Keskustelua hybridiautoista

Kumman ajattelet olevan moottorille aikain saatossa parempaa; se, että se raksuttelee esim 50km suuntaansa hieman vajaalämpöisenä vai pärähtää esim viimeisellä vajaalla kympillä käymään kymmeneksi minuutiksi täysin kylmiltään?

Tätä toistetaan vuodesta toiseen.

Bensakoneen PPF ei ole niin ongelmallinen, koska bensa ei tuota runsaasti rasvaista nokea kuin nokivasarat, toki niiden järjestelmien toimivuus on vasta ensimmäisiä vuosia kestotestissä kuinka käy. VAG hybrideissä oli jo viime talvena jäätymiseen liittyviä pulmia, pakoputki jäätyy umpeen kun kosteutta tiivistyy lyhyissä päräyksissä eikä paikat käy enää kuumina kun ihmiset yrittää maksoida sähköllä ajon.

Ei tule rasvaista nokea, mutta suorasuihkut eivät myöskaan pese imusarjaa ja sinne kyllä kertyy sontaa ajan kanssa.

VAG ainakin käyttää moottoria lämpimäksi (oisko nesteen lämpötila joka sen määrää tms.) ja sammuttaa sen vasta sitten. Ei tee näitä kylmästä täysille ja heti pois -tason kikkareita. Lieneekö Mini/BMW sitten näitä vähän ns. Vammaisen logiikalla varustettuja?

Minin osalta vahvistan, ettei käytä lämpöiseksi.

Niin siis varmaan kaikissa plugareissa sähköpuoli tukee polttomoottoripuolta käynnistymisen jälkeen, riippuen kuormituksesta, ulkolämpötilasta ym. Valistunut käyttäjä huomaa tämän esimerkiksi hetkellisen kulutuksen mittarista. Eri asia sitten on nykypäivän ... "dynaamiset kuskit", jotka iskee huvikseen tai dynaamisuuttaan kaasun melkein pohjaan liittyessään kehä/moottoriteille tai vaikka ihan liikennevaloistakin. Ihan milloin niitä sattuu vituttamaan tai ovat ärsyyntyneitä. Eli eittämättä plugarissa olevaa polttista on paljon helpompi "käyttää väärin" / rasittaa mekaanisesti kuin normaalia polttomoottoriautoa.

Sen sijaan nykypäivän plugari (oikein käytettynä eli himassa ladattuna) on parhaimmillaan nykypäivän laiskojen lähiöihmisten ajosuoritteissa kuten esimerkiksi: koti -> lasten hoitopaikka, koti -> lähikauppa, koti -> harrastus, koti -> R-kiska. Nykypäivän polttis tuottaa niin vähän hukkalämpöä, että pätkäajossa se ei ehdi ikinä saavuttaa käyntilämpötilaansa, etenkään liikennevalohelveteissä "start & stop" -järjestelmä päällä. Ja joillekin pätkäajoa tulee huomattavan iso osa vuotuisesta ajosuoritteesta. EGR:t ja vastaavat karstoittuu, moottori karstoittuu.

Itsellä on käyttöautona moderni täysin polttomoottorinen pikkuauto (ei siis MHEV eikä PHEV), jossa pystyy seuraamaan asteen tarkkuudella jäähdytysnesteen lämpötilaa, ja tuo näkymä on itsellä käytössä kokoajan. Jopa kesäisin auto jää reilusti alilämpöiseksi kauppareissulla (5km Espoolaisia lähiöitä). Puhumattakaan öljynlämpötilasta, joka jää jäähdytysnestettä vieläkin matalammaksi. Ja itsellä esimerkiksi "Start & Stop" aina pois päältä.

Minissä moottorin lämpömittarissa kun viisari on noussut ylimmäs, on obd-lukijalla katsottuna jäähdytysnesteen lämpötila 70C.

Tuskin sellaista hybridiä (pluggari tai itselataava) onkaan antaisi kylmän koneen heti sammua käynnistyksen jälkeen. Jos käynnistyy annetaan käydä lämpimäksi ja oikein kylmällä käynnistetään heti vaikkei polttista vielä tarvitsisikaan. Toki jo lämmin kone voidaan sitten käynnistää uudestaan vaikka muutamaksi sekunniksi.

Ja noin perstuntumalta sanoisin, että ainakin oma T8 Volvo myös rajoittaa tehoja, jos kylmä kone potkaistaa motarin rampilta käyntiin, ei se yhtä liukkaasti lähde kuin lämpimänä.

Kylmäkäynnistyksiähän tulee pluggarille nimenomaan vähemmän, kun niitä tulee 0-1 per reissu, kun polttiksella tasan 1.

BMW hybridi-tekniikalla varustettu Mini kylä sammuu talvipakkasella n. 1-2 min käynnistyksestä.

Samoin jos liikennevaloissa sutaisee niin kylmä polttis käynnistyy ja tuo etuvedon mukaan kunnes sammuu kun auto on liikkeellä eli parin minuutin sisällä.

"SAVE"-tila? Kuullostaa akun varauksen säästämiseltä, ei sen lataamiselta polttomoottorilla?

SAVE-tila on loistava sellaisissa tapauksissa, jos kuljettajana haluaa olla valistunut / viitseliäs ja tietää tarkalleen minne on menossa ja millaiset latausmahdollisuudet ovat. Itse käytän bemareiden "keep charge" -ominaisuutta melko usein, tiedän minne olen menossa mutta perillä ei ole latausta. Jos en käytä tätä niin oletuksena BMW käyttää akuston rippeet päämäärään saapumiseen (viimeiset 1-2-3km) ja sieltä lähtiessä akku on 0km.

Itse optimoin käyttöä painamalla BMW:ssä tutusta pikanäppäimestä "keep charge" esimerkiksi tasaisilla 60-alueilla ja vastaavissa ja täten säästän sähköt "pätkäajoon", liikennevalolähiöihin, kaverilta kotiinpäin lähtöön ym. Näin siis täällä pk-seudulla. Käytän toimintoa myös säästääkseni akustoa ohjaamon esilämmittämiseen / viilentämiseen, sillä ei kinostele tippaakaan hypätä talvisin jääkylmään tai kesäisin saunakuumaan autoon. Hätätapauksissa useimmissa plugaribemareissa pystyy lataamaan akkua ajon aikana kuljettajan haluamaan prosenttimäärään (20-80% väliltä), upea ominaisuus!

Toki varmaan 95%:a autoilijoista ei knoppailut kiinnostele, mutta meikää vastaava touhuilu autoillessa kiinnostaa paljon enemmän kuin vaikkapa podcastien tai radio-ohjelmien kuunteleminen ajaessa. Pysyy mieli virkeänä ja ajatus nimenomaan ajamisessa, ei jossain podcast-tarinoissa.

Minin BMW-tekniikka lataa akkua SAVE-tilassa. Ajomoodi green käytössä lataa n. 1%/km ja mid lataa 2%/km.

Tämä. Edes navia käyttämällä BMW ei aina ymmärrä säästellä tarpeeksi akuston sähköä tasanopeuksisilla osuuksilla ja sitten rangen kasvusta huomaa kuinka auto lataa loppumatkasta polttiksella kilometrejä akustoon, jotta BMW:lle ominainen "viimeiset kilsat" päästään sähköllä.



Näissä keskusteluissa tuppaa unohtumaan ajoneuvojen mallit ja erityisesti vuosimallit. Jossain Passatissa voi olla selkeä "akuston polttomoottorilla lataus" -ominaisuus, mutta vuotta vanhemassa "pre-faceliftissä" sitä ei olekaan. Puhumattakaan että käyttäjällä A on autossaan vanha ohjelmisto ja käyttäjällä B uusin :hammer:

Navi käytössä Mini lataa akkuja niin, että kulutus nousee n. 7,5l/100km. Tuli Turusta ajettua Humppilaan (80km) navigoiden ja reissun päätteeksi kun tankkasin niin tuon verran oli laskennallinen kulutus. Takaisin tulin ilman navia.
 
Painelin navigaattorin waypointteja hyväksi käyttäen maanteitä & maalaisteitä Espoosta Kustaviin ja muutaman pv päästä takaisin. Latasin matkan aikana akustoon yhteensä 70% virtaa safkastopin aikana. Tosin käytin akuston energiaa myös ohjaamon esiviilentämiseen pari-kolme kertaa, koska mukavuus > kulutus. Pikkuakkuisella plugariurheiluautolla 540km ja itse laskettu kulutus naurettavan pieni; 5,48L/100km. Hyvin huomasi kuinka maantiellä sähkörange pikkuhiljaa laskee vaikka autolla ajetaan puhtaasti polttomoottorilla. Eli auto osaa lukea navin korkeusdataa ja apustaa polttomoottoria ylämäissä ym. Tarkkaavaisena kuljettajana tämän myös tuntee kaasupolkimessa, ylämäkiin ei tarvitse "vedättää" eikä painaa kaasua lisää yhtään samalla tavalla kuin polttomoottori / dieselautoilla.

Kotiinpäin kun tultiin ja akku oli finaalissa niin auto latasi itseensä KT51:llä maantieajossa 4km verran rangea, että päästiin Espoon lähiöissä kotiin saakka sähköllä.

Kyl sellainen viitseliäisyys näiden kanssa, tässä tapauksessa navigaattoridatan hyödyntäminen, vain kannattaa. Ihan erilaista kuin normaalilla polttomoottoriautolla.

En voi allekirjoittaa väitteitä siitä, että plugareissa on typerää kantaa mukana polttomoottoria tai -akustoa. Oikein ja fiksusti käytettynä mikä tahansa plugarihybridi menee kaupunki / taajama-ajossa paljon pienemmällä kuin vastaavat bensakoneelliset autot. Ja maantiellä yhtä pienellä / vähän pienemmällä.
 
Tarvetta olisi auton päivitykselle ja käytetty plugari-farkku olisi suunnitelmissa. Spekseinä miettinyt n. 25k€ hintaa, enintään 2021 malli ja n. 50tkm ajettu. Näillä rajauksilla valinnanvaraa näyttäisi olevan lähinnä Kia Ceed, Seat Leon ja Skoda Octavia. Näistä Kia karsiutunee sen vuoksi, ettei sähköllä voi ajaa mikäli lämmitys päällä.

Nettiautossa on pitkä listaus Ruotsista tuotuja Skodia, jotka sopisivat omaan budjettiin. Osasta löytyy myös sähkölämmitys, muutoin aika samat varusteet. Onko Octavian plugareissa jotain yleisiä plussia ja miinuksia? Sen verran olen selvittänyt, että öljyt täytyy vaihtaa joka huollossa ja 60tkm huolto on kallis.
 
. Näistä Kia karsiutunee sen vuoksi, ettei sähköllä voi ajaa mikäli lämmitys päällä.

Tuo pitäisi ennemmin muotoilla niin että polttomoottorin käynnistämistä ei voi välttää jos tarvetta lämmitykselle on. Itse autohan liikkuu kyllä sähkömoottorin voimalla ja polttis vain lämmittää (ja lataa akkua samalla tietty).
 
Tarvetta olisi auton päivitykselle ja käytetty plugari-farkku olisi suunnitelmissa. Spekseinä miettinyt n. 25k€ hintaa, enintään 2021 malli ja n. 50tkm ajettu. Näillä rajauksilla valinnanvaraa näyttäisi olevan lähinnä Kia Ceed, Seat Leon ja Skoda Octavia. Näistä Kia karsiutunee sen vuoksi, ettei sähköllä voi ajaa mikäli lämmitys päällä.

Nettiautossa on pitkä listaus Ruotsista tuotuja Skodia, jotka sopisivat omaan budjettiin. Osasta löytyy myös sähkölämmitys, muutoin aika samat varusteet. Onko Octavian plugareissa jotain yleisiä plussia ja miinuksia? Sen verran olen selvittänyt, että öljyt täytyy vaihtaa joka huollossa ja 60tkm huolto on kallis.
Heitän mustana hevosena ehdotukseksi Renault Meganen viimeisen polttomoottoriversion. Osuu hinta/vuosimalli/kilometrit-speksiisi, on farkku, lämpenee sähköllä, 9,8 kWh akku, polttomoottorina Nissanin 1,6-litrainen imusarjasuihkutteinen vaparikone niin jää suorasuihkutusturbon tarpeettoman hieno tekniikka pois. Öljynvaihtoväli valmistajan ohjeen mukaan 1v/30 000 km.

Itselläni samalla tekniikalla oleva Renault Captur ja tässä 40 000 km ajoilla todennut että tällä autolla hyvä ottaa muutaman vuoden aikalisä mahdollisia täyssähkärien halpenemisia odotellessa.
 
Tarvetta olisi auton päivitykselle ja käytetty plugari-farkku olisi suunnitelmissa. Spekseinä miettinyt n. 25k€ hintaa, enintään 2021 malli ja n. 50tkm ajettu. Näillä rajauksilla valinnanvaraa näyttäisi olevan lähinnä Kia Ceed, Seat Leon ja Skoda Octavia. Näistä Kia karsiutunee sen vuoksi, ettei sähköllä voi ajaa mikäli lämmitys päällä.

Nettiautossa on pitkä listaus Ruotsista tuotuja Skodia, jotka sopisivat omaan budjettiin. Osasta löytyy myös sähkölämmitys, muutoin aika samat varusteet. Onko Octavian plugareissa jotain yleisiä plussia ja miinuksia? Sen verran olen selvittänyt, että öljyt täytyy vaihtaa joka huollossa ja 60tkm huolto on kallis.
Et oo Volvon v60 D6 /D5twe miettinyt?
 
Tarvetta olisi auton päivitykselle ja käytetty plugari-farkku olisi suunnitelmissa. Spekseinä miettinyt n. 25k€ hintaa, enintään 2021 malli ja n. 50tkm ajettu. Näillä rajauksilla valinnanvaraa näyttäisi olevan lähinnä Kia Ceed, Seat Leon ja Skoda Octavia. Näistä Kia karsiutunee sen vuoksi, ettei sähköllä voi ajaa mikäli lämmitys päällä.

Nettiautossa on pitkä listaus Ruotsista tuotuja Skodia, jotka sopisivat omaan budjettiin. Osasta löytyy myös sähkölämmitys, muutoin aika samat varusteet. Onko Octavian plugareissa jotain yleisiä plussia ja miinuksia? Sen verran olen selvittänyt, että öljyt täytyy vaihtaa joka huollossa ja 60tkm huolto on kallis.
Seateissa (Suomiautot) kai ollut 5v tehdastakuu, jolla voi olla oma arvonsa. Tuontivehkeissä voi olla pidempikin kuin Suomen 2v, esim. skodissa. Mutta niissä tapauskohtaista.
Megane mainittu ylempänä. Voisi olla varteenotettava sekin.
 
Kiitoksia vinkeistä. Pitänee ottaa Kia takaisin pohdintaan, erityisesti 7 vuoden takuu on melkoinen plussa.

Renaultin olen jättänyt laskuista sellaisesta hölmöstä syystä, että nykyinen ja edellinen auto olleet Relluja, joten vaihtelu virkistäisi. Ei siinä, että Rellussa olisi ollut varsinaisesti mitään vikaa.
 
Pitänee ottaa Kia takaisin pohdintaan, erityisesti 7 vuoden takuu on melkoinen plussa.
Kannattaa olla tarkkana, että kaikki huollot on tehty ajoissa. Muuten seitsemän vuoden takuu on unta vain. Ja Kialla ne ovat äärimmäisen tarkkoja tuosta.
 
Kiitoksia vinkeistä. Pitänee ottaa Kia takaisin pohdintaan, erityisesti 7 vuoden takuu on melkoinen plussa.

Renaultin olen jättänyt laskuista sellaisesta hölmöstä syystä, että nykyinen ja edellinen auto olleet Relluja, joten vaihtelu virkistäisi. Ei siinä, että Rellussa olisi ollut varsinaisesti mitään vikaa.

Jos hyvä takuu on pointti, niin Toyotalla se on 10v ja 200tkm ja sen saa kuukauden karenssilla takaisin jos menee vahingossa aika yli tms.
 
Itse en ole Kian takuuehtoihin tutustunut (kun ei ole ollut tarvetta), mutta kun omassa ceedissä (phev) hajosi "soitin" (eli puheentunnistus ei toiminut vaan antoi virheen ja navigaattori ei jutellut ohjeitaan) niin ilmeisesti tuossa takuu olisi kattanut vain kolme vuotta (tai sellaiseen käsitykseen jäin kun sanoi että hyvä että raportoit kun ei ole vielä kolme vuotta mennyt). Olisiko infotainmentissä sitten joku tuollainen lyhyempi takuu. Sinänsä Android auton navigointi jutteli ja sen puolen puheentunnistuskin toimi joten en sitten tiedä minkä osan hajoaminen sai tuollaisen toiminnan aikaan ja/tai olisiko sen puuttumisella hirveästi väliä. Lähinnä tuli vastaan kun vaimon soita henkilölle x -komennot eivät toimineet (itse käytin lähinnä mene kotiin -komentoa joka voi jostain random paikasta olla nopein tapa saada navigointi päälle ja itselle suunta johon lähteä). Nämä toiminnot siis auton omalla systeemillä ilman Android autoa.

Takuu siis itsellä tuo seitsemän vuotta ja ja myös Kian sovelluksen palvelut/ohjaus ovat tuon aikaa voimassa ilmaiseksi. Itseäni lähinnä kiinnostaa että onko tuo sovelluksen aika kiinteä, kun takuun osalta varmaan pari vuotta lopusta syödään (kun 15k tai 1 vuosi ja itsellä kilsat aina ensin täyteen). Eli takuuta tulee todennäköisesti viitisen vuotta kunhan loppuun päästään, mutta tosiaan sovellus ei vaikuta ainakaan tässä vaiheessa noteeraavan ko. lyhentynyttä aikaa mitenkään, että voi olla että palvelut ovat loppuun asti voimassa (tai sitten katkeavat kerrasta ilman varoitusta, mistä sitä tietää).
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan Kia:n infotainmetin takuu on 3v, Kia:n sanojen mukaan "tehdasvaruste".
Tuolt näkee aika helposti:
7 vuoden takuu | Kia Finland

Omas Kia Optima phev:s ostettaessa radiokuuluvuus oli ihan susi, turun keskustassa kuulus kolme kanavaa. Auto otettu käyttöön ruotsissa 6/20 ja raportoisin ongelmasta maahantuojalle 12/23, niin vaihtoivat mukisematta vaikkei sillä kuulemma enää takuuta ollut. Myyjäliikkeelt sai pitää ~500€ voittojaan, eivät joutuneet maksumieheks.

Sitten takas enempi hybridi asiaan, tällä kertaa kulutukseen ajettiin lauantaina 113 km ja takas samaa reittiä (eli toiset 113 km). Kotoa lähdettiin täydellä akulla ja naviin määränpää... Kulutus mennessä 3.3 l/100km ja paluumatkalla "tyhjällä" akulla 6.2 litra satasta kohti. Perhe autos, et kaks aikusta ja kaks teiniä.
Matkalla noin 80:n aluetta 30 kilsaa, 100:n aluetta 55 kilsaa, 120:n motaria 15 kilsaa ja loput taajamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miljoona kertaa täälläkin läpi käyty asia, että relax korvaa 99% mahdollisista ongelmista, toisin kuin kian viritys mistä rimpuilevat irti heti kun keksivät syyn.


Montako prosenttia on jäljellä?
 

Montako prosenttia on jäljellä?
Dunlop heitti Relaxin korvaavan 99 % mahdollisista ongelmista.

Suomessa on arviolta yli 100 000 Toyotaa, jotka ovat vielä Relaxin piirissä. Linkkaamasi uutisen 2019 Corolla hybridien Relaxiin kuulumaton vika esiintyy noin 100-200 autoyksilössä, mikä tarkoittaa, että noin 99,8-99,9 prosentissa Relaxin piirissä olevissa Toyotissa ei ole kyseistä vikaa. Uutisesi ei siis todista, etteikö Relax kattaisi 99 % mahdollisista ongelmista auton kanssa. Siis sellaisista ongelmista, jotka takuukin kattaa. Yllä nähtiin, että Kian takuu infotainmentille on vain 3 vuotta. Monilla on varmasti omia kokemuksia muistakin merkeistä, kuinka takuuaikana joutuu vääntämään tai jopa itse osittain maksumieheksi. Olen käyttänyt lähipiirin Yaris hybridiä uudesta saakka huolloissa. Autolla on nyt ajettu 190 tkm ja mukisematta on uusittu Relaxin piikkiin kaksi kertaa pyöränlaakeri, ja korjattu katsastuksesta pompannut käsijarru maksutta priimakuntoon.

Oman Auriksen Relaxia ei toistaiseksi ole tarvinnut testata, mutta Yariksen osalta Relax on toiminut erittäin vaivattomasti. Suuri plussa on myös turvan pitkä kesto. Paljon puhellaan ja mainostellaan, että Relaxin kesto on 10 v, mutta oikeasti turvan kesto on vielä pidempi 10 v - 10 v 364 pv, eli keskimäärin noin 10,5 vuotta ja fiksusti ajoittamalla lähes 11 vuotta. Ostin uuden Auriksen maaliskuussa 2016 ja näillä näkymin turva tulee päättymään maaliskuussa 2027 noin viikkoa ennen auton 11-vuotissynttäreitä.

Jos vie Toyotansa valtuutettuun huoltoon 184 999 km kohdalla, niin turva loppuu kun mittarissa on 199 999 km. Pyöränlaakerien osalta turva kuitenkin loppuu "jo" 185 tkm kohdalla. Ihan ymmärrettävää tuollaisen kuluvan osan kohdalla.
 
Dunlop heitti Relaxin korvaavan 99 % mahdollisista ongelmista.

Suomessa on arviolta yli 100 000 Toyotaa, jotka ovat vielä Relaxin piirissä. Linkkaamasi uutisen 2019 Corolla hybridien Relaxiin kuulumaton vika esiintyy noin 100-200 autoyksilössä, mikä tarkoittaa, että noin 99,8-99,9 prosentissa Relaxin piirissä olevissa Toyotissa ei ole kyseistä vikaa. Uutisesi ei siis todista, etteikö Relax kattaisi 99 % mahdollisista ongelmista auton kanssa. Siis sellaisista ongelmista, jotka takuukin kattaa. Yllä nähtiin, että Kian takuu infotainmentille on vain 3 vuotta. Monilla on varmasti omia kokemuksia muistakin merkeistä, kuinka takuuaikana joutuu vääntämään tai jopa itse osittain maksumieheksi. Olen käyttänyt lähipiirin Yaris hybridiä uudesta saakka huolloissa. Autolla on nyt ajettu 190 tkm ja mukisematta on uusittu Relaxin piikkiin kaksi kertaa pyöränlaakeri, ja korjattu katsastuksesta pompannut käsijarru maksutta priimakuntoon.

Oman Auriksen Relaxia ei toistaiseksi ole tarvinnut testata, mutta Yariksen osalta Relax on toiminut erittäin vaivattomasti. Suuri plussa on myös turvan pitkä kesto. Paljon puhellaan ja mainostellaan, että Relaxin kesto on 10 v, mutta oikeasti turvan kesto on vielä pidempi 10 v - 10 v 364 pv, eli keskimäärin noin 10,5 vuotta ja fiksusti ajoittamalla lähes 11 vuotta. Ostin uuden Auriksen maaliskuussa 2016 ja näillä näkymin turva tulee päättymään maaliskuussa 2027 noin viikkoa ennen auton 11-vuotissynttäreitä.

Jos vie Toyotansa valtuutettuun huoltoon 184 999 km kohdalla, niin turva loppuu kun mittarissa on 199 999 km. Pyöränlaakerien osalta turva kuitenkin loppuu "jo" 185 tkm kohdalla. Ihan ymmärrettävää tuollaisen kuluvan osan kohdalla.

Sinulla on tapana aika usein viesteissä esittää monimutkaisia laskelmia asiasta jos toisestakin ja ne varmaan pitää paikkaansa, mutta pointti on se että ei kannata tuudittautua siihen että Toyotan takuu tai relax turva olisi jotenkin maagisesti parempia kuin muilla valmistajilla.

Tuo lämmönvaihdinongelma on ihan hyvä esimerkki siitä, että määrittelemällä osa lämmitysjärjestelmää oleva osa pakoputkiston osaksi saadaan pestyä kätensä valmistus/suunnitteluvirheestä.

Pohjimmiltaan ihan sitä samaa venkoilua mitä kaikilla muillakin.

Ja joutuupa siitä relaxista sitten maksamaankin, huoltovälin ollessa 15tkm.

En toki ole longlife huoltovälin kannattaja myöskään mutta kyllä nykytekniikalla 15tkm huoltoväli on aika lyhyt.
 
Sinulla on tapana aika usein viesteissä esittää monimutkaisia laskelmia asiasta jos toisestakin ja ne varmaan pitää paikkaansa, mutta pointti on se että ei kannata tuudittautua siihen että Toyotan takuu tai relax turva olisi jotenkin maagisesti parempia kuin muilla valmistajilla.

Tuo lämmönvaihdinongelma on ihan hyvä esimerkki siitä, että määrittelemällä osa lämmitysjärjestelmää oleva osa pakoputkiston osaksi saadaan pestyä kätensä valmistus/suunnitteluvirheestä.

Pohjimmiltaan ihan sitä samaa venkoilua mitä kaikilla muillakin.

Ja joutuupa siitä relaxista sitten maksamaankin, huoltovälin ollessa 15tkm.

En toki ole longlife huoltovälin kannattaja myöskään mutta kyllä nykytekniikalla 15tkm huoltoväli on aika lyhyt.

No onhan se nyt parempi kuin yhdelläkään muulla valmistajalla :facepalm:
 
Onhan Toyotan ja Kiankin takuut mahdollisista puutteistaan huolimatta ihan loistavat, jos vertaa VW:n sysipaskaan 2 vuotta ja soronoo takuille.
Montaa Golf ja Passat plugaria katsellut että tuossapa olisi kiva kulkine. Teknisesti, ajettavuudeltaan ja käytettävyydeltään huippu. Mutta kaikista on takuut jo menneet niin ei niihin uskalla monimutkaisen tekniikan monien mahdollisten vikapaikkojen vuoksi koskea.
 
Onhan Toyotan ja Kiankin takuut mahdollisista puutteistaan huolimatta ihan loistavat, jos vertaa VW:n sysipaskaan 2 vuotta ja soronoo takuille.
Montaa Golf ja Passat plugaria katsellut että tuossapa olisi kiva kulkine. Teknisesti, ajettavuudeltaan ja käytettävyydeltään huippu. Mutta kaikista on takuut jo menneet niin ei niihin uskalla monimutkaisen tekniikan monien mahdollisten vikapaikkojen vuoksi koskea.
Seateissa taisi olla 5v/100tkm jos konsernituotteet noin yleisesti ottaen kiinnostavat?
 
Lähes 10v vanhaan hybridi-Lexukseen sain yllättäen jopa jarrumännän Relaxiin. Huoltoukko sanoi että ei tod. näk. kuulu mutta sitten jälkeenpäin soitti ja sanoi että kuuluu se sittenkin.
 
Dunlop heitti Relaxin korvaavan 99 % mahdollisista ongelmista.

Suomessa on arviolta yli 100 000 Toyotaa, jotka ovat vielä Relaxin piirissä. Linkkaamasi uutisen 2019 Corolla hybridien Relaxiin kuulumaton vika esiintyy noin 100-200 autoyksilössä, mikä tarkoittaa, että noin 99,8-99,9 prosentissa Relaxin piirissä olevissa Toyotissa ei ole kyseistä vikaa. Uutisesi ei siis todista, etteikö Relax kattaisi 99 % mahdollisista ongelmista auton kanssa. Siis sellaisista ongelmista, jotka takuukin kattaa. Yllä nähtiin, että Kian takuu infotainmentille on vain 3 vuotta. Monilla on varmasti omia kokemuksia muistakin merkeistä, kuinka takuuaikana joutuu vääntämään tai jopa itse osittain maksumieheksi. Olen käyttänyt lähipiirin Yaris hybridiä uudesta saakka huolloissa. Autolla on nyt ajettu 190 tkm ja mukisematta on uusittu Relaxin piikkiin kaksi kertaa pyöränlaakeri, ja korjattu katsastuksesta pompannut käsijarru maksutta priimakuntoon.

Oman Auriksen Relaxia ei toistaiseksi ole tarvinnut testata, mutta Yariksen osalta Relax on toiminut erittäin vaivattomasti. Suuri plussa on myös turvan pitkä kesto. Paljon puhellaan ja mainostellaan, että Relaxin kesto on 10 v, mutta oikeasti turvan kesto on vielä pidempi 10 v - 10 v 364 pv, eli keskimäärin noin 10,5 vuotta ja fiksusti ajoittamalla lähes 11 vuotta. Ostin uuden Auriksen maaliskuussa 2016 ja näillä näkymin turva tulee päättymään maaliskuussa 2027 noin viikkoa ennen auton 11-vuotissynttäreitä.

Jos vie Toyotansa valtuutettuun huoltoon 184 999 km kohdalla, niin turva loppuu kun mittarissa on 199 999 km. Pyöränlaakerien osalta turva kuitenkin loppuu "jo" 185 tkm kohdalla. Ihan ymmärrettävää tuollaisen kuluvan osan kohdalla.

Ei taida Relaxiin mennä mediasoittimet eikä infotaiment. Niille on omat takuut.
 
Juuri täälläkin oli keskustelu Corollasta, missä näyttö paskana ja meni Relaxin pikkiin uusi...

En jaksa etsiä...

Mitä tää sitten tarkoittaa:


"EI kuulu" listalta:

Multimediajärjestelmät kuten:
DVD-soitin, näytöt sekä kuulokkeet.

Lexus UK foorumilta myös lukenut monta tapausta joissa infotaiment ei mennyt Relaxiin.


Tämä on sitten listattu:

Audio ja Navibox

Mutta varmaan hyvinkin tulkinnanvarainen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitsun Outlander phev 70-100 tkm mittarissa. Uhka vai mahdollisuus? Hintansa puolesta kiinnostava laite.
Uhka, mallikohtaista ryhmää seuranneena päällimmäisenä mieleen tulee seuraavaa=
Akkujen kapasiteetti heikkenee todella nopeasti, 50/50 saako uuden akun 160tkm akkutakuun puitteissa.
Jos vetää vetomassan mukaista isoa venettä tai asuntovaunua niin auto menee lopulta nilkutusmoodiin kun akusta loppuu virta vaikka polttomoottori käykin kokoajan.
Useimmissa palelee talvisin, joissakin malleissa on lisälämmittimiä ja niissä ei tartte palella.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas noiden BMW hybridien laita, kuten X1, X2 ja 200 sarjalaiset xDrivet. Onko jollakulla tietoa noiden kestävyydestä? Olisi aika päivitellä kiesiä ja 4-veto hybridi olis hakusessa, joten vaihtoehdot on vähissä. Volvoon ei oikein uskalla sekaantua erad ongelmien vuoksi.
 
Mitsun Outlander phev 70-100 tkm mittarissa. Uhka vai mahdollisuus? Hintansa puolesta kiinnostava laite.

Pesee vaginaattorit mennen tullen luotettavuudessa jos ego kestää japsin.

Tuossa on vielä akkutakuutakin todennäköisesti jäljellä (8v/160tkm).

Paras toki olisi kasvattaa budjettia uusimpaan facelift malliin 2,4 litran koneella. Ja mielellään 16 tuuman vanteilla niin ei vetele ja mukavampi routakuopissa. Ulkonäkö toki parempi 18 tuumaisilla..
 
Kuinkas noiden BMW hybridien laita, kuten X1, X2 ja 200 sarjalaiset xDrivet. Onko jollakulla tietoa noiden kestävyydestä? Olisi aika päivitellä kiesiä ja 4-veto hybridi olis hakusessa, joten vaihtoehdot on vähissä. Volvoon ei oikein uskalla sekaantua erad ongelmien vuoksi.


Volvossa erad on mahdollinen ongelma, mutta onko niiden rikkoutumismääristä tarkempaa tietoa? T6/T8 XC60 ollut kuitenkin monta vuotta Suomen rekisteröidyimpiä autoja ja siihen vielä muut mallit samalla tekniikalla päälle, niin parin prosentin rikkoutumistodennäköisyydellä hajonneita yksilöitä ja niiden vihaisia omistajia olisi netissä useita kymmeniä levittämässä kauhutarinoita.

Nopeasti Tekniikan Maailmasta vilkaisemalla pelkästään toukokuussa on rekisteröity 150kpl XC60 ja 138kpl V60, kaikki plugareita eli eradilla. Tämän vuoden lukemat on 736 ja 649kpl. Viime vuonna XC60 rekisteröitiin 2376kpl, joukossa vielä ehkä jonkin verran dieseleitä, en tiedä. Eli suosittuja autoja, niin myös epäonnisten hajoamisten ja tyyppivikojen osuus keskustelussa korostuu, vaikka ongelma ei oikeasti olisikaan niin suuri.
 
Niin ja siihen taka-akseliin (Electric Rear Axle Drive) tehtiin muutoksia vuosimallissa 2019.
Luultavammin siellä oli alimitoitettu laakerointi mikä korkkas.
Jostain luin juttua että T8 XC90 oli se vikaherkin, etenkin jos oli vetoautona.

Mutta juu, ei kyllä itseänikään kauheasti houkutellut etenkin kun budjetissa oli vm 19-21 autot.
 
Kuinkas noiden BMW hybridien laita, kuten X1, X2 ja 200 sarjalaiset xDrivet. Onko jollakulla tietoa noiden kestävyydestä? Olisi aika päivitellä kiesiä ja 4-veto hybridi olis hakusessa, joten vaihtoehdot on vähissä. Volvoon ei oikein uskalla sekaantua erad ongelmien vuoksi.

Itselläkin olis suunnitelmissa nelivetohybridi ja Volvon jätin ERADin takia just pois ja jäljelle jäivät Hyundai Tucson, Kia Sportage ja BMW X1. Tai sitten unohtaa koko hybridin ja menee diesel/bensa/sähkö -linjalle. Sitten vois teoriassa olla tarjolla XC40, EV6 tai Ioniq 5.

Tällä hetkellä pohdin Sportagea, mutta siinä huonona puolena pysäköintilämmittimen puute, pitäis vissiin joku webasto tai vähintäänkin sisäpistoke asennella. Webasto on kallis ja sähköisellä ratkaisulla pitäis kytkee 2 johtoa talvisin parkissa, jaksaako semmostakaan sit.. jatkais vatvomista.
 
Eikös Bemarit ja Minit oo just niitä joissa ruostuu venttiilikoneisto hyvinkin nopeaan?
 
Eikös Bemarit ja Minit oo just niitä joissa ruostuu venttiilikoneisto hyvinkin nopeaan?

Kyllä, etenkin 3-sylinteriset: Countryman, 225xe, X1 ja X2, itse välttelisin näitä.

Toki nelipyttysissäkin on ongelmia; männät väljistyy osin samasta suunnittelumokasta; eli bimmerit pitää polttiksen haaleana, jolloin öljyn sekaan päätyneet bensa ja kondenssivesi eivät haihdu pois.
 
Kyllä, etenkin 3-sylinteriset: Countryman, 225xe, X1 ja X2, itse välttelisin näitä.

Toki nelipyttysissäkin on ongelmia; männät väljistyy osin samasta suunnittelumokasta; eli bimmerit pitää polttiksen haaleana, jolloin öljyn sekaan päätyneet bensa ja kondenssivesi eivät haihdu pois.
Onko noista nelipyttyisten mäntä-ongelmista jossain juttua mitä lukea? Itselle tuo on uutta tietoa. Alunperin oli ajatuksissa U06 koppainen 225e tai 230e tai sitten G21 koppainen 330e. 2-sarja oli päällimmäisenä, koska autona himpun pienempi ja SUVmaisempi. Ts. täytyy siis pysyttäytyä pois hybrideistä kokonaan. (RAV4 ja Mitsu kun eivät ole vaihtoehtoja). Tai no jäljelle jää Hyundai ja Kia... tai no, koska Tucson on susiruma joten käytännössä vain Sportage.
 
Kyllä, etenkin 3-sylinteriset: Countryman, 225xe, X1 ja X2, itse välttelisin näitä.

Toki nelipyttysissäkin on ongelmia; männät väljistyy osin samasta suunnittelumokasta; eli bimmerit pitää polttiksen haaleana, jolloin öljyn sekaan päätyneet bensa ja kondenssivesi eivät haihdu pois.

Eikö tuo venttiiliongelma ratkea sillä, että antaa riittävän usein riittävästi lapikasta lattiaan Sport-modessa? Ajaa siis moottorin kuumaksi kerran viikkoon tms. niin kestää pitempään. Jos hyper-sniiduilee ja koittaa välttää polttoaineella ajelua, niin ihmekään että ruostuu käyttämättömänä.

Sportagessa olis hyvä takuu (kunhan ajallaan huollettu) niin ei olis tämmösiä probleemeja. Ehkä siinä sit on jotain muuta, mutta ei ole vielä tullut vastaan.
 
Eikö tuo venttiiliongelma ratkea sillä, että antaa riittävän usein riittävästi lapikasta lattiaan Sport-modessa? Ajaa siis moottorin kuumaksi kerran viikkoon tms. niin kestää pitempään. Jos hyper-sniiduilee ja koittaa välttää polttoaineella ajelua, niin ihmekään että ruostuu käyttämättömänä.
Muut merkit on ratkaisseet tuon tavallaan, Volvo pyöräyttää moottoria joka ajoonlähdön jälkeen-> öljykalvo pinnoille. Muut merkit tekee kai joko samaa tai sitten käyvät vaan pidempää ja kuumempina(?)
 
Kyllä, etenkin 3-sylinteriset: Countryman, 225xe, X1 ja X2, itse välttelisin näitä.

Toki nelipyttysissäkin on ongelmia; männät väljistyy osin samasta suunnittelumokasta; eli bimmerit pitää polttiksen haaleana, jolloin öljyn sekaan päätyneet bensa ja kondenssivesi eivät haihdu pois.

Minulla on ollut nyt joulukuusta alkaen ajossa 2021 mallinen X1 plugin hybrid ja olen kyllä pitänyt siitä kovasti.

Täältäkin luin kyllä näistä nokkien ruostumisista ja kun auton ostin niin tarkistin nokan kunnon, ja se oli tuolloin, kuten nykyäänkin ihan kunnossa.

Kone pitää tosiaan ajaa silloin tällöin kunnolla lämpimäksi ja minulla tämä hoituu viikoittain, kun ajelen TKU-HKI välin moottoritiellä...

Kaikissa näissä plugareissa on omat ongelmansa, mutta itse olen ollut tyytyväinen valintaani.
 
Onko noista nelipyttyisten mäntä-ongelmista jossain juttua mitä lukea? Itselle tuo on uutta tietoa. Alunperin oli ajatuksissa U06 koppainen 225e tai 230e tai sitten G21 koppainen 330e. 2-sarja oli päällimmäisenä, koska autona himpun pienempi ja SUVmaisempi. Ts. täytyy siis pysyttäytyä pois hybrideistä kokonaan. (RAV4 ja Mitsu kun eivät ole vaihtoehtoja). Tai no jäljelle jää Hyundai ja Kia... tai no, koska Tucson on susiruma joten käytännössä vain Sportage.

Tätä kanavaa olen seurannut niin siellä jossain tuli vastaan moottorin väljistyminen jos liikaa ajelee sähköllä/hybridillä nuukaillen.


Eikö tuo venttiiliongelma ratkea sillä, että antaa riittävän usein riittävästi lapikasta lattiaan Sport-modessa? Ajaa siis moottorin kuumaksi kerran viikkoon tms. niin kestää pitempään. Jos hyper-sniiduilee ja koittaa välttää polttoaineella ajelua, niin ihmekään että ruostuu käyttämättömänä.

Sportagessa olis hyvä takuu (kunhan ajallaan huollettu) niin ei olis tämmösiä probleemeja. Ehkä siinä sit on jotain muuta, mutta ei ole vielä tullut vastaan.

Näin BMW/Minihuollon työnjohtaja neuvoi itseä toimimaan sen jälkeen kun nokkaremppa oli tehty.

Muut merkit on ratkaisseet tuon tavallaan, Volvo pyöräyttää moottoria joka ajoonlähdön jälkeen-> öljykalvo pinnoille. Muut merkit tekee kai joko samaa tai sitten käyvät vaan pidempää ja kuumempina(?)

Mini tekee samaa, mutta kuinka hyödyllistä se on pyörittää moottoria pari minuuttia, jolloin ehtii vain haaleaksi ja näin lisää bensan&kpndenssiveden määrää öljyssä?

Minulla on ollut nyt joulukuusta alkaen ajossa 2021 mallinen X1 plugin hybrid ja olen kyllä pitänyt siitä kovasti.

Täältäkin luin kyllä näistä nokkien ruostumisista ja kun auton ostin niin tarkistin nokan kunnon, ja se oli tuolloin, kuten nykyäänkin ihan kunnossa.

Kone pitää tosiaan ajaa silloin tällöin kunnolla lämpimäksi ja minulla tämä hoituu viikoittain, kun ajelen TKU-HKI välin moottoritiellä...

Kaikissa näissä plugareissa on omat ongelmansa, mutta itse olen ollut tyytyväinen valintaani.

Säännöllinen motari/maantieajo tekee hyvää moottorille. Kyl nää plugarit vaatii käyttäjältään hieman enemmän valveutuneisuutta, jotta toimivat parhaiten&kestävästi.

Sitä toki toivoisi valmistajan hoitavan homman niin, ettei tarvitsisi erikseen millään moottorinlämmitysajoilla käydä…
 
Kyllä se edelleen tuntuu siltä että hybridejä en ostaisi kuin Japseilta (Tojo, Honda). Onhan se aika älytöntä että auton omistajan vastuulla on että osaa ajaa autoa "oikein" ettei se hajoa ennenaikaisesti, eikä mm. siten miten sitä on mainostettu. Niiden pitäisi antaa semmoista ostaessa joku "LUE TÄMÄ ENNENKUIN AJAT" ja allekirjoitat että luet sen tosiaankin. Tai kaikista helpoin(kuten japsit tekee), koodata se ECU hoitamaan nuo jutut että sun ei tarvitse huolehtia noista....
 
Kyllä se edelleen tuntuu siltä että hybridejä en ostaisi kuin Japseilta (Tojo, Honda). Onhan se aika älytöntä että auton omistajan vastuulla on että osaa ajaa autoa "oikein" ettei se hajoa ennenaikaisesti, eikä mm. siten miten sitä on mainostettu. Niiden pitäisi antaa semmoista ostaessa joku "LUE TÄMÄ ENNENKUIN AJAT" ja allekirjoitat että luet sen tosiaankin. Tai kaikista helpoin(kuten japsit tekee), koodata se ECU hoitamaan nuo jutut että sun ei tarvitse huolehtia noista....

En ole kovin aktiivisesti seurannut tätä ketjua, mutta miten toi on hoidettu japseissa?
 
Kyllä se edelleen tuntuu siltä että hybridejä en ostaisi kuin Japseilta (Tojo, Honda). Onhan se aika älytöntä että auton omistajan vastuulla on että osaa ajaa autoa "oikein" ettei se hajoa ennenaikaisesti, eikä mm. siten miten sitä on mainostettu. Niiden pitäisi antaa semmoista ostaessa joku "LUE TÄMÄ ENNENKUIN AJAT" ja allekirjoitat että luet sen tosiaankin. Tai kaikista helpoin(kuten japsit tekee), koodata se ECU hoitamaan nuo jutut että sun ei tarvitse huolehtia noista....
Jokaisesta löytyy jotain kun kaivelee foorumeita. Toyotan hybridiä vaivaa releongelma..
 
Jokaisesta löytyy jotain kun kaivelee foorumeita. Toyotan hybridiä vaivaa releongelma..

"Vaivaa releongelma" :srofl:

Vaikka "vaivaisi" niin sen korjaaminen on lähes ilmaista verrattuna yhdenkään saksalaisen virityksen korjaamiseen.

Saatikka jos sulla on se toyotan Relax voimassa niin takuu hoitaa 10v ja 200tkm.
 
Mä en kyllä lykkäisi käsiäni paskaan noihin.

Maksat edelleen dieselveron. Ja sitten on se pätkäkäyttö, koneessa jossa on jo ennestään ilman hybridöintejä aika hyvin noita nox antureita paukkumassa ym. Adblue setit.

Veikkaan että noissa uusimmissa mersuissa alkaa olla sähkötekniikka sen verran hyvää että pätkäkäyttö voi olla aika hyvin vältettävissä. Muiden mainitsemiesi syiden takia jättäisin silti kauppaan.
 
En tiedä onko se parempi vai pahempi, että pystyt ajamaan hybridiä vielä enemmän kuin sähköautoa, Mitsun Outlanderissä muistaakseni oli seisovan polttiksen ongelma ratkaistu ajastimella, jossain kohtaa tuli hetki, että polttomoottori käynnistyi pakolla ja käytti ne tankissa olleet polttoaineet pois tuoreiden edestä.

Syitähän siihen on, että hybridien huoltoväli on lyhempi kuin täyspolttiksien, ostajat vaan itse meinaavat pilata ajoneuvonsa ennenaikaisesti.
 
Kyllä se edelleen tuntuu siltä että hybridejä en ostaisi kuin Japseilta (Tojo, Honda).
Melko rohkeaa suositella Hondan plugaria pomminvarmana vaihtoehtona...toki CR-V plugari saattaa olla hyväkin, mutta ei noista kokemusta paljon ole.

En tiedä onko se parempi vai pahempi, että pystyt ajamaan hybridiä vielä enemmän kuin sähköautoa, Mitsun Outlanderissä muistaakseni oli seisovan polttiksen ongelma ratkaistu ajastimella, jossain kohtaa tuli hetki, että polttomoottori käynnistyi pakolla ja käytti ne tankissa olleet polttoaineet pois tuoreiden edestä.

Syitähän siihen on, että hybridien huoltoväli on lyhempi kuin täyspolttiksien, ostajat vaan itse meinaavat pilata ajoneuvonsa ennenaikaisesti.

Ei mitään seisovan polttiksen ongelmaa ole käytännössä olemassa. Pätkäkäyttöongelma on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom