Keskustelua hybridiautoista

Vuosimallin 2021 BMW X1 plugari kaipailee isompaa huoltoa, joten mitä paikkaa suosittelisitte Uusimaa - Varsinais-Suomi akselilla?

Merkkiliikkeet pyytävät huollosta ~800€ joka kuulostaa melkoisen suolaiselta 1,5l kolmepyttyiseen koneeseen, sillä käsittääkseni sähköjärjestelmälle ei tehdä huollossa mitään tarkastusta kummempaa?

Schmiedman pks-tienoolla tai Varsinais-Suomessa JW-Service, toimipisteet löytyy Piikkiöstä ja Salosta. 60tkm huolto Minille, mikä identtinen X1 phev kanssa, maksoi 280€.
 
Riippuu merkistä. Toyotalla tuollaisia ongelmia ei ole.

Näitä vikoja miettiessä on hyvä muistaa automallien myyntimäärät (plugaribemut vs. plugariaasialaiset) sekä esimerkiksi käyttäjien vaikutus yhtälöön. Ennakkoluuloisesti yleistäen väitän, että BMW-kuljettajat ovat hyvinkin erilaisia kuin Toyotakuljettajat. Niitä (330e, 530e ... jopa 740e) näkee yllättävän paljon esimerkiksi tuuningjonneilla, toyotoja ei todellakaan : D Keskivertoisella bemarilla ajetaan varmasti melko paljon reippaammin kuin keskivertoisella Toyotalla ja väitän, että juuri kukaan bemariin päätyvä ei mieti ostaisiko sen sijaan Avensiksen, tuskin vice versakaan. Bemareita varmasti myös liisataan paljon suurempia määriä kuin plugaritojotoja?
 
Näitä vikoja miettiessä on hyvä muistaa automallien myyntimäärät (plugaribemut vs. plugariaasialaiset) sekä esimerkiksi käyttäjien vaikutus yhtälöön. Ennakkoluuloisesti yleistäen väitän, että BMW-kuljettajat ovat hyvinkin erilaisia kuin Toyotakuljettajat. Niitä (330e, 530e ... jopa 740e) näkee yllättävän paljon esimerkiksi tuuningjonneilla, toyotoja ei todellakaan : D Keskivertoisella bemarilla ajetaan varmasti melko paljon reippaammin kuin keskivertoisella Toyotalla ja väitän, että juuri kukaan bemariin päätyvä ei mieti ostaisiko sen sijaan Avensiksen, tuskin vice versakaan. Bemareita varmasti myös liisataan paljon suurempia määriä kuin plugaritojotoja?
Hyvä pointti. Kyllä se varmaan vaikuttaa myös jos ajaa agressiivisesti ja vetelee rallia. Kyllähän siinä auto kuluu. Toyotojen penkeissä varmaan konservatiivisempaa ja vanhempaa jengiä.
 
Kerrotaan tähän vähän omaa kokemusta sekaan, nykynen oma auto (Kia Optima plugari), on nyt pienen pusun takia etupuskurin uusinnassa, jne...

Sijaisautona: Toyota Corolla Tourin Sports Mild Hybrid
Kiaaa on haukuttu äänekkääksi, mut tulkaas kokeilee tota tojoa, se on ihan älytön rengasmelu. Rengastustietty vaikuttaa, ensiasennus renkaat varmaan alla ja jotkut contit siel oli.
Itse olen 191 cm ja 110 kg, tää tojo ensimmäinen auto jossa olkapää on kiinni B-pilarissa normaalissa ajoasennossa.
Kertokaas viisaat mitä virkaa tuossa Corollas on sil EV napilla? Vissiin jos akkua on, niin alle 40 nopeutta voi ajaa sähköllä, välil näyttää menevän melkee 60:n sillä ja sitten taas herjaa ku ylittää 40, et liikaa nopetta EV:n käytöön?

Eri merkkien penkeistä millä itse ajanut, niin mieleen on jäänyt jostain 20 vuoden takaa Fiat Marea, siinä ollut varmaan paras penkki matkantekoon, esim. B7 passatissa, tossa Kia Optimassa selkeesti huonommat. Kian penkki muuten ok, mut reisitukea kaipaa pidemmäl matkal..
 
Kerrotaan tähän vähän omaa kokemusta sekaan, nykynen oma auto (Kia Optima plugari), on nyt pienen pusun takia etupuskurin uusinnassa, jne...

Sijaisautona: Toyota Corolla Tourin Sports Mild Hybrid
Kiaaa on haukuttu äänekkääksi, mut tulkaas kokeilee tota tojoa, se on ihan älytön rengasmelu. Rengastustietty vaikuttaa, ensiasennus renkaat varmaan alla ja jotkut contit siel oli.
Itse olen 191 cm ja 110 kg, tää tojo ensimmäinen auto jossa olkapää on kiinni B-pilarissa normaalissa ajoasennossa.
Kertokaas viisaat mitä virkaa tuossa Corollas on sil EV napilla? Vissiin jos akkua on, niin alle 40 nopeutta voi ajaa sähköllä, välil näyttää menevän melkee 60:n sillä ja sitten taas herjaa ku ylittää 40, et liikaa nopetta EV:n käytöön?

Eri merkkien penkeistä millä itse ajanut, niin mieleen on jäänyt jostain 20 vuoden takaa Fiat Marea, siinä ollut varmaan paras penkki matkantekoon, esim. B7 passatissa, tossa Kia Optimassa selkeesti huonommat. Kian penkki muuten ok, mut reisitukea kaipaa pidemmäl matkal..

Itse olen vain 178cm mutta, tuttu juttu. Useissa toyotissa pää osuu A-ja B-pilarin välissä olevaan kattopalkkiin..
 
Kerrotaan tähän vähän omaa kokemusta sekaan, nykynen oma auto (Kia Optima plugari), on nyt pienen pusun takia etupuskurin uusinnassa, jne...

Sijaisautona: Toyota Corolla Tourin Sports Mild Hybrid
Kiaaa on haukuttu äänekkääksi, mut tulkaas kokeilee tota tojoa, se on ihan älytön rengasmelu. Rengastustietty vaikuttaa, ensiasennus renkaat varmaan alla ja jotkut contit siel oli.
Itse olen 191 cm ja 110 kg, tää tojo ensimmäinen auto jossa olkapää on kiinni B-pilarissa normaalissa ajoasennossa.
Kertokaas viisaat mitä virkaa tuossa Corollas on sil EV napilla? Vissiin jos akkua on, niin alle 40 nopeutta voi ajaa sähköllä, välil näyttää menevän melkee 60:n sillä ja sitten taas herjaa ku ylittää 40, et liikaa nopetta EV:n käytöön?

Eri merkkien penkeistä millä itse ajanut, niin mieleen on jäänyt jostain 20 vuoden takaa Fiat Marea, siinä ollut varmaan paras penkki matkantekoon, esim. B7 passatissa, tossa Kia Optimassa selkeesti huonommat. Kian penkki muuten ok, mut reisitukea kaipaa pidemmäl matkal..
Toyota Corollasta ei ole tietääkseni olemassa tuollaista mild hybrid -mallia (MHEV ei kykene liikkumaan pelkän sähkön voimin), vaan ne ovat HEV, eli pystyvät kulkemaan pelkällä sähköllä.

Ainakin viime vuosikymmenen lopussa ilmestyessään Corolla oli rengasmelun suhteen äänekäs malli. Voi olla vieläkin. Jos sen lisäksi renkaat olivat kovettuneet viisi vuotta, niin on vielä kovempi meteli. Jos kaiken huipuksi rengaspaineet tuohon sijaisautoon oli suhautettu ammattilaistyyliin 3 bariin, ei tarvitse ihmetellä, että kokemus oli kamala. Tilanne olisi parempi, jos renkaat ovat tuoreemmat ja paine 2,3 bar. En tiedä paraniko myös rengasmelu faceliftin myötä 2023.

EV-napilla voi varauksen ja lämpötilan salliessa saada sähkömoottorista enemmän vääntöä ja tehoa, mutta maksiminopeuden kustannuksella. Auriksessa EV:llä kulkee 40 km/h ja tehoa muistaakseni 21 kW, kun ilman sitä kulkee 75 km/h ja tehoa reilut 10 kW (=tasanopeuden ylläpito). Nappia voi käyttää pihoilla ja parkkihalleissa estämään polttomoottorin käynnistyminen jyrkissä mäissä tai kiihdytyksissä. Ei HEV:llä ole tarkoitus ajaa pelkällä sähköllä. Raskaat hommat polttikselle ja kevyet sähkölle. Jos viitsii, niin voihan EV:llä reissun lopussa tyhjätä akkua vetämällä kiihdytykset sillä ja muuten ilman. Talvella tuosta hyötyy enemmän, koska seuraavalla reissulla polttis pyörähtää käyntiin joka tapauksessa, joten parempi olla tyhjä akku sitä varten. En suosittelisi EV-nappia normaalikuskille kuin pihoille ja parkkihalleihin. Muuten sen rämppäyksestä on liikaa vaivaa suhteessa hyötyyn.
 
Kerrotaan tähän vähän omaa kokemusta sekaan, nykynen oma auto (Kia Optima plugari), on nyt pienen pusun takia etupuskurin uusinnassa, jne...

Sijaisautona: Toyota Corolla Tourin Sports Mild Hybrid
Kiaaa on haukuttu äänekkääksi, mut tulkaas kokeilee tota tojoa, se on ihan älytön rengasmelu. Rengastustietty vaikuttaa, ensiasennus renkaat varmaan alla ja jotkut contit siel oli.
Itse olen 191 cm ja 110 kg, tää tojo ensimmäinen auto jossa olkapää on kiinni B-pilarissa normaalissa ajoasennossa.
Kertokaas viisaat mitä virkaa tuossa Corollas on sil EV napilla? Vissiin jos akkua on, niin alle 40 nopeutta voi ajaa sähköllä, välil näyttää menevän melkee 60:n sillä ja sitten taas herjaa ku ylittää 40, et liikaa nopetta EV:n käytöön?

Eri merkkien penkeistä millä itse ajanut, niin mieleen on jäänyt jostain 20 vuoden takaa Fiat Marea, siinä ollut varmaan paras penkki matkantekoon, esim. B7 passatissa, tossa Kia Optimassa selkeesti huonommat. Kian penkki muuten ok, mut reisitukea kaipaa pidemmäl matkal..
Inb4 kyllä sun Kia on vielä aika muovinen verrattuna S mersuun.

Toi oli vastaus kun kerroin omasta Corolla vuokra-autosta 1,5kk sitten täällä.
 
Toyota Corollasta ei ole tietääkseni olemassa tuollaista mild hybrid -mallia (MHEV ei kykene liikkumaan pelkän sähkön voimin), vaan ne ovat HEV, eli pystyvät kulkemaan pelkällä sähköllä.

Ainakin viime vuosikymmenen lopussa ilmestyessään Corolla oli rengasmelun suhteen äänekäs malli. Voi olla vieläkin. Jos sen lisäksi renkaat olivat kovettuneet viisi vuotta, niin on vielä kovempi meteli. Jos kaiken huipuksi rengaspaineet tuohon sijaisautoon oli suhautettu ammattilaistyyliin 3 bariin, ei tarvitse ihmetellä, että kokemus oli kamala. Tilanne olisi parempi, jos renkaat ovat tuoreemmat ja paine 2,3 bar. En tiedä paraniko myös rengasmelu faceliftin myötä 2023.

EV-napilla voi varauksen ja lämpötilan salliessa saada sähkömoottorista enemmän vääntöä ja tehoa, mutta maksiminopeuden kustannuksella. Auriksessa EV:llä kulkee 40 km/h ja tehoa muistaakseni 21 kW, kun ilman sitä kulkee 75 km/h ja tehoa reilut 10 kW (=tasanopeuden ylläpito). Nappia voi käyttää pihoilla ja parkkihalleissa estämään polttomoottorin käynnistyminen jyrkissä mäissä tai kiihdytyksissä. Ei HEV:llä ole tarkoitus ajaa pelkällä sähköllä. Raskaat hommat polttikselle ja kevyet sähkölle. Jos viitsii, niin voihan EV:llä reissun lopussa tyhjätä akkua vetämällä kiihdytykset sillä ja muuten ilman. Talvella tuosta hyötyy enemmän, koska seuraavalla reissulla polttis pyörähtää käyntiin joka tapauksessa, joten parempi olla tyhjä akku sitä varten. En suosittelisi EV-nappia normaalikuskille kuin pihoille ja parkkihalleihin. Muuten sen rämppäyksestä on liikaa vaivaa suhteessa hyötyyn.

Tommonen malli tieto on sijaisauto papereissa, mild sanan kanssa... mut tiedä sitä sitten, kysees on vajaa 9tkm ajettu tojo.
En uskois renkaiden olevan vuosia vanhat, olettaisin olevat uudemmat mitä Optimassa (vähintään 4v vanhat) ja siinä on rengaspaineet jotain 2.7-2.8 muistaakseni.

Mistä hitosta saa sen ylinopeuskilkuttimen pois päältä, ärsyttävä kun ajelee kaupungissa letkassa/ruuhkassa, rupee toistuvasti piippailee? Pitääkö ottaa kokonaan DRCC(RSA) pois päältä, siinä kun ei vaihtoehtoja näytä olevan. Tää tulee varmaan olemaan kaikissa uusissa, kun se on vissiin pakollinen nykyään EU:ssa, kait sen suurimmas osas sentään pois saa.
 
Itse olen vain 178cm mutta, tuttu juttu. Useissa toyotissa pää osuu A-ja B-pilarin välissä olevaan kattopalkkiin..

Puhuin pystypilarista, ottaa siis ajaessa normaalisti istuessa olkapää/käsivarsi b-pilariin kiinni. Eikä nää hartiat oo ees leveet...
 
Mistä hitosta saa sen ylinopeuskilkuttimen pois päältä, ärsyttävä kun ajelee kaupungissa letkassa/ruuhkassa, rupee toistuvasti piippailee? Pitääkö ottaa kokonaan DRCC(RSA) pois päältä, siinä kun ei vaihtoehtoja näytä olevan. Tää tulee varmaan olemaan kaikissa uusissa, kun se on vissiin pakollinen nykyään EU:ssa, kait sen suurimmas osas sentään pois saa.
Minulla oli corolla plugari sijaisautona. Samalla tavalla piippaili, en alkanut säätämään laina-autoa. Itselataavassa ei tarvitse ev-toimintoa, mutta tuo plugari oli rajoittunut. En tiedä oliko nopeusrajoitus 35 vai 40, niin otti sähköajon pois. Olisi kiva käyttää sitä 50 alueellakin, saati jos menee vähän yli 40. En tiedä oko ravin plugarissa sama, toivottavasti päivittäisivät nuo nopeusrajat Suomen oloihin.

Toinen Corollan ongelma on Bluetoothin katkominen, kun yrittää kuunnella puhelimen kautta äänikirjaa. Puhelut tuntuvat toimivan hyvin, mikähän siinä.
 
Minulla oli corolla plugari sijaisautona. Samalla tavalla piippaili, en alkanut säätämään laina-autoa. Itselataavassa ei tarvitse ev-toimintoa, mutta tuo plugari oli rajoittunut. En tiedä oliko nopeusrajoitus 35 vai 40, niin otti sähköajon pois. Olisi kiva käyttää sitä 50 alueellakin, saati jos menee vähän yli 40. En tiedä oko ravin plugarissa sama, toivottavasti päivittäisivät nuo nopeusrajat Suomen oloihin.

Toinen Corollan ongelma on Bluetoothin katkominen, kun yrittää kuunnella puhelimen kautta äänikirjaa. Puhelut tuntuvat toimivan hyvin, mikähän siinä.

Corollasta ei ole kyllä toistaiseksi olemassakaan plugariversiota. Rav4sta ja Priuksesta löytyy plugarit.
 
Corollasta ei ole kyllä toistaiseksi olemassakaan plugariversiota. Rav4sta ja Priuksesta löytyy plugarit.
Ei muuten olekaan, ilmankos toimi huonosti. Luulin lukeneeni phev takaa kun pikaisesti katsoin, mutta taisi olla joku muu. Autoa ei enää ole, mutta netistä löysin samantyylisen. Taitaa olla vain hev ja hämysti pallukka edessä.
Screenshot_20240903_210115_Chrome.jpg


Ehkä toyotan plugari toimii paljon paremmin sittenkin. Ihmettelinkin miten voi olla niin huonosti toteutettu.
 
Juu onhan se ollut varmasti vähän nihkeätä koittaa pakottaa "itselataavaa" EV:llä väkisin. :D Plugari Tojotat menevät sähköllä olikohan jopa 140km/h asti.
 
Kohta joku ihmettelee, miksi BEV bZ4X AWD:lla kestää ikuisuuden päästä maantievauhtiin, vaikka pitäisi netin mukaan mennä 6,9 s sataseen. Sitten selviää, että oikeasti kyseessä olikin etuvetoinen HEV C-HR.
 
Kohta joku ihmettelee, miksi BEV bZ4X AWD:lla kestää ikuisuuden päästä maantievauhtiin, vaikka pitäisi netin mukaan mennä 6,9 s sataseen. Sitten selviää, että oikeasti kyseessä olikin etuvetoinen HEV C-HR.
Mutta tarinaa keksitään, näin ne Esson baarin tarinat saa alkunsa.

Ei tiedetä, ei edes ymmärretä autoista mitään, osataan tankata ja ehkä vaihtaa renkaat ja polttimot jos tiukka paikka tulee ja samalla ollaan kokemusasiantuntijoita.
 
Itse olen vain 178cm mutta, tuttu juttu. Useissa toyotissa pää osuu A-ja B-pilarin välissä olevaan kattopalkkiin..

Ite oon pikkasen reilu 180 pitkä eikä oo kyllä Corollalla joskus ajaneena ollut mitään ongelmia mahtua kuskinpenkille. Penkin sai kyllä pumpattua tarpeeksi matalalle omalle ruholle, sama homma CH-r:ssä. Ajoasento muuten tosin huomattavasti huonompi kuin Lexuksessa. Lexuksessa kun saa myös ajoasennon huomattavasti vielä matalammalle + penkit ovat äärettömän paljon paremmat muutenkin.
 
Mistä hitosta saa sen ylinopeuskilkuttimen pois päältä, ärsyttävä kun ajelee kaupungissa letkassa/ruuhkassa, rupee toistuvasti piippailee? Pitääkö ottaa kokonaan DRCC(RSA) pois päältä, siinä kun ei vaihtoehtoja näytä olevan. Tää tulee varmaan olemaan kaikissa uusissa, kun se on vissiin pakollinen nykyään EU:ssa, kait sen suurimmas osas sentään pois saa.
Mittariston valikoista löytyy jostain avustimet tms., eli rattinappien avulla pääsee eteenpäin. Ei siis löydy keskinäytöstä, vaikka siellä jotain asetuksia on. Tai ainakin uudessa (vuokra)Rav4:ssa noin, luulisi että logiikka on sama. Ainakin vuokrayariksen jälkeen aika tutun oloinen oli käyttis.
Mutta se piipitys tietysti palaa seuraavassa startissa. Ehkä se rengasmelu on sitä varten että peittyy piippaukset?

Ettei mene aivan valitukseksi, niin piippaukset poislukien Rav4 oli paljon ennakko-odotuksia parempi, ymmärrän kyllä miksi niin suosittu. Yllättävän ripeä ja silti suht taloudellinen niinkin korkeaksi autoksi. Ja se hybridi Yariskin oli ihan jees ajella maantielläkin, varsinkin kun edellinen yaris-kokemus 15 v takaa litraisesta manuaalista.
 
Mutta tarinaa keksitään, näin ne Esson baarin tarinat saa alkunsa.

Ei tiedetä, ei edes ymmärretä autoista mitään, osataan tankata ja ehkä vaihtaa renkaat ja polttimot jos tiukka paikka tulee ja samalla ollaan kokemusasiantuntijoita.
Tosin tuo polttimon vaihto on ainoa jota kahden Toyotan 2014 Corolla ja 2020 Camry kokemuksella näihin tarvii tehdä. Tai Camryyn ei ole sitäkään tarvinnut.
 
Viimeksi muokattu:
Puhuin pystypilarista, ottaa siis ajaessa normaalisti istuessa olkapää/käsivarsi b-pilariin kiinni. Eikä nää hartiat oo ees leveet...

Joo ymmärsin, itsellä tuon lisäksi pää on osunut kattopalkkiin auriksessa, corolla ja yaris cross:ssa

Ite oon pikkasen reilu 180 pitkä eikä oo kyllä Corollalla joskus ajaneena ollut mitään ongelmia mahtua kuskinpenkille. Penkin sai kyllä pumpattua tarpeeksi matalalle omalle ruholle, sama homma CH-r:ssä. Ajoasento muuten tosin huomattavasti huonompi kuin Lexuksessa. Lexuksessa kun saa myös ajoasennon huomattavasti vielä matalammalle + penkit ovat äärettömän paljon paremmat muutenkin.

185 cm anopin jäljiltä ollut penkki varmaan ylä-asennossa kun itselläni taas on pää kolissut kattopalkkiin ja hartia pystypalkkiin.

Lexus RX penkit ja ajoergonomia aivan huippuja.
 
Olisi kiva nähdä kuva näistä "pää osuu kattoon" että kuinka päin helvettiä se ajoasento oikein on.
 
Olisi kiva nähdä kuva näistä "pää osuu kattoon" että kuinka päin helvettiä se ajoasento oikein on.
Kun on pituutta pari metriä ja takana lastenistuinta, niin pikkukipoissa se pää osuisi kattoon. Muistan joskus ajaneeni Skoda fabia(?), josta piti katsoa takaikkunasta vasemmalle :D
 
Kun on pituutta pari metriä ja takana lastenistuinta, niin pikkukipoissa se pää osuisi kattoon. Muistan joskus ajaneeni Skoda fabia(?), josta piti katsoa takaikkunasta vasemmalle :D

No eihän se auton vika ole että ihmiset ostaa itselleen ja perheelleen väärän kokoisia autoja.

Mutta jos 178cm osuu pää kattoon Corollassa, niin ajoasento ei voi olla oikein.
 
Paha sun on sitten kommentoida toisen ajoasentoa vääräksi pelkän pituuden perusteella.

Mä väännän sulle rautalangasta

JOS 178cm osuu pää kattoon Corollassa, niin ajoasento ON väärä.

Jos 178cm pää osuu kattoon vaikka MX5 niin se voi olla ymmärrettävää koska auto on matala, Corolla ei ole niin matala että normaalilla ja oikealla ajoasennolla pää voisi osua kattoon.

Suosittelen tutustumaan vaikka tähän artikkeliin aiheesta, oikea ajoasento

 
Viimeksi muokattu:
Auton vaihtoa miettiessä kiinnostaisi tietää missä PHEV-vermeessä olisi ajastettava lämmitys/ilmastointi (liekkö oikea termi?) lämpötilan säädöllä? Nykyisessä 2019 Outlanderissa työntää vaan mahdollisimman kylmää tai kuumaa, joutuu kikkailemaan ajastuksien kanssa kun jättää pidemmäksi aikaa koirat autoon parkittamaan.
 
Auton vaihtoa miettiessä kiinnostaisi tietää missä PHEV-vermeessä olisi ajastettava lämmitys/ilmastointi (liekkö oikea termi?) lämpötilan säädöllä? Nykyisessä 2019 Outlanderissa työntää vaan mahdollisimman kylmää tai kuumaa, joutuu kikkailemaan ajastuksien kanssa kun jättää pidemmäksi aikaa koirat autoon parkittamaan.
Mini countrymanissa on, mutta on päällä vain 20min kerrallaan, eli ei toimi.
 
Pohtinut kakkosautoksi MK3 Priusta, mutta sitten aloin miettiä, onko tuo saman korimallin Phev malli parempi, siinä on litium akku kun normi Prius on nimh, ja kapasiteetti tietty isompi, pääseekö sillä siten pienempään kulutukseen siinä tapauksessa, ettei latausmahdollisuutta ole? Vai meneekö kalliimpi hankintahinta, kalliimpi käyttövoimavero ja mahdollisesti kalliimmaksi tuleva akun vaihto siihen suuntaan, ettei tuosta kannata maksaa?
 
Pohtinut kakkosautoksi MK3 Priusta, mutta sitten aloin miettiä, onko tuo saman korimallin Phev malli parempi, siinä on litium akku kun normi Prius on nimh, ja kapasiteetti tietty isompi, pääseekö sillä siten pienempään kulutukseen siinä tapauksessa, ettei latausmahdollisuutta ole? Vai meneekö kalliimpi hankintahinta, kalliimpi käyttövoimavero ja mahdollisesti kalliimmaksi tuleva akun vaihto siihen suuntaan, ettei tuosta kannata maksaa?

En maksaisi. Nopeasti pohdittuna kulutuseroa tuskin on, tai se tuskin ainakaan maksaa itseään takaisin koskaan, koska harvoin olet tilanteessa jossa hybridin akku olisi jo täynnä ja sinne olisi paljonkin regeneroitavaa.
 
En maksaisi. Nopeasti pohdittuna kulutuseroa tuskin on, tai se tuskin ainakaan maksaa itseään takaisin koskaan, koska harvoin olet tilanteessa jossa hybridin akku olisi jo täynnä ja sinne olisi paljonkin regeneroitavaa.

En myöskään maksaisi.
 
Pohtinut kakkosautoksi MK3 Priusta, mutta sitten aloin miettiä, onko tuo saman korimallin Phev malli parempi, siinä on litium akku kun normi Prius on nimh, ja kapasiteetti tietty isompi, pääseekö sillä siten pienempään kulutukseen siinä tapauksessa, ettei latausmahdollisuutta ole? Vai meneekö kalliimpi hankintahinta, kalliimpi käyttövoimavero ja mahdollisesti kalliimmaksi tuleva akun vaihto siihen suuntaan, ettei tuosta kannata maksaa?
Jos hintaero riittävån pieni ja pystyy lataamaan kotona niin mikä ettei? Tosin ekat vuosikerrat on nelipaikkaisia (eli keskellä ei oikeasti pysty istumaan), koukkua ei saa ja kontti on tosi matala akun takia - kun hybridissä kuitenkin on ihan ok kontti. Tosin voi myös miettiä perushybridin osalta onko eroa hybridi-Corollaan verrattuna - kumpi halvempi/pitää hintansa?
 
Pohtinut kakkosautoksi MK3 Priusta, mutta sitten aloin miettiä, onko tuo saman korimallin Phev malli parempi, siinä on litium akku kun normi Prius on nimh, ja kapasiteetti tietty isompi, pääseekö sillä siten pienempään kulutukseen siinä tapauksessa, ettei latausmahdollisuutta ole? Vai meneekö kalliimpi hankintahinta, kalliimpi käyttövoimavero ja mahdollisesti kalliimmaksi tuleva akun vaihto siihen suuntaan, ettei tuosta kannata maksaa?
Jos voit ladata edes kauppareissuilla, ni ota ehdottomasti PHEV. Jos ajo-akussa on virtaa, niin avaimesta saa ilmastoinnin päälle -> auto on lämmin/viileä kun lähdet liikkeelle. Todella mukavaa luksusta.

Jos taas et halua ladata ikinä, niin ota hybrid. Kulutus tyhjänä samaa luokkaa, mutta sähköllä ajamiseen innostuu (varsinkin kun tajuaa että se maksaa n.1/4 bensalla ajosta). Toki akkua voi ladata myös ajaessa, mutta jos ei halua säätää yhtään, niin silloin hybrid. Ainoa hybridiä puoltava asia on, jos pitää kuljettaa takalaatikossa jotain mikä ei plugariin mahdu.

Jälleenmyyntiarvo on todennäköisesti seuraavassa autonvaihdossa about saman verran suurempi, kuin nyt pitää eroa maksaa (jos vaihdat autoa 1-3v välein, myöhemmin ero on varmasti kaventunut)
 
Viimeksi muokattu:
Onkos noissa RX450h:ssa 2016-> tullut vastaan ihmeempiä ongelmia? Tuo mahdollinen 2GR:n ketjukopan öljyvuoto on tiedossa.
Hakusessa olisi joku tuollainen alle 200.000 ajettu. Luulisi noilla nyt sen 300.000km ajavan?
 
Onkos noissa RX450h:ssa 2016-> tullut vastaan ihmeempiä ongelmia? Tuo mahdollinen 2GR:n ketjukopan öljyvuoto on tiedossa.
Hakusessa olisi joku tuollainen alle 200.000 ajettu. Luulisi noilla nyt sen 300.000km ajavan?

Kannattaa ottaa alle 200tkm ajettu niin on Relax vielä voimassa. Eli katsot että vähintään viimeinen huolto on merkkarilla käyty.

E: Nykyään 200tkm näköjään.
 
Kaverin puolesta kysyn, että onko kukaan asentanut/asennuttanut TT-Thermo moottorinlämmitintä hybridiautoon? Jos olet niin onko toiminut? Työkaveri haluaisi sellaisen Outlanderiin, mutta muutamasta korjaamosta sanottu, että heittää öljyt pihalle, kun öljyt ei lämpene. Itse en oikein usko tuota ja tietääkseni mikään moottorilämmitin ei lämmitä öljyä.
Perustelevat jotenkin sillä, että ajossa kun lähtee moottori käyntiin niin kylmillä öljyillä heittää öljyt pihalle. Onko kellään käytännön kokemusta?
 
Kaverin puolesta kysyn, että onko kukaan asentanut/asennuttanut TT-Thermo moottorinlämmitintä hybridiautoon? Jos olet niin onko toiminut? Työkaveri haluaisi sellaisen Outlanderiin, mutta muutamasta korjaamosta sanottu, että heittää öljyt pihalle, kun öljyt ei lämpene. Itse en oikein usko tuota ja tietääkseni mikään moottorilämmitin ei lämmitä öljyä.
Perustelevat jotenkin sillä, että ajossa kun lähtee moottori käyntiin niin kylmillä öljyillä heittää öljyt pihalle. Onko kellään käytännön kokemusta?
Varmaan taustalla se, että tuollaisella lämmittimellä veden mukana saattavat lämmitä moottorin lämpötila-anturi(t) niin että tietokone luulee moottorin olevan lämmin vaikkei se sitä oikeasti ole. Tällöin auto voi luulla polttomoottoria käynnistäessä sen olevan lämmin ja että sitä saa kierrättää normaalisti ja ottaa heti täydet tehot. Jos näin ei oikeasti olekaan, vaan öljyt ovatkin vaikka -20-asteisia, niin jotain voi tosiaankin lentää pihalle.

Samasta syystä polttomoottoriautoihin ei nykyisin useinkaan tuollaista letkulämmitintä enää sallita, kun sotkee lämpöanturien näyttämän jolloin auton käyntiin saaminen kovalla pakkasella voi olla vaikeaa, kun anturit näyttää tietokoneelle että moottori on lämmin, vaikka oikeasti se on kylmä.
 
Aika monessa autossahan on maahantuojan asentamana tyyliin joku Defan muutaman sadan watin säteilylämmitin, joka usein lämmittää nimenomaan moottoriöljyä. Sopivalla haaroitussarjallahan tuon voisi saada toimimaan letkulämmittimen rinnalla.

Tämä tietysti on vain teoreettista pohdiskelua, toteuttamiskelpoisuus saattaa olla hieman kyseenalaista.
 
Aika monessa autossahan on maahantuojan asentamana tyyliin joku Defan muutaman sadan watin säteilylämmitin, joka usein lämmittää nimenomaan moottoriöljyä. Sopivalla haaroitussarjallahan tuon voisi saada toimimaan letkulämmittimen rinnalla.

Tämä tietysti on vain teoreettista pohdiskelua, toteuttamiskelpoisuus saattaa olla hieman kyseenalaista.

Se vesi pitäisi saada kiertämään että siitä saa jotain hyötyä. Vanha kunnon vastus lohkoon olisi paras, mutta niitä ei oikean saa asennettua nykyisiin moottoreihin.
 
Calixilla on kiertovesipumpulla oleva malli ja sitten on TT-Thermo.
 
Varmaan taustalla se, että tuollaisella lämmittimellä veden mukana saattavat lämmitä moottorin lämpötila-anturi(t) niin että tietokone luulee moottorin olevan lämmin vaikkei se sitä oikeasti ole. Tällöin auto voi luulla polttomoottoria käynnistäessä sen olevan lämmin ja että sitä saa kierrättää normaalisti ja ottaa heti täydet tehot. Jos näin ei oikeasti olekaan, vaan öljyt ovatkin vaikka -20-asteisia, niin jotain voi tosiaankin lentää pihalle.

Samasta syystä polttomoottoriautoihin ei nykyisin useinkaan tuollaista letkulämmitintä enää sallita, kun sotkee lämpöanturien näyttämän jolloin auton käyntiin saaminen kovalla pakkasella voi olla vaikeaa, kun anturit näyttää tietokoneelle että moottori on lämmin, vaikka oikeasti se on kylmä.
Ihmeellistä, että "webasto" autoilla ei tätä anturiongelmaa tai kylmä öljy ongelmaa ole?? Ei se webastokaan öljyä lämmitä?
 
Ihmettelin sitä itsekin ensin, mutta kun ei siinä kuulemma ole mitään esilämmitystä moottoriin tai kabiiniin.

Aaa, liekö joku keski-Euroopasta Suomeen raahattu versio, jos kabiinin esilämmitys puuttuu?

Yli 10v noita on Suomessa ollut ja useita satojatuhansia kilometrejä ajettuja yksilöitä. Ilman mitään moottorinlämmittimiä hyvin ovat pärjänneet.

Kabiinin esilämmityksen puute taasen on v-mäinen homma, joka voisi alkaa närästää.
 
Se vesi pitäisi saada kiertämään että siitä saa jotain hyötyä. Vanha kunnon vastus lohkoon olisi paras, mutta niitä ei oikean saa asennettua nykyisiin moottoreihin.

Eikö näissä letkulämmittimissä (esim. TT-Thermo) ole lähtökohtaisesti pumppukin useinmiten? Nestettähän se lämmittää kuitenkin kuten vanhan ajan lohkovastus.
 
Niin ja voihan sen TT-Thermon rinnalle lisäksi asentaa myös säteilylämmittimen, jos kylmä öljy suuresti huolestuttaa.
 
Moderneissa autoissa on myös melkoisen monimutkainen nestekierto sähköventtiileineen että lienee ihan tuurissaan että mihin se kiertovesipumppu veden saa kiertämään.
 
Moderneissa autoissa on myös melkoisen monimutkainen nestekierto sähköventtiileineen että lienee ihan tuurissaan että mihin se kiertovesipumppu veden saa kiertämään.
Juu, esim. VAG MQB pohjaisissa plugaraissa on kai kolme (periaatteessa neljä) eri kiertoa. Venttiileitä ja pumppuja jotka estää kiertoa. Tästä syystä näitä VAG plugareiden webastoja ei saa kai lämmittämään koodaamallakaan moottoria, vaan lämmittää pelkästään kabiinia.
VW-plug_in-Cooling.png

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 832
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom