Keskustelua hybridiautoista

Varmaan taustalla se, että tuollaisella lämmittimellä veden mukana saattavat lämmitä moottorin lämpötila-anturi(t) niin että tietokone luulee moottorin olevan lämmin vaikkei se sitä oikeasti ole. Tällöin auto voi luulla polttomoottoria käynnistäessä sen olevan lämmin ja että sitä saa kierrättää normaalisti ja ottaa heti täydet tehot. Jos näin ei oikeasti olekaan, vaan öljyt ovatkin vaikka -20-asteisia, niin jotain voi tosiaankin lentää pihalle.

Samasta syystä polttomoottoriautoihin ei nykyisin useinkaan tuollaista letkulämmitintä enää sallita, kun sotkee lämpöanturien näyttämän jolloin auton käyntiin saaminen kovalla pakkasella voi olla vaikeaa, kun anturit näyttää tietokoneelle että moottori on lämmin, vaikka oikeasti se on kylmä.
Ihmeellistä, että "webasto" autoilla ei tätä anturiongelmaa tai kylmä öljy ongelmaa ole?? Ei se webastokaan öljyä lämmitä?
 
Ihmettelin sitä itsekin ensin, mutta kun ei siinä kuulemma ole mitään esilämmitystä moottoriin tai kabiiniin.

Aaa, liekö joku keski-Euroopasta Suomeen raahattu versio, jos kabiinin esilämmitys puuttuu?

Yli 10v noita on Suomessa ollut ja useita satojatuhansia kilometrejä ajettuja yksilöitä. Ilman mitään moottorinlämmittimiä hyvin ovat pärjänneet.

Kabiinin esilämmityksen puute taasen on v-mäinen homma, joka voisi alkaa närästää.
 
Se vesi pitäisi saada kiertämään että siitä saa jotain hyötyä. Vanha kunnon vastus lohkoon olisi paras, mutta niitä ei oikean saa asennettua nykyisiin moottoreihin.

Eikö näissä letkulämmittimissä (esim. TT-Thermo) ole lähtökohtaisesti pumppukin useinmiten? Nestettähän se lämmittää kuitenkin kuten vanhan ajan lohkovastus.
 
Niin ja voihan sen TT-Thermon rinnalle lisäksi asentaa myös säteilylämmittimen, jos kylmä öljy suuresti huolestuttaa.
 
Moderneissa autoissa on myös melkoisen monimutkainen nestekierto sähköventtiileineen että lienee ihan tuurissaan että mihin se kiertovesipumppu veden saa kiertämään.
 
Moderneissa autoissa on myös melkoisen monimutkainen nestekierto sähköventtiileineen että lienee ihan tuurissaan että mihin se kiertovesipumppu veden saa kiertämään.
Juu, esim. VAG MQB pohjaisissa plugaraissa on kai kolme (periaatteessa neljä) eri kiertoa. Venttiileitä ja pumppuja jotka estää kiertoa. Tästä syystä näitä VAG plugareiden webastoja ei saa kai lämmittämään koodaamallakaan moottoria, vaan lämmittää pelkästään kabiinia.
VW-plug_in-Cooling.png

 
Auton mukaan latasin siihen 2400kWh vuonna 2023.
Jos ajattelee, että kesällä mennään suht pitkälle ja talvella pahimmillaan ei ollenkaan pelkällä sähköllä. Talvella se silti avustaa ja toki lämmitys on heti läjdössä ja ennen lähtöä lujaa päällä. Tullut tavaksi lämmittää kunnolla. Kai se antaa koneen lämmetä nopeammin kun ei tarvitse kabiinia lämmittää täysin kylmästä.

Jos ajatellaan, että auto vie keskimäärin 23kwh/100km, niin olisin ajanut pelkällä sähköllä 10400km. Onko mun laskuissa joku häikkä...?
 
Aika samoihin mennyt RAV4 plugarilla. Tämä uudempi versio kulutti vuoden ympäri ajamisella 21,6 kWh/100 km. Entinen oli muistaakseni n 1 kWh100 km vähemmän. Uudemmassa on talvirenkaina Blizzak DM V3, jotka kuluttaa selvästi enemmän kuin Nokian R3:t edellisessä, niin saattaa olla, että tuo voisi selittää eron. Bensaa on vuoden aikana kulunut 1,2 L/100 km ja vajaa 30 tkm tullut ajeltua. Jos laitetaan vähän yläkanttiin kulutus 6,0 L/100 km, niin bensalla on ajettu tuosta n 1,2 : 6 x 30000 = 6000 km.
24 000 km ajettu sähköllä ja 5 184 kWh syönyt seinästä. Yhteenlaskuna kustannukset /100 km saadaan tuosta (17,28 kWh + 1,2 L) /100 km.
Tuohon voi kukin laittaa omat hintansa bensalle ja sähkölle. Mulla on kyllä tuo lataamatta ajateltu kulutus ollut alle 6 L/100 km melko selvästi. Aikanaan tavallisen RAV4 hybridin reilun vuoden kulutus oli 5,3 L/100 km. Näillä plugareilla ollut luokkaa 0,5 L/100 km enemmän.
Joku jos ihmettelee noita lukuja, niin RAV4 ilmoittaa kulutuksen erikseen pelkällä sähköllä ajettaessa. Bensankulutus taas ilmoitetaan koko ajettuun matkaan suhteutettuna. Joten pientä laskentaa tarvitaan, eikä ole ihan exaktia tiedettä, mutta erittäin lähellä liikutaan todellista. Mulla on kyllä mittari sähköllekin mittaamaan todellista, mutten ole enää jaksanut kytätä tuon ensimmäisen plugarin ja 3 v nysväämisen jälkeen. Kohtahan tässä tulee jo 100 tkm plugarilla ajoa täyteen ja tyytyväisillä mielin jatketaan, kun 5:s vuosi alkoi.
 
Kia CEED SW Phev my21 -mallilla on rullailtu se about 73000km. Akku näyttää "täytenä" 99% ja kantamaa 60km. Olisikohan tuosta kaksi kilometriä hävinnyt uuteen verrattuna. Ainakin toistaiseksi häviöt ovat olleet marginaalisia (kuukausi-pari sitten ajelin 52,4 kilsaa yhtä soittoa sähköllä sekalaista ajoa ja siitä pari viikkoa ennen about 54,3 kun väliltä oli satasen osuudet tietyöllä 80 aluetta). Aika samoihin tuon perusteella menee kuin aiemminkin kun eipä sillä koskaan 60km matkaa ole päässyt eikä mielestäni valmistajakaan sellaista lupaa (nykymallilla taitaa luvata 50km).
 
Viimeksi muokattu:
Kia CEED SW Phev my21 -mallilla on rullailtu se about 73000km. Akku näyttää "täytenä" 99% ja kantamaa 60km. Olisikohan tuosta kaksi kilometriä hävinnyt uuteen verrattuna. Ainakin toistaiseksi häviöt ovat olleet marginaalisia (kuukausi-pari sitten ajelin 52,4 kilsaa yhtä soittoa sähköllä sekalaista ajoa ja siitä pari viikkoa ennen about 54,3 kun väliltä oli satasen osuudet tietyöllä 80 aluetta). Aika samoihin tuon perusteella menee kuin aiemminkin kun eipä sillä koskaan 60km matkaa ole päässyt eikä mielestäni valmistajakaan sellaista lupaa (nykymallilla taitaa luvata 50km).
Oletko miten ahkeraan lataillut akkua? Tuttavaperhe laittoi just muutaman vuoden vanhan Ceed plugarin niin hieman kiinnostaa miten näissä akusto kestää. En ole kyllä kuullut näissä olleen juurikaan ongelmaa ton suhteen.
Plugareissahan ei käsittääkseni juurikaan rajoitella akun varausta vaan vedellään aina 100% saakka. Mikä tuntuu sähköautoilijalle vähän hurjalle etenkin kun pienelle akulle tulee vielä lataussyklejä tiuhempaan. Paitsi jos käyttää autoa kuin perushybridiä ilman että juurikaan latailee töpselistä.
 
Lähes joka yö ladataan täyteen. Poikkeuksena yöt kun tiedän että autolla ei lähdetä seuraavana päivänä liikkeelle ollenkaan. Auto saa itsensä valmiiksi keskimäärin ehkä 3-4 aikaan ja jos ihan tyhjällä menty niin siinä 5-6 paikkeilla.

Yleensä autolla liikutaan hivenen jo aamupäivästä, mutta iltapäivästä/neljän jälkeen sitten viimeistään sellaia alle 10km edestakaisin matkoja.

Tuossahan ei lstausrajaa voi säätää. Mutta tosiaan pyrin siihen että auto ei seiso täydessä varauksessa oikeastaan koskaan vuorokautta (ehkä muutamia kertoja käyttöajalla tainnut käydä).

Kun tulen reissusta ja akku tyhjä niin lataan yleensä about 25-30% varaustasoon asti (16% auto siirtyy hybriditilaan) kunnes sitten seuraavana yönä täyteen (ihan senkin takia, että jos tulee joku lähiajohomma niin pääsen sen akulla koska noita nyt vaan extrana tulee).

Jos ajalen matkoja joissa akku ei riitä niin lataan aina kun mahdollista. Esim. käväisy lento-asemalla tai joku muu reissu niin pyrin aina tökkäämään auton kiinni laturiin jos pysähdytään jonkun syyn takia. Asetuksista on valittuna aina päälle.optio, että ladataan 12V akkua suurjänniteakusta.

2,4l/100km on keskimääräinen kulutus ja kovinkaan paljon tuon alle tuskin pääsee ainakaan pätkäajoilla kun talvella sitä polttoainetta kuluu kuitenkin lämmittämiseen.

Sinänsä nurkissa siirtelyyn homma toimii kun tökkää ilmastoinnin pois päältä. Voi siirrellä rauhassa peräkärryn kanssa romuja tontilla esim. mökillä kun polttis ei lähde päälle (liikenteessä ei kovin suositeltavaa koska huuruun ne lasit tuolla taktiikalla vetävät). Tai vaikka karttojen/infotainmentin päivitys on mukava hoitaa autotallissa lämpöisessä kun ilmastointi on pois päältä niin polttis ei mene päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Plugareissahan ei käsittääkseni juurikaan rajoitella akun varausta vaan vedellään aina 100% saakka.
Plugareissa se auton näyttämä 100% ei koskaan ole oikeasti 100% vaan akun koko kapasiteetista käytössä on vain 80-90% juuri siksi kun niitä lataussyklejä tulee niin paljon enemmän.
 
Plugareissa se auton näyttämä 100% ei koskaan ole oikeasti 100% vaan akun koko kapasiteetista käytössä on vain 80-90% juuri siksi kun niitä lataussyklejä tulee niin paljon enemmän.

Jep, netto vs. bruttokapasiteetit. Ei tarvitse hirveästi googletella niin selviää erot jotka voi olla jopa 20%. Eli 20 pinnaa extraa tasaamasa sitä jatkuvaa lataus-käyttösyksyliä. Esimerkiksi BMW 530e jostain 2017-2019: bruttokapasiteetti 9,2 kwh, käyttö 7,4.
 
Lähes joka yö ladataan täyteen. Poikkeuksena yöt kun tiedän että autolla ei lähdetä seuraavana päivänä liikkeelle ollenkaan. Auto saa itsensä valmiiksi keskimäärin ehkä 3-4 aikaan ja jos ihan tyhjällä menty niin siinä 5-6 paikkeilla.

Yleensä autolla liikutaan hivenen jo aamupäivästä, mutta iltapäivästä/neljän jälkeen sitten viimeistään sellaia alle 10km edestakaisin matkoja.

Tuossahan ei lstausrajaa voi säätää. Mutta tosiaan pyrin siihen että auto ei seiso täydessä varauksessa oikeastaan koskaan vuorokautta (ehkä muutamia kertoja käyttöajalla tainnut käydä).

Kun tulen reissusta ja akku tyhjä niin lataan yleensä about 25-30% varaustasoon asti (16% auto siirtyy hybriditilaan) kunnes sitten seuraavana yönä täyteen (ihan senkin takia, että jos tulee joku lähiajohomma niin pääsen sen akulla koska noita nyt vaan extrana tulee).

Jos ajalen matkoja joissa akku ei riitä niin lataan aina kun mahdollista. Esim. käväisy lento-asemalla tai joku muu reissu niin pyrin aina tökkäämään auton kiinni laturiin jos pysähdytään jonkun syyn takia. Asetuksista on valittuna aina päälle.optio, että ladataan 12V akkua suurjänniteakusta.

2,4l/100km on keskimääräinen kulutus ja kovinkaan paljon tuon alle tuskin pääsee ainakaan pätkäajoilla kun talvella sitä polttoainetta kuluu kuitenkin lämmittämiseen.

Sinänsä nurkissa siirtelyyn homma toimii kun tökkää ilmastoinnin pois päältä. Voi siirrellä rauhassa peräkärryn kanssa romuja tontilla esim. mökillä kun polttis ei lähde päälle (liikenteessä ei kovin suositeltavaa koska huuruun ne lasit tuolla taktiikalla vetävät). Tai vaikka karttojen/infotainmentin päivitys on mukava hoitaa autotallissa lämpöisessä kun ilmastointi on pois päältä niin polttis ei mene päälle.

Ajatella jos olisi sellaisia plugareita, joissa ei tarvitsisi räpeltää ja tetsata ilmastoinnin säätöjen kanssa jos niitä haluaa siirrellä ilman minkäänlaista pelkoa polttiksen käynnistymisestä.

:comp:

600px-BMW.svg.png
 
Plugareissa se auton näyttämä 100% ei koskaan ole oikeasti 100% vaan akun koko kapasiteetista käytössä on vain 80-90% juuri siksi kun niitä lataussyklejä tulee niin paljon enemmän.
Itseasiassa vieläkin vähemmän. Omassa GLC plugarissa on 13,5 kWh akku, mutta siitä käytetään vain 9,3 kWh. Käytössä on siis vain alle 69% kapasiteetista.

Uusissa +/- 100km plugareissa alkaa olla noita latauksen rajoitusmahdollisuuksia esim. 80%. Mutta muutenkaan plugareissa ei ole samanlaista tarvetta pitää akkua hyvässä kunnossa kuin sähköautossa, Jos sähköauton range tippuu 100km niin se on jo hyvinkin merkittävää, mutta jos plugarin sähkörange tippuu muutaman kilometrin niin se ei ole yhtä merkittävää kun polttoaineella pääsee kuitenkin etenemään siitä eteenpäin. Toki akun totaalikuoleminen on sitten asia erikseen, mutta normaaliin ikääntymiseen liittyen näin.
 
Kyse on aika pitkälle siitä, minkä verran rahaa haluaa pistää pöytään. Esim. tällä hetkellä farkku Ceedin hinta uutena alkaen 35k ja minkä tahansa bemarin lähtöhinta taitaa olla 50k. Joo, en kiellä etteikö bemarissa ole erinomaisia puolia ja Kiassa omat heikkoutensa. Mutta omassa käytössä oikein käypä peli ollut ja softakin tosiaan päivittyy tikulla (my22 malleista lähtien OTAna kun niihin tuon mahdollistava päivitys tullut). 73000 km matkaan kun mennyt bensana 3500e jos laskee litrahinnalla 2e.

Talvessa ne Kian suurimmat heikkoudet, mutta jos käyttöprofiili sopii niin haitat siedettäviä. Matkustajatkaan eivät ole valittaneet kun takapenkillä reunapaikoillakin istuin lämmittimet joita voivat itse säätää.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
256 108
Viestejä
4 448 634
Jäsenet
73 700
Uusin jäsen
shiinonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom