Taidettiin puhua eri asioista.
@Flying Hellfish varmaankin puhui siitä että joihinkin kohtiin voi ottaa ns. sointuja jotka ei kuulu siihen skaalaan tai moodiin lainkaan ja se kuulostaa silti "hyvältä". Toki noita sääntöjä voi rikkoa miten vain ja kokeilla mikä voisi kuulostaa omaan korvaan hyvältä, noi teoriasäännöthän on vain ohjenuoria säveltämiseen. 7t, 9t, 11t ja 13than kuuluu ihan normiasteikoihin mutta jos puhutaan b9 tai #9 lisäsoinnuista niin puhutaan jo lainasoinnuista.
On noita tiettyjä "lainalaisuuksia" eli 5. (dominantti)soinnun kanssa voi yleensä käyttää vaivattomin noita "lainasointuja" eikä se kuulosta koskaan niin "out of place", testatkaapas vaikka aug sointua 5. sointuna. Lisäksi duuriasteikon 4. soinnun voi yleensä helposti muuttaa vaan molliksi ja se toimii hyvin, jota käytetään jopa popmusiikissa todella paljon. Lisäksi jos haluaa tehdä kromaattisia sointukulkuja niin yleensä huomannut korvalle "mukavammaksi" että joka toinen on molli ja joka toinen duuri, tai vielä paremmin jos joka toinen on m7 ja joka toinen maj7.