Kitaran soittaminen

Mikähän olisi kätevä ratkaisu ajamaan vahvistimen virkaa makuuhuonekitaroinnissa kerrostalossa?
Sähkiksen äänessä menettää niin paljon alhaisilla äänenpaineilla, että suosittelen kuulokkeita ja plugareita. Jos taas soiton harjoittelu on kyseessä, niin thinlaine akkari, niin ei tarvitse säätää mitään.
 
Mikähän olisi kätevä ratkaisu ajamaan vahvistimen virkaa makuuhuonekitaroinnissa kerrostalossa? Vamp2 löytyy ja joskus aikoinaan soittelin sen kanssa stereoiden kautta, mutta en jaksaisi enää sitä säätämistä ja joku oma pieni purkki äänentuottoon olisi mietinnässä.
Oma ääni lähtee: Harley Benton HB-40R – Thomann Suomi

Joskus 10v sitten hankin vastaavan rivariin niin huippulaitos oli. Soundi oli yllättävän mukava, Line 6 Spider ei pärjännyt kuin efektivalikoimalla.
Tostahan on 20w versio pienemmällä 8" kaiuttimella 69€.
 
Sähkiksen äänessä menettää niin paljon alhaisilla äänenpaineilla, että suosittelen kuulokkeita ja plugareita. Jos taas soiton harjoittelu on kyseessä, niin thinlaine akkari, niin ei tarvitse säätää mitään.
Ei välttämättä, mutta vaatii sitten jo kikkailuja, sopivaa vahvistinta ja kartiota yms yms... itellä rivitalossa hyvin kohtuu volumeilla soi pahuksen nätisti muummoassa Bluetonen Fried eyen nuppi kera kevyen kaiuttinkaapin ja erittäin herkän kaiuttimen (tämmöinen setti muuten muusikoilla myynnissä ^^) ja yllättäen marsun jtm 60 310 (joka muuten myynnissä myös toisaalla köh köh) joka toki soittaa kevytrakenteita sitten senkin edestä jos kerrostalo sattuu olemaan moisista kasattu, mutta normi betonikuutiossa pystyy soittelemaan ihan mukavan täyteläisillä soundeilla. Sori myyntispämmi, mutta jäljelle jää vielä Fried eyen kombo, joka myös toimii rivarivolumeilla erittäin hyvin eikä ole myynnissä :) Yleensäkin iso osa vahvistimista, missä mastervolume tai joku päättärin kuristus sekä herkkä kaiutin, toimii jo volat alkaen asetuksilla kohtuullisesti ja tuo sitä erillisen vahvarin fiilistä heti ihan toisella tapaa.
 
Voikohan vahvistimessa olla vika kun särö kuullostaa säädöistä huolimatta aika hirveältä sekä tekee sellaista ujutusta. Tuntuu että äänibalanssi on hyvinkin epätasapainossa. Vaikka soittaminen on ollut on/off niin selkeästi huomaa että jossain vikaa. Joko vahvistimessa tai kitarassa. Kitaraan vaihdoin kielet, paristot ja johtoa putsailin mutta ei muutosta. Clean ääni kuulostaa hieman paremmalta. Ilman vahvistinta kuulostaa niin kuin aina, mutta eipä tuota oikein ilman sitä soittele.

Mistä kannattaisi lähteä purkaa ongelmaa? Eipä tee mieli harjoitella vahvistimen kanssa säröä kun kuulostaa vain niin huonolta.

Toki tilaan varakielet vielä kitaraan mutta en usko niissä olevan vikaa.

E: Kannattaako kokeilla uuden johdon ostoa? Muistelen että joskus johtoa sai hieman ropailla/liikuttaa kun ei antanut täyttä signaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Voikohan vahvistimessa olla vika kun särö kuullostaa säädöistä huolimatta aika hirveältä sekä tekee sellaista ujutusta. Tuntuu että äänibalanssi on hyvinkin epätasapainossa.

Yhdessä omassa sähköbassossa oli aktiivimikeissä elektroniikka härö mutta miksipä vahvistinkaan ei voisi ujellusta tehdä.

Toista kitaraa/vahvistinta lainaan?
 
Yhdessä omassa sähköbassossa oli aktiivimikeissä elektroniikka härö mutta miksipä vahvistinkaan ei voisi ujellusta tehdä.

Toista kitaraa/vahvistinta lainaan?

Toista kitaraa ei ole mutta perjantaina kurssilla pääsen kokeilemaan toista vahvaria. Saa poissuljettua sen sitten.
 
Voikohan vahvistimessa olla vika kun särö kuullostaa säädöistä huolimatta aika hirveältä sekä tekee sellaista ujutusta. Tuntuu että äänibalanssi on hyvinkin epätasapainossa. Vaikka soittaminen on ollut on/off niin selkeästi huomaa että jossain vikaa. Joko vahvistimessa tai kitarassa. Kitaraan vaihdoin kielet, paristot ja johtoa putsailin mutta ei muutosta. Clean ääni kuulostaa hieman paremmalta. Ilman vahvistinta kuulostaa niin kuin aina, mutta eipä tuota oikein ilman sitä soittele.

Mistä kannattaisi lähteä purkaa ongelmaa? Eipä tee mieli harjoitella vahvistimen kanssa säröä kun kuulostaa vain niin huonolta.

Toki tilaan varakielet vielä kitaraan mutta en usko niissä olevan vikaa.

E: Kannattaako kokeilla uuden johdon ostoa? Muistelen että joskus johtoa sai hieman ropailla/liikuttaa kun ei antanut täyttä signaalia.
Hyvin periaatteellisella tasolla poikkinainen kitarapiuha voisi aiheuttaa tarpeeksi signaalikatoa, mutta se vaikuttaisi todennäkösiesti myös puhtaalle puolelle. MIkä kitara ja mikä vahvistin? Onko mahdollista saada lyhyttä esimerkkinauhoitusta?
 
Hyvin periaatteellisella tasolla poikkinainen kitarapiuha voisi aiheuttaa tarpeeksi signaalikatoa, mutta se vaikuttaisi todennäkösiesti myös puhtaalle puolelle. MIkä kitara ja mikä vahvistin? Onko mahdollista saada lyhyttä esimerkkinauhoitusta?

Ibanez rga42 ja Roland cube 40xl. Olleet vuodesta 2013. En oo ihan varma onko tuo clean äänikään ihan puhdas. Voisin huomenna väkertää jotain nauhoitusta.
 
Näin näkemättä ja kuulematta vikoja voi olla satoja, mutta jos aktiivielektroniikan paristo on varmasti tuore, niin seuraavaksi kääntäisin katseeni tuohon vahvistimeen. Tuossa kuutiossa on paljon, siis hillittömästi elektroniikkaa joista lähes mikä tahansa komponentti voi antaa ajan myötä periksi tai muuten häiriöityä. Ihan ensimmäisenä koittaisin miltä tuo kuulostaa kuulokeliitännästä, eli kuulokkeet kiinni ja jos kuulostaa normaalille, niin tuo vähentää jo merkittävästi mahdollisten vikapaikkojen määrää. Sitten voisi vähän rassata jakkeja ja potikoita, eli sitä kitarainputtia ja kaikkia potikoita päältä ja takaa kaikkia niitä saatavilla olevia jakkeja. Jakit kannattaa tehdä virrat pois niin ei hajota mitään ja jos sattuu löytymään niin niihin jakkeihin voi tuutata kontaktisprayta ennen rassausta. Potikat voi runksutella virrat päälläkin, niin löytyy helpommin, jos joku potikka on likanen. Näemmä vahvistimessa on aux in reikä myös. eli jos on sopivaa piuhaa, niin puhelimesta tai tietokoneesta, tai mistä vaan musiikkia sisään ja koittamaan sen soundi myös. Noilla voisi koittaa lähteä liikenteeseen.
 
Vaihdoin Affinity Telecasteriin alkuperäisten mikkien tilalle Fenderin Texmexit. Nyt kuuluu 50 Hz hurinaa. Loppuu kun kosken kitaran metalliosia ja vaimenee kun kosken vahvistimen metalliosia. Joku maajuttu? Mitä tehdä?
 
Vaihdoin Affinity Telecasteriin alkuperäisten mikkien tilalle Fenderin Texmexit. Nyt kuuluu 50 Hz hurinaa. Loppuu kun kosken kitaran metalliosia ja vaimenee kun kosken vahvistimen metalliosia. Joku maajuttu? Mitä tehdä?
Tuo on enempikin ominaisuus johtuen mikin rakenteesta ja puuttuvista häiriösuojauksista. Todennäköisesti vaimenee tai poistuu kokonaan kun mikkiswitchi on keskiasennossa?
 
Vaihdoin Affinity Telecasteriin alkuperäisten mikkien tilalle Fenderin Texmexit. Nyt kuuluu 50 Hz hurinaa. Loppuu kun kosken kitaran metalliosia ja vaimenee kun kosken vahvistimen metalliosia. Joku maajuttu? Mitä tehdä?
Vaimenee kyllä keskiasennossa ja kaulamikillä. Häiritsee kuitenkin sen verran ettei tuolla viitsi soittaa. Vanhoilla mikeillä ei kuulunut mitään.
 
Tilanne ei muutu liikkuessa eikä ole loisteputkia.
Siis nuo yksikelaiset on kyllä rakennettu niin että niissä tarvii koko aika pitää "kielimaa" eli näpit kielissä. Jos hurina on ihan tolkuton, niin mahdollisesti juotoksessa vikaa kuten Ad_Vectra sanoi. Tätä tukee se myös ettei häiriöt muutu huoneessa vaellellessa jolloin häiriöt tulisivat ulkopuolelta. Ehkäpä mikin johdot ristissä, varsinkin jos ei poistu valitsimen keskiasennossa?
 
Näin näkemättä ja kuulematta vikoja voi olla satoja, mutta jos aktiivielektroniikan paristo on varmasti tuore, niin seuraavaksi kääntäisin katseeni tuohon vahvistimeen. Tuossa kuutiossa on paljon, siis hillittömästi elektroniikkaa joista lähes mikä tahansa komponentti voi antaa ajan myötä periksi tai muuten häiriöityä. Ihan ensimmäisenä koittaisin miltä tuo kuulostaa kuulokeliitännästä, eli kuulokkeet kiinni ja jos kuulostaa normaalille, niin tuo vähentää jo merkittävästi mahdollisten vikapaikkojen määrää. Sitten voisi vähän rassata jakkeja ja potikoita, eli sitä kitarainputtia ja kaikkia potikoita päältä ja takaa kaikkia niitä saatavilla olevia jakkeja. Jakit kannattaa tehdä virrat pois niin ei hajota mitään ja jos sattuu löytymään niin niihin jakkeihin voi tuutata kontaktisprayta ennen rassausta. Potikat voi runksutella virrat päälläkin, niin löytyy helpommin, jos joku potikka on likanen. Näemmä vahvistimessa on aux in reikä myös. eli jos on sopivaa piuhaa, niin puhelimesta tai tietokoneesta, tai mistä vaan musiikkia sisään ja koittamaan sen soundi myös. Noilla voisi koittaa lähteä liikenteeseen.

Noniin eli kuulokkeilla samanlaista ujunaa ja ääni huono/epätasainen. Nyt musiikkia auxilla enkä huomaa polkeavaa.

Olisko nyt sitten joko johdossa, liittimissä tai kitarassa vika? Jos sitä nyt liiittimet putsaisi eka ja ei ole kallis investointi ostaa uuden johdon.

Clean soundi kuulostaa omaan korvaan ihan ok eli särö on se ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin eli kuulokkeilla samanlaista ujunaa ja ääni huono/epätasainen. Nyt musiikkia auxilla enkä huomaa polkeavaa.

Olisko nyt sitten joko johdossa, liittimissä tai kitarassa vika? Jos sitä nyt liiittimet putsaisi eka ja ei ole kallis investointi ostaa uuden johdon.

Clean soundi kuulostaa omaan korvaan ihan ok eli särö on se ongelma.
eli ennen päätevahvistinta vika joka on toisaalta hyvä. Halvimpia testejä on rullata kaikki potikat ihan reilusti reunasta reunaan useita kertoja ja reippaasti sekä runksutella piuhanpäätä liittimissä, kuten tuossa aiemmin selvitin. Uusi instrupiuha maksaa kympinverta, halvimmat kannattaa jättää kauppaan. Suosittelen budjettimalleista esmes Fenderin budjettimalleja tai vastaavia. Varakitara olisi kova sana, tai jos löytyy piuhaa tai adaptereita, millä pääsee testaamaan jotain äänilähdettä suoraan instrumenttijakista, jolla selvittäisi mahdollista vikaa kitarassa. En muten ole koskaan koittanut enkä lukenut, että riittääkö aktiivielektroniikassa potku, jos kuulokkeet laittaisi kiinni suoraan kitaraan? ei missään tapauksessa soi kovin kovaa, mutta riittäisikö signaali edes kuulemiseen?
 
Uusi instrupiuha maksaa kympinverta, halvimmat kannattaa jättää kauppaan. Suosittelen budjettimalleista esmes Fenderin budjettimalleja tai vastaavia.
Ostin joitain vuosia sitten Verkkokaupasta Fenderin piuhan, näytti hyvältä ja toimikin jonkun aikaa. Kunnes alkoi pätkimään ja vahvistin paukkumaan. Vika oli todella hankala löytää (kun luotin Fenderin laatuun liikaa). Ongelma oli se
että jakin maan runko on tehty kahdesta osasta ja se katkeaa kun vähän löystyy. Sitä on silmin lähes mahdoton havaita.

Korjasin sen: "Dremerillä" ura molempiin rungon osiin ja kuparilanka juotettu niihin. Piuha on muuten hyvä.
Ei jostain syystä :) saa enää Verkkiksestä.
 
Mitenköhän sitä oppis yhtä tyylikkääksi soittajaksi kuin toikin tyyppi?




Kirkkomoodeihin liittyen on olemassa se kaava, että tietyt major, minor, dim ja dominantit soinnut toimivat keskenään lähes missä tahansa järjestyksessä. Siihen vielä poikkeuksina lainatut soinnut, secondary dominantit yms.
Miten laajennetut ja muut erikoisemmat soinnut sopii tuohon kaavaan? Vai pystyykö niitä kunnolla edes soveltamaan samaan kaavaan?
Onko niiden soveltamiseen jotkut täysin omat kaavansa? Muutakin kuin joku 2-5-1.
 
Ostin joitain vuosia sitten Verkkokaupasta Fenderin piuhan, näytti hyvältä ja toimikin jonkun aikaa. Kunnes alkoi pätkimään ja vahvistin paukkumaan. Vika oli todella hankala löytää (kun luotin Fenderin laatuun liikaa). Ongelma oli se
että jakin maan runko on tehty kahdesta osasta ja se katkeaa kun vähän löystyy. Sitä on silmin lähes mahdoton havaita.

Korjasin sen: "Dremerillä" ura molempiin rungon osiin ja kuparilanka juotettu niihin. Piuha on muuten hyvä.
Ei jostain syystä :) saa enää Verkkiksestä.
Fenkun piuhoja on itelläkin kyllä katkennut, tai lähinnä niitä tweed piuhoja, mutta helppo korjata ja materiaali näyttää kelvolliselta. Vaan lähes kaikki piuhat saattavat katketa jos niitä kohtelee kaltoin tai vaikkei kohtelisikaan :)
 
Mitenköhän sitä oppis yhtä tyylikkääksi soittajaksi kuin toikin tyyppi?




Kirkkomoodeihin liittyen on olemassa se kaava, että tietyt major, minor, dim ja dominantit soinnut toimivat keskenään lähes missä tahansa järjestyksessä. Siihen vielä poikkeuksina lainatut soinnut, secondary dominantit yms.
Miten laajennetut ja muut erikoisemmat soinnut sopii tuohon kaavaan? Vai pystyykö niitä kunnolla edes soveltamaan samaan kaavaan?
Onko niiden soveltamiseen jotkut täysin omat kaavansa? Muutakin kuin joku 2-5-1.

kasvatat pitkät rastat ja ostat kekkoslasit? :D mää en kaavoista kauheesti ymmärrä, jos se kuulostaa sopivalta, se on oikein ja sitten on vielä jazz sääntö, että ensimmäinen kerta samaa säveltä/sointua voi olla väärin, mutta soitat sen 2 kertaa, niin se on suunniteltua :)
 
Tämmönen nyt varmaan ajaa asian että saan selville onko vika johdossa? JOHDOT & LIITTIMET :: Instrumenttijohdot

Siitä sitten kitaraa lähtisin melkein katsomaan muuten. Runkkailin noita liittimiä ja rullailin potikat. Toki teinkö sitten tarpeeksi, mutta en huomannut vaikutusta.

Jos käytettynä ostais halvalla vahvistimen/kitaran niin sillä sais lopullisesti testattua.

E: Itse asiassa ennen kuin teen mitään niin perjantaina on sähkökitarakurssi. Siellä saan poissuljettua onko vahvistimessa tai johdossa vika. Katsoo sen jälkeen miten edetä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämmönen nyt varmaan ajaa asian että saan selville onko vika johdossa? JOHDOT & LIITTIMET :: Instrumenttijohdot

Siitä sitten kitaraa lähtisin melkein katsomaan muuten. Runkkailin noita liittimiä ja rullailin potikat. Toki teinkö sitten tarpeeksi, mutta en huomannut vaikutusta.

Jos käytettynä ostais halvalla vahvistimen/kitaran niin sillä sais lopullisesti testattua.

E: Itse asiassa ennen kuin teen mitään niin perjantaina on sähkökitarakurssi. Siellä saan poissuljettua onko vahvistimessa tai johdossa vika. Katsoo sen jälkeen miten edetä.
kelvannee testaamiseen, tuo kannattaa käyttää joo tuo perjantaioptio, sillä säästää parhaillaan tukun seteleitä :) sen jälkeen sitten tietää vähän miten jatkaa.
 
E: Itse asiassa ennen kuin teen mitään niin perjantaina on sähkökitarakurssi. Siellä saan poissuljettua onko vahvistimessa tai johdossa vika. Katsoo sen jälkeen miten edetä.
No tuloko asiaan mitään tolkkua? Itsellä omassa kitarassa ääni välillä katoaa kun kaulamikkiä käytti tai välillä tulee vaimeasti. Ongelmana joku kontaksihärö kitarassa. Koputtelemalla kitaraa ja renkkaamalla kytkimiä ja potikoita saa äänen takaisin kuuluviin. Luulin että olisi vahvarin putken menemässä huonoksi tai instrumenttikaapeli katkeamassa, mutta olikin upouusi Epiphonen kitaran sähköosasto kasattu "laadukkaasti".
 
Teki edelleen "huonoa ääntä" toisella vahvistimella. Harmikseni en tajunnut siinä kiireessä testaa toista johtoa. Eli vika on nyt johdossa tai kitarassa. Mikähän seuraava toimenpide? Tuskin kieliä olen jotenkin väärin asentanut. Opettaja heitti, että kielet ei oo tai pysy vireessä no kyllä ne vaan olioli vireessä. Clean soundi kuulostaa ihan ok mut särö ei.
 
pettaja heitti, että kielet ei oo tai pysy vireessä no kyllä ne vaan olioli vireessä. Clean soundi kuulostaa ihan ok mut särö ei.
Kokeile muuttaa virettä kun särö on päällä. Ja lisäksi kokeilet tota kitaran koputtelua ja nippeleiden renkkaamista. Noi ongelmat on välistä todella hankalia. Onhan myös esimerkiksi 100 000 euron autoissakin mystisiä ongelmia sähköjen ja anturien kanssa.
 
Tuntuu olevan aika pätevää porukkaa täällä, niin kysyn mielipidettä: Olen tässä soitellut vuoden verran akustista kitaraa keskimäärin tunti päivässä/5xviikko. Vaikea kuvailla millä tasolla soittotaito on, ehkä perusteet on nyt suhteellisen hallussa. Soittovehkeinä on ollut lainassa olleet nylonkielinen ja teräskielinen kitara. Olen nyt taipumassa sille kannalle, että hommaisin teräskielisen akustisen kitaran itselleni. Mikä voisi olla tässä tilanteessa paras hinta/laatu suhde mulle? Mitään elektroniikkaa ei tarvi kitarassa olla ja hintakatto voisi olla vaikka 500e.
 
No mie yritän rukaa noita kaikkea läpi. Siinä ohella tilaan nyt kuitenkin tuon johdon. Sitten myös varakielet, meneekö tyylii nämä ihan on tuohon Ibanez rga42 vai suositteletteko jotai muuta? KITARAT :: Kitaratarvikkeet :: Sähkökitaran kielet :: 008-009 kielisetit

Plekuja ajattelin myös tosin ei mitään hajua mitä kannattaa lähteä ostamaan. Ajattelin nyt muutaman eri paksuuden laittaa.

Onko myös ehdottaa jotai liinoja tai työkaluja tuon kitaran putsaamiseen? Pölyä sen verran että tekisi ihan hyvää. Jos tuolta top soundilta nyt tilailen nuo.
 
Viimeksi muokattu:
Plekuja ajattelin myös tosin ei mitään hajua mitä kannattaa lähteä ostamaan. Ajattelin nyt muutaman eri paksuuden laittaa.

Onko myös ehdottaa jotai liinoja tai työkaluja tuon kitaran putsaamiseen? Pölyä sen verran että tekisi ihan hyvää. Jos tuolta top soundilta nyt tilailen nuo.

Plekuille Jazz ||| ultex vahva suositus koska näppärä hallita ja pölyjen pyyhkimiseen perus mikrokuituliinaa.
 
Fenkun piuhoja on itelläkin kyllä katkennut, tai lähinnä niitä tweed piuhoja, mutta helppo korjata ja materiaali näyttää kelvolliselta. Vaan lähes kaikki piuhat saattavat katketa jos niitä kohtelee kaltoin tai vaikkei kohtelisikaan :)
Siinä minun ostamassa Fenderin piuhassa plugissa oli selvä suunnitteluvirhe (kaksi osaa painettuna toisiaan vasten), se oli vielä päällystetty valkoisella Fenderin sukalla, joten sen rakennetta ei edes pääse katsomaan. Muilta osin se on laadukas.
 
Tuntuu olevan aika pätevää porukkaa täällä, niin kysyn mielipidettä: Olen tässä soitellut vuoden verran akustista kitaraa keskimäärin tunti päivässä/5xviikko. Vaikea kuvailla millä tasolla soittotaito on, ehkä perusteet on nyt suhteellisen hallussa. Soittovehkeinä on ollut lainassa olleet nylonkielinen ja teräskielinen kitara. Olen nyt taipumassa sille kannalle, että hommaisin teräskielisen akustisen kitaran itselleni. Mikä voisi olla tässä tilanteessa paras hinta/laatu suhde mulle? Mitään elektroniikkaa ei tarvi kitarassa olla ja hintakatto voisi olla vaikka 500e.
Alan kaupoissa voi noita itse kuunnella/ koesoittaa. Musa on niin makuasia... luotat omiin korviisi, ja katsot että soitto on helppoa sekä kaula suora. 500€ :lla on kyllä varaa valita.
 
Mikä voisi olla tässä tilanteessa paras hinta/laatu suhde mulle? Mitään elektroniikkaa ei tarvi kitarassa olla ja hintakatto voisi olla vaikka 500e.
Kaulaprofiili ja soittotatsi sanelee aika paljon valinnassa. Tuohon hintaan saa jo kokopuukantista Ibanezia, Yamahaa, Seagullia tai Takaminea. Myös Little Martin menisi haarukkaan jos 3/4 -kokoisuus ei ole este.
Laatu on yllämainituissa kohdallaan, eikä kovin suuria yksilöeroja pitäisi olla.
Itse etsisin käytettynä, saa paljon enemmän kitaraa samalla rahalla.
 
Tuntuu olevan aika pätevää porukkaa täällä, niin kysyn mielipidettä: Olen tässä soitellut vuoden verran akustista kitaraa keskimäärin tunti päivässä/5xviikko. Vaikea kuvailla millä tasolla soittotaito on, ehkä perusteet on nyt suhteellisen hallussa. Soittovehkeinä on ollut lainassa olleet nylonkielinen ja teräskielinen kitara. Olen nyt taipumassa sille kannalle, että hommaisin teräskielisen akustisen kitaran itselleni. Mikä voisi olla tässä tilanteessa paras hinta/laatu suhde mulle? Mitään elektroniikkaa ei tarvi kitarassa olla ja hintakatto voisi olla vaikka 500e.
Käyppä testaamassa Martinin DRS1 ja DRS2. Käytettynä vois 500€:lla irrota ja sillä pääsee pitkälle. Myös hyvä elektroniikka löytyy noista malleista, vaikka sille et tällä hetkellä tarvetta näekään. SIGMA vois olla myös hyvä merkki. Uusien hinnat ovat varsin siedettävät.
 
Teki edelleen "huonoa ääntä" toisella vahvistimella. Harmikseni en tajunnut siinä kiireessä testaa toista johtoa. Eli vika on nyt johdossa tai kitarassa. Mikähän seuraava toimenpide? Tuskin kieliä olen jotenkin väärin asentanut. Opettaja heitti, että kielet ei oo tai pysy vireessä no kyllä ne vaan olioli vireessä. Clean soundi kuulostaa ihan ok mut särö ei.
jollet ole jo testannut, niin ota takuuvarmasti tuore paristo tuohon kitaraan, pidä huoli että se tulee varmasti kiinni ja vielä mielellään oikein :) Tuo aktiivielektroniikka lienee kanssa vikaantumismahdollista, joten siinä auttanee joku sopivainen kitarapaja tai kaveri joka osaa elektronikkahommat.
 
No mie yritän rukaa noita kaikkea läpi. Siinä ohella tilaan nyt kuitenkin tuon johdon. Sitten myös varakielet, meneekö tyylii nämä ihan on tuohon Ibanez rga42 vai suositteletteko jotai muuta? KITARAT :: Kitaratarvikkeet :: Sähkökitaran kielet :: 008-009 kielisetit

Plekuja ajattelin myös tosin ei mitään hajua mitä kannattaa lähteä ostamaan. Ajattelin nyt muutaman eri paksuuden laittaa.

Onko myös ehdottaa jotai liinoja tai työkaluja tuon kitaran putsaamiseen? Pölyä sen verran että tekisi ihan hyvää. Jos tuolta top soundilta nyt tilailen nuo.

Jos mikään muu ei auta, koitappa ruutata CRC:tä potikoihin ja kontaktipintoihin. Itse sain korjattua mykän Les Paulin pelkästään tolla tavalla.
 
Itselläni oli vastaava pärinäongelma. Huomasin sen kun ensimmäistä kertaa otin kitaran ja vahvistimen mukaan vanhemmille, sitten kotiin palattua yhtäkkiä karmea pärinä kitarasta jos ei kosketa metalliosia. Debuggasin ongelmaa useita päiviä, avasin jopa kitaran ja katsoin että mikään johto ei ole irronnut matkalla. Ei auttanut mikään. Kokeilin useampaa pistorasiaakin. Luovutin jo tuon kanssa ja tyydyn kohtaloon, mutta sitten kiikutin kitaran tähän tietokoneen luo missä se alunperinkin oli eikä tuossa sohvalla parin metrin päässä ja tässä jostain syystä tuo 50hz pärinä on niin alhainen että ei sitä edes huomaa. Mikä lie maadoitusongelma noissa 2:ssa muussa pistorasiassa vaikka ovatkin samassa huoneessa, mutta ilmeisesti eri piirissä.
 
Itselläni oli vastaava pärinäongelma. Huomasin sen kun ensimmäistä kertaa otin kitaran ja vahvistimen mukaan vanhemmille, sitten kotiin palattua yhtäkkiä karmea pärinä kitarasta jos ei kosketa metalliosia. Debuggasin ongelmaa useita päiviä, avasin jopa kitaran ja katsoin että mikään johto ei ole irronnut matkalla. Ei auttanut mikään. Kokeilin useampaa pistorasiaakin. Luovutin jo tuon kanssa ja tyydyn kohtaloon, mutta sitten kiikutin kitaran tähän tietokoneen luo missä se alunperinkin oli eikä tuossa sohvalla parin metrin päässä ja tässä jostain syystä tuo 50hz pärinä on niin alhainen että ei sitä edes huomaa. Mikä lie maadoitusongelma noissa 2:ssa muussa pistorasiassa vaikka ovatkin samassa huoneessa, mutta ilmeisesti eri piirissä.
Tosssa
keskustelua maalenkistä.
 
Kirkkomoodeihin liittyen on olemassa se kaava, että tietyt major, minor, dim ja dominantit soinnut toimivat keskenään lähes missä tahansa järjestyksessä. Siihen vielä poikkeuksina lainatut soinnut, secondary dominantit yms.
Miten laajennetut ja muut erikoisemmat soinnut sopii tuohon kaavaan? Vai pystyykö niitä kunnolla edes soveltamaan samaan kaavaan?
Onko niiden soveltamiseen jotkut täysin omat kaavansa? Muutakin kuin joku 2-5-1.

pois
 
Viimeksi muokattu:
No mie yritän rukaa noita kaikkea läpi. Siinä ohella tilaan nyt kuitenkin tuon johdon. Sitten myös varakielet, meneekö tyylii nämä ihan on tuohon Ibanez rga42 vai suositteletteko jotai muuta? KITARAT :: Kitaratarvikkeet :: Sähkökitaran kielet :: 008-009 kielisetit

Jos ensimmäistä kertaa olet kieliä vaihtamassa tuohon, niin kannattaa pysyä samanvahvuisissa. Kiinteätallaiset ibat taitaa tulla tehtaalta .010 -seteillä varustettuna, mutta voin olla tässä väärässäkin. Pl. äänenväri- ja vireasiat niin tuo kielten paksuus on aika soittajakohtainen että mistä kukin tykkää. Vaihdellessa kieliä kannattanee huomioida se, että jos heität keppiin tosi eri paksuiset kielet kiinni, niin kitaran joutuu säätämään uudestaan (kaularauta ja hienovire plus mahdollisesti satula).
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän minua tässäkin joku oikeasti musiikkia opiskellut korjaa, mutta olen ainakin siinä käsityksessä että laajennetuilla soinnuilla voidaan tuoda sävelkulkuihin lisäväriä, kun niissä on just näitä "tension"-säveliä (tension note) eli nooneja, 11, 13 jne. Kaiketi noi voi esimerkiksi perusduurisävellajeissa kartoittaa ihan kasaamalla perusäänen päälle niitä terssejä samassa asteikossa pysyen, samaan tapaan kuin muutkin sävellajiin "kuuluvat" soinnut katsellaan, niin että periaatteessa sulla olisi jokaiseen kirkkomoodiin kuuluva 9 ja 11 sillä omalla paikallaan tuossa "kaavassa".

Soinnillisesti kuitenkin nuo kuulostaa paljon jännemmiltä, koska niihin sisältyy kaikenlaisia muitakin intervalleja kuin perus kolmi-ja nelisointuihin, ja ehkä se niiden hyödyntäminen perustuu niillä aikaansaatavaan äänenkuljetukseen tai johonkin.

Taidettiin puhua eri asioista. @Flying Hellfish varmaankin puhui siitä että joihinkin kohtiin voi ottaa ns. sointuja jotka ei kuulu siihen skaalaan tai moodiin lainkaan ja se kuulostaa silti "hyvältä". Toki noita sääntöjä voi rikkoa miten vain ja kokeilla mikä voisi kuulostaa omaan korvaan hyvältä, noi teoriasäännöthän on vain ohjenuoria säveltämiseen. 7t, 9t, 11t ja 13than kuuluu ihan normiasteikoihin mutta jos puhutaan b9 tai #9 lisäsoinnuista niin puhutaan jo lainasoinnuista.

On noita tiettyjä "lainalaisuuksia" eli 5. (dominantti)soinnun kanssa voi yleensä käyttää vaivattomin noita "lainasointuja" eikä se kuulosta koskaan niin "out of place", testatkaapas vaikka aug sointua 5. sointuna. Lisäksi duuriasteikon 4. soinnun voi yleensä helposti muuttaa vaan molliksi ja se toimii hyvin, jota käytetään jopa popmusiikissa todella paljon. Lisäksi jos haluaa tehdä kromaattisia sointukulkuja niin yleensä huomannut korvalle "mukavammaksi" että joka toinen on molli ja joka toinen duuri, tai vielä paremmin jos joka toinen on m7 ja joka toinen maj7.
 
Otelaudan putsaukseen sitten käy aika monet tökötit, itse käytän zippobensaa ja toki viimeistelyyn (ruusu- ja eebenpuisille) sitten otelautaöljyä.

Itse todennut parhaaksi 0000 teräsvillan. Lähtee helposti kaikki sonta otelaudasta ja samalla nauhat tulee niin kiiltäviksi että tarttee aurinkolaseja melkein.
 
Taidettiin puhua eri asioista. @Flying Hellfish varmaankin puhui siitä että joihinkin kohtiin voi ottaa ns. sointuja jotka ei kuulu siihen skaalaan tai moodiin lainkaan ja se kuulostaa silti "hyvältä". Toki noita sääntöjä voi rikkoa miten vain ja kokeilla mikä voisi kuulostaa omaan korvaan hyvältä, noi teoriasäännöthän on vain ohjenuoria säveltämiseen. 7t, 9t, 11t ja 13than kuuluu ihan normiasteikoihin mutta jos puhutaan b9 tai #9 lisäsoinnuista niin puhutaan jo lainasoinnuista.

On noita tiettyjä "lainalaisuuksia" eli 5. (dominantti)soinnun kanssa voi yleensä käyttää vaivattomin noita "lainasointuja" eikä se kuulosta koskaan niin "out of place", testatkaapas vaikka aug sointua 5. sointuna. Lisäksi duuriasteikon 4. soinnun voi yleensä helposti muuttaa vaan molliksi ja se toimii hyvin, jota käytetään jopa popmusiikissa todella paljon. Lisäksi jos haluaa tehdä kromaattisia sointukulkuja niin yleensä huomannut korvalle "mukavammaksi" että joka toinen on molli ja joka toinen duuri, tai vielä paremmin jos joka toinen on m7 ja joka toinen maj7.

Kiitos hyvistä vastauksista Myocyte ja Randomizer.
Aina ei ole selvää itsellenikään se mitä kaikkea yritän kysyä, mutta teidän kummankin postauksista löytyi uutta ajateltavaa.
Varasin jo vanhalta soiton opettajaltakin muutaman tunnin, että voin pommittaa näillä aihepiiriin liittyvillä kysymyksillä.
 
Käytän myös teräsvillaa plus micromesh ultrahienoja hiomatyynyjä nauhojen kiillottamiseen, mutta aina en jaksa normaalin kieltenvaihdon yhteydessä alkaa teipata mikkejä ja imuroida työtilaa sitten homman jälkeen, teräsvilla kun jättää ikävästi murenia jälkeensä.

Olen käyttänyt tähän asti paidan helmaa. Aina on hyvä oppia uusia aisoita :)
 
ESP LTD F-104 sähköbasso alkoi taas temppuilemaan.

Kun siihen kytkee vahvistimen, niin hetken soi aivan normaalisti, mutta sekunneissa volume lähtee laskemaan ja laskemaan, kunnes vahvistimen kautta ei kuulu enää mitään, vaikka kaikki nupit kääntäisi kaakkoon. Tämä tapahtuu molemmilla mikeillä. Mikä ihme tuon aiheuttaa? Basson patteri ei ole kovin vanha ja nipisti kielellä kokeiltuna kunnolla. Soitin myös sähkökitaraa bassovahvistimen kautta ja se soi aivan normaalisti.

EDIT: Täytyy kokeilla vielä tuota patterin vaihtoa kaiken varalta. Edellinen patteri kesti puoli ikuisuutta, niin tuskin kuitenkaan nykyinen alle vuodessa vähäisellä soittelulla menee.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on käytössä tuollainen parilla kympillä hankittu käytetty aloittelijan vahvistin. Veikkaan että se on tämä malli:

Tekisi mieli ehkä hankkia joku parempi tilalle. Minkälaista vahvistinta suosittelisitte kerrostaloasuntoon? Mitä kaikkea noissa yleensä kannattaa ottaa huomioon? Itseä ehkä motivoisi se, jos pääsisi vähän kokeilemaan erilaisia efektejä. Budjetti varmaan siinä alle 500€.

E: tuli vielä heräteostospäissäni ostettua tuollainen lisälelu:
Ajattelin ensin että kahden soittimen opettelu on liikaa tässä iässä, mutta ihan kivasti tuota jaksaa soitella kitaran lisäksi :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 357
Viestejä
4 548 246
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom