2016 voimaan tulleessa laissa tuo tiukentui ja ei ole enää tosiaan sallittua tehdä itse mitään ja aina vaaditaan asbestikartoitus eli ei saa enää tehdä varmuudeksi asbestipurkuna. Tuolla mm. avattu asiaa:
Mitä uusin asbestilaki velvoittaa sinulta? Tässä kaikki, mitä sinun tulee tietää asbestikartoitusta koskevasta laista välttyäksesi ikäviltä seurauksilta.
asbestikartoitus.info
"Asbestipurku on kiellettyä ilman lupaa
Nyrkkisääntönä kaikki, mikä voi vapauttaa asbestipölyä, vaatii luvalla toimivan ammattilaisen. Muut työt saa tehdä itse. Asbestikartoitus pitää kuitenkin tehdä aina ennen 1994 rakennettuihin kiinteistöihin ennen omia remonttejakin.
Asbestikartoitusta ja -purkutöitä ei siis saa uuden asbestilain mukaan tehdä itse.
Mikä luokitellaan asbestipurkutyöksi?
Purkutyöt tarkoittavat muun muassa asbestia sisältävien seinien, putkien, lattia- ja kattolevyjen purkamista ja esimerkiksi asbestia sisältävien muovimattojen poistamista.
Näiden lisäksi lupa tarvitaan myös esimerkiksi hiontaan ja asbestia sisältävien maalien pesemiseen, jos tarkoituksena on irroittaa maalia. Pesemistä saa tehdä itse, jos pesun tarkoituksena ei ole irroittaa asbestia sisältävää maalia ja pesu tapahtuu alle 50 barin paineella.
Myöskään asbestia sisältäviin rakenteisiin ei saa tehdä pieniäkään porauksia, koska se vapauttaa asbestipölyä."