Keskustelua hybridiautoista

Tarvetta olisi auton päivitykselle ja käytetty plugari-farkku olisi suunnitelmissa. Spekseinä miettinyt n. 25k€ hintaa, enintään 2021 malli ja n. 50tkm ajettu. Näillä rajauksilla valinnanvaraa näyttäisi olevan lähinnä Kia Ceed, Seat Leon ja Skoda Octavia. Näistä Kia karsiutunee sen vuoksi, ettei sähköllä voi ajaa mikäli lämmitys päällä.

Nettiautossa on pitkä listaus Ruotsista tuotuja Skodia, jotka sopisivat omaan budjettiin. Osasta löytyy myös sähkölämmitys, muutoin aika samat varusteet. Onko Octavian plugareissa jotain yleisiä plussia ja miinuksia? Sen verran olen selvittänyt, että öljyt täytyy vaihtaa joka huollossa ja 60tkm huolto on kallis.
Seateissa (Suomiautot) kai ollut 5v tehdastakuu, jolla voi olla oma arvonsa. Tuontivehkeissä voi olla pidempikin kuin Suomen 2v, esim. skodissa. Mutta niissä tapauskohtaista.
Megane mainittu ylempänä. Voisi olla varteenotettava sekin.
 
Kiitoksia vinkeistä. Pitänee ottaa Kia takaisin pohdintaan, erityisesti 7 vuoden takuu on melkoinen plussa.

Renaultin olen jättänyt laskuista sellaisesta hölmöstä syystä, että nykyinen ja edellinen auto olleet Relluja, joten vaihtelu virkistäisi. Ei siinä, että Rellussa olisi ollut varsinaisesti mitään vikaa.
 
Pitänee ottaa Kia takaisin pohdintaan, erityisesti 7 vuoden takuu on melkoinen plussa.
Kannattaa olla tarkkana, että kaikki huollot on tehty ajoissa. Muuten seitsemän vuoden takuu on unta vain. Ja Kialla ne ovat äärimmäisen tarkkoja tuosta.
 
Kiitoksia vinkeistä. Pitänee ottaa Kia takaisin pohdintaan, erityisesti 7 vuoden takuu on melkoinen plussa.

Renaultin olen jättänyt laskuista sellaisesta hölmöstä syystä, että nykyinen ja edellinen auto olleet Relluja, joten vaihtelu virkistäisi. Ei siinä, että Rellussa olisi ollut varsinaisesti mitään vikaa.

Jos hyvä takuu on pointti, niin Toyotalla se on 10v ja 200tkm ja sen saa kuukauden karenssilla takaisin jos menee vahingossa aika yli tms.
 
Itse en ole Kian takuuehtoihin tutustunut (kun ei ole ollut tarvetta), mutta kun omassa ceedissä (phev) hajosi "soitin" (eli puheentunnistus ei toiminut vaan antoi virheen ja navigaattori ei jutellut ohjeitaan) niin ilmeisesti tuossa takuu olisi kattanut vain kolme vuotta (tai sellaiseen käsitykseen jäin kun sanoi että hyvä että raportoit kun ei ole vielä kolme vuotta mennyt). Olisiko infotainmentissä sitten joku tuollainen lyhyempi takuu. Sinänsä Android auton navigointi jutteli ja sen puolen puheentunnistuskin toimi joten en sitten tiedä minkä osan hajoaminen sai tuollaisen toiminnan aikaan ja/tai olisiko sen puuttumisella hirveästi väliä. Lähinnä tuli vastaan kun vaimon soita henkilölle x -komennot eivät toimineet (itse käytin lähinnä mene kotiin -komentoa joka voi jostain random paikasta olla nopein tapa saada navigointi päälle ja itselle suunta johon lähteä). Nämä toiminnot siis auton omalla systeemillä ilman Android autoa.

Takuu siis itsellä tuo seitsemän vuotta ja ja myös Kian sovelluksen palvelut/ohjaus ovat tuon aikaa voimassa ilmaiseksi. Itseäni lähinnä kiinnostaa että onko tuo sovelluksen aika kiinteä, kun takuun osalta varmaan pari vuotta lopusta syödään (kun 15k tai 1 vuosi ja itsellä kilsat aina ensin täyteen). Eli takuuta tulee todennäköisesti viitisen vuotta kunhan loppuun päästään, mutta tosiaan sovellus ei vaikuta ainakaan tässä vaiheessa noteeraavan ko. lyhentynyttä aikaa mitenkään, että voi olla että palvelut ovat loppuun asti voimassa (tai sitten katkeavat kerrasta ilman varoitusta, mistä sitä tietää).
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan Kia:n infotainmetin takuu on 3v, Kia:n sanojen mukaan "tehdasvaruste".
Tuolt näkee aika helposti:
7 vuoden takuu | Kia Finland

Omas Kia Optima phev:s ostettaessa radiokuuluvuus oli ihan susi, turun keskustassa kuulus kolme kanavaa. Auto otettu käyttöön ruotsissa 6/20 ja raportoisin ongelmasta maahantuojalle 12/23, niin vaihtoivat mukisematta vaikkei sillä kuulemma enää takuuta ollut. Myyjäliikkeelt sai pitää ~500€ voittojaan, eivät joutuneet maksumieheks.

Sitten takas enempi hybridi asiaan, tällä kertaa kulutukseen ajettiin lauantaina 113 km ja takas samaa reittiä (eli toiset 113 km). Kotoa lähdettiin täydellä akulla ja naviin määränpää... Kulutus mennessä 3.3 l/100km ja paluumatkalla "tyhjällä" akulla 6.2 litra satasta kohti. Perhe autos, et kaks aikusta ja kaks teiniä.
Matkalla noin 80:n aluetta 30 kilsaa, 100:n aluetta 55 kilsaa, 120:n motaria 15 kilsaa ja loput taajamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miljoona kertaa täälläkin läpi käyty asia, että relax korvaa 99% mahdollisista ongelmista, toisin kuin kian viritys mistä rimpuilevat irti heti kun keksivät syyn.


Montako prosenttia on jäljellä?
 

Montako prosenttia on jäljellä?
Dunlop heitti Relaxin korvaavan 99 % mahdollisista ongelmista.

Suomessa on arviolta yli 100 000 Toyotaa, jotka ovat vielä Relaxin piirissä. Linkkaamasi uutisen 2019 Corolla hybridien Relaxiin kuulumaton vika esiintyy noin 100-200 autoyksilössä, mikä tarkoittaa, että noin 99,8-99,9 prosentissa Relaxin piirissä olevissa Toyotissa ei ole kyseistä vikaa. Uutisesi ei siis todista, etteikö Relax kattaisi 99 % mahdollisista ongelmista auton kanssa. Siis sellaisista ongelmista, jotka takuukin kattaa. Yllä nähtiin, että Kian takuu infotainmentille on vain 3 vuotta. Monilla on varmasti omia kokemuksia muistakin merkeistä, kuinka takuuaikana joutuu vääntämään tai jopa itse osittain maksumieheksi. Olen käyttänyt lähipiirin Yaris hybridiä uudesta saakka huolloissa. Autolla on nyt ajettu 190 tkm ja mukisematta on uusittu Relaxin piikkiin kaksi kertaa pyöränlaakeri, ja korjattu katsastuksesta pompannut käsijarru maksutta priimakuntoon.

Oman Auriksen Relaxia ei toistaiseksi ole tarvinnut testata, mutta Yariksen osalta Relax on toiminut erittäin vaivattomasti. Suuri plussa on myös turvan pitkä kesto. Paljon puhellaan ja mainostellaan, että Relaxin kesto on 10 v, mutta oikeasti turvan kesto on vielä pidempi 10 v - 10 v 364 pv, eli keskimäärin noin 10,5 vuotta ja fiksusti ajoittamalla lähes 11 vuotta. Ostin uuden Auriksen maaliskuussa 2016 ja näillä näkymin turva tulee päättymään maaliskuussa 2027 noin viikkoa ennen auton 11-vuotissynttäreitä.

Jos vie Toyotansa valtuutettuun huoltoon 184 999 km kohdalla, niin turva loppuu kun mittarissa on 199 999 km. Pyöränlaakerien osalta turva kuitenkin loppuu "jo" 185 tkm kohdalla. Ihan ymmärrettävää tuollaisen kuluvan osan kohdalla.
 
Dunlop heitti Relaxin korvaavan 99 % mahdollisista ongelmista.

Suomessa on arviolta yli 100 000 Toyotaa, jotka ovat vielä Relaxin piirissä. Linkkaamasi uutisen 2019 Corolla hybridien Relaxiin kuulumaton vika esiintyy noin 100-200 autoyksilössä, mikä tarkoittaa, että noin 99,8-99,9 prosentissa Relaxin piirissä olevissa Toyotissa ei ole kyseistä vikaa. Uutisesi ei siis todista, etteikö Relax kattaisi 99 % mahdollisista ongelmista auton kanssa. Siis sellaisista ongelmista, jotka takuukin kattaa. Yllä nähtiin, että Kian takuu infotainmentille on vain 3 vuotta. Monilla on varmasti omia kokemuksia muistakin merkeistä, kuinka takuuaikana joutuu vääntämään tai jopa itse osittain maksumieheksi. Olen käyttänyt lähipiirin Yaris hybridiä uudesta saakka huolloissa. Autolla on nyt ajettu 190 tkm ja mukisematta on uusittu Relaxin piikkiin kaksi kertaa pyöränlaakeri, ja korjattu katsastuksesta pompannut käsijarru maksutta priimakuntoon.

Oman Auriksen Relaxia ei toistaiseksi ole tarvinnut testata, mutta Yariksen osalta Relax on toiminut erittäin vaivattomasti. Suuri plussa on myös turvan pitkä kesto. Paljon puhellaan ja mainostellaan, että Relaxin kesto on 10 v, mutta oikeasti turvan kesto on vielä pidempi 10 v - 10 v 364 pv, eli keskimäärin noin 10,5 vuotta ja fiksusti ajoittamalla lähes 11 vuotta. Ostin uuden Auriksen maaliskuussa 2016 ja näillä näkymin turva tulee päättymään maaliskuussa 2027 noin viikkoa ennen auton 11-vuotissynttäreitä.

Jos vie Toyotansa valtuutettuun huoltoon 184 999 km kohdalla, niin turva loppuu kun mittarissa on 199 999 km. Pyöränlaakerien osalta turva kuitenkin loppuu "jo" 185 tkm kohdalla. Ihan ymmärrettävää tuollaisen kuluvan osan kohdalla.

Sinulla on tapana aika usein viesteissä esittää monimutkaisia laskelmia asiasta jos toisestakin ja ne varmaan pitää paikkaansa, mutta pointti on se että ei kannata tuudittautua siihen että Toyotan takuu tai relax turva olisi jotenkin maagisesti parempia kuin muilla valmistajilla.

Tuo lämmönvaihdinongelma on ihan hyvä esimerkki siitä, että määrittelemällä osa lämmitysjärjestelmää oleva osa pakoputkiston osaksi saadaan pestyä kätensä valmistus/suunnitteluvirheestä.

Pohjimmiltaan ihan sitä samaa venkoilua mitä kaikilla muillakin.

Ja joutuupa siitä relaxista sitten maksamaankin, huoltovälin ollessa 15tkm.

En toki ole longlife huoltovälin kannattaja myöskään mutta kyllä nykytekniikalla 15tkm huoltoväli on aika lyhyt.
 
Sinulla on tapana aika usein viesteissä esittää monimutkaisia laskelmia asiasta jos toisestakin ja ne varmaan pitää paikkaansa, mutta pointti on se että ei kannata tuudittautua siihen että Toyotan takuu tai relax turva olisi jotenkin maagisesti parempia kuin muilla valmistajilla.

Tuo lämmönvaihdinongelma on ihan hyvä esimerkki siitä, että määrittelemällä osa lämmitysjärjestelmää oleva osa pakoputkiston osaksi saadaan pestyä kätensä valmistus/suunnitteluvirheestä.

Pohjimmiltaan ihan sitä samaa venkoilua mitä kaikilla muillakin.

Ja joutuupa siitä relaxista sitten maksamaankin, huoltovälin ollessa 15tkm.

En toki ole longlife huoltovälin kannattaja myöskään mutta kyllä nykytekniikalla 15tkm huoltoväli on aika lyhyt.

No onhan se nyt parempi kuin yhdelläkään muulla valmistajalla :facepalm:
 
Onhan Toyotan ja Kiankin takuut mahdollisista puutteistaan huolimatta ihan loistavat, jos vertaa VW:n sysipaskaan 2 vuotta ja soronoo takuille.
Montaa Golf ja Passat plugaria katsellut että tuossapa olisi kiva kulkine. Teknisesti, ajettavuudeltaan ja käytettävyydeltään huippu. Mutta kaikista on takuut jo menneet niin ei niihin uskalla monimutkaisen tekniikan monien mahdollisten vikapaikkojen vuoksi koskea.
 
Onhan Toyotan ja Kiankin takuut mahdollisista puutteistaan huolimatta ihan loistavat, jos vertaa VW:n sysipaskaan 2 vuotta ja soronoo takuille.
Montaa Golf ja Passat plugaria katsellut että tuossapa olisi kiva kulkine. Teknisesti, ajettavuudeltaan ja käytettävyydeltään huippu. Mutta kaikista on takuut jo menneet niin ei niihin uskalla monimutkaisen tekniikan monien mahdollisten vikapaikkojen vuoksi koskea.
Seateissa taisi olla 5v/100tkm jos konsernituotteet noin yleisesti ottaen kiinnostavat?
 
Lähes 10v vanhaan hybridi-Lexukseen sain yllättäen jopa jarrumännän Relaxiin. Huoltoukko sanoi että ei tod. näk. kuulu mutta sitten jälkeenpäin soitti ja sanoi että kuuluu se sittenkin.
 
