Ja tuota vehjettä täällä monet höyryää miten sillä jättää melkeen kaikki valoissa jne? aivan totaalisen tuhnuhan tuo näyttäisi olevan joka tilanteessa?
Taisit illalla katsoa vahingossa vääriä lukuja? Meinaan kun puhut valoissa jättämisestä, niin siinähän merkitsee vain 50 m:n aika, kun ei ajeta ylinopeuksia. Ja nimenomaan vain aika -- loppunopeus on vain kiva tietää -juttu. Jos enemmän aikaa käyttäneellä on suurempi loppunopeus, niin sillä oli kyllä parempi tehopainosuhde, mutta liikkeellelähdössä tehoa ei saatu ulos/tiehen. Se kertoo myös, että ohi olisi menty, jos matka vain olisi ollut riittävästi pidempi. Pidempi matka taas kuuluu ylinopeuden takia suljetulle radalle.
Nyt tiedetään, että valojutuissa kuuluu tarkastella vain 50 metrin aikoja (tai paremman puutteessa 100 m:n).
Mii 61 kW, Drag Racer -sovellus:
-50 m 4,2 s (66 km/h)
-101 m 6,5 s (83 km/h)
(201 m 10,2 s (102 km/h))
Golf VI 1,4 TSI 90 kW:
-100 m 8,3 s (91 km/h)
(200 m 11,9 s (115 km/h))
VW Golf 1.4 TSI Mk VI 122PS 0-60 mph, quarter mile (1/4 mile), top speed, 0-100 kph and 39 other acceleration times
accelerationtimes.com
Golf VI 1,4 TSI 118 kW:
-100 m 7,3 s (98 km/h)
(200 m 10,8 s (126 km/h))
VW Golf 1.4 TSI Mk VI 160PS 0-60 mph, quarter mile (1/4 mile), top speed, 0-100 kph and 34 other acceleration times
accelerationtimes.com
Golf VII GTI DSG 162 kW:
-100 m 6,8 s (104 km/h)
(200 m 10,0 s (135 km/h)) HEP! Miillä kestää 0,2 s kauemmin, mutta liikennevalojen jälkeen tosin ei yleensä saa ajaa lujempaa kuin 60-70 km/h.
VW Golf GTI Mk VII 220 PS 0-60 mph, quarter mile (1/4 mile), top speed, 0-100 kph and 46 other acceleration times
accelerationtimes.com
Golf VII R AWD 221 kW:
-100 m 6,2 s (112 km/h) HEP! Mii jää.
(200 m 9,4 s (145 km/h)) Mii jää.
VW Golf R Mk VII 0-60 mph, quarter mile (1/4 mile), top speed, 0-100 kph and 43 other acceleration times
accelerationtimes.com
Näiden lukujen perusteella aiemmin mainitsemasi 1.4 TSI Golfit (90-118 kW) ovat vielä "tuhnumpia" valoista lähtijöitä. Omat sovelluksen mittaamat arvoni eivät tosin ole aivan vertailukelpoisia, mutta niiden perusteella teilasit tuhnuksi, niin en aivan ymmärrä.
Minun arvot olivat itse asiassa aika kovat, mihin oli syynä 10 min aiemmin latauksesta ottaminen ja kuorma 71 kg vs. autolehtien ja -sivustojen 90-180 kg. Pikkuautossa kuorma vaikuttaa enemmän sekä hyvässä että pahassa. Mutta ihan käytännössä tilanne on useasti se, että ajan yksin ja olen juuri ottanut asiointilatausta, jolloin Mii on aika terhakka peli 61 kilowattiseksi. Tuttu polkaisi viikko sitten viereltäni valoista BMW 330e:llä (vm. 2020). Hän ei ollut painanut Sport-tilaa, eikä kytkenyt Start&Stopia pois, eikä siten myöskään pidättänyt jarrua vasten. Kun painoin valon vaihtuessa Miin tehopoljinta, kuulin samalla avonaisesta ikkunasta BMW:n koneen käynnistyvän. BMW jäi siksi lähdössä takapuskurini tuntumaan, mutta alkoi nopeasti työntyä rinnalle ja lopulta hölkkävauhtia ohi. Minulla oli nopeutta 63 km/h siinä vaiheessa kun BMW:n takapuskuri oli keulani rinnalla. Lopetin kiihdytyksen siinä muutenkin, koska rajoitus tuli täyteen. Jos BMW olisi tehnyt kaikki temput, tai kytkenyt edes S&S:n pois, niin olisin jäänyt jo alussa. Temppuja tekemättä hän ei olisi kuitenkaan voinut edes vaihtaa kaistaa edelleni nopeusrajoituksia noudattaen.
Kyllä sen Miin tehot kaupungissa ovat aika mukavat. Maantiellä pärjää kuten muillakin pienitehoisilla, eli ennakoinnin avulla.