Keskustelua hybridiautoista

Se lataamisen helppous ja onnistuminen jokaisella pysähdyksellä oli ikään kuin sisäänrakennettuna tuohon kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa lataus kestäisi vain hetken. En vain tajunnut kirjoittaa ajatustani auki.
Pitääkö tästä nyt tulkita, että olet itsekin sitä mieltä, että kommenttisi ei pitänyt paikkaansa? Pysähdyksen mittainen lataus ei kyllä joo rajoita enää ajomatkaa, mutta nuo jo mainitut käytettävyyteen/mukavuuteen liittyvät asiat tulee eteen.
 
Pitääkö tästä nyt tulkita, että olet itsekin sitä mieltä, että kommenttisi ei pitänyt paikkaansa? Pysähdyksen mittainen lataus ei kyllä joo rajoita enää ajomatkaa, mutta nuo jo mainitut käytettävyyteen/mukavuuteen liittyvät asiat tulee eteen.
Siitä voi tulkita, että en odota latausajan putoavan käyttökelpoisiin lukemiin lähitulevaisuudessa, jos koskaan. Yritin siis sanoa, että rangella ei olisi (juurikaan, suurimmassa osassa käyttötapauksia, niin paljon) merkitystä, jos lataus kävisi kätevästi. Lataus ei kuitenkaan käy kätevästi, joten rangella on merkitystä, pääsi autolla miten pitkälle hyvänsä.
 
Autogefühlin pitkä testi:
No nyt VW: kovaa muovia oven sisäpuolella ja vielä tuota helvetin pianomustaa muovia katkaisimilla :oops: Mikähän kiima valmistajilla tuota on yleensäkin työntää joka hemmetin pintaan, kun tasan tarkkaan tietää miten herkkää tuo on naarmuuntumaan ja muutenkin kaikki törky näkyy, kuin onni-klowvi hautajaisissa.

Ilmeiseen hiljainen tapaus myös vauhdissa. Odotan mielenkiinnolla tarkempia mittauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Toi autovalmistajien pianomustan käyttö on jotain sellaista mitä en voi käsittää ollenkaan. Älytön keksintö ja että sitä vieläkin monet valmistajat käyttää. Ihme idea käyttää sitä vielä kahvaankin, aika ikävän näköinen kahva nopeasti. Vaaleissa ID.3 sisustoissa pianomustaa ei ollut mutta sitten valkoinen taas muuten värjääntyy helposti. Muuten materiaalivalinnat on odotetunlaisia kun autosta on haluttu tehdä kuitenkin edullinen valmistaa.

Muuten ID.3 vaikuttaisi olevan mainio auto. Ainoastaan nappulaton kojelauta ja ratti on odotetun kömpelö käyttää. Autoa hieman perinteisempään suuntaan viemällä lopputulos olisi kuitenkin parempi, mutta ehkä sitten perinteinen ei ole se sana mitä Volkkari on ID.3:een halunnut liitettävän.
 
Täytyy toivoa, että sisarmalli on karvalakki perinteisin hallintalaittein. Mutta taitaa olla turha toivo, muistelen nähneeni identtisen näköisen hallintalaitteiston Seatin esitteissä. Ämpärimuovia on myös liikaa hintaluokkaan nähden :(
 
Cupran sisarmalli (ja mahdollinen myöhempi Seat) lienee täysin vastaava. Hieman parempia materiaaleja saanee vasta ID.4:ään ja Enyaqiin. Niissäkään tuskin fyysisiä nappuloita juurikaan sen enempää kuin ID.3:ssakaan.
 
Ei kyllä ihan vakuuta ID3:n laatuvaikutelma ainakaan tuon videon perusteella. Noin kalliiksi "pikkuautoksi" hiukan halvanoloinen fiilis jäi. Tuon vielä kestäisikin, mutta kun ovat ryssineet perussäätöpainikkeiden käytön ihan totaalisesti niin sitä ei kyllä jaksaisi pitkässä juoksussa. Mitähän ovat suunnittelijat miettineet, kun esimerkiksi peilien säädöt pitää kurkkia jonkun himmeänä palavan ledvalon perusteella. Tuohon kohtaan kun aurinko paistaa sopivasti niin palavaa valittua säätöä ei näe edes suurennuslasin avulla. Samoin volumen ja vakkarin säätö vaikutti karmivalta toteutukselta molemmat ja eivät varmaan toimi mitenkään paksujen talvihanskojen kanssa. Ajettavuus onneksi vaikuttaisi olevan erittäin hyvällä tasolla perinteiseen Volkkarin tapaan.
 
Lopetin videon katsomisen tuohon rattikytkimiin, ei jatkoon. Talvella tosiaan satavarmasti tulee ongelmia.
 
Autoissa ikävä villitys on piilottaa nappulat kosketusnäyttöjen tai kosketusnappien taakse. Se on ilmiselvä turvallisuushaitta myös ajaessa. Oman auton fyysisten nappien sijainnin oppii nopeaa ja niitä voi suurinta osaa käyttää ilman, että katseen täytyy siirtyä tiestä niitä käyttäessä.

Kosketusnäyttöjen ja -nappien käyttäminen sen sijaan yleensä vaatii, että niihin osuminen on varmistettava katseella tai pahimmillaan toiminto pitää etsiä valikkojen takaa.

Aiheen sivusta rinnastan tämän vähän samaan, mikä on käynyt verkkopankeissa yms. että toiminnot ovat epämääräisten ikonien (ja joka palvelu tietysti käyttää eri ikoneita) takana kun ennen lähes jokainen nappi oli selkeästi tekstillä esitetty. Nyt täytyy kokeilun ja erehdyksen kautta oppia, mitä mikäkin nappi tekee tai pitää hiirtä ikonin päällä, jotta hover-teksti kertoo.
 
Muuten ID.3 vaikuttaisi olevan mainio auto. Ainoastaan nappulaton kojelauta ja ratti on odotetun kömpelö käyttää. Autoa hieman perinteisempään suuntaan viemällä lopputulos olisi kuitenkin parempi, mutta ehkä sitten perinteinen ei ole se sana mitä Volkkari on ID.3:een halunnut liitettävän.

Perinteiseen tai sitten ihan vain yksinkertaisempaan suuntaan. Minusta tuossa ohjaamossa on tehty helpoista asioista todella vaikeita, ja suunnitteluristiriidat näkyvät siinä, että yhtä toimintoa varten on 2-3 tapaa tehdä asia. Näyttää kuin ratti- ja mediaruutu tulisivat ihan eri suunnittelutiimeiltä ja kenelläkään ei ole kokonaisnäkemystä siitä, miten toimintoja on tarkoitus hallita.

Vertailukohdaksi Model 3 selviää media- ja vakkari/ap-toiminnoista kahdella rullaohjaimella ja yhdellä viiksellä, joka toimii samalla vaihteenvalitsijana.
 
Parempi antaa vaihtoehtoja, se on aika normaalia että jonkun asian voi tehdä useammalla tapaa kuin yhdellä. Antaa enemmän tilaa käyttäjälle päättää hänelle sopiva tapa.
 
Onhan tuossa paljon muutakin tehty kun katselin tuon videon pois. Vaikea sanoa miksei menty kapasitiiviseen, hienoa mutta pitää aina katsoa mitä tapahtuu kun ei saakkaan mitään kunnon vastinetta. Autoillessa kuitenkin aina se katse eteenpäin jne. Onhan tuossa myös tehty vähän hassu päätös noiden peilien ja ikkunoiden säätämiseenkin.

Softa varmaan kesken mutta ihan hyvin se toimii ainakin nopeudeltaan, selvää parannusta aikaisempaan mitä olen kokeillut.
 
Mä veikkaan että sitten faceliftiin mennessä (eli joskus 2025) ID.3:sta korjataan pahimmat käytettävyysmokat. Luulen silti, että se käy joka tapauksessa hyvin kaupaksi, koska voimalinja on hyvä, ja koska auto on alusta alkaen suunniteltu sähköautoksi, toisin kuin lähimmät kilpailijat Korean suunnalta.
 
Mä veikkaan että sitten faceliftiin mennessä (eli joskus 2025) ID.3:sta korjataan pahimmat käytettävyysmokat. Luulen silti, että se käy joka tapauksessa hyvin kaupaksi, koska voimalinja on hyvä, ja koska auto on alusta alkaen suunniteltu sähköautoksi, toisin kuin lähimmät kilpailijat Korean suunnalta.
Tai sitten ostaa vaan saman alustan päälle tehdyn Skodan, Seatin tai Audin, joista jossakin on varmaan korjattu vähintään vahingossa paremmat hallintalaitteet?

Pelkkä ratin vaihto tuskin vaatii faceliftiä, joten ties vaikka sekin tulisi vähintään optioksi tarjolle...
 
(Akun)Hintaa on ilmeisesti jouduttu kompensoimaan säästämällä materiaaleissa, eli sinällään veikkaus faceliftistä saattais olla lähellä totuutta kun kerran viisaat arvioi, että sähköautot halpenee 2025 mennessä hinnaltaan polttomoottorilla kulkevan auton tasolle.

Itseäni ainakin ilahdutti materiaaleista huolimatta kokoonpanon laatu (mitä nyt videolta jyvälle pääsee) ja hiljaisuus. Edes moottoritiellä ei huomannut juuri eroja äänensävyssä.

Maailma ilmeisesti todellakin muuttuu ensi vuosikymmenellä. :kahvi:
 
Jos ID.3 materiaaleissa mennään näillä niin vähän veikkaan, ettei VAG anna Skodan ja Seatin tehdä VW:tä laadukkaampaa ratkaisua...Voeeeee.
 
Seat el-Bornin kuvissa voisi joku toiveikas nähdä fyysiset napit liukutunnistimien sijaan, mutta Seatin ei tosiaan anneta laatuvaikutelmassa keulia.
Kyllä Seatissa on samanlaiset kosketuskytkimet kuin ID.3:ssa, myös ratissa näyttäisi olevan vastaavat kuin ID.3:ssa. Skoda ei ole millään lailla julkistanut omaa sisarmalliaan, mutta odotettavaa on, että siinä on myös hyvin samankaltaiset kytkimet. Tekisivät nyt edes erilaisen ratin, jotta rattipainikkeet olisivat paremmat. Ilmastointilaitteen kytkimet varmastikin kaikissa on liukukosketuksella kuten on Golfissa, Leonissa ja Octaviassakin.

Tuossa Seat El Bornin sisusta: https://car-images.bauersecure.com/...elborn_052.jpg?mode=max&quality=90&scale=down
Ja Cupra El born: https://car-images.bauersecure.com/...elborn_053.jpg?mode=max&quality=90&scale=down
 
Mää en ymmärrä miksi noita keskikonsolin kosketusnäyttöjä ei tuoda lähemmäksi kuljettajaa. Ärsyttävästi joutuu kurotteleen.
 
Toivottavasti edes noita liukukytkimiä pystyy napauttamaan jommasta kummasta reunasta että saa yhden "pykälän" muutoksen.
 
Audilla on perinteisesti osattu ihan hyvin toi infotainmentin ohjaus ilman kosketusnäyttöä.

MEB A3 / A4 Quattro voisi kelvata...
 
Audilla on perinteisesti osattu ihan hyvin toi infotainmentin ohjaus ilman kosketusnäyttöä.

MEB A3 / A4 Quattro voisi kelvata...
Valitettavasti näyttää hipaisupainikkeilta ja pelkältä kosketusnäytöltä tulevassa Etron Q4:ssakin. Ainakin konseptissa, joka lienee hyvin lähellä tuotantoversiota:

audi-q4-etron-evchargeplus-03.jpg
 
Valitettavasti näyttää hipaisupainikkeilta ja pelkältä kosketusnäytöltä tulevassa Etron Q4:ssakin. Ainakin konseptissa, joka lienee hyvin lähellä tuotantoversiota:

audi-q4-etron-evchargeplus-03.jpg

Minkähän takia tuossa on peilit?

14c0f5ae11da48e4874c6d64633af64a.jpg.webp



Kuitenkin tuossa jo hinnoitellussa on vähän erilainen ratkaisu. Mielipiteitä puolesta ja vastaan toki ymmärrettävästi. Edes muutama perustoiminto voisi olla lähempänä perinteistä mallia.
Audi e-tron Sportback S-line 55 quattro
 
Ylemmissä peiliero taisi johtua siitä et vakiona tulee perinteiset peilit ja lisävarusteena saa noi kamerat tilalle. Jos nyt muistan oikein.
 
Onhan tämä Cupra el-Born paremman näköinen kuin ID.3. Tuolla on koko auton kehitus Seat el-Born => Cupra el-Born.
Samalta Zwickaun tehtaalta nämä kaikki eri versiot tulevat aikanaan.

Mitä tulee kameroista pelien korvaajana niin eipä näistä olla paljon pidetty testaajien viedeoissa. Aivot eivät oikein osaa lukea kuvaan kun on tottunut peileihin. Aika onnetonta on siinä kesken ajon alkaa sormilla zoomailemaan peilin kuvaa kosketusnäytöltä. Turhaa rahantuhlausta. Ja kun se peili hajoaa niin sitten se vasta maksaakin. Testaajat eivät selvästi uskalla sanoa omaa mielipidettä kun pitäsi vaan hehkuttaa sitä uusinta uutta. Teknisenä innovaationa ovat kyllä näyttävät ja pienentävät ilmanvastusta.
 
Ylemmissä peiliero taisi johtua siitä et vakiona tulee perinteiset peilit ja lisävarusteena saa noi kamerat tilalle. Jos nyt muistan oikein.

Ahaa, joku muistikuva että ei olisi välttämättä EU byrokratian hyväksymää, saati trafin. Ei kyllä lähdettä tälle ole.
Jaa noita voi tai joutuu zoomailemaan vieläpä. Alkaa olla melkoista. IS taisi olla tänään uuden Octavian koeajoa, ja siinä kanssa toimittaja vähän ihmetteli sitä kun perinteisiä nappuloita ei oikein siitäkään löydy. Se nyt oli bensa mutta noista näytöistä vaan...
 
Ahaa, joku muistikuva että ei olisi välttämättä EU byrokratian hyväksymää, saati trafin. Ei kyllä lähdettä tälle ole.
Jaa noita voi tai joutuu zoomailemaan vieläpä. Alkaa olla melkoista. IS taisi olla tänään uuden Octavian koeajoa, ja siinä kanssa toimittaja vähän ihmetteli sitä kun perinteisiä nappuloita ei oikein siitäkään löydy. Se nyt oli bensa mutta noista näytöistä vaan...
Kävin katsomassa Suomen konfiguraattorilla niin virtuaalipeilit 2000e lisähintaan. Voit mahdollisesti muistella jenkkejä, siellä taisi olla laissa määritelty "fixed mirrors" peilit ettei Audi vienyt virtuaalipeilejä sille markkina-alueelle.

Vag tosiaan tuntunut poistaneen muistakin malleista esim fyysiset ilmastoinnin napit ja ne saattaa olla esim näytössä vaakahipaisun takana.

Edit. Saatan olla vanhanaikainen, mutta en tykkää yhtään noista surkastuneen vasarahain silmiltä näyttävistä kameroista virtuaalipeileissä. Muuten käytön osalta ne vaikuttaa paremmilta, mutta ulkonäkö... no, nuo audin sähköautot on oman kukkaron ulkopuolella, niin ei tarvi surkutella.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin katsomassa Suomen konfiguraattorilla niin virtuaalipeilit 2000e lisähintaan. Voit mahdollisesti muistella jenkkejä, siellä taisi olla laissa määritelty "fixed mirrors" peilit ettei Audi vienyt virtuaalipeilejä sille markkina-alueelle.

Vag tosiaan tuntunut poistaneen muistakin malleista esim fyysiset ilmastoinnin napit ja ne saattaa olla esim näytössä vaakahipaisun takana.

Edit. Saatan olla vanhanaikainen, mutta en tykkää yhtään noista surkastuneen vasarahain silmiltä näyttävistä kameroista virtuaalipeileissä. Muuten käytön osalta ne vaikuttaa paremmilta, mutta ulkonäkö... no, nuo audin sähköautot on oman kukkaron ulkopuolella, niin ei tarvi surkutella.

Vähän joka sektorilla näyttää olevan suunta että kaikki on jonkun hipsuttelunäytön takana. Ei nyt ihan vielä mutta sinne on suunta. Tietty kustannuskysymys kanssa, välillä vaan tuntuu että ennen oli paremmin - kun ei tarvetta irroittaa katsetta tiestä siksi että tekee jotain yksinkertaista minkä löytää näppituntumalta, eikä tuhannen valikon kautta. Vaikka nyt radion volume.
 
(Akun)Hintaa on ilmeisesti jouduttu kompensoimaan säästämällä materiaaleissa, eli sinällään veikkaus faceliftistä saattais olla lähellä totuutta kun kerran viisaat arvioi, että sähköautot halpenee 2025 mennessä hinnaltaan polttomoottorilla kulkevan auton tasolle.

Itseäni ainakin ilahdutti materiaaleista huolimatta kokoonpanon laatu (mitä nyt videolta jyvälle pääsee) ja hiljaisuus. Edes moottoritiellä ei huomannut juuri eroja äänensävyssä.

Maailma ilmeisesti todellakin muuttuu ensi vuosikymmenellä. :kahvi:
Hyvällä asfaltilla mikä tahansa nykyauto on hiljainen, joten pelkään pahoin sen ämpärimuovin rämisevän ihan samanlailla kuin mikä tahansa muu vastaavasti toteutettu. Sama pyörien melujen kanssa. Sellainen hämärä muistikuva mulla on, että joku olisi tuota meluisaksi haukkunut jossain previkassa, Björn ehkä.
 
Vähän joka sektorilla näyttää olevan suunta että kaikki on jonkun hipsuttelunäytön takana. Ei nyt ihan vielä mutta sinne on suunta. Tietty kustannuskysymys kanssa, välillä vaan tuntuu että ennen oli paremmin - kun ei tarvetta irroittaa katsetta tiestä siksi että tekee jotain yksinkertaista minkä löytää näppituntumalta, eikä tuhannen valikon kautta. Vaikka nyt radion volume.
Itsekkin tykkään paljon enemmän ihan fyysisistä kierrettävistä kytkimistä. Kyllä volumen ja lämpötilan pitäisi olla tommonen pyöritettävä rulla eikä mikään liukusäädin jossain kosketusnäytöllä 10 valikon takana. Sitten se ei toimi jos on sormet vähän märät tms. Ottaa virhe kosketuksia ja siinä sitten ajaessa menee vielä hermot koko hommaan kun ei millään saa edes volumea alas.
 
Itsekkin tykkään paljon enemmän ihan fyysisistä kierrettävistä kytkimistä. Kyllä volumen ja lämpötilan pitäisi olla tommonen pyöritettävä rulla eikä mikään liukusäädin jossain kosketusnäytöllä 10 valikon takana. Sitten se ei toimi jos on sormet vähän märät tms. Ottaa virhe kosketuksia ja siinä sitten ajaessa menee vielä hermot koko hommaan kun ei millään saa edes volumea alas.
No en ole kyllä nähnyt yhtäkään autoa, jossa volumen säätö olisi vain valikkojen kautat, joten ehkä vähän liioiteltuja huolia. Ohjauspyörästähän kuski yleensä volumea säätää.

Tosin ID3:n kohdalla en oikein ymmärrä mikä niiden hipaisukytkimien idea on mm. sen ohjauspyörän ja peilin säätöjen osalta. Autokäytössä hipaisukytkin on minusta yhdistää kosketusnäytön ja fyysisen nappulan huonot puolet: Ei tuntumaa, mutta silti vie tilaa eikä ole muokattavissa. Vähän tuntuu siltä, että piti vaan tehdä jotain eritavalla, koska halutaan korostaa että tämä on erilainen auto: Erilainen ei vaan aina ole parempi.
Hyvällä asfaltilla mikä tahansa nykyauto on hiljainen, joten pelkään pahoin sen ämpärimuovin rämisevän ihan samanlailla kuin mikä tahansa muu vastaavasti toteutettu. Sama pyörien melujen kanssa. Sellainen hämärä muistikuva mulla on, että joku olisi tuota meluisaksi haukkunut jossain previkassa, Björn ehkä.
No ei se tilanne huonolla asvaltilla (tai soralla) ainakaan parempi ole sähköauton osalta.

Mutta siitä samaa mieltä, että sähköauto ei ole mikään hopealuoti ajomelua vastaan ainakaan taajamanopeuskien yläpuolella. Ei se moottorin melu ole polttiksissakaan ole yleensä ongelma vaan tuuli- ja ennen kaikkea rengasmelu + tietysti ne mahdolliset sisustan nitinät ja natinat. Ja näistä mihinkään sähkömoottori ei auta.

Taajamassa toki eri juttu, kun on jatkuvia kiihdytyksiä ja nopeudet on alhaisia, jolloin rengasmelu on pienempi ongelma.
 
Mutta siitä samaa mieltä, että sähköauto ei ole mikään hopealuoti ajomelua vastaan ainakaan taajamanopeuskien yläpuolella. Ei se moottorin melu ole polttiksissakaan ole yleensä ongelma vaan tuuli- ja ennen kaikkea rengasmelu + tietysti ne mahdolliset sisustan nitinät ja natinat. Ja näistä mihinkään sähkömoottori ei auta.

Sähkömoottori ei auta, mutta pohjassa oleva akusto voi periaatteessa vaimentaa rengasääniä.
 
Sähkömoottori ei auta, mutta pohjassa oleva akusto voi periaatteessa vaimentaa rengasääniä.

Juu, osittain, olettaen että akusto on tosiaan koko lattian kokoinen jonka päällä istutaan.
Tavis-Toyotoissa pohjapellin päällä on 0.5mm kangas ja kaikki kuuluu läpi, vertaa kalliimmat autot (Bemarit jne) joissa lattian päällä ~20cm paksua kumimattoa.
Toki rengasmelu tulee paljon pyöränripustuksen kautta, eli millaista puslaa sinne on laitettu ja onko apurunko eristetty korista millaisin kumityynyin, ja toki ne renkaiden profiili, eli ei mitään liian matalaprofiilista karkeille teille.
 
Tekniikan maailman jokakesäisessä urheiluautovertailussa (TM 2020/14) oli nyt mukana (muistaakseni) ekaa kertaa sähköauto, eli Porsche Taycan Turbo S. Oli ihan mielenkiintoista lukea kokemukset siitä. Vertailussa oli mukana 21 autoa, ja Taycan pääsi pisteissä kuudenneksi (yleisarvosana 8,0). Autolla ajettiin kolmanneksi nopein kierrosaika radalla, edelle menivät vain Lamborghini Huracan Evo (1,2 sekuntia nopeampi) ja Porsche 911 Turbo S (0,2 sekuntia nopeampi).
Muutamia Taycan-huomioita testistä:
- 4-5 kilsan radalla meni 6% akun varauksesta yhdellä kisakierroksella ja 1% jäähdyttelykierroksella. Eivät suosittele ahkeralle ratakuskille.
- Suurin miinus oli suuri omamassa. Auto painoi 2370 kiloa, joka oli vertailussa eniten yhdessä BMW X6 M:n kanssa ja vain hieman enemmän kuin Polestar 1:n omamassa.
- Penkit eivät olleet yhtä hyvät kuin testin muissa Porscheissa, 911 Turbo S:ssä ja 718 Cayman GT4:ssä. Taycan ei taidakaan olla ihan yhtä kisahenkinen kuin nuo kaksi muuta Porschea.
- Pisteissä rokotettiin aika paljon moottoriäänistä (6 pistettä kymmenestä). Ääntä kuvattiin sähköporaksi. Tekstin ja pisteiden vertailun perusteella vaikutti siltä, että mitä kovempi ääni, sitä parempi. Äänien painoarvo kokonaisarvosanasta oli tosin vain 15%.
- Kiihtyvyydestä mainittiin, että auto reagoi kaasuun "valon nopeudella". Ei kannata survoa kaasua kerralla pohjaan, jotta renkaat eivät ylikuumene niin nopeasti.
- Jousituksen toimintaa kehuttiin, ja auto oli muutenkin tasapainoinen ja helppo ajaa.
 
No ei se tilanne huonolla asvaltilla (tai soralla) ainakaan parempi ole sähköauton osalta
Näinhän se on, en kyllä ymmärrä miten olet saanut käsityksen, että olisin eri mieltä. Kysehän oli tuosta videosta ja siinä (hyvällä pinnalla) id.3 vaikuttaa hiljaiselta.
 
Mitä tulee kameroista pelien korvaajana niin eipä näistä olla paljon pidetty testaajien viedeoissa. Aivot eivät oikein osaa lukea kuvaan kun on tottunut peileihin.

Ravissa on taustapeilissä kamerakuva vaihtoehtoisena. Meni siihen tottuessa muutama ajokerta, mutta ei tottumisen jälkeen ole tullut perinnepeiliasentoa käytettyä paitsi kuomukärryä vetäessä, kun sen kanssa kamera ei näytä kuin kuomua. Huonona puolena on lähinnä se, että siitä ei näe lainkaan takapenkilläistujia kuten perinteisestä peilistä.
 
- Pisteissä rokotettiin aika paljon moottoriäänistä (6 pistettä kymmenestä). Ääntä kuvattiin sähköporaksi. Tekstin ja pisteiden vertailun perusteella vaikutti siltä, että mitä kovempi ääni, sitä parempi. Äänien painoarvo kokonaisarvosanasta oli tosin vain 15%.
Muistaakseni Taycanissa kun laittaa sen jonku sport moodin päälle niin se lisää jostain kaiuttimista vai mitälie jotain extra ääntä? Sen sai valikosta pois tms.

Mahtoivatko tajuta.. en ehkä itse pitäisi tuota päällä.
 
Muutamia pointteja mitä ensimmäisistä ID.3-videoista tullut vastaan kun niitä on katsellut:
  • Rekuperaatio muuttuu sen mukaan onko edessä autoja, eli jos nostaa kaasun ja edessä oleva auto lähestyy, niin rekuperaatio voimistuu automaattisesti
  • Melutaso moottoritiellä alhainen, yhden testaajan mukaan selvästi alhaisempi kuin Model 3:ssa
  • Autobahnilla tavoitevauhtia 130km/h ajeltaessa muun liikenteen seassa siten, että keskinopeus 119 km/h, on kulutus 20.5kWh. Eli aika perinteinen suomalainen moottoritieajelu. Mittareiden nollaus pitää kaivella syvältä valikoista.
  • Latausnopeus Ionityn laturilla eri akun varaustasoilla: <27% 100kW, 36% 93kW, 42% 83kW, 58% 65kW, 80% 50kW
 
Viimeksi muokattu:
Muutamia pointteja mitä ensimmäisistä ID.3-videoista tullut vastaan kun niitä on katsellut:
  • Rekuperaatio muuttuu sen mukaan onko edessä autoja, eli jos nostaa kaasun ja edessä oleva auto lähestyy, niin rekuperaatio voimistuu automaattisesti
  • Melutaso moottoritiellä alhainen, yhden testaajan mukaan selvästi alhaisempi kuin Model 3:ssa
  • Autobahnilla tavoitevauhtia 130km/h ajeltaessa muun liikenteen seassa siten, että keskinopeus 119 km/h, on kulutus 20.5kWh. Eli aika perinteinen suomalainen moottoritieajelu. Mittareiden nollaus pitää kaivella syvältä valikoista.
  • Latausnopeus Ionityn laturilla eri akun lataustasoilla: <27% 100kW, 36% 93kW, 42% 83kW, 58% 65kW, 80% 50kW
Voimalinja vaikuttanut ihan pätevältä. Harmi että muuten tuntuu että säästetty väärissä paikoissa tai ihan vaan suunnittelu jäänyt puolitiehen. Korjattavissa esim faceliftiin jos VW haluaa.
 
Tesla kolarissa? Mira Luodin onnettomuusauto oli upouusi Tesla – ”Uskon sen menneen lunastukseen”

Onnettomuusauton takapenkillä olivat myös Luodin kolme lasta. Auton ollessa ojassa perheenäiti oli yrittänyt avata auton takaovia tuloksetta.

– Ovenkahvat menevät sisäänpäin, enkä saanut avattua ovia ulkopuolelta. Lopulta lapset osasivat avata ovet itse sisäpuolelta.

Eikö se tuo ameriikanmosse osaa edes kolaritilanteessa aukoa oviaan? Enjoy ur deathtrap -hengessä :o
 
Pitäisi kuulemma tulla ulos mutta ei näköjään toimi kuten pitäisi.

Onhan tuossa tietty mahdollista (kun onnettomuudesta ei tuon enempää kerrota), että kyseessä oli sellainen ojaanajo jossa ei bägit lauenneet, ja auto ei sitä tulkinnut kolariksikaan siksi? Tuntuisi kyllä vähän kummalta, ettei auto joka osaa mukamasten itse ajaa, ymmärrä että kyseessä on onnettomuus jos maantievauhdista ajellaan lepikkoon? Tekoälyssä vielä hiukkasen kasvuvaraa?
 
Onhan tuossa tietty mahdollista (kun onnettomuudesta ei tuon enempää kerrota), että kyseessä oli sellainen ojaanajo jossa ei bägit lauenneet, ja auto ei sitä tulkinnut kolariksikaan siksi? Tuntuisi kyllä vähän kummalta, ettei auto joka osaa mukamasten itse ajaa, ymmärrä että kyseessä on onnettomuus jos maantievauhdista ajellaan lepikkoon? Tekoälyssä vielä hiukkasen kasvuvaraa?
Näinhän se on mutta minkäs teet.
 
Tuota lukiessa tuli mieleen, että eiköhän siinä "kokeiltu vähän miten lähtee" ja lopputulos on sitten tämä. Teslassa kuitenkin suoralla tiellä ainakin omien kokemusten mukaan saa töitä tehdä jos normivauhdissa tahallaan sen pöpelikköön haluaa ajattaa.
 
Olisko ollu perinteinen kännykän selaus/räplääminen kesken ajamisen. Sinänsä en nää mitään järkeä tuollaisissa upotetuissa sähköisissä ovenkahvakikkailuissa, jossa ovia ei saa auki kolarin yhteydessä.
 
Tuota lukiessa tuli mieleen, että eiköhän siinä "kokeiltu vähän miten lähtee" ja lopputulos on sitten tämä. Teslassa kuitenkin suoralla tiellä ainakin omien kokemusten mukaan saa töitä tehdä jos normivauhdissa tahallaan sen pöpelikköön haluaa ajattaa.
Ymmärsin että heillä aikaisemmin ollut jo Tesla vuoden verran. Voihan se uutuus silti viedä voiton.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 080
Viestejä
4 657 527
Jäsenet
76 338
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom