Eikun se olisi kalliimpi valmistaa.Käyttöliittymä vähän sitä mitä pelkäsinkin.. olispa joku karvalakkimalli ihan diskreettisillä nappuloilla![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikun se olisi kalliimpi valmistaa.Käyttöliittymä vähän sitä mitä pelkäsinkin.. olispa joku karvalakkimalli ihan diskreettisillä nappuloilla![]()
Pitääkö tästä nyt tulkita, että olet itsekin sitä mieltä, että kommenttisi ei pitänyt paikkaansa? Pysähdyksen mittainen lataus ei kyllä joo rajoita enää ajomatkaa, mutta nuo jo mainitut käytettävyyteen/mukavuuteen liittyvät asiat tulee eteen.Se lataamisen helppous ja onnistuminen jokaisella pysähdyksellä oli ikään kuin sisäänrakennettuna tuohon kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa lataus kestäisi vain hetken. En vain tajunnut kirjoittaa ajatustani auki.
Siitä voi tulkita, että en odota latausajan putoavan käyttökelpoisiin lukemiin lähitulevaisuudessa, jos koskaan. Yritin siis sanoa, että rangella ei olisi (juurikaan, suurimmassa osassa käyttötapauksia, niin paljon) merkitystä, jos lataus kävisi kätevästi. Lataus ei kuitenkaan käy kätevästi, joten rangella on merkitystä, pääsi autolla miten pitkälle hyvänsä.Pitääkö tästä nyt tulkita, että olet itsekin sitä mieltä, että kommenttisi ei pitänyt paikkaansa? Pysähdyksen mittainen lataus ei kyllä joo rajoita enää ajomatkaa, mutta nuo jo mainitut käytettävyyteen/mukavuuteen liittyvät asiat tulee eteen.
No nyt VW: kovaa muovia oven sisäpuolella ja vielä tuota helvetin pianomustaa muovia katkaisimillaAutogefühlin pitkä testi:
Muuten ID.3 vaikuttaisi olevan mainio auto. Ainoastaan nappulaton kojelauta ja ratti on odotetun kömpelö käyttää. Autoa hieman perinteisempään suuntaan viemällä lopputulos olisi kuitenkin parempi, mutta ehkä sitten perinteinen ei ole se sana mitä Volkkari on ID.3:een halunnut liitettävän.
Mä luulen, että volume ja vakkari liukukytkimellä ei kuulu kenenkään toiveisiin :|Parempi antaa vaihtoehtoja, se on aika normaalia että jonkun asian voi tehdä useammalla tapaa kuin yhdellä. Antaa enemmän tilaa käyttäjälle päättää hänelle sopiva tapa.
Tai sitten ostaa vaan saman alustan päälle tehdyn Skodan, Seatin tai Audin, joista jossakin on varmaan korjattu vähintään vahingossa paremmat hallintalaitteet?Mä veikkaan että sitten faceliftiin mennessä (eli joskus 2025) ID.3:sta korjataan pahimmat käytettävyysmokat. Luulen silti, että se käy joka tapauksessa hyvin kaupaksi, koska voimalinja on hyvä, ja koska auto on alusta alkaen suunniteltu sähköautoksi, toisin kuin lähimmät kilpailijat Korean suunnalta.
Kyllä Seatissa on samanlaiset kosketuskytkimet kuin ID.3:ssa, myös ratissa näyttäisi olevan vastaavat kuin ID.3:ssa. Skoda ei ole millään lailla julkistanut omaa sisarmalliaan, mutta odotettavaa on, että siinä on myös hyvin samankaltaiset kytkimet. Tekisivät nyt edes erilaisen ratin, jotta rattipainikkeet olisivat paremmat. Ilmastointilaitteen kytkimet varmastikin kaikissa on liukukosketuksella kuten on Golfissa, Leonissa ja Octaviassakin.Seat el-Bornin kuvissa voisi joku toiveikas nähdä fyysiset napit liukutunnistimien sijaan, mutta Seatin ei tosiaan anneta laatuvaikutelmassa keulia.
Valitettavasti näyttää hipaisupainikkeilta ja pelkältä kosketusnäytöltä tulevassa Etron Q4:ssakin. Ainakin konseptissa, joka lienee hyvin lähellä tuotantoversiota:Audilla on perinteisesti osattu ihan hyvin toi infotainmentin ohjaus ilman kosketusnäyttöä.
MEB A3 / A4 Quattro voisi kelvata...
Valitettavasti näyttää hipaisupainikkeilta ja pelkältä kosketusnäytöltä tulevassa Etron Q4:ssakin. Ainakin konseptissa, joka lienee hyvin lähellä tuotantoversiota:
![]()
Ylemmissä peiliero taisi johtua siitä et vakiona tulee perinteiset peilit ja lisävarusteena saa noi kamerat tilalle. Jos nyt muistan oikein.
Kävin katsomassa Suomen konfiguraattorilla niin virtuaalipeilit 2000e lisähintaan. Voit mahdollisesti muistella jenkkejä, siellä taisi olla laissa määritelty "fixed mirrors" peilit ettei Audi vienyt virtuaalipeilejä sille markkina-alueelle.Ahaa, joku muistikuva että ei olisi välttämättä EU byrokratian hyväksymää, saati trafin. Ei kyllä lähdettä tälle ole.
Jaa noita voi tai joutuu zoomailemaan vieläpä. Alkaa olla melkoista. IS taisi olla tänään uuden Octavian koeajoa, ja siinä kanssa toimittaja vähän ihmetteli sitä kun perinteisiä nappuloita ei oikein siitäkään löydy. Se nyt oli bensa mutta noista näytöistä vaan...
Kävin katsomassa Suomen konfiguraattorilla niin virtuaalipeilit 2000e lisähintaan. Voit mahdollisesti muistella jenkkejä, siellä taisi olla laissa määritelty "fixed mirrors" peilit ettei Audi vienyt virtuaalipeilejä sille markkina-alueelle.
Vag tosiaan tuntunut poistaneen muistakin malleista esim fyysiset ilmastoinnin napit ja ne saattaa olla esim näytössä vaakahipaisun takana.
Edit. Saatan olla vanhanaikainen, mutta en tykkää yhtään noista surkastuneen vasarahain silmiltä näyttävistä kameroista virtuaalipeileissä. Muuten käytön osalta ne vaikuttaa paremmilta, mutta ulkonäkö... no, nuo audin sähköautot on oman kukkaron ulkopuolella, niin ei tarvi surkutella.
Hyvällä asfaltilla mikä tahansa nykyauto on hiljainen, joten pelkään pahoin sen ämpärimuovin rämisevän ihan samanlailla kuin mikä tahansa muu vastaavasti toteutettu. Sama pyörien melujen kanssa. Sellainen hämärä muistikuva mulla on, että joku olisi tuota meluisaksi haukkunut jossain previkassa, Björn ehkä.(Akun)Hintaa on ilmeisesti jouduttu kompensoimaan säästämällä materiaaleissa, eli sinällään veikkaus faceliftistä saattais olla lähellä totuutta kun kerran viisaat arvioi, että sähköautot halpenee 2025 mennessä hinnaltaan polttomoottorilla kulkevan auton tasolle.
Itseäni ainakin ilahdutti materiaaleista huolimatta kokoonpanon laatu (mitä nyt videolta jyvälle pääsee) ja hiljaisuus. Edes moottoritiellä ei huomannut juuri eroja äänensävyssä.
Maailma ilmeisesti todellakin muuttuu ensi vuosikymmenellä.![]()
Itsekkin tykkään paljon enemmän ihan fyysisistä kierrettävistä kytkimistä. Kyllä volumen ja lämpötilan pitäisi olla tommonen pyöritettävä rulla eikä mikään liukusäädin jossain kosketusnäytöllä 10 valikon takana. Sitten se ei toimi jos on sormet vähän märät tms. Ottaa virhe kosketuksia ja siinä sitten ajaessa menee vielä hermot koko hommaan kun ei millään saa edes volumea alas.Vähän joka sektorilla näyttää olevan suunta että kaikki on jonkun hipsuttelunäytön takana. Ei nyt ihan vielä mutta sinne on suunta. Tietty kustannuskysymys kanssa, välillä vaan tuntuu että ennen oli paremmin - kun ei tarvetta irroittaa katsetta tiestä siksi että tekee jotain yksinkertaista minkä löytää näppituntumalta, eikä tuhannen valikon kautta. Vaikka nyt radion volume.
No en ole kyllä nähnyt yhtäkään autoa, jossa volumen säätö olisi vain valikkojen kautat, joten ehkä vähän liioiteltuja huolia. Ohjauspyörästähän kuski yleensä volumea säätää.Itsekkin tykkään paljon enemmän ihan fyysisistä kierrettävistä kytkimistä. Kyllä volumen ja lämpötilan pitäisi olla tommonen pyöritettävä rulla eikä mikään liukusäädin jossain kosketusnäytöllä 10 valikon takana. Sitten se ei toimi jos on sormet vähän märät tms. Ottaa virhe kosketuksia ja siinä sitten ajaessa menee vielä hermot koko hommaan kun ei millään saa edes volumea alas.
No ei se tilanne huonolla asvaltilla (tai soralla) ainakaan parempi ole sähköauton osalta.Hyvällä asfaltilla mikä tahansa nykyauto on hiljainen, joten pelkään pahoin sen ämpärimuovin rämisevän ihan samanlailla kuin mikä tahansa muu vastaavasti toteutettu. Sama pyörien melujen kanssa. Sellainen hämärä muistikuva mulla on, että joku olisi tuota meluisaksi haukkunut jossain previkassa, Björn ehkä.
Mutta siitä samaa mieltä, että sähköauto ei ole mikään hopealuoti ajomelua vastaan ainakaan taajamanopeuskien yläpuolella. Ei se moottorin melu ole polttiksissakaan ole yleensä ongelma vaan tuuli- ja ennen kaikkea rengasmelu + tietysti ne mahdolliset sisustan nitinät ja natinat. Ja näistä mihinkään sähkömoottori ei auta.
Sähkömoottori ei auta, mutta pohjassa oleva akusto voi periaatteessa vaimentaa rengasääniä.
Kyllähän se käytännössä on.Juu, osittain, olettaen että akusto on tosiaan koko lattian kokoinen jonka päällä istutaan.
Näinhän se on, en kyllä ymmärrä miten olet saanut käsityksen, että olisin eri mieltä. Kysehän oli tuosta videosta ja siinä (hyvällä pinnalla) id.3 vaikuttaa hiljaiselta.No ei se tilanne huonolla asvaltilla (tai soralla) ainakaan parempi ole sähköauton osalta
Mitä tulee kameroista pelien korvaajana niin eipä näistä olla paljon pidetty testaajien viedeoissa. Aivot eivät oikein osaa lukea kuvaan kun on tottunut peileihin.
Muistaakseni Taycanissa kun laittaa sen jonku sport moodin päälle niin se lisää jostain kaiuttimista vai mitälie jotain extra ääntä? Sen sai valikosta pois tms.- Pisteissä rokotettiin aika paljon moottoriäänistä (6 pistettä kymmenestä). Ääntä kuvattiin sähköporaksi. Tekstin ja pisteiden vertailun perusteella vaikutti siltä, että mitä kovempi ääni, sitä parempi. Äänien painoarvo kokonaisarvosanasta oli tosin vain 15%.
Voimalinja vaikuttanut ihan pätevältä. Harmi että muuten tuntuu että säästetty väärissä paikoissa tai ihan vaan suunnittelu jäänyt puolitiehen. Korjattavissa esim faceliftiin jos VW haluaa.Muutamia pointteja mitä ensimmäisistä ID.3-videoista tullut vastaan kun niitä on katsellut:
- Rekuperaatio muuttuu sen mukaan onko edessä autoja, eli jos nostaa kaasun ja edessä oleva auto lähestyy, niin rekuperaatio voimistuu automaattisesti
- Melutaso moottoritiellä alhainen, yhden testaajan mukaan selvästi alhaisempi kuin Model 3:ssa
- Autobahnilla tavoitevauhtia 130km/h ajeltaessa muun liikenteen seassa siten, että keskinopeus 119 km/h, on kulutus 20.5kWh. Eli aika perinteinen suomalainen moottoritieajelu. Mittareiden nollaus pitää kaivella syvältä valikoista.
- Latausnopeus Ionityn laturilla eri akun lataustasoilla: <27% 100kW, 36% 93kW, 42% 83kW, 58% 65kW, 80% 50kW
Onnettomuusauton takapenkillä olivat myös Luodin kolme lasta. Auton ollessa ojassa perheenäiti oli yrittänyt avata auton takaovia tuloksetta.
– Ovenkahvat menevät sisäänpäin, enkä saanut avattua ovia ulkopuolelta. Lopulta lapset osasivat avata ovet itse sisäpuolelta.
Pitäisi kuulemma tulla ulos mutta ei näköjään toimi kuten pitäisi.Tesla kolarissa? Mira Luodin onnettomuusauto oli upouusi Tesla – ”Uskon sen menneen lunastukseen”
Eikö se tuo ameriikanmosse osaa edes kolaritilanteessa aukoa oviaan? Enjoy ur deathtrap -hengessä :o
Pitäisi kuulemma tulla ulos mutta ei näköjään toimi kuten pitäisi.
Näinhän se on mutta minkäs teet.Onhan tuossa tietty mahdollista (kun onnettomuudesta ei tuon enempää kerrota), että kyseessä oli sellainen ojaanajo jossa ei bägit lauenneet, ja auto ei sitä tulkinnut kolariksikaan siksi? Tuntuisi kyllä vähän kummalta, ettei auto joka osaa mukamasten itse ajaa, ymmärrä että kyseessä on onnettomuus jos maantievauhdista ajellaan lepikkoon? Tekoälyssä vielä hiukkasen kasvuvaraa?
Ymmärsin että heillä aikaisemmin ollut jo Tesla vuoden verran. Voihan se uutuus silti viedä voiton.Tuota lukiessa tuli mieleen, että eiköhän siinä "kokeiltu vähän miten lähtee" ja lopputulos on sitten tämä. Teslassa kuitenkin suoralla tiellä ainakin omien kokemusten mukaan saa töitä tehdä jos normivauhdissa tahallaan sen pöpelikköön haluaa ajattaa.