Keskustelua hybridiautoista

Motonetin latausjärjestelmä on mielestäni fiksuin noista kauppojen järjestelmistä. Tosin harvalla on Motonettiin niin usein asiaa kuin ruokakauppaan. Ainakin tossa lähi Motonetissä harvoin on molemmat latauspaikat varattuna.


Etkö ole tosiaan käyttänyt K-Latausta, Virtaa, Fortum Charge&Driveä? Kaikki noista on huomattavasti kätevämpiä, joko rfid tagilla tai ilman. Rekisteröit ittes appsiin, ja se on siinä.

No okei kyllä mullekin riittäs yksi appsi.
 
Viimeksi muokattu:
Eniten hilpeyttä tuossa ehkä herättää se, että kaikki näin latailevat on Tesloja ja yksi niistä näyttäis olevan vielä sitä kaikista kalleinta mallia.

On taidettu tehdä ns. Tesla Stretch. :beye: Ei minun keksimä termi. Se on lanseerattu ihan varta vasten ihmisille, jotka ostaa auton, joka on monin kerroin omaa järkevää hintatasoa kalliimpi.
 
Tässä ei ole kyllä minusta mitään hyvää tai fiksua.

Huom! Pikalaturilla lataamisen lopettaminen edellyttää ajokortin tai kertalatauslipukkeen näyttämistä laitteen lukijalle. Asiakkaan tulee säilyttää kertalatauslipuke, kunnes lataus on lopetettu.

Maksu suoritetaan kanta-asiakaskortilla, jolle on etukäteen ladattu Motosaldoa. Asiointilatausta voi käyttää 1 tunnin ajan, vaikkei saldoa ole ladattu.

Mikä tuossa mättää? Kanta-asiakaskorttina toimii oma ajokortti ja rekisteröityminen hoituu parissa minuutissa kassalla. Tunti ilmaista ja sen jälkeen 10snt/kWh myös ihan hyvä hinnoittelumalli.
Tuo motosaldon lataus toki on vähän hanurista, mutta plussana se että sillä voi maksaa myös autopesun.
 
Meillä on työpaikan pihalla tollasia keskinopeita latauspisteitä ilmaiskäytössä. Lähestulkoon jokapäivä siellä pyörii 3 eri Teslaa latauksessa aamusta iltaan. Lähimmät asuintalot on noin kilometrin päässä ja nekin on halpaa opiskelija-asuntoa, ne ketkä noita Tesloja ostaa asuvat todenäkösesti joko keskustassa tai sitten kauempana taajamassa.
Yksi kaveri ainakin tuo aamusella Teslan tuonne ja lähtee bussilla eteenpäin. Käy sitten illalla (20-21 aikaan näin kerran) iltabussilla hakemassa auton kotiin.
Kerran toinen Tesla kuski tuli aamulla 8 aikaan tuomaan auton ja vaimonsa ajoi bensa-autolla perässä, hyppäsi siihen autoon ja jatkoivat yhdessä matkaa. Eniten hilpeyttä tuossa ehkä herättää se, että kaikki näin latailevat on Tesloja ja yksi niistä näyttäis olevan vielä sitä kaikista kalleinta mallia.
En itse kyllä jaksaisi ihan noin innokkaasti optimoida.

Ilmaisia lounaita kun ei ole, niin noin ilmeisessä tapauksessa voisi vetää sulakkeet irti tai jotain vastaavaa, noilta jotka ilmaiseksi latailee.
 
Mikä tuossa mättää? Kanta-asiakaskorttina toimii oma ajokortti ja rekisteröityminen hoituu parissa minuutissa kassalla. Tunti ilmaista ja sen jälkeen 10snt/kWh myös ihan hyvä hinnoittelumalli.
Tuo motosaldon lataus toki on vähän hanurista, mutta plussana se että sillä voi maksaa myös autopesun.

Hinnoittelumalli lienee aika hyvä, mutta muuten tässä(kin) ehkä olennaisia kysymyksiä ovat mm:
- Miksi palveluun pitää rekisteröityä?
- Miksi rekisteröityminen edellyttää kassalla asioimista?
- Miksi palvelun käyttämiseksi täytyy siirtää ennakolta rahaa?
- Miksi rahan siirtäminen edellyttää kassalla käymistä tai erillisen automaatin käyttöä?

Palvelu on suunniteltu yhtäältä räikeän amatöörimäisesti (käyttäminen on hidasta, vaivalloista ja tarpeettoman mutkikasta) ja toisaalta valittuja ratkaisuja selittää lähinnä asiakastietojen louhinta, vendor lock-in ja muut asiakkaan kannalta kielteiset ilmiöt. Asiakas joutuu toisin sanoen hyppimään erilaisten renkaiden läpi, jotta hänestä saadaan kerättyä tietoa, ja rahatkin otetaan ennakkoon panttivangiksi ennen kuin palvelua on edes toimitettu. Vaikka samaa tekevät jossain määrin kaikki kotimaiset latausoperaattorit, tätä ei pidä missään nimessä hyväksyä "hyvänä palveluna". Jos minä ostan R-kioskilta kolajuoman, minun ei tarvitse rekisteröityä R-kioskin kolajuomapalveluun, ostaa kassalta kolajuoman ostokorttia, johon on talletettava ennakkoon minimissään 10 euroa, eikä käytettävä henkilöllisyystodistustani kolajuomaostoksen varmentamiseen ja kolan nauttimisen lopettamiseen. Itse asiassa näin ei tarvitse toimia edes polttonesteitä ostaessa.

Meidän sähköautoilijoiden ei ehkä kannata kollektiivisesti hyväksyä eikä etenkään iloita siitä, että meitä kustaan silmään autoa ladatessa.
 
^Rekisteröityminenhän ei ole pakollista, vaan voi myös ostaa niitä 10e kortteja, joilla lataus toki maksaa tuplasti mutta on silti aika halpaa. Aika moni autoilija (mm. minä) on varmaan rekisteröitynyt kanta-asiakkaaksi jo ennen motolatausta enkä näe että latauskäyttäytymisestä saisi louhittua ainakaan omalla kohdallani mitään kovin hyödyllistä verrattuna ostosten seurantaan. Myönnän kyllä, että tuo on tarpeettoman hankalaa, mutta kilpailijoihin (pl. Teslan SC) ei juuri huonompi ja tuolla on muutama selkeä vahvuus(halpa, toimii ilman rekisteröitymistä verraten helposti, kohtuuhintainen myös pikalataus n. 20kW teholla lataaville plugareille).
 
Virrassa kans siirretään/siirtyy ennakolta rahaa. Ilmaisen latauksen käyttäminen ei vaadi rahan siirtoa toisin kuin virrassa. Rekisteröityminen onnistuu netissä Liity Motonet kanta-asiakkaaksi | Motonet Oy

Käyttäminen on kyllä helppoa. Näytät ajokorttia, painat vihreää nappia ja kytket kaapelin. Ajokortti ainakin toistaiseki pitää olla aina mukana niin ei ole mitään ylimääräistä rfid-tägiä kannettavana. Itse nään motolatauksen enemmän jäsenetuna kuin minään latausoperaattorina.
 
Motonetissä sentään on hyvä järjestelmä hyväksikäyttäjiä varten, ei tarvi mitään ylimääräisiä hilavitkuttimia kantaa tai tilailla. Lataus on ilmainen kanta-asiakkaille ensimmäisen tunnin ja sen jälkeen siltikin puoli-ilmainen. Eikä tarvi ladata rahaa etukäteen, kun se lataa sen ilmaisen tunnin joka tapauksessa oli "kortilla" katetta tai ei. Karkottaa sentään köyhät Tesla-kuskit Lidlien pihoille kun ei ole osamaksun jälkeen rahaa sähkölaskuihin. :rofl:
 
Karkottaa sentään köyhät Tesla-kuskit Lidlien pihoille kun ei ole osamaksun jälkeen rahaa sähkölaskuihin. :rofl:
Sähköautoilla ajaminen omillakin sähköillä on niin halpaa (noin 2-3 € / 100 km), että on aikamoisia Laihialaisia nämä. Ehkä osa on ostanut Teslan, vaikka ei kotona (eli taloyhtiössä) ole latausmahdollisuutta ja luottaa vain julkisiin latureihin.

Itse lataan omassa autokatoksessa. Laturin pää on noin puolen metrin päässä auton latauspistokkeesta kun ajan pihaan ja lataus hitaasta normaalista pistorasiasta max 10A teholla niin ei akkukaan kärsi nopeammasta lataamisesta.
 
On taidettu tehdä ns. Tesla Stretch. :beye: Ei minun keksimä termi. Se on lanseerattu ihan varta vasten ihmisille, jotka ostaa auton, joka on monin kerroin omaa järkevää hintatasoa kalliimpi.
Tiedän yhden tapauksen, joka joutui myymään omistusasuntonsa kun ei ollut enää varaa maksaa lainanlyhennyksiä ja vastikkeita sen vuoksi kun pihaan piti hommata pitkällä liisingillä Tesla Model S ja kustannukset yksinkertaisesti ylittivät maksukyvyn.
 
Lehdistö saa ilmeisesti ID.3 testiautot tämän viikon perjantaina. Oliskohan testikokemuksia ja arvosteluita tulossa jo loppuviikosta tai ensi viikolla.

Luulisi tulevan jo loppuviikosta jotain, mutta kattavampia koeajoja varmaan saa odottaa vähän aikaa. Mielenkiinnolla odotellaan.
 
Sähköautoilla ajaminen omillakin sähköillä on niin halpaa (noin 2-3 € / 100 km), että on aikamoisia Laihialaisia nämä. Ehkä osa on ostanut Teslan, vaikka ei kotona (eli taloyhtiössä) ole latausmahdollisuutta ja luottaa vain julkisiin latureihin.

Itse lataan omassa autokatoksessa. Laturin pää on noin puolen metrin päässä auton latauspistokkeesta kun ajan pihaan ja lataus hitaasta normaalista pistorasiasta max 10A teholla niin ei akkukaan kärsi nopeammasta lataamisesta.

Mulla just ei oo omaa latausmahollisuutta ja ihan julkisen infran varassa, mutta tuo 2-3 € / 100 km kotona kuulostaa erikoisen kalliilta. Esim. K-lataus 22kW eli 70km per tunti maksaa noin 1.1 €, joten taitaa olla ihan hyvä diili.

Oon muuten yrittäny ettiä dataa tosta hidaslataus vs. nopea lataus akun syönnistä, että miten vaikuttaa tarkemmin. Vai vaikuttaako sittenkään uudemmilla akuilla ja niihin optimoidulla virransyötöllä? Olen kuullut vain irrallisia anekdootteja, kiinnostas lukea aiheesta.
 
Mulla just ei oo omaa latausmahollisuutta ja ihan julkisen infran varassa, mutta tuo 2-3 € / 100 km kotona kuulostaa erikoisen kalliilta. Esim. K-lataus 22kW eli 70km per tunti maksaa noin 1.1 €, joten taitaa olla ihan hyvä diili.

Oon muuten yrittäny ettiä dataa tosta hidaslataus vs. nopea lataus akun syönnistä, että miten vaikuttaa tarkemmin. Vai vaikuttaako sittenkään uudemmilla akuilla ja niihin optimoidulla virransyötöllä? Olen kuullut vain irrallisia anekdootteja, kiinnostas lukea aiheesta.

Riippuu sähkösopparista ja siirtoyhtiöstä mitä se sähkö maksaa. Oulussa sähkölämmitteisessä talossa maksan sähköstä kaikkineen karvan alle 10snt/kWh, eli 20kWh/100km kulutuksella tuo maksaisi luokkaa 2e/100km. 22kW teholla jos saa ladata hintaan 1.1e/h, niin tuo hintahan on aika lailla puolet siitä mitä minä maksan pelkästä sähköstä, eli halpaa. Siinä ei taida ihan hirveitä (=mitään) tuon latausaseman pyörittäjälle jäädä.
 
Riippuu sähkösopparista ja siirtoyhtiöstä mitä se sähkö maksaa. Oulussa sähkölämmitteisessä talossa maksan sähköstä kaikkineen karvan alle 10snt/kWh, eli 20kWh/100km kulutuksella tuo maksaisi luokkaa 2e/100km. 22kW teholla jos saa ladata hintaan 1.1e/h, niin tuo hintahan on aika lailla puolet siitä mitä minä maksan pelkästä sähköstä, eli halpaa. Siinä ei taida ihan hirveitä (=mitään) tuon latausaseman pyörittäjälle jäädä.
K-Latauksen osalta varmaan kyse myynnin edistämisestä. Lataus on halpaa, mutta se vie aikaa, jolloin lataavat asiakkaat suuremmalla todennäköisyydellä viettävät lähellä olevien kauppojen luona enemmän aikaa ja ehkä tilastollisesti käyttävät myös enemmän rahaa näissä kaupoissa. Jos kilpailijalla ei ole latausasemaa, mutta itsellä on niin sähköautoileva asiakas suurella todennäköisyydellä saattaa valita sen latausasemallisen kaupan.

Samoin kuin Teslalla halvoissa hinnoissa on kyse siitä, että auton ostaja ennemmin valitsisi Teslan kuin muun valmistajan, koska latausverkosto on hyvä ja suhteellisen edullinen.
 
Samoin kuin Teslalla halvoissa hinnoissa on kyse siitä, että auton ostaja ennemmin valitsisi Teslan kuin muun valmistajan, koska latausverkosto on hyvä ja suhteellisen edullinen.

Tämä tosin ei koske Suomea. Eihän noita superchargereita ole kuin parissa paikassa koko maassa ja kaikki kaukana PK-seudulta. Tuntuu omituiselta että tässäkin ketjussa niitä hehkutetaan samalla kun todetaan ettei haittaa vaikka Euroopassa ajelu vähän maksaisikin enemmän. Kumpikin täysin irrelevantteja asioita isossa mittakaavassa.
 
Tämä tosin ei koske Suomea. Eihän noita superchargereita ole kuin parissa paikassa koko maassa ja kaikki kaukana PK-seudulta. Tuntuu omituiselta että tässäkin ketjussa niitä hehkutetaan samalla kun todetaan ettei haittaa vaikka Euroopassa ajelu vähän maksaisikin enemmän. Kumpikin täysin irrelevantteja asioita isossa mittakaavassa.
Kaikki keskeisillä paikoilla. Ei ole ei paljoa Suomessa, mutta ei niitä varsinaisesti tarvikaan olla. Sähköautoa tulisi lähtökohtaisesti ladata kotona, mikä ei ole kaikille mahdollista, mutta koko sähköautoilun idea on ladata autoa kotona ja kun tarvii käydä pidemmällä matkalla voi ladata pikalatausasemilla akkua. Teslalla jos lähtee ajamaan täältä Espanjaan se on mahdollista, sillä lähes koko matka onnistuu SC:llä. Onhan tuo nyt suuri etu. Jos taasen elää kehäkolmosen sisäpuolella ilman että matkailee pois, niin ei ole edes tarvetta pikalatausasemille eikä SC ole etu.

Kauppojen latausasemat taasen on kätevyyttä ladata samalla kun käy ostoksilla tai syömässä ulkona jne.

Aina voi ostaa sähköauton ilman kotilatausmahdollisuutta, mutta aika kurjaa se on ainakin omasta mielestäni.
 
Samoin kuin Teslalla halvoissa hinnoissa on kyse siitä, että auton ostaja ennemmin valitsisi Teslan kuin muun valmistajan, koska latausverkosto on hyvä ja suhteellisen edullinen.

Toisin kuin luulisi, Tesla tekee ihan hyvää voittoa Supercharger verkollaan. Se on suht edullinen, ehkä verrattavissa K-Latauksen 50kW hintoihin noin suurin piirtein, mutta ei suinkaan altruistisesti pystytetty.

Yritän löytää artikkelin, jossa tuo oli käyty läpi hyvin tarkkaan. En nyt löytänyt sitä heittämällä tähän linkiksi.
 
Riippuu sähkösopparista ja siirtoyhtiöstä mitä se sähkö maksaa. Oulussa sähkölämmitteisessä talossa maksan sähköstä kaikkineen karvan alle 10snt/kWh, eli 20kWh/100km kulutuksella tuo maksaisi luokkaa 2e/100km. 22kW teholla jos saa ladata hintaan 1.1e/h, niin tuo hintahan on aika lailla puolet siitä mitä minä maksan pelkästä sähköstä, eli halpaa. Siinä ei taida ihan hirveitä (=mitään) tuon latausaseman pyörittäjälle jäädä.
Eikös tuo K-latauksen 22kW lataus ole Type2-latausta, jossa latausteho riippuu ladattavan autonlaturista? Eli esim. Tesla Model 3 lataa maksimissaan 11kW teholla ja monet plugin-hybridit vain 3.6kW teholla. Renault Zoe taisi pystyä ottamaan 22kW teholla. Tuo vaikuttaa aika paljon hintaan. Jo Model 3:lla pitää hinta tuplata tuohon maksimitehoon nähden. On toki silti vielä suunnilleen saman hintaista kuin kotona lataaminen. Pluginilla lataus on jo suht kallista, Zoella halpaa.
 
Eikös tuo K-latauksen 22kW lataus ole Type2-latausta, jossa latausteho riippuu ladattavan autonlaturista? Eli esim. Tesla Model 3 lataa maksimissaan 11kW teholla ja monet plugin-hybridit vain 3.6kW teholla. Renault Zoe taisi pystyä ottamaan 22kW teholla. Tuo vaikuttaa aika paljon hintaan. Jo Model 3:lla pitää hinta tuplata tuohon maksimitehoon nähden. On toki silti vielä suunnilleen saman hintaista kuin kotona lataaminen. Pluginilla lataus on jo suht kallista, Zoella halpaa.

Justhan ton hinnan sanoin, eli 70km tunnissa rangea saa €1.1 tai toisin ilmaistuna täysin tyhjä 500km akku täyteen €7-8 työpäivän aikana. (Model 3 22kW laturissa)
 
Tiedän yhden tapauksen, joka joutui myymään omistusasuntonsa kun ei ollut enää varaa maksaa lainanlyhennyksiä ja vastikkeita sen vuoksi kun pihaan piti hommata pitkällä liisingillä Tesla Model S ja kustannukset yksinkertaisesti ylittivät maksukyvyn.
Sissus saatana. Hulluutta on monenlaista
 
Käsittääkseni aika moni Teslan omistava vierailee pohjoisen laskettelukeskuksissa, jos osamaksuiltaan jää varaa. Pohjoisin Supercharger on toistaiseksi Kokkolassa, joka on aika säälittävää.
Se on ihan totta (Pyhäjärven kautta voi myös ajaa ja on lähes samoilla korkeuksilla). Tänä vuonna tosin tulee myös Iihin, Inariin sekä käsivarren johonkin peräkylään SC. Isoa tietä pitkin löytyy latauspaikkoja jatkossa Ruotsiin asti, mutta Tesla kuski joutuu vinguttamaan sähkö muilla paikoilla mikäli toivoo syvemmälle Lappiin. Muutoinkin pohjoisessa Suomessa on tosi huonosti latausasemia, tai niitä on mutta hitaita ja ilmeisesti toimivuus joskus ja jouluna (palstojen valituksien perusteella).
 
Se on ihan totta (Pyhäjärven kautta voi myös ajaa ja on lähes samoilla korkeuksilla). Tänä vuonna tosin tulee myös Iihin, Inariin sekä käsivarren johonkin peräkylään SC. Isoa tietä pitkin löytyy latauspaikkoja jatkossa Ruotsiin asti, mutta Tesla kuski joutuu vinguttamaan sähkö muilla paikoilla mikäli toivoo syvemmälle Lappiin. Muutoinkin pohjoisessa Suomessa on tosi huonosti latausasemia.
Nuo SCt ovat olleet tulossa jo vuosia. En pidättele niiden kanssa hengitystä.
 
Justhan ton hinnan sanoin, eli 70km tunnissa rangea saa €1.1 tai toisin ilmaistuna täysin tyhjä 500km akku täyteen €7-8 työpäivän aikana. (Model 3 22kW laturissa)
Laskukaava vaan ei mene ihan noin kun kyseessä on type2 laturi kuten aiemmin on jo selitetty. Type2 laturissa teho määräytyy auton laturin tehon mukaan joka teslassa on se maks 11kW ja monessa muussakin autossa 7,2kW tai 3,6kW luokkaa riippuen montaako vaihetta auto osaa hyödyntää. Minuuttihinnoitellussa type2 laturissa energian hinta määräytyy siis auton lataustehon mukaan.
 
Lehdistö saa ilmeisesti ID.3 testiautot tämän viikon perjantaina. Oliskohan testikokemuksia ja arvosteluita tulossa jo loppuviikosta tai ensi viikolla.

Ruotsin ID.3 sivuille on tullut jo konfiguraattori joissa nähdään myös Suomeen myytäviä malleja hintoineen:

Halvin malli, ID.3 Life, mikä tulee syksyn aikana myyntiin myös Suomessa tulee maksamaan Ruotsissa noin 42k€, hankintatuella tuosta saa sielläpäin pois vielä noin 6k€ joten loppusummaksi tulisi noin 36,5k€. Jäädään odottelemaan Suomi-hintoja...

Tuntuu myös siltä että Suomen hankintakuki on aivan liian pieni verrattuna moniin muihin maihin jotta autoilun sähköistyminen alkaisi kunnolla. Ettei vaan käy niin että jatkossa myös nuo sähköautot roudataan käytettyina ulkomailta tänne koska uusien ja käytettyjen hinnat eivät täällä ole kilpailukykyisiä (ja miten käy käytettyjen jälleenmyyntiarvoille jos ottaa huomioon eri maiden hankintatuet, onhan se jännä että Ruotsissa ostat täysin saman auton vähintään 4000€ halvemmalla tuen avulla mitä täällä).
 
Meillä on työpaikan pihalla tollasia keskinopeita latauspisteitä ilmaiskäytössä. Lähestulkoon jokapäivä siellä pyörii 3 eri Teslaa latauksessa aamusta iltaan. Lähimmät asuintalot on noin kilometrin päässä ja nekin on halpaa opiskelija-asuntoa, ne ketkä noita Tesloja ostaa asuvat todenäkösesti joko keskustassa tai sitten kauempana taajamassa.

Minä asennutin myös firman pihaan kaksi 11kW tolppaa, ne on ajastuksella niin että lataus toimii vain työpäivän aikana arkena. Toinen on merkitty firman paikaksi ja toinen firman asiakaspaikaksi. Varsinkin siihen asiakaspaikalle autonsa tuo lataukseen yllättävän moni joka on käymässä jossain siinä kiinteistössä. Yhden kerran tapasin pihalla hepun joka latasi siinä Volvoaan. Hän oli sitä mieltä, että se on jotenkin kaikkien etu että hän latailee jonkun vieraan firman asiakaspaikalla autoaan.
 
Tuntuu myös siltä että Suomen hankintakuki on aivan liian pieni verrattuna moniin muihin maihin jotta autoilun sähköistyminen alkaisi kunnolla. Ettei vaan käy niin että jatkossa myös nuo sähköautot roudataan käytettyina ulkomailta tänne koska uusien ja käytettyjen hinnat eivät täällä ole kilpailukykyisiä (ja miten käy käytettyjen jälleenmyyntiarvoille jos ottaa huomioon eri maiden hankintatuet, onhan se jännä että Ruotsissa ostat täysin saman auton vähintään 4000€ halvemmalla tuen avulla mitä täällä).
Samaa olen miettinyt. Saksassa ja Ruotsissa on ainakin kovat tuet, ja näistä tuodaan autoja paljon Suomeen. Ostat täällä 5-10k€ kovemmalla hinnalla auton ja kun autojen arvo alenee vielä nopeampaa muualla, niin pakko sen on näkyä arvostuksessa jo täälläkin tai sitten alkaa sähköauto-hakuralli ulkomailta Suomeen. Niissä taitaa olla rajoituksia, että ihan heti ei olla saamassa Suomeen halpoja sähkiksiä, mutta ennustaisin kyllä käytettyjen sähköautojen tuonnin kasvavan todella paljon 1-2 vuoden päästä.

Edit. Paljonkohan se ID.3 long range (standard tjsp) version karvalakki olikaan Saksassa tukien jälkeen? Jotain 33-34k€ luokkaa? Keskikokoisen akun karvalakki taasen taisi olla jotain 27k€ (life). Nämä ilman mitään lisävarusteita.
 
Minä asennutin myös firman pihaan kaksi 11kW tolppaa, ne on ajastuksella niin että lataus toimii vain työpäivän aikana arkena. Toinen on merkitty firman paikaksi ja toinen firman asiakaspaikaksi. Varsinkin siihen asiakaspaikalle autonsa tuo lataukseen yllättävän moni joka on käymässä jossain siinä kiinteistössä. Yhden kerran tapasin pihalla hepun joka latasi siinä Volvoaan. Hän oli sitä mieltä, että se on jotenkin kaikkien etu että hän latailee jonkun vieraan firman asiakaspaikalla autoaan.
Tuokin olisi helppo estää siten, että lataukseen tarvitsee lätkän, jonka saa vain respasta tai vieraan isännältä tjsp. Laturissa lataa vain oikeasti ne firman vieraat eivätkä muut vapaamatkustajat.
 
Niissä taitaa olla rajoituksia, että ihan heti ei olla saamassa Suomeen halpoja sähkiksiä, mutta ennustaisin kyllä käytettyjen sähköautojen tuonnin kasvavan todella paljon 1-2 vuoden päästä.
Autolla pitää olla yli 6kk ikää ja ajettu yli 6000km tai muuten se katsotaan uudeksi autoksi tuonnin yhteydessä. Onhan tuo hullua, kun esimerkiksi nyt Saksasta saa uuden 64kW Konan 30k€:lla joka suomessa maksaa noin 48k€. Varusteissa tosin on varmasti eroa noilla kahdella.
 
Olen nähnyt useamman kerran työpaikalla pysäköintihallissa kuinka kiinteistön tavallisesta (lähinnä) siivoojan imurin käytössä olevasta pistorasiasta ladataan autoa. En osaa sanoa millä tavalla tuo eroaa varastamisesta ja millä motiivilla nämä sähköautoilijat näitä tekosiaan kiinnijäädessään perustelevat.
Varmaan hieno fiilis sulattaa se rasia samalla.
 
Varmaan hieno fiilis sulattaa se rasia samalla.

Siis eikö noita voi ladata normaalista rasiasta? Oon kyllä lukenut puolihuolimattomasti että porukka laittelee kaikenlaisia latureita kotiin.

Joku ilta näin kun naapurstossa oli S laturissa, pitkä roikka talosta autolle. Ja se oli jonkun kyläilevän tesla, kun siinä talossa ei sähköautoa muuten ole.
 
Laskukaava vaan ei mene ihan noin kun kyseessä on type2 laturi kuten aiemmin on jo selitetty. Type2 laturissa teho määräytyy auton laturin tehon mukaan joka teslassa on se maks 11kW ja monessa muussakin autossa 7,2kW tai 3,6kW luokkaa riippuen montaako vaihetta auto osaa hyödyntää. Minuuttihinnoitellussa type2 laturissa energian hinta määräytyy siis auton lataustehon mukaan.

Et nyt ymmärrä. Tuo on kirjaimellisesti se hinta, minkä maksan tunnissa ja se kilometrimäärä minkä sillä saa. Ei mikään laskukaava. Ei mua kiinnosta pienimmässäkään määrin mikä sen laturin kW on.
 
Siis eikö noita voi ladata normaalista rasiasta? Oon kyllä lukenut puolihuolimattomasti että porukka laittelee kaikenlaisia latureita kotiin.

Joku ilta näin kun naapurstossa oli S laturissa, pitkä roikka talosta autolle. Ja se oli jonkun kyläilevän tesla, kun siinä talossa ei sähköautoa muuten ole.
Riippuu rasiasta. Harvemmin normi sukoa on mitoitettu jatkuvaan 8-16A lataukseen, mikä sitten johtaa sulamiseen.

Sitten jatkoroikan kanssa ei kannata myöskään ladata koska vaatii enemmän virtaa ja voi myös sulattaa/epävakautta lataukseen.
 
Koska sulakkeita ei ole keksitty.
Kuten tuossa yllä jo todettiin, ei niitä rasioita ole mitoitettu jatkuvalle esim. 16A virralle.

Mutta jos kytkennät on suunnilleen oikein tehty, niin rajoittamalla virta virtalähteestä tai autosta johonkin 8A luokkaan, ei tavallisesta sukosta lataaminen mikään ongelma ole.
 
Et nyt ymmärrä. Tuo on kirjaimellisesti se hinta, minkä maksan tunnissa ja se kilometrimäärä minkä sillä saa. Ei mikään laskukaava. Ei mua kiinnosta pienimmässäkään määrin mikä sen laturin kW on.

Kiinnostaa tai ei niin teslaan et saa tunnissa 70km rangea 1,1€ hinnalla 22kW type2 laturista vaikka kuinka haluaisit. Niin yksinkertaista se on. Maksimi latausteho on se 11kW eli saat 11kWh energiaa tunnissa imaistua tuollaisesta laturista. Kannattaa hieman vielä opiskella sähköautoilun saloja.
 
Et nyt ymmärrä. Tuo on kirjaimellisesti se hinta, minkä maksan tunnissa ja se kilometrimäärä minkä sillä saa. Ei mikään laskukaava. Ei mua kiinnosta pienimmässäkään määrin mikä sen laturin kW on.
Varmaan sen takia tota sulle ratakiskosta väännettiin kun kiinnostuksen puutteesta huolimatta useampaan kertaan mainitsit laturin olevan 22kW.

Ja tuo 70km/1,1€ ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan ympärivuotisena keskiarvona keskiverto autoilijalle. Alkaen sen takia että 60min x 0,02€ = 1,2e. Mutta tuo rangearvio perustuu 15,2kWh/100km kulutukselle. Oma vuoden keskiarvo on 17,5kWh/100km ja tuossa ei ole mukana akun lämmitystä, kabiinin esilämmitystä /-jäähdytystä, phantom drainia ym. Pelkästään ajamisen aikainen energian kulutus. Todellinen hinta on luokkaa 50km/h = 2,4e/100km myös k-latauksella. Ja sitä kautta alkuperäinen väitteesi kotilatauksen kalleudesta on hassu.

Kiinnostaa tai ei niin teslaan et saa tunnissa 70km rangea 1,1€ hinnalla 22kW type2 laturista vaikka kuinka haluaisit. Niin yksinkertaista se on. Maksimi latausteho on se 11kW eli saat 11kWh energiaa tunnissa imaistua tuollaisesta laturista. Kannattaa hieman vielä opiskella sähköautoilun saloja.
11kWh vastaa about 70km hyvissä olosuhteissa.
 
Mutku mulle tulee laskut sinne K-Lataus Appsiin, varmaan ne on jotenkin väärässä sitten! Autokin raportoi nuo lataukset ideaalilla tarkkuudella. 22kW toimii kaikki konsistentisti 69-70km tunnissa ympäri suomen ja myös talvella. Kestää noin minuutin kun se nousee tohon maksimiin mitä auto pystyy ottaa. Joskus harvoin on ilmastointi päällä latauksen aikana, jolloin se syö tuota maksimia minkä auto ottaa akkuun.

Mutta jatkakaa vaan niitten taskulaskimien kanssa nysvämistä.

[edit]

Tässä pitää nyt huomioida, että vielä vähemmän kuin laturien kW kiinnostaa missä auton paljon keikkuva range millonkin heiluu. Akun kapasiteetti siis ilmotetaan 500km max, ja sen perusteella mä noita latausnopeuksia kattelen. Kaikki hukkakulutus, kaupunkiajo vs. maantie, talvi jne. menee rasittavan nysväyksen puolelle johon mulla ei ole aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutku mulle tulee laskut sinne K-Lataus Appsiin, varmaan ne on jotenkin väärässä sitten! Autokin raportoi nuo lataukset ideaalilla tarkkuudella. 22kW toimii kaikki konsistentisti 69-70km tunnissa ympäri suomen ja myös talvella. Kestää noin minuutin kun se nousee tohon maksimiin mitä auto pystyy ottaa. Joskus harvoin on ilmastointi päällä latauksen aikana, jolloin se syö tuota maksimia minkä auto ottaa akkuun.

Mutta jatkakaa vaan niitten taskulaskimien kanssa nysvämistä.

[edit]

Tässä pitää nyt huomioida, että vielä vähemmän kuin laturien kW kiinnostaa missä auton paljon keikkuva range millonkin heiluu. Akun kapasiteetti siis ilmotetaan 500km max, ja sen perusteella mä noita latausnopeuksia kattelen. Kaikki hukkakulutus, kaupunkiajo vs. maantie, talvi jne. menee rasittavan nysväyksen puolelle johon mulla ei ole aikaa.
Model 3:ssa ei ole kuin 11kW laturi Teslan mukaan. Eli ei sieltä 22kW tolpasta yli 11kW revitä missään tilanteessa.
 
Model 3:ssa ei ole kuin 11kW laturi Teslan mukaan. Eli ei sieltä 22kW tolpasta yli 11kW revitä missään tilanteessa.

Kukaan ei ole niin väittänytkään. Vaan, että kyseisestä tolpasta saa 69-70km tunnissa. Tai tyhjä akku täyteen €7-8. Noilla spekseillä on todella helppoa elää.
 
Tämä tosin ei koske Suomea. Eihän noita superchargereita ole kuin parissa paikassa koko maassa ja kaikki kaukana PK-seudulta. Tuntuu omituiselta että tässäkin ketjussa niitä hehkutetaan samalla kun todetaan ettei haittaa vaikka Euroopassa ajelu vähän maksaisikin enemmän. Kumpikin täysin irrelevantteja asioita isossa mittakaavassa.

Jokainen joka a) omistaa sähköauton ja b) on ajanut sillä pitempää matkaa tietää, miten olennainen asia latausverkosto on. Tämä asia tulee vielä korostumaan, kun sähköautojen määrä koko ajan kasvaa lätkämailakäyrällä. Moni ostaja tulee huomaamaan, että ne 1-2 K/C&D/Virran 50 kW "pikalaturia" per paikkakunta eivät ihan riitä sujuvaan matkantekoon.

Superchargerien peitossa on katveita Pohjois- ja Itä-Suomessa mutta lähin verrokki Ionity on saanut Suomessa pystytettyä vasta kolme asemaa vs. 9 SC:ia, ja hinnoittelu on täyttä kairausta.
 
Kukaan ei ole niin väittänytkään. Vaan, että kyseisestä tolpasta saa 69-70km tunnissa. Tai tyhjä akku täyteen €7-8. Noilla spekseillä on todella helppoa elää.

Mutta väitit kotilatausta erikoisen kalliiksi, jota se siis ei olekaan, nyt kun vähän opit asioita.
 
Superchargerien peitossa on katveita Pohjois- ja Itä-Suomessa

Riippuu näköjään mikä on ihmisen määritelmä katveesta. Jos se ~130km lähimmälle SC:lle PK-seudulla on "kattava verkosto", niin mikäs siinä. Silloinkin joutuisi Turkuun. Lappeenrantaan jos ajaisi (tai Kouvolaan), niin pitäisi ajaa kotiinkin jos haluaisi ladata uudestaan, eihän matkaa tulisi kuin 520km. Tuurilla voi tehdä näppärän tunnin Vetokuja sivulenkin PK-seudulla, koska täällähän on niin nopeata aina liikkua. Enkä lähtisi kakkostiellekään ihan hirveästi, pitää aika pitkä matka mennä.

Pari hassua laturia koko maassa ei ole kovinkaan kattavaa tai antaisi ainakaan itselleni mitään syytä valita sitä toisen merkin sijaan. Kyllä täällä on ihan yleisvehkeiden armolla.
 
Mutta väitit kotilatausta erikoisen kalliiksi, jota se siis ei olekaan, nyt kun vähän opit asioita.

Olin siis luullut, että kotilataus on kaikista halvin vaihto-ehto. 2-3e per 100km = 10-15e tyhjä akku täyteen. Se on lähes puolet enemmän kuin 7-8e tyhjä akku täyteen. Erikoisen kallista siinä mielessä ja aiheutti hieman hämmästystä.

Mitään muuta uutta informaatiota täällä ei nyt itselleni missään vaiheessa tullut.

Lisäksi näköjään voin rauhoittaa unelmat kotilaturista toistaiseksi, koska "living off the land" on ihan jees vaihto-ehto. Näköjään hinnat eivät sitä keikuta suuntaan tai toiseen niin, että kannattaisi jäädä edes miettimään. Olisihan se kätevä, sitä ei voi kiistää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 830
Viestejä
4 484 977
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom