Keskustelua hybridiautoista

Ja tiedät että se ei käynyt ostamassa kaupasta mitään, vaikka tulit itse 20 minuuttia perästä? Tai vaikka latauksen päätteeksi meni kauppaan? Ei toki paljonkaan parempi, mutta vähän sama kun kahviloissa on suotavaa ostaa edes jotain jos meinaa räplätä siellä läppäriä pari tuntia.
Tai jos vaimo oli kaupassa?
 
Ja tiedät että se ei käynyt ostamassa kaupasta mitään, vaikka tulit itse 20 minuuttia perästä? Tai vaikka latauksen päätteeksi meni kauppaan? Ei toki paljonkaan parempi, mutta vähän sama kun kahviloissa on suotavaa ostaa edes jotain jos meinaa räplätä siellä läppäriä pari tuntia.
Lataus on kauppa-asioinnin ajaksi. Muutenhan voisi aamulla käydä 7 aikaan ostamassa purkin colaa ja tulla iltapäivällä hakemaan auton pois työpäivän jälkeen...
 
Lataus on kauppa-asioinnin ajaksi. Muutenhan voisi aamulla käydä 7 aikaan ostamassa purkin colaa ja tulla iltapäivällä hakemaan auton pois työpäivän jälkeen...
Niin no voihan sitä hengailla siellä kaupassa vaikka 5 tuntia jos haluaa. Tai jos tosiaan vaikka lataajan kaveri oli kaupassa ja kuski jäi autolle odottelemaan?
 
Tunnin asiointi pienessä Lidlissä. Just. Noita autossa istujia näkee tuossa lähes joka kerta, kun menee ohi. Siinä ei kyllä omalle ajalle paljoakaan laske hintaa, kun istuskelee autossa odottaen akun täyttymistä.
Naiset

Hengitä hyvä mies ei se ole niin vakavaa
 
Lidl kyllä sanoo, että lataus on vain asiakkaille.

Voisiko mitenkään olla myös niin, että on jo käynyt kaupassa, ja sitten jää latailemaan vaikka vartiksi lisää. Voi sitten paikallinen pokkus-laturipoliisi oikein käydä tarkistamassa, että kuitti on latausta vastaan tallessa.

Maailma ei edelleenkään ole mustavalkoinen, ja kaikki eivät rikollisesti ole sinun laturiminuutteja varastamassa.
 
Niin no voihan sitä hengailla siellä kaupassa vaikka 5 tuntia jos haluaa. Tai jos tosiaan vaikka lataajan kaveri oli kaupassa ja kuski jäi autolle odottelemaan?
Varmaan oli myös sillä eräällä toisellakin Tesla-kuskilla kaveri kaupassa, kun laittoi auton lataukseen ja lähti itse juoksulenkille. Joku raja myös tuohon puolusteluun. Jos tuo tapahtuisi kerran tai kaksi, niin se menisi vielä ihan sattuman piikkiin, mutta kun sitä tapahtuu viikosta toiseen ja samaa saanut todistaa jo monta kymmentä kertaa.
 
Saapa nähdä miten paljon saa näistä erittäin tarpeellisista plugareitten asiointihidaslatauksista ottaa kierroksia kun joskus saa täyssähkön alle.

Ei yhtään? Ihan varteenotettava vaihtoehto. Latureita ja vaihto-ehtoja on lopulta jo niin paljon ainakin pääkaupunkiseudulla.
 
Varmaan oli myös sillä eräällä toisellakin Tesla-kuskilla kaveri kaupassa, kun laittoi auton lataukseen ja lähti itse juoksulenkille. Joku raja myös tuohon puolusteluun. Jos tuo tapahtuisi kerran tai kaksi, niin se menisi vielä ihan sattuman piikkiin, mutta kun sitä tapahtuu viikosta toiseen ja samaa saanut todistaa jo monta kymmentä kertaa.

Varmaan tämä on jotenkin sinulta pois, mutta en nyt ymmärrä ollenkaan miten. On harmi, että joudut elämään tollaisena neurootikkona joka paikassa, etkä saa rauhaa missään tilanteessa.
 
Voisiko mitenkään olla myös niin, että on jo käynyt kaupassa, ja sitten jää latailemaan vaikka vartiksi lisää.
Niin tässä tapauksessa sen asioinnin jälkeen oli vähintään latailtu se kolme varttia eikä näytänyt olevan kiire lähteä vielä minnekään. Jengi ei vaan tajua, että näiden perseilijöiden takia nuo edut poistuu niiltä oikeilta asiakkailtakin ja oikea häviäjä pitkässä juokussa on se kauppa.
 
Varmaan tämä on jotenkin sinulta pois, mutta en nyt ymmärrä ollenkaan miten. On harmi, että joudut elämään tollaisena neurootikkona joka paikassa, etkä saa rauhaa missään tilanteessa.
No siten, että asiakkaana en saa autoani lataukseen, kun latauspaikan täyttää vapaamatkustaja.
 
No siten, että asiakkaana en saa autoani lataukseen, kun latauspaikan täyttää vapaamatkustaja.
No tämähän tulee lisääntymään kokoajan sähkisten yleistyessä ellei mikäli tyyliin latauksesta lähdettäessä kaupan ostokuitilla saa hinnan alas tms.

Jos itsellä olisi täyssähkö ja jossain tossa kulmalla joku kaupan ilmainen latauspaikka ni totta helvetissä latailisin siinä vaikka en kaupassa kävisikään. Eihän se mun syy ole jos on järjestetty noin.
 
No tämähän tulee lisääntymään kokoajan sähkisten yleistyessä ellei mikäli tyyliin latauksesta lähdettäessä kaupan ostokuitilla saa hinnan alas tms.
Tuo olisi se paras toimintatapa. Eli asiakkaille vaikka 45min lataus ilmaiseksi yli 20€ ostoksesta ja muut maksaa normaalin hinnaston mukaisesti. K-latureilta hävisi lataajat, kun homma muuttui maksulliseksi, joka on vain hyvä asia.
 
Niin, kiva tulla hotlalle melkein tyhjällä akulla ja sit laturissa seisoo koko yön joku turhanpäiväinen plugari-kia kun olis ehkä joku kuka saattais jopa tarvita sitä sähköä. No, varmaan toi ratkeaa jollain tapaa sit vielä.
Ei kai tuo ole yhtään sen isompi ongelma kuin se ilmainen lataaja siellä Lidlin parkkiksella. Se plugari-lataaja on kuitenkin todennäköisesti sen hotellin asiakas ihan samalla tapaa kuin sähköauton omistaja eli kai silläkin on oikeus ladata autoaan. Ellei sitten hotelli kiellä plugareiden latausta hotellinsa latureissa. Sen oman sähkiksen voi sitten viedä jonnekin muualle lataukseen, jos on täyttä.
 
Mutta niinkun sanoin niin eiköhän se sitten ratkea jahka noita alkaa olla ongelmaksi asti.

Ongelmia tuskin koskaan oikeasti tulee ja ne ovat vain neurootikkojen omissa päissä. Itsekin jo olin hetken tulevaisuudesta huolissani, että mitäs kun sähkikset yleistyy käy meikäläisille, joilla ei ole kotiparkkiksella laturia. Tosiasiassa kaiken kattava latausinfra vain tulee kasvamaan mukana lineaarisena yhtälönä.
 
Minuuttihinnoittelu karkoittaa plugarit latauspisteiltä ja täsyssähköporukan myös joilla ei tarvetta ladata.
 
Huomautus - jätä tällaiset vastapuolen argumentteihin liittyvät neurootikko- ja persoonallisuushäiriöviittaukset keskustelusta pois
Mitäs neurotismia siinä on jos olet vaikka 200km päässä himasta menossa hotelliin yöksi?

Tänä kesänä kolmen eri hotellin kierros ympäri suomea - missään niistä en ollut käynyt aikasemmin - kaikista lähdettiin täydellä akulla ilman minkäänlaisia ongelmia. Varmaan todella rasittavaa elämä kun ei koskaan voi oikein rentoutua, ja pitää oikein hakemalla hakea ongelmia ympäristöstä, vaikka sitten mielikuvituksen avulla. Jotain mielihyväähän siitä persoonallisuushäiriöiset saa.
 
Rauhoitu nyt. Kunhan vaan kerroin mitä itse olen nähnyt usein. Reissaan hotelleissa pahimmillaan 100 kertaa vuodessa niin otantaa piisaa.

Jokin tuossa nyt mättää. En omien ihan oikeiden kokemusten ansiosta ihmisten maailmassa - ei siis omassa mielikuvituksessani - usko tollasia tarinoita hetkeäkään.
 
No yleisesti ottaen en jaksa itse jaksa päivittäisajossa ilmaisladata, jos on tiedossa pysäköinti kauppakeskukseen alle tunnin ajaksi.. ja vielä pitäisi kaiken kukkaraksi kaivaa ja viritellä oma latauskaapeli esille, vaikkakin sillä uhalla että menettää sen parhaan parkkipaikan paraatiovien edestä :) Mielelläni säästän tämän rumban plugareille, jotka siitä eniten tietysti hyötyvät.

Kaiken huippuna on mielestäni Raision Ikean latauspaikka, josta saa 3.6kWh (1vaihe) sähköä, kovin on tuonnekin tungosta, kovin saa shoppailla Ikeassa että saa akun täyteen (tiedemiesten tutkimusten mukaan Ikeassa käynti maksaa n. 100e/tunti).
 
Kaiken huippuna on mielestäni Raision Ikean latauspaikka, josta saa 3.6kWh (1vaihe) sähköä, kovin on tuonnekin tungosta, kovin saa shoppailla Ikeassa että saa akun täyteen (tiedemiesten tutkimusten mukaan Ikeassa käynti maksaa n. 100e/tunti).

Vantaalla sama. Hymeksin tolle kans että nyt on kyllä laihimmat setit ikinä. Eikä siellä ketään muita ollukaan.
 
Minuuttihinnoittelu karkoittaa plugarit latauspisteiltä ja täsyssähköporukan myös joilla ei tarvetta ladata.
Kieltämättä en minuuttihinnoittelulla plugarilla edes ajattelisi lataavani, mutta saattaisi kyllä jäädä väliin kaikilla muillakin vehkeillä, jos lähistöltä löytyisi energian mukaan hinnoiteltu latauspiste. Minuuttihinnoittelu riippuu auton huonouden lisäksi myös siitä, millainen päivä laturilla sattuu olemaan. Monet laturit näyttävät esimerkiksi pudottavan tehoaan, jos viereiselle laturille tulee toinen auto. Ei paljon naurattaisi maksaa yhtäkkiä tuplahintaa vain siksi, että joku toinenkin tuli latailemaan. Ylipäätään pidän täytenä huijauksena hinnoitella asioita sellaisten muuttujien mukaan, jotka eivät liity ostettuun tuotteeseen, eikä ostaja pysty niihin itse vaikuttamaan.
 
Varmaan oli myös sillä eräällä toisellakin Tesla-kuskilla kaveri kaupassa, kun laittoi auton lataukseen ja lähti itse juoksulenkille. Joku raja myös tuohon puolusteluun. Jos tuo tapahtuisi kerran tai kaksi, niin se menisi vielä ihan sattuman piikkiin, mutta kun sitä tapahtuu viikosta toiseen ja samaa saanut todistaa jo monta kymmentä kertaa.

Oliko edes Lidlin lenkkarit jalassa? :x3::rofl:
 
Kieltämättä en minuuttihinnoittelulla plugarilla edes ajattelisi lataavani, mutta saattaisi kyllä jäädä väliin kaikilla muillakin vehkeillä, jos lähistöltä löytyisi energian mukaan hinnoiteltu latauspiste. Minuuttihinnoittelu riippuu auton huonouden lisäksi myös siitä, millainen päivä laturilla sattuu olemaan. Monet laturit näyttävät esimerkiksi pudottavan tehoaan, jos viereiselle laturille tulee toinen auto. Ei paljon naurattaisi maksaa yhtäkkiä tuplahintaa vain siksi, että joku toinenkin tuli latailemaan. Ylipäätään pidän täytenä huijauksena hinnoitella asioita sellaisten muuttujien mukaan, jotka eivät liity ostettuun tuotteeseen, eikä ostaja pysty niihin itse vaikuttamaan.

Tarkoitin että tuo poistaisi ehkä hieman lieveilmiöitä eli tyyliin jo valmiiksi 90% latauksessa oleva tesla ei veisi latausruutua 4 tunniksi kun mennään vähä shoppailemaan.
 
Saapa nähdä miten paljon saa näistä erittäin tarpeellisista plugareitten asiointihidaslatauksista ottaa kierroksia kun joskus saa täyssähkön alle.
Niiltä plugareiltahan se sähkö ekana loppuu. Sähkiksellä ei oikein tarvitse hidasladata kuin aivan äärimmäisessä hädässä (tai siellä hotellissa yöpyessä).
Mielenkiintoista
Et viitsisi tiivistää, että mikä 24 minuutin videossa on mielenkiintoista, että tiedän jaksanko katsoa?
 
Joo, lähinnä meinasin tilannetta jossa joku lataa plugaria hitaasti paikalla josta vois joku oikeasti sähköä tarvitseva ladata nopeammin. Plugarin pointti nimenomaan on se että yks hailee jos sähkö loppuu. Poikkeuksena on sitten nämä pisaralla pisimmälle kabiini pakkasella kitkuttelevat kuskit.
Plugarin pointti on musta just se, minkä jokainen sille itse antaa. Joillekin se on isojen poikien pokemon go-korvike, toisille sitten se ei merkkaa mitään. Se on yksilöllistä.

Latauksen maksullisuus ratkaisisi kaikki ongelmat tosi helposti ja toivottavasti siihen päädytään, jos latauspisteiden määrä ei skaalaa muuten autojen määrän vauhtia.

Ihan sama, että onko minuutti vain kWh-hinnoiteltu laturi, turhaan lataajat poistuu jos sähkö alkaa maksaa vähän enemmän kuin kotona. 19snt/kWh olisi varmaan sopiva hinta siihen?
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuota vehjettä täällä monet höyryää miten sillä jättää melkeen kaikki valoissa jne? aivan totaalisen tuhnuhan tuo näyttäisi olevan joka tilanteessa?
Taisit illalla katsoa vahingossa vääriä lukuja? Meinaan kun puhut valoissa jättämisestä, niin siinähän merkitsee vain 50 m:n aika, kun ei ajeta ylinopeuksia. Ja nimenomaan vain aika -- loppunopeus on vain kiva tietää -juttu. Jos enemmän aikaa käyttäneellä on suurempi loppunopeus, niin sillä oli kyllä parempi tehopainosuhde, mutta liikkeellelähdössä tehoa ei saatu ulos/tiehen. Se kertoo myös, että ohi olisi menty, jos matka vain olisi ollut riittävästi pidempi. Pidempi matka taas kuuluu ylinopeuden takia suljetulle radalle.

Nyt tiedetään, että valojutuissa kuuluu tarkastella vain 50 metrin aikoja (tai paremman puutteessa 100 m:n).

Mii 61 kW, Drag Racer -sovellus:
-50 m 4,2 s (66 km/h)
-101 m 6,5 s (83 km/h)
(201 m 10,2 s (102 km/h))

Golf VI 1,4 TSI 90 kW:
-100 m 8,3 s (91 km/h)
(200 m 11,9 s (115 km/h))

Golf VI 1,4 TSI 118 kW:
-100 m 7,3 s (98 km/h)
(200 m 10,8 s (126 km/h))

Golf VII GTI DSG 162 kW:
-100 m 6,8 s (104 km/h)
(200 m 10,0 s (135 km/h)) HEP! Miillä kestää 0,2 s kauemmin, mutta liikennevalojen jälkeen tosin ei yleensä saa ajaa lujempaa kuin 60-70 km/h.

Golf VII R AWD 221 kW:
-100 m 6,2 s (112 km/h) HEP! Mii jää.
(200 m 9,4 s (145 km/h)) Mii jää.

Näiden lukujen perusteella aiemmin mainitsemasi 1.4 TSI Golfit (90-118 kW) ovat vielä "tuhnumpia" valoista lähtijöitä. Omat sovelluksen mittaamat arvoni eivät tosin ole aivan vertailukelpoisia, mutta niiden perusteella teilasit tuhnuksi, niin en aivan ymmärrä.

Minun arvot olivat itse asiassa aika kovat, mihin oli syynä 10 min aiemmin latauksesta ottaminen ja kuorma 71 kg vs. autolehtien ja -sivustojen 90-180 kg. Pikkuautossa kuorma vaikuttaa enemmän sekä hyvässä että pahassa. Mutta ihan käytännössä tilanne on useasti se, että ajan yksin ja olen juuri ottanut asiointilatausta, jolloin Mii on aika terhakka peli 61 kilowattiseksi. Tuttu polkaisi viikko sitten viereltäni valoista BMW 330e:llä (vm. 2020). Hän ei ollut painanut Sport-tilaa, eikä kytkenyt Start&Stopia pois, eikä siten myöskään pidättänyt jarrua vasten. Kun painoin valon vaihtuessa Miin tehopoljinta, kuulin samalla avonaisesta ikkunasta BMW:n koneen käynnistyvän. BMW jäi siksi lähdössä takapuskurini tuntumaan, mutta alkoi nopeasti työntyä rinnalle ja lopulta hölkkävauhtia ohi. Minulla oli nopeutta 63 km/h siinä vaiheessa kun BMW:n takapuskuri oli keulani rinnalla. Lopetin kiihdytyksen siinä muutenkin, koska rajoitus tuli täyteen. Jos BMW olisi tehnyt kaikki temput, tai kytkenyt edes S&S:n pois, niin olisin jäänyt jo alussa. Temppuja tekemättä hän ei olisi kuitenkaan voinut edes vaihtaa kaistaa edelleni nopeusrajoituksia noudattaen.

Kyllä sen Miin tehot kaupungissa ovat aika mukavat. Maantiellä pärjää kuten muillakin pienitehoisilla, eli ennakoinnin avulla.
 
Tarkoitin että tuo poistaisi ehkä hieman lieveilmiöitä eli tyyliin jo valmiiksi 90% latauksessa oleva tesla ei veisi latausruutua 4 tunniksi kun mennään vähä shoppailemaan.
Mielestäni sopiva ratkaisu latauksen minuuttihinnoittelun sijaan olisi veloittaa minuuttihintaa paikan varaamisesta latauksen jälkeen.
 
Mielestäni sopiva ratkaisu latauksen minuuttihinnoittelun sijaan olisi veloittaa minuuttihintaa paikan varaamisesta latauksen jälkeen.

Superchargerit toimii just noin. Eli idlaamisesta maksat enemmän kuin itse lataamisesta. Ja kyllähän se sujuvoittaa sitä latausta ja pitää poissa ihan kaikki kikkailijat.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Et viitsisi tiivistää, että mikä 24 minuutin videossa on mielenkiintoista, että tiedän jaksanko katsoa?

No koko auto käytiin läpi yksityiskohtineen, tiivis paketti oli, varsinkin kun en ite tienny Polestarista yhtikäs mitään. Hieno auto, mutta ei tehoiltaan, rangeltaan ja ajettavuudeltaan ihan Model 3 tasoa. Monien silmään varmaan tyylillisesti jopa parempi, sisältä ja ulkoa. Varsinkin jos Volvoista tykkää.

Ainii ja se hinta, näyttää että suomessa asettuu jonnekin Model S tasolle, vaikka pakettina enemmänkin Model 3. Voi olla, että käy ns. Jaguar iPacet ja kauppa ei sitten käykkään.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni sopiva ratkaisu latauksen minuuttihinnoittelun sijaan olisi veloittaa minuuttihintaa paikan varaamisesta latauksen jälkeen.
Joo siis jotain tuon tyyppistä niihin on pakko kehittää, nythän esim sellossa missä on aika paljon latauspaikkoja niin niissä lojuu autoja tuntikaupalla, tyyliin koko työpäivän ajan johdon päässä koska voi.
 
Ainii ja se hinta, näyttää että suomessa asettuu jonnekin Model S tasolle, vaikka pakettina enemmänkin Model 3. Voi olla, että käy ns. Jaguar iPacet ja kauppa ei sitten käykkään.
Eikös tuon hinta asetu Model 3 long rangen tasolle. Eli kilpailukykyinen paketti, jos sillä hinnalla tulee. Paljo paremman näköinen sisältä ja ulkoa. Range ja suorituskyky riittävää. Monikäyttöisempi takaluukku.
 
Eikös tuon hinta asetu Model 3 long rangen tasolle. Eli kilpailukykyinen paketti, jos sillä hinnalla tulee. Paljo paremman näköinen sisältä ja ulkoa. Range ja suorituskyky riittävää. Monikäyttöisempi takaluukku.
Vaikuttaisi joo siltä et menee sinne long rangen paikkeille hinnoittelu. Saa nähdä kuinka karvalakki siitä hinnat alkaen mallista tulee.
 
Ei ole tiettävästi tulossa Suomeen, mutta se nyt tuskin estää tuomasta niitä tänne, jos joku tahtoo.
 
Motonetin latausjärjestelmä on mielestäni fiksuin noista kauppojen järjestelmistä. Tosin harvalla on Motonettiin niin usein asiaa kuin ruokakauppaan. Ainakin tossa lähi Motonetissä harvoin on molemmat latauspaikat varattuna.

 
Motonetin latausjärjestelmä on mielestäni fiksuin noista kauppojen järjestelmistä. Tosin harvalla on Motonettiin niin usein asiaa kuin ruokakauppaan. Ainakin tossa lähi Motonetissä harvoin on molemmat latauspaikat varattuna.


Tässä ei ole kyllä minusta mitään hyvää tai fiksua.

Huom! Pikalaturilla lataamisen lopettaminen edellyttää ajokortin tai kertalatauslipukkeen näyttämistä laitteen lukijalle. Asiakkaan tulee säilyttää kertalatauslipuke, kunnes lataus on lopetettu.

Maksu suoritetaan kanta-asiakaskortilla, jolle on etukäteen ladattu Motosaldoa. Asiointilatausta voi käyttää 1 tunnin ajan, vaikkei saldoa ole ladattu.
 
Meillä on työpaikan pihalla tollasia keskinopeita latauspisteitä ilmaiskäytössä. Lähestulkoon jokapäivä siellä pyörii 3 eri Teslaa latauksessa aamusta iltaan. Lähimmät asuintalot on noin kilometrin päässä ja nekin on halpaa opiskelija-asuntoa, ne ketkä noita Tesloja ostaa asuvat todenäkösesti joko keskustassa tai sitten kauempana taajamassa.
Yksi kaveri ainakin tuo aamusella Teslan tuonne ja lähtee bussilla eteenpäin. Käy sitten illalla (20-21 aikaan näin kerran) iltabussilla hakemassa auton kotiin.
Kerran toinen Tesla kuski tuli aamulla 8 aikaan tuomaan auton ja vaimonsa ajoi bensa-autolla perässä, hyppäsi siihen autoon ja jatkoivat yhdessä matkaa. Eniten hilpeyttä tuossa ehkä herättää se, että kaikki näin latailevat on Tesloja ja yksi niistä näyttäis olevan vielä sitä kaikista kalleinta mallia.
En itse kyllä jaksaisi ihan noin innokkaasti optimoida.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 830
Viestejä
4 484 977
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom