Keskustelua hybridiautoista

Tuli muuten tutulle suhteellisen isona yllätyksenä, että 2022 octavia PHEV: n 60tkm huolto on ~1000€, kun vaihdetaan normaalin huollon lisäksi tulpat ja DSG-öljyt. Onko tämä ihan OK ja normaali hinta näistä, onko muilla kokemuksia? Hinta siis Autokeskuksella.
Itselläni Seat Leon PHEV -21 ja 60tkm huolto myös ajankohtainen. Tässä muutama hinta mitä tullut kysyttä pääkaupunkiseudulla, K-Auto Vantaa Airport hinta ~1150€, Atoy Kaivoksela ~840€ ja MW Auto 730€. Nämä hinnat töineen ja tarvikkeineen, K-Autosta sanoivat etteivät enää laske huollon hintaa vaikka toisi omat öljyt ja muut tarvikkeet.
 
Tuli muuten tutulle suhteellisen isona yllätyksenä, että 2022 octavia PHEV: n 60tkm huolto on ~1000€, kun vaihdetaan normaalin huollon lisäksi tulpat ja DSG-öljyt. Onko tämä ihan OK ja normaali hinta näistä, onko muilla kokemuksia? Hinta siis Autokeskuksella.

Kuulostaa vähä et on hinnassa Laakkoslisää. Eihän nuo nyt toimenpiteinä kovin kummoisia ole?
 
Itselläni Seat Leon PHEV -21 ja 60tkm huolto myös ajankohtainen. Tässä muutama hinta mitä tullut kysyttä pääkaupunkiseudulla, K-Auto Vantaa Airport hinta ~1150€, Atoy Kaivoksela ~840€ ja MW Auto 730€. Nämä hinnat töineen ja tarvikkeineen, K-Autosta sanoivat etteivät enää laske huollon hintaa vaikka toisi omat öljyt ja muut tarvikkeet.
Mini phev maksoi 60tkm huolto 280€… Toki emomerkin politiikkaan taitaa kuulua huolloissa vain kurkistaa pellin alle ja odottaa, ettå laite rikkoontuu…
 
Renaultilla plugarin 60 000 km huolto oli Autosalvassa 646 EUR vime syksynä. Vaihdettiin öljyt, jarruneste, sytytystulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin ja lisättiin vähän jäähdytysnestettä ja päivitettiin infotainment kun ei suostunut otana päivittymään.
 
Viimeksi muokattu:
Kia CEED Phev my 21 farkku, 60k huolto olisi ollut Autocenterillä 6xx euroa (tarkkaa hintaa en muista mutta hivenen 600:n päälle, kaikki aiemmat 300 paikkeilla). Kilometrejä tuli kuitenkin paljon oletettua nopeammin ja yritin saada nopeampaa aikaakin mutta ei onnistunut. Vein tuohon paikalliseen autokorjaamoon (jossa on laadukkaasti ja edullisesti hoidettu edellistä autoa), sitten kun ovat sen verran tarkkoja noiden kilsojen kanssa ja peruuttelin tuon virallisen huollon ajan ko. syyn takia. Olisiko ollut huolto- ohjelman mukaisena 28X euroa..
 
Kia CEED Phev my 21 farkku, 60k huolto olisi ollut Autocenterillä 6xx euroa (tarkkaa hintaa en muista mutta hivenen 600:n päälle, kaikki aiemmat 300 paikkeilla). Kilometrejä tuli kuitenkin paljon oletettua nopeammin ja yritin saada nopeampaa aikaakin mutta ei onnistunut. Vein tuohon paikalliseen autokorjaamoon (jossa on laadukkaasti ja edullisesti hoidettu edellistä autoa), sitten kun ovat sen verran tarkkoja noiden kilsojen kanssa ja peruuttelin tuon virallisen huollon ajan ko. syyn takia. Olisiko ollut huolto- ohjelman mukaisena 28X euroa..
Ikävä kyllä sanoa. Säästit huollossa 350€, mutta auton arvo putosi paritonnia (tuon verran niissä ollut eroja takuullinen vs takuuton, kun olen noita seuraillut ja 22 phev ceedin itsekin omistanut) :oops: Toki eihän tuolle enää sitten mahda jos huoltoaikaa ei ajoissa muuten saa

Asia osui sikäli lähelle että oma auto oli tehtaalta suoraan viallinen, eikä latautunut kunnolla ja polttikseenkin tuli jokin vika toisena omistuspäivänä, ettei se ilmeisesti käynyt. Takuukorjauksen ajaksi ei olisi saanut autoa ja kaikki oli vaikeaa KIA:lla (myyjä olisi nuo järjestänyt, mutta jos takuu ei sitävertaa pelaa...), mutta onneksi sain akkuun siten virtaa, että sain ajettua koslani myyjäliikkeen pihaan ja peruttua siellä kaupat.
 
Viimeksi muokattu:
Ikävä kyllä sanoa. Säästit huollossa 350€, mutta auton arvo putosi paritonnia (tuon verran niissä ollut eroja takuullinen vs takuuton, kun olen noita seuraillut ja 22 phev ceedin itsekin omistanut) :oops: Toki eihän tuolle enää sitten mahda jos huoltoaikaa ei ajoissa muuten saa

Toki sillä takuu on kun laki yksiselitteisesti kieltää ko. vaatimuksen. Toki kiemurtelua takuu-asioissa voi silti olla, en sitä todellakaan pois sulkemaan lähde.
 
Toki sillä takuu on kun laki yksiselitteisesti kieltää ko. vaatimuksen. Toki kiemurtelua takuu-asioissa voi silti olla, en sitä todellakaan pois sulkemaan lähde.
Ainiin, totta! Kauhistuin vain niin, että jäi oleellinen asia huomaamatta (toki päällä oleva flunssakin tekee osansa). Noinhan se juuri on, kunhan huolto-ohjelmaa on noudatettu ja tehtiin ajoissa. Oikein hyvä pointti
 
Kia CEED Phev my 21 farkku, 60k huolto olisi ollut Autocenterillä 6xx euroa (tarkkaa hintaa en muista mutta hivenen 600:n päälle, kaikki aiemmat 300 paikkeilla). Kilometrejä tuli kuitenkin paljon oletettua nopeammin ja yritin saada nopeampaa aikaakin mutta ei onnistunut. Vein tuohon paikalliseen autokorjaamoon (jossa on laadukkaasti ja edullisesti hoidettu edellistä autoa), sitten kun ovat sen verran tarkkoja noiden kilsojen kanssa ja peruuttelin tuon virallisen huollon ajan ko. syyn takia. Olisiko ollut huolto- ohjelman mukaisena 28X euroa..

Mitä tuossa 60k huollossa oli erilaista verrattuna noihin aiempiin huoltoihin, jos Autocenterillä hinta oli tuplat aiempiin?
 
Mitä tuossa 60k huollossa oli erilaista verrattuna noihin aiempiin huoltoihin, jos Autocenterillä hinta oli tuplat aiempiin?
Ainakin toyotan vastaava huolto sisälsi jarrunesteen ja tulppien vaihdon, josta tuli tuo lisähinta. Huollon sanoin kun asiaa ihmettelin "pelkät iridium tulpat maksaa jo 200€"
 
Ainakin toyotan vastaava huolto sisälsi jarrunesteen ja tulppien vaihdon, josta tuli tuo lisähinta. Huollon sanoin kun asiaa ihmettelin "pelkät iridium tulpat maksaa jo 200€"

joo, ne maksaa, maahantuojalla.

dj.JPG


ja virosta IRIDIUMIA alle kympillä

rfg.JPG
 
Mitä tuossa 60k huollossa oli erilaista verrattuna noihin aiempiin huoltoihin, jos Autocenterillä hinta oli tuplat aiempiin?

Vastaan nyt itse itselleni, mutta Kian 4v/60tkm huollossa vaihdetaan öljyjen ja moottorin ilmansuodattimen lisäksi jarrunesteet ja raitisilmasuodatin. Kian oma huoltoportaali (Online Booking) arpoo raitisilmasuodattimen hinnaksi huikeat 127 euroa ja sentit päälle :D

Ainakin toyotan vastaava huolto sisälsi jarrunesteen ja tulppien vaihdon, josta tuli tuo lisähinta. Huollon sanoin kun asiaa ihmettelin "pelkät iridium tulpat maksaa jo 200€"

Melkoinen hinta kieltämättä tulpista, ainakin nelisylinteriseen autoon. Lisäksi aika lyhyt vaihtoväli iridium-tulpille.
 
Ainakin toyotan vastaava huolto sisälsi jarrunesteen ja tulppien vaihdon, josta tuli tuo lisähinta. Huollon sanoin kun asiaa ihmettelin "pelkät iridium tulpat maksaa jo 200€"
Alkuperäiset tulpat ovat DENSO FC16HR-CY9 tai DENSO FC16HR-Q8 riippuen moottorista.
Siinä 18-25€/kpl kieppeillä jos ei marmorilta hae.
 
Alkuperäiset tulpat ovat DENSO FC16HR-CY9 tai DENSO FC16HR-Q8 riippuen moottorista.
Siinä 18-25€/kpl kieppeillä jos ei marmorilta hae.
Juu. Ilmaa on hinnoissa, mutta halusinkin vain tuoda esiin jälleen miten paljon merkkiliike veloittaa noista. Hain itse tulpat motonetistä ja vein auton nyrkkipajalle. Seuraava halvempi huolto taas toyotalla, niin saa relaxin voimaan
 


Jatkuu tekniikka.

Nämä videot kyllä vahvisti käsitystä, että käytetyn hybridin ostamiseen ei kannata hairahtua ellei ole pinkka kunnossa mahdollisia korjauksia varten.
Ei hirveästi naurattaisi, jos akku tai moottori on kaputt jo 100 tkm kohdalla. Toisin sanoen seuraavaksi autoksi joko polttis tai sähköauto akkutakuulla.
 
Nämä videot kyllä vahvisti käsitystä, että käytetyn hybridin ostamiseen ei kannata hairahtua ellei ole pinkka kunnossa mahdollisia korjauksia varten.
Ei hirveästi naurattaisi, jos akku tai moottori on kaputt jo 100 tkm kohdalla. Toisin sanoen seuraavaksi autoksi joko polttis tai sähköauto akkutakuulla.
Riippuu merkistä. Toyotalla tuollaisia ongelmia ei ole.
 
Nämä videot kyllä vahvisti käsitystä, että käytetyn hybridin ostamiseen ei kannata hairahtua ellei ole pinkka kunnossa mahdollisia korjauksia varten.
Ei hirveästi naurattaisi, jos akku tai moottori on kaputt jo 100 tkm kohdalla. Toisin sanoen seuraavaksi autoksi joko polttis tai sähköauto akkutakuulla.
Montako Toyotaa videossa mainittiin?
 
Nämä videot kyllä vahvisti käsitystä, että käytetyn hybridin ostamiseen ei kannata hairahtua ellei ole pinkka kunnossa mahdollisia korjauksia varten.
Ei hirveästi naurattaisi, jos akku tai moottori on kaputt jo 100 tkm kohdalla. Toisin sanoen seuraavaksi autoksi joko polttis tai sähköauto akkutakuulla.
Omalla Volvo V60 D6 hybridillä oli ajettu noin 350tkm ja akku sekä muut oli alkuperäisiä. Mutta toki sähköllä oli ajettu vain 60tkm.

Aivan totta siis että 100tkm ajettu on jo romu.
 
Nämä videot kyllä vahvisti käsitystä, että käytetyn hybridin ostamiseen ei kannata hairahtua ellei ole pinkka kunnossa mahdollisia korjauksia varten.
Ei hirveästi naurattaisi, jos akku tai moottori on kaputt jo 100 tkm kohdalla. Toisin sanoen seuraavaksi autoksi joko polttis tai sähköauto akkutakuulla.
Taitaa nämä ongelmat olla enempi näiden paniikissa valmistettujen plugarien kohdalla, eli esim. Volkkari, Stellantis, Volvo, BMW. Otetaan tavallinen bensiiniauto, johon pultataan vaihdelaatikon kylkeen sähkömoottori ja lyödään akku takakonttiin. Autoon vielä sellainen joko-tai-mallin ohjelma että ensin imaistaan akku tyhjäksi sähköajolla ja vasta sitten jatketaan bensalla. Ja käsittääkseni bemarilla on ainakin tapana, että voimaa tarvitessa lyödään se kylmä polttomoottori käyntiin, heti kierroksille ja kuorma päälle ja välittömästi, kun voiman tarve lakkaa, sammutetaan moottori. Ei ihme että yläkerta ruostuu.
 
Taitaa nämä ongelmat olla enempi näiden paniikissa valmistettujen plugarien kohdalla, eli esim. Volkkari, Stellantis, Volvo, BMW. Otetaan tavallinen bensiiniauto, johon pultataan vaihdelaatikon kylkeen sähkömoottori ja lyödään akku takakonttiin. Autoon vielä sellainen joko-tai-mallin ohjelma että ensin imaistaan akku tyhjäksi sähköajolla ja vasta sitten jatketaan bensalla. Ja käsittääkseni bemarilla on ainakin tapana, että voimaa tarvitessa lyödään se kylmä polttomoottori käyntiin, heti kierroksille ja kuorma päälle ja välittömästi, kun voiman tarve lakkaa, sammutetaan moottori. Ei ihme että yläkerta ruostuu.

Samanlailla iso osa hyprideistä lämpösillä kesäkeleillä tuntuu pelaavan, jos himmailee sähköllä parkista motari ramppiin ja lyö kick-downin pohjaan, niin en oo ite ainakaan ajanut pistokehypridiä mikä ei käyttäytyisi noin, jos käyttäjä näin päättää käskeä.

Näkisin ett turvallisuuden takia toteutettu noin, että antaa tehot välittömästi jos kaasua reilusti painaa, vaikka se kone kylmä onkin. Sammumiset tuntuu vaihtelevan ulkolämpötilan mukaan paljon, talvella moni kone jää käymään pitemmäksi aikaa, kun kerran käynnistynyt. Kesällä toki sammuvat melkein heti kun voimaa ei enää tarvita.
 
Taitaa nämä ongelmat olla enempi näiden paniikissa valmistettujen plugarien kohdalla, eli esim. Volkkari, Stellantis, Volvo, BMW. Otetaan tavallinen bensiiniauto, johon pultataan vaihdelaatikon kylkeen sähkömoottori ja lyödään akku takakonttiin. Autoon vielä sellainen joko-tai-mallin ohjelma että ensin imaistaan akku tyhjäksi sähköajolla ja vasta sitten jatketaan bensalla. Ja käsittääkseni bemarilla on ainakin tapana, että voimaa tarvitessa lyödään se kylmä polttomoottori käyntiin, heti kierroksille ja kuorma päälle ja välittömästi, kun voiman tarve lakkaa, sammutetaan moottori. Ei ihme että yläkerta ruostuu.

Onhan se kunnon lose-lose tekniikan kannalta. Sille pienelle akulle saadaan maksimaalinen määrä niitä 0-100-0% jaksoja ja lisäksi polttomoottorille pahimmillaan sellaista 1-5min per päivä käyttöä. Ei paljoa vaadi että edestakainen työmatka on juuri sellainen että polttis käynnistyy. Pahimmillaan yhdensuuntainen työmatka on sellainen että kone silti käynnistyy -> lataa töissä ja himaan mennessä sama. Eli tulee pari sykliä päivään. Akku kuluu ja moottori ei lämpeä. Sinänsä en kyllä ymmärrä miksi Toyota olisi immuuni moottorin pätkäkäytölle tai akun kulumiselle.

Itse pitkään olin sitä mieltä että seuraavaksi siirryn bensasta hybridiin, mutta alkaa yhä enemmän tuntua siltä että sähkö on kuitenkin se oikea valinta. Jos raha ei olisi rajoite niin ostaisin tehokkaan bensa-auton ja katselisin vasta seuraavasta sukupolvesta sähkäreitä. Nyt niissä kaikissa tuntuu olevan vähän jotain pielessä.
 
Plugareista en tiedä, niitä varmaan koskee enempi vähempi samat haasteet/ongelmat merkillä kuin merkillä, mutta valtaosahan Toyotan nykyisistä hybrideistä on sitä perinteistä mallia, jolloin akun SoH on melko irrelevantti loppuviimein, kunhan nyt ei ihan kaputt mene (ilmeisesti kestävät ihan hyvin). Moottorikin näkee enemmän käyttöä lyhyessä ajossa kuin vastaava phev. Onko sitten mikä odotettava käyttöikä kunnon tynkäajelussa, mene ja tiedä.
 
Eikö noi vanhemmat nikkeliakut kestä paljon pidempään kuin uudet. Toyotalla käytettiin vielä gen 3 hybridissä nikkeliä mutta uudemmissa ilmeisesti muuttui jo litiumiksi.
 
Nämä videot kyllä vahvisti käsitystä, että käytetyn hybridin ostamiseen ei kannata hairahtua ellei ole pinkka kunnossa mahdollisia korjauksia varten.
Ei hirveästi naurattaisi, jos akku tai moottori on kaputt jo 100 tkm kohdalla. Toisin sanoen seuraavaksi autoksi joko polttis tai sähköauto akkutakuulla.
Uudessa tekniikassa on toki aina riskejä, mutta kyllä tässä aika vahva vahvistusvinoumakin on mukana. Se tuntuu olevan, että jos pluggarin tulee 10k€ remontti, niin se osoittaa että kaikki hybridit ovat kelvottomia, kun taas kun polttiksen tulee 10k€ remontti, niin se osoittaa, että jos ostaa merkin X mallin Y vuosimallin A-B, niin kannattaa tarkistaa että huolto Z on tehty ajallaan.

Onhan niitä kauhutarinoita polttisten kalliista voimalinjarempoistakin vaikka ja kuinka, mutta niitä ei vaan kukaan yleistä koskemaan kaikkia polttiksia.


Plugareista en tiedä, niitä varmaan koskee enempi vähempi samat haasteet/ongelmat merkillä kuin merkillä, mutta valtaosahan Toyotan nykyisistä hybrideistä on sitä perinteistä mallia, jolloin akun SoH on melko irrelevantti loppuviimein, kunhan nyt ei ihan kaputt mene (ilmeisesti kestävät ihan hyvin). Moottorikin näkee enemmän käyttöä lyhyessä ajossa kuin vastaava phev. Onko sitten mikä odotettava käyttöikä kunnon tynkäajelussa, mene ja tiedä.
Itselataavissa en nyt tosiaan ole paljoa kauhutarinoita akuista kuullut tosiaan miltään merkiltä, ja niissä on sekin että vailla jotain tulisi niin ei se akun vaihto ole sen isompi murhe kuin joku vaihteisto tai koneremppa, jotka on polttisissa riskeinä


Onhan se kunnon lose-lose tekniikan kannalta. Sille pienelle akulle saadaan maksimaalinen määrä niitä 0-100-0% jaksoja ja lisäksi polttomoottorille pahimmillaan sellaista 1-5min per päivä käyttöä. Ei paljoa vaadi että edestakainen työmatka on juuri sellainen että polttis käynnistyy. Pahimmillaan yhdensuuntainen työmatka on sellainen että kone silti käynnistyy -> lataa töissä ja himaan mennessä sama. Eli tulee pari sykliä päivään. Akku kuluu ja moottori ei lämpeä. Sinänsä en kyllä ymmärrä miksi Toyota olisi immuuni moottorin pätkäkäytölle tai akun kulumiselle.

Itse pitkään olin sitä mieltä että seuraavaksi siirryn bensasta hybridiin, mutta alkaa yhä enemmän tuntua siltä että sähkö on kuitenkin se oikea valinta. Jos raha ei olisi rajoite niin ostaisin tehokkaan bensa-auton ja katselisin vasta seuraavasta sukupolvesta sähkäreitä. Nyt niissä kaikissa tuntuu olevan vähän jotain pielessä.
En nyt sinänsä ole eri mieltä siitä etteikö hyppy suoraan täyssähköön ole ihan hyvä idea jos ei pluggarin eduista erityisesti hyödy, mutta sitä nyt en allekirjoita että pluggari automaattisesti kärsisi jostain pätkäajosta.

Huomattavasti vähemmän sitä pätkäkäyttöä tulee omaan pluggarin kuin vanhaan polttiksen tuli normi työpäivänä käynnistyy 0 kertaa, kun polttis käynnistyi vähintään kaksi tai useammin kylmänä. Saati sitten jos laskee sen, että start-stop pätkitti sitä lyhyttäkin käyttöä lämpimällä (juu, sen saa pois, mutta niin saa pluggarinkin käyntiin jos haluaa, kumpaankaan en kokenut tarvetta).

Akun syklien suhteen taas en näe mitään ongelmaa, sen takia niissä on puskurit, että kestävät käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa tekniikassa on toki aina riskejä, mutta kyllä tässä aika vahva vahvistusvinoumakin on mukana. Se tuntuu olevan, että jos pluggarin tulee 10k€ remontti, niin se osoittaa että kaikki hybridit ovat kelvottomia, kun taas kun polttiksen tulee 10k€ remontti, niin se osoittaa, että jos ostaa merkin X mallin Y vuosimallin A-B, niin kannattaa tarkistaa että huolto Z on tehty ajallaan.

Onhan niitä kauhutarinoita polttisten kalliista voimalinjarempoistakin vaikka ja kuinka, mutta niitä ei vaan kukaan yleistä koskemaan kaikkia polttiksia.
Yllättävän monessa eri merkin hybrideissä niitä vikoja vaan tuntuu olevan, ja laadukkaina pidetyissä merkeissäkin.

Sehän se juttu tässä onkin, että uudessa tekniikassa on aina riskejä, kun taas polttistekniikka on koeponnistettua.

Ei tästä nyt kuitenkaan tarvii alkaa rakentamaan mitään "on polttiksissakin kalliita vikoja" vastakkainasettelua.
 
. Sinänsä en kyllä ymmärrä miksi Toyota olisi immuuni moottorin pätkäkäytölle tai akun kulumiselle.
Kohta 25 vuotta Toyotan itselataavaa tekniikka ja kuvailemiasi ongelmia ei ole. Eri asia joillan eri merkin plug ineilla joilla voi ajaa pidempään pelkällä akulla. Toyotan itselataavissa akkua käytetään ~30-80% välillä ja polttomoottori automaattisesti päällä suurimman osan matkasta. Tuossa tekniikassa se sähkömoottori on lähinnä ajoa tehostava ja bensaa säästävä, eikä sillä ole edes tarkoitus ajella pidempään yksikseen.

Yllättävän monessa eri merkin hybrideissä niitä vikoja vaan tuntuu olevan, ja laadukkaina pidetyissä merkeissäkin.

Sehän se juttu tässä onkin, että uudessa tekniikassa on aina riskejä, kun taas polttistekniikka on koeponnistettua.

Ei tästä nyt kuitenkaan tarvii alkaa rakentamaan mitään "on polttiksissakin kalliita vikoja" vastakkainasettelua.
Toyotan itselataava tekniikka on kohta 25 vuotta vanha ja sitä on kehitetty jatkuvasti. Kyseessä ei ole uusi tekniikka. Se on todettu erittäin kestäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Se on vähän niin, että koitappa etsiä nykyauto, missä ei olisi mitään ongelmia tai mistä ei tekniikka voisi äkisti pettää, tarkoittaen kaikkia yksilöitä.

Vaggilaisia parjataan paljon, osittain syystäkin, mutta on niitä kyllä liikenteessäkin todella paljon, eli varmasti näkyy internetmaailmassa näkyvämmin, kuin joku toinen merkki.

Tojokaan ei kuitenkaan mikään jumala-merkki ole, vaikka luotettavan auton mainetta nauttiikin ja kyllä siinä perää varmasti on. Lähi vuosina ovat saaneet jo ihan istuttavia penkkejäkin autoihinsa tehtyä. Plugari farkun olisi voinut vaikka ottaakkin, jos Tojolla sellainen olisi.

Itse juuri hankin plugarin ja akkutakuu kun on vielä 5v/130tkm voimassa, niin en siitä niin kauheaa stressiä ota. Plugari myös käy meidän ajoprofiiliin oikein passelisti. Tulee polttomoottoriajoakin suht sopivassa suhteessa. Toki olisin sähköauton valinnut mielelläni, mutta niin kallista autoa ei pysty itselle perustella, että jääköön tulevaisuuteen, ehkä seuraava kottero sitten.
 
Toyota on suunnitellut auton oikein :)

Hybriditekniikan on suunnitellut hyvin, penkit ja äänieristyksen unohtanut täysin...

Onhan se kunnon lose-lose tekniikan kannalta. Sille pienelle akulle saadaan maksimaalinen määrä niitä 0-100-0% jaksoja ja lisäksi polttomoottorille pahimmillaan sellaista 1-5min per päivä käyttöä. Ei paljoa vaadi että edestakainen työmatka on juuri sellainen että polttis käynnistyy. Pahimmillaan yhdensuuntainen työmatka on sellainen että kone silti käynnistyy -> lataa töissä ja himaan mennessä sama. Eli tulee pari sykliä päivään. Akku kuluu ja moottori ei lämpeä. Sinänsä en kyllä ymmärrä miksi Toyota olisi immuuni moottorin pätkäkäytölle tai akun kulumiselle.

Itse pitkään olin sitä mieltä että seuraavaksi siirryn bensasta hybridiin, mutta alkaa yhä enemmän tuntua siltä että sähkö on kuitenkin se oikea valinta. Jos raha ei olisi rajoite niin ostaisin tehokkaan bensa-auton ja katselisin vasta seuraavasta sukupolvesta sähkäreitä. Nyt niissä kaikissa tuntuu olevan vähän jotain pielessä.

Ei ole mikään polttis immuuni sille, jos öljyn lämpötila jää säännöllisesti liian alhaiseksi ja bensaa&kondenssivettä alkaa kertymään öljyn sekaan. Ei siinä auta vuosittainen öljynvaihtokaan, Minissä syttyi moottorin vikavalo vajaa 2kk/1tkm huollosta ja öljyn seassa jo liikaa bensaa ja vettä...
 
Hybriditekniikan on suunnitellut hyvin, penkit ja äänieristyksen unohtanut täysin...

Omalla ruholla 180cm ja 75kg olen saanut jokaisessa Toyotassa mitä olen ajanut, täysin hyvän ajoasennon eikä penkissä ala mitään paikkaa särkemään tai puutumaan, edes pidemmällä matkalla.

Toki jos on erityisen pitkä, lihava tai ei omaa lihaskuntoa joka pitää ruodon kasassa, niin asia voi olla eri, mutta onneksi on vaihtoehtoja.

Äänieristys voisi olla parempi, mutta ei sekään ole mikään deal breaker ja muutamalla sadalla siitäkin saa inhimillisemmän. Yhtä lailla jossain teslassa voisi olla parempi äänieristys, kun oikein mainostavat olevansa premium.
 
Omalla ruholla 180cm ja 75kg olen saanut jokaisessa Toyotassa mitä olen ajanut, täysin hyvän ajoasennon eikä penkissä ala mitään paikkaa särkemään tai puutumaan, edes pidemmällä matkalla.

Toki jos on erityisen pitkä tai lihava, niin asia voi olla eri, mutta onneksi on vaihtoehtoja.

Äänieristys voisi olla parempi, mutta ei sekään ole mikään deal breaker ja muutamalla sadalla siitäkin saa inhimillisemmän. Yhtä lailla jossain teslassa voisi olla parempi äänieristys, kun oikein mainostavat olevansa premium.
178cm/80-120kg välillä koetettu, aygo, yaris, yaris cross, auris, corolla hybrid& sport(pitäisi olla paremmat penkit), camry, hiace, hilux, land cruiser lyhyt&pitkä ja kaikissa reidet kramppaa vartin ajon jälkeen kun istuinosat ovat liian lyhyet.
 
178cm/80-120kg välillä koetettu, aygo, yaris, yaris cross, auris, corolla hybrid& sport(pitäisi olla paremmat penkit), camry, hiace, hilux, land cruiser lyhyt&pitkä ja kaikissa reidet kramppaa vartin ajon jälkeen kun istuinosat ovat liian lyhyet.

Reidet kramppaa vartin ajon jälkeen


:srofl:

Yritä edes :facepalm:
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Juu ja ahteri tarpeettoman leveä... :D

Onneksi on tarjolla vaihtoehtoja. Kumma kyllä, Lexuksissa ihan hyvät penkit.
Useampaa Lexusta olen ajanut ja ainoa ero Toyotan penkkeihin on pehmeys. Reisitukea niissä ei mielestäni ole enemmän kuin Toyotoissa. Mutta pehmeys tekee niistä kyllä astetta mukavammat.
 
Lexuksessa on kyllä ihan helvetisti paremmat istuimet kuin perus-Toyotassa, eteenkin niissä vähän kalliimmissa malleissa.
 
Sama tapahtuu mersun ja bemarin vakiolättäpenkeillä, oikein mainioita kaupunkiautoja ovat, muttei noilla matkaa tee.
Erilaisia olemme. Viime kesältä ns. perämerikierros, Tampere Vaasa Uumaja Tornio Oulu Tampere. 1300km, kolme yöpymistä.
Ei ongelmaa, BMW 330e ja normipenkit.
Edit. Mukana myös vaimo jolla kipuoireyhtymä. Ei kommentteja myöskään.
 
Viimeksi muokattu:
Ohan siellä Toyotankin hyprideistä ongelmansa, ettei mee ihan pelkäksi kehumiseksi :)


Tuntuu jokaisessa nyky autossa olevan omat riskinsä ja jokaisessa tuntuu jotain olevan.

Penkki asiassa samaa mieltä, bmw lätät on melko kamalat verrattuna sportteihin. Toyotan penkit ei koskaan erikoisia ole ollut, vageissa tuntuisi olevan satunnaista kokeiluilla aika ok penkkejä istua pitempää matkaa.
 
Riippuu merkistä. Toyotalla tuollaisia ongelmia ei ole.
Montako Toyotaa videossa mainittiin?
Toyota on suunnitellut auton oikein :)

On Toyota/Lexus suunnitellut joo kaikki oikein.

Aikamoinen myyti vieläkin elää, että Toyota kestää ja muut paskoja.
Samaa paskaa sillä erotuksella, että laatu vaikutelma, materiaalit, ajettavuus ym. seikat ok huomattavasti paskempaa, kuin muilla


 
Merkkihuoltoonkin voi viedä omat osat ja öljyt, FYI. :comp:

Käsittääkseni alan yleiset sopimusehdot on aika nihkeät tuon suhteen, mutta tiedän, että jotkut tuotakin tekevät. Niin asiakkaat kuin firmat.

En halua valita autoa pelkästään käyttövoiman perusteella ja joku Toyota ei merkkinä kiinnosta pätkääkään.

Mikä siinä on vialla merkkinä? Merkki pitäisi kirjoittaa kokonaan isolla ja siihen tulisi sisältyä kirjaimet b, m ja w?

Sinänsähän Toyotallakin osataan tehdä jännittävämpiä autoja, kuten ykkössukupolven Coupe-High Rider. Tai en ole itse ajanut, mutta ilmeisesti se on aika paljon kuljettajaa osallistavampi kuin wanhat Corollat.

Kyllä. Ja yksi vaihtoehto on ajaa ensin vanha polttis loppuun ja viedä paaliin, mikä on varmaan todellisuudessa se kaikista resurssiviisain ratkaisu ympäristön kannalta.

Sen jälkeen joudut kuitenkin ostamaan jotakin, missä on enemmän sähköä. ;) Harvemminhan vaimoakaan vanhempaan vaihdetaan...

Omalla ruholla 180cm ja 75kg olen saanut jokaisessa Toyotassa mitä olen ajanut, täysin hyvän ajoasennon eikä penkissä ala mitään paikkaa särkemään tai puutumaan, edes pidemmällä matkalla.

Toki jos on erityisen pitkä, lihava tai ei omaa lihaskuntoa joka pitää ruodon kasassa, niin asia voi olla eri, mutta onneksi on vaihtoehtoja.

Äänieristys voisi olla parempi, mutta ei sekään ole mikään deal breaker ja muutamalla sadalla siitäkin saa inhimillisemmän. Yhtä lailla jossain teslassa voisi olla parempi äänieristys, kun oikein mainostavat olevansa premium.

Hyvin mielenkiintoista, koska olen samanpituinen. Oletko ajanut E120 Corollaa (2002-2008(?)), ja jos kyllä, niin miten diilasit sen kanssa, että ratti ei liiku syvyyssuunnassa ja polvet on kiinni ohjauspylväässä? Onko ajoasentosi ehkä jotenkin poikkeuksellisen takakeno?

Kyllähän silläkin ajoi, kun ei paremmasta tiennyt, mutta ei se mikään ergonomian riemuvoitto ollut. Kaasujalassa sen tunsi kyllä vähänkin pidemmällä matkalla. Kymmenisen vuotta uudempi VW Jetta osoittautui vuokrakulimallinakin aivan eri maailmaksi, ja myöhemmin saman aikakauden Focukseen siirryttyäni ja pari kuukautta myöhemmin hetkeksi takaisin Corollan kuljettajanpenkille ahtauduttuani ihmettelin, kuinka vaikea siihen Corollan penkkiin oli päästä ja kuinka ahdasta siinä oli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 027
Viestejä
4 503 618
Jäsenet
74 313
Uusin jäsen
okimotoyoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom