Kodin rempat(DIY)

Enemmänkin pieni kysymys, mutta meillä on asunnon portaat kiinnitetty seinään ja askelmat runkoon aika leveä uraisella kannalla (~2mm) olevalla ruuvilla. Normaalit ruuvauskärjet ovat auttamatta liian kapeita näiden kiristämiseen, mutta onko porukalla parempaa tietoa mikä tämä kanta oikeasti on? Pitäisi yhtä askelmaa kiristää,mutta eihän tommoisessa urassa kuin pyöri laitoihin normaalit kärjet.

esimerkki_kanta.jpeg
Onhan noita ruuvareita vaikka kuinka isoja, kuten vaikka tämä 10 mm kärjellä varustettu:

E: Se on totta, että perus kärkisarjasta loppuu todennäköisesti koot kesken tuollaisen kanssa.
 
Onhan noita ruuvareita vaikka kuinka isoja, kuten vaikka tämä 10 mm kärjellä varustettu:

E: Se on totta, että perus kärkisarjasta loppuu todennäköisesti koot kesken tuollaisen kanssa.

Akkukoneeseen kärkeä kanssa ensisijaisesti etsin niin ei tarvii käsin vääntää. Pitää käydä kiertelemässä, mutta on tuo keskimääräistä leveämpi ura 2mm koolla, niin isotkaan ns. normaalit talttapäät ei istu hyvin.
 
Akkukoneeseen kärkeä kanssa ensisijaisesti etsin niin ei tarvii käsin vääntää. Pitää käydä kiertelemässä, mutta on tuo keskimääräistä leveämpi ura 2mm koolla, niin isotkaan ns. normaalit talttapäät ei istu hyvin.

Osta joku meisseli jolla saat löystytettyy ruuvit niin sen jälkeen ne pyörii vaikka väljällä kärellä.
 
Enemmänkin pieni kysymys, mutta meillä on asunnon portaat kiinnitetty seinään ja askelmat runkoon aika leveä uraisella kannalla (~2mm) olevalla ruuvilla. Normaalit ruuvauskärjet ovat auttamatta liian kapeita näiden kiristämiseen, mutta onko porukalla parempaa tietoa mikä tämä kanta oikeasti on? Pitäisi yhtä askelmaa kiristää,mutta eihän tommoisessa urassa kuin pyöri laitoihin normaalit kärjet.

esimerkki_kanta.jpeg

Jos on meisseleitä kertynyt paljon niin yks diy-henkinen tapa on hioa/katkaista jostakin meisselistä kärkeä sen verran et se paksumpi osa on sit sopivampi tuohon. Iskumeisselisarjoissa on semmoisia heavy duty irtopäitä mut mistä lie niitä sais yksittäin? Semmosia hylsyjä on myös olemassa missä on sit 2mm/4mm paksuinen se talttapää.
 
Akkukoneeseen kärkeä kanssa ensisijaisesti etsin niin ei tarvii käsin vääntää. Pitää käydä kiertelemässä, mutta on tuo keskimääräistä leveämpi ura 2mm koolla, niin isotkaan ns. normaalit talttapäät ei istu hyvin.

Kannattaa hakea tuollainen iso normaali ruuvari. Juuri yksi portaita työkseen asentava kehui käyttävänsä pumppumeisseliä että ruuvit tulevat sopivaa kireyteen. Menee kuulemma äkkiä liian tiukkaan ja sitten löystyy jos ajelee koneella.
 
Pitäisi kannakoida astianpesukoneen letkut. Kiinnitys taustalevyyn onnistuu. Osaisiko joku opastaa, millaisilla tarvikkeilla tuollainen yleensä tehdään?
 
Pitäisi kannakoida astianpesukoneen letkut. Kiinnitys taustalevyyn onnistuu. Osaisiko joku opastaa, millaisilla tarvikkeilla tuollainen yleensä tehdään?


Esim. tuollaiset kiinnität taustalevyyn ja laitat letkut noilla kiinni.

Edit. Ja katsot toki noista ensin sopivan koon letkun halkaisijan mukaan. Tuo linkin on liian suuri.
 
Pitäis lattia vaihtaa uuteen. Laminaatti vai vinyyli? Ehkä joku muu vaihtoehto? Vinyylistä ei omia kokemuksia mutta tuntuu olevan tällähetkellä suosittua tavaraa. Mitä kannattaisi laittaa alusmateriaaliksi? Nykyinen alusmateriaali kuvassa. betonilattia (maanvarainen 90-luvun rivari) jonka päällä kirkas muovi ja sitten toi askeläänieriste.
20220120_220147.jpg
 
Pitäis lattia vaihtaa uuteen. Laminaatti vai vinyyli? Ehkä joku muu vaihtoehto? Vinyylistä ei omia kokemuksia mutta tuntuu olevan tällähetkellä suosittua tavaraa. Mitä kannattaisi laittaa alusmateriaaliksi? Nykyinen alusmateriaali kuvassa. betonilattia (maanvarainen 90-luvun rivari) jonka päällä kirkas muovi ja sitten toi askeläänieriste.
20220120_220147.jpg
Vinyylillä tarkoitat vinyylilankkua, et muovimattoa? Vinyylilankun valitsisin noista itse, mutta myös kalliimpi. Osa vaatii erillisen alusmateriaalin, osassa integroitu. En osaa lonkalta sanoa pitääkö sen lisäksi olla jokin muovikalvo tässä tapauksessa, jos arvata pitäisi niin veikkaisin että ei :asif:
 
VInyylilankku vaatii tasaisemman alustan kuin laminaatti. Luulisin, että pääsääntöisesti on integroitu askeläänieriste. Luultavasti aina ohuempi kuin laminaatti, meillä taisi olla n. 6-7mm paksu. Luultavasti toimii paremmin lattialämmityksellä kuin laminaatti, parempi kosteudenkesto. Vinyylikorkki kai kalliimpi ja paksumpi eikä kestä kosteutta samalla tavoin.
 
Minusta laminaatti on niin surkeaa että sitä ei kannata laittaa koskaan. Vinyylilankusta hyviä kokemuksia, vanhemmilla on se. Ennemmin funtsisin parketti vs vinyyli.
 
Kyllä vinyylilankuille kannattaa laittaa alle vielä erillinenkin askeläänieriste. Tasoittaa vähän alustan epätasaisuuksia ja parantaa eristystä. Aika pienestä rahasta puhutaan siinä, niin ei kannata jättää laittamatta. Monilla valmistajilla on erikseen betonille ja puulle tarkoitetut tuotteet. Ostaa sellaisen, niin tuskin sinne mitään lisämuovia tarttee tai kannattaa laittaa.
 
Kyllä vinyylilankuille kannattaa laittaa alle vielä erillinenkin askeläänieriste. Tasoittaa vähän alustan epätasaisuuksia ja parantaa eristystä. Aika pienestä rahasta puhutaan siinä, niin ei kannata jättää laittamatta. Monilla valmistajilla on erikseen betonille ja puulle tarkoitetut tuotteet. Ostaa sellaisen, niin tuskin sinne mitään lisämuovia tarttee tai kannattaa laittaa.
Yleensä kielletään integroidun askeläänieristeen kanssa laittamasta ylimääräistä ettei jousta liikaa ja lukkopontti petä :hmm:
 
Yleensä kielletään integroidun askeläänieristeen kanssa laittamasta ylimääräistä ettei jousta liikaa ja lukkopontti petä :hmm:
Mulle sanottiin samaa kaupassa, omaa kokemusta ei ole. Näin myös jotain vinyylilankulle tarkoitettua askeläänieristettä, mutta en tiedä onko eroa. Omalla kohdalla ei lankusta integroidulla eristeellä tule poikkeavaa melua verrattuna laminaattiin betonilaatalla.
 
Kyllä vinyylilankuille kannattaa laittaa alle vielä erillinenkin askeläänieriste. Tasoittaa vähän alustan epätasaisuuksia ja parantaa eristystä. Aika pienestä rahasta puhutaan siinä, niin ei kannata jättää laittamatta. Monilla valmistajilla on erikseen betonille ja puulle tarkoitetut tuotteet. Ostaa sellaisen, niin tuskin sinne mitään lisämuovia tarttee tai kannattaa laittaa.
Tämä on virhe ohuissa ns. taipuisissa vinyylilankuissa. Lattian epätasaisuudet korjataan, eikä peitetä purkkavirityksillä. Pontit ei kestä jos pohja on joustava.
Lyhyesti: Lue AINA tuoteselostuksen asennusohje ja tee sen mukaan. Toki voi mukailla, mutta siinä vaiheessa on turha syyttää valmistajaa jos itse sooloilee.
 
Eteisen välioven saranoiden säätö. Oven ja karmin väliin jää ylemmäs isompi rako ja ovi avattuna. Eli sarana on jotenin ulompana karmista. Sulkeutuu kyllä hyvin että on oikeastaan kauneusvirhe. Onko noissa jotain säätöä jolla saranaa saa siirrettyä sisemmäs. Mites kun tuo kuusiokoloruuvi tuntuu pyörivän tyhjää?

yläsarana.jpg

alasarana.jpg


sarana1.jpg
 
Tämä on virhe ohuissa ns. taipuisissa vinyylilankuissa. Lattian epätasaisuudet korjataan, eikä peitetä purkkavirityksillä. Pontit ei kestä jos pohja on joustava.
Lyhyesti: Lue AINA tuoteselostuksen asennusohje ja tee sen mukaan.
Jännästi niissä tuoteselosteissa usein lukee juuri noin, eli suositellaan laittamaan alle askeläänieriste, koska se tasoittaa pieniä epätasaisuuksia. Isompia heittoja tai monttuja jos löytyy, niin tietysti ne pitää korjata. Yleensä noissa lukee vielä jonkinlaiset raja-arvotkin noille.
 
Jännästi niissä tuoteselosteissa usein lukee juuri noin, eli suositellaan laittamaan alle askeläänieriste, koska se tasoittaa pieniä epätasaisuuksia. Isompia heittoja tai monttuja jos löytyy, niin tietysti ne pitää korjata. Yleensä noissa lukee vielä jonkinlaiset raja-arvotkin noille.
Meille laitettiin tämä: Vinyylilattia SAARISTO KL33 - Washed Natural Oak - SilentTECH
Ohjeena oli ettei mitään ylimääräistä alle vaan integroitu silent tech pohja riittää. Vanhan parketin purettua ammattimiehet kävivät tasoittamassa lattian mutta jäi silti pari paikkaa josta lattian tuntee antavan periksi kun painaa. Puhutaan ihan millien heitoista. Vuoden nyt ollut ja säilynyt kolhuttomana eikä mikään sauma naksu tai irvistä. Karheasta tekstuurista johtuen Sukat kuluu huomattavasti nopeammin kuin lakatulla parketilla.
 
Minusta laminaatti on niin surkeaa että sitä ei kannata laittaa koskaan. Vinyylilankusta hyviä kokemuksia, vanhemmilla on se. Ennemmin funtsisin parketti vs vinyyli.
Ne halvat on surkeita, mutta jos laminaattiin on valmis laittamaan se 35-50e/m2 niin laminaateistakin löytyy oikeasti hyviä vaihtoehtoja. Laminaattien maine on vaan pilattu niillä "kympin" laminaateilla.
 
Pitäis lattia vaihtaa uuteen. Laminaatti vai vinyyli? Ehkä joku muu vaihtoehto? Vinyylistä ei omia kokemuksia mutta tuntuu olevan tällähetkellä suosittua tavaraa. Mitä kannattaisi laittaa alusmateriaaliksi? Nykyinen alusmateriaali kuvassa. betonilattia (maanvarainen 90-luvun rivari) jonka päällä kirkas muovi ja sitten toi askeläänieriste.
20220120_220147.jpg

No ehdottomasti vinyylilankku, jos lattia on riittävän suora. Omassa 80-luvun rivarissa oli niin mutkainen lattia, että vinyylille ei saanut materiaalitakuuta. Koiratalous jos on, niin vinyyli ei ehkä se kestävin mutta mukava paljaaseen jalkaan. Vanhemmilla kaksi koiraa ja 2v vanha vinyylilattia jo täynnä naarmuja. Itsellä vuoden vanhempi, hyvällä lujuusluokituksella oleva laminaatti ja ei mitään jälkiä vaikka kookas koirakin.
 
Ohjeena oli ettei mitään ylimääräistä alle vaan integroitu silent tech pohja riittää.
Silloinhan sinne ei mitään laiteta. Oman lattian ohjeistuksessa ei edes suositella vaan sanotaan, että alle tarvitaan askeläänieristys. Ja tilatessa myös kerrottiin alustan mukaan oikea tuote tuohon.
Alustan ja uivasti asennettavan vinyyli- tai laminaattilattian väliin tarvitaan sopiva alusmateriaali. Ne vaimentavat ympäristö- ja askelääntä, tasaavat vähäiset aluslattian epätasaisuudet ja suojaavat betonialustojen kosteudelta.
Eli kannattaa tosiaan lukea ne tuoteselosteet. Tuotteet on erilaisia.
 
Silloinhan sinne ei mitään laiteta. Oman lattian ohjeistuksessa ei edes suositella vaan sanotaan, että alle tarvitaan askeläänieristys. Ja tilatessa myös kerrottiin alustan mukaan oikea tuote tuohon.

Eli kannattaa tosiaan lukea ne tuoteselosteet. Tuotteet on erilaisia.

Alussa oli puhe että vinyylilankuissa on usein mukana integroitu askeläänieriste. Menit siihen päälle sanomaan vielä että kannattaa aina laittaa vielä erillinenkin eriste. Tämä moni keskustelija jo korjannut virheeksi.

Tottakai askeläänieristys tarvitaan aina mutta ei koskaan kahta päällekkäin.
 
Eteisen välioven saranoiden säätö. Oven ja karmin väliin jää ylemmäs isompi rako ja ovi avattuna. Eli sarana on jotenin ulompana karmista. Sulkeutuu kyllä hyvin että on oikeastaan kauneusvirhe. Onko noissa jotain säätöä jolla saranaa saa siirrettyä sisemmäs. Mites kun tuo kuusiokoloruuvi tuntuu pyörivän tyhjää?
Meillä sarana näyttää tältä päälle päin. Ja sain säädettyä sitä sisemmeksi kun ottaa ovilehden irti ja pyöräyttää saranaa kierroksen sisään päin.
En tiedä oisko tuon muovin alla mitään hienosäätöä kun nyt joutuu pyörättämään kokonaisen kierroksen, että ovilehden kannake on oikein päin.
sarana.jpg
 
Oon lattiavalufirmoja katsellut ja esimerkkikuvissa on aina tasolaser sojottamassa vähän missä sattuu. Ryhdyin pohtimaan, että miten ”pro” sitä laseria oikeasti avuksi käyttää? Mittakepin avustuksella katsoo mikä korko on? Lähinnä, että eihän sitä laseria ymmärtääkseni saa lattiapinnan tasalle viritettyä, jos eristeet ja raudoitukset sun muut on estämässä vehkeen tungemisen tarpeeksi ”syvälle”. Vai onko niitä vehkeitä, missä keila tulee ihan laitteen pohjan tuntumasta?
 
Alussa oli puhe että vinyylilankuissa on usein mukana integroitu askeläänieriste. Menit siihen päälle sanomaan vielä että kannattaa aina laittaa vielä erillinenkin eriste. Tämä moni keskustelija jo korjannut virheeksi.
Juuri tuossa yhden tuotteen työselosteesta lainasin pätkän, jossa sanottan, että alle tarvitaan erillinen eriste. Ja tuossa on integroitu eriste. Eli tuotteesta ja valmistajasta kiinni, mitä suosittelevat.
 
Pitäis lattia vaihtaa uuteen. Laminaatti vai vinyyli?
Vinyyliin päädytty jossa siis valmiina askeläänieriste. Vähän hämää että pitäisikö tuo betoni vielä muovittaa mutta vinyyli itsessäänhän on muovia joten järkeilisin että ei tarvitse?
Jos siis olen ymmärtänyt tuon muovin tarkoituksen oikein eli suojata lattiamateriaalia ylöspäin nousevalta kosteudelta? Laminaatilla/parketilla taas pitäisi muovittaa?
 
Oon lattiavalufirmoja katsellut ja esimerkkikuvissa on aina tasolaser sojottamassa vähän missä sattuu. Ryhdyin pohtimaan, että miten ”pro” sitä laseria oikeasti avuksi käyttää? Mittakepin avustuksella katsoo mikä korko on? Lähinnä, että eihän sitä laseria ymmärtääkseni saa lattiapinnan tasalle viritettyä, jos eristeet ja raudoitukset sun muut on estämässä vehkeen tungemisen tarpeeksi ”syvälle”. Vai onko niitä vehkeitä, missä keila tulee ihan laitteen pohjan tuntumasta?
Se laserin vastaanotin sen suoruuden määrittelee, kun siinä on vatupassi millä se suoruus varmistuu ja se pitää myös ääntää, kun se laser osuu oikeaan kohtaan. Näin ainakin korotettujen lattioiden kanssa, kun olen katsonut miten ne niitä tekee, kun olen töissä paikassa missä kaikki lattiat on korotettuja ja jokainen lattian laatta on mahdollista nostaa pois, kun alla menee kaikki sähköt ja muu tekniikkaa.
 
Oon lattiavalufirmoja katsellut ja esimerkkikuvissa on aina tasolaser sojottamassa vähän missä sattuu. Ryhdyin pohtimaan, että miten ”pro” sitä laseria oikeasti avuksi käyttää? Mittakepin avustuksella katsoo mikä korko on? Lähinnä, että eihän sitä laseria ymmärtääkseni saa lattiapinnan tasalle viritettyä, jos eristeet ja raudoitukset sun muut on estämässä vehkeen tungemisen tarpeeksi ”syvälle”. Vai onko niitä vehkeitä, missä keila tulee ihan laitteen pohjan tuntumasta?

Laserille laitetaan vastaanotin johonkin mittatikkuun. Monesti ihan puukeppi riittää kun turha sotkea kallista alumiinilattaa betoniin. Sit vaan säädetään vastaanotin oikeaan korkoon jonka jälkeen siihen ei tarvitse koskea. Sit vaan lasketaa mittatikku kohtaan joka halutaan tarkistaa niin laaseri ilmoittaa äänellä mihin suuntaan tarvitsee muuttaa (laittaa enemmän massaa vai poistaa) Eihän tuolla laaserilla katota kuin ne korkokohdat ja sit väli tasoitetaan linjaarilla samaan korkoon. Netistä löytyy noita valuvideoita jos aihe kiinnostaa enemmän. Pirun mielenkiintoistahan hommaa nuo lattiavalut on ja paljon pikkujuttuja jotka vaikuttavat lopputulokseen.
 
Meillä sarana näyttää tältä päälle päin...
Löysin pienen kuusioavaimen ja kokeilin löysyttää kuvassa näkyvää ruuvia. En tiedä onko oikeaoppinen säätö mutta siinä oli hieman pelivaraa ja kiristämällä sisimpään asentoon tuli ovesta paremman näköinen. Vastaavasti otin alasaranaa hieman ulospäin.
 
Kannattaako/voiko kylppärin katon tehdä ihan perus saunapaneelista? Olis tarkoitus käyttää saman sävyistä materiaalia (lämpökäsitelty haapa) saunan seinissä, katossa ja kylppärin katossa niin onko tuo ihan ok? Vai pitääkö olla eri paksuutta/käsittelyä kylppärissä?
 
Kannattaako/voiko kylppärin katon tehdä ihan perus saunapaneelista? Olis tarkoitus käyttää saman sävyistä materiaalia (lämpökäsitelty haapa) saunan seinissä, katossa ja kylppärin katossa niin onko tuo ihan ok? Vai pitääkö olla eri paksuutta/käsittelyä kylppärissä?
Mikä kestää ja toimii saunassa, kestää helpommin pesuhuoneen katossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Abe
Autotalli toimisto-/kotiteatteritilaksi. Onko kukaan tehnyt tuollaista? Talli olisi nyt puolilämmin, vaatisikohan tuo sitten ihan lämpimäksi muuttamisen. Lämmittäminenhän on halvempaa kun on kunnolla eristetty, vaan mikähän sitten on lämpimän autotallin minimilämpötila mitä siellä pitäisi vähintään aina pitää? Tällä hetkellä tallin lämpötila on 1-3 astetta.
 
Autotalli toimisto-/kotiteatteritilaksi. Onko kukaan tehnyt tuollaista? Talli olisi nyt puolilämmin, vaatisikohan tuo sitten ihan lämpimäksi muuttamisen. Lämmittäminenhän on halvempaa kun on kunnolla eristetty, vaan mikähän sitten on lämpimän autotallin minimilämpötila mitä siellä pitäisi vähintään aina pitää? Tällä hetkellä tallin lämpötila on 1-3 astetta.
Sinänsä pitäisi riittää kun on plussalla, mutta oman viihtyvyyden kannalta en ihan kylmänä pitäisi kun ei se hetkessä lämpiä käyttökuntoon. Kyllähän rakennuslämmittimellä ilman lämpimäksi saa kohtuullisella vauhdilla, mutta kaikki muu huokuu kylmää yllättävän pitkään...
 
Autotalli toimisto-/kotiteatteritilaksi. Onko kukaan tehnyt tuollaista? Talli olisi nyt puolilämmin, vaatisikohan tuo sitten ihan lämpimäksi muuttamisen. Lämmittäminenhän on halvempaa kun on kunnolla eristetty, vaan mikähän sitten on lämpimän autotallin minimilämpötila mitä siellä pitäisi vähintään aina pitää? Tällä hetkellä tallin lämpötila on 1-3 astetta.

Sehän vaatinee sitten luultavasti rakennusluvan kun tilan käyttötarkoitusta muutetaan. Kuvat ja suunnitelmatkin pitäisi jollakin ommattilaisella piirrättää että tulee toteutettua oikein. Kunnan rakennusvalvonnasta saa lisätietoja mitä kaikkea muutos vaatii. 21astetta on suosituslämpötila mitä on noissa asuintiloissa yleensä. Joku 18astetta varmaan menettelis. Ongelmaksi voi muodostua se autotallin lattia jos ei ole alkujaan lämpöeristetty alapuolelta.
 
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä. Laatan vahvennuksia kun tehdään esim. kantavaa väliseinää tai takkaa varten, niin tarkoittaako se vain lisäraudoituksia ja laatan paksuntamista siltä kohdalta? Siis jos on koko kerroksessa kelluva lattia. Tää mun projekti menee vähän perse edellä puuhun, kun täytyy ensin purkaa roskavalut sun muut pois, että näkee mitä kenttämestarin erikoisia siellä on alla ennen kuin voi tarkemmin suunnitella. Ulkoseinät ja keskustan kantavat seinät on valettu suoraan kallioon. Teoriassa tähän ei tietysti ole lisää kantavia väliseiniä tulossa, mutta vanhasta tönöstä kun on kyse, niin ehkä ne tulevien väliseinien kohdat kannattaisi käsitellä kuin olisivat kantavia.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin vedän kaiken -30 cm lattiapinnasta ja sitten vahvennuskohtiin tulee vaan vähemmän eristettä ja enemmän terästä/betonia? Vai pitäiskö kaivaa kantaviin kohtiin kuoppaa enemmän, että saa saman eristemäärän kuin muualle?

Toinen juttu, mitä näitä lattiahommia katsoessa olen tullut pohtineeksi on vesi- ja sähköjohtojen sijoitus. Onko sillä mitään väliä kulkeeko ne katossa vai lattiassa? Oletan, että nämä uudisrakentamisen videot, joita pääasiassa olen katsellut tekee ne lattiaan, kun on helpompi pistää ko. rakennusvaiheessa. Nykyisessä kaikki mahdollinen kulkee katossa, niin ei taida olla syytä vaihtaa paikkaa? Uusiksihan nuo kyllä joutuu pistämään, 60-70-lukujen perua.
 
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä. Laatan vahvennuksia kun tehdään esim. kantavaa väliseinää tai takkaa varten, niin tarkoittaako se vain lisäraudoituksia ja laatan paksuntamista siltä kohdalta? Siis jos on koko kerroksessa kelluva lattia. Tää mun projekti menee vähän perse edellä puuhun, kun täytyy ensin purkaa roskavalut sun muut pois, että näkee mitä kenttämestarin erikoisia siellä on alla ennen kuin voi tarkemmin suunnitella. Ulkoseinät ja keskustan kantavat seinät on valettu suoraan kallioon. Teoriassa tähän ei tietysti ole lisää kantavia väliseiniä tulossa, mutta vanhasta tönöstä kun on kyse, niin ehkä ne tulevien väliseinien kohdat kannattaisi käsitellä kuin olisivat kantavia.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin vedän kaiken -30 cm lattiapinnasta ja sitten vahvennuskohtiin tulee vaan vähemmän eristettä ja enemmän terästä/betonia? Vai pitäiskö kaivaa kantaviin kohtiin kuoppaa enemmän, että saa saman eristemäärän kuin muualle?

Toinen juttu, mitä näitä lattiahommia katsoessa olen tullut pohtineeksi on vesi- ja sähköjohtojen sijoitus. Onko sillä mitään väliä kulkeeko ne katossa vai lattiassa? Oletan, että nämä uudisrakentamisen videot, joita pääasiassa olen katsellut tekee ne lattiaan, kun on helpompi pistää ko. rakennusvaiheessa. Nykyisessä kaikki mahdollinen kulkee katossa, niin ei taida olla syytä vaihtaa paikkaa? Uusiksihan nuo kyllä joutuu pistämään, 60-70-lukujen perua.

Yleensä ne laitetaan lattian alle sinne päällimmäiseen styroksiin. Varmaan siks sinne kun on helppo kuljettaa siellä ja pysyy viileempänä kylmävesi kun ei oo ylhäällä minne lämpö nousee. Lisäks ääntäkin eristää paremmin kun betonilaatta on välissä vaikkei noi nykyaikaiset muoviputket pahemmin kyl ääntä pidä... Laatan vahvennuksissa tehään hieman paksumpi valu eli päällimmäinen styroksi jää pois siinä kohdalta. Kuvista näkee tarkat mitat kuinka paksuja pitää olla että riittää kanto. Kantsii varmistaa että on ulkopuoliset vedeneristeet ja salaojat kunnossa ennenkuin alkaa isommin kellarissa rakentelee. Monesti ollut iloinen yllätys kun on haluttu säästää ja sit onkin tullut uima-allas kun on kaivettu liikaa pois.
 
Yleensä ne laitetaan lattian alle sinne päällimmäiseen styroksiin. Varmaan siks sinne kun on helppo kuljettaa siellä ja pysyy viileempänä kylmävesi kun ei oo ylhäällä minne lämpö nousee. Lisäks ääntäkin eristää paremmin kun betonilaatta on välissä vaikkei noi nykyaikaiset muoviputket pahemmin kyl ääntä pidä... Laatan vahvennuksissa tehään hieman paksumpi valu eli päällimmäinen styroksi jää pois siinä kohdalta. Kuvista näkee tarkat mitat kuinka paksuja pitää olla että riittää kanto. Kantsii varmistaa että on ulkopuoliset vedeneristeet ja salaojat kunnossa ennenkuin alkaa isommin kellarissa rakentelee. Monesti ollut iloinen yllätys kun on haluttu säästää ja sit onkin tullut uima-allas kun on kaivettu liikaa pois.
Juu, ulkopuolen kanssa tässä on jo tuskailtukin, kun kallio: löytyy. Saa nyt sitten nähdä mitä sisäpuolella tulee vastaan, maalämpöputkien kohdalta jo muutaman yllärin löysin. Lähinnä kiinnosti tuo laatanvahvennus sen takia, että tosiaan tuo tasakorkeus lattiapinnasta alaspäin sitten tulee riittämään. Tai jos olisi valettu suoraan kiinni pohjaan, niin turha sitä kalliota sit liikaa on poistaa :D Talo on suora ja 70 v. sokkeli on ehjä, mutta tää vesienhallinta sun muu remppa kellarikerroksessa on hieman työlästä/kallista... Onneksi ei ole mitään "pakollista" pohjaa kerrokselle, niin voi rauhassa hahmotella mikä on helpoiten toteutettavissa.
 
Välioven salvan ovenkahvan jousi on paskana. Oletan että jousia ei saa. Saako tuollaisia mekanismejä uutena jostain? Yritin katsella valikoimaa, mutta 100% oli lukittavia. Saako tuollaisia ilman lukitusominaisuutta? Ei tarvisi mitään muuta saada kuin kahvasta kääntämällä ovi auki kiitos.
 

Liitteet

  • photo_2022-01-27_16-08-39.jpg
    photo_2022-01-27_16-08-39.jpg
    123,8 KB · Luettu: 51
Välioven salvan ovenkahvan jousi on paskana. Oletan että jousia ei saa. Saako tuollaisia mekanismejä uutena jostain? Yritin katsella valikoimaa, mutta 100% oli lukittavia. Saako tuollaisia ilman lukitusominaisuutta? Ei tarvisi mitään muuta saada kuin kahvasta kääntämällä ovi auki kiitos.
Lukkorunko sisäoveen/välioveen ja valitset mieleisellä mitoituksella olevan. Jätät vain lukituskahvan asentamatta.
 
Lukkorunko sisäoveen/välioveen ja valitset mieleisellä mitoituksella olevan. Jätät vain lukituskahvan asentamatta.

Ajattelin vaan, jos olis saanut halvemmalla ilman lukitusfeaturee. Noh näin ei taida olla, vaan jokaisessa on pakko näemmä olla lukitusominaisuus.
 
Välioven salvan ovenkahvan jousi on paskana. Oletan että jousia ei saa. Saako tuollaisia mekanismejä uutena jostain? Yritin katsella valikoimaa, mutta 100% oli lukittavia. Saako tuollaisia ilman lukitusominaisuutta? Ei tarvisi mitään muuta saada kuin kahvasta kääntämällä ovi auki kiitos.
Luulisi jousiakin saavan, jos jaksaa etsiä. Vetojousiko tuossa on poikki?
 
Luulisi jousiakin saavan, jos jaksaa etsiä. Vetojousiko tuossa on poikki?

Niin, se ilmeisesti palauttaa kahvan yläasentoon. Aika laiskan oloinen ilman jousta. En kyllä tiedä jousista mitään, enkä sitäkään, mistä oikeanlaisia kannattaisi lähteä etsimään. Näemmä perus abloyn lukkorungot menevät. Eturauta niissä uusissa on 20mm kun tässä on 22mm. Lisäksi salpa on uusissa 14mm syvä kun tässä on vaan joku 10-11mm. Ehkä joutuu oven karmia vähän poraamaan lisää.
 
Niin, se ilmeisesti palauttaa kahvan yläasentoon. Aika laiskan oloinen ilman jousta. En kyllä tiedä jousista mitään, enkä sitäkään, mistä oikeanlaisia kannattaisi lähteä etsimään. Näemmä perus abloyn lukkorungot menevät. Eturauta niissä uusissa on 20mm kun tässä on 22mm. Lisäksi salpa on uusissa 14mm syvä kun tässä on vaan joku 10-11mm. Ehkä joutuu oven karmia vähän poraamaan lisää.
Vanhastakin voisi toki pihdeillä saada ainakin hetkeksi toimivan, jos vääntää uuden kiinnityskoukun ja vähän venyttää. Hinnat ainakin nopealla googlauksella luokkaa naurettavia jousissa, kun pari maksaa melkein saman kuin uusi lukkorunko.
 
Niin, se ilmeisesti palauttaa kahvan yläasentoon. Aika laiskan oloinen ilman jousta. En kyllä tiedä jousista mitään, enkä sitäkään, mistä oikeanlaisia kannattaisi lähteä etsimään. Näemmä perus abloyn lukkorungot menevät. Eturauta niissä uusissa on 20mm kun tässä on 22mm. Lisäksi salpa on uusissa 14mm syvä kun tässä on vaan joku 10-11mm. Ehkä joutuu oven karmia vähän poraamaan lisää.
Ihan samalta näyttää tuo jousi kuin lukittavassa mallissa. Tori.fi lienee pullollaan noita vanhoja ovia. Luulis toisaalta noita jousia löytyvän. Tyyppivika tosin tuo jousen katkeaminen. Äkkiseltään tarvitset vain tuo pituuden oikein ja mieluusti nuo koukut päihin. Jousen jäykkyyshän vaikuttaa vain kahvan toimintaan.

En tiedä onko tämä, mutta kauppa vaikutttaa lupaavalta...

e: Täältäkin ehkä...
 
Viimeksi muokattu:
Jos vaan vaihtais painikeparit ja lukkorungot. Kävin ostaan 3 lukkorunkoo, ja totesin et näissä on ovenkahvan reiät vähän eri kohdalla, voi vittu :)

Alkuperäinen on 5mm syvemmällä oven reunasta kuin nää uudet. Mut noiden uusien "Painikeparien" osat peittää kyl tollasen 5mm heiton kaiken järken mukaan.. Ja niille porataan 2 uutta reikää niin luulis niiden pysyvän niiden varassa ovessa kii.

Edit: noh taitaa mennä oikeasti kittaus/ovenmaalaushommiksi. Onpa sitten ainakin hyvät kahvat taas... :woot: :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Omakotitalon yläkerrassa on käytetty kaikissa huoneissa samanlaista laminaattia. Tytön huoneessa on pieneltä alalta laminaatti kupruillut (parin palan saumakohdasta), kun on ilmeisesti joskus jokin märkä mytty jäänyt lattialle tai kaatunut vähän vettä tms. Samoin meidän aikuisten makkarin yhteydessä olevassa vaate-/pukeutumishuoneessa on laminaatissa pienellä alalla pientä pintavauriota, mutta suurin osa täysin ehjää. Kävi mielessä, että olisikohan mahdollista ottaa tuosta vaatehuoneesta ehjää palaa tytön huoneen lattiiaan vai onko tuhoon tuomittu idea? Asettuuko kymmenen vuotta yhdessä paikassa maannut laminaatti ongelmitta toiseen kohtaan? Sitten voisi vain siihen muutoman neliön vaatehuoneeseen vaihtaa uudet laminaatit. Tarkoitus olisi vaihtaa joka tapauksessa kaikki yläkerran jalkalistat, niin siinä yhteydessä kannattaisi varmaan lattiallekin jotain tehdä, jos sellaista meinaa lähitulevaisuudessa tehdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 528
Viestejä
4 491 297
Jäsenet
74 253
Uusin jäsen
petelius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom