Keskustelua hybridiautoista

Miten taloudellisesti tekkiläiset ajaa plug-in hybrideillä? Jos on lyhyt edestakaisin matka, jonka pääsee kokonaan sähköllä, niin en sähköä säästele. Sain maaliskuun alussa sähköauton latauspaikan taloyhtiöltä, joten nykyään kotilatauskin onnistuu.

Mutta jos pitää ajaa pidemmälle, kuten nyt pääsiäisenä etelästä Pohjois-Savoon, niin sitten tulee ajettua taloudellisemmin. Kiihdytykset tavoitenopeuteen tulee tehtyä bensan voimalla, jolla myöskin 100+ km/h nopeudet tulee ajettua. Jos ei ole kiire, niin sitten voi myöskin ajaa rekan imussa hieman hitaammin. Mutta sitten 80km/h nopeuksilla tulee ajettua tasaista tietä tai alamäkeen sähköllä, ylämäkeen taas polttomoottori käyttöön, kun alkaa mennä liikaa tehoa. 60km/h nopeudet tai alle tulee pääsääntöisesti ajettua sitten koko ajan sähköllä. Pyrin myös pysähtymään kerran syömään matkalla, jolloin voi auto olla kwh-perusteisessa latauksessa. Siihen kun yhdistää vielä koiran ulkoilutuksen, niin tunnissa onkin jo kerennyt akku täyttymään jonkin verran.

Autona siis Toyota Prius PHV -18.
Ajan niin, kuin ajaisin bensa-autoakin, turhia säästelemättä. Napista käyntiin ja sitten tien päälle. Toki omasta Outlanderista puuttuu EV-nappi, joten lyhyet ajot pitää ajaa vähän pienemmällä polkemisella, että polttomoottori ei käynnisty. Joskus eco-nappia kokeilin, mutta kulutukseen ei minun mielestä ollut vaikutusta, ainoastaan polkimen vaste muuttui.
 
Prius käyttää ns. hybriditilassa kyllä akkua silloin, kun ei tarvitse paljoa tehoa. Silloin on kuitenkin samalla myös hold-tilassa, eli se lataa ajossa sen kulutetun sähkön määrän takaisin, eli se ei sitä akkua kovinkaan paljoa silloin käytä. Kun on itse painanut EV-ajon päälle, silloin auto ei lataa sitä akkua takaisin siihen tilaan kuin se oli.
Maantieajossa moottori käy pienellä kuormalla jolloin ecu katsoo kartasta kannattaisiko moottorin kuormaa nostaa että päästäisiin parempaan hyötysuhteeseen. Tällöin se toimii itselataavasti ja se on ihan hyvä ja toivottava asia. Vaikka polttoainetta kuluu enemmän, yhdistettynä sähköajoon kokonaiskulutus laskee. Sitten se välillä vaihtaa kokonaan sähkölle esim. alamäessä ja avustaa ylämäessä. Antaa auton päättää itse automaattitilassa miten energiaa käytetään. Kun plugin-ominaisuudesta haluaa ottaa kaiken irti niin ajaisin EV-tilassa akun tyhjäksi heti matkan alussa ja lopussa koska tuollaisen pienen akun energiasisältö ei ole kuin parin-kolmen bensalitran säästö.
 
Itse ajan kaikki lähiajot eli ~50km säteellä olevat sähköllä aina. Pitkät matkat VAGin automaatio tekee päätökset puolestani ja käyttää akkua ja polttomoottoria kuten parhaaksi näkee. En optimoi ajoa mitenkään, menen aina mittarinopeus + ylitys = oikea nopeus sen enempää ajattelematta. En toimi tien tukkeena, en säästele kiihdytyksiä, en ajele rekkojen imussa vaan annan auton kulkea just kuten haluan. Kiroan eniten Nissaneita ja muita sähkövatkaimia jotka köröttelee jossain motarin alamäessä 80km/h. Pitkällä matka-ajolla en edes harkitse plugarin latausta, koska sisäinen 3.6kW laturi on ns. hyttysen kusi meressä kokonaisuutta ajatellen ja mitään 2-3h taukoja sen 1l per 100km säästön vuoksi en edes harkitse tekeväni.
Ei kiihdytyksissä pidäkään säästellä jos haluaa taloudellista ajoa, elle nyt sitten sillä estä koko polttiksen käynnistymisen.

Mutta miksi kiroat motarilla köröttelijöitä? Eikö niistä voi ajaa ohi? Mä ajan näillä hinnoilla motarit max 90, kunnes saavutan joko edelläajavan tai poistun. Jos jotakuta ahdistaa, niin ei paöjoa vähempää voisi napostella.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta miksi kiroat motarilla köröttelijöitä? Eikö niistä voi ajaa ohi? Mä ajan näillä hinnoilla motarit max 90, kunnes saavutan joko edelläajavan tai poistun. Jos jotakuta ahdistaa, niin ei paöjoa vähempää voisi napostella.

Täsmennettään, että jos menen ohi niin se on se ja sama vaikka ajaisi sen 80km/h 120 alueella. Sitä on vaan törmännyt usein 8-tiellä ohituskaistalla Leafiin joka sitkeästi menee 95 vauhdilla yhdistelmän ohi, jolloin ehkä pääsee kaksi autoa siinä menossa. Yleensä nämä vielä ovat ylämäessä, joten pinna palaa herkästi kun ohituspaikat menevät hukkaan sniiduilun vuoksi. Ei minulla Miillä ajaessa ollut koskaa än ongelmia mennä ohi...
 
Prius käyttää ns. hybriditilassa kyllä akkua silloin, kun ei tarvitse paljoa tehoa. Silloin on kuitenkin samalla myös hold-tilassa, eli se lataa ajossa sen kulutetun sähkön määrän takaisin, eli se ei sitä akkua kovinkaan paljoa silloin käytä. Kun on itse painanut EV-ajon päälle, silloin auto ei lataa sitä akkua takaisin siihen tilaan kuin se oli.
Eikös tuo hold-tila vain säilytä akun varauksen jos haluat pitää sähköajoa "reservissä" myöhempää käyttöä varten?
Ev ajo taas käyttää tottakai pelkkää sähköä eikä sen pidä varata akkua, napin idea on juurikin se että käytetään pelkkää sähköä?
Pidä vaan se normaali tila käytössä niin hyvä tulee...
 
Täsmennettään, että jos menen ohi niin se on se ja sama vaikka ajaisi sen 80km/h 120 alueella. Sitä on vaan törmännyt usein 8-tiellä ohituskaistalla Leafiin joka sitkeästi menee 95 vauhdilla yhdistelmän ohi, jolloin ehkä pääsee kaksi autoa siinä menossa. Yleensä nämä vielä ovat ylämäessä, joten pinna palaa herkästi kun ohituspaikat menevät hukkaan sniiduilun vuoksi. Ei minulla Miillä ajaessa ollut koskaa än ongelmia mennä ohi...
Tuo on ollut ongelma jo kauan ennen sähköautoja, vika on ratin ja penkin välissä, ei konepellin alla.
 
Nyt on kova rauta IS:n koeajossa. Mersun c-sarja.


Tuossa voisi olla potentiaalia seuraavaksi liisariksi, jos eivät siitten pakota jo ensi vuonna täyssähkölle.

+ 100 kilometriä sähköllä, 25,4 kWh akku, 11kW AC-lautausmahdollisuus
+ Kuljettaja pystyy aidosti päättämään että milloin ajetaan sähköllä
+ Vetopaino 1500-2000 kg (tarkista, ei mainittu jutussa)
+ Ilmajousitus pitää ajon ja asennon vakaana isomallakin kuormalla
- Tauko/esilämmitysmahdollisuus pitää selvittää
 
Viimeksi muokattu:
58kiloa hybridistä, joo-o joo-o. Tuolla rahalla ottaisin jo täyssähkön.
Harmillisesti Mersua ei saa nelivetona. Hybridissä toki tosi pieni autovero. Ja mikä mahtaa olla saatavuus. Esimerkkinä BMW i4 sähkis olisi 59k€. Ajomatka ilmeisesti 590km vs Mersun 100km. Eli ehkä sähköautosta ei tosiaan tarvitsisi maksaa juurikaan enempää kuin hybridistä.

Tuo nyt taitaa olla ihan yleistä painavalle autolle:
"Kun auton akkuvirta loppuu, kulutus nousee seka-ajossa äkkiä jopa kymmenen litran tuntumaan."
 
Jaetaan hyviä kokemuksia:
Pari vuotta ajanut -14 Lexus IS300h hybridillä. Kilometriä autolla 200tkm, minun käytössäni reilu 30tkm.
Luotettava, hiljainen, mukava ja riittävän tehokas. Paikaltaan lähtee vähän laiskasti(0-100km/h yli 8s), mutta maantiellä voimaa normaaliin ajoon erittäin riittävästi.
Ollut pääosin noin 10km mittaisessa työmatka-ajossa, talvella esilämmitys vain aamuisin. Pitkän ajan keskikulutus heilunut jossakin 7-8l/100km. Eco-modella ja järkevällä ajotavalla tuosta säästäisi testailujen perusteella kaksikin litraa, mutta silloin reittivalinnat olisivat tylsempiä ja liikenneympyrässä ei mentäisi talvella kylki edellä.
Huolto ihan järkevän hintaista. Akkutakuu vaatisi merkkiliikkeen, mutta eipä nämä jeesuksenaikaisella tekniikalla olevat akut juuri hajoa.
Ainoa miinus tulee susipaskasta vetoluistonestosta. Kontissa kulkee lumiketjut ja sepelipussi, jotta pääsee mökiltä pois talvella ja sadekelillä. Kaikissa normaaleissa ajotilanteissa toimii hienosti, mutta todella liukkaalla järjestelmä heittää hanskat tiskiin ja heittäytyy täysin avuttomaksi.
9/10, suosittelen.
 
Jaetaan hyviä kokemuksia:
Pari vuotta ajanut -14 Lexus IS300h hybridillä. Kilometriä autolla 200tkm, minun käytössäni reilu 30tkm.
Luotettava, hiljainen, mukava ja riittävän tehokas. Paikaltaan lähtee vähän laiskasti(0-100km/h yli 8s), mutta maantiellä voimaa normaaliin ajoon erittäin riittävästi.
Ollut pääosin noin 10km mittaisessa työmatka-ajossa, talvella esilämmitys vain aamuisin. Pitkän ajan keskikulutus heilunut jossakin 7-8l/100km. Eco-modella ja järkevällä ajotavalla tuosta säästäisi testailujen perusteella kaksikin litraa, mutta silloin reittivalinnat olisivat tylsempiä ja liikenneympyrässä ei mentäisi talvella kylki edellä.
Huolto ihan järkevän hintaista. Akkutakuu vaatisi merkkiliikkeen, mutta eipä nämä jeesuksenaikaisella tekniikalla olevat akut juuri hajoa.
Ainoa miinus tulee susipaskasta vetoluistonestosta. Kontissa kulkee lumiketjut ja sepelipussi, jotta pääsee mökiltä pois talvella ja sadekelillä. Kaikissa normaaleissa ajotilanteissa toimii hienosti, mutta todella liukkaalla järjestelmä heittää hanskat tiskiin ja heittäytyy täysin avuttomaksi.
9/10, suosittelen.

Mulla on kans reilun vuoden ollut IS 300h vm 2015, mittarissa 120tkm. On kyllä huippu auto, hiljainen, erittäin mukava, jopa hienostunut ja tuntuu maantiellä kalliimmalta mitä on, mielestäni parempi kuin saman ikäluokan A4 ainakin. Ei nitise eikä natise. Perusstyrkkaritkin paremmat kuin kilpailijoilla. On myös yllättävän tilava kokoluokassaan. Samaa mieltä etenemiskyvystä talvella, pakkaslumessa aivan toivoton kampe. Aika monta kertaa pitänyt työntää tänäkin talvena parkkiruudusta ulos. Meikäläinen tosin hissuttelee kesällä alta 6l/100km ja talvella alle 7l/100km, ajelenkin ECO-modella varmaan 90% ajasta. Pätkäajossa kulutus on mahdoton saada kovin alas. Kylmällä sähkömoottori ei toimi kunnolla ennenkuin on lämmennyt kunnolla. Paikaltaan tosiaan laiska mutta maantiellä yllättävän ripeä(80-120kmh semmoiset 5sekkaa) ja meno vaan paranee kun vauhti kasvaa. Sain huollosta sijaisautoksi UX 250h ja oli kyllä todella paljon heikompi esitys kun IS. Sehän oli ihan perus Corollaa vrt. IS:n luxuskyytiin.

Miinuksina muutama pöljä halpuutus sisustassa, halpaa muovia lätkitty randompaikkoihin, lisäksi infotaiment on 2000-luvun alun tasolla, eikä tee mieli käyttää ja viiksien toiminta typerää. Ulkonäöltänsä jakaa mielipiteitä mutta minusta ylivoimaisesti parhaan näköinen sedan luokassaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa miinus tulee susipaskasta vetoluistonestosta. Kontissa kulkee lumiketjut ja sepelipussi, jotta pääsee mökiltä pois talvella ja sadekelillä. Kaikissa normaaleissa ajotilanteissa toimii hienosti, mutta todella liukkaalla järjestelmä heittää hanskat tiskiin ja heittäytyy täysin avuttomaksi.
Eikö siinä ole erikseen snow-nappula, vai tarkoitatko juuri sitä ja normaalitilassa vielä huonompi?
 
Eikö siinä ole erikseen snow-nappula, vai tarkoitatko juuri sitä ja normaalitilassa vielä huonompi?

Lumimoodi vaan pienentää kaasun vastetta huomattavasti, en oo saanu siitä mitään muuta apua kuin silloin jos pitää parkkeerata tosi ahtaisiin paikkoihin. Luistoneston saa kyllä kokonaan pois jos on pahat paikat.
 
Täsmennettään, että jos menen ohi niin se on se ja sama vaikka ajaisi sen 80km/h 120 alueella. Sitä on vaan törmännyt usein 8-tiellä ohituskaistalla Leafiin joka sitkeästi menee 95 vauhdilla yhdistelmän ohi, jolloin ehkä pääsee kaksi autoa siinä menossa. Yleensä nämä vielä ovat ylämäessä, joten pinna palaa herkästi kun ohituspaikat menevät hukkaan sniiduilun vuoksi. Ei minulla Miillä ajaessa ollut koskaa än ongelmia mennä ohi...


Näillä polttoaineen hinnoilla näitä köröttelijöitä varmasti tulee lisää. Omassa bensa katumaasturissa kulutus on 6,5 litraa / 100 km 80-90 vauhdilla. Jos ajaa 110 km/h, niin alkaa kulutus olla 8 litraa. Moottoritie 130, niin alkaa jo 10 litraa olla lähellä.

Eli jos ei ole kiire, niin todellakin köröttelen. Valittaa voi Sanna Marinille. Pitäisi varmaan laittaa tarra auton perään, jossa Marinin sähköpostiosoite.
 
Näillä polttoaineen hinnoilla näitä köröttelijöitä varmasti tulee lisää. Omassa bensa katumaasturissa kulutus on 6,5 litraa / 100 km 80-90 vauhdilla. Jos ajaa 110 km/h, niin alkaa kulutus olla 8 litraa. Moottoritie 130, niin alkaa jo 10 litraa olla lähellä.

Eli jos ei ole kiire, niin todellakin köröttelen. Valittaa voi Sanna Marinille. Pitäisi varmaan laittaa tarra auton perään, jossa Marinin sähköpostiosoite.

Ai, Marininko vika koko polttoaineen hinta on?
 
Näillä polttoaineen hinnoilla näitä köröttelijöitä varmasti tulee lisää.

On tullut huomattua, että näiden hintojen aikana motarilla tuntuisi olevan enemmänkin niin, että se on allekirjottanut joka saa ajella patteriautolla vasenta kaistaa, kun oikealla polttikset matelee..
 
Köröttelyssä ei ole mitään vikaa mutta pitääkö se ohituskaista tukkia kun olisi autojono tulossa rekasta ohi?
 
Eikö siinä ole erikseen snow-nappula, vai tarkoitatko juuri sitä ja normaalitilassa vielä huonompi?
On siinä snow, mutta se tosiaan vaikuttaa vain kaasunvasteeseen. Loivassa ylämäessä liukkaalla luistonesto rampautuu välillä täysin, eli auto liikkuu taaksepäin vaikka oikea nilkka olisi suorana. Luistoneston softa on siis ihan perseestä. Jos vauhtia on edes pari kilometriä tunnissa, kaikki toimii hienosti.
Luistoneston poiskytkeminen ei paljon auta, koska silloin on alla yksipyörävetoinen 1800+kg takavetoauto.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi infotaiment on 2000-luvun alun tasolla, eikä tee mieli käyttää
Toi on kyllä karmea jos joutuu valikoita selaamaan. Ei siihen kuitenkaan joudu joka kuukausi, koska audiopuoli pelaa kuin ihmisen mieli. Auto käyntiin, Spotify jatkaa puhelimesta siitä mihin jäätiin ja sitten ollaankin jo perillä.
 
On siinä snow, mutta se tosiaan vaikuttaa vain kaasunvasteeseen. Loivassa ylämäessä liukkaalla luistonesto rampautuu välillä täysin, eli auto liikkuu taaksepäin vaikka oikea nilkka olisi suorana. Luistoneston softa on siis ihan perseestä. Jos vauhtia on edes pari kilometriä tunnissa, kaikki toimii hienosti.
Luistoneston poiskytkeminen ei paljon auta, koska silloin on alla yksipyörävetoinen 1800+kg takavetoauto.
Lumimoodi vaan pienentää kaasun vastetta huomattavasti, en oo saanu siitä mitään muuta apua kuin silloin jos pitää parkkeerata tosi ahtaisiin paikkoihin. Luistoneston saa kyllä kokonaan pois jos on pahat paikat.
Pieni oftopic mutta onko teillä kitka vai nastarenkaat talvella alla? Tuota vetoluiston toimintaa nimittäin haukuttiin tekniikan maailman talvivertailussakin aikanaan ja siinä oli autoissa kitkat alla. Mietin vain että saako nastoilla mitään apua tuohon, sillä lähinnä kun itselläkin nyt ollut harkinnassa kyseinen auto ja päivittäisellä ajoreitillä on yksi mäki mikä on joka talvi kohtuu liukas.
 
Pieni oftopic mutta onko teillä kitka vai nastarenkaat talvella alla? Tuota vetoluiston toimintaa nimittäin haukuttiin tekniikan maailman talvivertailussakin aikanaan ja siinä oli autoissa kitkat alla. Mietin vain että saako nastoilla mitään apua tuohon, sillä lähinnä kun itselläkin nyt ollut harkinnassa kyseinen auto ja päivittäisellä ajoreitillä on yksi mäki mikä on joka talvi kohtuu liukas.
Molempia kokeillut, nastat auttavat tietysti vähän jäällä. Jos mäkeen joudut pysähtymään, mäkeen todennäköisesti jäät renkaista riippumatta.
 
Molempia kokeillut, nastat auttavat tietysti vähän jäällä. Jos mäkeen joudut pysähtymään, mäkeen todennäköisesti jäät renkaista riippumatta.

Juu näillä korkeuksilla oli ehkä ihan hyvä idea laittaa nastat kitkojen sijaan, nytkin oli haastavaa, voi vaan kuvitella kitkoilla olevansa jumissa koko ajan. Tosin auto on aikalailla 50-50 painosuhteeltaan joten pitoja löytyy siinä mielessä ihan hyvin, mutta auton mataluus ja (e)CVT loota yhdistettynä sähkömoottorin välittömään vääntöön tekee hankalaksi päästä jumista pois jos auton on siihen päästänyt.
 
Pieni oftopic mutta onko teillä kitka vai nastarenkaat talvella alla? Tuota vetoluiston toimintaa nimittäin haukuttiin tekniikan maailman talvivertailussakin aikanaan ja siinä oli autoissa kitkat alla. Mietin vain että saako nastoilla mitään apua tuohon, sillä lähinnä kun itselläkin nyt ollut harkinnassa kyseinen auto ja päivittäisellä ajoreitillä on yksi mäki mikä on joka talvi kohtuu liukas.

Suosittelen että koeajat auton talvikeleillä ja sen perusteella teet johtopäätökset. Muuten auto on todella hyvä (joskin aika hinnoissansa juuri nyt). Myöskin perus nettiauton valikoima on usein varustemallia "kuli" ja ne on aika köyhiä esityksiä siinä mielessä, hakisin paremmin varusteltua yksilöä. Toki samaan rahaan saa Audia tai BMW:tä jotka omaavat tiettyjä etuja Lexukseen(suorituskyky, paremmat ajo-ominaisuudet "urheilemiseen", parempaa varustelua) nähden mutta ehdottoman hyvä vaihtoehto segmenttiin mielestäni, aika mukava paketti kaikkien kilpailijoiden hyviä puolia yhdistäen + Toyotan luotettavuus. Laatu kyllä näkyy joka puolella autoa.
 
Minä ajelin vuosia noin 50/50 painosuhteen takavetoisilla mersuilla nastarenkailla. Oli manuaalia ja automaattivaihteistoa. Koskaa ei ollut mitään ongelmia liikkeelle pääsyn kanssa, että täytyy tuossa Leksuksessa olla jotakin pielessä.

Mersuissa oli vanhemmissakin se sutivaa pyörää jarruttava vetoluistonesto ja uudemmissa oli vielä automaattinen tehonrajoitus joka kyllä osasi annostella voimaa automaattilaatikon kanna niin että auto osasi lähteä liikkeelle.

Toinen asia: Kävin tänään harrastamassa peräkärryn kanssa parisataa kilometriä maakuntamatkailua Skoda Superb:llä. Akun ajoin kaupunkialueilla tyhjäksi. Kulutus aika tarkaalleen 9,0 l/100 km.

Kesärenkaat kun saa alle parin viikon päästä, niin pitää käydä ajamassa sama akkutestireitti kuin löytyy tuolta aiemmilta sivuila. Viime kesänä meni 52 kilometriä. Jännä nähdä että muuttuuko tilanne.
 
Minä ajelin vuosia noin 50/50 painosuhteen takavetoisilla mersuilla nastarenkailla. Oli manuaalia ja automaattivaihteistoa. Koskaa ei ollut mitään ongelmia liikkeelle pääsyn kanssa, että täytyy tuossa Leksuksessa olla jotakin pielessä.

Mersuissa oli vanhemmissakin se sutivaa pyörää jarruttava vetoluistonesto ja uudemmissa oli vielä automaattinen tehonrajoitus joka kyllä osasi annostella voimaa automaattilaatikon kanna niin että auto osasi lähteä liikkeelle.

Toinen asia: Kävin tänään harrastamassa peräkärryn kanssa parisataa kilometriä maakuntamatkailua Skoda Superb:llä. Akun ajoin kaupunkialueilla tyhjäksi. Kulutus aika tarkaalleen 9,0 l/100 km.

Kesärenkaat kun saa alle parin viikon päästä, niin pitää käydä ajamassa sama akkutestireitti kuin löytyy tuolta aiemmilta sivuila. Viime kesänä meni 52 kilometriä. Jännä nähdä että muuttuuko tilanne.

Juu, henk. koht en ole talvella aikaisemmin takavetoisella edes ajanut, joten usererrorkin voi olla ihan hyvin vaihtoehto. :) Tuskin tuo sen huonompi on siinä mielessä kun takavetonen BMW tai mersukaan.
 
Ei ole ollut muutakuin, että tänä talvena muutamia kertoja kovemmilla -20 pakkasilla jättänyt energian säästön takia tervetulovalot pois päältä.
Autoon on myös viime kesänä vaihdettu akkuvahdit tjsp. Eli kummankin 12V akun luona olevat boksit.

Osaatteko sanoa, miten v. 2021 Toyota Yaris lataa 12 V akkua? Tänä talvena joulukuun kovilla pakkasilla petti 1. kerran. Toisen kerran vajaa viikko sitten. Vanhempi v. 2015 Yaris ei koskaan pettänyt.
Joulukuussa asennettiin kiinteä ylläpitolaturi, lopputalvi meni ok. mutta nyt keväällä en ole pitänyt autoa töpselissä. Huollossa löytyi virhekoodi joka varoitti akun alijännitteestä.
Ja uusimmassa TM:ssä oli Yariksen väliaikatietoja: Huollossa vaihdettu 12 V akku alijännitteen takia. Luotto mennyt tähän auto yksilöön.
 
Ei ole ollut muutakuin, että tänä talvena muutamia kertoja kovemmilla -20 pakkasilla jättänyt energian säästön takia tervetulovalot pois päältä.
Autoon on myös viime kesänä vaihdettu akkuvahdit tjsp. Eli kummankin 12V akun luona olevat boksit.

Osaatteko sanoa, miten v. 2021 Toyota Yaris lataa 12 V akkua? Tänä talvena joulukuun kovilla pakkasilla petti 1. kerran. Toisen kerran vajaa viikko sitten. Vanhempi v. 2015 Yaris ei koskaan pettänyt.
Joulukuussa asennettiin kiinteä ylläpitolaturi, lopputalvi meni ok. mutta nyt keväällä en ole pitänyt autoa töpselissä. Huollossa löytyi virhekoodi joka varoitti akun alijännitteestä.
Ja uusimmassa TM:ssä oli Yariksen väliaikatietoja: Huollossa vaihdettu 12 V akku alijännitteen takia. Luotto mennyt tähän auto yksilöön.
Volkkarista paukkui jakopäät ja vaihdelaatikot ja TM:llä ei koskaan mennyt luotto autoon :psmoke:
 
Ei ole ollut muutakuin, että tänä talvena muutamia kertoja kovemmilla -20 pakkasilla jättänyt energian säästön takia tervetulovalot pois päältä.
Autoon on myös viime kesänä vaihdettu akkuvahdit tjsp. Eli kummankin 12V akun luona olevat boksit.

Osaatteko sanoa, miten v. 2021 Toyota Yaris lataa 12 V akkua? Tänä talvena joulukuun kovilla pakkasilla petti 1. kerran. Toisen kerran vajaa viikko sitten. Vanhempi v. 2015 Yaris ei koskaan pettänyt.
Joulukuussa asennettiin kiinteä ylläpitolaturi, lopputalvi meni ok. mutta nyt keväällä en ole pitänyt autoa töpselissä. Huollossa löytyi virhekoodi joka varoitti akun alijännitteestä.
Ja uusimmassa TM:ssä oli Yariksen väliaikatietoja: Huollossa vaihdettu 12 V akku alijännitteen takia. Luotto mennyt tähän auto yksilöön.
Se alijännitekoodi voi jäädä roikkumaan sinne pitkäksikin aikaa. Siis voi olla tullut silloin kun se akku alunperin petti.
 
En nyt tiiä minne kirjoittaisin mutta pian 10tkm ajettu alle 4kk aikana omalla hybridillä, 740Le xDrive vm.2018. Jotta postaus pysyy lyhyenä niin alla pelkkää kulutuskokemusta:

-Latailen autoa töissä ja kotona normaalista töpselistä. Auton noin 7,5kWh (netto) kokoinen akusto latautuu tyhjästä täyteen +/-3 tunnissa.
-Työmatkani on 24km josta yli 90% on pk-seudun kehäteitä 80/100 -rajoituksella (Länäri, Kehä 2).
-Heti kun kelit lämpenivät sinne vajaaseen 10 asteeseen (ja kesärenkaat vaihtui alle) niin koko matkan pääsee akulla, parhaimmillaan ollut jopa 4-5km rangea käyttämättä. Eli nettorange on lähennellyt 30 kilometriä vaikka autolla on ajettu jo 100tkm ja tosiaan yli 90% ajomatkasta maantienopeuksia.
-Kesärenkaat eivät ole mitkään ... "eco-bensanpihistelymalliset", vaan 245/45/19 Michelin Pilot Sport 4:t.

-Käytän aina sekä auton esilämmitystä (appilla) että karttadataan pohjautuvaa "ennakoivaa ajoa". Tämä tarkoittaa BMW:llä sitä, että laitat määränpään naviin (kaikki tutukin paikat muistipaikoilla) -> auto tietää minne mennään -> auto osaa optimoida regenrointimahdollisuudet (mäet, risteykset, kehäteiden erkanemiskaistat, ym.) sekä kummankin voimanlähteen (bensa, sähkö) yhteispelin sekä kokonaiskulutuksen.

-BMW ei suostu pitämään "automaattista sähköajoa" päällä yli 90km/h -nopeudessa ellei kuski itse siirry "Eco Pro" -moodista "MAX eDrive" -moodiin. En tiedä miten muilla merkeillä mutta näin tässä. Vähän ihmeellistä, vaikka ajomatkaa olisi tosiaan vain ~10km ja akku 100% niin auto starttaa polttomoottorin heti kun nopeus ylittää n.90km/h ELLEI kuski sitä ennen ymmärrä valita "MAX eDrive" -asetusta.

-Oma ajoprofiili on muuttunut auton hankinnan jälkeen jonkin verran ja kuvioihin on tullut mukaan ylimääräinen osoite, jossa en juurikaan pääse lataamaan autoa kätevästi (julkinen latauspaikka 1-2km päässä kauppakeskuksessa minne ei voi jättää autoa esim.yöksi). Lisäksi em. paikasta töihin pitää ajaa Helsingin kantakaupunkia sivuten -> myrkkyä polttoaineenkulutukselle. Pahimmillaan tyhjällä akulla työmatkan kulutus on näyttänyt +9L/100km, hehe :cigarbeye:

-Talvella olin autolla 3700km mittaisella Norjanturneella. Latailin aina kun pystyin (melkein joka yö), mutta silti reissun kokonaiskulutus oli 7,6L/100km. Vaikka oma ajotapa oli suht maltillinen.


Kaikesta huolimatta muutama viimeisin tankillinen näin keväällä on mennyt noin 3,5-3,6L/100km -kulutuksella johon olen erittäin tyytyväinen. Ottaen huomioon ylempänä mainitut asiat sekä auton nelivetoisuuden sekä -omapainon (~2100kg). Tämä edustus-seiska on kokonaisuutena, "platformina" kaikkea muuta kuin optimaalisin "plugarihybridi".
 
Viimeksi muokattu:
Ns. "optimaalinen plugarihybridi" lienee jokin Toyota Corolla farmarin kokoinen, painoinen sekä pikkurenkainen vajaavetoinen auto? :hmm:
Optimaalinen plugari on siis se mikä kuluttaa vähiten muista kuin sähkön hyödyntämisen syistä?

Mielestäni tuo 7 on mainio plugari.
 
Optimaalinen plugari on siis se mikä kuluttaa vähiten muista kuin sähkön hyödyntämisen syistä?

Mielestäni tuo 7 on mainio plugari.

Optimaalinen plugari ei paina näin tuhottomasti eikä omaa näin suurta otsapinta-alaa (ilmanvastus), leveitä renkaita eikä nelivetoa (vierintävastus).

Jotain osviittaa asiaa antanee se, että melkein samalla tekniikalla (tehottomampi polttomoottori) oleva 530e kulkee paljon pienemmällä polttoaineenkulutuksella sekä samankokoisella akulla pidemmälle.
 
Nyt on ollut XC90 T8 vm. 2016 ajossa viime syksystä asti, aika hyvin meillä sähkö piisaa normaaleihin arkiajoihin. Auto ostettiin siis käytettynä ja n. 170tkm ajettuna.

Jos ei mitään pidempää ajoa tule tehtyä vaan on tuota normaalia kaupassa käyntiä, lasten kuskaamisia, yms. niin viikottainen sähköajojen määrä on pyörinyt n. 75 - 90 % paikkeilla. Nyt kun sovelluksesta katsoin niin trippimittarin (2300km) keskiarvo on 5,9 l/100km, tuohon sisältyy n. 1000km maantieajoa. Lisäksi sovellus sanoo, että 3kk ajalta sähköajon osuus on vajaa 50%, kilometrimäärää ei tuolle kerro kaveriksi.

Latailtua tulee kotona mukana tulleella laturilla ihan normi seinäpistokkeesta ja sitten kauppojen pihoilla kun asioilla käy, esim. maaliskuussa tuli ladattua 10,1kWh Keskon latauspisteillä (yht. 7 eri latauskerralla), joitakin satunnaisia latauksia muilla pisteillä.
 
Optimaalinen plugari ei paina näin tuhottomasti eikä omaa näin suurta otsapinta-alaa (ilmanvastus), leveitä renkaita eikä nelivetoa (vierintävastus).

Jotain osviittaa asiaa antanee se, että melkein samalla tekniikalla (tehottomampi polttomoottori) oleva 530e kulkee paljon pienemmällä polttoaineenkulutuksella sekä samankokoisella akulla pidemmälle.
Saman verran oma 330E msport 2020vm kuluttaa kuin tuo sinun 7-sarja.
 
Näissä plugareissa on haastava juttu tuo, että onko valmistaja suunnitellut homman ekoilu vai päästösakkojen välttely mielessään (kts. kuva Grandland vs Kuga).

Oma countryman 1,5 phev9kk/6tkm ajolla keskikulutus 6,7l/100km. Kotona en voi ladata, asiointien yhteydessä on tullut latailtua. Kesällä lataa täydellä 3,6kW teholla 2,5-3h talvella 4-6h, koska ei akunlämmitystä. Toimintamatka:
wltp: 36km
kesä: 30km
talvi: 10km

Kuga grandland phev kulutus.jpg
 
Paljon teillä on nuo kWh/100km kulutukset? Oman Outlanderin sähkönkulutus vaihtelee todella paljon (ajotietokoneen mukaan ainakin). Talvella pitkän ajan keskikulutus oli 25,8 ja nyt on tippunut 21,5. Tietokonetta ei ole nollattu. Polttoaineen keskikulutus on saman mittarin mukaan ollut 5,1 l / 100km talvella ja nyt 5,0 l / 100km. Sinänsä outoa, kun kesällä kuitenkaan ei polttoainetta juuri edes kulu päivittäisessä ajossa.
 
-BMW ei suostu pitämään "automaattista sähköajoa" päällä yli 90km/h -nopeudessa ellei kuski itse siirry "Eco Pro" -moodista "MAX eDrive" -moodiin. En tiedä miten muilla merkeillä mutta näin tässä. Vähän ihmeellistä, vaikka ajomatkaa olisi tosiaan vain ~10km ja akku 100% niin auto starttaa polttomoottorin heti kun nopeus ylittää n.90km/h ELLEI kuski sitä ennen ymmärrä valita "MAX eDrive" -asetusta.
Tämä taitaa vaihdella myös mallien ja vuosimallien välillä, appiukon 545e:llä kun olen joskus ajellut, niin taitaa muistaakseni päästä 110 km/h sähköllä ihan comfort-ajotilassa. Siinäkin olisi kyllä makoisa auto hyvin varusteltuna.
 
Saman verran oma 330E msport 2020vm kuluttaa kuin tuo sinun 7-sarja.

Tää kuluttais tuota paljon enemmän ellei käyttäis noita ajotietokoneen ja navin "Eco Pro" -asetuksia, jotka on päällä aina. Samoin oma ajotyyli on erittäin rauhallinen, jopa seesteisen korollamainen. Kaikkea muuta kuin keskivertoisen bmw-kuljettajan aktiivisdynaaminen.
 
Paljon teillä on nuo kWh/100km kulutukset? Oman Outlanderin sähkönkulutus vaihtelee todella paljon (ajotietokoneen mukaan ainakin). Talvella pitkän ajan keskikulutus oli 25,8 ja nyt on tippunut 21,5. Tietokonetta ei ole nollattu. Polttoaineen keskikulutus on saman mittarin mukaan ollut 5,1 l / 100km talvella ja nyt 5,0 l / 100km. Sinänsä outoa, kun kesällä kuitenkaan ei polttoainetta juuri edes kulu päivittäisessä ajossa.

Oma bemu ei suostu näyttämään kwh -kulutusta kuin jokaiselle tankilliselle eli lukema nollaantuu kun auton tankkaa eli pitkän ajan lukemia ei voi seurata. Nyt keväällä pks-pyörittelyssä kuluu noin 22kwh, nykyisellä tankillisella näytti aamulla 22,3kwh.
 
Vaihdoin alkuvuodesta -21 vuoden Seat Leon FR PHEViin ajatuksena säästää bensassa ja takuullinen ajoneuvo. Entinen auto oli muutaman vuoden vanha Renault Megane autom. bensakoneella, joka kulutti vuodenajasta riippuen 6 - 7,4l / 100km

Nyt melkein nelisen kuukautta ja 3,7tkm takana, jonka jälkeen keskikulutus ~0,3l / 100km. Näistä pienistä moottoriajoistakin suurin osa ovat tarkoituksellisia, että bensamoottorin käyttö ei unohdu täysin. Ajo on pääasiassa taajamaa ja kaupunkia, välillä tulee suhattua myös moottoritietä. Sähkönkulutus on tippunut myös pakkasilta ~22kWh --> 17kWh. Pari kertaa jo käynyt takuuhuollossa pienten ongelmien vuoksi, mutta sähköajoa miettien oli kyllä loisto-ostos hintaisekseen. :tup:

Screenshot_20220429-132611.jpg
Screenshot_20220429-132549.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin alkuvuodesta muutaman vuoden vanhan bensakoneella olevan Renault Meganen -21 vuoden Seat Leon FR PHEViin ajatuksena säästää bensassa ja takuullinen ajoneuvo.

Nyt melkein nelisen kuukautta ja 3,7tkm takana, jonka jälkeen keskikulutus ~0,3l / 100km. Näistä pienistä moottoriajoistakin suurin osa ovat tarkoituksellisia, että bensamoottorin käyttö ei unohdu täysin. Ajo on pääasiassa taajamaa ja kaupunkia, välillä tulee suhattua myös moottoritietä. Sähkönkulutus on tippunut myös pakkasilta ~22kWh --> 17kWh. Pari kertaa jo käynyt takuuhuollossa pienten ongelmien vuoksi, mutta sähköajoa miettien oli kyllä loisto-ostos hintaisekseen. :tup:

Screenshot_20220429-132611.jpgScreenshot_20220429-132549.jpg

Toi on aika järkevän oloinen appi :hmm: Saksan dynaamisimman autonvalmistajan, Bemarin appi, ei näytä puoliakaan noista lukemista, hehehe :poop:

My BMW -äppissä näkyy tasan tarkalleen seuraavat tiedot:

-"Combined range" (sähkö + bensan määrien arvioitu range).
-Polttoaineen määrä ja sille arvioitu ajomatka.
-Akun varauksen tila ja sille arvioitu ajomatka.
-Auton sijainti kartalla & osoitteena.
-Auton matkamittarilukema.

Noiden lisäksi siellä on toki mahdollisuus säädellä esilämmityksen ajastuksia ym. sekä "Charging history" (kätevä) sekä "Remote history" (ei tee mitään). Jälkimmäisestä näkee milloin olet lukinnut tai avannut auton BMW-appilla tai milloin käyttänyt etäjäähdytystä / lämmitystä sillä apilla. Aivan turhan juttu. Kaikki tuon rellun äppin kaltainen fiksu data puuttuu ihan täysin.
 
Toi on aika järkevän oloinen appi :hmm: Saksan dynaamisimman autonvalmistajan, Bemarin appi, ei näytä puoliakaan noista lukemista, hehehe :poop:

My BMW -äppissä näkyy tasan tarkalleen seuraavat tiedot:

-"Combined range" (sähkö + bensan määrien arvioitu range).
-Polttoaineen määrä ja sille arvioitu ajomatka.
-Akun varauksen tila ja sille arvioitu ajomatka.
-Auton sijainti kartalla & osoitteena.
-Auton matkamittarilukema.

Noiden lisäksi siellä on toki mahdollisuus säädellä esilämmityksen ajastuksia ym. sekä "Charging history" (kätevä) sekä "Remote history" (ei tee mitään). Jälkimmäisestä näkee milloin olet lukinnut tai avannut auton BMW-appilla tai milloin käyttänyt etäjäähdytystä / lämmitystä sillä apilla. Aivan turhan juttu. Kaikki tuon rellun äppin kaltainen fiksu data puuttuu ihan täysin.

Vähän offtopic, sorry.

Parasta tässäkin, että se vanhempi äppi (mikä lie bmw connected olikaan), näytti kulutuksen ja sähkönkäytön ja sai piirrettyä hieno käppyrää pidemmältä ajalta kulutuksesta jne. Otti vähän takapakkia uuden sovelluksen tullessa pakolliseksi.

Ja ettei ihan offtopic.

Itsellä 12km edes takas töihin. Ei saa ladattua kotona, ja harvoin töissä. Talven jälkeen keskikulutuksena pidemälle ajalle vm 2016 330e näyttää 8.1l/100km. Tosiaan, lataukset aika nollissa, ja hirvittää muutenkaan talvisin pakkasilla ajaa pelkällä sähköllä. Viimesempien 2 tankkauksen jälkeen kun laskenut ihan itse kulutusta niin ollut siinä 8-9L/100km. Tosiaan ajan polttis pakotettuna päällä ja melkeen pelkästään tollasta kaupunki ajoa, jos ei akkua ole sitten ladattuna (mitä harvoin on).
Pääsiäisenä tuli ajeltua maantietä/motaria keskisuomeen kesärajotusten mukaan se 370km suuntaansa ja kulutus talvirenkailla oli 6.1l/100km. Ja aika reipasta vauhtia tuli ajeltua... Muistaakseni viime kesänä sama matka meni 5.6L/100 kun keskinopeus siinä 90km/h päälle. Täytyy taas tänä kesänä katsoa mitä näyttää, kun autoon vaihdetaan suuttimia sun muuta varmuuden vuoksi etukäteen.

Näissä toisaan kannattaisi tota konetta käyttää vähintään kerran viikossa lämpimäksi asti. Maailmalta noita kuvia nähnyt kun ajeltu pelkällä sähköllä ja melkein ruostuu koko polttis... Sinällään varmaan koskee kyllä kaikkia plugareita.
 
Näissä plugareissa on haastava juttu tuo, että onko valmistaja suunnitellut homman ekoilu vai päästösakkojen välttely mielessään (kts. kuva Grandland vs Kuga).

Oma countryman 1,5 phev9kk/6tkm ajolla keskikulutus 6,7l/100km. Kotona en voi ladata, asiointien yhteydessä on tullut latailtua. Kesällä lataa täydellä 3,6kW teholla 2,5-3h talvella 4-6h, koska ei akunlämmitystä. Toimintamatka:
wltp: 36km
kesä: 30km
talvi: 10km

Kuga grandland phev kulutus.jpg

Tätähän mä olen peräänkuuluttanut pitkään eri foorumeilla ja somessa, mutta vittuilua tulee vaan naamalle kun kerron, että T6 Volvo vie tyhjällä akulla 10+ litraa satasella ja Toyota RAV4 plugari samassa ajossa alle kuusi.

Vissiin sentään WLTP mittaus muuttuu taas piakkoin niin, että ajolenkki pitenee. Se nostaa näiden bensasyöppöjen WLTP kulutusta aika paljon ellei valmistaja sitten kasvata samalla akun kokoa melkoisesti.
 
Tätähän mä olen peräänkuuluttanut pitkään eri foorumeilla ja somessa, mutta vittuilua tulee vaan naamalle kun kerron, että T6 Volvo vie tyhjällä akulla 10+ litraa satasella ja Toyota RAV4 plugari samassa ajossa alle kuusi.

Vissiin sentään WLTP mittaus muuttuu taas piakkoin niin, että ajolenkki pitenee. Se nostaa näiden bensasyöppöjen WLTP kulutusta aika paljon ellei valmistaja sitten kasvata samalla akun kokoa melkoisesti.
Riippuu vähän miten sen ilmaisee. Jos tätä yrittää jonain mic drop argumenttina Toyotan paremmuudesta, niin varmasti reaktio onkin samanlainen kuin jos olisit aikanaan yrittänyt samaa kertomalla että V6 760 kuluttaa enemmän kuin rivinelonen Carina.

WLTP arvot ei tosiaan kerro juuri mitään pluggarien kulutuksesta ilman lataus, mutta toisaalta kyllä sekin on vähän outo ajatus, että kaikki pluggarit pitäisi tehdä ajatellen vain bensankulutusta, ja sitäkin vain silloin kun autoa käytetään vastoin sitä mihin se on suunniteltu. Uusi T6 ilman mekaanista ahdistaa lienee tosin bensapihimpi kuin vanha tupla-ahdettu, mutta epäilemättä se RAV4 on edelleen XC60 T6/T8 parempi vaihtoehto, jos tärkeintä on kulutus ilman latausta.
 
Viimeksi muokattu:
Tätähän mä olen peräänkuuluttanut pitkään eri foorumeilla ja somessa, mutta vittuilua tulee vaan naamalle kun kerron, että T6 Volvo vie tyhjällä akulla 10+ litraa satasella ja Toyota RAV4 plugari samassa ajossa alle kuusi.

Vissiin sentään WLTP mittaus muuttuu taas piakkoin niin, että ajolenkki pitenee. Se nostaa näiden bensasyöppöjen WLTP kulutusta aika paljon ellei valmistaja sitten kasvata samalla akun kokoa melkoisesti.

Helposti sitä pukee ne tietynväriset lasit silmille, eikä suvaitse hyväksyä, ettei kaikkien käyttötarkoituksiin phev sovi kun se sopii itselle.

 
Tätähän mä olen peräänkuuluttanut pitkään eri foorumeilla ja somessa, mutta vittuilua tulee vaan naamalle kun kerron, että T6 Volvo vie tyhjällä akulla 10+ litraa satasella ja Toyota RAV4 plugari samassa ajossa alle kuusi.

Vissiin sentään WLTP mittaus muuttuu taas piakkoin niin, että ajolenkki pitenee. Se nostaa näiden bensasyöppöjen WLTP kulutusta aika paljon ellei valmistaja sitten kasvata samalla akun kokoa melkoisesti.
Minä en kyllä tiedä miten sinä noihin kulutuksiin kykenet kun itsellä T8:n kulutus Turku-Mikkeli välillä 7.1 l /100km. Vai tarkoitatko kaupunkikulutusta? Silloin kyllä uskon että menee tuo 10+ tyhjällä akulla.
 
Moni on jo autuaasti unihtanut että nuo vastaavat vehkeet pelkällä bensanoneella hörppii iloisesti 15+ kylillä.

Mulla oli joskus aiemmin mainittu Volvo 760. Ohjekirja julisti ylpeästi kaupunkikulutus: 23l/100km.

Tää kuluttais tuota paljon enemmän ellei käyttäis noita ajotietokoneen ja navin "Eco Pro" -asetuksia, jotka on päällä aina. Samoin oma ajotyyli on erittäin rauhallinen, jopa seesteisen korollamainen.
Tuo on muuten kaikkein epätaloudellisin tapa käyttää polttomoottoria. Sähköllä tuo on ihan sama, mutta se seesteinen korolla-ajo pitää moottorin kokoajan siellä kaikkein huonoimman hyötysuhteen alueella, eikä bmw ole kovin ihmeellisesti tuota hybridipuolta ole optimoinut tuon parantamiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 819
Viestejä
4 517 672
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom