Kodin rempat(DIY)

Meillä on 1930-luvulla rakennettu hirsimökki, johon olemme tekemässä keittiöremontin. Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, että mikä levytysmateriaali olisi paras hirrelle, kun tarve on sitä sekä laatoittaa että tapetoida (sekä mahdolliset vesieristeet). Puukuitulevy ei ilmeisesti sovellu kuin maksimissaan tapetointiin pinkopahvituksen jälkeen ja gyproc-levy ei taida olla kaikkein hengittävin materiaali? Onko kellään kokemusta, mikä materiaali tuohon olisi kaikkein paras kun tarkoitus on kuitenkin tehdä remontti niin pitkälle hengittävyyden ehdoilla kuin mahdollista.

Hirsiulkoseinän ja vesieristetyn levyn tms. välissä pitäisi olla riistiinkoolattu tuuletusrako, usein uusien hirsitalojen märkätiloihin tehdään ihan erillinen ohut betoniseinä ja tuuletusrako ulkoseiniä vasten ja märkätilat mieluummin muualle kuin ulkoseinälle. En ehkä lähtisi mitään vesieristeitä kyllä hirsimökin keittiöön pistämään kun ei keittiöissä muutenkaan yleensä vesieristyksiä ole. Itse ehkä käyttäsin välitilaan jotain valmista välitilalevyä joka on ohuilla rimoilla irrotettu hirren pinnasta. Hirsiulkoiseinää ei varmaan suositella kyllä suoraan levyttämään ja kaakeloimaan oikein koskaan riippumatta materiaaleista.
 
Tuossa kun tikkaiden asennusta katselin, niin kemiallinen kiinnitys olisi kai paras harkolle.

Tuossahan tuo taidettiin aiemmin mainita, mutta rautakauppaan kyselemään ankkurointimassaa ja sopivia ankkureita. Ei tarvitse mitään laudankappaleita lisäillä seiniin.
Kiitos näistä. Kävin hakemassa ankkurointimassaa sekä 6mm kierretankoa sekä niihin mutterit. Paksumpi kierretanko ei mahtunut tuon letkutelineen kiinnitysrei’istä. Kokeillaan näillä
 
Hirsiulkoseinän ja vesieristetyn levyn tms. välissä pitäisi olla riistiinkoolattu tuuletusrako, usein uusien hirsitalojen märkätiloihin tehdään ihan erillinen ohut betoniseinä ja tuuletusrako ulkoseiniä vasten ja märkätilat mieluummin muualle kuin ulkoseinälle. En ehkä lähtisi mitään vesieristeitä kyllä hirsimökin keittiöön pistämään kun ei keittiöissä muutenkaan yleensä vesieristyksiä ole. Itse ehkä käyttäsin välitilaan jotain valmista välitilalevyä joka on ohuilla rimoilla irrotettu hirren pinnasta. Hirsiulkoiseinää ei varmaan suositella kyllä suoraan levyttämään ja kaakeloimaan oikein koskaan riippumatta materiaaleista.
Tuo koolaus onkin hyvä idea ja siihen välitilalevy. Tuohon varmaankin gyproc-levy lienee passeli?
 
Olisko kokemuksia hyvistä ja järkihintasista rakennetunnistimista?

Pitäs myös löytyä suoraan kaupan hyllystä.

Ostin jo aikasemmin Motonetista MagPro merkkisen muttei jotenkin ei herätä luottamusta mitä olen testaillut.

Pitäs porata nyt ainakin reikiä korvausilmaventtiileille ja tehdä ruuvikiinnityksiä koolauksiin joten nämä saisi onnistua. Eli koolaus-sähköjohtotunnistus riittäisi.
 
Ei ole kokemuksia kuin halpiksista mutta aihetta tullut seurattua kyllä paljon




ihan halvinta ei kannata ottaa eli pieni panostus kannattaa ainakin näiden youtube testien perusteella.
 
Olen tuossa miettinyt rivarin sisäovien ja karmien vaihtoa kun peiliovilla saisi vähän uutta ilmettä. 20v vanhat ovet ja karmit jo muutenkin vähän kulahtaneessa kunnossa. Mitoin että ois ihan standardimittaiset.

Onko vaihto paha homma? Hinnat alkaa jostain 60-80 eurosta ja karmit 60€. Tekeekö noilla hinnat alkaen malleilla mitään esim. K-raudan Cello vai kannattaako satsata paljon enemmän? Lukkorungot lienee heikkoa tasoa, mutta vanhoista voisi vaihtaa Abloyn rungot. Äänieristettyjä en taida tarvita ja ei nykyisetkään ole.
 
Olen tuossa miettinyt rivarin sisäovien ja karmien vaihtoa kun peiliovilla saisi vähän uutta ilmettä. 20v vanhat ovet ja karmit jo muutenkin vähän kulahtaneessa kunnossa. Mitoin että ois ihan standardimittaiset.

Onko vaihto paha homma? Hinnat alkaa jostain 60-80 eurosta ja karmit 60€. Tekeekö noilla hinnat alkaen malleilla mitään esim. K-raudan Cello vai kannattaako satsata paljon enemmän? Lukkorungot lienee heikkoa tasoa, mutta vanhoista voisi vaihtaa Abloyn rungot. Äänieristettyjä en taida tarvita ja ei nykyisetkään ole.

Ne halvimmat on yleensä pahviovia joissa aika huono ääneneristys eikä ne kestäkkään kauheena. Korjaus myös vaikeaa jos tulee jälkiä.

Suosittelen swedoorin massiivipeiliovia. Maksaa vähän enemmän, mutta kaikinpuolin parempia. Lukkorungoissa tuskin on eroa halvan tai kalliin oven välillä.

Ei se vaihto ole kovin vaikeaa jos vähän osaa rempata ja jos talossa on puiset väliseinät. Kiviseinissä voi olla vähän haastetta että löytää oikeanlaiset kiinnikkeet.

1. Vanhat listat ja ovet irti
2. Uuden karmin asennus suoraan joko karmiruuveilla tai normiruuveilla+kiiloilla
3. Ovilehden asennus ja mahdollinen lisäsäätö jos tarvetta
4. Uudet listat paikalleen.
 
Ne halvimmat on yleensä pahviovia joissa aika huono ääneneristys eikä ne kestäkkään kauheena. Korjaus myös vaikeaa jos tulee jälkiä.

Suosittelen swedoorin massiivipeiliovia. Maksaa vähän enemmän, mutta kaikinpuolin parempia. Lukkorungoissa tuskin on eroa halvan tai kalliin oven välillä.

Ei se vaihto ole kovin vaikeaa jos vähän osaa rempata ja jos talossa on puiset väliseinät. Kiviseinissä voi olla vähän haastetta että löytää oikeanlaiset kiinnikkeet.

1. Vanhat listat ja ovet irti
2. Uuden karmin asennus suoraan joko karmiruuveilla tai normiruuveilla+kiiloilla
3. Ovilehden asennus ja mahdollinen lisäsäätö jos tarvetta
4. Uudet listat paikalleen.
Joo täys pahviahan ne halvat on. Luulin että noi nykyiset suorat ovet vm. 04 ois pahvia, mutta vaihdoin kahvoja niin jotain puulevyä nekin taitaa olla.

Oishan tommonen täysmassiiviovi painonkin puolesta mukavampi, ettei semmonen kevyt rimpula. Alkaen 200€ taitaa olla nuo, ei nyt lopulta paha hinta ja tarii vaan 4 ovea. Eteisen oveksi kyllä harkitsen, että olisiko vielä ikkunalla oleva.
 
Sitten seuraava kysymys. Mistä tilata riittävän laadukkaat keittiön kaappien ovet mittatilaustyönä?

Mielenkiinnosta päästin jonku kiertokauppiaan tekemään tarjousta kaapin ovista. Hinta järkyttävä 8k€ melkein pelkistä kaapin ovista asennettuna + parista laatikosta.

En kyllä ihmettele hintaa kun myyjät käyttää tuntikaupalla turhaa aikaa tekemällä paskoja tarjouksia. Homman ois voinut hoitaa paljon nopeammin eikä lätistä paskaa lähemmäs 3h.
 
Sitten seuraava kysymys. Mistä tilata riittävän laadukkaat keittiön kaappien ovet mittatilaustyönä?

Mielenkiinnosta päästin jonku kiertokauppiaan tekemään tarjousta kaapin ovista. Hinta järkyttävä 8k€ melkein pelkistä kaapin ovista asennettuna + parista laatikosta.

En kyllä ihmettele hintaa kun myyjät käyttää tuntikaupalla turhaa aikaa tekemällä paskoja tarjouksia. Homman ois voinut hoitaa paljon nopeammin eikä lätistä paskaa lähemmäs 3h.
Voin suositella pirkanmaan alueen kauppiasta. Tai ainakin ota tarjous.... YV yhteystiedot.
 
Onko antaa vinkkejä tähän ongelmaan:

Asunnon verhotangon kiinnike ruuveineen ja tulppineen irtosi seinästä. Seinän materiaali on kananpaska-tyyppistä höttöä, mikä murenee kun vähänkin koskee. Ruuvit oli kiinni Fischerin tulpilla. Muut kiinnikkeet ovat tukevasti seinässä.

Tangon kiinnikkeen sijaintia ei voi muuttaa. Irtoamisen yhteydessä lähti rappausta, että reikiin ei voi esimerkiksi laittaa uuttaa tulppaa. Millaisella massalla reiät kannattaisi täyttää?
 
Eikö tuohon voi laittaa vain suuremman tulpan?
En tiedä uskaltaako tehdä suurempaa reikää kun reiät ovat jo nyt melko lähellä toisiaan ja pelkona, että poraamisen jälkeen kahden reiän sijasta on yksi iso monttu seinässä. Tästä syystä tuntuisi turvallisemmalta täyttää reiät ja porata uudet. Mutta saako tällä tavalla kestävää ja mikä massa olisi tähän sopivin?
 
En tiedä uskaltaako tehdä suurempaa reikää kun reiät ovat jo nyt melko lähellä toisiaan ja pelkona, että poraamisen jälkeen kahden reiän sijasta on yksi iso monttu seinässä. Tästä syystä tuntuisi turvallisemmalta täyttää reiät ja porata uudet. Mutta saako tällä tavalla kestävää ja mikä massa olisi tähän sopivin?
Wurth WIT-P 200 tai mikä vaan ankkurointimassa? Tutustuu vain huolella ohjeeseen.
 
20 vuotta vanhan 2krs talon "kellarin" varastohuoneen lattialle on aikoinaan laitettu muovimatto ja myöhemmin päälle laminaatti. Talo on rinteessä ja huone maanpaineseinän vieressä. Merkkejä kosteusongelmista ei ole ollut. Kuntotarkastaja kehoitti kuitenkin poistamaan nykyisen lattiamateriaalin ja vaihtamaan hengittävän pinnoitteen. Käytännössä vaihtoehdot on varmaan joko maali tai laatoitus? Vai onko tällainen ihan turhaa hommaa? Toistaiseksi kun metrin poistanut lattiaa näyttää halpiskosteusmittari (piikitön "pallo") ~0.5% kosteuden nousua paljaana olevaan lattiaan eikä haise. (Mittarin asteikolla paljaanakin ollut osa puolikuiva ~2.6% kosteudella)

Onko tarvetta alkaa laittamaan laatoitusta varastona, harraste- ja kuntoiluhuoneena toimivaan tilaan? Itse ajateltiin maalata eikä laatoitukselle nähdä tarvetta. Onkohan Solmaster EP10 epoksipinnoite paras vaihtoehto? Teknsoksella ja Tikurilalla on myös jotain epoksipinnoitteita, mutta niitä ei tunnuta markkinoivan hengittävinä. Virtasella on lattiamaali jonka kestää kuivua ainakin viikon.

Miten lattia kannattaisi käsitellä ennen maalausta? Muovimattoa ei onneksi tunnu olevan liimattu kuin ehkä ihan ministi samojen kohtaa. Onko se vaan iso lattianhiomakone vuokrattava? Pitäisikö laittaa vielä tasoite? Ainakin yksi halkeama tullut vastaan, kannattaako tuollaista millään korjata? Muutama esimerkkikuva paljaasta pinnasta. Huoneessa vesikiertoinen lattialämmitys.
20250718_143642.jpg20250718_143549.jpg20250718_143658.jpg
 
Osta halvalla jotain lattialaattaa, kymppi-kymppiä ja laatoita sillä. Tasoitus tarpeen mukaan. Mahdollinen kosteus pääsee poistumaan saumoista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 354
Viestejä
4 849 842
Jäsenet
78 394
Uusin jäsen
ijhir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom