Kitaran soittaminen

Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
26
Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä miksi kukaan upottaisi tuollaista rahamäärää akustiseen jonka lavassa ei lue Martin (tai Taylor).... Noei, legendaarinen mallihan tuokin ja tärkeintähän on, että tuntuu omaan käteen ja korvaan sopivalta. Itsellä vaan vähän yleisiä antipatioita Gibsonia kohtaan. :p
Martinit tietysti klassikoita ja monesti nostavat arvoaankin ihan mukavasti. Aika paljon tullut Claptonia soiteltua niin jossain vaiheessa olikin kova hinku saada Martin. Mutta onneksi on tullut testailtua maltilla ja mietittyä mitä oikeasti haluaa. Tykkään lauleskella, joten hieman kompressoitu ja tumma J-45 soundi on vaan tuntunut niin täydelliseltä. Ja kaula on kaikilla tavoin minulle täydellinen. Ennestään löytyy PRS Angelus SE ja Sigma DM-SG5 (Hummingbird) mutta saa nähdä jos toisen noista myisin pois.

Haluaisin pitää homman monipuolisena, joten pitää tässä sähkiksenkin kanssa jossain vaiheessa taas aktivoitua.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Tykkään lauleskella, joten hieman kompressoitu ja tumma J-45 soundi on vaan tuntunut niin täydelliseltä
Jooh, mitä oon videoilta koittanut kuulostella, niin kyllähän tuossa J-45:ssa pitäs olla ihan oma soundinsa Martineihin verrattuna ja ulkonäkö ja soitettavuusasiat päälle. Eli semmonenhan akkarin pitää olla, mikä sopii omaan soittoon ja natsaa muutenkin tyylillisesti.

Oishan noita vaikka kuinka ja paljon laatumerkkejä, joilta ois kiva omistaa akkari. Santa Cruz, Collings, Lowden (ulkonäöllisesti ei kyllä meikäläisen suurimpia suosikkeja), lukuisia custom-rakentajia jne jne. Hinnat vaan tullu viime vuosina ihan tolkuttomasti ylöspäin esim. Santa Cruzilla ja myös Collingsilla.

Jonkun jenkkiläisen laatuakkarin kanssa saa vaan olla täällä päin maailmaa aika tarkkana jo sen kanssa, että muistaa säilyttää kostuttimen kanssa tai muuten on kansi halki jossain vaiheessa. Ja jotkut tekee niin hemmetin ohuita koppia, ettei tarvii paljoa kolahtaa, niin sama homma. Noi ohutkoppaiset tuppaa olemaan samalla vähän turhan paljon kaulapainoisia, mistä en oikein tykkää.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
316
Mulla oli eka soitin semmonen punainen Squierin halpis-strato valkoisella pleksillä ja oisko se ollu ruusupuuotelaudalla. Action vähän korkea, vähän tuhnut mikit. Ei oikein irronnu mikään kovin helposti... SNIP
Ostin hiljan kaverilta käytettynä vuosia vanhan Squierin joka vastaa n 100% tätä kuvausta. Olen ihan amatööri, mutta soittaminen on tällä vaikeampaa kun muilla lähipiiristä löytyvillä kitaroilla. Pitäsköhän tuo viedä johonkin huoltoon säädettäväksi vai kärsiä vaan kunnes raaskii ostaa pykälää paremman kitaran? Nuo säädötkin ilmeisesti jonkin verran maksaa...

E: Rahallahan tästä selviää, mutta tähän harrastukseen ei ole nyt laittaa tonnia kitaraa varten vaan etsitään halvinta mahdollista ratkaisua sunnuntairämpyttelyyn
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 333
Ostin hiljan kaverilta käytettynä vuosia vanhan Squierin joka vastaa n 100% tätä kuvausta. Olen ihan amatööri, mutta soittaminen on tällä vaikeampaa kun muilla lähipiiristä löytyvillä kitaroilla. Pitäsköhän tuo viedä johonkin huoltoon säädettäväksi vai kärsiä vaan kunnes raaskii ostaa pykälää paremman kitaran? Nuo säädötkin ilmeisesti jonkin verran maksaa...

E: Rahallahan tästä selviää, mutta tähän harrastukseen ei ole nyt laittaa tonnia kitaraa varten vaan etsitään halvinta mahdollista ratkaisua sunnuntairämpyttelyyn
Eipä sitä kukaan jaksa paskasti säädetyllä kitaralla soittaa. Toisaalta en näkisi mitään järkeä viedä noin halpaa kitaraa ammattilaiselle, mutta onneksi perussäädöt on aika helppo tehdä itsekin. Eikä vaadi mitään erikoistyökaluja. Kielet suosittelen myös vaihtamaan suosiolla .009 - settiin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Ostin hiljan kaverilta käytettynä vuosia vanhan Squierin joka vastaa n 100% tätä kuvausta. Olen ihan amatööri, mutta soittaminen on tällä vaikeampaa kun muilla lähipiiristä löytyvillä kitaroilla. Pitäsköhän tuo viedä johonkin huoltoon säädettäväksi vai kärsiä vaan kunnes raaskii ostaa pykälää paremman kitaran? Nuo säädötkin ilmeisesti jonkin verran maksaa...

E: Rahallahan tästä selviää, mutta tähän harrastukseen ei ole nyt laittaa tonnia kitaraa varten vaan etsitään halvinta mahdollista ratkaisua sunnuntairämpyttelyyn
No siis, jos se kitara ei oo jotenkin perustavan laatuisesti sökönä tyyliin kaula ihan mutkalla tai jotain vastaavaa, mistä en keksi ny järkevää esimerkkiä, niin kyllä ammattiseppä siitä soittopelin tekee.

Säädöt kondikseen (hienovire, relief jne.), tarvittaessa nauhojen hionta, satulan urien tarkastus (tarvittaessa viilaus tai uusi satula, jos viilattu piloille) ja niin edespäin.

Varsinkin, jos nauhoissa näkyy paljon kulumaa / epätasaisuutta ja rupeaa olemaan kuolleita nuotteja, niin loppuu kotona eväät laittaa kondikseen.

muoks. voi mennä parikin sataa edellisissä, jos on paljon huollettavaa, mutta sen jälkeen kun on rakenteellisesti tiptop-kunnossa oleva soitin, niin voi vaihtaa vaikka vähän laadukkaampaa mikkiä, niin rupeaa viimeistään olemaan ihan toinen soittopeli.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Jos ongelmana on kielten korkeus (action), kaulan relief ja/tai intonaatio niin oikeilla työkaluilla niiden säätäminen kohdilleen ei ole kovin haastavaa. Tubeen vaan esim stratocaster setup ja opetusvideoita löytyy. On sitten eri asia jos nauhoissa on jotain korjattavaa, joka estää esim. sen sopivan actionin laittamisen kitaraan, jolloin on luultavasti helpointa antaa ammattilaisen hoitaa se puoli (nuokin hommat on kaikki opeteltavissa ja tehtävissä itsekin jos oikeat työkalut löytyvät, mutta ovat vaan astetta hankalampia kuin perussäädöt).
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Huomiona ehkä sen verran, jos ei oo oikeasti paljon käsillään tekevä ihminen, että uusien nauhojen vaihtaminen on sitten luokkaa 400+ € remontti, kun viilaa omansa piloille :D Ja satulan uratkin on käsittääkseni aika helppo viilata munilleen, jos ei tiedä, mitä tekee.

Että minusta noi tasokkaiden seppien ottamat hinnat on pieni raha siihen nähden, miten monta vttusaatanaa sillä säästää himassa ja miten hyväsoittoinen peli itelle on aina tullut takas, mutta tää mun mielipide on tainnu tulla jo selväksi :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Milläs ihmiset on nauhoitelleet Yuotubeen noita soittoja? Niin että video, kitara + taustanauha.

Aiemmin nauhoitin jotain pätkää PC:llä Audacity (?) sai purkkiin kun oli BOSS efektisetti kiinni koneessa. Mutta jos haluaa webbikameralla kuvata samalla. Tuli hommattua GoPRo 10 joka ilmeisesti saa toimimaan myös webbikamerana niin vois saada hauskaa kuvaa kun laittaa kitaraan kiinni.

Tosin pitäis olla helppo ohjelma, eikä oikein ole tullut soiteltuakaan muutamaan vuoteen...
Hyvä kysymys. Itse olen tätä myös miettinyt.. Pitäs saada erillinen kamera kiinni koneeseen, mielellää jopa laadukaskin. Alkuun kuvasin suoraa puhelimella vahvistimen kanssa ihan ilma sen enempää kikkailuja, mut nyt olen nauhoittanut Reaperiin suoraan soiton (virheitä korjattu jälkikäteen ;)) ja kuvannut puhelimella. Olen myös tehnyt niin että ihan ekana olen nauhoittanut Reaperiin soundit ja sitten erikseen kuvannut puhelimella vedon. Loppupeleissä olen pistänyt sitten videon ja äänen synkkaamaan. Tää on ehkäpä se helpoin tapa toteuttaa, eikä vaadi paljoa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
Hyvä kysymys. Itse olen tätä myös miettinyt.. Pitäs saada erillinen kamera kiinni koneeseen, mielellää jopa laadukaskin. Alkuun kuvasin suoraa puhelimella vahvistimen kanssa ihan ilma sen enempää kikkailuja, mut nyt olen nauhoittanut Reaperiin suoraan soiton (virheitä korjattu jälkikäteen ;)) ja kuvannut puhelimella. Olen myös tehnyt niin että ihan ekana olen nauhoittanut Reaperiin soundit ja sitten erikseen kuvannut puhelimella vedon. Loppupeleissä olen pistänyt sitten videon ja äänen synkkaamaan. Tää on ehkäpä se helpoin tapa toteuttaa, eikä vaadi paljoa.
Jeps. Luulis että noilla yuotubettajilla on jokin selkeä ohjelma millä saa koko roskan purkkiin yhdellä kertaa, että osais yhdistää ja synkata webbikameran (tms) ja äänet.
 
Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
26
Käsittääkseni tubettajat tekevät tuon kyllä ihan perinteisellä clapper board-tyylillä lyömällä kädet yhteen, jolloin ääniraidan ja kameran synkkaaminen ei ole kovin vaikeaa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 333
Huomiona ehkä sen verran, jos ei oo oikeasti paljon käsillään tekevä ihminen, että uusien nauhojen vaihtaminen on sitten luokkaa 400+ € remontti, kun viilaa omansa piloille :D Ja satulan uratkin on käsittääkseni aika helppo viilata munilleen, jos ei tiedä, mitä tekee.
Aika syyhkyhinnat on jos joku nauhojen vaihdosta 400€ velottaa... Toki se on vähän vaativammasta päästä kitaralle tehtäviä toimenpiteitä, mutta eipä se oikeilla työkaluilla ja tietotaidolla ole kuin ehkä tunnin homma ja varsinaiset uudet nauhat maksaa korkeintaan kymppejä. Eli kohtuullisempi hinta olisi luokkaa puolet tuosta. Uusi satula maksaa kympin, joten se menee vituiksi niin ei muuta kuin uutta yritystä uuden satulan kanssa. Tosin yleensä niitä satulauria ei tarvitse edes itse viilailla, sen kun ostaa vaan oikean kokoisen satulan ja vähän hioo pohjasta pois jos on liian korkea. Toki sitten jos aikoo käyttää jotain helvetin paksuja kieliä niin saattaa joutua itsekin satulaurakin työstämään.

Molempia operaatiota olen itse kokeillut. Satuloita olen vaihdellut GraphTecheihin useammastakin kitarasta ja se on oikeasti ihan älyttömän yksinkertainen operaatio, jota on aika vaikea kämmätä. Nauhat vaihdoin yhteen vanhempaan ettei-haittaa-kitaraan ihan vain kokeillakseni minkälainen homma se on ja eipä sekään oikeasti mitään rakettitiedettä ole. Itse tosin lähdin kunnianhimoisesti vaihtamaan suoraan rosterinauhoihin, joissa ei sinänsä ole mitään ihmeempää, muuta kuin että kovuutensa takia vaativat työkaluilta vähän enemmän. Mutta noin muuten tämäkin homma on oikeasti aika simppeli jos löytyy yhtään kädentaitoja ja ennen kaikkea oikeat työkalut.

Toki tässä on vähän se, että arvosoittimet kannattaa tottakai viedä silti nauhojen vaihtoon ammattilaiselle ja halvoissa taas koko homma ei ole oikein rahan tai vaivan väärti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
@latee77 & @Markqq

Itse teen näin:

1) Puhelin telineeseen kiinni ja REC
2) DAWissa itse biisin nauhoitus
3) Puhelimesta video koneelle ja DAWista wave ulos
4) Sony Vegas käytössä minulla. Siihen aukaisee sekä videon että biisin
5) Alusta ja lopusta käsipelillä katsoo että synkkaus sopii omille silmille/korville
6) Videon ääni mutelle, jotta vain DAWissa nauhoitettu kuuluu.
7) Render + YouTube

Älkäkää nyt perkele virheitä korjaa jälkikäteen. Se on vain itsensä kusetusta.

Itse vedän soittovideot editoimattomana naturellina kaikkine virheineen yhdellä otolla. Kukin tykkää mistä tykkää mutta ne tuhanteen kertaan leikatut ja uudelleen nauhoitetut eivät anna hyvää kuvaa mummielestä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Aika syyhkyhinnat on jos joku nauhojen vaihdosta 400€ velottaa... Toki se on vähän vaativammasta päästä kitaralle tehtäviä toimenpiteitä, mutta eipä se oikeilla työkaluilla ja tietotaidolla ole kuin ehkä tunnin homma ja varsinaiset uudet nauhat maksaa korkeintaan kymppejä. Eli kohtuullisempi hinta olisi luokkaa puolet tuosta. Uusi satula maksaa kympin, joten se menee vituiksi niin ei muuta kuin uutta yritystä uuden satulan kanssa. Tosin yleensä niitä satulauria ei tarvitse edes itse viilailla, sen kun ostaa vaan oikean kokoisen satulan ja vähän hioo pohjasta pois jos on liian korkea.

Molempia operaatiota olen itse kokeillut. Satuloita olen vaihdellut GraphTecheihin useammastakin kitarasta ja se on oikeasti ihan älyttömän yksinkertainen operaatio, jota on aika vaikea kämmätä. Nauhat vaihdoin yhteen vanhempaan ettei-haittaa-kitaraan ihan vain kokeillakseni minkälainen homma se on ja eipä sekään oikeasti mitään rakettitiedettä ole. Itse tosin lähdin kunnianhimoisesti vaihtamaan suoraan rosterinauhoihin, joissa ei sinänsä ole mitään ihmeempää, muuta kuin että kovuutensa takia vaativat työkaluilta vähän enemmän. Mutta noin muuten tämäkin homma on oikeasti aika simppeli jos löytyy yhtään kädentaitoja ja ennen kaikkea oikeat työkalut.

Toki tässä on vähän se, että arvosoittimet kannattaa tottakai viedä silti nauhojen vaihtoon ammattilaiselle ja halvoissa taas koko homma ei ole oikein rahan tai vaivan väärti.
Mää oon käyttänyt vaan yhtä laatuseppää, kuka on eräs suomen arvostetuimmista sepistä. Varmaan noita joku halvemmallakin tekee, mutta Ruokankaat, Lottoset, Vuoren Saku, GAS guitarworks yms. laatupajat ottaa noita hintaluokkia.

Mut minun kokemuksellani, ja siis useamman kitaran osalta, perusjamppa ei osaa edes säätää kitaraa semmoiseksi, että ois sinne päinkään, mitä laatusepältä tullessa. Että minulle ei ainakaan tule ensimmäistäkään kitaraa, johon on joku sunnuntaijantteri rempannut nauhaa ja satulaa :D Mutta jos joku haluaa välttämättä ite askarrella, niin siitä vaan.

Lähinnä, jos on sunnuntaisoittelija, joka haluaa vaan saada itelleen hyvän pelin ja päästä soittamaan, niin minusta ei maksa vaivaa lähteä ostelemaan välineitä ja käyttään tuntitolkulla aikaa.

muoksista. tais tulla vähän kärkkäästi tuo edellinen kappale.. ei ollu varsinaisesti tarkoitus. Arvostan kyllä sitä, että jotkut jaksaa tehdä ja opetella itse, kuten ilmeisesti teikäläinen, mutta ei oo tosiaan yhtään mua varten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Esimerkkinä harrastajasäädöistä tuo mun Musari. Siitä oli edellinen omistaja säädellyt kaularaudan niin, että kaula oli käytännössä kupera ja ensimmäisillä nauhoilla oli pientä hyppyriä. G-kieli soi vapaana ihan päin persusta ja särisi, korkea E oli jotenkin ihan liian lörönä ja putosi kaulalta, ekoilta nauhoilta särisi kaikki, muutkin nauhat särisi sieltä täältä. Tuollainen ei edes asetu ihan hetkessä, kun säätää kaularautaa, vaan otti vähän aikaa (luokkaa päivä pari) asettua takaisin kondikseen, kun kävi huollossa, mutta onneksi tuli täysin kunnossa oleva peli takas. Ja siis entinen omistaja ei ollut huomannut, kun ei kertoman mukaan kuulunut, kun soittaa vahvarilla.

Mistä pääseekin siihen, että henk. koht suosittelen testaan kaikki kitarat myös akustisesti. Jos soi akustisesti hyvin, niin sitten on melko varmasti sähköilläkin hyvä peli, ellei oo ihan väärää mikkiä kiinni.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Ostin hiljan kaverilta käytettynä vuosia vanhan Squierin joka vastaa n 100% tätä kuvausta. Olen ihan amatööri, mutta soittaminen on tällä vaikeampaa kun muilla lähipiiristä löytyvillä kitaroilla. Pitäsköhän tuo viedä johonkin huoltoon säädettäväksi vai kärsiä vaan kunnes raaskii ostaa pykälää paremman kitaran? Nuo säädötkin ilmeisesti jonkin verran maksaa...

E: Rahallahan tästä selviää, mutta tähän harrastukseen ei ole nyt laittaa tonnia kitaraa varten vaan etsitään halvinta mahdollista ratkaisua sunnuntairämpyttelyyn
Lämmin suositus muusikoiden netin toripalstasta. E-Korean Schecterit ovat toisinaan naurettavan edullisia. Ostin baritoni blackjack sls:n 400€ hintaan, eikä kunto häpeä uuden rinnalla.

Viimeistely ei eroa ESPn Japanin tuotannosta (itellä verrokki oli ESP Sanskrit 7)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
@latee77 & @Markqq

Itse teen näin:

1) Puhelin telineeseen kiinni ja REC
2) DAWissa itse biisin nauhoitus
3) Puhelimesta video koneelle ja DAWista wave ulos
4) Sony Vegas käytössä minulla. Siihen aukaisee sekä videon että biisin
5) Alusta ja lopusta käsipelillä katsoo että synkkaus sopii omille silmille/korville
6) Videon ääni mutelle, jotta vain DAWissa nauhoitettu kuuluu.
7) Render + YouTube

Älkäkää nyt perkele virheitä korjaa jälkikäteen. Se on vain itsensä kusetusta.

Itse vedän soittovideot editoimattomana naturellina kaikkine virheineen yhdellä otolla. Kukin tykkää mistä tykkää mutta ne tuhanteen kertaan leikatut ja uudelleen nauhoitetut eivät anna hyvää kuvaa mummielestä.
No joo mulla aika samalla tyylillä. Puhelimesta vaa herkästi loppuu tila kesken. 4K videot sen verran vie tilaa.
Ja nimenomaan mahdollisimman naturalina pihalle. Lähinnä jos siel on joku isompi virhe ja veto ois muute täydellinen. Itselläni ainaki kuluu aikaa ihan tarpeeksi kun toistaa ja toistaa yhtä biisiä, joten kyllä siinä helposti tulee taivuttua, pää kylmänä vaan :)

Mut edellee keskityn soittamiseen ja treenaamiseen. Noi videot on alkuun "boostia" omaan treeniin ja tulee sitten erityisesti laiteltua pihalle sellaisia joista itse tykkään. Ja toki tulevaisuuden suunnitelmia myös youtube kanavan suhteen, mut näitä turha miettiä ennenkuin sitä taitoa alkaa olemaan reippaasti enemmän.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Lämmin suositus muusikoiden netin toripalstasta. E-Korean Schecterit ovat toisinaan naurettavan edullisia. Ostin baritoni blackjack sls:n 400€ hintaan, eikä kunto häpeä uuden rinnalla.

Viimeistely ei eroa ESPn Japanin tuotannosta (itellä verrokki oli ESP Sanskrit 7)
Minä kanssa suosittelen muusikoiden netin toria, jos ei kiinnosta alkaa remppaamaan sitä Squieria. Useamman pelin sitä kautta ostellut ja ihan asiallisia myyjiä olleet kaikki.

Jos strato-mallissa haluaa pysyä, niin niitä on siellä pilvin pimein koko ajan kaupan. Toki testata ois hyvä, niin kuin minkä tahansa kitaran kanssa, mut esim. pari Fenderin MIJ stratoa näkyy olevan hintaluokassa 500-650€.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 333
Mää oon käyttänyt vaan yhtä laatuseppää, kuka on eräs suomen arvostetuimmista sepistä. Varmaan noita joku halvemmallakin tekee, mutta Ruokankaat, Lottoset, Vuoren Saku, GAS guitarworks yms. laatupajat ottaa noita hintaluokkia.
No silloin toki saa maksaa brändilisää. Mutta noin yleisellä tasolla 200-300€ on huomattavasti tyypillisempi ja kohtuullisempi hinta ei-rosterinauhojen vaihdolle.

Mut minun kokemuksellani, ja siis useamman kitaran osalta, perusjamppa ei osaa edes säätää kitaraa semmoiseksi, että ois sinne päinkään, mitä laatusepältä tullessa. Että minulle ei ainakaan tule ensimmäistäkään kitaraa, johon on joku sunnuntaijantteri rempannut nauhaa ja satulaa :D
Mistäs tiedät, etteivät ole ihan "ammattilaisella" käyneitä? ;-)

Mutta jos joku haluaa välttämättä ite askarrella, niin siitä vaan.

Lähinnä, jos on sunnuntaisoittelija, joka haluaa vaan saada itelleen hyvän pelin ja päästä soittamaan, niin minusta ei maksa vaivaa lähteä ostelemaan välineitä ja käyttään tuntitolkulla aikaa.

muoksista. tais tulla vähän kärkkäästi tuo edellinen kappale.. ei ollu varsinaisesti tarkoitus. Arvostan kyllä sitä, että jotkut jaksaa tehdä ja opetella itse, kuten ilmeisesti teikäläinen, mutta ei oo tosiaan yhtään mua varten.
Niin, kuten tuossa sanoinkin. niin ne nauhojen vaihdot nyt kannattaa joka tapauksessa teetättää ammattilaisella jos on yhtään arvokkaampi keppi ja halpoihin en tosiaan lähtisi vaihdattamaan/vaihtamaan ollenkaan, ellei tosiaan sitten ole ennestää työkaluja ja kiinnostusta/harrastuneisuutta hommaan.

Ymmärrän kyllä hyvin, että suurimmalle osalle se harrastus on se kitaran soittaminen, eikä huolto, modaaminen ja muu näprääminen. Toisaalta sitten noita yksinkertaisempia toimenpiteitä (intonaatio, kielten korkeus, kaularauta, mikkien korkeus yms.) suosittelen lähes varauksetta kaikille itse tehtäväksi, ihan aloittelijoita myöten. Niillä kuitenkin voi hyvin pienellä vaivalla tehdä lähes toivottomalta tuntuvasta soittimestakin ihan kelpo pelin, vaikka toimenpiteet ovat hyvin yksinkertaisia ja nopeita tehdä, eivätkä vaadi mitään erityistyökaluja. Kaularautaa lukuunottamatta et myöskään pysyvää damagea niillä voi kitaralle tehdä, ellei nyt ihan apinan raivolla vedä ruuveista kierteitä tms. Varsinkin kaularaudan asento ja kielten korkeus on molemmat vähän sellaisia juttuja, joissa kaikilla on omat preferenssinsä, eikä mitään universaalia totuutta niistä ole. Jotkut sietää kieliä laskiessa paljon enemmän särinää jos sillä saa tosi alhaisen actionin, kun toisille taas pienikin määrä kielten särinää on täysi kauhistus, vaikkei se signaaliketjun läpi kuuluisikaan. Toiset tykkää että kaulassa on vähän kaarevuutta, toisille pitää olla taas ihan flätti jne.

Eipä siinä, kyllähän jotkut teetättää kielten vaihdotkin aina ammattilaisella, että eipä siinäkään toisaalta mitään jos on rahaa enemmän kuin kiinnostusta tehdä itse.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
No silloin toki saa maksaa brändilisää.
Ei.. se ei oo brändilisää, vaan siinä maksetaan työn laadusta. Parilla kolmella muullakin korjaajalla on käynyt soitin ja yhden jälkiä sai esimerkiksi oikeasti viedä korjattavaksi toisaalle (mikit asennettu väärin ja tallan jouset säädetty ihan päin seiniä). Kannatti yrittää säästää luokkaa viiskymppiä huollon hinnassa.

Mistäs tiedät, etteivät ole ihan "ammattilaisella" käyneitä? ;-)
Yleensä noi jutellaan, kun ollaan ostamassa käytettyä instrumenttia. Viimeisin tänne jäänyt oli ihan sepällä käyty säädättämässä alkuvuonna ja sen kyllä huomasi. On hyvä soittaa ja soi pitkin kaulaa hyvin.

Tuo mulla käynyt Suhr oli itse säädetty. Särisi sieltä täältä, oli vähän raskas soittaa ja parani aika huomattavasti sekin, kun kävi tsekattavana ja säädettävänä. Satulan uria vähän hienosäädettiin ja tais tarvita vähän säätöä kaulamikin säätövarankin puolesta..

Kielet minä kyllä vaihdan ite ja on mulla kaulaan öljyt ja puhdistusaineet. Ja tietysti ruuvarit ja kulma-avaimet. Oon vaan tottunut soittamaan oikeasti hyvissä säädöissä olevilla laatuvehkeillä, ja se varmaan näkyy suhtautumisessa asioihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
No nyt on kitara huollettu. Eihän tuo ihan halpa lysti ollut (perushuolto + nauhojen hionta 110€), mutta toivottavasti sen arvosta. Jos mä 10 vuoden välein käytän tuota huollossa niin ei se paljoa tunnu.
Mutta laitan vaikka mietteitä, että muuttuko mikään soundissa tai muussa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Jos ongelmana on kielten korkeus (action), kaulan relief ja/tai intonaatio niin oikeilla työkaluilla niiden säätäminen kohdilleen ei ole kovin haastavaa. Tubeen vaan esim stratocaster setup ja opetusvideoita löytyy. On sitten eri asia jos nauhoissa on jotain korjattavaa, joka estää esim. sen sopivan actionin laittamisen kitaraan, jolloin on luultavasti helpointa antaa ammattilaisen hoitaa se puoli (nuokin hommat on kaikki opeteltavissa ja tehtävissä itsekin jos oikeat työkalut löytyvät, mutta ovat vaan astetta hankalampia kuin perussäädöt).
Heh joo. Vuonna kilpi ja atrain mun eka kitara oli Eko merkkinen akustinen hirvitys. Soitin innokkaana sillä ja luulin että oon vaan paska tässä hommassa mutta myöhemmin sitten tajusin että kielet ei kuulukaan olla jouska korkeudella eikä intonaation heittää sävelaskeleen verran oktaavin kohdalla. Seuraavana Hondo niminen strato mahtavuus jossa sitten paljon muutakin ongelmaa. Oppirahahommia.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
316
Tulipa paljon vinkkejä kitaran säätöön. Kiitoksia. Tämä squieri ja cube 30 -vahvariin siirtyi itselle yhdellä satasella, niin koitan ensin tubevideoilla säätää edes sinnepäin jotta pysyy budjetti hankintaan suhteessa. Ehkä sitten joku huoltosetti sepältä perään jos ei helpota tarpeeksi…

Viiden sadan kitaroihin mennään sitten kun luulee osaavansa vähän enemmän soittaa :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Tulipa paljon vinkkejä kitaran säätöön. Kiitoksia. Tämä squieri ja cube 30 -vahvariin siirtyi itselle yhdellä satasella, niin koitan ensin tubevideoilla säätää edes sinnepäin jotta pysyy budjetti hankintaan suhteessa. Ehkä sitten joku huoltosetti sepältä perään jos ei helpota tarpeeksi…

Viiden sadan kitaroihin mennään sitten kun luulee osaavansa vähän enemmän soittaa :D
Jaa, no niin. Jos on alle satkun kitara, niin kyllä minäkin varmaan miettisin hetken, ennen kuin laittaisin saman verran tai yli huoltoon :D Mut paljon on tosiaan kiinni siitä, mikä (kaikki) siinä kitarassa on tällä hetkellä pielessä. Voihan se olla, että saat tosiaan kaularautaa ja intonaatiota säätämällä ihan käyttöpelin siitä, niin säästyy ainakin huoltorahat.

Tommosella n. 500 eurolla rupeaa saamaan käytettynä jo sellaisia pelejä, joilla pärjää vähän vaativampikin, mutta tosiaan jos intoa piisaa ja jossain vaiheessa parempi kitara polttelee, niin tota muusikoiden netin toria kannattaa lärätä.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Ymmärrän kyllä hyvin, että suurimmalle osalle se harrastus on se kitaran soittaminen, eikä huolto, modaaminen ja muu näprääminen. Toisaalta sitten noita yksinkertaisempia toimenpiteitä (intonaatio, kielten korkeus, kaularauta, mikkien korkeus yms.) suosittelen lähes varauksetta kaikille itse tehtäväksi, ihan aloittelijoita myöten. Niillä kuitenkin voi hyvin pienellä vaivalla tehdä lähes toivottomalta tuntuvasta soittimestakin ihan kelpo pelin, vaikka toimenpiteet ovat hyvin yksinkertaisia ja nopeita tehdä, eivätkä vaadi mitään erityistyökaluja. Kaularautaa lukuunottamatta et myöskään pysyvää damagea niillä voi kitaralle tehdä, ellei nyt ihan apinan raivolla vedä ruuveista kierteitä tms.
No täähän se olis tässä näin. Nykyään (kuten esim. em. video Youtubesta ja tuhannet ja tuhannet muut) kun vain hyvin vähän karrikoiden nää hommatkin onnistuu tyyliin keppi pöydälle, video tuubista pyöriin ja teet/mittailet itse perässä, niin mitään maksimiefforttia ei tuohon vaadita. Ainahan siihen vaaditaan se uskallus ekaa kertaa pyöräyttää sitä kaularautaa johonkin suuntaan, mutta sitten kun tajuaa ettei kaula lentänytkään maata kiertävälle radalle tai rusahtanut poikki niin nopsaan tajuaa että ihan normaalilla "pystyn asentamaan ruuvin seinään" -kyvykkyydellä nää perusasiat onnistuu.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Näissä kyllä varmaan tulee puhuttua toinen toisesta asiasta ja toinen toisesta, kun puhutaan yleisellä tasolla kitaran huoltamisesta :) Kyllähän jokainen täysipäinen osaa ruuvia kiertää tai kulma-avainta kääntää, mutta esim. jo jonkun floikan tai muun vastaavan kelluvan tallan kanssa pelaaminen ja sen säätäminen kunnolliseen korkeuteen ja tatsiin alkaa vaatimaan jo vähäsen enemmän ymmärrystä. Edelleen perehtyneelle yksinkertaista, mutta kumminkin.

Tai joo, kaularautaa on helppo säätää, mutta mitäs, kun kaularautaan et pääse käsiksi kuin pleksin tai koko kaulan irroittamalla? Alkaa laskemaan itellä jo huomattavasti mielenkiinto säätämiseen, jos pitäs veivata kaulaa irti ja kiinni ees taas ennen kuin on kunnossa :D En kyllä tuu uudestaan ostamaankaan kitaraa, jonka kaularauhdan säätöön ei pääse suoraan käsiksi..

Mut semmonen mikä lie työntömitta tai mikä onkaan pitäs ostaa itekin, että näkis helpolla konkreettisesti mikä on kielten korkeus.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Näissä kyllä varmaan tulee puhuttua toinen toisesta asiasta ja toinen toisesta, kun puhutaan yleisellä tasolla kitaran huoltamisesta :) Kyllähän jokainen täysipäinen osaa ruuvia kiertää tai kulma-avainta kääntää, mutta esim. jo jonkun floikan tai muun vastaavan kelluvan tallan kanssa pelaaminen ja sen säätäminen kunnolliseen korkeuteen ja tatsiin alkaa vaatimaan jo vähäsen enemmän ymmärrystä. Edelleen perehtyneelle yksinkertaista, mutta kumminkin.
Ihan samaan tapaan löytyy (usein ihan kitaran valmistajaltakin) miljoona +1 opetusvideota kelluvan tallan säätämisestä kondikseen, ei se nyt mielestäni vaadi yhtään sen enempää ymmärrystä kuin noi aiemmatkaan asiat. Jos ruuvien asennus johonkin onnistuu ja osaa ohjeita seurata niin pitäisi onnistua. Omana pointtina on lähinnä ollut se, että jos säädöillä on merkitystä, niin itse opettelemalla helpot perusasiat varmistuu siitä että on ruoskat aina omiin preferensseihin nähden parhaassa iskussa. Samalla mieli rohkaistuu kokeilemaan niitä vähän eri setuppeja tai actioneita että löytyy se mistä ihan itse diggailee eniten, se kun on ihan soittajakohtainen juttu jos ei nyt lähdetä täysin korkinhaistelulinjalle. Tietenkin myös riippuu siitä, kiinnostaako tuollainen näpräily vaiko ei. Mielelläänhän soitinrakentajat ja -korjaajat tekevät noita setuppeja, ja ei se ole keneltäkään pois jos siellä ruoskia käyttää huolloissa kun tarvetta ilmenee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Kyllähä tää kitara kuulostaa iha reilusti paremmalta! Ihan yö ja päivä ero ku nauhottaa!
Kyllä taas motivaatio saa boostia ai että! Pitäs viel opetella soittaa hyvin ja kunnolla ;)
Mut taas nähdään se, että oikeasti kitara kannattaa pitää kunnossa ja opetella vähintään perushuollot.
Onko muute antaa vinkkejä mitä kitaralle kannattaa tehdä aina päivittäisen soiton jälkee ja/tai ehkä viikon välein myös? Olen ainakin kuullut että kielet hyvä pyyhkiä jollai mut onko jotai muuta?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Ihan samaan tapaan löytyy (usein ihan kitaran valmistajaltakin) miljoona +1 opetusvideota kelluvan tallan säätämisestä kondikseen, ei se nyt mielestäni vaadi yhtään sen enempää ymmärrystä kuin noi aiemmatkaan asiat. Jos ruuvien asennus johonkin onnistuu ja osaa ohjeita seurata niin pitäisi onnistua. Omana pointtina on lähinnä ollut se, että jos säädöillä on merkitystä, niin itse opettelemalla helpot perusasiat varmistuu siitä että on ruoskat aina omiin preferensseihin nähden parhaassa iskussa. Samalla mieli rohkaistuu kokeilemaan niitä vähän eri setuppeja tai actioneita että löytyy se mistä ihan itse diggailee eniten, se kun on ihan soittajakohtainen juttu jos ei nyt lähdetä täysin korkinhaistelulinjalle.
Jos on intoa opettelemiseen ja tekemiseen, niin mikä jottei. Eihän sitä voi kiistää, etteikö se ois hyvä juttu, jos osaa itse säätää kitaransa omaan makuun sopivaan tatsiin.

Totean nyt vaan vielä kerran, että minun kokemukseni mukaan melko usea harrastaja ei joko osaa tai viitsi säätää kitaroitaan kovin kummoiseen iskuun. Ja puhun nyt tosiaan siinä kontekstissa, kun ostetaan esim. käytettyä soitinta toiselta harrastajalta.

Varmaan löytyy niitäkin, jotka osaa ja pitää kitaransa iskussa, mutta ei oo tullu vielä itelle vastaan käytettyjen kaupoissa.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Onko muute antaa vinkkejä mitä kitaralle kannattaa tehdä aina päivittäisen soiton jälkee ja/tai ehkä viikon välein myös? Olen ainakin kuullut että kielet hyvä pyyhkiä jollai mut onko jotai muuta?
Jollain tarkoitukseen sopivalla rätillä, esim. mikrokuituliinalla jos jaksaa hardiksen ja kielet pyyhkiä soiton jälkeen niin se on jo paljon.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Vetäisen itekin just mikrokuituliinalla soiton jälkeen. Tilasin myös jonkun tilauksen mukana jotain puhdistusliinoja, joissa on jotain mietoa alkoholia ja joilla vois pyyhkäistä näpit aina ennen soittamista, mutta oon kyllä tyytyny vaan pesaiseen kädet ennen kuin koskee instrumenttiin.

Btw, tuossahan olis pari settiä lukollisia hihnatappejakin. Nää saa varmaan kiinni ite, ettei tarvii seppää :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197

Täs nyt esimerkiksi nauhotettu molemmat kitarat ja biisi hiljaselle taustalle.. Virheitä on paljon etenkin tuossa toisessa vedossa. Mut vähä osviittaa siihen mitä ootte aikasemmi ehkä kuullu mitä mun kitarasta on tullut pihalle. Selkeä ero vanhaan. Elkää välittäkö tiedoston nimestä :D Breakin kohdalla pitäs opettelee hiljentää noita kieliä. Soi meinaa aika railakkaasti ylimäärästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549

Täs nyt esimerkiksi nauhotettu molemmat kitarat ja biisi hiljaselle taustalle.. Virheitä on paljon etenkin tuossa toisessa vedossa. Mut vähä osviittaa siihen mitä ootte aikasemmi ehkä kuullu mitä mun kitarasta on tullut pihalle. Selkeä ero vanhaan. Elkää välittäkö tiedoston nimestä :D Breakin kohdalla pitäs opettelee hiljentää noita kieliä. Soi meinaa aika railakkaasti ylimäärästä.
Ei tuo kyllä hyvältä kuulosta. Onko tallamikki päällä tai tone nollassa? Kuulostaa samalta kuin olisi wah unohtunut päälle kantapää asentoon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Ei tuo kyllä hyvältä kuulosta. Onko tallamikki päällä tai tone nollassa? Kuulostaa samalta kuin olisi wah unohtunut päälle kantapää asentoon.
Kun @Ad_Astra ei sano enää että kuulostaa aivan kuralta, homma menee eteenpäin! Kaulamikki tuossa on päällä ja ihan perus Metal A asetus tuosta mun multiefektipedaalista. Säätöä vaille. Mut jos totta puhutaa ni mä en oikee edes niitä mikä kuulostaa oikeasti hyvältä. Mun korvaa toi soundi on iha ok, toki emmä noista viel paljoa mitää tajua :D

Itseasiassa mulla oli volat muute säädetty niin että tuo toinen kitara kuulu paljo enemmän. Soundin balanssi tuossa nyt kusee muutenkin mut pitäs saada hyvät säädöt nyt vaa pedaalin kautta. Huomasin vasta ison eron kuulokkeilla. Eli vedetääs nyt uusiks.

Kyllähä mä yritin noita eri soundei hakee mut en oikein tiedä, kaikki kuulostaa jotenki huonolta omaan korvaan tai sitten en vaa tiedä mikä kuulostais hyvältä :D Sormiin alkaa sattuu ku samalla reenannu tuota biisiä neljä tuntia putkeen biisin tahdilla... Tässä taas jotain testiä.wav . Lähinnä nyt ois kova saada vinkkii et mihin suuntaa mä tuota soundii rupeen muokkaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
@Markqq löytyykö jostain musasta esim. semmosta kitarasoundia, joka soundaa hyvältä? Ja saisko semmoisen perusteella säädettyä omaa soundia johonkin suuntaan.

Varmaan tuohonkin asiaan löytyy vaikka minkälaisia tutoriaaleja Youtubesta ja kotimaisella Rockwayllakin oli joku kurssi kitarasoundin rakentamisesta, en vaan muista perustuko Neuralin Quad Cortexiin vai oliko joku yleisempi.

Itellä helppoo, kun voi suunnilleen ladata netistä mieleisen presetin ja antaa palaa :D Vaikka toki minä nyt osapuilleen tiedä, mitä teen, kun ite rakentelen, mutta paljon paremminkin voisin perehtyä.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Minä kanssa suosittelen muusikoiden netin toria, jos ei kiinnosta alkaa remppaamaan sitä Squieria. Useamman pelin sitä kautta ostellut ja ihan asiallisia myyjiä olleet kaikki.

Jos strato-mallissa haluaa pysyä, niin niitä on siellä pilvin pimein koko ajan kaupan. Toki testata ois hyvä, niin kuin minkä tahansa kitaran kanssa, mut esim. pari Fenderin MIJ stratoa näkyy olevan hintaluokassa 500-650€.
Moni tuskailee että on vaikea ottaa sointuja, puhumattakaan barre-otteista. Lisäksi nooeat kohdat mahdottomia, jne.

Aika usein soitin on se suurin este. Loistava kitaristi pärjää millä tahansa, mutta mitä kehnompi/keskinkertaisempi soittaja, sitä suurempi merkitys hyvällä instrumentilla on. Toki sen itselle sopivan soittimen löytäminen vaatii pientä perehtymistä.

Kitaroinnin ilo ja autuus iskivät muhun, kun pistin 799€ kiinni Schecter Blackjack SLS FR:n. Ekan kerran tajusin, että ei tää soittaminen olekaan niin vaikeaa. Hyvät aktiivimikit ja kapea kaula. Siitä se lähti uudelleen, ja soittaminen on nykyään rakas harrastus.

On vaikea kuvitella, miten soitin voi parantua yllämainitusta kepistä. Voi olla että hanskaan sattui "golden sample", mutta mieli on avoin uusille soittimille. Iban Prestige RGR 652 on typerän nopea kaulan suhteen, eikä se rämise, vaikka kielet nuolevat kaulaa. Noita kahta en kyllä ikinä vaihda.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
^ sehän on mukava, kun on löytynyt mieluiset soittimet :)

Toi Musari nyt jää tähän tietoon tilukepiksi itelle. Vaikea keksiä ergonomisempaa soitinta niihin puuhiin, mutta tuon ESP LTD:n kanssa vähän kipuilen. Soi varsin hienosti ja ton floikan kanssa pitää vireen niin, ettei tarvii juuri virittimiin koskea, mutta vähän on vaan jäykkä soittaa Musariin verrattuna. Tuossa ois toki noi Fishmanit ja soundipaletti vähän erilainen Musariin verrattuna, mutta vähän oon harkinnu tuon laittamista kiertoon ja jonkun Strato / Superstrato -mallisen ottamista tilalle. Kun perinteistä stratosoundia ei oikein nykypeleistä lähde, kun kaikki HH-mikkikonffiksella.

Ja siis samaa mieltä tuosta, että kyllä se jonkin matkaa kivuttomampaa on aloitella soittamaan, kun soittopeli on järkevä ja järkevässä kondiksessa. Viitaten (vielä nyt kerran) noihin säätöpuheisiin, niin en tiedä onko siinäkään hirveästi mieltä, että pitäs eka opetella säätämäänkin kitaransa, ennen kuin pääsee kunnolla edes reenaan..

Mut tosiaan käytettynä rupeaa saamaan muutamalla satkulla jo sen verran laadukasta peliä, että pitäs soittoreenit luonnistua. Sen verran tietty pitäs osata kattoa, että on osapuilleen järkevissä säädöissä tai sitten säädättää ite kondikseen.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
^ sehän on mukava, kun on löytynyt mieluiset soittimet :)

Toi Musari nyt jää tähän tietoon tilukepiksi itelle. Vaikea keksiä ergonomisempaa soitinta niihin puuhiin, mutta tuon ESP LTD:n kanssa vähän kipuilen. Soi varsin hienosti ja ton floikan kanssa pitää vireen niin, ettei tarvii juuri virittimiin koskea, mutta vähän on vaan jäykkä soittaa Musariin verrattuna. Tuossa ois toki noi Fishmanit ja soundipaletti vähän erilainen Musariin verrattuna, mutta vähän oon harkinnu tuon laittamista kiertoon ja jonkun Strato / Superstrato -mallisen ottamista tilalle. Kun perinteistä stratosoundia ei oikein nykypeleistä lähde, kun kaikki HH-mikkikonffiksella.

Ja siis samaa mieltä tuosta, että kyllä se jonkin matkaa kivuttomampaa on aloitella soittamaan, kun soittopeli on järkevä ja järkevässä kondiksessa. Viitaten (vielä nyt kerran) noihin säätöpuheisiin, niin en tiedä onko siinäkään hirveästi mieltä, että pitäs eka opetella säätämäänkin kitaransa, ennen kuin pääsee kunnolla edes reenaan..

Mut tosiaan käytettynä rupeaa saamaan muutamalla satkulla jo sen verran laadukasta peliä, että pitäs soittoreenit luonnistua. Sen verran tietty pitäs osata kattoa, että on osapuilleen järkevissä säädöissä tai sitten säädättää ite kondikseen.
Älä hehkuta liikaa tuota musaria. Aika suuri kiinnostus, joka ei realisoidu halvalla.

Toki osaamisen myötä myös ymmärrys instrumenteista kasvaa, kuten totesin. Ekan skitan kanssa se pähee väri ja rungon muoto sanelivat ostopäätöksen. Ei siinä ymmärtänyt mitään intonaation säätämisestä tai tallan viripysyvyydestä, kaularaudasta tai kaulan profiilista. Mutta tulipa sillä kököllä soitettua yleisön edessä, joista osa oli naisia.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Älä hehkuta liikaa tuota musaria. Aika suuri kiinnostus, joka ei realisoidu halvalla.

Toki osaamisen myötä myös ymmärrys instrumenteista kasvaa, kuten totesin. Ekan skitan kanssa se pähee väri ja rungon muoto sanelivat ostopäätöksen. Ei siinä ymmärtänyt mitään intonaation säätämisestä tai tallan viripysyvyydestä, kaularaudasta tai kaulan profiilista. Mutta tulipa sillä kököllä soitettua yleisön edessä, joista osa oli naisia.
Kannattaa ton Musarin kanssa ainakin huomioida se, että se mikkivalitsin on vähän semmoisessa paikassa, että kaikki ei tykkää. Mää oon joutunu vähän muuttaa pikkauskäden sormien asentoa ja itse asiassa tietyissä juoksutuksissa pikkaamaankin vähän lähempää tallaa, mutta aika hyvin tohon on tosiaan jo tottunut. Nyt häiritsee ton ESP LTD:n volanuppi, kun käsi osuu ny taas sillä soittaessa omituisesti siihen :D

Ja jooh, ymmärrys kasvaa kokemuksen myötä ja melkein se olis vaan soitettava erilaisilla kitaroilla, että tietää, mikä omaan käteen sopii. Onneks joku musaliike nyt varmaan löytyy suunnilleen jokaisesta isommasta kaupungista tai ainakin sen verran läheltä, että pääsee järkivaivalla testaamaan.

Kauppiaiden kauhu, 14 päivän palautusoikeuskin on toki voimassa aina, kun tilaa nettikaupasta soittopelin ja jos haluaa vielä olla oikein juutalainen, niin maksutavaksi Klarnaa tai vastavaa, niin ei liiku omalta tililtä edes rahaa, ellei päädy pitämään :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
@Markqq löytyykö jostain musasta esim. semmosta kitarasoundia, joka soundaa hyvältä? Ja saisko semmoisen perusteella säädettyä omaa soundia johonkin suuntaan.

Varmaan tuohonkin asiaan löytyy vaikka minkälaisia tutoriaaleja Youtubesta ja kotimaisella Rockwayllakin oli joku kurssi kitarasoundin rakentamisesta, en vaan muista perustuko Neuralin Quad Cortexiin vai oliko joku yleisempi.

Itellä helppoo, kun voi suunnilleen ladata netistä mieleisen presetin ja antaa palaa :D Vaikka toki minä nyt osapuilleen tiedä, mitä teen, kun ite rakentelen, mutta paljon paremminkin voisin perehtyä.
Jooh täytyy varmaa kahtella netistä mitä löytyy ainaki näide nykyiste vehkeiden kanssa. Ja vaan jatkaa testailua. Jos ostais yleisen hyvän multieffektipedaalin niin siihen varmaa löytyis valmiiksi noita :) Kaverilla on joku 600€ vehje ja siihen voi jopa ostaa erikseen eri bändien soundei. Mutta tuo on turha arvokas tällä hetkellä. Ja ei oo montaa viikkoa kun ostin tuon tuon HB DNAFXGiT

Metal Pack vol.1 for DNAfx GiT Tälläne löytys..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Jooh täytyy varmaa kahtella netistä mitä löytyy ainaki näide nykyiste vehkeiden kanssa. Ja vaan jatkaa testailua. Jos ostais yleisen hyvän multieffektipedaalin niin siihen varmaa löytyis valmiiksi noita :) Kaverilla on joku 600€ vehje ja siihen voi jopa ostaa erikseen eri bändien soundei. Mutta tuo on turha arvokas tällä hetkellä. Ja ei oo montaa viikkoa kun ostin tuon tuon HB DNAFXGiT

Metal Pack vol.1 for DNAfx GiT Tälläne löytys..
Soitatko kuulokkeilla vai edelleen vahvarilla?

Soundin hiominen ottaa aikaa ja vaivaa. Moni kokeneempi ehkä osaa veivata namiskoja ihan selkäytimestä oikeaan suuntaan ja saavat sen vuoksi hyvää soundia.

Soundin rakentaminen on loppupeleissä aika iso juttu, ja se vaatii paljon työtä ja räpellystä. En itse edes osaisi kertoa, miten rakennan soundin. Se on kiinni niin monesta asiasta. Myös skitan mikkivalitsin ja tonepotikat vaikuttavat.

Sadat ja tuhannet tunnit opettavat. Ei kannata hätääntyä, vaikka homma ei suju kuin Strömsössä. Mulla on ollut noin 12 kitaraa, 5 multiefektiä ja kaksi softa-efektisovellusta? Tässä tredissä on itseäni paljon kovempia tekijöitä, ja ymmärrän että tie parempaan osaamiseen menee vain ja ainoastaan työn ja kokemuksen kautta.

Pääasia on, että ottaa haltuun omat välineet ja etsii niistä parhaat jutut. Esim. Bias FX2 olisi ollut mulle aivan vikaostos ilman yhden käyttäjän tekemän presetin löytämistä. Siitä sai modattua todella monipuolisesti eri soundeja. Pointti on se, että kannattaa perehtyä omiin kamoihin ihan huolella, koska ne voivat yllättää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Soitatko kuulokkeilla vai edelleen vahvarilla?

Soundin hiominen ottaa aikaa ja vaivaa. Moni kokeneempi ehkä osaa veivata namiskoja ihan selkäytimestä oikeaan suuntaan ja saavat sen vuoksi hyvää soundia.

Soundin rakentaminen on loppupeleissä aika iso juttu, ja se vaatii paljon työtä ja räpellystä. En itse edes osaisi kertoa, miten rakennan soundin. Se on kiinni niin monesta asiasta. Myös skitan mikkivalitsin ja tonepotikat vaikuttavat.

Sadat ja tuhannet tunnit opettavat. Ei kannata hätääntyä, vaikka homma ei suju kuin Strömsössä. Mulla on ollut noin 12 kitaraa, 5 multiefektiä ja kaksi softa-efektisovellusta? Tässä tredissä on itseäni paljon kovempia tekijöitä, ja ymmärrän että tie parempaan osaamiseen menee vain ja ainoastaan työn ja kokemuksen kautta.

Pääasia on, että ottaa haltuun omat välineet ja etsii niistä parhaat jutut. Esim. Bias FX2 olisi ollut mulle aivan vikaostos ilman yhden käyttäjän tekemän presetin löytämistä. Siitä sai modattua todella monipuolisesti eri soundeja. Pointti on se, että kannattaa perehtyä omiin kamoihin ihan huolella, koska ne voivat yllättää.
Soitan kuulokkeilla tai kajareilla. Toi vahvistin ei ole nyt ollut kiinni hetkeen käytössä Riippuu päivästä ja ajankohdasta. Mut kuulokkeilla kyllä päaasiassa.
Voidaan sanoa kitaran soiton kun olevan vahvasti puolen vuoden aktiivisella pohjalla. Ennen sitä satunnaista :) Mut tää mun nykyisen kitaran soundi on luonnostaan aika kuiva/mutainen. Siihe pitäs vaa löytää sopivat säädöt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Soitatko kuulokkeilla vai edelleen vahvarilla?

Soundin hiominen ottaa aikaa ja vaivaa. Moni kokeneempi ehkä osaa veivata namiskoja ihan selkäytimestä oikeaan suuntaan ja saavat sen vuoksi hyvää soundia.

Soundin rakentaminen on loppupeleissä aika iso juttu, ja se vaatii paljon työtä ja räpellystä. En itse edes osaisi kertoa, miten rakennan soundin. Se on kiinni niin monesta asiasta. Myös skitan mikkivalitsin ja tonepotikat vaikuttavat.

Sadat ja tuhannet tunnit opettavat. Ei kannata hätääntyä, vaikka homma ei suju kuin Strömsössä. Mulla on ollut noin 12 kitaraa, 5 multiefektiä ja kaksi softa-efektisovellusta? Tässä tredissä on itseäni paljon kovempia tekijöitä, ja ymmärrän että tie parempaan osaamiseen menee vain ja ainoastaan työn ja kokemuksen kautta.

Pääasia on, että ottaa haltuun omat välineet ja etsii niistä parhaat jutut. Esim. Bias FX2 olisi ollut mulle aivan vikaostos ilman yhden käyttäjän tekemän presetin löytämistä. Siitä sai modattua todella monipuolisesti eri soundeja. Pointti on se, että kannattaa perehtyä omiin kamoihin ihan huolella, koska ne voivat yllättää.
No jaa. Monikohan levytetty biisi hevipuolella on (TubeScreamer), JCM800 ja 4x12" Greenbackeilla?
Ei periaatteessa tartte kuin hyvän vahvarimallin sekä hyvä kaappimalli ja se on siinä.

Oma suosikkisoundi tällä hetkellä näin simppeli. Eli Amplitube 5:n JCM900 sekä Satrianipaketista kaappi. Leadiin sitten omat jutut. Toki ei muuta vaadi periaatteessa kuin boosteri tuohon eteen.
EDIT: Yksi biisi työn alla, niin pitää tehdä näyte.


1651902606807.png
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
Ei periaatteessa tartte kuin hyvän vahvarimallin sekä hyvä kaappimalli ja se on siinä.
Niin siis tuo sopivien nuppien ja kaappien valintahan on ehkä 10% soundin rakennuksesta. Kaiken muun kun säätää siihen päälle lähtien nupin säädöistä, niin siihenhän se aika menee :D

Mikähän näissä mallinnuksissa on, että ne on hitokseen bassokkaita.. sullakin näkyi tuossa olevan basso nollilla ja middlet ja treblet täysillä. Neuralilla saa kanssa ekana pudotella bassoja oletuksesta (kaikki kello kahdessatoista).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Niin siis tuo sopivien nuppien ja kaappien valintahan on ehkä 10% soundin rakennuksesta. Kaiken muun kun säätää siihen päälle lähtien nupin säädöistä, niin siihenhän se aika menee :D

Mikähän näissä mallinnuksissa on, että ne on hitokseen bassokkaita.. sullakin näkyi tuossa olevan basso nollilla ja middlet ja treblet täysillä. Neuralilla saa kanssa ekana pudotella bassoja oletuksesta (kaikki kello kahdessatoista).
Oiskohan jotain tekemistä sen kanssa, että ne mallintavat suht oikealla tavalla? Kaikki ihka oikeat Marsut, millä soitellut (kovalla) 4x12" tai 2x4x12" kanssa, eli JCM800, JCM900, Silver Jubilee, niin se basso mahdollisimman alhaalla.
Enemmän bassoa niin puuroutuu koko paska ja vielä kun pääte tuuttaa täysillä niin pitää saada jotain selkoa soundiin.

Samahan Mesan vaffareissa. Hevihommeleihin hyvä lähtökohta on bass ja middle nollilla ja treble täysillä. Siitä sitten bass ja middle tunnelmasta riippuen siellä 0-2 maksimissaan ja treble jossain 8-10 välillä. Näähän on Pre EQ. Sitten
graafisesta lytätään V asento. Ihan samalla lailla mallinnukset toimii kuin oikeatkin. Oikeista kokemusta Dual Recto, Triple Recto, Mark IV sekä TriAxis.

Toisin sanoen, se mikä toimii oikeiden kanssa, toimii myös mallintavien kanssa. Kohdelkaa siis mallintavia aivan kuten oikeitakin. Ja vähemmän on enemmän.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
^ en tiiä, en osaa oikein muuta sanoa kuin että ei ne säädöt nyt ihan tuollaiselta näytä, jos kattelee tunnettujen kitaristien vahvarisäätöjä, kellä hyvä soundi :D tehköön tietty jokainen niin, miten itestä kuulostaa hyvältä, mutta ite en ehkä ihan tuosta ottas lähtökohtaa.

Kaikki tietty lähtee siitä, mitä musaa soittelee ja millasta soundia haluaa, makuja ja muuttujia on hitokseen, että ehkä turha jatkaa.

Mää voin koittaa jossain kohtaa jaksaa veivata jonkun omasta mielestäni hyvän rytmi ja leadisoundin ja kattoo, saako niitä jotenkin muutenkin jakoon kuin Neuralin pilveen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
^ en tiiä, en osaa oikein muuta sanoa kuin että ei ne säädöt nyt ihan tuollaiselta näytä, jos kattelee tunnettujen kitaristien vahvarisäätöjä, kellä hyvä soundi :D tehköön tietty jokainen niin, miten itestä kuulostaa hyvältä, mutta ite en ehkä ihan tuosta ottas lähtökohtaa.

Kaikki tietty lähtee siitä, mitä musaa soittelee ja millasta soundia haluaa, makuja ja muuttujia on hitokseen, että ehkä turha jatkaa.

Mää voin koittaa jossain kohtaa jaksaa veivata jonkun omasta mielestäni hyvän rytmi ja leadisoundin ja kattoo, saako niitä jotenkin muutenkin jakoon kuin Neuralin pilveen.
Joo. Nää on enemmän näitä nykysukupolven mallintajakitaristiongelmia, kun ei ole hajuakaan miten oikea vahvari käyttäytyy ja voi olla ettei ikinä ole oikealla vahvistimella soittanutkaan. Tai bändikontekstissa tai nauhoittanut.

Mutta mitä esim. johonkin perus marsuun tulee, niin tietenkin erilaiset säädöt riippuen siitä soitatko masteri täysillä 4x12" vai masteri 1/10 jollain 1x10" kaiuttimella.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 622
^ on mullakin tosiaan marsun nuppikaappi aikanaan ollu, mutta kun bänditouhuja ei oo ollu vuosiin eikä myöskään tiloja, missä semmoisella päästelis, niin mallintava. Mesoihin ei ollu koskaan rahaa silloin, kun ois ollu intoa hankkia.

Nykyään kiinnostaa enemmän joku pienempi boutique putkivahvari. Pitää jossain kohtaa tuumata, oisko semmoiselle käyttöä.

muoks. itse asiassa eka bändisoittokelpoinen systeemi oli joku marsun pääte ja 2x12 kaappi, siihen digitechin joku sen aikainen multiefekti. Kyllä se bänditoverin jollekin oikein kunnon putkinupille ja 4x12 kaapille vähän niin kuin kalpeni. En muista enää laitteita tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
^ on mullakin tosiaan marsun nuppikaappi aikanaan ollu, mutta kun bänditouhuja ei oo ollu vuosiin eikä myöskään tiloja, missä semmoisella päästelis, niin mallintava. Mesoihin ei ollu koskaan rahaa silloin, kun ois ollu intoa hankkia.

Nykyään kiinnostaa enemmän joku pienempi boutique putkivahvari. Pitää jossain kohtaa tuumata, oisko semmoiselle käyttöä.

muoks. itse asiassa eka bändisoittokelpoinen systeemi oli joku marsun pääte ja 2x12 kaappi, siihen digitechin joku sen aikainen multiefekti. Kyllä se bänditoverin jollekin oikein kunnon putkinupille ja 4x12 kaapille vähän niin kuin kalpeni. En muista enää laitteita tarkemmin.
Voipi olla vika käyttäjässä. Esim. Helloweenille ja Dave Mustainelle kelpasi useampi vuosi sitten livenä Digitech GSP1101 Marshallin 9200 päättäriin. Tikitekki ei edes mikään kallis ollut. Oiskos ovh ollut siellä 500e pintaan. Mulla oli joskus kanssa ja mainio peli. Taisin satasella ostaa.
Multsareista vain kaappimalli pois ja loopin returniin niin johan kelpaisi monelle. Jopa vanhemmatkin vehkeet pelittää hyvin.

Ja edelleen parhaat soundit löytyy Maidenin Somewhere In Time ja 7th Son -levyiltä. Niissähän huutaa trankku GK:t. Kuten varmaan kaikilla kasarilla Maidenista Gary Mooreen, Queensrycheen, Bon Joviin, Def Leppardiin, Chuck Schuldiner, Alex Lifeson, David Gilmourkin käytti kuten kaikki =)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 429
Viestejä
4 214 158
Jäsenet
71 054
Uusin jäsen
Zodiac1984

Hinta.fi

Ylös Bottom