Keskustelua hybridiautoista

Olen mäkin ohittanut tuollaisessa ylämäen ryömi täkaistapaikassa autolla jonka vaihti hiipui koko mäen. Idea onkin että kun ohituskaista alkaa siihen on etukäteen kiihdytetty puolikilometriä niin että ohituksen jo alkaessa on riittävästi nopeuseroa.


En nyt oikein tiedä mitä haet, mutta siinä toyotassahan on myös etuakselilla tehoa.

Mitä tulee nelivedon suoriutumiseen, niin noilla moottorin tehotiedoilla on käytännössä todella vaikea arvioida miten se toimii käytännössä, kun se oikeasti merkityksellinen lukema on vääntömomentti pyörän akselilla.
Sitä, että ristiriipuntatilanteessa esim kadunvarren polanteisesta parkkiruudusta poispyrkiessä sähkömoottorin voima ei riitä tuuppaamaan autoa liikkeelle kun eturenkaat vain sutivat.
 
Ohituskiihtyvyyteen vaikutaa muutkin asiat kuin teho. Esimerkiksi polttiksissa välitykset. Joskus oli 323 Mazda jossa huimat 88 hv, nyt kakkosautossa 92 hv. Mazda kiihtyi välityksiensä ansiosta paremmin. Toki kierrokset olivat korkeammalla sitten suurimmalla vaihteella. Mazdassa toki huipputeho hiukan pienemmillä kierroksilla.

Itse olen todennut, että se 11s 0-100 km/h on ollut ihan sopiva mittari minulle riittävään kiihtyvyyteen. Siihen se tuo Outlanderi myös suunnilleen taitaa kiihtyä, kun käytännössä niillä nopeuksilla on 160 hv käytössä. Ei tarvii ennakoida kilometritolkulla kiihdytykseen. Kaikki siitä nopeammat olen todennut vaan lisäävän ohitusnopeutta.
 
Yaris hybridi 2022. Oli vuokralla. Kaksi tankillista suht painavalla kaasulla. Tankatessa lukemat ylös, ja tankkaus piripintaan. Todellinen kulutus 4.9 litraa. Valot ja lämppärit normaalisti päällä. Kaksi kyydissä.
 
Ainakin oma tuttu Passat GTE farkun omistaja kertoi että matkajossa menee noin 7, kun akku loppuu. Tiedä sitten onko yksilöissä, ajossa tai käyttäjissä noin suuria eroja. Toki tuokaan ei mikään mahdoton kulutus ole ja vielä talvelta, mutta omistaja ei ollut lukemaan tyytyväinen


eli näinä viihdeuutisten aikoina voisi sanoa että: "Hearsay"
 

eli näinä viihdeuutisten aikoina voisi sanoa että: "Hearsay"
No kyllä Outlanderkin vie matka-ajossa 7l / 100km tyhjällä akulla, jos motaria ajelee. Ja spiritmonitor näyttää keskikulutukseksi 4,39. En näe siinä mitään ihmeellistä. Kyllä plugari parhaimmillaan on kaupungissa ja lyhyillä matkoilla. Toisin sanottuna vaihtelevassa nopeudessa.
 
Arkipäivisin tulee ajettua tyypillisesti noin 40 km/pvä, ja kun auto on Chevy Volt, ei bensaa juurikaan kulu... 48 tkm on tullut sillä nyt ajettua, ja keskikulutus on 0,4L/100km...
 
Sitä, että ristiriipuntatilanteessa esim kadunvarren polanteisesta parkkiruudusta poispyrkiessä sähkömoottorin voima ei riitä tuuppaamaan autoa liikkeelle kun eturenkaat vain sutivat.

Ymmärräthän sä että sen moottorin teho ei varsinaisesti vaikuta tuohon liikkeellelähtökykyyn?

Auto jossa on useampi sähkömoottori, kuten tuo toyota suunnitellaan aivan erilaista lähtökohdista kuin tyollainen äärimmilleen yksinkertaistettu ratkaisu kuten minissä.
 
Sitä, että ristiriipuntatilanteessa esim kadunvarren polanteisesta parkkiruudusta poispyrkiessä sähkömoottorin voima ei riitä tuuppaamaan autoa liikkeelle kun eturenkaat vain sutivat.
Eiköhän se sähkömoottori tuota taka-akselillekin enemmän vääntöä kuin moni normaali bensa-autossa kaikkinensa, joten ei varmasti potku loppumaan liikkeellelähdössä.

Vääntöähän liikkeellelähtö kysyy eikä tehoa, teho on 0 kun nopeus on 0.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se sähkömoottori tuota taka-akselillekin enemmän vääntöä kuin moni normaali bensa-autossa kaikkinensa, joten ei varmasti potku loppumaan liikkeellelähdössä.

Vääntöähän liikkeellelähtö kysyy eikä tehoa, teho on 0 kun nopeus on 0.
Itseasiassa tuo liikkeelleähtö on kyllä sähkömoottorin akilleen kantapää, ja polttisauto tuottaa yleensä moninkertaisen väännön renkaalle, mutta moottorin teho ei ole merkittävä asia tässä.
 
Itseasiassa tuo liikkeelleähtö on kyllä sähkömoottorin akilleen kantapää, ja polttisauto tuottaa yleensä moninkertaisen väännön renkaalle, mutta moottorin teho ei ole merkittävä asia tässä.
? :hmm:

Eikö sähkömoottorin etu nimenomaan ole täysi vääntö nollasta alkaen?
 
? :hmm:

Eikö sähkömoottorin etu nimenomaan ole täysi vääntö nollasta alkaen?
Höyrymoottorin etu. Sähkömoottori ei voi tuottaa täyttä vääntöä 0 kierroksilla... Tai ainakaan tietääkseni mikään normaali sähkömoottori ei voi.
 
? :hmm:

Eikö sähkömoottorin etu nimenomaan ole täysi vääntö nollasta alkaen?
Sähkömoottorin on vaikea tuottaa voimaa kun puhutaan ihan ensimmäisestä kierroksesta minkä se tekee, vaikka käytännön puheissa ”nollasta alkaen” tarkoittaa kun moottori jo liikkuu. Toki sähköautoissa moottorin tyyppi on erilainen, mutta sitä voi kokeilla laittamalla sormen pöytätuulettimen eteen. Siinä ei ole yhtään voimaa pyörimään lähtiessä ja sitä on vaikea pysäyttää kun se jo liikkuu. Se tarvitsee voimakkaan virtapiikin sysäykseksi paikalta lähtiessä kun staattorin pyörivä magneettikenttä ei pysty nykäisemään roottoria mukaansa ja sen toiminta on muutenkin tehottomampaa silloin kun roottorin magneettikenttä ei pyöri mukana.

Mutta tämän pystyy ratkaisemaan jollain planeettapyörästön tai kytkimen tapaisella luistavalla järjestelmällä.
 
Sähkömoottorin on vaikea tuottaa voimaa kun puhutaan ihan ensimmäisestä kierroksesta minkä se tekee, vaikka käytännön puheissa ”nollasta alkaen” tarkoittaa kun moottori jo liikkuu. Toki sähköautoissa moottorin tyyppi on erilainen, mutta sitä voi kokeilla laittamalla sormen pöytätuulettimen eteen. Siinä ei ole yhtään voimaa pyörimään lähtiessä ja sitä on vaikea pysäyttää kun se jo liikkuu. Se tarvitsee voimakkaan virtapiikin sysäykseksi paikalta lähtiessä kun staattorin pyörivä magneettikenttä ei pysty nykäisemään roottoria mukaansa ja sen toiminta on muutenkin tehottomampaa silloin kun roottorin magneettikenttä ei pyöri mukana.

Mutta tämän pystyy ratkaisemaan jollain planeettapyörästön tai kytkimen tapaisella luistavalla järjestelmällä.


Pöytätuulettimissa on mallista riippuen myös ihan syystä se käynnistys sellainen, että off ja maksimi on vierekkäin, ja alin teho on sitten laitimmainen asetus. Samaa näkee myös liesituulettimissa.

Outlanderissa kun kärryä vetää niin ylämäkeen kuorman kanssa liikkeelle lähtiessä tuntee joskus pienen "nypytyksen" kun sähkömoottorit kamppailee tuon paikaltaan lähdön kanssa. Outoa kun muuten voiman annostelu on pienissä nopeuksissa niin silkkisen tasainen, kuten täyssähköissä.
 
Sähkömoottorin on vaikea tuottaa voimaa kun puhutaan ihan ensimmäisestä kierroksesta minkä se tekee, vaikka käytännön puheissa ”nollasta alkaen” tarkoittaa kun moottori jo liikkuu. Toki sähköautoissa moottorin tyyppi on erilainen, mutta sitä voi kokeilla laittamalla sormen pöytätuulettimen eteen. Siinä ei ole yhtään voimaa pyörimään lähtiessä ja sitä on vaikea pysäyttää kun se jo liikkuu. Se tarvitsee voimakkaan virtapiikin sysäykseksi paikalta lähtiessä kun staattorin pyörivä magneettikenttä ei pysty nykäisemään roottoria mukaansa ja sen toiminta on muutenkin tehottomampaa silloin kun roottorin magneettikenttä ei pyöri mukana.

Mutta tämän pystyy ratkaisemaan jollain planeettapyörästön tai kytkimen tapaisella luistavalla järjestelmällä.

Se perus tuuletin tekee noin, koska siinä ei ole taajuusmuuttajaa, jolloin maksimivääntö on vain verkkovirran taajuuden määräämällä nimellisnopeudella (tai lähellä sitä).

Mutta sähköautossa on taajuusmuutaja niin se ”nimellisnopeus” on mitä vaan tarvitaan ja maksimivääntö saavutetaan käytännössä nollasta.
 
Plugari Grandland X AWDn kulutus matka-ajossa: 600km Vappureissu 4,7l/100km + 4,8kWh/100km
Eli kaksi kertaa akku täyteen +7kWh lounaalla. Alussa akku täynnä, 1/3matkassa tuo +7kWh ja puolivälissä taas täyteen.
Ajelin hybridi moodissa, eli auto arpoi miten haluaa virtaa käyttää.
Lopun noin 200km meni akku kokonaan tyhjänä. Tuon pätkän kulutus nätti olevan n. 6,2.

Ei nyt ihan juoppo. Mutta samaan tai vähemmällä olisi päässyt pienemmällä autolla ilman hybridi tekniikaa (vuosi sitten 1.2T Astralla käytännössä sama reissu 4,4l/100km).
 
Plugari Grandland X AWDn kulutus matka-ajossa: 600km Vappureissu 4,7l/100km + 4,8kWh/100km
Eli kaksi kertaa akku täyteen +7kWh lounaalla. Alussa akku täynnä, 1/3matkassa tuo +7kWh ja puolivälissä taas täyteen.
Ajelin hybridi moodissa, eli auto arpoi miten haluaa virtaa käyttää.
Lopun noin 200km meni akku kokonaan tyhjänä. Tuon pätkän kulutus nätti olevan n. 6,2.

Ei nyt ihan juoppo. Mutta samaan tai vähemmällä olisi päässyt pienemmällä autolla ilman hybridi tekniikaa (vuosi sitten 1.2T Astralla käytännössä sama reissu 4,4l/100km).
Mutta onhan tuo Grandland nyt ihan huikea peli verrattuna johonkin tylsempään ja pieniruokaisempaan. :) Tässä oma on huollossa, ja kaikki sijaisautot tuntuvat tylsiltä ja kaikin puolin ikäviltä ajaa siihen verrattuna. Grandlandissa kulku on niin sulavaa. Ajelin hetken VW Arteonilla, ja siinä sähköinen kulku oli jotenkin laiskaa ja nykivää, enkä pitänyt siitä juurikaan. Mutta, ihan hyvät kulutuslukemat kuitenkin sait tuolla reissulla. Omassa käytössä suurin osa ajoista on juurikin <50km kerrallaan, joten omaan ajoprofiiliini tuo plugari sopii loistavasti. Grandlandissa se tehoreservi on niin muikea, ja muutenkin voimalinja tuntuu toimivan kuin ajatus.
 
Itseäni kiinnostaa enemmän välitön vedon tunne liikkelle lähdössä ilman DSG:n ämpyilyjä myös ylämäkeen sekä käytännön ohituskiihtyvyys 80-120 ilman downshiftauksia. Moni auto antaa tasoitusta tuossa kohtaa.
Toki kamalalla puljailulla Camryssä on mahdollista nipistää 1,5s 0-100 ajasta. Ei ole kyllä tullut kokeiltua .



Tätä samaa kikkaa voi käyttää myös Lexuksessa. Tosin en ole vielä onnistunut. Mutta reilusti alle 8s saa sataseen optimaalisilla säädöillä. Se onko noita järkevä sillai käyttää.... Kukaan tuskin Tojon perushybridiä ostaa urheilemiseen.
 
Se perus tuuletin tekee noin, koska siinä ei ole taajuusmuuttajaa, jolloin maksimivääntö on vain verkkovirran taajuuden määräämällä nimellisnopeudella (tai lähellä sitä).

Mutta sähköautossa on taajuusmuutaja niin se ”nimellisnopeus” on mitä vaan tarvitaan ja maksimivääntö saavutetaan käytännössä nollasta.
Itseasiassa noi tuulettimet on erityyppisiä moottoreita.

Nimenomaan käytännössä nollasta sitä huippuvääntöä nimenomaan ei saada, vaan "periaatteessa" nollasta.

Btw, jaksaako takaveto tesla tehdä asfaltilla burniksen ihan paikaltaan?
 
Plugari Rav kiihtyy 6s sataseen. Tosi lussu joo.

Ainoa poikkeus valmistajan mallistossa, kyseinen malli. Vähän ontuva esimerkki nostaa kaikkien perushybridien rinnalle, jotka junnaavat päivästä toiseen ~77km/h muun liikenteen joukossa.
 
Ainoa poikkeus valmistajan mallistossa, kyseinen malli. Vähän ontuva esimerkki nostaa kaikkien perushybridien rinnalle, jotka junnaavat päivästä toiseen ~77km/h muun liikenteen joukossa.

Juu kyse oli vaan edellisellä sivulla että Atkinson on "kompromissi" mutta sopivalla yhdistelmällä ei kyllä rajoita kulkua. :)
 
Mutta onhan tuo Grandland nyt ihan huikea peli verrattuna johonkin tylsempään ja pieniruokaisempaan. :) Grandlandissa se tehoreservi on niin muikea, ja muutenkin voimalinja tuntuu toimivan kuin ajatus.
Onhan tuo tosiaan eriletkeä matka-auto manuaalilaatikkoiseen Astraan nähden. Varsinkin adaptiivinen vakkari on ihan ehdoton varuste.
Grandin suorituskyky on kyllä hauska, se aiheuttaa tällaiselle keski-ikäistyvälle perheen isillekin sellaisen spontaanin hihityksen, kun tuuppasee niissä harvoissa ohituksissa jalan suoraksi:giggle:.
Eniten tuossa on yllättänyt pelkän sähköajon suorituskyky. Huomaa hyvin, että siellä on rapiat 200 sähkökaakkia vs. joidenkin plugareiden vajaat sata.
Hieman ehdin kokeilla puhtaalla sähköllä ryömimistä paksussa loskassa ylämäessä ja hienosti sekin pelasi.
Oikein positiivinen kokemus tähän saakka, vaikka hieman pelkäsin vaihtaa tuollaiseen saksalaistuneeseen patonkiin.
 
Onhan tuo tosiaan eriletkeä matka-auto manuaalilaatikkoiseen Astraan nähden. Varsinkin adaptiivinen vakkari on ihan ehdoton varuste.
Grandin suorituskyky on kyllä hauska, se aiheuttaa tällaiselle keski-ikäistyvälle perheen isillekin sellaisen spontaanin hihityksen, kun tuuppasee niissä harvoissa ohituksissa jalan suoraksi:giggle:.
Eniten tuossa on yllättänyt pelkän sähköajon suorituskyky. Huomaa hyvin, että siellä on rapiat 200 sähkökaakkia vs. joidenkin plugareiden vajaat sata.
Hieman ehdin kokeilla puhtaalla sähköllä ryömimistä paksussa loskassa ylämäessä ja hienosti sekin pelasi.
Oikein positiivinen kokemus tähän saakka, vaikka hieman pelkäsin vaihtaa tuollaiseen saksalaistuneeseen patonkiin.

Hyshys, täällä ei tykätä kun kehutaan tehoilla. Alle sataheppaisellakin pääsee ohi ja kaikki muu on jonkin liikennesäännön rikkomista. ;)

Noin vakavammin ottaen mukava kuulla hyviä kokemuksia täyssähköistä. Seuraavaksi on mahdollisesti suunnitelmissa liisata joku "oikea" sähköauto joten kokemukset ovat tervetulleita.
 
Plugari Grandland X AWDn kulutus matka-ajossa: 600km Vappureissu 4,7l/100km + 4,8kWh/100km
Eli kaksi kertaa akku täyteen +7kWh lounaalla. Alussa akku täynnä, 1/3matkassa tuo +7kWh ja puolivälissä taas täyteen.
Ajelin hybridi moodissa, eli auto arpoi miten haluaa virtaa käyttää.
Lopun noin 200km meni akku kokonaan tyhjänä. Tuon pätkän kulutus nätti olevan n. 6,2.

Ei nyt ihan juoppo. Mutta samaan tai vähemmällä olisi päässyt pienemmällä autolla ilman hybridi tekniikaa (vuosi sitten 1.2T Astralla käytännössä sama reissu 4,4l/100km).

Samanlaisella autolla.

Viime viikolla 155km suuntaansa, menomatka 3,4 kWh/100km ja 6,7 l/100km ja paluumatka 2,6kWh/100km ja 7,0l/100km. Ei latauksia.
n. 1h 40min kumpikin.

Paluumatkalla satoi lunta/vettä/räntää. Tosin tie ei ollut jäässä, eikä loskainen vaan märkä. Onneksi kun kesärenkaat alla. Mutta keula oli sen verran lumen peitossa suurimman osan matkasta että vakkari ei toiminut.

Matka oli navissa, joten käytti sähköt hitailla väleillä eikä moottoritiellä.
 
Outlanderilla kannattaa ajaa pitkää matkaa siten että jättää sinne akkuun vähän ja ajaa save-moodilla, en tiedä miksi mutta mielestäni kuluttaa melkein litran vähemmän. Ei tule niin paljon konversioita? Tai sitten on ollut vaan sattumaa.
 
Onhan tuo tosiaan eriletkeä matka-auto manuaalilaatikkoiseen Astraan nähden. Varsinkin adaptiivinen vakkari on ihan ehdoton varuste.
Grandin suorituskyky on kyllä hauska, se aiheuttaa tällaiselle keski-ikäistyvälle perheen isillekin sellaisen spontaanin hihityksen, kun tuuppasee niissä harvoissa ohituksissa jalan suoraksi:giggle:.
Eniten tuossa on yllättänyt pelkän sähköajon suorituskyky. Huomaa hyvin, että siellä on rapiat 200 sähkökaakkia vs. joidenkin plugareiden vajaat sata.
Hieman ehdin kokeilla puhtaalla sähköllä ryömimistä paksussa loskassa ylämäessä ja hienosti sekin pelasi.
Oikein positiivinen kokemus tähän saakka, vaikka hieman pelkäsin vaihtaa tuollaiseen saksalaistuneeseen patonkiin.
Kauanko kestää 0-100 pelkällä sähköllä? Epäilen että ihan noin paljon sähköhevosia ei ole käytössä, mutta luultavasti enemmän kuin monilla muilla.
 
Kauanko kestää 0-100 pelkällä sähköllä? Epäilen että ihan noin paljon sähköhevosia ei ole käytössä, mutta luultavasti enemmän kuin monilla muilla.
Yritin googletella, mutta pelkällä sähköllä tehtyä 0-100 en tähän hätään löytänyt. Olisi mielenkiintoista itsekin tietää! Kunhan saan omani takaisin, voisin jopa testata, jotta saisi suuntaa-antavan arvon.
Takana Grandlandissa on 113hp sähkömoottori, ja edessä 110hp. Sitähän on näin tavallisen kuolevaisen mahdotonta sanoa antavatko molemmat sähkömoottorit kaikki pollensa käyttöön kun ovat aktiivisina. Normaalisti Electric-tilassa pyörittää vain taka-akselia, mutta AWD-moodissa, sekä silloin kun Electric-tilassa oikaisee jalkaa tarpeeksi, on etuakselin sähkömoottori mukana. Siinä muodostuu kaksi "ongelmaa" joidenka takia tarkkaa 0-100 puhtaalla sähköllä on hankala saada:
- Vaikka molempien akselien sähkömoottorit ovat koko ajan mukana, AWD-tilassa polttis tulee mukaan jos polkee tarpeeksi --> mahdotonta saada täyttä sähkökiihdytystä
- Electric-tilassa etuakselin sähkömoottori ei ole defaulttina mukana, vaan joko jos pito loppuu, tai tarvitsee lisää tehoa (oikaisee jalan kunnolla), liittyy etuakselin sähkömoottori mukaan juhliin, ja näissä molemmissa tilanteissa on viive
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Netistä löyty video jossa electric modessa 10,7 sekuntia. Se nyt on ihan sama kuinka paljon teoriassa sitä tehoa on käytössä, jos yhdessäkään käytännön tilanteessa sitä ei saada käyttöön. Yleensä näissä rajoittaa akun koko/virran luovutuskyky. Esim. Outlanderissa akku voi antaa vain 60 kW ja tällä teholla siis liikutaan, kun mennään pelkällä sähköllä. Tämäkin riittää siihen, että liikennevaloissa ei ole tarvinnut olla tientukkona.
 
Eikös noissa sähkömoottoreissa tehoa yleensä rajoita se paljonko akku antaa virtaa ulos, ei suinkaan moottorien nimellistehot… voi olla hankala saada hybridien pienemmistä akuista tarpeeksi virtaa ulos. Ainakin GTE passatissa ei kovin pitkää kiihdytystä voinut sähköllä maksimiteholla vetää vaan mittarissa se ulos otettava maksimi sähköteho kyllä alkaa laskemaan vauhdilla

edit. Siinähän se jo aiemmassa viestissä tulikin, oli jäänyt itseltä lukematta
 
Netistä löyty video jossa electric modessa 10,7 sekuntia. Se nyt on ihan sama kuinka paljon teoriassa sitä tehoa on käytössä, jos yhdessäkään käytännön tilanteessa sitä ei saada käyttöön. Yleensä näissä rajoittaa akun koko/virran luovutuskyky. Esim. Outlanderissa akku voi antaa vain 60 kW ja tällä teholla siis liikutaan, kun mennään pelkällä sähköllä. Tämäkin riittää siihen, että liikennevaloissa ei ole tarvinnut olla tientukkona.
Eikös noissa sähkömoottoreissa tehoa yleensä rajoita se paljonko akku antaa virtaa ulos, ei suinkaan moottorien nimellistehot… voi olla hankala saada hybridien pienemmistä akuista tarpeeksi virtaa ulos. Ainakin GTE passatissa ei kovin pitkää kiihdytystä voinut sähköllä maksimiteholla vetää vaan mittarissa se ulos otettava maksimi sähköteho kyllä alkaa laskemaan vauhdilla
Ah aivan, erinomaisia pointteja. Eihän tällainen keltanokka tuollaista osannut ajatella, mutta erittäin järkeenkäypää.
Tämäkin riittää siihen, että liikennevaloissa ei ole tarvinnut olla tientukkona.
Tämä todellakin pitää paikkansa. Sähköllä se kuitenkin ampaisee aika äkäiseen liikkeelle, ja jos kovempaa kiihdytystä ja tehoa tarvitsee, niin siksihän siinä se polttis on mukana raahattavana, että pääsee kiireisimmätkin sinne motarille liittymään.
 
Ah aivan, erinomaisia pointteja. Eihän tällainen keltanokka tuollaista osannut ajatella, mutta erittäin järkeenkäypää.

Tämä todellakin pitää paikkansa. Sähköllä se kuitenkin ampaisee aika äkäiseen liikkeelle, ja jos kovempaa kiihdytystä ja tehoa tarvitsee, niin siksihän siinä se polttis on mukana raahattavana, että pääsee kiireisimmätkin sinne motarille liittymään.

Jos tosta kiihdytysajasta pitäisi tehdä joku pikainen arvio, että kuinka paljon tehoa siinä on pelkällä sähköllä käytössä, niin veikkaisin jotain 110 - 120 kW. Outlander kiihtyy suunnilleen samaan noin 120 kW teholla.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Tuommosella aika karvalakki IS300h Lexuksella on tullut nyt hetken ajeltua ja täytyy kyllä sanoa että loistava auto, tuosta tykkää joka ajokerran jälkeen vain entistä enemmän.
+ Perusjakkarit on todella mukavat istua vaikkei noissa ole edes ristiseläntukea
+ Alustan toiminta (jämäkkä ja tukeva mutta silti todella mukava eikä pidä töyssyissä mitään kolinaa)
+ Yleinen vaivattomuus, ts ajamisen helppous.
+ Vallankin näin kesäkäytössä menee hyvin pienellä kulutuksella tuon kokoiseksi autoksi, kun todella paljon pystyy ajamaan taajamissa pelkällä sähköllä
+ Laatuvaikutelma
+/- rengasmelu, taajamissa yllättävän äänekäs mutta toisaalta melu ei juurikaan kasva matkavauhtiin mentäessä, tällä hetkellä alla 5v vanhat ja noin 4mm kuluneet nokian hakka blue kakkoset mutta tarkoitus nuo on pikapuoliin vaihdella pois ja kokeilla miten uudet renkaat vaikuttaa tuohon meluun.

Ainoat miinukset mitä äkkseltään tulee mieleen on tuo hidas ja kankea keskinäyttö sekä sisustan pienet narinat/kovamuovit.
 
Tuommosella aika karvalakki IS300h Lexuksella on tullut nyt hetken ajeltua ja täytyy kyllä sanoa että loistava auto, tuosta tykkää joka ajokerran jälkeen vain entistä enemmän.
+ Perusjakkarit on todella mukavat istua vaikkei noissa ole edes ristiseläntukea
+ Alustan toiminta (jämäkkä ja tukeva mutta silti todella mukava eikä pidä töyssyissä mitään kolinaa)
+ Yleinen vaivattomuus, ts ajamisen helppous.
+ Vallankin näin kesäkäytössä menee hyvin pienellä kulutuksella tuon kokoiseksi autoksi, kun todella paljon pystyy ajamaan taajamissa pelkällä sähköllä
+ Laatuvaikutelma
+/- rengasmelu, taajamissa yllättävän äänekäs mutta toisaalta melu ei juurikaan kasva matkavauhtiin mentäessä, tällä hetkellä alla 5v vanhat ja noin 4mm kuluneet nokian hakka blue kakkoset mutta tarkoitus nuo on pikapuoliin vaihdella pois ja kokeilla miten uudet renkaat vaikuttaa tuohon meluun.

Ainoat miinukset mitä äkkseltään tulee mieleen on tuo hidas ja kankea keskinäyttö sekä sisustan pienet narinat/kovamuovit.

Rengasvalinta vaikuttaa tosiaan paljon melutasoon. Vaihdoin uudet Conti Premiumit alle ja paljon hiljaisempi kuin aikaisemmilla tehdaskesureilla. Muista pointeista samaa mieltä. Alusta ja kyydin hienoustuneisuus ehdottomasti Lekan parhaita puolia, tuntuu kalliimmalta autolta maantiekruisailussa. Kylmällä kulutus nousee korkeaksi koska sähköajo ei ehdi aktivoitua kunnolla jos ajaa vaan lyhyttä pätkää.
 
Ainakin oma tuttu Passat GTE farkun omistaja kertoi että matkajossa menee noin 7, kun akku loppuu. Tiedä sitten onko yksilöissä, ajossa tai käyttäjissä noin suuria eroja. Toki tuokaan ei mikään mahdoton kulutus ole ja vielä talvelta, mutta omistaja ei ollut lukemaan tyytyväinen

Oman Passat GTE vie n. 5- 5,5l/100km ilman lataamista matka-ajossa. Oiskohan ennätys joku 4,8l/100km.
Kattoboksi + neljä raavasta miestä + auto täynnä tavaraa kulutus 6,2l/100km ilman latausta (ajo n. 1000km).

Eli sanoisin, että tuo 7litraa on hieman yliampuva, tai sitten ajotapa on hieman enemmän polttoainetta kuluttava.
-
 
Oman Passat GTE vie n. 5- 5,5l/100km ilman lataamista matka-ajossa. Oiskohan ennätys joku 4,8l/100km.
Kattoboksi + neljä raavasta miestä + auto täynnä tavaraa kulutus 6,2l/100km ilman latausta (ajo n. 1000km).

Eli sanoisin, että tuo 7litraa on hieman yliampuva, tai sitten ajotapa on hieman enemmän polttoainetta kuluttava.
-
Passatti oli itellekki yks mitä kattelin pääasiassa tuon sähköttömän ajon kulutuksen vuoksi mutta ku tarvitsen satunnaisesti maavaraa ja nelivetoa autolle niin Mitsun Phevi alko kiinnostaa enemmän. Kontin koko oli siis ensimmäinen rajaus, tarttee koiralle häkin takaloosterin puolelle niin useimmissa autoissa se vaan on pirun lyhyt.

Pitäis katella josko pääsis viikonloppuna katteleen ihan paikan päälle kun ois mahollisesti sopiva yksilö omalla kylällä liikkeessä
 
Passatti oli itellekki yks mitä kattelin pääasiassa tuon sähköttömän ajon kulutuksen vuoksi mutta ku tarvitsen satunnaisesti maavaraa ja nelivetoa autolle niin Mitsun Phevi alko kiinnostaa enemmän. Kontin koko oli siis ensimmäinen rajaus, tarttee koiralle häkin takaloosterin puolelle niin useimmissa autoissa se vaan on pirun lyhyt.

Pitäis katella josko pääsis viikonloppuna katteleen ihan paikan päälle kun ois mahollisesti sopiva yksilö omalla kylällä liikkeessä
Passatissa lienee isompi takalaatikko. Ja taitaa olla hyödyllisemmän muotoinenkin. Outlanderissa kun löytyy kuppitelineet ja muuta hyödyllistä takalaatikosta. :D
 
Passatissa lienee isompi takalaatikko. Ja taitaa olla hyödyllisemmän muotoinenkin. Outlanderissa kun löytyy kuppitelineet ja muuta hyödyllistä takalaatikosta. :D

Joo ihmettelin kanssa sitä mukitelinettä siellä ja päättelin että on jäänteitä 7-paikkaisesta versiosta.
 
Passatissa lienee isompi takalaatikko. Ja taitaa olla hyödyllisemmän muotoinenkin. Outlanderissa kun löytyy kuppitelineet ja muuta hyödyllistä takalaatikosta. :D
Kyllä, Passatissa on pirusti hyviä puolia mutta en taho katuautoa ku harrastukset ja mökkeily vie mettäteille ja lisäksi alue missä asun on syrjässä ja melkoisen luminen niin tarttee (no ei oikeasti mutta golffilla meinas jo ihan riittävästi jäädä omaan pihaan jumiin, saati risteykseen.) ihan normaaliajeluihin monta kertaa vuodessa maasto-ominaisuuksia niin ~5cm isompi maavara on kiva. Mettän puolelle en kummallakaan oo lähtemässä.
 
Oman Passat GTE vie n. 5- 5,5l/100km ilman lataamista matka-ajossa. Oiskohan ennätys joku 4,8l/100km.
Kattoboksi + neljä raavasta miestä + auto täynnä tavaraa kulutus 6,2l/100km ilman latausta (ajo n. 1000km).

Eli sanoisin, että tuo 7litraa on hieman yliampuva, tai sitten ajotapa on hieman enemmän polttoainetta kuluttava.
-
Samansuuntaisia kokemuksia täälläkin matka-ajosta Passat GTE:llä, ehkä jopa hivenen pienempiä kulutuksia olen nähnyt. Vuosikulutus on itsellä 2.5-2.7l välillä pyörinyt.
 
V60 T6 vei tankkauksesta laskettuna 6,3 l/100 km pitkällä matkalla ilman ainuttakaan latausta. Keskinopeus lähes 100 km/h ja moottoritietä tuohon sisältyi 125 km/h gps-vauhdissa n. 300 km (eli vajaa puolet tankillisesta). Hitaammalla vauhdilla varmasti olisi mennyt reilusti vähemmällä. Myöskään ohitusmahdollisuuksissa muilla teillä en kaasunkäyttöä säästellyt, eli ei ehkä taloudellisin ajotapa.

Mielestäni hyvä lukema painavalle autolle ja tehokkaalle bensakoneelle.
 
V60 T6 vei tankkauksesta laskettuna 6,3 l/100 km pitkällä matkalla ilman ainuttakaan latausta. Keskinopeus lähes 100 km/h ja moottoritietä tuohon sisältyi 125 km/h gps-vauhdissa n. 300 km (eli vajaa puolet tankillisesta). Hitaammalla vauhdilla varmasti olisi mennyt reilusti vähemmällä. Myöskään ohitusmahdollisuuksissa muilla teillä en kaasunkäyttöä säästellyt, eli ei ehkä taloudellisin ajotapa.

Mielestäni hyvä lukema painavalle autolle ja tehokkaalle bensakoneelle.
Täällä B3 kevythybridi vie n. 6l/100km tankkauksista mitattuna. Parhaimmillaan kaiketi päässyt 5,7..tyytyväinen olen autoon mutta ehkä olisin valinnut lataushybridin jos olisi kotona latausmahdollisuus.
 
Hoi! En ole ihan varma onko tämä oikea ketju kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin. Oon tässä katsellu Toyota Auris Touring Sportia (molempia hybridiä että pelkällä bensalla), onko siinä järkeä hommata vanhempaa hybridiä (v.2014) vai pitäytyä suoraan vaan pelkässä bensa koneessa? Onko jotain hyötyä jommassa kummassa toisiinsa nähden?

Tämän hetken auto on Kia Cerato vuosimallia 2006 ja se ei ole ollut muuta kuin murheenkryyni koko omistuksen ajan.
 
Hoi! En ole ihan varma onko tämä oikea ketju kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin. Oon tässä katsellu Toyota Auris Touring Sportia (molempia hybridiä että pelkällä bensalla), onko siinä järkeä hommata vanhempaa hybridiä (v.2014) vai pitäytyä suoraan vaan pelkässä bensa koneessa? Onko jotain hyötyä jommassa kummassa toisiinsa nähden?

Tämän hetken auto on Kia Cerato vuosimallia 2006 ja se ei ole ollut muuta kuin murheenkryyni koko omistuksen ajan.

Hybridi pitää hintansa paremmin ja kuluttaa merkittävästi vähemmän taajama/kaupunkiajossa. Jos on pelkkää maantieajoa ja tarkoitus on ajaa auto paaliin asti niin sitten ei liene merkitystä kumman ostaa.
 
Hoi! En ole ihan varma onko tämä oikea ketju kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin. Oon tässä katsellu Toyota Auris Touring Sportia (molempia hybridiä että pelkällä bensalla), onko siinä järkeä hommata vanhempaa hybridiä (v.2014) vai pitäytyä suoraan vaan pelkässä bensa koneessa? Onko jotain hyötyä jommassa kummassa toisiinsa nähden?

Tämän hetken auto on Kia Cerato vuosimallia 2006 ja se ei ole ollut muuta kuin murheenkryyni koko omistuksen ajan.
Kian ja auriksen omistaneena, käy sitten hyvällä koeajolla. Itsellä oli murheena auriksen rengasmelu, joka oli vaimennettunakin (vaimennusmatoilla) tarpeettoman kova. Samasta syystä vaihdoin 2022 vuoden corollasta takaisin avensikseen, vaikka ei corolla ole läheskään niin äänekäs kuin auris oli. Hybridi tosiaan kaupunkiin ehdottomasti! Kuluttaa paljon vähemmän bensaa. Toki akku voi alkaa hiipumaan tuon ikäisessä ja se taitaa olla tonnin paukku, joten huomioi oatohinnassa tuo riski
 
Kian ja auriksen omistaneena, käy sitten hyvällä koeajolla. Itsellä oli murheena auriksen rengasmelu, joka oli vaimennettunakin (vaimennusmatoilla) tarpeettoman kova. Samasta syystä vaihdoin 2022 vuoden corollasta takaisin avensikseen, vaikka ei corolla ole läheskään niin äänekäs kuin auris oli. Hybridi tosiaan kaupunkiin ehdottomasti! Kuluttaa paljon vähemmän bensaa. Toki akku voi alkaa hiipumaan tuon ikäisessä ja se taitaa olla tonnin paukku, joten huomioi oatohinnassa tuo riski

Ei todellakaan ole hybridiakku hyytymässä vielä 8 vuoden iässä Toyotoissa :D Sitä akkua käytetään noissa ei-ladattavissa hybrideissä melko kapealla alueella, yleensä 25-75% ja monesti vielä kapeammalla. Polttoaineenkulutuksessa tuskin on desiä enempää eroa vs. uusi vastaava. Tottakai jos vertaa ihan tänään pakasta vedettyyn Corollaan niin voi olla enemmän eroa, mutta se johtuu Toyotan tuotekehityksestä enemmän kuin Auriksen akun kunnosta.

Ylivoimaisesti suurin osa Priuksistakin mitä tuolla teiden päällä liikkuu (osa niistä jo 30 vuotta vanhoja) kulkee edelleen alkuperäisellä hybridivoimalinjalla - akku mukaan lukien.

Nää hybrideiden akunvaihtelutarpeet on täyttä essonbaarituubaa ilman mitään tilasto-, kokemus- tai todellisuuspohjaa ja niille voi viitata ihan rauhassa kintaalla. Se auto menee ihan muista syystä paaliin ennen kuin siinä akku on siinä kunnossa, että sillä olisi minkään valtakunnan merkitystä polttoaineenkulutukseen tai auton toimintaan.
 
Ei todellakaan ole hybridiakku hyytymässä vielä 8 vuoden iässä Toyotoissa :D Sitä akkua käytetään noissa ei-ladattavissa hybrideissä melko kapealla alueella, yleensä 25-75% ja monesti vielä kapeammalla. Polttoaineenkulutuksessa tuskin on desiä enempää eroa vs. uusi vastaava. Tottakai jos vertaa ihan tänään pakasta vedettyyn Corollaan niin voi olla enemmän eroa, mutta se johtuu Toyotan tuotekehityksestä enemmän kuin Auriksen akun kunnosta.

Ylivoimaisesti suurin osa Priuksistakin mitä tuolla teiden päällä liikkuu (osa niistä jo 30 vuotta vanhoja) kulkee edelleen alkuperäisellä hybridivoimalinjalla - akku mukaan lukien.

Nää hybrideiden akunvaihtelutarpeet on täyttä essonbaarituubaa ilman mitään tilasto-, kokemus- tai todellisuuspohjaa ja niille voi viitata ihan rauhassa kintaalla. Se auto menee ihan muista syystä paaliin ennen kuin siinä akku on siinä kunnossa, että sillä olisi minkään valtakunnan merkitystä polttoaineenkulutukseen tai auton toimintaan.
En epäillytkään että akun kunto juuri kulutukseen vaikuttaa. Enkä tiedä muutenkaan kauanko nuo kestävät, joten oikein hyvä saada näkemystä! Itse laskeskelin akkujen yleistä 500-1000 lataussykliä, joka menee kyllä parissa vuodessa jo :D

Auris vs corolla kulutus erosi ehkä pari desiä corollan eduksi, mutta corolla on isompi auto ja kuten sanoitkin, ero tulee teknisestä kehityksestä. Pitkään matkaan silti suosin itse avensista manuaalivaihteilla, niin kulutus on maltilista (n.6,5l/100) ja melu pientä (hinnat ovat myös linjassa auris/corolla kanssa). Tietenkin hybridin automaattilaatikko on mahtava ajaa ja 5,2-5,5l kulutus on corolla tai auriksen puolella. Jokainen tekee kuitenkin omat valintansa
 
En epäillytkään että akun kunto juuri kulutukseen vaikuttaa. Enkä tiedä muutenkaan kauanko nuo kestävät, joten oikein hyvä saada näkemystä! Itse laskeskelin akkujen yleistä 500-1000 lataussykliä, joka menee kyllä parissa vuodessa jo :D

Auris vs corolla kulutus erosi ehkä pari desiä corollan eduksi, mutta corolla on isompi auto ja kuten sanoitkin, ero tulee teknisestä kehityksestä. Pitkään matkaan silti suosin itse avensista manuaalivaihteilla, niin kulutus on maltilista (n.6,5l/100) ja melu pientä (hinnat ovat myös linjassa auris/corolla kanssa). Tietenkin hybridin automaattilaatikko on mahtava ajaa ja 5,2-5,5l kulutus on corolla tai auriksen puolella. Jokainen tekee kuitenkin omat valintansa

Juu onhan se Avensis luokkaa isompi auto ja tuntuukin siltä. Kulutusero ei maantiellä ole tosiaan paljoa, mutta kaupungissa tuleekin sitten jo useamman litran etu hybridin hyväksi.
 
Kian ja auriksen omistaneena, käy sitten hyvällä koeajolla. Itsellä oli murheena auriksen rengasmelu, joka oli vaimennettunakin (vaimennusmatoilla) tarpeettoman kova. Samasta syystä vaihdoin 2022 vuoden corollasta takaisin avensikseen, vaikka ei corolla ole läheskään niin äänekäs kuin auris oli. Hybridi tosiaan kaupunkiin ehdottomasti! Kuluttaa paljon vähemmän bensaa. Toki akku voi alkaa hiipumaan tuon ikäisessä ja se taitaa olla tonnin paukku, joten huomioi oatohinnassa tuo riski
Joo siitä akusta on jo pari sanonukkin että kannattaa saada joku takuu siihen tai että käyttävät huollossa ensin ennen ostoa. Kia taitaa ollakkin tosi hiljanen kun sen aikasempi omistaja on sen vuorannut äänieristeellä, mutta ehdottomasti käyn koeajamassa ennen ostoa!

Ei todellakaan ole hybridiakku hyytymässä vielä 8 vuoden iässä Toyotoissa :D Sitä akkua käytetään noissa ei-ladattavissa hybrideissä melko kapealla alueella, yleensä 25-75% ja monesti vielä kapeammalla. Polttoaineenkulutuksessa tuskin on desiä enempää eroa vs. uusi vastaava. Tottakai jos vertaa ihan tänään pakasta vedettyyn Corollaan niin voi olla enemmän eroa, mutta se johtuu Toyotan tuotekehityksestä enemmän kuin Auriksen akun kunnosta.

Ylivoimaisesti suurin osa Priuksistakin mitä tuolla teiden päällä liikkuu (osa niistä jo 30 vuotta vanhoja) kulkee edelleen alkuperäisellä hybridivoimalinjalla - akku mukaan lukien.

Nää hybrideiden akunvaihtelutarpeet on täyttä essonbaarituubaa ilman mitään tilasto-, kokemus- tai todellisuuspohjaa ja niille voi viitata ihan rauhassa kintaalla. Se auto menee ihan muista syystä paaliin ennen kuin siinä akku on siinä kunnossa, että sillä olisi minkään valtakunnan merkitystä polttoaineenkulutukseen tai auton toimintaan.
Meinaat siis että akun pitäs kestää vielä pitkään? Oon semisti urvelo mitä tulee autoihin, niin ei oo mitään havaintoa kuinka akku hybrideissä kestää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 820
Viestejä
4 517 701
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom