Countryman lähti pajalle; nokka-akselit+hilut menevät vaihtoon. Autolla ikää siis 3v/33tkm kun havaitsin nokassa syöpymiä&uurteita.
Mistä tuli mieleen katsella nokka-akseleita noin uudessa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Countryman lähti pajalle; nokka-akselit+hilut menevät vaihtoon. Autolla ikää siis 3v/33tkm kun havaitsin nokassa syöpymiä&uurteita.
Tammikuussa kävi huollossa ja maaliskuussa tuli vikailmoitus, että on vettä öljyn seassa. Öljyt vaihdettiin ja auto ohjelmoitiin niin, ettei pitöisi toistua.Mistä tuli mieleen katsella nokka-akseleita noin uudessa?
Countryman lähti pajalle; nokka-akselit+hilut menevät vaihtoon. Autolla ikää siis 3v/33tkm kun havaitsin nokassa syöpymiä&uurteita.
Kuulemma normaalia lataushybridille ja noita näkee paljon, siksi työnjohtaja ohjeisti joka kerta liikkeelle lähtiessä ajamaan ensin polttiksen kuumaksi ja sen jälkeen loput sähköllä/hybridinä.
Pelkkää sähkö-/hybridiajoa pitää kuulemma välttää kun kondenssivesi moottorin sisällä ruostuttaa&syövyttää paikat.
Enpä tiedä onko muilla merkeillä tällaista, mutta BMW jaksaa aina yllättää…
Moottorin suunnittelijainsinöörit kaiketi suunnitelleet vesipumpun, joka pumppaa lohkoon vettä tuollaisessa väärinkäytöstilanteessa Eivaan. Ei kai sen pitäisi olla mitään merkitystä, jos moottori vain välillä kävisi kuumaksi asti?Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Ei varmaan mitenkään. Mutta käytännössä hybridillä ei yleensä pysty ajamaan 100% sähköajoa ympäri vuoden vaan moottori käynnistyy väkisin joskus. Mikäli sähköajoa yrittää maksimoida kaikin keinoin, saattaa tilanne olla se että moottori käynnistyy aina vain hetkeksi eikä koskaan käy kunnolla kuumaksi. Silloin sitä kosteutta väkisin kertyy öljytilaan, ajamalla moottori kunnolla kuumaksi se vesi haihtuisi sieltä pois.Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Ei kyllä mitenkään. Olen nähnyt myös monia vuosia pihalla seisseitä moottoreita ja nämäkin on ollut ihan käyttökunnossa nokka-akseleita myöten. Vanhemmilla on joskus aikoinaan myös ollut näitä moottoreita käyttöautoissa, eikä niissä mitään ongelmia ole ollut. Enemmänkin uskoisin, että pätkäajosta (hybridiajosta) johtuvaa kondenssiveden muodostumista tässä yritetään vältellä.Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Suosittelen kiertämään BMW-merkkiset ajoneuvot kaukaa.
Tuokaan ei aivan pidä paikkaansa kun useimmissa bemareissa ei ole tehtaalta minkäänlaista lukkoperää.1. Tuotannon aloituksesta 1,5v<
2. Suora kuutonen ja kahdeksan lovinen
3.
Eihän nokka-akselien pitäisi näyttää noin pahoilta edes 300 000 km ajetussa! Omaan silmään toi ei näytä korroosiolta, ennemmin voitelun pettämiseltä. Tuossa taitaa olla rullapainimet? Ne pistää ja pelkästäänkin nokat koville ja vielä kun nykykoneissa polttoaineen säästön nimissä käytetään olemattoman ohuita öljyjä niin kahta kovemmalla ovat. Vähän vielä vettä sekaan ja raakoi kylmästartteja niin valmis on. Ei tuommoista vauriota paininkuppien ja 20w-40 öljyjen aikoihin olisi tullut, vaikka vähän kondenssivettä olisikin seassa. Liian hieno moottori lataushybridin keulalle.Tammikuussa kävi huollossa ja maaliskuussa tuli vikailmoitus, että on vettä öljyn seassa. Öljyt vaihdettiin ja auto ohjelmoitiin niin, ettei pitöisi toistua.
Huollosta tulin kotiin ja kurkkasin uteliaisuudesta. Olen aika pitkään kirjoittanut käyttö-, huolto- ja korjaamokäsikirjoja ja ollut kaivoskoneiden huoltojen&korjausten ohjeistuksen kanssa tekemisissä niin kävi mieleen kurkata.
Ja eihän tuo hyvältä näytä näin tuoreeksi:
Eihän nokka-akselien pitäisi näyttää noin pahoilta edes 300 000 km ajetussa! Omaan silmään toi ei näytä korroosiolta, ennemmin voitelun pettämiseltä. Tuossa taitaa olla rullapainimet? Ne pistää ja pelkästäänkin nokat koville ja vielä kun nykykoneissa polttoaineen säästön nimissä käytetään olemattoman ohuita öljyjä niin kahta kovemmalla ovat. Vähän vielä vettä sekaan ja raakoi kylmästartteja niin valmis on. Ei tuommoista vauriota paininkuppien ja 20w-40 öljyjen aikoihin olisi tullut, vaikka vähän kondenssivettä olisikin seassa. Liian hieno moottori lataushybridin keulalle.
GTE volkkareissa on kaasupolkimen alla nappi joka käynnistää moottorin e-modessakin, vaikka akku olisi täynnä. Tämä on olemassa siltä varalta, että huomaakin yhtäkkiä tarvitsevansa enemmän kuin pelkän sähkömoottorin tehot.Arkiajoissa tuo polttomoottorin pätkäkäynti on ainakin ongelmana, kun T-risteyksestä kiihdyttää kovemman kiihdytyksen liikennevirran mukaan (eli antaa kickdownin). Moottori käynnistyy ainakin GTE-passatissa aina kun lyö lapun lattiaan ja moottori käy hetken aikaa kunnes sammuu itsekseen (olisiko joku lämpötila-anturi jonka mukaan ajotietokone sitä pitää käynnissä?).
Kuullostaa ihan vastaavalta kuin Bemarit.GTE volkkareissa on kaasupolkimen alla nappi joka käynnistää moottorin e-modessakin, vaikka akku olisi täynnä. Tämä on olemassa siltä varalta, että huomaakin yhtäkkiä tarvitsevansa enemmän kuin pelkän sähkömoottorin tehot.
Jos tätä nappia et paina pohjaan, niin täyskiihdytys pelkällä sähköllä onnistuu kyllä moottoria käynnistämättä, kunhan akusta saadaan täysi teho irti. Eli kylmällä ja lähes vajaalla akulla moottori käynnistyy herkemmin.
Tuntuu pätevän valitettavan moneen mutta ei onneksi ihan kaikkiin.Kyllähän se tietyssä mielessä paikkansa pitää, että plugarilla on molempien tekniikoiden huonot puolet.
Mitkä ovat poikkeuksia? nimim: saattaa korventaa sielua tuo bmw-tekniikan keskeneräisyys...Tuntuu pätevän valitettavan moneen mutta ei onneksi ihan kaikkiin.
Tämähän se. Itsellä unohtuu siis että kickdownista käynnistyy myös polttomoottori, koska kyseinen hybridiauto ei ole oma arkiauto. Tuskin olisi ongelma, jos päivittäin autolla ajaisin.Siis perus kickdown pykälä?
Koen tuon pihassa olevan Amperan aika hyväksi eli kohtalaisen hyvä sähköautona ja pidemmät matkat menevät maltillisella bensankulutuksella. Toki sitten tiloiltaan hieman vaatimaton ja suorituskyky jää turboplugareista hybridimoodissa. Uudemmista ainakin C-mersu tuntuu aika pätevältä.Mitkä ovat poikkeuksia? nimim: saattaa korventaa sielua tuo bmw-tekniikan keskeneräisyys...
Koen tuon pihassa olevan Amperan aika hyväksi eli kohtalaisen hyvä sähköautona ja pidemmät matkat menevät maltillisella bensankulutuksella. Toki sitten tiloiltaan hieman vaatimaton ja suorituskyky jää turboplugareista hybridimoodissa. Uudemmista ainakin C-mersu tuntuu aika pätevältä.
Kuullostaa aikamoiselta purkkaviritykseltä, jos siis tuolla tarkoitat sitä että siellä on oikeasti fyysinen nappi.GTE volkkareissa on kaasupolkimen alla nappi joka käynnistää moottorin e-modessakin
Jossain mielessä varmaan, tietyssä mielessä myös päinvastoin, paikkaavat toistensa huonoja puolia.Kyllähän se tietyssä mielessä paikkansa pitää, että plugarilla on molempien tekniikoiden huonot puolet.
Suosittelen kiertämään BMW-merkkiset ajoneuvot kaukaa.
Sarjahybridissä täyden suorituskyvyn saa pelkällä sähköllä eli polttiksen pätkäkäyttöä ei tule.Ja näissä ei ole samoja ongelmia koska?
Kaikki saa rikki kun niitä ei käytetä oikein, polttomoottorin saa rikki kun ajelee koko ajan mahdollisimman pienillä kierroksilla eikä koskaan käytä täysikaasua ja koko kierroslukualuetta.
Jokainen vehje mikä ollut saa päivittäin täyskaasukiihdytyksiä ja rajoitinta ja yksikään ei ole siitä hajonnut, saatikka ollut kosteus/karstamurheita, ei edes suorasuihkukoneissa.
Mielestäni tuotteessa on kuluttajansuojalain mukainen virhe, jos se vaatii oikeanlaista käyttöä, eikä kestä tavanomaisia käyttöolosuhteita. Siinä olet oikeassa, että nuo mainitsemasi asiat ovat eduksi moottorin kestolle.
En tiedä onko polkimen alla nappi vai miten tämä on toteutettu, mutta kaasupolkimen liikkeen viimeisen 1cm kohdalla tulee vastus, jonka ylittäessä kuuluu ja tuntuu kuin painaisi jonkun napin pohjaan. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu; ei tarvitse pohtia miten pohjaan kaasun uskaltaa sähköajossa painaa jos koittaa vältellä moottorin käynnistymistä, ja jos sähköajossa yhtäkkiä tarvitseekin täydet tehot niin niitä ajomodeja ei tarvitse minkään valikon takaa alkaa kaivelemaan.Kuullostaa aikamoiselta purkkaviritykseltä, jos siis tuolla tarkoitat sitä että siellä on oikeasti fyysinen nappi.
Tuota kutsutaan kickdowniksi ja se on ollut olemassa käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa autoissa jo vuosikymmeniä.En tiedä onko polkimen alla nappi vai miten tämä on toteutettu, mutta kaasupolkimen liikkeen viimeisen 1cm kohdalla tulee vastus, jonka ylittäessä kuuluu ja tuntuu kuin painaisi jonkun napin pohjaan. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu; ei tarvitse pohtia miten pohjaan kaasun uskaltaa sähköajossa painaa jos koittaa vältellä moottorin käynnistymistä, ja jos sähköajossa yhtäkkiä tarvitseekin täydet tehot niin niitä ajomodeja ei tarvitse minkään valikon takaa alkaa kaivelemaan.
Ei ole kyse siitä, vaan bemussakin on sama "kynnys" kaasupolkimessa. Kunhan pysyy kynnyksen alla, ajo tapahtuu 100% sähköllä. Kun menee kynnyksen yli, polttis käynnistyy. Ei liity kickdowniin mitenkään.Tuota kutsutaan kickdowniksi ja se on ollut olemassa käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa autoissa jo vuosikymmeniä.
Lataushybridien käyttäjissä on monia jotka eivät ole löytäneet itselleen yhtä mieluisaa sähköautoa, tai ovat ennakkoluuloisia sen suhteen, lisäksi vielä niiden sähkisten saatavuus on mikä on.Aamen. Mielestäni nämä plugarikaverit, jotka eivät käynnistele polttista puoleen vuoteen voisi suoraan ottaa ja pistää ajamaan vaikka Leafilla arkiajot. Turhaa siinä on alumiinilohkoa kuljettaa mukana. Ainakin tuo oma Vaggine on myös sellainen, että se käynnistää moottoria oisko kerran parissa viikossa(?) ja käyttää sen lämpimäksi eli pakottaa itsensä hybriditilaan. Toki tämänkin voi kiertää siten, että jos se starttaa itekseen polttiksen, voi auton sammuttaa ja käynnistää uusiksi kokonaan E-Mode -tilaan. Osa vaggineilla ajavista näin tekeekin Pasuunoillaan ja muilla. Mielestäni tuo on taas oman järjen köyhyyttä, mutta käyttäjiä on aika paljon jotka ei ole peruskäyttöohjeitakaan lukeneet.
Tuo nappi minua hämmensi. Se kuullosti vähän sellaiselta tehdään tähän systeemin päälle tälläinen teippiviritys.En tiedä onko polkimen alla nappi vai miten tämä on toteutettu, mutta kaasupolkimen liikkeen viimeisen 1cm kohdalla tulee vastus, jonka ylittäessä kuuluu ja tuntuu kuin painaisi jonkun napin pohjaan. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu; ei tarvitse pohtia miten pohjaan kaasun uskaltaa sähköajossa painaa jos koittaa vältellä moottorin käynnistymistä, ja jos sähköajossa yhtäkkiä tarvitseekin täydet tehot niin niitä ajomodeja ei tarvitse minkään valikon takaa alkaa kaivelemaan.
Sama kytkin se on ainakin bemarissa.Ei ole kyse siitä, vaan bemussakin on sama "kynnys" kaasupolkimessa. Kunhan pysyy kynnyksen alla, ajo tapahtuu 100% sähköllä. Kun menee kynnyksen yli, polttis käynnistyy. Ei liity kickdowniin mitenkään.
Oletko varma? Siis noin puolessavälissä kaasupolkimen liikettä on kynnys. Kickdown tapahtuu kyllä vasta lähempänä kaasupolkimen liikkeen loppua, tuolla viimeisen sentin kohdalla.Sama kytkin se on ainakin bemarissa.
Hybridi tilassa käynnistyy kone jos nopeasti laittaa polkimen kohtuullisen syvälle. Auto varmaan olettaa että teholle on tarvetta. Ei se toki e-modea ohita.
E-modessa se on F30 330e:ssä sama kytkin, hybridi tilassa se seuraa kuormitusta, pyynnin muutoksen nopeutta, akun lämpötilaa nyt ainakin.Oletko varma? Siis noin puolessavälissä kaasupolkimen liikettä on kynnys. Kickdown tapahtuu kyllä vasta lähempänä kaasupolkimen liikkeen loppua, tuolla viimeisen sentin kohdalla.
Jaa, no omassa bemussa se on nimenomaan se kickdown-kynnys joka väkisin käynnistää polttiksen.Ei ole kyse siitä, vaan bemussakin on sama "kynnys" kaasupolkimessa. Kunhan pysyy kynnyksen alla, ajo tapahtuu 100% sähköllä. Kun menee kynnyksen yli, polttis käynnistyy. Ei liity kickdowniin mitenkään.
Pitääkin testata... Polkimessa on selvä kynnys tossa puolivälissä ja sen yli en kyllä kaasua juuri painakaan. Menee viikkoja, ettei polttis käynnisty ja silloinkin vain, koska akku on tyhjä. Eli eipä noita kaasupolkimen asennon takia käynnistyksiä oikeastaan tule. Olen ajatellut, että se puolivälin kynnys olisi sitä varten,Jaa, no omassa bemussa se on nimenomaan se kickdown-kynnys joka väkisin käynnistää polttiksen.
En kyllä automaattivolvossani tuommoista ominaisuutta ikinä havainnut, olisikohan vaan jäänyt huomaamatta. Olen aina ajatellut kick downin viittaavan vaan siihen, että auto vaihtaa pienempää sisään kun polkasee kaasun lattiaan, en ole mistään kytkimistä ennen hybrideitä kuullut.JTuota kutsutaan kickdowniksi ja se on ollut olemassa käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa autoissa jo vuosikymmeniä.
Näköjään näissäkin vaihtelua, mulla ei taas ole mitään kynnystä puolessavälissä.Pitääkin testata... Polkimessa on selvä kynnys tossa puolivälissä ja sen yli en kyllä kaasua juuri painakaan. Menee viikkoja, ettei polttis käynnisty ja silloinkin vain, koska akku on tyhjä. Eli eipä noita kaasupolkimen asennon takia käynnistyksiä oikeastaan tule. Olen ajatellut, että se puolivälin kynnys olisi sitä varten,
Kaikissa omissa automaatti-autoissani tuo kyllä on ollut, ml. Volvossa. Helposti se voi jäädä huomaamatta jollei sitä tiedosta, joissain autoissa vaatii enemmän voimaa kuin toisissa. Toki voi olla että niitäkin löytyy mistä se puuttuu kokonaan.En kyllä automaattivolvossani tuommoista ominaisuutta ikinä havainnut, olisikohan vaan jäänyt huomaamatta. Olen aina ajatellut kick downin viittaavan vaan siihen, että auto vaihtaa pienempää sisään kun polkasee kaasun lattiaan, en ole mistään kytkimistä ennen hybrideitä kuullut.
En ole ajatellutkaan kick downin olevan mikään volkkarin yksinoikeus, vaan sitä fyysistä nappia en ole aiemmin muissa autoissa havainnut.Kick-down ei kyllä mikään GTE-volkkarin yksinoikeus ole vaan ollut automaattivaihteisissa aika kauan. Ja se fyysinen nappi siellä kaasupolkimen alla oli jo ainakin 2009 vuosimallin TSI DSG Golfissa.