Kitaran soittaminen

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Mulla on käytössä tuollainen parilla kympillä hankittu käytetty aloittelijan vahvistin. Veikkaan että se on tämä malli:

Tekisi mieli ehkä hankkia joku parempi tilalle. Minkälaista vahvistinta suosittelisitte kerrostaloasuntoon? Mitä kaikkea noissa yleensä kannattaa ottaa huomioon? Itseä ehkä motivoisi se, jos pääsisi vähän kokeilemaan erilaisia efektejä. Budjetti varmaan siinä alle 500€.

E: tuli vielä heräteostospäissäni ostettua tuollainen lisälelu:
Ajattelin ensin että kahden soittimen opettelu on liikaa tässä iässä, mutta ihan kivasti tuota jaksaa soitella kitaran lisäksi :)
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
466
Mikä ihme tuon aiheuttaa? Basson patteri ei ole kovin vanha
Huono kontakti eli jotain töhnää patterinnapojen & sen patteripesän välissä?. Tai sitten volumepotikassa jotain häikkää?. Tai huono juotos jossain kohdassa?. Viimeisen noista saa ehkä selville, kun heiluttelee sitä eri asennoissa ja kuuntelee, tekeekö samaa vaiko ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Mulla on käytössä tuollainen parilla kympillä hankittu käytetty aloittelijan vahvistin. Veikkaan että se on tämä malli:

Tekisi mieli ehkä hankkia joku parempi tilalle. Minkälaista vahvistinta suosittelisitte kerrostaloasuntoon? Mitä kaikkea noissa yleensä kannattaa ottaa huomioon? Itseä ehkä motivoisi se, jos pääsisi vähän kokeilemaan erilaisia efektejä. Budjetti varmaan siinä alle 500€.

E: tuli vielä heräteostospäissäni ostettua tuollainen lisälelu:
Ajattelin ensin että kahden soittimen opettelu on liikaa tässä iässä, mutta ihan kivasti tuota jaksaa soitella kitaran lisäksi :)
kerrostaloasunto ja vahvistin vaatii sen verta katselua, että vahvistimessa on joko tarpeeksi vähän tehoja tai päätteen kuristus, eli master volume tai joku muu vastaava nuppi mistä saadaan joko portaattomasti tai portailla tehoja pudotettua sinne 0.1W tienoille sekä erittäin herkkä kaiutin. Sinällään vahvistimen tehoilla tai koolla ei välttämättä ole merkitystä, kunhan tuo tehopnpudotus löytyy tai sitten vahvistin on joku sopivainen hybridi tai transistorimalli, joka suostuu soimaan jo pienillä tehoilla kelvollisesti. Suosittelen vahvasti "ikävää duunia" eli matkaa musiikkiliikkeisiin soittelemaan eri vahvistimia pienillä volumeilla ja tekemään päätöksiä sen mukaan mikä kuulostaa omasta mielestä hyvälle myös lähes volat nollassa :) Toki jos pirkanmaalla asut, niin mulla ois pari todella hyvää vahvistinta käytettynä myynnissä, kerrostaloon soveltuvia koostainsa huolimatta :p Jos et halua panostaa putiikkivahvistimiin, niin ainakin semmoset merkit kannattaa huomioida kuten boss katana tai fender mustang tai marshall Mg tahi vaikkapa Orange crush ja noiden joku pienmimmistä versiosita. Toki maailmaan mahtuu paljon muitakin hyvinä vahvistimia, ne löytää sitten jos löytää sieltä musaliikkeistä tai esim. muusikoiden netin torilta.


edittiä: Tuossa orangessa ei ollutkaan fx prosessoria, eli ei efektejä siinä... Mutta lisäksi ainakin Voxilta, Rolandilta, Line6:lta, Blackstarilta yms yms löytyy moisia malleja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Mulla on käytössä tuollainen parilla kympillä hankittu käytetty aloittelijan vahvistin. Veikkaan että se on tämä malli:

Tekisi mieli ehkä hankkia joku parempi tilalle. Minkälaista vahvistinta suosittelisitte kerrostaloasuntoon? Mitä kaikkea noissa yleensä kannattaa ottaa huomioon? Itseä ehkä motivoisi se, jos pääsisi vähän kokeilemaan erilaisia efektejä. Budjetti varmaan siinä alle 500€.

E: tuli vielä heräteostospäissäni ostettua tuollainen lisälelu:
Ajattelin ensin että kahden soittimen opettelu on liikaa tässä iässä, mutta ihan kivasti tuota jaksaa soitella kitaran lisäksi :)
Yksi vaihtoehto on kytkeä tuohon 10W vahvistimeen (sen kaiuttimen liittimiin) kunnollinen isolla kovaäänisellä vanha/uusi sterokaiutin, jos voluumi nyt riittää, kuten oletan. Äänien ollessa hyvät ostaa joku multiefekti esim.
tai vastaava muu. Noissa usein on Wah Wah pedaali, jota voi sitten tarvittaessa hyödyntää kunnon vahvistimenkin kanssa.
Jos kokee ettei efektejä ole tarpeeksi , niitä voi sitten käyttää isomman vahvistemenkin kanssa. Käyttynäkin noi löytynee netistä.