Dunlop heitti Relaxin korvaavan 99 % mahdollisista ongelmista.

Suomessa on arviolta yli 100 000 Toyotaa, jotka ovat vielä Relaxin piirissä. Linkkaamasi uutisen 2019 Corolla hybridien Relaxiin kuulumaton vika esiintyy noin 100-200 autoyksilössä, mikä tarkoittaa, että noin 99,8-99,9 prosentissa Relaxin piirissä olevissa Toyotissa ei ole kyseistä vikaa. Uutisesi ei siis todista, etteikö Relax kattaisi 99 % mahdollisista ongelmista auton kanssa. Siis sellaisista ongelmista, jotka takuukin kattaa. Yllä nähtiin, että Kian takuu infotainmentille on vain 3 vuotta. Monilla on varmasti omia kokemuksia muistakin merkeistä, kuinka takuuaikana joutuu vääntämään tai jopa itse osittain maksumieheksi. Olen käyttänyt lähipiirin Yaris hybridiä uudesta saakka huolloissa. Autolla on nyt ajettu 190 tkm ja mukisematta on uusittu Relaxin piikkiin kaksi kertaa pyöränlaakeri, ja korjattu katsastuksesta pompannut käsijarru maksutta priimakuntoon.

Oman Auriksen Relaxia ei toistaiseksi ole tarvinnut testata, mutta Yariksen osalta Relax on toiminut erittäin vaivattomasti. Suuri plussa on myös turvan pitkä kesto. Paljon puhellaan ja mainostellaan, että Relaxin kesto on 10 v, mutta oikeasti turvan kesto on vielä pidempi 10 v - 10 v 364 pv, eli keskimäärin noin 10,5 vuotta ja fiksusti ajoittamalla lähes 11 vuotta. Ostin uuden Auriksen maaliskuussa 2016 ja näillä näkymin turva tulee päättymään maaliskuussa 2027 noin viikkoa ennen auton 11-vuotissynttäreitä.

Jos vie Toyotansa valtuutettuun huoltoon 184 999 km kohdalla, niin turva loppuu kun mittarissa on 199 999 km. Pyöränlaakerien osalta turva kuitenkin loppuu "jo" 185 tkm kohdalla. Ihan ymmärrettävää tuollaisen kuluvan osan kohdalla.

Ei taida Relaxiin mennä mediasoittimet eikä infotaiment. Niille on omat takuut.
 
Juuri täälläkin oli keskustelu Corollasta, missä näyttö paskana ja meni Relaxin pikkiin uusi...

En jaksa etsiä...

Mitä tää sitten tarkoittaa:


"EI kuulu" listalta:

Multimediajärjestelmät kuten:
DVD-soitin, näytöt sekä kuulokkeet.

Lexus UK foorumilta myös lukenut monta tapausta joissa infotaiment ei mennyt Relaxiin.


Tämä on sitten listattu:

Audio ja Navibox

Mutta varmaan hyvinkin tulkinnanvarainen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitsun Outlander phev 70-100 tkm mittarissa. Uhka vai mahdollisuus? Hintansa puolesta kiinnostava laite.
Uhka, mallikohtaista ryhmää seuranneena päällimmäisenä mieleen tulee seuraavaa=
Akkujen kapasiteetti heikkenee todella nopeasti, 50/50 saako uuden akun 160tkm akkutakuun puitteissa.
Jos vetää vetomassan mukaista isoa venettä tai asuntovaunua niin auto menee lopulta nilkutusmoodiin kun akusta loppuu virta vaikka polttomoottori käykin kokoajan.
Useimmissa palelee talvisin, joissakin malleissa on lisälämmittimiä ja niissä ei tartte palella.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas noiden BMW hybridien laita, kuten X1, X2 ja 200 sarjalaiset xDrivet. Onko jollakulla tietoa noiden kestävyydestä? Olisi aika päivitellä kiesiä ja 4-veto hybridi olis hakusessa, joten vaihtoehdot on vähissä. Volvoon ei oikein uskalla sekaantua erad ongelmien vuoksi.
 
Mitsun Outlander phev 70-100 tkm mittarissa. Uhka vai mahdollisuus? Hintansa puolesta kiinnostava laite.

Pesee vaginaattorit mennen tullen luotettavuudessa jos ego kestää japsin.

Tuossa on vielä akkutakuutakin todennäköisesti jäljellä (8v/160tkm).

Paras toki olisi kasvattaa budjettia uusimpaan facelift malliin 2,4 litran koneella. Ja mielellään 16 tuuman vanteilla niin ei vetele ja mukavampi routakuopissa. Ulkonäkö toki parempi 18 tuumaisilla..
 
Kuinkas noiden BMW hybridien laita, kuten X1, X2 ja 200 sarjalaiset xDrivet. Onko jollakulla tietoa noiden kestävyydestä? Olisi aika päivitellä kiesiä ja 4-veto hybridi olis hakusessa, joten vaihtoehdot on vähissä. Volvoon ei oikein uskalla sekaantua erad ongelmien vuoksi.


Volvossa erad on mahdollinen ongelma, mutta onko niiden rikkoutumismääristä tarkempaa tietoa? T6/T8 XC60 ollut kuitenkin monta vuotta Suomen rekisteröidyimpiä autoja ja siihen vielä muut mallit samalla tekniikalla päälle, niin parin prosentin rikkoutumistodennäköisyydellä hajonneita yksilöitä ja niiden vihaisia omistajia olisi netissä useita kymmeniä levittämässä kauhutarinoita.

Nopeasti Tekniikan Maailmasta vilkaisemalla pelkästään toukokuussa on rekisteröity 150kpl XC60 ja 138kpl V60, kaikki plugareita eli eradilla. Tämän vuoden lukemat on 736 ja 649kpl. Viime vuonna XC60 rekisteröitiin 2376kpl, joukossa vielä ehkä jonkin verran dieseleitä, en tiedä. Eli suosittuja autoja, niin myös epäonnisten hajoamisten ja tyyppivikojen osuus keskustelussa korostuu, vaikka ongelma ei oikeasti olisikaan niin suuri.
 
Niin ja siihen taka-akseliin (Electric Rear Axle Drive) tehtiin muutoksia vuosimallissa 2019.
Luultavammin siellä oli alimitoitettu laakerointi mikä korkkas.
Jostain luin juttua että T8 XC90 oli se vikaherkin, etenkin jos oli vetoautona.

Mutta juu, ei kyllä itseänikään kauheasti houkutellut etenkin kun budjetissa oli vm 19-21 autot.
 
Kuinkas noiden BMW hybridien laita, kuten X1, X2 ja 200 sarjalaiset xDrivet. Onko jollakulla tietoa noiden kestävyydestä? Olisi aika päivitellä kiesiä ja 4-veto hybridi olis hakusessa, joten vaihtoehdot on vähissä. Volvoon ei oikein uskalla sekaantua erad ongelmien vuoksi.

Itselläkin olis suunnitelmissa nelivetohybridi ja Volvon jätin ERADin takia just pois ja jäljelle jäivät Hyundai Tucson, Kia Sportage ja BMW X1. Tai sitten unohtaa koko hybridin ja menee diesel/bensa/sähkö -linjalle. Sitten vois teoriassa olla tarjolla XC40, EV6 tai Ioniq 5.

Tällä hetkellä pohdin Sportagea, mutta siinä huonona puolena pysäköintilämmittimen puute, pitäis vissiin joku webasto tai vähintäänkin sisäpistoke asennella. Webasto on kallis ja sähköisellä ratkaisulla pitäis kytkee 2 johtoa talvisin parkissa, jaksaako semmostakaan sit.. jatkais vatvomista.
 
Eikös Bemarit ja Minit oo just niitä joissa ruostuu venttiilikoneisto hyvinkin nopeaan?
 
Eikös Bemarit ja Minit oo just niitä joissa ruostuu venttiilikoneisto hyvinkin nopeaan?

Kyllä, etenkin 3-sylinteriset: Countryman, 225xe, X1 ja X2, itse välttelisin näitä.

Toki nelipyttysissäkin on ongelmia; männät väljistyy osin samasta suunnittelumokasta; eli bimmerit pitää polttiksen haaleana, jolloin öljyn sekaan päätyneet bensa ja kondenssivesi eivät haihdu pois.
 
Kyllä, etenkin 3-sylinteriset: Countryman, 225xe, X1 ja X2, itse välttelisin näitä.

Toki nelipyttysissäkin on ongelmia; männät väljistyy osin samasta suunnittelumokasta; eli bimmerit pitää polttiksen haaleana, jolloin öljyn sekaan päätyneet bensa ja kondenssivesi eivät haihdu pois.
Onko noista nelipyttyisten mäntä-ongelmista jossain juttua mitä lukea? Itselle tuo on uutta tietoa. Alunperin oli ajatuksissa U06 koppainen 225e tai 230e tai sitten G21 koppainen 330e. 2-sarja oli päällimmäisenä, koska autona himpun pienempi ja SUVmaisempi. Ts. täytyy siis pysyttäytyä pois hybrideistä kokonaan. (RAV4 ja Mitsu kun eivät ole vaihtoehtoja). Tai no jäljelle jää Hyundai ja Kia... tai no, koska Tucson on susiruma joten käytännössä vain Sportage.
 
Kyllä, etenkin 3-sylinteriset: Countryman, 225xe, X1 ja X2, itse välttelisin näitä.

Toki nelipyttysissäkin on ongelmia; männät väljistyy osin samasta suunnittelumokasta; eli bimmerit pitää polttiksen haaleana, jolloin öljyn sekaan päätyneet bensa ja kondenssivesi eivät haihdu pois.

Eikö tuo venttiiliongelma ratkea sillä, että antaa riittävän usein riittävästi lapikasta lattiaan Sport-modessa? Ajaa siis moottorin kuumaksi kerran viikkoon tms. niin kestää pitempään. Jos hyper-sniiduilee ja koittaa välttää polttoaineella ajelua, niin ihmekään että ruostuu käyttämättömänä.

Sportagessa olis hyvä takuu (kunhan ajallaan huollettu) niin ei olis tämmösiä probleemeja. Ehkä siinä sit on jotain muuta, mutta ei ole vielä tullut vastaan.
 
Eikö tuo venttiiliongelma ratkea sillä, että antaa riittävän usein riittävästi lapikasta lattiaan Sport-modessa? Ajaa siis moottorin kuumaksi kerran viikkoon tms. niin kestää pitempään. Jos hyper-sniiduilee ja koittaa välttää polttoaineella ajelua, niin ihmekään että ruostuu käyttämättömänä.
Muut merkit on ratkaisseet tuon tavallaan, Volvo pyöräyttää moottoria joka ajoonlähdön jälkeen-> öljykalvo pinnoille. Muut merkit tekee kai joko samaa tai sitten käyvät vaan pidempää ja kuumempina(?)
 
Kyllä, etenkin 3-sylinteriset: Countryman, 225xe, X1 ja X2, itse välttelisin näitä.

Toki nelipyttysissäkin on ongelmia; männät väljistyy osin samasta suunnittelumokasta; eli bimmerit pitää polttiksen haaleana, jolloin öljyn sekaan päätyneet bensa ja kondenssivesi eivät haihdu pois.

Minulla on ollut nyt joulukuusta alkaen ajossa 2021 mallinen X1 plugin hybrid ja olen kyllä pitänyt siitä kovasti.

Täältäkin luin kyllä näistä nokkien ruostumisista ja kun auton ostin niin tarkistin nokan kunnon, ja se oli tuolloin, kuten nykyäänkin ihan kunnossa.

Kone pitää tosiaan ajaa silloin tällöin kunnolla lämpimäksi ja minulla tämä hoituu viikoittain, kun ajelen TKU-HKI välin moottoritiellä...

Kaikissa näissä plugareissa on omat ongelmansa, mutta itse olen ollut tyytyväinen valintaani.
 
Onko noista nelipyttyisten mäntä-ongelmista jossain juttua mitä lukea? Itselle tuo on uutta tietoa. Alunperin oli ajatuksissa U06 koppainen 225e tai 230e tai sitten G21 koppainen 330e. 2-sarja oli päällimmäisenä, koska autona himpun pienempi ja SUVmaisempi. Ts. täytyy siis pysyttäytyä pois hybrideistä kokonaan. (RAV4 ja Mitsu kun eivät ole vaihtoehtoja). Tai no jäljelle jää Hyundai ja Kia... tai no, koska Tucson on susiruma joten käytännössä vain Sportage.

Tätä kanavaa olen seurannut niin siellä jossain tuli vastaan moottorin väljistyminen jos liikaa ajelee sähköllä/hybridillä nuukaillen.


Eikö tuo venttiiliongelma ratkea sillä, että antaa riittävän usein riittävästi lapikasta lattiaan Sport-modessa? Ajaa siis moottorin kuumaksi kerran viikkoon tms. niin kestää pitempään. Jos hyper-sniiduilee ja koittaa välttää polttoaineella ajelua, niin ihmekään että ruostuu käyttämättömänä.

Sportagessa olis hyvä takuu (kunhan ajallaan huollettu) niin ei olis tämmösiä probleemeja. Ehkä siinä sit on jotain muuta, mutta ei ole vielä tullut vastaan.

Näin BMW/Minihuollon työnjohtaja neuvoi itseä toimimaan sen jälkeen kun nokkaremppa oli tehty.

Muut merkit on ratkaisseet tuon tavallaan, Volvo pyöräyttää moottoria joka ajoonlähdön jälkeen-> öljykalvo pinnoille. Muut merkit tekee kai joko samaa tai sitten käyvät vaan pidempää ja kuumempina(?)

Mini tekee samaa, mutta kuinka hyödyllistä se on pyörittää moottoria pari minuuttia, jolloin ehtii vain haaleaksi ja näin lisää bensan&kpndenssiveden määrää öljyssä?

Minulla on ollut nyt joulukuusta alkaen ajossa 2021 mallinen X1 plugin hybrid ja olen kyllä pitänyt siitä kovasti.

Täältäkin luin kyllä näistä nokkien ruostumisista ja kun auton ostin niin tarkistin nokan kunnon, ja se oli tuolloin, kuten nykyäänkin ihan kunnossa.

Kone pitää tosiaan ajaa silloin tällöin kunnolla lämpimäksi ja minulla tämä hoituu viikoittain, kun ajelen TKU-HKI välin moottoritiellä...

Kaikissa näissä plugareissa on omat ongelmansa, mutta itse olen ollut tyytyväinen valintaani.

Säännöllinen motari/maantieajo tekee hyvää moottorille. Kyl nää plugarit vaatii käyttäjältään hieman enemmän valveutuneisuutta, jotta toimivat parhaiten&kestävästi.

Sitä toki toivoisi valmistajan hoitavan homman niin, ettei tarvitsisi erikseen millään moottorinlämmitysajoilla käydä…
 
Kyllä se edelleen tuntuu siltä että hybridejä en ostaisi kuin Japseilta (Tojo, Honda). Onhan se aika älytöntä että auton omistajan vastuulla on että osaa ajaa autoa "oikein" ettei se hajoa ennenaikaisesti, eikä mm. siten miten sitä on mainostettu. Niiden pitäisi antaa semmoista ostaessa joku "LUE TÄMÄ ENNENKUIN AJAT" ja allekirjoitat että luet sen tosiaankin. Tai kaikista helpoin(kuten japsit tekee), koodata se ECU hoitamaan nuo jutut että sun ei tarvitse huolehtia noista....
 
Kyllä se edelleen tuntuu siltä että hybridejä en ostaisi kuin Japseilta (Tojo, Honda). Onhan se aika älytöntä että auton omistajan vastuulla on että osaa ajaa autoa "oikein" ettei se hajoa ennenaikaisesti, eikä mm. siten miten sitä on mainostettu. Niiden pitäisi antaa semmoista ostaessa joku "LUE TÄMÄ ENNENKUIN AJAT" ja allekirjoitat että luet sen tosiaankin. Tai kaikista helpoin(kuten japsit tekee), koodata se ECU hoitamaan nuo jutut että sun ei tarvitse huolehtia noista....

En ole kovin aktiivisesti seurannut tätä ketjua, mutta miten toi on hoidettu japseissa?
 
Kyllä se edelleen tuntuu siltä että hybridejä en ostaisi kuin Japseilta (Tojo, Honda). Onhan se aika älytöntä että auton omistajan vastuulla on että osaa ajaa autoa "oikein" ettei se hajoa ennenaikaisesti, eikä mm. siten miten sitä on mainostettu. Niiden pitäisi antaa semmoista ostaessa joku "LUE TÄMÄ ENNENKUIN AJAT" ja allekirjoitat että luet sen tosiaankin. Tai kaikista helpoin(kuten japsit tekee), koodata se ECU hoitamaan nuo jutut että sun ei tarvitse huolehtia noista....
Jokaisesta löytyy jotain kun kaivelee foorumeita. Toyotan hybridiä vaivaa releongelma..
 
Jokaisesta löytyy jotain kun kaivelee foorumeita. Toyotan hybridiä vaivaa releongelma..

"Vaivaa releongelma" :srofl:

Vaikka "vaivaisi" niin sen korjaaminen on lähes ilmaista verrattuna yhdenkään saksalaisen virityksen korjaamiseen.

Saatikka jos sulla on se toyotan Relax voimassa niin takuu hoitaa 10v ja 200tkm.
 
Mä en kyllä lykkäisi käsiäni paskaan noihin.

Maksat edelleen dieselveron. Ja sitten on se pätkäkäyttö, koneessa jossa on jo ennestään ilman hybridöintejä aika hyvin noita nox antureita paukkumassa ym. Adblue setit.

Veikkaan että noissa uusimmissa mersuissa alkaa olla sähkötekniikka sen verran hyvää että pätkäkäyttö voi olla aika hyvin vältettävissä. Muiden mainitsemiesi syiden takia jättäisin silti kauppaan.
 
En tiedä onko se parempi vai pahempi, että pystyt ajamaan hybridiä vielä enemmän kuin sähköautoa, Mitsun Outlanderissä muistaakseni oli seisovan polttiksen ongelma ratkaistu ajastimella, jossain kohtaa tuli hetki, että polttomoottori käynnistyi pakolla ja käytti ne tankissa olleet polttoaineet pois tuoreiden edestä.

Syitähän siihen on, että hybridien huoltoväli on lyhempi kuin täyspolttiksien, ostajat vaan itse meinaavat pilata ajoneuvonsa ennenaikaisesti.
 
Kyllä se edelleen tuntuu siltä että hybridejä en ostaisi kuin Japseilta (Tojo, Honda).
Melko rohkeaa suositella Hondan plugaria pomminvarmana vaihtoehtona...toki CR-V plugari saattaa olla hyväkin, mutta ei noista kokemusta paljon ole.

En tiedä onko se parempi vai pahempi, että pystyt ajamaan hybridiä vielä enemmän kuin sähköautoa, Mitsun Outlanderissä muistaakseni oli seisovan polttiksen ongelma ratkaistu ajastimella, jossain kohtaa tuli hetki, että polttomoottori käynnistyi pakolla ja käytti ne tankissa olleet polttoaineet pois tuoreiden edestä.

Syitähän siihen on, että hybridien huoltoväli on lyhempi kuin täyspolttiksien, ostajat vaan itse meinaavat pilata ajoneuvonsa ennenaikaisesti.

Ei mitään seisovan polttiksen ongelmaa ole käytännössä olemassa. Pätkäkäyttöongelma on.
 
"Vaivaa releongelma" :srofl:

Vaikka "vaivaisi" niin sen korjaaminen on lähes ilmaista verrattuna yhdenkään saksalaisen virityksen korjaamiseen.

Saatikka jos sulla on se toyotan Relax voimassa niin takuu hoitaa 10v ja 200tkm.
Minulle ainakin vaivaa ja ärsytystä tuottaa kaikki matkalle jättävät viat, ihan sama minkä merkkinen auto on kyseessä.
 
Minulle ainakin vaivaa ja ärsytystä tuottaa kaikki matkalle jättävät viat, ihan sama minkä merkkinen auto on kyseessä.

Totta kai se ärsyttää, jos niin paljon ahdistaa yksi rele, niin sen voi ennakoiden vaihtaa, eikä siitä mene talous edes konkurssiin.

Montako kertaa tälläisjä vikoja sitten on ollut? Itsellä ei kertaakaan ja kortti ollut kohta 30v ja varmaan sata eri autoa.
 
Mitsun Outlanderissä muistaakseni oli seisovan polttiksen ongelma ratkaistu ajastimella, jossain kohtaa tuli hetki, että polttomoottori käynnistyi pakolla ja käytti ne tankissa olleet polttoaineet pois tuoreiden edestä.
Siinä on vain ajastin viime tankkaukselle. Jos on liian pitkään olleet samat bensat tankissa, niin käynnistää polttiksen. Jos on kuitenkin tilaa tankata lisää, niin laskuri nollaantuu.
Olisiko ollut, että 3kk välein pitää tankata vähintään 20l.
 
Minulla on ollut nyt joulukuusta alkaen ajossa 2021 mallinen X1 plugin hybrid ja olen kyllä pitänyt siitä kovasti.

Täältäkin luin kyllä näistä nokkien ruostumisista ja kun auton ostin niin tarkistin nokan kunnon, ja se oli tuolloin, kuten nykyäänkin ihan kunnossa.

Kone pitää tosiaan ajaa silloin tällöin kunnolla lämpimäksi ja minulla tämä hoituu viikoittain, kun ajelen TKU-HKI välin moottoritiellä...

Kaikissa näissä plugareissa on omat ongelmansa, mutta itse olen ollut tyytyväinen valintaani.

Tutulla myös 2vuotta ollut x1 plugari f-korinen. 20tkm mittarissa, käytännössä kaikki ajo kaupunkia, hyvin harvoja taajaman ulkopuolen 60-80kmh ajoja. Motaria ajettu ehkä kerran vuoteen.

Huvikseni pari kertaa katsonut öljy korkista nokkia niin täysin uuden karheassa ja puhtaassa kunnossa olivat. Vaikea kuvitella ett tuon vähempää bensa konetta moni käyttäisi, 95% päivien ajoista menee heittämällä pelkällä akulla.
 
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
 
M
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
Mulla plugari ja ajo on pääosin lyhyttä työmatkaa. Omaa pistoketta ei edes ole, töissä on ja salilla jossa käyn sen 3 X viikko. Muutama reissu viikonloppuna tehty. Joskus sähkö päässyt loppumaan arkena, mutta siksipä hybridi käytössä. Joku pidempi reissu on yleensä tiedossa niin osaa varautua lataamalla täyteen ennen sitä.

Halpaahan tuo ajaminen on, ja hiljaista.
Jos kotona pistoke niin helpommaksi ei voi mennä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 807
Viestejä
4 539 710
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom