Keskustelua hybridiautoista

Ja tuossa T6 Volvossa on 250hv muistaakseni moottorissa. Eli 2 litraiseksi varsin korkea viritteinen. Auto painaa 2t. Sitten joku yllättyy kun se kuluttaa kaupungissa akku tyhjänä yli 10 l/100km. :confused:
 
Ja tuossa T6 Volvossa on 250hv muistaakseni moottorissa. Eli 2 litraiseksi varsin korkea viritteinen. Auto painaa 2t. Sitten joku yllättyy kun se kuluttaa kaupungissa akku tyhjänä yli 10 l/100km. :confused:

RAV4 melko lailla samat suoritusarvot, toki hieman kesympi. Silti sillä pääsee kaupungissa alle kuuden litran akku tyhjänä.

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta?

Yksi firma osaa tehdä hybridiauton joka kuluttaa vähän myös akku tyhjänä, toinen ei. Tai sitten sitä toista ei vaan kiinnosta vittuakaan kun WLTP testissä saa kuitenkin yhtä pienet kulutusarvot.
 
RAV4 melko lailla samat suoritusarvot, toki hieman kesympi. Silti sillä pääsee kaupungissa alle kuuden litran akku tyhjänä.

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta?

Yksi firma osaa tehdä hybridiauton joka kuluttaa vähän myös akku tyhjänä, toinen ei. Tai sitten sitä toista ei vaan kiinnosta vittuakaan kun WLTP testissä saa kuitenkin yhtä pienet kulutusarvot.
Voisin kyllä käydä joskus kun saavun akku tyhjänä kotiin niin jonkinmoisen lenkin pyörähtää keskustassa T8 lla ja hybridimoodi päällä.

Kiinnostaa hieman itseäkin kun en ole joutunut tuolla keskustassa akku tyhjänä muistaakseni ajelee. Raportoin tänne kunhan otollinen tilaisuus tulee :)
 
En oikein usko että T8 vie kymppiä edes kaupungissa tyhjällä akulla. Kaupungissa plugarit on yleensä parhaimmillaan. Motarilla voi sen kympin viedä, jos ajaa vain ja ainoastaan motaria. Silloin hybridilinjasta ei oo mitään apua.
 
Oma bemu ei suostu näyttämään kwh -kulutusta kuin jokaiselle tankilliselle eli lukema nollaantuu kun auton tankkaa eli pitkän ajan lukemia ei voi seurata. Nyt keväällä pks-pyörittelyssä kuluu noin 22kwh, nykyisellä tankillisella näytti aamulla 22,3kwh.
Mitsussa on AUTO ja MANUAL modet noissa laskureissa. Olettaen, MANUAL modessa ei nollaa automaattisesti olikohan se joka latauksen jälkeen vai päivittäin. Mut mistäs sitä tietää...
 
Mitsussa on AUTO ja MANUAL modet noissa laskureissa. Olettaen, MANUAL modessa ei nollaa automaattisesti olikohan se joka latauksen jälkeen vai päivittäin. Mut mistäs sitä tietää...
Ilmeisesti Auto tarkoittaa vaan matkatrippiä eli ~4h seisonnasta nollautuvaa ja Manual sitä mikä nollataan käsin. Voit valita napista kumpi näkyy näytöllä
 
Ilmeisesti Auto tarkoittaa vaan matkatrippiä eli ~4h seisonnasta nollautuvaa ja Manual sitä mikä nollataan käsin. Voit valita napista kumpi näkyy näytöllä
Ai se nollaantuu silleen. Okei. Ärsyttää tässä noi asetusten nollaantuminen. Kun Manual moden saa myös sieltä mittariston asetuksista valittua, mutta jossain vaiheessa se aina muuttuu auto modeksi. Mielellään katsoisin pidemmän ajan tilastoja.
 
Ai se nollaantuu silleen. Okei. Ärsyttää tässä noi asetusten nollaantuminen. Kun Manual moden saa myös sieltä mittariston asetuksista valittua, mutta jossain vaiheessa se aina muuttuu auto modeksi. Mielellään katsoisin pidemmän ajan tilastoja.
tilastothan pysyy, näkymää pitää vaan klikkailla takas
 
RAV4 melko lailla samat suoritusarvot, toki hieman kesympi. Silti sillä pääsee kaupungissa alle kuuden litran akku tyhjänä.

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta?

Yksi firma osaa tehdä hybridiauton joka kuluttaa vähän myös akku tyhjänä, toinen ei. Tai sitten sitä toista ei vaan kiinnosta vittuakaan kun WLTP testissä saa kuitenkin yhtä pienet kulutusarvot.

Juuri näin! Kun heitetään sähkörojut polttiksen kylkeen niin eihän se mahdottoman taloudellinen ratkaisu ole, paitsi valmistajalle.

Minissä 136hv/220nm 1,5l 3 syl bensa ja 90hv/200nm sähkömoottori autoa kuljettemassa.

Taajama-kulutuksia:

FE27090E-E7E4-4908-ABAA-8D533512A8E3.jpeg
 
Voisin kyllä käydä joskus kun saavun akku tyhjänä kotiin niin jonkinmoisen lenkin pyörähtää keskustassa T8 lla ja hybridimoodi päällä.

Kiinnostaa hieman itseäkin kun en ole joutunut tuolla keskustassa akku tyhjänä muistaakseni ajelee. Raportoin tänne kunhan otollinen tilaisuus tulee :)

Odotan mielenkiinnolla. Itse sain T6 XC60:lla tosiaan taajama-ajossa lukemaksi reilut 8 litraa, mutta siinä ei siis varsinaista keskusta-ajoa juuri ollut. Ja tämä tosiaan mahdollisimman taloudellista hybridiajoa yrittäen (siitä on kokemusta useamman vuoden ajan).

Itse tosiaan veikkaan, että ei tähän asiaan parannusta tule uudellakaan WLTP normilla. Valmistajat tuuppaavat vaan isompaa akkua lataushybrideihin, mikä toki ei siis itsessään mikään huono asia ole ja monilla saattaa juurikin keikauttaa käyttötarpeessa plugarin rangen riittävän pitkäksi.
 
Lataushybridit on jo viimeisellä rannalla, ei niihin paljoa panosteta enää. Mersun ja Volvon (för esim) LR mallisarjat ovat viimeiset pullat uunista ulos, tuotekehitys on pelkästään sähköautoa kohti yhä useammilla.
 
Nyt kun kulutuksista puhutaan niin tässä oman Corolla 1.8 hybridin kulutus vajaan 10 000km ajalta. Aika harvakseltaan on ajoa ja ajo vähäsen kaupunkia, suurin osa maantiellä 80-100 rajoituksilla. Aika perus kulutus perus bensavermeelle.
Laskettu tankkauksilla Spritmonitor appsiin, tuolla kuvan rekkarikoodilla voi sitten vaklailla enemmän jos jotakuta kiinnostaa.

Screenshot_20220430-075244~2.png
 
Lataushybridit on jo viimeisellä rannalla, ei niihin paljoa panosteta enää. Mersun ja Volvon (för esim) LR mallisarjat ovat viimeiset pullat uunista ulos, tuotekehitys on pelkästään sähköautoa kohti yhä useammilla.
tuo on kyllä totta, itse en ollut valmis vielä sähköautoon kun mietin auton vaihtoa aikoinaan. nyt kyllä omilla ajo sykleillä tuo polttis on turhaan keulilla painona vain.
harvemmin joutuisi latailemaan täys säkärin kanssa. vähällä menee jos haluaa tämäkin :happy:

talvilaatua on vielä tankki puolillaan, tuo eco näyttö takertelee välillä päivin kohdalla vaikka päivittäin on ajoa.
20220430_0820191.jpghuhtikuu.png
 
RAV4 melko lailla samat suoritusarvot, toki hieman kesympi. Silti sillä pääsee kaupungissa alle kuuden litran akku tyhjänä.

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta?

Yksi firma osaa tehdä hybridiauton joka kuluttaa vähän myös akku tyhjänä, toinen ei. Tai sitten sitä toista ei vaan kiinnosta vittuakaan kun WLTP testissä saa kuitenkin yhtä pienet kulutusarvot.
Onko ravin moottoori aktinsson moottori, sillä on hyvin suuri vaikutus polttoaineenkulutukseen...
 
Onko ravin moottoori aktinsson moottori, sillä on hyvin suuri vaikutus polttoaineenkulutukseen...

Onhan se. Kysymys kuuluukin miksei muilla ole lataushybrideissä sellaista, kun selvästi sillä saadaan sähkömoottorien ja akun kanssa eliminoitua atkinsonin perinteinen pullonkaula, eli huono vääntö alakierroksilla.
 
Onhan se. Kysymys kuuluukin miksei muilla ole lataushybrideissä sellaista, kun selvästi sillä saadaan sähkömoottorien ja akun kanssa eliminoitua atkinsonin perinteinen pullonkaula, eli huono vääntö alakierroksilla.
Taitaa ainoastaan fordilla olla toyotan lisäksi tuo atkinson-kierrolla varustettu moottori. Näkyy aika hyvin tuossa Tuulilasin kulutustestissä kun samankaltaiset autot ajetaan akku tyhjänä ja 4l/100km on kulutuseroa.
 
Nyt kun kulutuksista puhutaan niin tässä oman Corolla 1.8 hybridin kulutus vajaan 10 000km ajalta. Aika harvakseltaan on ajoa ja ajo vähäsen kaupunkia, suurin osa maantiellä 80-100 rajoituksilla. Aika perus kulutus perus bensavermeelle.
Laskettu tankkauksilla Spritmonitor appsiin, tuolla kuvan rekkarikoodilla voi sitten vaklailla enemmän jos jotakuta kiinnostaa.

Screenshot_20220430-075244~2.png
Itsellä on myös 5,3 keskikulutus 2022 1.8 farkkucorollalla 1200km ajolla. Koostuu tosin pääasiassa 2 kilometrin kaupunkiajoista, joten moottori ei toimi aivan optimaalisesti. Ensiviikolla tilalle tuleekin -18 avensis, niin näkee taas miten se vanhempi tekniikka imutteli bensiiniä :D
 
Toyotassa toi laatikko on se missä säästöä tulee paljon, siellä on kaksi sähkömoottoria ja välitykset muuttuu näiden avulla, moottoria pyritään aina käyttämään maksimaalisella hyötysuhteella...



Tässä sitten oikein pitkän kaavan kautta

 
Toyota on juurikin lähtenyt sillä kulmalla että vaikka akku olisi tyhjä niin kulutus ei nouse tähtitieteelliseksi. Polttomoottori on tosiaan atkinson työkierrolla. Myöskin hyötysuhde 2.5l koneessa mitä käytetään Camryssä ja Rav4:ssa on 41% kun yleensä perinteinen polttomoottori muilla tuppaa pyörimään 25-30% tienoilla.
 
Toyota on juurikin lähtenyt sillä kulmalla että vaikka akku olisi tyhjä niin kulutus ei nouse tähtitieteelliseksi. Polttomoottori on tosiaan atkinson työkierrolla. Myöskin hyötysuhde 2.5l koneessa mitä käytetään Camryssä ja Rav4:ssa on 41% kun yleensä perinteinen polttomoottori muilla tuppaa pyörimään 25-30% tienoilla.
Toisaalta ne Toyotat on ihan lutkuja. Liekkö menee alle 10s 0-100.

Eikä siinä kunhan tietää mitä saa.
 
Ei ainakaan gte passatilla kulutus ole tähtitieteellinen vaikka akku olis loppu. Siellä 6 litran pinnassa.
 
Tässä taitaa olla juuri kyse siitä, miten auto on suunniteltu. Päälleliimattu sähköistys veronkierto ja malliston päästötavoitteet mielessä vs. pitkän kehittelyn tuloksena syntynyt fiksumpi ja järkevämpi hybridiauto. Ei vanhempikaan Outlander mitään mahdottomia kuluta kuin vain kovilla pakkasilla ja motarivauhdeissa.

Kyllä nuo siihen reiluun 8s saa menemään.


6.2s menee: Toyota RAV4 (XA50) 2.5 Plug-in Hybrid AWD Technical Specs, Dimensions

Taitaa nyt olla vain joillain keskustelijoilla turhan vahvat premium-lasit silmillä ;)
 
Tässä taitaa olla juuri kyse siitä, miten auto on suunniteltu. Päälleliimattu sähköistys veronkierto ja malliston päästötavoitteet mielessä vs. pitkän kehittelyn tuloksena syntynyt fiksumpi ja järkevämpi hybridiauto. Ei vanhempikaan Outlander mitään mahdottomia kuluta kuin vain kovilla pakkasilla ja motarivauhdeissa.




6.2s menee: Toyota RAV4 (XA50) 2.5 Plug-in Hybrid AWD Technical Specs, Dimensions

Taitaa nyt olla vain joillain keskustelijoilla turhan vahvat premium-lasit silmillä ;)
juu tuo plugari liukkaampi peli sitten nuo tavalliset 8s +
 
Ei sentään. 1.8 Corolla Hybrid Farkku ottaa 11 sekuntia 0-100 km/h. 2.0 malli menee tuohon 8.1 sekuntiin.
 
Toisaalta ne Toyotat on ihan lutkuja. Liekkö menee alle 10s 0-100.

Eikä siinä kunhan tietää mitä saa.
Ainakin Rav4 Phev lähtee kuin herne lutkusta (muoviputki + kumihanskan sormi), eli 6,0 s 0-100.



Nyt kun kulutuksista puhutaan niin tässä oman Corolla 1.8 hybridin kulutus vajaan 10 000km ajalta. Aika harvakseltaan on ajoa ja ajo vähäsen kaupunkia, suurin osa maantiellä 80-100 rajoituksilla. Aika perus kulutus perus bensavermeelle.
Laskettu tankkauksilla Spritmonitor appsiin, tuolla kuvan rekkarikoodilla voi sitten vaklailla enemmän jos jotakuta kiinnostaa.

Screenshot_20220430-075244~2.png
Hieman keskimääräistä suurempi kulutus. Vastaavien autojen ka. on 4,96 l/100 km. Sinulla tosin ei ole vielä vuosi pyörähtänyt ympäri, eli huhtikuun loppupuolen, toukokuun sekä kesäkuun alkupuolen kulutukset tullevat laskemaan kulutuksesi noin 5,2-tasolle.
 
Itseäni kiinnostaa enemmän välitön vedon tunne liikkelle lähdössä ilman DSG:n ämpyilyjä myös ylämäkeen sekä käytännön ohituskiihtyvyys 80-120 ilman downshiftauksia. Moni auto antaa tasoitusta tuossa kohtaa.
Toki kamalalla puljailulla Camryssä on mahdollista nipistää 1,5s 0-100 ajasta. Ei ole kyllä tullut kokeiltua .

 
Toyota on juurikin lähtenyt sillä kulmalla että vaikka akku olisi tyhjä niin kulutus ei nouse tähtitieteelliseksi. Polttomoottori on tosiaan atkinson työkierrolla. Myöskin hyötysuhde 2.5l koneessa mitä käytetään Camryssä ja Rav4:ssa on 41% kun yleensä perinteinen polttomoottori muilla tuppaa pyörimään 25-30% tienoilla.
Jep, ja sehän siirtyy asteittain pois Atkinson-kierrosta mitä enemmän kuormaa koneelle tulee. Eli lappu lattiassa ajossa kone on ihan normaalissa Otto-kierrossa.
 
Toyotalla vikatikki laittaa 50hv sähkömoottori taka-akselille. En oikein jaksa uskoa tuon neliveto-ominaisuuksiin noin vähillä tehoilla kun ei tuo Minin taka-akselilla oleva 90hv/200nm mikään raketti ole.
 
Toyotalla vikatikki laittaa 50hv sähkömoottori taka-akselille. En oikein jaksa uskoa tuon neliveto-ominaisuuksiin noin vähillä tehoilla kun ei tuo Minin taka-akselilla oleva 90hv/200nm mikään raketti ole.
Eihän sillä nelivedolla teekkään mitään, mutta talvella tasamalla et saa jäämään jumiin kuten etu/takaveto jää.

Rav4 ei ole maastoauto
 
  • Tykkää
Reactions: tva
Ei sentään. 1.8 Corolla Hybrid Farkku ottaa 11 sekuntia 0-100 km/h. 2.0 malli menee tuohon 8.1 sekuntiin.
Toyotalla on sitten erikseen ne tehoversiot, normaalissa perheautossa pääpaino on luotettavuus.

11s perheautolle on aivan riittävästi ja tuo 8s on jo todella hyvin.

Ihmisillä lähtenyt vähän lapasesta nämä 0-100 ajat kun jokainen sähköauto menee 6s tai alle ja reilusti tuossa 50k€ hintaluokassa.
 
Toyotalla on sitten erikseen ne tehoversiot, normaalissa perheautossa pääpaino on luotettavuus.

11s perheautolle on aivan riittävästi ja tuo 8s on jo todella hyvin.

Ihmisillä lähtenyt vähän lapasesta nämä 0-100 ajat kun jokainen sähköauto menee 6s tai alle ja reilusti tuossa 50k€ hintaluokassa.

Juu tämä oli vaan vastauksena kun joku väitti, että 1.8 ja 2.0 Corollat lähtevät molemmat 8 sekunnissa nollasta sataan.

Tuo 1.8 Corollankin 11 sekuntiakin on hieman hämäävä, koska se lähtee kuitenkin paikaltaan aika ripeästi sähköavustuksen ja turboviiveen poissaolon ansiosta. 80 km/h jälkeen kiihtyvyys hieman hyytyy sitten, mutta kuitenkin yllättäen 80-120 km/h ohituskiihtyvyys on silti ihan ok, taas varmasti noiden viiveiden poissaolon vuoksi.

Tuo 2.0 tuntuu sitten jo oikeasti ripeältä kaikissa Suomen nopeusrajoitusolosuhteissa.
 
Toyotalla on sitten erikseen ne tehoversiot, normaalissa perheautossa pääpaino on luotettavuus.

11s perheautolle on aivan riittävästi ja tuo 8s on jo todella hyvin.

Ihmisillä lähtenyt vähän lapasesta nämä 0-100 ajat kun jokainen sähköauto menee 6s tai alle ja reilusti tuossa 50k€ hintaluokassa.
Kyllä saattaa tuo 1.8 122hp jäädä aika nuhaiseksi jos auto pakattu täyteen varsinkin tuossa 80-120 alueella.
 
Juu tämä oli vaan vastauksena kun joku väitti, että 1.8 ja 2.0 Corollat lähtevät molemmat 8 sekunnissa nollasta sataan.

Tuo 1.8 Corollankin 11 sekuntiakin on hieman hämäävä, koska se lähtee kuitenkin paikaltaan aika ripeästi sähköavustuksen ja turboviiveen poissaolon ansiosta. 80 km/h jälkeen kiihtyvyys hieman hyytyy sitten, mutta kuitenkin yllättäen 80-120 km/h ohituskiihtyvyys on silti ihan ok, taas varmasti noiden viiveiden poissaolon vuoksi.

Tuo 2.0 tuntuu sitten jo oikeasti ripeältä kaikissa Suomen nopeusrajoitusolosuhteissa.

Minähän se taisin olla, kiitos korjauksesta. Ei ole toiskeista suuremmin kokemusta ja ihmetyttikin että googlesta haetut speksit näyttivät samaa kiihtyvyyttä molemmille. Lienee ollut 2-litrainen versio kun sen verran hyvin moottoritien rampilta kiihtyi pieneen alamäkeen.

Kiihtyvyydestä sen verran että omakin menee tarvittaessa 5,9s/100, mutta ei sitä repimistä kauhean monesti jaksa, tärkeämpi tekijä on kohtuullisen hyvä ohituskiihtyvyys (MB C350e).
 
Ei ainakaan gte passatilla kulutus ole tähtitieteellinen vaikka akku olis loppu. Siellä 6 litran pinnassa.

Sehän ei kai tyhjennä kokonaan sitä akkua aivan loppuun että aina on vähän hybriditoimintaan sähköä (vaikka range olisikin siis 0).
 
Kyllä saattaa tuo 1.8 122hp jäädä aika nuhaiseksi jos auto pakattu täyteen varsinkin tuossa 80-120 alueella.
Mä ajoin 8v 110hv mk3 mondeolla ja se meni 12s 0-100, kertaakaan ei jäännyt ohittaminen tai ramppiin kiihdyttäminen kesken koska kun tietää rajoitteet niin osaa ennakoida hieman.
 
Ajan suht säännöllisesti 95hp Hyundailla, ja tutuilla maantiepätkillä yksikään rekka ei jää ohittamatta tehon puutteen takia. Ts. jokainen ohituspaikka on ohituspaikka riippumatta autosta, jolla ajan. Jos näin ei ole, niin jotain tieliikennelainsäädännön kohtaa rikotaan ronskisti: joko turvaväliä, tai turvamarginaalia vastaantulijaan, tai nopeusrajoitusta.
 
Ajan suht säännöllisesti 95hp Hyundailla, ja tutuilla maantiepätkillä yksikään rekka ei jää ohittamatta tehon puutteen takia. Ts. jokainen ohituspaikka on ohituspaikka riippumatta autosta, jolla ajan. Jos näin ei ole, niin jotain tieliikennelainsäädännön kohtaa rikotaan ronskisti: joko turvaväliä, tai turvamarginaalia vastaantulijaan, tai nopeusrajoitusta.

Ehkä hitusen provosoivaa tekstiä mutta jaetaanpa kokemuksia. Entäpä kun ne maantien harvat ohituskaista sattuu olemaan ylämäkeen ja se 95hv ei jaksa liikuttaa autoa siinä määrin että ehtisit siitä rekasta kaistalla ohi?

Aiemmin tuli enemmän ajettua ja tuollaiset alkoivat hiukan häitsemään.

Nykyään toki kilometrejä niin vähän että aivan yksi ja sama. Etenkin valtaväylät on silti kyllä niin tukossa hitaammin liikkuvia autoja että tuollaisella saattaisi tulla vähän ikävä, jos sitä joutuisi joka viikko esim. ajamaan. :hmm:

Vaan makuasioita sano, se mikä toista ahdistaa, ei aiheuta toiselle minkäänlaisia tuntemuksia.
 
Sehän ei kai tyhjennä kokonaan sitä akkua aivan loppuun että aina on vähän hybriditoimintaan sähköä (vaikka range olisikin siis 0).
Eihän sitä akkua aina ole vähän jäljellä minkään pyhän hengen avulla, vaan akun loppuessa GTE mallit lataa sitä polttomoottorin avulla, eli siihen palaa bensaa. GTE malleissa lämmitys toimii täysin sähköisesti.

Tästä huolimatta pitkällä matkalla kulutus jotain 5-5,5l/100km tyhjällä akulla.
 
tyhjentääkö muut hybridit ihan nollaan? vahvasti epäilen.

Ei tyhjennä, muutenhan akku olisi ihan kaput parissa vuodessa, kuten puhelimissa. Omassa autossa raja on 28-32% kohdalla, riippuen ajetaanko maantiellä vai taajamassa. Alin lukema jonka olen saanut laturille tullessani on juuri tuo 28%
 
Ehkä hitusen provosoivaa tekstiä mutta jaetaanpa kokemuksia. Entäpä kun ne maantien harvat ohituskaista sattuu olemaan ylämäkeen ja se 95hv ei jaksa liikuttaa autoa siinä määrin että ehtisit siitä rekasta kaistalla ohi?

Aiemmin tuli enemmän ajettua ja tuollaiset alkoivat hiukan häitsemään.

Nykyään toki kilometrejä niin vähän että aivan yksi ja sama. Etenkin valtaväylät on silti kyllä niin tukossa hitaammin liikkuvia autoja että tuollaisella saattaisi tulla vähän ikävä, jos sitä joutuisi joka viikko esim. ajamaan. :hmm:

Vaan makuasioita sano, se mikä toista ahdistaa, ei aiheuta toiselle minkäänlaisia tuntemuksia.

Siinä ei ole hitustakaan provosointia. Provosointia on ikuinen jankkaus siitä, miten sadat hepat ja sekuntien erot kiihtyvyyksissä olisivat jotenkin ehdottomia asioita ja turvallisuustekijöitä.

Asia liittyy sikäli omalla kohdallanikin hybrideihin, että eräs toinen vakituisesti ajossa olevista autoista on 225xe. Sitä nopeampiakin autoja olen ajanut suht säännöllisesti. Suorituskyky on puhtaasti nautintotekijä.

Maantien ohituskaista on ohituspaikoista helpoimpia, koska sen pystyy aina ennakoimaan 100% tarkkuudella. Kyltti kertoo jo kilometrin ennakkoon, että kohta ohitetaan. Jos ja kun ohituskaista lähtee ylämäkeen, niin rekka on joka tapauksessa häviävässä roolissa vrt. jopa siihen 95-heppaiseen Hyundaihin. Siitä pääsee ohi ilman mitään ongelmaa. Se ei vaadi kuin sen, että hoksottimet on hereillä: ajoitat kiihdytyksen siten, että satanen on mittarissa jo siinä ohituskaistan alkuvaiheessa ja lopun ohitusta ei tarvitsekaan kuin pitää vauhtia yllä. Niin jyrkkää ylämäkeä ei saa asetusten perusteella Suomen maanteille rakentaakaan, etteikö tuolla Hyundailla saisi pidettyä satasen matkavauhtia yllä.

Jos ajaa säännöllisesti ympäri maata, eli ei tunne paikkoja, niin sitten voi tulla eteen tilanteita, joissa nopeammalla autolla saa satunnaisen ohituksen tehtyä enemmän erityisesti, jos ei välitä hetkellisestä reippaasta ylinopeudesta. Mutta kuten alkuperäisessä viestissä sanoin: omilla tasan tarkkaan tutuilla Itä-Suomen maanteillä jokainen ohituspaikka on ohituspaikka autosta riippumatta. Tiedän usein jo kilometritolkulla ennen sitä ohitusta, että missä ohitus tulee tapahtumaan. Siis jo paljon ennen kuin olen saanut sitä rekkaa edes kiinni. Tunnen ne tiukemmatkin paikat jo ennakkoon, ja tarvittaessa kerään niihinkin nopeuseron ohitettavaan jo valmiiksi. Sitten paikan auetessa ohitus tehdään, tai jos vastaantulijat sekoittaa niin ei tehdä. Auton suorituskyky ei vaikuta ohitustapahtuman kestoon mitenkään.
 
Olen mäkin ohittanut tuollaisessa ylämäen ryömi täkaistapaikassa autolla jonka vaihti hiipui koko mäen. Idea onkin että kun ohituskaista alkaa siihen on etukäteen kiihdytetty puolikilometriä niin että ohituksen jo alkaessa on riittävästi nopeuseroa.

Toyotalla vikatikki laittaa 50hv sähkömoottori taka-akselille. En oikein jaksa uskoa tuon neliveto-ominaisuuksiin noin vähillä tehoilla kun ei tuo Minin taka-akselilla oleva 90hv/200nm mikään raketti ole.
En nyt oikein tiedä mitä haet, mutta siinä toyotassahan on myös etuakselilla tehoa.

Mitä tulee nelivedon suoriutumiseen, niin noilla moottorin tehotiedoilla on käytännössä todella vaikea arvioida miten se toimii käytännössä, kun se oikeasti merkityksellinen lukema on vääntömomentti pyörän akselilla.
 
Eihän sitä akkua aina ole vähän jäljellä minkään pyhän hengen avulla, vaan akun loppuessa GTE mallit lataa sitä polttomoottorin avulla, eli siihen palaa bensaa. GTE malleissa lämmitys toimii täysin sähköisesti.

Tästä huolimatta pitkällä matkalla kulutus jotain 5-5,5l/100km tyhjällä akulla.

Juu eli vastaus lähinnä siihen väitteeseen, että kulutus nousee korkealle kun hybridiakku on "loppu", niin ei tosiaan nouse.
 
Siinä ei ole hitustakaan provosointia. Provosointia on ikuinen jankkaus siitä, miten sadat hepat ja sekuntien erot kiihtyvyyksissä olisivat jotenkin ehdottomia asioita ja turvallisuustekijöitä.

Asia liittyy sikäli omalla kohdallanikin hybrideihin, että eräs toinen vakituisesti ajossa olevista autoista on 225xe. Sitä nopeampiakin autoja olen ajanut suht säännöllisesti. Suorituskyky on puhtaasti nautintotekijä.

Maantien ohituskaista on ohituspaikoista helpoimpia, koska sen pystyy aina ennakoimaan 100% tarkkuudella. Kyltti kertoo jo kilometrin ennakkoon, että kohta ohitetaan. Jos ja kun ohituskaista lähtee ylämäkeen, niin rekka on joka tapauksessa häviävässä roolissa vrt. jopa siihen 95-heppaiseen Hyundaihin. Siitä pääsee ohi ilman mitään ongelmaa. Se ei vaadi kuin sen, että hoksottimet on hereillä: ajoitat kiihdytyksen siten, että satanen on mittarissa jo siinä ohituskaistan alkuvaiheessa ja lopun ohitusta ei tarvitsekaan kuin pitää vauhtia yllä. Niin jyrkkää ylämäkeä ei saa asetusten perusteella Suomen maanteille rakentaakaan, etteikö tuolla Hyundailla saisi pidettyä satasen matkavauhtia yllä.

Jos ajaa säännöllisesti ympäri maata, eli ei tunne paikkoja, niin sitten voi tulla eteen tilanteita, joissa nopeammalla autolla saa satunnaisen ohituksen tehtyä enemmän erityisesti, jos ei välitä hetkellisestä reippaasta ylinopeudesta. Mutta kuten alkuperäisessä viestissä sanoin: omilla tasan tarkkaan tutuilla Itä-Suomen maanteillä jokainen ohituspaikka on ohituspaikka autosta riippumatta. Tiedän usein jo kilometritolkulla ennen sitä ohitusta, että missä ohitus tulee tapahtumaan. Siis jo paljon ennen kuin olen saanut sitä rekkaa edes kiinni. Tunnen ne tiukemmatkin paikat jo ennakkoon, ja tarvittaessa kerään niihinkin nopeuseron ohitettavaan jo valmiiksi. Sitten paikan auetessa ohitus tehdään, tai jos vastaantulijat sekoittaa niin ei tehdä. Auton suorituskyky ei vaikuta ohitustapahtuman kestoon mitenkään.

En nyt edelleenkään ihan allekirjoita kaikkea mutta kuten jo sanottu, makunsa kullakin. Eiköhän tämä riitä tästä keskustelusta.
 
Tehokkaampi auto on teoriassa turvallisempi ohitustilanteessa. Käytännössä tilanne on tilastojen valossa toinen - tehokkaat autot houkuttelevat kuskiaan tekemään enemmän turhia, vaarallisia ja jopa typeriä ohituksia.
 
Kun yksi mielipide näköjänä pätee niin mitäpä siitä silloin vääntämään. Eipä se itseltä pois ole jos toiset mielestään pärjää alle sataheppaisella. On meilläkin toinen auto 75hv mutta ei sillä ajaminen niin vaivatonta ole kuin toisella.
 
Juu eli vastaus lähinnä siihen väitteeseen, että kulutus nousee korkealle kun hybridiakku on "loppu", niin ei tosiaan nouse.
Ainakin oma tuttu Passat GTE farkun omistaja kertoi että matkajossa menee noin 7, kun akku loppuu. Tiedä sitten onko yksilöissä, ajossa tai käyttäjissä noin suuria eroja. Toki tuokaan ei mikään mahdoton kulutus ole ja vielä talvelta, mutta omistaja ei ollut lukemaan tyytyväinen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 820
Viestejä
4 517 696
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom