Keskustelua hybridiautoista

Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
Aika lähelle oma profiili osuu, kilometrejä ei ihan tuota tule, koska tulee tehtyä töitä kotoa käsin.
Ensimmäisen generaation Golf GTE:n suhteellisen pieni akku kestää noin 30km, jolla päivittäis-suhailusta selviää vielä täysin sähköllä. Viimeksi tankkaamassa käynyt 20.5. ja tankissa noin neljännes jäljellä.

"Ongelmaksihan" tässä muodostuu, että tähän ajoprofiiliin menisi täyssähkö varsin mainiosti, mutta hankintahinta ei ainakaan itselläni nyt sovellu omaan elämäntilanteeseen.
Plugarissa kun joutuu pitämään huolta molemmista tekniikoista ja useimmissa tosiaan tuo latausnopeuskin melko heikonlainen, niin kannattanee tuo täyssähkö-korttikin katsoa.
 
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.

Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
 
Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
Jos Mersuun päädyt, niin etsi yksilö, jossa on certified-takuu ja/tai huolenpitosopimus. Hienoja autoja ja loistavalla (mutta hieman vikaherkällä, PTC-vastus näistä kaikista hajoaa ennemmin tai myöhemmin) voimalinjalla. Huolenpitosopimuksella voi ajella rauhallisin mielin, jos jotain hajoaa niin sopimus hoitaa työt SEKÄ osat.
 
Totta kai se ärsyttää, jos niin paljon ahdistaa yksi rele, niin sen voi ennakoiden vaihtaa, eikä siitä mene talous edes konkurssiin.

Montako kertaa tälläisjä vikoja sitten on ollut? Itsellä ei kertaakaan ja kortti ollut kohta 30v ja varmaan sata eri autoa.
Nyt sinä hukkasit pointin. Kommentti oli vain, että ei ole automerkkiä jossa ei olisi mahdollista vikaa, kaikista löytyy jotain. On noita volvojakin liikkeellä joissa erad toimii ongelmitta, samaten on monen monta vag tuotetta joissa ei ole dsg porsinut.

En tiedä miten 30v aikana sadan auton omistaminen on jotenkin hienoa, kaikilla ajetaan vähän ja vaihdat 3-4kk välein autoa? Eikö siinä arvon alenema lyö näpeille aika lujaa? Toki ongelmiin ei ehdi törmätäkään tuolla vaihtotahdilla.

Ei minullakaan ole yksikään auto tielle jättänyt, vaikka on ollut vajaa kymmenen erilaista autoa reilun 20v aikana. Merkki vaihtunut joka kerta ja joukossa on ollut japanilaisia, saksalaisia ja ruotsalaisia autoja. Myös surullisen kuuluisa dsg ja eradin omaava volvo.
 
Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
Mikä tuosta BMW hybridistä tekee ”fiksun”? RAV4:lla saisi jo 25 kWh netto akulla lähemmäs 150 km Rangen. Ajelin tänään kotoa Tsadiin 50,4 km rupeaman kaukaa Inkoon korvesta ja perillä kulutus näytti 14,2 kWh/100 km. Tuo enäätys koko 4 v ajelun ajalta. Rangea lähtiessä näytti 95,3 km ja perillä jäi Rangea vielä 49,8 km. Motaria ei tullut yhtään kun tuli erinäisiä reittejä ajettua ja kehämäinen vain 95 jäi maksimiksi. Keskikulutus bensaa. On päätynyt nyt 4 vuoden ajamisten jäljiltä 1,0 L/100 km lukemaan ja tasoitus tulee vasta 11.9., Sähkönkulutus ympärivuotisesti näyttää nyt 22,6 kWh/100 km lukemaan ja se varmaan päätyy lähelle sitä entistä RAV4 plugaria 3 vuoden lukemia. Eli energiaa palaa suht vähän tällä autolla. Jos auto kuluttaa sen 1,0 L/100 km ja 90 % ajoista likimäärin päätyy sähköllä ajettaviksi kulutuksen ollessa nyt vaikka sen 22,0 kWh/100 km, niin se on sitten yhteensä kumulatiivisesti 1,0 L/100 km + 19,8 kWh/100 km. Aurinkosähköllä saa katolta osan tuosta ilmatteeksi, mutta kokonaiskustannus tulee 2€ + 22 kWh x 25c/kWh = 7,55€/100 km. Bensa versiolla 8 L/100 km tulee 16€/100 km. Sähköt saattaa maksaa vähemmänkin ja omalla kohdalla tulee katolta melkolailla ilmaista sähköä, joten vertailu menköön kunkin omaan piikkiin. Ja bensat maksaa mitä kulloinkin maksaa.
 
Mikä tuosta BMW hybridistä tekee ”fiksun”? RAV4:lla saisi jo 25 kWh netto akulla lähemmäs 150 km Rangen. Ajelin tänään kotoa Tsadiin 50,4 km rupeaman kaukaa Inkoon korvesta ja perillä kulutus näytti 14,2 kWh/100 km. Tuo enäätys koko 4 v ajelun ajalta. Rangea lähtiessä näytti 95,3 km ja perillä jäi Rangea vielä 49,8 km. Motaria ei tullut yhtään kun tuli erinäisiä reittejä ajettua ja kehämäinen vain 95 jäi maksimiksi. Keskikulutus bensaa. On päätynyt nyt 4 vuoden ajamisten jäljiltä 1,0 L/100 km lukemaan ja tasoitus tulee vasta 11.9., Sähkönkulutus ympärivuotisesti näyttää nyt 22,6 kWh/100 km lukemaan ja se varmaan päätyy lähelle sitä entistä RAV4 plugaria 3 vuoden lukemia. Eli energiaa palaa suht vähän tällä autolla. Jos auto kuluttaa sen 1,0 L/100 km ja 90 % ajoista likimäärin päätyy sähköllä ajettaviksi kulutuksen ollessa nyt vaikka sen 22,0 kWh/100 km, niin se on sitten yhteensä kumulatiivisesti 1,0 L/100 km + 19,8 kWh/100 km. Aurinkosähköllä saa katolta osan tuosta ilmatteeksi, mutta kokonaiskustannus tulee 2€ + 22 kWh x 25c/kWh = 7,55€/100 km. Bensa versiolla 8 L/100 km tulee 16€/100 km. Sähköt saattaa maksaa vähemmänkin ja omalla kohdalla tulee katolta melkolailla ilmaista sähköä, joten vertailu menköön kunkin omaan piikkiin. Ja bensat maksaa mitä kulloinkin maksaa.
Joskus koeajoin Rav4 plugin talvella ja en saanut sitä EV moodiin, koska akku oli kylmä. Onnistuuko tämä?
 
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
Aikalailla sama ajoprofiili. RAV4 plugari ja kulutus 1,0 LK/100 km koko 4 v ajomatka. Sähköä ilmoittaa nyt uudella pirssillä viime syyskuusta alkaen olevan 22,6 kWh/100 km ja se laskee kohtuu nopeaa tahtia. Alhaisin on ollut 14,2 kWh/100 km tänään 50 km rupeama, joten talvi vs kesä kulutus on melkoinen ero. Luokkaa 10kWh/100 km. Eli mulla on tosiaan jo toinen RAV4 plugari ajossa ja erinomaisen tyytytyväinen on koko huusholli autoon ollut. Tuskin löytyy taloudellisempaan pirssiä meidän vaatimuksiin muualta ha näillä mennään. Täyssähköt on siis vielä odottamassa jotain seuraavaa polvea, mutta en lähde vielä näillä.
 
Taitaahan se rav4 olla hybridi siinä missä muutkin eli kylmä akku on kylmä akku ja sähköllä ei paljoa hytti lämpiä?
Se on hybridi, eli hytti lämpiää tarvittaessa polttomoottorilla. Mikähän tässä yhtälössä nyt on vaikeaa.
edit. Lainasin väärää viestiä ja tarkoitin tuohon Sallys viestiin laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän hybridi pysy hybridimoodissa jos korkeajänniteakussa ei ole virtaa. Tai siis onhan siellä, mutta varmaan about se 2kW käytetään hybridimoodissa eli kuten normaali hybridikin tekee. Jos korkeajänniteakussa on virtaa niin kyllä se sitten pitäisi EV moodiin mennä (en tiedä onko kylmänä rajoituksia Toyotalla tuon osalta). Esim. KIA Ceedissä (phev) se käytännössä on ev moodissa 20 km/h nopeuteen asti ja/tai kun kaasua ei paina. Yleistilana on hybrid tuossa kohtaa eikä EV moodia voi sinällään pakottaa päälle koska korkeajänniteakussa ei ole riittävästi virtaa (ko. autossa raja on n. 20% akun kapasiteetista).
 
Se on hybridi, eli hytti lämpiää tarvittaessa polttomoottorilla. Mikähän tässä yhtälössä nyt on vaikeaa.
En huomannut että sähkömoottori olisi ollut rinnalla ollenkaan. Matkan keskikulutus oli muistaakseni jotain 7-8 L/100km, joka mielestäni indikoisi samaa. Akku oli täynnä. Oli yön seissyt pakkasessa.
 
Aikalailla sama ajoprofiili. RAV4 plugari ja kulutus 1,0 LK/100 km koko 4 v ajomatka. Sähköä ilmoittaa nyt uudella pirssillä viime syyskuusta alkaen olevan 22,6 kWh/100 km ja se laskee kohtuu nopeaa tahtia. Alhaisin on ollut 14,2 kWh/100 km tänään 50 km rupeama, joten talvi vs kesä kulutus on melkoinen ero. Luokkaa 10kWh/100 km. Eli mulla on tosiaan jo toinen RAV4 plugari ajossa ja erinomaisen tyytytyväinen on koko huusholli autoon ollut. Tuskin löytyy taloudellisempaan pirssiä meidän vaatimuksiin muualta ha näillä mennään. Täyssähköt on siis vielä odottamassa jotain seuraavaa polvea, mutta en lähde vielä näillä.
Kuullostaa kyllä hyvältä tuollainen kulutus. Täytyy tässä alkaa etsimään sopivaa peliä.

-23 vuoden octaviaa saisi siihen vähän päälle 30ke 15-25tkm ajettuna mikä vaikuttaisi aika passelilta peliltä. Passat B8 farkku 4-motion tällähetkellä alla, mutta nyt pärjäisi jo pienemmälläkin farkulla.
 
Kuullostaa kyllä hyvältä tuollainen kulutus. Täytyy tässä alkaa etsimään sopivaa peliä.

-23 vuoden octaviaa saisi siihen vähän päälle 30ke 15-25tkm ajettuna mikä vaikuttaisi aika passelilta peliltä. Passat B8 farkku 4-motion tällähetkellä alla, mutta nyt pärjäisi jo pienemmälläkin farkulla.
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.
 
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.
Juu toki vaikuttaa paljonkin tuo lämpimästä lähtö. Tuskin omassa käytössä tuollaisiin kulutuksiin pääsee, eikä tarvitsekkaan. Kyydissä on kuitenkin usein myös vilukissa ja nappula, jolloin ei iglulla ajella :)
 
Kulutuskeskustelu kun on taas nostanut päätään, niin meillä uudempaa mallia olevan Outlanderin bensan kulutus alle 1,5l/100km. Pari vuotta jaksoin tankkauksia kirjata.
Ja jos tuolta lähtee profiilia selailemaan, niin löytää vanhemman mallisen Outlanderin kulutuksia. Aika tuntuva ero johtuen EV-napista, joka uudemmasta löytyy.
 
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.

Kertoo vain siitä, että auto soveltuu hyvin käyttäjällensä ja fiksuahan se on optimoida kulutusta, ajaahan tuolla sähköautoilijat rekkojen imussa että pääsee 50km pidemmälle. Jos lämpimästä tallista lähtee liikkeelle, sekä penkin ja ratinlämmitys päällä niin ei siinä kovin nopeasti kylmä autossa tule ja työmatka menee hyvin. En usko että pidempiä reissuja ajellaan ilman lämmitystä.
 
Kulutuskeskustelu kun on taas nostanut päätään, niin meillä uudempaa mallia olevan Outlanderin bensan kulutus alle 1,5l/100km. Pari vuotta jaksoin tankkauksia kirjata.
Ja jos tuolta lähtee profiilia selailemaan, niin löytää vanhemman mallisen Outlanderin kulutuksia. Aika tuntuva ero johtuen EV-napista, joka uudemmasta löytyy.
Jos kulutus aiheena niin laita nyt ihmeessä se sähkön kulutus myös.
 
Se on hybridi, eli hytti lämpiää tarvittaessa polttomoottorilla. Mikähän tässä yhtälössä nyt on vaikeaa.
edit. Lainasin väärää viestiä ja tarkoitin tuohon Sallys viestiin laittaa.
Sen verran korjaan väliin, että esimerkiksi volvon vanhemmat hybridit tuottaa lämmön kabiiniin ajon aikana webastolla ja uudet long range mallit tuottaa lämpöä sähkövastuksilla. Toki kyseiset volvot käyttävät mottia lämpimäksi kun alitetaan -15°C lämpötila. Korealaiset tykkää tehdä lämmön kabiiniin pelkästään polttomoottoria pyörittämällä.
 
Sen verran korjaan väliin, että esimerkiksi volvon vanhemmat hybridit tuottaa lämmön kabiiniin ajon aikana webastolla ja uudet long range mallit tuottaa lämpöä sähkövastuksilla. Toki kyseiset volvot käyttävät mottia lämpimäksi kun alitetaan -15°C lämpötila. Korealaiset tykkää tehdä lämmön kabiiniin pelkästään polttomoottoria pyörittämällä.
Pieniakkuisilla lataushybrideilla tuo polttoaine lämmitin kuullostaa järkevältä, Suomen verotuksessa jos sille vielä oma tankkia, niin voisi käyttää hitusen halvempaa polttoainetta.
Mutta varmaan osa arvostaa sähkölämmitystä, jos ne latausten välillä ajettavat kilometrit ovat kovasti alle akkun km kapasiteetin. ILP viritykset taasen vie hintaa kauemmaksi.
Polttismoottorilla lämittäminen tuntuu taasen meidän oloissa vähiten tehokkaalta, ja vaatis sen että moottori (tila/jäähdytys/ohjaus) suunniteltu lämmitystä silmällä pitäen. Ei tunnu miellyttävältä ajatukselta että koppi alkaa lämpiää vasta kun etsii sitä vapaata parkkiruutua, no jäätyhän lumet paremmin kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Toivottavasti uskaltaa jo seuraavan auton kanssa harkita tayssahkoa. Vaikka 12 kertaa vuodessa tulisi kaytya Lapissa niin ei ne latauspysahdykset ole mitaan verrattuna siihen etta joutuu 3 kk ajelemaan pipo paassa.
 
Muistaakseni tämä sankari kyllä kertoi ajavansa sellasta 50km siirtymää ilman lämmitystä talvella, jottei polttis menisi päälle pipo ja hanskat kädessä. Eli ei se ole uskon asia, vaan jotkut... elää eri tasolla.
Ok.
Jos kyse hiilipäästöjen minimoimisesta niin joku toinen voisi valita täyssähkiksen, niin ei tarvisi palella.
Jos kyse harrastuksesta, elämäntavasta missä yrittää minimoida kulutuksen omalla autolla. niin se voi olla hyvinkin tyydyttävä kokemus, ja mikäs siinä, kunhan ei sitä aseta turvallisuuden edelle.

Mutta oli kumpi oli, niin saavutuksia ei kannata kuvailla ajoneivon normaalina, vaan tuoda esille että pisaralla pisimmälle asenteella.
 
Juu toki vaikuttaa paljonkin tuo lämpimästä lähtö. Tuskin omassa käytössä tuollaisiin kulutuksiin pääsee, eikä tarvitsekkaan. Kyydissä on kuitenkin usein myös vilukissa ja nappula, jolloin ei iglulla ajella :)
Webasto hoitaa hyvin tuon lämmityksen kylmällä ja tosiaan auto on lämpimässä tallissa, niin sähköllä pääsee talvellakin huomattavan määrän ajamisista.
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.
Kyllä mä käytän ahkerasti Webastoa lämmitykseen talvella. Itseasiassa sen 5,2 kW teho on riittävä jo ihan kylmimpiinkin keleihin. En tiedä mistä juontuu tuollainen asenne sitten, että on jotain ”pieniä tekijöitäkin”, jotka tekevät juuri minusta epänormaalin. En päässyt ihan kärryille noista muistakin pienistä tekijöistä, että mitähän ne nyt sitten ovat. Autoon siis tuli Busines versiona tuo Webasto ihan vakiona mukaan, niin ei tarvii sitä enää erikseen ruotia.
 
Webasto hoitaa hyvin tuon lämmityksen kylmällä ja tosiaan auto on lämpimässä tallissa, niin sähköllä pääsee talvellakin huomattavan määrän ajamisista.

Kyllä mä käytän ahkerasti Webastoa lämmitykseen talvella. Itseasiassa sen 5,2 kW teho on riittävä jo ihan kylmimpiinkin keleihin. En tiedä mistä juontuu tuollainen asenne sitten, että on jotain ”pieniä tekijöitäkin”, jotka tekevät juuri minusta epänormaalin. En päässyt ihan kärryille noista muistakin pienistä tekijöistä, että mitähän ne nyt sitten ovat. Autoon siis tuli Busines versiona tuo Webasto ihan vakiona mukaan, niin ei tarvii sitä enää erikseen ruotia.
Ok, kiitos.
Eli tallista lähtiessä webastolla pidetään lämmin tuloilma, ja webasto on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttosmoottori. Litralla bensaa (?) lämittää jo aika pitkään, tietämättä webaston hyötysuhdetta, niin kuviteellisesti arvottuna vajaan 50% hyötysuhteella täydellä teholla litra riittää vajaaksi tunniksi.

Hämeenlinnatasalla noin kovia päiviä varmaan aika vähän. (HML vedin tähän ns väestöllisenä keskipisteenä, tietämättä hänen liikkumisaluetta)
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni tämä sankari kyllä kertoi ajavansa sellasta 50km siirtymää ilman lämmitystä talvella, jottei polttis menisi päälle pipo ja hanskat kädessä. Eli ei se ole uskon asia, vaan jotkut... elää eri tasolla.

ja tämä ahdistaa sinua, koska?
 
Koska hanen kulutuslukemiaan kaytettiin referenssina ja tuollainen ajaminen ei ole ehka paras referenssi kenellekkaan muulle.

Ei, hän vain kertoo mitä hänen käytössään kulutus on.

Jokainenhan aina kehuu omaa kulutustaan, tai omaa autoaan että se on paras ja yleensä se on paras hänelle, luulisi jokaisen sen ymmärtävän!?

ja kuten tässäkin tarinassa @Awelonian keksi omasta päästään tämän "ei käytä lämmitystä" :facepalm: Webasto on lämmitys.

Eli joku siellä selvästi ahdistaa, onko tämä taas sitä kuuluisaa "Toyota trollausta" kuten @Awelonian niin monesti jaksaa mainita?
 
No itse en ainakaan ymmärtänyt, joten ihan hyvä että ne reunaehdot tulevat myös kerrottua. Webaston käyttö jo itsellään pitäisi kertoa (koska se on aktiivisen lämmityksen käyttöä niin että energiaa kuluu), mutta sitten jos ajotapa on lämmitin pois lapaset kädessä niin mennään jo normaalikäyttötapojen ulkopuolella reippaasti. Vähän kuin joku kertoisi kuinka paljon oma auto kuluttaa ja jättäisi kertomatta että ajaa radalla viikottain.

Lämpimästä tallista lähteminen on sitten jo sellainen melko normaali tilanne joka tulee jo useammalla vastaan.
 
Mikä tuosta BMW hybridistä tekee ”fiksun”? RAV4:lla saisi jo 25 kWh netto akulla lähemmäs 150 km Rangen. Ajelin tänään kotoa Tsadiin 50,4 km rupeaman kaukaa Inkoon korvesta ja perillä kulutus näytti 14,2 kWh/100 km. Tuo enäätys koko 4 v ajelun ajalta. Rangea lähtiessä näytti 95,3 km ja perillä jäi Rangea vielä 49,8 km. Motaria ei tullut yhtään kun tuli erinäisiä reittejä ajettua ja kehämäinen vain 95 jäi maksimiksi. Keskikulutus bensaa. On päätynyt nyt 4 vuoden ajamisten jäljiltä 1,0 L/100 km lukemaan ja tasoitus tulee vasta 11.9., Sähkönkulutus ympärivuotisesti näyttää nyt 22,6 kWh/100 km lukemaan ja se varmaan päätyy lähelle sitä entistä RAV4 plugaria 3 vuoden lukemia. Eli energiaa palaa suht vähän tällä autolla. Jos auto kuluttaa sen 1,0 L/100 km ja 90 % ajoista likimäärin päätyy sähköllä ajettaviksi kulutuksen ollessa nyt vaikka sen 22,0 kWh/100 km, niin se on sitten yhteensä kumulatiivisesti 1,0 L/100 km + 19,8 kWh/100 km. Aurinkosähköllä saa katolta osan tuosta ilmatteeksi, mutta kokonaiskustannus tulee 2€ + 22 kWh x 25c/kWh = 7,55€/100 km. Bensa versiolla 8 L/100 km tulee 16€/100 km. Sähköt saattaa maksaa vähemmänkin ja omalla kohdalla tulee katolta melkolailla ilmaista sähköä, joten vertailu menköön kunkin omaan piikkiin. Ja bensat maksaa mitä kulloinkin maksaa.

Lähtökohtaisesti "katumaasturi" ei ole fiksu valinta. Se ei ole missään hyvä, pl. tuurilla perävaunun sallittu "vetokyky" - jos sekään? Heti kun akku loppuu (tai sitä ei saa ladattua) niin "katumaasturit" syövät järjettömästi bensaa vrt. tismalleen samalla tekniikalla oleva sedan tai farkku. Tätä faktaa tukee jokaikinen autolehtien testi, jossa on ajeltu akku tyhjänä SUV-hybridikatumaasturia.

Osa näistä on vielä vajaavetoisia jos akustossa ei ole virtaa TAI jos ajetaan pelkällä sähköllä TAI starttaavat polttomoottorinsa heti jos talvella vähän sutaisee - ei näin, ei todellakaan näin :hammer:
 
Ok, kiitos.
Eli tallista lähtiessä webastolla pidetään lämmin tuloilma, ja webasto on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttosmoottori. Litralla bensaa (?) lämittää jo aika pitkään, tietämättä webaston hyötysuhdetta, niin kuviteellisesti arvottuna vajaan 50% hyötysuhteella täydellä teholla litra riittää vajaaksi tunniksi.

Hämeenlinnatasalla noin kovia päiviä varmaan aika vähän. (HML vedin tähän ns väestöllisenä keskipisteenä, tietämättä hänen liikkumisaluetta)

Sitten jos ajelee samanlaisella RAV4:lla siten, että se seisoo 24/7 ulkosalla niin kappas kuinka kulutus nousee kun pakkasella akulla ei pystykään heti ajamaan ja kylmilläkin ilmoilla "sähkörange" on ihan muuta kuin lämpöisestä autotallista lähtiessä. Ja se nousee noilla "kaupunkimaastureilla" helposti ihan muihin kuin 1,0L/100km -lukemiin mitä tämä nimimerkki täällä usein markkinoi.

Ainakin BMW (sekä varmaan muutkin laadukkaat saksalaiset) oivalsivat jo yli 10 vuotta sitten i3/i8 -lataushybridiensä kanssa sen faktan, että kun lämmön (tai viilennyksen) tuottaa akustolla niin auto on oikeasti lähipäästötön - eikä "lumelähipäästötön". Kenenkään ei tarvitse haistella polttomoottorin eikä webaston käryä auton / naapurin auton ympärillä. Monissa Aasian maiden suunnittelua olevissa vehkeissä (+Kiinan perua oleva Volvo) jopa kesähelteinen ohjaamon etäviilennys starttaa polttomoottorin ja siinä se käy tyhjäkäyntiä 10-15-20min pihassa (ja sitten ajossa), riippuen miten omistaja etälämmityksen/viilennyksen asetti ja miten paljon myöhemmin pääsi lähtemään.

Osassa Aasialaisia autoja em. toimintoja (etälämmitys & -viilennys) ei edes pysty käyttämään ellei auto ole kytkettynä lataukseen :rofl:

EI. NÄIN.

(koska ihan vitun, siis vitun idioottimaista)

:hammer:
 
Ei, hän vain kertoo mitä hänen käytössään kulutus on.

Jokainenhan aina kehuu omaa kulutustaan, tai omaa autoaan että se on paras ja yleensä se on paras hänelle, luulisi jokaisen sen ymmärtävän!?

ja kuten tässäkin tarinassa @Awelonian keksi omasta päästään tämän "ei käytä lämmitystä" :facepalm: Webasto on lämmitys.

Eli joku siellä selvästi ahdistaa, onko tämä taas sitä kuuluisaa "Toyota trollausta" kuten @Awelonian niin monesti jaksaa mainita?

Jos itse kirjoittelisin nettiforumeille minkä tahansa ajoneuvon kulutuksia tai käyttökokemuksia niin aivan varmasti ilmoittaisin myös sen, että talvisin ajelen lämmitykset minimissä / pois päältä kauppaan, asioille tai töihin ja kesäisin AC / tuuletus pois päältä päästäkseni pidemmälle. Lisäksi olisi hyvä ilmoittaa sekin "pikkujuttu", että sähköauto / plugari seisookin lämpöisessä tallissa.

Nää on melko merkkaavia tekijöitä etenkin silloin, jos mainostaa oman sähköajoneuvonsa matalia kulutuksia tai kehuu hyvää rangea.
 
Countryman 2018 7,6kWh brutto- 6,3kWh nettokapasiteetti ja kesän ennätys akullisella 24km.

6,3kWh/24km*100= 26kWh/100km

Tässä on hyvä esimerkki ns. "katumaasturin" arjen kulutuksesta.

Itse pääsen efficient dynamics, ilmanvastusoptimoidulla plugarihybridillä jonka akussa on vaivaiset 5,2kwh nettokapasiteettiä yli 30km. Ennätys taitaa olla myötätuulessa tasan 80km/h mummoillessa 32km (vanha Porvoontie niille, jotka pk-seutua tuntee). Tämä siis ohjaamon tuuletus päällä.

:sshake:

En ole vielä kehdannut kokeilla, mutta tekisi mieli selvittää range hinaamalla 60km/h kotini lähellä olevaa länäriä eli Länsiväylä -nimistä tietä.
 
Aika pieni taitaa olla prosentti kellä auto seisoo lämpimässä tallissa. Monella kellä on lämmin talli, niin autoa ei siellä edes pidetä (käyttöautoa ainakaan). Tälläinen käsitys ainakin itselläni, en taida tuntea ketään kellä perheen käyttis seisoisi lämpösessä tallissa, eli aika speciaali keissinä sitäkin pitäisin ja vaikuttaa ihan järkyttävästi kulutukseen varsinkin sähkö/hyprid autolla.

Toki kun sitä 2t painoista jääkalikka pelti keijua lämmitetään joka yö tallissa, niin senkin järkevyyttä voidaan punnita, jos mietitään kulutuksia (kuluja).
 
Jos itse kirjoittelisin nettiforumeille minkä tahansa ajoneuvon kulutuksia tai käyttökokemuksia niin aivan varmasti ilmoittaisin myös sen, että talvisin ajelen lämmitykset minimissä / pois päältä kauppaan, asioille tai töihin ja kesäisin AC / tuuletus pois päältä päästäkseni pidemmälle. Lisäksi olisi hyvä ilmoittaa sekin "pikkujuttu", että sähköauto / plugari seisookin lämpöisessä tallissa.

Nää on melko merkkaavia tekijöitä etenkin silloin, jos mainostaa oman sähköajoneuvonsa matalia kulutuksia tai kehuu hyvää rangea.
No mutta jos se ei sovi omaan Toyota-narratiiviin, niin voidaan leikata epäsuotuisat pienet asiat pois keskustelusta. Webastolla lämmitetään ja ajetaan sähköllä = 100% sähköajoa ilman polttoainetta - ainakin jossain päin Toyota-psykooseja. Miksei se vaan lämmitä vastuksilla? Eikö niitä ole? Pitää polttaa polttoainetta, jotta tulisi lämmin, jotta voi ajaa sähköllä. Tossa on niin mentaaliakrobatiaa harrastettu, että saadaan tuosta "täyssähköinen plugari", ettei tosikaan ole.
 
Lämpimästä tallista lähteminen on sitten jo sellainen melko normaali tilanne joka tulee jo useammalla vastaan.
Tallikaan ei lämpeä pyhällä hengellä, joten sen lämmittäminen pitäisi laskea auton kuluksi, samoin kuin mahdollisen tolppapaikan kulut vaikkei sähköä erikseen veloitettaisikaan.
 
Surullista miten tietty automerkki pääsee joidenkin ihon alle näin pahasti, itse ajattelen asian niin että jokainen ajaa autolla, mikä sopii parhaiten itselleen.
 
Ainakin uusin Toyota Prius PHEV vie tyhjälläkin akulla about saman kuin perinteiset Toyota-hybridit. Tämän testasin pitemmällä koeajolenkillä. Eli viitisen litraa satasella seka-ajossa kun nollasin kulutusmittarin kun akku oli "tyhjä". Maasturit tietysti painonsa ja ilmavastuksen takia vähän enemmän.

Perinteinen Rav4 hybrid vienee jonkun 6 litraa satasella. Phev akku tyhjänä varmaan ~7l jos sitäkään näin mutulla. Atkinson-kiertoinen moottori planeettavaihteistolla on paras mahdollinen yhdistelmä hyötysuhteeltaan.
 
Surullista miten tietty automerkki pääsee joidenkin ihon alle näin pahasti, itse ajattelen asian niin että jokainen ajaa autolla, mikä sopii parhaiten itselleen.
Kyllä Teslallakin pääsee pienellä kulutuksella, jos on auto on tallissa, joka on vaikka ilp:illä lämmitetty.

Mutta hieman työlästä, kun pitäisi talli ensin tyhjätä ja asennuttaa ilp. On kumminkin kahden auton katos, niin siitä on huomattavasti helpompi lähteä ajelemaan, kuin (ahtaasta) tallista, jossa on ovet.
 
T
Lähtökohtaisesti "katumaasturi" ei ole fiksu valinta. Se ei ole missään hyvä, pl. tuurilla perävaunun sallittu "vetokyky" - jos sekään? Heti kun akku loppuu (tai sitä ei saa ladattua) niin "katumaasturit" syövät järjettömästi bensaa vrt. tismalleen samalla tekniikalla oleva sedan tai farkku. Tätä faktaa tukee jokaikinen autolehtien testi, jossa on ajeltu akku tyhjänä SUV-hybridikatumaasturia.

Osa näistä on vielä vajaavetoisia jos akustossa ei ole virtaa TAI jos ajetaan pelkällä sähköllä TAI starttaavat polttomoottorinsa heti jos talvella vähän sutaisee - ei näin, ei todellakaan näin :hammer:
No ei tuo RAV4 nyt mitenkään törkeästi syö bensaa oli sitten kyse tavallisesta hybridistä tai plugarista akku tyhjänä. Tavallisen hybridin kulutus oli 5,3 L/100 km ympärivuotinen kumulatiivinen. Lataamatta plugari syö samalla ajoprofiililla 5,8 L/100km. Kaupunkikulutus on omassa ajossa samaa tasoa lataamatta ja tavallisella hybridillä taisi olla jopa pienempi. Autolehdet saa mun puolesta ajaa miten ajaa. Itte olen varsin tyytyväinen omiin käyttökuluihin omilla ajamisilla. Edellisellä plugarilla sai kaikki ajot näppärästi talteen, mutta nykyisessä on paskottu tuo infotainmentti ja sen data ei ole enää käyttökelpoista, joten jäi tarkempi kyttääminen kokonaan pois. Syyskuusta kulutukset nollaamatta näyttää sähköllä ajettaessa 22,6 kWh/100 km lukemaa ja koko ajalta on käytetty bensaa 1,0 L/100 km. Ei tuo bensa enää niin suuresti edes kiinnosta. Joskus ajelin 7002 km ja tankkasin 38,02 L, josta oli kertynyt rapiat 0,54 L/100 km kulutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, eivät noi ladattavat ole sen huonompia kuin vastaava hybridikään kulutuksen osalta. Ehkä 0,1l saattaa tulla kulutukseen lisää, mutta ihan marginaaleissa mennään eroissa. Mäkisessä maastossa voi olla isompaa eroa kun regenerointia voidaan tehdä isomman akun takia pidempään ja enemmän.

Ladattavissa on lähinnä se ero, miten käyttäytyvät kylmässä ja millä lailla lämmitys/esilämmitys on toteutettu. Auton profiili sitten vaikuttaa kulutukseen eli matalampana autona oma vie tietty vähemmän (kun SUV), mutta toisaalta moottorit on tehon/taloudellisuuden puolesta mitoitettu suht matalalle joten motarinopeuksiin täydellä kuormalla nostaa kulutusta tuon takia. Sport moodi toki löytyy tarvittaessa että ei siitä teho täysin kesken sentään lopu.

Omassa Ceedissä (kuten korealaisissa yleensä) tosiaan polttis tekee lämmön ja käytin ekan vuoden lämppärin johtoa sen about vartin ennen liikkeelle lähtöä (nolla-asteisesta tallista), mutta tuon jälkeen en ole vaivautunut kun todennut että penkinlämmittimillä pääsee samaan lämpöfiilikseen ja kulutus ei noilla about 7 kilsan matkoilla muutu.

Pakkasesta jos lähdetään niin sitten käytän lämppäriä, jos ei muun takia niin siksi että ikkunat ovat auki jäästä.

Yllättävän siedettävänä pysyy kulutus talvikeleilläkin (nollatallista lähtien) ja ehkä se pahin skenaario on lyhyttä pätkää kaupunkinopeutta kun pakkasta enemmän kuin -12. Tällöin auto menee eteenpäinkin polttiksella kunnes moottori riittävän lämmin (vaikka akussa virtaa), joka nostaa reilusti kulutusta. Tuommoisissa skenaarioissa uskoisin häviävän lähes kaikille muille phev ja hybriditoteutuksille. Sinänsä huonoimmassakin tilanteessa mennyt alle edellisen auton keskikulutuksen (eli alle 7l/100km) tuolloinkin ja varmasti vastaavasta kelistä edellinen auto päälle kymmentä varmaan vienyt. Pidemmällä matkalla tasoittuu kun sähköäkin ruvetaan käyttämään, mutta tosiaan lyhyillä pätkillä ei ehdi sinne asti.

Täällä etelässä siis ihan toimiva konsepti, mutta jossain pohjoisemmassa jos ulkoilmasta lähtee niin varmaan joku muu vaihtoehto on todennäköisesti parempi tai vähintään yhtä hyvä (esilämmitystä kun ei lohkolämppärin lisäksi ole) ja täten jatkuvasti kovasta pakkasesta lähteminen vaatii extra vaivannäköä (ja myös muistamista että se lohkopiuha on kiinni, latauspiuha kun ei voi unohtua).

Farkkuna ceedi vie jotain 5l/100km tyhjällä akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Surullista miten tietty automerkki pääsee joidenkin ihon alle näin pahasti, itse ajattelen asian niin että jokainen ajaa autolla, mikä sopii parhaiten itselleen.
Lähinnä surullista miten jotain automerkkiä puolustellaan vähättelemällä asioita ja samaan hengenvetoon perään hevostellaan 30 vuoden aikana lähes sadan auton omistamisella. Tämä tosiaan tarkoittaa yhtä autoa pidettäessä sitä että auto vaihtuu 3-4kk välein johon uskoo ken tahtoo. Toki voihan tämä lähes sadan auton omistajuus selittyä sillä, että on toiminut samalla jobbarina.
 
Webasto ei jauha läheskään jatkuvasti. Täällä Tsadin ympäristössä toimii myös auton ILP ihan reippaasti suurimman osan talvesta. Tuntimäärät ei varmaan kummoisia ole Webastolla lopulta. Aika kaukaa haettu tuollaiset kommentit jostain vajaajärkisestä

T

No ei tuo RAV4 nyt mitenkään törkeästi syö bensaa oli sitten kyse tavallisesta hybridistä tai plugarista akku tyhjänä. Tavallisen hybridin kulutus oli 5,3 L/100 km ympärivuotinen kumulatiivinen. Lataamatta plugari syö samalla ajoprofiililla 5,8 L/100km. Kaupunkikulutus on omassa ajossa samaa tasoa lataamatta ja tavallisella hybridillä taisi olla jopa pienempi. Autolehdet saa mun puolesta ajaa miten ajaa. Itte olen varsin tyytyväinen omiin käyttökuluihin omilla ajamisilla. Edellisellä plugarilla sai kaikki ajot näppärästi talteen, mutta nykyisessä on paskottu tuo infotainmentti ja sen data ei ole enää käyttökelpoista, joten jäi tarkempi kyttääminen kokonaan pois. Syyskuusta kulutukset nollaamatta näyttää sähköllä ajettaessa 22,6 kWh/100 km lukemaa ja koko ajalta on käytetty bensaa 1,0 L/100 km. Ei tuo bensa enää niin suuresti edes kiinnosta. Joskus ajelin 7002 km ja tankkasin 38,02 L, josta oli kertynyt rapiat 0,54 L/100 km kulutusta.
No mutta sinä ajelet tallin lämmittämällä autolla.

Esimerkkini oli yön yli pakkasessa seissyt auto.

Onko sinulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
 
T

No ei tuo RAV4 nyt mitenkään törkeästi syö bensaa oli sitten kyse tavallisesta hybridistä tai plugarista akku tyhjänä. Tavallisen hybridin kulutus oli 5,3 L/100 km ympärivuotinen kumulatiivinen. Lataamatta plugari syö samalla ajoprofiililla 5,8 L/100km. Kaupunkikulutus on omassa ajossa samaa tasoa lataamatta ja tavallisella hybridillä taisi olla jopa pienempi. Autolehdet saa mun puolesta ajaa miten ajaa. Itte olen varsin tyytyväinen omiin käyttökuluihin omilla ajamisilla. Edellisellä plugarilla sai kaikki ajot näppärästi talteen, mutta nykyisessä on paskottu tuo infotainmentti ja sen data ei ole enää käyttökelpoista, joten jäi tarkempi kyttääminen kokonaan pois. Syyskuusta kulutukset nollaamatta näyttää sähköllä ajettaessa 22,6 kWh/100 km lukemaa ja koko ajalta on käytetty bensaa 1,0 L/100 km. Ei tuo bensa enää niin suuresti edes kiinnosta. Joskus ajelin 7002 km ja tankkasin 38,02 L, josta oli kertynyt rapiat 0,54 L/100 km kulutusta.
Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
 
Lähtökohtaisesti "katumaasturi" ei ole fiksu valinta. Se ei ole missään hyvä, pl. tuurilla perävaunun sallittu "vetokyky" - jos sekään?
Sehän on suomalaisessa kaupunki talvessa nimenomaan hyvä, ja vähän siellä sivummallakkin, jos taajaman ulkopuolelle eksyy. ja varsinkin pidemmille myös autoon kulkuun usein helpottua, vs sedania, toki mallikohtaiset erot isoja. Jos nyt vielä puhe automallista joka kuluttaa vähän, ero sedaniin pieni, niin en ihmettele että moni maksaa sen mielellään.
Kaupan päälle usein niistä näkee paremmin, vs sedani, toki tässäkin isoja malikohtaisia eroja, mutta se oletus että istutaan korkammalla, asento ryhdikkäämpi antaa etumatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
Ok, kiitos.
Eli tallista lähtiessä webastolla pidetään lämmin tuloilma, ja webasto on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttosmoottori. Litralla bensaa (?) lämittää jo aika pitkään, tietämättä webaston hyötysuhdetta, niin kuviteellisesti arvottuna vajaan 50% hyötysuhteella täydellä teholla litra riittää vajaaksi tunniksi.

Hämeenlinnatasalla noin kovia päiviä varmaan aika vähän. (HML vedin tähän ns väestöllisenä keskipisteenä, tietämättä hänen liikkumisaluetta)
Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
5kw Diesel webasto täydellä pöhinällä 0,7-0,9l/tunti
Eli polttomoottoriin verrattuna kalan pissa valtameressä.
Pudottaa tehoa ja lopulta sammuttaa itsensä kun nesteen lämpötila nousee. Veikkaan jossain -20c kieppeillä olevan se raja milloin se pöhisee kokoajan täysillä jotta autossa tarkenee.
 
Talliasiakin pitää näköjään perata tarkemmin. Mulla sattuu olemaan omaisuutta kohtuullinen määrä omassa tallissa, jotka ei siedä ihan taivasalla säilyttämistä. Eli siellä on ihan täysverinen treenikämppä ja elektroniikka laboratorio ja muutenkin sanotaanko, että laitteita riittää 80 neliön täyttämiseen. Tilaa on 80 neliötä puuhastella ja talliin mahtuu traktori lumilinko ja auto. ILP taitaa syödä luokkaa 3000 kWh vuodessa lämmittämiseen. Mukavahan tuolta on lähteä ilman järjetöntä lumisotaa parhaimmilla talvikeleillä
No mutta sinä ajelet tallin lämmittämällä autolla.

Esimerkkini oli yön yli pakkasessa seissyt auto.

Onko sinulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Runsaasti on kokemusta hybrideistä 2 Lexuksen RX versiota ja nyt 5:s RAV4 hybridi, joista 2 viimeistä on plugareita. Kulutuksen kumulatiivisia ympärivuotisia ollut ensimmäinen hybridi söi 6,3 L/100 km uudempi korinen 5,3 L/100 km ja plugarit 5,8 L/100 km lataamatta. Plugari käynnistää moottorin, jos laittaa huurteenpoiston päälle, eli puhaltamaan kuivatettua ilmaa tuulilasin alareunaan. Erikoinen juttu, mutta noin se tekee. Nappi kuivatukseen löytyy jostain erikseen, josko sitä painamalla saa moottorin käymään jatkuvasti. En nyt tarkkaan tuosta muista, mutta tämäkin saattaa olla syynä. Ajelin noita koemielessä joskus juuri hangesta revittynä ja normaalisti ne toimi omasta mielestä. BZ järkyttävä alkukulutuskin tasaantui lämmettyä ja näytti samaa kuin oma plugarin kulutus.
Ei kannata varmaan odottaa autoillansa mitään taivaita, jos täälläkin yleisesti ajatellaan, että autotalli lämmitettynä on ihan ”helmiä sioille” tasolla. Itse tykkään järjestää omaa elämääni sinne vaivattomaan suuntaan ja olen valmis maksamaan harrastustilojen lämmityksestä sen 3000 kWh verran sähköä ja siinä sivussa pysyy autonkin tiloihin ajamaan.
 
5kw Diesel webasto täydellä pöhinällä 0,7-0,9l/tunti
Eli polttomoottoriin verrattuna kalan pissa valtameressä.
Pudottaa tehoa ja lopulta sammuttaa itsensä kun nesteen lämpötila nousee. Veikkaan jossain -20c kieppeillä olevan se raja milloin se pöhisee kokoajan täysillä jotta autossa tarkenee.
Bensa vehje todennäköisesti vähän enemmän, jos kuvitellaan että litra tai vajaa tuntiakohti, taajama-ajossa kolmetuntia satakilometriä, ja vehje käy 50/50 suhteella, niin litra - puolitoista per sata/km.

Ei sitä sähkölämmitystä kai noilla kulutuksilla kaipaa kuin ne joiden lataamatta ajomatkat on niin lyhyitä ettei talvellakaan tarvi polttista käyttää, muuta varmasti ottaa mielummin ne webastolla säästetyt akku kilometrit. Webastolla myös sujuu ne esilämmitykset, koti ja kohde pysäköinnissä iso lisäarvoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 801
Viestejä
4 539 630
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom