Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
147
Webasto ei jauha läheskään jatkuvasti. Täällä Tsadin ympäristössä toimii myös auton ILP ihan reippaasti suurimman osan talvesta. Tuntimäärät ei varmaan kummoisia ole Webastolla lopulta. Aika kaukaa haettu tuollaiset kommentit jostain vajaajärkisestä

T

No ei tuo RAV4 nyt mitenkään törkeästi syö bensaa oli sitten kyse tavallisesta hybridistä tai plugarista akku tyhjänä. Tavallisen hybridin kulutus oli 5,3 L/100 km ympärivuotinen kumulatiivinen. Lataamatta plugari syö samalla ajoprofiililla 5,8 L/100km. Kaupunkikulutus on omassa ajossa samaa tasoa lataamatta ja tavallisella hybridillä taisi olla jopa pienempi. Autolehdet saa mun puolesta ajaa miten ajaa. Itte olen varsin tyytyväinen omiin käyttökuluihin omilla ajamisilla. Edellisellä plugarilla sai kaikki ajot näppärästi talteen, mutta nykyisessä on paskottu tuo infotainmentti ja sen data ei ole enää käyttökelpoista, joten jäi tarkempi kyttääminen kokonaan pois. Syyskuusta kulutukset nollaamatta näyttää sähköllä ajettaessa 22,6 kWh/100 km lukemaa ja koko ajalta on käytetty bensaa 1,0 L/100 km. Ei tuo bensa enää niin suuresti edes kiinnosta. Joskus ajelin 7002 km ja tankkasin 38,02 L, josta oli kertynyt rapiat 0,54 L/100 km kulutusta.
No mutta sinä ajelet tallin lämmittämällä autolla.

Esimerkkini oli yön yli pakkasessa seissyt auto.

Onko sinulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 462
T

No ei tuo RAV4 nyt mitenkään törkeästi syö bensaa oli sitten kyse tavallisesta hybridistä tai plugarista akku tyhjänä. Tavallisen hybridin kulutus oli 5,3 L/100 km ympärivuotinen kumulatiivinen. Lataamatta plugari syö samalla ajoprofiililla 5,8 L/100km. Kaupunkikulutus on omassa ajossa samaa tasoa lataamatta ja tavallisella hybridillä taisi olla jopa pienempi. Autolehdet saa mun puolesta ajaa miten ajaa. Itte olen varsin tyytyväinen omiin käyttökuluihin omilla ajamisilla. Edellisellä plugarilla sai kaikki ajot näppärästi talteen, mutta nykyisessä on paskottu tuo infotainmentti ja sen data ei ole enää käyttökelpoista, joten jäi tarkempi kyttääminen kokonaan pois. Syyskuusta kulutukset nollaamatta näyttää sähköllä ajettaessa 22,6 kWh/100 km lukemaa ja koko ajalta on käytetty bensaa 1,0 L/100 km. Ei tuo bensa enää niin suuresti edes kiinnosta. Joskus ajelin 7002 km ja tankkasin 38,02 L, josta oli kertynyt rapiat 0,54 L/100 km kulutusta.
Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 462
Lähtökohtaisesti "katumaasturi" ei ole fiksu valinta. Se ei ole missään hyvä, pl. tuurilla perävaunun sallittu "vetokyky" - jos sekään?
Sehän on suomalaisessa kaupunki talvessa nimenomaan hyvä, ja vähän siellä sivummallakkin, jos taajaman ulkopuolelle eksyy. ja varsinkin pidemmille myös autoon kulkuun usein helpottua, vs sedania, toki mallikohtaiset erot isoja. Jos nyt vielä puhe automallista joka kuluttaa vähän, ero sedaniin pieni, niin en ihmettele että moni maksaa sen mielellään.
Kaupan päälle usein niistä näkee paremmin, vs sedani, toki tässäkin isoja malikohtaisia eroja, mutta se oletus että istutaan korkammalla, asento ryhdikkäämpi antaa etumatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
101
Suosittelen selvittämään perinpohjin ajoneuvon hybriditekniikan "toimintaperiaatteen" ajoneuvoa valittaessa. On fiksuja systeemeitä (BMW ym.) ja vähemmän fiksuja (korealaiset ym.) sekä jopa aivan idioottimaisia (jotkut Volvot sähköllä takavetoisia, polttomoottorilla nelivetoisia). Näin nopeana esimerkkinä.

Omalla kokemusasiantuntijan kokemuksella voin suositella BMW. Yleisimpien mallien (3, 5 -sarja) suuremmalla akkupatterilla pääsee (kesäisin) sen 50km, jos ajotyyli ei ole "dynaaminen". Pienemmällä akustolla range aika tuhnu, luokkaa 25km.

Uudemmissa Mersssuissa sitten jo 25kwh akustoja (80-100km range) ja pikalatausmahdollisuus, mutta hintaluokka kipuaa varmasti muutaman vuoden ikäisen 3/5 -sarjan bemarin yli.
Ok, kiitos.
Eli tallista lähtiessä webastolla pidetään lämmin tuloilma, ja webasto on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin polttosmoottori. Litralla bensaa (?) lämittää jo aika pitkään, tietämättä webaston hyötysuhdetta, niin kuviteellisesti arvottuna vajaan 50% hyötysuhteella täydellä teholla litra riittää vajaaksi tunniksi.

Hämeenlinnatasalla noin kovia päiviä varmaan aika vähän. (HML vedin tähän ns väestöllisenä keskipisteenä, tietämättä hänen liikkumisaluetta)
Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
5kw Diesel webasto täydellä pöhinällä 0,7-0,9l/tunti
Eli polttomoottoriin verrattuna kalan pissa valtameressä.
Pudottaa tehoa ja lopulta sammuttaa itsensä kun nesteen lämpötila nousee. Veikkaan jossain -20c kieppeillä olevan se raja milloin se pöhisee kokoajan täysillä jotta autossa tarkenee.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
767
Talliasiakin pitää näköjään perata tarkemmin. Mulla sattuu olemaan omaisuutta kohtuullinen määrä omassa tallissa, jotka ei siedä ihan taivasalla säilyttämistä. Eli siellä on ihan täysverinen treenikämppä ja elektroniikka laboratorio ja muutenkin sanotaanko, että laitteita riittää 80 neliön täyttämiseen. Tilaa on 80 neliötä puuhastella ja talliin mahtuu traktori lumilinko ja auto. ILP taitaa syödä luokkaa 3000 kWh vuodessa lämmittämiseen. Mukavahan tuolta on lähteä ilman järjetöntä lumisotaa parhaimmilla talvikeleillä
No mutta sinä ajelet tallin lämmittämällä autolla.

Esimerkkini oli yön yli pakkasessa seissyt auto.

Onko sinulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Runsaasti on kokemusta hybrideistä 2 Lexuksen RX versiota ja nyt 5:s RAV4 hybridi, joista 2 viimeistä on plugareita. Kulutuksen kumulatiivisia ympärivuotisia ollut ensimmäinen hybridi söi 6,3 L/100 km uudempi korinen 5,3 L/100 km ja plugarit 5,8 L/100 km lataamatta. Plugari käynnistää moottorin, jos laittaa huurteenpoiston päälle, eli puhaltamaan kuivatettua ilmaa tuulilasin alareunaan. Erikoinen juttu, mutta noin se tekee. Nappi kuivatukseen löytyy jostain erikseen, josko sitä painamalla saa moottorin käymään jatkuvasti. En nyt tarkkaan tuosta muista, mutta tämäkin saattaa olla syynä. Ajelin noita koemielessä joskus juuri hangesta revittynä ja normaalisti ne toimi omasta mielestä. BZ järkyttävä alkukulutuskin tasaantui lämmettyä ja näytti samaa kuin oma plugarin kulutus.
Ei kannata varmaan odottaa autoillansa mitään taivaita, jos täälläkin yleisesti ajatellaan, että autotalli lämmitettynä on ihan ”helmiä sioille” tasolla. Itse tykkään järjestää omaa elämääni sinne vaivattomaan suuntaan ja olen valmis maksamaan harrastustilojen lämmityksestä sen 3000 kWh verran sähköä ja siinä sivussa pysyy autonkin tiloihin ajamaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 462
5kw Diesel webasto täydellä pöhinällä 0,7-0,9l/tunti
Eli polttomoottoriin verrattuna kalan pissa valtameressä.
Pudottaa tehoa ja lopulta sammuttaa itsensä kun nesteen lämpötila nousee. Veikkaan jossain -20c kieppeillä olevan se raja milloin se pöhisee kokoajan täysillä jotta autossa tarkenee.
Bensa vehje todennäköisesti vähän enemmän, jos kuvitellaan että litra tai vajaa tuntiakohti, taajama-ajossa kolmetuntia satakilometriä, ja vehje käy 50/50 suhteella, niin litra - puolitoista per sata/km.

Ei sitä sähkölämmitystä kai noilla kulutuksilla kaipaa kuin ne joiden lataamatta ajomatkat on niin lyhyitä ettei talvellakaan tarvi polttista käyttää, muuta varmasti ottaa mielummin ne webastolla säästetyt akku kilometrit. Webastolla myös sujuu ne esilämmitykset, koti ja kohde pysäköinnissä iso lisäarvoa.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
767
Sinulla Toyotasta kokemuksia, niin aiemmin joku kirjoittaja kysy miten Toyota hoitaa sen polttiksen hyvänä pysymisen, jos ajalee ensisijaisesti sähköllä.

Talvella taajama-ajossa osaatko arvioida paljonko se wepasti vie, täydellä höökillä ilmeisesti pari kolmelitraa, mutta ilmeisesti etelenä talvessa osaa säätää tehot (kulutuksen minimiiin)/ sammuttelee itsensä.
Mistä päättelet, että Toyotaa tarvitsisi erityisesti jotenkin huolehtia tuon suhteen. Ehkä jotkin toiset moottorit on tuon suhteen huonosti tehtyjä. Itseasiassa epäilen, että se joku ruosteinen moottori johtui muualta öljyyn päätyneistä rautahiukkasista, eli siellä on jossain osa joka ajanmyötä hinkkaantuu paskaksi ja päätyy mikrohiukkasina öljyn sekaan ja näkyy sitten ruosteena sopivassa paikassa.
Ja kun täällä käytetään paskan puhumisen sijasta monesti termiä ” muistaakseni”, niin minä lisään tämän vain ”ymmärtääkseni”.

Ja tuohon toiseen kysymykseen: Mulla on Webasto asetettu 15 min käyntijaksolle, kun tuo 12 V akku on vähän niinku kriittinen osa tässä. Sen käyntitunnit on varmaan ihan marginaalisia loppupeleissä, kun ILP kuitenkin pystyy jonkunverran poistamaan niistä alemman pakkasen päivistä täällä etelässä. Turha kuitenkin luulla, että se jauhaa jatkuvasti auton käyttötuntien mukaan ja taas ollaan sen ”luuseri Urpon” tonttia heiluttamassa. Erinomainen laatulisä on tuo Webasto ollut kaikkinensa, vaikka autotallista joutuukin lähtemään. Hävettää tietysti jo tässä vaiheessa, että lämmitystä käytetään erikseen autoon, joka pärjää kylmässäkin säilytyksessä yhtä hyvin. Pitää varmaan seuraavaksi ostaa numeroa pienemmät kengät ja jättää sukat pois, niin alkaa olemaan korrektia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
829
Tässä on hyvä esimerkki ns. "katumaasturin" arjen kulutuksesta.

Itse pääsen efficient dynamics, ilmanvastusoptimoidulla plugarihybridillä jonka akussa on vaivaiset 5,2kwh nettokapasiteettiä yli 30km. Ennätys taitaa olla myötätuulessa tasan 80km/h mummoillessa 32km (vanha Porvoontie niille, jotka pk-seutua tuntee). Tämä siis ohjaamon tuuletus päällä.

:sshake:

En ole vielä kehdannut kokeilla, mutta tekisi mieli selvittää range hinaamalla 60km/h kotini lähellä olevaa länäriä eli Länsiväylä -nimistä tietä.
Juu, tiiliskiven aerodynamiikan ansiosta minin kulutus on vaihdellut 11,9kWh/100km… 60kWh/100km
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
767
Bensa vehje todennäköisesti vähän enemmän, jos kuvitellaan että litra tai vajaa tuntiakohti, taajama-ajossa kolmetuntia satakilometriä, ja vehje käy 50/50 suhteella, niin litra - puolitoista per sata/km.

Ei sitä sähkölämmitystä kai noilla kulutuksilla kaipaa kuin ne joiden lataamatta ajomatkat on niin lyhyitä ettei talvellakaan tarvi polttista käyttää, muuta varmasti ottaa mielummin ne webastolla säästetyt akku kilometrit. Webastolla myös sujuu ne esilämmitykset, koti ja kohde pysäköinnissä iso lisäarvoa.
Webasto kuluttaa yllättävän vähän, eli hyötysuhde on kohdillaan 0,6L/h. No tietysti saivartelijoille 0,63L/h.
IMG_3763.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 462
Webasto kuluttaa yllättävän vähän, eli hyötysuhde on kohdillaan 0,6L/h. No tietysti saivartelijoille 0,63L/h.
Ok, tuo on sinun? aito, oikeat luvaut,Eli taajama esimerkissä litra/100km ?
No vielä parempi, kuin varovainen heittoni.

Minä tosiaan vetelin hatutsalukua, tai sinne kaivoin jonkin satunnaisen bensa webaston markkinointi lukuja, sen mainitun 50% hyötysuhteen mutuilun lisäksi.
Ja tuo 50/50 oli ihan hatusta, on siinä jo lämmitystehoa pikkupakkaselle. (verokkina se että vedetään 40 astetta lämmitystä (-20c ukona, täydellä teholla 100/100).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
225
Onko muilla plugarista sähköautoon siirtyneillä tullut samanlaista tuntemusta, että ei enää ikinä plugaria kiitos. Mutta "tyhmän/itselataavan" hybridin vielä voisi perheen toiseksi kulkineeksi joskus hommata? :hmm:
Itseäni ainakin näin jälkikäteen naurattaa se jatkuva lataaminen plugarin kanssa ja neuroottinen bensakoneen hörähtämisen välttely.:lol:
Tämä keskustelu on jotenkin vinoutunut viimeaikoina vain plugarikeskusteluksi, eikä juurikaan ole enää keskustelua muunlaisista hybrideistä. Itseäni ainakin kiinnostaa PSA/Renault puolen hybridit seuraavaksi rouvan käyttöautoksi. Millaisia kokemuksia näistä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 461
Jos on kotilatausmahdollisuus niin en näe kyllä plugin hybridissä enää mitään järkeä. Eipä siinä juuri etuja enää EV:hen ole.

Ehkä jos ajaa viikottain Suomea ristiin rastiin niin EV ei ole ehkä ideaalisin mutta tohonkin Diesel taitaa edelleen olla paras ratkaisu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
970
Euroshopperin jutuissa kandee muistaa et kaveri lähtee aina lämpimästä tallista, ei käytä lämmitystä pakkasilla ym. pieniä tekijöitä, jotka normaalille ihmisille olisivat tavallisia. Toki jos haluaa tumput käsissä ajaa hybridiä jottei polttis käynnisty, ni sekin onnistuu.
Kuga antaa vielä muutamassa plusasteessa lähteä liikkeelle pelkällä sähköllä vaikka mitään esilämmitystä ei ole tehty. Ratti ja penkit lämpenee ainakin tuossa niin nopeasti, että mitään esilämmitystä ei oikein kaipaa. Toki sitten jos on vielä kylmempää se taitaa pakottaa moottorin päälle.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 301
No siis nykyiset edut eivät sinänsä häviä mihinkään. Autolla pääsee vähäisellä kulutuksella lyhyet matkat ja pitkät matkat ilman suunnittelua.

Jos jotain niin pluginit 20kWh akulla, ilmalämpöpumpulla ja mahdollisuus ajaa sähkömoodissa pelkästään on ihan riittävä "sähköauto" n. 90% ihmisistä.

Päästöjen laikkaamiseen aivan loistava ratkaisu kaiken kaikkiaan kun suurin osa päästöistä häviää.

Ladattavien kohdalla (uusien) ongelma on aika pitkälle hinnoittelu. Mutta toisaalta ainoana autona pluginin yhtälö on helposti järkevämpi kuin sähköauto jossa akku on esim. nykyhetkessä keskimääräisen tai pienemmän kokoinen.

Itselle sähköauto voisi olla ihan varteenotettava, mutta johtuen mökki ja maatilkkujen etäisyydestä (ja että paikalla ei voi ladata) akustoa pitäisi olla reippaasti. Hinnat karkaavat tällä hetkellä vielä kohtuuttoman koviksi jos budjetti on rajallinen.

Tokihan tässäkin jokainen automalli on vähän yksilönsä ja käytettynä sinänsä on täsmälleen sama ongelma kuin sähkiksissäkin eli akkua ei välttämättä ole ihan optimaalista määrää. Pluginilla on toki se etu, että sitten mennään bensalla loppumatka.

Sähköinen voimalinja on kuitenkin se merkittävämpi etu mielestäni ja polttoaineen pihistely/käytön minimointi on sitten enemmän asennoitumiskysymys (eli kokee päästöjen leikkaamisen olevan enemmän kuin se päästöjen poistaminen). Mutta toisaalta plugineista varmaan siirrytään aktiivisesti sähkiksiin, mutta en koe tätä ollenkaan huonona askeleena (vaikka kokisi siirtymisen jälkeen että plugarivaihe olisi ollut turha). Siinäpä kokee ja näkee millainen ajosuorite itselle sopii.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 535
Viestejä
4 307 137
Jäsenet
71 869
Uusin jäsen
Firebird7230

Hinta.fi

Ylös Bottom