Keskustelua hybridiautoista

Itse törmäsin ensimmäisen kerran tähän ominaisuuteen jo 90-luvulla, hassua että joku ei vieläkään tiedä tuollaisen olemassa olemisesta vaikka käytännössä tuo löytyy nykyään jokaisesta autosta.
EIi löydy läheskään kaikista autoista tuota ominaisuutta. Käsittääkseni tuo on pääasiassa saksalaisten autojen ominaisuus.

Mutta sellainen mikä plugareissa on kiva, niin tuo etänä käynnistettävä jäähdytys/lämmitys. Enää ei tarvitsekaan tunkea lapsiansa tulikuumaan autoon, samalla kun yrittää muistaa onko kaikki tarvittava tavara mukana. Auto ennakkoon jäähdytettynämenee matkaan lähtö paljon viileämmissä tunnelmissa. Harmittaa vaan, ettei tuota ole tullut käytettyä jo vuosi sitten :D Etälämmitystä on tullut kyllä käyteltyä, mutta on tuo jäähdytyskin vaan kova -eikä se tunnu vievän niin paljon akkuakaan kuin lämmitys
 
EIi löydy läheskään kaikista autoista tuota ominaisuutta. Käsittääkseni tuo on pääasiassa saksalaisten autojen ominaisuus.

Mutta sellainen mikä plugareissa on kiva, niin tuo etänä käynnistettävä jäähdytys/lämmitys. Enää ei tarvitsekaan tunkea lapsiansa tulikuumaan autoon, samalla kun yrittää muistaa onko kaikki tarvittava tavara mukana. Auto ennakkoon jäähdytettynämenee matkaan lähtö paljon viileämmissä tunnelmissa. Harmittaa vaan, ettei tuota ole tullut käytettyä jo vuosi sitten :D Etälämmitystä on tullut kyllä käyteltyä, mutta on tuo jäähdytyskin vaan kova -eikä se tunnu vievän niin paljon akkuakaan kuin lämmitys

Itse olen törmännyt tuohon lähes kaikissa autoissa, en pelkästään saksalaisissa. Ainaki nykyisistä omista autoista Toyotassa ja Rellussa tuo on ollut.
 
Itse olen törmännyt tuohon lähes kaikissa autoissa, en pelkästään saksalaisissa. Ainaki nykyisistä omista autoista Toyotassa ja Rellussa tuo on ollut.

Samaten on ollut jo pitkään Italian ihmeissä, kun 159:ssä vuodelta 2005 oli sama. Taisipa olla ehkä 156:ssa, en ihan varmaksi tosin mene kun bussoilusta on sen vertaa kauan.
 
EIi löydy läheskään kaikista autoista tuota ominaisuutta. Käsittääkseni tuo on pääasiassa saksalaisten autojen ominaisuus.

Mutta sellainen mikä plugareissa on kiva, niin tuo etänä käynnistettävä jäähdytys/lämmitys. Enää ei tarvitsekaan tunkea lapsiansa tulikuumaan autoon, samalla kun yrittää muistaa onko kaikki tarvittava tavara mukana. Auto ennakkoon jäähdytettynämenee matkaan lähtö paljon viileämmissä tunnelmissa. Harmittaa vaan, ettei tuota ole tullut käytettyä jo vuosi sitten :D Etälämmitystä on tullut kyllä käyteltyä, mutta on tuo jäähdytyskin vaan kova -eikä se tunnu vievän niin paljon akkuakaan kuin lämmitys

Tuo olisi kyllä kätevä. 2018 mini phev tosin toimii 3G tekniikalla ja ne verkot on jo ositn purettu pois niin tätä ominaisuutta ei enää ole käytössä.
 
EIi löydy läheskään kaikista autoista tuota ominaisuutta. Käsittääkseni tuo on pääasiassa saksalaisten autojen ominaisuus.

Mutta sellainen mikä plugareissa on kiva, niin tuo etänä käynnistettävä jäähdytys/lämmitys. Enää ei tarvitsekaan tunkea lapsiansa tulikuumaan autoon, samalla kun yrittää muistaa onko kaikki tarvittava tavara mukana. Auto ennakkoon jäähdytettynämenee matkaan lähtö paljon viileämmissä tunnelmissa. Harmittaa vaan, ettei tuota ole tullut käytettyä jo vuosi sitten :D Etälämmitystä on tullut kyllä käyteltyä, mutta on tuo jäähdytyskin vaan kova -eikä se tunnu vievän niin paljon akkuakaan kuin lämmitys

Täällä Pohjois-Suomessa jos menee vähänkään enemmän korpeen, esim mökille. Tommonen räppänöiden avaus on itsemurha kun auto on mustana sääskiä sen jälkeen. :D
 
Accelev 6 kW latausasema pimeni ja alkuperäinen ostopaikka, joka oli siis ”Turbotukku” ja esitteli itsensä viralliseksi maahantuojaksi, pesi kätensä, kun kysyin korjausta vehkeellä. No ilmoittivat kuitenkin, että EVasema on nykyään myyjä noille 6 kW ja 8 kW vaiheet yhdistäville, että kysy sieltä. Kerrankin oli hyvää asiakaspalvelua, vaikka ostopaikka oli muualta. Paketti Puolaan, kun toimitti Niko mulle lähetystarran ja korjaus 80 € + postit ja vaivat. Voi helposti suositella kyllä tuon Evaseman palveluita, jos asiaa ilmaantuu. Vajaa 11/2 kuukautta kyllä joutui kituuttamaan matkalaturilla, mutta yllättävän hyvin sujui 1,8 kW tehoisellakin pysyminen sähköllä ajamisessa. Piirikortteja on latausasemassa 4 erilaista ja hinnat luokkaa 30-60 € /kpl, joten korjaus sen mukaan sitten kustantaa.
 
Onko porukalla tietoa kuinka Volvo V60 D6 (ladattava hybridi) lämmitys toimii? Epäilen että Webstolla lämmittää (pelkästään) ohjaamoa? Nyt kun on eilen ollut hieman kylmempää, niin webasto käynnistyy. Esim sähkövastusta ei taida olla ollenkaan? Muuten toki menee sähköajolla hienosti.

Webastoon eli ole ainakaan tuossa 2013 autossa kaukosäätöä. Autolla olen ajellut vasta 800km, mutta ihan mielellään sillä kyllä ajelee.

Screenshot_20240610_193952_Gallery.jpg
 
Outlander PHEV alkanut kiinnostelemaan tuossa about 15-17te hintaluokassa. Käytännössä se tarkoittaa 2015-2017 vuoden ajokkia. Ymmärsin että joissain löytyy tuo EV -nappi, eli saa pakotettua pelkälle sähkölle? Onko syytä maksaa enemmän tuollaisesta vai onko tuolla merkitystä juurikaan jos kunto ja kilsat muuten olisivat passeleita? Auto tulossa kakkosautoksi kärrinvetoon ja satunnaiseen työmatkaan kun ykkösauto on käytössä.
 
Webastoon eli ole ainakaan tuossa 2013 autossa kaukosäätöä. Autolla olen ajellut vasta 800km, mutta ihan mielellään sillä kyllä ajelee.
Oletko koittanut avaimesta lukkoon ja heti perään lähestymisvalojen nappia muutama sekunti pohjassa?

Tuon ikäluokan Volvoissa voi olla koodattuna, jos ei ole niin muistaakseni maksoi joskus pari sataa marmorilla koodata kun omaani laitoin. Toki tuo on vain avaimen kantamalla, mutta itselleni riitti hyvin kun sekä töissä että kotona auto on avaimen kantamalla.

Edit: Itseasiassa taisi saattoi olla vaan satasen itsellänikin tuo koodaus joskus vastaavasta kampanjasta kuin Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla kävi oma auto k-huollossa, kun akun kapasiteetti laskenut ~50% maksimista. "Täydellä" akulla antaa rangaksi 25-27km. Kyseessä Audi Q7 e-tron ja takuurajat alittuvat, joskin hyvin lähellä, joten pitäisi mennä takuuseen. Ensimmäinen huolto oli ilmeisesti jokin kontrollipiste, koska pitää auto viedä vielä uudelleen kolmen viikon kuluttua tutkittavaksi ja silloin ratkeaa, että meneekö akku takuuseen. Olisi erikoista, jos ei menisi, mutta mikään ei ole varmaa, ennen kuin uusi akusto on asennettu ja lasku on 0€.
Positiviinen huoltokokemus, koska takaisinvetokampanajan puolesta sain uudet alapallonivelet sekä moottoriohjausyksikön päivityksen myötä 4 ilmaista AD-blue tankkausta K-huollosta.
Löytyykö foorumilta muita akuston vaihtajia takuun piikkiin?
 
Eipä ole itsellä ollut tarvetta. Syyskuu 2021 ostettu (Kia CEED plugin) ja näyttää täytenä 60km. Alussa taisi näyttää 62km. Nyt tänä keväänä ajettuna on sähköllä mennyt parhaimmillaan 54,1km ja viime syksyllä kohtuullisesti satasen aluettakin (sama pätkä mutta ilman tietöitä, aika tasaisesti satasta, 80 aluetta ja 50-60 kaupunkialuetta) sellainen 52,4km. Ajettu joku 62000km suunnilleen... Ei ole mielestäni ajettava matka akullisella muuttunut miksikään kun ei se tuota 62 kilometriä ole koskaan akullisella mennyt. Mutta kait se 50km/h kaupunkialuetta ajaen voisi ihan mahdollinen olla edelleen.
 
@weetabix MY23 Sportagessa ainaskin range vaan parantunut ekan 14,5 kk / 25 tkm aikana (saattaa johtua marraskuun obc:n vaihdosta parempaan versioon uudemmalla varaosanumerolla ja marraskuun softapäivityksitä). Viime kesänä pisimmillään pääs ja näytteli 64 km, nyt näyttää joka aamu 69 km 100 % akulla ja on päässyt ajeleen sähköisesti työmatkan 2x26 km + lapsen harrasteviennin 2x7 km päälle ja akussa päivästä riippuen 15-22 % jäljellä tuon 66 km jälkeen. Jos yhtään ei-kuuma-keli niin polttishan hörähtää 20 % hujakoilla kohdilla käyntiin 125 km/h motariajossa tai 87 km/h maantieajossa. Taajamassa ja kaupungissa voi kituutella allekin ton 20 %:in. Mut 20 % on kialaisittain about yhtä ku nolla :D

Nyt on tosiaan menty tankkauksesta jo ~2200 km 0,8 l/100 km kulutuksella kun pari pidempää reissua osunut ja välillä ajelen aamulla töihin Sportilla koneen kuumaksi. 3/5 tankkia jäljellä. Tuon 24600 km keskikulutus 2,5 l/100 km atm, talven jäljiltä oli jotain 2,8 l/100 km tasan eka vuosi 31.3.23-31.3.24 ja 22000 km. Aikas vähä kardaaninelivedolle, ku tulee poitsun kiekkoharrasteen ja tytön pesisharrasteen pelien ja turnauste perässä ajeltua ympäri etelää viikonloppuisin ja viikolla sit on musiikkiopistot, omat voimanostelut, parit tanssitunnit kiekon ja pesiksen lisäksi. Mut pääosin 7 km säteellä pl. 2/3 seuran käyttämistä jäähalleista 20-26 km.

Viel ku tos ois 11 kW 3-vaihelataus ja sähköinen esilämmitys/ilppi nii ois ihan perfect :D Toki töissä saa lämmittää roikasta ilmaseks mut ladata ei saa (koska kateellisuus). Mut on kyl hiljanen ja mukava peli. Mun mielestä paras korealainen sisustaltaan jne. pl. EV9 en oo testannu enkä Ioniq6.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla kävi oma auto k-huollossa, kun akun kapasiteetti laskenut ~50% maksimista. "Täydellä" akulla antaa rangaksi 25-27km. Kyseessä Audi Q7 e-tron ja takuurajat alittuvat, joskin hyvin lähellä, joten pitäisi mennä takuuseen. Ensimmäinen huolto oli ilmeisesti jokin kontrollipiste, koska pitää auto viedä vielä uudelleen kolmen viikon kuluttua tutkittavaksi ja silloin ratkeaa, että meneekö akku takuuseen. Olisi erikoista, jos ei menisi, mutta mikään ei ole varmaa, ennen kuin uusi akusto on asennettu ja lasku on 0€.
Positiviinen huoltokokemus, koska takaisinvetokampanajan puolesta sain uudet alapallonivelet sekä moottoriohjausyksikön päivityksen myötä 4 ilmaista AD-blue tankkausta K-huollosta.
Löytyykö foorumilta muita akuston vaihtajia takuun piikkiin?

:poop:

Upea keissi, vielä jos saisi vähän lisää yksityiskohtia, esimerkiksi ajoneuvon vuosimalli ja ajomäärä? :geek: Noiden jälkeen voisi udella onko auto ollut nimimerkillä eitsh uudesta saakka vai onko jokin Sakasta löydetty?
 
:poop:

Upea keissi, vielä jos saisi vähän lisää yksityiskohtia, esimerkiksi ajoneuvon vuosimalli ja ajomäärä? :geek: Noiden jälkeen voisi udella onko auto ollut nimimerkillä eitsh uudesta saakka vai onko jokin Sakasta löydetty?
Suomi-auto (2018) ja mittarissa 154 000. Ollut kolme vuotta ja itse ajellut siihen 50 000
 
Melko paljon kilsoja per vuosi (154k km / 6v), paljon enemmän kuin keskivertoisella autoilijalla :hmm:

Onkohan autoa ladattu säännöllisesti, kotilaturista vaiko vain ajossa akku tyhjänä niin kuin kovin moni liisarikuski tekee.
 
Melko paljon kilsoja per vuosi (154k km / 6v), paljon enemmän kuin keskivertoisella autoilijalla :hmm:

Onkohan autoa ladattu säännöllisesti, kotilaturista vaiko vain ajossa akku tyhjänä niin kuin kovin moni liisarikuski tekee.
Kumpi noista sitten on pahempi tai parempi? Eihän se akku koskaan täysin tyhjä ole, vaan siellä on varausta boostiin ja sähkölaitteiden pyörittämiseen esim. liikennevaloissa vaikka range näyttääkin nollaa. Säännöllisellä lataamisella jos akku on ladattu yöllä täyteen ja seuraavana päivänä ajettu range nollille, niin siitähän tulee päivittäisessä käytössä 6v aikana lähes 2200 sykliä. Toki se sykli ei varsinaisesti ole tyhjästä täyteen koska reserviä on aina, mutta kyllä se varmasti akkua kuluttaa.
 
Melko paljon kilsoja per vuosi (154k km / 6v), paljon enemmän kuin keskivertoisella autoilijalla :hmm:

Onkohan autoa ladattu säännöllisesti, kotilaturista vaiko vain ajossa akku tyhjänä niin kuin kovin moni liisarikuski tekee.
Omat ajot ovat käytännössä kerran kuukaudessa 1000km siivu dieselillä ja loput hinkuttanut keskusta-ajoa sähköllä. Laturissa päivittäin.
 
Tuossa huomasin Volvo V60 D6 plugarin tehosta yhden huomion. Esim vakionopeudensäätimellä tai normaalisti kaasulla kiihtyy 0-105km/h pelkästään sähköllä. Volvo vuosimallia 2013, eli aika vanha jo.

Jos esim vakionopeudensäätimellä kiihdytän 105->110km/h, niin diesel moottori käynnistyy aina. Ei riitä siis sähkömoottorin teho 110km/h vauhtiin. Mutta ylämäkeenkin kiihtyy kyllä 105km/h asti.

Onko muissa autoissa enemmän tehoa, että pääsee kovempaa sähköllä? Toki tuo 105km/h riittää ok, kun 100 rajoitukset on isoimpia täällä. Autohan painaa jotain 1950kg, eli onhan siinä pienelle sähkömoottorilla ja pienelle 11.2kWh akulle töitä.


Onkohan täällä muita diesel plugarin omistajia? Ainakin Mersulla taitaa olla myös diesel. Näppärä tuo farkku, kun sen sai pakuksi, niin veroissa ja vakuutusmaksussa tavallaan säästöä 500€ vuosi. Verot 163€ nyt. Nyt sain tummennukset, niin ei näy takapenkkien poisto niin selkeästi. Takalasi tummimmalla ja takasivulasit pykälän vaaleammalla.

Screenshot_20240619_125316_Gallery~2.jpg

Nyt kulutusmittari näyttää 1.5l/100km. Mutta aika paljon onkin ollut vain lyhyttä ajoa.

Varusteita mm.
Kattoluukku
Koukku
Adaptive cruise
Mustat nahkapenkit

Viimeisimpänä ostin merkkiliikkeen maalikynän, niin saisi fiksailla kuskin oven reunan. 15€ purkit, jossa siis lakka erikseen. Tavallaan sopivasti Electic silver väri :)

Erad peräöljyä ehkä vaihdan, mutta en tiedä ihan varmaksi mikä öljy käy? Joku GL4? Volvon oma öljy varmaan se kaikkein suositeltavin? Täyttöruuvit vain vitsin kireällä. En tiedä saako ruuveja erikseen ostettua? 5mm kuusiokolo taitaa olla se pää. Tyhjennys onnistuu, ne ruuvit ei tunnu kireiltä. Ilmeisesti öljytilavuus on 0.5L kertaa 2, eli noin litra yhteensä.
 
Tuossa huomasin Volvo V60 D6 plugarin tehosta yhden huomion. Esim vakionopeudensäätimellä tai normaalisti kaasulla kiihtyy 0-105km/h pelkästään sähköllä. Volvo vuosimallia 2013, eli aika vanha jo.

Jos esim vakionopeudensäätimellä kiihdytän 105->110km/h, niin diesel moottori käynnistyy aina. Ei riitä siis sähkömoottorin teho 110km/h vauhtiin. Mutta ylämäkeenkin kiihtyy kyllä 105km/h asti.

Onko muissa autoissa enemmän tehoa, että pääsee kovempaa sähköllä? Toki tuo 105km/h riittää ok, kun 100 rajoitukset on isoimpia täällä. Autohan painaa jotain 1950kg, eli onhan siinä pienelle sähkömoottorilla ja pienelle 11.2kWh akulle töitä.
Ainakin alkupään VW GTE antaa mennä 130km/h asti ennen kuin pakottaa polttomoottorin käyntiin.
Moottori on 75 kW / 102 PS. Tuoreimmissa malleissa voi olla hienoisia eroja, kun ilmeisesti päivitetty 80 kW / 110 PS moottoriin.
 
Kyllähän näissä long range plugareissa on tehokkaammat sähkömoottorit isompien ajoakkujen parina, E MB muistaakseni mainosteli moottoritienopeuksia sähköajolle ja tuskin uudet Volvot ja plugari Passat&Superb siitä kauas jäävät.
 
Ainakin alkupään VW GTE antaa mennä 130km/h asti ennen kuin pakottaa polttomoottorin käyntiin.
Moottori on 75 kW / 102 PS. Tuoreimmissa malleissa voi olla hienoisia eroja, kun ilmeisesti päivitetty 80 kW / 110 PS moottoriin.
Juu. Hyvä tietää. Jonkun uuden VAG auton olen koeajanut joskus ja pirteältä tuntui sähköllä.

Volvo V60 D6:ssa niinkin vähän kuin 68hp ja 200 vääntöä.

Edit:
Tuossa sanottiinkin sähkömoottorin huippunopeus 78mph, eli 125km/h.

Mutta Volvo jo 11v ja 346tkm, että varmaan jotain akun kulumistakin voi olla. Täydellä akulla en ole tuota nopeutta testannut.
 
Viimeksi muokattu:
Juu. Hyvä tietää. Jonkun uuden VAG auton olen koeajanut joskus ja pirteältä tuntui sähköllä.

Volvo V60 D6:ssa niinkin vähän kuin 68hp ja 200 vääntöä.
GTE:n sähkömoottori on tosiaan yksinään ihan riittävä 102 PS / 330 Nm, moottorit yhdistettynä sitten sähkömoottorista ei oteta kaikkea irti.
Tuohon on kaiketi olemassa ohitus-ohjelmointeja, mutta DQ400e aski nimensä mukaisesti on suunniteltu virallisesti 400 Nm asti, niin joutuisi sitten varmistelemaan myös sen kestävyyttä.

ICE: 110 kW (150 hv) / 250 Nm
EV: 75 kW (102 hv) / 330 Nm
Yhteensä GTE-tilassa: 150 kW (204 hv) / 350 Nm
 
Juu. Hyvä tietää. Jonkun uuden VAG auton olen koeajanut joskus ja pirteältä tuntui sähköllä.

Volvo V60 D6:ssa niinkin vähän kuin 68hp ja 200 vääntöä.

Edit:
Tuossa sanottiinkin sähkömoottorin huippunopeus 78mph, eli 125km/h.

Mutta Volvo jo 11v ja 346tkm, että varmaan jotain akun kulumistakin voi olla. Täydellä akulla en ole tuota nopeutta testannut.
Kyllä oma Priuskin lupailee 135kmh sähköajoa, mutta polttis hörähtää yleensä n.112/105kmh(GPS nopeus) käyntiin. Mutta kun se on hetken käynyt, sammuu ja voi jatkaa sähköllä ajoa. Lienee jokin varotoimenpide, jos kuitenkin ajetaan kovempaa kuin se 135kmh tms. Olisiko Volvossa samanlainen?
 
135 km/h muistaakseni Outlander PHEV:ssä sähköautoilun raja ja taitanee myös toteutua noin omiin empiirisiin havaintoihin nojautuen.
 
Kian CEED phevissä (my21) tarkkaa rajaa ei mielestäni varsinaisesti ole vaan riippuu siitä milloin vaadittava teho ylittyy. Motarilla kohtuu jyrkkään ylämäkeen menee n. 114km/h nopeuden jälkeen polttis päälle, mutta kyllä sillä kovempaa sähköllä on tullut ajettua.
 
Power mittari näyttää joo tehot, ja kun tuonne Power -alueelle menee kaasua riittävästi painamalla (harmaa, pois vihreältä) niin polttis tulee mukaan. En tiedä mikä on vähänkään ripeämmän määritelmä, mutta jos ripeästi kiihdyttää haluaa niin polttis on kyllä mukana. Sähköllä mennään vain nätisti, mutta ei polttis normiajossa päälle hyppää kuin motarin rampilta kiihdyttäessä. Alamäkeen 80-100 nopeuteen onnistuu kiihdyttäminen ihan ok pelkällä sähköllä, mutta tuota kiihkeämpään jos haluaa polkea niin polttista varmasti tarvitsee (tai jos pitää pysähdyksistä nykäistä 80 tielle niin polttista varmasti tarvitsee). Sport tilaa voi toki käyttää jos tykkää enemmästä tehosta, mutta toki polttoainetaloudellisuus kärsii (eco tilassa polttiskin miettii aika paljon ja tosiaan fiilis muuttuu todella paljon sport tilassa). Eco tila ei ole ripeästi ajajalle yhteensopiva jos sellaista tykkää tehdä. Aikanaan Renaultin plugin kun tuli koeajettua samaan aikaan niin onhan siinä vakiona ihan erilainen tehofiilis ja vastaavaan pitää Kiassa sport tila heittää päälle. Varsinkin siis jos akku on tyhjä ja mennään vain polttiksella. Jos akussa on virtaa niin ei noissa kaupunkiajossa eroa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla kävi oma auto k-huollossa, kun akun kapasiteetti laskenut ~50% maksimista. "Täydellä" akulla antaa rangaksi 25-27km. Kyseessä Audi Q7 e-tron ja takuurajat alittuvat, joskin hyvin lähellä, joten pitäisi mennä takuuseen. Ensimmäinen huolto oli ilmeisesti jokin kontrollipiste, koska pitää auto viedä vielä uudelleen kolmen viikon kuluttua tutkittavaksi ja silloin ratkeaa, että meneekö akku takuuseen. Olisi erikoista, jos ei menisi, mutta mikään ei ole varmaa, ennen kuin uusi akusto on asennettu ja lasku on 0€.
Positiviinen huoltokokemus, koska takaisinvetokampanajan puolesta sain uudet alapallonivelet sekä moottoriohjausyksikön päivityksen myötä 4 ilmaista AD-blue tankkausta K-huollosta.
Löytyykö foorumilta muita akuston vaihtajia takuun piikkiin?

Onko se range myös oikeasti tippunut ajossa selvästi? Nuo rangen arpomakoneet kun saattavat näyttää vähän niin ja näin
 
Onko se range myös oikeasti tippunut ajossa selvästi? Nuo rangen arpomakoneet kun saattavat näyttää vähän niin ja näin
Se on itseasiassa vähemmän mitä range näyttää. Bruttokapasiteetti akustossa on 17,8 kw ja laturista saa akun "täyteen" 8,5.
 
Se on itseasiassa vähemmän mitä range näyttää. Bruttokapasiteetti akustossa on 17,8 kw ja laturista saa akun "täyteen" 8,5.

Näetkö nykyisen kapasiteetin suoraan jotenkin itse autosta? 8,5 kWh on laturin mitattu kulutus tyhjäksi ajetusta akusta täyteen?
 
Näetkö nykyisen kapasiteetin suoraan jotenkin itse autosta? 8,5 kWh on laturin mitattu kulutus tyhjäksi ajetusta akusta täyteen?
Kapasiteettia ei näe. Julkisista latureista tyhjästä täyteen on 8,5-9kwh, joten johonkin on hävinnyt ~50% kapasiteetista. Uutena WLTP on 54km ja nyt se on sen 25km..
 
Kyllä oma Priuskin lupailee 135kmh sähköajoa, mutta polttis hörähtää yleensä n.112/105kmh(GPS nopeus) käyntiin. Mutta kun se on hetken käynyt, sammuu ja voi jatkaa sähköllä ajoa. Lienee jokin varotoimenpide, jos kuitenkin ajetaan kovempaa kuin se 135kmh tms. Olisiko Volvossa samanlainen?
Tuo 110km/h raja johtuikin liian tyhjästä akusta. Vain 5km oli jäljellä ajomatkaa, kun aluksi näyttää sen maksimin 50km sähköajoa.

125km/h pääsi hyvin kun akkua oli jäljellä 30km. Mittaristo näytti, että vielä olisi ollut varaa nostaa 130km/h, mutta liikenne ei 100km/h alueella oikein mennyt ihan niin kovaa. Jos pääsee 130km/h, niin todellinen nopeus olisi noin 126km/h sähköllä. Volvo siis onneksi ehjä :)

Volvo V60 D6 awd Plugari, 2013, 346tkm.
Screenshot_20240619_131555_Gallery.jpg

Niin joo, ehkä ei ole samanlaista suojaa kuin Toyota Priuksessa. Kun ei diesel käynnistynyt hetkeksikään.
 
hörähtääkö polttis käyntiin vähänkään ripeämmässä kiihdytyksessä ?
Hörähtää. Jos sähkömoottorin teho loppuu kesken, niin iso moottorikin lähtee mukaan avuksi (maks. 283hv tuossa dieselissä).

Mutta kun vähän ennakoi, niin 80km/h ja 100km/h rampeilla saa kerättyä tuon tarvittavan vauhdin sähköllä. Ainakin kesällä, kun on pitävää. Tahtoo muut autot jäädä jälkeen, kun usein kiihdyttävät vasta suoralla.

Kaasu pohjassa sähköllä ei siis ole mahdollista. Mittaristosta näkee palkista, että paljonko sitä sähkötehoa on milloinkin saatavissa. Kun teho ylittyy, niin diesel tai bensa käynnistyy heti avuksi. Samoin käy, jos/kun akku menee tyhjäksi.
 
Entäs talvella, onko polttis herkemmässä ? Eli onko ulkolämpötilalla vaikutusta asiaan ?
 
Kapasiteettia ei näe. Julkisista latureista tyhjästä täyteen on 8,5-9kwh, joten johonkin on hävinnyt ~50% kapasiteetista. Uutena WLTP on 54km ja nyt se on sen 25km..
Onko WLTP, vai kuitenkin NEDC tuo 54 km?

Tämän mukaan NEDC 18,1 kWh/100 km ja 56 km:

Netoksi saadaan 18,1 kWh / 100 km * 56 km = 10,1 kWh (brutto ilmoitettu 17,3 kWh). Varmaan AC:llä latailet, joten lataushäviö voi olla 15 %, jolloin laturin 9 kWh:sta päätyy akkuun 7,65 kWh. Se on 75,5 % vs. uuden akun 10,1 kWh, eli vajaat 25 % puuttuu. Voi olla ihan normaalia, kun kuitenkin yli 150 tkm mittarissa pieniakkuisessa suurikulutuksisessa autossa.

Oletko viime aikoina ajanut nopeaa maantietä/motaria tai hidasta taajamaa ilmastointi kylmäksi säädettynä? Ajapa kokeeksi ilman lämmitystä ja viilennystä (AC off) putkeen akku täydestä tyhjäksi 50-70 -nopeuksilla. Pitäisi päästä 35-45 km.
 
Kapasiteettia ei näe. Julkisista latureista tyhjästä täyteen on 8,5-9kwh, joten johonkin on hävinnyt ~50% kapasiteetista. Uutena WLTP on 54km ja nyt se on sen 25km..

Ok. Itellä on obd-palikka pysyvästi kiinni Mitsussa keräämässä ja lähettämässä puhelimeen kaikenlaista dataa mm. ajoakusta.

Audilla vissiin akkutakuu 8v/160tkm. Rajana uusimiselle/korjaukselle ilmeisesti 70% alkuperäisestä kapasiteetista.

Ajoakkua ei ikinä ladata ihan täyteen eikä ikinä päästetä ihan tyhjäksi vaan kennoilla on joku raja minimi- ja maksimijännitteelle.

Jos oletetaan, että uuden akun käyttökelpoinen kapasiteetti on vaikkapa 85% brutosta, on se 0,85 * 17,8 = 15,13 kWh. Akkuun menee nyt 10% lataushäviöt huomioiden ~ 0,9 * 9 = 8,1 kWh.

Nykyinen akun SOH-% olisi 8,1 / 15,13 = 53,5 %.

Eli menisi heittämällä takuuseen. Toki pajalla yrittänevät akkua tekohengittää jipolla jos toisellakin, mutta en usko, että saavat yli 70 %:in.
 
Se on itseasiassa vähemmän mitä range näyttää. Bruttokapasiteetti akustossa on 17,8 kw ja laturista saa akun "täyteen" 8,5.

Tarkoitin että paljon sillä autolla todellisuudessa sitten pääsee nyt? Vai ennen päässyt 50km ja nyt vain 25km?
 
Tarkoitin että paljon sillä autolla todellisuudessa sitten pääsee nyt? Vai ennen päässyt 50km ja nyt vain 25km?
Ostaessani auton sillä pääsi, ja pääsi vielä tähän kevääseen asti +40km, mutta keväällä jossain kohtaa se rupesi laskemaan ja jäänyt tuohon 25-27km. Ekassa tarkistuksessa huollon kommentti oli, että kyllähän se vähän huonossa kunnossa on, mutta silti pitää mennä toiseen tarkistukseen kolmen viikon päästä.
 
TM:n digilehdessä(tilaajille) juttua Nissan kakshain valmistuneesta käyttötestistä


Koko testin laskennallinen kulutus oli 7,0 l/100 km

Äkkiseltään kuulostaa aika isolta tuo lukema, kun kyseessä on kuitenkin hybridi. Ja tuosta pitäisi vielä köyhtyä melkein 50k€.
 
Korkeaprofiiliset autot kuluttavat kohtuullisen paljon kun painoakin on suhteellisen reilusti, oli sitten mikä hybridilinja tahansa. Tämä kulutus vielä nousee suhteessa aika paljon nopeutta lisäämällä.

Itse tosiaan pari päivää sitten ajelin 70km, keskinopeudella 69km/h päätiellä neljän talon perässä Kia Ceedillä. Akustoa taisi olla 8-10km matkalle ja keskikulutus oli lopulta se 3.1l/100km. Perinteisessä farkkumallissa on etunsa siinä kohtaa kun akusto loppuu, mutta toki nopeuden lasku tekee tuossakin kohtuullisesti kulutuksen laskua. Perinteisesti loppupätkällä kulutus on laskenut kun siirrytään pienemmille teille, mutta nyt se nousi maantien 2.9:stä tuohon 3.1 lukemaan.
 
Netoksi saadaan 18,1 kWh / 100 km * 56 km = 10,1 kWh (brutto ilmoitettu 17,3 kWh). Varmaan AC:llä latailet, joten lataushäviö voi olla 15 %, jolloin laturin 9 kWh:sta päätyy akkuun 7,65 kWh. Se on 75,5 % vs. uuden akun 10,1 kWh, eli vajaat 25 % puuttuu.

Jotenkin onnistuin missaamaan tämän postin eilen puhelimella räpeltäessäni.

Yhdistetty kulutus pikaisesti guuglaten on n. 1,9 l & 19 kWh per 100km. Ja ajoakun brutto 17,8 kWh.

Ellen ihan väärässä ole, tarkoittaa tämä karkeasti sitä, että perus 100km syklissä n. 30% kilometreistä taitetaan menovedellä ja 70% sähköllä. Puhtaassa sähköautoilussa kulutus siis 19 / 70 = 0,27 kWh per 1km.

Ja ajoakun käyttökelpoinen osuus 0,27 * 56 = 15,12 kWh.
Eli 15,12 / 17,8 ~ 85% brutosta.
 
Ostaessani auton sillä pääsi, ja pääsi vielä tähän kevääseen asti +40km, mutta keväällä jossain kohtaa se rupesi laskemaan ja jäänyt tuohon 25-27km. Ekassa tarkistuksessa huollon kommentti oli, että kyllähän se vähän huonossa kunnossa on, mutta silti pitää mennä toiseen tarkistukseen kolmen viikon päästä.

Yritäpä penätä huollosta tarkempia mittaustietoja mukaan.

Käytin omaa Outlanderiani reilu vuosi sitten maahantuojan huollossa BMU:n softapäivityksessä & DBCAM:ssä ja sain matkaan hyvinkin tarkat mittaustiedot ennen ja jälkeen operaation.
 
TM:n digilehdessä(tilaajille) juttua Nissan kakshain valmistuneesta käyttötestistä




Äkkiseltään kuulostaa aika isolta tuo lukema, kun kyseessä on kuitenkin hybridi. Ja tuosta pitäisi vielä köyhtyä melkein 50k€.

Ei kuulosta lainkaan oudolle jos ajoprofiili on 90% pitkää maantieajoa. Oma volvokin kuluttaa pelkällä krematoriolla 7,5-8 matka-ajossa, mutta lyhyissä taajama-ajoissa pelkällä sähköllä. Nyt on 130tkm keskari 4,2. Päivittäiset työajot menee sähköllä
 
Onkohan uudehkoissa diesel-plugineissa muita vaihtoehtoja kuin MB:n tuotteet? Millaisia kokemuksia näistä on ollut? Lähinnä C tai E voisi kiinnostaa.

Onko näissä tekniikan kehitysversioita, joita olisi syytä välttää, eli ei kannattaisi ostaa vanhempaa kuin vm. xx (tai uudempaa kuin vm. yy)?

Autovero suosii vahvasti hybridiä vs. diesel, mutta hukkuuko verosäästö ajan mittaan hybridiongelmiin? Näyttää myös MB oivaltaneen, että "oikea" paikka dieselmoottorin jakopäälle on moottorin takana. Kuinka jakopää kestää hybridikäyttöä?

Miten MB:llä toimii pluginin mukavuusominaisuudet kuten esilämmitykset ja -jäähdytykset?

Miten herkästi hybriditekniikka menee rikki? Pikku tönäisy tolppaan peruuttaessa -> akku kaput ja 15k lasku:
 
Viimeksi muokattu:
Mä en kyllä lykkäisi käsiäni paskaan noihin.

Maksat edelleen dieselveron. Ja sitten on se pätkäkäyttö, koneessa jossa on jo ennestään ilman hybridöintejä aika hyvin noita nox antureita paukkumassa ym. Adblue setit.

Osta bensaa ennemmin hybridin tankkiin ellet täyssähköön ole valmis siirtymään. Tai jos ajoa tulee **tanasti (+50tkm/v) niin pelkkä diesel.

Etäkäytöt ym toimii hyvin Merssulla kyllä. Akkuja on mennyt yli 5v, Kokkolan Autohuolto YT kanavaa kannattaa vilkuilla.
 
Pätkäkäyttö, koneessa jossa on jo ennestään ilman hybridöintejä aika hyvin noita nox antureita paukkumassa ym. Adblue setit.

Osta bensaa ennemmin hybridin tankkiin ellet täyssähköön ole valmis siirtymään. Tai jos ajoa tulee **tanasti (+50tkm/v) niin pelkkä diesel.

Etäkäytöt ym toimii hyvin Merssulla kyllä. Akkuja on mennyt yli 5v, Kokkolan Autohuolto YT kanavaa kannattaa vilkuilla.
Itse en tiedä Mersun hybridistä yhtään mitään. Eli täytyy vilkuilla tuo Kokkolan Autohuolto läpi.

Volvon 11 vuotiaassa hybridissä ajelen niin, että akku ensin tyhjäksi ja sitten diesel käynnistyy. Ei ole siis minusta yhtään pätkäkäyntiä? Toki start stop sammuttaa moottorin joskus. Jos on vähän kylmempää, niin Webasto lämmittää ja polttis pysyy silti sammuksissa.

Volvo V60 D6 menty 282tkm dieselillä ja 64tkm sähköllä. Yhteensä 346tkm. Suurin rasitus siis ainakin tuossa Volvossa on ollut dieselissä. Toki 2.4 moottori ja vaihteisto pitäisi olla hyvinkin kestäviä.

Screenshot_20240620_192046_Photos.jpg

Vero on plugarissa tosiaan pienempi, eli auto on suhteessa vähän dieseliä "halvempi". En ole tosin Mersun hintoja mitenkään katsonut. Oma V60 D6 oli 6550€. Ja pakuna verot on 163€. Toki auton sähköpuoli voi hajota periaatteessa milloin vaan ja sitten kyllä maksaa. Erad peräöljyt vaihdoin "sähkömoottoriin". Ei ollut kyllä peräöljyä, vaan vaihteistoöljyä. Ehkä ei ollut koskaan vaihdettu, koska pitäisi olla ikiöljyt. Onneksi sentään tyhjennys ja täyttö onnistuu ainakin tuossa D6 helposti, eli neljä ruuvia löytyy. Lukemani mukaan ainakin Volvon uudempia bensa hybridiä on hajonnut, kun erad öljyjä ei ole koskaan vaihdettu. Menee koko sähkömoottori ilmeisesti samalla vaihtoon. Tuohon V60 D6 olisi ollut Erad öljynvaihto 150€ merkkiliikkeestä (sis 28€, 1L öljyä), eli halpa huolto, jos vertaa että sähkömoottori yksinään voi olla 5000€ luokkaa tai enemmänkin ehkä.

Viimeisimmän noin 1300km keskikulutus näyttää 1.7l/100km. Eli pieni säästö tulee tuosta hybridistä verrattuna pelkkään dieseliin. Mutta kulutus vähän riippuu. Jos tulee pelkkää pitkää matkaa, niin eipä paljon latailla, paitsi öisin saa (pienen) akun täyteen. Mahdollisesti hybridi pienentää silti kulutusta hieman kaupunkiajossa, kun madellen pääsee sähköllä tyhjälläkin akulla. 95-100km/h nopeudella dieselin kulutus saattaa olla jotain 5.0 litraa sataselle (jos moottori on lämmin). Mutta en ole tuota kulutusta tarkemmin seurannut. Auton paino taitaa olla 1950kg, eli aika painava.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom