Kitaran soittaminen

Onnistuisko midi expression pedaali äänikorttiin ja plugarilla sit wahit?

Noi Neuralit on kyl laatukamaa ja jos sulla on niitä nippu niin luulis taipuvan kaikkeen.

Hommasin Source Audion Ultrawaven ja siinäkin oli USB B mini, normi B olis ollut liian iso. Oletan että tarkoitit laitteen päätä ja B:tä kun A on yleensä tietokoneen päässä. B ja mini on hyvät mut micro aika surkee ja siihen nähden C on parannus, mut ei varmaan B ja miniin verrattuna kun on mekaanisesti heikompi.
Ihan hyvin se toimi näköjään niinkin, että Quad Cortexista vaan di-signaali plus wah äänikorttiin, päälle Nollyn plugarista särösoundi ja tuollai soitto nauhalle. Nuo on vaan minusta paskan kuuloisia nuo QC:n wahit ja tekis mieli saada jostain aito vierelle, että kuulostaako noi oikeasti tuolta..

Mullei oo Neuralin Petrucci-plugaria, josta loihtis asiaankuuluvat särösoundit + wahin.. Corey Wongissa ois wah, mutta pitäs tutkia voisko siitä taas hyödyntää pelkkää wahia + loput jostain muualta ja miten moinen fiksuiten onnistuis.. Enkä siis viittis ostaa midi-ekspressiopedaalia vielä erikseen, kun vasta ostin tuon Missionin SP-1:n. En vaan ollu ihan kartalla, miten homma toimii näiden plugarien kanssa, niin tässä ollaan.

Mut laitan tyrkylle jossain kohtaa mitä tuosta tuli. Vähän reenattava vielä yhtä puhdasta kohtaa tuosta kipaleesta, että kehtaa julkaista :D
 
Ihan hyvin se toimi näköjään niinkin, että Quad Cortexista vaan di-signaali plus wah äänikorttiin, päälle Nollyn plugarista särösoundi ja tuollai soitto nauhalle. Nuo on vaan minusta paskan kuuloisia nuo QC:n wahit ja tekis mieli saada jostain aito vierelle, että kuulostaako noi oikeasti tuolta..

Mullei oo Neuralin Petrucci-plugaria, josta loihtis asiaankuuluvat särösoundit + wahin.. Corey Wongissa ois wah, mutta pitäs tutkia voisko siitä taas hyödyntää pelkkää wahia + loput jostain muualta ja miten moinen fiksuiten onnistuis.. Enkä siis viittis ostaa midi-ekspressiopedaalia vielä erikseen, kun vasta ostin tuon Missionin SP-1:n. En vaan ollu ihan kartalla, miten homma toimii näiden plugarien kanssa, niin tässä ollaan.

Mut laitan tyrkylle jossain kohtaa mitä tuosta tuli. Vähän reenattava vielä yhtä puhdasta kohtaa tuosta kipaleesta, että kehtaa julkaista :D
Waheja voi joutua kierrättää että itelle sopiva löytyy. Plugareista en tiedä mut oikeat on riippuvaisia monesta jutusta joten kaikki ei käy kaikille.

Jos olis expression pedal niin ei tarttis QC:tä ollenkaan, sitä ajoin takaa. Toki taas ylimääräinen ostos ja pulikka pyörimässä nurkissa. Saiskohan ton SP-1 sovittimella din-liitäntään midiohjaimeksi äänikorttiin?
 
Waheja voi joutua kierrättää että itelle sopiva löytyy. Plugareista en tiedä mut oikeat on riippuvaisia monesta jutusta joten kaikki ei käy kaikille.

Jos olis expression pedal niin ei tarttis QC:tä ollenkaan, sitä ajoin takaa. Toki taas ylimääräinen ostos ja pulikka pyörimässä nurkissa. Saiskohan ton SP-1 sovittimella din-liitäntään midiohjaimeksi äänikorttiin?
Mitä noita Neuralin dokkareita nopsaan kurkkas, niin ei pitäs yksinään toimia SP-1 plugarien kanssa.. vaan pitäs törkätä eka johonkin erilliseen midilautaan.


Sinällään turhaa kyllä säätää, kun noi plugaritkin on kohta saatavilla suurimmaksi osaksi QC:hen ja sit käyttää vaan sitä äänikorttina waheihin (tai vetää, miten nytkin tein).
 
Löytyisiköhän täältä apuja kitaran valitsemisessa aloittelijalle. Olen soitellut tavallista ukulelea ja nyt olisin hommaamassa ensimmäistä kitaraa. Olen katsellut elektroakustista mallia, minkä voisi tarvittaessa yhdistää siis mac:iin, iPadiin, Garagebandiin. Admira Alba EC on harkinnassa (Admira Alba EC). Tarvitseeko tuohon väliin jonkun laitteen vai voinko suoraan yhdistää kitaran esim. mac mini-tietokoneeseen, jossa on 3.5mm audioliitäntä? Jossakin suositeltiin iRig -nimistä laitetta, onko tällainen hyvä? Mitä ehdottaisitte, jos haluaisin aloittelijatyyppisesti ja kohtuu halvalla yhdistää elektroakustisen kitaran iPadiin tai maciin? Onko tuo Alba hyvä aloittelijamalli vai mitä suosittelisitte? Mikä olisi hyvä kitaraopetteluohjelma, jolla pääsisi hyvin harjoittelun alkuun? Kiitos paljon avusta!
 
Löytyisiköhän täältä apuja kitaran valitsemisessa aloittelijalle. Olen soitellut tavallista ukulelea ja nyt olisin hommaamassa ensimmäistä kitaraa. Olen katsellut elektroakustista mallia, minkä voisi tarvittaessa yhdistää siis mac:iin, iPadiin, Garagebandiin. Admira Alba EC on harkinnassa (Admira Alba EC). Tarvitseeko tuohon väliin jonkun laitteen vai voinko suoraan yhdistää kitaran esim. mac mini-tietokoneeseen, jossa on 3.5mm audioliitäntä? Jossakin suositeltiin iRig -nimistä laitetta, onko tällainen hyvä? Mitä ehdottaisitte, jos haluaisin aloittelijatyyppisesti ja kohtuu halvalla yhdistää elektroakustisen kitaran iPadiin tai maciin? Onko tuo Alba hyvä aloittelijamalli vai mitä suosittelisitte? Mikä olisi hyvä kitaraopetteluohjelma, jolla pääsisi hyvin harjoittelun alkuun? Kiitos paljon avusta!
irig tai mikä tahansa mac yhteensopiva audio interface väliin ja jo alkaa homma rokkaamaan. Noita on paljon ja jos meinaat omaksi iloksesi vain nauhotella niin ehkäpä joku jossa yksi instrumentti sisäänmeno ja yksi xlr tai kombosisäänmeno ja ulostulot katsot sen mukaan että saat ihan minimissään kunnon kuulokkeet ja mielellään jonkinnäköiset monitorikaiuttimet kiinni siihen.


Mitä tulee tuohon kitaraan, niin se melkein vaatii sen että menet johonkin isompaan musiikkiliikkeeseen ja koitat niitä kitaroita että mikä tuntuu kivalta sekä miellyttää silmää. Pakkohan sitä ei ole sitten sieltä ostaa jos haluaa etsimisen jännityksen mukaan :D Myyjät yleensä myös osaavat ja haluavat auttaa.
 
Onko tuo Alba hyvä aloittelijamalli vai mitä suosittelisitte?
Millaista musaa nää ajattelit tuolla soittaa? Noi nailonkieliset on rakenteeltaan aika erilaisia metallikielisiin akustisiin verrattuna ja tyypillisesti niillä soitellaan klassista kitaramusaa, jotain flamencoa ja sen sellaista. Niiden otelauta on tosi leveä ja flätti, kielten väli isompi, kieliä ei juuri venytellä ja kaikki vastaavat otteetkaan ei oikein onnistu verrattuna metallikielisiin, joissa taas tyypillisesti kapeampi kaula ja vähemmän väliä kielissä.

Sormenpäille toi nailonkieli voi olla alkuun vähän mukavampi, mutta tosiaan riippuen tuosta musasta kannattaa ekana miettiä, että teräskielinen vai noita nailonkielisiä. Toi soololovi on kyllä mukava, niin pääsee tuonne ylärekisteriinkin mukavammin soittamaan melodian pätkää.
 
Vähän kiinnoatelis toi uus neuralin nano cortex. Osaako jengi sanoa onko noi neuralin hyvät capturet pääosin maksullisia vai löytyykö hyviä ilmaisia? Ei huvittaisi heti laittaa satasta että saa jotai kohtuullisia captureita
 
Vähän kiinnoatelis toi uus neuralin nano cortex. Osaako jengi sanoa onko noi neuralin hyvät capturet pääosin maksullisia vai löytyykö hyviä ilmaisia? Ei huvittaisi heti laittaa satasta että saa jotai kohtuullisia captureita

Käsittääkseni Cortexin oma palvelu on täynnä ilmaisia hyviä captureita. Ainoa seikka mikä tuossa uudessa pömpelissä tökkii on se, että ilmeisesti signaaliketjuun ei voi laittaa erikseen esim. overdrivea vahvistimen eteen. Vaihtoehtoina erillinen pedaali, tai sitten capture jossa on jo OD mukana.
 
^ pedaalilautaanhan se on käsittääkseni tarkoitettu Tone X:n tavoin, että varmaan juuri noin, että joko valmis capture tai eteen haluttu pedaali.

Tuossa nyt se Lines In The Sand, vaikka ei pitäs näitä jakaa, jotka ei ihan näpeissä vielä ole. Tuo yks luritus tökkii edelleen ja kuulee kyllä, ettei oikein mene rennosti. Toi wahi soundaa aika tunkkaiselta ja kuulee myös, ettei oo oikein vuosiin soitellu wahilla, että osais polkea sitä sujuvasti samaan aikaan kuin soittaa.

