turha
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ESP LTD F-104 sähköbasso alkoi taas temppuilemaan.
Kun siihen kytkee vahvistimen, niin hetken soi aivan normaalisti, mutta sekunneissa volume lähtee laskemaan ja laskemaan, kunnes vahvistimen kautta ei kuulu enää mitään, vaikka kaikki nupit kääntäisi kaakkoon. Tämä tapahtuu molemmilla mikeillä. Mikä ihme tuon aiheuttaa? Basson patteri ei ole kovin vanha ja nipisti kielellä kokeiltuna kunnolla. Soitin myös sähkökitaraa bassovahvistimen kautta ja se soi aivan normaalisti.
EDIT: Täytyy kokeilla vielä tuota patterin vaihtoa kaiken varalta. Edellinen patteri kesti puoli ikuisuutta, niin tuskin kuitenkaan nykyinen alle vuodessa vähäisellä soittelulla menee.
Kyllä se patterin vaihdolla tosiaan lähti taas toimimaan. Ei näköjään pidä luottaa siihen, että nipistää vielä kielellä testatessa. Patterin liittimessä oli kyllä jotain ihme mönjää ja roskia, niin putsasin kontaktin samalla.Mittaile tai vaihda nyt paristo ensin. Itsellä paristo bassoissa ja pedaaleissa jonkun kerran tyhjentynyt ennen aikojaan kun johtoplugi unohtunut soittimeen paikalleen.
Gibson Super 400 CES VSB olis toivelistallaKävin ohimennen kokeilemassa vähän kitaroita. Pitäis olla noissa testihuoneissa joku pankkikortin lukija, mikä tsekkais katteen ja avais sit siihen sopivat kitarat testisoittoon.
Long story short, mun on aivan pakko saada PRS CE24 Custom.
edit: Core oli onneks lukittuna, enkä pyytäny avaamaan.
Sähkökitaroissa rungon matskulla tai muodolla ei pääsääntöisesti ole kovin paljon merkitystä, poislukien ehkä juuri puoliakustiset ja thinlinet, joissa tuo rungon koverrus muuttaa ääntä yleensä vähän pehmeämmäksi ja täyteläisemmäksi sekä omintakeiseksi. Tuolla puoliakustisuudella ei siis yleensä ole mitään tekemistä akustisen soinnin kanssa, muuten kuin että se saattaa soida inan kovempaa mitä perinteinen lankkusähkökitara.Gibson Super 400 CES VSB olis toivelistalla, hienon näköinen, kevytkin kun on ontto.
Olen joskus miettinyt miksi Gibsoneissa on kielten alapuolella muovilevy, mitä hyötyä siitä on?
Toinen? tuo puoliakustisuus sähkökitaroissa, eikös Stratotkin soi vastaavalla volumilla ilman vahvistinta?
Rungon laatu näyttäs vaikuttavan aika paljon akustiseen ääneen.
Arvaa huviksesi, kun mulla on lainassa juuri vanhaa sarjaa prs ce22 ja olen aivan myyty sen edessä, että olenko katsellut myös, mutta ilman custom päätettä, noihin kun ei oikein ole varaaKävin ohimennen kokeilemassa vähän kitaroita. Pitäis olla noissa testihuoneissa joku pankkikortin lukija, mikä tsekkais katteen ja avais sit siihen sopivat kitarat testisoittoon.
Long story short, mun on aivan pakko saada PRS CE24 Custom.
edit: Core oli onneks lukittuna, enkä pyytäny avaamaan.
On kyllä käsittämättömän hyvä kitara soittaa, vaikka oon ihan paska kitaristi. Mattakaula juuri sopivan ohkasena ja toi PRS:n skaala sopii hyvin käteen. Onneks oon hillonnu säästötilillä jonkin verran "kitarakassaa" ja ollu tähän asti niin pihi ukko, että se on hiljalleen paisunu. Voi olla et pitää nollata nyt toi kassa.Arvaa huviksesi, kun mulla on lainassa juuri vanhaa sarjaa prs ce22 ja olen aivan myyty sen edessä, että olenko katsellut myös, mutta ilman custom päätettä, noihin kun ei oikein ole varaaTommonen pankkikortintsekkaaja tosin jos olisi, niin mua ei kai päästettäisi lainkaan koko myymälään
![]()
Tarkoitatko, että soittaja plektra osuu muuten rajussa soitossa kitaran kanteen kielien alapuolella?Se muovilevy on pick guard eli plektrasuoja. Kun rokkia soittaa tosissaan, voi kitaraan tulla vekkejä ilman sitä. Sen pitäminen kitarassa on makuasia. Jos soittaa maailman huipulla, on jälleenmyyntiarvon näkökulmasta parempi, jos kitara näyttää rähjäiseltä, mutta jos kitaraa soittelee vain välillä huvikseen, kannattanee se suoja jättää paikalleen, koska kukaan ei tavisten tekemää patinointia tule arvostamaan.
Näinhän se voi tosiaan tehdä. Jos joskus katselet vaikka liikkeessä käytettyjä kitaroita, niin useimmissa, missä ei ole plekusuojaa, on pienenpiniä naarmuja juuri sillä kohden ja ne tulee plekusta tai jopa kynsistä joskus.Tarkoitatko, että soittaja plektra osuu muuten rajussa soitossa kitaran kanteen kielien alapuolella?
On kyllä käsittämättömän hyvä kitara soittaa, vaikka oon ihan paska kitaristi. Mattakaula juuri sopivan ohkasena ja toi PRS:n skaala sopii hyvin käteen. Onneks oon hillonnu säästötilillä jonkin verran "kitarakassaa" ja ollu tähän asti niin pihi ukko, että se on hiljalleen paisunu. Voi olla et pitää nollata nyt toi kassa.
Ero oli aivan valtava, kokeilin molempia. SE oli kyllä hyvä, mutta CE tuntui "the kitaralta" omassa kädessä. Mikit tosiaan vaihtaa helposti ja itse painotankin tota soittotatsia enemmän.Eikö SE kelpaa? Laadukkaita "halpis" brändin PRS:iä. Mulla on SE floikkarilla ja se on helposti paras kitara jota olen koskaan soittanut. Ainoa miinus on vähän elottomat passiivimikit mutta ne on helppo myös vaihtaa parempiin pienellä lisärahalla.
ja sitten ne customit ilman CE:tä ja signaturet ja tietenkin private stockitEro oli aivan valtava, kokeilin molempia. SE oli kyllä hyvä, mutta CE tuntui "the kitaralta" omassa kädessä. Mikit tosiaan vaihtaa helposti ja itse painotankin tota soittotatsia enemmän.
Mitäs nettikursseja arvon tekkiläiset suosittelee sähkiksen osalta? Oon tuossa miettinyt että laittaisiko rahojaan likoon joko Tom Hessille tai Bernth Brödträgerille, molemmat vaikuttavat ainakin YouTuben perusteella osaavan myös opetuspuolen. Treenin osalta olen nyt pitänyt yllä säännöllistä soittotreeniä nyt parin vuoden ajan, mutta kaipaisin hieman fiksumpaa rakennetta harjoittelulle.
Itselläkin asiat eteni niin, että seinällä nyt roikkuu prs ce 24. Soundi on makee, mutta soitettavuus on uskomattoman hyvä.uuh prs ce 22 tuli tai oikeastaan jäi taloon, ei oo kyllä lintuja eikä loimuja, mutta on tyylikäs ulkonäkö ja aivan jumalattoman upee soundiseuraavaksi pitää saada paljon tavaraa kaupaks että saa niitä parempia malleja
![]()
Onhan tuo toki käynyt mielessä, mutta millä voisi varmistaa että opettaja on pätevä? Soittaminen ja sen opettaminen kun ovat kaksi erityyppistä osaamista vaativaa taitoa. Nettikursseista vertaisarvionteja on puolestaan helpommin saatavilla.Ootko harkinnut ihan soittotunteja? Suosittelen, niistä saa paljon irti jos saa opettajan kanssa mukavan paketin aikaan.
Itellä tohon on vaihdettu J S Mooren Alnico 8 mikit ja tuo on tarvittaessa erittäin rok tuo soundi tuossa, ekaa kertaa kun tuota soittelin kunnon vahvistimen läpi, niin piti oikein katsoa ettei käteen eksynyt kenenkään laadukas sgOnhan noi prs:t loistavia kitaroita mutta soundimaailman "steriiliys" ei uppoa kaikille.
Joo, ei oikein iskenyt minullekaan. Tarkista ettei sinulla ole kestotilaus päällä, nimittäin putiikki lähettää laskun vasta pari viikkoa uuden kauden alkamisen jälkeen, eikä peruminen enää välttämättä siinä vaiheessa onnistu.Smartumin kulttuurirahoja oli umpeutumassa ja covidin takia kun muutakaan käyttöä ei lötynyt, niin laitoin ne Rockwayn verkkokursseihin.
Aika kömpelöä niiden opettajien ulosanti, enkä ole kovin montaa "kurssia" sen takia sieltä vielä katsonut. Youtubesta löytyy ilmaiseksi yhtä hyvää ja parempaakin matskua.
Muuten käynyt satunnaisesti oikealla opettajalla ysärin lopulta lähtien ja sitä voi suositella. Youtuben ohella.
Joo, ei oikein iskenyt minullekaan. Tarkista ettei sinulla ole kestotilaus päällä, nimittäin putiikki lähettää laskun vasta pari viikkoa uuden kauden alkamisen jälkeen, eikä peruminen enää välttämättä siinä vaiheessa onnistu.
Smartumin kulttuurirahoja oli umpeutumassa ja covidin takia kun muutakaan käyttöä ei lötynyt, niin laitoin ne Rockwayn verkkokursseihin.
Aika kömpelöä niiden opettajien ulosanti, enkä ole kovin montaa "kurssia" sen takia sieltä vielä katsonut. Youtubesta löytyy ilmaiseksi yhtä hyvää ja parempaakin matskua.
Muuten käynyt satunnaisesti oikealla opettajalla ysärin lopulta lähtien ja sitä voi suositella. Youtuben ohella.

Miten kannattaisi toimia, jos pitkien tabulatuurien opiskelu tuntuu pakkopullallta, mutta silti paljon tulee biisejä maukkailla riffeillä ja sooloilla, joita tekisi mieli opetella? Joissakin biiseissä kokeillut myös korvakuulolla oikeiden nuottien hakemista ja sekin kyllä toimii ja on ihan mielekästä, mutta hidasta. Toki noita voisi kokeilla yhdistää ja sitten sooloihin vaikka jotain poimintoja tabeista, mutta myös omaa improvisaatiota![]()
Pistetäänpä tähän muuten eiliseltä Steve Vaita. Pari kertaa soitin ja sitten REC (EDIT: Toki pienenä poikana tuli paaaljon tätäkin soitettua). Näköjään tämä oli kolmas otto.
Eilen vaihteluksi kokeilin opetella yhden vähän helpomman biisin sooloa korvakuulolta, kun tabeja ei siihen löytynyt. Samaa kohtaa biisistä piti kuunnella aika moneen kertaan uudestaan, mutta kun sävellaji löytyi, niin oikeat nuotitkin löytyi kohtuu helposti. Biisin alkuperäinen soolo oli vielä aika yksinkertainen, niin lisäilin omia juttuja siihen. Tuo vaikutti aika mielekkäältä lähestymistavalta ja oppii soittamaan biisejä korvakuulolta. Asteikot meinaa mennä vielä helposti sekaisin, kun jos on jotain biisiä treenannut tietyllä sävellajilla, niin vaihto lennosta toiseen ei menekään ihan heittämällä ja joutuu hakemaan, mistä nauhavälistä tutut kuviot löytyykään.
Mutta joo, täytyy varmaan vaan jatkaa väkipakolla tabien opettelua ulkoa. Monien biisien sooloja voi onneksi pätkiä useampaan osaan, mutta aika työläältä tuntuu silti opetella niin, että osaa soittaa lopulta täysin ulkoa. Eiköhän sekin helpotu, kun vain treenaa ja oppii tarkemmin, miten soolot yleensä biiseissä rakentuvat. Ultimate Guitarissa se hyvä puoli, että voi soittaa alkuun vaikka hidastettuna tabien mukana, niin pysyy melodiassa kärryillä.
Hienosti vedetty. Onko tuo luuttu 1998 90th HAM? Ibat ei oikein omaan lapaseen istu mutta tuommoisen kelpuuttaisin seinälle koristeeksi.
Backing trackit ja karaokeversiot eri biiseistä on kyllä tuttuja. Pentatooniset asteitkot itselle jäänyt mieleen lähinnä lukuina, että esim. 12 nauhaväliltä tietyssä sävellajissa lähtee tietty kuvio. Kun sävellaji vaihtuu, niin sitten joutuu vähän hakemaan, kun samat luvut ei enää toimikaan. Siinä mielessä helppoja nuo asteikot, kun riittää lähinnä vain, että siirtää koko kuviota otelaudalla tietyn verran, kun sävellaji muuttuu.Kannattaa googlettaa geneerisiä taustanauhoja ja koittaa niiden päälle soittaa ja improvisoida sooloa. Varsinkin pelkkien voimasointujen(josta ei käy helposti ilmi onko sävellys duurissa vai mollissa) päälle koostettuihin taustoihin on helppo improvisoida kun niihin on helppo soittaa ja kokeilla erilaisia moodeja ja skaaloja. Ns. "noodlaaminen" on hyvä tapa oppia otelautaa, skaaloja, moodeja ja asteikkoja.
Backing trackit ja karaokeversiot eri biiseistä on kyllä tuttuja. Pentatooniset asteitkot itselle jäänyt mieleen lähinnä lukuina, että esim. 12 nauhaväliltä tietyssä sävellajissa lähtee tietty kuvio. Kun sävellaji vaihtuu, niin sitten joutuu vähän hakemaan, kun samat luvut ei enää toimikaan. Siinä mielessä helppoja nuo asteikot, kun riittää lähinnä vain, että siirtää koko kuviota otelaudalla tietyn verran, kun sävellaji muuttuu.
Onhan noi prs:t loistavia kitaroita mutta soundimaailman "steriiliys" ei uppoa kaikille.
oispa Dc ilman SE:täMikeistähän tuo on pitkälti kiinni.
SE vakiohumpparit on aika kelmeät, itsellä tullut vaihdettua kaikkiin halpis räsäsiin mikit,
Ainoastaan 59/09 humpparit customissa on jääneet paikoilleen.
Ps. Tyttäreltä vapautuu tällainen piakkoin kun tulee tilattu jazz-loota tilalle , tämä siis "vintage" 2013 semi-hollow PRS SE Zach Meyers ladattuna Seymour Duncanin JB humppareilla.ollut likalla treenikeppinä ja pidetty huolta,toki normi käytön jälkiä löytyy useamman sadan tunnin käytön jälkeen.
Törkeän hyväsaundinen ja soitettava ja vieläpä nättikin..paprut,kantopussi ja kaikki sälät mukana, hyvissä säädössä eikä tartte kun kovaa ajoa... löytynee vieläpä noihin humppareihin nikkeli kuoretkin.
![]()
Löytyisiköhän jostain hyvälaatuiset(tulostamismielessä) taulukot sävellajien nuotteihin, miksei toki soinnutkin. Inspiraatio itseopiskeluun on päällä mutta noita kaipaili si kyllä että saa jotain tolkkua siitä mitä voi yhdistellä toisiinsa jos miettii vaikka sävelkulkuja![]()
Smartumin kulttuurirahoja oli umpeutumassa ja covidin takia kun muutakaan käyttöä ei lötynyt, niin laitoin ne Rockwayn verkkokursseihin.
Heitetäänpä tänne, kun varmasti monet tietää kuinka vittumainen biisi kyseessä tämä. Muutamat hyvät hetket löytyy IMO, mutta aika VAI-keaa (heh) vetää
ykkösellä sisään. Pakko vetää improa ja sekoillaa minkä kerkiää..
Lopeta hyvä mies näiden laitto... täällä joutuu kateellisena "kärsimään" omasta osaamattomuudestaan.
No ei vainiskaan, hienoa teknistä soittamista kammen käyttö "väärinpäin" oli mulle uusi tekniikka. Hienolta kuullosti,
laita vaan näitä lisää, niitä on kiva kuunnella ja noin läheltä kuvattuna saattaa jotain vinkkejä saada omaankin soittoon, ainakin he***ti lisää harhoittelun kohteita![]()
Miten paksuilla kielillä soitat? Olen huomannut, että ohkasimmilla onnistuu plektralla nopeasti helpommin kuin paksuilla kielillä. Käännätkö plektraa kun siirryt D:ltä A-E: lle?Haha.. Kiitos nyt kuitenkin. Nää nyt (ihan oikeasti) on tämmöisiä pikavetoja mitä vetelen videoita. On näitä aikoinaan tullut nuottien kanssa käytyä läpi monia kertoja ja
kuultu satoja kertoja, että sinänsä tuttuja biisejä. Useimmiten nää menee sillai että päätän minkä biisin vedän ja sitten kaivan taustan jostain tai teen itse, soittelen muutaman
kerran läpi ja sitten videoin. Yleensä se versio minkä saa ekana yhdellä otolla sisään menee suoraan youtubeen
Mutta joo, oma tekniikka plektran kanssa on kyllä semmoista sillisalaattia, mitä en kellekään suosittele. Mulle se on luontevin kun olen 30v vedellyt samalla tavalla, eli otteet
plektrasta vaihtelee täysin sen mukaan mitä soittaa.
Pitääpä tehdä muuten joku video, mikä ottaisi oikein läheltä vain oikeaa kättä, niin pääsisi itsekin kummastelemaan, että mitä ihmettä teen.
Joo, toi kampi väärin päin, on ihan hauska tapa tehdä semmoista hyppelyä ees taas soundille. Samoin tuossa 2:06 paikkeilla ns. flutter tekniikka, että ikään kuin iskee kampeen, niin tulee semmoinen värisevä
ääni. Se on hauskaa. Mun kammissa on vaan noi muoviholkit vähän löystyneet niin ei lähde kunnolla. Pitäisi taas kynsilakalla tiukentaa niitä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.