Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
709
"Vaivaa releongelma" :srofl:

Vaikka "vaivaisi" niin sen korjaaminen on lähes ilmaista verrattuna yhdenkään saksalaisen virityksen korjaamiseen.

Saatikka jos sulla on se toyotan Relax voimassa niin takuu hoitaa 10v ja 200tkm.
Minulle ainakin vaivaa ja ärsytystä tuottaa kaikki matkalle jättävät viat, ihan sama minkä merkkinen auto on kyseessä.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
285
Minulle ainakin vaivaa ja ärsytystä tuottaa kaikki matkalle jättävät viat, ihan sama minkä merkkinen auto on kyseessä.
Totta kai se ärsyttää, jos niin paljon ahdistaa yksi rele, niin sen voi ennakoiden vaihtaa, eikä siitä mene talous edes konkurssiin.

Montako kertaa tälläisjä vikoja sitten on ollut? Itsellä ei kertaakaan ja kortti ollut kohta 30v ja varmaan sata eri autoa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
646
Mitsun Outlanderissä muistaakseni oli seisovan polttiksen ongelma ratkaistu ajastimella, jossain kohtaa tuli hetki, että polttomoottori käynnistyi pakolla ja käytti ne tankissa olleet polttoaineet pois tuoreiden edestä.
Siinä on vain ajastin viime tankkaukselle. Jos on liian pitkään olleet samat bensat tankissa, niin käynnistää polttiksen. Jos on kuitenkin tilaa tankata lisää, niin laskuri nollaantuu.
Olisiko ollut, että 3kk välein pitää tankata vähintään 20l.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 902
Minulla on ollut nyt joulukuusta alkaen ajossa 2021 mallinen X1 plugin hybrid ja olen kyllä pitänyt siitä kovasti.

Täältäkin luin kyllä näistä nokkien ruostumisista ja kun auton ostin niin tarkistin nokan kunnon, ja se oli tuolloin, kuten nykyäänkin ihan kunnossa.

Kone pitää tosiaan ajaa silloin tällöin kunnolla lämpimäksi ja minulla tämä hoituu viikoittain, kun ajelen TKU-HKI välin moottoritiellä...

Kaikissa näissä plugareissa on omat ongelmansa, mutta itse olen ollut tyytyväinen valintaani.
Tutulla myös 2vuotta ollut x1 plugari f-korinen. 20tkm mittarissa, käytännössä kaikki ajo kaupunkia, hyvin harvoja taajaman ulkopuolen 60-80kmh ajoja. Motaria ajettu ehkä kerran vuoteen.

Huvikseni pari kertaa katsonut öljy korkista nokkia niin täysin uuden karheassa ja puhtaassa kunnossa olivat. Vaikea kuvitella ett tuon vähempää bensa konetta moni käyttäisi, 95% päivien ajoista menee heittämällä pelkällä akulla.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
591
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
600
M
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
Mulla plugari ja ajo on pääosin lyhyttä työmatkaa. Omaa pistoketta ei edes ole, töissä on ja salilla jossa käyn sen 3 X viikko. Muutama reissu viikonloppuna tehty. Joskus sähkö päässyt loppumaan arkena, mutta siksipä hybridi käytössä. Joku pidempi reissu on yleensä tiedossa niin osaa varautua lataamalla täyteen ennen sitä.

Halpaahan tuo ajaminen on, ja hiljaista.
Jos kotona pistoke niin helpommaksi ei voi mennä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 581
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
Aika lähelle oma profiili osuu, kilometrejä ei ihan tuota tule, koska tulee tehtyä töitä kotoa käsin.
Ensimmäisen generaation Golf GTE:n suhteellisen pieni akku kestää noin 30km, jolla päivittäis-suhailusta selviää vielä täysin sähköllä. Viimeksi tankkaamassa käynyt 20.5. ja tankissa noin neljännes jäljellä.

"Ongelmaksihan" tässä muodostuu, että tähän ajoprofiiliin menisi täyssähkö varsin mainiosti, mutta hankintahinta ei ainakaan itselläni nyt sovellu omaan elämäntilanteeseen.
Plugarissa kun joutuu pitämään huolta molemmista tekniikoista ja useimmissa tosiaan tuo latausnopeuskin melko heikonlainen, niin kannattanee tuo täyssähkö-korttikin katsoa.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
864
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
65
Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
Jos Mersuun päädyt, niin etsi yksilö, jossa on certified-takuu ja/tai huolenpitosopimus. Hienoja autoja ja loistavalla (mutta hieman vikaherkällä, PTC-vastus näistä kaikista hajoaa ennemmin tai myöhemmin) voimalinjalla. Huolenpitosopimuksella voi ajella rauhallisin mielin, jos jotain hajoaa niin sopimus hoitaa työt SEKÄ osat.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
709
Totta kai se ärsyttää, jos niin paljon ahdistaa yksi rele, niin sen voi ennakoiden vaihtaa, eikä siitä mene talous edes konkurssiin.

Montako kertaa tälläisjä vikoja sitten on ollut? Itsellä ei kertaakaan ja kortti ollut kohta 30v ja varmaan sata eri autoa.
Nyt sinä hukkasit pointin. Kommentti oli vain, että ei ole automerkkiä jossa ei olisi mahdollista vikaa, kaikista löytyy jotain. On noita volvojakin liikkeellä joissa erad toimii ongelmitta, samaten on monen monta vag tuotetta joissa ei ole dsg porsinut.

En tiedä miten 30v aikana sadan auton omistaminen on jotenkin hienoa, kaikilla ajetaan vähän ja vaihdat 3-4kk välein autoa? Eikö siinä arvon alenema lyö näpeille aika lujaa? Toki ongelmiin ei ehdi törmätäkään tuolla vaihtotahdilla.

Ei minullakaan ole yksikään auto tielle jättänyt, vaikka on ollut vajaa kymmenen erilaista autoa reilun 20v aikana. Merkki vaihtunut joka kerta ja joukossa on ollut japanilaisia, saksalaisia ja ruotsalaisia autoja. Myös surullisen kuuluisa dsg ja eradin omaava volvo.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
763
Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
Mikä tuosta BMW hybridistä tekee ”fiksun”? RAV4:lla saisi jo 25 kWh netto akulla lähemmäs 150 km Rangen. Ajelin tänään kotoa Tsadiin 50,4 km rupeaman kaukaa Inkoon korvesta ja perillä kulutus näytti 14,2 kWh/100 km. Tuo enäätys koko 4 v ajelun ajalta. Rangea lähtiessä näytti 95,3 km ja perillä jäi Rangea vielä 49,8 km. Motaria ei tullut yhtään kun tuli erinäisiä reittejä ajettua ja kehämäinen vain 95 jäi maksimiksi. Keskikulutus bensaa. On päätynyt nyt 4 vuoden ajamisten jäljiltä 1,0 L/100 km lukemaan ja tasoitus tulee vasta 11.9., Sähkönkulutus ympärivuotisesti näyttää nyt 22,6 kWh/100 km lukemaan ja se varmaan päätyy lähelle sitä entistä RAV4 plugaria 3 vuoden lukemia. Eli energiaa palaa suht vähän tällä autolla. Jos auto kuluttaa sen 1,0 L/100 km ja 90 % ajoista likimäärin päätyy sähköllä ajettaviksi kulutuksen ollessa nyt vaikka sen 22,0 kWh/100 km, niin se on sitten yhteensä kumulatiivisesti 1,0 L/100 km + 19,8 kWh/100 km. Aurinkosähköllä saa katolta osan tuosta ilmatteeksi, mutta kokonaiskustannus tulee 2€ + 22 kWh x 25c/kWh = 7,55€/100 km. Bensa versiolla 8 L/100 km tulee 16€/100 km. Sähköt saattaa maksaa vähemmänkin ja omalla kohdalla tulee katolta melkolailla ilmaista sähköä, joten vertailu menköön kunkin omaan piikkiin. Ja bensat maksaa mitä kulloinkin maksaa.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
146
Mikä tuosta BMW hybridistä tekee ”fiksun”? RAV4:lla saisi jo 25 kWh netto akulla lähemmäs 150 km Rangen. Ajelin tänään kotoa Tsadiin 50,4 km rupeaman kaukaa Inkoon korvesta ja perillä kulutus näytti 14,2 kWh/100 km. Tuo enäätys koko 4 v ajelun ajalta. Rangea lähtiessä näytti 95,3 km ja perillä jäi Rangea vielä 49,8 km. Motaria ei tullut yhtään kun tuli erinäisiä reittejä ajettua ja kehämäinen vain 95 jäi maksimiksi. Keskikulutus bensaa. On päätynyt nyt 4 vuoden ajamisten jäljiltä 1,0 L/100 km lukemaan ja tasoitus tulee vasta 11.9., Sähkönkulutus ympärivuotisesti näyttää nyt 22,6 kWh/100 km lukemaan ja se varmaan päätyy lähelle sitä entistä RAV4 plugaria 3 vuoden lukemia. Eli energiaa palaa suht vähän tällä autolla. Jos auto kuluttaa sen 1,0 L/100 km ja 90 % ajoista likimäärin päätyy sähköllä ajettaviksi kulutuksen ollessa nyt vaikka sen 22,0 kWh/100 km, niin se on sitten yhteensä kumulatiivisesti 1,0 L/100 km + 19,8 kWh/100 km. Aurinkosähköllä saa katolta osan tuosta ilmatteeksi, mutta kokonaiskustannus tulee 2€ + 22 kWh x 25c/kWh = 7,55€/100 km. Bensa versiolla 8 L/100 km tulee 16€/100 km. Sähköt saattaa maksaa vähemmänkin ja omalla kohdalla tulee katolta melkolailla ilmaista sähköä, joten vertailu menköön kunkin omaan piikkiin. Ja bensat maksaa mitä kulloinkin maksaa.
Joskus koeajoin Rav4 plugin talvella ja en saanut sitä EV moodiin, koska akku oli kylmä. Onnistuuko tämä?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
763
Onko täällä plugari autoiljoita, joilla lähelle samat autoilut kuin itsellä, eli:

Todella valtaosa ajosta on suht lyhyttä <10km per suunta ja todella harvoin päivän ajomatka on yli 50km. Työmatkaa 4km. Latausmahdollisuus kotona (okt). Vuosittainen ajomäärä 12-14tkm. Satunnaisesti pidempiä matkoja ajettavana, mutta varmaan yli 90% ajoista menee tuohon ns. plugarirangeen (40-60km/lataus)

Tässä mietin diesel-auton vaihtoa plug-in hybridiin ja kiinnostaisi miten ihmiset pääsee sähköllä ajelemaan arkikäytössä. Tuo diesel ei oo näillä kilometreillä, saatika nykyisellä litrahinnalla millään päin järkevää. Suunnitteilla myös aurinkopaneelit, joita pääsisi latauksessa hyödyntämään ainakin jollain tasolla.
Aikalailla sama ajoprofiili. RAV4 plugari ja kulutus 1,0 LK/100 km koko 4 v ajomatka. Sähköä ilmoittaa nyt uudella pirssillä viime syyskuusta alkaen olevan 22,6 kWh/100 km ja se laskee kohtuu nopeaa tahtia. Alhaisin on ollut 14,2 kWh/100 km tänään 50 km rupeama, joten talvi vs kesä kulutus on melkoinen ero. Luokkaa 10kWh/100 km. Eli mulla on tosiaan jo toinen RAV4 plugari ajossa ja erinomaisen tyytytyväinen on koko huusholli autoon ollut. Tuskin löytyy taloudellisempaan pirssiä meidän vaatimuksiin muualta ha näillä mennään. Täyssähköt on siis vielä odottamassa jotain seuraavaa polvea, mutta en lähde vielä näillä.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
763
Taitaahan se rav4 olla hybridi siinä missä muutkin eli kylmä akku on kylmä akku ja sähköllä ei paljoa hytti lämpiä?
Se on hybridi, eli hytti lämpiää tarvittaessa polttomoottorilla. Mikähän tässä yhtälössä nyt on vaikeaa.
edit. Lainasin väärää viestiä ja tarkoitin tuohon Sallys viestiin laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 296
Eiköhän hybridi pysy hybridimoodissa jos korkeajänniteakussa ei ole virtaa. Tai siis onhan siellä, mutta varmaan about se 2kW käytetään hybridimoodissa eli kuten normaali hybridikin tekee. Jos korkeajänniteakussa on virtaa niin kyllä se sitten pitäisi EV moodiin mennä (en tiedä onko kylmänä rajoituksia Toyotalla tuon osalta). Esim. KIA Ceedissä (phev) se käytännössä on ev moodissa 20 km/h nopeuteen asti ja/tai kun kaasua ei paina. Yleistilana on hybrid tuossa kohtaa eikä EV moodia voi sinällään pakottaa päälle koska korkeajänniteakussa ei ole riittävästi virtaa (ko. autossa raja on n. 20% akun kapasiteetista).
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
146
Se on hybridi, eli hytti lämpiää tarvittaessa polttomoottorilla. Mikähän tässä yhtälössä nyt on vaikeaa.
En huomannut että sähkömoottori olisi ollut rinnalla ollenkaan. Matkan keskikulutus oli muistaakseni jotain 7-8 L/100km, joka mielestäni indikoisi samaa. Akku oli täynnä. Oli yön seissyt pakkasessa.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
591
Aikalailla sama ajoprofiili. RAV4 plugari ja kulutus 1,0 LK/100 km koko 4 v ajomatka. Sähköä ilmoittaa nyt uudella pirssillä viime syyskuusta alkaen olevan 22,6 kWh/100 km ja se laskee kohtuu nopeaa tahtia. Alhaisin on ollut 14,2 kWh/100 km tänään 50 km rupeama, joten talvi vs kesä kulutus on melkoinen ero. Luokkaa 10kWh/100 km. Eli mulla on tosiaan jo toinen RAV4 plugari ajossa ja erinomaisen tyytytyväinen on koko huusholli autoon ollut. Tuskin löytyy taloudellisempaan pirssiä meidän vaatimuksiin muualta ha näillä mennään. Täyssähköt on siis vielä odottamassa jotain seuraavaa polvea, mutta en lähde vielä näillä.
Kuullostaa kyllä hyvältä tuollainen kulutus. Täytyy tässä alkaa etsimään sopivaa peliä.

-23 vuoden octaviaa saisi siihen vähän päälle 30ke 15-25tkm ajettuna mikä vaikuttaisi aika passelilta peliltä. Passat B8 farkku 4-motion tällähetkellä alla, mutta nyt pärjäisi jo pienemmälläkin farkulla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 635
Kuullostaa kyllä hyvältä tuollainen kulutus. Täytyy tässä alkaa etsimään sopivaa peliä.

-23 vuoden octaviaa saisi siihen vähän päälle 30ke 15-25tkm ajettuna mikä vaikuttaisi aika passelilta peliltä. Passat B8 farkku 4-motion tällähetkellä alla, mutta nyt pärjäisi jo pienemmälläkin farkulla.
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
591
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.
Juu toki vaikuttaa paljonkin tuo lämpimästä lähtö. Tuskin omassa käytössä tuollaisiin kulutuksiin pääsee, eikä tarvitsekkaan. Kyydissä on kuitenkin usein myös vilukissa ja nappula, jolloin ei iglulla ajella :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
646
Kulutuskeskustelu kun on taas nostanut päätään, niin meillä uudempaa mallia olevan Outlanderin bensan kulutus alle 1,5l/100km. Pari vuotta jaksoin tankkauksia kirjata.
Ja jos tuolta lähtee profiilia selailemaan, niin löytää vanhemman mallisen Outlanderin kulutuksia. Aika tuntuva ero johtuen EV-napista, joka uudemmasta löytyy.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
285
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.
Kertoo vain siitä, että auto soveltuu hyvin käyttäjällensä ja fiksuahan se on optimoida kulutusta, ajaahan tuolla sähköautoilijat rekkojen imussa että pääsee 50km pidemmälle. Jos lämpimästä tallista lähtee liikkeelle, sekä penkin ja ratinlämmitys päällä niin ei siinä kovin nopeasti kylmä autossa tule ja työmatka menee hyvin. En usko että pidempiä reissuja ajellaan ilman lämmitystä.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
146
Kulutuskeskustelu kun on taas nostanut päätään, niin meillä uudempaa mallia olevan Outlanderin bensan kulutus alle 1,5l/100km. Pari vuotta jaksoin tankkauksia kirjata.
Ja jos tuolta lähtee profiilia selailemaan, niin löytää vanhemman mallisen Outlanderin kulutuksia. Aika tuntuva ero johtuen EV-napista, joka uudemmasta löytyy.
Jos kulutus aiheena niin laita nyt ihmeessä se sähkön kulutus myös.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
709
Se on hybridi, eli hytti lämpiää tarvittaessa polttomoottorilla. Mikähän tässä yhtälössä nyt on vaikeaa.
edit. Lainasin väärää viestiä ja tarkoitin tuohon Sallys viestiin laittaa.
Sen verran korjaan väliin, että esimerkiksi volvon vanhemmat hybridit tuottaa lämmön kabiiniin ajon aikana webastolla ja uudet long range mallit tuottaa lämpöä sähkövastuksilla. Toki kyseiset volvot käyttävät mottia lämpimäksi kun alitetaan -15°C lämpötila. Korealaiset tykkää tehdä lämmön kabiiniin pelkästään polttomoottoria pyörittämällä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 442
Sen verran korjaan väliin, että esimerkiksi volvon vanhemmat hybridit tuottaa lämmön kabiiniin ajon aikana webastolla ja uudet long range mallit tuottaa lämpöä sähkövastuksilla. Toki kyseiset volvot käyttävät mottia lämpimäksi kun alitetaan -15°C lämpötila. Korealaiset tykkää tehdä lämmön kabiiniin pelkästään polttomoottoria pyörittämällä.
Pieniakkuisilla lataushybrideilla tuo polttoaine lämmitin kuullostaa järkevältä, Suomen verotuksessa jos sille vielä oma tankkia, niin voisi käyttää hitusen halvempaa polttoainetta.
Mutta varmaan osa arvostaa sähkölämmitystä, jos ne latausten välillä ajettavat kilometrit ovat kovasti alle akkun km kapasiteetin. ILP viritykset taasen vie hintaa kauemmaksi.
Polttismoottorilla lämittäminen tuntuu taasen meidän oloissa vähiten tehokkaalta, ja vaatis sen että moottori (tila/jäähdytys/ohjaus) suunniteltu lämmitystä silmällä pitäen. Ei tunnu miellyttävältä ajatukselta että koppi alkaa lämpiää vasta kun etsii sitä vapaata parkkiruutua, no jäätyhän lumet paremmin kiinni.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 635
En usko että pidempiä reissuja ajellaan ilman lämmitystä.
Muistaakseni tämä sankari kyllä kertoi ajavansa sellasta 50km siirtymää ilman lämmitystä talvella, jottei polttis menisi päälle pipo ja hanskat kädessä. Eli ei se ole uskon asia, vaan jotkut... elää eri tasolla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 772
Toivottavasti uskaltaa jo seuraavan auton kanssa harkita tayssahkoa. Vaikka 12 kertaa vuodessa tulisi kaytya Lapissa niin ei ne latauspysahdykset ole mitaan verrattuna siihen etta joutuu 3 kk ajelemaan pipo paassa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 442
Muistaakseni tämä sankari kyllä kertoi ajavansa sellasta 50km siirtymää ilman lämmitystä talvella, jottei polttis menisi päälle pipo ja hanskat kädessä. Eli ei se ole uskon asia, vaan jotkut... elää eri tasolla.
Ok.
Jos kyse hiilipäästöjen minimoimisesta niin joku toinen voisi valita täyssähkiksen, niin ei tarvisi palella.
Jos kyse harrastuksesta, elämäntavasta missä yrittää minimoida kulutuksen omalla autolla. niin se voi olla hyvinkin tyydyttävä kokemus, ja mikäs siinä, kunhan ei sitä aseta turvallisuuden edelle.

Mutta oli kumpi oli, niin saavutuksia ei kannata kuvailla ajoneivon normaalina, vaan tuoda esille että pisaralla pisimmälle asenteella.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
763
Juu toki vaikuttaa paljonkin tuo lämpimästä lähtö. Tuskin omassa käytössä tuollaisiin kulutuksiin pääsee, eikä tarvitsekkaan. Kyydissä on kuitenkin usein myös vilukissa ja nappula, jolloin ei iglulla ajella :)
Webasto hoitaa hyvin tuon lämmityksen kylmällä ja tosiaan auto on lämpimässä tallissa, niin sähköllä pääsee talvellakin huomattavan määrän ajamisista.
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.
Kyllä mä käytän ahkerasti Webastoa lämmitykseen talvella. Itseasiassa sen 5,2 kW teho on riittävä jo ihan kylmimpiinkin keleihin. En tiedä mistä juontuu tuollainen asenne sitten, että on jotain ”pieniä tekijöitäkin”, jotka tekevät juuri minusta epänormaalin. En päässyt ihan kärryille noista muistakin pienistä tekijöistä, että mitähän ne nyt sitten ovat. Autoon siis tuli Busines versiona tuo Webasto ihan vakiona mukaan, niin ei tarvii sitä enää erikseen ruotia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 442
Webasto hoitaa hyvin tuon lämmityksen kylmällä ja tosiaan auto on lämpimässä tallissa, niin sähköllä pääsee talvellakin huomattavan määrän ajamisista.

Kyllä mä käytän ahkerasti Webastoa lämmitykseen talvella. Itseasiassa sen 5,2 kW teho on riittävä jo ihan kylmimpiinkin keleihin. En tiedä mistä juontuu tuollainen asenne sitten, että on jotain ”pieniä tekijöitäkin”, jotka tekevät juuri minusta epänormaalin. En päässyt ihan kärryille noista muistakin pienistä tekijöistä, että mitähän ne nyt sitten ovat. Autoon siis tuli Busines versiona tuo Webasto ihan vakiona mukaan, niin ei tarvii sitä enää erikseen ruotia.
Ok, kiitos.
Eli tallista lähtiessä webastolla pidetään lämmin tuloilma, ja webasto on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttosmoottori. Litralla bensaa (?) lämittää jo aika pitkään, tietämättä webaston hyötysuhdetta, niin kuviteellisesti arvottuna vajaan 50% hyötysuhteella täydellä teholla litra riittää vajaaksi tunniksi.

Hämeenlinnatasalla noin kovia päiviä varmaan aika vähän. (HML vedin tähän ns väestöllisenä keskipisteenä, tietämättä hänen liikkumisaluetta)
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 431
Viestejä
4 303 453
Jäsenet
71 858
Uusin jäsen
larimlari

Hinta.fi

Ylös Bottom