Keskustelua hybridiautoista

Riippuu näköjään mikä on ihmisen määritelmä katveesta. Jos se ~130km lähimmälle SC:lle PK-seudulla on "kattava verkosto", niin mikäs siinä. Silloinkin joutuisi Turkuun. Lappeenrantaan jos ajaisi (tai Kouvolaan), niin pitäisi ajaa kotiinkin jos haluaisi ladata uudestaan, eihän matkaa tulisi kuin 520km. Tuurilla voi tehdä näppärän tunnin Vetokuja sivulenkin PK-seudulla, koska täällähän on niin nopeata aina liikkua. Enkä lähtisi kakkostiellekään ihan hirveästi, pitää aika pitkä matka mennä.

Pari hassua laturia koko maassa ei ole kovinkaan kattavaa tai antaisi ainakaan itselleni mitään syytä valita sitä toisen merkin sijaan. Kyllä täällä on ihan yleisvehkeiden armolla.

Sähköauton peruslatauksia ei ikinä tehdä pikalaturilla, millään merkillä. Päivittäiset lataukset hoidetaan joko kotona tai asiointilatauksena. Pikalaturit ovat olemassa matka-ajoon, mistä syystä niiden kuuluukin olla kaupunkien ulkopuolella. Myös siksi, että näin ne peruslataajat eivät tule viemään latauspaikkaan matkalaisilta, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Ja juuri tässä matka-ajossa latausverkosto on aika helvetin tärkeä juttu. Huomaat sen, kun teet ensimmäisen sähköautoreissun vaikka vain parin kolmen sadan kilsan päähän kotoa. Relevantteja kysymyksiä ovat mm. a) onko laturia/pikalaturia ja b) kestääkö lataus 15-20 min vai tunnin.
 
Toisin kuin luulisi, Tesla tekee ihan hyvää voittoa Supercharger verkollaan. Se on suht edullinen, ehkä verrattavissa K-Latauksen 50kW hintoihin noin suurin piirtein, mutta ei suinkaan altruistisesti pystytetty.

Yritän löytää artikkelin, jossa tuo oli käyty läpi hyvin tarkkaan. En nyt löytänyt sitä heittämällä tähän linkiksi.

Kapitalismi on perseestä. Se on niin väärin kun yksityisten yritysten pitäisi tehdä voittoa.

Käsittääkseni aika moni Teslan omistava vierailee pohjoisen laskettelukeskuksissa, jos osamaksuiltaan jää varaa. Pohjoisin Supercharger on toistaiseksi Kokkolassa, joka on aika säälittävää.

Onneksi tuo ID3 tulee nyt syksyksi niin pääsee velkavaunulla volkkarin latausverkostolla ensi talvena pohjoisen hiihtokeskuksiin.
 
Olin siis luullut, että kotilataus on kaikista halvin vaihto-ehto. 2-3e per 100km = 10-15e tyhjä akku täyteen. Se on lähes puolet enemmän kuin 7-8e tyhjä akku täyteen. Erikoisen kallista siinä mielessä ja aiheutti hieman hämmästystä.

Niinkö? Kotona 11kWh maksaa esitetyllä hinnalla <1,1eur. Teslaa ladatessasi sillä k-latauksella se 11kWh maksaa 1,2eur. Kalliimmalta se minusta kuulostaa. Toki tovin jollain fischer-price "kilometrilaskimella" siitä voi väännellä millaisia teorioita haluaa...
 
11 kW teholla tuo k-lataus näyttää maksavan suurinpiirtein saman kuin kotona. Jos auto ei pysty ottamaan tuosta kuin 2/3 (vagin tripletti) tai 1/3 (moni hybridi?), niin kallista on k-lataus kotiin verrattuna. 22 kW teholla taasen tuo olisi hyvä diili, jo ihan senkin takia, että harva saa 22kW ulos kodissaan. Noissa km-laskuissa voi olla järkeä henkilökohtaisella tasolla, mutta kulueroja arvioitaessa ainoa järkevä mittari on kulu/ ladattu kWh-määrä.
 
Kotona 11kWh maksaa esitetyllä hinnalla <1,1eur.

Siis sinun kotona? Sonofilla tuossa yllä on kalliimpaa, eli sähkösopimusko sitten kilpailutukseen tms. En siis itse tiedä mitä diilejä on mahdollista saada tyypillisestä taloyhtiön rasiasta tai omakotitaloissa - ihan anekdoottien varassa. Nyt alkaa vaikuttaa, että ei tarvitse hintojen puolesta kiinnostua, jos se vaatii kuukausien säätämisen talon hallituksen vänköjen kanssa.
 
Siis sinun kotona? Sonofilla tuossa yllä on kalliimpaa, eli sähkösopimusko sitten kilpailutukseen tms. En siis itse tiedä mitä diilejä on mahdollista saada tyypillisestä taloyhtiön rasiasta tai omakotitaloissa - ihan anekdoottien varassa. Nyt alkaa vaikuttaa, että ei tarvitse hintojen puolesta kiinnostua, jos se vaatii kuukausien säätämisen talon hallituksen vänköjen kanssa.
Tuossa nyt on se ero, että sää lasket kuluja ideaalirangen perusteella kun taas useimmat muut todellisen kulutuksen perusteella josta tuo ero tulee. 11kw teholla k-lataus maksaa 0,11e/kWh mikä on ihan tyypillinen hinta kotisähkölle.
 
Tuossa nyt on se ero, että sää lasket kuluja ideaalirangen perusteella ja useimmat todellisen kulutuksen perusteella josta tuo ero tulee. 11kw teholla k-lataus maksaa 0,11e/kWh mikä on ihan tyypillinen hinta kotisähkölle.
Tosin ei siihen teslaan mene tasan se 11 kW tunnissa häviöiden yms. takia. Minuuttipohjaisena maksaa kaikesta ”alitehosta” extraa. Kotona toki maksaa sitten taas häviöt... Mikä se todellinen latausnopeus mahtaa olla? 10,x kW/h varmasti, mutta kuinka lähelle 11 kW tehoa päästään?
 
Tosin ei siihen teslaan mene tasan se 11 kW tunnissa häviöiden yms. takia. Minuuttipohjaisena maksaa kaikesta ”alitehosta” extraa. Kotona toki maksaa sitten taas häviöt... Mikä se todellinen latausnopeus mahtaa olla? 10,x kW/h varmasti, mutta kuinka lähelle 11 kW tehoa päästään?
No juu mut tuo on pientä siihe verrattuna että talvella ekat puolituntia tuupataan 7kw teholla lämpöä akkuun, 10-40% "500km rangesta" kulutetaan lämmitykseen, sentry modeen, kiihdyttelyyn, ylinopeuteen, kärryn vetoon, vesisateeseen, vastatuuleen tai mihin tahansa. Kun siis laskee sitä todellista kuluerää sähköstä. Lopputulemana joka tapauksessa k-lataus on järkevästi hinnoiteltu jos auto saa tuon 11kW tai enemmän otettua. Ja jos pystyy tuon epäkäytännöllisyyden kanssa elämään niin mikäpä siinä ilman kotilaturia sähköautoillessa. Maksullisuudesta johtuen kun latureitakin on aina vapaana.
 
Riippuu rasiasta. Harvemmin normi sukoa on mitoitettu jatkuvaan 8-16A lataukseen, mikä sitten johtaa sulamiseen.

Sitten jatkoroikan kanssa ei kannata myöskään ladata koska vaatii enemmän virtaa ja voi myös sulattaa/epävakautta lataukseen.
Sähköteknisen alan standardointijärjestö SESKO ry:n laatiman suosituksen mukaan normaalista suko-rasiasta voi ladata sähköautoa 8 A virralla. Minä olen käyttänyt 10 A virtaa kotona, eikä rasia ole lämmennyt kädellä havaittavasti siinä n. 4,5 tunnissa, joka autolla kestää latautua tyhjästä täyteen.

 
Siis sinun kotona? Sonofilla tuossa yllä on kalliimpaa, eli sähkösopimusko sitten kilpailutukseen tms. En siis itse tiedä mitä diilejä on mahdollista saada tyypillisestä taloyhtiön rasiasta tai omakotitaloissa - ihan anekdoottien varassa. Nyt alkaa vaikuttaa, että ei tarvitse hintojen puolesta kiinnostua, jos se vaatii kuukausien säätämisen talon hallituksen vänköjen kanssa.
Oma erittäin karkea 2-3€/100km perustui omiin pikaisiin päätelmiin oman auton (Kia Optima Sportswagon PHEV) kulutuksen perusteella. Täysiveriset sähköautot voi olla energiatehokkaampia, mutta ei ole mitään järkeä mitata sähkön hintaa kilometreinä, koska se vaihtelee auton, sään, tien yms. mukaan. Hinta per kWh on ainoa järkevä mittari, jos haluaa laskea julkisten latauspisteiden käytön järkevyyttä vs. oma sähkölasku.
 
Lopputulemana joka tapauksessa k-lataus on järkevästi hinnoiteltu jos auto saa tuon 11kW tai enemmän otettua. Ja jos pystyy tuon epäkäytännöllisyyden kanssa elämään niin mikäpä siinä ilman kotilaturia sähköautoillessa. Maksullisuudesta johtuen kun latureitakin on aina vapaana.

7kW laturikin on jo ihan hyvä K-latauksen hinnoittelun puolesta. Näkisin aikasäästön 11kW ja 22kW latureiden suurimpana etuna, jos yrittää pärjätä ilman kotilatausta.
 
Kerros @Kingston nyt ekaks että millä sähköautolla oikein ajelet? Puhut 500km rangesta täydellä akulla, joten vaihtoehtoja ei pitäisi olla käytännössä kuin model S ja model 3 lr versio hyvissä olosuhteissa. 8€ edestä k-latausta tarkoittaa 400min latausaikaa eli yli 6h seisoskelua. Tuo tarkoittaisi teslan 11kW laturilla ideallitapauksessa 73kWh latausta joka ei vielä täytä model S:n akkua tyhjästä täydeksi, model 3 lr:n akku tuolla juuri ehkä täyttyykin jos ei häviöitä huomioida. Ei tää kovin vaikeeta matikkaa oo ellet nyt ole täällä vain trollailemassa.
 
7kW laturikin on jo ihan hyvä K-latauksen hinnoittelun puolesta. Näkisin aikasäästön 11kW ja 22kW latureiden suurimpana etuna, jos yrittää pärjätä ilman kotilatausta.
Ja on tuo aikasäästö tosijuttu kotonakin jos monivaihelaturin saa laitettua. Talvella tuo aikaero kasvaa eksponentiaalisesti pakkasen kasvaessa, ainakin model 3:lla. Tarpeeksi pakkasta niin ei yhdestä vaiheesta enää välttämättä saa tarpeeksi virtaa akun lämmittämiseen siihen pisteeseen että akkua ylipäänsä pystyy lataamaan. Ja pienemmilläkin pakkasilla lataus on pätkittäistä kun välillä akkua lämmitetään ja välillä ladataan.
 
Puhut 500km rangesta täydellä akulla, joten vaihtoehtoja ei pitäisi olla käytännössä kuin model S ja model 3 lr versio hyvissä olosuhteissa. 8€ edestä k-latausta tarkoittaa 400min latausaikaa eli yli 6h seisoskelua. Tuo tarkoittaisi teslan 11kW laturilla ideallitapauksessa 73kWh latausta joka ei vielä täytä model S:n akkua tyhjästä täydeksi, model 3 lr:n akku tuolla juuri ehkä täyttyykin jos ei häviöitä huomioida. Ei tää kovin vaikeeta matikkaa oo ellet nyt ole täällä vain trollailemassa.

Kiitos kun kerroit. En tiennytkään tuota ennen. Juurikin seisoskelen 6h tuntia laturilla, koska näihän sähköautoilla tehdään. Työpäivänkään aikana autolta ei voi poistua. Ihan perusjuttu. Ja autot ladataan joka ikisellä kerralla aina tyhjästä täyteen.
 
Kiitos kun kerroit. En tiennytkään tuota ennen. Juurikin seisoskelen 6h tuntia laturilla, koska näihän sähköautoilla tehdään. Työpäivänkään aikana autolta ei voi poistua. Ihan perusjuttu. Ja autot ladataan joka ikisellä kerralla aina tyhjästä täyteen.

Hohhoijaa...

Mulla just ei oo omaa latausmahollisuutta ja ihan julkisen infran varassa, mutta tuo 2-3 € / 100 km kotona kuulostaa erikoisen kalliilta. Esim. K-lataus 22kW eli 70km per tunti maksaa noin 1.1 €, joten taitaa olla ihan hyvä diili.

Oon muuten yrittäny ettiä dataa tosta hidaslataus vs. nopea lataus akun syönnistä, että miten vaikuttaa tarkemmin. Vai vaikuttaako sittenkään uudemmilla akuilla ja niihin optimoidulla virransyötöllä? Olen kuullut vain irrallisia anekdootteja, kiinnostas lukea aiheesta.
Justhan ton hinnan sanoin, eli 70km tunnissa rangea saa €1.1 tai toisin ilmaistuna täysin tyhjä 500km akku täyteen €7-8 työpäivän aikana. (Model 3 22kW laturissa)
Et nyt ymmärrä. Tuo on kirjaimellisesti se hinta, minkä maksan tunnissa ja se kilometrimäärä minkä sillä saa. Ei mikään laskukaava. Ei mua kiinnosta pienimmässäkään määrin mikä sen laturin kW on.
Mutku mulle tulee laskut sinne K-Lataus Appsiin, varmaan ne on jotenkin väärässä sitten! Autokin raportoi nuo lataukset ideaalilla tarkkuudella. 22kW toimii kaikki konsistentisti 69-70km tunnissa ympäri suomen ja myös talvella. Kestää noin minuutin kun se nousee tohon maksimiin mitä auto pystyy ottaa. Joskus harvoin on ilmastointi päällä latauksen aikana, jolloin se syö tuota maksimia minkä auto ottaa akkuun.

Mutta jatkakaa vaan niitten taskulaskimien kanssa nysvämistä.

[edit]

Tässä pitää nyt huomioida, että vielä vähemmän kuin laturien kW kiinnostaa missä auton paljon keikkuva range millonkin heiluu. Akun kapasiteetti siis ilmotetaan 500km max, ja sen perusteella mä noita latausnopeuksia kattelen. Kaikki hukkakulutus, kaupunkiajo vs. maantie, talvi jne. menee rasittavan nysväyksen puolelle johon mulla ei ole aikaa.
Kukaan ei ole niin väittänytkään. Vaan, että kyseisestä tolpasta saa 69-70km tunnissa. Tai tyhjä akku täyteen €7-8. Noilla spekseillä on todella helppoa elää.
 
Superchargerien peitossa on katveita Pohjois- ja Itä-Suomessa mutta lähin verrokki Ionity on saanut Suomessa pystytettyä vasta kolme asemaa vs. 9 SC:ia, ja hinnoittelu on täyttä kairausta.

Mielenkiintoinen sanavalinta kyllä tuo katveita tässä. Vähän antaisi ymmärtää, että jotain reikiä on, mutta eihän niitä nyt vaan nykyisellään kertakaikkiaan ole, että voisi sanoa katveita olevan. 3/4 maasta on ihan pimeää alutta noiden osalta. Pariin vuoteen ei ole tainnut tulla käytyä autolla lainkaan alueilla jossa superchargereita olisi.
 
Mielenkiintoinen sanavalinta kyllä tuo katveita tässä. Vähän antaisi ymmärtää, että jotain reikiä on, mutta eihän niitä nyt vaan nykyisellään kertakaikkiaan ole, että voisi sanoa katveita olevan. 3/4 maasta on ihan pimeää alutta noiden osalta. Pariin vuoteen ei ole tainnut tulla käytyä autolla lainkaan alueilla jossa superchargereita olisi.

No kyllä sä aika puskissa sitten liikut. Totta kai niitä saisi olla enemmän ja hiljalleen varmasti tuleekin, kun autojen määrä kasvaa. Pohjoismaiden karttaa katsomalla näkee, että tiheämmin asutut alueet katetaan ensin ja erämaat sitten viimeisessä vaiheessa. Ja vertailukohtahan on edelleen nolla tai kolme asemaa. Kyllä tässä monella muulla on enemmän tehtävää.
 
Itseä ei niin kiinnosta nuo lapin laturit, mutta Viron, Latvian ja Liettuan SC:t olisi kiva saada valmiiksi. Sitten voisi huoletta ajaa tuotakin kautta Eurooppan. Tällä hetkellä ei viitsi lähteä kokeilemaan paikallisten random lataus-appien toimivuutta tai onko sikäläisten Hesejen ilmaislaturit varattuina vai rikki.
 
Itseä ei niin kiinnosta nuo lapin laturit, mutta Viron, Latvian ja Liettuan SC:t olisi kiva saada valmiiksi. Sitten voisi huoletta ajaa tuotakin kautta Eurooppan. Tällä hetkellä ei viitsi lähteä kokeilemaan paikallisten random lataus-appien toimivuutta tai onko sikäläisten Hesejen ilmaislaturit varattuina vai rikki.

Jep. Vaikka Teslaa ei vielä löydy niin juuri katsellut tuota SC verkostoa ja miettinyt mahdollisia roadtrippejä niin olisihan se ihan ehdoton plussa, että saisivat balttian maat katettua. Ennemmin eurooppaan ajaisi sieltä kautta kuin Ruotsin kautta. Ruotsi kun on suurelta osin jo vähän nähty tapaus niin laiva siirtymä ja läpiajo on kohtuu tylsä pätkä.

Onkohan noissa maissa niin vähän Tesloja ettei homma ole saanut tuulta alleen? Lisäksi suomesta suuntautuva liikenne noiden läpi on varmaan niin vähäistä ettei sitä voi laskea juuri miksikään. Mutta luulisi tuon E67 verkottaminen sopivan Teslankin suunnitelmiin.
 
Onkohan noissa maissa niin vähän Tesloja ettei homma ole saanut tuulta alleen? Lisäksi suomesta suuntautuva liikenne noiden läpi on varmaan niin vähäistä ettei sitä voi laskea juuri miksikään. Mutta luulisi tuon E67 verkottaminen sopivan Teslankin suunnitelmiin.
Teslalla ei ole minkään näköistä virallista edustusta Baltian maissa niin ei mitenkään ihme että autojen määrä on aika vähäinen ja latureita ei ole.
 
Ilmeisesti Googlen Android-käyttöliittymäkin on mennyt kertaheitolla ohi muista, myös Teslasta. Se siitä Teslan käyttöliittymän etumatkasta, jonka piti olla muita vuosia edellä.
 
Ilmeisesti Googlen Android-käyttöliittymäkin on mennyt kertaheitolla ohi muista, myös Teslasta. Se siitä Teslan käyttöliittymän etumatkasta, jonka piti olla muita vuosia edellä.

Eikös Teslan sanota olevan lähinnä edellä itsestään ajelevien autojen tekniikassa. Se että kaikkea muuta ohjataan yhden näytön kautta on lähinnä keino säästää kustannuksissa. Eroa tulee toki perinteisiin valmistajiin siitä että valikoista voi säädellä asioita. Suurin osa valmistajista ei todellakaan anna säätää valikkojen käytännössä mitään mikä herättää kyllä nykypäivänä melkoisesti ihmetystä.
 
Ei nyt liity Teslaan, tai edes autoihinkaan - ehkä... mutta korvakuulokkeet historiaan ja kytketään ihminen ATK laitteeseen, voi sitten kuunnella musaa ilman kuulokkeita, ja mitähän vielä.

Tämä on ilmeisesti viittaus Neuralinkin tavoitteeseen pitää ihmiset mukana tekoälyn kehityksen tahdissa. Vuonna 2017 Musk kertoi hankkeestaan kytkeä ihmisaivot kirurgisesti kiinni tietokoneeseen, koska muuten ihmiskunta on hänen mielestään vaarassa tuhoutua.


 
Ilmeisesti Googlen Android-käyttöliittymäkin on mennyt kertaheitolla ohi muista, myös Teslasta. Se siitä Teslan käyttöliittymän etumatkasta, jonka piti olla muita vuosia edellä.
Käyttöliittymä ja käyttöjärjestelmä ovat eri asioita. Android automotive käyttöjärjestelmänä toteuttaa käyttöliittymän mediatoiminnoille, navigoinnille, ilmastoinnille jne. Se on ilmeisimmin fiksumpi kuin useimpien autonvalmistajien vastaavat, mutta ei mikään vallankumouksellinen juttu. Esim. VW tuskin kompuroi nyt mediatoimintojen kanssa, vaan itse auton ohjelmistoarkkitehtuurin kanssa. Tämä on se uusi ja hankala juttu, jota ei voi ostaa Googlelta valmiina.

On tosin spekuloitu, että pitemmällä tähtäimellä Googlen kaltaiset isot ohjelmistoyritykset kaappaavat autojen ohjelmistoratkaisut laajemminkin, ja nykyisistä autojäteistä tulee vähän kuin paketti-pc:iden tai älypuhelinten valmistajia, jotka vain kokoavat muiden ratkaisuista myytävän tuotteen. Tällaiseen tulevaisuuteen mahtuu yksi tai kaksi Applea mutta muista tulee melko geneerisiä Android-kasaajia, kun fokus siirtyy raudasta softaan.
 
Autovalmistajathan valmistavat autonsa jo isolta osin alihankkijoiden valmistamista osista. Harva valmistaja valmistaa itse suurta osaa auton komponenteista. En nyt erityisesti näe sitä ihan hirveän merkittävänä, että joku infotainment ruudun softa ostetaan alihankintana itse koodaamisen sijaan.

Googlella ei ole nähdäkseni mitään asiaa niihin autojen embedded ohjelmistoihin, kuten voimalinjan ja moottorinohjaukseen - ja miksi se googlea kiinnostaisikaan?
 
Autovalmistajathan valmistavat autonsa jo isolta osin alihankkijoiden valmistamista osista. Harva valmistaja valmistaa itse suurta osaa auton komponenteista. En nyt erityisesti näe sitä ihan hirveän merkittävänä, että joku infotainment ruudun softa ostetaan alihankintana itse koodaamisen sijaan.

Googlella ei ole nähdäkseni mitään asiaa niihin autojen embedded ohjelmistoihin, kuten voimalinjan ja moottorinohjaukseen - ja miksi se googlea kiinnostaisikaan?
Teslalla on oma käyttöjärjestelmätoteutus, joka hallitsee kaikkia auton toimintoja. Tästä syystä se pystyy OTA-päivityksillä jatkuvasti kehittämään auton toiminnallisuutta. Autosta on tullut ts. älypuhelin pyörillä. VW tavoittelee samaa kykyä, joten trendi on aika selvä.

Kun autojen älykkyys (ml. autonomia) kasvaa, älykkäistä toiminnoista tulee yhä näkyvämpi osa liikkumista, ja kun useimmilla valmistajilla ei ole omaa tuotetta, automerkit geneeristyvät kuluttajien silmissä. Tämä puree myös katteisiin, koska kilpailu käydään olennaisesti samalla tuotteella, ja erottumiskeinoja on vähemmän.

Alihankinta ei siis tietenkään ole uusi juttu, mutta ne alihankittavat ratkaisut nappaavat ikään kuin parrasvalot lopputuotteen valmistajalta. Kuluttaja ei niinkään osta automerkkiä A tai B vaan älyominaisuuden C tai D joltain valmistajalta, jolla on houkutteleva kokonaisuus. Itse valmistajaan ei kuitenkaan sitouduta voimakkaasti, ja sen brändi heikentyy.

Tämän lisäksi voi olla pari halo-valmistajaa, applea, joilla on merkittävä rooli niin softan kuin raudan kehityksessä. Enemmistöllä ei ole kuitenkin paukkuja tähän, vaan ne yrittävät selvitä julmassa kilpailutilanteessa, jossa rinnalla on valtavasti establisoituneita valmistajia, joiden seasta on vaikea erottua ja tehdä katetta, kärkikahinoihin eivät riitä rahat tai älyllinen pääoma ja alapuolella vaanivat kiinalaiset halpiskopiot. Tämä näkyy ihan selvästi jo nyt.
 
Teslalla on oma käyttöjärjestelmätoteutus, joka hallitsee kaikkia auton toimintoja. Tästä syystä se pystyy OTA-päivityksillä jatkuvasti kehittämään auton toiminnallisuutta. Autosta on tullut ts. älypuhelin pyörillä. VW tavoittelee samaa kykyä, joten trendi on aika selvä.

Bemarillahan on ilmeisesti nyt tästä kesän tuotantopäivityksestä tulossa noita OTA-hommia kanssa. Käsittääkseni uuteen G30 faceliftiin ym. tulisi otana päivitykset. Onkohan tämä bemarin omaa kyhäystä, vai?
 
Bemarillahan on ilmeisesti nyt tästä kesän tuotantopäivityksestä tulossa noita OTA-hommia kanssa. Käsittääkseni uuteen G30 faceliftiin ym. tulisi otana päivitykset. Onkohan tämä bemarin omaa kyhäystä, vai?

OTA on ollut bemarilla jo kohta kolmatta vuotta, idrive 7 on alusta asti pystynyt siihen. Julkaistiin aikoinaan kaksi vuotta sitten uuden X5 yhteydessä, 2018.
 
OTA on ollut bemarilla jo kohta kolmatta vuotta, idrive 7 on alusta asti pystynyt siihen. Julkaistiin aikoinaan kaksi vuotta sitten uuden X5 yhteydessä, 2018.

Niin, eli bemarilla on pystynyt jo kolme vuotta päivittämään kaiken OTAna? Eikai sentään. Muistelen jostain lukeneeni että tosiaan nyt kesän faceliftistä eteenpäin mahdollistuisi joidenkin komponenttien OTA-hommat... en vaan löytänyt lähdettä enää tälle pikagooglauksella.
 
Jotenkin kun on nyt näitä uusia sähköautovaihtoehtoja kartoittanut, niin ihmettelen miksi uusi Mach-E ei ole saanut isompaa kiinnostusta? Etenkin se alkaen malli ja halvin long range malli lähes 100kW akulla on aika kiinnostavasti hinnoiteltu. Tuo LR malli vielä tarjoaa 600km rangen, jota ei ole kovinkaan monella muulla valmistajalla tarjota tällä hetkellä. Latausnopeudet vaikuttaisi olevan kunnossa eikä moottorin tehotkaan ole nuhaisimmasta päästä. Yleisen laatuvaikutelman pitäisi myös olla ainakin selkeästi Teslaa parempi. Fordin tietäen ei ajettavuudessa pitäisi myöskään olla ongelmia. Käyttöjärjestelmän toteutus on ehkä se isoin kysymys.
 
Niin, eli bemarilla on pystynyt jo kolme vuotta päivittämään kaiken OTAna? Eikai sentään. Muistelen jostain lukeneeni että tosiaan nyt kesän faceliftistä eteenpäin mahdollistuisi joidenkin komponenttien OTA-hommat... en vaan löytänyt lähdettä enää tälle pikagooglauksella.

Kyllä vaan on totta. 5-sarjan OTA tuli vasta faceliftin kanssa. Vuosimalli 2020 oli väliinputoaja, vain infotaiment päivitettiin uuteen versioon, mutta auton palikoita ei.

Vaikka noita idrive 7 autoja rullas tehtaalta jo 2018 puolella (mm. X5, 8-sarja), niin ekat OTA päivitykset kuitenkin tuli vasta 2019 kesällä ja ne oli vähäpätöisiä, esim. BMW Intelligent Personal Assistant Will Be Upgradable Over the Air
 
Jotenkin kun on nyt näitä uusia sähköautovaihtoehtoja kartoittanut, niin ihmettelen miksi uusi Mach-E ei ole saanut isompaa kiinnostusta? Etenkin se alkaen malli ja halvin long range malli lähes 100kW akulla on aika kiinnostavasti hinnoiteltu. Tuo LR malli vielä tarjoaa 600km rangen, jota ei ole kovinkaan monella muulla valmistajalla tarjota tällä hetkellä. Latausnopeudet vaikuttaisi olevan kunnossa eikä moottorin tehotkaan ole nuhaisimmasta päästä. Yleisen laatuvaikutelman pitäisi myös olla ainakin selkeästi Teslaa parempi. Fordin tietäen ei ajettavuudessa pitäisi myöskään olla ongelmia. Käyttöjärjestelmän toteutus on ehkä se isoin kysymys.

Koska olet ilmeisesti repinyt nuo luvut jostain hihastasi. Ford Mustang Mach-E - Wikipedia

Kaikkien numeroiden valossa huonompi kuin Y ja vieläpä kalliimpi. Lisäksi sillä ei voi tietenkään käyttää superchargereita. Ehkä se jollekin Ford-fanaatikolle kelpaa.
 
Jotenkin kun on nyt näitä uusia sähköautovaihtoehtoja kartoittanut, niin ihmettelen miksi uusi Mach-E ei ole saanut isompaa kiinnostusta?
Johtunee siitä, ettei mallista ole juuri mitään uutta informaatiota näkynyt pitkään aikaan. Hinnatkin taitaa olla vielä arviohintoja jne. Mutta kiinnostava auto toki, varmaan puhetta taas syntyy kun autosta lisää tietoa ilmaantuu.
 
Johtunee siitä, ettei mallista ole juuri mitään uutta informaatiota näkynyt pitkään aikaan. Hinnatkin taitaa olla vielä arviohintoja jne. Mutta kiinnostava auto toki, varmaan puhetta taas syntyy kun autosta lisää tietoa ilmaantuu.

Joo, kiinnostava auto ja em. postauksen innoittamana kävin etsimässä tietoa fordin suomen sivuilta. En löytänyt tietoa milloin tuo auto tulee oikeasti tarjolle. Ainakaan rakenna oma ford -sivulta sitä en löytänyt. Noiden nykytyylisten sivujen selaaminen tiedon löytämiseksi on aika pirun raskasta: Helvetin isoja kuvia, muutama virke tekstiä siellä täällä, sivun korkeus jotain 68 näytöllistä... aika äkkiä loppuu kyllä into tollasia selatessa.
 
Noiden nykytyylisten sivujen selaaminen tiedon löytämiseksi on aika pirun raskasta: Helvetin isoja kuvia, muutama virke tekstiä siellä täällä, sivun korkeus jotain 68 näytöllistä... aika äkkiä loppuu kyllä into tollasia selatessa.
Hieman offtopiccia, mutta tämä on kyllä syvältä nykypäivän verkkosivuilla. Todellisen informaation kaivaminen on tuskaa.
 
Jotenkin kun on nyt näitä uusia sähköautovaihtoehtoja kartoittanut, niin ihmettelen miksi uusi Mach-E ei ole saanut isompaa kiinnostusta? Etenkin se alkaen malli ja halvin long range malli lähes 100kW akulla on aika kiinnostavasti hinnoiteltu. Tuo LR malli vielä tarjoaa 600km rangen, jota ei ole kovinkaan monella muulla valmistajalla tarjota tällä hetkellä. Latausnopeudet vaikuttaisi olevan kunnossa eikä moottorin tehotkaan ole nuhaisimmasta päästä. Yleisen laatuvaikutelman pitäisi myös olla ainakin selkeästi Teslaa parempi. Fordin tietäen ei ajettavuudessa pitäisi myöskään olla ongelmia. Käyttöjärjestelmän toteutus on ehkä se isoin kysymys.

Onhan tuo sikäli herättänyt kiinnostusta, että jo kevättalvella oli käytännössä varattu ensimmäisen vuoden tuotanto, joka on kaiketi 50 000 kpl. Pikalataushan tuossa on huonohko ainakin ev-databasen perusteella.
 
Koska olet ilmeisesti repinyt nuo luvut jostain hihastasi. Ford Mustang Mach-E - Wikipedia

Kaikkien numeroiden valossa huonompi kuin Y ja vieläpä kalliimpi. Lisäksi sillä ei voi tietenkään käyttää superchargereita. Ehkä se jollekin Ford-fanaatikolle kelpaa.
Ihan suomen Fordin sivuilta nuo tiedot:

Siellä on hinnat, ranget, akun koot. Mikä näissä nyt oli sitten huonompia?
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo sikäli herättänyt kiinnostusta, että jo kevättalvella oli käytännössä varattu ensimmäisen vuoden tuotanto, joka on kaiketi 50 000 kpl. Pikalataushan tuossa on huonohko ainakin ev-databasen perusteella.
Maailmalla siis on kysyntää, mutta Suomessa saanut hyvin vähän huomiota. Ongelma taitaa juuri olla se, että autojen saatavuus on kysymys edelleen ja myyjät ei oikein osaa/halua tehdä tarjouksia, koska eivät osaa hinnoitella vaihtureita, jos myytävän auton toimitusaikaa ei tiedetä.

Pikalataus ei taida olla ihan parhaimmasta päästä, mutta ei nuo lukemat huonolta minusta kuullosta. Toki ovat Fordin omia sanoja ja todellisuus voi olla jotain muuta. Fordin sivulta siis lainattua:

"Mustang Mach-E on varustettu sekä 10,5 kW:n autoon asennetulla vaihtovirtalaturilla että tasavirtalatausvalmiudella. Se latautuu nopeasti tasavirtakäyttöisellä pikalaturilla, mikä mahdollistaa jopa 150 kW:n (115 kW vakiotoiminta-akulla) tehostuksen. Voit siis saada 119 km toimintasäteeseen korkeatehoisella latausasemalla (extended range -akulla).

Mustang Mach-E voi käyttää kolmea yleisintä julkista laturityyppiä:

  1. Pikalaturit (AC, 11–22 kW) lisäävät toimintamatkaa noin 48 kilometriä tunnissa. Hyvä valinta varauksen täydentämiseen ostosreissulla tai vapaa-ajan aktiviteettien aikana.
  2. Nopeat laturit (DC, 50 kW) lisäävät toimintamatkaa noin 300 kilometriä tunnissa. Kun tarvitset lisää virtaa nopeammin.
  3. Korkeatehoiset laturit (DC, 150 kW) lisäävät toimintamatkaa noin 565 kilometriä tunnissa. Saat merkittävästi lisää toimintasädettä sillä välin kun käyt haukkaamassa pientä purtavaa."
 
Maailmalla siis on kysyntää, mutta Suomessa saanut hyvin vähän huomiota. Ongelma taitaa juuri olla se, että autojen saatavuus on kysymys edelleen ja myyjät ei oikein osaa/halua tehdä tarjouksia, koska eivät osaa hinnoitella vaihtureita, jos myytävän auton toimitusaikaa ei tiedetä.

Pikalataus ei taida olla ihan parhaimmasta päästä, mutta ei nuo lukemat huonolta minusta kuullosta. Toki ovat Fordin omia sanoja ja todellisuus voi olla jotain muuta. Fordin sivulta siis lainattua:

"Mustang Mach-E on varustettu sekä 10,5 kW:n autoon asennetulla vaihtovirtalaturilla että tasavirtalatausvalmiudella. Se latautuu nopeasti tasavirtakäyttöisellä pikalaturilla, mikä mahdollistaa jopa 150 kW:n (115 kW vakiotoiminta-akulla) tehostuksen. Voit siis saada 119 km toimintasäteeseen korkeatehoisella latausasemalla (extended range -akulla).

Mustang Mach-E voi käyttää kolmea yleisintä julkista laturityyppiä:

  1. Pikalaturit (AC, 11–22 kW) lisäävät toimintamatkaa noin 48 kilometriä tunnissa. Hyvä valinta varauksen täydentämiseen ostosreissulla tai vapaa-ajan aktiviteettien aikana.
  2. Nopeat laturit (DC, 50 kW) lisäävät toimintamatkaa noin 300 kilometriä tunnissa. Kun tarvitset lisää virtaa nopeammin.
  3. Korkeatehoiset laturit (DC, 150 kW) lisäävät toimintamatkaa noin 565 kilometriä tunnissa. Saat merkittävästi lisää toimintasädettä sillä välin kun käyt haukkaamassa pientä purtavaa."

Akun jännite on ilmeisesti melko matala, minkä johdosta tuo ei saa oikein mistään DC-laturista täysiä tehoja. Yleisimmistä 50kW latureista ottaa vain n. 40-45kW eli ainakin maantieajoa ajatellen n. 200km tunnissa. Toki akut ovat lähtökohtaisesti sen verran isot että pitkäkin matka taittuu aika mukavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Koska olet ilmeisesti repinyt nuo luvut jostain hihastasi. Ford Mustang Mach-E - Wikipedia

Kaikkien numeroiden valossa huonompi kuin Y ja vieläpä kalliimpi. Lisäksi sillä ei voi tietenkään käyttää superchargereita. Ehkä se jollekin Ford-fanaatikolle kelpaa.
Ei nyt aivan kaikkien numeroiden osalta huonompi, eikä edes kalliimpi kaikkialla. EV-databasen mukaan Mustang on Model Y:tä halvempi Saksassa, Ranskassa ja Briteissä, sekä siinä on reilusti suurempi akku ja range on hieman parempi.


Edit. Suomessa Mustang näyttäisi maahantuojan sivustojen/hinnaston mukaan olevan 6 k€ Tesla Y LR:ä halvempi ja rangekin parempi, 600 km vs. 505 km.

@pokkus
 

Liitteet

  • Screenshot_20200724-133424.png
    Screenshot_20200724-133424.png
    743,4 KB · Luettu: 79
  • Screenshot_20200724-141153.png
    Screenshot_20200724-141153.png
    368,4 KB · Luettu: 67
  • Screenshot_20200724-141302.png
    Screenshot_20200724-141302.png
    208,2 KB · Luettu: 53
Viimeksi muokattu:
Ei nyt aivan kaikkien numeroiden osalta huonompi, eikä edes kalliimpi kaikkialla. EV-databasen mukaan Mustang on Model Y:tä halvempi Saksassa, Ranskassa ja Briteissä, sekä siinä on reilusti suurempi akku ja range on hieman parempi.


Edit. Suomessa Mustang näyttäisi maahantuojan sivustojen/hinnaston mukaan olevan 6 k€ Tesla Y LR:ä halvempi ja rangekin parempi, 600 km vs. 505 km.

@pokkus

Vertailet huomattavasti tehokkaampaa nelivetoista Model Y:tä takavetoiseen Mach-E:hen. Lähempänä Model Y:tä oleva Mach-E:n nelivetomalli maksaa aavistuksen enemmän kuin Model Y ja WLTP on 540 km.
 
Käyn piruuttani tänään kysymässä paikalliselta Fordi liikkeeltä tuosta mach-e:stä. Liikkeen omilla sivuilla ei puhuta mitään, mutta katotaan mitä myyjät tietää ja uskaltavatko antaa Optimaan vaihtotarjousta tässä vaiheessa. Ennemmin sitä ehkä uudesta autosta maksaisi sen 60k€ kuin 150tkm poljetusta Teslasta... :hmm: Tosin epäilen, että ovat ihan hoo moilasena eivätkä edes tiedä sellaisen auton olevan myynnissä.

@pokkus laitas vähän mitä sun Optimasta on välissä luvattu? Itse hieromassa kanssa ja heikkoa on välirahat. 20-23k€ tähän mennessä 40-60k€ käytettyihin.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta lainattu:
"Työkavereilta olen ymmärtänyt, että Passat hybridin sähkölämmitys on aika heikkotehoinen ja kun webastokaan ei lämmitä ajon aikana ollenkaan, ollaan tilanteessa, missä talvella polttis käy [lähes] kokoajan pitääkseen hytin lämpöisenä.

Onko täällä jollain viime talvelta kokemusta Passat GTE:n sähkölämmittimen tehosta?

Toivottavasti Webasto HVH tulisi pian markkinoille myös Korealaisiin autoihin niin voisi mahdollisesti ajella talvetkin rauhassa sähköllä.
 
Työkavereilta olen ymmärtänyt, että Passat hybridin sähkölämmitys on aika heikkotehoinen ja kun webastokaan ei lämmitä ajon aikana ollenkaan, ollaan tilanteessa, missä talvella polttis käy [lähes] kokoajan pitääkseen hytin lämpöisenä.

Onko täällä jollain viime talvelta kokemusta Passat GTE:n sähkölämmittimen tehosta?
Ei kyllä mitään ongelmia ollut lämmityksen suhteen pelkällä sähköllä ajaessa. Toki ei täällä etelässä mitään hirmupakkasia ollut, mutta sellaista -10 kuitenkin välillä. En ole koskaan kuullut että polttis käynnistyisi pelkän lämmityksen vuoksi vaan kyllä ymmärtääkseni auto repii siitä vastuksesta sen mitä irtoaa.

Samalla vastuksella tuo seisontalämmitys toimii ja ihan tehokas sekin on (vastaa vähintään jotain 1200W Defaa, mutta lämmittää paljon paremmin koko sisätilan kun puskee kaikista suuttimista).
 
Vertailet huomattavasti tehokkaampaa nelivetoista Model Y:tä takavetoiseen Mach-E:hen. Lähempänä Model Y:tä oleva Mach-E:n nelivetomalli maksaa aavistuksen enemmän kuin Model Y ja WLTP on 540 km.
Niin vertailin, koska @pokkus sanoi alunperin: "...ja halvin long range malli lähes 100kW akulla on aika kiinnostavasti hinnoiteltu.". Pokkus myös sanoi rangen olevan 600 km, jonka jälkeen @Ahr syytti häntä speksien keksimisestä hihasta, ja että "Kaikkien numeroiden valossa huonompi kuin Y ja vieläpä kalliimpi.". Halusin oikaista tuon väärän syytöksen ja väitteen, joten siksi käytin samaa Mustangin halvinta long range mallia, josta pokkuskin alunperin puhui.

Minunkin mielestäni Mustangin halvin isoakkuinen on kiinnostavasti hinnoiteltu. Nelivedosta sen sijaan joutuu maksamaan totuttua enemmän, mikä selittynee nelivedon lisäksi suuremman tehon takia pyydetystä lisähinnasta. Kaikki ostajat arvostanevat halvempaa hintaa ja parempaa rangea, ja monille vetotapa ja lisäteho ovat vähemmän tärkeitä - ainakin, jos niistä pitää maksaa ja samalla range laskee 600 km -> 540 km. Näiden ostajien houkuttelemisen kannalta se on voi voi, jos Teslalta ei löydy yhtä "karsittua" mallia isoakkuisen Mussen kilpailijaksi.
 
Toisaalta lainattu:
"Työkavereilta olen ymmärtänyt, että Passat hybridin sähkölämmitys on aika heikkotehoinen ja kun webastokaan ei lämmitä ajon aikana ollenkaan, ollaan tilanteessa, missä talvella polttis käy [lähes] kokoajan pitääkseen hytin lämpöisenä.

Onko täällä jollain viime talvelta kokemusta Passat GTE:n sähkölämmittimen tehosta?

Toivottavasti Webasto HVH tulisi pian markkinoille myös Korealaisiin autoihin niin voisi mahdollisesti ajella talvetkin rauhassa sähköllä.
Lämmitys puhkuu 5 kW:n teholla ainakin vanhemmassa mallissa ja alkaa lämmittämään käytännössä välittömästi. Se on mielestäni täysin verrattavissa isoon Webastoon. Talvella ei ole kertaakaan joutunut käynnistämään polttista lämmityksen takia. Vie vaan todella paljon energiaa ja leikkaa helposti puolet pois ajomatkasta. Laturin tehokaan ei riitä tarjoilemaan riittävästi sähköä lämmittimelle, joten ennen lähtöä lämmittäminen syö akkua, vaikka auto on kiinni töpselissä.

Kylmillä keleillä polttomoottori saattaa sen sijaan käynnistyä herkemmin kiihdytyksissä, jos kylmästä akusta ei saa riittävästi virtaa pihalle. Lataaminen juuri ennen lähtöä auttaa tähän.
 
Niin vertailin, koska @pokkus sanoi alunperin: "...ja halvin long range malli lähes 100kW akulla on aika kiinnostavasti hinnoiteltu.". Pokkus myös sanoi rangen olevan 600 km, jonka jälkeen @Ahr syytti häntä speksien keksimisestä hihasta, ja että "Kaikkien numeroiden valossa huonompi kuin Y ja vieläpä kalliimpi.". Halusin oikaista tuon väärän syytöksen ja väitteen, joten siksi käytin samaa Mustangin halvinta long range mallia, josta pokkuskin alunperin puhui.

Minunkin mielestäni Mustangin halvin isoakkuinen on kiinnostavasti hinnoiteltu. Nelivedosta sen sijaan joutuu maksamaan totuttua enemmän, mikä selittynee nelivedon lisäksi suuremman tehon takia pyydetystä lisähinnasta. Kaikki ostajat arvostanevat halvempaa hintaa ja parempaa rangea, ja monille vetotapa ja lisäteho ovat vähemmän tärkeitä - ainakin, jos niistä pitää maksaa ja samalla range laskee 600 km -> 540 km. Näiden ostajien houkuttelemisen kannalta se on voi voi, jos Teslalta ei löydy yhtä "karsittua" mallia isoakkuisen Mussen kilpailijaksi.
Joo, eipä siinä. Näkisin itsekin mieluummin enemmän takavetomalleja. Ne ovat Teslallakin olleet paitsi selvästi halvempia myös tuntuvasti energiatehokkaampia kuin nelarit. Kahdella moottorilla saa todella räväkät 0-100-speksit, mutta arvotan itse toimintasäteen paljon tuon yläpuolelle enkä ole talvikäytössäkään juuri nelivetoa kaivannut täällä etelässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 255
Viestejä
4 506 488
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom