Keskustelua hybridiautoista

Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
Mistä päättelet, että Toyotaa tarvitsisi erityisesti jotenkin huolehtia tuon suhteen. Ehkä jotkin toiset moottorit on tuon suhteen huonosti tehtyjä. Itseasiassa epäilen, että se joku ruosteinen moottori johtui muualta öljyyn päätyneistä rautahiukkasista, eli siellä on jossain osa joka ajanmyötä hinkkaantuu paskaksi ja päätyy mikrohiukkasina öljyn sekaan ja näkyy sitten ruosteena sopivassa paikassa.
Ja kun täällä käytetään paskan puhumisen sijasta monesti termiä ” muistaakseni”, niin minä lisään tämän vain ”ymmärtääkseni”.

Ja tuohon toiseen kysymykseen: Mulla on Webasto asetettu 15 min käyntijaksolle, kun tuo 12 V akku on vähän niinku kriittinen osa tässä. Sen käyntitunnit on varmaan ihan marginaalisia loppupeleissä, kun ILP kuitenkin pystyy jonkunverran poistamaan niistä alemman pakkasen päivistä täällä etelässä. Turha kuitenkin luulla, että se jauhaa jatkuvasti auton käyttötuntien mukaan ja taas ollaan sen ”luuseri Urpon” tonttia heiluttamassa. Erinomainen laatulisä on tuo Webasto ollut kaikkinensa, vaikka autotallista joutuukin lähtemään. Hävettää tietysti jo tässä vaiheessa, että lämmitystä käytetään erikseen autoon, joka pärjää kylmässäkin säilytyksessä yhtä hyvin. Pitää varmaan seuraavaksi ostaa numeroa pienemmät kengät ja jättää sukat pois, niin alkaa olemaan korrektia.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on hyvä esimerkki ns. "katumaasturin" arjen kulutuksesta.

Itse pääsen efficient dynamics, ilmanvastusoptimoidulla plugarihybridillä jonka akussa on vaivaiset 5,2kwh nettokapasiteettiä yli 30km. Ennätys taitaa olla myötätuulessa tasan 80km/h mummoillessa 32km (vanha Porvoontie niille, jotka pk-seutua tuntee). Tämä siis ohjaamon tuuletus päällä.

:sshake:

En ole vielä kehdannut kokeilla, mutta tekisi mieli selvittää range hinaamalla 60km/h kotini lähellä olevaa länäriä eli Länsiväylä -nimistä tietä.

Juu, tiiliskiven aerodynamiikan ansiosta minin kulutus on vaihdellut 11,9kWh/100km… 60kWh/100km
 
Bensa vehje todennäköisesti vähän enemmän, jos kuvitellaan että litra tai vajaa tuntiakohti, taajama-ajossa kolmetuntia satakilometriä, ja vehje käy 50/50 suhteella, niin litra - puolitoista per sata/km.

Ei sitä sähkölämmitystä kai noilla kulutuksilla kaipaa kuin ne joiden lataamatta ajomatkat on niin lyhyitä ettei talvellakaan tarvi polttista käyttää, muuta varmasti ottaa mielummin ne webastolla säästetyt akku kilometrit. Webastolla myös sujuu ne esilämmitykset, koti ja kohde pysäköinnissä iso lisäarvoa.
Webasto kuluttaa yllättävän vähän, eli hyötysuhde on kohdillaan 0,6L/h. No tietysti saivartelijoille 0,63L/h.
IMG_3763.png
 
Viimeksi muokattu:
Webasto kuluttaa yllättävän vähän, eli hyötysuhde on kohdillaan 0,6L/h. No tietysti saivartelijoille 0,63L/h.
Ok, tuo on sinun? aito, oikeat luvaut,Eli taajama esimerkissä litra/100km ?
No vielä parempi, kuin varovainen heittoni.

Minä tosiaan vetelin hatutsalukua, tai sinne kaivoin jonkin satunnaisen bensa webaston markkinointi lukuja, sen mainitun 50% hyötysuhteen mutuilun lisäksi.
Ja tuo 50/50 oli ihan hatusta, on siinä jo lämmitystehoa pikkupakkaselle. (verokkina se että vedetään 40 astetta lämmitystä (-20c ukona, täydellä teholla 100/100).
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?
 
Jos on kotilatausmahdollisuus niin en näe kyllä plugin hybridissä enää mitään järkeä. Eipä siinä juuri etuja enää EV:hen ole.

Ehkä jos ajaa viikottain Suomea ristiin rastiin niin EV ei ole ehkä ideaalisin mutta tohonkin Diesel taitaa edelleen olla paras ratkaisu.
 
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.

Kuga antaa vielä muutamassa plusasteessa lähteä liikkeelle pelkällä sähköllä vaikka mitään esilämmitystä ei ole tehty. Ratti ja penkit lämpenee ainakin tuossa niin nopeasti, että mitään esilämmitystä ei oikein kaipaa. Toki sitten jos on vielä kylmempää se taitaa pakottaa moottorin päälle.
 
No siis nykyiset edut eivät sinänsä häviä mihinkään. Autolla pääsee vähäisellä kulutuksella lyhyet matkat ja pitkät matkat ilman suunnittelua.

Jos jotain niin pluginit 20kWh akulla, ilmalämpöpumpulla ja mahdollisuus ajaa sähkömoodissa pelkästään on ihan riittävä "sähköauto" n. 90% ihmisistä.

Päästöjen laikkaamiseen aivan loistava ratkaisu kaiken kaikkiaan kun suurin osa päästöistä häviää.

Ladattavien kohdalla (uusien) ongelma on aika pitkälle hinnoittelu. Mutta toisaalta ainoana autona pluginin yhtälö on helposti järkevämpi kuin sähköauto jossa akku on esim. nykyhetkessä keskimääräisen tai pienemmän kokoinen.

Itselle sähköauto voisi olla ihan varteenotettava, mutta johtuen mökki ja maatilkkujen etäisyydestä (ja että paikalla ei voi ladata) akustoa pitäisi olla reippaasti. Hinnat karkaavat tällä hetkellä vielä kohtuuttoman koviksi jos budjetti on rajallinen.

Tokihan tässäkin jokainen automalli on vähän yksilönsä ja käytettynä sinänsä on täsmälleen sama ongelma kuin sähkiksissäkin eli akkua ei välttämättä ole ihan optimaalista määrää. Pluginilla on toki se etu, että sitten mennään bensalla loppumatka.

Sähköinen voimalinja on kuitenkin se merkittävämpi etu mielestäni ja polttoaineen pihistely/käytön minimointi on sitten enemmän asennoitumiskysymys (eli kokee päästöjen leikkaamisen olevan enemmän kuin se päästöjen poistaminen). Mutta toisaalta plugineista varmaan siirrytään aktiivisesti sähkiksiin, mutta en koe tätä ollenkaan huonona askeleena (vaikka kokisi siirtymisen jälkeen että plugarivaihe olisi ollut turha). Siinäpä kokee ja näkee millainen ajosuorite itselle sopii.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:

Ei, jos autoiluun suhtautuu jokseenkin terveesti. Litran kymmenysten hierominen munat vaahdossa ja väkisin sähköllä jurnuttaminen perheen täristessä pakastinkylmässä riisikipossa kuulostaa nimenomaan neuroottiselta.
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?
Ei ole vielä plugarista takaisin hybridiin, mutta hybridistä plugariin kokemusta on. Tämähän on hyvä marssijärjestys, jos tähtää täyssähköön joskus, niin pitää siihen lataamiseenkin totutella, kun se täyssähköillä on ihan pakkopullaa. Rangea kun on muutoinkin suht mukavasti, niin tuo moottorin hörähtäminen ei oikeestaan kiinnosta pätkääkään. Normaalisti oma ajoprofiili sallii ne päivittäiset 100 km ajot ihan nostamalla käden pöydältä latauspistokkeella varustettuna auton töpseliin. Mitään ylimääräisiä en lataile ja kaiva kontista johtoja, jos en ole parkissa pidempää aikaa ja saa ihan kunnolla ladattua. Jos sattuu olemaan valmis piuha, niin tökkäsen sen kyllä kiinni esim autoliikkeessä. Kontista harvemmin jaksaa kaivella.
Hybridi kulutti sen 5,3 L/100 km ja oli jo erinomaisen mukava ajettava 221 hp tehoisena sitä edelliseen versioon verrattuna, jossa moottori huusi kiihdyttäessä ihan kunnolla. Sama auto plugarina ja samalla moottorilla 306 hp on taas astetta miellyttävämpi, enkä näe mitään järkeä vaihtaa takaisin hybridiin. Oli nyt sitten mikä tahansa, niin hyvin toteutettu hybridi on erinomainen valinta ainakin Toyotan kohdalla. Samasta RAV4 mallista on siis kokemusta koko historian ajalta -95 alkaen ja hurja on ollut kehitys siitä ensimmäisestä 2,0 L bensakoneen 10 L/100 km ja 136 hp koneesta nykyiseen 306 hp ja 5,8 L/100 km välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, jos autoiluun suhtautuu jokseenkin terveesti. Litran kymmenysten hierominen munat vaahdossa ja väkisin sähköllä jurnuttaminen perheen täristessä pakastinkylmässä riisikipossa kuulostaa nimenomaan neuroottiselta.
Juuri tuollaisen kuvan plugarilla ajamisesta saa tätä keskustelua lukiessa :lol: Ja jotenkin se itselläkin samaan lipsui välillä. En tosin ilmastoinnin tai lämmityksen kanssa pihistellyt. Mutta ainahan se harmitti jos moottori "turhaan" käynnistyi muutamaksi minuutiksi :rofl:
 
Heti kun akku loppuu (tai sitä ei saa ladattua) niin "katumaasturit" syövät järjettömästi bensaa vrt. tismalleen samalla tekniikalla oleva sedan tai farkku. Tätä faktaa tukee jokaikinen autolehtien testi, jossa on ajeltu akku tyhjänä SUV-hybridikatumaasturia.

Näissäkin on tosin isoja eroja. Olikohan TM:ssä testissä noita katumaastureita, mukana mm. Xc60 ja Lexus/Toyota Rav4. Volvo vei litratolkulla enemmän bensaa tyhjällä akulla mitä toyotan tekniikka.
 
Näissäkin on tosin isoja eroja. Olikohan TM:ssä testissä noita katumaastureita, mukana mm. Xc60 ja Lexus/Toyota Rav4. Volvo vei litratolkulla enemmän bensaa tyhjällä akulla mitä toyotan tekniikka.

Koneetkin on "hieman" erilaisia. Volvoissa on parhaimmillaan 310 hevosvoimainen turbo-R4, vrt. Toyotan 2,5 vapaasti hengittävään R4.
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?
Eipä ole. Taloudessa on plugari ja sähköauto eikä ole väliä kummalla menee ja jos se moottori starttaa, niin ei herätä mitään tunteita. Se on kuitenkin hybridi eikä täyssähkö.
 
Koneetkin on "hieman" erilaisia. Volvoissa on parhaimmillaan 310 hevosvoimainen turbo-R4, vrt. Toyotan 2,5 vapaasti hengittävään R4.
Sepä se. Toyota on kehittänyt hybriditekniikkaa vuosikymmenet pyrkien minimoimaan polttoaineenkulutuksen. Monissa premium-autoissa motivaationa tuntuu olevan vain se, että saadaan WLTP-testissä kulutuslukemat alas, jolloin bensamoottorin kulutuksella ei ole pahemmin merkitystä.
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?

Itsellä on ollut nyt 4 eri sähköautoa, ja tällä hetkellä pihassa on 1 x plugari ja toinen tulee nykyisen Teslan tilalle. Noiden sähköautojen ongelmat, takuuhuoltojen toimimattomuus (1 oli VAG) ja todella suuri arvon laskeminen ei houkuttele vaihtamaan enää sähköautoon.
 
Tuosta voi kattoa samankokoisia autoja ja polttomoottorikoneet on sama. Viimeisimmät on start/stop vs ilman. Luvut kulutuksissa on EPA lukemia, joihin pääsee käytännössä jokainen kuljettaja. Plugarin kulutus on tuossakin vain marginaalisesti tavallista hybridiä enemmän. Laittelette tuonne tilalle haluamanne pirssin, niin ei pitäisi mahdottomia poiketa kustannukset. Bensan hinnat vielä oikein valikosta ja ajoprofiiliakin voi säätää. Kyllä plugarillakin saa jo tonnikaupalla rahaa säästettyä vs tuo vakiona pidetty esimerkki kulkine.

 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on ollut nyt 4 eri sähköautoa, ja tällä hetkellä pihassa on 1 x plugari ja toinen tulee nykyisen Teslan tilalle. Noiden sähköautojen ongelmat, takuuhuoltojen toimimattomuus (1 oli VAG) ja todella suuri arvon laskeminen ei houkuttele vaihtamaan enää sähköautoon.
Ymmärrän tunteen, auton ostaminen on tunnetta.

Mutta aiempiin, plugari parhamillaan on tekniikka millä auton suorituskykyä, ominaisuuksia parannetaan, parhamillaan millä kulutusta pienennetään, kehettu Toytota on varsinkin jälkimmäisessä onnistunut, ja miksei ensimmäisessäkin.

Muilla valmistajilla kovempaa, suorituskyky onnistumisia, ja kuten ketjussa kommentoitu, niin energiatehokkuus jäänyt Toytotaan verrattuna monella surkeaksi, ja lataushybridi lähinnä verotusyistä.

Isommat akkut tuoneet jotain päästö/polttoaine säästö tolkkua, ja ihan aito idea se että ajetaan sähköllä, köyhän miehen sähkis, auto roikassa kotona, ja ammulla patteri täynnä ja se 10+10km töissäkynti menee patterilla.

Mutta tässä kai kyse enemmän siitä että toistaiseksi ei ole markkinolle tullut niitä alle kahden kympin sähkiksiä. (tämä lähinnä siihen että onko käytetyllä latausplugarilla vuosien päästä mitään laajempaa ideaa)
 
RAV4 on plugarina myös melko miellyttävä ajella sähköisenä, kun tehoa saadaan luokkaa 120 kW ulos. Jos tavallisella bensa versiolla 2,0 L koneella pärjää kiihdytellessä, niin plugarissa on samat tehot ja kiihtyy ihan napakasti muun liikenteen seassa. Ei se nyt mikään raketti ole, mutta hyvin se silti toimii ohitellessakin. Kannattaa koeajaessa kokeilla ja laittaa pelkkä EV tila päälle, ettei polttis käynnisty, kun polkasee pohjaan. Hyvin pirteä fiilis on ainakin ittellä tuon suhteen ja tuon takia kulutus onkin varsin matalalla tasolla, kun pelkästään sähköllä pystyy ajamaan muut ajot, kuin rangen ylittävät pätkät. Eli omalla kohdalla tämä nykyinen plugari on aivan loistava valinta kulkineeksi meidän tarpeisiin.
 
Itse kyllä vaadin että kaasunpolkaisulls se polttis täytyy tullla mukaan. Tuo Toyotan tapa on ihan idioottimainen että kun oikeasti tarvii tehoa sitä ei anneta.
 
Itse kyllä vaadin että kaasunpolkaisulls se polttis täytyy tullla mukaan. Tuo Toyotan tapa on ihan idioottimainen että kun oikeasti tarvii tehoa sitä ei anneta.
Ai se tosiaan toimii noin. Uuden pienen Toyotan koeajoin liikkeessä ja ei tosiaan polttis käynnistynyt vaikka reilumminkin kaasutti.

Ehkä vaarallinen tuo, kun ei ole tehoja käytettävissä heti sähkön apuna?
 
Onkohan se ravihevonen ja xc60 kuitenkaan ihan saman kategorian autoja noin painon ja tuulenvastuksen kannalta?


Ai se tosiaan toimii noin. Uuden pienen Toyotan koeajoin liikkeessä ja ei tosiaan polttis käynnistynyt vaikka reilumminkin kaasutti.

Ehkä vaarallinen tuo, kun ei ole tehoja käytettävissä heti sähkön apuna?
On vaarallinen, ja tuosta syystä ainakin Volvot starttaa polttomoottorin vaikka olisi pakotettu sähkölle. Joskus on tullut itsekkin lähdettyä liian lyhyeen väliin ohittamaan, liityttyä huonoon saumaan tms. Ja ihan hyvä että se siellä kickdownilla potkaisee kaikki ulos...
 
RAV4 on plugarina myös melko miellyttävä ajella sähköisenä, kun tehoa saadaan luokkaa 120 kW ulos. Jos tavallisella bensa versiolla 2,0 L koneella pärjää kiihdytellessä, niin plugarissa on samat tehot ja kiihtyy ihan napakasti muun liikenteen seassa. Ei se nyt mikään raketti ole, mutta hyvin se silti toimii ohitellessakin. Kannattaa koeajaessa kokeilla ja laittaa pelkkä EV tila päälle, ettei polttis käynnisty, kun polkasee pohjaan. Hyvin pirteä fiilis on ainakin ittellä tuon suhteen ja tuon takia kulutus onkin varsin matalalla tasolla, kun pelkästään sähköllä pystyy ajamaan muut ajot, kuin rangen ylittävät pätkät. Eli omalla kohdalla tämä nykyinen plugari on aivan loistava valinta kulkineeksi meidän tarpeisiin.
Yritin tuossa aiemmin kysyä sinulta, onko sinulla kokemusta RAV4 ajosta talvella, kun akku on pakkasella? Antaako ajaa sähköllä?
 
Tojotasta en tiedä varmaksi, mutta useinhan noissa hybrideissä on selkeä pykälä kaasupolkimessa, joka voi tietämättömälle aiheuttaa tunteen siitä että nyt on kaasu pohjassa. Mutta kun runttaa kunnolla niin sieltä saa sen kickdownin kun pykälän jälkeen on vielä varaa.
 
Melkein löisin vasemman kivekseni vetoa että jos kaasun laittaa oikeasti kokonaan pohjaan niin polttis käynnistyy.

@Euroshopperi 2 voi varmaan kertoa tarkemmin?
Jos painaa Auto/EV nappia se käynnistää kyllä polttiksen tarvittaessa. Samasta napista voi siis valita Hybridi ajon välillä, jolloin akkua ei tyhjennetä. Toinen nappi vieressä, niin voi valita EV/HV ja pitämällä pohjassa nappia pari sekuntia, voi ladata akkua. Auto EV/HV tilassa käynnistää siis, jos pyyntiä painaa tarpeeksi. Arkiajamisissa on kyllä täyssähkö tila riittänyt ihan tarpeeksi, eikä ole kukaan tarvinnut enempää. Emäntä oli joskus pelästynyt, kun pidempi matka ja akku tyhjänä polkaisi ohituskaistan kohdalla polkimen pohjaan. Sehän menee silloin automaattisesti täysteho tilaan ja 100 kW lisätehoa tuntuu kohtuu selvästi. Nuo napit siis sijaitsee kepin vieressä ja ne osuu sormiin ilman, että tarvii edes kattoa, jos kokee, että niitä pitää käytellä jatkuvasti. EV tilassa ei käynnisty moottori, vaikka työntää lapun pohjaan, jos akku ei sitten ole täysin kylmä.
 
Jos painaa Auto/EV nappia se käynnistää kyllä polttiksen tarvittaessa. Samasta napista voi siis valita Hybridi ajon välillä, jolloin akkua ei tyhjennetä. Toinen nappi vieressä, niin voi valita EV/HV ja pitämällä pohjassa nappia pari sekuntia, voi ladata akkua. Auto EV/HV tilassa käynnistää siis, jos pyyntiä painaa tarpeeksi. Arkiajamisissa on kyllä täyssähkö tila riittänyt ihan tarpeeksi, eikä ole kukaan tarvinnut enempää. Emäntä oli joskus pelästynyt, kun pidempi matka ja akku tyhjänä polkaisi ohituskaistan kohdalla polkimen pohjaan. Sehän menee silloin automaattisesti täysteho tilaan ja 100 kW lisätehoa tuntuu kohtuu selvästi. Nuo napit siis sijaitsee kepin vieressä ja ne osuu sormiin ilman, että tarvii edes kattoa, jos kokee, että niitä pitää käytellä jatkuvasti. EV tilassa ei käynnisty moottori, vaikka työntää lapun pohjaan, jos akku ei sitten ole täysin kylmä.

ja onhan se hieman saivartelua jos kerta 120kw on vaarallisen vähän normaalissa liikenteessä, kyllä siinä on kuljettaja itse tehnyt vaaraalliset temput jos 120kw ei riitä kiihdyttämään tarpeeksi nopeasti!

RAV 4 menee pelkällä sähköllä 0-100 10s mikä on hyvin tuon kokoiselle autolle ja kaukana vaarallisesta!
 
ja onhan se hieman saivartelua jos kerta 120kw on vaarallisen vähän normaalissa liikenteessä, kyllä siinä on kuljettaja itse tehnyt vaaraalliset temput jos 120kw ei riitä kiihdyttämään tarpeeksi nopeasti!

RAV 4 menee pelkällä sähköllä 0-100 10s mikä on hyvin tuon kokoiselle autolle ja kaukana vaarallisesta!
Tilannehan on se että ihan sama paljonko siellä on kw käytössä mutta jos se auto ne voi sieltä tarpeen tullessa antaa niin miksei se antaisi?

Vähän sama juttu kuin sulla olisi autossa jarrut jotka hidastaa 100-0 5s aikana ja pidetään turhana että nappulat oikeassa asennossa se hidastuukin kolmeen sekuntiin....
 
Kyllä kait Ravissakin sport-asennossa on kaikki mehut käytössä, ihan sama mikä akku/polttis-moodi on valittu?
 
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?

Eilen nautiskelin kauniista kesäpäivästä & illasta omalla plugarihybridilläni. Oli ihan hiuskarvan varassa, etten olisi täysin "ex tempore" lähtenyt kaverin mökille pariksi päiväksi. Sähköautolla tuo olisi mennyt juurikin latailuiden kanssa pulailuksi, jopa kaksi lataus stoppia (menomatka + kotimatka) riippuen onko auto himasta aina täynnä vai olisiko töiden / muiden ajeluiden jälkeen akustoa ollutkin vain ... vaikkapa 60% jäljellä. Polttisplugarilla senkun ajaa perille -> veneellä saareen -> auto seisoo venerannassa ja kotimatka sujuu ilman minkäänlaisia "lataustaukoja" tai taukojen / taukopaikkojen suunnittelua lataamisen ehdoilla.

Itse olen vielä toistaiseksi sen verran terve, ettei ole tarvetta minkäänlaisille "jaloittelutauoille" tai kusitauoille ABC/Neste huttuskeidaa syömään 2-3h ajamisen välein, ja sen vuoksi jokaikinen turha stoppi jonnekin ABC-mestoihin tai latauskentille istumaan on lähtökohtaisesti itselle ajanhukkaa. Voin istua autossa niin pitkään yhtä soittoa mitä bensatankki riittää, ajoin pari vuotta sitten pk-seudulta Muonioon yhden kahvitauon taktiikalla eikä tuntunut missään. Tuon lisäksi jouduin kerran tankkaamaan kylmäasemalla, siinä meni noin 2 minuuttia.

Tässä itsellä yksi iso syy plugarin valintaan. Minun taloutta ei kaada se, että esimerkiksi 25tkm ajokilsoilla plugarini kulutus jää jonnekin 4L/100km. Siitäkin suurin osa tulee muutamasta pitemmästä "roadtripistä" kun arkiajot menee varmaan 90% sähköllä. Kun vastineena on kaikki muu matkantekoon liittyvä ns. helppous, suunnittelemattomuus, jaloittelupaikkojen valinnan vapaus (ei mitään "hyvä latauskenttä" -Nesteitä yms.).

Mainitun kesäillan huviajelun kulutukseksi jäi naurettavat 2,6L/100km, ajomatkaa tuli rapiat 150km ja siihen sisältyi vierailu Porvoon jokirannassa sekä Helsingissä eräässä hampurilaispaikassa. Näin siis ajoneuvolla, jonka akuston on naurettavan pieni, 5,2kwh nettona.

->

Toistaiseksi ei mitään tarvetta sähköautolle.
 
Tilannehan on se että ihan sama paljonko siellä on kw käytössä mutta jos se auto ne voi sieltä tarpeen tullessa antaa niin miksei se antaisi?

Vähän sama juttu kuin sulla olisi autossa jarrut jotka hidastaa 100-0 5s aikana ja pidetään turhana että nappulat oikeassa asennossa se hidastuukin kolmeen sekuntiin....

Jos haluaa ajaa taloudellisesti sähköllä niin sitten pakottaa sähkön päälle koko ajaksi. Jos haluaa että on kaikki tehot tarvittaessa käytössä niin sitten laittaa sen EV-auto tilan päälle niin tarvittaessa kun kaasun painaa pohjaan niin polttis käynnistyy myös.

Ihan sama asia kun joissain autoissa on eri avain jos haluaa kaikki tehot käyttöön.

Kerro tilanne missä 120kw ei riitä, jos sellaiseen tilanteeseen joudut, olet itse se vaaran aiheuttaja.

Siellä on eri ajotiloja millä on omat vaikutuksensa ajamiseen, kaikkia ajotiloja ei tarvitse käyttää, ongelman luot sinä, ei auto.
 
Tilannehan on se että ihan sama paljonko siellä on kw käytössä mutta jos se auto ne voi sieltä tarpeen tullessa antaa niin miksei se antaisi?

Vähän sama juttu kuin sulla olisi autossa jarrut jotka hidastaa 100-0 5s aikana ja pidetään turhana että nappulat oikeassa asennossa se hidastuukin kolmeen sekuntiin....
Alkuun ajelin pelkästään Auto EV/HV tilassa ja siihenkin tottui, että käynnisteli välillä polttista kiihdytellessä. Taisi seurata automatiikka akun lämpöä, että miten herkästi alkoi ottaa polttista mukaan. Myöhemmin on tullut totuttua tuon EV tilan käyttöön, joten se saattaa olla ihan kuskista kiinni mitä pitää hyvänä. Voit aina valita sen Auto EV/HV tilan, jos siltä tuntuu. Eikä tuollaisia jarruanalogioita kyllä tule tämän kanssa mieleen. Vapaasti voi valinnan tehdä, eikä vaadi mitään valikoissa kahlaamista. Nappi löytyy ihan kepin vierestä.
 
Kerro tilanne missä 120kw ei riitä, jos sellaiseen tilanteeseen joudut, olet itse se vaaran aiheuttaja.
Yleensä tässä on kyse "dynaamisen ajamisen tason" kuskista, jolloin ei varmaankaan riittäisi edes 240kW tehoa enää. Jollain Miilläkään ei ikinä tullut ongelmia missään ja siinä oli jotain... 50? 60? ehkä, toki iso ja painava auto vaatii enemmän tehoa ollakseen hyvä ajettava, mutta jos on alati ongelmia liikenteessä, niin kuskihan siinä enemmän on ongelmana kuin se auto.
 
Vissiin toi sit on Volvossa toteutettu ihan päin persettä kun hybrid tilassa käynnistelee polttista kun kiihdyttää ja pure:lla ajetaan sit sähköllä vaikka olisi poljin normaalin alueensa lopussa... Juju on vain se hieman kovemman poljinvasteen takana oleva kickdown osuus jossa se starttaa aina polttiksen mukaan..
Eli pystyy ajamaan sähköllä miten haluaa ja kuitenkin lappu lattiaan tilanteessa auto antaa kaikkensa.

Mahtavaa huomata kuinka käyttäjä Dunlop ei selvästi ole koskaan lähtenyt liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, ajanut hieman vanhoista vihreistä tai ohittanut autoa laillisella paikalla josta sattuukin tulemaan vastaantulija sopivasti mutkan takaa.
 
Mahtavaa huomata kuinka käyttäjä Dunlop ei selvästi ole koskaan lähtenyt liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, ajanut hieman vanhoista vihreistä tai ohittanut autoa laillisella paikalla josta sattuukin tulemaan vastaantulija sopivasti mutkan takaa.

Mahtavaa huomata, että kolme tilannearviota putkeen on pettänyt pahasti sinulla. Kukaan ei käske liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, vanhoista vihreistä ajaminen on täysin idioottimaista ja jos ei näe ohittaessa eteenpäin, niin miksei odota turvallisempaa paikkaa? Kuuluisi jo melkeinpä "Tyhmät ihimiset" -ketjuun nämä esimerkit.
 
Miilläkään ei ikinä tullut ongelmia missään ja siinä oli jotain... 50? 60? ehkä, toki iso ja painava auto vaatii enemmän tehoa ollakseen hyvä ajettava, mutta jos on alati ongelmia liikenteessä, niin kuskihan siinä enemmän on ongelmana kuin se auto.
Itse laskin Seat Mii ja kumppaneiden puutteeksi tuon 82hv tehon. Pirtehähän se on, mutta 90km/h ajavan rekan ohittaminen vie jonkin verran aikaa. Jos siis ajetaan yksikaistaisella tiellä. Hieman lisää tehoa ei olisi pahitteeksi?

Toki voi jättää ohittamatta ja ajella vaan kiltisti perässä :) Esim Peugeot e-2008 on vain 136hv tehoinen, mutta samaa "ongelmaa" en ole huomannut.
 
Mahtavaa huomata, että kolme tilannearviota putkeen on pettänyt pahasti sinulla. Kukaan ei käske liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, vanhoista vihreistä ajaminen on täysin idioottimaista ja jos ei näe ohittaessa eteenpäin, niin miksei odota turvallisempaa paikkaa? Kuuluisi jo melkeinpä "Tyhmät ihimiset" -ketjuun nämä esimerkit.

Joo se on kyllä jännä miten maailma tuntuu olevan täynnä miehiä (kyllä, aina miehiä), jotka on vakaasti sitä mieltä, että auto hengenvaarallinen ja suorastaan käyttökelvoton jos siinä ei ole vähintään n sataa heppaa, että voi tehdä tuollaisia reikäpäisiä manöövereitä "turvallisesti".

Noh, joillakin se vaan on kova kiire oma hautaansa ja nopeamminhan sinne tosiaan ehtii mitä enemmän kaakkeja siitä kaarasta löytyy.
 
En ole sanonut että olisi yhtään rysähdystä käynyt niillä vähemmilläkään hevosilla, tai että suorittaisin reikäpäisiä manööverejäni "jatkuvasti".
Pahoittelen sekaantumistani täydellisten toyotamiesten ketjuun, lupaan että se ei toistu.
 
Kuskihan RAVissa tekee valinnan, ajaako pelkällä sähköllä vai auto-modessa. Jos se EV-tilassa käynnistäisi polttomoottorin, niin joku siitäkin valittaisi, kun ei mene oikeasti pelkällä sähköllä silloin. Minun mielestä Toyotan toteutus on juuri oikein. OUTissa on 60 kW pelkällä sähköllä ja sekin riittää ihan hyvin liikenteen mukana pysymiseen ja rampeilta kiihdyttämiseen, miksei 120 kW riittäisi. Harvemmin OUTilla on ollut liikenteen tukkona, päinvastoin. Okei, ohituksiin 60 kW on liian vähän, mutta 120 kW ei kyllä pitäisi olla.
 
Jatkoin ajotavoista ajotapa ketjuun

Jos haluaa ajaa taloudellisesti sähköllä niin sitten pakottaa sähkön päälle koko ajaksi. Jos haluaa että on kaikki tehot tarvittaessa käytössä niin sitten laittaa sen EV-auto tilan päälle niin tarvittaessa kun kaasun painaa pohjaan niin polttis käynnistyy myös.

Ihan sama asia kun joissain autoissa on eri avain jos haluaa kaikki tehot käyttöön.

Kerro tilanne missä 120kw ei riitä, jos sellaiseen tilanteeseen joudut, olet itse se vaaran aiheuttaja.

Siellä on eri ajotiloja millä on omat vaikutuksensa ajamiseen, kaikkia ajotiloja ei tarvitse käyttää, ongelman luot sinä, ei auto.
...
Mahtavaa huomata kuinka käyttäjä Dunlop ei selvästi ole koskaan lähtenyt liian lyhyeen väliin kiihdyttämään, ajanut hieman vanhoista vihreistä tai ohittanut autoa laillisella paikalla josta sattuukin tulemaan vastaantulija sopivasti mutkan takaa.

Varmaan kaikki kuskit ovat tehneet virheitä. Liian lyhyeen väliin tunkeminen, niin jos HA autossa (ToytotaRAV?) on yli 100kW potkua, niin se kuvitteellinen virhearvio tarkoittaa sitä että toinen joutuu nostaa jalalta kaasun.
Tuota vanoista vihreistä ajoa en ymmärr, tulee mieleen lähinnä punaisia päinajaminen, ja vielä lisäten vauhtia että sattuu enemmän.
Viimeinen menee vielä vaarallisemmaksi, vastaantulia, no mitäs tehdään, lisätään vauhtia.

Ensimmäinen se on sellainen missä hyvällä kelill lisäpotkusta hyötyä, mutta jos nyt sitä on toistasataa kilowattia, niin eiköhän sillä tuokin möhkäle saa vauhtia sen verran että kerkiää alta pois.

Kaksiviimeistä kuullostaa enemmäkin vain virheen pahentamiselta, saa todella kaukaa haeka tilannetat misssä tarvisi lisäpotkua.

Kyse siis autosta jossa on se vaihtoehto että ajetaan hybridina, satunnaiselle eutoa tuntemattomalle ehkä parempi ettei sieltä jostain ilmesty yhtä-äkkiä lisätehoja, no luotetaan siihen että auton ajonhallintajärjestelmä nekin hanskaa.

(Tässä en ota siihen kantaa olisko kiva jos Tojosta löytyisi potkua kun polkasee lapun lattiaa)
 
Koneetkin on "hieman" erilaisia. Volvoissa on parhaimmillaan 310 hevosvoimainen turbo-R4, vrt. Toyotan 2,5 vapaasti hengittävään R4.

Jos tilanne olisi niin dramaattinen kuin annat ymmärtää, niin varmaan sitten Volvo pesee aivan mennen tullen muut kiihtyvyydessä?

Screenshot_20240711-112840~2.png


Ok, on se nopea mutta ei tuo Lexuskaan(/Rav4) hidas ole. Ja sähköllä häviääkin sitten.

Screenshot_20240711-112758~2.png


Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.

Lähde TM 10/2022
 
Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.
Vapaastihengittävä pesee ahdetun kulutuksessa. Ehkä se Toyota näissä tekee jotain oikein.
Kauanko se Volvo vielä tekee hybridejä ? Kehitys kai ajettu aika alas.
 
Jos tilanne olisi niin dramaattinen kuin annat ymmärtää, niin varmaan sitten Volvo pesee aivan mennen tullen muut kiihtyvyydessä?

Screenshot_20240711-112840~2.png


Ok, on se nopea mutta ei tuo Lexuskaan(/Rav4) hidas ole. Ja sähköllä häviääkin sitten.

Screenshot_20240711-112758~2.png


Ja ei, ne tehot ei tule ilmaiseksi, polttoainetta menee litratolkulla enemmän mitä Lexuksella.

Lähde TM 10/2022
RAV4 kiihtyy 6,0 s 0-100km/h, joten pikkuisen parempi varmaan massoista johtuva. 2,5 L kokoinen kone on valittu sen takia, että Atkinson työtahti suosii juuri tuota sylinteritilavuutta toimiakseen lähes Diesel hyötysuhteella 41 % hyötysuhteella ja sopivalla teholla, kun moottori yleensäkään käy. Eli veikkaan , että tuo ikkuna asettuu johonkin n. 30-40 kW teholle, jolla moottoria aina pyrkii käymään. Jos eteneminen ei tuota tehoa vaadi, niin se kannattaa puskuroida aina akkuun ja sammuttaa moottori, kunnes etenemiseen käytetään puskurointu teho. Tämä pumppaa käyntiä siten, että vauhdin noustessa lataamisen määrä vähenee, kunnes moottori käy jatkuvaa käyntiä. Moottoria ei siis kannata käyttää esim matelusta 5 kW teholla ja hyötysuhteella esim 10 %, vaan pyörittää sitä tuolla vakioteholla ja 41 % hyötysuhteella ja pumpata yliteho akkuun ja auto käy kaupungissa vain esim 20-40% ajoajasta. Samoin kiihdytettäessä voidaan turha siirtyminen huonolle hyötysuhteella estää pumppaamalla akusta reserviä, kunnes kiihdytystarve vähenee ja taas voidaan ottaa Atkinson kierto käyttöön, kun vakionopeus eteneminen ei kummoisia kuluta. Atkinson on sinänsä käyntiääneltään melko korskeaa, enkä usko monien siitä tykkäävän, kun tehoa ruvetaan pyytämään, mutta taloudellisuus tulee sitten sieltä muun käynti-ikkunan kautta.
 
Toyotan A25A-FXS ei ole pelkkä Atkinson vaan siirtyy asteittain Otto-kiertoon kun lappua lyödään lattiaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 602
Jäsenet
75 025
Uusin jäsen
seponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom