Keskustelua hybridiautoista

Omassa my21 plugin ceedissä tosiaan toistaiseksi ainoana ongelmana ollut soittimen vikaantuminen (puheohjaus lakkasi toimimasta). Meni siis takuuseen ja kaikki muut toimivat mutta ei saanut annettua äänikomentoja ja auton oma navigaattori ei jutellut ohjeita. Android auton kautta navigoinnit yms. kuitenkin toimivat. Ajettu siis tähän mennessä 77000km paikkeilla.
 
Ei ole tietoa, koska saaga jatkuu edelleen. Tuo herja tosiaan tuli ja meni muutaman päivän ajan mutta yksi ilta kun vaimo oli tulossa töistä, herja tuli päälle kehä I:llä ja auto alkoi menettää tehoja ja vaati pysähtymään. Vaimo kokeili ensin pysäyttää ja käynnistää auton vaan uusiksi, jonka jälkeen matka taas jatkuikin, mutta herja ja tehohäviö tuli uudestaan ehkä 5 km jälkeen. Eipä siinä sitten auttanut muu kuin soitto Kian tiepalvelun, jonka jälkeen matka jatkui vaimon osalta taksilla ja auto hinurin kyydillä lähimpään Kian huoltoon.

Jostain syystä Kian marmorit on aina täysin totaalitukossa, joten auto oli ensin lähemmäs kaksi viikkoa siellä pajalla ennen kuin sitä edes katsottiin. Olivat kokeilleet lukea vikakoodit, mutta siitä ei ilmeisesti ole apua koska systeemi on täysin typerä, eikä ilmeisesti tallenna niitä vikoja mihinkään, vaan sen vikailmoituksen pitää olla aktiivisesti päällä, jotta saavat tarkan diagnoosin tehtyä.

Olivat sitten autoa jonkun verran ajaneet ja pitäneet tyhjäkäynnillä toista tuntia, mutta eivät saaneet vikatilaa päälle. Ilmeisesti jonkun vesipumpun vikakoodin olivat saaneet jossain vaiheessa esille, mutta Kian maahantuonti ei ilmeisesti vielä noilla eväillä suostunut lähteä vaihdattamaan. Ratkaisuksi tarjottiin jokseenkin typerästi sitä, että tulen hakemaan auton pois ja sitten hinautan uudelleen pajalle jos/kun vika toistuu. Parasta olisi kuulemma jos virka-aikaan pystyisi ajamaan auton pajalle herjan ollessa päällä, mutta tämä olisi vähintään haastavaa koska olisi käytännössä vaatinut että olisin jäänyt ajamaan pajaa ympäri, koska autoa ei oikein voinut ajaa vian ollessa päällä ja huoltoon on meiltä kotoa suunnilleen 30 kilsaa..

Noh, hain tuossa torstaina auton pois ja koska kotimatka sujui ongelmitta, vaimo uskaltautui itsenäisyyspäivän aamuna lähtemään autolla töihin. Auto oli kuitenkin taas heittänyt saman herjan muutaman kilsan jälkeen ja vaikka nyt ei (vielä?) ollut tehohäviötä niin Kian tiepalvelu oli ohjeistanut vaimoa, että hinurilla takas pajalle vaan...

Eli tilanne on nyt se, että auto on taas pajalla, eikä ole mitään tietoa koska viitsivät seuraavan kerran sitä katsoa tai mitä sille tekevät. Tuo tehojen katoaminen viittaisi kuitenkin siihen, että ongelmaa olisi muualla(kin?) kuin käynnistysakussa. Auki on myös se mitä tämä lysti tulee maksamaan, takuuseen menosta on puhuttu, mutta ilmeisesti joidenkin komponenttien takuu on vaan 100 tkm ja jos sellainen joudutaan vaihtamaan, niin ilmeisesti artisti sitten maksaa koko lystin vianetsintöineen päivineen.

Onneksi ei yhtään vituta.
Meitin Optima plugari kaks kertaa vastaavan tehnyt, oiskohan eka ollus tämän vuoden syyskuussa. Silloin tuli vikavalot ja tehot hävis, kun lähdin turus linja-autoaseman siltaa nousemaan liikennevaloista ylöspäin aamuruuhkassa, siit nilkuttaen sivuun, virrat pois ja auto toimii taas normaalisti. Tästä oli jäänyt joku vikakoodikin, mitä vähän googlettelin, niin löyty siit sähköisest vesipumpusta alkaen kaik mahollinen aiheuttajaks. Toisen kerran teki vaimolle vastaavan, siit ei jäänyt vikakoodia.
Merkkiliikkees juttelin asiasta, niin katsotaan sitten kun vika toistuu tai jää päälle. Noh sentään kilsoja 55tkm ja lokakuus Optima täytti neljä, joten takuuta piisaa viel.
 
millasia riskiostoksia nuo Opel Amperat on yli 200k ajettuina? Ilmeisesti auto on tehty yli-insinöörimäisellä tavalla, jonkinlainen näytönpaikka GM:lle, mutta jos autolla on ajettu yli 200k ja on tollanen harvinaisempi mihin osia taitaa saada huonosti, onko huono idea? Ovat aikalailla halvimpia plugareita joissa akku on kohtuu iso. Niissä ei myöskään ole dsg vaihteistoja jotka VAG vehkeissä.
 
Joko nuo amperat ovat todella harvinaisia, tai sitten harvinaisen hyvin toimivia, kun niistä ei oikein mistään kuule mitään.
 
Harri Salon uusimmassa videossa dataa saatu suoraan Toyotalta Suomessa vaihdettujen Toyota Hybridien akkujen vaihdosta merkkiliikkeen tekeminä. Vähemmän yllättäen lukemat ovat kyllä todella pieniä suhteessa myyntimääriin. Esim Corolla Hybrid (2019-) on merkkiliikkeessä vaihdettu 1 kpl akkuja myytyjen ollessa 26695 kpl.
Mistä nuo tilastot on kaivettavissa? Pääseekö niiden päivittymistä seuraamaan jostain?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 790
Viestejä
4 565 805
Jäsenet
75 023
Uusin jäsen
nattaström

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom