Nämä videot kyllä vahvisti käsitystä, että käytetyn hybridin ostamiseen ei kannata hairahtua ellei ole pinkka kunnossa mahdollisia korjauksia varten.
Ei hirveästi naurattaisi, jos akku tai moottori on kaputt jo 100 tkm kohdalla. Toisin sanoen seuraavaksi autoksi joko polttis tai sähköauto akkutakuulla.
Uudessa tekniikassa on toki aina riskejä, mutta kyllä tässä aika vahva vahvistusvinoumakin on mukana. Se tuntuu olevan, että jos pluggarin tulee 10k€ remontti, niin se osoittaa että kaikki hybridit ovat kelvottomia, kun taas kun polttiksen tulee 10k€ remontti, niin se osoittaa, että jos ostaa merkin X mallin Y vuosimallin A-B, niin kannattaa tarkistaa että huolto Z on tehty ajallaan.
Onhan niitä kauhutarinoita polttisten kalliista voimalinjarempoistakin vaikka ja kuinka, mutta niitä ei vaan kukaan yleistä koskemaan kaikkia polttiksia.
Plugareista en tiedä, niitä varmaan koskee enempi vähempi samat haasteet/ongelmat merkillä kuin merkillä, mutta valtaosahan Toyotan nykyisistä hybrideistä on sitä perinteistä mallia, jolloin akun SoH on melko irrelevantti loppuviimein, kunhan nyt ei ihan kaputt mene (ilmeisesti kestävät ihan hyvin). Moottorikin näkee enemmän käyttöä lyhyessä ajossa kuin vastaava phev. Onko sitten mikä odotettava käyttöikä kunnon tynkäajelussa, mene ja tiedä.
Itselataavissa en nyt tosiaan ole paljoa kauhutarinoita akuista kuullut tosiaan miltään merkiltä, ja niissä on sekin että vailla jotain tulisi niin ei se akun vaihto ole sen isompi murhe kuin joku vaihteisto tai koneremppa, jotka on polttisissa riskeinä
Onhan se kunnon lose-lose tekniikan kannalta. Sille pienelle akulle saadaan maksimaalinen määrä niitä 0-100-0% jaksoja ja lisäksi polttomoottorille pahimmillaan sellaista 1-5min per päivä käyttöä. Ei paljoa vaadi että edestakainen työmatka on juuri sellainen että polttis käynnistyy. Pahimmillaan yhdensuuntainen työmatka on sellainen että kone silti käynnistyy -> lataa töissä ja himaan mennessä sama. Eli tulee pari sykliä päivään. Akku kuluu ja moottori ei lämpeä. Sinänsä en kyllä ymmärrä miksi Toyota olisi immuuni moottorin pätkäkäytölle tai akun kulumiselle.
Itse pitkään olin sitä mieltä että seuraavaksi siirryn bensasta hybridiin, mutta alkaa yhä enemmän tuntua siltä että sähkö on kuitenkin se oikea valinta. Jos raha ei olisi rajoite niin ostaisin tehokkaan bensa-auton ja katselisin vasta seuraavasta sukupolvesta sähkäreitä. Nyt niissä kaikissa tuntuu olevan vähän jotain pielessä.
En nyt sinänsä ole eri mieltä siitä etteikö hyppy suoraan täyssähköön ole ihan hyvä idea jos ei pluggarin eduista erityisesti hyödy, mutta sitä nyt en allekirjoita että pluggari automaattisesti kärsisi jostain pätkäajosta.
Huomattavasti vähemmän sitä pätkäkäyttöä tulee omaan pluggarin kuin vanhaan polttiksen tuli normi työpäivänä käynnistyy 0 kertaa, kun polttis käynnistyi vähintään kaksi tai useammin kylmänä. Saati sitten jos laskee sen, että start-stop pätkitti sitä lyhyttäkin käyttöä lämpimällä (juu, sen saa pois, mutta niin saa pluggarinkin käyntiin jos haluaa, kumpaankaan en kokenut tarvetta).
Akun syklien suhteen taas en näe mitään ongelmaa, sen takia niissä on puskurit, että kestävät käyttöä.