Ahaa, toi kaivo on tosiaankin pätkä ojarumpuputkea tms. Näyttäis olevan 400mm tms ja ehkä vahvistettua jollain tapaa. Veden pinta on tuossa kaivossa niin korkea, että se pitää jo koko kellarin lattialaatan märkänä. Ei ihme että on kosteaa.
Varjossa näkyy tunnistamattomasta materiaalista tehty viemärikaivo, johon tuo vesi pumpataan nykyisellään. Mä laittaisin tuonne rumpuputkikaivoon nyt tämmöisen uppopumpun;
www.puuilo.fi
Pystyviemärin tulppauksesta tulikin hyvä kommentti. Mä ehkä tekisin niin, että ottaisin tuon uppopumpun tuottaman veden ns hyötykäyttöön ja huuhtelemaan viemärilinjaa. Tekisin sen niin, että tuohon Y haaraan (näyttäis olevan 75mm lähtö) liittäisin U mutkana kokoelman 75mm putkia. U mutkan kannakoisin seinään kahdella pantakannakkeella. U-lenkin ajatus olisi tuoda hajulukko tuohon liitokseen, mutta sallisi uppopumpun poiston ohjauksen tuohon. Yksi panta U: pohjaan ja toinen panta ”avoimenpään” yläosaan, jotta pumpun poisto pysyy tukevasti paikallaan.
Koska toi automaattisen pumppauksen käynnistävä uimuri on rungon sisällä, niin se pitää veden pinnan alempana kuin käsin ajettava kellutusta vaativa ulkoinen uimuiri. Jos tällä saisit pinnan pysymään 20-30cm alempana kuin lattian pinta, se auttaisi jo oikeasti kuivattamaan tilaa. Sitten tuo ilman kuivain voisi seuraavan kalenterivuoden aikana saada lattiaa ja seiniä kuivemmaksi. Ilmankuivaimen vedet ajaisin suoraan lattiakaivoon. Tuon kokoinen lattia ja seinävalu ei ihan parissa kuukaudessa tuollaisesta pitkäaikaisesta kosteudesta kuivu.
Kysyisin aiemalta remppaajalta, mitä viemäriputkistolle on tehty. Näyttäisi, että se on uusittu vain lattian pinnan tasosta ylöspäin. Joten alla voi olla valurautaa tai betonia, jotain alkuperäistä. Kysyisin myös tuon talon pohjalaatan alla olevan viemärin kulkusuuntaa, onko arviota siitä mihin päin se kulkee, ja onko ulkona tarkastuskaivoa (epäilen ettei ole, eritoten jos sille ei ole tehty mitään remppaa, sitten tuskin on..).
Itse lisäsin uusittuun pääviemärin poistoon tarkistuskaivon teleskoopilla, kun remppasin. Se on noin 1 metrin päässä talon kulmasta, josta viemäri lähtee talosta pois päin alamäen suuntaan.