Sitten on joku 30-50watin mallintava vahvistin esim. Fender Mustang LT50 , Boss Katana, VOX, jne
Minäkin suosittelen kuuntelua jossain alan liikkeessä .
Sitten varaudut, että säätöihin kuluu aikaa :) Ainakin Fenderillä on kasa valmiita ja netistä löytynee lisää.
(FUSE:n tuki on lopetettu, tilalle (vain uusiin vahvistinmalleihin) on Fender TONE <- kauankohan ton tuki kestää?)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
378
Aktiivimikit kitarassa/bassossa ja robottiruohonleikkuri on huono yhdistelmä. Mikit poimii jelposti leikkurin rajalangassa kulkevan signaalin, josta aiheutuu häiriösärinää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 327
ESP LTD F-104 sähköbasso alkoi taas temppuilemaan.

Kun siihen kytkee vahvistimen, niin hetken soi aivan normaalisti, mutta sekunneissa volume lähtee laskemaan ja laskemaan, kunnes vahvistimen kautta ei kuulu enää mitään, vaikka kaikki nupit kääntäisi kaakkoon. Tämä tapahtuu molemmilla mikeillä. Mikä ihme tuon aiheuttaa? Basson patteri ei ole kovin vanha ja nipisti kielellä kokeiltuna kunnolla. Soitin myös sähkökitaraa bassovahvistimen kautta ja se soi aivan normaalisti.

EDIT: Täytyy kokeilla vielä tuota patterin vaihtoa kaiken varalta. Edellinen patteri kesti puoli ikuisuutta, niin tuskin kuitenkaan nykyinen alle vuodessa vähäisellä soittelulla menee.

Mittaile tai vaihda nyt paristo ensin. Itsellä paristo bassoissa ja pedaaleissa jonkun kerran tyhjentynyt ennen aikojaan kun johtoplugi unohtunut soittimeen paikalleen.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 000
Mittaile tai vaihda nyt paristo ensin. Itsellä paristo bassoissa ja pedaaleissa jonkun kerran tyhjentynyt ennen aikojaan kun johtoplugi unohtunut soittimeen paikalleen.
Kyllä se patterin vaihdolla tosiaan lähti taas toimimaan. Ei näköjään pidä luottaa siihen, että nipistää vielä kielellä testatessa. Patterin liittimessä oli kyllä jotain ihme mönjää ja roskia, niin putsasin kontaktin samalla.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
622
Kävin ohimennen kokeilemassa vähän kitaroita. Pitäis olla noissa testihuoneissa joku pankkikortin lukija, mikä tsekkais katteen ja avais sit siihen sopivat kitarat testisoittoon.

Long story short, mun on aivan pakko saada PRS CE24 Custom.

edit: Core oli onneks lukittuna, enkä pyytäny avaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kävin ohimennen kokeilemassa vähän kitaroita. Pitäis olla noissa testihuoneissa joku pankkikortin lukija, mikä tsekkais katteen ja avais sit siihen sopivat kitarat testisoittoon.

Long story short, mun on aivan pakko saada PRS CE24 Custom.

edit: Core oli onneks lukittuna, enkä pyytäny avaamaan.
Gibson Super 400 CES VSB olis toivelistalla :) , hienon näköinen, kevytkin kun on ontto.

Olen joskus miettinyt miksi Gibsoneissa on kielten alapuolella muovilevy, mitä hyötyä siitä on?

Toinen? tuo puoliakustisuus sähkökitaroissa, eikös Stratotkin soi vastaavalla volumilla ilman vahvistinta?
Rungon laatu näyttäs vaikuttavan aika paljon akustiseen ääneen.
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
249
Se muovilevy on pick guard eli plektrasuoja. Kun rokkia soittaa tosissaan, voi kitaraan tulla vekkejä ilman sitä. Sen pitäminen kitarassa on makuasia. Jos soittaa maailman huipulla, on jälleenmyyntiarvon näkökulmasta parempi, jos kitara näyttää rähjäiseltä, mutta jos kitaraa soittelee vain välillä huvikseen, kannattanee se suoja jättää paikalleen, koska kukaan ei tavisten tekemää patinointia tule arvostamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Gibson Super 400 CES VSB olis toivelistalla :) , hienon näköinen, kevytkin kun on ontto.

Olen joskus miettinyt miksi Gibsoneissa on kielten alapuolella muovilevy, mitä hyötyä siitä on?

Toinen? tuo puoliakustisuus sähkökitaroissa, eikös Stratotkin soi vastaavalla volumilla ilman vahvistinta?
Rungon laatu näyttäs vaikuttavan aika paljon akustiseen ääneen.
Sähkökitaroissa rungon matskulla tai muodolla ei pääsääntöisesti ole kovin paljon merkitystä, poislukien ehkä juuri puoliakustiset ja thinlinet, joissa tuo rungon koverrus muuttaa ääntä yleensä vähän pehmeämmäksi ja täyteläisemmäksi sekä omintakeiseksi. Tuolla puoliakustisuudella ei siis yleensä ole mitään tekemistä akustisen soinnin kanssa, muuten kuin että se saattaa soida inan kovempaa mitä perinteinen lankkusähkökitara.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Kävin ohimennen kokeilemassa vähän kitaroita. Pitäis olla noissa testihuoneissa joku pankkikortin lukija, mikä tsekkais katteen ja avais sit siihen sopivat kitarat testisoittoon.

Long story short, mun on aivan pakko saada PRS CE24 Custom.

edit: Core oli onneks lukittuna, enkä pyytäny avaamaan.
Arvaa huviksesi, kun mulla on lainassa juuri vanhaa sarjaa prs ce22 ja olen aivan myyty sen edessä, että olenko katsellut myös, mutta ilman custom päätettä, noihin kun ei oikein ole varaa :) Tommonen pankkikortintsekkaaja tosin jos olisi, niin mua ei kai päästettäisi lainkaan koko myymälään :D
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
622
Arvaa huviksesi, kun mulla on lainassa juuri vanhaa sarjaa prs ce22 ja olen aivan myyty sen edessä, että olenko katsellut myös, mutta ilman custom päätettä, noihin kun ei oikein ole varaa :) Tommonen pankkikortintsekkaaja tosin jos olisi, niin mua ei kai päästettäisi lainkaan koko myymälään :D
On kyllä käsittämättömän hyvä kitara soittaa, vaikka oon ihan paska kitaristi. Mattakaula juuri sopivan ohkasena ja toi PRS:n skaala sopii hyvin käteen. Onneks oon hillonnu säästötilillä jonkin verran "kitarakassaa" ja ollu tähän asti niin pihi ukko, että se on hiljalleen paisunu. Voi olla et pitää nollata nyt toi kassa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Se muovilevy on pick guard eli plektrasuoja. Kun rokkia soittaa tosissaan, voi kitaraan tulla vekkejä ilman sitä. Sen pitäminen kitarassa on makuasia. Jos soittaa maailman huipulla, on jälleenmyyntiarvon näkökulmasta parempi, jos kitara näyttää rähjäiseltä, mutta jos kitaraa soittelee vain välillä huvikseen, kannattanee se suoja jättää paikalleen, koska kukaan ei tavisten tekemää patinointia tule arvostamaan.
Tarkoitatko, että soittaja plektra osuu muuten rajussa soitossa kitaran kanteen kielien alapuolella?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Tarkoitatko, että soittaja plektra osuu muuten rajussa soitossa kitaran kanteen kielien alapuolella?
Näinhän se voi tosiaan tehdä. Jos joskus katselet vaikka liikkeessä käytettyjä kitaroita, niin useimmissa, missä ei ole plekusuojaa, on pienenpiniä naarmuja juuri sillä kohden ja ne tulee plekusta tai jopa kynsistä joskus.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
On kyllä käsittämättömän hyvä kitara soittaa, vaikka oon ihan paska kitaristi. Mattakaula juuri sopivan ohkasena ja toi PRS:n skaala sopii hyvin käteen. Onneks oon hillonnu säästötilillä jonkin verran "kitarakassaa" ja ollu tähän asti niin pihi ukko, että se on hiljalleen paisunu. Voi olla et pitää nollata nyt toi kassa.
Eikö SE kelpaa? Laadukkaita "halpis" brändin PRS:iä. Mulla on SE floikkarilla ja se on helposti paras kitara jota olen koskaan soittanut. Ainoa miinus on vähän elottomat passiivimikit mutta ne on helppo myös vaihtaa parempiin pienellä lisärahalla.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
622
Eikö SE kelpaa? Laadukkaita "halpis" brändin PRS:iä. Mulla on SE floikkarilla ja se on helposti paras kitara jota olen koskaan soittanut. Ainoa miinus on vähän elottomat passiivimikit mutta ne on helppo myös vaihtaa parempiin pienellä lisärahalla.
Ero oli aivan valtava, kokeilin molempia. SE oli kyllä hyvä, mutta CE tuntui "the kitaralta" omassa kädessä. Mikit tosiaan vaihtaa helposti ja itse painotankin tota soittotatsia enemmän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Ero oli aivan valtava, kokeilin molempia. SE oli kyllä hyvä, mutta CE tuntui "the kitaralta" omassa kädessä. Mikit tosiaan vaihtaa helposti ja itse painotankin tota soittotatsia enemmän.
ja sitten ne customit ilman CE:tä ja signaturet ja tietenkin private stockit :cool: huh kun olisi joskus laittaa auton verta kitaraan :rolleyes:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 154
Yllättävää mutta kyllä. Putsasin kitaran kauttaaltaan ja vaihdoin johtoa. Lie kumpi vaikutti. Ääni jälleen kirkas ja viasta ei toistaiseksi tietoakaan. Riffit vaan tulille siis!

Kiitos vinkeistä!
 
Liittynyt
13.10.2020
Viestejä
22
Mitäs nettikursseja arvon tekkiläiset suosittelee sähkiksen osalta? Oon tuossa miettinyt että laittaisiko rahojaan likoon joko Tom Hessille tai Bernth Brödträgerille, molemmat vaikuttavat ainakin YouTuben perusteella osaavan myös opetuspuolen. Treenin osalta olen nyt pitänyt yllä säännöllistä soittotreeniä nyt parin vuoden ajan, mutta kaipaisin hieman fiksumpaa rakennetta harjoittelulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
uuh prs ce 22 tuli tai oikeastaan jäi taloon, ei oo kyllä lintuja eikä loimuja, mutta on tyylikäs ulkonäkö ja aivan jumalattoman upee soundi :) seuraavaksi pitää saada paljon tavaraa kaupaks että saa niitä parempia malleja :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Mitäs nettikursseja arvon tekkiläiset suosittelee sähkiksen osalta? Oon tuossa miettinyt että laittaisiko rahojaan likoon joko Tom Hessille tai Bernth Brödträgerille, molemmat vaikuttavat ainakin YouTuben perusteella osaavan myös opetuspuolen. Treenin osalta olen nyt pitänyt yllä säännöllistä soittotreeniä nyt parin vuoden ajan, mutta kaipaisin hieman fiksumpaa rakennetta harjoittelulle.
Ootko harkinnut ihan soittotunteja? Suosittelen, niistä saa paljon irti jos saa opettajan kanssa mukavan paketin aikaan.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
622
uuh prs ce 22 tuli tai oikeastaan jäi taloon, ei oo kyllä lintuja eikä loimuja, mutta on tyylikäs ulkonäkö ja aivan jumalattoman upee soundi :) seuraavaksi pitää saada paljon tavaraa kaupaks että saa niitä parempia malleja :)
Itselläkin asiat eteni niin, että seinällä nyt roikkuu prs ce 24. Soundi on makee, mutta soitettavuus on uskomattoman hyvä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Onhan noi prs:t loistavia kitaroita mutta soundimaailman "steriiliys" ei uppoa kaikille.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
622
Jotain siitä Les Paulin ja Straton välistä se soundimaailma. Tosin tossa mun prs:ssä on aika kuumat mikit (85/15), mitkä splittaa hyvin. Humpparina aika lähellä Les Paulimaista soundia ja splitattuna hyvin stratomainen. CE 22:ssa ilmeisesti vähemmän kuumat mikit ja ehkä enemmän sellanen perinteinen PRS-soundi.
 
Liittynyt
13.10.2020
Viestejä
22
Ootko harkinnut ihan soittotunteja? Suosittelen, niistä saa paljon irti jos saa opettajan kanssa mukavan paketin aikaan.
Onhan tuo toki käynyt mielessä, mutta millä voisi varmistaa että opettaja on pätevä? Soittaminen ja sen opettaminen kun ovat kaksi erityyppistä osaamista vaativaa taitoa. Nettikursseista vertaisarvionteja on puolestaan helpommin saatavilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Onhan noi prs:t loistavia kitaroita mutta soundimaailman "steriiliys" ei uppoa kaikille.
Itellä tohon on vaihdettu J S Mooren Alnico 8 mikit ja tuo on tarvittaessa erittäin rok tuo soundi tuossa, ekaa kertaa kun tuota soittelin kunnon vahvistimen läpi, niin piti oikein katsoa ettei käteen eksynyt kenenkään laadukas sg :) Tarvittaessa toki soundipaletti kattaa aika pitkälle kaiken humpparimaailman soundin omiin tarpeisiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Smartumin kulttuurirahoja oli umpeutumassa ja covidin takia kun muutakaan käyttöä ei lötynyt, niin laitoin ne Rockwayn verkkokursseihin.
Aika kömpelöä niiden opettajien ulosanti, enkä ole kovin montaa "kurssia" sen takia sieltä vielä katsonut. Youtubesta löytyy ilmaiseksi yhtä hyvää ja parempaakin matskua.
Muuten käynyt satunnaisesti oikealla opettajalla ysärin lopulta lähtien ja sitä voi suositella. Youtuben ohella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Mitä tulee kitaroiden soundimaailman steriiliyteen, niin yksi valmistaja, joka kiinnosti kovasti, ja tekee sitä kyllä vieläkin on Charvel.
Videoiden perusteella kuitenkin aika steriili soundi omaan makuun, eikä Fazullakaan päässyt niitä kokeilemaann, vaikka ovat niitä myyvinäänkin.

G&L olis myös kiinnostanut, mutta niitäkään ei päässyt kokeilemaan.
Paria kiinnostavaa Fenderin stratoa/teleä, yhtä svedupellekitaraa ja jotain useamman kk mielessä pyörinyttä PRS SE:tä pääsin kuitenkin testailemaan ja jotenkin niistä kaikista jäi vai joku epävarma fiilis.

Kävin lopulta Custom Soundsissa kokeilemassa jotain Reverendiä, joka ei ollut mikeiltään edes just se malli mikä oli mielessä (ja jonka lopulta sieltä ostin), mutta tiesin heti, että tää on se valmistaja.
Viimeistelyjälki, kaula ja kaikki muu natsas heti. Laatuvaikutelma helposti samaa luokkaa kuin kokeilemissani 3x kalliimmissa isojen brändien kitaroissa.

Charvel ja jotkut PRS:t kiinostaa silti edelleen.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Smartumin kulttuurirahoja oli umpeutumassa ja covidin takia kun muutakaan käyttöä ei lötynyt, niin laitoin ne Rockwayn verkkokursseihin.
Aika kömpelöä niiden opettajien ulosanti, enkä ole kovin montaa "kurssia" sen takia sieltä vielä katsonut. Youtubesta löytyy ilmaiseksi yhtä hyvää ja parempaakin matskua.
Muuten käynyt satunnaisesti oikealla opettajalla ysärin lopulta lähtien ja sitä voi suositella. Youtuben ohella.
Joo, ei oikein iskenyt minullekaan. Tarkista ettei sinulla ole kestotilaus päällä, nimittäin putiikki lähettää laskun vasta pari viikkoa uuden kauden alkamisen jälkeen, eikä peruminen enää välttämättä siinä vaiheessa onnistu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Joo, ei oikein iskenyt minullekaan. Tarkista ettei sinulla ole kestotilaus päällä, nimittäin putiikki lähettää laskun vasta pari viikkoa uuden kauden alkamisen jälkeen, eikä peruminen enää välttämättä siinä vaiheessa onnistu.
Kiitos tiedosta. Täytyy tsekata toi.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Smartumin kulttuurirahoja oli umpeutumassa ja covidin takia kun muutakaan käyttöä ei lötynyt, niin laitoin ne Rockwayn verkkokursseihin.
Aika kömpelöä niiden opettajien ulosanti, enkä ole kovin montaa "kurssia" sen takia sieltä vielä katsonut. Youtubesta löytyy ilmaiseksi yhtä hyvää ja parempaakin matskua.
Muuten käynyt satunnaisesti oikealla opettajalla ysärin lopulta lähtien ja sitä voi suositella. Youtuben ohella.
Rockwayn materiaaleista ei ole kokemusta, mutta samankaltaisista "verkkokursseista" (lue: soittovideot, nuotinnokset ja nauhoitukset) kylläkin. Laatu on ihan laidasta laitaan. Monesta on joutunut kaivamalla kaivamaan sitten omaan soittoon edes jotain uutta, ja liian monessa noissa sisältö on ollut vaan tyyliin "Tommi Tilumeister soittaa helvetin nopeasti jotakin", nuotinnosten ollessa samoja 3nps asteikkoharjoitteita jotka olivat ihan uusinta uutta ehkä 40-50 vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 000
Miten kannattaisi toimia, jos pitkien tabulatuurien opiskelu tuntuu pakkopullallta, mutta silti paljon tulee biisejä maukkailla riffeillä ja sooloilla, joita tekisi mieli opetella? Joissakin biiseissä kokeillut myös korvakuulolla oikeiden nuottien hakemista ja sekin kyllä toimii ja on ihan mielekästä, mutta hidasta. Toki noita voisi kokeilla yhdistää ja sitten sooloihin vaikka jotain poimintoja tabeista, mutta myös omaa improvisaatiota :think:

Plektratekniikka on kehittynyt selvästi ja asteikot alkaa olla tuttuja ja sen pohjalta tuntuu, että olisi hyvät pohjat opetella jotain pykälää vaikeampiakin tunnettuja sooloja. Hankalaa kyllä, kun soittaa sekä akustista kitaraa, sähkökitaraa ja bassoa ja aikaa on vain rajatusti kaikille. Basson jäätyä vähemmälle ja slapin tultua mukaan kuvioihin huomasin, että etu- ja keskisormi eivät jaksa enää vetää nopeatempoisia biisejä loppuun saakka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 543
Miten kannattaisi toimia, jos pitkien tabulatuurien opiskelu tuntuu pakkopullallta, mutta silti paljon tulee biisejä maukkailla riffeillä ja sooloilla, joita tekisi mieli opetella? Joissakin biiseissä kokeillut myös korvakuulolla oikeiden nuottien hakemista ja sekin kyllä toimii ja on ihan mielekästä, mutta hidasta. Toki noita voisi kokeilla yhdistää ja sitten sooloihin vaikka jotain poimintoja tabeista, mutta myös omaa improvisaatiota :think:
Valitettavan harvoin oppiminen ja hallitseminen onnistuu muutoin kuin toistolla, mikä ei aina niin herkkua ole. Sama se on, onko siellä tabulatuurit, nuotit, korvalla opettelu tai vaikka savumerkeistä lukeminen. Valtaosa perusmusasta nyt on sitä kolmen riffin jynkkyä ABABCAB -kaavalla. Ja mitä enemmän biisejä soittelee, niin tiettyjä yhtäläisyyksiä tulee koko ajan, jotta voi alkaa menemään ns. autopilotti päällä ja sitten heittellä sekaan kaikkea mikä tuntuu hyvältä. Tietty kun jotain hankalampaa alkaa treenata niin vaatii sitä panostamistakin hieman.

Mä olen tosi surkea opettelemaan nuotilleen mitään. Lähinnä riffit ja jotkut pakolliset tunnistettavuudet biiseissä opettelen mutta muuten annan mennä vain. Joskus osuu kohdalleen, joskus ei. Myös itsellä jää aika hyvin päähän nuotit/tabulatuurit, että soittelen yleensä kerran tai kaksi biisin läpi vaikkapa Guitar Pron kanssa, niin sitten muistaakin jo suht hyvin että mitä missäkin on.

Pistetäänpä tähän muuten eiliseltä Steve Vaita. Pari kertaa soitin ja sitten REC (EDIT: Toki pienenä poikana tuli paaaljon tätäkin soitettua). Näköjään tämä oli kolmas otto.

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
646
Eipä tuohon opetteluun ole muuta tehokeinoa löytynyt, kuin palasiksi jaottelu. Usein kipaleissa on selkeitä, toistuvia teemoja vain muutama, mitä sitten kierrätettään aikansa. Kappaleen hyräileminen soiton aikana auttaa kummasti muistamaan, missä mennään ja mihin matkalla.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 000
Eilen vaihteluksi kokeilin opetella yhden vähän helpomman biisin sooloa korvakuulolta, kun tabeja ei siihen löytynyt. Samaa kohtaa biisistä piti kuunnella aika moneen kertaan uudestaan, mutta kun sävellaji löytyi, niin oikeat nuotitkin löytyi kohtuu helposti. Biisin alkuperäinen soolo oli vielä aika yksinkertainen, niin lisäilin omia juttuja siihen. Tuo vaikutti aika mielekkäältä lähestymistavalta ja oppii soittamaan biisejä korvakuulolta. Asteikot meinaa mennä vielä helposti sekaisin, kun jos on jotain biisiä treenannut tietyllä sävellajilla, niin vaihto lennosta toiseen ei menekään ihan heittämällä ja joutuu hakemaan, mistä nauhavälistä tutut kuviot löytyykään.

Mutta joo, täytyy varmaan vaan jatkaa väkipakolla tabien opettelua ulkoa. Monien biisien sooloja voi onneksi pätkiä useampaan osaan, mutta aika työläältä tuntuu silti opetella niin, että osaa soittaa lopulta täysin ulkoa. Eiköhän sekin helpotu, kun vain treenaa ja oppii tarkemmin, miten soolot yleensä biiseissä rakentuvat. Ultimate Guitarissa se hyvä puoli, että voi soittaa alkuun vaikka hidastettuna tabien mukana, niin pysyy melodiassa kärryillä.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
51
Pistetäänpä tähän muuten eiliseltä Steve Vaita. Pari kertaa soitin ja sitten REC (EDIT: Toki pienenä poikana tuli paaaljon tätäkin soitettua). Näköjään tämä oli kolmas otto.
Hienosti vedetty. Onko tuo luuttu 1998 90th HAM? Ibat ei oikein omaan lapaseen istu mutta tuommoisen kelpuuttaisin seinälle koristeeksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Eilen vaihteluksi kokeilin opetella yhden vähän helpomman biisin sooloa korvakuulolta, kun tabeja ei siihen löytynyt. Samaa kohtaa biisistä piti kuunnella aika moneen kertaan uudestaan, mutta kun sävellaji löytyi, niin oikeat nuotitkin löytyi kohtuu helposti. Biisin alkuperäinen soolo oli vielä aika yksinkertainen, niin lisäilin omia juttuja siihen. Tuo vaikutti aika mielekkäältä lähestymistavalta ja oppii soittamaan biisejä korvakuulolta. Asteikot meinaa mennä vielä helposti sekaisin, kun jos on jotain biisiä treenannut tietyllä sävellajilla, niin vaihto lennosta toiseen ei menekään ihan heittämällä ja joutuu hakemaan, mistä nauhavälistä tutut kuviot löytyykään.

Mutta joo, täytyy varmaan vaan jatkaa väkipakolla tabien opettelua ulkoa. Monien biisien sooloja voi onneksi pätkiä useampaan osaan, mutta aika työläältä tuntuu silti opetella niin, että osaa soittaa lopulta täysin ulkoa. Eiköhän sekin helpotu, kun vain treenaa ja oppii tarkemmin, miten soolot yleensä biiseissä rakentuvat. Ultimate Guitarissa se hyvä puoli, että voi soittaa alkuun vaikka hidastettuna tabien mukana, niin pysyy melodiassa kärryillä.
Kannattaa googlettaa geneerisiä taustanauhoja ja koittaa niiden päälle soittaa ja improvisoida sooloa. Varsinkin pelkkien voimasointujen(josta ei käy helposti ilmi onko sävellys duurissa vai mollissa) päälle koostettuihin taustoihin on helppo improvisoida kun niihin on helppo soittaa ja kokeilla erilaisia moodeja ja skaaloja. Ns. "noodlaaminen" on hyvä tapa oppia otelautaa, skaaloja, moodeja ja asteikkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 543
Hienosti vedetty. Onko tuo luuttu 1998 90th HAM? Ibat ei oikein omaan lapaseen istu mutta tuommoisen kelpuuttaisin seinälle koristeeksi.
Joo. Kesällä ostin. Tää on itse asiassa ainut mikä Suomeen tuotiin myyntiin liikkeeseen. Toki yksityiset ovat noita tuoneet kanssa.

Huikea kitara kyllä. 7vwh:n ohella ainut eben lautainen jemi.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 000
Kannattaa googlettaa geneerisiä taustanauhoja ja koittaa niiden päälle soittaa ja improvisoida sooloa. Varsinkin pelkkien voimasointujen(josta ei käy helposti ilmi onko sävellys duurissa vai mollissa) päälle koostettuihin taustoihin on helppo improvisoida kun niihin on helppo soittaa ja kokeilla erilaisia moodeja ja skaaloja. Ns. "noodlaaminen" on hyvä tapa oppia otelautaa, skaaloja, moodeja ja asteikkoja.
Backing trackit ja karaokeversiot eri biiseistä on kyllä tuttuja. Pentatooniset asteitkot itselle jäänyt mieleen lähinnä lukuina, että esim. 12 nauhaväliltä tietyssä sävellajissa lähtee tietty kuvio. Kun sävellaji vaihtuu, niin sitten joutuu vähän hakemaan, kun samat luvut ei enää toimikaan. Siinä mielessä helppoja nuo asteikot, kun riittää lähinnä vain, että siirtää koko kuviota otelaudalla tietyn verran, kun sävellaji muuttuu.

EDIT: Tabien ja improvisoinnin yhdistäminen taitaa olla oma juttu soolojen opettelussa. Nyt otin käsittelyyn Dire Straitsin Expresso Loven ja sen soolo on sen verran yksinkertainen, että siihen on hyvä lisätä väleihin jotain ihan omia juttuja Dm-asteikosta. Kuulostaa hyvältä ja tulee hyvä fiilis, kun saa luotua vähän jotain omaakin mukaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
106
Löytyisiköhän jostain hyvälaatuiset(tulostamismielessä) taulukot sävellajien nuotteihin, miksei toki soinnutkin. Inspiraatio itseopiskeluun on päällä mutta noita kaipaili si kyllä että saa jotain tolkkua siitä mitä voi yhdistellä toisiinsa jos miettii vaikka sävelkulkuja :tdown:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 543
Backing trackit ja karaokeversiot eri biiseistä on kyllä tuttuja. Pentatooniset asteitkot itselle jäänyt mieleen lähinnä lukuina, että esim. 12 nauhaväliltä tietyssä sävellajissa lähtee tietty kuvio. Kun sävellaji vaihtuu, niin sitten joutuu vähän hakemaan, kun samat luvut ei enää toimikaan. Siinä mielessä helppoja nuo asteikot, kun riittää lähinnä vain, että siirtää koko kuviota otelaudalla tietyn verran, kun sävellaji muuttuu.
No katsele vaikka Metallican sooloja. Kirk vetelee omiaan melkein kaiken päälle välittämättä mitä taustalla menee, sitten hetkellisesti perus mollipentatonista ja taas omia, ja nehän toimii.

Kunhan aina väliin osuu oikea nuotti, niin sama se mitä vetelee kunhan kuulostaa hyvältä. Ja teorialla saa kaiken kuitattua kuitenkin.

Itse vetelin just Satrianin Surfing With The Alienin videolle ja pääpiirteittäin oikeaa biisiä soittelen mutta tuolta 3:00 eteenpäin mitä sattuu. Ei se aina osu oikein :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Onhan noi prs:t loistavia kitaroita mutta soundimaailman "steriiliys" ei uppoa kaikille.
Mikeistähän tuo on pitkälti kiinni.
SE vakiohumpparit on aika kelmeät, itsellä tullut vaihdettua kaikkiin halpis räsäsiin mikit,
Ainoastaan 59/09 humpparit customissa on jääneet paikoilleen.

Ps. Tyttäreltä vapautuu tällainen piakkoin kun tulee tilattu jazz-loota tilalle , tämä siis "vintage" 2013 semi-hollow PRS SE Zach Meyers ladattuna Seymour Duncanin JB humppareilla.ollut likalla treenikeppinä ja pidetty huolta,toki normi käytön jälkiä löytyy useamman sadan tunnin käytön jälkeen.

Törkeän hyväsaundinen ja soitettava ja vieläpä nättikin..paprut,kantopussi ja kaikki sälät mukana, hyvissä säädössä eikä tartte kun kovaa ajoa... löytynee vieläpä noihin humppareihin nikkeli kuoretkin.
_20201111_104127.JPG
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Mikeistähän tuo on pitkälti kiinni.
SE vakiohumpparit on aika kelmeät, itsellä tullut vaihdettua kaikkiin halpis räsäsiin mikit,
Ainoastaan 59/09 humpparit customissa on jääneet paikoilleen.

Ps. Tyttäreltä vapautuu tällainen piakkoin kun tulee tilattu jazz-loota tilalle , tämä siis "vintage" 2013 semi-hollow PRS SE Zach Meyers ladattuna Seymour Duncanin JB humppareilla.ollut likalla treenikeppinä ja pidetty huolta,toki normi käytön jälkiä löytyy useamman sadan tunnin käytön jälkeen.

Törkeän hyväsaundinen ja soitettava ja vieläpä nättikin..paprut,kantopussi ja kaikki sälät mukana, hyvissä säädössä eikä tartte kun kovaa ajoa... löytynee vieläpä noihin humppareihin nikkeli kuoretkin.
oispa Dc ilman SE:tä :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
No joo, mulla ollu itsellä useampi parin tontun PRS samaten noita se-räsäsiä ollut.

Jos itselle soitettava peliä hakee niin PRS kohdalla olen tehnyt se:stä lähes paremman pelin suhteessa rahamäärään nähden.

Esim. Ostat käytettynä makusi mukaan vaikka double cut tai single cut SE-räsäsen,

Tsekkaat netistä Mannmaden uppgrade-tallan ja Mannmaden lukkovirittimet ja isket vakiohumpparit tilalle makusi mukaiset mikit ja sulla on oikeasti soiva peli puolella rahalla mitä maksaa perus CE ...

Tollaselle jää reilusti alle tonnin hintaa riippuen kuinka halvan aihion ostaa ja kuinka paljon sijoittaa mikkeihin.Mannmaden tallaan ja lukkovirittimiin palaa 200€ kun löytää sopivasti.toki muitakin virittimiä löytyy gotoh/Schaller/PRS missä ei tartte edes uusia reikiä tehdä.

Mulla on itsellä nyt kierrossa yksi SE ,vanha 2011 Korina SE missä virittimet on vaihdettu lukollisiin, satula tusqiin, talla Mannmade ja mikkeinä Gibsonin burstbuckerit ja tästä en tule varmasti luopumaan koskaan, tuntuu paremmalta kuin 1.5k€ kalliimpi CE...

Ps.mannmade tekee myös upgrade-tremolosettiä noihin kiinteätallaisiin prs-keppeihin ja jos haluaa vähän tuhota orkkista niin esim.stetsbar-tremi asentuu suht nätisti stoptailin tilalle...

Toki nyt on jostain syystä käytettyjen PRS hinnat melko korkealla mutta perus 245 saa jo tuurilla 300-350€ sitten ne "nätimmät" maksaa sen 500-650€.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Löytyisiköhän jostain hyvälaatuiset(tulostamismielessä) taulukot sävellajien nuotteihin, miksei toki soinnutkin. Inspiraatio itseopiskeluun on päällä mutta noita kaipaili si kyllä että saa jotain tolkkua siitä mitä voi yhdistellä toisiinsa jos miettii vaikka sävelkulkuja :tdown:
Ainakin jos skaaloja haluaa opetella, niin tuolta löytyy ihan asiallisia kuvia:

Ja alla olevista voi olla hyvä aloittaa, jos eivät ole jo tuttuja.

Ovat periaatteessa samoja skaaloja, pentatonisesta skaalasta (johon huomattava osa länsimaisesta muusiikista perustuu) on vain otettu kaksi diatonisen major skaalan säveltä pois "turhina".
Ja vaikka toisessa linkkaamista kuvista lukee minor (molli) ja toisessa major (duuri), niin siitäkin huolimatta ovat sormituksiltaan samoja, niitä kahta säveltä lukuunotamatta.
Niissä on vain valittu eri perussävel R (root note, tai juuri), jonka ympärillä melodia pyörii ja saa siten skaalaan kuulostamaan joko iloiselta duurilta tai ei niin iloiselta mollilta.
Tuota minor pentatonic kuvaakin vois siis soittaa niin, että melodia pyörii major skaalan kuvaan merkityn R:n ympärillä ja silloin puhutaan major pentatonisesta.
Ja samalla tavalla major skaalan kuvaa voidaan soittaa käyttäen mitä tahansa kuvaan merkittyä säveltä perussävelenä, jolloin puhutaan kirkko-moodeista, joilla kaikilla on omanlaisensa soundi.

Ja vaikka noihin kuviin on piirretty sormitukset tiettyihin kohtiin otelautaa, niin noita viittä peräkkäistä sormituskuviota voi liikuttaa otelaudalla vapaasti ylös ja alas sen mukaan mitä perussäveltä halutaan käyttää.

Mitä sointukulkuihin tulee, niin major skaalaan perussoinnut on hyvä opetella alkuun. Ja ne toimivat eri kirkkomoodien ja molli/major pentaonistenkin kanssa riippuen siitä minkä perussävelen valitsee.
Eli jos mennään vaikka C majorista, niin ne 7 sointua major skaalan juuresta lähtien ovat C, Dm, Em, F, G (tai G7), Am, Bdim.
dim-soinnun voi alkuun unohtaa, mutta nuo 6 muuta sointua toimivat keskenään lähes missä tahansa järjestyksessä soitettuna, ainakin johonkin pisteeseen asti.
Jos opettettelee, että mistä löytyy kaulalla nuo 6 sointua barrena (avoimiin E ja A sointuihin perustuvissa barre-muodoissa), niin silloin sitä kuuden barresoinnun kokonaisuutta voi siirrellä kaulalla ylös ja alas helposti riippuen siitä mitä perussäveltä/sointua haluaa käyttää.

Ja tuo 6 (tai 7) sointua toimii major skaalan lisäksi yhtä hyvin myös pentatonisilla minor/major skaaloilla ja kaikilla kirkkomoodeilla. Riippuen ihan siitä minkä soinnun valitsee perussoinnuksi.
Esim. A-molli pentatonisen kanssa toimii samat soinnut (poislukien ne diatonisen 2 "turhaa"sointua) ) järjestyksessä Am, (Bdim), C, Dm, Em (tai Em7 tai E7), (F), G

Edellisissä esimerkeissä ne mahdollisesti soitettavat 7-soinnut menevät perussoinnusta ylös päin laskettuna (perussointu on ensimmäinen) viidennelle soinulle (siis lasketaan diatonisessa mielessä myös pentatonista soitettaessa).
7-soinnut kun toimivat yleensä hyvin viidennellä ja tässä nk. dominanttisoinnussa, eli V7:ssa, on tietty tensio, joka mm. purkautuu hienosti perussoinnulle., jos perussoinnun päättää soittaa dominantin jälkeen.

Erilaisiin sointukulkuihin liittyen on sen verran teoriaa, ettei niitä näin lyhyessä postauksessa voi käydä kaikkea läpi (ja minä olen väärä henkilö siihen muutenkin), mutta tuossa tuli kai jo hieman niitä tärkeimpiä perusjuttuja esille, joiden pohjalta voi lähteä itse kokeilemaan.
Laitetaan nyt vielä sellainenkin esimerkki, että puhtaasti 7-sointuihin perustuvakin Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, Gmaj7 (tai G7), Am7, Bm7b5 toimii. Tuo dim-soinnun half dim versio m7b5 on minusta helpommin lähestyttävä versio dim-soinnusta.

En tiedä paljonko tässä oli uutta asiaa pneumatic:lle, mutta jollekin muutaman vuoden soittaneelle tässä saattaa olla vielä jotain uuttakin asiaa.
Jos muut huomaa jotakin virheitä tai lisättävää, niin kommentoikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Smartumin kulttuurirahoja oli umpeutumassa ja covidin takia kun muutakaan käyttöä ei lötynyt, niin laitoin ne Rockwayn verkkokursseihin.
Aika kömpelöä niiden opettajien ulosanti, enkä ole kovin montaa "kurssia" sen takia sieltä vielä katsonut. Youtubesta löytyy ilmaiseksi yhtä hyvää ja parempaakin matskua.
Muuten käynyt satunnaisesti oikealla opettajalla ysärin lopulta lähtien ja sitä voi suositella. Youtuben ohella.
Tähän muuten liittyen, osa noista mainituista Rockwayn kursseista on saatavilla ihan tavan kirjastokortilla Helmet-palvelun kautta:



Itse ajattelin katsoa pari tuolta. Jonoa taitaa noissa tosin jonkun verran olla, ainakin suositut kurssit olivat varattu joulukuulle asti.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 789
Viestejä
4 192 134
Jäsenet
70 788
Uusin jäsen
Bäri

Hinta.fi

Ylös Bottom