Ja sokerina kakun päällä tuossa valmistaustassa on jotain vääriä sointuja, jotka kuulostaa vammaiselta, mutta ei ollu tarjolla parempaakaan, kun ei viiti vedellä levyversioiden päälle.

 
^ pedaalilautaanhan se on käsittääkseni tarkoitettu Tone X:n tavoin, että varmaan juuri noin, että joko valmis capture tai eteen haluttu pedaali.

Tuossa nyt se Lines In The Sand, vaikka ei pitäs näitä jakaa, jotka ei ihan näpeissä vielä ole. Tuo yks luritus tökkii edelleen ja kuulee kyllä, ettei oikein mene rennosti. Toi wahi soundaa aika tunkkaiselta ja kuulee myös, ettei oo oikein vuosiin soitellu wahilla, että osais polkea sitä sujuvasti samaan aikaan kuin soittaa.

Ja sokerina kakun päällä tuossa valmistaustassa on jotain vääriä sointuja, jotka kuulostaa vammaiselta, mutta ei ollu tarjolla parempaakaan, kun ei viiti vedellä levyversioiden päälle.


Soitatko itse muutkin soittimet kuin kitaran, ainakin rummut tullee koneelta? Piano on itse soitettu?
 
Soitatko itse muutkin soittimet kuin kitaran, ainakin rummut tullee koneelta? Piano on itse soitettu?
Eiku ihan joku tausta napattu vaan netistä. Kitarat ite soitettu.

Oon minä aikanani pianoakin vähän soittanu, mutta ei tolla nykyisellä 2 oktaavin minikiipparilla oikein tämmösiä vedeltäs :D kahtoo joskus, kun on enemmän tilaa, että hommaisko jotain isompaa tai täysmittaista..

Enkä oikein oo jaksanu mitään taustoja ruveta alusta rakentaan, kun haluu näitä nauhoittaa.. Kitarassa kuitenkin fokus.
 
Käsittääkseni Cortexin oma palvelu on täynnä ilmaisia hyviä captureita. Ainoa seikka mikä tuossa uudessa pömpelissä tökkii on se, että ilmeisesti signaaliketjuun ei voi laittaa erikseen esim. overdrivea vahvistimen eteen. Vaihtoehtoina erillinen pedaali, tai sitten capture jossa on jo OD mukana.

Joo eipä toi sisäänrakennetun od:n puute haittaa kun tulisi pedaalilautaan
 
Vähän kiinnoatelis toi uus neuralin nano cortex. Osaako jengi sanoa onko noi neuralin hyvät capturet pääosin maksullisia vai löytyykö hyviä ilmaisia? Ei huvittaisi heti laittaa satasta että saa jotai kohtuullisia captureita
Kurkkasin nopsaan Cortex cloudista ja siis Neural DSP:n omia captureitahan tuolla on ladattavana vähän. Tai ainakaan niiden käyttäjän alta en löydä enempää. Näkyy siis löytyvän vain 3 Bogner-capturea ja muutama jonkun MadPro custom vahvarin captureita. Presettipuolelle niillä ois enemmän ladattuna, mutta noita ei taida voida nanossa hyödyntää, vaan tarkoitettu Quad Cortexille. Sit taas artistien ja muiden käyttäjien lataamina löytynee loputtomasti kaikenlaista vahvistinta, pedaalia ja niiden yhdistelmää.

Melkein varmaan kannattaa tehdä tili tuonne ja kurkata, mitä löytyy. Varoituksen sanana nää sitten spämmää sähköpostiin ihan saatanasti koko ajan jotain, mutta filtteröi vaikka johonkin omaan kansioonsa näkymättömiin, jos alkaa häiritteen :D Tulee kyllä ihan hyödyllistäkin tietoa, mistä on ollu hyvä olla kartalla.

muoks. eäh, voiko se muka olla noin.. Quad Cortexissa näkyy ihan älytön läjä noiden kaikenlaisia muitakin captureita.. en vaan tuolta hakemalla löydä esim. Neuralin ittensä tekemää Petruccin Mesan JP2C capturea ollenkaan, vaikka niitä on sata erilaista Quad Cortexille, että mistä se pitäs tuolle nanolle osata hakea..
 
Viimeksi muokattu:
Beaton videossa haastattelussa Dweezil Zappa. Aluksi van Halen ja miten Eddi soitti ja kaikkea Edin soittotapaan liittyvää. Puolentunnin kohdalla hänen musiikkiteoria opiskeluaan, miten muistaa puhelinnumero. Jotenkoten pysyin kärryillä mutta en tietenkään itse millään tavalla voi tehdä mitään kitaraimprovosointeja. Mutta itselle ainakin rautainen pätkä. Kitara soundit UAFX anti 1992 pedaalista.


Edit. Etunimen korjaus. Muista sen jostain syystä aina väärin. Alkaa D -kirjaimella...kele.
 
Mää en enää jaksa rautakanki hanurissa coveeraa biisejä niin, että kuvaan alusta loppuun ja en salli juurikaa virheitä. Kamu tehnyt "multicam" muodossa noita, pystyy jopa fiilistelee samalla ku soittelee ko ei tarvi miettiä et jos tekee virheen, saa paljo elävämmän coverin. Raitojaki saa paremmin nauhotettuu, samalla ku kuvaa 4 kuvakulmaa niin nauhottaa raidat, sit vaa korjailee pikkuvirheet sieltä.

Toki edellee standardina se, että oikeesti osaa sen biisin soittaa. Hyvä esmi The Way Of The Vikings Amonilta, missä kaikki muut osuudet menis jo melkee laput silmillä, mut soolo ei mee tarpeeks hyvin vielä. Hassuu ku biisi mennyt jo vuoden iha hyvin, mut sooloa harjotellut kuukausitolkulla.

Filthin Nymphetamine Fix kieltämättä kuulostaa melkeenku orkkis kitarat ois taustalla. 6 hiton raitaa mä toho veivasin ja yllätyin lopputuloksesta :D
 
Mää en enää jaksa rautakanki hanurissa coveeraa biisejä niin, että kuvaan alusta loppuun ja en salli juurikaa virheitä. Kamu tehnyt "multicam" muodossa noita, pystyy jopa fiilistelee samalla ku soittelee ko ei tarvi miettiä et jos tekee virheen, saa paljo elävämmän coverin. Raitojaki saa paremmin nauhotettuu, samalla ku kuvaa 4 kuvakulmaa niin nauhottaa raidat, sit vaa korjailee pikkuvirheet sieltä.

Toki edellee standardina se, että oikeesti osaa sen biisin soittaa. Hyvä esmi The Way Of The Vikings Amonilta, missä kaikki muut osuudet menis jo melkee laput silmillä, mut soolo ei mee tarpeeks hyvin vielä. Hassuu ku biisi mennyt jo vuoden iha hyvin, mut sooloa harjotellut kuukausitolkulla.

Filthin Nymphetamine Fix kieltämättä kuulostaa melkeenku orkkis kitarat ois taustalla. 6 hiton raitaa mä toho veivasin ja yllätyin lopputuloksesta :D
Jos häiritsee, niin videoi 100fps ja laita edittiin leikkaa . Jos oikein tän mietin? :) => voit muokata/korjata ääntä 1/100 sekunnin välein ja lataa YouTubeen 50p.
Tai vaan hidastat tai nopeutat tarpeen mukaan editissä. Oon joskus synkannut live-biisiin 50p videoon levyn musan, joka oli 20 s. hitaampi. Ainut ongelma parissa kohtaa oli, että solisti lauloi eritavalla kuin levyllä, sitä on hankalampikorjata. => Aivan kaikkea ei kannata uskoamitä videoilla näkee/kuulee :) , sääli sinänsä kun ei voi enää 100-luottaa.
 
Jos häiritsee, niin videoi 100fps ja laita edittiin leikkaa . Jos oikein tän mietin? :) => voit muokata/korjata ääntä 1/100 sekunnin välein ja lataa YouTubeen 50p.
Tai vaan hidastat tai nopeutat tarpeen mukaan editissä. Oon joskus synkannut live-biisiin 50p videoon levyn musan, joka oli 20 s. hitaampi. Ainut ongelma parissa kohtaa oli, että solisti lauloi eritavalla kuin levyllä, sitä on hankalampikorjata. => Aivan kaikkea ei kannata uskoamitä videoilla näkee/kuulee :) , sääli sinänsä kun ei voi enää 100-luottaa.
Millä vehkeellä sää sitä audiota oot warpannu (eli muuttanut tempoa)?

Ainakin Abletonilla menee kaikki transientit aivan sekaisin, jos koitat nauhoitella vaikka jotain sooloa hitaampaan tempoon ja vaan nopeuttaa originaaliksi. Tulee siis ihan roskan kuuloista. Eikä sillä, että kiinnostais hirveästi noin tehdä, mutta kokeilin nyt kertaalleen joku aika sitten.

Voi olla, että en vaan osannu, mutta vähän vaikuttaa sitä, että tuo vaatii vähän enemmän askartelua, jos haluais huijaamalla soitella nauhoituksensa ja saada niistä vielä nopeutettunakin järkevän kuuloisia.. Muutenkin kyllä minusta vähän tätä somemaailman sontaa, että nauhoitellaan hidastettuna tai sata kertaa korjattuna kamat ja sitten videota eetteriin kuninkaana, jos oikeasti ei irtoais sinne päinkään livenä kys. veto.
 
Millä vehkeellä sää sitä audiota oot warpannu (eli muuttanut tempoa)?

Ainakin Abletonilla menee kaikki transientit aivan sekaisin, jos koitat nauhoitella vaikka jotain sooloa hitaampaan tempoon ja vaan nopeuttaa originaaliksi. Tulee siis ihan roskan kuuloista. Eikä sillä, että kiinnostais hirveästi noin tehdä, mutta kokeilin nyt kertaalleen joku aika sitten.

Voi olla, että en vaan osannu, mutta vähän vaikuttaa sitä, että tuo vaatii vähän enemmän askartelua, jos haluais huijaamalla soitella nauhoituksensa ja saada niistä vielä nopeutettunakin järkevän kuuloisia.. Muutenkin kyllä minusta vähän tätä somemaailman sontaa, että nauhoitellaan hidastettuna tai sata kertaa korjattuna kamat ja sitten videota eetteriin kuninkaana, jos oikeasti ei irtoais sinne päinkään livenä kys. veto.
Kun sovittaa kuvaa valmiiseen musaan tempoa ei tarvitse muuttaa, koska ääniraitaan ei kosketa. Siihen voisin kyllä koskea, koskea koska editissä pystyy äänen taajuutta
muuttamaan möreästä "pikkuorava efektiin". Kun hidastaa se hidastaa ääntä ja pänvastoin.
Pientä nopeuden muutosta äänessä ei juurikaan huomaa.

Muttaa joo askartelulta ei voine välttyä, jos uskottavan (ammattilaisen silmille) huijauksen meinaa tehdä. Katsoin, että em. n. 3min biisin synkkaukseen meni 2h.

Musta biisissä voi soittovirheitä, kunhan se on kuunneltava ja riittävällä itsekritiikillä tehty.
 
Tuli hankittua AirTurn Duo 500 (bluetooth sivujen kääntäjä). Yllätykseni huomasin, että miten voikin soitto mennä sekaisin, kun polkimella vaihtaa sivua. Jotenkin käden ja jalan synkro ei meinaa toimia. Onkos muilla ollut samaa ongelmaa?
 
Tuli hankittua AirTurn Duo 500 (bluetooth sivujen kääntäjä). Yllätykseni huomasin, että miten voikin soitto mennä sekaisin, kun polkimella vaihtaa sivua. Jotenkin käden ja jalan synkro ei meinaa toimia. Onkos muilla ollut samaa ongelmaa?
Itte hommasin kans ajatuksella että senkun vaan polkasee ja vaihtaa sivua, mutta soittaessa ja laulaessa ei sit ihan ollukaan niin helppo kolmatta toimintoa yhdistää. :D

Nyt vuoden jälkeen siihen on jo tottunu mutta lopulta aika vähälle käytölle jäänyt, jokunen tuurauskeikka missä ei oo tabletilla yhdelle sivulle mahtunu kaikki on ollu käyttöä.
 
Tilasin/sainkin jo nyt sen Mustang micron plus:n eli sen uudemman version, vaikka se vanhempi peruskin oli jo ennestään. Täytyy, kun jaksaa, ihmetellä mitä ihmeellisyyksiä tuossa uudemmassa mallissa nyt on. Plus se mobiili-appi siihen liittyen.
 
Laitetaas nyt soittovideo viikonlopun kunniaksi, missä ei laulu ole häiritsemässä. Koko päivä satoi, mutta kuin ihmeen kaupalla sen verran oli taukoa, että saatiin nauhalle edes jotain. Krapula ja kohmeiset sormet ei paranna suoritusta, mutta aattelin että tekniikkapalstalaisia voi välillä järkyttää vähemmän täydellisellä touhulla. Suurin harmitus on soitinten balanssi, mutta puhelimella nauhotettu niin ei sille saatu mitään järkevää tehtyä. Sateen vuoksi ei voitu enää yrittää uudestaan. Mitenkä te toimitte raitojen erottelun kanssa näinä päivinä?

 
Laitetaas nyt soittovideo viikonlopun kunniaksi, missä ei laulu ole häiritsemässä. Koko päivä satoi, mutta kuin ihmeen kaupalla sen verran oli taukoa, että saatiin nauhalle edes jotain. Krapula ja kohmeiset sormet ei paranna suoritusta, mutta aattelin että tekniikkapalstalaisia voi välillä järkyttää vähemmän täydellisellä touhulla. Suurin harmitus on soitinten balanssi, mutta puhelimella nauhotettu niin ei sille saatu mitään järkevää tehtyä. Sateen vuoksi ei voitu enää yrittää uudestaan. Mitenkä te toimitte raitojen erottelun kanssa näinä päivinä?



Kova! Plussat vielä alun Saima Harmajasta.
 
Laitetaas nyt soittovideo viikonlopun kunniaksi, missä ei laulu ole häiritsemässä. Koko päivä satoi, mutta kuin ihmeen kaupalla sen verran oli taukoa, että saatiin nauhalle edes jotain. Krapula ja kohmeiset sormet ei paranna suoritusta, mutta aattelin että tekniikkapalstalaisia voi välillä järkyttää vähemmän täydellisellä touhulla. Suurin harmitus on soitinten balanssi, mutta puhelimella nauhotettu niin ei sille saatu mitään järkevää tehtyä. Sateen vuoksi ei voitu enää yrittää uudestaan. Mitenkä te toimitte raitojen erottelun kanssa näinä päivinä?


Joo, peukkua tekemiselle täältäkin.

Näitä "olennaisia" havaintoja, niin en tiiä onko tuon lovellisen akkarin hienovire ihan mintissä. Vähän otti korvaan joku kvinttijuttu tuolta korkeammilta nauhoilta, mutta ei kyllä sit muuten häirinnyt noissa yhden nuotin melodialinjoissa.. että saatto olla omissakin korvissa vaan.
 
Tuossa nyt iteltäkin näitä lurituksia, mitä viimeksi nauhoittelin:



Robben Fordin yksi klassikkobiisi ja sen eka soolo. En oo ihan varma, mitä renderöin, kun tosta oli jotain väliotoksia tallella viikolta ja yks enemmän korjailtu, mutta tuo lienee muuten yksi otto pl. korjasin äsken yhden vapaan E:n sohaisun. Neuralin Morgan Amps -plugarista soundi tällä kertaa.

Tota biisiä käytetään paljon opetusmatskuna noita alt-juttujen takia ja tuon kierron päälle voi muuten soitella pitkälti Dm-pentatonista, mutta noiden alt-sointujen päälle pitäs keksiä jotain muuta. Ja yks hyvin yksinkertainen juttu, mitä tuossa ite pureskelin jokin aika sitten, on vaihtaa Dm-pentatonisesta vaan D -> Db A alt-soinnun päälle, jos ei alt-asteikkoa halua soitella.

Kaikki Dm-pentatoniset jutut toimii kaikista asemista, kunhan muistaa vaihtaa tuon yhden nuotin ja tämmönen tavallaan hyvin soittolähtöinen teoria on minusta sitä, mitä soittajana tarvittee - muu on vähän ylimääräistä, jos ei sävellä ja sovita kauheasti. Ts. mitä voit soittaa minkäkin jutun päälle ja miten eri soinnut ja asteikot juttelee keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, peukkua tekemiselle täältäkin.

Näitä "olennaisia" havaintoja, niin en tiiä onko tuon lovellisen akkarin hienovire ihan mintissä. Vähän otti korvaan joku kvinttijuttu tuolta korkeammilta nauhoilta, mutta ei kyllä sit muuten häirinnyt noissa yhden nuotin melodialinjoissa.. että saatto olla omissakin korvissa vaan.
Kyllä havaintosi on oikea. En tiiä sit kuinka paljon ilmasto vaikutti.
 
Ajattelin vaihtaa kielet bassoon ekaa kertaa. En ole siis ikinä vaihtanut ja YouTube videoiden mukaan näyttäisi aika simppelille. Haluaisin saman paksuiset kielet mitä mulla bassossa nyt on. Mistä tiedän miten paskut nää on? Työntömitalla mittaamalla?
Mitäs kaikkea "huoltovälineitä" kannattaisi olla olemassa? Ainakin tälläisen ajattelin ostaa 🎸 Harley Benton GuitarTech Neck Rest
 
Ajattelin vaihtaa kielet bassoon ekaa kertaa. En ole siis ikinä vaihtanut ja YouTube videoiden mukaan näyttäisi aika simppelille. Haluaisin saman paksuiset kielet mitä mulla bassossa nyt on. Mistä tiedän miten paskut nää on? Työntömitalla mittaamalla?
Mitäs kaikkea "huoltovälineitä" kannattaisi olla olemassa? Ainakin tälläisen ajattelin ostaa 🎸 Harley Benton GuitarTech Neck Rest
No jotkut sivuleikkurit kielten katkaisuun ja ei kai se paljon muuta tarvii.

Ehkä niitä Dunlopin pulloja (puhdistusaine + öljy) kantsii olla, niin voi putsata kaulan paskasta. Voi ostaa sitä satulan liukastustavaraakin, mutta lyijykynällä voi sipaista satulan uriin, niin ajaa saman asian. En tiiä paljon bassolla edes väliä, kun ei oo kampea eikä juuri bendailla.
 
Ajattelin vaihtaa kielet bassoon ekaa kertaa. En ole siis ikinä vaihtanut ja YouTube videoiden mukaan näyttäisi aika simppelille. Haluaisin saman paksuiset kielet mitä mulla bassossa nyt on. Mistä tiedän miten paskut nää on? Työntömitalla mittaamalla?
Mitäs kaikkea "huoltovälineitä" kannattaisi olla olemassa? Ainakin tälläisen ajattelin ostaa 🎸 Harley Benton GuitarTech Neck Rest

Jos normivireessä, niin G -kieli (korkein, 4-5 kielisellä) 45 - 100/105 fiiliksen mukaan.

Tuommoisilla huoltovälineillä voi heittää vesilintua. Sylissä homma hoituu. Tarttet tosiaan jotkut leikkurit, 0000 teräsvilla on hyvää putsaamaan paskat otelaudalta, kaulan takaa sekä nauhat. Sitten semmoinen joku öljyputeli.
Niillä pärjää taas seuraavat 5 vuotta ennen seuraavaa kielenvaihtoa :D

1727458214106.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos normivireessä, niin G -kieli (korkein, 5-6 kielisellä) 45 - 100/105 fiiliksen mukaan.

Tuommoisilla huoltovälineillä voi heittää vesilintua. Sylissä homma hoituu. Tarttet tosiaan jotkut leikkurit, 0000 teräsvilla on hyvää putsaamaan paskat otelaudalta, kaulan takaa sekä nauhat. Sitten semmoinen joku öljyputeli.
Niillä pärjää taas seuraavat 5 vuotta ennen seuraavaa kielenvaihtoa :D

1727458214106.png

Okei :D

Mulla on 4 kielinen basso. Pitääpä miettiä millaiset kielet ostaa..
Olisiko tuollainen setti hyvä? MN140 PREMIUM-KIT GUITAR CARE
Basson otelauta on ruusupuuta.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko tuollainen setti hyvä? MN140 PREMIUM-KIT GUITAR CARE
Basson otelauta on ruusupuuta.
Ruusupuuotelautaan voi joo sipaista tuon öljynkin huoletta. Tuossa alla ne Dunlopin vastaavat putelit:


En tiedä onko noiden sisällöissä kauheasti eroja, mutta tota Dunlopia kaikissa tolkun paikoissa käytetään, että ite ottaisin ns. tuttua.
 
Itse olen ruusupuulautoihin käyttänyt ihan vaan sittuunaöljyä, hyvin on pelannut ja maksaa T-kaupassa luokkaa 6€ 300 mL, joka kestää pitkään. Vaahteralaudat olen sitten kieltenvaihdon yhteydessä putsaillut ihan vaan vedellä kevyesti kostetulla rätillä, lakattuja kun ovat.
 
Ainiin, piti vielä sellaista kysyä, että vaihdatteko bassoon yksi kieli kerrallaan, vai kaikki pois kerralla? Kun luin, että jos kaikki ottaa kerralla pois, niin riskinä, että kaula jotenkin "vääntyy".. Jos tuosta selityksestä jotain ymmärtää.
 
Ainiin, piti vielä sellaista kysyä, että vaihdatteko bassoon yksi kieli kerrallaan, vai kaikki pois kerralla? Kun luin, että jos kaikki ottaa kerralla pois, niin riskinä, että kaula jotenkin "vääntyy".. Jos tuosta selityksestä jotain ymmärtää.

Ei nämä mitään jousisoittimia ole, eikä ne mihinkään väänny. Kaikki pois vaan. On huomattavasti helpompaa putsauskin.

Tosiaan jos teräsvillaa löytyy (tai joku 2000 hiomapaperia) niin niillä paskat pois joka puolelta. Levittelet öljyt, eli otelaudalle nauhojen väliin ja sitten pumpulipuikolla hyvä levittää sinne nauhojen viereen.
Keität kahvin ja käyt tupakalla ja sitten pyyhit öljyt veks ja uudet kiinni.

Bassoon sitten soittotatsista riippuen kierroksia viritystapin ympärille. Jos soittaa kovalla kädellä niin ainakin yksi kokonainen kierros.

Ylempänä mulla oli kirjoitusvirhe, eli 4-5 kielisillä G on korkein kieli, eli 45 paksuinen yleensä.
 
Otelauta on helpompi puhdistaa, jos kaikki kielet ovat pois tieltä operaation aikana. Ei mulla ole yksikään soitin hajonnut, kun kielet ovat olleet kaikki irti, kunhan vain kiristää/virittää uudet kielet tasaisesti. Tarkoitan tasaisuudella sitä, että virittää kielet vähän kerrallaan, vuorotellen. Ei niin, että laittaa yhden kielen kiinni ja virittää sen suoraan tavoitteeseen saakka. Se voi rasittaa virittimiä tai tuota yksittäistä kieltä liikaa.

Nopeintahan on vaihtaa kielet yksitellen, kun ne voi virittää samointein oikealle taajuudelle.
 
Vaahteralaudat olen sitten kieltenvaihdon yhteydessä putsaillut ihan vaan vedellä kevyesti kostetulla rätillä, lakattuja kun ovat.
Tarpeeton päteminen, mutta eivät varmaan ihan kaikki ja esim. noissa Suhreissa taitaa olla vaan öljy, niin kuin kaulan takana, tai sitten joku tosi tosi ohut lakkaus siinä otelaudassa ja vedetty satiiniksi. Ihan erilainen tuo Suhrin vaahteraotelauta mitä Edwardsilla, jossa se perinteinen kiiltolakkaus.

Sen verran aasinsiltana, että taitaa olla harrastusbudjetti sen verran ruvella, että joutunen ite asiassa laittamaan tuon Suhrin telen lihoiksi. Viitasaaren customi pitäs lunastaa, venynyt melkoisesti tuon valmistuminen kaikenlaisten eri syiden vuoksi, ja vanhan työsuhdeliisaripyörän lunastuskin pitää maksaa, niin ei kestä vaan persus muuten.

Ehkä pykälän yllättävästi minusta tuo Edwards soi vaan paremmin - jotenkin poikkeuksellisenkin hienosti tietyissä jutuissa. Suhrin kaula mukavampi ja parempi soittaa, mutta en saa samanlaisia kiksejä sen soundista ja ehkä tuo niiden trans butterscotch -värikään ei ihan lemppari, vaikka tuohon kerkeskin tottumaan alun ärsytyksen jälkeen.
 
@pappatech niin siis tarkoitin, että omat vaahteralautaiset kitarani on lakattuja, ei toki kaikki maailman vaahteralautaiset. :D
Joo siis oletin tuossa, että puhuttiin teleistä. Fender ei taida esim. tehdä muuta kuin kiiltolakatulla otekaulalla, jos niitä ostaa vaahteraotelautaisen telen.. ja siis se lakkaus taitaa kuulua siihen ns. originaalispeksiin.

Kaikenlaisissa hevikepeissä on joo jotain mitä lie öljyttyjä plus vahattuja vaahteralautoja, eikä taas varmaan juuri koskaan mitään lakkausta.
 
Joo siis oletin tuossa, että puhuttiin teleistä. Fender ei taida esim. tehdä muuta kuin kiiltolakatulla otekaulalla, jos niitä ostaa vaahteraotelautaisen telen.. ja siis se lakkaus taitaa kuulua siihen ns. originaalispeksiin.

Kaikenlaisissa hevikepeissä on joo jotain mitä lie öljyttyjä plus vahattuja vaahteralautoja, eikä taas varmaan juuri koskaan mitään lakkausta.
Mitä itse olen noita vaahteraotelautaisia hevikeppejä omistanut/nähnyt, niin kaikissa on ollut lakattu otelauta, kiilto tai satiini :hmm:.
 
Aikoinaan tuli hieman soiteltua kitaraa, tuossahan se telineessä odottelee edelleen uutta inspiraatiota. Suurin ongelma aina kun meinaa aloittaa on se että sormenpäät tulee kipeiksi niin ei voi harjoitella niin paljon kun haluaisi ja sitten se hommaa jää nopeasti siihen. Ja onhan se nyt epämukavaa kun sormet on kipeitä etenkin kun näppistä tulee myös näpyteltyä aika paljon. Onko tähän jotain ammattilaiskonstia vai pitäskö vaan harrastaa päivittäin 10min kuukausien ajan että sormet tottuu?

edit: akustinen kitara metallikielillä
 
Aikoinaan tuli hieman soiteltua kitaraa, tuossahan se telineessä odottelee edelleen uutta inspiraatiota. Suurin ongelma aina kun meinaa aloittaa on se että sormenpäät tulee kipeiksi niin ei voi harjoitella niin paljon kun haluaisi ja sitten se hommaa jää nopeasti siihen. Ja onhan se nyt epämukavaa kun sormet on kipeitä etenkin kun näppistä tulee myös näpyteltyä aika paljon. Onko tähän jotain ammattilaiskonstia vai pitäskö vaan harrastaa päivittäin 10min kuukausien ajan että sormet tottuu?

edit: akustinen kitara metallikielillä
Ei auta ku soittaa. Kyllä se sitten alkaa nopsaan asettua.
 
Mitä itse olen noita vaahteraotelautaisia hevikeppejä omistanut/nähnyt, niin kaikissa on ollut lakattu otelauta, kiilto tai satiini :hmm:.
En oo ihan varma, mikä tuossa Suhrissa nyt sitten on.. lähinnä yks japanin RG ollut, missä vaahteraotelauta ja nää pari teleä.

Kai se voi olla satiinilakkakin. En jaksa googlailla :D Toi Suhrin kaulan tausta on ainakin vaan öljytty.

Onko tähän jotain ammattilaiskonstia vai pitäskö vaan harrastaa päivittäin 10min kuukausien ajan että sormet tottuu?
Kuten sanottua, niin ei tähän poppakonsteja ole, vaan soittaa vaan, niin sormenpäät vähän tottuu ja kovettuu. Ei siihen kuukausia mene, mutta ekat pari viikkoa voi olla näpit vähän hellänä.

En tosin usko, että näppiksen kanssa mitään haittaa.
 
Sormenpäät tottuvat kyllä, siihen ei ole mitään oikopolkua. Tämän sanottuani lisään kylläkin, että kitaran säädöillä on suuri vaikutus kipeytymiseen, eli kannattaa ihan oikeasti ja heti alkuun viedä se rämpytin ammattilaiselle. Todennäköisesti satula on jätetty tehtaalla ihan liian korkeaksi, mikä tekee soittamisesta raskasta että epävireistä 1.-5. nauhoilla.

Aloitin soitteluni nylonkielisellä akkarilla, jossa se satula oli tosi korkea, mutten sitä itse tajunnut. Seurauksena oli mm. vaikea F-barreote, epävireiset avoimet soinnut ja repaleiset sormenpäät.
 
Teräskielinen akustinen on kyllä sormille se kaikkein brutaalein vaihtoehto. Vaikka sähkistä soittaa lähes joka päivä, silti teräskielinen akustinen saa sormet kipeäksi kun sitä soittaa harvemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 166
Viestejä
4 421 152
Jäsenet
73 296
Uusin jäsen
Nallu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom