Itse seuraan vain täysimääräisesti omasta lompakosta helposti excelkaavaan menevää kuluerää, eli polttoainetta. Kukaan muu ei aja tai tankkaa autojani, en saa mistään ilmaiseksi tai kiinteällä kk-hinnalla polttoainetta. Sähkön kulutuksen seuraaminen siinä rinnalla on minulle liian työlästä. Auto ei sitä (pitkän aikavälin) osaa näyttää - ja tosiaan auton näyttämät voivat olla ihan huuhaata vaikka omistaja muuta itselleen uskottelisi.
Jos valmistajan "My BMW" -äppissä olisi plugareille(kin) jonkinsortin kWh/100km -näkymä niin ilmoittaisin sen ... varauksella. Mutta ajoneuvon iästä riippuen ko. äppi antaa joko todella laajasti käyttötietoa (täyssähköt, upouudet plugarit - vertailua muihin omistajiin ym.) tai sitten todella vähän oma early gen plugari.
Edellinen autoni, BMW:n "gen 2" -plugari (740Le) osasi seurata sähkönkulutusta per tankillinen vain 999km saakka. Sen jälkeen meni tilttiin. Tuokin valehteli siten, että sähköisiä kilometrejä tuli "sähkökulutuksen trippimittariin" kun autolla "valutteli" (ns. coasting ominaisuus). Eli auton moottori sammuu ja voimalinja irroitetaan renkaista vierintävastuksen minimoimiseksi -> IT-aivo laski sen sähköllä ajamiseksi nollakulutuksella.
Tätäkään knoppia varmaan kukaan omistaja ei tiedä -> luottaa sokeasti ajotietokoneen näyttämiin lukemiin.
Oon mä niitä joskus kirjannut enemmänkin. Nyt alkaa plugarilla olla takana kohta 4 vuotta. Josku tankkasin helmikuussa ja ajelin 7002 km ja tankkasin, vaikkei ollut lähelläkään tarve vielä tankata. Tankkiin meni 38,02 L, joten kulutusta oli kertynyt peräti 0,54 L/100 km. Sähköä oli kulunut siihen mennessä muistaakseni jotain luokkaa 19-20 kWh/100 km lukemaa. Toyota ilmoittaa tuon sähkönkulutuksen niiltä matkoilta, jotka ajetaan sähköllä, eli tuossa tapauksessa voisi laskea hövelisti, että kulutus on 6,3 L/100 km bensalla ajaessa, eli kilometrejä bensalla jää 600 km. sähköllä ajettu 6400 km kulutuksella 19 kWh/100 km, eli 17,35 kWh/100 km. Auton kulutus siis oli tuolla 7000 km pätkällä 0,54 L + 17,35 kWh/100 km.
Vanhempaa plugaria ladatessa laturi näytti jostain syystä samaa lukemaa ladattaessa, kuin autokin.
Uudempi versio näytti esim tänään normaalin päiväajon jälkeen kohtuullista sähkönkulutusta, joka laskettuna on vähemmän, kuin laturi nykyään näyttää .
Eli laskettu auton kulutus oli 6,8096 kWh/100 km ja laturi näytti ladatun takaisin 7,047 kWh.
60-80 aluetta ajeltu kunnon mutkaa ja mäkistä tietä ja perillä odottelin auto käynnissä, ettei jäänyt ynnäiltävää, vaan kulutus tuli koko eestaas matkalta vajaa 10 min istuskelulla kääntöpisteessä.
Aika järjetöntähän näitä on näin mittailla, mutta joskus aina tulee hupimielessä kateltua. Ja tietysti seuraajien iloksi täällä.
Edit Rangea jäi vain 48,5 km jäljelle tuon 44,8 km jälkeen, kun lähtiessä näytti 90 km. Alentunut ennuste johtuu, että muut kuskit kävi piipahtamassa pidemmällä lenkillä ja posotteli motaria sen 130 mittarissa Länsi-Suomen suuntaan ja niitä ei paljon pilkut huoleta.