Kumman ajattelet olevan moottorille aikain saatossa parempaa; se, että se raksuttelee esim 50km suuntaansa hieman vajaalämpöisenä vai pärähtää esim viimeisellä vajaalla kympillä käymään kymmeneksi minuutiksi täysin kylmiltään?
Tätä toistetaan vuodesta toiseen.
Bensakoneen PPF ei ole niin ongelmallinen, koska bensa ei tuota runsaasti rasvaista nokea kuin nokivasarat, toki niiden järjestelmien toimivuus on vasta ensimmäisiä vuosia kestotestissä kuinka käy. VAG hybrideissä oli jo viime talvena jäätymiseen liittyviä pulmia, pakoputki jäätyy umpeen kun kosteutta tiivistyy lyhyissä päräyksissä eikä paikat käy enää kuumina kun ihmiset yrittää maksoida sähköllä ajon.
Ei tule rasvaista nokea, mutta suorasuihkut eivät myöskaan pese imusarjaa ja sinne kyllä kertyy sontaa ajan kanssa.
VAG ainakin käyttää moottoria lämpimäksi (oisko nesteen lämpötila joka sen määrää tms.) ja sammuttaa sen vasta sitten. Ei tee näitä kylmästä täysille ja heti pois -tason kikkareita. Lieneekö Mini/BMW sitten näitä vähän ns. Vammaisen logiikalla varustettuja?
Minin osalta vahvistan, ettei käytä lämpöiseksi.
Niin siis varmaan kaikissa plugareissa sähköpuoli tukee polttomoottoripuolta käynnistymisen jälkeen, riippuen kuormituksesta, ulkolämpötilasta ym. Valistunut käyttäjä huomaa tämän esimerkiksi hetkellisen kulutuksen mittarista. Eri asia sitten on nykypäivän ... "dynaamiset kuskit", jotka iskee huvikseen tai dynaamisuuttaan kaasun melkein pohjaan liittyessään kehä/moottoriteille tai vaikka ihan liikennevaloistakin. Ihan milloin niitä sattuu vituttamaan tai ovat ärsyyntyneitä. Eli eittämättä plugarissa olevaa polttista on paljon helpompi "käyttää väärin" / rasittaa mekaanisesti kuin normaalia polttomoottoriautoa.
Sen sijaan nykypäivän plugari (oikein käytettynä eli himassa ladattuna) on parhaimmillaan nykypäivän laiskojen lähiöihmisten ajosuoritteissa kuten esimerkiksi: koti -> lasten hoitopaikka, koti -> lähikauppa, koti -> harrastus, koti -> R-kiska. Nykypäivän polttis tuottaa niin vähän hukkalämpöä, että pätkäajossa se ei ehdi ikinä saavuttaa käyntilämpötilaansa, etenkään liikennevalohelveteissä "start & stop" -järjestelmä päällä. Ja joillekin pätkäajoa tulee huomattavan iso osa vuotuisesta ajosuoritteesta. EGR:t ja vastaavat karstoittuu, moottori karstoittuu.
Itsellä on käyttöautona moderni täysin polttomoottorinen pikkuauto (ei siis MHEV eikä PHEV), jossa pystyy seuraamaan asteen tarkkuudella jäähdytysnesteen lämpötilaa, ja tuo näkymä on itsellä käytössä kokoajan. Jopa kesäisin auto jää reilusti alilämpöiseksi kauppareissulla (5km Espoolaisia lähiöitä). Puhumattakaan öljynlämpötilasta, joka jää jäähdytysnestettä vieläkin matalammaksi. Ja itsellä esimerkiksi "Start & Stop" aina pois päältä.
Minissä moottorin lämpömittarissa kun viisari on noussut ylimmäs, on obd-lukijalla katsottuna jäähdytysnesteen lämpötila 70C.
Tuskin sellaista hybridiä (pluggari tai itselataava) onkaan antaisi kylmän koneen heti sammua käynnistyksen jälkeen. Jos käynnistyy annetaan käydä lämpimäksi ja oikein kylmällä käynnistetään heti vaikkei polttista vielä tarvitsisikaan. Toki jo lämmin kone voidaan sitten käynnistää uudestaan vaikka muutamaksi sekunniksi.
Ja noin perstuntumalta sanoisin, että ainakin oma T8 Volvo myös rajoittaa tehoja, jos kylmä kone potkaistaa motarin rampilta käyntiin, ei se yhtä liukkaasti lähde kuin lämpimänä.
Kylmäkäynnistyksiähän tulee pluggarille nimenomaan vähemmän, kun niitä tulee 0-1 per reissu, kun polttiksella tasan 1.
BMW hybridi-tekniikalla varustettu Mini kylä sammuu talvipakkasella n. 1-2 min käynnistyksestä.
Samoin jos liikennevaloissa sutaisee niin kylmä polttis käynnistyy ja tuo etuvedon mukaan kunnes sammuu kun auto on liikkeellä eli parin minuutin sisällä.
"SAVE"-tila? Kuullostaa akun varauksen säästämiseltä, ei sen lataamiselta polttomoottorilla?
SAVE-tila on loistava sellaisissa tapauksissa, jos kuljettajana haluaa olla valistunut / viitseliäs ja tietää tarkalleen minne on menossa ja millaiset latausmahdollisuudet ovat. Itse käytän bemareiden "keep charge" -ominaisuutta melko usein, tiedän minne olen menossa mutta perillä ei ole latausta. Jos en käytä tätä niin oletuksena BMW käyttää akuston rippeet päämäärään saapumiseen (viimeiset 1-2-3km) ja sieltä lähtiessä akku on 0km.
Itse optimoin käyttöä painamalla BMW:ssä tutusta pikanäppäimestä "keep charge" esimerkiksi tasaisilla 60-alueilla ja vastaavissa ja täten säästän sähköt "pätkäajoon", liikennevalolähiöihin, kaverilta kotiinpäin lähtöön ym. Näin siis täällä pk-seudulla. Käytän toimintoa myös säästääkseni akustoa ohjaamon esilämmittämiseen / viilentämiseen, sillä ei kinostele tippaakaan hypätä talvisin jääkylmään tai kesäisin saunakuumaan autoon. Hätätapauksissa useimmissa plugaribemareissa pystyy lataamaan akkua ajon aikana kuljettajan haluamaan prosenttimäärään (20-80% väliltä), upea ominaisuus!
Toki varmaan 95%:a autoilijoista ei knoppailut kiinnostele, mutta meikää vastaava touhuilu autoillessa kiinnostaa paljon enemmän kuin vaikkapa podcastien tai radio-ohjelmien kuunteleminen ajaessa. Pysyy mieli virkeänä ja ajatus nimenomaan ajamisessa, ei jossain podcast-tarinoissa.
Minin BMW-tekniikka lataa akkua SAVE-tilassa. Ajomoodi green käytössä lataa n. 1%/km ja mid lataa 2%/km.
Tämä. Edes navia käyttämällä BMW ei aina ymmärrä säästellä tarpeeksi akuston sähköä tasanopeuksisilla osuuksilla ja sitten rangen kasvusta huomaa kuinka auto lataa loppumatkasta polttiksella kilometrejä akustoon, jotta BMW:lle ominainen "viimeiset kilsat" päästään sähköllä.
Näissä keskusteluissa tuppaa unohtumaan ajoneuvojen mallit ja erityisesti vuosimallit. Jossain Passatissa voi olla selkeä "akuston polttomoottorilla lataus" -ominaisuus, mutta vuotta vanhemassa "pre-faceliftissä" sitä ei olekaan. Puhumattakaan että käyttäjällä A on autossaan vanha ohjelmisto ja käyttäjällä B uusin
Navi käytössä Mini lataa akkuja niin, että kulutus nousee n. 7,5l/100km. Tuli Turusta ajettua Humppilaan (80km) navigoiden ja reissun päätteeksi kun tankkasin niin tuon verran oli laskennallinen kulutus. Takaisin tulin ilman navia.