Keskustelua hybridiautoista

Tekniikan Maailma testasi hybridiautoja uusimmassa lehdessä. Mukana olivat seuraavat autot
  • Audi Q5 Sportback TFSI e 50 Electrified Edition Advanced
  • DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4 Plug-in Hybrid Performance Line Business A
  • Land Rover Discovery Sport P 300e Plug-in Hybrid AWD Auto SE
  • Lexus NX 450h+ AWD F Sport S
  • Volvo XC60 T6 AWD Long Range Inscription Edition A
Tässä loppuarvosanat:

1653989472899.png
 
Mistä tuli mieleen katsella nokka-akseleita noin uudessa?
Tammikuussa kävi huollossa ja maaliskuussa tuli vikailmoitus, että on vettä öljyn seassa. Öljyt vaihdettiin ja auto ohjelmoitiin niin, ettei pitöisi toistua.

Huollosta tulin kotiin ja kurkkasin uteliaisuudesta. Olen aika pitkään kirjoittanut käyttö-, huolto- ja korjaamokäsikirjoja ja ollut kaivoskoneiden huoltojen&korjausten ohjeistuksen kanssa tekemisissä niin kävi mieleen kurkata.

Ja eihän tuo hyvältä näytä näin tuoreeksi:

3B739A0A-57D4-4A42-948C-F51C087D61DB.jpeg
 
Countryman lähti pajalle; nokka-akselit+hilut menevät vaihtoon. Autolla ikää siis 3v/33tkm kun havaitsin nokassa syöpymiä&uurteita.

Kuulemma normaalia lataushybridille ja noita näkee paljon, siksi työnjohtaja ohjeisti joka kerta liikkeelle lähtiessä ajamaan ensin polttiksen kuumaksi ja sen jälkeen loput sähköllä/hybridinä.

Pelkkää sähkö-/hybridiajoa pitää kuulemma välttää kun kondenssivesi moottorin sisällä ruostuttaa&syövyttää paikat.

Enpä tiedä onko muilla merkeillä tällaista, mutta BMW jaksaa aina yllättää…

Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
 
Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Moottorin suunnittelijainsinöörit kaiketi suunnitelleet vesipumpun, joka pumppaa lohkoon vettä tuollaisessa väärinkäytöstilanteessa :D Eivaan. Ei kai sen pitäisi olla mitään merkitystä, jos moottori vain välillä kävisi kuumaksi asti?
 
Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Ei varmaan mitenkään. Mutta käytännössä hybridillä ei yleensä pysty ajamaan 100% sähköajoa ympäri vuoden vaan moottori käynnistyy väkisin joskus. Mikäli sähköajoa yrittää maksimoida kaikin keinoin, saattaa tilanne olla se että moottori käynnistyy aina vain hetkeksi eikä koskaan käy kunnolla kuumaksi. Silloin sitä kosteutta väkisin kertyy öljytilaan, ajamalla moottori kunnolla kuumaksi se vesi haihtuisi sieltä pois.
 
No tätä mä juuri meinasin. Toisin sanoen: hybridin moottori rasittuu kai pääosin juuri samalla tavalla kuin polttomoottorisen auton: pätkäajo rasittaa pidemmän päälle. Vedenjakaja on juuri siinä, että salliiko ajomatka ja olosuhteet puhtaan sähköajon, vai toimiiko sähkö vain "pätkäajon maksimoijana", ts. keskipitkistäkin matkoista tulee pätkäajoa. Itse ajan niin, että sähköllä aina kun pääsee, ja sitten kun mennään bensalla niin mennään mielellään maantieajoa ja se vähintään 20 kilsaa. Jos bensaosuus on jäämässä lyhyemmäksi, niin laitetaan sporttimoodi päälle jo ennen kuin sähkö on loppu ja lämpimällä koneella sitten voi antaa ajoittain vähän raskaampaa kaasujalkaa myös. Ei se mun mielestä mitään ihan hirveää ydinfysiikkaa vaadi.
 
Selittäkää ummikolle, miten sähköajo kondensoi vettä moottorin sisälle enemmän kuin parkkiruudussa seisominen.
Ei kyllä mitenkään. Olen nähnyt myös monia vuosia pihalla seisseitä moottoreita ja nämäkin on ollut ihan käyttökunnossa nokka-akseleita myöten. Vanhemmilla on joskus aikoinaan myös ollut näitä moottoreita käyttöautoissa, eikä niissä mitään ongelmia ole ollut. Enemmänkin uskoisin, että pätkäajosta (hybridiajosta) johtuvaa kondenssiveden muodostumista tässä yritetään vältellä.

Meillä on Outlanderissa nopealla vilkaisulla nokat ihan tikissään, vaikka kyllä se aika harvoin sitä moottoria pääsee käyttelemään. Öljykorkissa hiukan kosteutta havaittavissa, enemmän, kuin kakkosautossa, jolla ajetaan todella lyhyitä pätkiä päivittäin. Joten kyllä sitä vettä sinne muodostuu, toki onko siitä mitään haittaa sitten, on ihan eri juttu.
 
No aika kuivan näköiseltä tuo nokka näytti (ihan kuin olis bräkleenillä putsattu ennen kuvausta).. Tuollainen kun polkastaan käyntiin siinä motarin rampilta täydellä kuormalla ilman öljyjä, niin ei se oikein hyvää tee..
 
Jossain sivustolla oli myös vastaava ongelma uudessa plugari A-mersussa. Auto ilmoitti vedestä öljyn joukossa. Ongelmahan ei ole sähköajo tai seisotus vaan tuo lyhyt hybridiajo. Joko ei moottoria ollenkaan käyntiin tai sitten käytetään se kone lämpimäksi säännöllisesti.
 
Arkiajoissa tuo polttomoottorin pätkäkäynti on ainakin ongelmana, kun T-risteyksestä kiihdyttää kovemman kiihdytyksen liikennevirran mukaan (eli antaa kickdownin). Moottori käynnistyy ainakin GTE-passatissa aina kun lyö lapun lattiaan ja moottori käy hetken aikaa kunnes sammuu itsekseen (olisiko joku lämpötila-anturi jonka mukaan ajotietokone sitä pitää käynnissä?).
 
Juuri näin! Ilmaisin asian hieman huonosti….

Siis hybridiajo tarkoittaa useita kylmäkäynnistyksiä, jolloin seokset ovat rikkaalla. Moottori ei lämpene kunnolla suunniteltuun toimintalämpötilaan, jolloin bensa ei haihdu pois öljyn seasta.

Bensaa sisältävä öljy voitelee huonommin ja ”pesee” yläkerrasta pois öljykalvo, jolloin pitkään seisoessaan(parkissa tai ajaa sähköllä) metalli on alttiina korroosiolle.

Jo pelkkä ulkolämpötilan vaihtelu aiheuttaa kondenssivettä moottorin sisään, joka ei myöskään poistu sieltä jos polttomoottoria ei ajeta kuumaksi riittävän usein.

Kun sisuskaluista on pesty voiteleva öljykalvo pois ja sisäpinnoilla on tiivistynyt kosteutta, syöpyvät metallipinnat, kuten kuvasta on nähtävillä.

Samoin kuvasta näkyy, miten kitkapinnan ulkopuolinen osa nokkaa on aivan kuiva ja alkavaa pintaruostetta on siinä.

Yläkerrasta myös öljy on ollut poissa, jolloin käynnistyessäån kuivana on nokkaan tullut noita kuvassa näkyviä naarmuja.

Tässä kuva bmw 225xe hybridin venttiilikoneistosta. Siis sama tekniikka kuin minissä. Kuva schmiedman korjaamopäälliköltä lainattu.

1653998593693.png
 
En suosittele kiertämään, mutta suosittelen tervettä kiinnostusta ajoneuvon tekniikkaan ja sen ylläpitämiseen...

Ennen sähköautoja. :comp:
 
1. Tuotannon aloituksesta 1,5v<
2. Suora kuutonen ja kahdeksan lovinen
3.
stimu.gif
 
Tammikuussa kävi huollossa ja maaliskuussa tuli vikailmoitus, että on vettä öljyn seassa. Öljyt vaihdettiin ja auto ohjelmoitiin niin, ettei pitöisi toistua.

Huollosta tulin kotiin ja kurkkasin uteliaisuudesta. Olen aika pitkään kirjoittanut käyttö-, huolto- ja korjaamokäsikirjoja ja ollut kaivoskoneiden huoltojen&korjausten ohjeistuksen kanssa tekemisissä niin kävi mieleen kurkata.

Ja eihän tuo hyvältä näytä näin tuoreeksi:

3B739A0A-57D4-4A42-948C-F51C087D61DB.jpeg
Eihän nokka-akselien pitäisi näyttää noin pahoilta edes 300 000 km ajetussa! Omaan silmään toi ei näytä korroosiolta, ennemmin voitelun pettämiseltä. Tuossa taitaa olla rullapainimet? Ne pistää ja pelkästäänkin nokat koville ja vielä kun nykykoneissa polttoaineen säästön nimissä käytetään olemattoman ohuita öljyjä niin kahta kovemmalla ovat. Vähän vielä vettä sekaan ja raakoi kylmästartteja niin valmis on. Ei tuommoista vauriota paininkuppien ja 20w-40 öljyjen aikoihin olisi tullut, vaikka vähän kondenssivettä olisikin seassa. Liian hieno moottori lataushybridin keulalle.
 
Eihän nokka-akselien pitäisi näyttää noin pahoilta edes 300 000 km ajetussa! Omaan silmään toi ei näytä korroosiolta, ennemmin voitelun pettämiseltä. Tuossa taitaa olla rullapainimet? Ne pistää ja pelkästäänkin nokat koville ja vielä kun nykykoneissa polttoaineen säästön nimissä käytetään olemattoman ohuita öljyjä niin kahta kovemmalla ovat. Vähän vielä vettä sekaan ja raakoi kylmästartteja niin valmis on. Ei tuommoista vauriota paininkuppien ja 20w-40 öljyjen aikoihin olisi tullut, vaikka vähän kondenssivettä olisikin seassa. Liian hieno moottori lataushybridin keulalle.

Rullapainimet ovat. Tuo pistesyöpymä viittaa siihen, ettei ole nokassa öljykalvoa ja siinä on seissyt kosteus. Muutoin olen samaa mieltä, nokkakeppi kuuluisi olla tasaisen voideltu, eikä pinnaltaan kuiva, alkavalla ruosteella...

Tuohan se kun polttista ei esilämmitetä mitenkään vaan kylmiltään lähtee aina käyntiin. Esilämmitys lämmittää pelkän hytin.

EDIT: tätä omaa keissiä miettiessä täytynee vetää takaisin parjaus Kia/huihai:ta kohtaan kun tuottavat lämmön hyttiin bensan avulla...Ainakin niissä pysyy polttis kunnossa(?)
 
Viimeksi muokattu:
Arkiajoissa tuo polttomoottorin pätkäkäynti on ainakin ongelmana, kun T-risteyksestä kiihdyttää kovemman kiihdytyksen liikennevirran mukaan (eli antaa kickdownin). Moottori käynnistyy ainakin GTE-passatissa aina kun lyö lapun lattiaan ja moottori käy hetken aikaa kunnes sammuu itsekseen (olisiko joku lämpötila-anturi jonka mukaan ajotietokone sitä pitää käynnissä?).
GTE volkkareissa on kaasupolkimen alla nappi joka käynnistää moottorin e-modessakin, vaikka akku olisi täynnä. Tämä on olemassa siltä varalta, että huomaakin yhtäkkiä tarvitsevansa enemmän kuin pelkän sähkömoottorin tehot.

Jos tätä nappia et paina pohjaan, niin täyskiihdytys pelkällä sähköllä onnistuu kyllä moottoria käynnistämättä, kunhan akusta saadaan täysi teho irti. Eli kylmällä ja lähes vajaalla akulla moottori käynnistyy herkemmin.
 
GTE volkkareissa on kaasupolkimen alla nappi joka käynnistää moottorin e-modessakin, vaikka akku olisi täynnä. Tämä on olemassa siltä varalta, että huomaakin yhtäkkiä tarvitsevansa enemmän kuin pelkän sähkömoottorin tehot.

Jos tätä nappia et paina pohjaan, niin täyskiihdytys pelkällä sähköllä onnistuu kyllä moottoria käynnistämättä, kunhan akusta saadaan täysi teho irti. Eli kylmällä ja lähes vajaalla akulla moottori käynnistyy herkemmin.
Kuullostaa ihan vastaavalta kuin Bemarit.
 
Mitkä ovat poikkeuksia? nimim: saattaa korventaa sielua tuo bmw-tekniikan keskeneräisyys...
Koen tuon pihassa olevan Amperan aika hyväksi eli kohtalaisen hyvä sähköautona ja pidemmät matkat menevät maltillisella bensankulutuksella. Toki sitten tiloiltaan hieman vaatimaton ja suorituskyky jää turboplugareista hybridimoodissa. Uudemmista ainakin C-mersu tuntuu aika pätevältä.
 
Koen tuon pihassa olevan Amperan aika hyväksi eli kohtalaisen hyvä sähköautona ja pidemmät matkat menevät maltillisella bensankulutuksella. Toki sitten tiloiltaan hieman vaatimaton ja suorituskyky jää turboplugareista hybridimoodissa. Uudemmista ainakin C-mersu tuntuu aika pätevältä.

Ja näissä ei ole samoja ongelmia koska?
 
GTE volkkareissa on kaasupolkimen alla nappi joka käynnistää moottorin e-modessakin
Kuullostaa aikamoiselta purkkaviritykseltä, jos siis tuolla tarkoitat sitä että siellä on oikeasti fyysinen nappi.

Kyllähän se tietyssä mielessä paikkansa pitää, että plugarilla on molempien tekniikoiden huonot puolet.
Jossain mielessä varmaan, tietyssä mielessä myös päinvastoin, paikkaavat toistensa huonoja puolia.
 
Oliskohan PSA ottanut tästä opikseen? 3008 / Grandland / DS7 -hybrideissä aina kun kone lähtee kylmänä käyntiin, niin se käy tyhjäkäynnillä n. minuutin pari ennenkuin auto kytkee siihen vedon. Siihen saakka vetää vain sähköllä. Tämä siis vaikka käynnistäisit auton, laittaisit sport -moden päälle ja lapun lattiaan. Polttikselle ei tuntuisi saavan motarin rampissa vetoa päälle ilman, että kone on ehtinyt lämmetä tietyn pisteen yli. Sama juttu muutoinkin sähköajon kanssa, ajat tarpeeksi pitkään pelkällä sähköllä niin auto käynnistää välillä polttiksen ja käyttää sitä väkisin vaikka ajoakussa olisi virtaa, kunnes moottori on ehtinyt käydä lämpimänä ~puoli tuntia.
 
Kaikki saa rikki kun niitä ei käytetä oikein, polttomoottorin saa rikki kun ajelee koko ajan mahdollisimman pienillä kierroksilla eikä koskaan käytä täysikaasua ja koko kierroslukualuetta.

Jokainen vehje mikä ollut saa päivittäin täyskaasukiihdytyksiä ja rajoitinta ja yksikään ei ole siitä hajonnut, saatikka ollut kosteus/karstamurheita, ei edes suorasuihkukoneissa.
 
Kaikki saa rikki kun niitä ei käytetä oikein, polttomoottorin saa rikki kun ajelee koko ajan mahdollisimman pienillä kierroksilla eikä koskaan käytä täysikaasua ja koko kierroslukualuetta.

Jokainen vehje mikä ollut saa päivittäin täyskaasukiihdytyksiä ja rajoitinta ja yksikään ei ole siitä hajonnut, saatikka ollut kosteus/karstamurheita, ei edes suorasuihkukoneissa.

Aamen. Mielestäni nämä plugarikaverit, jotka eivät käynnistele polttista puoleen vuoteen voisi suoraan ottaa ja pistää ajamaan vaikka Leafilla arkiajot. Turhaa siinä on alumiinilohkoa kuljettaa mukana. Ainakin tuo oma Vaggine on myös sellainen, että se käynnistää moottoria oisko kerran parissa viikossa(?) ja käyttää sen lämpimäksi eli pakottaa itsensä hybriditilaan. Toki tämänkin voi kiertää siten, että jos se starttaa itekseen polttiksen, voi auton sammuttaa ja käynnistää uusiksi kokonaan E-Mode -tilaan. Osa vaggineilla ajavista näin tekeekin Pasuunoillaan ja muilla. Mielestäni tuo on taas oman järjen köyhyyttä, mutta käyttäjiä on aika paljon jotka ei ole peruskäyttöohjeitakaan lukeneet.
 
Mielestäni tuotteessa on kuluttajansuojalain mukainen virhe, jos se vaatii oikeanlaista käyttöä, eikä kestä tavanomaisia käyttöolosuhteita. Siinä olet oikeassa, että nuo mainitsemasi asiat ovat eduksi moottorin kestolle.

Suurin osa vehkeistä taitaa silti selvitä "väärällä" käytölläkin ainakin sen takuuajan/odotetun käyttöiän, jolloin maahantuoja-myyjän näkökulmasta virhettä ei ole. Pl. tuo BMW:n moottorin tapaus, niin tässä taidetaan ennemminkin ajatella niiden käytettyjen 5v vanhojen autojen ostajia.
 
Kuullostaa aikamoiselta purkkaviritykseltä, jos siis tuolla tarkoitat sitä että siellä on oikeasti fyysinen nappi.
En tiedä onko polkimen alla nappi vai miten tämä on toteutettu, mutta kaasupolkimen liikkeen viimeisen 1cm kohdalla tulee vastus, jonka ylittäessä kuuluu ja tuntuu kuin painaisi jonkun napin pohjaan. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu; ei tarvitse pohtia miten pohjaan kaasun uskaltaa sähköajossa painaa jos koittaa vältellä moottorin käynnistymistä, ja jos sähköajossa yhtäkkiä tarvitseekin täydet tehot niin niitä ajomodeja ei tarvitse minkään valikon takaa alkaa kaivelemaan.
 
En tiedä onko polkimen alla nappi vai miten tämä on toteutettu, mutta kaasupolkimen liikkeen viimeisen 1cm kohdalla tulee vastus, jonka ylittäessä kuuluu ja tuntuu kuin painaisi jonkun napin pohjaan. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu; ei tarvitse pohtia miten pohjaan kaasun uskaltaa sähköajossa painaa jos koittaa vältellä moottorin käynnistymistä, ja jos sähköajossa yhtäkkiä tarvitseekin täydet tehot niin niitä ajomodeja ei tarvitse minkään valikon takaa alkaa kaivelemaan.
Tuota kutsutaan kickdowniksi ja se on ollut olemassa käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa autoissa jo vuosikymmeniä.
 
Tuota kutsutaan kickdowniksi ja se on ollut olemassa käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa autoissa jo vuosikymmeniä.
Ei ole kyse siitä, vaan bemussakin on sama "kynnys" kaasupolkimessa. Kunhan pysyy kynnyksen alla, ajo tapahtuu 100% sähköllä. Kun menee kynnyksen yli, polttis käynnistyy. Ei liity kickdowniin mitenkään.
 
Aamen. Mielestäni nämä plugarikaverit, jotka eivät käynnistele polttista puoleen vuoteen voisi suoraan ottaa ja pistää ajamaan vaikka Leafilla arkiajot. Turhaa siinä on alumiinilohkoa kuljettaa mukana. Ainakin tuo oma Vaggine on myös sellainen, että se käynnistää moottoria oisko kerran parissa viikossa(?) ja käyttää sen lämpimäksi eli pakottaa itsensä hybriditilaan. Toki tämänkin voi kiertää siten, että jos se starttaa itekseen polttiksen, voi auton sammuttaa ja käynnistää uusiksi kokonaan E-Mode -tilaan. Osa vaggineilla ajavista näin tekeekin Pasuunoillaan ja muilla. Mielestäni tuo on taas oman järjen köyhyyttä, mutta käyttäjiä on aika paljon jotka ei ole peruskäyttöohjeitakaan lukeneet.
Lataushybridien käyttäjissä on monia jotka eivät ole löytäneet itselleen yhtä mieluisaa sähköautoa, tai ovat ennakkoluuloisia sen suhteen, lisäksi vielä niiden sähkisten saatavuus on mikä on.

Siinä samaa mieltä että jos kerranpuoleen vuoteen tarttee sen poltiksen tuomia ominaisuuksia, niin ehkä monelle sopisi kaksiautoa, jotka valittu kummankin tarpeen mukaan optimiksi, tätä toteutusta rajoittaa se että kaikilla ei ole kohtuuhintaista paikkaa useammalle autolle, vaikka kaikenmailman talliosakkeita on hyvin saatavilla, toinen on sitten työsuhdeautot, silloin yleensä valitaan yksi, ei kahta autoa.


En tiedä onko polkimen alla nappi vai miten tämä on toteutettu, mutta kaasupolkimen liikkeen viimeisen 1cm kohdalla tulee vastus, jonka ylittäessä kuuluu ja tuntuu kuin painaisi jonkun napin pohjaan. Mielestäni tämä on hyvä ratkaisu; ei tarvitse pohtia miten pohjaan kaasun uskaltaa sähköajossa painaa jos koittaa vältellä moottorin käynnistymistä, ja jos sähköajossa yhtäkkiä tarvitseekin täydet tehot niin niitä ajomodeja ei tarvitse minkään valikon takaa alkaa kaivelemaan.
Tuo nappi minua hämmensi. Se kuullosti vähän sellaiselta tehdään tähän systeemin päälle tälläinen teippiviritys.
Ominaisuutta en kritisoi, päinvastoin, ja käytettävyys, palaute tärkeä. Mutta olisi kuvitellut sen ihan sillä samalla anturoinilla tehtävän kuin se poljin muutenkin.

Tosin kuvauksesi ei sitä yksiselitteisesti kumoa.
 
Ei ole kyse siitä, vaan bemussakin on sama "kynnys" kaasupolkimessa. Kunhan pysyy kynnyksen alla, ajo tapahtuu 100% sähköllä. Kun menee kynnyksen yli, polttis käynnistyy. Ei liity kickdowniin mitenkään.
Sama kytkin se on ainakin bemarissa.
Hybridi tilassa käynnistyy kone jos nopeasti laittaa polkimen kohtuullisen syvälle. Auto varmaan olettaa että teholle on tarvetta. Ei se toki e-modea ohita.
 
Sama kytkin se on ainakin bemarissa.
Hybridi tilassa käynnistyy kone jos nopeasti laittaa polkimen kohtuullisen syvälle. Auto varmaan olettaa että teholle on tarvetta. Ei se toki e-modea ohita.
Oletko varma? Siis noin puolessavälissä kaasupolkimen liikettä on kynnys. Kickdown tapahtuu kyllä vasta lähempänä kaasupolkimen liikkeen loppua, tuolla viimeisen sentin kohdalla.
 
Oletko varma? Siis noin puolessavälissä kaasupolkimen liikettä on kynnys. Kickdown tapahtuu kyllä vasta lähempänä kaasupolkimen liikkeen loppua, tuolla viimeisen sentin kohdalla.
E-modessa se on F30 330e:ssä sama kytkin, hybridi tilassa se seuraa kuormitusta, pyynnin muutoksen nopeutta, akun lämpötilaa nyt ainakin.
 
Ei ole kyse siitä, vaan bemussakin on sama "kynnys" kaasupolkimessa. Kunhan pysyy kynnyksen alla, ajo tapahtuu 100% sähköllä. Kun menee kynnyksen yli, polttis käynnistyy. Ei liity kickdowniin mitenkään.
Jaa, no omassa bemussa se on nimenomaan se kickdown-kynnys joka väkisin käynnistää polttiksen.
 
Jaa, no omassa bemussa se on nimenomaan se kickdown-kynnys joka väkisin käynnistää polttiksen.
Pitääkin testata... Polkimessa on selvä kynnys tossa puolivälissä ja sen yli en kyllä kaasua juuri painakaan. Menee viikkoja, ettei polttis käynnisty ja silloinkin vain, koska akku on tyhjä. Eli eipä noita kaasupolkimen asennon takia käynnistyksiä oikeastaan tule. Olen ajatellut, että se puolivälin kynnys olisi sitä varten,
 
Tuota kutsutaan kickdowniksi ja se on ollut olemassa käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa autoissa jo vuosikymmeniä.
En kyllä automaattivolvossani tuommoista ominaisuutta ikinä havainnut, olisikohan vaan jäänyt huomaamatta. Olen aina ajatellut kick downin viittaavan vaan siihen, että auto vaihtaa pienempää sisään kun polkasee kaasun lattiaan, en ole mistään kytkimistä ennen hybrideitä kuullut.J

Ja siis tosiaan kaasupoljin menee tasaisesti lattiaan asti kiinni. Sitten kun painaa voimalla lisää, niin kuuluu "naps" niinkuin laittaisi jonkun nepparin kiinni. Tämä on se kynnys, joka volkkarissa käynnistää polttiksen.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkin testata... Polkimessa on selvä kynnys tossa puolivälissä ja sen yli en kyllä kaasua juuri painakaan. Menee viikkoja, ettei polttis käynnisty ja silloinkin vain, koska akku on tyhjä. Eli eipä noita kaasupolkimen asennon takia käynnistyksiä oikeastaan tule. Olen ajatellut, että se puolivälin kynnys olisi sitä varten,
Näköjään näissäkin vaihtelua, mulla ei taas ole mitään kynnystä puolessavälissä.
 
En kyllä automaattivolvossani tuommoista ominaisuutta ikinä havainnut, olisikohan vaan jäänyt huomaamatta. Olen aina ajatellut kick downin viittaavan vaan siihen, että auto vaihtaa pienempää sisään kun polkasee kaasun lattiaan, en ole mistään kytkimistä ennen hybrideitä kuullut.
Kaikissa omissa automaatti-autoissani tuo kyllä on ollut, ml. Volvossa. Helposti se voi jäädä huomaamatta jollei sitä tiedosta, joissain autoissa vaatii enemmän voimaa kuin toisissa. Toki voi olla että niitäkin löytyy mistä se puuttuu kokonaan.
 
Kick-down ei kyllä mikään GTE-volkkarin yksinoikeus ole vaan ollut automaattivaihteisissa aika kauan. Ja se fyysinen nappi siellä kaasupolkimen alla oli jo ainakin 2009 vuosimallin TSI DSG Golfissa.
 
Kick-down ei kyllä mikään GTE-volkkarin yksinoikeus ole vaan ollut automaattivaihteisissa aika kauan. Ja se fyysinen nappi siellä kaasupolkimen alla oli jo ainakin 2009 vuosimallin TSI DSG Golfissa.
En ole ajatellutkaan kick downin olevan mikään volkkarin yksinoikeus, vaan sitä fyysistä nappia en ole aiemmin muissa autoissa havainnut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom