Kitaran soittaminen

Jatkuvalla syötöllä tulee lempibändien kamaa tähän triidiin. Queensryche eräs lempiyhtyeistäni, ja kitaraosat niiden kappaleissa on aina kinkkisiä. Muutenkin lähes kaikki aina "oikeita" steropartteja, eli DeGarmo ja Wilton vetävät eri juttuja samaan aikaan. Kappaleisiin tulee sillä ihan eri tavalla mielenkiintoisia juttuja, ja taitaa tuo olla eräs niistä todella leveän ja hyvänkuuloisen kitarasoundinsa salaisuuksista.
 
Jatkuvalla syötöllä tulee lempibändien kamaa tähän triidiin. Queensryche eräs lempiyhtyeistäni, ja kitaraosat niiden kappaleissa on aina kinkkisiä. Muutenkin lähes kaikki aina "oikeita" steropartteja, eli DeGarmo ja Wilton vetävät eri juttuja samaan aikaan. Kappaleisiin tulee sillä ihan eri tavalla mielenkiintoisia juttuja, ja taitaa tuo olla eräs niistä todella leveän ja hyvänkuuloisen kitarasoundinsa salaisuuksista.
Joo, ryhhe on kyllä kova. Kasarin aatelistoa ja omakin lemppari jo kaukaa junnuvuosilta. Pitkään hirvitti edes yrittää tuota mutta pakkohan se oli vaikka nolottaa. Noissa ryhheissä on monesti melko ovelat riffit varsinkin kertsien taustana, ja jannut vetää usein erikseen soinnun osia ja/tai pikkaisen eri rytmeillä jota ei edes huomaa jos ei kiinnitä huomiota. Bändinä muutenkin harvinaisen tiukka nippu.
 
Viimeaikaiseen keskusteluun liittyen vielä lisäyksenä, että kitarointi on siitäkin mielenkiintoinen laji että aina löytyy jotain kehitettävää omassa soitossa. Olkoon se sitten vaikka repertuaari, tekniikka, nyanssit, rytmiikka tai mikä vain - oikeastaan melkein kaikkeen voi upota ihan niin syvälle kuin innostus, kiinnostus ja motivaatio riittää. Ja se on useimmiten itse asiassa ihan helvetin siistiäkin. Jokaiselle se juttu johon uppoaa voi ihan helposti olla täysin eri, ja sen takia musiikki onkin niin mahtavaa. Jotkut menee syvään päätyyn emorock -soundimaailman tai ambienssiin, toiset vetää matikkametallia, kolmannet kantria jne. Se on vain ja ainoastaan hyvä juttu mielestäni.
 
soittamisen lisäksi noita perkuleitä voi myös rakentaa :D Kuvan baritoni More Pauli eli kahden euron kapine alkaa olla valmis piiiitkän työstörupeaman jälkeen.
 

Liitteet

  • IMG20220429173045.jpg
    IMG20220429173045.jpg
    4,3 MB · Luettu: 53
Vähä hiljaista nyt ollut mun kitaran saralla kun olin viikon ulkomailla ja sieltä käytännössä kotiin potee influenssaa tai pahaa suolistopöpöä.

Mutta. Kaveri osti juuri uuden skeban. Ibanez RGA42FM: Ibanez RGA42FM-BLF

Heitti mulle Reaperiin testiääntä ja en voinut uskoa korviani kuinka hyvältä ja smoothilta tuo skittaa kuulostaa. Pienet virheet eivät juurkaan tule läpi ja ei mitään sivuääniä. Verrattuna omaan skebaan, joka ehdottomasti tarvis ainakin kunnon huollon, sen soundi on vain aivan susipaska vrt tuohon kaverin ostamaan yksilöön.

Tässä itsekin nyt painin, että otanko saman kitaran, vai löytyskö varteenotettava vaihtoehto. Alle 500€ hintaa joka tapauksessa.
 
Pienet virheet eivät juurkaan tule läpi ja ei mitään sivuääniä. Verrattuna omaan skebaan, joka ehdottomasti tarvis ainakin kunnon huollon, sen soundi on vain aivan susipaska vrt tuohon kaverin ostamaan yksilöön.

Tässä itsekin nyt painin, että otanko saman kitaran, vai löytyskö varteenotettava vaihtoehto. Alle 500€ hintaa joka tapauksessa.

En mä nyt tuon perusteella menisi mitään johtopäätöksiä tekemään. Ainoastaan jos saat kyseisen kitaran hyppysiisi ja kokeilet itse omilla välineilläsi. Jos silloinkin on huima ero, niin sitten kitarassasi on jotain häikkää.
Jos samat ongelmat jatkuu, niin syy on sinussa :p

Mitä hintoihin tulee, niin itse en ole kuin pariin kitaraan satsannut yli 500e. Käytettynä saa hyvin. Tai ainakin aikoinaan sai. Tällä haavaa pyynnöt kitaroista on ihan poskettomia joka paikassa.

Oi niitä aikoja kun japanin RG550 sai 250-300e hintaan ja Jemejä sai reilulla tonnilla :D Reilu 10v sitten ostin yhdeltä hepulta RG550EX, Cube20x, Crybaby sekä joku Digitech säristin yhteensä 420e.
 
En mä nyt tuon perusteella menisi mitään johtopäätöksiä tekemään. Ainoastaan jos saat kyseisen kitaran hyppysiisi ja kokeilet itse omilla välineilläsi. Jos silloinkin on huima ero, niin sitten kitarassasi on jotain häikkää.
Jos samat ongelmat jatkuu, niin syy on sinussa :p

Mitä hintoihin tulee, niin itse en ole kuin pariin kitaraan satsannut yli 500e. Käytettynä saa hyvin. Tai ainakin aikoinaan sai. Tällä haavaa pyynnöt kitaroista on ihan poskettomia joka paikassa.

Oi niitä aikoja kun japanin RG550 sai 250-300e hintaan ja Jemejä sai reilulla tonnilla :D Reilu 10v sitten ostin yhdeltä hepulta RG550EX, Cube20x, Crybaby sekä joku Digitech säristin yhteensä 420e.
Nyt on kyllä hyvä kun Ibanezin Prestiget on kahta tonnia ja Premiumit 1300–1600, kun aiemmin Premiumit oli ehkä 900–1000 ja Prestiget heti siitä. Sama on noissa LTD:n Deluxe-kitaroissa, jotka menee useimmiten 1300–1600 eurossa. Alkaa varmaan noi Black Metal ja Arctic Metal olla siinä mielessä hintalaatusuhteeltaan hyviä, kun niitä saa juuri ja juuri alle tonnilla. Tai sitten menee 400-sarjaan, jotka varmasti on ihan hyviä.

Tällä hetkellä näköjään RG550 on melkein tonnin, joskaan en tiedä onko se ihan vastaava sen ns. alkuperäisen kanssa. Toinen ongelma onkin jo saatavuus, sillä näyttää siltä, että suuri osa soittimista on mallia "kysy saatavuudesta" tai tulossa varastoon 30.8.2022.
 
Markkinoilta on kadonneet myös ne 500 - 700 euron "halvat" Gibson:it (= Special:it / jne.). Oma Raw Power SG maksoi aikoinaan 644€ uutena. Käytetyistä voidaan pyytää nykyään enemmän, kuin oli noiden ovh (= 899€).
 
Olisiko jotain helppoa softaa, jolla voisi biisin päälle nauhoittaa bassoa? Tällä hetkellä äänikorttina on Steinberg UR22C (Steinberg UR22C). Aikoinaan tuli sähkökitaran kanssa opeteltua käyttää, eihän siitä mitään tullut (softana tuossa on Cubase AI 11, on niin sekava etten osaa käyttää). Sitten jäi kitaran soitto ja tuon softan käyttö. Nyt kun bassoa tulee soiteltua, niin olisi mukava nauhoitella. Tuota Cubase yritin taas kokeilla, niin ei siitä mitään tule edelleenkään.

Joku helpompi softa? Ei haittaa vaikka olisi maksullinen.
 
Olisiko jotain helppoa softaa, jolla voisi biisin päälle nauhoittaa bassoa? Tällä hetkellä äänikorttina on Steinberg UR22C (Steinberg UR22C). Aikoinaan tuli sähkökitaran kanssa opeteltua käyttää, eihän siitä mitään tullut (softana tuossa on Cubase AI 11, on niin sekava etten osaa käyttää). Sitten jäi kitaran soitto ja tuon softan käyttö. Nyt kun bassoa tulee soiteltua, niin olisi mukava nauhoitella. Tuota Cubase yritin taas kokeilla, niin ei siitä mitään tule edelleenkään.

Joku helpompi softa? Ei haittaa vaikka olisi maksullinen.


Aika pitkälti sama toimintaperiaate kaikissa DAWeissa periaatteessa on kuitenkin.
 
En mä nyt tuon perusteella menisi mitään johtopäätöksiä tekemään. Ainoastaan jos saat kyseisen kitaran hyppysiisi ja kokeilet itse omilla välineilläsi. Jos silloinkin on huima ero, niin sitten kitarassasi on jotain häikkää.
Jos samat ongelmat jatkuu, niin syy on sinussa :p

Mitä hintoihin tulee, niin itse en ole kuin pariin kitaraan satsannut yli 500e. Käytettynä saa hyvin. Tai ainakin aikoinaan sai. Tällä haavaa pyynnöt kitaroista on ihan poskettomia joka paikassa.

Oi niitä aikoja kun japanin RG550 sai 250-300e hintaan ja Jemejä sai reilulla tonnilla :D Reilu 10v sitten ostin yhdeltä hepulta RG550EX, Cube20x, Crybaby sekä joku Digitech säristin yhteensä 420e.

Mäpä käyn ihan eka tekee kunnon huollon tuolle skeballe. Lähestulkoon katsovat muttereista lähtien ja tekevät kaiken ilman nauhan hiontaa (tätä tuskin tarvitaa) hintaan 90€. Sen jälkeen sitten mietin jatkotoimia.
 
kannattaa huomioida myös se, että sen kitaran osuus kokonaissoundista on yllättävän pieni, suurimman osuuden tekee yllättäen kaiutin tai tässä tapauksessa ehkä kaiutinemulaattori, siihen kun ymppää kunnon vahvistimen, tai tässä tapauksessa ehkä vahvistinmallinnuksen, niin yllättävän kurjastakin kitarasta saa kelvollisen kuuloista (ja toki päinvastoin). Lisäksi vielä vähän kompuraa, kaikua ja muuta "äänenpilaajaa" eli efektiä, niin eipä sillä iso väli ole mikä siellä alunperin soi, kunhan se on suurinpiirtein soitettava eikä mitään isompaa vikaa ole.
Huoltoa suosittelen kyllä isosti, paljon kivempi soittaa hyvin säädetyllä soittimella, kuin sillä jolle ei tehtaalta lähdön jälkeen ole tehty useampaan vuoteen yhtään mitään. Toki jokaisen kitaristin kannattaa myös itse opetella perushuollot, ohjeita löytyy, eikä ole mitään rakettitiedettä, kunhan on vain varovainen kaularaudan kanssa, joka lähestulkoon ainoa millä voi tehdä jotain peruuttamatonta tuhoa.
 
kannattaa huomioida myös se, että sen kitaran osuus kokonaissoundista on yllättävän pieni, suurimman osuuden tekee yllättäen kaiutin tai tässä tapauksessa ehkä kaiutinemulaattori, siihen kun ymppää kunnon vahvistimen, tai tässä tapauksessa ehkä vahvistinmallinnuksen, niin yllättävän kurjastakin kitarasta saa kelvollisen kuuloista (ja toki päinvastoin). Lisäksi vielä vähän kompuraa, kaikua ja muuta "äänenpilaajaa" eli efektiä, niin eipä sillä iso väli ole mikä siellä alunperin soi, kunhan se on suurinpiirtein soitettava eikä mitään isompaa vikaa ole.
Huoltoa suosittelen kyllä isosti, paljon kivempi soittaa hyvin säädetyllä soittimella, kuin sillä jolle ei tehtaalta lähdön jälkeen ole tehty useampaan vuoteen yhtään mitään. Toki jokaisen kitaristin kannattaa myös itse opetella perushuollot, ohjeita löytyy, eikä ole mitään rakettitiedettä, kunhan on vain varovainen kaularaudan kanssa, joka lähestulkoon ainoa millä voi tehdä jotain peruuttamatonta tuhoa.

Hyvin sanottu! Perushuollon olen tuolle tehnyt ja kyllä se vähä auttoi soundiin. Kuitenkin 10v ikää ja ei tuota ole kertaakaan tarkemmin huollettu. Joten takuuvarmasti soundi tulee jo tuon jälkeen paranemaan. Ainakin voisin uskoa noiden ylimääräisten äänien vähenemisen tai poistumisen soittamisen ympäriltä.
 
Hyvin sanottu! Perushuollon olen tuolle tehnyt ja kyllä se vähä auttoi soundiin. Kuitenkin 10v ikää ja ei tuota ole kertaakaan tarkemmin huollettu. Joten takuuvarmasti soundi tulee jo tuon jälkeen paranemaan. Ainakin voisin uskoa noiden ylimääräisten äänien vähenemisen tai poistumisen soittamisen ympäriltä.

Jos on maadoitus irti tai potikat rahisee niin ne fiksaamalla lähtee jotain ylimääräistä plus konehuoneen vuoraus ehkä alumiiniteipillä, jos jaksaa.

Muuten ne edelleen perinteiset; vähemmän säröä, enemmän soittotaitoa ja noise gate mahdollisimman pienellä asetuksella.
 
Vähä hiljaista nyt ollut mun kitaran saralla kun olin viikon ulkomailla ja sieltä käytännössä kotiin potee influenssaa tai pahaa suolistopöpöä.

Mutta. Kaveri osti juuri uuden skeban. Ibanez RGA42FM: Ibanez RGA42FM-BLF

Heitti mulle Reaperiin testiääntä ja en voinut uskoa korviani kuinka hyvältä ja smoothilta tuo skittaa kuulostaa. Pienet virheet eivät juurkaan tule läpi ja ei mitään sivuääniä. Verrattuna omaan skebaan, joka ehdottomasti tarvis ainakin kunnon huollon, sen soundi on vain aivan susipaska vrt tuohon kaverin ostamaan yksilöön.

Tässä itsekin nyt painin, että otanko saman kitaran, vai löytyskö varteenotettava vaihtoehto. Alle 500€ hintaa joka tapauksessa.
Tossa tulikin hyviä ehdotuksia. Semmoinen voisi myös olla valaiseva että meet sinne kaverille oma kitaran kanssa ja kokeilet tuleeko samaa smoothia vaiko kamalaa kakkelia. Ja sitten miettiä miksi omassa pajassa kuulostaa kurjalta. En ole ainakaan itse kuullut noista sun näytteistä mitään mikä viittaisi rikkinäiseen kitaraan.

Huolto on kyllä hyvä idea joka tapauksessa.
 
Tossa tulikin hyviä ehdotuksia. Semmoinen voisi myös olla valaiseva että meet sinne kaverille oma kitaran kanssa ja kokeilet tuleeko samaa smoothia vaiko kamalaa kakkelia. Ja sitten miettiä miksi omassa pajassa kuulostaa kurjalta. En ole ainakaan itse kuullut noista sun näytteistä mitään mikä viittaisi rikkinäiseen kitaraan.

Huolto on kyllä hyvä idea joka tapauksessa.

Kaveri asuu ulkomailla. Olin siellä kylässä ja skeba ei saapunut ennen mun lähtöä. Toki tuli testattua jotain puolet halvempaa Harley Bentonin kitaraa mikä hänellä oli ennen tätä ja tuo oli kyllä surkeampi kuin oma kapistus. Tässä oli kyllä pari mikkiä pimeänä, vain yksi toimi, varmasti vaikutti asiaan.
 
Klassisten kitaroiden myynti-ilmoitusten lukeminen on ihan oma huumorin lajinsa. Jokainen 200 euron vehje on käsinrakennettu Espanjassa ja soveltuu konserttikäyttöön. Niin ja kielet on vasta vaihdettu!
 
Tällä hetkellä näköjään RG550 on melkein tonnin, joskaan en tiedä onko se ihan vastaava sen ns. alkuperäisen kanssa. Toinen ongelma onkin jo saatavuus, sillä näyttää siltä, että suuri osa soittimista on mallia "kysy saatavuudesta" tai tulossa varastoon 30.8.2022.

Kaulan paksuudesta en ole aivan varma, että oliko kasarin 550 ehkä vielä ohuempi ensimmäiseltä nauhalta, mutta muuten kyllä nuo Genesikset ovat hyvin lähellä niitä kasarispeksejä. Erona ehkä se, että lukkosatula näissä uusissa on top mountina eikä läpipultattu, ja kaulassa on se volute vahvistamassa sitä lavan kohtaa sen kasarin liimaliitoksen sijaan (nk scarf joint). Laatupelejähän nuo on, mutta nauhanpäiden tasoittamiseen saa varautua, kuten melkein kaikissa vaahteralautaisissa Fujigenin iboissa (ja etenkin Suomessa).

Hälyääniin ym. sen verran, että jos on jotain kielimekkalaa soittaessa eikä mikeistä/elektroniikasta johtuvaa, niin uudet kielet minimoi tuon, syystä tai toisesta kokemukseni mukaan. Mutta uudet tai vanhat kielet, niin soittotaito ja huolellinen kielten sammutushan tuon korjaa paremmin kuin uudet gearit.
 
Kävin tuota kitaraa näyttää niin kaularaudat ainakin osittain koholla. Intonaatio alavireessä. Jotain muutakin tuossa oli vielä. Varmasti huolto tekee tuolle terää.
 
Kävin tuota kitaraa näyttää niin kaularaudat ainakin osittain koholla. Intonaatio alavireessä. Jotain muutakin tuossa oli vielä. Varmasti huolto tekee tuolle terää.
Tekee ihan varmasti hyvää, mutta ota varauksella nyt tuo ettei liikaa innostu vielä. Se soundi kun on niin monen asian summa tässä. Itsellä oli sinänsä helppo lähteä soittelemaan, kun soittelen Archetypen kautta ja siinä oli alusta lähtien soundi hyvä, ellei jopa helvetin hyvä. Ja tämä Iban RGA421:llä. Pystyy oikeesti keskittymään siihen soittamiseen ja treenaamiseen, eikä tarvitse sen enempiä säätää. Säätöjä ja namiskoja silti tarpeeksi, jos haluaa muovata soundia.
 
Kaulan paksuudesta en ole aivan varma, että oliko kasarin 550 ehkä vielä ohuempi ensimmäiseltä nauhalta, mutta muuten kyllä nuo Genesikset ovat hyvin lähellä niitä kasarispeksejä

Ibanez Catalog kertoo: Ibanez Roadstar RG550 (1988): 1. nauha: 17mm / 12. nauha: 20mm (= Wizard). Genesis on 1mm ohkaisempi 12. nauhan kohdalta (= Super Wizard).

Sen kaula on tehty 5:stä palasesta, kasari RG550 (kuten oma 1987 vuoden 540S, mitä nyt joku lukutaidoton oli laittanut siihen tehtaalla 540P:n Wizard kaulan 540S:n sijaan...) on tehty yhdestä. En diggaa edes 3:sta palasesta tehdyistä, kuten oman RGR08LTD:n Wizard II:sta. Tuntunut omaan käteen, aina enemmän puukulholta kuin kitarankaulalta. = Itse ainakin nykyään testaisin omin käsin, monipalaisen kaulan ensin.
 
Kaikki speksit eivät aina tule heti mieleen, näköjään siis noin päin. Mulla on myös molempia itselläni, ja OG Wizardeista minulle mukavamman kuin uusista tekee se, että ne ovat hitusen kapeampia.
 
Viimeksi muokattu:
Tekee ihan varmasti hyvää, mutta ota varauksella nyt tuo ettei liikaa innostu vielä. Se soundi kun on niin monen asian summa tässä. Itsellä oli sinänsä helppo lähteä soittelemaan, kun soittelen Archetypen kautta ja siinä oli alusta lähtien soundi hyvä, ellei jopa helvetin hyvä. Ja tämä Iban RGA421:llä. Pystyy oikeesti keskittymään siihen soittamiseen ja treenaamiseen, eikä tarvitse sen enempiä säätää. Säätöjä ja namiskoja silti tarpeeksi, jos haluaa muovata soundia.

Lähinnä jos nuo ihme ongelmat korjaantuu tuosta kitarasta. Vibraamiset/ylimääräiset äänet ja kielten ujuilu. Soitat paksuja kieliä niin alempaa kielet rupee laulaa, ynnä muuta jännää. Reaperiin ku se tuntuu ottaavan kaikki mitä kitarasta pihalle tulee :) En odota, että kitara kuulostaisi sen paremmalta muuten.
 
Lähinnä jos nuo ihme ongelmat korjaantuu tuosta kitarasta. Vibraamiset/ylimääräiset äänet ja kielten ujuilu. Soitat paksuja kieliä niin alempaa kielet rupee laulaa, ynnä muuta jännää. Reaperiin ku se tuntuu ottaavan kaikki mitä kitarasta pihalle tulee :) En odota, että kitara kuulostaisi sen paremmalta muuten.
Kyllä tässä hiukan haiskahtaa vielä puutteellinen demppaus. Tämä onneksi korjaantuu harjoittelemalla.
 
Kyllä tässä hiukan haiskahtaa vielä puutteellinen demppaus. Tämä onneksi korjaantuu harjoittelemalla.

Voipi hyvin olla tätäkin. En poissulje :) Muuten, tuossa istueltaan kitara oikean reiden päällä, oikea käden hauiksen kohdalta jostain sieltä alkaa tuntuu niin epämukavalta et pakko siirtää kitara vasemmalle reidelle, että kättä saa alemmaksi. Täytys vissii kunnolla opetella soittaa seisaalteen, korjaantuis tämäkin vaiva.

E: Seisten on parempi soitella. Saa asentoa muokattuu lennosta ja jalkaa laitettua korokkeelle tarpeen mukaan. Käsi ei väsy samalla tavalla. Taidan jatkaa pääasiassa seisaalteen treenaamista. Videoillekaan ei haittaa seisten, saapaha siinä sitte moshattua helpommin xD
 
Viimeksi muokattu:
Ei-soivien kielten sammutus ja sen integroiminen kaikkeen soittoon (tilanteen mukaan tietenkin!) on kanssa yksi niistä lukemattomista jutuista jotka erottaa vetoukot harrastelijoista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli eilen päivitetty EZDrummer 3:een.

Tästä tosi pikainen paska veto Helloweenin Eagle Fly Free Eagle Fly Free.mp3
Ja tästä versio ilman kitaroita. IK Multimedian MODO Bass mukana Eagle DnB.mp3

Rummut on miksissä vähän turhankin edessä, mutta se taisi olla tarkoituskin?

Noin muuten ei voi kyllä muuta sanoa kuin hattua nostaa, että olet jaksanut noinkin yksityiskohtaisesti rummut ohjelmoida. Itse totesin jo aikaa sitten sen olevan niin tympeää touhua, että koin helpommaksi ja hauskemmaksi ostaa sähkörummut ja opetella oikeasti soittamaan, kuin näprätä midi-editoria :-D
 
Tuli eilen päivitetty EZDrummer 3:een.
Ainakin tolla temmolla (150 BPM?), ne rummut kuulostaa omissa korvissa, yhtä ponnettommilta & muovisilta, kuin saman VSTi:n v1.00 aikoihin. Itse aikoinaan kyllästyin säätämiseen ja velocity & muiden midi-arvojen vääntämiseen, että sai siedettävää lopputulosta. Ja siirryin oikeiden rumpalien soittamiin rumpuluuppeihin. Ei niissäkään editoimiselta välty, kun yleensä sananmukaisesti soittavat, ihan eri biisiä kuin omat.
 
Rummut on miksissä vähän turhankin edessä, mutta se taisi olla tarkoituskin?

Noin muuten ei voi kyllä muuta sanoa kuin hattua nostaa, että olet jaksanut noinkin yksityiskohtaisesti rummut ohjelmoida. Itse totesin jo aikaa sitten sen olevan niin tympeää touhua, että koin helpommaksi ja hauskemmaksi ostaa sähkörummut ja opetella oikeasti soittamaan, kuin näprätä midi-editoria :-D

Äh. Tuo on joku guitar proo filee netistä vain minkä joku tehnyt japanin poikien transkriptioista.
 
Tuli eilen päivitetty EZDrummer 3:een.

Tästä tosi pikainen paska veto Helloweenin Eagle Fly Free Eagle Fly Free.mp3
Ja tästä versio ilman kitaroita. IK Multimedian MODO Bass mukana Eagle DnB.mp3
Hieno!
Onko sulla jotain lisäpaketteja tuohon EZDrummeriin lisäksi?
Sellainen vielä että tuplabasarijöpötykseen kandee ehkä ottaa vähän ohkaisempi rumpusoundi ettei mene alapää tukkoon. Muutenhan tää on silkkaa hunajaa :thumbsup:
 
Hieno!
Onko sulla jotain lisäpaketteja tuohon EZDrummeriin lisäksi?
Sellainen vielä että tuplabasarijöpötykseen kandee ehkä ottaa vähän ohkaisempi rumpusoundi ettei mene alapää tukkoon. Muutenhan tää on silkkaa hunajaa :thumbsup:

Joo. Hiukan tukkoinen on. Kokeiluasteella vielä. Ihan EZD3 perussetti käytössä. Kaiun otin erillisellä plugarilla.

Tuossa EZD3:ssa on kätsy oma grid editor ja sieltä saa heitettyä suht helposti kaikkea velocitykurvia ja randomia. Sitten on humanize nappi mistä eri vaihtoehtoja ja suoraan näkee gridissä miten se muuttelee pikkuisen paikkoja
1651658875004.png
 
Joo. Hiukan tukkoinen on. Kokeiluasteella vielä. Ihan EZD3 perussetti käytössä. Kaiun otin erillisellä plugarilla.

Tuossa EZD3:ssa on kätsy oma grid editor ja sieltä saa heitettyä suht helposti kaikkea velocitykurvia ja randomia. Sitten on humanize nappi mistä eri vaihtoehtoja ja suoraan näkee gridissä miten se muuttelee pikkuisen paikkoja
1651658875004.png
Aika saman näkönen kuin SD3. En itsekään oikein tykkää noista inhouse efekteistä. Onneksi raidat saa ulos erikseen daw kanaville joissa saa sitten mieleiset palikat käyttöön.
En olis uskonut mutta oonkin käyttänyt yllättävän paljon niitä valmiita midikomppeja. Laiskuus iskee kun mahdollisuus koittaa.
 
Aika saman näkönen kuin SD3. En itsekään oikein tykkää noista inhouse efekteistä. Onneksi raidat saa ulos erikseen daw kanaville joissa saa sitten mieleiset palikat käyttöön.
En olis uskonut mutta oonkin käyttänyt yllättävän paljon niitä valmiita midikomppeja. Laiskuus iskee kun mahdollisuus koittaa.

Minulla on jonkun verran ez:ssä paketteja ja on kyllä niin kova arsenaali valintoja, että ei ole yhtään jaksanu itse räplätä, kun ei siinä oikein mieltä näiden kanssa ole. Pieniä muutoksia tarvittaessa toki.
 
Hinta nousee kohisten. Torissakin on ja eilen tuli vastaan. 500e tullut päivässä hintaa lissää. Kuukauden päästä 10ke :D
1651775107652.png
Se on varmaan keksiny vaan nostaa hintaa sen jälkeen, kun toi muusikoiden.netin ilmoitus on julkaistu. Kuus kiloa se oli, kun ekan tuon ilmon näin.

Tiedä sit markkinoita tuolle.. Meikäläinen keksis tuolla rahalla aika monta muutakin arvokitaraa ennen tuota kyseistä.
 
Se on varmaan keksiny vaan nostaa hintaa sen jälkeen, kun toi muusikoiden.netin ilmoitus on julkaistu. Kuus kiloa se oli, kun ekan tuon ilmon näin.

Tiedä sit markkinoita tuolle.. Meikäläinen keksis tuolla rahalla aika monta muutakin arvokitaraa ennen tuota kyseistä.

Joo en tiedä. Petruccit nyt aina Petrucceja, vaikka yllättävän tylsän näköisiä. Ihan ok ne on soittaa. Muutamalla JPM Ibanezilla tullut liruteltua tuttavilla.
Noi HAM mallit nyt on vähän niin ja näin. Ne on tehtaan juhlamalleja, ei sinänsä artistien. Satrianin ja Vain on mun mieleen eniten. Vaikkakin Vain versio
on tehty RG Metal mallin pohjalta.

Onko kukaan (Vaita lukuun ottamatta) soitellut noilla HAMeilla missään? Steve Vain Ultra Zone kiertueella toi skittara oli välillä Mike Keneallyllä ja välillä Dave Weinerilla.
 
^ tjoo, ei tuossa speksin puolesta näytä olevan hirveästi muuta kuin loimuvaahterakansi tuon grafiikan alla ja ylimääräinen koristeinlay kaulassa. Tietty pikkuinen erä kun tehty ysärillä, niin kyllähän noi harvinaisia on ja nostavat hintaa. Noista "perus" JPM-malleistakin maksetaan minusta ihan hyvin.

Miten muistelen, että Ibanezin JPM-malleissa olis ollu vähän tukevampi kaula.. Koska noissa musareissa on taas ymmärtääkseni kaikissa joko tosi tai tosi tosi flätti kaula.

En oo ite noilla Ibanezin malleilla soittanut, mutta mitä enemmän oon ton musarin kanssa pelannut, niin uskaltaa alkaa sanomaan, että se on helpposoittoisin kitara, mitä mulla on ikinä ollu.
 
Kaveri asuu ulkomailla. Olin siellä kylässä ja skeba ei saapunut ennen mun lähtöä. Toki tuli testattua jotain puolet halvempaa Harley Bentonin kitaraa mikä hänellä oli ennen tätä ja tuo oli kyllä surkeampi kuin oma kapistus. Tässä oli kyllä pari mikkiä pimeänä, vain yksi toimi, varmasti vaikutti asiaan.
Itselläni on neljä skebaa. Ovh-hinnat ovat olleet 1600, 1400, 1300 ja 700.

Kitarat ovat ominaisuuksiltaan paljon enemmän kuin surkea tai hyvä. Jossakin halvassa kitarassa voi olla hemmetin hyvä kaula, mutta kakat mikit. Tai muuten hyvässä kitarassa itselle huonosti sopiva kaula.

Omissa kepeissä on markkinoiden ohuimpia kauloja (Ibanez Super Wizard ja Schecter Ultra-thin C) ja yhdessä pesarimallinen C. Tilulilu sujuu helpoiten (mulle) noilla ohuilla kauloilla, ja tuota paksua kaulaa on kiva hakata alavireisessä Trivium/Deftones -hengessä.

Jos jotakin, käy kitarakaupassa kokeilemassa eri soittimia. Joskus voi olla niin, että oma soitin on itselle väärä. On hyvä pitää mieli avoinna hintaluokalle, mutta hintalappu ei tee soittajasta parempaa. Itselleni joku pesarimallinen custom shop-passiivistrato olisi painajainen.
 
@Myocyte jos on löysää, niin tuosta Ibanezin ajan Petrucci-mallia :D


En sano ettei olisi laittaa tollaisia summia soittimeen, mutta 90HAM ei ole ostoslistalla :D

Voisi ehkä vähän kylmätä laittaa 2x suhrutin- tai tomppamassit tuohon, vaikka se upea soitin onkin.

^ tjoo, ei tuossa speksin puolesta näytä olevan hirveästi muuta kuin loimuvaahterakansi tuon grafiikan alla ja ylimääräinen koristeinlay kaulassa. Tietty pikkuinen erä kun tehty ysärillä, niin kyllähän noi harvinaisia on ja nostavat hintaa. Noista "perus" JPM-malleistakin maksetaan minusta ihan hyvin.

Miten muistelen, että Ibanezin JPM-malleissa olis ollu vähän tukevampi kaula.. Koska noissa musareissa on taas ymmärtääkseni kaikissa joko tosi tai tosi tosi flätti kaula.

Normimallit taitaa huutaa jotakin kolmea kiloa nykyään, P4 on noista halvin koska se on vähiten haluttu. Tuo 90HAM on tosiaan sen verran harvinainen, että olen tuota nähnyt siihen 6k pintaan liikkuneen viime vuosina. Reverbissä ei tarvitse kuin jokunen hassu vuosi toisaalta taaksepäin mennä, niin noi hinnat voi melkein puolittaa. Objektiivisesti (mikäli sigumallien - tai kitaroiden - kohdalla nyt objektiivisuudesta voi puhua) kyseessä on pitkälti RG idiosynkraattisilla graffoilla, eri kontrollirouttauksella ja kolmiasentoisella mikkikytkimellä sen viisiasentoisen superkytkimen (nk. jemikytkin) sijaan. Kaulaprofiili on tuossa se, joka eroaa ilmeisesti eniten tavanomaisista RG-malleista, Wizardeihin verrattuna käsittääkseni snadisti pyöreämpi ja paksumpi kaula. Se Petrucci-puolitus, jossa HH keihään kummankin mikin sisemmät kelat kytkettynä löytyy vakkarina käytännössä melkein joka RG:stä, jossa tuo viisiasentoinen kytkin on.

Nuokin on sen verran vanhaa tuotantoa, että hetken saa jo etsiä että löytää hyväkuntoisen yksilön. Henkilökohtaisesti ei ihan hirveästi kutkuta maksella hirveitä preemioita jostain raiskatusta kepistä, johon saa jo heti kättelyssä olla tapittamassa uutta lo-prota ja rostereita. Joku hakattu P4 on reverbissä jollain 4k pyynnillä, vaikka kuvien perusteella tarvitsee uudet nauhat (ja samalla otelaudan tasoitushionnan, joka melkein aina tehdään samanaikaisesti toki) jos sen soittokuntoon haluaisi. Mutta ei se tyhmä ole joka pyytää ja soittimien mojo on näin korkinhaistelijoiden keskuudessa sellainen, jota ei oikein voi kvantifioida tai rationalisoida.
 
Viimeksi muokattu:
Voisi ehkä vähän kylmätä laittaa 2x suhrutin- tai tomppamassit tuohon, vaikka se upea soitin onkin.
Mää ostaisin oikeasti mieluummin vaikka sit jonkun hienon J-customin, jos Ibaneziin pitäs laittaa enemmän rahaa.

Meinasin alkuhämmästyksissäni yrittää vaihtaa ton Musarini Ibanezin Piaan, mutta onneks se homma kuivui kasaan. Ei sillä, etteikö tuo Piakin ois varmasti hieno soitin.

Tom Andersoneita en oo koskaan päässy soittamaan, mutta Suhrin stratot jäi vähän kyllä poltteleen. Muusikoiden netissä ois yks GAS guitarworksinkin mielenkiintoinen strato kaupan, mutta oma budjetti on tällä hetkellä sen verran kuralla, ettei pysty mihinkään nelinumeroisiin harrastusostoksiin.

Meinasin jossain vaiheessa tulla "keulimaan", että nyt on itelläkin Harley Bentonia, ostin niiden nahkaisen hihnan, mutta kissa oksenti sen pehmusteet täyteen, kun oli unohtunu lattialle ennen kiinnittämistä mihinkään kitaraan, niin heitin roskiin :D
 
Ei taida paljoa akustiset täällä kiinnostella mutta hehkutetaan nyt vähän, että viikko sitten tuli hommattua vuoden odottelun jälkeen Gibsonin J-45 Standard. Kova on saatavuuspula näissä(kin) mutta hyvää kannatti odottaa. Helvetin kallista mutta kerran sitä eletään:cigar:

 
Ei taida paljoa akustiset täällä kiinnostella mutta hehkutetaan nyt vähän, että viikko sitten tuli hommattua vuoden odottelun jälkeen Gibsonin J-45 Standard. Kova on saatavuuspula näissä(kin) mutta hyvää kannatti odottaa. Helvetin kallista mutta kerran sitä eletään:cigar:

Kiinnostaa toki, mutta on jäänyt vähän vähemmälle ainakin itellä nyt, kun taas innostui soittelemaan sähkökitaralla.

Mulla kävi itelläni testissä reilu kk sitten Martinin 00-18. Ois hieno näppäilykitara, mutta vähän tuli ostokrapula siitä ja pistin takas. Joku vähän laadukkaampi akkari pitänee vielä hankkia tuon mun Yamahan LL6:n kaveriksi, mutta sais varmaan olla vähän isompikoppainen noihin tuplanolliin verrattuna.

Ja tuo Jammukin on hintaisekseen yllättävän kova luu, kun sen vielä säädätti kunnolla kondikseen.

muoks. niin ja hieno kitara!
 
Ei taida paljoa akustiset täällä kiinnostella mutta hehkutetaan nyt vähän, että viikko sitten tuli hommattua vuoden odottelun jälkeen Gibsonin J-45 Standard. Kova on saatavuuspula näissä(kin) mutta hyvää kannatti odottaa. Helvetin kallista mutta kerran sitä eletään:cigar:


Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä miksi kukaan upottaisi tuollaista rahamäärää akustiseen jonka lavassa ei lue Martin (tai Taylor).... Noei, legendaarinen mallihan tuokin ja tärkeintähän on, että tuntuu omaan käteen ja korvaan sopivalta. Itsellä vaan vähän yleisiä antipatioita Gibsonia kohtaan. :p

Jos johonkin kitaraan kannattaa sijoittaa vähän enemmän niin se on ehdottomasti akustinen. Sähkökitaroissa kun nyt on soinnin kannalta ihan yhdentekevää vaikka ne olisi pahvista tehty ja parhaatkin mikit on loppupeleissä vaan muutaman kymmenen senttiä maksava pätkä kuparilankaa muutaman magneetin ympärillä. Akkareissa sen sijaan puulaatujen ja rakenteen vaikutus sointiin on todella suuri.

Itse soittelin pitkään noilla reilun parinsadan yammuilla ja iboilla, mutta päätin sitten pari vuotta sitten sijoittaa edes vähän parempaan akkariin ja ostin Martin D10E:n, eli heidän halvin täyspuinen mallinsa. Ero noihin halvempiin on kyllä ihan kuin yöllä ja päivällä. Siinä missä nuo halvemmat kuulostaa aina vähän jotenkin nuhaisilta, Martinin sointi vaan jotenkin täyttää huoneen ihan eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Milläs ihmiset on nauhoitelleet Yuotubeen noita soittoja? Niin että video, kitara + taustanauha.

Aiemmin nauhoitin jotain pätkää PC:llä Audacity (?) sai purkkiin kun oli BOSS efektisetti kiinni koneessa. Mutta jos haluaa webbikameralla kuvata samalla. Tuli hommattua GoPRo 10 joka ilmeisesti saa toimimaan myös webbikamerana niin vois saada hauskaa kuvaa kun laittaa kitaraan kiinni.

Tosin pitäis olla helppo ohjelma, eikä oikein ole tullut soiteltuakaan muutamaan vuoteen...
 
Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä miksi kukaan upottaisi tuollaista rahamäärää akustiseen jonka lavassa ei lue Martin (tai Taylor).... Noei, legendaarinen mallihan tuokin ja tärkeintähän on, että tuntuu omaan käteen ja korvaan sopivalta. Itsellä vaan vähän yleisiä antipatioita Gibsonia kohtaan. :p

Martinit tietysti klassikoita ja monesti nostavat arvoaankin ihan mukavasti. Aika paljon tullut Claptonia soiteltua niin jossain vaiheessa olikin kova hinku saada Martin. Mutta onneksi on tullut testailtua maltilla ja mietittyä mitä oikeasti haluaa. Tykkään lauleskella, joten hieman kompressoitu ja tumma J-45 soundi on vaan tuntunut niin täydelliseltä. Ja kaula on kaikilla tavoin minulle täydellinen. Ennestään löytyy PRS Angelus SE ja Sigma DM-SG5 (Hummingbird) mutta saa nähdä jos toisen noista myisin pois.

Haluaisin pitää homman monipuolisena, joten pitää tässä sähkiksenkin kanssa jossain vaiheessa taas aktivoitua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 462
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom