Kitaran soittaminen

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
645
Jump in the Fire on ollut itsellä materiaalina viime aikoina, ja olen just opetellut sltä alternate pickingiä käyttäen.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
67
Varmaan väärä paikka kysyä, mutta kysytään kuitenkin :) Eli hakusessa joku akustisen kitaran aloittelijan setti suht edukkaasti jos käyttäjällä innostus hiipuukin. Osaisiko joku neuvoa oikeaan suuntaan amazon tms?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Varmaan väärä paikka kysyä, mutta kysytään kuitenkin :) Eli hakusessa joku akustisen kitaran aloittelijan setti suht edukkaasti jos käyttäjällä innostus hiipuukin. Osaisiko joku neuvoa oikeaan suuntaan amazon tms?
Thomannilta näyttää saavan 40 eurolla akustisen kitaran, ja se on saanut ihan hyviä arvostelujakin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta: Startone CG 851 4/4 – Thomann Suomi

Mitäpä sitä muuta settiin tarvitsisi, kuin plektran lisäksi, ellei satu olemaan pitkät kynnet. Niillä sitä pääsee jo alkuun.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Vähän huolettaa tuon hintasissa että tuleeko sieltä ihan soitettava kappale vai ei. Virettäkin olisi mukava pitää, jos ei alkuun näppärästi saa viritettyä.

Onko mahdollista käydä jossain liikkeessä? Saisi säädöt samalla. Ei tarvitse satasia laittaa, mutta ehkä vähän enemmän kuin 40e.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
268
Varmaan väärä paikka kysyä, mutta kysytään kuitenkin :) Eli hakusessa joku akustisen kitaran aloittelijan setti suht edukkaasti jos käyttäjällä innostus hiipuukin. Osaisiko joku neuvoa oikeaan suuntaan amazon tms?
Kannattaa katsoa jos oman kunnan/kaupungin kirjastossa ois lainattavana soitin, niin pääsee testailemaan rauhassa enemmän. Käytettyä lähtisin myös miettimään ihan tuolla matalimmassa hintaluokassa.

Mikään ei tapa sitä innostusta helpommin kuin huonolaatuinen soitin, jos esim. vireen kanssa on jatkuvasti ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Mikään ei tapa sitä innostusta helpommin kuin huonolaatuinen soitin, jos esim. vireen kanssa on jatkuvasti ongelmia.
Noh, just eilen luin kun Joe Satriani kertoili Surfing With The Alien -levyn nauhoutuksista ja että käytti joitain Kramer Pacereita, mitkä eivät pitäneet virettä millään

“I bought it only because it had a first-generation Floyd Rose with no fine-tuners, and I was shunning that whole idea during the early '80s: I was a no wah-wah, no-vibrato bar kind of thing. But I picked it up anyway and eventually I realised that the thing was really great if you wanted to play out of tune all the time. [laughs] The guitar itself was always falling apart and [guitar tech] Gary Brawer was continually trying to fix it."
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
268
Noh, just eilen luin kun Joe Satriani kertoili Surfing With The Alien -levyn nauhoutuksista ja että käytti joitain Kramer Pacereita, mitkä eivät pitäneet virettä millään
No joku Satriani nyt pystyy vetämään varmaan ihan millä tahansa, mutta aloittelijalla voi olla hankalampaa kun ei ole varmuutta kuulostaako soitto kehnolta oman soiton vai kitaran takia.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Ja jos on jokin melkein ylimaallinen intohimo päällä niin silloin menee varmaan soitin kuin soitin, kun pakko on toteuttaa sitä paloa, mutta normikuolevaisella menee kyllä hermot äkkiä, jos kitara on ihan jatkuvasti solmussa vireen puolesta tai nuotit ei soi edes kunnolla. Ei tarvitse satasia, mutta vähän satsata kannattaa, että saa virettä pitävän ja sellaisen, jolla on kivan kevyt soitella.

Ai, että muistan itse, kun ensimmäisen kerran kokeilin kaverin luona sähkökitaraa aikoinaan. Kielet varmaan sentin korkeudella ja ei se virettä pitänyt mitenkään. Meni kolme vuotta ennen kuin tartuin uudelleen, kun sain käsiini paljon paremman kitaran.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Enpä ole soitellut varmaan yli 9kk, ei ole vaan napannut. Pitäisikin myydä osa romuista pois, mm. vahvistin, kasa osia ja kaksi halpiskitaraa, kaksi parempaa saa jäädä joista toinen projektitasolla. Aina muutenkin enemmän tykännyt säädellä noiden kanssa kuin soitella.
Kitaroiden säätäminen on kyllä mukavaa. Itse kyllä soitan vielä varsin aktiivisesti, mutta olisi kiva perussäätöjen ja kiillottelujen lisäksi opetella esimerkiksi nauhojen tasaushionta tekemään itse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Onkos tietoa Van Halenin Ain't talkin bout love signaaliketjusta ja laitteiden asetuksista? Täytyisi oikeastaan saada kahdet asetukset, kun alkuperäinenhän on modatulla Marshalilla ja sitten myöhemmin vahvariksi on tullut tuo 5150 niin täytyisi saada säädöt myös tuohon 5150 setuppiin. Ajattelin tehdä itse vertailun noiden plugareiden 5150 toteutuksesta, mutta täytyisi saada jonkinlainen referebssu piste asetuksiin. Tästä tulloo tuubivideokin sitten joskus. Nyt alkutunnelmien jälkeen revalverin 6505 olisi omasta mielestä paras. Siten Amplitube metal ja Ignite Ampsin Emissary tasoissa mutta erilaisina.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Onkos tietoa Van Halenin Ain't talkin bout love signaaliketjusta ja laitteiden asetuksista? Täytyisi oikeastaan saada kahdet asetukset, kun alkuperäinenhän on modatulla Marshalilla ja sitten myöhemmin vahvariksi on tullut tuo 5150 niin täytyisi saada säädöt myös tuohon 5150 setuppiin. Ajattelin tehdä itse vertailun noiden plugareiden 5150 toteutuksesta, mutta täytyisi saada jonkinlainen referebssu piste asetuksiin. Tästä tulloo tuubivideokin sitten joskus. Nyt alkutunnelmien jälkeen revalverin 6505 olisi omasta mielestä paras. Siten Amplitube metal ja Ignite Ampsin Emissary tasoissa mutta erilaisina.
Ei ole tietoa setupista, mutta käyttämänsä kitaramikit kandee ottaa huomioon. Ovat hieman poikkeavat normihumppareihin verrattuna, että osa soundia tulee ihan siitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Jaaha, tuli tilattua Telecasterin osia 120€ edestä. Jos päivitysten jälkeen ei soi hyvin niin on kyllä kumma.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Ehdotuksia hyvään vahvistimeen? Hinta mahdollisimman edulliben. Myös uudet kielet täytyisi vaihtaa sähkökitaranaan. Väliä mitä ostaa?

Mietin myös joku kirja tukemaan harjoittelua voisi olla toimiva idea itselleni. Tähän jotain suosituksia?
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Ehdotuksia hyvään vahvistimeen? Hinta mahdollisimman edulliben.
Olisko joku pikkuinen Blackstari? Vaikkapa Fly jos pelkkään harjoitteluun tulee. Toinen varsin hyvätasoinen pikkupurkki on Yamahan THR5. Mnetistä löydät noita käytettynä vaikka millä mitalla, en viitti linkkejä laittaa ettei tule spämmärin leimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
518
Onkos tietoa Van Halenin Ain't talkin bout love signaaliketjusta ja laitteiden asetuksista? Täytyisi oikeastaan saada kahdet asetukset, kun alkuperäinenhän on modatulla Marshalilla ja sitten myöhemmin vahvariksi on tullut tuo 5150 niin täytyisi saada säädöt myös tuohon 5150 setuppiin. Ajattelin tehdä itse vertailun noiden plugareiden 5150 toteutuksesta, mutta täytyisi saada jonkinlainen referebssu piste asetuksiin. Tästä tulloo tuubivideokin sitten joskus. Nyt alkutunnelmien jälkeen revalverin 6505 olisi omasta mielestä paras. Siten Amplitube metal ja Ignite Ampsin Emissary tasoissa mutta erilaisina.
Eddie soundiin Delay ennen overdriveä. Marshall alivolteilla, esim. variacilla. Eikös siinä phaser ole myös?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ehdotuksia hyvään vahvistimeen? Hinta mahdollisimman edulliben. Myös uudet kielet täytyisi vaihtaa sähkökitaranaan. Väliä mitä ostaa?

Mietin myös joku kirja tukemaan harjoittelua voisi olla toimiva idea itselleni. Tähän jotain suosituksia?
Täältä löytyy Rolandin Micro Cube GX, jota saa säännöllisesti alle 150 eurolla. Ihan mukava ollut rämpytellä sillä. Ilmeisesti iLuuriin kytkemällä saisi myös enemmän asioita säädettyä, mutta ei ole tullut kokeiltua kun on vääränlainen mobiililaite.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Kotona kun harjoittelee niin ei vielä niin tarkkaa ole säätöjen kanssa eri paksuuksille kun sen voi myöhemmin opetella.
Tuo riippuu aika monesta asiasta, mutta kyllä se yhdenkin asteen paksumpiin tai ohuempiin kieliin siirtyminen sen verran vetoa muuttaa että kaulan tiukkuus voi muuttua ja täten myös actioni ym. Itse pidän helpposoittoisesta kitarasta, ja onhan sitä kitaraa kivempi rämpytellä kun ei tarvitse taistella sitä vastaan. Eivät nuo perussäädöt mitään korkeampaa tiedettä ole, ja suosittelen kyllä jokaista soittajaa ne opettelemaan. Voi sitten allokoida fyrkat perushuoltojen sijaan vaikkapa niihin aina ja iankaikkisesti päivittyviin kamoihin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Ehdotuksia hyvään vahvistimeen? Hinta mahdollisimman edulliben. Myös uudet kielet täytyisi vaihtaa sähkökitaranaan. Väliä mitä ostaa?
Jos kotona soittelee vaan, niin suosin kyllä plugareita. Halvalla ja ilmaiseksi saa hyviä, eikä tartte edes kovia volyymeja. Itse luovuin viimesistä vahvareista reilu 6kk sitten. Niillä mitään tee kun kotona soittelee =)
Mä olen kohta 30v vedellyt d'addariolla, joten niiden puolesta liputan. Mutta mä olen vain perusmakuuhuonekitaristi kun ei enää bändijuttuja jaksa, niin osaavat voivat antaa parempia neuvoja =)
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Tuo riippuu aika monesta asiasta, mutta kyllä se yhdenkin asteen paksumpiin tai ohuempiin kieliin siirtyminen sen verran vetoa muuttaa että kaulan tiukkuus voi muuttua ja täten myös actioni ym. Itse pidän helpposoittoisesta kitarasta, ja onhan sitä kitaraa kivempi rämpytellä kun ei tarvitse taistella sitä vastaan. Eivät nuo perussäädöt mitään korkeampaa tiedettä ole, ja suosittelen kyllä jokaista soittajaa ne opettelemaan. Voi sitten allokoida fyrkat perushuoltojen sijaan vaikkapa niihin aina ja iankaikkisesti päivittyviin kamoihin :)
Tarkoitin lähinnä sitä kotona voi treenata ilman huolta optimisäädöistä (omassa luottokepissä monenlaista settiä Ernie Ball, Kerly strings, Daddario, Rotosound 12-52/12-59 välillä). Intonaatiota en ruukaa kotona alkaa säätämään jos hyvälle kuulostaa kotona.

Samaan syssyyn on helppo opetella nauhojen hionta. Viiteen kitaraan olen hionut ja josko 6-vuotiaaseen 8-kieliseen olisi korona-aikaan ensimmäinen hionta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
22
Myös uudet kielet täytyisi vaihtaa sähkökitaranaan. Väliä mitä ostaa?
Elixirin tai joitain muita päällystettyjä kieliä suosittelen ainakin kokeilemaan. Kestää todella pitkään kohtuullisen hyvinä. Vähän vaikuttaa soundiin päällyste ja kaikki ei tykkää, mutta helposti kestää varmaan vuoden satunnaisella soittelulla.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Tarkoitin lähinnä sitä kotona voi treenata ilman huolta optimisäädöistä (omassa luottokepissä monenlaista settiä Ernie Ball, Kerly strings, Daddario, Rotosound 12-52/12-59 välillä). Intonaatiota en ruukaa kotona alkaa säätämään jos hyvälle kuulostaa kotona.
Minulle ei nyt ehkä oikein aukea se, mitä tarkoitat optimisäädöillä. Itse käsitän tuon termin niin, että kitara on säädetty (eng. setup) soittajan kannalta parhaaseen soitettavuuteen. Jolloin siis ei ole mitään syytä olla pitämättä kitaraa tällaisessa kunnossa jatkuvasti, ellei tarkoitus ole tehdä hommaa jotenkin itselleen ikävämmäksi. Se, mitkä nuo soittajan kannalta parhaan soittotuntuman antava setti sitten on toki riippuu ihan soittajasta. Eipä nämä sähkökitarat yleensä mitään jatkuvaa ronkkimista edes tarvitse, kunhan vain osaa ottaa huomioon Suomen sisäilman vaikutuksen puuhun ja sitä kautta siihen, miten instrumentti elää.

Tarkennetaan sen verran, että puhun siis käytännön tasolla kielten korkeudesta, reliefistä, mikkien korkeudesta ja mahdollisista tallan säädöistä (palat oikeassa radiuksessa otelautaan nähden ym.). Eli siis aivan perusasioista. Kitaran soittamisessa (ainakin mulle) on kyllä ihan kunnolla haastetta kaikennäköisissä asioissa, ilman että tarvitsisi murehtia siitä että instrumenttia on hankala soitella..


Samaan syssyyn on helppo opetella nauhojen hionta. Viiteen kitaraan olen hionut ja josko 6-vuotiaaseen 8-kieliseen olisi korona-aikaan ensimmäinen hionta.
Tasoitushionta? Itse jätän tuon soitinrakentajalle, koska ei mulla ole siihen sopivia työkaluja, ja uudelleenkruunaus vähän huolestuttaa. Toki voisin hommata jonkun projektisquierin ja sillä alkaa sitten opetella, mutta kaiketi tuohon hommaan vaadittavat perustyökalutkin ovat jo aika tyyris investonti. Nauhojen kiillotus toki kuuluu perushommiin, kuten myös terävien nauhanpäiden pyöristys, jos ne nyt joissain instrumenteissa alkaa sieltä otelaudasta kurkotella. Nuo nyt eivät vaadi taitoa juuri ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Mulla oli joskus aikanaan vaikeuksia löytää kestäviä kieliä. GHS boomersit oli lopulta ainoat, joiden kanssa ei ollut mitään ongelmia ja käytin vuosia GHS:n 010 ja 010.5 settejä.

Nykyään joudun tietystä syystä käyttämään mahdollisimman kevyitä kieliä ja olen testaillut eri valmistajien 008 ja 007 settejä.
Riittävän kestäviä ei ole vielä löytynyt.

Viimeinen kokeilu on Ernie Ballin 008, jota ostin kolme viikkoa sitten muutaman paketin ja yksittäisiä 008 kieliä läjän varalle.
Nämä kielet on olleet todella heikkoja omassa kitarassani. 008 kieli kestää parhaimmallaankin vain muutaman päivän.
Yleisin vikamoodi on se, että tallanpäässä oleva kierre lähtee purkautumaan.
Linkissä kuva yhdestä Ernie Ball 008 kielestä, joka hajosi em. tavalla tänään 2 tuntia sen jälkeen, kun olin ottanut kielen paketista.

Vaihdoin tuon kielen hajoamisen jälkeen kitaraan Dunlopin Rev. Willys 007 setin. 007 kieli katkesi heti ensimmäisellä 2:n askeleen venytyksellä kierteen ja pallon välistä. Vaihdoin tilalle uuden Dunlopin 007:n ja siitä purkatui pian kierre samalla tavalla kuin EB:n kielissä. Nyt viimeinen 007 varakieli kitarassa. Huomenna haen fazulta D'Addario NYXL 008 setin seuraavaksi testattavaksi setiksi.
GHS:nn 008:ia en ole vielä kokeillut ja se jää viimeiseksi oljenkorreksi.

Sen jälkeen, kun laitoin kitaraan siinä nyt olevan 007 varakielen huomasin, että stop-tailin reuna koskettaa hieman kielessä olevaa kierrettä, minkä nyt pitäisi olla käsittääkseni ihan normaalia. Ehkä sillä on kuitenkin joku vaikutus näihin ohuempiin kieliin ja nostin kokeillakseni stop-tailia sen verran, että ei enää kosketa sillä tavalla kieleen. Saa nähdä onko mitään vaikutusta. Kitaran ääni ainakin avautui hieman.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
677
Viimeinen kokeilu on Ernie Ballin 008, jota ostin kolme viikkoa sitten muutaman paketin ja yksittäisiä 008 kieliä läjän varalle.
Nämä kielet on olleet todella heikkoja omassa kitarassani. 008 kieli kestää parhaimmallaankin vain muutaman päivän.
Yleisin vikamoodi on se, että tallanpäässä oleva kierre lähtee purkautumaan.
Ernie Ball valmistaa myös tuosta kohtaa messinkilangalla vahvistettuja kieliä. Slinky RPS Nickel Wound Electric Guitar Strings

"The plain strings feature a patented winding of brass wire that is tightly wrapped around the lock twist of the ball end string to minimize slippage and breakage at the ball end."
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Ernie Ball valmistaa myös tuosta kohtaa messinkilangalla vahvistettuja kieliä. Slinky RPS Nickel Wound Electric Guitar Strings

"The plain strings feature a patented winding of brass wire that is tightly wrapped around the lock twist of the ball end string to minimize slippage and breakage at the ball end."
Kiitos tiedosta. Täytyy jostakin etsiä tuollaiset. EB:n kielet kuulostaa kuitenkin ihan hyvältä, ainakin sen ensimmäisen viikon/parin ajan.
GHS:n kielet uutenakin hieman tylsän kuuloiset, jonka takia testaillut muiden valmistajien ohuita kieliä.

edit:
Tilasin Strings Directistä setin noita EB 2238 kieliä. Huomenna fazulta setti NYXL 008 ja DLX:ltä setti EB 3125 kieliä. Eiköhän joku noista toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Viimeinen kokeilu on Ernie Ballin 008, jota ostin kolme viikkoa sitten muutaman paketin ja yksittäisiä 008 kieliä läjän varalle.
Nämä kielet on olleet todella heikkoja omassa kitarassani. 008 kieli kestää parhaimmallaankin vain muutaman päivän.
Yleisin vikamoodi on se, että tallanpäässä oleva kierre lähtee purkautumaan.
Linkissä kuva yhdestä Ernie Ball 008 kielestä, joka hajosi em. tavalla tänään 2 tuntia sen jälkeen, kun olin ottanut kielen paketista.
Miten tuo kierre ylipäätään voisi päästä purkautumaan tuolla tavalla tuosta pallon päästä, ellei kieli löysty välillä niin paljon, että pallo pääsee pyörähtämään kierroksen ympäri?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Miten tuo kierre ylipäätään voisi päästä purkautumaan tuolla tavalla tuosta pallon päästä, ellei kieli löysty välillä niin paljon, että pallo pääsee pyörähtämään kierroksen ympäri?
Voi olla, että itse kierre pääsee pyörimään kielen ympärillä. Joka tapauksessa kieli löystyy paljon sitten, kun se alkaa purkautumaan tuolla tavalla. Noin 1/4 askeleen verran joka bendillä.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Ei ole tietoa setupista, mutta käyttämänsä kitaramikit kandee ottaa huomioon. Ovat hieman poikkeavat normihumppareihin verrattuna, että osa soundia tulee ihan siitä.
Nyt ei tartte mennä noin pieniin yksityiskohtiin. Omat plektrat ja kieletkin on jo erilaisia ja oma soittotaitokin myös. Jos soittajan sais vaihdettua Eddieksi niin sitten asia olisi toinen.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
75
Viimeinen kokeilu on Ernie Ballin 008, jota ostin kolme viikkoa sitten muutaman paketin ja yksittäisiä 008 kieliä läjän varalle.
Nämä kielet on olleet todella heikkoja omassa kitarassani. 008 kieli kestää parhaimmallaankin vain muutaman päivän.
Yleisin vikamoodi on se, että tallanpäässä oleva kierre lähtee purkautumaan.
Samaa tallanpään kierteen purkautumista tapahtuu itselläkin D'addarion kielillä juuri yhdellä tietyllä kitaralla. Kai se tosiaan alkaa jotenkin pyöriä tallassa. Olen laittanut tipan pikaliimaa ohuempien kielten kierrepäihin estämään tuon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
677
Onkos tietoa Van Halenin Ain't talkin bout love signaaliketjusta ja laitteiden asetuksista? Täytyisi oikeastaan saada kahdet asetukset, kun alkuperäinenhän on modatulla Marshalilla ja sitten myöhemmin vahvariksi on tullut tuo 5150 niin täytyisi saada säädöt myös tuohon 5150 setuppiin. Ajattelin tehdä itse vertailun noiden plugareiden 5150 toteutuksesta, mutta täytyisi saada jonkinlainen referebssu piste asetuksiin. Tästä tulloo tuubivideokin sitten joskus. Nyt alkutunnelmien jälkeen revalverin 6505 olisi omasta mielestä paras. Siten Amplitube metal ja Ignite Ampsin Emissary tasoissa mutta erilaisina.
Amplitubella saa mielestäni parhaat Marshall-soundit tuohon tarkoitukseen, kun valitsee etuasteen mallinnukseksi British Lead S100:n ja pääteasteeksi 100W EL34 tai 50W EL34 sekä vääntää vahvistinmallinnuksesta reverbin (kaiku särösoundeille mieluummin Rack-asetuksista) nollille ja kaikki muut nupit (myös volume) kaakkoon sekä vaihtaa kaiutinkaapiksi jonkin särösoundeille paremmin sopivan (esim. Closed 75 C tai 70-luvun soundeille Closed 25 C). Signaalitason nousua voi kompensoida vääntämällä Amplituben asetuksista Masteriä pienemmälle.

Edit. Ei kai se Eddien Marshall ollut oikeasti edes modattu. Hän kyllä tiettävästi laski jännitettä säätömuuntajalla 110 V:sta noin 90 V:iin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Nyt ei tartte mennä noin pieniin yksityiskohtiin. Omat plektrat ja kieletkin on jo erilaisia ja oma soittotaitokin myös. Jos soittajan sais vaihdettua Eddieksi niin sitten asia olisi toinen.
Jahas. No sitten vaan delay ja flanger kehiin ja nimenomaan ennen preamppia/driveä. Siinä alkuriffissä kait poljetaan flangeria vain parille nuotille.
Tässä vähän juttua aiheesta:
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Ne olivat siinä kun ostin 1998. Tiedä sitten mikä siinä tarina on, mutta hyvin toiminut tän 22 vuotta.
Kysyin kun tuossa alkukuvassa näytti hieman että kiinni olisi gotoh 1996t, mutta ei ollutkaan. Toimivuutta en epäillyt.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
NYXL 008 kielet olleet nyt yli viikon käytössä ja kestäneet kovempaakin vääntämistä. Paremmin kuin omat sormet. Ehkä jotain kevyempiä settejä joutuu vielä hakemaan.
Noissa NYXL kielissä sen kierteen ympärillä näyttäisi olevan jotakin juotettua metallia. Ei ole lähteneet kiertymään auki.
Heti uutena ei ääni ei ollut mitään erikoista, mutta tuntuu siltä kuin nyt kuulostaisivat paremmilta.

EB 2238 ja EB 3125 setit odottavat tuossa laatikossa vielä vuoroaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Täydellisen plektran etsintään laittanut ainakin toista sataa euroa viimeisen vuoden aikana. Nyt olen jo aika lähellä.
Gravity 3mm stealth plektra polished ja unpolished versioina alkoi jo tuntumaan siltä.
Mutta sitten tipahti postiluukuusta pari kuukautta toimituksessa ollut 4mm V-Picks Snake Pointed Ghost Rim, joka vaikuttaa ainakin yhtä hyvältä kuin nuo Gravityt.
Vaikea sanoa onko mikään näistä 3:sta parempi. Tuntumassa ja äänessä pieniä eroja, jotka sopii eri tavalla eri tilanteisiin.
Jos yksi näistä pitäisi valita, niin olisi kuitenkin tuo V-picks.

Viikkoa sen jälkeen tuo V-picks plektra lopulta tuli, tipahti postiluukusta vielä toinen samanlainen. Vaikka ainoastaan yhden olin tilannut...

Stone Age plektra n. 3.7mm paksuna olisi vielä tarkoitus testata.
Ehdotuksia muista 3mm-4mm teräväkärkisistä plektroista saa laittaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Vahvarina toimii Roland Cube 40 XL ja kirves on Ibanez RGA42.
Vaihdoin tuohon kitaraa kielet ja paristot - soi paremmin ja hävisi sellainen rasittava "ujutus" kun säröllä soittaa. Muuten ostan valmiiksi uudet kielet ihan siltä varalta että nuo nykyiset olisin jotenkin "väärin" laittanut kun ekaa kertaa ikinä niitä laitoin. Onko väliä mitä kieliä ostan tuohon kitaraan? Ehdotuksia otan vastaan.

Sitten. Päätin nyt kuitenkin olla vanhanaikainen ja käyttää vahvistinta. Onkohan tuon nykyisen tilalle jotain hyvää mallia, joka olisi hyvä päivitys ja olisi myös hintalaatusuhteen hyvä, ei siis liian kallis? Eli rokkia metallia pääasiassa. Akustinen löytyy sitten takan äärelle erikseen.

E; plektra suosituksia otan myös vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Dunlop Ultex Jazz ||| lähtee mun ääni. Kova ja pienikokoinen niin on aika näppärä.
Noille ääni täältäkin että kannattaa ainakin testata. Sittemmin käyttänyt Petruccin Jazz III:a kunnes nyt olen tykästynyt Dunlopin 1,5mm Flow-malleihin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Muuten ostan valmiiksi uudet kielet ihan siltä varalta että nuo nykyiset olisin jotenkin "väärin" laittanut kun ekaa kertaa ikinä niitä laitoin.
No ei niitä nyt sinänsä väärin voi laittaa. Jos pysyy kiinni, niin ne pysyy kiinni. Sama kai se on =)

Muistat vaan venytellä löysät pois, niin toimii. Ja siinä venyttelyvaiheessa ne irtoaa/katkeaa jos on näin tehdäkseen.
Itse teen niin että kieli vireeseen ja sitten siinä mikkien päällä nappaa kielestä ja nostelee niin paljon kuin antaa periksi, jotta löystyy. Sitten taas kieli vireeseen ja uudestaan niin kauan että kieli pysyy vireessä kun venyttää kunnolla.. Ei tarvitse sentään niin repiä että talla irtoaa mutta semmoinen mukavan tuntuinen venytys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Tässä on alternatea/economya tullut harjoiteltua Yngwie Malmsteenilla. Tästä pari.
Ei kyllä ihan putkeen mene joka kohdassa, mutta annan itselleni anteeksi. Molemmat myös nopeampia tempoltaan kuin levyversiot, ihan varmuuden vuoksi :D


 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
202
Mikähän olisi kätevä ratkaisu ajamaan vahvistimen virkaa makuuhuonekitaroinnissa kerrostalossa? Vamp2 löytyy ja joskus aikoinaan soittelin sen kanssa stereoiden kautta, mutta en jaksaisi enää sitä säätämistä ja joku oma pieni purkki äänentuottoon olisi mietinnässä.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
145
Mikähän olisi kätevä ratkaisu ajamaan vahvistimen virkaa makuuhuonekitaroinnissa kerrostalossa? Vamp2 löytyy ja joskus aikoinaan soittelin sen kanssa stereoiden kautta, mutta en jaksaisi enää sitä säätämistä ja joku oma pieni purkki äänentuottoon olisi mietinnässä.
Kai nykyään suositellaan useasti Boss Katanaa, ei ole hinnalla pilattu ja valittavana on 0,5 W asetus, joka sopii hiljaisempaan soittoon. Pitäisi sopia jokaiseen genreen. Ja efektejä löytyy paljon, tosin kaikkien esiin manaaminen vaatii yhdistämistä koneeseen ja Boss Tone Studioon. Toki riippuu mitä vahvistimelta haluaa, eihän se putkivahvistin ole ja kuulostaa Bossilta. Lisäksi kuulokeliitäntä on aika meh.

Hinta-laatusuhde on kuitenkin kohdillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 471
Viestejä
4 163 257
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom