En nyt tiiä minne kirjoittaisin mutta pian 10tkm ajettu alle 4kk aikana omalla hybridillä, 740Le xDrive vm.2018. Jotta postaus pysyy lyhyenä niin alla pelkkää kulutuskokemusta:
-Latailen autoa töissä ja kotona normaalista töpselistä. Auton noin 7,5kWh (netto) kokoinen akusto latautuu tyhjästä täyteen +/-3 tunnissa.
-Työmatkani on 24km josta yli 90% on pk-seudun kehäteitä 80/100 -rajoituksella (Länäri, Kehä 2).
-Heti kun kelit lämpenivät sinne vajaaseen 10 asteeseen (ja kesärenkaat vaihtui alle) niin koko matkan pääsee akulla, parhaimmillaan ollut jopa 4-5km rangea käyttämättä. Eli nettorange on lähennellyt 30 kilometriä vaikka autolla on ajettu jo 100tkm ja tosiaan yli 90% ajomatkasta maantienopeuksia.
-Kesärenkaat eivät ole mitkään ... "eco-bensanpihistelymalliset", vaan 245/45/19 Michelin Pilot Sport 4:t.
-Käytän aina sekä auton esilämmitystä (appilla) että karttadataan pohjautuvaa "ennakoivaa ajoa". Tämä tarkoittaa BMW:llä sitä, että laitat määränpään naviin (kaikki tutukin paikat muistipaikoilla) -> auto tietää minne mennään -> auto osaa optimoida regenrointimahdollisuudet (mäet, risteykset, kehäteiden erkanemiskaistat, ym.) sekä kummankin voimanlähteen (bensa, sähkö) yhteispelin sekä kokonaiskulutuksen.
-BMW ei suostu pitämään "automaattista sähköajoa" päällä yli 90km/h -nopeudessa ellei kuski itse siirry "Eco Pro" -moodista "MAX eDrive" -moodiin. En tiedä miten muilla merkeillä mutta näin tässä. Vähän ihmeellistä, vaikka ajomatkaa olisi tosiaan vain ~10km ja akku 100% niin auto starttaa polttomoottorin heti kun nopeus ylittää n.90km/h ELLEI kuski sitä ennen ymmärrä valita "MAX eDrive" -asetusta.
-Oma ajoprofiili on muuttunut auton hankinnan jälkeen jonkin verran ja kuvioihin on tullut mukaan ylimääräinen osoite, jossa en juurikaan pääse lataamaan autoa kätevästi (julkinen latauspaikka 1-2km päässä kauppakeskuksessa minne ei voi jättää autoa esim.yöksi). Lisäksi em. paikasta töihin pitää ajaa Helsingin kantakaupunkia sivuten -> myrkkyä polttoaineenkulutukselle. Pahimmillaan tyhjällä akulla työmatkan kulutus on näyttänyt +9L/100km, hehe
-Talvella olin autolla 3700km mittaisella Norjanturneella. Latailin aina kun pystyin (melkein joka yö), mutta silti reissun kokonaiskulutus oli 7,6L/100km. Vaikka oma ajotapa oli suht maltillinen.
Kaikesta huolimatta muutama viimeisin tankillinen näin keväällä on mennyt noin
3,5-3,6L/100km -kulutuksella johon olen erittäin tyytyväinen. Ottaen huomioon ylempänä mainitut asiat sekä auton nelivetoisuuden sekä -omapainon (~2100kg). Tämä edustus-seiska on kokonaisuutena, "platformina" kaikkea muuta kuin optimaalisin "plugarihybridi".