- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 296
Varmaan hieno fiilis sulattaa se rasia samalla.
Koska sulakkeita ei ole keksitty.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan hieno fiilis sulattaa se rasia samalla.
Koska sulakkeita ei ole keksitty.
Kuten tuossa yllä jo todettiin, ei niitä rasioita ole mitoitettu jatkuvalle esim. 16A virralle.Koska sulakkeita ei ole keksitty.
Et nyt ymmärrä. Tuo on kirjaimellisesti se hinta, minkä maksan tunnissa ja se kilometrimäärä minkä sillä saa. Ei mikään laskukaava. Ei mua kiinnosta pienimmässäkään määrin mikä sen laturin kW on.
Varmaan sen takia tota sulle ratakiskosta väännettiin kun kiinnostuksen puutteesta huolimatta useampaan kertaan mainitsit laturin olevan 22kW.Et nyt ymmärrä. Tuo on kirjaimellisesti se hinta, minkä maksan tunnissa ja se kilometrimäärä minkä sillä saa. Ei mikään laskukaava. Ei mua kiinnosta pienimmässäkään määrin mikä sen laturin kW on.
11kWh vastaa about 70km hyvissä olosuhteissa.Kiinnostaa tai ei niin teslaan et saa tunnissa 70km rangea 1,1€ hinnalla 22kW type2 laturista vaikka kuinka haluaisit. Niin yksinkertaista se on. Maksimi latausteho on se 11kW eli saat 11kWh energiaa tunnissa imaistua tuollaisesta laturista. Kannattaa hieman vielä opiskella sähköautoilun saloja.
Model 3:ssa ei ole kuin 11kW laturi Teslan mukaan. Eli ei sieltä 22kW tolpasta yli 11kW revitä missään tilanteessa.Mutku mulle tulee laskut sinne K-Lataus Appsiin, varmaan ne on jotenkin väärässä sitten! Autokin raportoi nuo lataukset ideaalilla tarkkuudella. 22kW toimii kaikki konsistentisti 69-70km tunnissa ympäri suomen ja myös talvella. Kestää noin minuutin kun se nousee tohon maksimiin mitä auto pystyy ottaa. Joskus harvoin on ilmastointi päällä latauksen aikana, jolloin se syö tuota maksimia minkä auto ottaa akkuun.
Mutta jatkakaa vaan niitten taskulaskimien kanssa nysvämistä.
[edit]
Tässä pitää nyt huomioida, että vielä vähemmän kuin laturien kW kiinnostaa missä auton paljon keikkuva range millonkin heiluu. Akun kapasiteetti siis ilmotetaan 500km max, ja sen perusteella mä noita latausnopeuksia kattelen. Kaikki hukkakulutus, kaupunkiajo vs. maantie, talvi jne. menee rasittavan nysväyksen puolelle johon mulla ei ole aikaa.
Model 3:ssa ei ole kuin 11kW laturi Teslan mukaan. Eli ei sieltä 22kW tolpasta yli 11kW revitä missään tilanteessa.
Tämä tosin ei koske Suomea. Eihän noita superchargereita ole kuin parissa paikassa koko maassa ja kaikki kaukana PK-seudulta. Tuntuu omituiselta että tässäkin ketjussa niitä hehkutetaan samalla kun todetaan ettei haittaa vaikka Euroopassa ajelu vähän maksaisikin enemmän. Kumpikin täysin irrelevantteja asioita isossa mittakaavassa.
Kukaan ei ole niin väittänytkään. Vaan, että kyseisestä tolpasta saa 69-70km tunnissa. Tai tyhjä akku täyteen €7-8. Noilla spekseillä on todella helppoa elää.
Superchargerien peitossa on katveita Pohjois- ja Itä-Suomessa
Mutta väitit kotilatausta erikoisen kalliiksi, jota se siis ei olekaan, nyt kun vähän opit asioita.
Riippuu näköjään mikä on ihmisen määritelmä katveesta. Jos se ~130km lähimmälle SC:lle PK-seudulla on "kattava verkosto", niin mikäs siinä. Silloinkin joutuisi Turkuun. Lappeenrantaan jos ajaisi (tai Kouvolaan), niin pitäisi ajaa kotiinkin jos haluaisi ladata uudestaan, eihän matkaa tulisi kuin 520km. Tuurilla voi tehdä näppärän tunnin Vetokuja sivulenkin PK-seudulla, koska täällähän on niin nopeata aina liikkua. Enkä lähtisi kakkostiellekään ihan hirveästi, pitää aika pitkä matka mennä.
Pari hassua laturia koko maassa ei ole kovinkaan kattavaa tai antaisi ainakaan itselleni mitään syytä valita sitä toisen merkin sijaan. Kyllä täällä on ihan yleisvehkeiden armolla.
Toisin kuin luulisi, Tesla tekee ihan hyvää voittoa Supercharger verkollaan. Se on suht edullinen, ehkä verrattavissa K-Latauksen 50kW hintoihin noin suurin piirtein, mutta ei suinkaan altruistisesti pystytetty.
Yritän löytää artikkelin, jossa tuo oli käyty läpi hyvin tarkkaan. En nyt löytänyt sitä heittämällä tähän linkiksi.
Käsittääkseni aika moni Teslan omistava vierailee pohjoisen laskettelukeskuksissa, jos osamaksuiltaan jää varaa. Pohjoisin Supercharger on toistaiseksi Kokkolassa, joka on aika säälittävää.
Olin siis luullut, että kotilataus on kaikista halvin vaihto-ehto. 2-3e per 100km = 10-15e tyhjä akku täyteen. Se on lähes puolet enemmän kuin 7-8e tyhjä akku täyteen. Erikoisen kallista siinä mielessä ja aiheutti hieman hämmästystä.
Kotona 11kWh maksaa esitetyllä hinnalla <1,1eur.
Tuossa nyt on se ero, että sää lasket kuluja ideaalirangen perusteella kun taas useimmat muut todellisen kulutuksen perusteella josta tuo ero tulee. 11kw teholla k-lataus maksaa 0,11e/kWh mikä on ihan tyypillinen hinta kotisähkölle.Siis sinun kotona? Sonofilla tuossa yllä on kalliimpaa, eli sähkösopimusko sitten kilpailutukseen tms. En siis itse tiedä mitä diilejä on mahdollista saada tyypillisestä taloyhtiön rasiasta tai omakotitaloissa - ihan anekdoottien varassa. Nyt alkaa vaikuttaa, että ei tarvitse hintojen puolesta kiinnostua, jos se vaatii kuukausien säätämisen talon hallituksen vänköjen kanssa.
Tosin ei siihen teslaan mene tasan se 11 kW tunnissa häviöiden yms. takia. Minuuttipohjaisena maksaa kaikesta ”alitehosta” extraa. Kotona toki maksaa sitten taas häviöt... Mikä se todellinen latausnopeus mahtaa olla? 10,x kW/h varmasti, mutta kuinka lähelle 11 kW tehoa päästään?Tuossa nyt on se ero, että sää lasket kuluja ideaalirangen perusteella ja useimmat todellisen kulutuksen perusteella josta tuo ero tulee. 11kw teholla k-lataus maksaa 0,11e/kWh mikä on ihan tyypillinen hinta kotisähkölle.
No juu mut tuo on pientä siihe verrattuna että talvella ekat puolituntia tuupataan 7kw teholla lämpöä akkuun, 10-40% "500km rangesta" kulutetaan lämmitykseen, sentry modeen, kiihdyttelyyn, ylinopeuteen, kärryn vetoon, vesisateeseen, vastatuuleen tai mihin tahansa. Kun siis laskee sitä todellista kuluerää sähköstä. Lopputulemana joka tapauksessa k-lataus on järkevästi hinnoiteltu jos auto saa tuon 11kW tai enemmän otettua. Ja jos pystyy tuon epäkäytännöllisyyden kanssa elämään niin mikäpä siinä ilman kotilaturia sähköautoillessa. Maksullisuudesta johtuen kun latureitakin on aina vapaana.Tosin ei siihen teslaan mene tasan se 11 kW tunnissa häviöiden yms. takia. Minuuttipohjaisena maksaa kaikesta ”alitehosta” extraa. Kotona toki maksaa sitten taas häviöt... Mikä se todellinen latausnopeus mahtaa olla? 10,x kW/h varmasti, mutta kuinka lähelle 11 kW tehoa päästään?
Sähköteknisen alan standardointijärjestö SESKO ry:n laatiman suosituksen mukaan normaalista suko-rasiasta voi ladata sähköautoa 8 A virralla. Minä olen käyttänyt 10 A virtaa kotona, eikä rasia ole lämmennyt kädellä havaittavasti siinä n. 4,5 tunnissa, joka autolla kestää latautua tyhjästä täyteen.Riippuu rasiasta. Harvemmin normi sukoa on mitoitettu jatkuvaan 8-16A lataukseen, mikä sitten johtaa sulamiseen.
Sitten jatkoroikan kanssa ei kannata myöskään ladata koska vaatii enemmän virtaa ja voi myös sulattaa/epävakautta lataukseen.
Oma erittäin karkea 2-3€/100km perustui omiin pikaisiin päätelmiin oman auton (Kia Optima Sportswagon PHEV) kulutuksen perusteella. Täysiveriset sähköautot voi olla energiatehokkaampia, mutta ei ole mitään järkeä mitata sähkön hintaa kilometreinä, koska se vaihtelee auton, sään, tien yms. mukaan. Hinta per kWh on ainoa järkevä mittari, jos haluaa laskea julkisten latauspisteiden käytön järkevyyttä vs. oma sähkölasku.Siis sinun kotona? Sonofilla tuossa yllä on kalliimpaa, eli sähkösopimusko sitten kilpailutukseen tms. En siis itse tiedä mitä diilejä on mahdollista saada tyypillisestä taloyhtiön rasiasta tai omakotitaloissa - ihan anekdoottien varassa. Nyt alkaa vaikuttaa, että ei tarvitse hintojen puolesta kiinnostua, jos se vaatii kuukausien säätämisen talon hallituksen vänköjen kanssa.
Lopputulemana joka tapauksessa k-lataus on järkevästi hinnoiteltu jos auto saa tuon 11kW tai enemmän otettua. Ja jos pystyy tuon epäkäytännöllisyyden kanssa elämään niin mikäpä siinä ilman kotilaturia sähköautoillessa. Maksullisuudesta johtuen kun latureitakin on aina vapaana.
Ja on tuo aikasäästö tosijuttu kotonakin jos monivaihelaturin saa laitettua. Talvella tuo aikaero kasvaa eksponentiaalisesti pakkasen kasvaessa, ainakin model 3:lla. Tarpeeksi pakkasta niin ei yhdestä vaiheesta enää välttämättä saa tarpeeksi virtaa akun lämmittämiseen siihen pisteeseen että akkua ylipäänsä pystyy lataamaan. Ja pienemmilläkin pakkasilla lataus on pätkittäistä kun välillä akkua lämmitetään ja välillä ladataan.7kW laturikin on jo ihan hyvä K-latauksen hinnoittelun puolesta. Näkisin aikasäästön 11kW ja 22kW latureiden suurimpana etuna, jos yrittää pärjätä ilman kotilatausta.
Puhut 500km rangesta täydellä akulla, joten vaihtoehtoja ei pitäisi olla käytännössä kuin model S ja model 3 lr versio hyvissä olosuhteissa. 8€ edestä k-latausta tarkoittaa 400min latausaikaa eli yli 6h seisoskelua. Tuo tarkoittaisi teslan 11kW laturilla ideallitapauksessa 73kWh latausta joka ei vielä täytä model S:n akkua tyhjästä täydeksi, model 3 lr:n akku tuolla juuri ehkä täyttyykin jos ei häviöitä huomioida. Ei tää kovin vaikeeta matikkaa oo ellet nyt ole täällä vain trollailemassa.
Kiitos kun kerroit. En tiennytkään tuota ennen. Juurikin seisoskelen 6h tuntia laturilla, koska näihän sähköautoilla tehdään. Työpäivänkään aikana autolta ei voi poistua. Ihan perusjuttu. Ja autot ladataan joka ikisellä kerralla aina tyhjästä täyteen.
Mulla just ei oo omaa latausmahollisuutta ja ihan julkisen infran varassa, mutta tuo 2-3 € / 100 km kotona kuulostaa erikoisen kalliilta. Esim. K-lataus 22kW eli 70km per tunti maksaa noin 1.1 €, joten taitaa olla ihan hyvä diili.
Oon muuten yrittäny ettiä dataa tosta hidaslataus vs. nopea lataus akun syönnistä, että miten vaikuttaa tarkemmin. Vai vaikuttaako sittenkään uudemmilla akuilla ja niihin optimoidulla virransyötöllä? Olen kuullut vain irrallisia anekdootteja, kiinnostas lukea aiheesta.
Justhan ton hinnan sanoin, eli 70km tunnissa rangea saa €1.1 tai toisin ilmaistuna täysin tyhjä 500km akku täyteen €7-8 työpäivän aikana. (Model 3 22kW laturissa)
Et nyt ymmärrä. Tuo on kirjaimellisesti se hinta, minkä maksan tunnissa ja se kilometrimäärä minkä sillä saa. Ei mikään laskukaava. Ei mua kiinnosta pienimmässäkään määrin mikä sen laturin kW on.
Mutku mulle tulee laskut sinne K-Lataus Appsiin, varmaan ne on jotenkin väärässä sitten! Autokin raportoi nuo lataukset ideaalilla tarkkuudella. 22kW toimii kaikki konsistentisti 69-70km tunnissa ympäri suomen ja myös talvella. Kestää noin minuutin kun se nousee tohon maksimiin mitä auto pystyy ottaa. Joskus harvoin on ilmastointi päällä latauksen aikana, jolloin se syö tuota maksimia minkä auto ottaa akkuun.
Mutta jatkakaa vaan niitten taskulaskimien kanssa nysvämistä.
[edit]
Tässä pitää nyt huomioida, että vielä vähemmän kuin laturien kW kiinnostaa missä auton paljon keikkuva range millonkin heiluu. Akun kapasiteetti siis ilmotetaan 500km max, ja sen perusteella mä noita latausnopeuksia kattelen. Kaikki hukkakulutus, kaupunkiajo vs. maantie, talvi jne. menee rasittavan nysväyksen puolelle johon mulla ei ole aikaa.
Kukaan ei ole niin väittänytkään. Vaan, että kyseisestä tolpasta saa 69-70km tunnissa. Tai tyhjä akku täyteen €7-8. Noilla spekseillä on todella helppoa elää.
Superchargerien peitossa on katveita Pohjois- ja Itä-Suomessa mutta lähin verrokki Ionity on saanut Suomessa pystytettyä vasta kolme asemaa vs. 9 SC:ia, ja hinnoittelu on täyttä kairausta.
Mielenkiintoinen sanavalinta kyllä tuo katveita tässä. Vähän antaisi ymmärtää, että jotain reikiä on, mutta eihän niitä nyt vaan nykyisellään kertakaikkiaan ole, että voisi sanoa katveita olevan. 3/4 maasta on ihan pimeää alutta noiden osalta. Pariin vuoteen ei ole tainnut tulla käytyä autolla lainkaan alueilla jossa superchargereita olisi.
Itseä ei niin kiinnosta nuo lapin laturit, mutta Viron, Latvian ja Liettuan SC:t olisi kiva saada valmiiksi. Sitten voisi huoletta ajaa tuotakin kautta Eurooppan. Tällä hetkellä ei viitsi lähteä kokeilemaan paikallisten random lataus-appien toimivuutta tai onko sikäläisten Hesejen ilmaislaturit varattuina vai rikki.
Teslalla ei ole minkään näköistä virallista edustusta Baltian maissa niin ei mitenkään ihme että autojen määrä on aika vähäinen ja latureita ei ole.Onkohan noissa maissa niin vähän Tesloja ettei homma ole saanut tuulta alleen? Lisäksi suomesta suuntautuva liikenne noiden läpi on varmaan niin vähäistä ettei sitä voi laskea juuri miksikään. Mutta luulisi tuon E67 verkottaminen sopivan Teslankin suunnitelmiin.
Ilmeisesti Googlen Android-käyttöliittymäkin on mennyt kertaheitolla ohi muista, myös Teslasta. Se siitä Teslan käyttöliittymän etumatkasta, jonka piti olla muita vuosia edellä.
Eikös Teslan sanota olevan lähinnä edellä itsestään ajelevien autojen tekniikassa.
Tämä on ilmeisesti viittaus Neuralinkin tavoitteeseen pitää ihmiset mukana tekoälyn kehityksen tahdissa. Vuonna 2017 Musk kertoi hankkeestaan kytkeä ihmisaivot kirurgisesti kiinni tietokoneeseen, koska muuten ihmiskunta on hänen mielestään vaarassa tuhoutua.
Käyttöliittymä ja käyttöjärjestelmä ovat eri asioita. Android automotive käyttöjärjestelmänä toteuttaa käyttöliittymän mediatoiminnoille, navigoinnille, ilmastoinnille jne. Se on ilmeisimmin fiksumpi kuin useimpien autonvalmistajien vastaavat, mutta ei mikään vallankumouksellinen juttu. Esim. VW tuskin kompuroi nyt mediatoimintojen kanssa, vaan itse auton ohjelmistoarkkitehtuurin kanssa. Tämä on se uusi ja hankala juttu, jota ei voi ostaa Googlelta valmiina.Ilmeisesti Googlen Android-käyttöliittymäkin on mennyt kertaheitolla ohi muista, myös Teslasta. Se siitä Teslan käyttöliittymän etumatkasta, jonka piti olla muita vuosia edellä.
Teslalla on oma käyttöjärjestelmätoteutus, joka hallitsee kaikkia auton toimintoja. Tästä syystä se pystyy OTA-päivityksillä jatkuvasti kehittämään auton toiminnallisuutta. Autosta on tullut ts. älypuhelin pyörillä. VW tavoittelee samaa kykyä, joten trendi on aika selvä.Autovalmistajathan valmistavat autonsa jo isolta osin alihankkijoiden valmistamista osista. Harva valmistaja valmistaa itse suurta osaa auton komponenteista. En nyt erityisesti näe sitä ihan hirveän merkittävänä, että joku infotainment ruudun softa ostetaan alihankintana itse koodaamisen sijaan.
Googlella ei ole nähdäkseni mitään asiaa niihin autojen embedded ohjelmistoihin, kuten voimalinjan ja moottorinohjaukseen - ja miksi se googlea kiinnostaisikaan?
Teslalla on oma käyttöjärjestelmätoteutus, joka hallitsee kaikkia auton toimintoja. Tästä syystä se pystyy OTA-päivityksillä jatkuvasti kehittämään auton toiminnallisuutta. Autosta on tullut ts. älypuhelin pyörillä. VW tavoittelee samaa kykyä, joten trendi on aika selvä.
Bemarillahan on ilmeisesti nyt tästä kesän tuotantopäivityksestä tulossa noita OTA-hommia kanssa. Käsittääkseni uuteen G30 faceliftiin ym. tulisi otana päivitykset. Onkohan tämä bemarin omaa kyhäystä, vai?
OTA on ollut bemarilla jo kohta kolmatta vuotta, idrive 7 on alusta asti pystynyt siihen. Julkaistiin aikoinaan kaksi vuotta sitten uuden X5 yhteydessä, 2018.
Niin, eli bemarilla on pystynyt jo kolme vuotta päivittämään kaiken OTAna? Eikai sentään. Muistelen jostain lukeneeni että tosiaan nyt kesän faceliftistä eteenpäin mahdollistuisi joidenkin komponenttien OTA-hommat... en vaan löytänyt lähdettä enää tälle pikagooglauksella.
Jotenkin kun on nyt näitä uusia sähköautovaihtoehtoja kartoittanut, niin ihmettelen miksi uusi Mach-E ei ole saanut isompaa kiinnostusta? Etenkin se alkaen malli ja halvin long range malli lähes 100kW akulla on aika kiinnostavasti hinnoiteltu. Tuo LR malli vielä tarjoaa 600km rangen, jota ei ole kovinkaan monella muulla valmistajalla tarjota tällä hetkellä. Latausnopeudet vaikuttaisi olevan kunnossa eikä moottorin tehotkaan ole nuhaisimmasta päästä. Yleisen laatuvaikutelman pitäisi myös olla ainakin selkeästi Teslaa parempi. Fordin tietäen ei ajettavuudessa pitäisi myöskään olla ongelmia. Käyttöjärjestelmän toteutus on ehkä se isoin kysymys.
Johtunee siitä, ettei mallista ole juuri mitään uutta informaatiota näkynyt pitkään aikaan. Hinnatkin taitaa olla vielä arviohintoja jne. Mutta kiinnostava auto toki, varmaan puhetta taas syntyy kun autosta lisää tietoa ilmaantuu.Jotenkin kun on nyt näitä uusia sähköautovaihtoehtoja kartoittanut, niin ihmettelen miksi uusi Mach-E ei ole saanut isompaa kiinnostusta?
Johtunee siitä, ettei mallista ole juuri mitään uutta informaatiota näkynyt pitkään aikaan. Hinnatkin taitaa olla vielä arviohintoja jne. Mutta kiinnostava auto toki, varmaan puhetta taas syntyy kun autosta lisää tietoa ilmaantuu.
Hieman offtopiccia, mutta tämä on kyllä syvältä nykypäivän verkkosivuilla. Todellisen informaation kaivaminen on tuskaa.Noiden nykytyylisten sivujen selaaminen tiedon löytämiseksi on aika pirun raskasta: Helvetin isoja kuvia, muutama virke tekstiä siellä täällä, sivun korkeus jotain 68 näytöllistä... aika äkkiä loppuu kyllä into tollasia selatessa.