Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
En tiedä onko kyse vain yksittäisistä, mutta kyllä niitä akkuja on vaihdeltu aika monien muiden merkkien autoihin jo ennen 150tkm. Iltalehdistössä on ollut juttua Audista ja Volvosta ainakin.
Ei kai "iltalehdistössä" ole ollut kuin se yksi Volvo D6 akku, jossa loppujenlopuksi ilmeni että joku joppari koitti saada jotain keskieuroopassa kolarissa rikottua akkua menemään suomessa valmistajan piikkiin.

Noissa volvoissa oli myös akustoa jäähdyttävä ilmastoinnin korkeajännite kompura se joka aiheutti ongelmia. Nekin ongelmat johtuivat pohjimmiltaan siitä että järjeslemään pääsi tavallisen auton ilmastoinnin voiteluöljyä huollon yhteydessä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Aika heikosti, mutta siis viisi tasoa (comfort, executive, sport/luxury, F-sport ja Premier). Suomiautot on jotain noista ja käytännössä lisävarustelistalta ei ole missään vaiheessa oikeastaan väriä enempää saanut ruksia (adaptiivinen vakkari törmäyksenestolla ja navigointi). Karkeasti sanoisin että comfort on tosi pelkistetty, Executivessa on jo sadetunnistin, parkkitutkat, täysi keyless ja lämmitettävä ratti. F-sport tuo mukanaan ulkonäköjuttuja, erikoismittariston, säätyvän iskunvaimennuksen ja sporttijakkarat. Luxury ja vallankin premier tosi harvinaisia suomi-autoina mutta noissa sitten onkin jo sähköpenkit, täysnahat, mark levinsonit, ratti ja penkki muisteilla jne..

Nettiautossa on valtaosa ruotsin tuonteja tai ainakin puolet ja niissä tuo comfort on jo paljon kattavampi, vastaa suunnilleen suomi executivea mutta poikkeuksiakin on. Esim tuo oma on comfort mutta tuotu ruotsista niin siinä sentään on nuo tutkat, navi ja lämpöratti mutta ei esim avaimetonta lukitusta. 2017 faceliftin jälkeiset mallit sisältää käytännössä kaikki tuon safety pack paketin missä on adaptiivinen vakkari, kaistavahti ja automaattipitkät. Tässä nyt lyhyesti jotain koottuna :)
Lisätään vielä että navi on aina lisäruksina. Ainakin olen nähnyt F-Sporttejakin ilman navigointia.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Itse kun hankin käytetyn, 4v ikäisen plugaruhybridin maltillisessa vajaan 60ke:n hintaluokassa niin ei tullut mieleenkään jättää ostamatta samaan syssyyn laajinta mahdollista jatko / lisäturvaa, jota em. erikoisautoliikkeeltä sai (ei maahantuoja). Tosta nyt tuli pari-kolmen hassun tuhannen euron lisäpotti, mutta ainakin mielenrauhaa sillä saa ihan eri malliin kuin ilman sitä. Lisäksi jopa epäilen, että auton lähtiessä vaihtoon, ko. lisäturva (2v / 40tkm sisältäen omistajanvaihdokset) on tavalla tai toisella myyntivaltti.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Ei kai "iltalehdistössä" ole ollut kuin se yksi Volvo D6 akku, jossa loppujenlopuksi ilmeni että joku joppari koitti saada jotain keskieuroopassa kolarissa rikottua akkua menemään suomessa valmistajan piikkiin.
On noita takuuseen vaihdettu hyvinkin moneen malliin. Syyt ja tilanteet vaihtelevat, mutta aika usein autot ovat ajokelpoisia vaikka akkua ei vaihtaisikaan. Tuolla kuuluisalla volvolla kai ei voinut ajaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Itse kun hankin käytetyn, 4v ikäisen plugaruhybridin maltillisessa vajaan 60ke:n hintaluokassa niin ei tullut mieleenkään jättää ostamatta samaan syssyyn laajinta mahdollista jatko / lisäturvaa, jota em. erikoisautoliikkeeltä sai (ei maahantuoja). Tosta nyt tuli pari-kolmen hassun tuhannen euron lisäpotti, mutta ainakin mielenrauhaa sillä saa ihan eri malliin kuin ilman sitä. Lisäksi jopa epäilen, että auton lähtiessä vaihtoon, ko. lisäturva (2v / 40tkm sisältäen omistajanvaihdokset) on tavalla tai toisella myyntivaltti.
Siis ostit 2v/40tkm lisätakuun autolle ja laitat sen vaihtoon ennen kuin se on ummessa? Ihanan kallista. Miten voi edes miettiä noin paskan auton ostamista mikä ei oletettavasti kestä kahta vuotta ilman usean tonnin överiremontteja?
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Siis ostit 2v/40tkm lisätakuun autolle ja laitat sen vaihtoon ennen kuin se on ummessa? Ihanan kallista. Miten voi edes miettiä noin paskan auton ostamista mikä ei oletettavasti kestä kahta vuotta ilman usean tonnin överiremontteja?
Suosittelen hankkimaan 200ke:n edustusauton, tuo hinta siis ilman Somoliamme päästöpohjaista autoveroa, ja miettimään sen jälkeen miten jäätävän paljon ja millaista viimeistä huutoa olevaa elektroniikkaa tuollaisissa on. Se on enemmän sääntö kuin poikkeusn että jotain tulee. Se ei tee autosta paskaa, edustusautot nyt vain ovat merkin kuin merkin "näyteikkunoita" teknisestä ylivertaisesta osaamisestaan joka tulee joihinkin perheautoin, Passateihin tai Hyundaihin vasta useiden vuosien päästä.

Paska auto se ei tosiaan ole. Monta kertaa tasokkaampi tapa matkustaa kuin vaikkapa useimpien mielestä hienot / kalliit, ns. "ylemmän keskiluokan" autot kuten Audin A6, Volvon S/V90, Bemarin 5-sarja tai Mercedeksen E. Tai noiden katumaasturiversiot. Puhumattakaan jostain Volvo V60, BMW 3-sarjalaisista tai Mercedeksen C-sarja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Suosittelen hankkimaan 200ke:n edustusauton, tuo hinta siis ilman Somoliamme päästöpohjaista autoveroa, ja miettimään sen jälkeen miten jäätävän paljon ja millaista viimeistä huutoa olevaa elektroniikkaa tuollaisissa on. Se on enemmän sääntö kuin poikkeusn että jotain tulee. Se ei tee autosta paskaa, edustusautot nyt vain ovat merkin kuin merkin "näyteikkunoita" teknisestä ylivertaisesta osaamisestaan joka tulee joihinkin perheautoin, Passateihin tai Hyundaihin vasta useiden vuosien päästä.

Paska auto se ei tosiaan ole. Monta kertaa tasokkaampi tapa matkustaa kuin vaikkapa useimpien mielestä hienot / kalliit, ns. "ylemmän keskiluokan" autot kuten Audin A6, Volvon S/V90, Bemarin 5-sarja tai Mercedeksen E. Tai noiden katumaasturiversiot. Puhumattakaan jostain Volvo V60, BMW 3-sarjalaisista tai Mercedeksen C-sarja.
Mullakin on alla 200ke hybridi-edustusauto. Sen merkki ja malli alkaa L-kirjaimella. Nukkumaan mennessä ei tarvitse huolehtia sitä ;)
Kyseenalaistin lähinnä tuota ajatusta että vasta neljä vuotta vanhassa autossa härpäkkeet alkavat hajoamaan ja on halukas maksamaan tonneja jatkotakuusta, josta jättää puolet seuraavan omistajan iloksi. Ylivertainen tekninen osaaminen ei näemmä tarkoita luotettavuutta. Nämä on varmaan niitä "vain bemarijuttuja" joita en ymmärrä.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Suosittelen hankkimaan 200ke:n edustusauton, tuo hinta siis ilman Somoliamme päästöpohjaista autoveroa, ja miettimään sen jälkeen miten jäätävän paljon ja millaista viimeistä huutoa olevaa elektroniikkaa tuollaisissa on. Se on enemmän sääntö kuin poikkeusn että jotain tulee. Se ei tee autosta paskaa, edustusautot nyt vain ovat merkin kuin merkin "näyteikkunoita" teknisestä ylivertaisesta osaamisestaan joka tulee joihinkin perheautoin, Passateihin tai Hyundaihin vasta useiden vuosien päästä.
Siis ostit yli 200 000 euron auton joka maksoi 60 000 euroa. Eikö kyseessä silloin ole 60 000 euron auto? Ei kai 4 vuotta vanha auto voi olla enää edustusauto, ne ketkä noita uutena ostavat laittavat parissa kolmessa vuodessa kiertoon. Kaverini osti juuri 5 vuotta vanhan BMW 740Li:n, innolla odottelen vikaraportteja :cigarbeye: Jos ostaa vanhan auton joka on täynnä sen ajan uusinta tekniikkaa pitää varautua korjauskuluihin. Kai sitten voi noita lisäturviakin hankkia jos ei tase kestä yllättäviä menoja.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Tuuheaa laskea käytetyn auton omistamista vuosia vanhana ja verrata sitä siihen, mitä se on maksanut uutena. En ihan nyt seuraa tuota ajatuksenjuoksua, mutta vissiin kyseessä on enemmänkin "tällä todistan itselleni, että omistan kalliin auton" tms. Uuden 200ke bemarin kanssa tuolla neljä(?) vuotta vanhalla puhkipierretyllä ei ole mitään tekemistä. Keulamerkki sama.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
Toisin kuin täällä on väitetty, niin BMW hybrid ei osaa käyttää akkua loppuun navigoinnin perusteella kohteeseen saapuessa. Se käyttää sitä tien tason mukaan, mitä isompi tie tai kuormitus, sitä varmemmin motti käyntiin.

Ihan uusista en tiedä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
On noita takuuseen vaihdettu hyvinkin moneen malliin. Syyt ja tilanteet vaihtelevat, mutta aika usein autot ovat ajokelpoisia vaikka akkua ei vaihtaisikaan. Tuolla kuuluisalla volvolla kai ei voinut ajaa.
On varmaan, mutta se että takuu aikana vaihdetaan akku, ei oikeasti kerro muuta kuin sen että se akku on helppo vaihtaa. Takuukorjauksissa se työn logiikka ja nimenomaan kustannusrakenne on aika erilainen.

Mullakin on alla 200ke hybridi-edustusauto. Sen merkki ja malli alkaa L-kirjaimella. Nukkumaan mennessä ei tarvitse huolehtia sitä ;)
Edustusautot ovat yleensä nimenomaan näitä ylemmän keskiluokan autoja, eikä Lexus mitään muita autoja teekään kuin ylemmän keskiluokan autoja.

Sinänsä se että auto olisi siellä yläluokassa ei tee siitä sen luotettavampaa, käytännössä pikemminkin päinvastoin.

Jos valmista tekee miljoona autoa ja jokaiseen täytyy vaihtaa 100e osa takuuna, se maksaa 100miljoonaa. Jos valmistaja tekee 10000 autoa ja jokaiseen pitää 500 osa, se maksaa vain 5 miljoonaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
.
.
Edustusautot ovat yleensä nimenomaan näitä ylemmän keskiluokan autoja, eikä Lexus mitään muita autoja teekään kuin ylemmän keskiluokan autoja.

Sinänsä se että auto olisi siellä yläluokassa ei tee siitä sen luotettavampaa, käytännössä pikemminkin päinvastoin.
.
.
Vai sil viisii, siitä vaan kaikki ylemmän keskiluokan (D-segmentti) Avensis- ja Mondeo-kuskit päivittämään "ylemmän keskiluokan" Lexus LS:ään:


Uusia saa kaupasta vielä edullisemmin, alkaen 156 k€:


Lexus LS on aina kuulunut nimensäkin mukaiseen Luxury Sedan/loistoauto/edustusauto -luokkaan. Sitä kutsutaan F-segmentiksi, johon kuuluvat myös ne tavallisimmat, eli Audi A8, BMW 7-sarja ja M-B S.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Siis ostit yli 200 000 euron auton joka maksoi 60 000 euroa. Eikö kyseessä silloin ole 60 000 euron auto? Ei kai 4 vuotta vanha auto voi olla enää edustusauto, ne ketkä noita uutena ostavat laittavat parissa kolmessa vuodessa kiertoon. Kaverini osti juuri 5 vuotta vanhan BMW 740Li:n, innolla odottelen vikaraportteja :cigarbeye: Jos ostaa vanhan auton joka on täynnä sen ajan uusinta tekniikkaa pitää varautua korjauskuluihin. Kai sitten voi noita lisäturviakin hankkia jos ei tase kestä yllättäviä menoja.
Pointti oli siinä, että noissa on niin vitusti kaikkea mukavaa, että sen takia ne hajoaa. Ei siksi että "ostitpa paskan auton hahahahaa" niin kuin tuon yhden janarin ihan ensimmäinen kommentti oli.

Saa elää aika puskissa jos kuvittelee, että valmistajan X edustusmalli olisi yhtä luotettava kuin jokin Corolla tai Avensis. Tuollaisessa edustusmallissa, merkistä viis, on varmasti 100x enemmän ... noh aivan kaikkea hajoavaa, uusinta uutta, kaikenlaista jota ei ole testattu ... 4-5-6 vuotta ennen kuin sama teknologia / asia löytää tiensä siihen 20-30ke:n CorollaAvensikseen.

Sen takia noissa on vikoja, jos tämä tulee jollekin yllätyksenä niin sehän kertoo lähinnä siitä, että tämä yllättyjä on aika pihalla asioista.

:kahvi:
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
sehän se on että mitä enemmän kaiken maailman lisähärpäkkeitä autossa on niin sitä enemmän niissä on vikaantumisen kohteita. Tietokoneitahan nämä nykyautot alkaa olemaan ja sehän niistä vika-alttiimpia tekee. Sano yksikin tietokone joka toimii kuin junan vessa niin saat papukaijamerkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
sehän se on että mitä enemmän kaiken maailman lisähärpäkkeitä autossa on niin sitä enemmän niissä on vikaantumisen kohteita. Tietokoneitahan nämä nykyautot alkaa olemaan ja sehän niistä vika-alttiimpia tekee. Sano yksikin tietokone joka toimii kuin junan vessa niin saat papukaijamerkin.
Tietokoneita on ollut niin kauan kuin on ollut elektroninen moottorinohjaus. Ovat toimineet ihan hyvin. Tarkoitat varmaan vika-alttiudella sitä että vikavaloja ei enää korjailla sirpillä ja vasaralla jos ei osaa käyttää atk:ta?
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Toisin kuin täällä on väitetty, niin BMW hybrid ei osaa käyttää akkua loppuun navigoinnin perusteella kohteeseen saapuessa. Se käyttää sitä tien tason mukaan, mitä isompi tie tai kuormitus, sitä varmemmin motti käyntiin.

Ihan uusista en tiedä.
En ole ihan varma, saanko kiinni ajatuksesta, mutta sellainen kommentti tähän että toki jos sähkökoneesta ei riitä teho haluttuun liikkumiseen, niin ei sitä akkuakaan silloin saa tyhjäksi. Ts. jos ajaa esim. lämä tiskissä motaria, niin akkua on jäljellä määränpäässä melkein 100% koska sähköllä ei pääse niin kovaa.

Edit: Niin, ja sekin vaikuttanee, että kun se polttomoottori on kerran käynnistetty, niin sitä myös käytetään sen verran, että lämmöt nousee. Sopivassa eli epäsopivassa kohdassa matkaa käynnistyessä tuokin voi johtaa siihen, että sähköä jää "tankkiin".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Vai sil viisii, siitä vaan kaikki ylemmän keskiluokan (D-segmentti) Avensis- ja Mondeo-kuskit päivittämään "ylemmän keskiluokan" Lexus LS:ään:


Uusia saa kaupasta vielä edullisemmin, alkaen 156 k€:


Lexus LS on aina kuulunut nimensäkin mukaiseen Luxury Sedan/loistoauto/edustusauto -luokkaan. Sitä kutsutaan F-segmentiksi, johon kuuluvat myös ne tavallisimmat, eli Audi A8, BMW 7-sarja ja M-B S.
Aloitin vituilulla jossa vertasin noita autoja yhteiskuntaluokkiin, mutta sekosin omaan näppäryyteeni, kun aloin noita tuotantomääriä vetää tuohon.

Tosin eipä se yläluokkaan yhteiskunnassakaan kuuluva ole enää vuosikausiin korreloinut varallisuuden kanssa.

En nyt muistaiksä tuo autojen yläluokan nimi on, mutta kyllähän Lexuskin on siellä "ylemmässä keskiluokassa" jos verrataan noihin RR-Bentley luokan autoihin... Tosin, on noissa remppakulutkin siellä "yläluokassa"
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Aloitin vituilulla jossa vertasin noita autoja yhteiskuntaluokkiin, mutta sekosin omaan näppäryyteeni, kun aloin noita tuotantomääriä vetää tuohon.

Tosin eipä se yläluokkaan yhteiskunnassakaan kuuluva ole enää vuosikausiin korreloinut varallisuuden kanssa.

En nyt muistaiksä tuo autojen yläluokan nimi on, mutta kyllähän Lexuskin on siellä "ylemmässä keskiluokassa" jos verrataan noihin RR-Bentley luokan autoihin... Tosin, on noissa remppakulutkin siellä "yläluokassa"
Autojen luokittelulla ei ole suoraan mitään tekemistä niiden hinnan kanssa, muuten kuin että iso auto yleensä on kalliimpi kuin pieni auto. Ylempi keskiluokka (eli D-segmentti) viittaa ainoastaan auton kokoon, ei mihinkään muuhun.

 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Aloitin vituilulla jossa vertasin noita autoja yhteiskuntaluokkiin, mutta sekosin omaan näppäryyteeni, kun aloin noita tuotantomääriä vetää tuohon.

Tosin eipä se yläluokkaan yhteiskunnassakaan kuuluva ole enää vuosikausiin korreloinut varallisuuden kanssa.

En nyt muistaiksä tuo autojen yläluokan nimi on, mutta kyllähän Lexuskin on siellä "ylemmässä keskiluokassa" jos verrataan noihin RR-Bentley luokan autoihin... Tosin, on noissa remppakulutkin siellä "yläluokassa"
Enpä hoksannut, että ne olivat vain omia nimittelyjäsi.

Ylempi keskiluokka, eli D-segmentti:


Lexus LS Euroopassa: F-segmentti
Lexus LS Briteissä: luxury saloon
Lexus LS USA/Kanada: Full size luxury car

R-R Phantom Euroopassa: F-segmentti
R-R Phantom Briteissä: luxury saloon
R-R Phantom USA/Kanada: Full size luxury car


Luulen, että muistelet termiä "ultra luxury car". Se oli yhden pois ostetun autoalan firman (R.L. Polk CO.) aikoinaan ehdottama nimitys niille F-segmentin autoille, jotka maksoivat >US$100k (v. 2007). Vähäveroisissa maissa tuo erottelisi R-R Phantomin Lexus LS:stä, mutta Suomen hinnoilla Lexuskin olisi ultra luxury car, jos siis sellainen F-segmentin jaottelu olisi ottanut tuulta alleen.

 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Kyllähän tuosta Lexuksesta RR verrattuna vähän sellaiset halpis vibat jää, en sitten tiedä johtuuko se tuosta muotoilusta, vai vaan RR pitkästä brändihistoriasta..

Muuten mä olen aina jotenkin nauranut noille edustusauto statusta mainostaville auton omistajille (tai todennäköisemmin haltijoille), se auton hintalappu ei tee niin suurta vaikutusta kun sisäistää sen että se pihassa pari kertaa kuussa käyvä roska-autokin maksaa tuplat enemmän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Kyllähän tuosta Lexuksesta RR verrattuna vähän sellaiset halpis vibat jää, en sitten tiedä johtuuko se tuosta muotoilusta, vai vaan RR pitkästä brändihistoriasta..

Muuten mä olen aina jotenkin nauranut noille edustusauto statusta mainostaville auton omistajille (tai todennäköisemmin haltijoille), se auton hintalappu ei tee niin suurta vaikutusta kun sisäistää sen että se pihassa pari kertaa kuussa käyvä roska-autokin maksaa tuplat enemmän.
RR maksaa varmaan 3 kertaa enemmän. Eiköhän tuosta jotakin eroja jo tule. :)
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
En ole ihan varma, saanko kiinni ajatuksesta, mutta sellainen kommentti tähän että toki jos sähkökoneesta ei riitä teho haluttuun liikkumiseen, niin ei sitä akkuakaan silloin saa tyhjäksi. Ts. jos ajaa esim. lämä tiskissä motaria, niin akkua on jäljellä määränpäässä melkein 100% koska sähköllä ei pääse niin kovaa.

Edit: Niin, ja sekin vaikuttanee, että kun se polttomoottori on kerran käynnistetty, niin sitä myös käytetään sen verran, että lämmöt nousee. Sopivassa eli epäsopivassa kohdassa matkaa käynnistyessä tuokin voi johtaa siihen, että sähköä jää "tankkiin".
Itse tartuin tuohon kommenttiin vähän eri kantilta, "BMW hybrid ei osaa käyttää akkua loppuun navigoinnin perusteella kohteeseen saapuessa.".

Arjen esimerkki omalla kohdallani (BMW hybrid) pk-seudulta reitiltä Kirkkonummi -> Länsi-Herttoniemi:

-Bemarin hölmö sähköaivo käyttää akuston liki minimiin Länsiväylän 80-alueella, sitten pitäisi ajella stadin (ytimen) läpi Itäväylälle ja edelleen Herttoniemessä lähiöön X. Sähköaivo kuluttaa akusta liki kaiken Länsiväylällä ja sitten pätkäkäyttelee polttomoottoria lopun ajomatkan ajan täysin idioottimaisesti. Näin siis vaikka ajotilana on Eco Pro ja määränpää navissa -> auto tietää tasan tarkkaan minne ollaan menossa ja mitä reittiä ja missä olisi optimaalisinta käyttää sähköä, missä polttomoottoria.

Ainoa ratkaisu tähän on "overraidata" / ohittaa sähköaivo ajamalla länärillä niin lujaa, että sähköaivo käyttää vain polttomoottoria (minun auton tapauksessa yli 87-88 @ GPS). Tällöin polttomoottori käytetään kerralla lämpöiseksi, sitä käytetään tasaisella maantiellä (järkevin käyttöympäristö sille, pienin kulutus, mekaanisesti "tekee hyvää") eikä sitä käynnistellä, sammutella, käynnistellä, sammutella parin minuutin välein 10-20-30 sekunniksi kerrallaan jolloin lämpötilapalkki on koko ajan sinisellä. Tällöin myös akuston varaus jää sinne "länärin jälkeiseen" stadin liikennevalohelvettiin sekä Itäväylälle. Eli alkumatka menee polttomoottorin voimin, loppumatkan sähkön voimin.

Ensin ajattelin että tämä on jotain systeemin ... "ominaisuuksia", mutta mulla on bemarin Eco / naviasetuksissa päällä myös järjestelmän "Opettele reitti" -täppä. Tällä täpällä sähköaivon pitäisi oppia / ymmärtää usein ajetut reitit vieläkin paremmin -> osaa optimoi akuston & polttomoottorin yhteiskäytön -> ajaminen on vieläkin ekologisempaa. Mutta touhu on aivan samanlaista kuin yllä.

Sen sijaan jos lähden Herttoniemestä niin sähköaivo osaa käyttää sähkön oikein, eli käyttää sähköä matkan alkuvaiheessa ja lyö polttomoottorin tulille ekaa kertaa vasta stadin ytimen jälkeen, suurinpiirtein Ruoholahden valoissa Länsiväylän alussa. Eli on nämä aika lapsenkengissä vielä...

Sori niille jotka eivät pk-seudulla asu, esimerkki ei sanone mitään ilman karttaa:

Kirkkonummi to Herttoniemi
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Ei muuten osaa hybridibemarin systeemi näyttää yli 999km:n sähköajoa.



-En tiedä toimiiko linkki ja miksi *itussa imgurista ei saa tänne linkkailtua kunnolla kuvia. Kuitenkin siis kuvan (jos toimii) alareunassa on 999km joka näyttää aina kulloisestakin bensatankillisesta sähköllä ajetut kilometrit. Lukema siis nollautuu kun auton tankkaa, samalla nollautuu tuo "kwh kulutuslukema" (kuvassa 21,8kwh / 100km). Tuo lukema ei ylitä 999:ää vaikka olen ajanut nykyisestä tankillisesta varmaan +1100km sähköllä.

En olisi uskonut että Allahin vuonna 2018 ei "koodata paremmin" vai eikö tosiaankaan valmistaja uskonut, että kukaan ajaisi yli 1000km yhdestä noin 43L polttoainetankillisesta? Aikamoinen lapsus, tilaa TFT-screenillä kyllä olisi?

Autona siis G12 -korimallinen bemari vuodelta 2018.
 
Viimeksi muokattu:

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Ei muuten osaa hybridibemarin systeemi näyttää yli 999km:n sähköajoa.



-En tiedä toimiiko linkki ja miksi *itussa imgurista ei saa tänne linkkailtua kunnolla kuvia. Kuitenkin siis kuvan (jos toimii) alareunassa on 999km joka näyttää aina kulloisestakin bensatankillisesta sähköllä ajetut kilometrit. Lukema siis nollautuu kun auton tankkaa, samalla nollautuu tuo "kwh kulutuslukema" (kuvassa 21,8kwh / 100km). Tuo lukema ei ylitä 999:ää vaikka olen ajanut nykyisestä tankillisesta varmaan +1100km sähköllä.

En olisi uskonut että Allahin vuonna 2018 ei "koodata paremmin" vai eikö tosiaankaan valmistaja uskonut, että kukaan ajaisi yli 1000km yhdestä noin 43L polttoainetankillisesta? Aikamoinen lapsus, tilaa TFT-screenillä kyllä olisi?

Autona siis G12 -korimallinen bemari vuodelta 2018.
Saksalainen insinööri menettää yöunet ajatuksesta, että isolla 7-sarjalaisella ei ajeta kuin lyhyttä nurkkapyöritystä jossa pärjää pelkällä sähköllä. :btooth:
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Niin eli sitten ajat vain >88 km/h koska sähköaivo ei osaa.
Mutta et voi painaa nappia save moodiin, koska sähköaivo ei osaa?
Oletko oikeasti noin ... hölmö ettet ymmärrä kontekstistä mitään?

Koko postaukseni idea oli kritisoida BMW:n järjestelmää, ei ihmetellä kuinka itse tekemällä järjestelmän hölmöydet voi ohittaa.

Eli toistan vielä: Koko postaukseni idea oli kritisoida BMW:n järjestelmää, eikä ihmetellä kuinka itse tekemällä järjestelmän hölmöydet voi ohittaa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
Ainoa ratkaisu tähän on "overraidata" / ohittaa sähköaivo ajamalla länärillä niin lujaa, että sähköaivo käyttää vain polttomoottoria (minun auton tapauksessa yli 87-88 @ GPS).
Onko? Onko ainoa ratkaisu ajaa väkisin lujaa vai voiko vain painaa nappia? Anteeksi että oon näin helvetin hölmö.
 
Viimeksi muokattu:

Hanzamann

Platinum-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
Soittivat alkuviikosta edellisestä phev cuprasta perään.
Olivat myyneet sen uudelle omistajalle suoraan tekemättä mitään tai tutkimatta miksi se purki 12v akkua satunnaisesti samalla, kun latasi korkeajänniteakkua.
Oli uusi omistaja ajanut kaksi viikkoa ja oli sähkömoottori kärähtänyt.
Auto odotellut uutta moottoria kuukauden päivät. Tuli näköjään tehtyä oikea päätös, kun otin tämän bornin tilalle.

:srofl:
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Onko? Onko ainoa ratkaisu ajaa väkisin lujaa vai voiko vain painaa nappia? Anteeksi että oon näin helvetin hölmö.
Koko alkuperäisen postaukseni, lue se vaikka 5 kertaan, idea oli kyseenalaistaa järjestelmän logiikkaa eikä keskustella minkälaisilla eri tavoilla sähköaivoa voi ohittaa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Soittivat alkuviikosta edellisestä phev cuprasta perään.
Olivat myyneet sen uudelle omistajalle suoraan tekemättä mitään tai tutkimatta miksi se purki 12v akkua satunnaisesti samalla, kun latasi korkeajänniteakkua.
Oli uusi omistaja ajanut kaksi viikkoa ja oli sähkömoottori kärähtänyt.
Auto odotellut uutta moottoria kuukauden päivät. Tuli näköjään tehtyä oikea päätös, kun otin tämän bornin tilalle.

:srofl:
Miksi ihmeessä he sulle soittivat kertoakseen mitä autolle kävi? Kaksi viikkoa ajanut ja kuukausia odottanut uutta moottoria, eli se oli kuukausia jossain ja nyt kuukausien jälkeen soittivat sulle?
 

Hanzamann

Platinum-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
Miksi ihmeessä he sulle soittivat kertoakseen mitä autolle kävi? Kaksi viikkoa ajanut ja kuukausia odottanut uutta moottoria, eli se oli kuukausia jossain ja nyt kuukausien jälkeen soittivat sulle?
Soittelivat varmaan siksi, koska ravasin sen hybridin kanssa 7 kertaa huollossa kahden kuukauden sisään.
Halusivat minulta vielä kysellä kaikista oireista ja olosuhteista joissa sitä 12v akun purkautumista tapahtui, koska "osasin kuvailla niitä niin tarkasti ja hyvin" huollon sanojen mukaan.
Tämä ilmeisesti sen takia etteivät enää halua riskeerata uuden moottorin kärähtämistä?
Uusi omistaja oli ajanut kaksi viikkoa ja nyt kuukauden odottelun jälkeen uusi saapunut ilmeisesti.
Auto oli myyty käytännössä heti eteenpäin sen jälkeen, kun vein sen vaihtoon. Ilmeisesti vain pesty. Missään listoilla sitä ei näkynyt liikkeen sivuilla tai nettiautossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Äkkiä en kyllä keksi miten 12v akun purku ja sähkömoottorin kärähdys toisiinsa liittyvät... Ellei kyse ole sitten jostain lasinpyyhkijän sähkömoottorista.
 

Hanzamann

Platinum-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
Äkkiä en kyllä keksi miten 12v akun purku ja sähkömoottorin kärähdys toisiinsa liittyvät... Ellei kyse ole sitten jostain lasinpyyhkijän sähkömoottorista.
Ei ne välttämättä liitykkään, mutta ei kukaan osannut sanoa miksi se imi sen 12v akunkaan tyhjäksi ladatessa välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Countryman lähti pajalle; nokka-akselit+hilut menevät vaihtoon. Autolla ikää siis 3v/33tkm kun havaitsin nokassa syöpymiä&uurteita.

Kuulemma normaalia lataushybridille ja noita näkee paljon, siksi työnjohtaja ohjeisti joka kerta liikkeelle lähtiessä ajamaan ensin polttiksen kuumaksi ja sen jälkeen loput sähköllä/hybridinä.

Pelkkää sähkö-/hybridiajoa pitää kuulemma välttää kun kondenssivesi moottorin sisällä ruostuttaa&syövyttää paikat.

Enpä tiedä onko muilla merkeillä tällaista, mutta BMW jaksaa aina yllättää…
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Tekniikan Maailma testasi hybridiautoja uusimmassa lehdessä. Mukana olivat seuraavat autot
  • Audi Q5 Sportback TFSI e 50 Electrified Edition Advanced
  • DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4 Plug-in Hybrid Performance Line Business A
  • Land Rover Discovery Sport P 300e Plug-in Hybrid AWD Auto SE
  • Lexus NX 450h+ AWD F Sport S
  • Volvo XC60 T6 AWD Long Range Inscription Edition A
Tässä loppuarvosanat:

1653989472899.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Mistä tuli mieleen katsella nokka-akseleita noin uudessa?
Tammikuussa kävi huollossa ja maaliskuussa tuli vikailmoitus, että on vettä öljyn seassa. Öljyt vaihdettiin ja auto ohjelmoitiin niin, ettei pitöisi toistua.

Huollosta tulin kotiin ja kurkkasin uteliaisuudesta. Olen aika pitkään kirjoittanut käyttö-, huolto- ja korjaamokäsikirjoja ja ollut kaivoskoneiden huoltojen&korjausten ohjeistuksen kanssa tekemisissä niin kävi mieleen kurkata.

Ja eihän tuo hyvältä näytä näin tuoreeksi:

3B739A0A-57D4-4A42-948C-F51C087D61DB.jpeg
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Countryman lähti pajalle; nokka-akselit+hilut menevät vaihtoon. Autolla ikää siis 3v/33tkm kun havaitsin nokassa syöpymiä&uurteita.

Kuulemma normaalia lataushybridille ja noita näkee paljon, siksi työnjohtaja ohjeisti joka kerta liikkeelle lähtiessä ajamaan ensin polttiksen kuumaksi ja sen jälkeen loput sähköllä/hybridinä.

Pelkkää sähkö-/hybridiajoa pitää kuulemma välttää kun kondenssivesi moottorin sisällä ruostuttaa&syövyttää paikat.

Enpä tiedä onko muilla merkeillä tällaista, mutta BMW jaksaa aina yllättää…
Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Moottorin suunnittelijainsinöörit kaiketi suunnitelleet vesipumpun, joka pumppaa lohkoon vettä tuollaisessa väärinkäytöstilanteessa :D Eivaan. Ei kai sen pitäisi olla mitään merkitystä, jos moottori vain välillä kävisi kuumaksi asti?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Ei varmaan mitenkään. Mutta käytännössä hybridillä ei yleensä pysty ajamaan 100% sähköajoa ympäri vuoden vaan moottori käynnistyy väkisin joskus. Mikäli sähköajoa yrittää maksimoida kaikin keinoin, saattaa tilanne olla se että moottori käynnistyy aina vain hetkeksi eikä koskaan käy kunnolla kuumaksi. Silloin sitä kosteutta väkisin kertyy öljytilaan, ajamalla moottori kunnolla kuumaksi se vesi haihtuisi sieltä pois.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
No tätä mä juuri meinasin. Toisin sanoen: hybridin moottori rasittuu kai pääosin juuri samalla tavalla kuin polttomoottorisen auton: pätkäajo rasittaa pidemmän päälle. Vedenjakaja on juuri siinä, että salliiko ajomatka ja olosuhteet puhtaan sähköajon, vai toimiiko sähkö vain "pätkäajon maksimoijana", ts. keskipitkistäkin matkoista tulee pätkäajoa. Itse ajan niin, että sähköllä aina kun pääsee, ja sitten kun mennään bensalla niin mennään mielellään maantieajoa ja se vähintään 20 kilsaa. Jos bensaosuus on jäämässä lyhyemmäksi, niin laitetaan sporttimoodi päälle jo ennen kuin sähkö on loppu ja lämpimällä koneella sitten voi antaa ajoittain vähän raskaampaa kaasujalkaa myös. Ei se mun mielestä mitään ihan hirveää ydinfysiikkaa vaadi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
194
Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Ei kyllä mitenkään. Olen nähnyt myös monia vuosia pihalla seisseitä moottoreita ja nämäkin on ollut ihan käyttökunnossa nokka-akseleita myöten. Vanhemmilla on joskus aikoinaan myös ollut näitä moottoreita käyttöautoissa, eikä niissä mitään ongelmia ole ollut. Enemmänkin uskoisin, että pätkäajosta (hybridiajosta) johtuvaa kondenssiveden muodostumista tässä yritetään vältellä.

Meillä on Outlanderissa nopealla vilkaisulla nokat ihan tikissään, vaikka kyllä se aika harvoin sitä moottoria pääsee käyttelemään. Öljykorkissa hiukan kosteutta havaittavissa, enemmän, kuin kakkosautossa, jolla ajetaan todella lyhyitä pätkiä päivittäin. Joten kyllä sitä vettä sinne muodostuu, toki onko siitä mitään haittaa sitten, on ihan eri juttu.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
No aika kuivan näköiseltä tuo nokka näytti (ihan kuin olis bräkleenillä putsattu ennen kuvausta).. Tuollainen kun polkastaan käyntiin siinä motarin rampilta täydellä kuormalla ilman öljyjä, niin ei se oikein hyvää tee..
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
279
Jossain sivustolla oli myös vastaava ongelma uudessa plugari A-mersussa. Auto ilmoitti vedestä öljyn joukossa. Ongelmahan ei ole sähköajo tai seisotus vaan tuo lyhyt hybridiajo. Joko ei moottoria ollenkaan käyntiin tai sitten käytetään se kone lämpimäksi säännöllisesti.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Arkiajoissa tuo polttomoottorin pätkäkäynti on ainakin ongelmana, kun T-risteyksestä kiihdyttää kovemman kiihdytyksen liikennevirran mukaan (eli antaa kickdownin). Moottori käynnistyy ainakin GTE-passatissa aina kun lyö lapun lattiaan ja moottori käy hetken aikaa kunnes sammuu itsekseen (olisiko joku lämpötila-anturi jonka mukaan ajotietokone sitä pitää käynnissä?).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Juuri näin! Ilmaisin asian hieman huonosti….

Siis hybridiajo tarkoittaa useita kylmäkäynnistyksiä, jolloin seokset ovat rikkaalla. Moottori ei lämpene kunnolla suunniteltuun toimintalämpötilaan, jolloin bensa ei haihdu pois öljyn seasta.

Bensaa sisältävä öljy voitelee huonommin ja ”pesee” yläkerrasta pois öljykalvo, jolloin pitkään seisoessaan(parkissa tai ajaa sähköllä) metalli on alttiina korroosiolle.

Jo pelkkä ulkolämpötilan vaihtelu aiheuttaa kondenssivettä moottorin sisään, joka ei myöskään poistu sieltä jos polttomoottoria ei ajeta kuumaksi riittävän usein.

Kun sisuskaluista on pesty voiteleva öljykalvo pois ja sisäpinnoilla on tiivistynyt kosteutta, syöpyvät metallipinnat, kuten kuvasta on nähtävillä.

Samoin kuvasta näkyy, miten kitkapinnan ulkopuolinen osa nokkaa on aivan kuiva ja alkavaa pintaruostetta on siinä.

Yläkerrasta myös öljy on ollut poissa, jolloin käynnistyessäån kuivana on nokkaan tullut noita kuvassa näkyviä naarmuja.

Tässä kuva bmw 225xe hybridin venttiilikoneistosta. Siis sama tekniikka kuin minissä. Kuva schmiedman korjaamopäälliköltä lainattu.

1653998593693.png
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 476
Viestejä
4 163 490
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom