Keskustelua hybridiautoista

Webasto ei jauha läheskään jatkuvasti. Täällä Tsadin ympäristössä toimii myös auton ILP ihan reippaasti suurimman osan talvesta. Tuntimäärät ei varmaan kummoisia ole Webastolla lopulta. Aika kaukaa haettu tuollaiset kommentit jostain vajaajärkisestä

T

No ei tuo RAV4 nyt mitenkään törkeästi syö bensaa oli sitten kyse tavallisesta hybridistä tai plugarista akku tyhjänä. Tavallisen hybridin kulutus oli 5,3 L/100 km ympärivuotinen kumulatiivinen. Lataamatta plugari syö samalla ajoprofiililla 5,8 L/100km. Kaupunkikulutus on omassa ajossa samaa tasoa lataamatta ja tavallisella hybridillä taisi olla jopa pienempi. Autolehdet saa mun puolesta ajaa miten ajaa. Itte olen varsin tyytyväinen omiin käyttökuluihin omilla ajamisilla. Edellisellä plugarilla sai kaikki ajot näppärästi talteen, mutta nykyisessä on paskottu tuo infotainmentti ja sen data ei ole enää käyttökelpoista, joten jäi tarkempi kyttääminen kokonaan pois. Syyskuusta kulutukset nollaamatta näyttää sähköllä ajettaessa 22,6 kWh/100 km lukemaa ja koko ajalta on käytetty bensaa 1,0 L/100 km. Ei tuo bensa enää niin suuresti edes kiinnosta. Joskus ajelin 7002 km ja tankkasin 38,02 L, josta oli kertynyt rapiat 0,54 L/100 km kulutusta.
No mutta sinä ajelet tallin lämmittämällä autolla.

Esimerkkini oli yön yli pakkasessa seissyt auto.

Onko sinulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
 
T

No ei tuo RAV4 nyt mitenkään törkeästi syö bensaa oli sitten kyse tavallisesta hybridistä tai plugarista akku tyhjänä. Tavallisen hybridin kulutus oli 5,3 L/100 km ympärivuotinen kumulatiivinen. Lataamatta plugari syö samalla ajoprofiililla 5,8 L/100km. Kaupunkikulutus on omassa ajossa samaa tasoa lataamatta ja tavallisella hybridillä taisi olla jopa pienempi. Autolehdet saa mun puolesta ajaa miten ajaa. Itte olen varsin tyytyväinen omiin käyttökuluihin omilla ajamisilla. Edellisellä plugarilla sai kaikki ajot näppärästi talteen, mutta nykyisessä on paskottu tuo infotainmentti ja sen data ei ole enää käyttökelpoista, joten jäi tarkempi kyttääminen kokonaan pois. Syyskuusta kulutukset nollaamatta näyttää sähköllä ajettaessa 22,6 kWh/100 km lukemaa ja koko ajalta on käytetty bensaa 1,0 L/100 km. Ei tuo bensa enää niin suuresti edes kiinnosta. Joskus ajelin 7002 km ja tankkasin 38,02 L, josta oli kertynyt rapiat 0,54 L/100 km kulutusta.
Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
 
Lähtökohtaisesti "katumaasturi" ei ole fiksu valinta. Se ei ole missään hyvä, pl. tuurilla perävaunun sallittu "vetokyky" - jos sekään?
Sehän on suomalaisessa kaupunki talvessa nimenomaan hyvä, ja vähän siellä sivummallakkin, jos taajaman ulkopuolelle eksyy. ja varsinkin pidemmille myös autoon kulkuun usein helpottua, vs sedania, toki mallikohtaiset erot isoja. Jos nyt vielä puhe automallista joka kuluttaa vähän, ero sedaniin pieni, niin en ihmettele että moni maksaa sen mielellään.
Kaupan päälle usein niistä näkee paremmin, vs sedani, toki tässäkin isoja malikohtaisia eroja, mutta se oletus että istutaan korkammalla, asento ryhdikkäämpi antaa etumatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
Ok, kiitos.
Eli tallista lähtiessä webastolla pidetään lämmin tuloilma, ja webasto on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttosmoottori. Litralla bensaa (?) lämittää jo aika pitkään, tietämättä webaston hyötysuhdetta, niin kuviteellisesti arvottuna vajaan 50% hyötysuhteella täydellä teholla litra riittää vajaaksi tunniksi.

Hämeenlinnatasalla noin kovia päiviä varmaan aika vähän. (HML vedin tähän ns väestöllisenä keskipisteenä, tietämättä hänen liikkumisaluetta)
Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
5kw Diesel webasto täydellä pöhinällä 0,7-0,9l/tunti
Eli polttomoottoriin verrattuna kalan pissa valtameressä.
Pudottaa tehoa ja lopulta sammuttaa itsensä kun nesteen lämpötila nousee. Veikkaan jossain -20c kieppeillä olevan se raja milloin se pöhisee kokoajan täysillä jotta autossa tarkenee.
 
Talliasiakin pitää näköjään perata tarkemmin. Mulla sattuu olemaan omaisuutta kohtuullinen määrä omassa tallissa, jotka ei siedä ihan taivasalla säilyttämistä. Eli siellä on ihan täysverinen treenikämppä ja elektroniikka laboratorio ja muutenkin sanotaanko, että laitteita riittää 80 neliön täyttämiseen. Tilaa on 80 neliötä puuhastella ja talliin mahtuu traktori lumilinko ja auto. ILP taitaa syödä luokkaa 3000 kWh vuodessa lämmittämiseen. Mukavahan tuolta on lähteä ilman järjetöntä lumisotaa parhaimmilla talvikeleillä
No mutta sinä ajelet tallin lämmittämällä autolla.

Esimerkkini oli yön yli pakkasessa seissyt auto.

Onko sinulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Runsaasti on kokemusta hybrideistä 2 Lexuksen RX versiota ja nyt 5:s RAV4 hybridi, joista 2 viimeistä on plugareita. Kulutuksen kumulatiivisia ympärivuotisia ollut ensimmäinen hybridi söi 6,3 L/100 km uudempi korinen 5,3 L/100 km ja plugarit 5,8 L/100 km lataamatta. Plugari käynnistää moottorin, jos laittaa huurteenpoiston päälle, eli puhaltamaan kuivatettua ilmaa tuulilasin alareunaan. Erikoinen juttu, mutta noin se tekee. Nappi kuivatukseen löytyy jostain erikseen, josko sitä painamalla saa moottorin käymään jatkuvasti. En nyt tarkkaan tuosta muista, mutta tämäkin saattaa olla syynä. Ajelin noita koemielessä joskus juuri hangesta revittynä ja normaalisti ne toimi omasta mielestä. BZ järkyttävä alkukulutuskin tasaantui lämmettyä ja näytti samaa kuin oma plugarin kulutus.
Ei kannata varmaan odottaa autoillansa mitään taivaita, jos täälläkin yleisesti ajatellaan, että autotalli lämmitettynä on ihan ”helmiä sioille” tasolla. Itse tykkään järjestää omaa elämääni sinne vaivattomaan suuntaan ja olen valmis maksamaan harrastustilojen lämmityksestä sen 3000 kWh verran sähköä ja siinä sivussa pysyy autonkin tiloihin ajamaan.
 
5kw Diesel webasto täydellä pöhinällä 0,7-0,9l/tunti
Eli polttomoottoriin verrattuna kalan pissa valtameressä.
Pudottaa tehoa ja lopulta sammuttaa itsensä kun nesteen lämpötila nousee. Veikkaan jossain -20c kieppeillä olevan se raja milloin se pöhisee kokoajan täysillä jotta autossa tarkenee.
Bensa vehje todennäköisesti vähän enemmän, jos kuvitellaan että litra tai vajaa tuntiakohti, taajama-ajossa kolmetuntia satakilometriä, ja vehje käy 50/50 suhteella, niin litra - puolitoista per sata/km.

Ei sitä sähkölämmitystä kai noilla kulutuksilla kaipaa kuin ne joiden lataamatta ajomatkat on niin lyhyitä ettei talvellakaan tarvi polttista käyttää, muuta varmasti ottaa mielummin ne webastolla säästetyt akku kilometrit. Webastolla myös sujuu ne esilämmitykset, koti ja kohde pysäköinnissä iso lisäarvoa.
 
Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
Mistä päättelet, että Toyotaa tarvitsisi erityisesti jotenkin huolehtia tuon suhteen. Ehkä jotkin toiset moottorit on tuon suhteen huonosti tehtyjä. Itseasiassa epäilen, että se joku ruosteinen moottori johtui muualta öljyyn päätyneistä rautahiukkasista, eli siellä on jossain osa joka ajanmyötä hinkkaantuu paskaksi ja päätyy mikrohiukkasina öljyn sekaan ja näkyy sitten ruosteena sopivassa paikassa.
Ja kun täällä käytetään paskan puhumisen sijasta monesti termiä ” muistaakseni”, niin minä lisään tämän vain ”ymmärtääkseni”.

Ja tuohon toiseen kysymykseen: Mulla on Webasto asetettu 15 min käyntijaksolle, kun tuo 12 V akku on vähän niinku kriittinen osa tässä. Sen käyntitunnit on varmaan ihan marginaalisia loppupeleissä, kun ILP kuitenkin pystyy jonkunverran poistamaan niistä alemman pakkasen päivistä täällä etelässä. Turha kuitenkin luulla, että se jauhaa jatkuvasti auton käyttötuntien mukaan ja taas ollaan sen ”luuseri Urpon” tonttia heiluttamassa. Erinomainen laatulisä on tuo Webasto ollut kaikkinensa, vaikka autotallista joutuukin lähtemään. Hävettää tietysti jo tässä vaiheessa, että lämmitystä käytetään erikseen autoon, joka pärjää kylmässäkin säilytyksessä yhtä hyvin. Pitää varmaan seuraavaksi ostaa numeroa pienemmät kengät ja jättää sukat pois, niin alkaa olemaan korrektia.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on hyvä esimerkki ns. "katumaasturin" arjen kulutuksesta.

Itse pääsen efficient dynamics, ilmanvastusoptimoidulla plugarihybridillä jonka akussa on vaivaiset 5,2kwh nettokapasiteettiä yli 30km. Ennätys taitaa olla myötätuulessa tasan 80km/h mummoillessa 32km (vanha Porvoontie niille, jotka pk-seutua tuntee). Tämä siis ohjaamon tuuletus päällä.

:sshake:

En ole vielä kehdannut kokeilla, mutta tekisi mieli selvittää range hinaamalla 60km/h kotini lähellä olevaa länäriä eli Länsiväylä -nimistä tietä.

Juu, tiiliskiven aerodynamiikan ansiosta minin kulutus on vaihdellut 11,9kWh/100km… 60kWh/100km
 
Bensa vehje todennäköisesti vähän enemmän, jos kuvitellaan että litra tai vajaa tuntiakohti, taajama-ajossa kolmetuntia satakilometriä, ja vehje käy 50/50 suhteella, niin litra - puolitoista per sata/km.

Ei sitä sähkölämmitystä kai noilla kulutuksilla kaipaa kuin ne joiden lataamatta ajomatkat on niin lyhyitä ettei talvellakaan tarvi polttista käyttää, muuta varmasti ottaa mielummin ne webastolla säästetyt akku kilometrit. Webastolla myös sujuu ne esilämmitykset, koti ja kohde pysäköinnissä iso lisäarvoa.
Webasto kuluttaa yllättävän vähän, eli hyötysuhde on kohdillaan 0,6L/h. No tietysti saivartelijoille 0,63L/h.
IMG_3763.png
 
Viimeksi muokattu:
Webasto kuluttaa yllättävän vähän, eli hyötysuhde on kohdillaan 0,6L/h. No tietysti saivartelijoille 0,63L/h.
Ok, tuo on sinun? aito, oikeat luvaut,Eli taajama esimerkissä litra/100km ?
No vielä parempi, kuin varovainen heittoni.

Minä tosiaan vetelin hatutsalukua, tai sinne kaivoin jonkin satunnaisen bensa webaston markkinointi lukuja, sen mainitun 50% hyötysuhteen mutuilun lisäksi.
Ja tuo 50/50 oli ihan hatusta, on siinä jo lämmitystehoa pikkupakkaselle. (verokkina se että vedetään 40 astetta lämmitystä (-20c ukona, täydellä teholla 100/100).
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?
 
Jos on kotilatausmahdollisuus niin en näe kyllä plugin hybridissä enää mitään järkeä. Eipä siinä juuri etuja enää EV:hen ole.

Ehkä jos ajaa viikottain Suomea ristiin rastiin niin EV ei ole ehkä ideaalisin mutta tohonkin Diesel taitaa edelleen olla paras ratkaisu.
 
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.

Kuga antaa vielä muutamassa plusasteessa lähteä liikkeelle pelkällä sähköllä vaikka mitään esilämmitystä ei ole tehty. Ratti ja penkit lämpenee ainakin tuossa niin nopeasti, että mitään esilämmitystä ei oikein kaipaa. Toki sitten jos on vielä kylmempää se taitaa pakottaa moottorin päälle.
 
No siis nykyiset edut eivät sinänsä häviä mihinkään. Autolla pääsee vähäisellä kulutuksella lyhyet matkat ja pitkät matkat ilman suunnittelua.

Jos jotain niin pluginit 20kWh akulla, ilmalämpöpumpulla ja mahdollisuus ajaa sähkömoodissa pelkästään on ihan riittävä "sähköauto" n. 90% ihmisistä.

Päästöjen laikkaamiseen aivan loistava ratkaisu kaiken kaikkiaan kun suurin osa päästöistä häviää.

Ladattavien kohdalla (uusien) ongelma on aika pitkälle hinnoittelu. Mutta toisaalta ainoana autona pluginin yhtälö on helposti järkevämpi kuin sähköauto jossa akku on esim. nykyhetkessä keskimääräisen tai pienemmän kokoinen.

Itselle sähköauto voisi olla ihan varteenotettava, mutta johtuen mökki ja maatilkkujen etäisyydestä (ja että paikalla ei voi ladata) akustoa pitäisi olla reippaasti. Hinnat karkaavat tällä hetkellä vielä kohtuuttoman koviksi jos budjetti on rajallinen.

Tokihan tässäkin jokainen automalli on vähän yksilönsä ja käytettynä sinänsä on täsmälleen sama ongelma kuin sähkiksissäkin eli akkua ei välttämättä ole ihan optimaalista määrää. Pluginilla on toki se etu, että sitten mennään bensalla loppumatka.

Sähköinen voimalinja on kuitenkin se merkittävämpi etu mielestäni ja polttoaineen pihistely/käytön minimointi on sitten enemmän asennoitumiskysymys (eli kokee päästöjen leikkaamisen olevan enemmän kuin se päästöjen poistaminen). Mutta toisaalta plugineista varmaan siirrytään aktiivisesti sähkiksiin, mutta en koe tätä ollenkaan huonona askeleena (vaikka kokisi siirtymisen jälkeen että plugarivaihe olisi ollut turha). Siinäpä kokee ja näkee millainen ajosuorite itselle sopii.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:

Ei, jos autoiluun suhtautuu jokseenkin terveesti. Litran kymmenysten hierominen munat vaahdossa ja väkisin sähköllä jurnuttaminen perheen täristessä pakastinkylmässä riisikipossa kuulostaa nimenomaan neuroottiselta.
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?
Ei ole vielä plugarista takaisin hybridiin, mutta hybridistä plugariin kokemusta on. Tämähän on hyvä marssijärjestys, jos tähtää täyssähköön joskus, niin pitää siihen lataamiseenkin totutella, kun se täyssähköillä on ihan pakkopullaa. Rangea kun on muutoinkin suht mukavasti, niin tuo moottorin hörähtäminen ei oikeestaan kiinnosta pätkääkään. Normaalisti oma ajoprofiili sallii ne päivittäiset 100 km ajot ihan nostamalla käden pöydältä latauspistokkeella varustettuna auton töpseliin. Mitään ylimääräisiä en lataile ja kaiva kontista johtoja, jos en ole parkissa pidempää aikaa ja saa ihan kunnolla ladattua. Jos sattuu olemaan valmis piuha, niin tökkäsen sen kyllä kiinni esim autoliikkeessä. Kontista harvemmin jaksaa kaivella.
Hybridi kulutti sen 5,3 L/100 km ja oli jo erinomaisen mukava ajettava 221 hp tehoisena sitä edelliseen versioon verrattuna, jossa moottori huusi kiihdyttäessä ihan kunnolla. Sama auto plugarina ja samalla moottorilla 306 hp on taas astetta miellyttävämpi, enkä näe mitään järkeä vaihtaa takaisin hybridiin. Oli nyt sitten mikä tahansa, niin hyvin toteutettu hybridi on erinomainen valinta ainakin Toyotan kohdalla. Samasta RAV4 mallista on siis kokemusta koko historian ajalta -95 alkaen ja hurja on ollut kehitys siitä ensimmäisestä 2,0 L bensakoneen 10 L/100 km ja 136 hp koneesta nykyiseen 306 hp ja 5,8 L/100 km välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, jos autoiluun suhtautuu jokseenkin terveesti. Litran kymmenysten hierominen munat vaahdossa ja väkisin sähköllä jurnuttaminen perheen täristessä pakastinkylmässä riisikipossa kuulostaa nimenomaan neuroottiselta.
Juuri tuollaisen kuvan plugarilla ajamisesta saa tätä keskustelua lukiessa :lol: Ja jotenkin se itselläkin samaan lipsui välillä. En tosin ilmastoinnin tai lämmityksen kanssa pihistellyt. Mutta ainahan se harmitti jos moottori "turhaan" käynnistyi muutamaksi minuutiksi :rofl:
 
Heti kun akku loppuu (tai sitä ei saa ladattua) niin "katumaasturit" syövät järjettömästi bensaa vrt. tismalleen samalla tekniikalla oleva sedan tai farkku. Tätä faktaa tukee jokaikinen autolehtien testi, jossa on ajeltu akku tyhjänä SUV-hybridikatumaasturia.

Näissäkin on tosin isoja eroja. Olikohan TM:ssä testissä noita katumaastureita, mukana mm. Xc60 ja Lexus/Toyota Rav4. Volvo vei litratolkulla enemmän bensaa tyhjällä akulla mitä toyotan tekniikka.
 
Näissäkin on tosin isoja eroja. Olikohan TM:ssä testissä noita katumaastureita, mukana mm. Xc60 ja Lexus/Toyota Rav4. Volvo vei litratolkulla enemmän bensaa tyhjällä akulla mitä toyotan tekniikka.

Koneetkin on "hieman" erilaisia. Volvoissa on parhaimmillaan 310 hevosvoimainen turbo-R4, vrt. Toyotan 2,5 vapaasti hengittävään R4.
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?
Eipä ole. Taloudessa on plugari ja sähköauto eikä ole väliä kummalla menee ja jos se moottori starttaa, niin ei herätä mitään tunteita. Se on kuitenkin hybridi eikä täyssähkö.
 
Koneetkin on "hieman" erilaisia. Volvoissa on parhaimmillaan 310 hevosvoimainen turbo-R4, vrt. Toyotan 2,5 vapaasti hengittävään R4.
Sepä se. Toyota on kehittänyt hybriditekniikkaa vuosikymmenet pyrkien minimoimaan polttoaineenkulutuksen. Monissa premium-autoissa motivaationa tuntuu olevan vain se, että saadaan WLTP-testissä kulutuslukemat alas, jolloin bensamoottorin kulutuksella ei ole pahemmin merkitystä.
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?

Itsellä on ollut nyt 4 eri sähköautoa, ja tällä hetkellä pihassa on 1 x plugari ja toinen tulee nykyisen Teslan tilalle. Noiden sähköautojen ongelmat, takuuhuoltojen toimimattomuus (1 oli VAG) ja todella suuri arvon laskeminen ei houkuttele vaihtamaan enää sähköautoon.
 
Tuosta voi kattoa samankokoisia autoja ja polttomoottorikoneet on sama. Viimeisimmät on start/stop vs ilman. Luvut kulutuksissa on EPA lukemia, joihin pääsee käytännössä jokainen kuljettaja. Plugarin kulutus on tuossakin vain marginaalisesti tavallista hybridiä enemmän. Laittelette tuonne tilalle haluamanne pirssin, niin ei pitäisi mahdottomia poiketa kustannukset. Bensan hinnat vielä oikein valikosta ja ajoprofiiliakin voi säätää. Kyllä plugarillakin saa jo tonnikaupalla rahaa säästettyä vs tuo vakiona pidetty esimerkki kulkine.

 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on ollut nyt 4 eri sähköautoa, ja tällä hetkellä pihassa on 1 x plugari ja toinen tulee nykyisen Teslan tilalle. Noiden sähköautojen ongelmat, takuuhuoltojen toimimattomuus (1 oli VAG) ja todella suuri arvon laskeminen ei houkuttele vaihtamaan enää sähköautoon.
Ymmärrän tunteen, auton ostaminen on tunnetta.

Mutta aiempiin, plugari parhamillaan on tekniikka millä auton suorituskykyä, ominaisuuksia parannetaan, parhamillaan millä kulutusta pienennetään, kehettu Toytota on varsinkin jälkimmäisessä onnistunut, ja miksei ensimmäisessäkin.

Muilla valmistajilla kovempaa, suorituskyky onnistumisia, ja kuten ketjussa kommentoitu, niin energiatehokkuus jäänyt Toytotaan verrattuna monella surkeaksi, ja lataushybridi lähinnä verotusyistä.

Isommat akkut tuoneet jotain päästö/polttoaine säästö tolkkua, ja ihan aito idea se että ajetaan sähköllä, köyhän miehen sähkis, auto roikassa kotona, ja ammulla patteri täynnä ja se 10+10km töissäkynti menee patterilla.

Mutta tässä kai kyse enemmän siitä että toistaiseksi ei ole markkinolle tullut niitä alle kahden kympin sähkiksiä. (tämä lähinnä siihen että onko käytetyllä latausplugarilla vuosien päästä mitään laajempaa ideaa)
 
RAV4 on plugarina myös melko miellyttävä ajella sähköisenä, kun tehoa saadaan luokkaa 120 kW ulos. Jos tavallisella bensa versiolla 2,0 L koneella pärjää kiihdytellessä, niin plugarissa on samat tehot ja kiihtyy ihan napakasti muun liikenteen seassa. Ei se nyt mikään raketti ole, mutta hyvin se silti toimii ohitellessakin. Kannattaa koeajaessa kokeilla ja laittaa pelkkä EV tila päälle, ettei polttis käynnisty, kun polkasee pohjaan. Hyvin pirteä fiilis on ainakin ittellä tuon suhteen ja tuon takia kulutus onkin varsin matalalla tasolla, kun pelkästään sähköllä pystyy ajamaan muut ajot, kuin rangen ylittävät pätkät. Eli omalla kohdalla tämä nykyinen plugari on aivan loistava valinta kulkineeksi meidän tarpeisiin.
 
Itse kyllä vaadin että kaasunpolkaisulls se polttis täytyy tullla mukaan. Tuo Toyotan tapa on ihan idioottimainen että kun oikeasti tarvii tehoa sitä ei anneta.
 
Itse kyllä vaadin että kaasunpolkaisulls se polttis täytyy tullla mukaan. Tuo Toyotan tapa on ihan idioottimainen että kun oikeasti tarvii tehoa sitä ei anneta.
Ai se tosiaan toimii noin. Uuden pienen Toyotan koeajoin liikkeessä ja ei tosiaan polttis käynnistynyt vaikka reilumminkin kaasutti.

Ehkä vaarallinen tuo, kun ei ole tehoja käytettävissä heti sähkön apuna?
 
Onkohan se ravihevonen ja xc60 kuitenkaan ihan saman kategorian autoja noin painon ja tuulenvastuksen kannalta?


Ai se tosiaan toimii noin. Uuden pienen Toyotan koeajoin liikkeessä ja ei tosiaan polttis käynnistynyt vaikka reilumminkin kaasutti.

Ehkä vaarallinen tuo, kun ei ole tehoja käytettävissä heti sähkön apuna?
On vaarallinen, ja tuosta syystä ainakin Volvot starttaa polttomoottorin vaikka olisi pakotettu sähkölle. Joskus on tullut itsekkin lähdettyä liian lyhyeen väliin ohittamaan, liityttyä huonoon saumaan tms. Ja ihan hyvä että se siellä kickdownilla potkaisee kaikki ulos...
 
RAV4 on plugarina myös melko miellyttävä ajella sähköisenä, kun tehoa saadaan luokkaa 120 kW ulos. Jos tavallisella bensa versiolla 2,0 L koneella pärjää kiihdytellessä, niin plugarissa on samat tehot ja kiihtyy ihan napakasti muun liikenteen seassa. Ei se nyt mikään raketti ole, mutta hyvin se silti toimii ohitellessakin. Kannattaa koeajaessa kokeilla ja laittaa pelkkä EV tila päälle, ettei polttis käynnisty, kun polkasee pohjaan. Hyvin pirteä fiilis on ainakin ittellä tuon suhteen ja tuon takia kulutus onkin varsin matalalla tasolla, kun pelkästään sähköllä pystyy ajamaan muut ajot, kuin rangen ylittävät pätkät. Eli omalla kohdalla tämä nykyinen plugari on aivan loistava valinta kulkineeksi meidän tarpeisiin.
Yritin tuossa aiemmin kysyä sinulta, onko sinulla kokemusta RAV4 ajosta talvella, kun akku on pakkasella? Antaako ajaa sähköllä?
 
Tojotasta en tiedä varmaksi, mutta useinhan noissa hybrideissä on selkeä pykälä kaasupolkimessa, joka voi tietämättömälle aiheuttaa tunteen siitä että nyt on kaasu pohjassa. Mutta kun runttaa kunnolla niin sieltä saa sen kickdownin kun pykälän jälkeen on vielä varaa.
 
Melkein löisin vasemman kivekseni vetoa että jos kaasun laittaa oikeasti kokonaan pohjaan niin polttis käynnistyy.

@Euroshopperi 2 voi varmaan kertoa tarkemmin?
Jos painaa Auto/EV nappia se käynnistää kyllä polttiksen tarvittaessa. Samasta napista voi siis valita Hybridi ajon välillä, jolloin akkua ei tyhjennetä. Toinen nappi vieressä, niin voi valita EV/HV ja pitämällä pohjassa nappia pari sekuntia, voi ladata akkua. Auto EV/HV tilassa käynnistää siis, jos pyyntiä painaa tarpeeksi. Arkiajamisissa on kyllä täyssähkö tila riittänyt ihan tarpeeksi, eikä ole kukaan tarvinnut enempää. Emäntä oli joskus pelästynyt, kun pidempi matka ja akku tyhjänä polkaisi ohituskaistan kohdalla polkimen pohjaan. Sehän menee silloin automaattisesti täysteho tilaan ja 100 kW lisätehoa tuntuu kohtuu selvästi. Nuo napit siis sijaitsee kepin vieressä ja ne osuu sormiin ilman, että tarvii edes kattoa, jos kokee, että niitä pitää käytellä jatkuvasti. EV tilassa ei käynnisty moottori, vaikka työntää lapun pohjaan, jos akku ei sitten ole täysin kylmä.
 
Jos painaa Auto/EV nappia se käynnistää kyllä polttiksen tarvittaessa. Samasta napista voi siis valita Hybridi ajon välillä, jolloin akkua ei tyhjennetä. Toinen nappi vieressä, niin voi valita EV/HV ja pitämällä pohjassa nappia pari sekuntia, voi ladata akkua. Auto EV/HV tilassa käynnistää siis, jos pyyntiä painaa tarpeeksi. Arkiajamisissa on kyllä täyssähkö tila riittänyt ihan tarpeeksi, eikä ole kukaan tarvinnut enempää. Emäntä oli joskus pelästynyt, kun pidempi matka ja akku tyhjänä polkaisi ohituskaistan kohdalla polkimen pohjaan. Sehän menee silloin automaattisesti täysteho tilaan ja 100 kW lisätehoa tuntuu kohtuu selvästi. Nuo napit siis sijaitsee kepin vieressä ja ne osuu sormiin ilman, että tarvii edes kattoa, jos kokee, että niitä pitää käytellä jatkuvasti. EV tilassa ei käynnisty moottori, vaikka työntää lapun pohjaan, jos akku ei sitten ole täysin kylmä.

ja onhan se hieman saivartelua jos kerta 120kw on vaarallisen vähän normaalissa liikenteessä, kyllä siinä on kuljettaja itse tehnyt vaaraalliset temput jos 120kw ei riitä kiihdyttämään tarpeeksi nopeasti!

RAV 4 menee pelkällä sähköllä 0-100 10s mikä on hyvin tuon kokoiselle autolle ja kaukana vaarallisesta!
 
ja onhan se hieman saivartelua jos kerta 120kw on vaarallisen vähän normaalissa liikenteessä, kyllä siinä on kuljettaja itse tehnyt vaaraalliset temput jos 120kw ei riitä kiihdyttämään tarpeeksi nopeasti!

RAV 4 menee pelkällä sähköllä 0-100 10s mikä on hyvin tuon kokoiselle autolle ja kaukana vaarallisesta!
Tilannehan on se että ihan sama paljonko siellä on kw käytössä mutta jos se auto ne voi sieltä tarpeen tullessa antaa niin miksei se antaisi?

Vähän sama juttu kuin sulla olisi autossa jarrut jotka hidastaa 100-0 5s aikana ja pidetään turhana että nappulat oikeassa asennossa se hidastuukin kolmeen sekuntiin....
 
Kyllä kait Ravissakin sport-asennossa on kaikki mehut käytössä, ihan sama mikä akku/polttis-moodi on valittu?
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?

Eilen nautiskelin kauniista kesäpäivästä & illasta omalla plugarihybridilläni. Oli ihan hiuskarvan varassa, etten olisi täysin "ex tempore" lähtenyt kaverin mökille pariksi päiväksi. Sähköautolla tuo olisi mennyt juurikin latailuiden kanssa pulailuksi, jopa kaksi lataus stoppia (menomatka + kotimatka) riippuen onko auto himasta aina täynnä vai olisiko töiden / muiden ajeluiden jälkeen akustoa ollutkin vain ... vaikkapa 60% jäljellä. Polttisplugarilla senkun ajaa perille -> veneellä saareen -> auto seisoo venerannassa ja kotimatka sujuu ilman minkäänlaisia "lataustaukoja" tai taukojen / taukopaikkojen suunnittelua lataamisen ehdoilla.

Itse olen vielä toistaiseksi sen verran terve, ettei ole tarvetta minkäänlaisille "jaloittelutauoille" tai kusitauoille ABC/Neste huttuskeidaa syömään 2-3h ajamisen välein, ja sen vuoksi jokaikinen turha stoppi jonnekin ABC-mestoihin tai latauskentille istumaan on lähtökohtaisesti itselle ajanhukkaa. Voin istua autossa niin pitkään yhtä soittoa mitä bensatankki riittää, ajoin pari vuotta sitten pk-seudulta Muonioon yhden kahvitauon taktiikalla eikä tuntunut missään. Tuon lisäksi jouduin kerran tankkaamaan kylmäasemalla, siinä meni noin 2 minuuttia.

Tässä itsellä yksi iso syy plugarin valintaan. Minun taloutta ei kaada se, että esimerkiksi 25tkm ajokilsoilla plugarini kulutus jää jonnekin 4L/100km. Siitäkin suurin osa tulee muutamasta pitemmästä "roadtripistä" kun arkiajot menee varmaan 90% sähköllä. Kun vastineena on kaikki muu matkantekoon liittyvä ns. helppous, suunnittelemattomuus, jaloittelupaikkojen valinnan vapaus (ei mitään "hyvä latauskenttä" -Nesteitä yms.).

Mainitun kesäillan huviajelun kulutukseksi jäi naurettavat 2,6L/100km, ajomatkaa tuli rapiat 150km ja siihen sisältyi vierailu Porvoon jokirannassa sekä Helsingissä eräässä hampurilaispaikassa. Näin siis ajoneuvolla, jonka akuston on naurettavan pieni, 5,2kwh nettona.

->

Toistaiseksi ei mitään tarvetta sähköautolle.
 
Tilannehan on se että ihan sama paljonko siellä on kw käytössä mutta jos se auto ne voi sieltä tarpeen tullessa antaa niin miksei se antaisi?

Vähän sama juttu kuin sulla olisi autossa jarrut jotka hidastaa 100-0 5s aikana ja pidetään turhana että nappulat oikeassa asennossa se hidastuukin kolmeen sekuntiin....

Jos haluaa ajaa taloudellisesti sähköllä niin sitten pakottaa sähkön päälle koko ajaksi. Jos haluaa että on kaikki tehot tarvittaessa käytössä niin sitten laittaa sen EV-auto tilan päälle niin tarvittaessa kun kaasun painaa pohjaan niin polttis käynnistyy myös.

Ihan sama asia kun joissain autoissa on eri avain jos haluaa kaikki tehot käyttöön.

Kerro tilanne missä 120kw ei riitä, jos sellaiseen tilanteeseen joudut, olet itse se vaaran aiheuttaja.

Siellä on eri ajotiloja millä on omat vaikutuksensa ajamiseen, kaikkia ajotiloja ei tarvitse käyttää, ongelman luot sinä, ei auto.
 
Tilannehan on se että ihan sama paljonko siellä on kw käytössä mutta jos se auto ne voi sieltä tarpeen tullessa antaa niin miksei se antaisi?

Vähän sama juttu kuin sulla olisi autossa jarrut jotka hidastaa 100-0 5s aikana ja pidetään turhana että nappulat oikeassa asennossa se hidastuukin kolmeen sekuntiin....
Alkuun ajelin pelkästään Auto EV/HV tilassa ja siihenkin tottui, että käynnisteli välillä polttista kiihdytellessä. Taisi seurata automatiikka akun lämpöä, että miten herkästi alkoi ottaa polttista mukaan. Myöhemmin on tullut totuttua tuon EV tilan käyttöön, joten se saattaa olla ihan kuskista kiinni mitä pitää hyvänä. Voit aina valita sen Auto EV/HV tilan, jos siltä tuntuu. Eikä tuollaisia jarruanalogioita kyllä tule tämän kanssa mieleen. Vapaasti voi valinnan tehdä, eikä vaadi mitään valikoissa kahlaamista. Nappi löytyy ihan kepin vierestä.
 
Kerro tilanne missä 120kw ei riitä, jos sellaiseen tilanteeseen joudut, olet itse se vaaran aiheuttaja.
Yleensä tässä on kyse "dynaamisen ajamisen tason" kuskista, jolloin ei varmaankaan riittäisi edes 240kW tehoa enää. Jollain Miilläkään ei ikinä tullut ongelmia missään ja siinä oli jotain... 50? 60? ehkä, toki iso ja painava auto vaatii enemmän tehoa ollakseen hyvä ajettava, mutta jos on alati ongelmia liikenteessä, niin kuskihan siinä enemmän on ongelmana kuin se auto.
 
Vissiin toi sit on Volvossa toteutettu ihan päin persettä kun hybrid tilassa käynnistelee polttista kun kiihdyttää ja pure:lla ajetaan sit sähköllä vaikka olisi poljin normaalin alueensa lopussa... Juju on vain se hieman kovemman poljinvasteen takana oleva kickdown osuus jossa se starttaa aina polttiksen mukaan..
Eli pystyy ajamaan sähköllä miten haluaa ja kuitenkin lappu lattiaan tilanteessa auto antaa kaikkensa.

Mahtavaa huomata kuinka käyttäjä Dunlop ei selvästi ole koskaan lähtenyt liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, ajanut hieman vanhoista vihreistä tai ohittanut autoa laillisella paikalla josta sattuukin tulemaan vastaantulija sopivasti mutkan takaa.
 
Mahtavaa huomata kuinka käyttäjä Dunlop ei selvästi ole koskaan lähtenyt liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, ajanut hieman vanhoista vihreistä tai ohittanut autoa laillisella paikalla josta sattuukin tulemaan vastaantulija sopivasti mutkan takaa.

Mahtavaa huomata, että kolme tilannearviota putkeen on pettänyt pahasti sinulla. Kukaan ei käske liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, vanhoista vihreistä ajaminen on täysin idioottimaista ja jos ei näe ohittaessa eteenpäin, niin miksei odota turvallisempaa paikkaa? Kuuluisi jo melkeinpä "Tyhmät ihimiset" -ketjuun nämä esimerkit.
 
Miilläkään ei ikinä tullut ongelmia missään ja siinä oli jotain... 50? 60? ehkä, toki iso ja painava auto vaatii enemmän tehoa ollakseen hyvä ajettava, mutta jos on alati ongelmia liikenteessä, niin kuskihan siinä enemmän on ongelmana kuin se auto.
Itse laskin Seat Mii ja kumppaneiden puutteeksi tuon 82hv tehon. Pirtehähän se on, mutta 90km/h ajavan rekan ohittaminen vie jonkin verran aikaa. Jos siis ajetaan yksikaistaisella tiellä. Hieman lisää tehoa ei olisi pahitteeksi?

Toki voi jättää ohittamatta ja ajella vaan kiltisti perässä :) Esim Peugeot e-2008 on vain 136hv tehoinen, mutta samaa "ongelmaa" en ole huomannut.
 
Mahtavaa huomata, että kolme tilannearviota putkeen on pettänyt pahasti sinulla. Kukaan ei käske liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, vanhoista vihreistä ajaminen on täysin idioottimaista ja jos ei näe ohittaessa eteenpäin, niin miksei odota turvallisempaa paikkaa? Kuuluisi jo melkeinpä "Tyhmät ihimiset" -ketjuun nämä esimerkit.

Joo se on kyllä jännä miten maailma tuntuu olevan täynnä miehiä (kyllä, aina miehiä), jotka on vakaasti sitä mieltä, että auto hengenvaarallinen ja suorastaan käyttökelvoton jos siinä ei ole vähintään n sataa heppaa, että voi tehdä tuollaisia reikäpäisiä manöövereitä "turvallisesti".

Noh, joillakin se vaan on kova kiire oma hautaansa ja nopeamminhan sinne tosiaan ehtii mitä enemmän kaakkeja siitä kaarasta löytyy.
 
En ole sanonut että olisi yhtään rysähdystä käynyt niillä vähemmilläkään hevosilla, tai että suorittaisin reikäpäisiä manööverejäni "jatkuvasti".
Pahoittelen sekaantumistani täydellisten toyotamiesten ketjuun, lupaan että se ei toistu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 040
Viestejä
4 499 775
Jäsenet
74 324
Uusin jäsen
CapitateSnafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom