Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Jep, en oo niin tuohon kovaan teoriaan jaksanut perehtyä, mutta joo, kitara on vaan lähtökohtaisesti epätäydellinen soitin vireisyyden suhteen. On kitaroissa kyllä paljon yksilöerojakin, miten vireisesti / hyvin soivat pitkin kaulaa ja nauhojen kondis vaikuttaa, hienovire vaikuttaa, vanhat kielet vaikuttaa ja niin edelleen. Noihin omiin tämän hetkisiin voi olla suht tyytyväinen, ovat kaikki suhteellisen hyvässä tikissä.Mielenkiintoinen video. Olihan tuosta virityksestä toki jo aiemminkin ketjussa juttua. Omaan korvaan välillä kyllä käy joku tietty "vireen heitto" vaikka mittari näyttää, että kunnossa on. Tuosta varmaan juuri kyse.
Muut postaa soittovideoita, niin meikä voi jatkaa näillä kamar*nkkauskuvilla. Tuossa tuo tuorein hankinta:
Oon kyllä varsin tyytyväinen. Arvelutti vähän näin arvokas sokko-ostos ja vielä ulkomailta.
Hieno kitara, oon aina tykännyt Lespan naisellisesta muodoista, kansikin näyttäs olevan loimuvaahteraa.Muut postaa soittovideoita, niin meikä voi jatkaa näillä kamar*nkkauskuvilla. Tuossa tuo tuorein hankinta:
Oon kyllä varsin tyytyväinen. Arvelutti vähän näin arvokas sokko-ostos ja vielä ulkomailta.
Tattis. En tiedä noista muodoista, ei kai ne mua häiritse. Kaikenlaisia moderneja LP-mallisiahan on, joihin on voitu tehdä erilaisia viisteitä ergonomiaa parantamaan, mulla testissä käyneessä PRS:n single cutissa tais ite asiassa ollakin, mutta Tokait on aika perinnehenkisiä.Komea peli. Lespa ois ihan kiva mutta se muoto on hanurista - liian terävät kulmat. Ja kuitenkin jossain vaiheessa katkeaa lavasta
Joo, kyllä tuo taitaa mennä keulille mulla olleista. 3A loimuvaahteraa, kahdesta palasta ja nitrolakkaus.Hieno kitara, oon aina tykännyt Lespan naisellisesta muodoista, kansikin näyttäs olevan loimuvaahteraa.
Hienosäätöön tossa ei enää paksuimmille kielille ole varaa, tarvittaessa tota voi kyllä modata.
Tattis. En tiedä noista muodoista, ei kai ne mua häiritse. Kaikenlaisia moderneja LP-mallisiahan on, joihin on voitu tehdä erilaisia viisteitä ergonomiaa parantamaan, mulla testissä käyneessä PRS:n single cutissa tais ite asiassa ollakin, mutta Tokait on aika perinnehenkisiä.
Jooh, en minäkään tota pelkältä polvelta menis hirveästi mukavuudesta kehumaan, mutta hihnan kanssa ei oo ropleemaa.Joo, siis itse pidän alkuperäisen lespan ulkonäöstä, mutta ei vain sovi omalle kropalle sitten millään.
Vähän kuten jotkut hevisuunnikkaat. Aina olen tykännyt RR kitaroista ulkoisesti, mutta yksi Jackson mulla kävi aikoinaan ja sai lähteä. Vaikka olikin oikein hyvä muuten soittaa.
Menköön nyt eri viestiin, mutta missähän ihmeessä jengi näistä lapoja katkoo..? Kaatamalla maahan vai kolaroimalla johonkin kulmaan..?Ja kuitenkin jossain vaiheessa katkeaa lavasta
LP:n voi ostaa, tai siis minkä tahansa Gibsonin, valmiiksi laparikkoisena. Niin minäkin tein, ja on lapa-asiat kondiksessa laakista!Komea peli. Lespa ois ihan kiva mutta se muoto on hanurista - liian terävät kulmat. Ja kuitenkin jossain vaiheessa katkeaa lavasta
Joo lespassa on vähän paksumpi kaula kuin esim stratossa ja tosiaan vasta nyt mäkin huomasin, että se 1-nauhan puolessa välissä alkaa paksuntua. Kaikkea sitä näissä keskusteluissa oppiikin, ei kyllä soittoa ole pahemmin haitannutEnemmän tuo kaula kiinnityksineen kummastutti alkuun. Tuon kaulahan on tosi paksu ja tuon kanssa ei mennäkään ihan tuosta vaan ylimmille nauhoille, mutta näköjään kohtuu nopsaan tottuu.
Sulla on toi tallan pala aivan takana e-bassokiellellä (oletin, että se on hienosäädetty oikein). Mitä paksumpi kieli sitä taaemmaksi se pitää voida laittaa, jotta saa sen hionovireen kohdilleen, siksi Lespoissa on toi talla vinossa. Hyvä tietää, jos suunnittelee paksumpia kieliä. Eli ilman tallan modausta, et voi tohon laittaa paksumpia kieliä (hienosäädöstä tinkimättä), jos se nyt on hienosäädetty oikein. Kielien paksuus on sitten niin makuasia. Ohuilla on helpompi soittaa.Joo, kyllä tuo taitaa mennä keulille mulla olleista. 3A loimuvaahteraa, kahdesta palasta ja nitrolakkaus.
En oo varma, mitä tarkoitit hienosäädöllä paksuimmille kielille. Säädöthän tossa voi olla vähän vielä miten on, käytän todnäk ammattilaisella säädettävänä, mutta ei tuohon hyvinkään varmasti tule päätymiään jotain 10-46 tai 10-52 settiä paksumpia kieliä. Kun ei meikäläinen jaksa soitella oikein hirveästi mitään Ö-vireessä menevää örinämusiikkia Modaamista todennäköisesti välttelen, jos joskus tarvii päästä eroon.
Mikä on Neural, vahvistinko? Joo säädöt on tehtävä "mikkikohtaisesti", jos hyvää haluaa.Hienosti ja tosi eloisasti soi kyllä akustisesti ja noi Vintage PAF-mikitkin varsin makeat. Pelkäsin vähän, että ovatko liian tuhnut, mutta ei oo näköjään huolta. Ja taipuvatkin vielä näköjään kohtuullisen monipuolisesti kaikkeen meikäläisen soittelemaan musaan.
Noita mun Neuralin presettejä tarvii kyllä säätää.. meinaa olla niin, että kun yhden kitaran kanssa on säätänyt jonkun soundin kohdilleen, niin ei oo välttämättä enää kovin häävi toisella.
Ei noita muuten rikki saa kuin "kaatamalla/kolhimalla" kitaran, tosi huonolla tuurilla voi se kaula katketa, mutta aika poikkeuksian ne ollevat. Ainakin noita hienompia tulee aika kunnioittavasti kohdeltua.Menköön nyt eri viestiin, mutta missähän ihmeessä jengi näistä lapoja katkoo..? Kaatamalla maahan vai kolaroimalla johonkin kulmaan..?
Just osui muusikoiden netissä jonkun lavasta korjatun gibsonin LP:n myynti-ilmo silmään.
Hollantilainen myyjäliike teki säädöt. En tiedä mitä on vaikuttanut matka Suomeen ja mikä on ollu säätäjän osaamattomuutta, mutta ois tossa muutakin pientä fiksattavaa. Vähän on särinöitä tietyillä nauhoilla, joku vähän resonoi, ehkä kaulamikin rengas ja kattelin kyllä itekin tota tallaa, että onko tuo ihan niin kuin pitää, kun en näitä kunnolla tunne, mutta tän takia meinasinkin kiikuttaa ammattilaiselle, että tsekkaa nyt saman tien kaikkialta.Sulla on toi tallan pala aivan takana e-bassokiellellä (oletin, että se on hienosäädetty oikein). Mitä paksumpi kieli sitä taaemmaksi se pitää voida laittaa, jotta saa sen hionovireen kohdilleen, siksi Lespoissa on toi talla vinossa. Hyvä tietää, jos suunnittelee paksumpia kieliä. Eli ilman tallan modausta, et voi tohon laittaa paksumpia kieliä (hienosäädöstä tinkimättä), jos se nyt on hienosäädetty oikein. Kielien paksuus on sitten niin makuasia. Ohuilla on helpompi soittaa.
Neural DSP:n Quad Cortex. Kotimainen multiefekti / mallintava siis.Mikä on Neural, vahvistinko? Joo säädöt on tehtävä mikkikohtaisesti, jos hyvää haluaa.
Menköön nyt eri viestiin, mutta missähän ihmeessä jengi näistä lapoja katkoo..? Kaatamalla maahan vai kolaroimalla johonkin kulmaan..?
Just osui muusikoiden netissä jonkun lavasta korjatun gibsonin LP:n myynti-ilmo silmään.
Joo siis meinasinkin lähinnä, että miten helposti ne menee. Pitää olla erikoinen tapaus, jos lapoja rupee käsin kitaroistaan katkomaanNo ei nyt tahallaan tietenkään. Joskus mulla oli Epin valkoinen LesPaul. Telineessä oli ja imuroidessa imurin johto oli jäänyt telineeseen jotenkin. Siitä tipahti ja lavasta poikki naps.
Vakuutuksen kautta rahat ja Ibanezia tilalle =)
Ennenku mä laitan tän youtubeen niin otan raskaan kritiikin ja muutosehdotukset vielä vastaan: Amorphis - Silver Bride (korjattu).mp4 (dropbox.com)
Tän kanssa vääntäny niin että ei ole enää tuntipalkan arvoista. Ja biisi tulee uniin, soi päässä looppina. Sormet vääntää unissaan jo noita riffejä sekä melodioita. Soittaisin jo ilmakitaralla oikeista kielistä sekä väleistä.. Virheetön se ei ole, enkä sitä haekaan. Voin sitte kahde vuode päästä tehdä ennen ja jälkeen vertauksen ku coveeraan uusiks
Eikös ne saa sitten seinältä uuteen paikkaan kun akustoi, mutta joo laukussahan ne parhaimmassa turvassa ovat, mutta huomattavasti vähemmän tuovat sitä hyvää fiilistä vs seinällä "taideteoksina" näkyvissä ollessaan.Joo siis meinasinkin lähinnä, että miten helposti ne menee. Pitää olla erikoinen tapaus, jos lapoja rupee käsin kitaroistaan katkomaan
Mut jooh, tuo kaatumisvaara on toki telineissä. Ois mulla jossain tallessa pari kolme seinään kiinnitettävää, mutta en oo viittiny laittaa kiinni. Tarkoitus vähän akustoida tätä työ- kautta musahuonetta jossain vaiheessa, niin ei auta siinä asiassa seinällä roikkuvat kitarat. Ja laukussaan on ollu, ja varmaan tulee olemaankin, tuo Tokai, kun ei soiteta.
Ei kiinnostais porailla turhia reikiä seinään. Siksi ei noita seinäkiinnikkeitä.Eikös ne saa sitten seinältä uuteen paikkaan kun akustoi, mutta joo laukussahan ne parhaimmassa turvassa ovat, mutta huomattavasti vähemmän tuovat sitä hyvää fiilistä vs seinällä "taideteoksina" näkyvissä ollessaan.
Tarkistin muuten ton nitrolakkauksen
-toi ei sovi Nitroselluloosalakalle.🎸 Millenium GS-2000
Sturdy Guitar Stand For acoustic guitar and electric guitar, Colour: Black Not suitable for long-term use with guitars with nitrocellulose lacquerwww.thomann.de
Sinnehän uusien akustointien allehan ne reiät jäisi. En kyllä itsekään höyrynsulullisiin ulkoseiniin reikiä mielelläni tee.Ei kiinnostais porailla turhia reikiä seinään. Siksi ei noita seinäkiinnikkeitä.
Kauneudella on oma arvonsa ja kun on esillä helpommin siihen se käsikin tarttuu.Paljon noi kyllä lojuu tuossa laukku aukikin, niin voi sieltä ihailla.
Jos epäilyttää niin ainahan voi ne pehmusteet, johon kitaran lakkaus osuu, päällystää vaikka maalarin teipillä yms.muoks. mut tuo pitäs tsekata, kantsiiko nitrolakattua pitää noissa mulla olevissa.. ei oo tarvinnu aikaisemmin miettiä.
Sen takia toinen omista on vuorattu tarvittavista kohdista, alta putkiteipillä & päältä, vielä tuhdisti maalarinteipillä. En halua testata omalla SG:llä, miten lakalle kävisi ilman niitä teippejä.toi ei sovi Nitroselluloosalakalle.
No siis.. ne on kaksi eri asiaa, että mihin kohtaan täällä kannattaa akustiikkalevyä laittaa, että tehoaa parhaiten ja missä taas noi kitarat näyttäs seinällä parhaimmalta. Ja sinnehän ne reiät jäis, jos ja kun levyt joskus lähtee, ts. en viiti edelleenkään rei'ittää turhan päiten.Sinnehän uusien akustointien allehan ne reiät jäisi. En kyllä itsekään höyrynsulullisiin ulkoseiniin reikiä mielelläni tee.
En jaksanut enempää muokkailla tätä ja nähdä vaivaa. Hetken vielä mietin viimeisen renderöinnin jälkeen, että nostanko rytmikitaran volumee ja/tai laskisin taustabiisin volaa (Jos jompikumpi näistä nyt on ammattilaisen näkökulmasta iso asia ja kannattaisi muokata, niin kyl mä yhteen kertaan ton voin vielä renderöidä ja reuppaa). Se on nyt siinä. Siirryn seuraavaan. Kyllä tätä tuli sitten jauhettua... Joku vähä helpompi/kevyempi omiin muutaman kuukauden soittotaitoihin tekee nyt ihan hyvän balanssin. No okei oon mä soittanut pidempää mut se on ollut sellaista sunnuntaisoittelua ennen tätä vuotta.
Vaikka en itsekään ole vielä pitkään soitellut, niin tuo tempossa pysyminen tuottaa selvästi vaikeuksia tällä hetkellä. Soitteletko metronomin kanssa koskaan? Siitä voisi olla hyötyäkin rytmitajun kehityksen kannalta. Toinen on se, että kuuletko soittaessa kunnolla taustalta sen biisin jota soitat?
Toinen mitä huomasin, että aika paljon vääriä sointuja tulee vastaan. Opetteletko korvakuulolla vai katsotko tabeista biisit ylipäätään? Ei muuta kun lisää treeniä vaan, siitä se lähtee/jatkuu.
Tämmöstä pilkunnussimista, mutta se on vähän vielä eri asia, että kuuletko sää sen biisin vai kuunteletko sää oikeasti sitä biisiä samaan aikaan kun soitat. Ts. mukana soittaessa pitäs olla koko ajan kartalla, mitä biisissä tapahtuu, missä rytmi menee ja niin edelleen. Ja siinä varmaan kehittyy just tuolleen, että soittelee mukana ja koittaa pysyä mukana.Biisin kuulen kyllä, mut välillä tuntuu et se on liia hiljaisella
Tämmöstä pilkunnussimista, mutta se on vähän vielä eri asia, että kuuletko sää sen biisin vai kuunteletko sää oikeasti sitä biisiä samaan aikaan kun soitat. Ts. mukana soittaessa pitäs olla koko ajan kartalla, mitä biisissä tapahtuu, missä rytmi menee ja niin edelleen. Ja siinä varmaan kehittyy just tuolleen, että soittelee mukana ja koittaa pysyä mukana.
Metronomi on reenaamiseen tosi hyvä. Kummasti metronomi rupeaa hidastelemaan, kun itellä ois meininkiä soittaa. Mutta tosiaan kaikki lähtee minusta siitä, että se taimi on tosiaan korvien välissä ja on koko ajan tietoinen siitä, missä oikea taimi / rytmi menee.
Se on jo tosiaan ihan hyvä, jos nää soittelet biisien mukana ja kuulet / kuuntelet, mitä musassa tapahtuu. "Pahin" on tavallaan se, että lärää vaan kitaralla jotain ilman mitään taustabiittiä tai klikkiä tai ymmärrystä siitä, missä tempossa minkäkin pitäisi mennä. Teen ite edelleen tota edellistä aika paljon ja sit ihmettelen, miks kaikki on mukamas niin vaikeeta, kun koitan vetää kaiken jossain 130% tempossaOtan tuota metronomia enemmän esille jatkossa.
Mut joo, kantsii opetella soittamaan rytmissä. Ja musan tai bändin mukana rumpali on ystävä.
Hoho, se tuore jenkkiveto oli melkoista skeidaaJos siis rumpali pysyy tahdissa. Muuten on aika Santa Cruz menoa
En jaksanut enempää muokkailla tätä ja nähdä vaivaa. Hetken vielä mietin viimeisen renderöinnin jälkeen, että nostanko rytmikitaran volumee ja/tai laskisin taustabiisin volaa (Jos jompikumpi näistä nyt on ammattilaisen näkökulmasta iso asia ja kannattaisi muokata, niin kyl mä yhteen kertaan ton voin vielä renderöidä ja reuppaa). Se on nyt siinä. Siirryn seuraavaan. Kyllä tätä tuli sitten jauhettua... Joku vähä helpompi/kevyempi omiin muutaman kuukauden soittotaitoihin tekee nyt ihan hyvän balanssin. No okei oon mä soittanut pidempää mut se on ollut sellaista sunnuntaisoittelua ennen tätä vuotta.
Muutama kommentti,
Kitarat kunnolla vireeseen. Helpompaa korvallakin hahmottaa missä mennään kun ollaan samassa vireessä.
Tuo alun lead kuvio. Se sormitus on ihmeellinen tuossa tabissa. Vedä näin (tässä e vireessä, mutta sama asia/kuvio)
Suosiolla edelleen heitä hittoon cube noissa nauhoituksissa. Koita vaikka sitä mun tekemää taustaa ja sitten kitaroita muille raidoille. Ei ole uhkaa ettet kuulisi taustaa siinä vaiheessa.
Ja myös kuulet oman soiton paremmin virheineen kaikkineen kun ei ole alkuperäistä raitaa mukana sekoittamassa pakkaa.
Soittotaidon karttuessa tulee sitten väkisinkin niitä nyansseja ja tekniikoita mitä nuotteihin/tabulatuureihin ei ole merkitty mitenkään. Itse kun soittelin hetken tuota lead melodiaa,
niin väkisinkin pientä demppausta sinne tänne, jotta estetään vahingossakin sävelten päällekkäisyys. Myös säveliin treeniä niin että ne ovat ikäänkuin kiinni toisissaan. Nyt se on semmoista
töks-töks soittoa vielä.
Mutta älä hätäile. Kaikki tulee aikanaan.
On varsin maukas. Tykkään ite, että ois pykälän enemmän särmää särössä, mutta noin muuten tuohan on hyvä esimerkki, ettei soundin tarvii olla liian räkäinen kuulostaakseen hyvältä.Rytmikitarassa Softuben Marshall Plexi Super Lead 1959 ihan sellaisenaan. Ei boosteja, taikka mitään. Helkkarin nanna soundi. Vai mitä sanoo @pappatech ?
Cube jää pois. Ei huolta tästä. Kiinnitän enemmän jatkossa huomioon, että kitara on kunnolla vireessä. Mikää ei harmita niin paljoa jos tulee hyvä veto ja kitara aavistuksen epävireessä, sen kuulee heti. Samaa mieltä tuon "töks töks" soittelun kanssa. Yritin kovasti saada siitä smoothimpaa mut taidot ei vielä riitä Mut kyl tää tästä.
Kiva ku täältä saa suoria kommenttei ja kehitysideoita. Eivät oo sellasia että masentuu vaan jämäkästi yritän opeiks ottaa!
Jostai sais ylimääräästä rahaa niin haluaisin ostaa uuden skeban! Mut sekin aikanaan!
On varsin maukas. Tykkään ite, että ois pykälän enemmän särmää särössä, mutta noin muuten tuohan on hyvä esimerkki, ettei soundin tarvii olla liian räkäinen kuulostaakseen hyvältä.
Mulla on Quad Cortexissa tolla samalla Marsun Plexillä tehty jotain leadisoundeja. Pitäs kyllä nauhoitella vaan enemmän, että kuulis, miten oikeasti toimivat musassa.
Koskaan ei voi olla liikaa kitaroita, joo. Mutta enemmänkin oon sitä mieltä, että se on soittotekniikasta kiinni mitä sieltä loppupeleissä kajareista tulee. Miltä kuulostaa kun soitat ihan ilman vahvistusta? Eli siis ettei kitara ole kiinni missään? Itse soittelen paljon sillai ja kyllähän siinä jo huomaa ja kuulee kun soittaa ns. tiukasti pickaten ja dempaten.
Pitää koittaa tässä viikonloppuna joku pikainen esimerkki tehdä.
Ja onhan mulla tuo sysipaska Ibanez MiKro missä varmaan paskimmat mikit ja tatsi ym. ikinä. Silti sillä saa aika samankaltaista ääntä aikaan. Pitää siitäkin joku pikku pätkä tehdä.
Plugareista paras erillinen ja ilmainen mitä tullut vastaan on Efektor Silencer Free Noise Gate Guitar Effect Software | KUASSA
Mut tässä mun Ibanezissa on niin mutainen tää ääni (on täällä joku muukin jokunen sivu takaperin allekirjoittanut tämän), että olis kiva saada skeba jossa olis vähä kirkkaampi ääni.
Varmasti ihan hyvä aloituspaketti, ainakin hinnaltaan. Jos ei innostus jatku, korkeelta ei putoa. Huonoa näissä tahtoo olla se, että jos innostus jatkuu, kitara ja vahvari menee nopeasti vaihtoon. Mutta hyvä alku.oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
Vaikuttaa hyvältä. Plektroja saattaisin tilata muutamaa eri paksuutta ja tyyliä, ellet jo etukäteen tiedä, että toi 0.73 sopii.oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
On kaunis. Lespa on mullekin se The kitaran muoto, vaikka isä rautalankamiehenä aina stratocasterin nimeen vannoikin. Tuossa muodossa kiteytyy vaan kaikki, esteettisesti nätti kuin mikä.Muut postaa soittovideoita, niin meikä voi jatkaa näillä kamar*nkkauskuvilla. Tuossa tuo tuorein hankinta:
Oon kyllä varsin tyytyväinen. Arvelutti vähän näin arvokas sokko-ostos ja vielä ulkomailta.
oiksko kommenttia heittää tämmöisestä aloituspaketista?
Itellä on tuo König&Meyerin viiden skitan teline. Pysyy kitarat paikallaan kuin täi tervassa. Parempi kuin olisin voinut kuvitella. Kun otin ton käyttöön, mekanismi lukittui paikalle Krupp-soundisella kalahduksella. Ei oo tarvinnut pelätä kitaroitten puolesta sen koommin.Joo siis meinasinkin lähinnä, että miten helposti ne menee. Pitää olla erikoinen tapaus, jos lapoja rupee käsin kitaroistaan katkomaan
Mut jooh, tuo kaatumisvaara on toki telineissä. Ois mulla jossain tallessa pari kolme seinään kiinnitettävää, mutta en oo viittiny laittaa kiinni. Tarkoitus vähän akustoida tätä työ- kautta musahuonetta jossain vaiheessa, niin ei auta siinä asiassa seinällä roikkuvat kitarat. Ja laukussaan on ollu, ja varmaan tulee olemaankin, tuo Tokai, kun ei soiteta.
Sanoisin, että melkein mikä tahansa kitara hyötyy ammattilaisen tekemistä säädöistä ja läpikäynnistä. Se on paras sijoitus, jonka voi kitaraan laittaa ja budjetoin melkein suoraan ite jo kaikkiin hankintoihin.Noin ylipäätään halvan pään kitaroiden kanssa homma on vähän sattumankauppaa merkistä riippumatta. Hyvät yksilöt on monesti aivan täysin kelvollisia instrumenttejä suoraan boksista, mutta laadunvalvonta on yleensä se asia mistä on ensimmäisenä karsitaan, joten paljon tavallisempaa on saada kitara, joka on aivan kelpo instrumentti, mutta vasta pienen laiton jälkeen. Aloittelijalla ongelmana on vaan se, että taitoa ja työkaluja siihen kitaran laittoon ei ole ja ammattilaisen tekemänä työ maksaa helposti enemmän kuin koko kitara. Tämän takia monet suosittelevat aloittelijoita laittamaan vähän enemmän rahaa siihen ekaan kitaraan, ettei harrastus tyssää heti alkuunsa pelkästään paskoihin vehkeisiin. Toisaalta mitään maagista rahasummaa, jolla saa varmasti suoraan hyvän kitaran, on vaikea määritellä, koska esim. vielä 500-1000€ hintaluokassakin saattaa tulla vielä täysin ala-arvoisia kitaroita vastaan.
Mulle on vakiintunut Dunlopeiden sijaan nyt tommonen John Petrucci malli Jazz III:sta. Noi on pikkaisen isompia kuin perus Jazz III, pikkaisen taitavat olla paksumpiakin, mutta samanlainen terävä kärki. Tolla on tavallaan tosi selkeä tuntuma jokaiseen plektran iskuun, mistä tykkään.Plekuista sen verran, itse tykkään soitella 0.7 - 1.1mm väliltä. Ei ole mitää lempparia. Fiiliksen mukaan. Mut varmaa jossai kohtaa asettuu.
Sekä ääni muuttuu paljon, mulla on yksi todella kulunut ja pehmyt muovin palasta leikattu ja sen ääni on lähes vastaava kuin, että sormilla soittaisi. Harmi, kun en ole vastaavaa muovia löytänyt, sain sen kauan sittenystävältäni.Mulle on vakiintunut Dunlopeiden sijaan nyt tommonen John Petrucci malli Jazz III:sta. Noi on pikkaisen isompia kuin perus Jazz III, pikkaisen taitavat olla paksumpiakin, mutta samanlainen terävä kärki. Tolla on tavallaan tosi selkeä tuntuma jokaiseen plektran iskuun, mistä tykkään.
Että jos hakee noiden plektrojen kanssa, niin kannattaa testata vähän eri mallisella kärjelläkin. Vaikuttaa aika paljon tuntumaan.