Keskustelua hybridiautoista

Varmaan taustalla se, että tuollaisella lämmittimellä veden mukana saattavat lämmitä moottorin lämpötila-anturi(t) niin että tietokone luulee moottorin olevan lämmin vaikkei se sitä oikeasti ole. Tällöin auto voi luulla polttomoottoria käynnistäessä sen olevan lämmin ja että sitä saa kierrättää normaalisti ja ottaa heti täydet tehot. Jos näin ei oikeasti olekaan, vaan öljyt ovatkin vaikka -20-asteisia, niin jotain voi tosiaankin lentää pihalle.

Samasta syystä polttomoottoriautoihin ei nykyisin useinkaan tuollaista letkulämmitintä enää sallita, kun sotkee lämpöanturien näyttämän jolloin auton käyntiin saaminen kovalla pakkasella voi olla vaikeaa, kun anturit näyttää tietokoneelle että moottori on lämmin, vaikka oikeasti se on kylmä.
Ihmeellistä, että "webasto" autoilla ei tätä anturiongelmaa tai kylmä öljy ongelmaa ole?? Ei se webastokaan öljyä lämmitä?
 
Ihmettelin sitä itsekin ensin, mutta kun ei siinä kuulemma ole mitään esilämmitystä moottoriin tai kabiiniin.

Aaa, liekö joku keski-Euroopasta Suomeen raahattu versio, jos kabiinin esilämmitys puuttuu?

Yli 10v noita on Suomessa ollut ja useita satojatuhansia kilometrejä ajettuja yksilöitä. Ilman mitään moottorinlämmittimiä hyvin ovat pärjänneet.

Kabiinin esilämmityksen puute taasen on v-mäinen homma, joka voisi alkaa närästää.
 
Se vesi pitäisi saada kiertämään että siitä saa jotain hyötyä. Vanha kunnon vastus lohkoon olisi paras, mutta niitä ei oikean saa asennettua nykyisiin moottoreihin.

Eikö näissä letkulämmittimissä (esim. TT-Thermo) ole lähtökohtaisesti pumppukin useinmiten? Nestettähän se lämmittää kuitenkin kuten vanhan ajan lohkovastus.
 
Niin ja voihan sen TT-Thermon rinnalle lisäksi asentaa myös säteilylämmittimen, jos kylmä öljy suuresti huolestuttaa.
 
Moderneissa autoissa on myös melkoisen monimutkainen nestekierto sähköventtiileineen että lienee ihan tuurissaan että mihin se kiertovesipumppu veden saa kiertämään.
 
Moderneissa autoissa on myös melkoisen monimutkainen nestekierto sähköventtiileineen että lienee ihan tuurissaan että mihin se kiertovesipumppu veden saa kiertämään.
Juu, esim. VAG MQB pohjaisissa plugaraissa on kai kolme (periaatteessa neljä) eri kiertoa. Venttiileitä ja pumppuja jotka estää kiertoa. Tästä syystä näitä VAG plugareiden webastoja ei saa kai lämmittämään koodaamallakaan moottoria, vaan lämmittää pelkästään kabiinia.
VW-plug_in-Cooling.png

 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 679
Viestejä
4 425 865
Jäsenet
73 409
Uusin jäsen
Popsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom