Keskustelua hybridiautoista

Meinaat siis että akun pitäs kestää vielä pitkään? Oon semisti urvelo mitä tulee autoihin, niin ei oo mitään havaintoa kuinka akku hybrideissä kestää.

Kyllä kestää. Toyotalla taitaa akkutakuukin olla 8 vai jopa 10 vuotta kun auton muille osille se on 3 vuotta. Kuten totesin, hyvin suurella todennäköisyydellä se hybridivoimalinja pörisee iloisesti menemään vielä siinä vaiheessa kun auton kaikki muut osat on jo vaihdettu moneen kertaan tai koko auto pistetty romutukseen.
 
Mitenköhän se on muuten näissä itselataavissa hybrideissä saatu toteutettua, että akku kestää vuosikausia, vaikka niitä lataussyklejä tulee ajon aikana jatkuvasti? Pakko olla aika reilusti bufferia akussa ja vain pieni osa kapasiteetista auton käytössä kerrallaan?
 
Mitenköhän se on muuten näissä itselataavissa hybrideissä saatu toteutettua, että akku kestää vuosikausia, vaikka niitä lataussyklejä tulee ajon aikana jatkuvasti? Pakko olla aika reilusti bufferia akussa ja vain pieni osa kapasiteetista auton käytössä kerrallaan?

Juurihan minä sen tuossa selitin, että akusta on käytössä yleensä vain vajaa puolikas keskivaiheilta. Ei ladata koskaan täyteen eikä päästetä koskaan tyhjäksi.
 
Kian ja auriksen omistaneena, käy sitten hyvällä koeajolla. Itsellä oli murheena auriksen rengasmelu, joka oli vaimennettunakin (vaimennusmatoilla) tarpeettoman kova. Samasta syystä vaihdoin 2022 vuoden corollasta takaisin avensikseen, vaikka ei corolla ole läheskään niin äänekäs kuin auris oli. Hybridi tosiaan kaupunkiin ehdottomasti! Kuluttaa paljon vähemmän bensaa. Toki akku voi alkaa hiipumaan tuon ikäisessä ja se taitaa olla tonnin paukku, joten huomioi oatohinnassa tuo riski
Kannattaa myös huomioida että kaikissa Toyotan ja Lexuksen hybrideissä on 10 v / 350tkm akkutakuu ja 5 v / 100tkm hybriditekniikalle mikä on voimassa kun huollattaa marmorilla.
 
Taitaa mennä koko hybridijärjestelmä nykyään Relaxin piikkiin, joka on 10v ja 160tkm. Ja tietysti erikseen se 10v ja 350tkm akkutakuu. Ja nämä takuut on siis ainoastaan silloin voimassa jos on merkkarilla huollettu.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa mennä koko hybridijärjestelmä nykyään Relaxin piikkiin, joka on 10v ja 160tkm. Ja tietysti erikseen se 10v ja 350tkm akkutakuu. Ja nämä takuut on siis ainoastaan silloin voimassa jos on merkkarilla huollettu.
Näin on.

Tästä voi katsoa mitkä muut jutut kuuluvat 10v/160 tkm -turvaan. Aika pirun moni.

 

Liitteet

  • Screenshot_20220517-142750.png
    Screenshot_20220517-142750.png
    193,7 KB · Luettu: 36
  • Screenshot_20220517-142827.png
    Screenshot_20220517-142827.png
    110,9 KB · Luettu: 37
Ei todellakaan ole hybridiakku hyytymässä vielä 8 vuoden iässä Toyotoissa :D Sitä akkua käytetään noissa ei-ladattavissa hybrideissä melko kapealla alueella, yleensä 25-75% ja monesti vielä kapeammalla. Polttoaineenkulutuksessa tuskin on desiä enempää eroa vs. uusi vastaava. Tottakai jos vertaa ihan tänään pakasta vedettyyn Corollaan niin voi olla enemmän eroa, mutta se johtuu Toyotan tuotekehityksestä enemmän kuin Auriksen akun kunnosta.

Ylivoimaisesti suurin osa Priuksistakin mitä tuolla teiden päällä liikkuu (osa niistä jo 30 vuotta vanhoja) kulkee edelleen alkuperäisellä hybridivoimalinjalla - akku mukaan lukien.

Nää hybrideiden akunvaihtelutarpeet on täyttä essonbaarituubaa ilman mitään tilasto-, kokemus- tai todellisuuspohjaa ja niille voi viitata ihan rauhassa kintaalla. Se auto menee ihan muista syystä paaliin ennen kuin siinä akku on siinä kunnossa, että sillä olisi minkään valtakunnan merkitystä polttoaineenkulutukseen tai auton toimintaan.

En tiedä onko kyse vain yksittäisistä, mutta kyllä niitä akkuja on vaihdeltu aika monien muiden merkkien autoihin jo ennen 150tkm. Iltalehdistössä on ollut juttua Audista ja Volvosta ainakin.
 
Juurihan minä sen tuossa selitin, että akusta on käytössä yleensä vain vajaa puolikas keskivaiheilta. Ei ladata koskaan täyteen eikä päästetä koskaan tyhjäksi.
Noissa on käsittääkseni netto vain noin puolet brutosta ja netostakin vielä tyyppillisesti käytetään aika pientä osaa siitä keskeltä. Kolin päältä tullessa olen saanut akun näyttämään täyttä, mutta muuten käytännössä varaustaso aina 3-5 8-pykäläisella asteikolla.
 
Montako ei-ladattavaa hybridiä Audilla ja Volvolla löytyy mallistosta?

Sanoit:”Nää hybrideiden akunvaihtelutarpeet on täyttä essonbaarituubaa ilman mitään tilasto-, kokemus- tai todellisuuspohjaa ja niille voi viitata ihan rauhassa kintaalla”

En oivaltanut sinun tarkoittavan vain ei ladattavia. Audilla q5, volvolla ei ainuttakaan kun en noita 48V kevythybridejä laske hybrideiksi kun ei niillä pysty ajamaan metriäkään sähköllä.


Ja sit lehtijuttu

 
Sanoit:”Nää hybrideiden akunvaihtelutarpeet on täyttä essonbaarituubaa ilman mitään tilasto-, kokemus- tai todellisuuspohjaa ja niille voi viitata ihan rauhassa kintaalla”

En oivaltanut sinun tarkoittavan vain ei ladattavia. Audilla q5, volvolla ei ainuttakaan kun en noita 48V kevythybridejä laske hybrideiksi kun ei niillä pysty ajamaan metriäkään sähköllä.


Ja sit lehtijuttu


Kappas, en tiennyt tuollaisen auton olemassaolosta mitään. Ei ihme jos ei ole sitten laajemmalti mallistoon levinnyt jos on ollut susi jo syntyessään. Volkkarillahan oli myös Jetta hybridi ja sekin on vissiin aika epäonnistunut tuote.

Plugareissa tosiaan akku on paljon kovemmalla rasituksella, koska siinä on "puskuria" huomattavasti vähemmän ja se ladataan yleensä täyteen ja ajetaan tyhjäksi.

Mutta summa summarum: Toyotan itselataavat on pomminvarmoja pelejä. Jos ei nyt ihan ekan sukupolven Priusta tai jotain 500+ tkm rullattua yksilöä ole ostamassa niin hybridijärjestelmän toimivuudesta ei tarvitse murehtia.
 
Kappas, en tiennyt tuollaisen auton olemassaolosta mitään. Ei ihme jos ei ole sitten laajemmalti mallistoon levinnyt jos on ollut susi jo syntyessään. Volkkarillahan oli myös Jetta hybridi ja sekin on vissiin aika epäonnistunut tuote.

Plugareissa tosiaan akku on paljon kovemmalla rasituksella, koska siinä on "puskuria" huomattavasti vähemmän ja se ladataan yleensä täyteen ja ajetaan tyhjäksi.

Mutta summa summarum: Toyotan itselataavat on pomminvarmoja pelejä. Jos ei nyt ihan ekan sukupolven Priusta tai jotain 500+ tkm rullattua yksilöä ole ostamassa niin hybridijärjestelmän toimivuudesta ei tarvitse murehtia.
Oli myös touareg hybridi, mut samoilla linjoilla ollaan, että pomminvarmaa hybridiä jos etsii niin se on toyota/lexus, niillä kun on kokemusta 1997(?) lähtien.
 
Tuommosella aika karvalakki IS300h Lexuksella on tullut nyt hetken ajeltua ja täytyy kyllä sanoa että loistava auto, tuosta tykkää joka ajokerran jälkeen vain entistä enemmän.
+ Perusjakkarit on todella mukavat istua vaikkei noissa ole edes ristiseläntukea
+ Alustan toiminta (jämäkkä ja tukeva mutta silti todella mukava eikä pidä töyssyissä mitään kolinaa)
+ Yleinen vaivattomuus, ts ajamisen helppous.
+ Vallankin näin kesäkäytössä menee hyvin pienellä kulutuksella tuon kokoiseksi autoksi, kun todella paljon pystyy ajamaan taajamissa pelkällä sähköllä
+ Laatuvaikutelma
+/- rengasmelu, taajamissa yllättävän äänekäs mutta toisaalta melu ei juurikaan kasva matkavauhtiin mentäessä, tällä hetkellä alla 5v vanhat ja noin 4mm kuluneet nokian hakka blue kakkoset mutta tarkoitus nuo on pikapuoliin vaihdella pois ja kokeilla miten uudet renkaat vaikuttaa tuohon meluun.

Ainoat miinukset mitä äkkseltään tulee mieleen on tuo hidas ja kankea keskinäyttö sekä sisustan pienet narinat/kovamuovit.

Löytyykö tämän pirssin varustelutasoista tietoja jostain? Tullut etsittyä kissojen ja koirien kanssa tuloksetta.
 
Löytyykö tämän pirssin varustelutasoista tietoja jostain? Tullut etsittyä kissojen ja koirien kanssa tuloksetta.
Aika heikosti, mutta siis viisi tasoa (comfort, executive, sport/luxury, F-sport ja Premier). Suomiautot on jotain noista ja käytännössä lisävarustelistalta ei ole missään vaiheessa oikeastaan väriä enempää saanut ruksia (adaptiivinen vakkari törmäyksenestolla ja navigointi). Karkeasti sanoisin että comfort on tosi pelkistetty, Executivessa on jo sadetunnistin, parkkitutkat, täysi keyless ja lämmitettävä ratti. F-sport tuo mukanaan ulkonäköjuttuja, erikoismittariston, säätyvän iskunvaimennuksen ja sporttijakkarat. Luxury ja vallankin premier tosi harvinaisia suomi-autoina mutta noissa sitten onkin jo sähköpenkit, täysnahat, mark levinsonit, ratti ja penkki muisteilla jne..

Nettiautossa on valtaosa ruotsin tuonteja tai ainakin puolet ja niissä tuo comfort on jo paljon kattavampi, vastaa suunnilleen suomi executivea mutta poikkeuksiakin on. Esim tuo oma on comfort mutta tuotu ruotsista niin siinä sentään on nuo tutkat, navi ja lämpöratti mutta ei esim avaimetonta lukitusta. 2017 faceliftin jälkeiset mallit sisältää käytännössä kaikki tuon safety pack paketin missä on adaptiivinen vakkari, kaistavahti ja automaattipitkät. Tässä nyt lyhyesti jotain koottuna :)
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko kyse vain yksittäisistä, mutta kyllä niitä akkuja on vaihdeltu aika monien muiden merkkien autoihin jo ennen 150tkm. Iltalehdistössä on ollut juttua Audista ja Volvosta ainakin.
Ei kai "iltalehdistössä" ole ollut kuin se yksi Volvo D6 akku, jossa loppujenlopuksi ilmeni että joku joppari koitti saada jotain keskieuroopassa kolarissa rikottua akkua menemään suomessa valmistajan piikkiin.

Noissa volvoissa oli myös akustoa jäähdyttävä ilmastoinnin korkeajännite kompura se joka aiheutti ongelmia. Nekin ongelmat johtuivat pohjimmiltaan siitä että järjeslemään pääsi tavallisen auton ilmastoinnin voiteluöljyä huollon yhteydessä.
 
Aika heikosti, mutta siis viisi tasoa (comfort, executive, sport/luxury, F-sport ja Premier). Suomiautot on jotain noista ja käytännössä lisävarustelistalta ei ole missään vaiheessa oikeastaan väriä enempää saanut ruksia (adaptiivinen vakkari törmäyksenestolla ja navigointi). Karkeasti sanoisin että comfort on tosi pelkistetty, Executivessa on jo sadetunnistin, parkkitutkat, täysi keyless ja lämmitettävä ratti. F-sport tuo mukanaan ulkonäköjuttuja, erikoismittariston, säätyvän iskunvaimennuksen ja sporttijakkarat. Luxury ja vallankin premier tosi harvinaisia suomi-autoina mutta noissa sitten onkin jo sähköpenkit, täysnahat, mark levinsonit, ratti ja penkki muisteilla jne..

Nettiautossa on valtaosa ruotsin tuonteja tai ainakin puolet ja niissä tuo comfort on jo paljon kattavampi, vastaa suunnilleen suomi executivea mutta poikkeuksiakin on. Esim tuo oma on comfort mutta tuotu ruotsista niin siinä sentään on nuo tutkat, navi ja lämpöratti mutta ei esim avaimetonta lukitusta. 2017 faceliftin jälkeiset mallit sisältää käytännössä kaikki tuon safety pack paketin missä on adaptiivinen vakkari, kaistavahti ja automaattipitkät. Tässä nyt lyhyesti jotain koottuna :)

Lisätään vielä että navi on aina lisäruksina. Ainakin olen nähnyt F-Sporttejakin ilman navigointia.
 
Itse kun hankin käytetyn, 4v ikäisen plugaruhybridin maltillisessa vajaan 60ke:n hintaluokassa niin ei tullut mieleenkään jättää ostamatta samaan syssyyn laajinta mahdollista jatko / lisäturvaa, jota em. erikoisautoliikkeeltä sai (ei maahantuoja). Tosta nyt tuli pari-kolmen hassun tuhannen euron lisäpotti, mutta ainakin mielenrauhaa sillä saa ihan eri malliin kuin ilman sitä. Lisäksi jopa epäilen, että auton lähtiessä vaihtoon, ko. lisäturva (2v / 40tkm sisältäen omistajanvaihdokset) on tavalla tai toisella myyntivaltti.
 
Ei kai "iltalehdistössä" ole ollut kuin se yksi Volvo D6 akku, jossa loppujenlopuksi ilmeni että joku joppari koitti saada jotain keskieuroopassa kolarissa rikottua akkua menemään suomessa valmistajan piikkiin.

On noita takuuseen vaihdettu hyvinkin moneen malliin. Syyt ja tilanteet vaihtelevat, mutta aika usein autot ovat ajokelpoisia vaikka akkua ei vaihtaisikaan. Tuolla kuuluisalla volvolla kai ei voinut ajaa.
 
Itse kun hankin käytetyn, 4v ikäisen plugaruhybridin maltillisessa vajaan 60ke:n hintaluokassa niin ei tullut mieleenkään jättää ostamatta samaan syssyyn laajinta mahdollista jatko / lisäturvaa, jota em. erikoisautoliikkeeltä sai (ei maahantuoja). Tosta nyt tuli pari-kolmen hassun tuhannen euron lisäpotti, mutta ainakin mielenrauhaa sillä saa ihan eri malliin kuin ilman sitä. Lisäksi jopa epäilen, että auton lähtiessä vaihtoon, ko. lisäturva (2v / 40tkm sisältäen omistajanvaihdokset) on tavalla tai toisella myyntivaltti.
Siis ostit 2v/40tkm lisätakuun autolle ja laitat sen vaihtoon ennen kuin se on ummessa? Ihanan kallista. Miten voi edes miettiä noin paskan auton ostamista mikä ei oletettavasti kestä kahta vuotta ilman usean tonnin överiremontteja?
 
Siis ostit 2v/40tkm lisätakuun autolle ja laitat sen vaihtoon ennen kuin se on ummessa? Ihanan kallista. Miten voi edes miettiä noin paskan auton ostamista mikä ei oletettavasti kestä kahta vuotta ilman usean tonnin överiremontteja?

Suosittelen hankkimaan 200ke:n edustusauton, tuo hinta siis ilman Somoliamme päästöpohjaista autoveroa, ja miettimään sen jälkeen miten jäätävän paljon ja millaista viimeistä huutoa olevaa elektroniikkaa tuollaisissa on. Se on enemmän sääntö kuin poikkeusn että jotain tulee. Se ei tee autosta paskaa, edustusautot nyt vain ovat merkin kuin merkin "näyteikkunoita" teknisestä ylivertaisesta osaamisestaan joka tulee joihinkin perheautoin, Passateihin tai Hyundaihin vasta useiden vuosien päästä.

Paska auto se ei tosiaan ole. Monta kertaa tasokkaampi tapa matkustaa kuin vaikkapa useimpien mielestä hienot / kalliit, ns. "ylemmän keskiluokan" autot kuten Audin A6, Volvon S/V90, Bemarin 5-sarja tai Mercedeksen E. Tai noiden katumaasturiversiot. Puhumattakaan jostain Volvo V60, BMW 3-sarjalaisista tai Mercedeksen C-sarja.
 
Suosittelen hankkimaan 200ke:n edustusauton, tuo hinta siis ilman Somoliamme päästöpohjaista autoveroa, ja miettimään sen jälkeen miten jäätävän paljon ja millaista viimeistä huutoa olevaa elektroniikkaa tuollaisissa on. Se on enemmän sääntö kuin poikkeusn että jotain tulee. Se ei tee autosta paskaa, edustusautot nyt vain ovat merkin kuin merkin "näyteikkunoita" teknisestä ylivertaisesta osaamisestaan joka tulee joihinkin perheautoin, Passateihin tai Hyundaihin vasta useiden vuosien päästä.

Paska auto se ei tosiaan ole. Monta kertaa tasokkaampi tapa matkustaa kuin vaikkapa useimpien mielestä hienot / kalliit, ns. "ylemmän keskiluokan" autot kuten Audin A6, Volvon S/V90, Bemarin 5-sarja tai Mercedeksen E. Tai noiden katumaasturiversiot. Puhumattakaan jostain Volvo V60, BMW 3-sarjalaisista tai Mercedeksen C-sarja.
Mullakin on alla 200ke hybridi-edustusauto. Sen merkki ja malli alkaa L-kirjaimella. Nukkumaan mennessä ei tarvitse huolehtia sitä ;)
Kyseenalaistin lähinnä tuota ajatusta että vasta neljä vuotta vanhassa autossa härpäkkeet alkavat hajoamaan ja on halukas maksamaan tonneja jatkotakuusta, josta jättää puolet seuraavan omistajan iloksi. Ylivertainen tekninen osaaminen ei näemmä tarkoita luotettavuutta. Nämä on varmaan niitä "vain bemarijuttuja" joita en ymmärrä.
 
Suosittelen hankkimaan 200ke:n edustusauton, tuo hinta siis ilman Somoliamme päästöpohjaista autoveroa, ja miettimään sen jälkeen miten jäätävän paljon ja millaista viimeistä huutoa olevaa elektroniikkaa tuollaisissa on. Se on enemmän sääntö kuin poikkeusn että jotain tulee. Se ei tee autosta paskaa, edustusautot nyt vain ovat merkin kuin merkin "näyteikkunoita" teknisestä ylivertaisesta osaamisestaan joka tulee joihinkin perheautoin, Passateihin tai Hyundaihin vasta useiden vuosien päästä.
Siis ostit yli 200 000 euron auton joka maksoi 60 000 euroa. Eikö kyseessä silloin ole 60 000 euron auto? Ei kai 4 vuotta vanha auto voi olla enää edustusauto, ne ketkä noita uutena ostavat laittavat parissa kolmessa vuodessa kiertoon. Kaverini osti juuri 5 vuotta vanhan BMW 740Li:n, innolla odottelen vikaraportteja :cigarbeye: Jos ostaa vanhan auton joka on täynnä sen ajan uusinta tekniikkaa pitää varautua korjauskuluihin. Kai sitten voi noita lisäturviakin hankkia jos ei tase kestä yllättäviä menoja.
 
Tuuheaa laskea käytetyn auton omistamista vuosia vanhana ja verrata sitä siihen, mitä se on maksanut uutena. En ihan nyt seuraa tuota ajatuksenjuoksua, mutta vissiin kyseessä on enemmänkin "tällä todistan itselleni, että omistan kalliin auton" tms. Uuden 200ke bemarin kanssa tuolla neljä(?) vuotta vanhalla puhkipierretyllä ei ole mitään tekemistä. Keulamerkki sama.
 
Toisin kuin täällä on väitetty, niin BMW hybrid ei osaa käyttää akkua loppuun navigoinnin perusteella kohteeseen saapuessa. Se käyttää sitä tien tason mukaan, mitä isompi tie tai kuormitus, sitä varmemmin motti käyntiin.

Ihan uusista en tiedä.
 
On noita takuuseen vaihdettu hyvinkin moneen malliin. Syyt ja tilanteet vaihtelevat, mutta aika usein autot ovat ajokelpoisia vaikka akkua ei vaihtaisikaan. Tuolla kuuluisalla volvolla kai ei voinut ajaa.

On varmaan, mutta se että takuu aikana vaihdetaan akku, ei oikeasti kerro muuta kuin sen että se akku on helppo vaihtaa. Takuukorjauksissa se työn logiikka ja nimenomaan kustannusrakenne on aika erilainen.

Mullakin on alla 200ke hybridi-edustusauto. Sen merkki ja malli alkaa L-kirjaimella. Nukkumaan mennessä ei tarvitse huolehtia sitä ;)
Edustusautot ovat yleensä nimenomaan näitä ylemmän keskiluokan autoja, eikä Lexus mitään muita autoja teekään kuin ylemmän keskiluokan autoja.

Sinänsä se että auto olisi siellä yläluokassa ei tee siitä sen luotettavampaa, käytännössä pikemminkin päinvastoin.

Jos valmista tekee miljoona autoa ja jokaiseen täytyy vaihtaa 100e osa takuuna, se maksaa 100miljoonaa. Jos valmistaja tekee 10000 autoa ja jokaiseen pitää 500 osa, se maksaa vain 5 miljoonaa.
 
.
.
Edustusautot ovat yleensä nimenomaan näitä ylemmän keskiluokan autoja, eikä Lexus mitään muita autoja teekään kuin ylemmän keskiluokan autoja.

Sinänsä se että auto olisi siellä yläluokassa ei tee siitä sen luotettavampaa, käytännössä pikemminkin päinvastoin.
.
.
Vai sil viisii, siitä vaan kaikki ylemmän keskiluokan (D-segmentti) Avensis- ja Mondeo-kuskit päivittämään "ylemmän keskiluokan" Lexus LS:ään:


Uusia saa kaupasta vielä edullisemmin, alkaen 156 k€:


Lexus LS on aina kuulunut nimensäkin mukaiseen Luxury Sedan/loistoauto/edustusauto -luokkaan. Sitä kutsutaan F-segmentiksi, johon kuuluvat myös ne tavallisimmat, eli Audi A8, BMW 7-sarja ja M-B S.
 
Siis ostit yli 200 000 euron auton joka maksoi 60 000 euroa. Eikö kyseessä silloin ole 60 000 euron auto? Ei kai 4 vuotta vanha auto voi olla enää edustusauto, ne ketkä noita uutena ostavat laittavat parissa kolmessa vuodessa kiertoon. Kaverini osti juuri 5 vuotta vanhan BMW 740Li:n, innolla odottelen vikaraportteja :cigarbeye: Jos ostaa vanhan auton joka on täynnä sen ajan uusinta tekniikkaa pitää varautua korjauskuluihin. Kai sitten voi noita lisäturviakin hankkia jos ei tase kestä yllättäviä menoja.

Pointti oli siinä, että noissa on niin vitusti kaikkea mukavaa, että sen takia ne hajoaa. Ei siksi että "ostitpa paskan auton hahahahaa" niin kuin tuon yhden janarin ihan ensimmäinen kommentti oli.

Saa elää aika puskissa jos kuvittelee, että valmistajan X edustusmalli olisi yhtä luotettava kuin jokin Corolla tai Avensis. Tuollaisessa edustusmallissa, merkistä viis, on varmasti 100x enemmän ... noh aivan kaikkea hajoavaa, uusinta uutta, kaikenlaista jota ei ole testattu ... 4-5-6 vuotta ennen kuin sama teknologia / asia löytää tiensä siihen 20-30ke:n CorollaAvensikseen.

Sen takia noissa on vikoja, jos tämä tulee jollekin yllätyksenä niin sehän kertoo lähinnä siitä, että tämä yllättyjä on aika pihalla asioista.

:kahvi:
 
sehän se on että mitä enemmän kaiken maailman lisähärpäkkeitä autossa on niin sitä enemmän niissä on vikaantumisen kohteita. Tietokoneitahan nämä nykyautot alkaa olemaan ja sehän niistä vika-alttiimpia tekee. Sano yksikin tietokone joka toimii kuin junan vessa niin saat papukaijamerkin.
 
sehän se on että mitä enemmän kaiken maailman lisähärpäkkeitä autossa on niin sitä enemmän niissä on vikaantumisen kohteita. Tietokoneitahan nämä nykyautot alkaa olemaan ja sehän niistä vika-alttiimpia tekee. Sano yksikin tietokone joka toimii kuin junan vessa niin saat papukaijamerkin.
Tietokoneita on ollut niin kauan kuin on ollut elektroninen moottorinohjaus. Ovat toimineet ihan hyvin. Tarkoitat varmaan vika-alttiudella sitä että vikavaloja ei enää korjailla sirpillä ja vasaralla jos ei osaa käyttää atk:ta?
 
Toisin kuin täällä on väitetty, niin BMW hybrid ei osaa käyttää akkua loppuun navigoinnin perusteella kohteeseen saapuessa. Se käyttää sitä tien tason mukaan, mitä isompi tie tai kuormitus, sitä varmemmin motti käyntiin.

Ihan uusista en tiedä.

En ole ihan varma, saanko kiinni ajatuksesta, mutta sellainen kommentti tähän että toki jos sähkökoneesta ei riitä teho haluttuun liikkumiseen, niin ei sitä akkuakaan silloin saa tyhjäksi. Ts. jos ajaa esim. lämä tiskissä motaria, niin akkua on jäljellä määränpäässä melkein 100% koska sähköllä ei pääse niin kovaa.

Edit: Niin, ja sekin vaikuttanee, että kun se polttomoottori on kerran käynnistetty, niin sitä myös käytetään sen verran, että lämmöt nousee. Sopivassa eli epäsopivassa kohdassa matkaa käynnistyessä tuokin voi johtaa siihen, että sähköä jää "tankkiin".
 
Vai sil viisii, siitä vaan kaikki ylemmän keskiluokan (D-segmentti) Avensis- ja Mondeo-kuskit päivittämään "ylemmän keskiluokan" Lexus LS:ään:


Uusia saa kaupasta vielä edullisemmin, alkaen 156 k€:


Lexus LS on aina kuulunut nimensäkin mukaiseen Luxury Sedan/loistoauto/edustusauto -luokkaan. Sitä kutsutaan F-segmentiksi, johon kuuluvat myös ne tavallisimmat, eli Audi A8, BMW 7-sarja ja M-B S.
Aloitin vituilulla jossa vertasin noita autoja yhteiskuntaluokkiin, mutta sekosin omaan näppäryyteeni, kun aloin noita tuotantomääriä vetää tuohon.

Tosin eipä se yläluokkaan yhteiskunnassakaan kuuluva ole enää vuosikausiin korreloinut varallisuuden kanssa.

En nyt muistaiksä tuo autojen yläluokan nimi on, mutta kyllähän Lexuskin on siellä "ylemmässä keskiluokassa" jos verrataan noihin RR-Bentley luokan autoihin... Tosin, on noissa remppakulutkin siellä "yläluokassa"
 
Aloitin vituilulla jossa vertasin noita autoja yhteiskuntaluokkiin, mutta sekosin omaan näppäryyteeni, kun aloin noita tuotantomääriä vetää tuohon.

Tosin eipä se yläluokkaan yhteiskunnassakaan kuuluva ole enää vuosikausiin korreloinut varallisuuden kanssa.

En nyt muistaiksä tuo autojen yläluokan nimi on, mutta kyllähän Lexuskin on siellä "ylemmässä keskiluokassa" jos verrataan noihin RR-Bentley luokan autoihin... Tosin, on noissa remppakulutkin siellä "yläluokassa"

Autojen luokittelulla ei ole suoraan mitään tekemistä niiden hinnan kanssa, muuten kuin että iso auto yleensä on kalliimpi kuin pieni auto. Ylempi keskiluokka (eli D-segmentti) viittaa ainoastaan auton kokoon, ei mihinkään muuhun.

 
Aloitin vituilulla jossa vertasin noita autoja yhteiskuntaluokkiin, mutta sekosin omaan näppäryyteeni, kun aloin noita tuotantomääriä vetää tuohon.

Tosin eipä se yläluokkaan yhteiskunnassakaan kuuluva ole enää vuosikausiin korreloinut varallisuuden kanssa.

En nyt muistaiksä tuo autojen yläluokan nimi on, mutta kyllähän Lexuskin on siellä "ylemmässä keskiluokassa" jos verrataan noihin RR-Bentley luokan autoihin... Tosin, on noissa remppakulutkin siellä "yläluokassa"
Enpä hoksannut, että ne olivat vain omia nimittelyjäsi.

Ylempi keskiluokka, eli D-segmentti:


Lexus LS Euroopassa: F-segmentti
Lexus LS Briteissä: luxury saloon
Lexus LS USA/Kanada: Full size luxury car

R-R Phantom Euroopassa: F-segmentti
R-R Phantom Briteissä: luxury saloon
R-R Phantom USA/Kanada: Full size luxury car


Luulen, että muistelet termiä "ultra luxury car". Se oli yhden pois ostetun autoalan firman (R.L. Polk CO.) aikoinaan ehdottama nimitys niille F-segmentin autoille, jotka maksoivat >US$100k (v. 2007). Vähäveroisissa maissa tuo erottelisi R-R Phantomin Lexus LS:stä, mutta Suomen hinnoilla Lexuskin olisi ultra luxury car, jos siis sellainen F-segmentin jaottelu olisi ottanut tuulta alleen.

 

Liitteet

  • Screenshot_20220519-184630.png
    Screenshot_20220519-184630.png
    457,5 KB · Luettu: 68
  • Screenshot_20220519-184653.png
    Screenshot_20220519-184653.png
    569,5 KB · Luettu: 67
Kyllähän tuosta Lexuksesta RR verrattuna vähän sellaiset halpis vibat jää, en sitten tiedä johtuuko se tuosta muotoilusta, vai vaan RR pitkästä brändihistoriasta..

Muuten mä olen aina jotenkin nauranut noille edustusauto statusta mainostaville auton omistajille (tai todennäköisemmin haltijoille), se auton hintalappu ei tee niin suurta vaikutusta kun sisäistää sen että se pihassa pari kertaa kuussa käyvä roska-autokin maksaa tuplat enemmän.
 
Kyllähän tuosta Lexuksesta RR verrattuna vähän sellaiset halpis vibat jää, en sitten tiedä johtuuko se tuosta muotoilusta, vai vaan RR pitkästä brändihistoriasta..

Muuten mä olen aina jotenkin nauranut noille edustusauto statusta mainostaville auton omistajille (tai todennäköisemmin haltijoille), se auton hintalappu ei tee niin suurta vaikutusta kun sisäistää sen että se pihassa pari kertaa kuussa käyvä roska-autokin maksaa tuplat enemmän.

RR maksaa varmaan 3 kertaa enemmän. Eiköhän tuosta jotakin eroja jo tule. :)
 
En ole ihan varma, saanko kiinni ajatuksesta, mutta sellainen kommentti tähän että toki jos sähkökoneesta ei riitä teho haluttuun liikkumiseen, niin ei sitä akkuakaan silloin saa tyhjäksi. Ts. jos ajaa esim. lämä tiskissä motaria, niin akkua on jäljellä määränpäässä melkein 100% koska sähköllä ei pääse niin kovaa.

Edit: Niin, ja sekin vaikuttanee, että kun se polttomoottori on kerran käynnistetty, niin sitä myös käytetään sen verran, että lämmöt nousee. Sopivassa eli epäsopivassa kohdassa matkaa käynnistyessä tuokin voi johtaa siihen, että sähköä jää "tankkiin".

Itse tartuin tuohon kommenttiin vähän eri kantilta, "BMW hybrid ei osaa käyttää akkua loppuun navigoinnin perusteella kohteeseen saapuessa.".

Arjen esimerkki omalla kohdallani (BMW hybrid) pk-seudulta reitiltä Kirkkonummi -> Länsi-Herttoniemi:

-Bemarin hölmö sähköaivo käyttää akuston liki minimiin Länsiväylän 80-alueella, sitten pitäisi ajella stadin (ytimen) läpi Itäväylälle ja edelleen Herttoniemessä lähiöön X. Sähköaivo kuluttaa akusta liki kaiken Länsiväylällä ja sitten pätkäkäyttelee polttomoottoria lopun ajomatkan ajan täysin idioottimaisesti. Näin siis vaikka ajotilana on Eco Pro ja määränpää navissa -> auto tietää tasan tarkkaan minne ollaan menossa ja mitä reittiä ja missä olisi optimaalisinta käyttää sähköä, missä polttomoottoria.

Ainoa ratkaisu tähän on "overraidata" / ohittaa sähköaivo ajamalla länärillä niin lujaa, että sähköaivo käyttää vain polttomoottoria (minun auton tapauksessa yli 87-88 @ GPS). Tällöin polttomoottori käytetään kerralla lämpöiseksi, sitä käytetään tasaisella maantiellä (järkevin käyttöympäristö sille, pienin kulutus, mekaanisesti "tekee hyvää") eikä sitä käynnistellä, sammutella, käynnistellä, sammutella parin minuutin välein 10-20-30 sekunniksi kerrallaan jolloin lämpötilapalkki on koko ajan sinisellä. Tällöin myös akuston varaus jää sinne "länärin jälkeiseen" stadin liikennevalohelvettiin sekä Itäväylälle. Eli alkumatka menee polttomoottorin voimin, loppumatkan sähkön voimin.

Ensin ajattelin että tämä on jotain systeemin ... "ominaisuuksia", mutta mulla on bemarin Eco / naviasetuksissa päällä myös järjestelmän "Opettele reitti" -täppä. Tällä täpällä sähköaivon pitäisi oppia / ymmärtää usein ajetut reitit vieläkin paremmin -> osaa optimoi akuston & polttomoottorin yhteiskäytön -> ajaminen on vieläkin ekologisempaa. Mutta touhu on aivan samanlaista kuin yllä.

Sen sijaan jos lähden Herttoniemestä niin sähköaivo osaa käyttää sähkön oikein, eli käyttää sähköä matkan alkuvaiheessa ja lyö polttomoottorin tulille ekaa kertaa vasta stadin ytimen jälkeen, suurinpiirtein Ruoholahden valoissa Länsiväylän alussa. Eli on nämä aika lapsenkengissä vielä...

Sori niille jotka eivät pk-seudulla asu, esimerkki ei sanone mitään ilman karttaa:

Kirkkonummi to Herttoniemi
 
Ei muuten osaa hybridibemarin systeemi näyttää yli 999km:n sähköajoa.



-En tiedä toimiiko linkki ja miksi *itussa imgurista ei saa tänne linkkailtua kunnolla kuvia. Kuitenkin siis kuvan (jos toimii) alareunassa on 999km joka näyttää aina kulloisestakin bensatankillisesta sähköllä ajetut kilometrit. Lukema siis nollautuu kun auton tankkaa, samalla nollautuu tuo "kwh kulutuslukema" (kuvassa 21,8kwh / 100km). Tuo lukema ei ylitä 999:ää vaikka olen ajanut nykyisestä tankillisesta varmaan +1100km sähköllä.

En olisi uskonut että Allahin vuonna 2018 ei "koodata paremmin" vai eikö tosiaankaan valmistaja uskonut, että kukaan ajaisi yli 1000km yhdestä noin 43L polttoainetankillisesta? Aikamoinen lapsus, tilaa TFT-screenillä kyllä olisi?

Autona siis G12 -korimallinen bemari vuodelta 2018.
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuten osaa hybridibemarin systeemi näyttää yli 999km:n sähköajoa.



-En tiedä toimiiko linkki ja miksi *itussa imgurista ei saa tänne linkkailtua kunnolla kuvia. Kuitenkin siis kuvan (jos toimii) alareunassa on 999km joka näyttää aina kulloisestakin bensatankillisesta sähköllä ajetut kilometrit. Lukema siis nollautuu kun auton tankkaa, samalla nollautuu tuo "kwh kulutuslukema" (kuvassa 21,8kwh / 100km). Tuo lukema ei ylitä 999:ää vaikka olen ajanut nykyisestä tankillisesta varmaan +1100km sähköllä.

En olisi uskonut että Allahin vuonna 2018 ei "koodata paremmin" vai eikö tosiaankaan valmistaja uskonut, että kukaan ajaisi yli 1000km yhdestä noin 43L polttoainetankillisesta? Aikamoinen lapsus, tilaa TFT-screenillä kyllä olisi?

Autona siis G12 -korimallinen bemari vuodelta 2018.

Saksalainen insinööri menettää yöunet ajatuksesta, että isolla 7-sarjalaisella ei ajeta kuin lyhyttä nurkkapyöritystä jossa pärjää pelkällä sähköllä. :btooth:
 
Niin eli sitten ajat vain >88 km/h koska sähköaivo ei osaa.
Mutta et voi painaa nappia save moodiin, koska sähköaivo ei osaa?

Oletko oikeasti noin ... hölmö ettet ymmärrä kontekstistä mitään?

Koko postaukseni idea oli kritisoida BMW:n järjestelmää, ei ihmetellä kuinka itse tekemällä järjestelmän hölmöydet voi ohittaa.

Eli toistan vielä: Koko postaukseni idea oli kritisoida BMW:n järjestelmää, eikä ihmetellä kuinka itse tekemällä järjestelmän hölmöydet voi ohittaa.
 
Ainoa ratkaisu tähän on "overraidata" / ohittaa sähköaivo ajamalla länärillä niin lujaa, että sähköaivo käyttää vain polttomoottoria (minun auton tapauksessa yli 87-88 @ GPS).
Onko? Onko ainoa ratkaisu ajaa väkisin lujaa vai voiko vain painaa nappia? Anteeksi että oon näin helvetin hölmö.
 
Viimeksi muokattu:
Soittivat alkuviikosta edellisestä phev cuprasta perään.
Olivat myyneet sen uudelle omistajalle suoraan tekemättä mitään tai tutkimatta miksi se purki 12v akkua satunnaisesti samalla, kun latasi korkeajänniteakkua.
Oli uusi omistaja ajanut kaksi viikkoa ja oli sähkömoottori kärähtänyt.
Auto odotellut uutta moottoria kuukauden päivät. Tuli näköjään tehtyä oikea päätös, kun otin tämän bornin tilalle.

:srofl:
 
Onko? Onko ainoa ratkaisu ajaa väkisin lujaa vai voiko vain painaa nappia? Anteeksi että oon näin helvetin hölmö.

Koko alkuperäisen postaukseni, lue se vaikka 5 kertaan, idea oli kyseenalaistaa järjestelmän logiikkaa eikä keskustella minkälaisilla eri tavoilla sähköaivoa voi ohittaa.
 
Soittivat alkuviikosta edellisestä phev cuprasta perään.
Olivat myyneet sen uudelle omistajalle suoraan tekemättä mitään tai tutkimatta miksi se purki 12v akkua satunnaisesti samalla, kun latasi korkeajänniteakkua.
Oli uusi omistaja ajanut kaksi viikkoa ja oli sähkömoottori kärähtänyt.
Auto odotellut uutta moottoria kuukauden päivät. Tuli näköjään tehtyä oikea päätös, kun otin tämän bornin tilalle.

:srofl:

Miksi ihmeessä he sulle soittivat kertoakseen mitä autolle kävi? Kaksi viikkoa ajanut ja kuukausia odottanut uutta moottoria, eli se oli kuukausia jossain ja nyt kuukausien jälkeen soittivat sulle?
 
Miksi ihmeessä he sulle soittivat kertoakseen mitä autolle kävi? Kaksi viikkoa ajanut ja kuukausia odottanut uutta moottoria, eli se oli kuukausia jossain ja nyt kuukausien jälkeen soittivat sulle?

Soittelivat varmaan siksi, koska ravasin sen hybridin kanssa 7 kertaa huollossa kahden kuukauden sisään.
Halusivat minulta vielä kysellä kaikista oireista ja olosuhteista joissa sitä 12v akun purkautumista tapahtui, koska "osasin kuvailla niitä niin tarkasti ja hyvin" huollon sanojen mukaan.
Tämä ilmeisesti sen takia etteivät enää halua riskeerata uuden moottorin kärähtämistä?
Uusi omistaja oli ajanut kaksi viikkoa ja nyt kuukauden odottelun jälkeen uusi saapunut ilmeisesti.
Auto oli myyty käytännössä heti eteenpäin sen jälkeen, kun vein sen vaihtoon. Ilmeisesti vain pesty. Missään listoilla sitä ei näkynyt liikkeen sivuilla tai nettiautossa.
 
Äkkiä en kyllä keksi miten 12v akun purku ja sähkömoottorin kärähdys toisiinsa liittyvät... Ellei kyse ole sitten jostain lasinpyyhkijän sähkömoottorista.
 
Äkkiä en kyllä keksi miten 12v akun purku ja sähkömoottorin kärähdys toisiinsa liittyvät... Ellei kyse ole sitten jostain lasinpyyhkijän sähkömoottorista.

Ei ne välttämättä liitykkään, mutta ei kukaan osannut sanoa miksi se imi sen 12v akunkaan tyhjäksi ladatessa välillä.
 
Countryman lähti pajalle; nokka-akselit+hilut menevät vaihtoon. Autolla ikää siis 3v/33tkm kun havaitsin nokassa syöpymiä&uurteita.

Kuulemma normaalia lataushybridille ja noita näkee paljon, siksi työnjohtaja ohjeisti joka kerta liikkeelle lähtiessä ajamaan ensin polttiksen kuumaksi ja sen jälkeen loput sähköllä/hybridinä.

Pelkkää sähkö-/hybridiajoa pitää kuulemma välttää kun kondenssivesi moottorin sisällä ruostuttaa&syövyttää paikat.

Enpä tiedä onko muilla merkeillä tällaista, mutta BMW jaksaa aina yllättää…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 823
Viestejä
4 517 752
Jäsenet
74 482
Uusin jäsen
nup
Back
Ylös Bottom