Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suomeenhan taisi tulla vastapainoksi tälle vuodelle suht iso läjä tuon Polestarin "sisarmallia" XC40 rechargea: Volvolta yllätysveto: Suomi saa hurjan määrän uutta täyssähköautoa – Ruotsikin jää kakkoseksi
Joku kai tollasenkin ostaa. Herättää kyllä monia kysymyksiä, kuten "miksi ihmeessä?!" tai "oletko nyt ihan varma??!"![]()
Erittäin paljon mielumminhan tuollaisella ajelisi kuin vaikka model 3:lla? Hintakin aika sama.Joku kai tollasenkin ostaa. Herättää kyllä monia kysymyksiä, kuten "miksi ihmeessä?!" tai "oletko nyt ihan varma??!"![]()
Motonetin latausjärjestelmä on mielestäni fiksuin noista kauppojen järjestelmistä. Tosin harvalla on Motonettiin niin usein asiaa kuin ruokakauppaan. Ainakin tossa lähi Motonetissä harvoin on molemmat latauspaikat varattuna.
Motolataus | Motonet Oy
Lataa autosi helposti Motolataus-pisteessä asioinnin aikana Motonet-tavaratalossa. Tervetuloa!motonet.fi
Motonetin latausjärjestelmä on mielestäni fiksuin noista kauppojen järjestelmistä. Tosin harvalla on Motonettiin niin usein asiaa kuin ruokakauppaan. Ainakin tossa lähi Motonetissä harvoin on molemmat latauspaikat varattuna.
Motolataus | Motonet Oy
Lataa autosi helposti Motolataus-pisteessä asioinnin aikana Motonet-tavaratalossa. Tervetuloa!motonet.fi
Eniten hilpeyttä tuossa ehkä herättää se, että kaikki näin latailevat on Tesloja ja yksi niistä näyttäis olevan vielä sitä kaikista kalleinta mallia.
Miksikös ei?Joku kai tollasenkin ostaa. Herättää kyllä monia kysymyksiä, kuten "miksi ihmeessä?!" tai "oletko nyt ihan varma??!"![]()
Tuleeko auton mukana jokin sovellus puhelimeen, joka kertoo, kuinka kauan menee, että akku täysi?
Tässä ei ole kyllä minusta mitään hyvää tai fiksua.
Huom! Pikalaturilla lataamisen lopettaminen edellyttää ajokortin tai kertalatauslipukkeen näyttämistä laitteen lukijalle. Asiakkaan tulee säilyttää kertalatauslipuke, kunnes lataus on lopetettu.
Maksu suoritetaan kanta-asiakaskortilla, jolle on etukäteen ladattu Motosaldoa. Asiointilatausta voi käyttää 1 tunnin ajan, vaikkei saldoa ole ladattu.
Meillä on työpaikan pihalla tollasia keskinopeita latauspisteitä ilmaiskäytössä. Lähestulkoon jokapäivä siellä pyörii 3 eri Teslaa latauksessa aamusta iltaan. Lähimmät asuintalot on noin kilometrin päässä ja nekin on halpaa opiskelija-asuntoa, ne ketkä noita Tesloja ostaa asuvat todenäkösesti joko keskustassa tai sitten kauempana taajamassa.
Yksi kaveri ainakin tuo aamusella Teslan tuonne ja lähtee bussilla eteenpäin. Käy sitten illalla (20-21 aikaan näin kerran) iltabussilla hakemassa auton kotiin.
Kerran toinen Tesla kuski tuli aamulla 8 aikaan tuomaan auton ja vaimonsa ajoi bensa-autolla perässä, hyppäsi siihen autoon ja jatkoivat yhdessä matkaa. Eniten hilpeyttä tuossa ehkä herättää se, että kaikki näin latailevat on Tesloja ja yksi niistä näyttäis olevan vielä sitä kaikista kalleinta mallia.
En itse kyllä jaksaisi ihan noin innokkaasti optimoida.
Eiköhän nuo ilmaiskäytöt ole tarkoitettu vain sille taloa käyttäville.Ilmaisia lounaita kun ei ole, niin noin ilmeisessä tapauksessa voisi vetää sulakkeet irti tai jotain vastaavaa, noilta jotka ilmaiseksi latailee.
Mikä tuossa mättää? Kanta-asiakaskorttina toimii oma ajokortti ja rekisteröityminen hoituu parissa minuutissa kassalla. Tunti ilmaista ja sen jälkeen 10snt/kWh myös ihan hyvä hinnoittelumalli.
Tuo motosaldon lataus toki on vähän hanurista, mutta plussana se että sillä voi maksaa myös autopesun.
Sähköautoilla ajaminen omillakin sähköillä on niin halpaa (noin 2-3 € / 100 km), että on aikamoisia Laihialaisia nämä. Ehkä osa on ostanut Teslan, vaikka ei kotona (eli taloyhtiössä) ole latausmahdollisuutta ja luottaa vain julkisiin latureihin.Karkottaa sentään köyhät Tesla-kuskit Lidlien pihoille kun ei ole osamaksun jälkeen rahaa sähkölaskuihin.![]()
Tiedän yhden tapauksen, joka joutui myymään omistusasuntonsa kun ei ollut enää varaa maksaa lainanlyhennyksiä ja vastikkeita sen vuoksi kun pihaan piti hommata pitkällä liisingillä Tesla Model S ja kustannukset yksinkertaisesti ylittivät maksukyvyn.On taidettu tehdä ns. Tesla Stretch.Ei minun keksimä termi. Se on lanseerattu ihan varta vasten ihmisille, jotka ostaa auton, joka on monin kerroin omaa järkevää hintatasoa kalliimpi.
Lehdistö saa ilmeisesti ID.3 testiautot tämän viikon perjantaina. Oliskohan testikokemuksia ja arvosteluita tulossa jo loppuviikosta tai ensi viikolla.
Sähköautoilla ajaminen omillakin sähköillä on niin halpaa (noin 2-3 € / 100 km), että on aikamoisia Laihialaisia nämä. Ehkä osa on ostanut Teslan, vaikka ei kotona (eli taloyhtiössä) ole latausmahdollisuutta ja luottaa vain julkisiin latureihin.
Itse lataan omassa autokatoksessa. Laturin pää on noin puolen metrin päässä auton latauspistokkeesta kun ajan pihaan ja lataus hitaasta normaalista pistorasiasta max 10A teholla niin ei akkukaan kärsi nopeammasta lataamisesta.
Mulla just ei oo omaa latausmahollisuutta ja ihan julkisen infran varassa, mutta tuo 2-3 € / 100 km kotona kuulostaa erikoisen kalliilta. Esim. K-lataus 22kW eli 70km per tunti maksaa noin 1.1 €, joten taitaa olla ihan hyvä diili.
Oon muuten yrittäny ettiä dataa tosta hidaslataus vs. nopea lataus akun syönnistä, että miten vaikuttaa tarkemmin. Vai vaikuttaako sittenkään uudemmilla akuilla ja niihin optimoidulla virransyötöllä? Olen kuullut vain irrallisia anekdootteja, kiinnostas lukea aiheesta.
K-Latauksen osalta varmaan kyse myynnin edistämisestä. Lataus on halpaa, mutta se vie aikaa, jolloin lataavat asiakkaat suuremmalla todennäköisyydellä viettävät lähellä olevien kauppojen luona enemmän aikaa ja ehkä tilastollisesti käyttävät myös enemmän rahaa näissä kaupoissa. Jos kilpailijalla ei ole latausasemaa, mutta itsellä on niin sähköautoileva asiakas suurella todennäköisyydellä saattaa valita sen latausasemallisen kaupan.Riippuu sähkösopparista ja siirtoyhtiöstä mitä se sähkö maksaa. Oulussa sähkölämmitteisessä talossa maksan sähköstä kaikkineen karvan alle 10snt/kWh, eli 20kWh/100km kulutuksella tuo maksaisi luokkaa 2e/100km. 22kW teholla jos saa ladata hintaan 1.1e/h, niin tuo hintahan on aika lailla puolet siitä mitä minä maksan pelkästä sähköstä, eli halpaa. Siinä ei taida ihan hirveitä (=mitään) tuon latausaseman pyörittäjälle jäädä.
Samoin kuin Teslalla halvoissa hinnoissa on kyse siitä, että auton ostaja ennemmin valitsisi Teslan kuin muun valmistajan, koska latausverkosto on hyvä ja suhteellisen edullinen.
Kaikki keskeisillä paikoilla. Ei ole ei paljoa Suomessa, mutta ei niitä varsinaisesti tarvikaan olla. Sähköautoa tulisi lähtökohtaisesti ladata kotona, mikä ei ole kaikille mahdollista, mutta koko sähköautoilun idea on ladata autoa kotona ja kun tarvii käydä pidemmällä matkalla voi ladata pikalatausasemilla akkua. Teslalla jos lähtee ajamaan täältä Espanjaan se on mahdollista, sillä lähes koko matka onnistuu SC:llä. Onhan tuo nyt suuri etu. Jos taasen elää kehäkolmosen sisäpuolella ilman että matkailee pois, niin ei ole edes tarvetta pikalatausasemille eikä SC ole etu.Tämä tosin ei koske Suomea. Eihän noita superchargereita ole kuin parissa paikassa koko maassa ja kaikki kaukana PK-seudulta. Tuntuu omituiselta että tässäkin ketjussa niitä hehkutetaan samalla kun todetaan ettei haittaa vaikka Euroopassa ajelu vähän maksaisikin enemmän. Kumpikin täysin irrelevantteja asioita isossa mittakaavassa.
Samoin kuin Teslalla halvoissa hinnoissa on kyse siitä, että auton ostaja ennemmin valitsisi Teslan kuin muun valmistajan, koska latausverkosto on hyvä ja suhteellisen edullinen.
Eikös tuo K-latauksen 22kW lataus ole Type2-latausta, jossa latausteho riippuu ladattavan autonlaturista? Eli esim. Tesla Model 3 lataa maksimissaan 11kW teholla ja monet plugin-hybridit vain 3.6kW teholla. Renault Zoe taisi pystyä ottamaan 22kW teholla. Tuo vaikuttaa aika paljon hintaan. Jo Model 3:lla pitää hinta tuplata tuohon maksimitehoon nähden. On toki silti vielä suunnilleen saman hintaista kuin kotona lataaminen. Pluginilla lataus on jo suht kallista, Zoella halpaa.Riippuu sähkösopparista ja siirtoyhtiöstä mitä se sähkö maksaa. Oulussa sähkölämmitteisessä talossa maksan sähköstä kaikkineen karvan alle 10snt/kWh, eli 20kWh/100km kulutuksella tuo maksaisi luokkaa 2e/100km. 22kW teholla jos saa ladata hintaan 1.1e/h, niin tuo hintahan on aika lailla puolet siitä mitä minä maksan pelkästä sähköstä, eli halpaa. Siinä ei taida ihan hirveitä (=mitään) tuon latausaseman pyörittäjälle jäädä.
Eikös tuo K-latauksen 22kW lataus ole Type2-latausta, jossa latausteho riippuu ladattavan autonlaturista? Eli esim. Tesla Model 3 lataa maksimissaan 11kW teholla ja monet plugin-hybridit vain 3.6kW teholla. Renault Zoe taisi pystyä ottamaan 22kW teholla. Tuo vaikuttaa aika paljon hintaan. Jo Model 3:lla pitää hinta tuplata tuohon maksimitehoon nähden. On toki silti vielä suunnilleen saman hintaista kuin kotona lataaminen. Pluginilla lataus on jo suht kallista, Zoella halpaa.
Sissus saatana. Hulluutta on monenlaistaTiedän yhden tapauksen, joka joutui myymään omistusasuntonsa kun ei ollut enää varaa maksaa lainanlyhennyksiä ja vastikkeita sen vuoksi kun pihaan piti hommata pitkällä liisingillä Tesla Model S ja kustannukset yksinkertaisesti ylittivät maksukyvyn.
Lähde? Sanon, että 99% varmasti hölynpölyä.Toisin kuin luulisi, Tesla tekee ihan hyvää voittoa Supercharger verkollaan.
Se on ihan totta (Pyhäjärven kautta voi myös ajaa ja on lähes samoilla korkeuksilla). Tänä vuonna tosin tulee myös Iihin, Inariin sekä käsivarren johonkin peräkylään SC. Isoa tietä pitkin löytyy latauspaikkoja jatkossa Ruotsiin asti, mutta Tesla kuski joutuu vinguttamaan sähkö muilla paikoilla mikäli toivoo syvemmälle Lappiin. Muutoinkin pohjoisessa Suomessa on tosi huonosti latausasemia, tai niitä on mutta hitaita ja ilmeisesti toimivuus joskus ja jouluna (palstojen valituksien perusteella).Käsittääkseni aika moni Teslan omistava vierailee pohjoisen laskettelukeskuksissa, jos osamaksuiltaan jää varaa. Pohjoisin Supercharger on toistaiseksi Kokkolassa, joka on aika säälittävää.
Nuo SCt ovat olleet tulossa jo vuosia. En pidättele niiden kanssa hengitystä.Se on ihan totta (Pyhäjärven kautta voi myös ajaa ja on lähes samoilla korkeuksilla). Tänä vuonna tosin tulee myös Iihin, Inariin sekä käsivarren johonkin peräkylään SC. Isoa tietä pitkin löytyy latauspaikkoja jatkossa Ruotsiin asti, mutta Tesla kuski joutuu vinguttamaan sähkö muilla paikoilla mikäli toivoo syvemmälle Lappiin. Muutoinkin pohjoisessa Suomessa on tosi huonosti latausasemia.
Laskukaava vaan ei mene ihan noin kun kyseessä on type2 laturi kuten aiemmin on jo selitetty. Type2 laturissa teho määräytyy auton laturin tehon mukaan joka teslassa on se maks 11kW ja monessa muussakin autossa 7,2kW tai 3,6kW luokkaa riippuen montaako vaihetta auto osaa hyödyntää. Minuuttihinnoitellussa type2 laturissa energian hinta määräytyy siis auton lataustehon mukaan.Justhan ton hinnan sanoin, eli 70km tunnissa rangea saa €1.1 tai toisin ilmaistuna täysin tyhjä 500km akku täyteen €7-8 työpäivän aikana. (Model 3 22kW laturissa)
Lehdistö saa ilmeisesti ID.3 testiautot tämän viikon perjantaina. Oliskohan testikokemuksia ja arvosteluita tulossa jo loppuviikosta tai ensi viikolla.
Meillä on työpaikan pihalla tollasia keskinopeita latauspisteitä ilmaiskäytössä. Lähestulkoon jokapäivä siellä pyörii 3 eri Teslaa latauksessa aamusta iltaan. Lähimmät asuintalot on noin kilometrin päässä ja nekin on halpaa opiskelija-asuntoa, ne ketkä noita Tesloja ostaa asuvat todenäkösesti joko keskustassa tai sitten kauempana taajamassa.
Samaa olen miettinyt. Saksassa ja Ruotsissa on ainakin kovat tuet, ja näistä tuodaan autoja paljon Suomeen. Ostat täällä 5-10k€ kovemmalla hinnalla auton ja kun autojen arvo alenee vielä nopeampaa muualla, niin pakko sen on näkyä arvostuksessa jo täälläkin tai sitten alkaa sähköauto-hakuralli ulkomailta Suomeen. Niissä taitaa olla rajoituksia, että ihan heti ei olla saamassa Suomeen halpoja sähkiksiä, mutta ennustaisin kyllä käytettyjen sähköautojen tuonnin kasvavan todella paljon 1-2 vuoden päästä.Tuntuu myös siltä että Suomen hankintakuki on aivan liian pieni verrattuna moniin muihin maihin jotta autoilun sähköistyminen alkaisi kunnolla. Ettei vaan käy niin että jatkossa myös nuo sähköautot roudataan käytettyina ulkomailta tänne koska uusien ja käytettyjen hinnat eivät täällä ole kilpailukykyisiä (ja miten käy käytettyjen jälleenmyyntiarvoille jos ottaa huomioon eri maiden hankintatuet, onhan se jännä että Ruotsissa ostat täysin saman auton vähintään 4000€ halvemmalla tuen avulla mitä täällä).
Tuokin olisi helppo estää siten, että lataukseen tarvitsee lätkän, jonka saa vain respasta tai vieraan isännältä tjsp. Laturissa lataa vain oikeasti ne firman vieraat eivätkä muut vapaamatkustajat.Minä asennutin myös firman pihaan kaksi 11kW tolppaa, ne on ajastuksella niin että lataus toimii vain työpäivän aikana arkena. Toinen on merkitty firman paikaksi ja toinen firman asiakaspaikaksi. Varsinkin siihen asiakaspaikalle autonsa tuo lataukseen yllättävän moni joka on käymässä jossain siinä kiinteistössä. Yhden kerran tapasin pihalla hepun joka latasi siinä Volvoaan. Hän oli sitä mieltä, että se on jotenkin kaikkien etu että hän latailee jonkun vieraan firman asiakaspaikalla autoaan.
Autolla pitää olla yli 6kk ikää ja ajettu yli 6000km tai muuten se katsotaan uudeksi autoksi tuonnin yhteydessä. Onhan tuo hullua, kun esimerkiksi nyt Saksasta saa uuden 64kW Konan 30k€:lla joka suomessa maksaa noin 48k€. Varusteissa tosin on varmasti eroa noilla kahdella.Niissä taitaa olla rajoituksia, että ihan heti ei olla saamassa Suomeen halpoja sähkiksiä, mutta ennustaisin kyllä käytettyjen sähköautojen tuonnin kasvavan todella paljon 1-2 vuoden päästä.
Varmaan hieno fiilis sulattaa se rasia samalla.Olen nähnyt useamman kerran työpaikalla pysäköintihallissa kuinka kiinteistön tavallisesta (lähinnä) siivoojan imurin käytössä olevasta pistorasiasta ladataan autoa. En osaa sanoa millä tavalla tuo eroaa varastamisesta ja millä motiivilla nämä sähköautoilijat näitä tekosiaan kiinnijäädessään perustelevat.
Varmaan hieno fiilis sulattaa se rasia samalla.
Laskukaava vaan ei mene ihan noin kun kyseessä on type2 laturi kuten aiemmin on jo selitetty. Type2 laturissa teho määräytyy auton laturin tehon mukaan joka teslassa on se maks 11kW ja monessa muussakin autossa 7,2kW tai 3,6kW luokkaa riippuen montaako vaihetta auto osaa hyödyntää. Minuuttihinnoitellussa type2 laturissa energian hinta määräytyy siis auton lataustehon mukaan.
Riippuu rasiasta. Harvemmin normi sukoa on mitoitettu jatkuvaan 8-16A lataukseen, mikä sitten johtaa sulamiseen.Siis eikö noita voi ladata normaalista rasiasta? Oon kyllä lukenut puolihuolimattomasti että porukka laittelee kaikenlaisia latureita kotiin.
Joku ilta näin kun naapurstossa oli S laturissa, pitkä roikka talosta autolle. Ja se oli jonkun kyläilevän tesla, kun siinä talossa ei sähköautoa muuten ole.