Keskustelua hybridiautoista

Model 3:sta saisi myös olla isompiakkuinen malli pelkällä takavedolla. Model Y:stä vissiin onkin sellainen tulossa.
 
Model 3:sta saisi myös olla isompiakkuinen malli pelkällä takavedolla. Model Y:stä vissiin onkin sellainen tulossa.
3:sta oli aikanaan takavetoiset LR ja MR -versiot. Model Y:n SR-versio vedettiin juuri myynnistä, joten en siitäkään takavetoista versiota odottelisi. Kalliimmissa malleissa on paremmat katteet.
 
Käyn piruuttani tänään kysymässä paikalliselta Fordi liikkeeltä tuosta mach-e:stä. Liikkeen omilla sivuilla ei puhuta mitään, mutta katotaan mitä myyjät tietää ja uskaltavatko antaa Optimaan vaihtotarjousta tässä vaiheessa. Ennemmin sitä ehkä uudesta autosta maksaisi sen 60k€ kuin 150tkm poljetusta Teslasta... :hmm: Tosin epäilen, että ovat ihan hoo moilasena eivätkä edes tiedä sellaisen auton olevan myynnissä.

@pokkus laitas vähän mitä sun Optimasta on välissä luvattu? Itse hieromassa kanssa ja heikkoa on välirahat. 20-23k€ tähän mennessä 40-60k€ käytettyihin.
Kerro mitä vastaavat liikkeessä. Omat vaihtohyvitykset (netto) ovat olleet kaikki 26,5 - 28,0k€ välillä Optimalle eli itse ostettavasta autosta on sitten lisäksi annettu erillinen alennus (=uuden auton alennusta ei ole leivottu tuohon vaihtoauton hyvitykseen mukaan).

Tuo Mech-E:n LR takavetoinen LR-versio olisi kyllä aika kutkuttavasti hinnoiteltu. Harmi vaan, että tuo 360° kamera on paketoitu ainoastaan tuohon suht kalliseen lisävarustepakettiin mukaan eikä sitä saa erikseen.
 
Vertailet huomattavasti tehokkaampaa nelivetoista Model Y:tä takavetoiseen Mach-E:hen. Lähempänä Model Y:tä oleva Mach-E:n nelivetomalli maksaa aavistuksen enemmän kuin Model Y ja WLTP on 540 km.
Tesla Y:n long range malli tarjoaa 505km rangen ja maksaa 66682€ ja vastaavasti Mach-E:n long range tarjoaa 600km rangen hintaan 58375€. Teslasta ei tipu penniäkään alennusta ja eiköhän tuosta Mach-E:sta jonkun euron saa vielä alennustakin eli eroa on kymppitonnin verran.

Onhan tuo Y toki neliveto, mutta onko se nyt niin paljon suorituskykyisempi muuten kuin viivalta lähdettäessä? Tuossa Mach-E:ssa on kuitenkin myös 285 heppaa eli ihan riittävästi kaikkeen mahdolliseen ajamiseen Suomessa.

Edit: lisättäköön että ainakin omassa kupissa tuo 100km parempi range ja kympin säästö hinnassa painaa enemmän kuin muutamien kymmenyksien nopeampi 0-100 aika. Neliveto toki olisi jees, mutta etelässä senkin todellinen tarve aika mitätön.
 
Tesla Y:n long range malli tarjoaa 505km rangen ja maksaa 66682€ ja vastaavasti Mach-E:n long range tarjoaa 600km rangen hintaan 58375€. Teslasta ei tipu penniäkään alennusta ja eiköhän tuosta Mach-E:sta jonkun euron saa vielä alennustakin eli eroa on kymppitonnin verran.

Onhan tuo Y toki neliveto, mutta onko se nyt niin paljon suorituskykyisempi muuten kuin viivalta lähdettäessä? Tuossa Mach-E:ssa on kuitenkin myös 285 heppaa eli ihan riittävästi kaikkeen mahdolliseen ajamiseen Suomessa.
Kyllä minäkin henk.koht. sen takavetoisen ottaisin. Lähinnä nyt vain huomatuksena, että vertailu ei ole ihan omenia omeniin.
 
En osaa noita Twitter-juttuja kopioida foorumille, mutta lainaus Elon Muskilta: "We have reduced pricing on Model Y LR dual motor & will offer a LR single motor Y in a few months, which improves affordability, while still keeping the product excellent ".
Tiedä siitä sitten paljon tulee kustantamaan.

Tuo Mach-E on kyllä mielenkiintoiselta vaikuttava. Saa nähdä milloin saadaan ensimmäiset kunnolliset revikat autojournalisteilta.
 
Kyllä minäkin henk.koht. sen takavetoisen ottaisin. Lähinnä nyt vain huomatuksena, että vertailu ei ole ihan omenia omeniin.
Niin no, mitä sitä sitten vertaillaankaan: rangea, heppoja, hintaa, vetotapaa jne. Ei Testa Y:llä ole esimerkiksi mitään joka vastaisi tuohon Mech-E:n rangeen tällä hetkellä. Miksi sen vetotavan ja suorituskyvyn siis pitäisi olla se lähtökohta vertaamiselle kun yhtä hyvin se voi olla hinta ja range.
 
Ei Testa Y:llä ole esimerkiksi mitään joka vastaisi tuohon Mech-E:n rangeen tällä hetkellä.

Todellisuus jää nähtäväksi, mutta ev-databasen arvion mukaan isoakkuisen RWD Fordin range on 25km pidempi kuin Model Y long range AWD:n.
 
Aikamoinen ruuhka tulossa ensi vuodelle tuohon 50-65ke SUV luokkaan: Model Y, Mach-E, ID.4, Enyaq, E-Tron Q4, Ariya, XC40 recharge, mitäs muita vielä... Toivottavasti kova kilpailu ajaa samalla myös tiukkaan hintakilpailuun ja riittäviin tuotantomääriin että saatavuudet ovat asiallisia. Jos hinnat alkaisi tuolta 50ke läheltä edullisimmilla malleilla, niin varmaan kysyntääkin alkaa olemaan siinä hintaluokassa aika paljon tuollaisille kohtuullisen kokoisille perheautoille.
 
Onko range tietyn pisteen jälkeen enää edes hirveän tärkeä feature?

Ainakin tällä hetkellä itselleni pääsy SC-verkostoon olisi suurempi etu kuin 500 -> 600km maantierangen lisäys. En ainakaan äkkiseltään muista, että olisin koskaan ajanut ilman taukoa yli 300km matkaa. Toki minulla on ollut vain jotain kansan-audeja ja vastaavia alla, mutta toistaiseksi ei sellaista kuskin penkkiä ole tullut vastaan, etteikö viimeistään jossain 2h istumisen kohdalla tekisi mieli ottaa vähintään pieni paussi.
 
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Onko range tietyn pisteen jälkeen enää edes hirveän tärkeä feature?

Ainakin tällä hetkellä itselleni pääsy SC-verkostoon olisi suurempi etu kuin 500 -> 600km maantierangen lisäys. En ainakaan äkkiseltään muista, että olisin koskaan ajanut ilman taukoa yli 300km matkaa. Toki minulla on ollut vain jotain kansan-audeja ja vastaavia alla, mutta toistaiseksi ei sellaista kuskin penkkiä ole tullut vastaan, etteikö viimeistään jossain 2h istumisen kohdalla tekisi mieli ottaa vähintään pieni paussi.
On se aina ja iänkaikkisesti, jos sille on käyttöä. Rangen puute poistaa valinnanvapautta merkittävästi ja jatkuvasti pitkää pätkää ajavana jo pelkkien tankkauskertojen määrän tippuminen uuden auton myötä kolmannekseen oli iso asia. Voi oikeasti valita missä ja milloin tankkaa. Tuollainen +100 km voi olla täysin ratkaiseva asia, jos sen myötä matkat menee ”tasan” lataustarpeen kanssa. Vrt. pakollinen turha lataustauko joko 50 km ennen kotia tai sitten auton käyttäminen/lataaminen paljon useammin (myös kalliilla kodin ulkopuolella), tällöinhän voisi ostaa paljon halvemman lyhyen rangen vehkeen... Ja mitä sähköautoihin spesifisesti tulee, niin onhan se akun kannalta parempi, jos ei joudu venyttämään ajoa jatkuvasti 100-0% väliin (jos tuo 500 km sattuisi muuten olevan sopiva).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tiedetään, että valojutuissa kuuluu tarkastella vain 50 metrin aikoja (tai paremman puutteessa 100 m:n).

Mii 61 kW, Drag Racer -sovellus:
-50 m 4,2 s (66 km/h)
-101 m 6,5 s (83 km/h)
(201 m 10,2 s (102 km/h))

Golf VII R AWD 221 kW:
-100 m 6,2 s (112 km/h) HEP! Mii jää.
(200 m 9,4 s (145 km/h)) Mii jää.

Vahvistan tämän. Perheessä ei ole Miitä, mutta sisarmalli e-up vm 2020 on. Kävin sitten itsekin kokeilemassa perheen molemmilla autoilla. iPhonelle ei löytynyt Drag Racer sovellusta, mutta joku vastaava oli jolla sai seisovan 100m mitattua:

VW e-Up:
0-100m 6,8s (82km/h)

Subaru Forester 2.5XT AWD MY05 (ei vakio, noin 220kW)
0-100m 6,3s (109km/h)

Kyllä se 61kW sähköllä on kova peli kaupunkiolosuhteissa. 50m kohdalla olisin Subarulla ollut vielä kirkkaasti takana vaikka siinä on tehoa melkein neljä kertaa enemmän.
 
Joo ei. Mach-e jonot vuoden päähän. Kaikki mielenkiinto hävisi myyjältä kun semikallista vaihdokkia vielä tarjoamassa välissä. Kai sieltä olisi väkisin jonkun haistavittu tarjouksen saada missä olisi arvioitu Optiman arvonlasku vielä vuodeksi eteenpäin. Mua ei olis kyllä haitannut jos arvo tän päivän mukaan ja vaihto vuoden päästä :)
 
On se aina ja iänkaikkisesti, jos sille on käyttöä. Rangen puute poistaa valinnanvapautta merkittävästi ja jatkuvasti pitkää pätkää ajavana jo pelkkien tankkauskertojen määrän tippuminen uuden auton myötä kolmannekseen oli iso asia. Voi oikeasti valita missä ja milloin tankkaa. Tuollainen +100 km voi olla täysin ratkaiseva asia, jos sen myötä matkat menee ”tasan” lataustarpeen kanssa. Vrt. pakollinen turha lataustauko joko 50 km ennen kotia tai sitten auton käyttäminen/lataaminen paljon useammin (myös kalliilla kodin ulkopuolella), tällöinhän voisi ostaa paljon halvemman lyhyen rangen vehkeen... Ja mitä sähköautoihin spesifisesti tulee, niin onhan se akun kannalta parempi, jos ei joudu venyttämään ajoa jatkuvasti 100-0% väliin (jos tuo 500 km sattuisi muuten olevan sopiva).
En ole yhtään eri mieltä, kun tarve on säännöllisesti mahdollisimman pitkälle rangelle. Silti valitsisin mieluummin hinnan painamisen alas ja 300-400km rangen. Muuten, kuinkahan paljon kaupunkialueiden takseilla tulee vuorossa kilsoja?

Alle 100km ajoa kattaa ylivoimaisesti suurimmalla osalla autoa ajavista päivittäisen tarpeen, lienee lähempänä 50km itse asiassa. Veikkaan, että pienellä rangella olevien autojen määrä kasvaa ja sitten sille harvoin tapahtuvalle pitkälle reissulle vuokrataan auto. Tai noh, 20v päästä ei varmaan paljon muita autoja olekaan kuin yhteiskäyttöautoja malliin drivenow jne.
 
Onko range tietyn pisteen jälkeen enää edes hirveän tärkeä feature?

Ainakin tällä hetkellä itselleni pääsy SC-verkostoon olisi suurempi etu kuin 500 -> 600km maantierangen lisäys. En ainakaan äkkiseltään muista, että olisin koskaan ajanut ilman taukoa yli 300km matkaa. Toki minulla on ollut vain jotain kansan-audeja ja vastaavia alla, mutta toistaiseksi ei sellaista kuskin penkkiä ole tullut vastaan, etteikö viimeistään jossain 2h istumisen kohdalla tekisi mieli ottaa vähintään pieni paussi.
Siinä vaiheessa rangella ei ole merkitystä, kun se on riittävästi yli kuskinkuseman ja sama matka latautuu siinä tauon yhteydessä.

Esimerkkinä katselin tuota edellisellä sivulla ollutta Ford Mach-E:tä. Lupailee "150 kW" lataustehoa, mutta toisaalta 75 kW akulla 10-80 % kestää 36 minuuttia, eli latausteho on keskimäärin n. 85 kW, ja täyteen asti tietenkin merkittävästi hitaampi. Optimitilanteessa siis puolessa tunnissa saisi juuri ja juuri yhden pyrähdyksen verran mehua. Siinä on kuskin mehut juotu ja tyhjennetty moneen kertaan autoa odotellessa. Talvella, sateessa, vastatuulessa tai liian aurinkoisella säällä luvuista saa tietenkin ottaa puolet pois.

Nykyisillä latausnopeuksilla rangen pitäisi siis olla reilusti pidempi, jotta ajettuun matkaan kulunutta energiamäärää ei tarvitse joka kerta ladata kokonaan takaisin joka pysähdyksellä. Jos auton saisi ladattua järkevässä ajassa, ei rangella olisi niin paljoa merkitystä.
 
Kuka täällä niin on tehnyt?
Esimerkiksi sinä.

Ei Testa Y:llä ole esimerkiksi mitään joka vastaisi tuohon Mech-E:n rangeen tällä hetkellä.

Suoraan Fordin omalta sivulta https://www.ford.com/suvs/mach-e/2021/

Ext Range, RWD
300 mi Range
Targeted EPA-Est.

Eli ei edes virallinen tulos tällä hetkellä. Legacyvalmistajien omista arvioista kukin voi vetää omat johtopäätöksensä historian perusteella. Y:n taas voi kuka vain käydä jenkeissä koeajamassa vaikka heti. Sen nelivetoversion virallinen range on 315 mailia, mutta takavetomalliin ei ole vielä virallista tulosta.
 
Siinä vaiheessa rangella ei ole merkitystä, kun se on riittävästi yli kuskinkuseman ja sama matka latautuu siinä tauon yhteydessä.

Nykyisillä latausnopeuksilla rangen pitäisi siis olla reilusti pidempi, jotta ajettuun matkaan kulunutta energiamäärää ei tarvitse joka kerta ladata kokonaan takaisin joka pysähdyksellä. Jos auton saisi ladattua järkevässä ajassa, ei rangella olisi niin paljoa merkitystä.

Myös latausverkoston tiheydellä on merkitystä. Nyt kun asemia on varsin harvakseltaan, ylimitoitettu range tuo joustavuutta kun pysähdyksiä ei tarvitse ajoittaa niille vaan pysähtyä silloin kun se parhaiten sopii. Tai jos laturit varattu niin voi jatkaa eteenpäin. Yksin jos ajaa niin voi mennä auton ehdoilla mutta mitä enemmän porukkaa kyydissä niin sitä vaikeampaa se on. Myös jos määränpäässä on vain hidaslatausta saatavilla (tai ei voi edes ladata) niin iso akku tuo myös siellä joustavuutta kun akussa on saapuessa reilusti energiaa jäljellä. Ja onhan se akulle parempi ettei jatkuvasti (pika)ladata täyteen.

Sitten jos ei ole omaa ruutua+latauspistettä vaan jaettu parkkihalli/alue jossa osassa paikoista latauspiste niin isompi akku tietty helpottaa elämää. Ajansaatossa jos/kun latauspisteitä tulee enemmän ja nopeudet paranee niin rangella ei enää niin paljoa merkitystä.
 
Esimerkiksi sinä.
Hyvin sä sekoilet. Mä olen kokoajan puhunut wltp-lukemista, en mistään epa-lukemista. Tesla ilmoittaa omilla Suomi sivuillaan 505km ja vastaavasti Ford 600km. Mach-e ei edes ole täysin sama auto molemmin puolin lätäkköä, joten jenkkisivustoa on vähän turha katsoa.
 
@Sähköautoileva motoristi ja muutkin, miten menee käytetyn sähkiksen osto verotuksen osalta jos ostaa Euroopasta? Autoveroahan niissä ei ole kun päästöt on 0g, mutta...

Ihan samalla tavalla kuin muissakin. Autoverohan menee ihan yhtälailla sähköautoistakin, on vaan varsin pieni muihin verrattuna. Veroprosentti kun ei ole 0g päästöisen kohdalla 0%.
 
Ilmastointi täysillä?

Ei se ole jatkuvasti täysillä ellei halua matkustaa jääkaapissa. Keskimäärin viilennykseen menee ehkä 1-2kW helteellä auringon paistaessa. Osan tuosta saa takaisin, koska lämpimällä ilman tiheys pienenee. Vaikutus rangeen luokkaa 10% tai todennäköisemmin alle sen. Sitten toki hieman enemmän jos tulee useampia lähtöjä siten että auto on lämmennyt saunaksi.
 
Eihän tämä pidä yhtään paikkaansa. Lähdet nyt olettamaan, että kaikki riemuiten latailee joka stopilla. Saati pystyy.
Se lataamisen helppous ja onnistuminen jokaisella pysähdyksellä oli ikään kuin sisäänrakennettuna tuohon kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa lataus kestäisi vain hetken. En vain tajunnut kirjoittaa ajatustani auki.
 
Ihan samalla tavalla kuin muissakin. Autoverohan menee ihan yhtälailla sähköautoistakin, on vaan varsin pieni muihin verrattuna. Veroprosentti kun ei ole 0g päästöisen kohdalla 0%.

Juuri näin. Verottajan autoverotaulukoista joitain käytettyinä tuotuja sähkiksiä löytyy. Tesloja en edes katsonut mutta korealaiaissa (kona/niro/ioniq) vero oli 500-900 eur.
 
Ilmeisesti Googlen Android-käyttöliittymäkin on mennyt kertaheitolla ohi muista, myös Teslasta. Se siitä Teslan käyttöliittymän etumatkasta, jonka piti olla muita vuosia edellä.
Huom! VALOVUOSIA!!
Eikös Teslan sanota olevan lähinnä edellä itsestään ajelevien autojen tekniikassa. Se että kaikkea muuta ohjataan yhden näytön kautta on lähinnä keino säästää kustannuksissa. Eroa tulee toki perinteisiin valmistajiin siitä että valikoista voi säädellä asioita. Suurin osa valmistajista ei todellakaan anna säätää valikkojen käytännössä mitään mikä herättää kyllä nykypäivänä melkoisesti ihmetystä.
Edellä lähinnä siinä, mitä kaikkea uskaltaa antaa käyttäjien betatestata..
 
Käyttöliittymä vähän sitä mitä pelkäsinkin.. olispa joku karvalakkimalli ihan diskreettisillä nappuloilla :)
 
Se lataamisen helppous ja onnistuminen jokaisella pysähdyksellä oli ikään kuin sisäänrakennettuna tuohon kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa lataus kestäisi vain hetken. En vain tajunnut kirjoittaa ajatustani auki.
Pitääkö tästä nyt tulkita, että olet itsekin sitä mieltä, että kommenttisi ei pitänyt paikkaansa? Pysähdyksen mittainen lataus ei kyllä joo rajoita enää ajomatkaa, mutta nuo jo mainitut käytettävyyteen/mukavuuteen liittyvät asiat tulee eteen.
 
Pitääkö tästä nyt tulkita, että olet itsekin sitä mieltä, että kommenttisi ei pitänyt paikkaansa? Pysähdyksen mittainen lataus ei kyllä joo rajoita enää ajomatkaa, mutta nuo jo mainitut käytettävyyteen/mukavuuteen liittyvät asiat tulee eteen.
Siitä voi tulkita, että en odota latausajan putoavan käyttökelpoisiin lukemiin lähitulevaisuudessa, jos koskaan. Yritin siis sanoa, että rangella ei olisi (juurikaan, suurimmassa osassa käyttötapauksia, niin paljon) merkitystä, jos lataus kävisi kätevästi. Lataus ei kuitenkaan käy kätevästi, joten rangella on merkitystä, pääsi autolla miten pitkälle hyvänsä.
 
Autogefühlin pitkä testi:
No nyt VW: kovaa muovia oven sisäpuolella ja vielä tuota helvetin pianomustaa muovia katkaisimilla :oops: Mikähän kiima valmistajilla tuota on yleensäkin työntää joka hemmetin pintaan, kun tasan tarkkaan tietää miten herkkää tuo on naarmuuntumaan ja muutenkin kaikki törky näkyy, kuin onni-klowvi hautajaisissa.

Ilmeiseen hiljainen tapaus myös vauhdissa. Odotan mielenkiinnolla tarkempia mittauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Toi autovalmistajien pianomustan käyttö on jotain sellaista mitä en voi käsittää ollenkaan. Älytön keksintö ja että sitä vieläkin monet valmistajat käyttää. Ihme idea käyttää sitä vielä kahvaankin, aika ikävän näköinen kahva nopeasti. Vaaleissa ID.3 sisustoissa pianomustaa ei ollut mutta sitten valkoinen taas muuten värjääntyy helposti. Muuten materiaalivalinnat on odotetunlaisia kun autosta on haluttu tehdä kuitenkin edullinen valmistaa.

Muuten ID.3 vaikuttaisi olevan mainio auto. Ainoastaan nappulaton kojelauta ja ratti on odotetun kömpelö käyttää. Autoa hieman perinteisempään suuntaan viemällä lopputulos olisi kuitenkin parempi, mutta ehkä sitten perinteinen ei ole se sana mitä Volkkari on ID.3:een halunnut liitettävän.
 
Täytyy toivoa, että sisarmalli on karvalakki perinteisin hallintalaittein. Mutta taitaa olla turha toivo, muistelen nähneeni identtisen näköisen hallintalaitteiston Seatin esitteissä. Ämpärimuovia on myös liikaa hintaluokkaan nähden :(
 
Cupran sisarmalli (ja mahdollinen myöhempi Seat) lienee täysin vastaava. Hieman parempia materiaaleja saanee vasta ID.4:ään ja Enyaqiin. Niissäkään tuskin fyysisiä nappuloita juurikaan sen enempää kuin ID.3:ssakaan.
 
Ei kyllä ihan vakuuta ID3:n laatuvaikutelma ainakaan tuon videon perusteella. Noin kalliiksi "pikkuautoksi" hiukan halvanoloinen fiilis jäi. Tuon vielä kestäisikin, mutta kun ovat ryssineet perussäätöpainikkeiden käytön ihan totaalisesti niin sitä ei kyllä jaksaisi pitkässä juoksussa. Mitähän ovat suunnittelijat miettineet, kun esimerkiksi peilien säädöt pitää kurkkia jonkun himmeänä palavan ledvalon perusteella. Tuohon kohtaan kun aurinko paistaa sopivasti niin palavaa valittua säätöä ei näe edes suurennuslasin avulla. Samoin volumen ja vakkarin säätö vaikutti karmivalta toteutukselta molemmat ja eivät varmaan toimi mitenkään paksujen talvihanskojen kanssa. Ajettavuus onneksi vaikuttaisi olevan erittäin hyvällä tasolla perinteiseen Volkkarin tapaan.
 
Lopetin videon katsomisen tuohon rattikytkimiin, ei jatkoon. Talvella tosiaan satavarmasti tulee ongelmia.
 
Autoissa ikävä villitys on piilottaa nappulat kosketusnäyttöjen tai kosketusnappien taakse. Se on ilmiselvä turvallisuushaitta myös ajaessa. Oman auton fyysisten nappien sijainnin oppii nopeaa ja niitä voi suurinta osaa käyttää ilman, että katseen täytyy siirtyä tiestä niitä käyttäessä.

Kosketusnäyttöjen ja -nappien käyttäminen sen sijaan yleensä vaatii, että niihin osuminen on varmistettava katseella tai pahimmillaan toiminto pitää etsiä valikkojen takaa.

Aiheen sivusta rinnastan tämän vähän samaan, mikä on käynyt verkkopankeissa yms. että toiminnot ovat epämääräisten ikonien (ja joka palvelu tietysti käyttää eri ikoneita) takana kun ennen lähes jokainen nappi oli selkeästi tekstillä esitetty. Nyt täytyy kokeilun ja erehdyksen kautta oppia, mitä mikäkin nappi tekee tai pitää hiirtä ikonin päällä, jotta hover-teksti kertoo.
 
Muuten ID.3 vaikuttaisi olevan mainio auto. Ainoastaan nappulaton kojelauta ja ratti on odotetun kömpelö käyttää. Autoa hieman perinteisempään suuntaan viemällä lopputulos olisi kuitenkin parempi, mutta ehkä sitten perinteinen ei ole se sana mitä Volkkari on ID.3:een halunnut liitettävän.

Perinteiseen tai sitten ihan vain yksinkertaisempaan suuntaan. Minusta tuossa ohjaamossa on tehty helpoista asioista todella vaikeita, ja suunnitteluristiriidat näkyvät siinä, että yhtä toimintoa varten on 2-3 tapaa tehdä asia. Näyttää kuin ratti- ja mediaruutu tulisivat ihan eri suunnittelutiimeiltä ja kenelläkään ei ole kokonaisnäkemystä siitä, miten toimintoja on tarkoitus hallita.

Vertailukohdaksi Model 3 selviää media- ja vakkari/ap-toiminnoista kahdella rullaohjaimella ja yhdellä viiksellä, joka toimii samalla vaihteenvalitsijana.
 
Parempi antaa vaihtoehtoja, se on aika normaalia että jonkun asian voi tehdä useammalla tapaa kuin yhdellä. Antaa enemmän tilaa käyttäjälle päättää hänelle sopiva tapa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 811
Viestejä
4 484 359
Jäsenet
74 002
Uusin jäsen
KravunKulho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom