Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Viestiketju alueella 'Palaute, tiedotukset ja arvonnat' , aloittaja Ylläpito, 29.11.2016.

1. Tonnin Seteli

Tonnin Seteli

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei sillä sisällöllä ole välttämättä merkitystä. Kunhan nyt raportti on tehty tai muuten bongattu, ja kirjoittaja ei satu miellyttämään.

2. Technarchy

Technarchy

Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Eli naiseksi sanominen tällä foorumilla on sun mielestä liikaa? Onneksi sinä et ole moderaattorina täällä. Sukupuolinetraalit ilmaisut ilmeisesti pitäisi olla käytössä joka paikassa, koska on loukkaavaa osoittaa jonkun olevan jotain sukupuolta, jos ei ole varma asiasta. Ja sillä todella on tuossa asiassa merkitystä kivun kannalta onko henkilö mies tai nainen. Naisten ei tarvi jalkapallossakaan pitää käsiä jalkovälin suojana, syy on selvä.

3. outonaapuri

outonaapuri Pro Köyhä

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noo, vähän herkillä siellä on kyllä oltu, mutta voi tuon halutessaan nähdä kuten suvanto on nähnyt. Paino sanalla halutessaan. Toki en tiiä onko kautium kussut suvannut satulaan tjsp jolloin on ns. "jäänyt mieleen" ja liipasin herkemmällä. Itse en olisi tuosta mitään antanut mutta mä en olekkaan moderaattori.

4. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyse tuossa edupin kommentissa taisi olla enemmänkin siitä, että jos siitä minun viestistä voi tosiaan saada varoituksen, niin selvästi loukkaavampi on se sinun viestisi ja pari muuta aiempaakin ketjussa olevaa kommenttia muilta.

Minun viesti oli kuitenkin se, josta ilmiselvästi raportoitiin ja Suvanto tapansa mukaan nappasi koukun sellaisenaan ja mäjäytti varoituksen sen kummempia ajattelematta. En olisi välttämättä ymmärtänyt tuosta viestistä ja tuossa nimenomaisessa ketjussa/kontekstissa huomautustakaan, mutta varoitusta vieläkin vähemmän.

Ei pitäisi olla mitään kaunoja, tai ainakaan minä en ole sellaisesta tietoinen. Muutenkaan ei ole tapana yrittää ketään loukata, eikä tuokaan viesti mielestäni mikään pahantahtoinen kommentti ollut. Yhden huomautuksen olen aiemmin Villeltä saanut ja se oli hieman samaan tapaan epämääräinen päätös ja siksi siitä myös taaempana tässä ketjussa keskusteltiin jokusen viestin verran, mutta ei siitä(kään) mitään kovin suuria arpia luulisi jääneen kenellekään.

Eikä sitä postausta luulisi hymiöllä höystettynä voivan tuossa ketjussa muutenkaan ymmärtää väärin, mutta näyttää se silti olevan mahdollista jos oikein yrittää.

Edit.
    Kyllä minä aika vahvasti alan olemaan sitä mieltä, ettei moderaattorina voi toimia sellainen henkilö, joka ei itse seuraa ketjuja keskusteluineen. Siitä ei seuraa kuin juuri näitä överiksi vedettyjen raportointien myötä tehtyjä hätäisiä random-päätöksiä.

Viimeksi muokattu: 11.01.2019
  5. outonaapuri

outonaapuri Pro Köyhä

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On se toki mahdollista jos oikein haluaa niin ajatella. Jotenkin muistelisin että sulla @Kautium on silloin tällöin ollut melko "reipas" keskustelutyyli niin onhan se voinut vaikuttaa. Ei sillä että sen pitäisi, mutta varmasti se niin tekee ihan ymmärrettävistä syistä.

No, @Ville Suvanto tulee varmaan kertoilemaan jossain vaiheessa mikä meininki.

Toki olisit voinut perusteluja ensin suvannolta itseltään suoraan kysyä, periaatteessa turha täällä jokaista varoitusta vatvoa.

6. Technarchy

Technarchy

Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Sun viestissä ei kyllä mitään loukkaavaa ollut, saati että jopa varoituksen olisit ansainnut. Jos jollain on huomautettavaa, niin sitten voi huomauttaa, et hei, tää loukkaa nyt mun tunteita tms. Sitten voi pyytää anteeksi toiselta.
    Kovempinahkainen pitää olla, jos julkisella paikalla on, ettei mene tunteisiin tuolla tavalla. Ainakaan noin herkästi. Kaikki viestithän täällä on vastaavia, koska on helppo kirjoittaa ja toista ei näe.

Jos joku mua kadulla alkaa mulkuksi nimittelemään, niin enhän mä voi siitä loukkaantua. Eihän se mua tunne tai tiedä. Mut jos mun setä alkaa mulle sitä sanomaan, niin se sen sijaan voi jo loukatakin, toisaalta mitä sekään musta mitään oikeesti tietää. Kunhan äiti tai isä ei ala nimittelemään tuollai...

7. Juha Kokkonen

Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos nyt vielä tässä vaiheessa jätän ottamatta kantaa tuohon kyseiseen yksittäiseen moderointiin, niin asian oikaiseminen tai korjaaminen ei varmaankaan onnistu kuitenkaan parhaalla mahdollisella tavalla, jos sitä ruvetaan selvittämään näiden viestien tyylisellä palautteella, vai mitä mieltä olet? Olisiko asiallisempi tyyli mitenkään mahdollista?

Pitää kysellä Villen näkemystä tuohon moderointiratkaisuun ja palaan sitten asiaan.

Nightuser tykkää tästä.
  8. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kirjoitan kyllä moneen ketjuun ja joskus räväkkäästikin, mutta yleensä ei ole tarkoitus kuitenkaan keskustella keskustelijoista, vaan asiasta. Se on aina ikävää, jos siitä mielipiteestä joku pahoittaa mielensä ja ottaa asian henkilökohtaisesti, mutta sille ei voi mitään.

Mutta se vasta on outoa, jos Suvannolla on jotain henkilökohtaista agendaa taustalla, tai varsinkin jos sellaisen antaa vaikuttaa moderointiin. Sitä en oikein jaksa uskoa, eli eiköhän näissä ole pikemminkin syynä turhautuneena, väsyneenä tai pienessä hiprakassa tehtyjä liian pikaisia johtopäätöksiä.

Laitoin Villelle ensin viestiä, että haluan käydä asian käpi täällä. Yksityisviesteillä purnaaminen ei hirveästi kiinnosta ja tätä kautta moderointilinjaus selviää muillekin.

Osaltaan olet toki oikeassa, mutta vähän oli tunnepuuskaa päällä kun aamulla foorumin avasin ja näin tuon ratkaisun. Ja kun Villen toiminnasta on ikävästi jäänyt mieleen se, että reisille meinaa mennä vähän liian usein, niin se alleviivasi fiilistä.

Juha Kokkonen tykkää tästä.
  9. Juha Kokkonen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo, ymmärrän kyllä. Mutta annetaan niiden kierrosten nyt vielä vähän laskea punarajalta ja jutellaan ylläpidon kesken miten asia on mennyt, niin eiköhän siihen joku tolkku saada :geek:

Puhtaasti omasta puolestani voin ainakin todeta, että itse tulee tehtyä silloin tällöin virheitä ja niiden taustalla on yleensä kiire, väsymys tai puhdas väärintulkinta.

Mutta kuten tuossa sanoin, palataan asiaan myöhemmin.

10. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jees, näin tehdään. Enkä minä mitään kompensaatiota ole peräämässä, vaan lähinnä selvyyttä rajoihin. Varsinkin, kun olen kuvitellut että tiedän missä ne rajat ovat.

Se on mainiota että raportteihin puututaan ripeästi ja että tarpeettomat henkilökohtaisuudet jne. karsitaan, mutta jotain rajaa sillekin puolelle. :D

Juha Kokkonen tykkää tästä.
  11. edup

edup

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei tässä ole kysymys mistään sukupuolesta. Tuollainen toisen henkilön ominaisuuksilla spekulointi ei kuulu hyvään keskustelutapaan, oli sitten kyse sukupuolesta, iästä tai mistään muustakaan.

WanhaPatu tykkää tästä.
  12. Technarchy

Technarchy

Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Ei tuo nyt voi niin vakavaa olla. Ja se viittaus liittyi kommenttiin, ei henkilöön. Ja siksi laitoin tuon aiemman esimerkin myös mukaan ja se todella liittyi sukupuoleen, koska miehellä ja naisella on perustavanlaatuisia eroja vaikka jotkut muuta väittävätkin.

13. edup

edup

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sanoinko että se on vakavaa? En. Raportoinko kyseisen viestin? En. Väitinkö että enemmän tuo viesti olisi varoituksen arvoinen kuin se mistä varoitus annettiin? Kyllä.

Kysyttävää?

14. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joo, kyllähän kaikenlaiset "taidat olla nainen, kun et ymmärrä" -tyyppiset kommentit ovat selvästi halventavia sille kenelle vastataan ja myös naisille yleisesti.

Ei sellaisten tarvitse olla sallittuja, mutta toisaalta kyllä niissäkin luulisi huomautuksen riittävän, jos ei kyse ole jatkuvasta ongelmasta.

WanhaPatu tykkää tästä.
  15. Technarchy

Technarchy

Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    En minä sinun raportoinneista tiedä. Sanoit "henkilön ominaisuuksilla spekulointi ei kuulu hyvään keskustelutapaan" ja vastasin että ei se ole niin vakavaa. Miksi tuo asia on sinulle niin tärkeä? Minä en kertaakaan käyttänyt mitään nais termiä mitenkään alentavasti.
    Miksi siitä pitäisi varoitus antaa?
    Lue tuo yllä oleva Kautiumin viesti niin ymmärrät eron.

16. Juha Kokkonen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noniin, kaikkien näkemys tuosta asiasta tuli jo selväksi, ei tuo vääntäminen etene enää mihinkään joten lopetellaanpa se :tup:

17. Ville Suvanto

Ville Suvanto Modulaattori Ylläpidon jäsen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    TRmin8r:n viesti oli minusta täysin asiallinen (kuten oli hänen aiemmatkin), kun taas sinun (@Kautium) vastauksesi oli ihan turhanpäiväinen piikittely. Samaan olet syyllistynyt aiemminkin. Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään sinua vastaan, mutta toki nimimerkkisi on muistissa, koska raportointeja sinusta tulee tasaiseen tahtiin, eivätkä näistä kaikki johda toimenpiteisiin.

Kellonaikaan liittyvä kuittailu osaltaan kuvaa tyyliäsi hyvin. Meistä kaikki eivät välttämättä ole samalla aikavyöhykkeellä, kuten nyt omassa tapauksessani, joten Suomen yö monessa muussa paikassa on ihan luonnollinen aika moderointiin.

living_death ja FlyingAntero tykkäävät tästä.
  18. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Arvasin ettet kykene näkemään mitään vikaa omissa toimissasi. Et edes vaikka muutkin ihmettelevät päätöksiäsi.

Oletko sitä mieltä, että tuollaisista kuuluu saada jatkossakin varoitus? Ei siis huomautusta, vaan varoitus? Ovatko muut modet samaa mieltä?

Entäs ne muut törkeämmät viestit tuossa(kin) ketjussa, nekö olivat kuitenkin ihan ok? Ymmärrät varmaan mistä nämä sinun tekemien päätösten/linjausten ihmettelyt juontavat juurensa?

Ja vai että "nimimerkki muistissa"? Kaikkea sitä. Se on selvää että mielipide-eroista jne tulee raportteja kun paljon kirjoittaa, mutta jos ja kun ne eivät käytännössä koskaan johda toimenpiteisiin, niin mikä into sinulla on niitä muistella? Minulla taitaa olla kokonaista kaksi huomautusta tällä postausmäärällä foorumin alusta lähtien, mutta ehkä sinulla on joku oma vihko, jonne keräät lisämerkintöjä?

Melkoista touhua. Ei pysty arvostamaan.

19. Ville Suvanto

Ville Suvanto Modulaattori Ylläpidon jäsen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ylempää tuli linjaus, jonka myötä otin varoituksen pois.

Viitaten kommenttiisi, säännöt ja linjaukset tulevat Sampsalta ja Juhalta. Tätä ketjua en ole lukenut kuin silloin, kun minut on täällä tagattu.

Enhän minä mitään kommentoinut, että välttämättä sinua muistelisin. Mieluiten en muistaisi yhdenkään käyttäjän nimimerkkiä raporttien puolesta. Fakta vain on, että raportteja läpi käydessä osan nimimerkki jää väistämättä mieleen. Kuten sinun tapauksessasi, koska raportointeja tulee tasaiseen tahtiin, vaikka harvempi onkaan johtanut toimenpiteisiin (=olisit itse niistä tietoinen). Kappaleesi on taas ihan turhanpäiväistä nälvimistä vihkoineen, joten sinällään en yhtään ihmettele, että raportteja sataa, koska tyylisi on tuo.

20. Technarchy

Technarchy

Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Kaotikaa nälvitään myös. Ei se ole mukavaa katseltavaa, kun lukee uutiskommentteja tms. Ne on täysin ylimääräistä kommentteja ilman mitään muuta sisältöä.
    Kaikki tuollainen ylimääräinen huutelu pitäisi saada karsittua pois, joka ei palvele sitä itse keskustelua.
    Kaotikalle moni väittää myös vastaan, mutta samalla tuo esiin oman näkemyksensä ja vie keskustelua eteenpäin.

WanhaPatu, Kalix ja svk tykkäävät tästä.
  21. David ":DA" Imodium

David ":DA" Imodium

Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mielenkiintoinen keskustelu johdatti tänne. Kävikö tässä nyt taas niin että yhdestä turhanpäiväisestä viestistä saatii useampi sivu luettavaa? Ja sattumoisin taas kerran saman nimimerkin vuoksi?

Varoitus oli aika random, mutta tämä "en mä mitään itke, kunhan ihmettelen"-vänkävirsi kyllä ylittää senkin. Sikäli kyllä sääntöihin pitäisi kirjata ettei keskusteluja tartte kauheasti paskoa, mutta minkäs teet kun toinen on kirjallisesti lahjakas provoilija ja -provosoituja, joka nähtävästi osaa myös uhriutumisen taidon.

Tapaus oli kyllä hyvä linjanveto siinä mielessä, että kyllä mielestäni tuollainen vähän kärkkäämpi keskustelutapa pitää sallia ainakin YK:lla. Vähän pitää olla nahkaa.

Mut sit taas näin rivikirjoittelijan silmin toivoisi kyl vähän myös tilannetajua. Kautiumin viesti nyt oli yksinkertaisesti vain huono. Semmosta perushuonoilua. Tässäkin ketjussa on olkiukkoilua josta olisi paljon mieluummin voinut liipaista. Ja jos on ihan pakko vinoilla niin senkin voi tehdä hyväntahtoisesti. Internetissä se on välillä hankalaa varsinkin jos imago jo ennestään huokuu takakireyttä. Enkä nyt tarkoita tällä kirjaimellisesti peppureikää.

Villelle myös terveisiä: linja on hyvä, mutta vaatii hienosäätöä. :geek:

Tsemppiä kaikille tämän vakavan paikan äärellä!

22. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Vai että useampi sivu? Minä laskin yhteensä about 25 viestiä aiheesta eri kirjoittajilta, mutta josko sinulla on eri sivutusmääritykset? No, onneksi sinä sentään jatkat topicin mukaisesti ja asialinjalla menemättä yhtään henkilöön, kun me muut ei sellaista osata. :D

Olikos täällä joku muu sinun ja Suvannon lisäksi, joka oli sitä mieltä että keskustelu ei ollut aiheellinen? Minä en sellaisia ole havainnut, mutta sinä saatat olet eri mieltä ja se sinulle suotakoon. Olit tosin viestissä välistä sitä mieltä, että ehkä se olikin aiheellinen, mutta silti piti vähän vittuilla, joten jäi epäselväksi kumpaa se nyt sitten mielestäsi olikaan.

Minulle on ihan yksi ja hailea jäisikö se varoitus voimaan vai ei, mutta jos se olisi jäänyt, niin kannattaa huomioida, että myös tuo sinun viestisi menisi heittämällä samaan kategoriaan ja sitä myöten modet hukkuisivat raportointeihin ympäri foorumia ja käyttäjät samalla varoituksiin+banneihin. Onneksi Sampsa/Suvanto oikaisivat linjaa siinä mielessä.

Tarkoitin tuolla edellisellä, että kokolailla puhtaaksi vittuiluksihan tuo viestisi oli tarkoitettu, kuten käytännössä muutkin viestit joita mukahauskasti heittelet minun perässä vähän joka ketjuun.

Voisit vaikka miettiä, että miksi tosiaan seuraat ketjusta toiseen kommentoimassa minun tekemisiä? En tiedä onko se sinulle yleisempikin harrastus, kun en ole seurannut sinua tarkemmin. Minun kohdalla tämä show kuitenkin alkoi siitä, kun olin jonkin aika sitten eri mieltä niistä sinun sähköallergiakommenteista ja avauduit aiheesta kovin tuohtuneena privaviesteilläkin. Selvästi jotain on siis mennyt ihon alle, mutta ylitä päästä siitä yli.

Minä olen asiallisen keskustelun kannattaja, mutta huumorintajua pitää silti löytyä ja samoin keskustelun konteksti pitää huomioida, muuten ei tule mistään mitään. En ole koskaan väittänyt etteikö joskus tulisi sanottua itsekin liiankin terävästi tai näsäviisaasti. Jos ja kun niin tapahtuu, otan näpsyn vastaan, nuolen haavat ja yritän kehittyä. Tässä tapauksessa virheen myöntäminen olisi kuitenkin ollut väärin kaikille. Kaikki tekevät joskus virheitä, nyt se oli Ville, vaikka ei sitä vieläkään myöntänyt, MOT.

23. David ":DA" Imodium

David ":DA" Imodium

Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kerää nyt vähän happea. Minähän olin kanssasi samaa mieltä linjauksesta.

Taas kilometrin itku ihan turhasta.

Paalausmestari tykkää tästä.
  24. living_death

living_death ★ Still alive ™

Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Näistä varoituksista ei ehkä kannata aina tehdä julkista jalkapuuta, koska aina voi olla YV:llä yhteydessä varoituksen antajaan YV:llä ja kysyä syytä jos itse ei ymmärrä.

25. living_death

living_death ★ Still alive ™

Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
  26. FlyingAntero

FlyingAntero ɑ n d r o i d Tukijäsen Team Android

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toinen noista on uutinen ja toinen mobiilipuolen keskustelu. Ei kai noita uutisia ole ollut tapana yhdistellä aiempiin keskusteluihin.

Juha Kokkonen ja Sampsa tykkäävät tästä.
  27. Kautium

Kautium IOdootti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei aina toki kannatakaan, mutta julkinen läpikäynti on mielestäni kaikkien etu tilanteessa, jossa useammatkin raapivat päätä että mitäs ihmettä nyt taas. Ja varsinkin nyt, kun on ollut epäselvyyttä näistä moderointilinjauksista.

Älä viitsi olla tekopyhä. Ensin piti vittuillen julistaa kuinka minun postaukset olivat "vänkävirsiä", "keskustelun paskomista", "uhriutumista" ja "takakireyttä". Sitten kun se oli saatu pois alta, niin käänsit kelkkaa. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, vai miten se sanonta menikään.

28. Sampsa

Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream RTX ON Team H2O

Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Alkaisikohan sitten riittää tämän yhden varoituksen tiimoilta joka tuli vähän herkästi ja jo poistettu?

Jatkossa vähemmän turhaa pään aukomista, kiitos.

David ":DA" Imodium tykkää tästä.
  29. Juha Kokkonen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Uutiset uutisina ja muu keskustelu sitten normaalisti omilla alueillaan, kuten tuossa ylempänä jo todettiinkin.