Kitaran soittaminen

Voipi olla vika käyttäjässä.
No tietysti.. :D Mitään tekemistä ei ollu kenenkään preferensseillä tai sillä, että tuo verrokki oli sekä kapasiteetiltaan että soundiprofiililtaan vähän toista maata ja luokkaakin mun vehkeisiini verrattuna. Meikäläisen laitteita kun rajoitti nuorempana suuresti budjetti. Ja nyt siis puhutaan 90-luvun puolivälin laitteista.

Mut joo, ei tosiaan lähteny ihan yhtä munakasta soundia meikäläisen kombolla tohon kunnon putkinuppiin verrattuna.
 
Tähän loppuu nyt hetkeksi meikäläisen ketjuun spämmintä, pitää lähteä häihin (ei omiin), mutta jos on tietoa, millä kitaralla tuo Europen Superstitionin soolo on vedetty, niin saa kertoa. En jouda ny aloittaan googlaamista.

LP:llä saa tosi autenttista soundia sekä fiilistä, mutta tässä mennään niin korkealle, että noinkohan on ollu joku 24 nauhainen peli.. On siis soitettavissa 22-nauhaisellakin, mutta tulee ainakin meikäläisen nakkisormille ikävä 1 ½ sävelaskeleen bendi 22. nauhalta korkealta E:ltä ja muutenkin vaatis varmaan vähän miettimistä asemien suhteen..
 
Vähä jo osviittaa saanut soundista mistä tykkään. Ja niinkuin @Ad_Astra tuosa kuvassa, musta tuntuu, että se basso puskee iha pirusti esiin nauhotukseen jos sitä o yhtään. 0-20 väliin basso vakiona ja sitten muita säätöjä maun mukaan. Tuli nyt seuraava biisi nauhotettua 35 tason basolla enkä ole kovin tyytyväinen, soundi on mitä on, mut en vaa jaksa veivaa enää, menee jo silmät kiinni :D Ja nyt en peukaloinut yhtään filua! Alusta loppuun suora veto.
 
Vähä jo osviittaa saanut soundista mistä tykkään. Ja niinkuin @Ad_Astra tuosa kuvassa, musta tuntuu, että se basso puskee iha pirusti esiin nauhotukseen jos sitä o yhtään. 0-20 väliin basso vakiona ja sitten muita säätöjä maun mukaan. Tuli nyt seuraava biisi nauhotettua 35 tason basolla enkä ole kovin tyytyväinen, soundi on mitä on, mut en vaa jaksa veivaa enää, menee jo silmät kiinni :D Ja nyt en peukaloinut yhtään filua! Alusta loppuun suora veto.

Toki jos puhelimella nuahoittelet, niin sekin voi lisätä omiaan ja huone tallentuu myös.

Edelleen, plugareissa on se helppo puoli, että kerran kun nauhoittaa, voi helpolla vain painaa play ja alkaa muokkaamaan reaaliajassa. Onhan se kiva yksin soitellessa kun bassotaajuuksia on, mutta muun seassa saa muut instrumentit hoitaa alapään.
Sitten kun hypätään johonkin mörködjenttiin, niin siellä vasta bassot nollassa on ja middle/treble täysillä. Ja niillä soundeilla EI ole kiva soitella yksin.
 
Toki jos puhelimella nuahoittelet, niin sekin voi lisätä omiaan ja huone tallentuu myös.

Edelleen, plugareissa on se helppo puoli, että kerran kun nauhoittaa, voi helpolla vain painaa play ja alkaa muokkaamaan reaaliajassa. Onhan se kiva yksin soitellessa kun bassotaajuuksia on, mutta muun seassa saa muut instrumentit hoitaa alapään.
Sitten kun hypätään johonkin mörködjenttiin, niin siellä vasta bassot nollassa on ja middle/treble täysillä. Ja niillä soundeilla EI ole kiva soitella yksin.

Puhelin jäänyt historiaan paitsi videokuvaamisen osalta. Tai tuossa katsoin miltä kuulosti Reaperiin nauhoitettu + puhelimen kautta (kajareista ääni pihalle), mut ei se oikein toiminut keskenään imo.

Mikähän päivitys tähä Premiere Prohon on tullut ku aikasemmi noi videotiedostot oli jotain 300-500mb isoja mut nyt tää nykyinen näyttäs melkein 6gb? Mitä vattua sanoisinko.
 
En ole ihan 100% tarkasti seurannut tilannetta joten tämä ei välttämättä tule yllätyksenä kaikille, mutta Gibsonin viime vuosien QA farssi ei ilmeisesti ole vieläkään ohi. Katselin tämän kitaran arvosteluja viime vuonna YouTubesta ja mietin että miten vitussa voi olla että viimeistely on näin kammottavalla tasolla. Oletin että kyseessä oli paska erä, mutta tuntuu että kyseessä on ihan yleinen ongelma kun edelleen tällaista pukkaa asiakkaille:


Vielä kun kyseessä on 2800 USD Made in USA Gibson niin on aika tyrmäävää että viimeistely on paskemmalla/noin samalla tasolla kuin 300e Ibanez tai random indonesiakitarassa.
 
En ole ihan 100% tarkasti seurannut tilannetta joten tämä ei välttämättä tule yllätyksenä kaikille, mutta Gibsonin viime vuosien QA farssi ei ilmeisesti ole vieläkään ohi. Katselin tämän kitaran arvosteluja viime vuonna YouTubesta ja mietin että miten vitussa voi olla että viimeistely on näin kammottavalla tasolla. Oletin että kyseessä oli paska erä, mutta tuntuu että kyseessä on ihan yleinen ongelma kun edelleen tällaista pukkaa asiakkaille:


Vielä kun kyseessä on 2800 USD Made in USA Gibson niin on aika tyrmäävää että viimeistely on paskemmalla/noin samalla tasolla kuin 300e Ibanez tai random indonesiakitarassa.

Mikäs malli sulle osu ja mistä hankittu, jos sopii kysyä?
 


Plussaa:
Oppinut soittaa seisaalteen
Alkaa toi soundi aukeamaan pikkuhiljaa (edelleen odotan, että se haukutaan huonoksi :D)
Kiva biisi soittaa

Negat:
Kakkoskitara putoo rytmistä säännöllisesti, etenkin tuossa toisessa choruksessa. Mut ajattelin tuon pitää tuollaisena. Pienellä vaivalla oisin saanut uudelleen filmattua tuon kyllä rytmiin. Syynä tuossa oli se, että taustabiisin laitoin aiva liia hiljaselle, joten oli vaikea kuulla välillä missä mennään. Ja sitten toinen on keskittymisen liveäasteinen herpaantuminen välillä - Eilen meni tuntitolkulla aikaa tuohon kuvaamiseen xD
Virheitä on ja paljon, mutta ei haittaa! Sitä se kitaran soittelu on. Mä en haluakaan tehdä täydellistä coveria (aina) vaa näyttää tässä mun oppimismatkalla, että on inhimillistä tehdä virheitä ja oppia niistä. Sitten kun osaan oikeasti soittaa hyvin niin niitä virheitäkään ei enää tule samalla tavalla.
Verrattuna edellisiin videoihin, tähän otin jonku verra enemmää Noise Gatea mukaan.
Soolosta mietin pitkään, että oisin treenannu sen toisen osion, mut menee sen verra yli omien taitojen vielä, että päätin olla tekemättä.

Palautteet:
Ja sitten otan palautetta vastaan niinkuin aina. Kakkafiltterisuodatin päälle ja tunteet taka-alalle, kun odotan tiukan palautevyöryn iotechin kitaraguruilta :cool:
 
Viimeksi muokattu:


Plussaa:
Oppinut soittaa seisaalteen
Alkaa toi soundi aukeamaan pikkuhiljaa (edelleen odotan, että se haukutaan huonoksi :D)
Kiva biisi soittaa

Negat:
Kakkoskitara putoo rytmistä säännöllisesti, etenkin tuossa toisessa choruksessa. Mut ajattelin tuon pitää tuollaisena. Pienellä vaivalla oisin saanut uudelleen filmattua tuon kyllä rytmiin. Syynä tuossa oli se, että taustabiisin laitoin aiva liia hiljaselle, joten oli vaikea kuulla välillä missä mennään. Ja sitten toinen on keskittymisen liveäasteinen herpaantuminen välillä - Eilen meni tuntitolkulla aikaa tuohon kuvaamiseen xD
Virheitä on ja paljon, mutta ei haittaa! Sitä se kitaran soittelu on. Mä en haluakaan tehdä täydellistä coveria (aina) vaa näyttää tässä mun oppimismatkalla, että on inhimillistä tehdä virheitä ja oppia niistä. Sitten kun osaan oikeasti soittaa hyvin niin niitä virheitäkään ei enää tule samalla tavalla.
Verrattuna edellisiin videoihin, tähän otin jonku verra enemmää Noise Gatea mukaan.
Soolosta mietin pitkään, että oisin treenannu sen toisen osion, mut menee sen verra yli omien taitojen vielä, että päätin olla tekemättä.

Palautteet:
Ja sitten otan palautetta vastaan niinkuin aina. Kakkafiltterisuodatin päälle ja tunteet taka-alalle, kun odotan tiukan palautevyöryn iotechin kitaraguruilta :cool:

Hyvä kun olet selvinnyt jaloillesi. Seistessä alkaa nopeasti taittumaan tuo ylimääräinen ranteen kaari kun käsi huomaamatta tajuaa että voimasointuja voi soitella helpommin taittamalla enemmän sormia kuin rannetta. Sitten voikin laskea kitaraa alemmaksi ja ottaa rennommin.

Miten päädyit käyttämään kaulamikkiä? Suosittelisin unohtamaan sen ja monopolisoida valikoiman pelkkään tallamikkiin. Kaulamikkiä et tarvitse tässä vaiheessa yhtään mihinkään. Etkä tonesäätöä. Varmista myös että molemmat potikat on täysin auki.

Tuo kuvaaminen on kyllä tehokas treenausmetodi kun joutuu keskittymään ankarasti ja virheet näkee heti. Tämä biisi on nähtävästi melko helppo soittaa joten kannattaa keskittyä pääasiassa taimissa pysymiseen. Sointuvaihdot sujuu sulla kyllä näppärästi. Jonkun verran pleku osuu alemmasta (paksummasta) kielestä ohi mutta siihen auttaa toistojen lisääminen eli lihasmuisti ja koordinaation tarkentuminen, plus korvan viestintä aivojen kautta takaisin käteen.

Ehkä yhtenä vinkkinä vois olla se että treenaa yhtä asiaa kerrallaan. Sointuvaihdot tulee jo melko itsestään, joten esim. palm muting vois olla seuraava mihin laittaa paukkuja enemmän jos metallia haluat ottaa paremmin haltuun.
 
Mikäs malli sulle osu ja mistä hankittu, jos sopii kysyä?
? En siis itse ole ostanut mitään vaan kun Dave Mustaine signature Flying V:n arvosteluita aloin selvittää viime vuonna niin kerta toisensa jälkeen on arvosteluissa ollut aivan uskomattomia tapauksia. Siis uskomattomia kun puhutaan 2800 USD eikä muutaman satasen kitarasta.
 
Hyvä kun olet selvinnyt jaloillesi. Seistessä alkaa nopeasti taittumaan tuo ylimääräinen ranteen kaari kun käsi huomaamatta tajuaa että voimasointuja voi soitella helpommin taittamalla enemmän sormia kuin rannetta. Sitten voikin laskea kitaraa alemmaksi ja ottaa rennommin.

Miten päädyit käyttämään kaulamikkiä? Suosittelisin unohtamaan sen ja monopolisoida valikoiman pelkkään tallamikkiin. Kaulamikkiä et tarvitse tässä vaiheessa yhtään mihinkään. Etkä tonesäätöä. Varmista myös että molemmat potikat on täysin auki.

Tuo kuvaaminen on kyllä tehokas treenausmetodi kun joutuu keskittymään ankarasti ja virheet näkee heti. Tämä biisi on nähtävästi melko helppo soittaa joten kannattaa keskittyä pääasiassa taimissa pysymiseen. Sointuvaihdot sujuu sulla kyllä näppärästi. Jonkun verran pleku osuu alemmasta (paksummasta) kielestä ohi mutta siihen auttaa toistojen lisääminen eli lihasmuisti ja koordinaation tarkentuminen, plus korvan viestintä aivojen kautta takaisin käteen.

Ehkä yhtenä vinkkinä vois olla se että treenaa yhtä asiaa kerrallaan. Sointuvaihdot tulee jo melko itsestään, joten esim. palm muting vois olla seuraava mihin laittaa paukkuja enemmän jos metallia haluat ottaa paremmin haltuun.

Seisten on pakko soittaa ainakin osittain, koska istuen on ruennut kolottaa kättä ja selkää. Eli paikat rupee reistaamaan :) Mut huomannut seisten sen olevan muutenkin kivempaa. Vapautuu liikkuvuus.
Toi kitara on joo aika korkealla vielä. Olen yrittänyt laskea sitä mut se ei tunnu kovin luontevalta vielä soitella alhaalta, pikkuhiljaa!
Tuosta mikistä, en osaa sanoa. Yritin etsiä soundei ja se vaa kaulamikin kautta jotenkin kuulosti järkevältä. Mut jos tuo hyvä yleisohje pitää tallamikki, pidän sen siinä!
Palm muting on kyllä niin yleinen, että sitä on pakko treenailla :)
 


Plussaa:
Oppinut soittaa seisaalteen
Alkaa toi soundi aukeamaan pikkuhiljaa (edelleen odotan, että se haukutaan huonoksi :D)
Kiva biisi soittaa

Negat:
Kakkoskitara putoo rytmistä säännöllisesti, etenkin tuossa toisessa choruksessa. Mut ajattelin tuon pitää tuollaisena. Pienellä vaivalla oisin saanut uudelleen filmattua tuon kyllä rytmiin. Syynä tuossa oli se, että taustabiisin laitoin aiva liia hiljaselle, joten oli vaikea kuulla välillä missä mennään. Ja sitten toinen on keskittymisen liveäasteinen herpaantuminen välillä - Eilen meni tuntitolkulla aikaa tuohon kuvaamiseen xD
Virheitä on ja paljon, mutta ei haittaa! Sitä se kitaran soittelu on. Mä en haluakaan tehdä täydellistä coveria (aina) vaa näyttää tässä mun oppimismatkalla, että on inhimillistä tehdä virheitä ja oppia niistä. Sitten kun osaan oikeasti soittaa hyvin niin niitä virheitäkään ei enää tule samalla tavalla.
Verrattuna edellisiin videoihin, tähän otin jonku verra enemmää Noise Gatea mukaan.
Soolosta mietin pitkään, että oisin treenannu sen toisen osion, mut menee sen verra yli omien taitojen vielä, että päätin olla tekemättä.

Palautteet:
Ja sitten otan palautetta vastaan niinkuin aina. Kakkafiltterisuodatin päälle ja tunteet taka-alalle, kun odotan tiukan palautevyöryn iotechin kitaraguruilta :cool:

Säröä on aika paljon ja kun komppikäsi vielä toistaiseksi hiplaa kieliä, soundi puuroutuu hieman. Pikkusen säröä pois, tallamikki valinnaksi ja lisää varmuutta komppikäteen, niin taas paranee. Soittele vaikka sooloja enemmän, ehkä komppikäden ankkuroinnit ja varmuus lisääntyy myös sitä kautta.

Edistystä tapahtuu ilmeisen luonnollisesti, joten yllämainitut asiat paranee myös "itsestään". Hyvällä mallilla on touhu.
 
? En siis itse ole ostanut mitään vaan kun Dave Mustaine signature Flying V:n arvosteluita aloin selvittää viime vuonna niin kerta toisensa jälkeen on arvosteluissa ollut aivan uskomattomia tapauksia. Siis uskomattomia kun puhutaan 2800 USD eikä muutaman satasen kitarasta.
Jaa jaa, ok. En katellu sitä linkattua videota, vaan luulin, että sulle oli itellesi osunut joku huono kappale käteen.

Onhan noita juttuja ollu aina Gibsonin ja Fenderinkin laatuongelmista. Itellä ei kyllä kokemusta ja mitä oon tuttujen kanssa jutellut, niin kokemukset esim. Gibsonin stankuista ovat lähinnä hyviä. Mut yksilöitähän kitarat ovat ja jenkeissä tehdystä kitarasta ei välttämättä aina tiedä, miten se täällä pohjoisen ilmastossa käyttäytyy. Hyvänä esimerkkinä tuo mun Musari, josta sai siistiä nauhojen päät.

Tuo mun Tokain LP on kyllä ihan viimeisen päälle ulkoisesti. Samaten tuo ESP LTD elite. Jaappanialaiseen tuotantoon itellä vahva luotto.
 
Viimeksi muokattu:
Niistä soundeista kun oli puhetta, niin tuossa näkyy olevan joku sivusto, jossa kohtuu simppeleitä esimerkkejä, jos haluaa Petruccin soundia apinoida ja löytyy joku Mesa-mallinnus: Sound Like John Petrucci: Amp Settings and Gear Guide | Killer Rig

En oo testannu, etten mene sanomaan, miten toimii, mutta näyttää kohtuu järkevältä ja tommoisia noi säädöt on suunnilleen itelläkin. Bassoa vähän alaspäin kello kahdestatoista, ettei mene tunkkaiseksi tai kumise, middleä ja trebleä sit sen mukaan, millasta soundia haetaan ja noi gainit ja presencet samaten.

Neuralin Quad Cortexin kanssa on kyllä sekin hyvä puoli, että valmiita laadukkaita presettejä saa ladattua tosi pienellä vaivalla käyttöön ja oon nyt soitellut aika paljon esim. Martin Millerin leadisoundilla, joka on semmonen vähän pienemmällä gainilla, mutta suht reippaalla kaiulla ja delaylla höystetty, aika tyylikäs leadisoundi.
 
Kitaristeilla on tunnetusti yhtä sun toista rompetta nurkat pullollaan, mutta tällainen varmasti vielä puuttuu!

 
Niistä soundeista kun oli puhetta, niin tuossa näkyy olevan joku sivusto, jossa kohtuu simppeleitä esimerkkejä, jos haluaa Petruccin soundia apinoida ja löytyy joku Mesa-mallinnus: Sound Like John Petrucci: Amp Settings and Gear Guide | Killer Rig

En oo testannu, etten mene sanomaan, miten toimii, mutta näyttää kohtuu järkevältä ja tommoisia noi säädöt on suunnilleen itelläkin. Bassoa vähän alaspäin kello kahdestatoista, ettei mene tunkkaiseksi tai kumise, middleä ja trebleä sit sen mukaan, millasta soundia haetaan ja noi gainit ja presencet samaten.

Neuralin Quad Cortexin kanssa on kyllä sekin hyvä puoli, että valmiita laadukkaita presettejä saa ladattua tosi pienellä vaivalla käyttöön ja oon nyt soitellut aika paljon esim. Martin Millerin leadisoundilla, joka on semmonen vähän pienemmällä gainilla, mutta suht reippaalla kaiulla ja delaylla höystetty, aika tyylikäs leadisoundi.

No tuollaiset sivustot voi jättää omaan arvoonsa. Sielläkin näyttää olevan Rectifier kuvassa. Oletko käyttänyt oikeaa Rectifieria taikka jotain Mark sarjan vahvaria taikka molempia? Rectoissa EQ on enempi perinteistä mallia vaikuttaen lähinnä Post EQ:na.
Mark sarjassa on Pre EQ + se graafinen Post EQ. Näissä, missä Mark tyylinen EQ niin jos ei mitään Santanaa lähde hakemaan vaan pysytään metalliosastolla, niin siihen suhtaudutaan hieman kuin boosterina olevaan overdriveen. Tai jos boostaat EQ-pedaalilla,
niin tottavie pudottelet matalat pois.

Enkä meinannut, että bass 0, middle 0, treble 10 on se millä mennään aina vaan että ne asettelee lähtökohdaksi näillä pre eq vahvareilla ja siitä säätelemään.
Mitä rectoihin tulee, niin hyvä lähtökohta on joku bass 3,5-4/10, middle 5-7, treble 6-8, prescence 3-5.

Tässä Petruccin Mark V live, eli trebleä aika paljon. Middle miltei nollilla ja basso klo 10.
1652022408813.png


Ja samoja suuntia tässäkin
1652022687147.png


Plus aikamoinen scooppi sillä. Tuosta huomaat että ne bassot nostetaan graafisella.
1652022778702.png
 
Enkä meinannut, että bass 0, middle 0, treble 10 on se millä mennään aina vaan että ne asettelee lähtökohdaksi näillä pre eq vahvareilla ja siitä säätelemään.
Niin ja minä olen edelleen sitä mieltä, että tuo ei ole kauhean häävi lähtökohta minkään järkevän kuuloisen soundin rakentamiselle..

Kattelin kyllä tuon Petruccin videonkin.

Tuollaisen tein aikaisemmin tän mukaan, tämäkin osuu ihan hyvin omaan makuun. Toimii vähän huonommin Musarin mikeillä, noilla parilla muulla varsin jees.



muoks. ite tosiaan preferoin tämmöstä ei niin skuupattua särösoundia, mutta nämäthän riippuu siitä, minkälaista musaa soittelee. Eri soundillahan itekin soittelen metallit ja kasarivaikutteiset hard rockit yms., mutta jos jostain syystä valita pitäs, niin enemmän tää videon tyylinen kitarasoundi itelle putoaa, kuin joku kauhean tumma, skuupattu metallisoundi.
 
Viimeksi muokattu:
Eli et ole koskaan Markeihin koskenut? Jos olisit niin ymmärtäisit. Muuten mielipiteelläsi on arvoa nolla.
Vain näiden Neuralin mallinusten kautta, niin kuin on varmaan aikaisemmista viesteistä käynyt ilmi.

Ja laskehan nyt vähän kierroksia. Jos sulla ois jotenkin hirveän hyvät soundit noissa jutuissa, joita oot postaillu, niin voisin katella näitä juttuja vähän paremmin, mutta kun ei.. Esim. tuo edellinen Marsu-soundi on jonkin matkaa paremmin kuuloinen, mitä se sun aikaisemmin postaama, sori nyt vaan.

Riittää mun osaltani tästä.
 
Vähän myöhässä keskusteluun, mutta laitetaan silti. Omat kokemukseni nykyään kallistuvat kotiäänittelyssä plugareihin, sekä melko valmiiden presettien käyttöön, jos haluaa käyttökelpoista/hyvää soundia nopeasti narulle. Toki myös koettanut saada vahvistimista ja purkeista kelpoa aikaan, mutta ei tunnu helpolla onnistuvan - paitsi tuurilla ;-) Ohessa pikku näyte, mitä pidän hyvänä soundina kitarassa metallin soitteluun:


Amped ML5:a käytetty, siinä näytti valmiit mesan asetukset olevan jo aiemmin mainitut: bassoa pienemmälle ja trebleä lisää. Lisäksi näytti olevan rankasti tiputettu keskiääniä pois post-eq:ssa. Mutta toimii minulle!
 
^ oisit soittanu pari vitossointuakin, tai vaikka avoimen D:n ilman korkeaa E-kieltä, niin ois kuullu vähän, miten tuo käyttäytyy kompatessa :)

Kuuntelin kyllä vaan luurilla, eikä siis mitään sen suurempaa vikaa minusta tuossa, mutta tykkään ite tehdä metallisoundin niin, että siinä on vähän vähemmän tota rosoa. Mikä ny vois olla esimerkkinä.. Joku 90-luvun taitteen Metallica ehkä.

Sit taas semmonen kasarihenkinen hardrock-soundi toimii itelle tuollaisena rosoisempana.
 
Vain näiden Neuralin mallinusten kautta, niin kuin on varmaan aikaisemmista viesteistä käynyt ilmi.

Ja laskehan nyt vähän kierroksia. Jos sulla ois jotenkin hirveän hyvät soundit noissa jutuissa, joita oot postaillu, niin voisin katella näitä juttuja vähän paremmin, mutta kun ei.. Esim. tuo edellinen Marsu-soundi on jonkin matkaa paremmin kuuloinen, mitä se sun aikaisemmin postaama, sori nyt vaan.

Riittää mun osaltani tästä.

Joo, no noissa mallinnoksissa hommaa sekoittaa jos siellä on kaikissa samat namiskat. Sitten meneekin sormi suuhun kun joskus saa koittaa oikeaa, että mikäs tämä peli oikein onkaan.

Tässä sulle Amplituben Mark IIC+, Mark III, Mark IV, Mark V, Mercuriall ReAxis sekä viimeisimpänä Amp Roomin Dual Recto.

Rectoa lukuunottamatta kaikissa vedetty bass ja middle 0 ja treble 10. Graafiseen en koskenut vaan defaulttina kaikissa. Dual Rectossa eri lailla, kuten aiemmin mainitsin.


EDIT:
Niin ja minä olen edelleen sitä mieltä, että tuo ei ole kauhean häävi lähtökohta minkään järkevän kuuloisen soundin rakentamiselle..

Eli lähtökohta ei ole ihan kauhean surkea, oli pointti. Tästä oli alunperin kyse, kun mallin funktionaalisuus on uskollinen alkuperäiselle toteutukselle. Eli jos asiaa ei ymmärrä/tiedä, niin turha vängätä =)
 
Viimeksi muokattu:
Mallintavia väännellessä kannattaa myös pitää mielessä se, etteivät ne mallintajan potikat ole välttämättä mikään suora bijektio alkuperäisen vastaaviin. Näin ollen siis kokemus aidosta vahvarista auttaa ihan hitosti kun tuntee sen sielunmaiseman ja sen nimikkosoundin mikä siinä on. Se toimii hyvänä aloituspaikkana sitten sen oman, halutun soundin ruuvailuun mistä tahansa mallintavasta pelistä ulos - esimerkkinä vaikkapa juuri tuo Markkien tunnusomainen pre- ja post-EQ ja sen hyvin vahvasti soundia muokkaava luonne. Samoin (mallinnusmaailmassa kun ollaan) käytössä oleva impulssivaste vaikuttaa aika olennaisesti siihen, millaista soundia sieltä toisesta päästä pukkaa ulos.
 
Mallintavia väännellessä kannattaa myös pitää mielessä se, etteivät ne mallintajan potikat ole välttämättä mikään suora bijektio alkuperäisen vastaaviin. Näin ollen siis kokemus aidosta vahvarista auttaa ihan hitosti kun tuntee sen sielunmaiseman ja sen nimikkosoundin mikä siinä on. Se toimii hyvänä aloituspaikkana sitten sen oman, halutun soundin ruuvailuun mistä tahansa mallintavasta pelistä ulos - esimerkkinä vaikkapa juuri tuo Markkien tunnusomainen pre- ja post-EQ ja sen hyvin vahvasti soundia muokkaava luonne. Samoin (mallinnusmaailmassa kun ollaan) käytössä oleva impulssivaste vaikuttaa aika olennaisesti siihen, millaista soundia sieltä toisesta päästä pukkaa ulos.

Kyllä. Siksi diggaan enempi plugareista, mitkä myös näyttävät esikuvaltaan. Monesti hyödyksi on ihan sen alkuperäisen vahvistimen manuaalin vilkaiseminen, jotta avautuu vähän paremmin että mistä on hyvä lähteä liikenteeseen.
 
Näin ollen siis kokemus aidosta vahvarista auttaa ihan hitosti kun tuntee sen sielunmaiseman ja sen nimikkosoundin mikä siinä on.
Näin se voipi olla, mutta Quad Cortexissakin on sen verran noita nuppi- ja kaappimallinnuksia ja neural capturet (eli niinku nuppi + säädöt) päälle, ettei oo oikein järkevästi mahdollista ostella kaikkia himaan kokeiltavaksi :D

Meinasin jo tänään, että oisin ottanu tuosta Petruccin plugarista (tai siis ilm. sen plugarista otetusta capturesta), jossa on joku mesa-mallinnus varmaan pohjalla, tähän jonkun klipin, mutta ei nyt kiinnostanu alkaa säätään, kun ollu muutakin puuhaa. Tuo on aika mukava higain-soundi ja näkyy toimivan vielä erityisen hyvin tuolla LP:llä ja droppivireellä.

Ja siis korvallahan minä suurimmaksi osaksi menen, kun levyjä kuunnellessa plus aika monta vuotta soitellessa on kyllä iskostunut suht selkeä kuva päähän siitä, miltä hyvä kitarasoundi kuulostaa. Välillä tulee tietty tenkkapoo, että mitenkäs joku juttu pitäs tehdä, mutta siihen auttaa google :)

Eikä tuon Quad Cortexin kanssa tarvii oikeastaan nähdä edes ite rakentelemisen vaivaa, kun valmiita presettejä löytyy sen verran laajasti. Taisin mainitakin jo, että Kiko Lourero on pukannut jakoon livenä käyttämänsä soundit. AC/DC:t voi vetää tuommoisella valmiilla "Back in Black" -presetillä, jos siltä tuntuu jne.

muoks. mut mistä tuo koko edellinen tyhjänpäiväinen vänkäys lähti niin siitä, kun puhuttiin soundien rakentamisesta ja jonkun yleispätevän hyvän kitarasoundin rakennuksessa tuommoiset bassot pois ja muut täysille on minusta ihan tyhjänpäiväistä ja kuulostaa aika monessa paikkaa lähinnä sonnalta. Ekahan pitäs muutenkin tietää, mitä musaa varten soundia ollaan rakentamassa ja mille vehkeille.

Sit jos puhutaan vaan Mesoista ja jonkun skuupatun metallisoundin rakennuksesta, niin asia on eri, mutta onhan tuota nyt melkoisen paljon sellaistakin matskua, jossa tuollaisella soundilla ei tee mitään :D kai tää oli taas tätä perinteistä foorumiskeidaa, että yks puhuu yhdestä ja toinen toisesta.
 
Viimeksi muokattu:
kai tää oli taas tätä perinteistä foorumiskeidaa, että yks puhuu yhdestä ja toinen toisesta.

Toinen puhui ja toinen ei ymmärtänyt mistä puhutaan Itsehän puhuin oikeiden vehkeiden käytöstä kovalla volalla (esim mesa mark) ja kun mallintava mallintaa sitä samaa pienellä volumella niin perusperiaate sama.

Toki lyttäsit suoraan huonoksi lähtökohdaksi. Kuuntelitko tuon Puppets riffin mesoilla ja vielä samaa mieltä asiasta?

Mitä kovemmalla mallinnus on niin sitten tiputetaan vähän muuta.

Ei sen vaikeampaa. Kiva näistä on vängätä.
 
millä kitaralla tuo Europen Superstitionin soolo on vedetty, niin saa kertoa. En jouda ny aloittaan googlaamista.

LP:llä saa tosi autenttista soundia sekä fiilistä, mutta tässä mennään niin korkealle, että noinkohan on ollu joku 24 nauhainen peli.. On siis soitettavissa 22-nauhaisellakin, mutta tulee ainakin meikäläisen nakkisormille ikävä 1 ½ sävelaskeleen bendi 22. nauhalta korkealta E:ltä ja muutenkin vaatis varmaan vähän miettimistä asemien suhteen..

Ei tietoa millä on levylle vedetty, jollain SG-mallisella (ei taida olla gibboni) tuo sen soittelee tällä pätkällä, kahden oktaavin kaula tuossa ruoskassa on.



Suht haastava venytys saada just kohdilleen kyllä. Helpottavia seikkoja, joskaan sellaisia joita ei kaikkia ihan heti vaihdella ellei kamarunkkaus ole aivan verissä ovat varmaan lyhyempimensuurinen kitara (LP vs. fenkku esim.) ja kielet mallia ei-niin-hervottomat vaijerit.

Tän äijän broidi Robert Lövbom (Marcello) on myös todella hyvä tilumeisteri. Tuli aikanaan Danger Dangeriin Timmonsin korvaajaksi, ja oikeastaan sen kitarointi on melkein ainoa joka pelastaa niiden Revolve-platan täydeltä keskinkertaisuudelta. Vetää mielestäni upeita hardisleadeja ja -partteja aika genreuskollisesti, mutta just oikealla sekoitusasteella virtuositeettia ja genren kliseitä. Taisi olla myös kauan Bossin demokitaristi kaikissa niiden tubevideoissa ja live-esittelyissä ym.

Jos tilulilut maistuu niin esim. tuossa olisi jotain siltä

 
Viimeksi muokattu:
Ei tietoa millä on levylle vedetty, jollain SG-mallisella (ei taida olla gibboni) tuo sen soittelee tällä pätkällä, kahden oktaavin kaula tuossa ruoskassa on.

...

Suht haastava venytys saada just kohdilleen kyllä. Helpottavia seikkoja, joskaan sellaisia joita ei kaikkia ihan heti vaihdella ellei kamarunkkaus ole aivan verissä ovat varmaan lyhyempimensuurinen kitara (LP vs. fenkku esim.) ja kielet mallia ei-niin-hervottomat vaijerit.
Mielenkiintoisia linkkejä, tattis.

Ei tosin kuulosta kitarasoundi ihan samalta tuolla videolla kuin levyllä.. Se levyn soundi on minun korvaani jotain LP-tyylisen kitaran kaulamikillä vedettyä tosi paksua, mitä tuo videon soundi ei ole, mutta onhan noita kyllä SG:itä 24 nauhalla ja normi HH-mikkikonfiguraatiolla.

Ja jooh, ei sinällään ikävä saada kohdalleen tuota venytystä, kun on sopiva soittopeli, mutta tolla LP:llä loppuu vaan tila ja siitä LP:n viimeiseltä nauhalta tuo onkin jo aika vammainen ottaa kunnolla :D Vielä kun kitaran konstruktio on muutenkin sellainen, ettei ylimmille nauhoille pääse mitenkään kovin kivasti.

Lyhyemmästä skaalasta on ehdottomasti iloa tuon soittelussa (tai ylipäätään, jos ei tuu vaan ruuhkaa nauhoilla) ja mitä parissa kitarassa oli kympin settejä, niin eiköhän kielet vakiinnu heavy bottom ysin settiin (9 - 46) nyt jatkossa. Niin kuin on nyt Musarissa ja tuossa LP:ssä. On vaan sen verran paljon helpompi soittaa ylärekisteristä tuo ysin setti mun sormilleni.

Täytyy tsekata tää toinen prokkis illemmalla vähän enemmän ajatuksella. Tiluliluthan maistuu aina :D
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on oiva tapa saada säröä pienemmäksi? Musta tuntuu et oon löytäny aika hyviä säätöjä mut niis tuntuu särö puskevan esiin vähä liikaa vrt sitte joihinkin toisiin säätöihin joka kuulostaa aiva liia mutaiselta. Miten onki vaikeaa löytää sellainen kultainen keskitie omalle soundille :)
 
Mikä on oiva tapa saada säröä pienemmäksi? Musta tuntuu et oon löytäny aika hyviä säätöjä mut niis tuntuu särö puskevan esiin vähä liikaa vrt sitte joihinkin toisiin säätöihin joka kuulostaa aiva liia mutaiselta. Miten onki vaikeaa löytää sellainen kultainen keskitie omalle soundille :)

Suositan jossain vaiheessa jonkin overdrive-pedaalin hankkimista (tai jos käytät plugareita, ilmaisena löytyy mm. Mercuriallin TS-808). Sen avulla voi laskea gainia paljon pienemmälle, ja saa näin äänestä mutaisuutta pois. Overdrive-pedaali taas antaa signaalin keskialueelle sopivaa potkua, jotta saundi pysyy silti voimakkaan kuuloisena. Ainaki tuo on olennainen osa omaa saundia, ja OD on siellä mukana aina, enemmän tai vähemmän. Ilman sitä tuntuu, että lähes kaikki vahvistimet kuulostavat säröllä jotenkin "löysältä".

Hyvä nyrkkisääntö on laittaa ensin OD-pedaali vaikka kokonaan täysille (Level), mutta sen säröt nollille, ja Tone johonkin kello 1-2:een. Sitten nostaa vahvistimesta gainia sen verran, että saundi alkaa kuulostaa sopivalta. Sellaista sweet spotin hakemista.
 
Suositan jossain vaiheessa jonkin overdrive-pedaalin hankkimista (tai jos käytät plugareita, ilmaisena löytyy mm. Mercuriallin TS-808). Sen avulla voi laskea gainia paljon pienemmälle, ja saa näin äänestä mutaisuutta pois. Overdrive-pedaali taas antaa signaalin keskialueelle sopivaa potkua, jotta saundi pysyy silti voimakkaan kuuloisena. Ainaki tuo on olennainen osa omaa saundia, ja OD on siellä mukana aina, enemmän tai vähemmän. Ilman sitä tuntuu, että lähes kaikki vahvistimet kuulostavat säröllä jotenkin "löysältä".

Hyvä nyrkkisääntö on laittaa ensin OD-pedaali vaikka kokonaan täysille (Level), mutta sen säröt nollille, ja Tone johonkin kello 1-2:een. Sitten nostaa vahvistimesta gainia sen verran, että saundi alkaa kuulostaa sopivalta. Sellaista sweet spotin hakemista.

Pitääkin kokeilla tuota linkkaamaasi. Multa löytyy Harley Benton DNAfxGiT multiefektipedaali jonka kautta käytännössä soittelen tietokoneelle.
 
Netistä löytykin hyvä kuva mitä tuolta löytyy. Eli tuolta DS/OD otan jonku mallinnuksen ja rupeen kikkailemaan noiden AMP/CAB mallinnuksien kanssa.. Enpä oo noita paljoa kahtellut :)

baadc30814a9eead9142f44e9556e765_1638861709_5318.jpg

Tuolta joutuu jo vähän valkkaamaan, että mikä on Overdrive ja mikä Distortion. Jälkimmäiset ei välttämättä toimi niin hyvin tarkoitukseesi :) Ainakin ne missä on nimessä BOOST, OD tai PRE ovat kokeilemisen arvoisia. OD:n käyttö saattaa sitten nostaa häiriöääniä entisestään, joten suosittelen Noise Gaten lisäämistä heti signaaliketjun alkuun.
 
Tuolta joutuu jo vähän valkkaamaan, että mikä on Overdrive ja mikä Distortion. Jälkimmäiset ei välttämättä toimi niin hyvin tarkoitukseesi :) Ainakin ne missä on nimessä BOOST, OD tai PRE ovat kokeilemisen arvoisia. OD:n käyttö saattaa sitten nostaa häiriöääniä entisestään, joten suosittelen Noise Gaten lisäämistä heti signaaliketjun alkuun.

Kiitokset vinkeistä. Näillä taas vähä eteenpäin tuon soundin kanssa.
 
Mä oon nyt pelleillyt eri amp/cab mallinnuksien kanssa sisältäen @Humanoid ohjeisetukset tuon overdriven käyttöön ja tässä nyt yksi testiveto. Virheitä on ja paljon tuossa vedossa mut nyt kaipaan tuoho soundiin että mihi suuntaan sitä olisi hyvä lähteä muokkaa vielä! Alkaa tää pikkuhiljaa hahmottua :D ArtofWarSoundiTestiä.wav

Ja tässä söngitty molemmat kitarat. Onpaha virheinen soppa, mut tästä pitäs vissii gainia vielä laskee. Ja kokeilla eri mallinnuksia ArtofWarSoundiTestiä2.wav
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon nyt pelleillyt eri amp/cab mallinnuksien kanssa sisältäen @Humanoid ohjeisetukset tuon overdriven käyttöön ja tässä nyt yksi testiveto. Virheitä on ja paljon tuossa vedossa mut nyt kaipaan tuoho soundiin että mihi suuntaan sitä olisi hyvä lähteä muokkaa vielä! Alkaa tää pikkuhiljaa hahmottua :D ArtofWarSoundiTestiä.wav

Ja tässä söngitty molemmat kitarat. Onpaha virheinen soppa, mut tästä pitäs vissii gainia vielä laskee. Ja kokeilla eri mallinnuksia ArtofWarSoundiTestiä2.wav

Tuo saundi on jo ihan ok sellaiseksi mitä lähtä muokkaamaan eteenpäin. Koita saada se overdriven levelin ja vahvistimen gainin suhde sopivaksi. Siihen on helppo tapa vaikkapa niin, että demppaa hitaasti yhtä kieltä ja kuuntelee missä vaiheessa se demppi alkaa puuroutua. Silloin gainia on liikaa. Jos demppi soi puhtaasti, mutta silti voimakkaasti, eikä kieliä tarvi hakata täysiä, niin ollaan jo hyvässä vaiheessa.
Näin haen monesti itse saundia, mutta tuo nyt ei ole kuin yksi mielipide siitä. Jotkut taas tykkää buustata gainia enemmän ja käyttää overdrivea maltillisemmin. Noin saa jopa joskus paremman saundin esim. rokkiin.
 
Tuo saundi on jo ihan ok sellaiseksi mitä lähtä muokkaamaan eteenpäin. Koita saada se overdriven levelin ja vahvistimen gainin suhde sopivaksi. Siihen on helppo tapa vaikkapa niin, että demppaa hitaasti yhtä kieltä ja kuuntelee missä vaiheessa se demppi alkaa puuroutua. Silloin gainia on liikaa. Jos demppi soi puhtaasti, mutta silti voimakkaasti, eikä kieliä tarvi hakata täysiä, niin ollaan jo hyvässä vaiheessa.
Näin haen monesti itse saundia, mutta tuo nyt ei ole kuin yksi mielipide siitä. Jotkut taas tykkää buustata gainia enemmän ja käyttää overdrivea maltillisemmin. Noin saa jopa joskus paremman saundin esim. rokkiin.

Jeps kiitos. Testailen. Mä äänitin sit pätkää ilman että forcesin reaperilla ääntä stereoksi. Eli monona.. artofwarmonona.wav , taustabiisi jäi vähä liia kovalle vaan. Miten musta tuntuu et tää kuulostaa jopa paremmalta. Tai sitten on kuuntelijan korvassa vikaa :D
 
Tuo saundi on jo ihan ok sellaiseksi mitä lähtä muokkaamaan eteenpäin. Koita saada se overdriven levelin ja vahvistimen gainin suhde sopivaksi. Siihen on helppo tapa vaikkapa niin, että demppaa hitaasti yhtä kieltä ja kuuntelee missä vaiheessa se demppi alkaa puuroutua. Silloin gainia on liikaa. Jos demppi soi puhtaasti, mutta silti voimakkaasti, eikä kieliä tarvi hakata täysiä, niin ollaan jo hyvässä vaiheessa.
Näin haen monesti itse saundia, mutta tuo nyt ei ole kuin yksi mielipide siitä. Jotkut taas tykkää buustata gainia enemmän ja käyttää overdrivea maltillisemmin. Noin saa jopa joskus paremman saundin esim. rokkiin.

Tarkoitatko tolla overdriven levelillä nyt volumee vai gainia? Asetuksissa on Volume, Tone, Gain. Tone on mulla siellä klo 13 - 14. Volume tapissa, gaini nollassa.
 
Tarkoitatko tolla overdriven levelillä nyt volumee vai gainia? Asetuksissa on Volume, Tone, Gain. Tone on mulla siellä klo 13 - 14. Volume tapissa, gaini nollassa.

Tuo riippuu ihan overdrivesta. Yleensä niissä mitä käytän ja suosittelen on Drive, Tone ja Level.
 
Ainaki tuo on olennainen osa omaa saundia, ja OD on siellä mukana aina, enemmän tai vähemmän. Ilman sitä tuntuu, että lähes kaikki vahvistimet kuulostavat säröllä jotenkin "löysältä".

Näin oli itselläkin pitkään mutta hiljalleen koittanut vieläkin yksinkertaistaa signaaliketjuja niin, ettei boosteria käytä ollenkaan. Varsinkin rytmikitaroinnissa.

Toki, kun boostaa niin sama se millä sen tekee. On sitten EQ, joku OD pedaali, treble boosteri, DS-1 tai Metal Zone. Kaikilla toimii ja tuo oman luonteensa. Esim. Overloud TH-U:ssa tykkään RATilla boostata.
Taisipa Metallican Kill 'em All kaikessa räkäisyydessään ja raakuudessaan olla RAT -> JCM800.
 
Näin oli itselläkin pitkään mutta hiljalleen koittanut vieläkin yksinkertaistaa signaaliketjuja niin, ettei boosteria käytä ollenkaan. Varsinkin rytmikitaroinnissa.

Toki, kun boostaa niin sama se millä sen tekee. On sitten EQ, joku OD pedaali, treble boosteri, DS-1 tai Metal Zone. Kaikilla toimii ja tuo oman luonteensa. Esim. Overloud TH-U:ssa tykkään RATilla boostata.
Taisipa Metallican Kill 'em All kaikessa räkäisyydessään ja raakuudessaan olla RAT -> JCM800.

Kuten sanoin, tämä riippuu ihan musiikista ja vahvistimesta. Buustia ei aina tarvi, mutta tässä tapauksessa olikin vastaus ongelmaan "miten saada mutaisuutta ja gainia pienemmälle", ilman että se tekee saundista heikon kuuloisen. OD:lla on hyvä lähtä alkuun. Sitten voi hifistellä ja kokeilla sen tilalle distrortionia, ja tuunaaja-ucot käyttää sitten EQ-pedaalia.
 
Kuten sanoin, tämä riippuu ihan musiikista ja vahvistimesta. Buustia ei aina tarvi, mutta tässä tapauksessa olikin vastaus ongelmaan "miten saada mutaisuutta ja gainia pienemmälle", ilman että se tekee saundista heikon kuuloisen. OD:lla on hyvä lähtä alkuun. Sitten voi hifistellä ja kokeilla sen tilalle distrortionia, ja tuunaaja-ucot käyttää sitten EQ-pedaalia.

Kyllä. Itsehän pääsääntöisesti raskaampaa puolta väännän. Leadeissa joku kiva boosti on hyvä olla. Soittotaitojen kertyessä se boosti tulee tatsista myös. Esim jäsen @Markqq soitto nyt on vielä semmoista hiplaamista, eli kun saa sitä potkua pikkauskäteen niin pienemmällä gainilla tulee tukevampaa soundia.

Mutta perus OD pedaali on periaatteessa EQ pedaali pienemmillä mahdollisuuksilla. Kun vaikka 80hz - 200hz tiputtaa reippaasi miinukselle, hiukan nosta vaikka 800hz-1,6kz ja sitten volume täysille, ajaa saman asian kuin OD-pedaalilla gain 0, level 10, tone vähän yli puolen välin. Ja sama asia kun niissä kuuluisissa Mesa Markeissa
säätää edelleen sen pre-eq:n bassot ja middlet lähelle nollaa sekä treble kovalle, vaikkakin on toisten mielestä surkea lähtökohta :p

Laitetaan nyt vielä tämä. Boostaamattomia mesoja bass 0, middle 0, treble 10. Mesat.mp3
 
Kyllä. Itsehän pääsääntöisesti raskaampaa puolta väännän. Leadeissa joku kiva boosti on hyvä olla. Soittotaitojen kertyessä se boosti tulee tatsista myös. Esim jäsen @Markqq soitto nyt on vielä semmoista hiplaamista, eli kun saa sitä potkua pikkauskäteen niin pienemmällä gainilla tulee tukevampaa soundia.

Mutta perus OD pedaali on periaatteessa EQ pedaali pienemmillä mahdollisuuksilla. Kun vaikka 80hz - 200hz tiputtaa reippaasi miinukselle, hiukan nosta vaikka 800hz-1,6kz ja sitten volume täysille, ajaa saman asian kuin OD-pedaalilla gain 0, level 10, tone vähän yli puolen välin. Ja sama asia kun niissä kuuluisissa Mesa Markeissa
säätää edelleen sen pre-eq:n bassot ja middlet lähelle nollaa sekä treble kovalle, vaikkakin on toisten mielestä surkea lähtökohta :p

Laitetaan nyt vielä tämä. Boostaamattomia mesoja bass 0, middle 0, treble 10. Mesat.mp3

Tatsi korvaa hommaa tiettyyn rajaan asti. Soittelen lähinnä alavireistä (B ja A), joten siellä buustin käyttö on raskaammassa musiikissa lähes välttämätöntä, mikäli demppauksesta haluaa saada tiukan ja saundista selkeän. Oikeat kitaramikrofonivalinnat toki auttavat myös, mutta eivät korvaa overdrivea. Normaalissa vireessä vedettäessä OD ei ole niin pakollinen, ainakaan oman kokemuksen pohjalta.

Hiplaamisessa ja rennossa tatsissa ei ole mitään vikaa. Itsekin olen kunnon hiplailija, joten overdriven kautta saan saundia tasapainoisemmaksi. Eräs kaverini hakkaa kitaraa kuin se olisi lyömäsoitin muttei silti tulee toimeen ilman overdrivea raskaammassa väännössä.
 
Mä en nyt saanut OD:n volumee ja AMPin Gainia säätämällä tuota yhtää sen paremmaksi kuin että OD:n volat tapissa ja AMPin Gaini sinne klo 9-11 väliin. Pitää varmaa vaa testailla lisää ja kokeilla myös eri mallinnuksia vielä läpi.

Ja toho soundin ettimisee helposti sitte kuuroutuu, ainaki tuntuu siltä.
 
Mä en nyt saanut OD:n volumee ja AMPin Gainia säätämällä tuota yhtää sen paremmaksi kuin että OD:n volat tapissa ja AMPin Gaini sinne klo 9-11 väliin. Pitää varmaa vaa testailla lisää ja kokeilla myös eri mallinnuksia vielä läpi.

Ja toho soundin ettimisee helposti sitte kuuroutuu, ainaki tuntuu siltä.

Jos saundi ei tunnu muuttuvan vaikka kuinka säätää, sitten syypää on luultavasti soittotatsissa. Tai tuossa kuuroutumisessa. Pidä taukoa.
 
Mä en nyt saanut OD:n volumee ja AMPin Gainia säätämällä tuota yhtää sen paremmaksi kuin että OD:n volat tapissa ja AMPin Gaini sinne klo 9-11 väliin. Pitää varmaa vaa testailla lisää ja kokeilla myös eri mallinnuksia vielä läpi.

Ja toho soundin ettimisee helposti sitte kuuroutuu, ainaki tuntuu siltä.

Manuaalia katsoin niin onhan siellä Input Levelin säätö. Alkajaisiksi kannattaa aloittaa jostain -6dB maastosta. Tiedä mikä siellä oletuksena, mutta todennäköisesti liian korkea.
1652265914987.png
 
Tatsi korvaa hommaa tiettyyn rajaan asti. Soittelen lähinnä alavireistä (B ja A), joten siellä buustin käyttö on raskaammassa musiikissa lähes välttämätöntä, mikäli demppauksesta haluaa saada tiukan ja saundista selkeän. Oikeat kitaramikrofonivalinnat toki auttavat myös, mutta eivät korvaa overdrivea. Normaalissa vireessä vedettäessä OD ei ole niin pakollinen, ainakaan oman kokemuksen pohjalta.

Hiplaamisessa ja rennossa tatsissa ei ole mitään vikaa. Itsekin olen kunnon hiplailija, joten overdriven kautta saan saundia tasapainoisemmaksi. Eräs kaverini hakkaa kitaraa kuin se olisi lyömäsoitin muttei silti tulee toimeen ilman overdrivea raskaammassa väännössä.

Joo, no on mulla tuossa seiskakielinen ja ihan vastaava juttu IMO silläkin.

Rento tatsi itselläkin on, mutta pickaus voi olla napakkaa kuitenkin. Jos se on semmoista kevyttä läpsyttelyä, 0.5mm plektralla niin se myös kuulostaa - kevyeltä läpsyttelyltä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 542
Viestejä
4 510 848
Jäsenet
74 416
Uusin jäsen
yeeyeeyee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom