Kodin rempat(DIY)

Otetaas mielipide täältäkin. Huoneiston keskellä on 70-luvun asunnolle tyypillinen kantava rakenne, johon on puhkottu reilun kokoiset aukot "huoneiden" välille.

Nyt remontin yhteydessä on tarkoitus tehdä tähän aukkoon kipsilevyväliseinä. Tuo kantava seinähän on reilusti tavallista kipsilevyseinää (runkopuu ja levyt molemmin puolin) paksumpi. Siistein vaihtoehto olisi tehdä seinä samaan tasoon kantavan rakenteen toisen puolen takana. Vaikka kerrostalo on lähes 50 vuotta vanha, niin materiaalit kuitenkin elävät jonkin verran.

Vaihtoehtoina olisi siis tehdä tuo seinä samaan tasoon toisen reunan kanssa ja tehdä saumat jollain "kikkavitosella". Ehdotettuja tapoja ollut mm. vesieriste ja eristekangas sekä elastinen saumamassa.

Kuitenkin vallitseva mielipide on ollut se, että kannattaa joko laittaa suosiolla listat tai vaihtoehtoisesti laittaa kipsilevyseinä keskelle tuota betoniseinää.

Löytyykö täältä kannatusta jollekin em. vaihtoehdolle?

Tuollaisia oon tehnyt just tuolla kipsilevyseinä-ratkaisulla. Rajakohtaan normaalit paperiset saumanauhat niin pitäisi kyllä tulla ihan kestävä ratkaisu. Toinen vaihtoehto tehdä harkoilla jolloin rakenne ei ainakaan elä mihinkään. Lopputulos vaatii yleensä ylitasoituksen joka tapauksessa jotta uuden seinän rajat eivät näkyisi.
 
Tuollaisia oon tehnyt just tuolla kipsilevyseinä-ratkaisulla. Rajakohtaan normaalit paperiset saumanauhat niin pitäisi kyllä tulla ihan kestävä ratkaisu. Toinen vaihtoehto tehdä harkoilla jolloin rakenne ei ainakaan elä mihinkään. Lopputulos vaatii yleensä ylitasoituksen joka tapauksessa jotta uuden seinän rajat eivät näkyisi.

Sen verran vielä kysyn tarkennuksena, eli oletko saanut samaan tasoon tehtäessä kestävän sauman ihan pelkällä saumanauhalla (kuten vaikka kipsilevyjen väliset seinät normaalisti saumataan) vai oletko tehnyt tuon seinän ikään kuin tuollaisen paksumman rakenteen keskelle, jolloin molemmille puolille tulee kulmat, jotka ovat helpompi saumata.
 
Sen verran vielä kysyn tarkennuksena, eli oletko saanut samaan tasoon tehtäessä kestävän sauman ihan pelkällä saumanauhalla (kuten vaikka kipsilevyjen väliset seinät normaalisti saumataan) vai oletko tehnyt tuon seinän ikään kuin tuollaisen paksumman rakenteen keskelle, jolloin molemmille puolille tulee kulmat, jotka ovat helpompi saumata.

Samassa tasossa kaikki on. Siis aukon kohdalla uusi puurunko on sen 13mm (kipsilevyn paksuus syvemmällä kuin vanha seinä. kipsilevy tulee samaan tasoon vanhan seinän kanssa. Levyn reuna törmää kiviseinään ja sauman päälle sitten saumanauha niin että tulee puoliks kipsilevyn päälle ja puoliks vanhan kiviseinän päälle. Periaatteessa kipsilevy vois olla muutaman millin syvemmälläkin jolloin sauma olisi mahdollista häivyttää jopa ilman ylitasoitusta. Ainakin nämä tapaukset on kestäneet ilman halkeilua tai muita ongelmia, mutta ainahan nämä korjaukset on vähän tapauskohtaisia että jos rakenteissa olisi jostain syystä tavallista enemmän liikettä niin sit vois hajota.
 
Samassa tasossa kaikki on. Siis aukon kohdalla uusi puurunko on sen 13mm (kipsilevyn paksuus syvemmällä kuin vanha seinä. kipsilevy tulee samaan tasoon vanhan seinän kanssa. Levyn reuna törmää kiviseinään ja sauman päälle sitten saumanauha niin että tulee puoliks kipsilevyn päälle ja puoliks vanhan kiviseinän päälle. Periaatteessa kipsilevy vois olla muutaman millin syvemmälläkin jolloin sauma olisi mahdollista häivyttää jopa ilman ylitasoitusta. Ainakin nämä tapaukset on kestäneet ilman halkeilua tai muita ongelmia, mutta ainahan nämä korjaukset on vähän tapauskohtaisia että jos rakenteissa olisi jostain syystä tavallista enemmän liikettä niin sit vois hajota.

Tämä selvä, antaa rohkeutta kokeilla tällä tavalla! Raportoin tänne jahka muistan, miten kävi x kuukauden tai vuoden päästä.
 
Tämä selvä, antaa rohkeutta kokeilla tällä tavalla! Raportoin tänne jahka muistan, miten kävi x kuukauden tai vuoden päästä.
Muista sitten laittaa aukon sulkemisesta/tekotapa tieto talteen miellellään isännöisijälle. Etteivät tulevien sukupolvien inssit laske sitä kohtaa oikeasti 100% kantavana seinänä, muutoksia ylempiin kerroksiin suunnitellessaan.
Ei niitä muuten tahdo 30vuoden jälkeen muistaa (jos edes asuu ko. kohteessa). Toi on kyllä sen verran uusi, että kuvat aukoista ollee, mutta tieto miten suljettu on vain sinulla. Kivi on kantavuuden kannalta parempi. Kipsistä silti itsekin tekisin (= halvempi). Ääneneristävyys on sitten toinen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Muista sitten laittaa aukon sulkemisesta/tekotapa tieto talteen miellellään isännöisijälle. Etteivät tulevien sukupolvien inssit laske sitä kohtaa oikeasti 100% kantavana seinänä, muutoksia ylempiin kerroksiin suunnitellessaan.
Ei niitä muuten tahdo 30vuoden jälkeen muistaa (jos edes asuu ko. kohteessa). Toi on kyllä sen verran uusi, että kuvat aukoista ollee, mutta tieto miten suljettu on vain sinulla. Kivi on kantavuuden kannalta parempi. Kipsistä silti itsekin tekisin (= halvempi). Ääneneristävyys on sitten toinen asia.

Siis en missään nimessä ryhdy tekemään harkoista tai vastaavasta. Kipsilevyllä tietenkin. Ja kipsilevyviritys tietenkin paljon ohuempi kuin kantava betonirakenne, sokea reettakin näkee eron.

Tarkoitin siis sitä, että kokeilen tehdä sen samaan tasoon tuon kantavan betoniseinän kanssa. Pari rakennusinssikaveria varoitteli, että halkeaa varmasti (toisen työmailla käytetty kangasta ja vesieristettä, toisen työmailla elastista saumamassaa), mutta heillä kokemusta lähinnä uusista taloista, jotka elää enemmän kuin vanhat.
 
Siis en missään nimessä ryhdy tekemään harkoista tai vastaavasta. Kipsilevyllä tietenkin. Ja kipsilevyviritys tietenkin paljon ohuempi kuin kantava betonirakenne, sokea reettakin näkee eron.

Tarkoitin siis sitä, että kokeilen tehdä sen samaan tasoon tuon kantavan betoniseinän kanssa. Pari rakennusinssikaveria varoitteli, että halkeaa varmasti (toisen työmailla käytetty kangasta ja vesieristettä, toisen työmailla elastista saumamassaa), mutta heillä kokemusta lähinnä uusista taloista, jotka elää enemmän kuin vanhat.
Ei sitä eroa useinkaan näe, jos sen tekee kunnolla, koputtelemalla kyllä osaava kuuleekin. Vai tarkoititko, että et tee seinän paksuisena => huonompi äänieristys. Sauma repeää, jos rakenne liikkuu. Ei noin vanhassa enää kovin isoa kutistumista luulis tulevan.
 
Ei sitä eroa useinkaan näe, jos sen tekee kunnolla, koputtelemalla kyllä osaava kuuleekin. Vai tarkoititko, että et tee seinän paksuisena => huonompi äänieristys. Sauma repeää, jos rakenne liikkuu. Ei noin vanhassa enää kovin isoa kutistumista luulis tulevan.

Joo, eli teen ihan normaalin väliseinän, perus kertopuutolppa ja molemmin puolin 13mm gyprocit. Tuon aukon "reunoilla" olevat kantavat betonirakenteet ovat kuitenkin sen vähintään 20mm. Ja koputtelemalla on tosiaan tuollaisessa käytännössä talon runkoa olevassa betoniseinssä ja parin metrin kipsilevyseinässä aivan valtava ero, vaikka kuinka tekisi kunnolla.
 
Joo, eli teen ihan normaalin väliseinän, perus kertopuutolppa ja molemmin puolin 13mm gyprocit. Tuon aukon "reunoilla" olevat kantavat betonirakenteet ovat kuitenkin sen vähintään 20mm. Ja koputtelemalla on tosiaan tuollaisessa käytännössä talon runkoa olevassa betoniseinssä ja parin metrin kipsilevyseinässä aivan valtava ero, vaikka kuinka tekisi kunnolla.
Joo, sitä 200mm? bet. seinää ei ole tasoitettuja maalattu. Sinulle ei ole ilmeisesti väliä seinän ääneneristävyydellä tässä.
 
Joo, sitä 200mm? bet. seinää ei ole tasoitettuja maalattu. Sinulle ei ole ilmeisesti väliä seinän ääneneristävyydellä tässä.

Juu, ei merkitystä äänieristävyydellä. Pariin eri asuntoon tehnyt noita kipsilevyseiniä, villat vaan väliin ja ajanut asiansa. Periaatteessa noissa pienissä kopeissa kukaan ei odota, että huoneet olisivat täysin äänieristettyjä. Eri asia, jos itselle tekisi jotain harrastehuonetta tms.
 
Otetaas mielipide täältäkin. Huoneiston keskellä on 70-luvun asunnolle tyypillinen kantava rakenne, johon on puhkottu reilun kokoiset aukot "huoneiden" välille.

Nyt remontin yhteydessä on tarkoitus tehdä tähän aukkoon kipsilevyväliseinä. Tuo kantava seinähän on reilusti tavallista kipsilevyseinää (runkopuu ja levyt molemmin puolin) paksumpi. Siistein vaihtoehto olisi tehdä seinä samaan tasoon kantavan rakenteen toisen puolen takana. Vaikka kerrostalo on lähes 50 vuotta vanha, niin materiaalit kuitenkin elävät jonkin verran.

Vaihtoehtoina olisi siis tehdä tuo seinä samaan tasoon toisen reunan kanssa ja tehdä saumat jollain "kikkavitosella". Ehdotettuja tapoja ollut mm. vesieriste ja eristekangas sekä elastinen saumamassa.

Kuitenkin vallitseva mielipide on ollut se, että kannattaa joko laittaa suosiolla listat tai vaihtoehtoisesti laittaa kipsilevyseinä keskelle tuota betoniseinää.

Löytyykö täältä kannatusta jollekin em. vaihtoehdolle?

Yleensä jos kipsilevyseinä jatkuu betoniseinästä siihen vedetään kuitunauha ja vesieriste. Tämä ei kuitenkaan takaa ettei sauma jossain vaiheessa halkeaisi. Toinen vaihtoehto tietysti on levyttää yli myös vanha seinä... eli runko betonin kanssa samaan tasoon ja levyttää koko seinän yli. Tulee tietysti hieman enemmän tasoitettavaa mutta eipä ainakaan saumat ratkea.
 
Yleensä jos kipsilevyseinä jatkuu betoniseinästä siihen vedetään kuitunauha ja vesieriste. Tämä ei kuitenkaan takaa ettei sauma jossain vaiheessa halkeaisi. Toinen vaihtoehto tietysti on levyttää yli myös vanha seinä... eli runko betonin kanssa samaan tasoon ja levyttää koko seinän yli. Tulee tietysti hieman enemmän tasoitettavaa mutta eipä ainakaan saumat ratkea.

Tämä levytys koko seinän yli oli ensimmäinen ajatus, mutta tulisi sen verran käytännön ongelmia patteriputkien ja upotettujen valokytkimien ja pistorasioiden kanssa, että tämä unohdettiin aika nopeasti. Muutoin varmasti paras ratkaisu.

Tämä vastaus oli taaseen aikalailla täsmälleen linjassa sen mukaan mitä nuo ammattimiehet ovat sanoneet, saas nähdä mitä teen. Jotenkin asettaa epäilyksen aiemman vastaajan ratkaisun ylle, että pelkkä saumanauha ja tasoite riittäisi. Ehkä vedän vain kylmästi ovilistat saumojen päälle.
 
Tämä levytys koko seinän yli oli ensimmäinen ajatus, mutta tulisi sen verran käytännön ongelmia patteriputkien ja upotettujen valokytkimien ja pistorasioiden kanssa, että tämä unohdettiin aika nopeasti. Muutoin varmasti paras ratkaisu.

Tämä vastaus oli taaseen aikalailla täsmälleen linjassa sen mukaan mitä nuo ammattimiehet ovat sanoneet, saas nähdä mitä teen. Jotenkin asettaa epäilyksen aiemman vastaajan ratkaisun ylle, että pelkkä saumanauha ja tasoite riittäisi. Ehkä vedän vain kylmästi ovilistat saumojen päälle.

Eikö kannattaisi koittaa sit tuolla ehdotetulla tavalla että kuitunauha ja vesieriste jos kerran tälläistä tarjotaan kahdesta paikkaa? Voi olla hyvinkin parempi ratkaisu kuin tuo minun käyttämä. Olennaistahan siinä on myös se että uusi puurunko kiinnitetään tukevasti betoniin esim. liimamassalla ja muutamalla betonikiinnikkeellä sivuilta ja ylhäältä. Jos rakenne kaikesta huolimatta halkeaa niin voihan ne listat laittaa jälkeenpäinkin siihen sauman päälle.
 
Tämä levytys koko seinän yli oli ensimmäinen ajatus, mutta tulisi sen verran käytännön ongelmia patteriputkien ja upotettujen valokytkimien ja pistorasioiden kanssa, että tämä unohdettiin aika nopeasti. Muutoin varmasti paras ratkaisu.

Tämä vastaus oli taaseen aikalailla täsmälleen linjassa sen mukaan mitä nuo ammattimiehet ovat sanoneet, saas nähdä mitä teen. Jotenkin asettaa epäilyksen aiemman vastaajan ratkaisun ylle, että pelkkä saumanauha ja tasoite riittäisi. Ehkä vedän vain kylmästi ovilistat saumojen päälle.
100-varmaksi kenenkään on mahdotonta sanoa, kipsilevy on elämätön materiaa ellei kostu. Jotkut käyttää tossa "kuituverkkoa", mutta sekään ei estä pystysuuntaista liikettä. Jos listat päälle käy, niin se on 100-varma kunhan laitat ne maalattuna (pinnan epätasaisuuden näkyy liitoskohdassa). Siihen alle saumaan kun vedät vielä akryylikitin tai silikonin niin on ääni mielessä luultavasti vähän parempi. Listoihinkin (seinän rajaan) voit vetää sitä akryylikittiä sen voi maalata (kestää minkä kestää), mutta betoni seinään tunnus turhalta sipistelyltä.
 
Viimeksi muokattu:
Olohuoneen valaistus on ollut todellinen päänvaiva nyt toista talvea putkeen. Rakennuttaja asentanut kaksi kappaletta valaisinrasioita kattoon, jotka molemmat täydellisesti väärässä paikassa sisustukseen nähden.

Nyt olen pyöritellyt mielessä, että upottaisin seinän vierustalle rivin himennettäviä led-valoja.

Kuinka mahdoton homma siis olisi jälkiasentaa uudehkon omakotitalon kattoon upotettavat led valot?

Jotain tämän kaltaisia olen miettinyt.
 
Olohuoneen valaistus on ollut todellinen päänvaiva nyt toista talvea putkeen. Rakennuttaja asentanut kaksi kappaletta valaisinrasioita kattoon, jotka molemmat täydellisesti väärässä paikassa sisustukseen nähden.

Nyt olen pyöritellyt mielessä, että upottaisin seinän vierustalle rivin himennettäviä led-valoja.

Kuinka mahdoton homma siis olisi jälkiasentaa uudehkon omakotitalon kattoon upotettavat led valot?

Jotain tämän kaltaisia olen miettinyt.

Meillä laitettiin, keittiöön spotteja jotka upotettiin.
Millainen katto sulla on ?
Meillä kuusipaneeli, joka koolattu sopivasti siten et johdot sai menee koolauksen suunnassa jousella.
 
@Haukka81 "Pahvikatto", eli MDF-levyä näyttää olevan. Koolaus menee todennäköisesti myös suunnitellun led-rivistön kanssa samansuuntaisesti. Välikatolla pitänee varmaankin käydä pöyhäisemässä villoja sen verran, että saa syöttökaapelin vedettyä lähimmälle valaisinrasialle.

Nyt kun asiaa miettii, niin ei välttämättä mikään mahdoton homma. Pitää vain varmistaa missä kohtaa koolaukset menee ja tietenkin etsiä himmennettävät led-valot kohtuu hintaan.
 
@Haukka81 "Pahvikatto", eli MDF-levyä näyttää olevan. Koolaus menee todennäköisesti myös suunnitellun led-rivistön kanssa samansuuntaisesti. Välikatolla pitänee varmaankin käydä pöyhäisemässä villoja sen verran, että saa syöttökaapelin vedettyä lähimmälle valaisinrasialle.

Nyt kun asiaa miettii, niin ei välttämättä mikään mahdoton homma. Pitää vain varmistaa missä kohtaa koolaukset menee ja tietenkin etsiä himmennettävät led-valot kohtuu hintaan.
Yläkautta jos pääsee myös tekemään niin silloinhan kaikki onnistuu.

Itse en kyllä mitään kiinteitä ledejä enää tänä päivänä laittaisi vaan pelkät rungot (GU10) ja niihin sopivat "äly"polttimot. Ja vaikka et vielä älyvaloja haluaisi, niin niihin on myöhemmin paljon helpompi siirtyä kun ei tarvitse muuta kuin polttimoiden vaihdon.
 
Hyvä pointti, itse mietein nyt Shellyä siihen väliin ohjaamaan valoja. Pitää vähän vertailla hintoja ja tietysti miltä ne omaan silmään näyttää.
 
Bonuksena ne GU10 ledit on yleensä merkittävästi halvempia kuin kokonaiset led spotit, eikä tarvi niin kauheasti huolehtia samanlaisen valaisimen saatavuudesta.
 
Keittiössä olisi 120cm leveä työtaso (valon sopiva mitta ~80-100cm), johon pitäisi siihen "välitilan" kattoon saada siro ja litteä led-valo valaisemaan työtasoa. Pistorasiaan ajattelin kytkeä, ei viitsi nyt sähkäriä vaivata, muuntaja saisi olla sen takia mahd. siro. Paljonko tossa olisi hyvä olla lumeneita?

Kaiken maailman nauhoja näyttää löytyvän rautakaupoista ja marketeista, mutta onko kellään suosituksia jostain tietystä tuotteesta?
 
Keittiössä olisi 120cm leveä työtaso (valon sopiva mitta ~80-100cm), johon pitäisi siihen "välitilan" kattoon saada siro ja litteä led-valo valaisemaan työtasoa. Pistorasiaan ajattelin kytkeä, ei viitsi nyt sähkäriä vaivata, muuntaja saisi olla sen takia mahd. siro. Paljonko tossa olisi hyvä olla lumeneita?

Kaiken maailman nauhoja näyttää löytyvän rautakaupoista ja marketeista, mutta onko kellään suosituksia jostain tietystä tuotteesta?

Jos otat led nauhaa niin ota sellainen jossa on maitolasi tyyppinen kansi siinä listassa. Nuo ledinauhat on muuten pirun tarkkoja siitä että ovat suorassa ja valosta tulee epätasainen jos ei ole sitä muovia hajottamassa valoa.
 
Itse olen käyttänyt esim. Puuilosta saatavaa alumiiniprofiilia led-nauhojen kaverina. Mukana tulevat kiinikkeet tosin aika surkeat ja lista pääsee tipahtaamaan niistä itsestään irti. Itse päädyin käyttämään asennusliimaa lopulliseen kiinnitykseen.

Löytyy litteänä ja kulma-mallina.
 
Kerran oon muistaakseni tämmösen valokuvun avannut mutta miten lähtee auki? Vähän pyörii mutta pyöritänkö tarpeeksi ja meisselillä ei meinaa auki lähteä.

Vaihtoon toki vois joutaa ei haittaisi.
IMG_20211206_132031.jpg
 
Kerran oon muistaakseni tämmösen valokuvun avannut mutta miten lähtee auki? Vähän pyörii mutta pyöritänkö tarpeeksi ja meisselillä ei meinaa auki lähteä.

Vaihtoon toki vois joutaa ei haittaisi.
IMG_20211206_132031.jpg
Tunget talttapää rukarin tohon koloon, väännät ja naksautat auki. Takaisin menee painamalla.
 
Meillä samanlainen kupu katossa. Voimaa joutuu käyttämään ihan huolestuttavan paljon.
 
Onko tälläisiä olemassa ja millä nimellä puuhun tarkoitetulla kierteellä? KUVA
Kai tuo betonikierrekin puuhun tarttuu jos en muuta keksi...?
 
Onko tälläisiä olemassa ja millä nimellä puuhun tarkoitetulla kierteellä? KUVA
Kai tuo betonikierrekin puuhun tarttuu jos en muuta keksi...?
Puuruuvi jatkomutterilla?

Tuossa vielä yksi linkki Ranskan Amazoniin. Lienee ranskassa enemmänkin käytössä kun suurin osa hakutuloksista vie ranskankielisille sivuille.
 
Viimeksi muokattu:
Jalkaruuvi sisäkierteellä-termilläkin löytää jotain. Jos ei muuten niin erikseen m8x50 jalka-/säätöruuvi ja siihen m8 jatkomutteri.
 
Onko kenelläkään kokemusta muovin ja messingin liimaamisesta (vedenkestävä) laatan pinnalle? Uusia kupariputkia vetelen mm. suihkulle pintavetona, ja mielessä kävi kiinnikeiden ja kulmaliittmien liimaus proppauksen sijaan.
 
Ostettiin asunto 2007 valmistuneesta kaksikerroksisesta rivitalosta. Seinissä oli tapettia sekä alakerran olohuone/ruokailutilassa ja yläkerran makuuhuoneissa. Työn alla näiden tapettien poistaminen ja kaikkien seinäpintojen uudelleen maalaus. Osa tapeteista oli ilmeisesti alkuperäisiä ja alla oli pelkkä tasoite ei pohjamaalia. Alkuperäisten tapettien irrottamisessa oli jonkunlainen homma. Yläkerran makuuhuoneissa oli seinät kipsilevyä ja tapettien alta paljastui ohut tasoitekerros kipsilevyn päällä. Osa tästä tasoitteesta rapisi tapettien mukana alas ja osa jäi paikoilleen. Parista kohtaa irtosi kipsilevyn pintapahvista suikale irti. Tämän lisäksi parissa kohtaa oli ilmestynyt kipsilevyjen saumakohtiin rakoja.

Ajattelin toimia näiden kanssa seuraavalla tavalla:
1. Availen rakoja vähäsen mattoveitsellä, päälle saumausmassaa(?) ja sitten maali
2. Rapsuttelen harjalla irtoavat tasoitteet ja sitten vaan uudet tasoitteet koko seinään ja maalit päälle

Asunnossa on esimerkiksi katon rajassa ilmeisesti putkille yms. tehtyjä kanavia, joiden liitokset irvistää. Näihinkin lienee ratkaisu vetää vanhat massat vaan pois ja tilalle sitten sitä saumausmassaa(?). Luin, että se joustaisi paremmin, mitä perus akryylimassa.

Pitääkö tuossa kipsilevyjen halkeamien kanssa ottaa jotain erityistä huomioon? Ns. virallinen tapa kait olisi laittaa uudet saumausnauhat noille paikoille, mutta se taitaa nyt jäädä tekemättä. Toinen asia mikä mietityttää on noiden vanhojen tasoitteiden pysyvyys siellä alla. Rapiseeko ne loputkin jossain vaiheessa alas?
 
Viimeksi muokattu:
Ostettiin asunto 2007 valmistuneesta kaksikerroksisesta rivitalosta. Seinissä oli tapettia sekä alakerran olohuone/ruokailutilassa ja yläkerran makuuhuoneissa. Työn alla näiden tapettien poistaminen ja kaikkien seinäpintojen uudelleen maalaus. Osa tapeteista oli ilmeisesti alkuperäisiä ja alla oli pelkkä tasoite ei pohjamaalia. Alkuperäisten tapettien irrottamisessa oli jonkunlainen homma. Yläkerran makuuhuoneissa oli seinät kipsilevyä ja tapettien alta paljastui ohut tasoitekerros kipsilevyn päällä. Osa tästä tasoitteesta rapisi tapettien mukana alas ja osa jäi paikoilleen. Parista kohtaa irtosi kipsilevyn pintapahvista suikale irti. Tämän lisäksi parissa kohtaa oli ilmestynyt kipsilevyjen saumakohtiin rakoja.

Ajattelin toimia näiden kanssa seuraavalla tavalla:
1. Availen rakoja vähäsen mattoveitsellä, päälle saumausmassaa(?) ja sitten maali
2. Rapsuttelen harjalla irtoavat tasoitteet ja sitten vaan uudet tasoitteet koko seinään ja maalit päälle

Asunnossa on esimerkiksi katon rajassa ilmeisesti putkille yms. tehtyjä kanavia, joiden liitokset irvistää. Näihinkin lienee ratkaisu vetää vanhat massat vaan pois ja tilalle sitten sitä saumausmassaa(?). Luin, että se joustaisi paremmin, mitä perus akryylimassa.

Pitääkö tuossa kipsilevyjen halkeamien kanssa ottaa jotain erityistä huomioon? Ns. virallinen tapa kait olisi laittaa uudet saumausnauhat noille paikoille, mutta se taitaa nyt jäädä tekemättä. Toinen asia mikä mietityttää on noiden vanhojen tasoitteiden pysyvyys siellä alla. Rapiseeko ne loputkin jossain vaiheessa alas?

Ei ne vanhat tasoitteet pitäis itsekseen irrota. Oot vissiin kostuttanu tapettii tms kun oot irrottanut? Tasoitteethan on vesiliukoista tavaraa yleensä niin saattaa lähtee. Jos saumoissa ei ole saumanauhoja niin melko varmasti kipsilevyt elää ja sauma halkeaa (tulee näkyville) maalin alta. Maalihan ei sitten peitä mitään jälkiä joten kaikki naarmut ja irronneet paperit näkyy läpi. Kantsii laittaa pohjamaali ensin niin näet miltä seinä tulee näyttämään maalattuna ja voit vielä paikkailla kohtia jotka häiritsee.
Kyllä akryylimassa on yleensä sitä joustavampaa tavaraa, ei sinne mitään saumausmassaa kuulu laittaa. Pelkkä saumausmassa nimike ei itselle edes kerro oikeastaan mitään millaisesta tavarasta on kyse.

Onko kenelläkään kokemusta muovin ja messingin liimaamisesta (vedenkestävä) laatan pinnalle? Uusia kupariputkia vetelen mm. suihkulle pintavetona, ja mielessä kävi kiinnikeiden ja kulmaliittmien liimaus proppauksen sijaan.

Kyllä putkimiehet aina kiinnittää nuo ihan ruuveilla laatoituksen sauman kohdasta. Vesiputkien paikalla pysyminen on sen verran olennainen asia että en alkaisi riskeeraamaan liimalla leikkimisellä. Ei ne muutama reikä siinä vesieristeessä maailmaa kaada kunhan noudatat ohjeita kiinnittämiseen.
Yleensä hyvä tapa ollut että:
1. porataan reikä ropulle sauman kohtaan
2. Imurilla töryt pois
3. Reikä täyteen silikoonimassaa
4. Roppu reikään
5. Roppu täyteen silikoonimassaa
6. Kiinnike ruuvilla roppuun
 
Onko kenelläkään kokemusta muovin ja messingin liimaamisesta (vedenkestävä) laatan pinnalle? Uusia kupariputkia vetelen mm. suihkulle pintavetona, ja mielessä kävi kiinnikeiden ja kulmaliittmien liimaus proppauksen sijaan.
Sidan hittades inte - Falu Plast Sanon että on halpaa kuin saippua jos olet miljardööri. Lähtö on 7e/kpl ja liimatuubi 5e/tuubi (millä ei kovin montaa kuulema liimaa). Siitä ei hajuakaan miten noi pysyy ajan saatossa paikalleen ei ole kun taitaa olla vajaa 5v vanha tuote.
 
Joo. Eipä tuo proppailu ja silikonin pursottelu nyt niin kova homma ole, joten mennään sillä. Sitäpaitsi vanhan talon vesieristeissäkään ei välttämättä ole mitään säästettävää enää jäljellä. :whistling: Ajattelin jos maaailmassa olisi menty eteenpäin noissa liimasuhrauksissa reilummin.
 
Joo. Eipä tuo proppailu ja silikonin pursottelu nyt niin kova homma ole, joten mennään sillä. Sitäpaitsi vanhan talon vesieristeissäkään ei välttämättä ole mitään säästettävää enää jäljellä. :whistling: Ajattelin jos maaailmassa olisi menty eteenpäin noissa liimasuhrauksissa reilummin.
Tein taannoin pesuhuonerempan ja koin eri käteviksi tälläset poranterät roppauksiin laattoihin. Terä kestää muutaman reiän porauksen kovaan lattialaattaan kunhan ruiskii poratessa hieman vettä kukkaruiskulla, jotta ei kuumia. Toimii paljon paremmin kun semmonen teräväkärkinen kovapalaterä jollasella viimeksi porasin kiukaan kiinnitykset. Noita saa ainakin 6 ja 8mm kokosina Amazonista ja ei ole kalliitakaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211210_230635_com.amazon.mShop.android.shopping~2.jpg
    Screenshot_20211210_230635_com.amazon.mShop.android.shopping~2.jpg
    157,8 KB · Luettu: 233
Mistä saa piilokannattimia hyllyyn? Sellaisia 150mm tappeja. Ei huvittaisi tehdä itse noinkin yksinkertaista osaa.
 
Viimeksi muokattu:
Seinään ruuvattava tappi. Löytyihän niitä, mutta 7.5e/kpl kuulostaa kalliilta.
Monta sataa kannaketta olet laittamassa? Ihan sillä että monta työtuntia kannattaa käyttää pari euron säästöön...

Mutta saanee halvemmallakin, ei aavistustakaan liikkeestä (Googlen kolmas tulos kun eka listalla oli 11€), mutta ainakin on halvempi :whistling:
 
Useimmiten noissa on jotkut lätkät vaakatasossa joilla tappi kiinnitetään...jäävät hyllyn taakse piiloon ja saa hylly edes jonkin näköistä tukipintaa. Joku 10mm tappi ilman muuta kun itse tapissa oleva ruuvi ei juuri mitään kyllä kannattele. Jos betoniseinään on tulossa niin eikö yksi vaihtoehto olisi pitkä betoniruuvi ? Poraat sen seinään ja teippaat vaikka sopivan kokoseksi tapiksi. Se saattaisi kestääkin. Johonkin kipsilevyseinään ihan turha edes unelmoida että hylly kantaa muuta kun muutaman höyhenen jos tosiaan haet tappia missä itsessään olisi 1 ruuvi jolla se seinään kiinnittyy ilman jotain muuta tukea.
 
Tein taannoin pesuhuonerempan ja koin eri käteviksi tälläset poranterät roppauksiin laattoihin. Terä kestää muutaman reiän porauksen kovaan lattialaattaan kunhan ruiskii poratessa hieman vettä kukkaruiskulla, jotta ei kuumia. Toimii paljon paremmin kun semmonen teräväkärkinen kovapalaterä jollasella viimeksi porasin kiukaan kiinnitykset. Noita saa ainakin 6 ja 8mm kokosina Amazonista ja ei ole kalliitakaan.
Onpa hienoja. Miten onnistuu aloitus, ettei lähde vaeltamaan?
 
Useimmiten noissa on jotkut lätkät vaakatasossa joilla tappi kiinnitetään...jäävät hyllyn taakse piiloon ja saa hylly edes jonkin näköistä tukipintaa. Joku 10mm tappi ilman muuta kun itse tapissa oleva ruuvi ei juuri mitään kyllä kannattele. Jos betoniseinään on tulossa niin eikö yksi vaihtoehto olisi pitkä betoniruuvi ? Poraat sen seinään ja teippaat vaikka sopivan kokoseksi tapiksi. Se saattaisi kestääkin. Johonkin kipsilevyseinään ihan turha edes unelmoida että hylly kantaa muuta kun muutaman höyhenen jos tosiaan haet tappia missä itsessään olisi 1 ruuvi jolla se seinään kiinnittyy ilman jotain muuta tukea.
Puuseinään pitäisi laittaa kiinni. Levyt luokkaa 800x200x30mm. Mitään painavaa ei päälle tule.
Saahan ne lätkät tietysti upotettua taltalla ja vasaralla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 504
Viestejä
4 490 504
Jäsenet
74 249
Uusin jäsen
Lassi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom