Ho Lee Fuk
Team R&T
- Liittynyt
- 24.07.2017
- Viestejä
- 912
-Tämmöistä lyhyen matkan dataa auto antaa, mutta en tosiaan luota pätkän vertaa siihen, miten sähköaivo on laskenut virrankulutuksen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Nopeasti katsottuna (laskematta yhtään mitään) tuo sähkökulutus on luultavasti aivan oikein. Kyseessä on melko varmasti auton liikkumiseen kuluttama sähkö, joka ei luultavasti osaa huomioida lataushäviöitä ja tuskin myöskään mahdolliseen esilämmitykseen tai viilennykseen käytettyä energiaa.
-Tämmöistä lyhyen matkan dataa auto antaa, mutta en tosiaan luota pätkän vertaa siihen, miten sähköaivo on laskenut virrankulutuksen.
Sähköt maksaa murto-osan polttoaineista, varsinkin jos ilman "plugariominaisuutta" vastaavan tyyppinen erikoisauto kuluttaisi sen 10-15L/100km
Toisekseen sähkön kulutuksen seuranta ei ole yhtä helppoa (näppärää) kuin polttoaineen kulutuksen laskeminen tripillä ja tankatulla litramäärällä. Ajotietokoneiden näyttämät on ihan huuhaata ja niiden kulutuksien ilmoittelu ihan höpönlöpöä. Itse en jaksa alkaa jokaikisen tankkaamisen yhteydessä laskemaan bensatankillisen (800-2000km) aikana autoon lataamani sähkön määrää. Eli kirjaimellisesti "sähkönkulutuksen trippi" (tottakai itse laskettuna) nollata samaan aikaan kun olen tankkaamassa ja sitten jälleen kun tankkaat seuraavan kerran. Mistä tiedät eksaktin määrän energiaa joka noina hetkinä on akustossa? Ainakaan bemareista ei löydy valikoista kuin prosentuaalinen määrä, ei kWh määrää hetkellä X tai Y.
Menee melko työlääksi
Entäpä miten paljon yhden bensatankillisen aikana regenroitu sähkö vääristää (kaunistaa) varsinaista ladatun sähkön kulutusta? Painavampi auto -> regeneroi "tehokkaammin" energiaa kuin aerodynaamisesti optimoitu, 1450kg painoinen, sähköajossa ainutlaatuisesti etuvetoinen plugariurheiluauto -> tämäkin johtaa näennäiseen vääristymään.
Johtopäätös:
-Sähkön kulutuksen ynnääminen (plugareissa) on turhaa.
Laitan exceliin arvot ja auton myynnin jälkeen saan tarkat arvot. Muutoin arvon alenema on vain arvaus, joka kannattaa laskea suuremmaksi kuin todennäköinen. Toyotan suhteen on helpompi, jos on taattu takaisinostohinta.Johtopäätöksen kanssa samoilla linjoilla. Käytetty energia on murusia arvon alenemaan verrattuna.
Parasta olisi laskea kaikki kulut+ arvon alenema ja saada siitä ynnättyä ajetun kilometrin hinta.
Primera 1.6b 0,30€/km
Countryman phev 1,1€/km
En ole Dunlop mutta itsellä edellinen auto oli Seat Leon ST 1.0TSI DSG -17 jolla ajoin reilut 150tkm. Yhdistetty kulutus kesällä alle 4l ja talvella alle 5l satasella. Jopa motarilla pääsi 5l pintaan jos ajeli sopivalla pintakaasulla.Riippuu missä ajaa mutta kerro ihmeessä näitä saman kokoluokan perus bensoja joissa yhdistetty kulutus on sama kuin hybridi Corollassa? Jos ajaa vain motaria niin varmaan pääsee samaan mutta jos oikeasti kulutuksia haluaa vertailla niin yhdistetty kulutus on se ainoa oikea vertailukohta. Mikäs se teidän nykyinen perus bensaturbo on?
Sähköt maksaa murto-osan polttoaineista, varsinkin jos ilman "plugariominaisuutta" vastaavan tyyppinen erikoisauto kuluttaisi sen 10-15L/100km
Toisekseen sähkön kulutuksen seuranta ei ole yhtä helppoa (näppärää) kuin polttoaineen kulutuksen laskeminen tripillä ja tankatulla litramäärällä. Ajotietokoneiden näyttämät on ihan huuhaata ja niiden kulutuksien ilmoittelu ihan höpönlöpöä. Itse en jaksa alkaa jokaikisen tankkaamisen yhteydessä laskemaan bensatankillisen (800-2000km) aikana autoon lataamani sähkön määrää. Eli kirjaimellisesti "sähkönkulutuksen trippi" (tottakai itse laskettuna) nollata samaan aikaan kun olen tankkaamassa ja sitten jälleen kun tankkaat seuraavan kerran. Mistä tiedät eksaktin määrän energiaa joka noina hetkinä on akustossa? Ainakaan bemareista ei löydy valikoista kuin prosentuaalinen määrä, ei kWh määrää hetkellä X tai Y.
Menee melko työlääksi
Entäpä miten paljon yhden bensatankillisen aikana regenroitu sähkö vääristää (kaunistaa) varsinaista ladatun sähkön kulutusta? Painavampi auto -> regeneroi "tehokkaammin" energiaa kuin aerodynaamisesti optimoitu, 1450kg painoinen, sähköajossa ainutlaatuisesti etuvetoinen plugariurheiluauto -> tämäkin johtaa näennäiseen vääristymään.
Johtopäätös:
-Sähkön kulutuksen ynnääminen (plugareissa) on turhaa.
Laitan exceliin arvot ja auton myynnin jälkeen saan tarkat arvot. Muutoin arvon alenema on vain arvaus, joka kannattaa laskea suuremmaksi kuin todennäköinen. Toyotan suhteen on helpompi, jos on taattu takaisinostohinta.
Polttoaine/sähkö on merkittävä kuluerä, mutta ei suurin.
Ei toki kuulu tähän ketjuun, mutta vaihtoarvo ei ole jälleenmyyntiarvo, vaan yleensä vaihtoarvo on suurempi.Jälleenmyyntiarvon sain kun välipäivillä kävin kysymässä vaihtotarjousta XC60 D4:een.
Näin suomalaisella foorumilla on vertailukelpoisuuden nimissä parempi puhua EU-omamassoista, jottei tule turhia sekaannuksia. Tälläkin kerralla joku alkoi ihan aiheesta ihmetellä, kun puhelit 1450 kg i8:sta.Entä jos latailee autoaan mm. superschukotöpselistä kiinteään kuukausihintaan ja töissä sekä muutaman kaverin luona ihan ilmaiseksi? Kuluja on verraten haasteellista ynnäillä. Itse en ole vielä päässyt elämässäni siihen pisteeseen, että kaverit tai työpaikka kaataisivat bensatankkiini ilmaista bensaa.
Sen mitä olen tolla BMW -merkkisellä plugarilla ajellut, täällä ruuhka-Espoossa pyörinyt siten, että asioiden hoitamisen koko ajelu on mennyt "pakkosähkömoodissa". Auton ajotietokone (eli väärä tapa seurata minkä tahansa ajoneuvon kulutusta), on näyttänyt 13-15kWh / 100km.
Kuinkahan moni täyssähköilevä "teslajoni" ilmoittelee latauksista omilla kätösillä laskettujen kwh:n mukaisen kulutuksen, eikä auton ilmoittamaa - valheellista - lukemaa. Veikkaan että aniharva.
PS.
1486-1567 kg (3276-3455 lbs)
Itse seuraan vain täysimääräisesti omasta lompakosta helposti excelkaavaan menevää kuluerää, eli polttoainetta. Kukaan muu ei aja tai tankkaa autojani, en saa mistään ilmaiseksi tai kiinteällä kk-hinnalla polttoainetta. Sähkön kulutuksen seuraaminen siinä rinnalla on minulle liian työlästä. Auto ei sitä (pitkän aikavälin) osaa näyttää - ja tosiaan auton näyttämät voivat olla ihan huuhaata vaikka omistaja muuta itselleen uskottelisi.
Jos valmistajan "My BMW" -äppissä olisi plugareille(kin) jonkinsortin kWh/100km -näkymä niin ilmoittaisin sen ... varauksella. Mutta ajoneuvon iästä riippuen ko. äppi antaa joko todella laajasti käyttötietoa (täyssähköt, upouudet plugarit - vertailua muihin omistajiin ym.) tai sitten todella vähän oma early gen plugari.
Edellinen autoni, BMW:n "gen 2" -plugari (740Le) osasi seurata sähkönkulutusta per tankillinen vain 999km saakka. Sen jälkeen meni tilttiin. Tuokin valehteli siten, että sähköisiä kilometrejä tuli "sähkökulutuksen trippimittariin" kun autolla "valutteli" (ns. coasting ominaisuus). Eli auton moottori sammuu ja voimalinja irroitetaan renkaista vierintävastuksen minimoimiseksi -> IT-aivo laski sen sähköllä ajamiseksi nollakulutuksella.
Tätäkään knoppia varmaan kukaan omistaja ei tiedä -> luottaa sokeasti ajotietokoneen näyttämiin lukemiin.
Itse seuraan vain täysimääräisesti omasta lompakosta helposti excelkaavaan menevää kuluerää, eli polttoainetta. Kukaan muu ei aja tai tankkaa autojani, en saa mistään ilmaiseksi tai kiinteällä kk-hinnalla polttoainetta. Sähkön kulutuksen seuraaminen siinä rinnalla on minulle liian työlästä. Auto ei sitä (pitkän aikavälin) osaa näyttää - ja tosiaan auton näyttämät voivat olla ihan huuhaata vaikka omistaja muuta itselleen uskottelisi.
Jos valmistajan "My BMW" -äppissä olisi plugareille(kin) jonkinsortin kWh/100km -näkymä niin ilmoittaisin sen ... varauksella. Mutta ajoneuvon iästä riippuen ko. äppi antaa joko todella laajasti käyttötietoa (täyssähköt, upouudet plugarit - vertailua muihin omistajiin ym.) tai sitten todella vähän oma early gen plugari.
Edellinen autoni, BMW:n "gen 2" -plugari (740Le) osasi seurata sähkönkulutusta per tankillinen vain 999km saakka. Sen jälkeen meni tilttiin. Tuokin valehteli siten, että sähköisiä kilometrejä tuli "sähkökulutuksen trippimittariin" kun autolla "valutteli" (ns. coasting ominaisuus). Eli auton moottori sammuu ja voimalinja irroitetaan renkaista vierintävastuksen minimoimiseksi -> IT-aivo laski sen sähköllä ajamiseksi nollakulutuksella.
Tätäkään knoppia varmaan kukaan omistaja ei tiedä -> luottaa sokeasti ajotietokoneen näyttämiin lukemiin.
Näin suomalaisella foorumilla on vertailukelpoisuuden nimissä parempi puhua EU-omamassoista, jottei tule turhia sekaannuksia. Tälläkin kerralla joku alkoi ihan aiheesta ihmetellä, kun puhelit 1450 kg i8:sta.
Kaikkein kevein vuosimalli/varustetaso BMW i8:sta on omamassaltaan noin 1,6 tn (1560 kg). Kurkkaa vaikka oman autosi omamassa Traficomin palvelusta, niin on lähempänä 1600:aa kuin 1500 kiloa.
Varmaan ohuempaa materiaalia rakenteissa, muovia lisää ja vaimennusta vähemmän. Jostain se on tingittävä. Plussia ja miinuksi.Trafin tiedot eivät aina korreloi todellisuuden kanssa. Tehdas ilmoittaa painavamman ns. "faceliftin" painoksi 1560kg ja pre-faceliftin 1485kg ("DIN").
Unladen weight "DIN" (EU) in kg: the figure quoted includes a 90 % tank filling. Unladen weight applies to vehicles with standard equipment. Optional equipment may increase this figure.
Joka on huomattavasti vähemmän kuin "lähellä" 1600 kg. Jätän tämän tältä osin tähän. Tosin aiheessa pysytään sen verran, että lienee yhä yksi keveimpiä akuston omaavia, normaaleja "plugin hybrid" -autoja mitä markkinoilla on ollut -> auttaa rangen ja pienen kulutuksen kanssa. Unohtamatta kaikkea muuta.
#BMWefficientdynamiks
Eihän noissa valmis vertailulinkeissä ole mitään järkeä kun antaa jollain hatusta vedetyillä spekseillä luvun ”paljonko säästää” ilman, että sillä on mitään tekemistä tosiaelämän kanssa, kun perustuu ulkomaisiin hintoihin, ulkomaisiin bensalaatuvaatimuksiin ja johonkin mihin lie ajoprofiiliin ja verrataan täysin erilaisia autoja.Camryn kulutus on muuten melkoisen alhaisella tasolla ja käyttökustannukset polttoaineen osalta on 5 vuodessa luokkaa 4000 € vähemmän, kuin tuollaisella i8 Bemarilla. 740 jää enemmän jälkeen.
Compare Side-by-Side
Compare the MPG of cars and trucks side-by-side. Compare the gas mileage and greenhouse gas emissions of new and used cars and truckswww.fueleconomy.gov
Hyvä on, uskot siis ennemmin tehtaaseen kuin Trafiin. Sinun mukaasi tehdas on ilmoittanut pre-faceliftille 1485 kg DIN. Meillä Suomessa on liki 30 vuotta ollut käytössä EU-omamassa, joka on muuten sama kuin DIN (nesteet + 90 % polttoaineesta), mutta lisätään 75 kg. Tällöin kevein i8 on EU-omamassaltaan 1485 kg + 75 kg = 1560 kg, mikä on lähempänä 1600 kg kuin 1500 kg.Trafin tiedot eivät aina korreloi todellisuuden kanssa. Tehdas ilmoittaa painavamman ns. "faceliftin" painoksi 1560kg ja pre-faceliftin 1485kg ("DIN").
Unladen weight "DIN" (EU) in kg: the figure quoted includes a 90 % tank filling. Unladen weight applies to vehicles with standard equipment. Optional equipment may increase this figure.
Joka on huomattavasti vähemmän kuin "lähellä" 1600 kg. Jätän tämän tältä osin tähän. Tosin aiheessa pysytään sen verran, että lienee yhä yksi keveimpiä akuston omaavia, normaaleja "plugin hybrid" -autoja mitä markkinoilla on ollut -> auttaa rangen ja pienen kulutuksen kanssa. Unohtamatta kaikkea muuta.
#BMWefficientdynamiks
Toyota konsernilla on Lexus joka kilpailee kalliimpien kanssa, ollen myös kalliimpia. Lexus on Toyota jossa pikkuasiat ovat tehty emomerkkiänsä paremmin. Voimalinjat jne. ovat samoja mutta yleensä hieman tehokkaampana ja "pehmeämpänä" kuin Toyotassa. Sisutan laatu, hiljaisuus jne. vaikutelma ihan eri levelillä.
Nuo säästöt on laitettu bensan hinnalla 6 $/gallona ja sähkönhintaNa 20 c/kWh. Noihin voi laittaa omat hinnat, minkä itse parhaaksi näkee. 20c/kWh laitoin, että kotilatauksen päälle saattaa tulla ehkä latureiltakin jonkun kerran ja hinnat vähän vaihtelee.Eihän noissa valmis vertailulinkeissä ole mitään järkeä kun antaa jollain hatusta vedetyillä spekseillä luvun ”paljonko säästää” ilman, että sillä on mitään tekemistä tosiaelämän kanssa, kun perustuu ulkomaisiin hintoihin, ulkomaisiin bensalaatuvaatimuksiin ja johonkin mihin lie ajoprofiiliin ja verrataan täysin erilaisia autoja.
Yhtä hyvin voisin sanoa, että RAV4, Camry ja i8 on ihan paskoja autoja, koska käyttökulut ja käytetty aika moninkertainen verrattuna Ford Transittiin, kun kuljetetaan sama määrä tavaraa. Pitäähän sekin paikkansa jossain hatusta vedetyssä skenaarioissa.
Tuolta voit valita itse ne autot, jotka haluaa ottaa vertailtavaksi. Vuosiluvutkin saa valita, että miltä väliltä. Ja siis personalized toimii täälläkin hyvin. Sähkönkulutuksen laataamatta saa selville tuolta pienellä präntätystä esim RAV4 kohdalla tuo 36 kWh/100 ml jakamalla 36 kWh : 1,609= 22,4 kWh/100 km.Eihän noissa valmis vertailulinkeissä ole mitään järkeä kun antaa jollain hatusta vedetyillä spekseillä luvun ”paljonko säästää” ilman, että sillä on mitään tekemistä tosiaelämän kanssa, kun perustuu ulkomaisiin hintoihin, ulkomaisiin bensalaatuvaatimuksiin ja johonkin mihin lie ajoprofiiliin ja verrataan täysin erilaisia autoja.
Yhtä hyvin voisin sanoa, että RAV4, Camry ja i8 on ihan paskoja autoja, koska käyttökulut ja käytetty aika moninkertainen verrattuna Ford Transittiin, kun kuljetetaan sama määrä tavaraa. Pitäähän sekin paikkansa jossain hatusta vedetyssä skenaarioissa.
Vaimolle tuli '16 vuoden RAV4 Hybrid. Onko muilla kokemusta, onko tällainen ääni ihan normaalia? Auto ostettiin 3h ajomatkan päästä, joten ei ihan herkällä lähtisi takaisin sinne. Toyota täällä Pirkanmaalla sanoi, että vianmääritys alkaen 133 euroa tunti, vaikka Relax-takuu myös voimassa.
Parhaiten ääni kuuluu vakkari päällä 60-80 vauhdeissa. Kuullostaa korkealta, surisevalta ääneltä joka itsekseen vaihtaa oktaaveja. Jarrutuksessa toki kuuluu normaalia sähkömoottorin ääntä, mutta sitä ei tämä ole. Ilmastointi tai EV-tila ei vaikuta ääneen. Aivan kuin olisi miniaatyyri moottoripyörä keulassa kimeästi kaasuttelemassa. Brittifoorumilla meinasivat, että renkaat. Vähän vaan epäilyttää että josko näin.
Löytyi paikka, josta ääni tulee, mutta ei tietoa mikä se on.Joskus oli kuivunut lehti mennyt sopivaan kohtaan jumiin ja siritteli aina välillä. Voisi tuokin olla sellainen, että tiivisteen väliin kiilautunut roska löytyy lopulta syyksi.
Löytyi paikka, josta ääni tulee, mutta ei tietoa mikä se on.
Ei ole langatonta latausta, eikä sytkäripaikka vaikuta, oli se tyhjä tai ei.Onko tuossa joku langaton latauspaikka? Voisiko siitä lähteä jotain coil whinen tyyppistä ääntä. Ja jos siinä paikassa on jäähdytys, niin voisiko sen puhallin ääntää?
Ja joku virtalähde on kiinni tupakansytytinliitännässä. Sekin voi ehkä coilwhinettää. Oletko kokeilut ilman sitä?
Jos on kaupunkiajoa niin hybridi säästää varmasti polttoainetta, ei se pikkukone mikään taikasana siinä ole kun polttiksen hyötysuhde on pienissä vauhdeissa aika surkea. Hybridi kuluttaa kaupungissa vähemmän kuin maantiellä (ainakin yhtään isommissa nopeuksissa) kun taas polttis selvästi enemmän.En tiedä millä pienikoneisilla turboilla varustetuilla autoilla muut ajelee / on ajellu, mutta itsellä oli aiemmin Opel Astra K 1.0, turbolla varustettu kolmemukinen kone siis. Viimeisen 12 000 kilometrin keskikulutus oli 6.906 l / 100 km. Ajot olivat seka-ajoa, ehkä 30 prosenttia kaupungissa, loput maantiellä. Keveimmillään lasketuilla kulutuksilla on tuona aikana menty 5.33 l / 100 km, jolloin on ajettu talvinopeusrajoituksilla ja suht puhtaasti maantiellä. Pahimmillaan on menty 11.39 l / 100 km ja silloin aika lailla puhdasta kaupunkiajoa, jossa toki seassa kaupunkirakenteen takia lyhyttä moottoritiepätkää. Eli en ole päässyt pienellä turbokoneella alle 5 l / 100 km kulutuksille.
Corolla my22 nyt alla ja poikkeuksetta tankkausvälit alle vitosen kulutuksilla. Oltiin näistä itse lataavista ts. täyshybrideistä, niin omalla ajolla ainakin polttoainetta säästyy. Pitkän ajan kulut selviävät myöhemmin, vielä ei voi niistä puhella.
Kulutus ei ole kovin olennaisesti muuttunut. Kokonaisuutena kuitenkin ihan eri tason voimalinja, jos vertaa Corollan 2-litraista Auriksen 1.8:aan. 1.8 Corollaa en ole kokeillut, mutta faceliftin yhteydessä siihenkin tuli vähän lisää potkua.Onko kenelläkään kokemuksia sekä Auriksesta että esim. uudesta Corollasta hybridiä, onko noilla sama kulutus samassa ajossa vai onko kehitystä tapahtunut?
On kulutus tippunut. Itsellä ollut noitakin molempia. Ainoastaan 2.0 corollaa ei ole ollut, siinä kaiketi hieman isompi kulutusJos on kaupunkiajoa niin hybridi säästää varmasti polttoainetta, ei se pikkukone mikään taikasana siinä ole kun polttiksen hyötysuhde on pienissä vauhdeissa aika surkea. Hybridi kuluttaa kaupungissa vähemmän kuin maantiellä (ainakin yhtään isommissa nopeuksissa) kun taas polttis selvästi enemmän.
Maantiellä sitten diesel tai pikkubensa pärjää tyypillisesti hybridin kulutukselle.
En tiedä onko noissa Tojon itselataavissa kehitys kuinka kehittynyt. Silloin kun Auris oli uusi niin sellainen oli pari päivää koeajossa hybridinä, ja vei jotain 5-5.5l talviajassa maantiellä säästelemättä, karkeasti samalla tai pikkaisen yli kuin silloinen oma diesel. Onko kenelläkään kokemuksia sekä Auriksesta että esim. uudesta Corollasta hybridiä, onko noilla sama kulutus samassa ajossa vai onko kehitystä tapahtunut?
Niin no, toki se Atkinsin parantaa hyötysuhdetta, mutta en nyt sanoisi että sillä on suurin merkitys kulutuksen kannalta varsinkaan kaupunkiajossa. Yhtälailla se perinteinen Otto-sykli on moninkertaisesti energiatehokkaampi suuremmalla teholla, kuin sillä olemattomalla teholla, joka tarvitaan jonkun hitaan kaupunkinopeuden ylläpitoon. Toki Atkins säästää vielä vähän lisää, mutta se radikaalisti pienempi kulutus verrattuna puhtaaseen bensaan selittyy enemmän sillä hybriditekniikalla, minkä vuoksi tuollainen otto-hybridiin on kaupungissa selvästi taloudellisempi kuin otto-bensa.Tarkoitin tuolla erolla moneen muuhun valmistajaan sitä Atkinson käyntisyklin hyväksi käyttöä, jolla siis on kulutuksen kannalta kaikkein suurin merkitys.
Kellään täällä kokemuksia tai ajatuksia Renault Megane plug-in hybrideistä?
Eli tällaisesta. Koeajo: uusittu Renault Mégane on hybridinäkin huomaamaton
Näitä näkyy jonkun verran olevan houkuttelevaan hintaan käytettyjen markkinoilla.
Vanhemmat haluais sähköistää ajeluaan muttei täyssähköä kun ei heidän budjetilla vielä löydy kunnollista riittävää täyssähköä. Ja heidän ajoprofiililla plugarikin toimisi.
Mutta nuo rellut tuntuu olevan yleensä vähän heiveröisesti rakennettuja.
Lieneekö nuissa plugin meganeissa jotain tiettyjä herkästi hajoavia paikkoja?
Reanault Arkana e-tech hybriddeihin vaikutti vaihdetun vaihteistoja, lieneekö meganessa sama?
Itsellä oli josku Renault Clio 0.9 tce ja se oli kiva ajella. Mutta tuntui aika heiveröisistä osista rakennetulta, mikä meinas että osat kuluu herkästi/nopsaan etenkin suomen talviröysteiköissä.
Itsellä on tuolla tekniikalla oleva Captur. Autossa 84 000 km eikä ole ollut ongelmia. Näihin on joihinkin tosiaan jouduttu laatikko vaihtamaan öljyvuodon takia. Jos on liikkeessä myynnissä oleva auto, selvittäisin rekisterinumerolla edellisen omistajan ja kysyisin, onko ollut ongelmia. Niin tein itsekin kun oman autoni ostin parivuotiaana. Mitään muita suuria ongelmia en ole kuullut että kenelläkään olisi ollut.Kellään täällä kokemuksia tai ajatuksia Renault Megane plug-in hybrideistä?
Eli tällaisesta. Koeajo: uusittu Renault Mégane on hybridinäkin huomaamaton
Näitä näkyy jonkun verran olevan houkuttelevaan hintaan käytettyjen markkinoilla.
Vanhemmat haluais sähköistää ajeluaan muttei täyssähköä kun ei heidän budjetilla vielä löydy kunnollista riittävää täyssähköä. Ja heidän ajoprofiililla plugarikin toimisi.
Mutta nuo rellut tuntuu olevan yleensä vähän heiveröisesti rakennettuja.
Lieneekö nuissa plugin meganeissa jotain tiettyjä herkästi hajoavia paikkoja?
Reanault Arkana e-tech hybriddeihin vaikutti vaihdetun vaihteistoja, lieneekö meganessa sama?
Itsellä oli josku Renault Clio 0.9 tce ja se oli kiva ajella. Mutta tuntui aika heiveröisistä osista rakennetulta, mikä meinas että osat kuluu herkästi/nopsaan etenkin suomen talviröysteiköissä.
Vaimolle tuli '16 vuoden RAV4 Hybrid. Onko muilla kokemusta, onko tällainen ääni ihan normaalia? Auto ostettiin 3h ajomatkan päästä, joten ei ihan herkällä lähtisi takaisin sinne. Toyota täällä Pirkanmaalla sanoi, että vianmääritys alkaen 133 euroa tunti, vaikka Relax-takuu myös voimassa.
Parhaiten ääni kuuluu vakkari päällä 60-80 vauhdeissa. Kuullostaa korkealta, surisevalta ääneltä joka itsekseen vaihtaa oktaaveja. Jarrutuksessa toki kuuluu normaalia sähkömoottorin ääntä, mutta sitä ei tämä ole. Ilmastointi tai EV-tila ei vaikuta ääneen. Aivan kuin olisi miniaatyyri moottoripyörä keulassa kimeästi kaasuttelemassa. Brittifoorumilla meinasivat, että renkaat. Vähän vaan epäilyttää että josko näin.
Auto on menossa takaisin myyjäliikkeeseen Nelipyörään. Autossa on sekä Approved että Relax-takuut voimassa. Nyt kun lisää ajellut, niin ääni tulee vain 65-85 vauhdeissa.Laitoin vähän kyselyä päälle ja naapurilta meni juuri tuosta edellisen generaation, eli sama kun sulla, kytkin remonttiin. Ääntä piti ja olivat nauhoittaneet ja verranneet tehtaalta toimitettuun vertaus nauhoitteeseen. Tuloksena kytkimen vaihto kustannuksiltaan luokkaa 2-3000 €. Ei enää muistanut tarkemmin. Vei vaihtoon viallisena ja vaihtoi uudempaan eli nykyiseen korimalliin. Nyt vaihtoi plugariin. Kattoisin tuon nyt uudella ajatuksella läpi ja voisi kertoa, että on kuultu kytkin ongelmasta ja nauhoituksista. Josko tuohon vielä toimisi kauppasuoja ennenku tarvii aloittaa toisia prosesseja, jos kyseessä olisi tuo sama kytkinvika.
Itselläni Seat Leon PHEV -21 ja 60tkm huolto myös ajankohtainen. Tässä muutama hinta mitä tullut kysyttä pääkaupunkiseudulla, K-Auto Vantaa Airport hinta ~1150€, Atoy Kaivoksela ~840€ ja MW Auto 730€. Nämä hinnat töineen ja tarvikkeineen, K-Autosta sanoivat etteivät enää laske huollon hintaa vaikka toisi omat öljyt ja muut tarvikkeet.Tuli muuten tutulle suhteellisen isona yllätyksenä, että 2022 octavia PHEV: n 60tkm huolto on ~1000€, kun vaihdetaan normaalin huollon lisäksi tulpat ja DSG-öljyt. Onko tämä ihan OK ja normaali hinta näistä, onko muilla kokemuksia? Hinta siis Autokeskuksella.
Tuli muuten tutulle suhteellisen isona yllätyksenä, että 2022 octavia PHEV: n 60tkm huolto on ~1000€, kun vaihdetaan normaalin huollon lisäksi tulpat ja DSG-öljyt. Onko tämä ihan OK ja normaali hinta näistä, onko muilla kokemuksia? Hinta siis Autokeskuksella.
Mini phev maksoi 60tkm huolto 280€… Toki emomerkin politiikkaan taitaa kuulua huolloissa vain kurkistaa pellin alle ja odottaa, ettå laite rikkoontuu…Itselläni Seat Leon PHEV -21 ja 60tkm huolto myös ajankohtainen. Tässä muutama hinta mitä tullut kysyttä pääkaupunkiseudulla, K-Auto Vantaa Airport hinta ~1150€, Atoy Kaivoksela ~840€ ja MW Auto 730€. Nämä hinnat töineen ja tarvikkeineen, K-Autosta sanoivat etteivät enää laske huollon hintaa vaikka toisi omat öljyt ja muut tarvikkeet.
Mini phev maksoi 60tkm huolto 280€… Toki emomerkin politiikkaan taitaa kuulua huolloissa vain kurkistaa pellin alle ja odottaa, ettå laite rikkoontuu…