- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 555
Model 3:sta saisi myös olla isompiakkuinen malli pelkällä takavedolla. Model Y:stä vissiin onkin sellainen tulossa.
3:sta oli aikanaan takavetoiset LR ja MR -versiot. Model Y:n SR-versio vedettiin juuri myynnistä, joten en siitäkään takavetoista versiota odottelisi. Kalliimmissa malleissa on paremmat katteet.Model 3:sta saisi myös olla isompiakkuinen malli pelkällä takavedolla. Model Y:stä vissiin onkin sellainen tulossa.
Kerro mitä vastaavat liikkeessä. Omat vaihtohyvitykset (netto) ovat olleet kaikki 26,5 - 28,0k€ välillä Optimalle eli itse ostettavasta autosta on sitten lisäksi annettu erillinen alennus (=uuden auton alennusta ei ole leivottu tuohon vaihtoauton hyvitykseen mukaan).Käyn piruuttani tänään kysymässä paikalliselta Fordi liikkeeltä tuosta mach-e:stä. Liikkeen omilla sivuilla ei puhuta mitään, mutta katotaan mitä myyjät tietää ja uskaltavatko antaa Optimaan vaihtotarjousta tässä vaiheessa. Ennemmin sitä ehkä uudesta autosta maksaisi sen 60k€ kuin 150tkm poljetusta Teslasta... Tosin epäilen, että ovat ihan hoo moilasena eivätkä edes tiedä sellaisen auton olevan myynnissä.
@pokkus laitas vähän mitä sun Optimasta on välissä luvattu? Itse hieromassa kanssa ja heikkoa on välirahat. 20-23k€ tähän mennessä 40-60k€ käytettyihin.
Siitä oli spekulaatiota, että tulisi Y:stä tulisi LR RWD versio myöhemmin ulos, mikä olisi seuraava hinnat alkaen -malli.3:sta oli aikanaan takavetoiset LR ja MR -versiot. Model Y:n SR-versio vedettiin juuri myynnistä, joten en siitäkään takavetoista versiota odottelisi. Kalliimmissa malleissa on paremmat katteet.
Tesla Y:n long range malli tarjoaa 505km rangen ja maksaa 66682€ ja vastaavasti Mach-E:n long range tarjoaa 600km rangen hintaan 58375€. Teslasta ei tipu penniäkään alennusta ja eiköhän tuosta Mach-E:sta jonkun euron saa vielä alennustakin eli eroa on kymppitonnin verran.Vertailet huomattavasti tehokkaampaa nelivetoista Model Y:tä takavetoiseen Mach-E:hen. Lähempänä Model Y:tä oleva Mach-E:n nelivetomalli maksaa aavistuksen enemmän kuin Model Y ja WLTP on 540 km.
Kyllä minäkin henk.koht. sen takavetoisen ottaisin. Lähinnä nyt vain huomatuksena, että vertailu ei ole ihan omenia omeniin.Tesla Y:n long range malli tarjoaa 505km rangen ja maksaa 66682€ ja vastaavasti Mach-E:n long range tarjoaa 600km rangen hintaan 58375€. Teslasta ei tipu penniäkään alennusta ja eiköhän tuosta Mach-E:sta jonkun euron saa vielä alennustakin eli eroa on kymppitonnin verran.
Onhan tuo Y toki neliveto, mutta onko se nyt niin paljon suorituskykyisempi muuten kuin viivalta lähdettäessä? Tuossa Mach-E:ssa on kuitenkin myös 285 heppaa eli ihan riittävästi kaikkeen mahdolliseen ajamiseen Suomessa.
Niin no, mitä sitä sitten vertaillaankaan: rangea, heppoja, hintaa, vetotapaa jne. Ei Testa Y:llä ole esimerkiksi mitään joka vastaisi tuohon Mech-E:n rangeen tällä hetkellä. Miksi sen vetotavan ja suorituskyvyn siis pitäisi olla se lähtökohta vertaamiselle kun yhtä hyvin se voi olla hinta ja range.Kyllä minäkin henk.koht. sen takavetoisen ottaisin. Lähinnä nyt vain huomatuksena, että vertailu ei ole ihan omenia omeniin.
Todellisuus jää nähtäväksi, mutta ev-databasen arvion mukaan isoakkuisen RWD Fordin range on 25km pidempi kuin Model Y long range AWD:n.Ei Testa Y:llä ole esimerkiksi mitään joka vastaisi tuohon Mech-E:n rangeen tällä hetkellä.
On se aina ja iänkaikkisesti, jos sille on käyttöä. Rangen puute poistaa valinnanvapautta merkittävästi ja jatkuvasti pitkää pätkää ajavana jo pelkkien tankkauskertojen määrän tippuminen uuden auton myötä kolmannekseen oli iso asia. Voi oikeasti valita missä ja milloin tankkaa. Tuollainen +100 km voi olla täysin ratkaiseva asia, jos sen myötä matkat menee ”tasan” lataustarpeen kanssa. Vrt. pakollinen turha lataustauko joko 50 km ennen kotia tai sitten auton käyttäminen/lataaminen paljon useammin (myös kalliilla kodin ulkopuolella), tällöinhän voisi ostaa paljon halvemman lyhyen rangen vehkeen... Ja mitä sähköautoihin spesifisesti tulee, niin onhan se akun kannalta parempi, jos ei joudu venyttämään ajoa jatkuvasti 100-0% väliin (jos tuo 500 km sattuisi muuten olevan sopiva).Onko range tietyn pisteen jälkeen enää edes hirveän tärkeä feature?
Ainakin tällä hetkellä itselleni pääsy SC-verkostoon olisi suurempi etu kuin 500 -> 600km maantierangen lisäys. En ainakaan äkkiseltään muista, että olisin koskaan ajanut ilman taukoa yli 300km matkaa. Toki minulla on ollut vain jotain kansan-audeja ja vastaavia alla, mutta toistaiseksi ei sellaista kuskin penkkiä ole tullut vastaan, etteikö viimeistään jossain 2h istumisen kohdalla tekisi mieli ottaa vähintään pieni paussi.
Vahvistan tämän. Perheessä ei ole Miitä, mutta sisarmalli e-up vm 2020 on. Kävin sitten itsekin kokeilemassa perheen molemmilla autoilla. iPhonelle ei löytynyt Drag Racer sovellusta, mutta joku vastaava oli jolla sai seisovan 100m mitattua:Nyt tiedetään, että valojutuissa kuuluu tarkastella vain 50 metrin aikoja (tai paremman puutteessa 100 m:n).
Mii 61 kW, Drag Racer -sovellus:
-50 m 4,2 s (66 km/h)
-101 m 6,5 s (83 km/h)
(201 m 10,2 s (102 km/h))
Golf VII R AWD 221 kW:
-100 m 6,2 s (112 km/h) HEP! Mii jää.
(200 m 9,4 s (145 km/h)) Mii jää.
VW Golf R Mk VII 0-60, quarter mile, acceleration times - AccelerationTimes.com
VW Golf R Mk VII 0-60 mph, quarter mile (1/4 mile), top speed, 0-100 kph and 43 other acceleration timesaccelerationtimes.com
Isäni, 65v, ajelee Kodiaqilla ja tänään kyseli, että milloinkahan se Skodan sähkis ilmestyy niin voisi lähteä autokaupoille. Veikkaan että moni muukin.Skoda Enyaq julkistetaan virallisesti syyskuun ensimmäisenä päivänä: 2021 Skoda Enyaq iV Electric Crossover To Debut On September 1 | Carscoops
Luulisi, että ID.4 julkaistaan sitten tuota aiemmin.
En ole yhtään eri mieltä, kun tarve on säännöllisesti mahdollisimman pitkälle rangelle. Silti valitsisin mieluummin hinnan painamisen alas ja 300-400km rangen. Muuten, kuinkahan paljon kaupunkialueiden takseilla tulee vuorossa kilsoja?On se aina ja iänkaikkisesti, jos sille on käyttöä. Rangen puute poistaa valinnanvapautta merkittävästi ja jatkuvasti pitkää pätkää ajavana jo pelkkien tankkauskertojen määrän tippuminen uuden auton myötä kolmannekseen oli iso asia. Voi oikeasti valita missä ja milloin tankkaa. Tuollainen +100 km voi olla täysin ratkaiseva asia, jos sen myötä matkat menee ”tasan” lataustarpeen kanssa. Vrt. pakollinen turha lataustauko joko 50 km ennen kotia tai sitten auton käyttäminen/lataaminen paljon useammin (myös kalliilla kodin ulkopuolella), tällöinhän voisi ostaa paljon halvemman lyhyen rangen vehkeen... Ja mitä sähköautoihin spesifisesti tulee, niin onhan se akun kannalta parempi, jos ei joudu venyttämään ajoa jatkuvasti 100-0% väliin (jos tuo 500 km sattuisi muuten olevan sopiva).
Kunhan auto on ollut käytössä 6 kk tai 6000 km, niin eikai siellä mitään yllätyksiä pitäisi olla luvassa.@Sähköautoileva motoristi ja muutkin, miten menee käytetyn sähkiksen osto verotuksen osalta jos ostaa Euroopasta? Autoveroahan niissä ei ole kun päästöt on 0g, mutta...
Kuka täällä niin on tehnyt?Edit: hauskaa muuten huomata jengin edelleen vertailevan Teslan EPA rangeja muiden valmistajien WLTP rangeihin.
Siinä vaiheessa rangella ei ole merkitystä, kun se on riittävästi yli kuskinkuseman ja sama matka latautuu siinä tauon yhteydessä.Onko range tietyn pisteen jälkeen enää edes hirveän tärkeä feature?
Ainakin tällä hetkellä itselleni pääsy SC-verkostoon olisi suurempi etu kuin 500 -> 600km maantierangen lisäys. En ainakaan äkkiseltään muista, että olisin koskaan ajanut ilman taukoa yli 300km matkaa. Toki minulla on ollut vain jotain kansan-audeja ja vastaavia alla, mutta toistaiseksi ei sellaista kuskin penkkiä ole tullut vastaan, etteikö viimeistään jossain 2h istumisen kohdalla tekisi mieli ottaa vähintään pieni paussi.
Esimerkiksi sinä.Kuka täällä niin on tehnyt?
Suoraan Fordin omalta sivulta https://www.ford.com/suvs/mach-e/2021/Ei Testa Y:llä ole esimerkiksi mitään joka vastaisi tuohon Mech-E:n rangeen tällä hetkellä.
Eli ei edes virallinen tulos tällä hetkellä. Legacyvalmistajien omista arvioista kukin voi vetää omat johtopäätöksensä historian perusteella. Y:n taas voi kuka vain käydä jenkeissä koeajamassa vaikka heti. Sen nelivetoversion virallinen range on 315 mailia, mutta takavetomalliin ei ole vielä virallista tulosta.Ext Range, RWD
300 mi Range
Targeted EPA-Est.
Eihän tämä pidä yhtään paikkaansa. Lähdet nyt olettamaan, että kaikki riemuiten latailee joka stopilla. Saati pystyy.Siinä vaiheessa rangella ei ole merkitystä, kun se on riittävästi yli kuskinkuseman ja sama matka latautuu siinä tauon yhteydessä.
Myös latausverkoston tiheydellä on merkitystä. Nyt kun asemia on varsin harvakseltaan, ylimitoitettu range tuo joustavuutta kun pysähdyksiä ei tarvitse ajoittaa niille vaan pysähtyä silloin kun se parhaiten sopii. Tai jos laturit varattu niin voi jatkaa eteenpäin. Yksin jos ajaa niin voi mennä auton ehdoilla mutta mitä enemmän porukkaa kyydissä niin sitä vaikeampaa se on. Myös jos määränpäässä on vain hidaslatausta saatavilla (tai ei voi edes ladata) niin iso akku tuo myös siellä joustavuutta kun akussa on saapuessa reilusti energiaa jäljellä. Ja onhan se akulle parempi ettei jatkuvasti (pika)ladata täyteen.Siinä vaiheessa rangella ei ole merkitystä, kun se on riittävästi yli kuskinkuseman ja sama matka latautuu siinä tauon yhteydessä.
Nykyisillä latausnopeuksilla rangen pitäisi siis olla reilusti pidempi, jotta ajettuun matkaan kulunutta energiamäärää ei tarvitse joka kerta ladata kokonaan takaisin joka pysähdyksellä. Jos auton saisi ladattua järkevässä ajassa, ei rangella olisi niin paljoa merkitystä.
Hyvin sä sekoilet. Mä olen kokoajan puhunut wltp-lukemista, en mistään epa-lukemista. Tesla ilmoittaa omilla Suomi sivuillaan 505km ja vastaavasti Ford 600km. Mach-e ei edes ole täysin sama auto molemmin puolin lätäkköä, joten jenkkisivustoa on vähän turha katsoa.Esimerkiksi sinä.
Haluatko avata tuota liian aurinkoisen sään osalta? Lämpimällähän nimenomaan saavutetaan ne pienimmät kulutukset.Talvella, sateessa, vastatuulessa tai liian aurinkoisella säällä luvuista saa tietenkin ottaa puolet pois.
Ilmastointi täysillä?Haluatko avata tuota liian aurinkoisen sään osalta? Lämpimällähän nimenomaan saavutetaan ne pienimmät kulutukset.
Ihan samalla tavalla kuin muissakin. Autoverohan menee ihan yhtälailla sähköautoistakin, on vaan varsin pieni muihin verrattuna. Veroprosentti kun ei ole 0g päästöisen kohdalla 0%.@Sähköautoileva motoristi ja muutkin, miten menee käytetyn sähkiksen osto verotuksen osalta jos ostaa Euroopasta? Autoveroahan niissä ei ole kun päästöt on 0g, mutta...
Ei se ole jatkuvasti täysillä ellei halua matkustaa jääkaapissa. Keskimäärin viilennykseen menee ehkä 1-2kW helteellä auringon paistaessa. Osan tuosta saa takaisin, koska lämpimällä ilman tiheys pienenee. Vaikutus rangeen luokkaa 10% tai todennäköisemmin alle sen. Sitten toki hieman enemmän jos tulee useampia lähtöjä siten että auto on lämmennyt saunaksi.Ilmastointi täysillä?
Akku lämpenee liikaa, ei pysty lataamaan niin nopeasti.Haluatko avata tuota liian aurinkoisen sään osalta? Lämpimällähän nimenomaan saavutetaan ne pienimmät kulutukset.
Se lataamisen helppous ja onnistuminen jokaisella pysähdyksellä oli ikään kuin sisäänrakennettuna tuohon kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa lataus kestäisi vain hetken. En vain tajunnut kirjoittaa ajatustani auki.Eihän tämä pidä yhtään paikkaansa. Lähdet nyt olettamaan, että kaikki riemuiten latailee joka stopilla. Saati pystyy.
Juuri näin. Verottajan autoverotaulukoista joitain käytettyinä tuotuja sähkiksiä löytyy. Tesloja en edes katsonut mutta korealaiaissa (kona/niro/ioniq) vero oli 500-900 eur.Ihan samalla tavalla kuin muissakin. Autoverohan menee ihan yhtälailla sähköautoistakin, on vaan varsin pieni muihin verrattuna. Veroprosentti kun ei ole 0g päästöisen kohdalla 0%.
Aivan. Onko Suomen oloissa relevantti asia jos akussa on nestejäähdytys?Akku lämpenee liikaa, ei pysty lataamaan niin nopeasti.
Huom! VALOVUOSIA!!Ilmeisesti Googlen Android-käyttöliittymäkin on mennyt kertaheitolla ohi muista, myös Teslasta. Se siitä Teslan käyttöliittymän etumatkasta, jonka piti olla muita vuosia edellä.
Edellä lähinnä siinä, mitä kaikkea uskaltaa antaa käyttäjien betatestata..Eikös Teslan sanota olevan lähinnä edellä itsestään ajelevien autojen tekniikassa. Se että kaikkea muuta ohjataan yhden näytön kautta on lähinnä keino säästää kustannuksissa. Eroa tulee toki perinteisiin valmistajiin siitä että valikoista voi säädellä asioita. Suurin osa valmistajista ei todellakaan anna säätää valikkojen käytännössä mitään mikä herättää kyllä nykypäivänä melkoisesti ihmetystä.
Energiaa se jäähdytyskin vie.Aivan. Onko Suomen oloissa relevantti asia jos akussa on nestejäähdytys?
Toki, mutta varmaan kilowatteja eikä kymmeniä kilowatteja.Energiaa se jäähdytyskin vie.
Eikun se olisi kalliimpi valmistaa.Käyttöliittymä vähän sitä mitä pelkäsinkin.. olispa joku karvalakkimalli ihan diskreettisillä nappuloilla
Pitääkö tästä nyt tulkita, että olet itsekin sitä mieltä, että kommenttisi ei pitänyt paikkaansa? Pysähdyksen mittainen lataus ei kyllä joo rajoita enää ajomatkaa, mutta nuo jo mainitut käytettävyyteen/mukavuuteen liittyvät asiat tulee eteen.Se lataamisen helppous ja onnistuminen jokaisella pysähdyksellä oli ikään kuin sisäänrakennettuna tuohon kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa lataus kestäisi vain hetken. En vain tajunnut kirjoittaa ajatustani auki.
Siitä voi tulkita, että en odota latausajan putoavan käyttökelpoisiin lukemiin lähitulevaisuudessa, jos koskaan. Yritin siis sanoa, että rangella ei olisi (juurikaan, suurimmassa osassa käyttötapauksia, niin paljon) merkitystä, jos lataus kävisi kätevästi. Lataus ei kuitenkaan käy kätevästi, joten rangella on merkitystä, pääsi autolla miten pitkälle hyvänsä.Pitääkö tästä nyt tulkita, että olet itsekin sitä mieltä, että kommenttisi ei pitänyt paikkaansa? Pysähdyksen mittainen lataus ei kyllä joo rajoita enää ajomatkaa, mutta nuo jo mainitut käytettävyyteen/mukavuuteen liittyvät asiat tulee eteen.
No nyt VW: kovaa muovia oven sisäpuolella ja vielä tuota helvetin pianomustaa muovia katkaisimilla Mikähän kiima valmistajilla tuota on yleensäkin työntää joka hemmetin pintaan, kun tasan tarkkaan tietää miten herkkää tuo on naarmuuntumaan ja muutenkin kaikki törky näkyy, kuin onni-klowvi hautajaisissa.Autogefühlin pitkä testi:
Perinteiseen tai sitten ihan vain yksinkertaisempaan suuntaan. Minusta tuossa ohjaamossa on tehty helpoista asioista todella vaikeita, ja suunnitteluristiriidat näkyvät siinä, että yhtä toimintoa varten on 2-3 tapaa tehdä asia. Näyttää kuin ratti- ja mediaruutu tulisivat ihan eri suunnittelutiimeiltä ja kenelläkään ei ole kokonaisnäkemystä siitä, miten toimintoja on tarkoitus hallita.Muuten ID.3 vaikuttaisi olevan mainio auto. Ainoastaan nappulaton kojelauta ja ratti on odotetun kömpelö käyttää. Autoa hieman perinteisempään suuntaan viemällä lopputulos olisi kuitenkin parempi, mutta ehkä sitten perinteinen ei ole se sana mitä Volkkari on ID.3:een halunnut liitettävän.