Keskustelua hybridiautoista

Se on vähän mitä kukin arvostaa. Nuo kiinalaiset volvot hajoilee ja korjaus maksaa.
Mikä noissa Kiinalaisissa xc60 porsii kalliilla?

En erityisemmin ole noita seurannut, ja omaa kokemusta ei ole kuin "Amerikkalaisesta" xc60, jossa kalliilla meni takaperästä laakeri... Tai olisi ollut kallis, jos ei olisi vaihdettu laakeria itse, jolloin jäi pohtimaan että tekeekö autokorjaamot tosiaan kaikki 3k€ voittoa muutaman tunnin hommassa?
 
Mikä noissa Kiinalaisissa xc60 porsii kalliilla?

En erityisemmin ole noita seurannut, ja omaa kokemusta ei ole kuin "Amerikkalaisesta" xc60, jossa kalliilla meni takaperästä laakeri... Tai olisi ollut kallis, jos ei olisi vaihdettu laakeria itse, jolloin jäi pohtimaan että tekeekö autokorjaamot tosiaan kaikki 3k€ voittoa muutaman tunnin hommassa?

Liekkö tässä tarkoittanut ERAD:ia eli taka-akselin voimansiirtoa? Voisihan joku tuosta Volvon hybrid toteutuksesta sanoa et juosten kustu mut pääasia et saivat autoveron pieneksi.
 
Liekkö tässä tarkoittanut ERAD:ia eli taka-akselin voimansiirtoa? Voisihan joku tuosta Volvon hybrid toteutuksesta sanoa et juosten kustu mut pääasia et saivat autoveron pieneksi.
Joo, ihan varmasti on Suomen valtava automarkkina ainoa kiintotähti Volvon tuotekehitysosastolla. :lol:
 
Ensimmäinen vikakin tuli kun auto alkoi nykäisemään paikalleen pysähtymisen jälkeen. Viaksi paljastui vaihdelaatikon auxiliary fluid pump eli öljypumppu joka pitää öljynpaineet ylhäällä kun bensamotti ei käy. Pumppu vaihdettiin takuuna Jyväskylän Käyttöautossa (Käyttöautolle pisteet siitä että koska huolto sattui meidän pohjoisen lomareissun ajankohtaa niin sijaisauto saatiin reissuun ilman mitään mutinoita).

Nettia selailemalla selvisi että taitaa olla melkoinen murheenkryyni tuo Fordin 10R80 vaihdelaatikko. Useampiakin tyyppivikoja joita Ford ei ole vaivautunut korjaamaan takaisinkutsuna. Tuo öljypumppu on yksi niistä tyyppivioista.

Millainen tuo vaihdelaatikon nykäisy on? Mulla automaattilootainen Focus pitää pienen heilahduksen aina pysähtymisen lopussa, mutta olen ajatellut sen liittyvän jotenkin hybridilatauksen tai vaihdelaatikon vapautukseen. Ei siis voi hitaalla jarrutuksella valuttaa pysähdyksiin täysin pehmeästi.
 
Viime viikolla kävi oma auto k-huollossa, kun akun kapasiteetti laskenut ~50% maksimista. "Täydellä" akulla antaa rangaksi 25-27km. Kyseessä Audi Q7 e-tron ja takuurajat alittuvat, joskin hyvin lähellä, joten pitäisi mennä takuuseen. Ensimmäinen huolto oli ilmeisesti jokin kontrollipiste, koska pitää auto viedä vielä uudelleen kolmen viikon kuluttua tutkittavaksi ja silloin ratkeaa, että meneekö akku takuuseen. Olisi erikoista, jos ei menisi, mutta mikään ei ole varmaa, ennen kuin uusi akusto on asennettu ja lasku on 0€.
Positiviinen huoltokokemus, koska takaisinvetokampanajan puolesta sain uudet alapallonivelet sekä moottoriohjausyksikön päivityksen myötä 4 ilmaista AD-blue tankkausta K-huollosta.
Löytyykö foorumilta muita akuston vaihtajia takuun piikkiin?
Tänään vein auton kolmannen kerran huoltoon, kun osat olivat saapuneet. Eli akuston lataukseen liittyvä ohjausyksikkö oli rikki ja piti akuston lataustilaa vikatilassa. Meni korjaus vielä takuuseen. Ilmeisesti suojaa akkua liialliselta varaukselta, eikä näin ollen antanut ladata kuin jonkin prosenttiosuuden täydestä kapasiteetista.
Auto on edelleen huollossa, mutta äsken tuli puhelimeen ilmoitus autolta, että akku on latautunut ja range on 40km.
 
Tänään vein auton kolmannen kerran huoltoon, kun osat olivat saapuneet. Eli akuston lataukseen liittyvä ohjausyksikkö oli rikki ja piti akuston lataustilaa vikatilassa. Meni korjaus vielä takuuseen. Ilmeisesti suojaa akkua liialliselta varaukselta, eikä näin ollen antanut ladata kuin jonkin prosenttiosuuden täydestä kapasiteetista.
Auto on edelleen huollossa, mutta äsken tuli puhelimeen ilmoitus autolta, että akku on latautunut ja range on 40km.
Mitähän toi remontti maksaa kun takuu on umpeutunut?
 
Kertokaas noobille oikea oppinen pysäköinti kun laatikkona toyotan ecvt, tänään parkkiruudusta lähtiessä laitoin r:lle niin auto nytkähti, mikä ei kyllä tuntunut normaalilta, parkkiruutu on hiekka pohjalla ja tarpeeksi lähelle kun ajaan tallin seinää on eturenkailla pieni nousu, olisiko käynyt niin että auton massa oli P vaihdetta vasten nojaamassa tuon pienen nyppylän takia ja tästä sitten tuli tuo nytkähdys pakille laittaessa? Manuaaleilla ajanu viimeset 20 vuotta ja nyt eka tomaatti käytössä. Pysäköin siis jarrulla pysähdyksiin, vaihde P:lle ja sit käkkäri, selkeestikkään ei hyvä tapa jos maa ei ole tasainen, eli parempi tyyli olisi ettei pasko vaihteistoa, ensin jarrulla pysähdyksiin, sitten vaihteisto N:lle, sit käkkäri ja sit P päälle?
 
Viimeksi muokattu:
^ Joo se voi välillä nytkähtää jos paino pääsee siirtymään. Itsellä Camryssä tosin sähköinen käsijarru, mutta samanlainen efekti tulee toisinaan. Saattaa vaatia myös enemmän voimaa vetää vaihdevipu P:ltä R:lle. P-lukkohan siellä vaan ahdistaa kun sopivasti pääsee kynsi putoamaan hampaiden väliin auton liikahtaessa.
 
Bongasinpas juuri tällaisen: Takaisinkutsu: Kia Optima (JF) PHEV Moottorin nakutus | recall:siteName

Mistähän tiedän kuuluuko oma kottero tuon takaisinkutsun piiriin? Googlailemalla luin, että jotkut olivat saaneet suoraan kutsun tuoda auto näytille, mutta omani uitettu maahan hieman tuon takaisinkutsun jälkeen, joten en ole oikein varma miten homma menee. Johonkin voisi varmaan soittaa ja kysyä, mutta minne?
Merkkihuolto osannee sanoa miten tässä tilanteessa toimitaan.
 
Merkkihuolto osannee sanoa miten tässä tilanteessa toimitaan.

Joo, käytin kyllä marmorilla huollossa viime syksynä ja silloin ei kyllä ollut asiasta mitään puhetta. Äsken kävin myös Kian sivuilta kokeilemassa ja sekään ei sanonut, että autoni olisi osa mitään kamppista, joten kaippa tuo sitten on joko tsekattu jo. Toisaalta olisi kiva saada varmuus, ettei kone joku kaunis päivä räjähdä.
 
Mitä eroa on "ANNIVERSARY EDITION" vs normaali (mv2024), hinnat alken mallissa parin tonnin hinta ero, plugarissa vielä isompi.

Nuo vielä 24% alvilla.

En tiedä. Katsoin vain plugarihinnastoa. Eihän noilla hinnoilla enää mitään järkeä hännätöntä ostaakaan.
 
Mitä eroa on "ANNIVERSARY EDITION" vs normaali (mv2024), hinnat alken mallissa parin tonnin hinta ero, plugarissa vielä isompi.

Nuo vielä 24% alvilla.
Ei uusia tehdastilauksia lukee ”normaalissa” 2024.

No näköjään Toyota oli tullut samaan johtopäätökseen kuin allekirjoittanut, että olivat sen kympin liian kalliita ollakseen kilpailukykyisiä markkinoilla.
 
En tiedä. Katsoin vain plugarihinnastoa. Eihän noilla hinnoilla enää mitään järkeä hännätöntä ostaakaan.
Joku kamppis versio?

2.5 Plug-in Hybrid AWD-i Active Anniversary Edition 48 588,03
2.5 Plug-in Hybrid AWD-i Active Plus Anniversary Edition 49 999,46
2.5 Plug-in Hybrid AWD-i Intense Anniversary Editio 53 399,21
2.5 Plug-in Hybrid AWD-i GR SPORT Anniversary Edition 57 015,33
2.5 Plug-in Hybrid AWD-i Premium Anniversary Edition 58 148,60

Oli vaikeaa, meniköhän oikein, ALV siis 24%
En siis tiedä mitä aiemmin maksaneet, vai onko edes olleet myynnissä

2.5 Hybrid Active Anniversary Edition 42 494,93
 
Kertokaas noobille oikea oppinen pysäköinti kun laatikkona toyotan ecvt, tänään parkkiruudusta lähtiessä laitoin r:lle niin auto nytkähti, mikä ei kyllä tuntunut normaalilta, parkkiruutu on hiekka pohjalla ja tarpeeksi lähelle kun ajaan tallin seinää on eturenkailla pieni nousu, olisiko käynyt niin että auton massa oli P vaihdetta vasten nojaamassa tuon pienen nyppylän takia ja tästä sitten tuli tuo nytkähdys pakille laittaessa? Manuaaleilla ajanu viimeset 20 vuotta ja nyt eka tomaatti käytössä. Pysäköin siis jarrulla pysähdyksiin, vaihde P:lle ja sit käkkäri, selkeestikkään ei hyvä tapa jos maa ei ole tasainen, eli parempi tyyli olisi ettei pasko vaihteistoa, ensin jarrulla pysähdyksiin, sitten vaihteisto N:lle, sit käkkäri ja sit P päälle?
Ensin jarrulla pysähdyksiin, p-päälle ja jalka edelleen jarrulla ja käsijarru päälle ja jalka pois jarrulta. Jos auton päästät valumaan p-päällä ilman käsijarrua sen pienen liikkeen mitä se voi jyrkällä tehdä niin se menee sen vaihteiston varaan ja siitä se nytkähdys johtuu. Voit myös pysähtyessä laittaa käsijarrun heti päälle ennen p:lle vaihtoa jarru pohjassa. Ei siihen mitään erillisiä vapaalle vaihtoja tarvitse tehdä.
 
Millainen tuo vaihdelaatikon nykäisy on? Mulla automaattilootainen Focus pitää pienen heilahduksen aina pysähtymisen lopussa, mutta olen ajatellut sen liittyvän jotenkin hybridilatauksen tai vaihdelaatikon vapautukseen. Ei siis voi hitaalla jarrutuksella valuttaa pysähdyksiin täysin pehmeästi.
Pari (2-10) sekunttia siitä kun auto oli täysin pysähtynyt ja seisoi jarrulla niin auto nykäisi voimakkaasti pyrkien eteenpäin.
 
Ei uusia tehdastilauksia lukee ”normaalissa” 2024.

No näköjään Toyota oli tullut samaan johtopäätökseen kuin allekirjoittanut, että olivat sen kympin liian kalliita ollakseen kilpailukykyisiä markkinoilla.
Toyota haluaa vältellä päästösakkoja. Siksi 22 grammaisen ladattavan alennus on moninkertainen vs. normimalli.

 
Kertokaas noobille oikea oppinen pysäköinti kun laatikkona toyotan ecvt, tänään parkkiruudusta lähtiessä laitoin r:lle niin auto nytkähti, mikä ei kyllä tuntunut normaalilta, parkkiruutu on hiekka pohjalla ja tarpeeksi lähelle kun ajaan tallin seinää on eturenkailla pieni nousu, olisiko käynyt niin että auton massa oli P vaihdetta vasten nojaamassa tuon pienen nyppylän takia ja tästä sitten tuli tuo nytkähdys pakille laittaessa? Manuaaleilla ajanu viimeset 20 vuotta ja nyt eka tomaatti käytössä. Pysäköin siis jarrulla pysähdyksiin, vaihde P:lle ja sit käkkäri, selkeestikkään ei hyvä tapa jos maa ei ole tasainen, eli parempi tyyli olisi ettei pasko vaihteistoa, ensin jarrulla pysähdyksiin, sitten vaihteisto N:lle, sit käkkäri ja sit P päälle?

Itse käytän Lexuksessa sitä siten että, jalka jarrulle, parkkijarru päälle, sitten vaihdekeppi D->P ja lopuksi jalka jarrulta. Ja toi tosiaan on ikävää vaihteistolle jos se joutuu pitämään auto P:n varassa, eteenkin jos on loivakin mäki, sitä kannattaa välttää.

N:ää en käytä muuten kuin pesukaduilla. Suurjänniteakkuhan ei lataudu lainkaan vaihteiston ollessa N:llä -> Jos auto unohtuu käyntiin ja vaihekeppi on N:llä, on riskinä että suurjänniteakku tyhjenee -> hinauskeikka ja manuaalilataus merkkarilla. Tosin voi olla että tietokone sammuttaa auton hätävarana ennenkuin akku menee liian tyhjäksi, epäilen asian olevan niin.
 
Itse käytän Lexuksessa sitä siten että, jalka jarrulle, parkkijarru päälle, sitten vaihdekeppi D->P ja lopuksi jalka jarrulta. Ja toi tosiaan on ikävää vaihteistolle jos se joutuu pitämään auto P:n varassa, eteenkin jos on loivakin mäki, sitä kannattaa välttää.

N:ää en käytä muuten kuin pesukaduilla. Suurjänniteakkuhan ei lataudu lainkaan vaihteiston ollessa N:llä -> Jos auto unohtuu käyntiin ja vaihekeppi on N:llä, on riskinä että suurjänniteakku tyhjenee -> hinauskeikka ja manuaalilataus merkkarilla. Tosin voi olla että tietokone sammuttaa auton hätävarana ennenkuin akku menee liian tyhjäksi, epäilen asian olevan niin.
Uudemmissahan tuo sähköinen parkkijarru menee päälle samantien kun laitetaan P ja irroittaa kun laitetaan pois P.
 
Itse käytän Lexuksessa sitä siten että, jalka jarrulle, parkkijarru päälle, sitten vaihdekeppi D->P ja lopuksi jalka jarrulta. Ja toi tosiaan on ikävää vaihteistolle jos se joutuu pitämään auto P:n varassa, eteenkin jos on loivakin mäki, sitä kannattaa välttää.

N:ää en käytä muuten kuin pesukaduilla. Suurjänniteakkuhan ei lataudu lainkaan vaihteiston ollessa N:llä -> Jos auto unohtuu käyntiin ja vaihekeppi on N:llä, on riskinä että suurjänniteakku tyhjenee -> hinauskeikka ja manuaalilataus merkkarilla. Tosin voi olla että tietokone sammuttaa auton hätävarana ennenkuin akku menee liian tyhjäksi, epäilen asian olevan niin.
Minulla on camryssä automaattinen seisontajarru. Jarrulla auto pysähdyksiin, P päälle (seisontajarru menee automaattisesti päälle), jalka pois jarrulta, virrat pois. Nostan jalan pois jarrulta ennen virtojen katkaisua koska tässä mallissa on tyhmä juttu, että polttoaineen kulutustiedot mittaristossa vaan vilahtaa näytössä, jos pitää jarrulla kun laittaa virrat pois. Jos tavallisen jarrun vapauttaa ennen niin ne tiedot jää näyttöön pidemmäksi aikaa ja niitä ehtii jopa katsoa. Jotain japanilaista logiikkaa varmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Perheen autoiluprofiili muuttuu ensi kuussa ja edessä on vaihto dieselistä sähköön.

Tällä foorumilla on varmasti antaa suosituksia phev tai hev autoista? Työmatka tulee olemaan noin 10km suuntaansa ja kotona on hidas lataus mahdollisuus.

Mitä näisä malleista kannattaa välttää tai suosia. Itsellä vaihtoehtoina nyt esim BMW X1, Volvo V60, Audi A4, Ford Kuga. Muutaman vuoden käytetystä autosta on kyse, joten akkutesti on ilmeisesti järkevä teettää ennen kauppoja.
 
Niin siinä vain kävi, että tuo 100 km range rajakin tuli saavutettua, vaikka nyt viimeisimmillä latauskerroilla nousi enää 0,1 km tahtia/lataus. 4 eri kuskia on autoa ajellut, joten ei ole mitään erityistoimenpiteitä tuon suhteen harrasteltu, vaan ajeltu näitä päivittäisiä rutiineja kuka milloinkin. Samaan tapaan kuin edelliselläkin autolla on tullut tuntuma, että akku ikäänkuin virkistyisi aikaa myöden meidän ajamisilla. Bensankulutus putosi myös 0,9 L/100 km lukemaan, eli viralliseen WLTP lukemaan, joka on siis kesä/talvi kulutus kumulatiivinen, kun mittarissa vajaa 25 000 km. Sähkönkulutus vielä vähän yläkantissa 22 kWh/100 km lukemalla, mutta putoaa kohtuu vauhtia veläkin, jotta tulee oikeampi kesä/talvi lukema syyskuun lopulla.
IMG_3935.png
 
Viimeksi muokattu:
Niin siinä vain kävi, että tuo 100 km range rajakin tuli saavutettua, vaikka nyt viimeisimmillä latauskerroilla nousi enää 0,1 km tahtia/lataus. 4 eri kuskia on autoa ajellut, joten ei ole mitään erityistoimenpiteitä tuon suhteen harrasteltu, vaan ajeltu näitä päivittäisiä rutiineja kuka milloinkin. Samaan tapaan kuin edelliselläkin autolla on tullut tuntuma, että akku ikäänkuin virkistyisi aikaa myöden meidän ajamisilla. Bensankulutus putosi myös 0,9 L/100 km lukemaan, eli viralliseen WLTP lukemaan, joka on siis kesä/talvi kulutus kumulatiivinen, kun mittarissa vajaa 25 000 km. Sähkönkulutus vielä vähän yläkantissa 22 kWh/100 km lukemalla, mutta putoaa kohtuu vauhtia veläkin, jotta tulee oikeampi kesä/talvi lukema syyskuun lopulla.
IMG_3935.png
Mukavat lukemat, mikå auto kyseessä?
 
RAV4 plugari MY 23. Ei tuota 100 km pääse kyllä muutenkaan normaalisti. 60 alueella alkaa kyllä lupaavasti ja 30 km ajettuna voi olla 73 km jäljellä, mutta takaisinpäin oli 44 km ajettu ja 49 km jäljellä. Jännitteistä se vissiin yrittää laskea ennustetta ja loppua kohti alkaa putoamaan nopeammin jännite akussa. WLTP 74 km onnistuu kyllä aika pitkän aikavälin vuodesta meillä.
 
Eilisten ajojen jälkeen tänään ajellessa auto oli käyttänyt ilmastointia vähän säästeliäämmin, kun ero taas pieneni noissa luvuissa. Sopivalla kelillä nuo ollu alle 2 km erolla. Ehkä se vielä joskus vertyy molemmissa ennusteissa tuohon 100 km lukemaan. Sateen jäljiltä tänään tiet märkinä ja mennessä muutenkin satoi koko matkan.
IMG_3937.png
 
Auto (Audi Q7 e-tron -18) kävi viikko sitten akkuun liittyvässä huollossa. Ennen huoltoa range oli 25km ja kulutti kilometriä kohden 1-2,5km rangea. Huollosta hakiessa range oli 40km ja kulutus oli korjaantunut ~1:1 rangen ja kuljetun matkan suhteen. Nyt laturista lähtiessä range on 51km ilman ilmastointia ja ilmastoinnin kanssa 46km, joten huomattava parannus ajokokemukseen. Ennen huoltoa oli aika kova hinku vaihtaa täyssähköön, mutta nyt taitaa siirtyä vaihdon ajankohta kauemmas tulevaisuuteen.
 
Auto (Audi Q7 e-tron -18) kävi viikko sitten akkuun liittyvässä huollossa. Ennen huoltoa range oli 25km ja kulutti kilometriä kohden 1-2,5km rangea. Huollosta hakiessa range oli 40km ja kulutus oli korjaantunut ~1:1 rangen ja kuljetun matkan suhteen. Nyt laturista lähtiessä range on 51km ilman ilmastointia ja ilmastoinnin kanssa 46km, joten huomattava parannus ajokokemukseen. Ennen huoltoa oli aika kova hinku vaihtaa täyssähköön, mutta nyt taitaa siirtyä vaihdon ajankohta kauemmas tulevaisuuteen.

Tiedätkö mitä huollossa tehtiin?
 
Tiedätkö mitä huollossa tehtiin?
Akun ohjausyksikkö oli rikki ja oli vikatilassa. Antoi ladata jonkun 50% akusta, kun ei tiennyt akun lataustilaa.
Lisäksi siellä oli pari sivua Audin piikkiin meneviä huoltoja, kuten uudet alapallonivelet, Adblue-järjestelmän päivitystä etc. Saan käydä neljä kertaa tankkaamassa tankin täyteen adblueta (23 litraa) k-autossa ilmaiseksi.
 
Akun ohjausyksikkö oli rikki ja oli vikatilassa. Antoi ladata jonkun 50% akusta, kun ei tiennyt akun lataustilaa.
Lisäksi siellä oli pari sivua Audin piikkiin meneviä huoltoja, kuten uudet alapallonivelet, Adblue-järjestelmän päivitystä etc. Saan käydä neljä kertaa tankkaamassa tankin täyteen adblueta (23 litraa) k-autossa ilmaiseksi.
Onko tarkempaa tietoa tuosta Adblue järjestelmän päivityksestä. Onko mahdollisesti kyseessä pakkasien rikkoma laitteisto, tai esim jään kokoon puristama paineanturi?
Omalla kohdalla esim rikkoontuneet paineanturi, joka on taatusti pakkasten aikaansaamisia, aiheutti sen, että paine nousi jatkuvana 13,6 bar, eli 1360 kPa lukemiin ja se saattaa hajottaa aikaa myöden kaikkia liitoksia ja tiivistyksiä. Jos tiivisteet pitää, niin seuraava seuraus on että Adblue huijauslitku häviää pakoputkeen totuttua nopeampaa tahtia, kun on venttiilin avautuessa törkeä ylipaine. Jälkiä saattaa löytyä pakoputken päästä, jossa näkyy valkoista ureaa ihan silmin havaittavasti. Nokea ei nykyään enää löydykään, vaikka sormella pyöräyttäisi, mutta valkoinen voi olla merkki ylisyötöstä uRealla.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako nämä plugarit säännönmukaisesti tehdä sitä että jos ajaa jotain pidempä siivua, esim 200km matkan jonka laittaa navigaattoriin niin se auto itse laskee että missä kohdassa sähköä kannatta matkan aikana käytellä, ettei sähkö mene motarilla ajelussa vaan osaisi säästää sitten vaikka loppupäässä taas valoissa pyörittelyyn? BMW 330e tai 530e pohdiskelen.
 
Osaako nämä plugarit säännönmukaisesti tehdä sitä että jos ajaa jotain pidempä siivua, esim 200km matkan jonka laittaa navigaattoriin niin se auto itse laskee että missä kohdassa sähköä kannatta matkan aikana käytellä, ettei sähkö mene motarilla ajelussa vaan osaisi säästää sitten vaikka loppupäässä taas valoissa pyörittelyyn? BMW 330e tai 530e pohdiskelen.
Bmw & Mini osaa tämän. Matkaan kannattaa lähteä täydellä akulla, muutoin akkua ladataan polttiksella ja kulutus pomppaa.
 
Osa tosiaan osaa. Noita päivityksiä kun tasaisesti Kia Ceediin pukkaa niin vähän olen odotellut tulisiko sellaista mahdollisesti Kialta joskus kun muitakin plugareita siellä on. Ei ole ainakaan vielä näkynyt, mutta luulisi olevan ihan toteutettavissa. Eli Kian osalta ei osaa säätää tuota, joten manuaalista moodin valintaa joutuu suorittamaan. Suht paljon käyttää sähköä esim. automaatti -valinnalla, varsinkin alussa kun akku on suht täynnä jolloin pitää motarilla varsinkin vaihtaa hybriditilaan kun turhaan tuhlaa sähköä alkuvaiheessa niin paljon. Noin muuten automaatti toimii ihan suht hyvin (mutta ei tietenkään niin optimaalisesti kuin oikeasti olisi mahdollista) ja kyllä se motarillakin aika nopeasti sentään tajuaa vaihtaa polttikseen kun akku vähän kuluu.

Tokihan näitä sitten oppii, ja esim. jos suht täyttä peräkärryä vetää (kesäkelillä maantiellä) niin voi suosiolla 100km+ matkalla laittaa hybridimoodin heti päälle kun akku käytetään polttiksen tukena matkan aikana kyllä "loppuun" (eco moodissa, sport moodissa ei).
 
Viimeksi muokattu:
Osaako nämä plugarit säännönmukaisesti tehdä sitä että jos ajaa jotain pidempä siivua, esim 200km matkan jonka laittaa navigaattoriin niin se auto itse laskee että missä kohdassa sähköä kannatta matkan aikana käytellä, ettei sähkö mene motarilla ajelussa vaan osaisi säästää sitten vaikka loppupäässä taas valoissa pyörittelyyn? BMW 330e tai 530e pohdiskelen.

Lisäksi uudemmilla iDrive käyttöjärjestelmillä olevat bemarit myös oppivat kuljettajansa reitit. Jos käytät navia (sähkönkulutuksen optimoimiseksi) arjessasi niin auto alkaa oppimaan, että ajatkin paikkaan A risteyksen X kautta, etkä navin haluamaa reittiä Y. Tämmöisiä(kään) ominaisuuksia ei taida korealaisissa (jne.) olla :kahvi:

#ajamiseniloa

Toki navigaattorin karttojen ajantasalla pitäminen on olennaista, ne ominaisuudet ns. "Connected Drive" -palvelut maksaa bemarilla jotain 80-90e/vuosi, mutta samalla saa paljon muutakin. Itse tingin molemmissa hybridibemareissani ekan vuoden myyjäliikkeen piikkiin, liimaletti maksoi mukisematta :kahvi:

Viimeksi tänään ajelin kaverilta kotiin ja akusta loppui virta kesken matkan. Mutta kun kotiosoite oli laitettuna naviin niin auto tiesi ladata maantiellä akkuun viimeisen 4km verran sähköä, joka mennään lähiössä. Ilman navia olisin polttanut bensaa lähiön hidastetöyssy-liikennevaloviidakossa aivan turhaan. Loistava ominaisuus jota varmaan harva kuski jaksaa käyttää.

Itse jaksan ja ehkäpä sen vuoksi BMW -merkkisen pluginhybrid urheiluautoni kulutus pyörii siellä 3,5L/100km -nurkilla. Viimeinen tankillinen 1009km ja 3,47L/100km :tup:
 
Plus sähkön kulutus. Tuppaa sinulta se unohtumaan aina, kun kulutusta täällä mainostat.
Se on joka tapauksessa halvempaa, mutta olisihan se hyvä tietää. Matala tuo kulutus kuitenkin on. Oma itselataava corolla menee alle viiden litran. Toisena mietinnässä oli bmwv330ix.
 
Se on joka tapauksessa halvempaa, mutta olisihan se hyvä tietää. Matala tuo kulutus kuitenkin on. Oma itselataava corolla menee alle viiden litran. Toisena mietinnässä oli bmwv330ix.
Noissa alle 5l kulutuksissa ei kyllä ole mitään ihmeellistä Toyotan kanssa, perus bensallakin pääsee samohin lukemiin kun vain malttaa.

Edellisellä hybridi corollalla kulutukset pyöri siinä 4-5l välillä, emäntä ajoi pääsääntöisesti aina matalia 4 kulutuksia ja nykyisellä perus bensa turbollakin pääsen alle 5l kulutuksiin.
 
Noissa alle 5l kulutuksissa ei kyllä ole mitään ihmeellistä Toyotan kanssa, perus bensallakin pääsee samohin lukemiin kun vain malttaa.

Edellisellä hybridi corollalla kulutukset pyöri siinä 4-5l välillä, emäntä ajoi pääsääntöisesti aina matalia 4 kulutuksia ja nykyisellä perus bensa turbollakin pääsen alle 5l kulutuksiin.
Riippuu missä ajaa mutta kerro ihmeessä näitä saman kokoluokan perus bensoja joissa yhdistetty kulutus on sama kuin hybridi Corollassa? Jos ajaa vain motaria niin varmaan pääsee samaan mutta jos oikeasti kulutuksia haluaa vertailla niin yhdistetty kulutus on se ainoa oikea vertailukohta. Mikäs se teidän nykyinen perus bensaturbo on?
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu missä ajaa mutta kerro ihmeessä näitä saman kokoluokan perus bensoja joissa yhdistetty kulutus on sama kuin Corollassa?
Ei välttämättä saman kokoluokan, mutta saman teholuokan.

Tuolla omalla Clio 0,9tce (130hv, 215nm) farkulla nyt pari vuotta veivannut corollaan jälkeen tässä Helsingissä ja vieläkin ihmettelen että kehä 1 sisäpuolella tuo vie sen 5l/100km ja maantiellä vielä vähemmän.

Toki corollaan vei vähemmän ja siihen pienempään kulutukseen pääsi helpommin, mutta tartuin lähinnä tuohon 5l kulutukseen ja että siihen pääsee ilman hybridiäkin.

Corolla myös maksoi lähes 30k€ kun clio oli 9k€.
 
Ei välttämättä saman kokoluokan, mutta saman teholuokan.

Tuolla omalla Clio 0,9tce (130hv, 215nm) farkulla nyt pari vuotta veivannut corollaan jälkeen tässä Helsingissä ja vieläkin ihmettelen että kehä 1 sisäpuolella tuo vie sen 5l/100km ja maantiellä vielä vähemmän.

Toki corollaan vei vähemmän ja siihen pienempään kulutukseen pääsi helpommin, mutta tartuin lähinnä tuohon 5l kulutukseen ja että siihen pääsee ilman hybridiäkin.

Corolla myös maksoi lähes 30k€ kun clio oli 9k€.
miten tuossa Cliossa on 130hp, eikös nuo ole 90hp ja herkästi janoisia maantiellä? Onko ohjelmoitu ja sitäkautta parannettu kulutusta?
 
miten tuossa Cliossa on 130hp, eikös nuo ole 90hp ja herkästi janoisia maantiellä? Onko ohjelmoitu ja sitäkautta parannettu kulutusta?
Ohjelmoitu tosiaan pari vuotta sitten. Maantiellähän tuo facelift on vakionakin todella pihi.


Kulutus l/ 100 km
5,1 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km )

Farmarissa myös tilaa kontissa riittävästi meidän tarpeisiin.
 
Kia Ceediin farkulla tosiaan about 68km matka meni eilen 0,8l/100km kulutuksella. Ensimmäinen 50 kilsaa meni sähköllä ja vaihdoin automaattitilan päälle kun auto näytti 5km kantamaa. Sitten vielä ohitustietä ja motaria polttiksella, poistuminen yms. 60 alue sähköllä, ehkä kolmen kilometrin 80 alue polttiksella ja alamäki sähköllä ja sitten viimeinen kolmisen kilsaa 40-50 aluetta nollalla sähkö kantamalla ehkä viitisen sataa metriä polttiksella ja muuten sähköllä. Tuossahan kun korkeajönniteakku on 20% niin auto vaihtaa hybriditilaan ja rupeaa käyttämään polttista jonkin ajan kuluttua. Hyödyntää siis sähköä myös silloin kun kerran täysin tyhjäksi ei tietenkään itseään aja ja toimii ns. normi hybridinä (plus sähköt, olisiko joku 9kW tms. tai ehkä vähän vajaa kun tyhjäksi sitä ei aja).
 
Viimeksi muokattu:
Plus sähkön kulutus. Tuppaa sinulta se unohtumaan aina, kun kulutusta täällä mainostat.

Sähköt maksaa murto-osan polttoaineista, varsinkin jos ilman "plugariominaisuutta" vastaavan tyyppinen erikoisauto kuluttaisi sen 10-15L/100km :kahvi:

Toisekseen sähkön kulutuksen seuranta ei ole yhtä helppoa (näppärää) kuin polttoaineen kulutuksen laskeminen tripillä ja tankatulla litramäärällä. Ajotietokoneiden näyttämät on ihan huuhaata ja niiden kulutuksien ilmoittelu ihan höpönlöpöä. Itse en jaksa alkaa jokaikisen tankkaamisen yhteydessä laskemaan bensatankillisen (800-2000km) aikana autoon lataamani sähkön määrää. Eli kirjaimellisesti "sähkönkulutuksen trippi" (tottakai itse laskettuna) nollata samaan aikaan kun olen tankkaamassa ja sitten jälleen kun tankkaat seuraavan kerran. Mistä tiedät eksaktin määrän energiaa joka noina hetkinä on akustossa? Ainakaan bemareista ei löydy valikoista kuin prosentuaalinen määrä, ei kWh määrää hetkellä X tai Y.

Menee melko työlääksi :kahvi:

Entäpä miten paljon yhden bensatankillisen aikana regenroitu sähkö vääristää (kaunistaa) varsinaista ladatun sähkön kulutusta? Painavampi auto -> regeneroi "tehokkaammin" energiaa kuin aerodynaamisesti optimoitu, 1450kg painoinen, sähköajossa ainutlaatuisesti etuvetoinen plugariurheiluauto -> tämäkin johtaa näennäiseen vääristymään.

Johtopäätös:

-Sähkön kulutuksen ynnääminen (plugareissa) on turhaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 903
Viestejä
4 495 834
Jäsenet
74 314
Uusin jäsen
bohku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom