Kitaran soittaminen

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 791
Toki jos on John Frusciante, niin sit ei tartte virittää:
Mielenkiintoinen video. Olihan tuosta virityksestä toki jo aiemminkin ketjussa juttua. Omaan korvaan välillä kyllä käy joku tietty "vireen heitto" vaikka mittari näyttää, että kunnossa on. Tuosta varmaan juuri kyse.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
470
HB:n Multiefektin demon kohdalla 1:56 muistin, minkä takia olen aina ottanut mallintavien kanssa säröt särkijästä (yleensä H&K Warp Factor:ista), enkä mallintavasta. Särösoundit oli ihan liian surisevia / siriseviä omaan makuun.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Mielenkiintoinen video. Olihan tuosta virityksestä toki jo aiemminkin ketjussa juttua. Omaan korvaan välillä kyllä käy joku tietty "vireen heitto" vaikka mittari näyttää, että kunnossa on. Tuosta varmaan juuri kyse.
Jep, en oo niin tuohon kovaan teoriaan jaksanut perehtyä, mutta joo, kitara on vaan lähtökohtaisesti epätäydellinen soitin vireisyyden suhteen. On kitaroissa kyllä paljon yksilöerojakin, miten vireisesti / hyvin soivat pitkin kaulaa ja nauhojen kondis vaikuttaa, hienovire vaikuttaa, vanhat kielet vaikuttaa ja niin edelleen. Noihin omiin tämän hetkisiin voi olla suht tyytyväinen, ovat kaikki suhteellisen hyvässä tikissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Muut postaa soittovideoita, niin meikä voi jatkaa näillä kamar*nkkauskuvilla. Tuossa tuo tuorein hankinta:

Oon kyllä varsin tyytyväinen. Arvelutti vähän näin arvokas sokko-ostos ja vielä ulkomailta.
Komea peli. Lespa ois ihan kiva mutta se muoto on hanurista - liian terävät kulmat. Ja kuitenkin jossain vaiheessa katkeaa lavasta :p
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 215
Muut postaa soittovideoita, niin meikä voi jatkaa näillä kamar*nkkauskuvilla. Tuossa tuo tuorein hankinta:



Oon kyllä varsin tyytyväinen. Arvelutti vähän näin arvokas sokko-ostos ja vielä ulkomailta.
Hieno kitara, oon aina tykännyt Lespan naisellisesta muodoista, kansikin näyttäs olevan loimuvaahteraa.
Hienosäätöön tossa ei enää paksuimmille kielille ole varaa, tarvittaessa tota voi kyllä modata.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Komea peli. Lespa ois ihan kiva mutta se muoto on hanurista - liian terävät kulmat. Ja kuitenkin jossain vaiheessa katkeaa lavasta :p
Tattis. En tiedä noista muodoista, ei kai ne mua häiritse. Kaikenlaisia moderneja LP-mallisiahan on, joihin on voitu tehdä erilaisia viisteitä ergonomiaa parantamaan, mulla testissä käyneessä PRS:n single cutissa tais ite asiassa ollakin, mutta Tokait on aika perinnehenkisiä.

Enemmän tuo kaula kiinnityksineen kummastutti alkuun. Tuon kaulahan on tosi paksu ja tuon kanssa ei mennäkään ihan tuosta vaan ylimmille nauhoille, mutta näköjään kohtuu nopsaan tottuu.

Hieno kitara, oon aina tykännyt Lespan naisellisesta muodoista, kansikin näyttäs olevan loimuvaahteraa.
Hienosäätöön tossa ei enää paksuimmille kielille ole varaa, tarvittaessa tota voi kyllä modata.
Joo, kyllä tuo taitaa mennä keulille mulla olleista. 3A loimuvaahteraa, kahdesta palasta ja nitrolakkaus.

En oo varma, mitä tarkoitit hienosäädöllä paksuimmille kielille. Säädöthän tossa voi olla vähän vielä miten on, käytän todnäk ammattilaisella säädettävänä, mutta ei tuohon hyvinkään varmasti tule päätymiään jotain 10-46 tai 10-52 settiä paksumpia kieliä. Kun ei meikäläinen jaksa soitella oikein hirveästi mitään Ö-vireessä menevää örinämusiikkia :D Modaamista todennäköisesti välttelen, jos joskus tarvii päästä eroon.

Hienosti ja tosi eloisasti soi kyllä akustisesti ja noi Vintage PAF-mikitkin varsin makeat. Pelkäsin vähän, että ovatko liian tuhnut, mutta ei oo näköjään huolta. Ja taipuvatkin vielä näköjään kohtuullisen monipuolisesti kaikkeen meikäläisen soittelemaan musaan.

Noita mun Neuralin presettejä tarvii kyllä säätää.. meinaa olla niin, että kun yhden kitaran kanssa on säätänyt jonkun soundin kohdilleen, niin ei oo välttämättä enää kovin häävi toisella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Tattis. En tiedä noista muodoista, ei kai ne mua häiritse. Kaikenlaisia moderneja LP-mallisiahan on, joihin on voitu tehdä erilaisia viisteitä ergonomiaa parantamaan, mulla testissä käyneessä PRS:n single cutissa tais ite asiassa ollakin, mutta Tokait on aika perinnehenkisiä.
Joo, siis itse pidän alkuperäisen lespan ulkonäöstä, mutta ei vain sovi omalle kropalle sitten millään.
Vähän kuten jotkut hevisuunnikkaat. Aina olen tykännyt RR kitaroista ulkoisesti, mutta yksi Jackson mulla kävi aikoinaan ja sai lähteä. Vaikka olikin oikein hyvä muuten soittaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Joo, siis itse pidän alkuperäisen lespan ulkonäöstä, mutta ei vain sovi omalle kropalle sitten millään.
Vähän kuten jotkut hevisuunnikkaat. Aina olen tykännyt RR kitaroista ulkoisesti, mutta yksi Jackson mulla kävi aikoinaan ja sai lähteä. Vaikka olikin oikein hyvä muuten soittaa.
Jooh, en minäkään tota pelkältä polvelta menis hirveästi mukavuudesta kehumaan, mutta hihnan kanssa ei oo ropleemaa.

En tiedä meneekö hevisuunnikkaasta, mutta Gibsonin Explorer tai joku laadukas kopio kiinnosteli kanssa. Olin vähän jo ostamassakin ennen tätä Tokaita, mutta ehkei enää viiti. Näitä HH-mikkikonfiguraatiolla olevia kitaroita alkaa olemaan ens hätään tarpeeksi, että seuraavaks jotain vähän erilaista (esim. se strato takas).

muoks. mullehan ei ole kyllä mikään kitara mukava sylissä, jos ei saa vähintään koroketta oikean jalan alle :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Ja kuitenkin jossain vaiheessa katkeaa lavasta :p
Menköön nyt eri viestiin, mutta missähän ihmeessä jengi näistä lapoja katkoo..? Kaatamalla maahan vai kolaroimalla johonkin kulmaan..?

Just osui muusikoiden netissä jonkun lavasta korjatun gibsonin LP:n myynti-ilmo silmään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
649
Komea peli. Lespa ois ihan kiva mutta se muoto on hanurista - liian terävät kulmat. Ja kuitenkin jossain vaiheessa katkeaa lavasta :p
LP:n voi ostaa, tai siis minkä tahansa Gibsonin, valmiiksi laparikkoisena. Niin minäkin tein, ja on lapa-asiat kondiksessa laakista! :geek:
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 215
Enemmän tuo kaula kiinnityksineen kummastutti alkuun. Tuon kaulahan on tosi paksu ja tuon kanssa ei mennäkään ihan tuosta vaan ylimmille nauhoille, mutta näköjään kohtuu nopsaan tottuu.
Joo lespassa on vähän paksumpi kaula kuin esim stratossa ja tosiaan vasta nyt mäkin huomasin, että se 1-nauhan puolessa välissä alkaa paksuntua. Kaikkea sitä näissä keskusteluissa oppiikin, ei kyllä soittoa ole pahemmin haitannut :)

Joo, kyllä tuo taitaa mennä keulille mulla olleista. 3A loimuvaahteraa, kahdesta palasta ja nitrolakkaus.

En oo varma, mitä tarkoitit hienosäädöllä paksuimmille kielille. Säädöthän tossa voi olla vähän vielä miten on, käytän todnäk ammattilaisella säädettävänä, mutta ei tuohon hyvinkään varmasti tule päätymiään jotain 10-46 tai 10-52 settiä paksumpia kieliä. Kun ei meikäläinen jaksa soitella oikein hirveästi mitään Ö-vireessä menevää örinämusiikkia :D Modaamista todennäköisesti välttelen, jos joskus tarvii päästä eroon.
Sulla on toi tallan pala aivan takana e-bassokiellellä (oletin, että se on hienosäädetty oikein). Mitä paksumpi kieli sitä taaemmaksi se pitää voida laittaa, jotta saa sen hionovireen kohdilleen, siksi Lespoissa on toi talla vinossa. Hyvä tietää, jos suunnittelee paksumpia kieliä. Eli ilman tallan modausta, et voi tohon laittaa paksumpia kieliä (hienosäädöstä tinkimättä), jos se nyt on hienosäädetty oikein. Kielien paksuus on sitten niin makuasia. Ohuilla on helpompi soittaa.
Hienosti ja tosi eloisasti soi kyllä akustisesti ja noi Vintage PAF-mikitkin varsin makeat. Pelkäsin vähän, että ovatko liian tuhnut, mutta ei oo näköjään huolta. Ja taipuvatkin vielä näköjään kohtuullisen monipuolisesti kaikkeen meikäläisen soittelemaan musaan.

Noita mun Neuralin presettejä tarvii kyllä säätää.. meinaa olla niin, että kun yhden kitaran kanssa on säätänyt jonkun soundin kohdilleen, niin ei oo välttämättä enää kovin häävi toisella.
Mikä on Neural, vahvistinko? Joo säädöt on tehtävä "mikkikohtaisesti", jos hyvää haluaa.

Menköön nyt eri viestiin, mutta missähän ihmeessä jengi näistä lapoja katkoo..? Kaatamalla maahan vai kolaroimalla johonkin kulmaan..?

Just osui muusikoiden netissä jonkun lavasta korjatun gibsonin LP:n myynti-ilmo silmään.
Ei noita muuten rikki saa kuin "kaatamalla/kolhimalla" kitaran, tosi huonolla tuurilla voi se kaula katketa, mutta aika poikkeuksian ne ollevat. Ainakin noita hienompia tulee aika kunnioittavasti kohdeltua.

Edit: tosta nitrolakkauksesta muistelen, että jotkut kitaratelineet eivät sovi sen kanssa vaan niiden musta pehmustin
vaurioittaa tuota lakkausta, ihan sata varma en ole oliko se juuri toi nitrolakkaus?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Sulla on toi tallan pala aivan takana e-bassokiellellä (oletin, että se on hienosäädetty oikein). Mitä paksumpi kieli sitä taaemmaksi se pitää voida laittaa, jotta saa sen hionovireen kohdilleen, siksi Lespoissa on toi talla vinossa. Hyvä tietää, jos suunnittelee paksumpia kieliä. Eli ilman tallan modausta, et voi tohon laittaa paksumpia kieliä (hienosäädöstä tinkimättä), jos se nyt on hienosäädetty oikein. Kielien paksuus on sitten niin makuasia. Ohuilla on helpompi soittaa.
Hollantilainen myyjäliike teki säädöt. En tiedä mitä on vaikuttanut matka Suomeen ja mikä on ollu säätäjän osaamattomuutta, mutta ois tossa muutakin pientä fiksattavaa. Vähän on särinöitä tietyillä nauhoilla, joku vähän resonoi, ehkä kaulamikin rengas ja kattelin kyllä itekin tota tallaa, että onko tuo ihan niin kuin pitää, kun en näitä kunnolla tunne, mutta tän takia meinasinkin kiikuttaa ammattilaiselle, että tsekkaa nyt saman tien kaikkialta.

9-46 on nyt kiinni, vaihtunee tässä kitarassa 10-52 tjsp.

Mikä on Neural, vahvistinko? Joo säädöt on tehtävä mikkikohtaisesti, jos hyvää haluaa.
Neural DSP:n Quad Cortex. Kotimainen multiefekti / mallintava siis.

Muutama tehdaspresetti soi kyllä tosi maukkaasti, mutta täytyy noita omia ruuvailla ajan kanssa Tokaita varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Menköön nyt eri viestiin, mutta missähän ihmeessä jengi näistä lapoja katkoo..? Kaatamalla maahan vai kolaroimalla johonkin kulmaan..?

Just osui muusikoiden netissä jonkun lavasta korjatun gibsonin LP:n myynti-ilmo silmään.
No ei nyt tahallaan tietenkään. Joskus mulla oli Epin valkoinen LesPaul. Telineessä oli ja imuroidessa imurin johto oli jäänyt telineeseen jotenkin. Siitä tipahti ja lavasta poikki naps.
Vakuutuksen kautta rahat ja Ibanezia tilalle =)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
No ei nyt tahallaan tietenkään. Joskus mulla oli Epin valkoinen LesPaul. Telineessä oli ja imuroidessa imurin johto oli jäänyt telineeseen jotenkin. Siitä tipahti ja lavasta poikki naps.
Vakuutuksen kautta rahat ja Ibanezia tilalle =)
Joo siis meinasinkin lähinnä, että miten helposti ne menee. Pitää olla erikoinen tapaus, jos lapoja rupee käsin kitaroistaan katkomaan :D

Mut jooh, tuo kaatumisvaara on toki telineissä. Ois mulla jossain tallessa pari kolme seinään kiinnitettävää, mutta en oo viittiny laittaa kiinni. Tarkoitus vähän akustoida tätä työ- kautta musahuonetta jossain vaiheessa, niin ei auta siinä asiassa seinällä roikkuvat kitarat. Ja laukussaan on ollu, ja varmaan tulee olemaankin, tuo Tokai, kun ei soiteta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 222
Ennenku mä laitan tän youtubeen niin otan raskaan kritiikin ja muutosehdotukset vielä vastaan: Amorphis - Silver Bride (korjattu).mp4
Tän kanssa vääntäny niin että ei ole enää tuntipalkan arvoista. Ja biisi tulee uniin, soi päässä looppina. Sormet vääntää unissaan jo noita riffejä sekä melodioita. Soittaisin jo ilmakitaralla oikeista kielistä sekä väleistä.. :coffee: Virheetön se ei ole, enkä sitä haekaan. Voin sitte kahde vuode päästä tehdä ennen ja jälkeen vertauksen ku coveeraan uusiks :D

E: Muokkasin linkin. Toimiiko nyt?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Ennenku mä laitan tän youtubeen niin otan raskaan kritiikin ja muutosehdotukset vielä vastaan: Amorphis - Silver Bride (korjattu).mp4 (dropbox.com)
Tän kanssa vääntäny niin että ei ole enää tuntipalkan arvoista. Ja biisi tulee uniin, soi päässä looppina. Sormet vääntää unissaan jo noita riffejä sekä melodioita. Soittaisin jo ilmakitaralla oikeista kielistä sekä väleistä.. :coffee: Virheetön se ei ole, enkä sitä haekaan. Voin sitte kahde vuode päästä tehdä ennen ja jälkeen vertauksen ku coveeraan uusiks :D
Ei toimi linkki. Heittää vaan mun omaan dropboxiin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 215
Joo siis meinasinkin lähinnä, että miten helposti ne menee. Pitää olla erikoinen tapaus, jos lapoja rupee käsin kitaroistaan katkomaan :D

Mut jooh, tuo kaatumisvaara on toki telineissä. Ois mulla jossain tallessa pari kolme seinään kiinnitettävää, mutta en oo viittiny laittaa kiinni. Tarkoitus vähän akustoida tätä työ- kautta musahuonetta jossain vaiheessa, niin ei auta siinä asiassa seinällä roikkuvat kitarat. Ja laukussaan on ollu, ja varmaan tulee olemaankin, tuo Tokai, kun ei soiteta.
Eikös ne saa sitten seinältä uuteen paikkaan kun akustoi, mutta joo laukussahan ne parhaimmassa turvassa ovat, mutta huomattavasti vähemmän tuovat sitä hyvää fiilistä vs seinällä "taideteoksina" näkyvissä ollessaan.

Tarkistin muuten ton nitrolakkauksen
-toi ei sovi Nitroselluloosalakalle.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Eikös ne saa sitten seinältä uuteen paikkaan kun akustoi, mutta joo laukussahan ne parhaimmassa turvassa ovat, mutta huomattavasti vähemmän tuovat sitä hyvää fiilistä vs seinällä "taideteoksina" näkyvissä ollessaan.

Tarkistin muuten ton nitrolakkauksen
-toi ei sovi Nitroselluloosalakalle.
Ei kiinnostais porailla turhia reikiä seinään. Siksi ei noita seinäkiinnikkeitä.

Kolme standia mulla kyllä on, kaksi käytössä, pidän akkaria ja yhtä sähköskebaa, joita tulee eniten käytettyä. Loput oon kaivanu laukusta. En tiedä tarviiko noita niin esitellä.. Instaan voi vetää aina hankinnan jälkeen jonkun huomiohuorauskuvan, mutta muutenhan noi on soittoa varten :D Paljon noi kyllä lojuu tuossa laukku aukikin, niin voi sieltä ihailla.

muoks. mut tuo pitäs tsekata, kantsiiko nitrolakattua pitää noissa mulla olevissa.. ei oo tarvinnu aikaisemmin miettiä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 215
Ei kiinnostais porailla turhia reikiä seinään. Siksi ei noita seinäkiinnikkeitä.
Sinnehän uusien akustointien allehan ne reiät jäisi. En kyllä itsekään höyrynsulullisiin ulkoseiniin reikiä mielelläni tee.
Paljon noi kyllä lojuu tuossa laukku aukikin, niin voi sieltä ihailla.
Kauneudella on oma arvonsa :) ja kun on esillä helpommin siihen se käsikin tarttuu.
muoks. mut tuo pitäs tsekata, kantsiiko nitrolakattua pitää noissa mulla olevissa.. ei oo tarvinnu aikaisemmin miettiä.
Jos epäilyttää niin ainahan voi ne pehmusteet, johon kitaran lakkaus osuu, päällystää vaikka maalarin teipillä yms.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Sinnehän uusien akustointien allehan ne reiät jäisi. En kyllä itsekään höyrynsulullisiin ulkoseiniin reikiä mielelläni tee.
No siis.. ne on kaksi eri asiaa, että mihin kohtaan täällä kannattaa akustiikkalevyä laittaa, että tehoaa parhaiten ja missä taas noi kitarat näyttäs seinällä parhaimmalta. Ja sinnehän ne reiät jäis, jos ja kun levyt joskus lähtee, ts. en viiti edelleenkään rei'ittää turhan päiten.

Mut ei tää ole mikään ongelma :D Ehkä jos jotain, niin vois semmoisen useamman kitaran telineen tohon yhdelle seinustalle. On vähän siedettävämmän näköinenkin kuin kasa noita yksittäisiä. Tappelee vaan vähän sen kanssa, että ostanko jonkun pienen sohvan tuohon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 222
En jaksanut enempää muokkailla tätä ja nähdä vaivaa. Hetken vielä mietin viimeisen renderöinnin jälkeen, että nostanko rytmikitaran volumee ja/tai laskisin taustabiisin volaa (Jos jompikumpi näistä nyt on ammattilaisen näkökulmasta iso asia ja kannattaisi muokata, niin kyl mä yhteen kertaan ton voin vielä renderöidä ja reuppaa). Se on nyt siinä. Siirryn seuraavaan. Kyllä tätä tuli sitten jauhettua...:geek: Joku vähä helpompi/kevyempi omiin muutaman kuukauden soittotaitoihin tekee nyt ihan hyvän balanssin. No okei oon mä soittanut pidempää mut se on ollut sellaista sunnuntaisoittelua ennen tätä vuotta.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
815
En jaksanut enempää muokkailla tätä ja nähdä vaivaa. Hetken vielä mietin viimeisen renderöinnin jälkeen, että nostanko rytmikitaran volumee ja/tai laskisin taustabiisin volaa (Jos jompikumpi näistä nyt on ammattilaisen näkökulmasta iso asia ja kannattaisi muokata, niin kyl mä yhteen kertaan ton voin vielä renderöidä ja reuppaa). Se on nyt siinä. Siirryn seuraavaan. Kyllä tätä tuli sitten jauhettua...:geek: Joku vähä helpompi/kevyempi omiin muutaman kuukauden soittotaitoihin tekee nyt ihan hyvän balanssin. No okei oon mä soittanut pidempää mut se on ollut sellaista sunnuntaisoittelua ennen tätä vuotta.

Vaikka en itsekään ole vielä pitkään soitellut, niin tuo tempossa pysyminen tuottaa selvästi vaikeuksia tällä hetkellä. Soitteletko metronomin kanssa koskaan? Siitä voisi olla hyötyäkin rytmitajun kehityksen kannalta. Toinen on se, että kuuletko soittaessa kunnolla taustalta sen biisin jota soitat? :D

Toinen mitä huomasin, että aika paljon vääriä sointuja tulee vastaan. Opetteletko korvakuulolla vai katsotko tabeista biisit ylipäätään? Ei muuta kun lisää treeniä vaan, siitä se lähtee/jatkuu. :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 222
Vaikka en itsekään ole vielä pitkään soitellut, niin tuo tempossa pysyminen tuottaa selvästi vaikeuksia tällä hetkellä. Soitteletko metronomin kanssa koskaan? Siitä voisi olla hyötyäkin rytmitajun kehityksen kannalta. Toinen on se, että kuuletko soittaessa kunnolla taustalta sen biisin jota soitat? :D

Toinen mitä huomasin, että aika paljon vääriä sointuja tulee vastaan. Opetteletko korvakuulolla vai katsotko tabeista biisit ylipäätään? Ei muuta kun lisää treeniä vaan, siitä se lähtee/jatkuu. :)
Metronomi harvemmin on erikseen mukana esim puhelimella mut ku treenailen biisei ultimate guitar pron kautta niin siellä on aina mulla metronomi mukana tahdissa.
Biisin kuulen kyllä, mut välillä tuntuu et se on liia hiljaisella :) Siis tässä pitäisi saada se volume kohdalleen ettei se oma kitara puske sen biisin päälle.
Opettelen tabeista biisit (korvakuulolla yritän aina jotai veivata ennen tabujen kyttäämistä ihan sillä et oppisi myös kuuleman kautta soittelee). En sit tiiä oliko kitara jokseenkin epävireessä myös, mutta näillä eväillä tähä videoon!

Kyl taidot kehittyy tässä koko ajan ja itseasiassa tuo koneelle kitaran nauhoittaminen on aika kullanarvosta. Kuulee selkeästi ne virheet mitä tekee ja siitä on helppo lähtee korjailee. En mä ennen tuon mun Cuben kautta kuullut virheitä kunnolla. Joten ei ole kaukaa heitetty, että olen treenannut "sinnepäin" :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Biisin kuulen kyllä, mut välillä tuntuu et se on liia hiljaisella :)
Tämmöstä pilkunnussimista, mutta se on vähän vielä eri asia, että kuuletko sää sen biisin vai kuunteletko sää oikeasti sitä biisiä samaan aikaan kun soitat. Ts. mukana soittaessa pitäs olla koko ajan kartalla, mitä biisissä tapahtuu, missä rytmi menee ja niin edelleen. Ja siinä varmaan kehittyy just tuolleen, että soittelee mukana ja koittaa pysyä mukana.

Metronomi on reenaamiseen tosi hyvä. Kummasti metronomi rupeaa hidastelemaan, kun itellä ois meininkiä soittaa. Mutta tosiaan kaikki lähtee minusta siitä, että se taimi on tosiaan korvien välissä ja on koko ajan tietoinen siitä, missä oikea taimi / rytmi menee.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 222
Tämmöstä pilkunnussimista, mutta se on vähän vielä eri asia, että kuuletko sää sen biisin vai kuunteletko sää oikeasti sitä biisiä samaan aikaan kun soitat. Ts. mukana soittaessa pitäs olla koko ajan kartalla, mitä biisissä tapahtuu, missä rytmi menee ja niin edelleen. Ja siinä varmaan kehittyy just tuolleen, että soittelee mukana ja koittaa pysyä mukana.

Metronomi on reenaamiseen tosi hyvä. Kummasti metronomi rupeaa hidastelemaan, kun itellä ois meininkiä soittaa. Mutta tosiaan kaikki lähtee minusta siitä, että se taimi on tosiaan korvien välissä ja on koko ajan tietoinen siitä, missä oikea taimi / rytmi menee.
Hyvä pointti :) Kyllä mä kuuntelen sitä biisiä. tai parhaani yritän :D Sen tahdissa yritän kyllä mennä. Kaikki mun vedot ovat tehty taustabiisiä kuunnellen.
Joissain biiseissä huomasin, että Guitar Prossa se tahti on hieman eri kun oikeasti biisissä. Sitku on opetellu 1/1 ihan kympillä sen ja tajuaa että tää rytmi meneekin vähä nopeammin. Mutta joka tapauksessa ei mahdu sormien määrän laskuun noi vedot, varpaat vielä mukaan, eikä välttis vielkää riitä.
Mutta joo. Kova draivi soitella ja kehittyä niin eiköhä nämä tässä pikkuhiljaa!

Otan tuota metronomia enemmän esille jatkossa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Otan tuota metronomia enemmän esille jatkossa.
Se on jo tosiaan ihan hyvä, jos nää soittelet biisien mukana ja kuulet / kuuntelet, mitä musassa tapahtuu. "Pahin" on tavallaan se, että lärää vaan kitaralla jotain ilman mitään taustabiittiä tai klikkiä tai ymmärrystä siitä, missä tempossa minkäkin pitäisi mennä. Teen ite edelleen tota edellistä aika paljon ja sit ihmettelen, miks kaikki on mukamas niin vaikeeta, kun koitan vetää kaiken jossain 130% tempossa :D

Mut joo, kantsii opetella soittamaan rytmissä. Ja musan tai bändin mukana rumpali on ystävä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
En jaksanut enempää muokkailla tätä ja nähdä vaivaa. Hetken vielä mietin viimeisen renderöinnin jälkeen, että nostanko rytmikitaran volumee ja/tai laskisin taustabiisin volaa (Jos jompikumpi näistä nyt on ammattilaisen näkökulmasta iso asia ja kannattaisi muokata, niin kyl mä yhteen kertaan ton voin vielä renderöidä ja reuppaa). Se on nyt siinä. Siirryn seuraavaan. Kyllä tätä tuli sitten jauhettua...:geek: Joku vähä helpompi/kevyempi omiin muutaman kuukauden soittotaitoihin tekee nyt ihan hyvän balanssin. No okei oon mä soittanut pidempää mut se on ollut sellaista sunnuntaisoittelua ennen tätä vuotta.

Muutama kommentti,
Kitarat kunnolla vireeseen. Helpompaa korvallakin hahmottaa missä mennään kun ollaan samassa vireessä.
Tuo alun lead kuvio. Se sormitus on ihmeellinen tuossa tabissa. Vedä näin (tässä e vireessä, mutta sama asia/kuvio)
1650001502147.png
Suosiolla edelleen heitä hittoon cube noissa nauhoituksissa. Koita vaikka sitä mun tekemää taustaa ja sitten kitaroita muille raidoille. Ei ole uhkaa ettet kuulisi taustaa siinä vaiheessa.
Ja myös kuulet oman soiton paremmin virheineen kaikkineen kun ei ole alkuperäistä raitaa mukana sekoittamassa pakkaa.

Soittotaidon karttuessa tulee sitten väkisinkin niitä nyansseja ja tekniikoita mitä nuotteihin/tabulatuureihin ei ole merkitty mitenkään. Itse kun soittelin hetken tuota lead melodiaa,
niin väkisinkin pientä demppausta sinne tänne, jotta estetään vahingossakin sävelten päällekkäisyys. Myös säveliin treeniä niin että ne ovat ikäänkuin kiinni toisissaan. Nyt se on semmoista
töks-töks soittoa vielä.

Mutta älä hätäile. Kaikki tulee aikanaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Pieni pätkä Kissin I've Had Enough biisistä, kun muualla oli siitä juttua. Biisi aika lailla valmis. Jos vaikka laulajan löytäisi jostain..

Rytmikitarassa Softuben Marshall Plexi Super Lead 1959 ihan sellaisenaan. Ei boosteja, taikka mitään. Helkkarin nanna soundi. Vai mitä sanoo @pappatech ?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 222
Muutama kommentti,
Kitarat kunnolla vireeseen. Helpompaa korvallakin hahmottaa missä mennään kun ollaan samassa vireessä.
Tuo alun lead kuvio. Se sormitus on ihmeellinen tuossa tabissa. Vedä näin (tässä e vireessä, mutta sama asia/kuvio)

Suosiolla edelleen heitä hittoon cube noissa nauhoituksissa. Koita vaikka sitä mun tekemää taustaa ja sitten kitaroita muille raidoille. Ei ole uhkaa ettet kuulisi taustaa siinä vaiheessa.
Ja myös kuulet oman soiton paremmin virheineen kaikkineen kun ei ole alkuperäistä raitaa mukana sekoittamassa pakkaa.

Soittotaidon karttuessa tulee sitten väkisinkin niitä nyansseja ja tekniikoita mitä nuotteihin/tabulatuureihin ei ole merkitty mitenkään. Itse kun soittelin hetken tuota lead melodiaa,
niin väkisinkin pientä demppausta sinne tänne, jotta estetään vahingossakin sävelten päällekkäisyys. Myös säveliin treeniä niin että ne ovat ikäänkuin kiinni toisissaan. Nyt se on semmoista
töks-töks soittoa vielä.

Mutta älä hätäile. Kaikki tulee aikanaan.
Cube jää pois. Ei huolta tästä. Kiinnitän enemmän jatkossa huomioon, että kitara on kunnolla vireessä. Mikää ei harmita niin paljoa jos tulee hyvä veto ja kitara aavistuksen epävireessä, sen kuulee heti. Samaa mieltä tuon "töks töks" soittelun kanssa. Yritin kovasti saada siitä smoothimpaa mut taidot ei vielä riitä :D Mut kyl tää tästä.

Kiva ku täältä saa suoria kommenttei ja kehitysideoita. Eivät oo sellasia että masentuu vaan jämäkästi yritän opeiks ottaa!

Jostai sais ylimääräästä rahaa niin haluaisin ostaa uuden skeban! Mut sekin aikanaan!
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Rytmikitarassa Softuben Marshall Plexi Super Lead 1959 ihan sellaisenaan. Ei boosteja, taikka mitään. Helkkarin nanna soundi. Vai mitä sanoo @pappatech ?
On varsin maukas. Tykkään ite, että ois pykälän enemmän särmää särössä, mutta noin muuten tuohan on hyvä esimerkki, ettei soundin tarvii olla liian räkäinen kuulostaakseen hyvältä.

Mulla on Quad Cortexissa tolla samalla Marsun Plexillä tehty jotain leadisoundeja. Pitäs kyllä nauhoitella vaan enemmän, että kuulis, miten oikeasti toimivat musassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Cube jää pois. Ei huolta tästä. Kiinnitän enemmän jatkossa huomioon, että kitara on kunnolla vireessä. Mikää ei harmita niin paljoa jos tulee hyvä veto ja kitara aavistuksen epävireessä, sen kuulee heti. Samaa mieltä tuon "töks töks" soittelun kanssa. Yritin kovasti saada siitä smoothimpaa mut taidot ei vielä riitä :D Mut kyl tää tästä.

Kiva ku täältä saa suoria kommenttei ja kehitysideoita. Eivät oo sellasia että masentuu vaan jämäkästi yritän opeiks ottaa!

Jostai sais ylimääräästä rahaa niin haluaisin ostaa uuden skeban! Mut sekin aikanaan!
Koskaan ei voi olla liikaa kitaroita, joo. Mutta enemmänkin oon sitä mieltä, että se on soittotekniikasta kiinni mitä sieltä loppupeleissä kajareista tulee. Miltä kuulostaa kun soitat ihan ilman vahvistusta? Eli siis ettei kitara ole kiinni missään? Itse soittelen paljon sillai ja kyllähän siinä jo huomaa ja kuulee kun soittaa ns. tiukasti pickaten ja dempaten.
Pitää koittaa tässä viikonloppuna joku pikainen esimerkki tehdä.

Ja onhan mulla tuo sysipaska Ibanez MiKro missä varmaan paskimmat mikit ja tatsi ym. ikinä. Silti sillä saa aika samankaltaista ääntä aikaan. Pitää siitäkin joku pikku pätkä tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
On varsin maukas. Tykkään ite, että ois pykälän enemmän särmää särössä, mutta noin muuten tuohan on hyvä esimerkki, ettei soundin tarvii olla liian räkäinen kuulostaakseen hyvältä.

Mulla on Quad Cortexissa tolla samalla Marsun Plexillä tehty jotain leadisoundeja. Pitäs kyllä nauhoitella vaan enemmän, että kuulis, miten oikeasti toimivat musassa.
Joo. Koitin tosiaan alkuperäisen tyylistä soundia heittää. Proco Rotta eteen, alapäätä pois, niin johan tulee räkää. Itse asiassa eikös Kill 'em all ole aika lailla RAT + joku marsu? Oisko kuitenkin JCM800 vai JTM vai mikä? No ihan sama. Sehän on aika raaka soundi.

Ja just tsekkasin niin tuo lead kitara tuossa pätkässä on sama soundi, tubescreamerilla höystettynä ja jotain muuta pikku kilkettä jälkiefektinä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 222
Koskaan ei voi olla liikaa kitaroita, joo. Mutta enemmänkin oon sitä mieltä, että se on soittotekniikasta kiinni mitä sieltä loppupeleissä kajareista tulee. Miltä kuulostaa kun soitat ihan ilman vahvistusta? Eli siis ettei kitara ole kiinni missään? Itse soittelen paljon sillai ja kyllähän siinä jo huomaa ja kuulee kun soittaa ns. tiukasti pickaten ja dempaten.
Pitää koittaa tässä viikonloppuna joku pikainen esimerkki tehdä.

Ja onhan mulla tuo sysipaska Ibanez MiKro missä varmaan paskimmat mikit ja tatsi ym. ikinä. Silti sillä saa aika samankaltaista ääntä aikaan. Pitää siitäkin joku pikku pätkä tehdä.
Totta! Paskalla kitaralla ja vahvarilla hyvä soittaja saa sen kuulostaa hyvältä. Paska soittaja ei saa parhailla vehkeilläkää kuulostaa hyvältä. Näin kärjistettynä. Tätä olen paljon kuullut. Mut tässä mun Ibanezissa on niin mutainen tää ääni (on täällä joku muukin jokunen sivu takaperin allekirjoittanut tämän), että olis kiva saada skeba jossa olis vähä kirkkaampi ääni. Tolla Cubella olen soittanut edellisessä elämässä toisella kitaralla ja sillä ääni oli paljo miellyttävämpi. Eli kyl se kitarasta johtunee, vaikka siis kaikista tärkein on se oma taito. :)

Ilman vahvistinta harvemmi soittelen. Oikeastaa vaan silloin jos teen näpytys tai tekniikkatreenei taikka tsekkaan kitaran virettä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Mut tässä mun Ibanezissa on niin mutainen tää ääni (on täällä joku muukin jokunen sivu takaperin allekirjoittanut tämän), että olis kiva saada skeba jossa olis vähä kirkkaampi ääni.
Be careful what you wish for. Kirkkaampi soundi korostaa myös soittovirheitä. Tokihan se on vain hyväksi pidemmän päälle. :D
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
336
oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
Varmasti ihan hyvä aloituspaketti, ainakin hinnaltaan. Jos ei innostus jatku, korkeelta ei putoa. Huonoa näissä tahtoo olla se, että jos innostus jatkuu, kitara ja vahvari menee nopeasti vaihtoon. Mutta hyvä alku.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 342
oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
Et maininnut onko tulossa omaan käyttöön vai esim. lapselle?

Nimittäin tuo Mustang on lyhytskaalainen kitara, eli siinä on muutaman sentin lyhyempi kaula kuin "normaalissa" kitarassa. Lapselle ihan ok, mutta aikuiselle lyhytskaalaisella kitaralla aloittaminen ei välttämättä ole paras idea. Mutta noin muuten ihan hyvä perussetti, tosin nuo ihan halvimmat Squierit on vähän niin ja näin. Niissä maksat tavallaan vähän turhaan "merkistä" ja samalla rahalla saa kyllä parempiakin kitaroita. Suosittelen vielä vilkaisemaan esim. Harley Bentonin tarjonnan. Merkin ehdoton etu on se, että se on Thomannnin in-house brändi, eli se on sekä kitaroiden valmistaja ja ainoa myyjä. Näin ollen välikäsille ei mene rahaa ja saat monesti samalle rahalle ihan objektiivisesti enemmän vastinetta kuin melkeinpä millä tahansa muulla merkillä.

Noin ylipäätään halvan pään kitaroiden kanssa homma on vähän sattumankauppaa merkistä riippumatta. Hyvät yksilöt on monesti aivan täysin kelvollisia instrumenttejä suoraan boksista, mutta laadunvalvonta on yleensä se asia mistä on ensimmäisenä karsitaan, joten paljon tavallisempaa on saada kitara, joka on aivan kelpo instrumentti, mutta vasta pienen laiton jälkeen. Aloittelijalla ongelmana on vaan se, että taitoa ja työkaluja siihen kitaran laittoon ei ole ja ammattilaisen tekemänä työ maksaa helposti enemmän kuin koko kitara. Tämän takia monet suosittelevat aloittelijoita laittamaan vähän enemmän rahaa siihen ekaan kitaraan, ettei harrastus tyssää heti alkuunsa pelkästään paskoihin vehkeisiin. Toisaalta mitään maagista rahasummaa, jolla saa varmasti suoraan hyvän kitaran, on vaikea määritellä, koska esim. vielä 500-1000€ hintaluokassakin saattaa tulla vielä täysin ala-arvoisia kitaroita vastaan.

Tämän takia kannattaakin harkita ekan kitaran ostamista käytettynä. Sen lisäksi, että saat samalla rahalla enemmän kitaraa, saat hyvällä tuurilla kitaran joka on jo valmiiksi jonkun oikeasti soittoon hyväksi säätämä. Tässä toki ongelmana on se, että aloittelija ei välttämättä osaa suoraan arvioida onko käytetyn kitaran hintapyyntö kohdillaan jne.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 285
oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
Vaikuttaa hyvältä. Plektroja saattaisin tilata muutamaa eri paksuutta ja tyyliä, ellet jo etukäteen tiedä, että toi 0.73 sopii.

edit. Ylemmässä BongisKhanin viestissä itse asiassa hyvää pohdintaa ja tärkeitä huomioita noista aloittelijoiden soittimista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
409
oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
Cordialin johdoille aina peukku :thumbsup:

Erehdyin jo toisen kaapelin Aliexpressistä tilaamaan niin en oo yhtään vikaa vielä onnistunut löytämään. Nyttemmin nostaneet hintoja 6m nykyään 25€.
Screenshot_20220415_182642_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 446
Muut postaa soittovideoita, niin meikä voi jatkaa näillä kamar*nkkauskuvilla. Tuossa tuo tuorein hankinta:



Oon kyllä varsin tyytyväinen. Arvelutti vähän näin arvokas sokko-ostos ja vielä ulkomailta.
On kaunis. Lespa on mullekin se The kitaran muoto, vaikka isä rautalankamiehenä aina stratocasterin nimeen vannoikin. Tuossa muodossa kiteytyy vaan kaikki, esteettisesti nätti kuin mikä.

oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
Ei kai tuossa oikein mitään, hyvältä näyttää. Tsekkasithan ettei Blackstarin pikkuampissa ole viritysmittaria, se jättäisi tuon clip tunerin turhaksi. Jos ei ole, niin eipä tuo sitten kallis lisä ole. Itse olen sitä koulukuntaa että tykkään virittää korvakuulolta esim. ääniraudan kanssa, mutta onhan nuo nykyvempaimet vaan helpompia. Dunlopin Max Grip ihan ehdottoman hyvä pleku, itellä käytössä myös, ei luistele käsistä kun alkaa sormet hikoilemaan.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Joo siis meinasinkin lähinnä, että miten helposti ne menee. Pitää olla erikoinen tapaus, jos lapoja rupee käsin kitaroistaan katkomaan :D

Mut jooh, tuo kaatumisvaara on toki telineissä. Ois mulla jossain tallessa pari kolme seinään kiinnitettävää, mutta en oo viittiny laittaa kiinni. Tarkoitus vähän akustoida tätä työ- kautta musahuonetta jossain vaiheessa, niin ei auta siinä asiassa seinällä roikkuvat kitarat. Ja laukussaan on ollu, ja varmaan tulee olemaankin, tuo Tokai, kun ei soiteta.
Itellä on tuo König&Meyerin viiden skitan teline. Pysyy kitarat paikallaan kuin täi tervassa. Parempi kuin olisin voinut kuvitella. Kun otin ton käyttöön, mekanismi lukittui paikalle Krupp-soundisella kalahduksella. Ei oo tarvinnut pelätä kitaroitten puolesta sen koommin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 222
Plekuista sen verran, itse tykkään soitella 0.7 - 1.1mm väliltä. Ei ole mitää lempparia. Fiiliksen mukaan. Mut varmaa jossai kohtaa asettuu.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Noin ylipäätään halvan pään kitaroiden kanssa homma on vähän sattumankauppaa merkistä riippumatta. Hyvät yksilöt on monesti aivan täysin kelvollisia instrumenttejä suoraan boksista, mutta laadunvalvonta on yleensä se asia mistä on ensimmäisenä karsitaan, joten paljon tavallisempaa on saada kitara, joka on aivan kelpo instrumentti, mutta vasta pienen laiton jälkeen. Aloittelijalla ongelmana on vaan se, että taitoa ja työkaluja siihen kitaran laittoon ei ole ja ammattilaisen tekemänä työ maksaa helposti enemmän kuin koko kitara. Tämän takia monet suosittelevat aloittelijoita laittamaan vähän enemmän rahaa siihen ekaan kitaraan, ettei harrastus tyssää heti alkuunsa pelkästään paskoihin vehkeisiin. Toisaalta mitään maagista rahasummaa, jolla saa varmasti suoraan hyvän kitaran, on vaikea määritellä, koska esim. vielä 500-1000€ hintaluokassakin saattaa tulla vielä täysin ala-arvoisia kitaroita vastaan.
Sanoisin, että melkein mikä tahansa kitara hyötyy ammattilaisen tekemistä säädöistä ja läpikäynnistä. Se on paras sijoitus, jonka voi kitaraan laittaa ja budjetoin melkein suoraan ite jo kaikkiin hankintoihin.

Noi halpikset saattaa tosiaan olla tehtaalta vähän missä sattuu kunnossa ja vaativat sen takia remppaa, mutta kyllä noi mun arvokkaatkin pelit ovat vaan paremmin soineet, kun oon käyttäny soitinrakentajamestarilla säädettävänä. Viimeisimpänä tuo musari. Niin se vaan törrötti 3k+€ kitarassa nauhojen päät, viime talvi oli kuulemma aika raaka monellekin kitaralle, eikä kaikista kosteammissa oloissa tehdyistä kitaroista vaan tiedä, miten ne täällä käyttäytyy. Ja tuosta oli edellinen omistaja väännelly vielä kaulan kuperaksi, mikä aiheutti kaikenlaisia särinöitä tietyillä nauhoilla, ja tuon kun palautti järkeviin säätöihin, niin soi nyt puhtaasti pitkin kaulaa ja soittotatsikin on paljon parempi.

Rahaa säästää, jos osaa säätää itse, mutta mitä mulla on ollut harrastajien säätämiä, niin kaikki ne on olleet korkeintaan vähän sinne päin. Ts. mun perstuntumalla aika harva noita osaa niin hyvin säätää, mitä kunnon ammattilainen tekee. Ja tietyt hommat, kuten satulan urien viilaukset ja nauharempat rupeaa vaatimaan sellaisia työkalujakin, joita harvalla himassa on.

Minä veisin ne parin satkun HB:tkin ammattilaisen läpikäytäväksi. On todennäköisesti ihan eri soitin sen jälkeen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 636
Plekuista sen verran, itse tykkään soitella 0.7 - 1.1mm väliltä. Ei ole mitää lempparia. Fiiliksen mukaan. Mut varmaa jossai kohtaa asettuu.
Mulle on vakiintunut Dunlopeiden sijaan nyt tommonen John Petrucci malli Jazz III:sta. Noi on pikkaisen isompia kuin perus Jazz III, pikkaisen taitavat olla paksumpiakin, mutta samanlainen terävä kärki. Tolla on tavallaan tosi selkeä tuntuma jokaiseen plektran iskuun, mistä tykkään.

Että jos hakee noiden plektrojen kanssa, niin kannattaa testata vähän eri mallisella kärjelläkin. Vaikuttaa aika paljon tuntumaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 345
Viestejä
4 230 425
Jäsenet
71 211
Uusin jäsen
Hmph

Hinta.fi

Ylös Bottom