten ilmanvuotoja on merkittävästi.

Googlellä löytyy muistaakseni "Muovimatolla päällystetyt betonilattiat" tms otsikolla (en jaksa kännykällä etsiä linkkiä) n. 100-sivuinen tutkimus asiasta, johon kannattaa tutustua.
 
Voiko WC:n kertaalleen maalattujen laattojen päälle maalata uudelleen?
Joku on saanut neronleimauksen ja maalannut harmaat lattialaatat siniharmaiksi. Muuten ihan hyvä, mutta maalaus on tehty ihan päin mäntyä ja on laikukas ja peitoltaan epätasapainoinen. Tuonne ei jaksaisi nyt tehdä remppaa kun on kaikin puolin muuten ihan jees, mutta tuo lattia on kamala. Helpointa olisi tosiaan sutia se uudestaan hieman huolellisemmin väriin.
 
Onko pohjakerros? Voisiko maaperästä nousta tuoksuja, nyt kun tiivis mattokerros on poistettu?
Jos välipohja, niin hioitko betoniin asti kaikki tasoitteet pois? Ammoisina aikoina on käytetty orgaanista luujauhoa tasoitteiden seassa. Se on mahdollisesti reagoinut uuden tasoitteeen kanssa?
Alakerrassa on kellarikerros ja autotallit. Autotallissa tai kellarissa en ole mitään hajuhaittaa huomannut, niin tuskin tulee maaperästä.

Muovimattojen liimaa olen tässä myös eniten epäillyt kun pistävä tunne on juuri sellainen kontaktiliiman tyyppinen. Kai se on pakko vaan kertaalleen tehdä uudestaan ja jyrsiä reilusti materiaalia lattiasta pois.
 
Alakerrassa on kellarikerros ja autotallit. Autotallissa tai kellarissa en ole mitään hajuhaittaa huomannut, niin tuskin tulee maaperästä.

Muovimattojen liimaa olen tässä myös eniten epäillyt kun pistävä tunne on juuri sellainen kontaktiliiman tyyppinen. Kai se on pakko vaan kertaalleen tehdä uudestaan ja jyrsiä reilusti materiaalia lattiasta pois.
Onko mahdollista, että vinyylilankun alapinta kerkes reagoimaan muovimattojen kanssa kun testasit ensin asentaa suoraan päälle, jos se tuoksu tulee siitä vinyylin pohjasta kun jotain kumia/muovia sekin on? Kuinka paksu tasotekerros tuli betonin päälle kun hioit sen, ja ehtihän tasote kuivaa varmasti täysin ennen kun laitoit vinyylit niskaan?
 
Kiristin vesipatterin yläkannakkeen kiinnitystä kipsilevyseinään, kun seinässä ollut ankkuritulppa lähti paikoiltaan ja koko kiinnitys irtosi seinästä. Ankkuri olikin jo kiinnityksen tehneen henkilön toimesta laitettu aivan liian syvälle seinän sisään. Se oli tuollainen Sormat KLA -tyyppinen, eli ei mitenkään ankkuroitunut levyn taakse. Nyt seinässä on tuollainen etuosastaan ylikokoinen reikä.

Mitä olette muut mieltä, saisiko tuota vanhaa reikää vielä hyödynnettyä uuden ankkurin kiinnitykseen? Toimisikohan esim. tuollainen Toggler HWA-mallinen ankkuri kun se kuitenkin avautuu tuonne levyn taakse. Uuden reiän poraaminen on aika työn takana, kun se pitäisi saada patterin taakse, eli patterin irroitus tulisi ensin kyseeseen.
IMG_3130.jpeg
 
Kiristin vesipatterin yläkannakkeen kiinnitystä kipsilevyseinään, kun seinässä ollut ankkuritulppa lähti paikoiltaan ja koko kiinnitys irtosi seinästä. Ankkuri olikin jo kiinnityksen tehneen henkilön toimesta laitettu aivan liian syvälle seinän sisään. Se oli tuollainen Sormat KLA -tyyppinen, eli ei mitenkään ankkuroitunut levyn taakse. Nyt seinässä on tuollainen etuosastaan ylikokoinen reikä.

Mitä olette muut mieltä, saisiko tuota vanhaa reikää vielä hyödynnettyä uuden ankkurin kiinnitykseen? Toimisikohan esim. tuollainen Toggler HWA-mallinen ankkuri kun se kuitenkin avautuu tuonne levyn taakse. Uuden reiän poraaminen on aika työn takana, kun se pitäisi saada patterin taakse, eli patterin irroitus tulisi ensin kyseeseen.
IMG_3130.jpeg

Kokeile pois jos löydät sopivan mallisen ankkurin joka voisi passata tuohon. Ainakin Togglerilta löytyy tälläinen joka voisi toimia jos sen vaan saa ujutettua tuosta.

 
Onko mahdollista, että vinyylilankun alapinta kerkes reagoimaan muovimattojen kanssa kun testasit ensin asentaa suoraan päälle, jos se tuoksu tulee siitä vinyylin pohjasta kun jotain kumia/muovia sekin on? Kuinka paksu tasotekerros tuli betonin päälle kun hioit sen, ja ehtihän tasote kuivaa varmasti täysin ennen kun laitoit vinyylit niskaan?
Voihan sekin olla mahdollista että askeläänieriste jotenkin reagoi. Tosin luulisi ettei noiden uusien sisäilmaluokiteltujen aineiden pitäisi mitään tehdä.
Tasoitetta tuli ihan joku 2-5 mm ja kuivui pari päivää. Muistelen että jossain laitettiin ohut PE-muovikalvo betonin ja vinyylilankun väliin. Se olisi ainakin paljon helpompi kuin betonin jyrsintä.

Tuossa on muuten se sadan sivun opas muovimatolla päällystetyistä betonilattioista: https://tilatjaterveys.fi/documents...+arviointi+ja+korjaaminen.pdf?t=1664796693033
Olisi ollut hyvä lukea ennen rempan aloittamista :tdown:
 
Viimeksi muokattu:
Joo timanttikupilla hiottu betoni

Tossa hiomisessa nousee ilmaan paljon betonipölyä, ja tila saattaa jonkin aikaa hieman tuoksua "kivelle" kuten kuvailit + aiheuttaa joillain pieniä kurkkutuntemuksia. Jotkut ovat niin allergisia etteivät siedä kivipölyä ollenkaan. Olen aikanani tehnyt pari vuotta timanttihommia ja tuonkaltaiset oireet on tuttuja. Vaikka siinä on imurit yms. niin sitä leviää ympäristöön silti ja on niin hienoa tavaraa, että se ei ihan parissa päivässä siitä tilasta tule kokonaan poistumaan.
 
Onko ideoita miten korjata halkeama niin että kestäisi pidempään kuin vuoden? Toisessa kuvassa näkyy millainen rako ollut kyseessä ja se on massattu remontin yhteydessä.
 

Liitteet

  • halkeama.jpeg
    halkeama.jpeg
    102,6 KB · Luettu: 247
  • halkeama2.jpg
    halkeama2.jpg
    15,2 KB · Luettu: 248
Onko ideoita miten korjata halkeama niin että kestäisi pidempään kuin vuoden? Toisessa kuvassa näkyy millainen rako ollut kyseessä ja se on massattu remontin yhteydessä.
Virhe tehty jo siinä, että tuota lähdetty kittailemaan. Kosteuden ja lämpötilan vaihtelu aiheuttaa elämistä noissa levyissä, jolloin mikään perus massailu ei riitä.

Netistä hakemalla voi yrittää löytää ratkaisua:
 
Onko ideoita miten korjata halkeama niin että kestäisi pidempään kuin vuoden? Toisessa kuvassa näkyy millainen rako ollut kyseessä ja se on massattu remontin yhteydessä.
Akryylimassa noissa kai yleisesti ottaen se suositeltavin korjauskeino on. Maalarit vastaavat yleensä tuohon kysymykseen näissä tapauksissa että ei tule kestämään millään.
 
Onko ideoita miten korjata halkeama niin että kestäisi pidempään kuin vuoden? Toisessa kuvassa näkyy millainen rako ollut kyseessä ja se on massattu remontin yhteydessä.

Tuolla on tosiaan pohjalla vanhanaikainen lastulevyinen rakennuslevy jota ei ole tarkoitettu kitattavaksi. Koska levy on puurakenteinen, se tulee elämään aina ilmankosteuden vaikutuksesta. Kuten edellisetkin vastailijat totesi, tuskin tulee kestämään hyvänä mitenkään. Monesti ratkaisuna tosiaan saneerauskipsilevy päälle taikka sitten vaihtaa koko levy normaaliin kipsilevyyn jolloin myös sähköjä voi muokkailla tarvittaessa.

Helpoin tapa ehkä saada suhteellisen siisti voisi olla poistaa vanhat kittaukset ja tämän jälkeen kitata kolo täyteen uusiksi. Kitin kuivutta sitten tekisi siistin viillon linjaria vasten keskelle sauman kohdalle ohuella katkoterällä niin että se menee koko kitin läpi jolloin sauma elää aina tuosta viillon kohdalta eikä halkeile rumasti.
 
Monesti ratkaisuna tosiaan saneerauskipsilevy päälle taikka sitten vaihtaa koko levy normaaliin kipsilevyyn jolloin myös sähköjä voi muokkailla tarvittaessa.

Jos tällainen tilanne on ulkoseinän vastaisella puolella niin onko jotain huomioitavaa levyjä vaihtaessa, pitääkö olla jotain tiettyä kipsilevyä? Tällä hetkellä siis maalattu lastulevy, höyrysuoja, villat, ulkoseinä rakenteena (sisältä ulospäin lueteltuna siis).
 
Jos tällainen tilanne on ulkoseinän vastaisella puolella niin onko jotain huomioitavaa levyjä vaihtaessa, pitääkö olla jotain tiettyä kipsilevyä? Tällä hetkellä siis maalattu lastulevy, höyrysuoja, villat, ulkoseinä rakenteena (sisältä ulospäin lueteltuna siis).

Ei siinä mitään sen ihmeellisempää, normaali kipsilevy käy hyvin, mutta itse suosin ek:ta kun se on hieman tukevampi rakenteeltaan ja parempi äänieristykseltään. Levyjen kiinnitys aina runkotolpalla. Jos ei saa jakoa millään käymään niin sitten pitää kaventaa levyä taikka lisätä koviketta levyn sauman kohdalle. (22mm lauta käy.)

Höyrynsulku kannattaa tarkistaa levyjen irrotuksen jälkeen ja mahdolliset reiät on syytä paikata tai jos isommalta alalta vaihtaa niin sit kannattaa melkeempä uusia koko muovi siltä osalta ja teipata huolellisesti yhtenäiseksi. Samalla kattelee vähän niitä vanhoja villoja myös ettei siellä oo reikiä tai muuta epäilyttävää.
Eli jos haluaa höyrynsulkumuovin uusia niin leikkaa muovin pois koko seinän alalta niin että vanhaa muovia jää näkyviin noin 20cm joka reunasta johon uusi muovi sitten teipataan kiinni. Teippinä ehdottomasti vihreä Sitko koska halppisteipit ei pidä kunnolla.
 
Ostin pari Artek A330S valaisinta. 500e kappale vittu.. ja näissä on johtimet alumiinia. Ideana oli kytkeä rinnan pari valaisinta, jotta saa kerralla päälle/pois, mutta idea taisi kuolla johdinmateriaaliin.

Kannattaako alkuunkaan ruveta pelleilemään alumiinijohtimien kanssa, vai palauttaa kiinapaskavalaisimet suoraan takaisin kauppaan?

IMG_4914.JPEG
 
Eiköhän kyseessä ole vain tinattu kuparijohdin. Raaputa säikeitä jollain terävällä, niin alta tulee kupari näkyviin.
 
Ostin pari Artek A330S valaisinta. 500e kappale vittu.. ja näissä on johtimet alumiinia. Ideana oli kytkeä rinnan pari valaisinta, jotta saa kerralla päälle/pois, mutta idea taisi kuolla johdinmateriaaliin.

Kannattaako alkuunkaan ruveta pelleilemään alumiinijohtimien kanssa, vai palauttaa kiinapaskavalaisimet suoraan takaisin kauppaan?

IMG_4914.JPEG
Isot pojat on kertonu että alumiiniakin käytetään johtimina - joskin tässä lienee kyse tinatuista kupareista. Eiköhän tuo siinä toimi rinnankytkeittyinä kun puhdas kuparikin.
 
Akryylimassa noissa kai yleisesti ottaen se suositeltavin korjauskeino on. Maalarit vastaavat yleensä tuohon kysymykseen näissä tapauksissa että ei tule kestämään millään.
Tää riippuu niimmonesta asiasta ettei voi varmaks sanoo mitään. Tuossa ZZRX jo ehdottelikin viiltoa saumaan - jotta todennäkönen liikkuminen olisi hallinnassa kun se liikuntasauma on suora. Mulla itellä on olohuoneessa erkkeri minkä kulmat aika mielellään pikkusen elää - ratkasin ite sen niin että (kun tapettia tuohon haluttiin) laitoin nurkkiin tapetit jokusen millin päällekkäin niin että ne ei oo toisiinsa liimattuja. Kulmat saa elää omaa elämäänsä ilman että se varsinainen rako siellä tapetin takana näkyisi. Toimii nurkissa, mut ei liene suorilla seinillä se suositeltavin vaihtoehto. Maalatuissa pinnoissa se akryyli joko kestää tai sitten ei - todennäköisemmin kai ei.
 
Ostin pari Artek A330S valaisinta. 500e kappale vittu.. ja näissä on johtimet alumiinia. Ideana oli kytkeä rinnan pari valaisinta, jotta saa kerralla päälle/pois, mutta idea taisi kuolla johdinmateriaaliin.

Kannattaako alkuunkaan ruveta pelleilemään alumiinijohtimien kanssa, vai palauttaa kiinapaskavalaisimet suoraan takaisin kauppaan?
Riippuu vähän mitä lamppuja laitat paikalle, mutta nykyisin kun ledit kuluttaa 1/10 siitä mitä hehkut, niin johdon materiaalilla on aika vähän muutenkin väliä 0.75mm² koossa. Alumiini toimisi ihan hyvin.
 
Ostin pari Artek A330S valaisinta. 500e kappale vittu.. ja näissä on johtimet alumiinia. Ideana oli kytkeä rinnan pari valaisinta, jotta saa kerralla päälle/pois, mutta idea taisi kuolla johdinmateriaaliin.

Kannattaako alkuunkaan ruveta pelleilemään alumiinijohtimien kanssa, vai palauttaa kiinapaskavalaisimet suoraan takaisin kauppaan?

IMG_4914.JPEG
Miten johdinmateriaali vaikuttaa rinnankytkemiseen? En ymmärrä.
 
Voiko kerrostalon ns. kuivavessaa rempata vapaasti ilman että täytyy alkaa vesieristyksiä tekemään? Joo isännöitsijältä voi teoriassa kysyä, mutta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tuntien pelkästä kysymisestä lähetetään valvoja paikalle.

Ajatuksena olisi että ottaisi itse vanhan pöntön pois, vaihtaisi lattialaatat kun ovat todella rumat ja sitten tilaisi putkarin laittaa uuden pöntön. Vai meneekö tälläinen remppa heti sille tasolle että jonkun säännön X mukaan vesieristys yms vaaditaan? Tilassa ei siis ole lattiakaivoa.
 
Voiko kerrostalon ns. kuivavessaa rempata vapaasti ilman että täytyy alkaa vesieristyksiä tekemään? Joo isännöitsijältä voi teoriassa kysyä, mutta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan tuntien pelkästä kysymisestä lähetetään valvoja paikalle.

Ajatuksena olisi että ottaisi itse vanhan pöntön pois, vaihtaisi lattialaatat kun ovat todella rumat ja sitten tilaisi putkarin laittaa uuden pöntön. Vai meneekö tälläinen remppa heti sille tasolle että jonkun säännön X mukaan vesieristys yms vaaditaan? Tilassa ei siis ole lattiakaivoa.
Tällaisesta remontista vaaditaan joka tapauksesssa muutostyöilmoitus taloyhtiölle, joten oma-aloitteisesti et saa tuota alkaa kuitekaan tekemään. Sieltä se vesieristyksenkin laita varmasti selviää.
 
Tällaisesta remontista vaaditaan joka tapauksesssa muutostyöilmoitus taloyhtiölle, joten oma-aloitteisesti et saa tuota alkaa kuitekaan tekemään. Sieltä se vesieristyksenkin laita varmasti selviää.

Joo ei toki ole tarkoitus tehdä ilman muutostyöilmoitusta, mutta lähinnä ajattelin onko tuo edes mahdollista vai täytyykö tehdä täysremppa. Ja se taas ei varsinaisesti kiinnosta.
 
Joo ei toki ole tarkoitus tehdä ilman muutostyöilmoitusta, mutta lähinnä ajattelin onko tuo edes mahdollista vai täytyykö tehdä täysremppa. Ja se taas ei varsinaisesti kiinnosta.

Niin... sehän ei ole yhtään sen kummempi remontti uusia maton tilalle laatat kuin jos uusitaan maton tilalle laatat + vesieristys. Se mahdollinen vesieristys kuuluu joka tapauksessa taloyhtiön vastuun piiriin ja olisi muutenkin melko typerää jättää vesieristettä pois laatan alta wc tiloissa joita luultavasti halutaan putsata runsaalla vedellä.
 
Mä en ole ikinä tajunnut lattiakaivojen/vesieristeiden tarvetta erillisessä wc-kopissa. Kyllä vessan saa puhdistettua rätillä siinä missä muutkin tilat ja ainakaan mulla ei ole tarvetta läträtä vessassa vettä lattialle. Ja jos tila pysyy pääsääntöisesti kuivana, niin riskinä on lattiakaivon kuivaminen. Kiva kun viikon-parin mökkireissun/ulkomaanmatkan
jälkeen koko kämppä haisee viemäriltä kun lattiakaivo on kuivunut huonolla hetkellä. Laatta kestää kyllä heittämällä satunnaiset kostumiset ilman eristettäkin, jos sille nyt ei ihan päivittäin laske suihkulla vettä.
 
Mä en ole ikinä tajunnut lattiakaivojen/vesieristeiden tarvetta erillisessä wc-kopissa. Kyllä vessan saa puhdistettua rätillä siinä missä muutkin tilat ja ainakaan mulla ei ole tarvetta läträtä vessassa vettä lattialle. Ja jos tila pysyy pääsääntöisesti kuivana, niin riskinä on lattiakaivon kuivaminen. Kiva kun viikon-parin mökkireissun/ulkomaanmatkan
jälkeen koko kämppä haisee viemäriltä kun lattiakaivo on kuivunut huonolla hetkellä. Laatta kestää kyllä heittämällä satunnaiset kostumiset ilman eristettäkin, jos sille nyt ei ihan päivittäin laske suihkulla vettä.

Niin tuossa tapauksessahan siellä ei ollut lattiakaivoa. Ei noihin yleensä laiteta just tuosta syystä märkäkaivoa vaan tulee kuivakaivo joka yhistetään kylpyhuoneen tms märkäkaivoon. Voihan sinne kaivoon vähän lorauttaa vettä ennen mökille lähtöö jos pelottaa että kuivuu. Herää kysymys miksei sinne laittaisi sitä vesieristettä kun on niin halpa sijoitus. Kunnon märällä mopilla kun moppaat lattian niin kyllä siitä saattaa rakenteisiin tulla turhaa kosteuskuormaa.
 
Itse taas ajatettelin oman kylppäriremontin yhteydessä ehdottomasti vesieristää kämpän pikkuvessa ja lisätä sinne lattiakaivon, ainakin jos siitä ei tule ihan tolkuttomasti kustannuksia.

On ihan helvetin paljon helpompaa kun voi vaan heittää pönttöön ulkopuolelle/ympärillekim myrkyt ja sitten vaan huuhdella runsaalla vedellä, sen sijaan että konttaa lattialle jonkun hiton rätin kanssa.
 
Itse taas ajatettelin oman kylppäriremontin yhteydessä ehdottomasti vesieristää kämpän pikkuvessa ja lisätä sinne lattiakaivon, ainakin jos siitä ei tule ihan tolkuttomasti kustannuksia.

On ihan helvetin paljon helpompaa kun voi vaan heittää pönttöön ulkopuolelle/ympärillekim myrkyt ja sitten vaan huuhdella runsaalla vedellä, sen sijaan että konttaa lattialle jonkun hiton rätin kanssa.
No en mä kyllä ite tollasena märkätilana jotain pikkuvessaa kuitenkaan pitäisi.
Vesieristää se silti joka tapauksessa kannattaa.
 
Huomasin että vuokra-asunnossa, jossa en ole käynyt pitkään aikaan, on tullut laminaatin saumaan aukko. Kohta on wc:n / suihkun oven edessä.

Mitenhän tällainen on tullut ajansaatossa ja miten tuon saisi (patentti)korjattua ettei hyppäisi heti silmille? Laminaatti on 7 vuotta vanha. Muualla asunnossa ei ole vastaavaa, vaikkakaan uudenveroinen tämä ei enää ole.

IMG_3575.jpeg
 
Huomasin että vuokra-asunnossa, jossa en ole käynyt pitkään aikaan, on tullut laminaatin saumaan aukko. Kohta on wc:n / suihkun oven edessä.

Mitenhän tällainen on tullut ajansaatossa ja miten tuon saisi (patentti)korjattua ettei hyppäisi heti silmille?

IMG_3575.jpeg
Päätypontti auki. Joskus riittää kun potkasee kiinni päin kumipohjaisella kengällä (kato ettei oo hirveesti hiekotussepeliä kengänpohjassa ennen potkasua). Toki voi aueta uudelleen mut tipan liimaakin voi koittaa pistää väliin.

Tosin ei taida toimia silti kaikilla lattioilla välttämättä, riippunee millainen pontti? Ei omakohtaisia kokemuksia.

Taitaa liittyä ilmankosteuden vaihteluun.
 
Päätypontti auki. Joskus riittää kun potkasee kiinni päin kumipohjaisella kengällä (kato ettei oo hirveesti hiekotussepeliä kengänpohjassa ennen potkasua). Toki voi aueta uudelleen mut tipan liimaakin voi koittaa pistää väliin.

Tosin ei taida toimia silti kaikilla lattioilla välttämättä, riippunee millainen pontti? Ei omakohtaisia kokemuksia.

Taitaa liittyä ilmankosteuden vaihteluun.

Joo taitaa liittyä siihen että suihkusta kuljettu märin jaloin.

Ainakaan paljain jaloin en saanut liikkumaan. Pitää koittaa huomenna ihan kengillä.

Jos ei auta, niin varmaankin jalkalista irti ja hakata ihan vasaralla se kiinni. Liimaa vaikka pontin väliin ja suihkumaton ostoon..

En tiedä minkälainen pontti kyseessä kun en ole itse asentanut lattiaa. Kai se täytyy ponttiin saada takaisin jos se on sieltä poiskin tullut?
 
Juuri noin.
Saattaa toki olla turvonnut, ettei ilman väkivaltaa mene, mutta uskoisin, että kyllä se sinne asettuu jollain vääntö raudalla tai millä nyt pääseekään listan alta pistämään liikettä.

Ainahan se voi koko laminaattilattia siirtyä siinä samalla vastakkaista seinää kohden eli tukea mahdollisesti toiseen päähän.
 
Huomasin että vuokra-asunnossa, jossa en ole käynyt pitkään aikaan, on tullut laminaatin saumaan aukko. Kohta on wc:n / suihkun oven edessä.

Mitenhän tällainen on tullut ajansaatossa ja miten tuon saisi (patentti)korjattua ettei hyppäisi heti silmille? Laminaatti on 7 vuotta vanha. Muualla asunnossa ei ole vastaavaa, vaikkakaan uudenveroinen tämä ei enää ole.

IMG_3575.jpeg
Kuivuminen/lämpö. Suurin osa laminaateista omaa järkyttävän laajenemisen kosteuden/lämpötilan mukaan.
Omaan tulee noita aina talvella ja kesällä ne häviää. Sellaisissa paikoissa jossa on pitkä matka. Tosin täällä ~20 vuotiasta lyöntimallia...
 
Pieni pätkä parkettia saanut kosteutta kun piipun vierustalta vuotanut ilmeisesti vettä. Nyt on vähän koholla ja muutaman millin korkoero viereiseen saumaan. Saakohan tuota korjattua jollain liimalla tms? Nätisti painamalla asettuisi takaisin muotoonsa.

v2.pngv1.png
 
Pieni pätkä parkettia saanut kosteutta kun piipun vierustalta vuotanut ilmeisesti vettä. Nyt on vähän koholla ja muutaman millin korkoero viereiseen saumaan. Saakohan tuota korjattua jollain liimalla tms? Nätisti painamalla asettuisi takaisin muotoonsa.

v2.pngv1.png
Voisihan tuonne koittaa jollain pienellä ruutalla saada liimaa. Mutta aloittaisin korjausprojektin kyllä sieltä katolta
 
Onko täällä kukaan maalannut ulko-ovia? Millä maalilla ja tuliko hyvä? Millaset pohjatyöt? Ollaan muuttamassa ja mun fengshuita häiritsee ruman väriset ulko-ovet. Valkoiset sopisi parhaiten mutta onko valkoinen nyt sit se hankalin väri toteuttaa maalaamalla.
 
Voisihan tuonne koittaa jollain pienellä ruutalla saada liimaa. Mutta aloittaisin korjausprojektin kyllä sieltä katolta

Piipun vierusta on pellitetty ettei vastaavaa enää tapahdu. Pitänee tehdä joku liimavertailu että mitä tuonne uskaltaa puskea.
 
Piipun vierusta on pellitetty ettei vastaavaa enää tapahdu. Pitänee tehdä joku liimavertailu että mitä tuonne uskaltaa puskea.
Parketin (tai minkä tahansa puun) liimauksessa oikeen hyviä ovat PVAc-liimat; tuttavallisemmin Erikeeper tai vastaava. Olettaen siis että puuta liimataan puuhun, tuossa kyllä hyvinkin voi olla pontit senverran pas...na ettei välttämättä sitä puukontaktia enää oikeen saa aikaiseksi.
 
Onko täällä kukaan maalannut ulko-ovia? Millä maalilla ja tuliko hyvä? Millaset pohjatyöt? Ollaan muuttamassa ja mun fengshuita häiritsee ruman väriset ulko-ovet. Valkoiset sopisi parhaiten mutta onko valkoinen nyt sit se hankalin väri toteuttaa maalaamalla.
On maalattu ja jätin kaikki pohjustukset välistä ja maalineuvot kuuntelematta ja hyvä tuli. Sattui olemaan sopivaa maalia talon puuosien maalauksen jäljiltä ja sitä sudin viilun pintaan. Nyt on varmaankin 10 vuotta ollut ja hyvin on pysynyt, sekä siistinä että maali kiinni ovessa. Vesi eikä aurinkokaan kyllä pääse suoraan oveen osumaan, kun on sen verran suojassa.

Jos varta vasten hakisin maalia, niin ulkokäyttöön soveltuvaa ovi- ja ikkunamaalia laittaisin. Sekä perus hionta, riippuu vähän minkälainen ovi että millä hioo, ja pesu tietysti. Valkoinen on arka lialle, mutta eipä se itse maalattu vs. tehtaan maalipinta taida siinä suhteessa paljon erota.
 
Siniraita / PEM 32/40 taivutus?

Tulee maasta noin 45 asteen kulmassa ja se pitäisi saada noin 90 asteen kulmaan ylös. Ihan pelkällä voimalla sen varmaan saa kiinnikkeeseen kiinni ja se asettuu miten asettuu.

Ei ole niin justiinsa, mutta kannattaako koittaa antaa sille vaikka lämpöä, että asettuisi paremmin?

Littaan se ei saa mennä, eikä ole harjoittelukappaletta.

Käytännössä en varmaan saa mitään tukea putken sisään, kun siellä on sisällä jo Tellu 7 koaksiaali. Ei siis mitään tekemistä veden kanssa.

Toinen on ~20mm alumiiniputki, mihin ilmeisesti vain taivutusjousi, niin saa tehtyä nättejä käännöksia, siten miten haluaa?
 
Tuohan riippuu kuinka paljon on tilaa tuolle suunnanmuutokselle.
40xD on PEMin suositus taivutussäde. Toki paikasta riippuen voi saa tiukemmallekin mutkalle mutta alkaa menemään soikeaksi .En antaisi lämpöä paljoa, ehkä joku 40c.
 
Tuohan riippuu kuinka paljon on tilaa tuolle suunnanmuutokselle.
40xD on PEMin suositus taivutussäde. Toki paikasta riippuen voi saa tiukemmallekin mutkalle mutta alkaa menemään soikeaksi .En antaisi lämpöä paljoa, ehkä joku 40c.

Tilaa on kyllä, voipi olla jopa tuon 40* tai ainakin lähelle. Kuvaa ei ole laittaa, mutta näin ulkomuistista.

Soikeaksikin saa mennä, sillä ei ole merkitystä.

Tellun kaveriksi pitää vain kuituputki saada. Mennee varmaan yliajatteluksi. Kiinnikettä seinään ja ”kylmänä” putki paikoilleen, jos pitää siistiä mutkaa, niin jahka kuitu on perillä, jos lämmön kanssa sitten yrittää muotoilla.
 
Onko täällä kukaan maalannut ulko-ovia? Millä maalilla ja tuliko hyvä? Millaset pohjatyöt? Ollaan muuttamassa ja mun fengshuita häiritsee ruman väriset ulko-ovet. Valkoiset sopisi parhaiten mutta onko valkoinen nyt sit se hankalin väri toteuttaa maalaamalla.

Ovi irti ja vaaka-asennossa maalaa ruiskulla. Maalia niin paljon, että tasoittuu kunnolla. Maaliksi joku polyuretaani kaksikomponenttimaali
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 465
Viestejä
4 557 742
Jäsenet
74 970
Uusin jäsen
Jesseebb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom